LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 29 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 12:30

MrScratch

I am rubber, you are glue

MrScratch schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:43:
Ik ben ook maar eens aan de slag gegaan met het proberen van het maken van een setup in een jaga Tempo radiator. Mijn doel was een temperatuurgeschakelde setup te maken die met een draaiknop is aan te passen op de snelheid van de fans.

Alleen heb ik, denk ik, iets te simpel gedacht. Ik heb de volgende zaken aangeschaft:

- Arctic P14 PWM PST 5-Pack
- Temp Gestuurde relais 12v: https://opencircuit.nl/pr...gestuurd-relais-12v-w1209
- PWM Controller 12V-40V 10A: https://opencircuit.nl/product/PWM-controller-12V-40V-10A
- 12 volt voeding

Nu dacht ik heel simpel dat ik de voeding op de temperatuur relais ging aan sluiten. Als die boven de ingestelde temp detecteert, gooit ie de 12V door naar de output. Daarop dacht ik de PWM-controller aan te sluiten en op de PWM-controller de PWM Fans dmv PST doorgelust.

Maar op de PWM Controller zit een 3 pins aansluiting en op de PWM fans een vierpins aansluiting. Dat past dus niet goed op elkaar.

Kan iemand me uitleggen hoe ik de setup wel correct kan aansluiten? Ik ben een beetje verdwaald.
Inmiddels flink wat verder ge-duckduckgo'ed (klinkt toch minder dan googlen) en ik denk dat ik er nu iets meer van snap. De temperatuursensor moet op het relais de plus van de voeding krijgen en die gaat naar de voedingsinput (12V) van de PWM controller. Dus de temperatuurrelais schakelt de PWM-controller in of uit. Daarnaast verbind ik de motor+ en motor- van de PWM-controller met de 12v en GND van de Fan en dan zou het moeten gaan werken.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Tinkerer84 schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:59:
[...]

Het is met name trillingen/resonantie. Luchtstroom kan je ook wel horen maar dat is lang niet zo hinderlijk. Los maken de ventilatoren veel minder geluid.
Dan is het een kwestie van de ventilatoren te ontkoppel of dempend te bevestigen. Hier kwamen voorbeelden voorbij van mensen die het aan touwtjes hangen of wellicht beter door met rubber ertussen te bevestigen. Daarnaast kan het ook misschien iets helpen naar een iets anders toerental te gaan.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:38
Heeft iemand al eens een setup gemaakt met temperatuurgestuurde fans? Ik dacht aan de Arctic F8 TC. Deze draait 350 tpm bij temperaturen onder de 30 °C en versnelt daarboven tot 2000 tpm bij 40 °C. Dat klinkt vrij ideaal voor in een radiator, je hebt zo ook geen losse regelingen meer nodig.

De voeding zou ik dan willen aansluiten op een kaku en die inschakelen vanuit domoticz zodra de aanvoertemperatuur van de CV boven de 23 °C komt, mits de kamertemperatuur onder de 20 °C is, en weer uitschakelen als de aanvoertemperatuur onder de 22 °C komt. De thermostaat staat hier in huis nooit hoger dan 19 °C.

Is dit plan werkbaar en zou deze setup voldoende stabiel worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreddyT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-08 12:18
MrScratch schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:43:
Ik ben ook maar eens aan de slag gegaan met het proberen van het maken van een setup in een jaga Tempo radiator. Mijn doel was een temperatuurgeschakelde setup te maken die met een draaiknop is aan te passen op de snelheid van de fans.

Alleen heb ik, denk ik, iets te simpel gedacht. Ik heb de volgende zaken aangeschaft:

- Arctic P14 PWM PST 5-Pack
- Temp Gestuurde relais 12v: https://opencircuit.nl/pr...gestuurd-relais-12v-w1209
- PWM Controller 12V-40V 10A: https://opencircuit.nl/product/PWM-controller-12V-40V-10A
- 12 volt voeding

Nu dacht ik heel simpel dat ik de voeding op de temperatuur relais ging aan sluiten. Als die boven de ingestelde temp detecteert, gooit ie de 12V door naar de output. Daarop dacht ik de PWM-controller aan te sluiten en op de PWM-controller de PWM Fans dmv PST doorgelust.

Maar op de PWM Controller zit een 3 pins aansluiting en op de PWM fans een vierpins aansluiting. Dat past dus niet goed op elkaar.

Kan iemand me uitleggen hoe ik de setup wel correct kan aansluiten? Ik ben een beetje verdwaald.
Je hebt inderdaad maar 3 pinnen nodig. Zie dit bericht voor de juiste aansluitingen: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69705964

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emzed
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:48

emzed

*

Inaldt schreef op zondag 12 december 2021 @ 17:25:
Met hulp van dit topic ben ook ik aan de slag gegaan afgelopen week. Was even puzzelen want ik weet niks van elektronica, maar het is is gelukt. (Althans, qua elektronica dus.) Dank allen voor het delen van uw setups!

De mijne bestaat nu (qua elektra) uit het volgende (in volgorde van stopcontact naar fan):

1. Voeding 12V 1.5A (had ik nog liggen, maar in principe dit https://www.tinytronics.n...2v-2a-adapter-met-dc-jack met als enige verschil dus 1.5A ipv 2A)
2. Verlooptstukje van DC naar schroefterminal (https://www.tinytronics.n...5.5mm-naar-terminal-block)
3. Draad (https://www.tinytronics.n....name&order=ASC&limit=100)
4. Thermostaat (https://www.tinytronics.n...odule-met-relais-xh-w1209)
5. Draad (zie boven)
6. Spanningsregelaar (https://www.tinytronics.n...-spanningsregelaar-module)
7. Draad (zie boven)
8. Fans (https://www.informatique....gn=015&utm_content=208750), aan elkaar gelinkt met de bijgeleverde snoertjes.

Hoewel deze fans dus wel de PWM-feature hebben, gebruik ik die dus niet. Met het aanpassen van de spanning werkt het ook prima - geen tikkend geluid zoals in andere setups wel eens gemeld.

Nu maar eens nadenken over de montage onder de radiatoren. Daarover gesproken: weet iemand of die bordjes (thermostaat, spanningsregelaar) veilig op een stuk hout te schroeven zijn, of is het aan te raden om iets van afstandhouders o.i.d. te gebruiken?
Dit is een mooi kant en klaar boodschappenlijstje :) Heb je het inmiddels aan de praat, en ben je tevreden over de hoeveelheid luchtverplaatsting en lawaai?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

FreddyT schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:52:
[...]

Je hebt inderdaad maar 3 pinnen nodig. Zie dit bericht voor de juiste aansluitingen: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69705964
Ik heb het nu als volgt aangesloten en nu lijkt het te werken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Se5P1yd3ucBaqs8_o0YhgN_XR7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DQqOLoNfCIZoUKSiMYxn1jEi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Inaldt
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-07 20:52
emzed schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 20:42:
[...]

Dit is een mooi kant en klaar boodschappenlijstje :) Heb je het inmiddels aan de praat, en ben je tevreden over de hoeveelheid luchtverplaatsting en lawaai?
Heb mijn post een update gegeven.

Ik meen het effect zeker te merken: de huiskamer warmt sneller op dan voorheen. Met deze koude dagen alleen nog niet snel genoeg, dus ben van plan er nog een te bouwen. Geluid valt mee - ik heb geen idee wat de exacte RPM is waarop hij nu staat vanwege de spartaanse spanningsregelaar die ik gebruik, maar het zal niet boven de 50% zijn. Dat helpt aanzienlijk vwb het geluid. Je hoort hem nu eigenlijk alleen als je er echt op let en er geen ander geluid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvoorst
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:25
Goedemorgen,

Dit wordt mijn eerste reactie op het Tweakers forum.

Ik heb diverse berichten hier gelezen. Er is genoeg inspiratie te vinden en het zelf maken zal ook wel lukken.

Wat ik voor nu even wil weten is het volgende:
Voelt de ruimte niet kouder aan op het moment dat verwarming, en dus ook de ventilatoren, uit staan?

Als hier de verwarming loopt voel je de stralingswarmte. Als de ruimte op temperatuur is en je zit een tijde op de bank voelt het iets fris aan omdat je de stralingswarmte mist.

Wordt dit effect niet groter als je ventilatoren gaat gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

jvvoorst schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 06:53:
Goedemorgen,

Ik heb diverse berichten hier gelezen. Er is genoeg inspiratie te vinden en het zelf maken zal ook wel lukken.

Voelt de ruimte niet kouder aan op het moment dat verwarming, en dus ook de ventilatoren, uit staan?

Als hier de verwarming loopt voel je de stralingswarmte. Als de ruimte op temperatuur is en je zit een tijde op de bank voelt het iets fris aan omdat je de stralingswarmte mist.

De temperatuur van je CV-water staat te hoog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:50

Bommes

Capo del formaggio

hjs schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:01:
[...]

De temperatuur van je CV-water staat te hoog ;)
Dat is wel een hele kort door de bocht reactie.
Je weet toch niet wat voor installatie, isolatie, woning en instellingen @jvvoorst heeft?

En daarnaast zijn er genoeg situaties waarbij een lage CV temperatuur je huis niet warm gaan krijgen.
Dus simpelweg stellen dat de water temperatuur te hoog is :N

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvoorst
Bommes schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:45:
[...]

Dat is wel een hele kort door de bocht reactie.
Je weet toch niet wat voor installatie, isolatie, woning en instellingen @jvvoorst heeft?

En daarnaast zijn er genoeg situaties waarbij een lage CV temperatuur je huis niet warm gaan krijgen.
Dus simpelweg stellen dat de water temperatuur te hoog is :N
Het gaat om een tussenwoning van rond 1960. Er is geen isolatie. Dat is wel iets dat op het to-do lijstje staat. Als ik mij niet vergis staat de cv ketel (ca 1 jaar oud) op 75 graden.

Isolatie speelt zeker mee met hoe warm het in huis aanvoelt, maar ik vroeg mij gewoon af welk effect de ventilatoren hebben op de situatie die ik hierboven beschreef.

[ Voor 2% gewijzigd door jvvoorst op 25-12-2021 12:55 . Reden: Even gecheckt: de aanvoer voor verwarming staat op 75 graden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 18:03
Inaldt schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:22:
[...]

Heb mijn post een update gegeven.

Ik meen het effect zeker te merken: de huiskamer warmt sneller op dan voorheen. Met deze koude dagen alleen nog niet snel genoeg, dus ben van plan er nog een te bouwen. Geluid valt mee - ik heb geen idee wat de exacte RPM is waarop hij nu staat vanwege de spartaanse spanningsregelaar die ik gebruik, maar het zal niet boven de 50% zijn. Dat helpt aanzienlijk vwb het geluid. Je hoort hem nu eigenlijk alleen als je er echt op let en er geen ander geluid is.
Hoe regel je nu het RPM exact? Heb je die mogelijkheid, en hoe wordt het verdeeld over de fans heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Hoi allemaal,
Ik ga binnenkort starten met een booster voor mijn Jaga Temp, wandmodel type 20/21.

Ik ben even benieuwd hoe jullie de fans monteren in de Jaga. Gewoon een frame, en deze los op de convector? Of "hangen" jullie deze op in de radiator? Dit eventueel ivm meetrillen en dus extra geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 20:41

JME

zeg maar Jamie

Bowen_HAFX schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:44:
Dan is het een kwestie van de ventilatoren te ontkoppel of dempend te bevestigen. Hier kwamen voorbeelden voorbij van mensen die het aan touwtjes hangen of wellicht beter door met rubber ertussen te bevestigen. Daarnaast kan het ook misschien iets helpen naar een iets anders toerental te gaan.
Dat laatste herken ik, soms is het geluid zelfs minder bij iets hoger toerental. Verder denk ik dat het niet alleen resonantie is. Ik heb ze eerst op stug meubelvilt gehad en nu liggen ze op zachte siliconen tochtstrips op de lamellen van de convectorput. Niet of nauwelijks verschil. Volgens mij is het ook (vooral?) de luchtstroom door de lamellen heen die je hoort. Maar dat is precies wat je nodig hebt, dus om daar nu aan te gaan sleutelen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
JME schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:32:
[...]

Dat laatste herken ik, soms is het geluid zelfs minder bij iets hoger toerental. Verder denk ik dat het niet alleen resonantie is. Ik heb ze eerst op stug meubelvilt gehad en nu liggen ze op zachte siliconen tochtstrips op de lamellen van de convectorput. Niet of nauwelijks verschil. Volgens mij is het ook (vooral?) de luchtstroom door de lamellen heen die je hoort. Maar dat is precies wat je nodig hebt, dus om daar nu aan te gaan sleutelen…
Je kunt inderdaad turbulentie en wervel afschudding gegenereerd geluid krijgen. Turbulentie zou breedbandig geluid moeten zijn, een beetje zoals ruis als je in een auto zit. Het helpt om de luchtsnelheid te verlagen. Dit zorgt voor een laminaire grenslaag, minder geluid, maar ook minder effectief door de lagere convectie en minder grote temperatuur gradiënt in de grenslaag.

Dat is de theorie in ieder geval :).

Maar het hoeft er ook niet ontzettend snel door heen te gaan volgens mij. Je hebt al snel een verbetering ten opzichte van de natuurlijke convectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlob
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:08
Flappie schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:29:
Ik ben even benieuwd hoe jullie de fans monteren in de Jaga. Gewoon een frame, en deze los op de convector? Of "hangen" jullie deze op in de radiator? Dit eventueel ivm meetrillen en dus extra geluid.
Ik heb ze met twee hoekprofielen aan elkaar gemaakt. Vervolgens los op de convector gezet. Bij 12V draaiden de fans te snel waardoor de radiator ging meetrillen. Ze draaien nu geruisloos op 6V. Geen trilling ondanks metaal-op-metaal. Anders kun je er altijd nog rubber voetjes onder zetten of afplakken met een stukje duct-tape.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-08 08:37
Flappie schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:29:
Hoi allemaal,
Ik ga binnenkort starten met een booster voor mijn Jaga Temp, wandmodel type 20/21.

Bij mij zitten de fans op een houten frame. Frame ligt op blokjes in de convector met schuim er tussen. Rondom is het frame ~2mm los van de convectorbehuizing. Tot nu toe geen resonantiegeluiden gehoord.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFF_HLbyL5lEVcYOfJHO61ARXro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BN5tDTM3B2auXuSqfUwKOtWc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Nu online
everb schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:26:
[...]

Bij mij zitten de fans op een houten frame. Frame ligt op blokjes in de convector met schuim er tussen. Rondom is het frame ~2mm los van de convectorbehuizing. Tot nu toe geen resonantiegeluiden gehoord.[Afbeelding]
Heb je dan stukjes hout (stukje panlat ofzo) aan hrt frame van de Jaga gemaakt waarop jouw frame ligt? En tussen die stukjes hout en het frame dus wat schuimntegen trillingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• everb
Flappie schreef op zondag 26 december 2021 @ 08:25:
[...]

Heb je dan stukjes hout (stukje panlat ofzo) aan hrt frame van de Jaga gemaakt waarop jouw frame ligt? En tussen die stukjes hout en het frame dus wat schuimntegen trillingen?
Stukjes multiplex zitten met dubbelzijdig tape op de behuizing van de Jaga. Deze blokjes hebben aan de bovenkant een stuk dempend schuim. Daarop ligt het frame met de fans.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUrKrOWoZLnsvC4SgQqDuHY-Lho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WdQvfJ5Vl6ffGd0FzSRFqAD0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cS7ZyDR40MBbYu0l1lPFP2cZzzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQNd1naVlUX8I7IyzQ6zzR3z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inaldt
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-07 20:52
ID-College schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:07:
[...]

Hoe regel je nu het RPM exact? Heb je die mogelijkheid, en hoe wordt het verdeeld over de fans heen?
Op de spanningsregelaar zit een knopje dat je met een kleine platkop-schroevendraaier kan bedienen. Zo regel je de spanning richting de fans. Minder spanning = lagere RPM. Alle fans krijgen dezelfde spanning en draaien dus op gelijke RPM. NB: deze spanningsregelaar laat niet zien op welke spanning hij precies staat ingesteld. Je kan dus niet de precieze spanning/RPM aflezen met deze setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
Inaldt schreef op zondag 26 december 2021 @ 10:22:
[...]

Op de spanningsregelaar zit een knopje dat je met een kleine platkop-schroevendraaier kan bedienen. Zo regel je de spanning richting de fans. Minder spanning = lagere RPM. Alle fans krijgen dezelfde spanning en draaien dus op gelijke RPM. NB: deze spanningsregelaar laat niet zien op welke spanning hij precies staat ingesteld. Je kan dus niet de precieze spanning/RPM aflezen met deze setup.
Begrijpelijk! Dat dacht ik al maar wist t niet zeker was al benieuwd want de meeste hier zie ik met een draaiknopje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
MrScratch schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:17:
[...]

[Afbeelding]
Gezien het bereik van de PWM controller, is dat niet wat veel ? 12v-40v?
Ik ben ook aan het kijken naar een setup, maar je wilt toch liever tussen 5v en 12v zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

jvvoorst schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 06:53:
Goedemorgen,

Blijkbaar nog geen antwoord gehad, bij deze dus:

Ja, het kan dat je wat aan stralingswarmte gaat missen in jouw specifieke geval indien je ventilatoren gaat gebruiken. Of je dat erg vindt moet jezelf bepalen. Normaal gesproken streven de meest hier naar een zo lage mogelijke radiatortemperatuur en een zo comfotabel mogelijke ruimte temperatuur. Om stralingswarmte te krijgen die significant is moet je een redelijk hoge radiatortemperatuur hebben.

Probleem daarbij is dat het vaak minder efficient is. Je haalt dan minder warmte uit een kuub gas en er verdwijnt meer warmte door de schoorsteen naar buiten.

Ik stook mijn ketel maar op 62 graden. De radiatoren zijn daar niet voor berekend om dan met koud weer het huis nog warm te krijgen (dateren uit 1953 of zo) maar door gebruik van ventilatoren gaat het nu toch en het wordt ook snel warm. Zonder ventilatoren moet ik met koud weer ook mijn keteltemperatuur omhoog zetten.

Ik hoop dat het hiermee duidelijk is en anders vraag je het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

DateTime.Now schreef op zondag 26 december 2021 @ 16:34:
[...]

Gezien het bereik van de PWM controller, is dat niet wat veel ? 12v-40v?
Ik ben ook aan het kijken naar een setup, maar je wilt toch liever tussen 5v en 12v zitten?
Ik weet het niet goed. Ik heb een 12v voeding en dus dacht ik dat een 12v-40v net in de range zat. Maar moet ik het anders zien? Hoe werkt dat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
  • Laatst online: 18-08 12:18
MrScratch schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:59:
[...]

Ik weet het niet goed. Ik heb een 12v voeding en dus dacht ik dat een 12v-40v net in de range zat. Maar moet ik het anders zien? Hoe werkt dat precies?
Klopt, heb je goed gezien. De ventilatoren werken typisch op maximaal 12V. MrScratch heeft zijn opstelling aangepast, en maakt gebruik van een PWM (Pulse Width Modulator) om het toerental aan te passen van zijn ventilatoren.Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69922552 Je kan eventueel ook de spanning aanpassen. En bijvoorbeeld zoiets gebruiken: https://www.tinytronics.n...duct/search&search=XL4015. Hiermee kan je de spanning instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvoorst
@Indoubt Bedankt voor jouw antwoord.

Als ik het goed begrijp kan het dus zo zijn dat de stralingswarmte wat minder wordt. Dat vind ik juist goed: hierdoor wordt het verschil in gevoelstemperatuur(zo zal ik het maar even noemen) kleiner en merk ik minder het verschil tussen wanneer de verwarming aan of uit staat. Ik denk niet dat ik ga missen.

Ik kan via mijn energie leverancier de speedcomfort trio set bestellen voor 91 euro.
Als ik via Conrad 9x de NoiseBlocker BlackSilent X1 PC-ventilator en via TinyTronics de XH_W3001 kom ik op hetzelfde bedrag uit(een 12V voeding heb ik nog).

Dus even los van het plezier van het zelf maken: heb ik bij zelf maken het voordeel van een stillere en/of efficiëntere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
FreddyT schreef op maandag 27 december 2021 @ 00:12:
[...]

Klopt, heb je goed gezien. De ventilatoren werken typisch op maximaal 12V. MrScratch heeft zijn opstelling aangepast, en maakt gebruik van een PWM (Pulse Width Modulator) om het toerental aan te passen van zijn ventilatoren.Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69922552 Je kan eventueel ook de spanning aanpassen. En bijvoorbeeld zoiets gebruiken: https://www.tinytronics.n...duct/search&search=XL4015. Hiermee kan je de spanning instellen.
Zat zelf ook even te kijken, en zie als alternatief de 6V-28V: https://opencircuit.nl/product/PWM-controller-6V-28V-3A. Met een 12V voeding is er volgens mij geen verschil?
jvvoorst schreef op maandag 27 december 2021 @ 08:25:
@Indoubt Bedankt voor jouw antwoord.

Als ik het goed begrijp kan het dus zo zijn dat de stralingswarmte wat minder wordt. Dat vind ik juist goed: hierdoor wordt het verschil in gevoelstemperatuur(zo zal ik het maar even noemen) kleiner en merk ik minder het verschil tussen wanneer de verwarming aan of uit staat. Ik denk niet dat ik ga missen.

Ik kan via mijn energie leverancier de speedcomfort trio set bestellen voor 91 euro.
Als ik via Conrad 9x de NoiseBlocker BlackSilent X1 PC-ventilator en via TinyTronics de XH_W3001 kom ik op hetzelfde bedrag uit(een 12V voeding heb ik nog).

Dus even los van het plezier van het zelf maken: heb ik bij zelf maken het voordeel van een stillere en/of efficiëntere oplossing?
Ik heb hier een heatfan liggen maar het ligt er een beetje aan waar je hem op monteert. Als je jaga's hebt van 15 a 16cm dan zijn de fans wel erg klein imo. Die neemt net de helft van je convector in beslag. Bij een T22 oid zal het prima gaan, maar ik vind die fans persoonlijk te klein. Past denk wel goed bij de dunste Jaga's maar bij de wat dikkere zou ik zelf liever voor grotere fans gaan..

[ Voor 44% gewijzigd door ID-College op 27-12-2021 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 12:35
Op welke temp. hebben de Tweakers met een ouderwetse CV de W1209 staan op in/uit te schakelen?

Aanvoer temp. voor het systeem is 56 graden en s'nachts gaat de thermostaat in de huiskamer naar 15 graden.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvoorst
@ID-College ik heb een radiator met 3 platen.

Hij is 193cm lang, 51cm hoog en 11cm diep. De reden dat ik aan 8cm dacht is omdat er aan de onderkant "ribbels" zitten waar ik gehoopt had dat de 8cm er precies tussenin zouden vallen.

Bij nadere inspectie zie ik dat de ribbels op alle drie de platen aanwezig zijn waardoor dat dus niet gaat. Op de foto zie onderaan de ribbels die ik bedoel.

Dan zouden het 10 of 12cm ventilatoren moeten worden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQZTfzlyKz5XqZ8arCyq_pDToEE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CAr4EMdBscqGDoNl0LE0Ieue.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
jvvoorst schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:06:

Hij is 193cm lang, 51cm hoog en 11cm diep. De reden dat ik aan 8cm dacht is omdat er aan de onderkant "ribbels" zitten waar ik gehoopt had dat de 8cm er precies tussenin zouden vallen.

Bij nadere inspectie zie ik dat de ribbels op alle drie de platen aanwezig zijn waardoor dat dus niet gaat. Op de foto zie onderaan de ribbels die ik bedoel.

Dan zouden het 10 of 12cm ventilatoren moeten worden.[Afbeelding]
Dat zijn wel oudjes ja.. ik had ook dergelijke radiatoren (T10) maar daar deed het niet veel vond ik. Ik draaide wel met een WP (= lage aanvoertemperatuur) dus wellicht bij jou wel. Is het niet een beter idee om deze te vervangen voor een T22 oid? Ga je daar niet meer uit halen? 2ehandsje halen op MP?

[ Voor 3% gewijzigd door ID-College op 27-12-2021 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvoorst
ID-College schreef op maandag 27 december 2021 @ 21:42:
[...]

Dat zijn wel oudjes ja.. ik had ook dergelijke radiatoren (T10) maar daar deed het niet veel vond ik. Ik draaide wel met een WP (= lage aanvoertemperatuur) dus wellicht bij jou wel. Is het niet een beter idee om deze te vervangen voor een T22 oid? Ga je daar niet meer uit halen? 2ehandsje halen op MP?
@ID-College
Kan een T22 met dezelfde afmetingen dan even veel vermogen leveren als het type dat ik nu heb? Of moet ik dan aan T33 gaan denken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

jvvoorst schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:11:
[...]

@ID-College
Kan een T22 met dezelfde afmetingen dan even veel vermogen leveren als het type dat ik nu heb? Of moet ik dan aan T33 gaan denken?
Qua vermogensberekeningen kan ik je niet helpen maar heb zelf 3*T22 van 160cm lang hangen op de eerste verdieping en doen het prima op een lage temperatuur. Als het buiten 10 graden vriest is het daar nog steeds goed warm te krijgen (thuiswerkkamer bijvoorbeeld).

Mijn wens is nog wel om daar ook fans onder te hangen omdat het nut zich al bewezen heeft in mijn woonkamer in een jaga en convector put icm warmtepomp.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
jvvoorst schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 14:11:
[...]

@ID-College
T33 kan ook natuurlijk.. Radiatoren met convectors (van die ribbels) doen al meer dan die blokken die er nu hangen! Het is wat lastig uit te rekenen wat je exact nodig hebt want iedere site zegt wat anders, maar je kan natuurlijk ook voor T33's gaan. Ik denk dat een T22 met hetzelfde formaat niet veel onderdoet voor wat je nu hebt maar dat is vooral gissen natuurlijk. Wil je het echt goed doen dan moet je een warmteverliesberekening laten maken, maar dat is weer wat kostbaar en dan kan je je natuurlijk afvragen of je dat geld niet beter in een radiatoren kan stoppen.

Hier kan je een grove inschatting krijgen van je huidige vermogen: https://www.radson.com/nl...efte/warmtevraag-radiator. Pak eens een T22 met dezelfde afmetingen en kijk wat eruit komt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:35
Dzine schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:13:
Op welke temp. hebben de Tweakers met een ouderwetse CV de W1209 staan op in/uit te schakelen?

Aanvoer temp. voor het systeem is 56 graden en s'nachts gaat de thermostaat in de huiskamer naar 15 graden.
Wat is een ouderwetse CV? En wat voor radiatoren?
Ik heb mijn W1209 nu op 33 graden staan

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diedo70
  • Laatst online: 31-08 18:41
Dzine schreef op maandag 27 december 2021 @ 18:13:

Hier gaan ze aan op 30 graden en schakelen ze weer af als het onder de 28 zakt.
De CV voert 40 graden water aan.
Bevalt prima. Dit was wat ik direct na het bouwen had ingesteld en tot nu toe niet de behoefte gehad om het aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvoorst
ID-College schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:02:
[...]

T33 kan ook natuurlijk.. Radiatoren met convectors (van die ribbels) doen al meer dan die blokken die er nu hangen! Het is wat lastig uit te rekenen wat je exact nodig hebt want iedere site zegt wat anders, maar je kan natuurlijk ook voor T33's gaan. Ik denk dat een T22 met hetzelfde formaat niet veel onderdoet voor wat je nu hebt maar dat is vooral gissen natuurlijk. Wil je het echt goed doen dan moet je een warmteverliesberekening laten maken, maar dat is weer wat kostbaar en dan kan je je natuurlijk afvragen of je dat geld niet beter in een radiatoren kan stoppen.

Hier kan je een grove inschatting krijgen van je huidige vermogen: https://www.radson.com/nl...efte/warmtevraag-radiator. Pak eens een T22 met dezelfde afmetingen en kijk wat eruit komt :)
Dat is een handige link. Dank je wel voor de tip.

Volgens die site geeft een T22 ongeveer 640W meer af dan een T30. De T30 komt uit op 2392W en de T22 op 3030W.

Natuurlijk allemaal afhankelijk van de aanvoer temperatuur en het vermogen van de ketel. Maar ik denk dat het wel een goede richtlijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

MrScratch schreef op zondag 26 december 2021 @ 22:59:
[...]

Pas op dat je echt niet meer als 12 volt op de ventilatoren zet. Daar kunnen ze niet tegen ;w
Aan de hand van de foto lijk je op twee benen te hinken. Als dat apparaat met de draaiknop een instelbare weerstand is verlaagt die het voltage naar de ventilatoren. De ventilatoren gaan dan inderdaad langzamer draaien de rest van de energie die naar de ventilatoren gaat wordt simpel gezegd omgezet in warmte. De PWM doet dan feitelijk niets, dus zonde van het geld. PWM werkt anderes (daar is de vierde draad voor) en heeft minder energieverlies. Gelukkig is het stroomverbruik in beide gevallen mariginaal ten opzichte van andere apparaten in huis ;)
Voor wie nog moet beginnen: Kijk hier eens naar. Rechts het temperatuur relais, links de PWM controler. De laatste regelt trappeloos de snelheid van de ventilatoren. Werkt hier al 4 jaar zonder probleem. Maak je ventilatoren zo dat je ze er makkelijk uit kan halen zonder allerlei draden los te hoeven maken. 1 keer per jaar de ventilatoren voorzichtig afborstelen met een zachte kwast kan absoluut geen kwaad :+

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Copitano schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:01:
[...]

Pas op dat je echt niet meer als 12 volt op de ventilatoren zet. Daar kunnen ze niet tegen ;w
Aan de hand van de foto lijk je op twee benen te hinken. Als dat apparaat met de draaiknop een instelbare weerstand is verlaagt die het voltage naar de ventilatoren. De ventilatoren gaan dan inderdaad langzamer draaien de rest van de energie die naar de ventilatoren gaat wordt simpel gezegd omgezet in warmte. De PWM doet dan feitelijk niets, dus zonde van het geld. PWM werkt anderes (daar is de vierde draad voor) en heeft minder energieverlies. Gelukkig is het stroomverbruik in beide gevallen mariginaal ten opzichte van andere apparaten in huis ;)
Voor wie nog moet beginnen: Kijk hier eens naar. Rechts het temperatuur relais, links de PWM controler. De laatste regelt trappeloos de snelheid van de ventilatoren. Werkt hier al 4 jaar zonder probleem. Maak je ventilatoren zo dat je ze er makkelijk uit kan halen zonder allerlei draden los te hoeven maken. 1 keer per jaar de ventilatoren voorzichtig afborstelen met een zachte kwast kan absoluut geen kwaad :+
Het gaat inderdaad niet via de PWM draad, maar via de 12V en GND draden. Ik wil eigenlijk liever zoals jij voorstelde via de goede manier, maar de post linkt alleen naar Aliexpress en daar wil ik eigenlijk niet shoppen. Zijn er ook NL-shops waar zo’n PWM-controller zoals jij aangeeft te koop is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DateTime.Now
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
MrScratch schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:56:
[...]

Het gaat inderdaad niet via de PWM draad, maar via de 12V en GND draden. Ik wil eigenlijk liever zoals jij voorstelde via de goede manier, maar de post linkt alleen naar Aliexpress en daar wil ik eigenlijk niet shoppen. Zijn er ook NL-shops waar zo’n PWM-controller zoals jij aangeeft te koop is?
ik heb ook snel NL geshopt, maar kon het ook nog niet vinden.
Voor nu ga ik ook zonder PWM. Ik heb een woning uit 2011 maar de huidige radiatoren zijn zo laag in vermogen dat het moeilijk verwarmen is. Eens kijken of deze setup helpt.Hopelijk kan ik dan ook van 80c aanvoer af.

Standaard setup eigenlijk :

Arctic P14
Meanwell 12v voeding (De meanwell is 12v voeding en kan instelbaar tussen 9 en 14v leveren. Scheelt weer een buck)
W1209

Hier een mockup: door middel van magneten en een veer wil ik de ventilatoren op de verwarming plakken.
Dit bouw ik samen met 3d prints en de karwei (alu profiel voor het frame, 13mm kraanschijfjes voor de demping).
De complete montagedoos print ik zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IqEcH6ZNXq9SogNZaGfkXHeaIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dYHsu61I77GjShUes5l6FN4c.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxoBJJQIXXV201xi2Z2r8lT4jHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z7YNks9YjGtjI8hAUJoOzGO2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cnt0s3D2IDs-CHMhbDUWo6r56s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCYgKEwTyMWKqdSe2daUyXWV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
jvvoorst schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 23:37:
[...]

Dat is een handige link. Dank je wel voor de tip.

Volgens die site geeft een T22 ongeveer 640W meer af dan een T30. De T30 komt uit op 2392W en de T22 op 3030W.

Natuurlijk allemaal afhankelijk van de aanvoer temperatuur en het vermogen van de ketel. Maar ik denk dat het wel een goede richtlijn is.
Jep. In jouw geval zou ik eerst geld uitgeven aan een T22 oid. Dan kan je Ta al omlaag. En daarna kan je nog fans eronder hangen, waardoor je nog lager kan gaan. In mijn ervaring werken de ventilatoren met convectorribben een stuk beter dan dit soort blokken metaal :) het is onhandig en deed te weinig vond ik (was een T10 met WP)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvvoorst
ID-College schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:19:
[...]

Jep. In jouw geval zou ik eerst geld uitgeven aan een T22 oid. Dan kan je Ta al omlaag. En daarna kan je nog fans eronder hangen, waardoor je nog lager kan gaan. In mijn ervaring werken de ventilatoren met convectorribben een stuk beter dan dit soort blokken metaal :) het is onhandig en deed te weinig vond ik (was een T10 met WP)
Dank je wel voor alle informatie. Ik ga marktplaats in het oog houden voor een dergelijke radiator. Ergens in de komende maanden komt er een nieuwe keuken en verdwijnt er een radiator daar. Ideaal moment om dan meteen deze mee te vervangen.

• jessesteinen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-08 08:24

jessesteinen

Nec spe, nec metu.

Copitano schreef op woensdag 29 december 2021 @ 14:01:
[...]
Voor wie nog moet beginnen: Kijk hier eens naar. Rechts het temperatuur relais, links de PWM controler. De laatste regelt trappeloos de snelheid van de ventilatoren.
@Copitano dat plaatje op imgur in de post waar je naar linkt, laadt bij mij niet meer...

The geek shall inherit the earth.

• Flappie
  • Nu online
Even een vraagje aangezien ik ook bij Jaga Temp wil voorzien van een DBE (of DBH zoals het tegenwoordig heet :) )

Ik heb Ja Tempo met een diepte van 21,5 CM.
Gebruiken jullie hierin 140mm fans? Ik zat namelijk te denken aan de Arctic P14 fans.
Deze wil ik aansturen met een W1209 thermostaat.

Ik zit nog even met de snelheidsregeling.
Wat is handiger of beter? Een PWM controller? Of een spanningsregelaar?

Ik heb een Jaga Tempo van 240 CM breed en 21,5 CM diep.
De Jaga is verdeeld in 3 "vakken" (en 1 klein vakje waar de aansluitingen van de leididingen in zitten).
Hoeveel fans leggen jullie erin per vak? Helemaal vol?
Ik kan namelijk nergens vinden hoeveel fans de "orginele" Jaga DBH's hebben.

Graag even wat advies van de ervaringsdeskundigen hier :)

[ Voor 23% gewijzigd door Flappie op 30-12-2021 13:13 ]

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:50

Bommes

Capo del formaggio

@Flappie zie de post van @everb een paar postst omhoog:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69982950

Op zijn foto zie je duidelijk hoeveel hij er in heeft liggen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Nu online
Bommes schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:16:
@Flappie zie de post van @everb een paar postst omhoog:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/69982950

Op zijn foto zie je duidelijk hoeveel hij er in heeft liggen.
Ja, die had ik gezien. Maar hij heeft niet vermeld hoe breed zijn Jaga is :)

• everb
Flappie schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:18:
[...]

Ja, die had ik gezien. Maar hij heeft niet vermeld hoe breed zijn Jaga is :)
Ik heb er verschillende. Twee voorbeelden:
- 11,5 cm diepe Jaga type 10, 240 breed: 3x 5 92mm fans (120 past net niet...)
- 8,5 cm diepe Jaga type 06, 180 breed: 2x 6 80mm fans

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

MrScratch schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:56:
[...]

Even Googlelen, bijvoorbeeld hier. Maar dan betaal je wel 3 x zoveel + buitensporige verzendkosten. Heb je het natuurlijk wel eerder in huis ;) Die haalt ze overigens van de zelfde plek vandaan, Ali dus :F

[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 30-12-2021 18:18 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

jessesteinen schreef op donderdag 30 december 2021 @ 10:28:
[...]

@Copitano dat plaatje op imgur in de post waar je naar linkt, laadt bij mij niet meer...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AQzh3AJu-lEx6ec4E0ijL7TXy4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XoFFnZhhOiJwm3kEY2AWDzJm.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Flappie schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:11:
Even een vraagje aangezien ik ook bij Jaga Temp wil voorzien van een DBE (of DBH zoals het tegenwoordig heet :) )

Ik heb Ja Tempo met een diepte van 21,5 CM.
Gebruiken jullie hierin 140mm fans? Ik zat namelijk te denken aan de Arctic P14 fans.
Deze wil ik aansturen met een W1209 thermostaat.

Ik zit nog even met de snelheidsregeling.
Wat is handiger of beter? Een PWM controller? Of een spanningsregelaar?

Ik heb een Jaga Tempo van 240 CM breed en 21,5 CM diep.
De Jaga is verdeeld in 3 "vakken" (en 1 klein vakje waar de aansluitingen van de leididingen in zitten).
Hoeveel fans leggen jullie erin per vak? Helemaal vol?
Ik kan namelijk nergens vinden hoeveel fans de "orginele" Jaga DBH's hebben.

Graag even wat advies van de ervaringsdeskundigen hier :)
2 x 9 cm naast elkaar met tyraps aan elkaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MycaakoBUnEEMu8PvBKeGhZuXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lgc6h9gCi80n8SEzuyXtFPO7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFBxcseUzPgjdi9wk4fRKplnn98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ztg935Vfn2qiuPtC77aCCTBC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zie heel wat zelfbouwprojecten met recente Jaga convectoren; hebben jullie deze ook ingeregeld?

Zoja, voor gebruik met of zonder de fans?
Vermoedelijk via de wel bekende methode (meten) en niet via de Jaga voor-instelling / documentatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

poing schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:37:
Ik zie heel wat zelfbouwprojecten met recente Jaga convectoren; hebben jullie deze ook ingeregeld?

Vermoedelijk via de wel bekende methode (meten) en niet via de Jaga voor-instelling / documentatie?
Hoe bedoel je? De fans ingeregeld of de Jaga waterzijdig?

Mijn Jaga in de woonkamer heeft een zelfbouw DBE en de originele Jaga DBE heb ik verkocht. Nu zitten er grotere fans op die automatisch (met domotica) aan gaan als de WP CV gedeelte gaat verwarmen. Met een nadraai tijd van 15 minuten als de WP stopt met verwarmen.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

poing schreef op zondag 2 januari 2022 @ 10:37:

Tabelletje maken en waterzijden inregelen. Meten heb ik gedaan met temperatuursensoren op toevoer en retourleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Niet online
stuffer schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:22:
[...]

Hoe bedoel je? De fans ingeregeld of de Jaga waterzijdig?

Mijn Jaga in de woonkamer heeft een zelfbouw DBE en de originele Jaga DBE heb ik verkocht. Nu zitten er grotere fans op die automatisch (met domotica) aan gaan als de WP CV gedeelte gaat verwarmen. Met een nadraai tijd van 15 minuten als de WP stopt met verwarmen.
Met domotica, interessant, ook de fan speed?

Ik had het voornamelijk over waterzijdig inregelen met of zonder de fans actief. Zelf heb ik nog geen fans, maar met dit weer geeft de gasketel slechts 25 graden om de ruimte warm te houden en ik vermoed dat ik dan de fans beter niet laat draaien (als niet elke convector fans heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

poing schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:24:
[...]

Met domotica, interessant, ook de fan speed?

Ik had het voornamelijk over waterzijdig inregelen met of zonder de fans actief. Zelf heb ik nog geen fans, maar met dit weer geeft de gasketel slechts 25 graden om de ruimte warm te houden en ik vermoed dat ik dan de fans beter niet laat draaien (als niet elke convector fans heeft).
Nee alleen het aan/uit gedeelte op basis van wel of niet stoken. Fans draaien verder altijd op standaard lage toeren waardoor we er geen last van hebben als ze draaien en uit staan als er niet gestookt wordt. Dit heel simpel met domoticz blocky, otgw en kaku (zwave vond ik te prijzig voor iets wat niet direct essentieel is en altijd werkt).

Daarnaast, waarom zou je ze nu niet gebruiken? Als je ze altijd aan hebt kan je daar toch op waterzijdig inregelen.

[ Voor 6% gewijzigd door stuffer op 02-01-2022 18:37 ]

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thajcor
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11-01-2022
everb schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 14:26:
[...]

Bij mij zitten de fans op een houten frame. Frame ligt op blokjes in de convector met schuim er tussen. Rondom is het frame ~2mm los van de convectorbehuizing. Tot nu toe geen resonantiegeluiden gehoord.[Afbeelding]
Hi, hoeveel fan's heb jij aan elkaar geschakeld? En heb je dan geen probleem met de bekabeling? Ik heb een vergelijkbare setup gemaakt, met 7 fans. Dat gaat nu goed, maar moet nog uitgebreid worden naar 14 tot 19 fans.
In dat geval heb je wel 14x120mA=1,6A en ik vraag me af of dat door die dunne draadjes van de arctic fans kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@thajcor de fans sluit je toch parallel aan en niet in serie? Dan gaat er niet door de draadjes van elke fan 1,6A, maar 120mA. De aanvoerlijn (de hoofd-ader waar alle fans van snoepen) zal wel voldoende dikte moeten hebben voor 1,6A.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thajcor
  • Laatst online: 11-01-2022
Gizz schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:09:
@thajcor de fans sluit je toch parallel aan en niet in serie? Dan gaat er niet door de draadjes van elke fan 1,6A, maar 120mA. De aanvoerlijn (de hoofd-ader waar alle fans van snoepen) zal wel voldoende dikte moeten hebben voor 1,6A.
Precies, ze zijn ook parallel aangesloten, maar dat betekent nog steeds dat als je de fans doorlust, de stroom bij elke lus toeneemt met 120 mA. (tenzij je alle fans op 1 punt samenvoegt als een soort ster). Dus bij 10 fans, loopt er door de laatste lus 9x120mA =1080mA en de aanvoer is dan 1200 mA (zie tekeningetje onder )
(in serie zou de stroom gelijk zijn, maar de spanning over elke fan verdeeld worden)

[fan120mA]===120mA===[fan120mA]===240mA===[fan120mA]===360mA===(etc x10)===[12v Voeding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
thajcor schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:01:
[...]

Hi, hoeveel fan's heb jij aan elkaar geschakeld? En heb je dan geen probleem met de bekabeling? Ik heb een vergelijkbare setup gemaakt, met 7 fans. Dat gaat nu goed, maar moet nog uitgebreid worden naar 14 tot 19 fans.
In dat geval heb je wel 14x120mA=1,6A en ik vraag me af of dat door die dunne draadjes van de arctic fans kan.
Goed punt. Ik vertrouwde de dunne 0,8mm kabeltjes van de fans ook niet. Ik heb er dus max 5/6 in serie achter elkaar gezet, zo ongeveer volgens de Arctic spec. De rest van de kabels is aanzienlijk dikker met 1,3mm en daarvan ga ik er na wat zoekwerk vanuit dat ze makkelijk 1A@12V kunnen hebben.

Bij mijn 240cm Jaga ziet het er dan zo uit met 15x Arctic F9 fans met 0,09A per fan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSxiYpnWuAg2zhXyP37z4ASj4z8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZpkHkQF1l2pHqoaKpCVQiGG2.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT: even nagezocht...de PWM verlengkabels (dus niet de Arctic kabels) zouden UL1007 AWG24 moeten zijn. Als ik wat rondkijk vind ik maximale amperages van 3-5A @ 300V. Iemand die wat meer elektrisch onderlegd is daar een mening over?

[ Voor 16% gewijzigd door everb op 03-01-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 21:58

Crazy-

Best life ever

Ik zit her en der te rekenen ivm het kiezen van een JAGA voor een slaapkamer:

- 15m2 / 2,5m (38m3)
- koude (buiten/raam)zijde 3m

momenteel hangt er geen element (meer) sinds plaatsen van de WP; oude radiator (enkele plaat) maakte herrie met de hoge flow van de WP etc etc.

Nu zitten rekenenen om als doel temperatuur 18 te hebben. https://www.cvtotaal.nl/bereken-radiator

500 x 300 x 240 ingevuld
doel temperatuur 18 *(slaapkamer)
redelijke isolatie, tussenwoning

dan komt daar 2500Watt uit

dat is vrijwel onmogelijk met een JAGA haalbaar?
Dan is dit uiteraard bij -10; dat is ook wel waar ...

in hoeverre is de correctie naar 0º buitentemperatuur redelijk c.q. welke factor is dat?

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 19:04
@Crazy- Dat is wel een beetje gek veel...

https://www.radson.com/nl...efte/warmtevraag-radiator
Als je hier een 90x280cm type 10 invult kom je al niet aan 2500W.... En die heeft er vast niet gehangen.

En als je de kamer hier in zet komt er maar 930W uit bij zwakke isolatie enkelglas aan de kust...
https://www.radson.com/nl...hoefte/warmtevraag-ruimte

En dat is ook veel logischer. 2500W zou op jaarbasis via de omgekeerde koevlaas2 formule ruim 500m³ gas geweest zijn.... en dat lijkt me niet te kloppen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• everb
Crazy- schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:57:
Ik zit her en der te rekenen ivm het kiezen van een JAGA voor een slaapkamer:

- 15m2 / 2,5m (38m3)
- koude (buiten/raam)zijde 3m

momenteel hangt er geen element (meer) sinds plaatsen van de WP; oude radiator (enkele plaat) maakte herrie met de hoge flow van de WP etc etc.

Nu zitten rekenenen om als doel temperatuur 18 te hebben. https://www.cvtotaal.nl/bereken-radiator

500 x 300 x 240 ingevuld
doel temperatuur 18 *(slaapkamer)
redelijke isolatie, tussenwoning

dan komt daar 2500Watt uit

dat is vrijwel onmogelijk met een JAGA haalbaar?
Dan is dit uiteraard bij -10; dat is ook wel waar ...

in hoeverre is de correctie naar 0º buitentemperatuur redelijk c.q. welke factor is dat?
Ter referentie.

Een kamer in onze uitbouw is 5x3 meter met:
- slecht geisoleerd plat dak
- een 3m zijde groot glasvlak HR+
- een 3m zijde doorgang van 1m breed naar rest van het huis
- beide 5m zijden muren naar onverwarmde ruimten
- matig geisoleerde betonvloer

Hier hangen twee Jagas met een geschat gecombineerd vermogen van 1500W (45 graden, diy DBE). Zelfs met -4 buiten en nachtverlaging tot 17 graden werd de boel nog warm (al duurde 17-20 graden wel een uur of 2-3, maar dat zal deels ook komen door de pendelende ketel.....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ronald schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:38:
@Crazy- Dat is wel een beetje gek veel...

https://www.radson.com/nl...efte/warmtevraag-radiator
Als je hier een 90x280cm type 10 invult kom je al niet aan 2500W.... En die heeft er vast niet gehangen.

En als je de kamer hier in zet komt er maar 930W uit bij zwakke isolatie enkelglas aan de kust...
https://www.radson.com/nl...hoefte/warmtevraag-ruimte

En dat is ook veel logischer. 2500W zou op jaarbasis via de omgekeerde koevlaas2 formule ruim 500m³ gas geweest zijn.... en dat lijkt me niet te kloppen.
Top, andere rekenmodule 8)7 dan kom ik inderdaad op 500Watt uit haha

heb met m'n maat afgesproken dat we eerst een kleine JAGA ophangen ter referentie (heb hier nog een Tempo 60x60-T16 liggen) is echter maar 160Watt 35/30/20 volgens de Jaga Tool....

maar dan hebben we tenminste een referentie; groter kan altijd nog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Laatst online: 19:04
@Crazy- Ik weet niet waar die lui van CVTotaal mee bezig zijn... maar het is op zijn best 'niet best'... Als ik bij hun mijn hele huis in voer, en dat is een tussenwoning.... dan kan mijn CV van 25kW het amper aan...

Factor 2.5 te hoog voor mijn woonkamer die ik met -8 met 3.5kW gewoon warm kon houden...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ronald schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 10:52:
@Crazy- Ik weet niet waar die lui van CVTotaal mee bezig zijn... maar het is op zijn best 'niet best'... Als ik bij hun mijn hele huis in voer, en dat is een tussenwoning.... dan kan mijn CV van 25kW het amper aan...

Factor 2.5 te hoog voor mijn woonkamer die ik met -8 met 3.5kW gewoon warm kon houden...
het verbaasde mij ook ja, na wat doorrekenen 8)7

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• emzed

emzed

*

Mijn convectorputten zijn inmiddels ook geboosterd. Ik heb er voor gekozen om het niet helemaal dicht te leggen, ik heb 5 fans (14 cm) per convectorput. Het resultaat is goed merkbaar!

Ik heb precies hetzelfde gekocht als @Inaldt in deze post. Dwz:Alles conform hetzelfde schema aangesloten en op wat zwartgespoten hout gemonteeerd. Tussen de fans en het hout zit wat meubelvilt. En de latten leunen ook op meubelvilt op de convector.

Eenmaal bezig nog wat verdergegaan door meteen de koude kant te isoleren. Geïnspireerd door wat deze meneer hier schrijft, heb ik de koude zijde voorzien van een dunne PIR plaat. De plaat is met alu tape aan elkaar getaped, en met schotels vastgezet tegen de achterwand. De bovenste helft heb ik voor het uiterlijk mat zwart gespoten.

Foto's, uiteraard ligt het houten rooster er weer bovenop inmiddels:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9-cM8SakbMmuAzXK-ZELVhicpo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/I5iRSZe2AKk4n8oOmbVEj96d.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qsfcYNntj-A8P6KydlCJ19BbH48=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2XxMR1E55s6ZQQPyfQPPvweF.jpg?f=user_large

Ik heb meteen weer een vervolgproject op mijn hals gehaald; ik heb namelijk een Tado systeem, en de convectorputten draaien altijd mee met welke warmtevraag dan ook. Door de fans wordt de woonkamer nu een stuk warmer dan voorheen. Dus ik moet nog een afsluiter en een tado knop als zoneafsluiter gaan installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door emzed op 05-01-2022 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
@emzed : is er een reden dat je geen PWM controller gebruikt? Je hebt namelijk wel PWM fans. Ik zit ook te denken aan een dergelijke setup maar heb wel voorkeur voor een PWM controller. Die lijkt echter alleen te koop te zijn via aliexpress oid (zoiets: https://nl.aliexpress.com/item/32909146850.html of zoiets https://nl.aliexpress.com...2212000018184402931%22%7D) en niet via de bekende NL'se shops.. Is dat ook de reden dat jij voor een spannigsregelaar hebt gekozen?

Aan de kenners hier: ik zie wel deze, zouden die wellicht werken: https://www.amazon.nl/Con...WRD/ref=asc_df_B09DP9JWRD ?

[ Voor 52% gewijzigd door ID-College op 05-01-2022 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emzed

emzed

*

@ID-College klopt het is geen echte PWM controller, maar een ordinaire voltage regeling. Ik vrees dat de mosfet een groot deel van de energie verstookt die overblijft, ik zal even moeten zien of dit blijft werken.

Ik heb in een eerdere setup een andere controller gebruikt, volgens mij dezelfde als waarnaar je op Amazon linkt. Deze: https://www.tinytronics.n...ontroller-board-5v-35v-5a

Maar dit werkt niet helemaal lekker. Als de potmeter te ver naar links staat, slaan de fans helemaal niet aan. Met de spanningsregelaar werkt het wel en kan ik ze langzamer (stiller) laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Laatst online: 19-09 21:56
jvvoorst schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:06:

Dan zouden het 10 of 12cm ventilatoren moeten worden.[Afbeelding]
Deze radiator mist convectors tussen de platen, waardoor de ventilatorboost achterblijft bij radiators die dat wel hebben. Op marktplaats kan je allerlei geschikte radiators kopen voor weinig geld. Wel even een berekening maken van de capaciteit van je oude radiator. Bij vervanging kan je gelijk een nieuw behangetje erachter plakken :) :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rocketman op 05-01-2022 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

MrScratch schreef op woensdag 22 december 2021 @ 14:17:
[...]

[Afbeelding]
Setup werkt toch niet helemaal naar tevredenheid op deze manier. Heb er 10 PWM fans aan hangen, maar voor het goede moeten de fans op ongeveer de minimumstand worden gezet en dan komt er een af en aan ratelend geluid uit de fans. Dit verdwijnt als ik de fans op een hardere stand zet, maar dan is het geluid weer te hard. Het is voor mijn vriendin in haar woonkamer, dus ik ben er extra op gebrand om het goed te doen.

Zou dit nog kunnen verbeteren door er een andere regelaar op te zetten of is dit een probleem van de PWM fans? Ik meen op andere plekken ook gelezen te hebben dat er mensen waren die issues hadden met PWM fans op hele lage toerentallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
emzed schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:22:
@ID-College klopt het is geen echte PWM controller, maar een ordinaire voltage regeling. Ik vrees dat de mosfet een groot deel van de energie verstookt die overblijft, ik zal even moeten zien of dit blijft werken.

Ik heb in een eerdere setup een andere controller gebruikt, volgens mij dezelfde als waarnaar je op Amazon linkt. Deze: https://www.tinytronics.n...ontroller-board-5v-35v-5a

Maar dit werkt niet helemaal lekker. Als de potmeter te ver naar links staat, slaan de fans helemaal niet aan. Met de spanningsregelaar werkt het wel en kan ik ze langzamer (stiller) laten draaien.
MrScratch schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:59:
[...]

Setup werkt toch niet helemaal naar tevredenheid op deze manier. Heb er 10 PWM fans aan hangen, maar voor het goede moeten de fans op ongeveer de minimumstand worden gezet en dan komt er een af en aan ratelend geluid uit de fans. Dit verdwijnt als ik de fans op een hardere stand zet, maar dan is het geluid weer te hard. Het is voor mijn vriendin in haar woonkamer, dus ik ben er extra op gebrand om het goed te doen.

Zou dit nog kunnen verbeteren door er een andere regelaar op te zetten of is dit een probleem van de PWM fans? Ik meen op andere plekken ook gelezen te hebben dat er mensen waren die issues hadden met PWM fans op hele lage toerentallen.
Even beide gequote, maar je leest dus wisselende verhalen. 'Geluid' is natuurlijk relatief, en wat de 1 stil vindt, vindt de ander dat weer niet. Jouw acceptabele norm kan de ander teveel vinden en andersom. De investering is relatief klein als je al PWM fans hebt. Ik denk dat je vooral voor jezelf (en jouw situatie) aan de slag moet met beide setups, en kijken wat voor jou het lekkerst werkt. Bij mij gaat het slechts om slaapkamers en staat de WP 'snachts uit, dus overdag geluid is niet zo heel erg want ben er toch niet.

De investering is niet extreem verschillend (relatief kleine prijs), dus probeer met beide zou ik zeggen.. Althans, dat is mijn conclusie na deze pagina's hier lezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

ID-College schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:55:
[...]

[...]

Even beide gequote, maar je leest dus wisselende verhalen. 'Geluid' is natuurlijk relatief, en wat de 1 stil vindt, vindt de ander dat weer niet. Jouw acceptabele norm kan de ander teveel vinden en andersom. De investering is relatief klein als je al PWM fans hebt. Ik denk dat je vooral voor jezelf (en jouw situatie) aan de slag moet met beide setups, en kijken wat voor jou het lekkerst werkt. Bij mij gaat het slechts om slaapkamers en staat de WP 'snachts uit, dus overdag geluid is niet zo heel erg want ben er toch niet.

De investering is niet extreem verschillend (relatief kleine prijs), dus probeer met beide zou ik zeggen.. Althans, dat is mijn conclusie na deze pagina's hier lezen :P
Geluid is idd relatief. Had je bij mij thuis op de bank gehoord dat er 20 14cm fans draaien in de woonkamer?

:)

*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Erg actief topic! Leuk om alle bijdragen te lezen. Ondertussen ben ik nu ook bezig mijn DBE units te maken, alleen dan voor normale radiatoren, maar wel met extra platen. Ik ga er niet al te veel van verwachten, zie het meer als een hobby/afleidingsprojectje.

Ik maak voor drie radiatoren een unit. Eentje met 7x 8cm Artic PWM fans en twee met 4x Arctic fans. De behuizing maak ik met m'n 3D printer. Hopelijk heb ik morgen de eerste gereed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2T0UjpSTppTDmIOgVt8PGQHVbU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OiY6gCWKGKr3SUrhv2XrbPEH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ju8jMNwhqJTa7qln9ZKBR--rOQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1G3PGMOOe93rlYhqc1GF7oT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Voor wie er wat aan heeft:
Ik heb hier inmiddels voor het vierde vijfde winterseizoen boosters draaien in verschillende setups.
Zowel 92 mm als 140 mm Arctic PWM PST CO en 140 mm Arctic Silent.
De Arctic Silent is ongeveer de helft goedkoper dan de PWM PST CO. Voor die laatste heb ik in eerste instantie gekozen omdat ze feitelijk op de kop boven de convector hangen. Ik was bang dat de vloeistoflagers daar niet zo goed tegen zouden kunnen.
Nu 4 5 seizoenen later kan ik de conclusie trekken dat de Silent met vloeistoflagers het prima blijven doen. Ik heb er een moeten vervangen omdat er een tikje in kwam. Voor de rest zijn ze geruislozer dan de PWM PST CO. De Silent blijft het dus ook gewoon prima doen ondanks dat ze op de kop hangen. Ze draaien in princiepe op een vast toerental van 800 rpm. Dat is zat. Wil je ze nog stiller maken, dat kun je ze nog iets knijpen door het voltage te knijpen. Dat lukt tot ca. 7 à 8 volt. Daaronder hebben sommige moeite om te starten na een timeout van je temperatuurgeregelde aan/uit printplaatje.
Mijn advies: ga als je zo stil mogelijk wilt gewoon voor de Silent. Goedkoper en ze doen het net zo goed als de PWM PST CO.
Over een jaar of vier vijf kom ik hier nog wel eens terug met een berichtje hoeveel het er dan nog steeds (stil) doen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Bowen_HAFX schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:14:
Erg actief topic! Leuk om alle bijdragen te lezen. Ondertussen ben ik nu ook bezig mijn DBE units te maken, alleen dan voor normale radiatoren, maar wel met extra platen. Ik ga er niet al te veel van verwachten, zie het meer als een hobby/afleidingsprojectje.

Ik maak voor drie radiatoren een unit. Eentje met 7x 8cm Artic PWM fans en twee met 4x Arctic fans. De behuizing maak ik met m'n 3D printer. Hopelijk heb ik morgen de eerste gereed.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe ga jij die lengte printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Copitano schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:55:
Voor wie er wat aan heeft:
Ik heb hier inmiddels voor het vierde vijfde winterseizoen boosters draaien in verschillende setups.
De Arctic Silent is ongeveer de helft goedkoper dan de PWM PST CO. Voor die laatste heb ik in eerste instantie gekozen omdat ze feitelijk op de kop boven de convector hangen. Ik was bang dat de vloeistoflagers daar niet zo goed tegen zouden kunnen.
Nu 4 5 seizoenen later kan ik de conclusie trekken dat de Silent met vloeistoflagers het prima blijven doen. Ik heb er een moeten vervangen omdat er een tikje in kwam. Voor de rest zijn ze geruislozer dan de PWM PST CO. De Silent blijft het dus ook gewoon prima doen ondanks dat ze op de kop hangen. Ze draaien in princiepe op een vast toerental van 800 rpm. Dat is zat. Wil je ze nog stiller maken, dat kun je ze nog iets knijpen door het voltage te knijpen. Dat lukt tot ca. 7 à 8 volt. Daaronder hebben sommige moeite om te starten na een timeout van je temperatuurgeregelde aan/uit printplaatje.
Mijn advies: ga als je zo stil mogelijk wilt gewoon voor de Silent. Goedkoper en ze doen het net zo goed als de PWM PST CO.
Over een jaar of vier vijf kom ik hier nog wel eens terug met een berichtje hoeveel het er dan nog steeds (stil) doen _O-
Heb jij de P of F versie gebruikt ?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Seafarer schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:14:
[...]

Heb jij de P of F versie gebruikt ?
Kijk ik vanavond even voor je na. Nu eerst ff naar de ruif ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Copitano schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:19:
[...]

Kijk ik vanavond even voor je na. Nu eerst ff naar de ruif ;)
Deze, F dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxTbTWjKOzgNFN76wIrO2x2mm8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXW2KwHgZt8zXksaRpDvib5n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Op mijn slaapkamers heb ik nu nog ouderwetse T10 radiatoren hangen. De keteltemperatuur staat op 45 graden en daar krijg ik de woonkamer met vloerverwarming en T22 radiatoren goed mee warm.
De kinderen zitten tegenwoordig steeds vaker op de slaapkamers voor school e.d. , maar klagen over de kou.
Het blijkt inderdaad niet warmer te worden dan 16-17 graden en dan is het nu nog niet eens echt koud. Mijn plan is dan ook om Jaga tempo's te installeren al dan niet met DBH systeem.
Aangezien ik hier veel lees over het zelf maken van een DBE systeem, vraag ik me af of het Jaga DBH systeem zijn prijs wel waard is. Zelf ben ik totaal niet handig om ventilatoren in/op te bouwen en dan aan te sturen, dus heb ik het plan om zo'n compleet Jaga systeem aan te schaffen.
Verder vraag ik me af of het met de Jaga radiatoren zinvol is om hier achter, tegen de muur, radiatorfolie te plakken, zoals ik nu aan de achterkant van de radiatoren heb.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:35
rokil schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:22:
Op mijn slaapkamers heb ik nu nog ouderwetse T10 radiatoren hangen. De keteltemperatuur staat op 45 graden en daar krijg ik de woonkamer met vloerverwarming en T22 radiatoren goed mee warm.
De kinderen zitten tegenwoordig steeds vaker op de slaapkamers voor school e.d. , maar klagen over de kou.
Het blijkt inderdaad niet warmer te worden dan 16-17 graden en dan is het nu nog niet eens echt koud. Mijn plan is dan ook om Jaga tempo's te installeren al dan niet met DBH systeem.
Aangezien ik hier veel lees over het zelf maken van een DBE systeem, vraag ik me af of het Jaga DBH systeem zijn prijs wel waard is. Zelf ben ik totaal niet handig om ventilatoren in/op te bouwen en dan aan te sturen, dus heb ik het plan om zo'n compleet Jaga systeem aan te schaffen.
Verder vraag ik me af of het met de Jaga radiatoren zinvol is om hier achter, tegen de muur, radiatorfolie te plakken, zoals ik nu aan de achterkant van de radiatoren heb.
Andere radiatoren... Prima natuurlijk. Maar hoe wordt de temperatuur aangestuurd? Bij mij enkel via een thermostaat in de woonkamer en mijn woonkamer warmt heel anders (anders gedimensioneerd) op dan de andere ruimtes in huis.

Zit het probleem wel in de radiatoren zelf? Misschien anders inregelen? Of kijken naar isolatie?

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
In alle radiatoren wordt de temperatuur ongeveer 40 graden, alleen hebben de enkele T10 radiatoren niet genoeg capaciteit om de kamer te verwarmen. Toen de ketel nog op de standaard 80 graden stond was er geen probleem, maar met de lagere temperartuur kunnen ze niet overweg.

Als je je voorneemt dat je altijd alles laat mislukken en dat lukt, ben je dan een echte mislukkeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
stuffer schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 15:32:
[...]

Geluid is idd relatief. Had je bij mij thuis op de bank gehoord dat er 20 14cm fans draaien in de woonkamer?

:)
Hehe.. je had ze zeker uitstaan :P heb jij een pwm controller voor jou setups?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

rokil schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:22:
Radiatorfolie achter convectoren heeft niet heel veel zin. Er is namelijk nagenoeg geen sprake van straling. Persoonlijk vind ik de DBE’s van Jaga veel te duur en dhz boosters werken net zo goed. En als je de juiste spullen koopt is het echt niet moeilijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:51
@rokil ik heb de T10's vervangen door T22s. Dat ging goed.
Ander alternatief is elec. bijverwarmen of airco's.
in de basis is het probleem dat de kinderkamers 's nachts teveel afkoelen en dan overdag te langzaam op temperatuur komen. dus een alternatieve "booster" is ook een optie

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokil
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties.
Ik begrijp dat ik de T10 radiatoren moet gaan vervangen, maar zijn Jaga's niet beter afgestemd om met lage temperatuur te werken dan T22 radiatoren? Ik moet wel zeggen dat het in de woonkamer goed werkt, maar daar heb ik natuurlijk ook vloer(bij)verwarming. Als ik het goed begrijp heeft een Jaga veel minder water, zodat het sneller opwarmt en dus ook zuiniger is dan een T22 radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
Bedankt, iedereen gebruikt de F dus als ik ook verder terug lees.

Dus iemand ervaring met de P serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
rokil schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 08:42:
Bedankt voor jullie reacties.
Ik begrijp dat ik de T10 radiatoren moet gaan vervangen, maar zijn Jaga's niet beter afgestemd om met lage temperatuur te werken dan T22 radiatoren? Ik moet wel zeggen dat het in de woonkamer goed werkt, maar daar heb ik natuurlijk ook vloer(bij)verwarming. Als ik het goed begrijp heeft een Jaga veel minder water, zodat het sneller opwarmt en dus ook zuiniger is dan een T22 radiator?
Ik heb in de huiskamer een T22 radiator van 220 x 40 voorzien van een Climatebooster met de zelfde lengte. Is dus voorzien van 22 ventilators en het opwarmen gaat nu erg snel, ook met 45 tot 55 graden cv temperatuur.. Ik kan dit natuurlijk niet vergelijken met een Jaga, maar die had me natuurlijk veel meer geld gekost.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TommyGun|IA
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik schakel zelfbouw radiator ventilatoren op basis van case fans met een Clixon van Speedcomfort.
Zo maak ik het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpoBS3uUsjOZkGIxAWe9sdb2mq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnYg8z6x3DrIhoTOvlBiit4V.jpg?f=fotoalbum_largeBij een 0.3m case fan verlengkabel heb ik de + onderbroken met de Clixon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlGLT2kyHSMAL5Ehz3rShgpp13c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmbVNwZBHcHlKd16xo7Mm05W.jpg?f=fotoalbum_large

Benodigdheden
- regelbare voeding
- 3-pins Case Fan verlengkabel - 0,30 meter
- 6x 3-pins Case Fan splitter
- Speedcomfort clixon
- Speedcomfort koppelkabel
- krimpkous

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

ID-College schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:31:
[...]

Hehe.. je had ze zeker uitstaan :P heb jij een pwm controller voor jou setups?
Haha ja stonden bijna uit ;)

Maar in de put heb ik nog vanuit mijn CV-plofketel tijd een https://nl.aliexpress.com...=2114.48010208.4.1.Ob4qGr
maar die draait nu op een vast toerental. Nu met een WP werkt het niet om hem mee te laten draaien met de temperatuur.

In de Jaga heb ik de de Jaga DBE snel weggedaan (veel meer herrie, kleinere fans) en hangt er aan de 5V 14cm fans een pricewatch: Noctua NA-FC1 PWM Fan Controller

Ook op een vast laag toerental maar genoeg om te voelen en merken dat er veel (meer) warmte uit komt.

Voor de T22 bakken op de 1e verdieping wil ik ze eigenlijk ook (zeker in mijn thuis-werkkamer) maar ben er nog niet aan toegekomen.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 16:03

_Arthur

blub

rokil schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:09:
In alle radiatoren wordt de temperatuur ongeveer 40 graden, alleen hebben de enkele T10 radiatoren niet genoeg capaciteit om de kamer te verwarmen. Toen de ketel nog op de standaard 80 graden stond was er geen probleem, maar met de lagere temperartuur kunnen ze niet overweg.
Reken uit wat het vermogen van de T10 is/was met 80graden waarbij de ruimte wel warm werd. Dan weet je ook hoeveel warmteafgifte je nodig hebt met "iets nieuws".

Een T33 radiator zou mogelijk al genoeg zijn. Eventueel met een stel fans/DBE/zelfbouw boosters.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Copitano schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:08:
[...]

Hoe ga jij die lengte printen?
Door simpelweg in twee delen te printen. Paste ook maar net op mijn 350mm bouwplaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVpYzNqKrGx9LkxL1qXVsSSinlI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6g1wByTh2Ji7sXMmqj8Mpnm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NE7O_S2RGT7N4d3VLpMuHL0ywlQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F5nCFj6AObYDCnWp2FJAfnRT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBJkKgFyi9r2FbeEGlHPd9kndQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZeDWkZNhYqWIOZUGyHc86gQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:12
Seafarer schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 09:12:
[...]

Bedankt, iedereen gebruikt de F dus als ik ook verder terug lees.

Dus iemand ervaring met de P serie?
Ik heb even zitten lezen. De P series staat voor Pressure een de F voor Flow.

F is beter voor vrije stroom toepassing, de P voor situaties waar tegendruk van toepassing is, zoals een rooster of filterdoek.

In theorie is F dus beter voor de DBE toepassing.

Ik lees ook wel weer dat beide meer dan prima zijn, dus kies de goedkoopste of de uitvoering die bij jou past, zoals PWM etc.

[ Voor 11% gewijzigd door Gieliovd520 op 07-01-2022 16:53 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Nu online
Gieliovd520 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:53:
[...]

Ik heb even zitten lezen. De P series staat voor Pressure een de F voor Flow.

F is beter voor vrije stroom toepassing, de P voor situaties waar tegendruk van toepassing is, zoals een rooster of filterdoek.

In theorie is F dus beter voor de DBE toepassing.

Ik lees ook wel weer dat beide meer dan prima zijn, dus kies de goedkoopste of de uitvoering die bij jou past, zoals PWM etc.
Of een convectorput rooster, dacht ik.
Ik had gehoopt dat iemand er praktische ervaring mee had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Bowen_HAFX schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 16:25:
[...]

Door simpelweg in twee delen te printen. Paste ook maar net op mijn 350mm bouwplaat.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er lekker professioneel uit :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
De eerste hangt, nog twee kleine te gaan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gZs1G2-sV4V-wx5hIsidLVETGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fv1Fh7ZpMXAssgevhWQRrDKg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16-q3jL-fSv-TwpyVvBy5PnzW8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MvPcko2rhv1OSTvTIwSTY9gQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
En wat zijn je eerste ervaringen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Appesteijn schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:36:
[...]

En wat zijn je eerste ervaringen?
"Moet dat rode lampje daaronder echt branden?", aldus mijn vrouw...

Werken goed, vrijwel geluidloos. Even een testrun gedaan, maar daarna is de ketel nog niet aangeslagen. Slechts 19 graden in de huiskamer en koelt niet snel af. Redelijk goed geïsoleerd. Afgelopen jaar dan ook maar 900m³ kuub gas verbruikt. Is een 2 onder 1 kap uit 2008 met vier gezinsleden, maar koken wel elektrisch.

Zal morgenvroeg update geven :)

[ Voor 5% gewijzigd door Bowen_HAFX op 07-01-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Begrijp ik het goed dat je van boven naar beneden blaast? Dat wil ik namelijk bij familie ook gaan doen ivb de hondenharen die anders in de radiator worden gezogen. We gaan gebruik maken van de Artic F12.
Ze draaien in princiepe op een vast toerental van 800 rpm.
Hoe regel je dat ze laag in de toeren blijven?
We gaan deze regelaars gebruiken https://www.amazon.de/Dol...230&qid=1624655233&sr=8-3
Deze voedingen https://www.allekabels.nl...e-ac-dc-adapter-12-v.html
En deze 2x4 en 2x6 per LTV radiator https://www.amazon.nl/ARC...d=pla-1308453419726&psc=1

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Laatst online: 12-01 09:26
Dat linkje vd regelaar doet het niet.
Vroeg me af deze regelaar geschikt voor 3 pins fan artic P14 :
Of weet iemand een makkelijke controller die 2 verschillende snelheden aankan?

https://nl.aliexpress.com...2212000016847380075%22%7D

[ Voor 3% gewijzigd door ptr1968 op 08-01-2022 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:08:
[...]

"Moet dat rode lampje daaronder echt branden?", aldus mijn vrouw...

Werken goed, vrijwel geluidloos. Even een testrun gedaan, maar daarna is de ketel nog niet aangeslagen. Slechts 19 graden in de huiskamer en koelt niet snel af. Redelijk goed geïsoleerd. Afgelopen jaar dan ook maar 900m³ kuub gas verbruikt. Is een 2 onder 1 kap uit 2008 met vier gezinsleden, maar koken wel elektrisch.

Zal morgenvroeg update geven :)
Keurig verbruik hoor, lijkt me lastig om hier nog iets vanaf te snoepen en ik denk dat je het douche- en badgedrag goed onder controle hebt. Toen mijn drie dochters nog bij ons woonden heb ik ze regelmatig moeten corrigeren op dit gebied..We hadden toen een giga energierekening. Daar maken ze nog wel eens grappen over, haha.. Verwarm jij alles met radiatoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
ptr1968 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:10:
[...]

Dat linkje vd regelaar doet het niet.
Vroeg me af deze regelaar geschikt voor 3 pins fan artic P14 :
Of weet iemand een makkelijke controller die 2 verschillende snelheden aankan?

https://nl.aliexpress.com...2212000016847380075%22%7D
https://www.amazon.nl/Dol...uurregeling/dp/B082QNDRG7

Als je zoekt op W3230 vind je hem ook. Ik gebruik dit ook voor de warmteafvoer van de koelkast in de caravan.

[ Voor 5% gewijzigd door bbn_ldp op 08-01-2022 19:12 ]

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Pagina: 1 ... 29 ... 55 Laatste