LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 28 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:53
Crazy- schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:19:
Wellicht dat jullie mij kunnen helpen, ik mis wat kennis

Ik vraag dit voor een vriend ;-) (Geen grapje) de situatie is dat er een overstap is gemaakt van gas-ketel naar WP. De BGG is volledig voorzien van vloerverwarming nu, maar de verdieping hangt nog oud-ijzer aan de muur. Met name 1 slaapkamer, daar hangt echt nog een enkele plaat radiator (Type 10?)

Nu willen we hier toch een LTV ophangen om de boel 'aangenaam' te houden.

De ruimte is 300x300x240 en de rekenmodules geven dan aan 1500Watt voor 18ºC

Zover ik nu zie, kom je met een regime 35/30/20 op de grootste unit met een afgifte van 1135Watt (STRW.06528020.klr) ...

klopt mijn berekening zo of zie ik iets over het hoofd?
Zie ik het goed dat je een 20 cm brede hebt uitgezocht? Is het niet handiger vanwege de ruimte om een 15 cm brede te nemen? En dan een dubbele convector erin model T16. Eventueel nog wat computer fannetjes erin zie ook LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Want dan knalt het vermogen omhoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVcjZxxpntiWekkogfuVyopT8Ig=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7T26wB2cuXNFEik8PbUVtXew.jpg?f=user_large

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ercolano
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:12
Zittend op een koude zolder heb ik me door alle posts heen gewerkt, maar toch besloten het heel anders aan te pakken. Hieronder korte beschrijving, wellicht brengt het iemand op ideeën.

Uitgang situatie:
Werk op zolder in een redelijk goed geïsoleerd huis, maar toch is het af en toe frisjes. De radiator zit onder mijn bureau (net als bij Emzed) en convectie wordt dus bemoeilijkt. CV staat op 55 en moduleert.

In eerste instantie heb ik een 3 fan speedcomfort gekocht. Mooi systeem,echter de gegenereerde luchtstroom is redelijk beperkt en de warmte blijft nog steeds onder het bureau hangen.

Oplossing:
Aangezien mijn radiator onder mijn bureau zit, hoeft eea niet netjes weggewerkt te worden. Ik heb dan ook 4 Arctic F14 case fans haaks op de luchtstroom op de radiator geplaatst en dmv tie-wraps vastgemaakt aan het rooster wat op de radiator ligt. Op deze manier wordt de warme lucht boven de radiator weggeblazen onder mijn bureau uit. De luchtstroom door de radiator zal ook omhoog gaan, ongetwijfeld minder dan dat de fans plat op of onder de radiator zitten, maar toch. Ik had nog een 230 schakelaar met externe temperatuursensor liggen (Conrad ut200), 5 volt adapter en een usb to case fan power kabel er in en de boel draait.

Systeem getest zonder de thermostaat. Dan zie je dat de temperatuur heel snel 5 a 6 graden daalt onder het bureau (van 34 naar 28). De ruimte wordt gevoelsmatig ook veel sneller behaaglijk. Met de thermostaat er tussen schakel ik nu in op 28 graden en uit op 26.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yB2T2AX1V_4UtTHpu05YSx1xpU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzQHwn0Es0yHmIkT7DhkwBTq.jpg?f=fotoalbum_large

Al met al een simpele opzet die lijkt te werken. Als ik mijn koudwatervrees voor solderen kwijt raak zal ik er eens een echte pwm 12v aansturing van maken.

Gasloos | Pana 9J | 300l boiler | 8000wp | PHEV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Crazy- schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:19:
Wellicht dat jullie mij kunnen helpen, ik mis wat kennis

Ik vraag dit voor een vriend ;-) (Geen grapje) de situatie is dat er een overstap is gemaakt van gas-ketel naar WP. De BGG is volledig voorzien van vloerverwarming nu, maar de verdieping hangt nog oud-ijzer aan de muur. Met name 1 slaapkamer, daar hangt echt nog een enkele plaat radiator (Type 10?)

Nu willen we hier toch een LTV ophangen om de boel 'aangenaam' te houden.

De ruimte is 300x300x240 en de rekenmodules geven dan aan 1500Watt voor 18ºC

Zover ik nu zie, kom je met een regime 35/30/20 op de grootste unit met een afgifte van 1135Watt (STRW.06528020.klr) ...

klopt mijn berekening zo of zie ik iets over het hoofd?
Typisch gebruik is dat zo'n vertrek koud is en dat iemand dat dan snel warm wil hebben. Dan is een zo groot mogelijke convector/radiator met een thermostaatknop het beste. (alternatief een andere warmtebron. b.v. infraroodpaneel of airco unit).
nb. ik heb een infra paneel tegen de onderkant van het bureaublad en dat werkt echt heel prettig.

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 22-11-2021 12:04 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:27

Crazy-

Best life ever

BarryH schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:02:
[...]

Typisch gebruik is dat zo'n vertrek koud is en dat iemand dat dan snel warm wil hebben. Dan is een zo groot mogelijke convector/radiator met een thermostaatknop het beste. (alternatief een andere warmtebron. b.v. infraroodpaneel of airco unit).
nb. ik heb een infra paneel tegen de onderkant van het bureaublad en dat werkt echt heel prettig.
In de oude situatie was het ook meer bijverwarmen; s nachts schakelde ze alles uit ivm herrie van de radiator 😬 oorzaak was de ketel & de haaks ingang van de radiator; oud model

Ik zal eens kijken naar de 15cm modellen

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Seafarer schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:42:
[...]

Zie ik het goed dat je een 20 cm brede hebt uitgezocht? Is het niet handiger vanwege de ruimte om een 15 cm brede te nemen? En dan een dubbele convector erin model T16. Eventueel nog wat computer fannetjes erin zie ook LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen
Want dan knalt het vermogen omhoog.

[Afbeelding]
Fan geen optie ivm geluid, slaapkamer.
Vraag mij alleen af wat nu het het vermogen is? Is dat die met 35/30/20 regime die 1135Watt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 16:14

stuffer

Ondertietel

Crazy- schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:21:
[...]

Vraag mij alleen af wat nu het het vermogen is? Is dat die met 35/30/20 regime die 1135Watt ?
Ook niet met een tijdschakelaar?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

stuffer schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:38:
[...]

Ook niet met een tijdschakelaar?
Ja wellicht optie. Eerst maar kijken wat een goede radiator is; en tegen welke prijs.

Ze hebben 2 airco units hangen in andere kamers. Gaf al aan… gebruik die. Verdieping zo warm ;-)
Maar nee moet (WAF) 1 op die slaapkamer 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Crazy- schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:21:
[...]

Die kunnen uit s'nachts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:36

Bommes

Capo del formaggio

Op aanwijzingen van @Seafarer in dit topic terecht gekomen.

Op de toch wel erg inefficiënte convector radiators in onze huiskamer en kantoorkamer wil ik ook een ventilator opstelling gaan maken.
Via een besparing subsidie bon van de gemeente had ik al ooit zo een kant en klaar setje gekregen/gekocht.
2 kastjes met ieder 3 ventilators met voeding en thermostaat. Werkt aardig maar door dat het hele kleine ventilators zijn maakt het best wat herrie.

Dus zelf even gezocht en gevonden:

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/11/1637580011-1287-x-499px-radiator%20ventilator%20bouwpakket.JPG
  • Voeding
  • temperatuur regelaar
  • 6 ventilators
Oh wacht een setje magneetjes er bij om de nog te maken framepjes vast te klikken op de convector.
Kabel heb ik nog wel liggen.
Deze als eerste maken voor in de huiskamer.
Als het werkt nog eentje gelijk hier aan maken voor in de kantoorkamer.

Zal tijdens het knutselen wat foto's maken en hier plaatsen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwlunatic
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-06 20:01
Vandaag project draaiende, de kabel moet alleen nog verlengt worden aangezien het stopcontact aan de andere zijde zit en ik moet nog een andere ntc bestellen omdatbde originele vrij kort is en de aanvoer aan de andere kant zit.

Maar het draait voor nu, moet zeggen de ventilators die ik gebruikt hebt zijn echt heel stil, ze draaien nu op 7,5V. Bij 33 graden schakelt het in en bij 22 graden weer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vwlunatic
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09-06 20:01
Kastje had voor het mooie net een maatje groter gemogen, maar ach het is mijn eerste projectje, en functioneel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sijYCwZBWvbYrj-azadS5RHm4SI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bfbv3O9Nfbvei9NehxR8aU9b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door vwlunatic op 22-11-2021 15:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JJ White
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:09

JJ White

Prutser Eerste Klas

Voor mijn convectorput heb ik het wat anders aangepakt dan ik andere mensen zie doen in deze thread. Ik heb 10x Arctic F14 PWM PST CO gekocht. (10 jaar garantie voor 24/7 gebruik!) Omdat deze via PWM aan te sturen zijn en een 0 RPM mode hebben kan ik ze compleet regelen via een microcontroller, zonder 12V te hoeven schakelen.

Ik heb een Arduino Nano knockoff gebruikt waarvan ik een PWM pin gebruik om de fans aan te sturen, een PWM signaal van 0 stopt de fans. De Arduino kan direct door 12V gevoed worden op de VIN pin.

Om de fans automatisch in en uit te schakelen gebruik ik een 10K NTC die ik aan de aanvoer van de convector heb bevestigd. Wanneer de waarde van de spanningsdeler van de NTC en een 10K weerstand onder een bepaalde waarde gaat schakel ik de fans in. Om de RPM instelbaar te maken heb ik ook een pot toegevoegd waarmee handmatig de snelheid van de fans aan te passen om het gewenste geluidsniveau in te stellen, zonder dat daar een PC voor nodig is.

Als laatste heb ik een schakelaar toegevoegd om "Turbo Mode" aan te zetten, waarbij de fans op 100% draaien mocht je een boost willen om een koude kamer snel op te warmen.

Voor de constructie zelf heb ik karton gebruikt om de fans 15cm boven de radiator te plaatsen (Ik heb geen toegang tot de onderkant helaas). Ik heb ze afgewerkt met 3D geprinte fan covers om de flow meer naar boven te richten en om een grill te hebben mocht er iets in vallen.

De komende maanden zal uitwijzen hoe goed het werkt, maar de proof of concept was veelbelovend. Alleen het geluidsniveau valt een beetje tegen, maar daar kan ik nog mee experimenteren.

Hieronder nog een paar foto's en Arduino code op GitHub.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OHMeTeAi468eNb_XzyGMrre3mCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbJt6Jehp6jQ9MNRiePLAiG9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtP0mqRIcvy-hl7zs4rE5xfWgSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rohqcEgyNjpZ1jVxYyyUHg7N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RLosMdiQfWtL9zk_lPIaVIi9-9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mCOdzl9W1oxyE6njGoHlwvj.jpg?f=fotoalbum_large

Tip: Als je je convector stof vrij wil maken probeer eens een bladblazer, je kan het stof daarna gemakkelijk uit je gordijnen stofzuigen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

JJ White schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:36:
Tip: Als je je convector stof vrij wil maken probeer eens een bladblazer, je kan het stof daarna gemakkelijk uit je gordijnen stofzuigen 8)7
_O- _O-

Ik ben er bij mij nog niet achter hoe ik de convector radiators "open krijg".
Er zit wel een kap omheen die er toch af zou moeten kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/11/1637135343-650-x-867px-WhatsApp%20Image%202021-11-17%20at%2008.47.50%20(1).jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/11/1637135343-650-x-488px-WhatsApp%20Image%202021-11-17%20at%2008.47.50%20(2).jpeg

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Spulletjes zijn net bezorgd.
Heb er alleen niet over nagedacht dat natuurlijk die ventilatoren (bequit pure wings 2 140mm) voorzien zijn van een nette 4 pins PWM female connector.

Wat zou de netste manier zijn om dit op de voeding aan te sluiten?
Dacht zelf aan:
Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1343845-0/interne-voedingskabel-0.3-meter.jpg
2 pins aangesloten, meer is ook niet nodig, de female connector knip ik er dan vanaf en soldeer het geheel netjes tot 1 kabel boom.
Dan kunnen de ventilatoren altijd nog los gehaald worden en ergens anders ingezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ventilators kunnen weer terug naar Conrad.
140mm past niet op laat staan in die convector radiators.. :|
Gevalletje bestellen zonder te meten |:(

Kap gaat er niet van af dus ze zullen er boven of onder op moeten.
Maximale maat die ik dan kwijt kan is 100x100mm.
Balen..
Bij nader inzien moet ik ook nog iets verzinnen zodat ons dochtertje haar vingertjes er niet in kan steken :o

Maar toen eerste, de 6 stuks 140mm bequit pure wings 2 gaan retour naar Conrad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
JJ White schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:36:

:) :) :) :) :) :)

Ik heb een kruipruimte. Dus gat geboord onderin de convector put. Met een tuinslang door de convector spuiten, water loopt weg door gat onderin. (afblind propje gemaakt) En klaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youngster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-05 09:48
Gizz schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:42:
[...]

Sterker nog, PWM van de fan hoef je in het geheel niet aan te sluiten? Je PWM't toch gewoon direct je MOSFET? Waarom het gecompliceerder maken met nog een pin/ader waar iets mis kan gaan? Ik vond dat ook al verwarrend bij het eerder geposte schema :P Kaspers in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

Ik heb nog geen ervaring met speciale software voor het maken van elektrische schema's, dus vergeef mij dit bij elkaar geknutselde schema in photoshop:

[Afbeelding]

PWM = 0, fans staan uit
PWM = 1023, fans volle kracht
PWM = 512, fans halve kracht

En alle smaakjes daartussen natuurlijk :)
Waarom dan nog apart de PWM-ingang van de fans gebruiken?

Nu hoef je maar 1 GPIO aan te sturen en het scheelt je een ader naar je fans (en dus ook een ader minder die je moet splitsen om alle fans te verbinden).

Edit: toch een poging gewaagd om zelf het schema te tekenen zoals ik het in gebruik heb :+

Niet helemaal met precies onderdelen in het schema die ik heb (zaten niet altijd in het programma), maar in de basis:
  • ESP32
  • 10kOhm pull-down weerstand
  • IRLZ44N MOSFET (die werkt veel betrouwbaarder bij de 3,3V stuurspanning van de ESP. De IRF520 werkt goed bij de 5V van Arduino's maar eigenlijk niet bij ESP's! Zie ook deze post.)
  • Een grote 220V-12V voeding (niet dit kleine blokje in het schema)
  • 12V-> 5V step-down converter om de ESP32 te voeden (niet in het schema zichtbaar)
  • Fans (in het schema even getekend als motortje :+ )
[Afbeelding]

Uiteraard is in de praktijk de ground van de 12V-voeding ook gewoon verbonden met de ground van de ESP en de MOSFET, maar het schema ging dan raar doen.
Ik heb deze nu liggen, maar ik kan nergens voorbeelden noch documentatie vinden. Met mijn minimale electronica kennis kom ik er niet uit hoe ik 'm aansluit. :|
Weet iemand dit of anders tips voor een geschikte 3v mosfet?

Real programmers don't comment their code... it was hard to write, it should be hard to read!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bp1NTktc63F43CAiwjJx_nas1yA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rHRJhd4SJTUYyiMZNrkplB93.png?f=user_large
@youngster een duidelijk aansluitschema ontbreekt helaas, maar afgaande op de tekst op het bordje zelf zou ik zeggen:

PWM = PWM-signaal vanuit je ESP
GND = ground van ESP

+ = +12V vanuit de voeding
- = ground vanuit de voeding
LOAD = 12V naar de fans toe

offtopic:
Ik moest wel even lachen om de vertaalde beschrijving op die site. Dingen als 'de stijfheid van de interferentie enorm verhogen' en het aansturen van 'zijrivier apparatuur' :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youngster
Dank! Ik ga het vanavond uitproberen. Ik hoef dan geen resistors te gebruiken? En de - van de fan gaat rechtstreeks naar de ground van de voeding?

offtopic:
Gefeliciteerd met je verjaardag!

offtopic:
Die vertalingen zijn inderdaad prachtig :D

[ Voor 11% gewijzigd door youngster op 26-11-2021 12:59 ]

Real programmers don't comment their code... it was hard to write, it should be hard to read!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb vals gespeeld. Alles naar Conrad retour gestuurd.. en 2 stuks 5 ventilator heatfans besteld.

Met behuizing, voeding, temperatuur sensor kort om alles klaar.
Voor 135 euro.
Mijn Conrad bestelling was dat ook ongeveer.
Maar dan heb ik nog geen behuizing en kabels e.d.
Die is niet echt de Tweakers weg maar wel de snelste en makkelijkste naar een flinke rij ventilators op mijn convectors. ;)
Bestelling is al binnen een het geheel draait al even in een tijdelijke test opstelling.
Vanwege de kindervingertjes wil ik nog zorgen dat ze in de behuizingen van de convectoren geplaatst worden.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/11/1637930055-600-x-450px-IMG_20211126_133148.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Bommes schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:35:
Ik heb vals gespeeld. Alles naar Conrad retour gestuurd.. en 2 stuks 5 ventilator heatfans besteld.

Met behuizing, voeding, temperatuur sensor kort om alles klaar.
Voor 135 euro.
Mijn Conrad bestelling was dat ook ongeveer.
Maar dan heb ik nog geen behuizing en kabels e.d.
Die is niet echt de Tweakers weg maar wel de snelste en makkelijkste naar een flinke rij ventilators op mijn convectors. ;)
Bestelling is al binnen een het geheel draait al even in een tijdelijke test opstelling.
Vanwege de kindervingertjes wil ik nog zorgen dat ze in de behuizingen van de convectoren geplaatst worden.

[Afbeelding]
Ik zou er eentje onder hangen of erboven zodat alle lucht door die convector gesleurd wordt. Laat je die andere zo staan.
Dan horen we wel wat beter werkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Gizz schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:08:
offtopic:
Ik moest wel even lachen om de vertaalde beschrijving op die site. Dingen als 'de stijfheid van de interferentie enorm verhogen' en het aansturen van 'zijrivier apparatuur' :P
offtopic:
eigenlijk is het niet grappig, de goede vertaalmachines zoals Google Translate zijn voor hun niet beschikbaar.
Toen ik support moest geven aan een Chinese klant (ja sommige Chinezen bestellen Nederlandse spullen) werd de voertaal Mandarijn zodat ik een fatsoenlijke vertaler kon gebruiken. Alles in het Engels was geen touw aan vast te knopen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-06 07:56
Proton_ schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:46:
[...]

offtopic:
eigenlijk is het niet grappig, de goede vertaalmachines zoals Google Translate zijn voor hun niet beschikbaar.
Toen ik support moest geven aan een Chinese klant (ja sommige Chinezen bestellen Nederlandse spullen) werd de voertaal Mandarijn zodat ik een fatsoenlijke vertaler kon gebruiken. Alles in het Engels was geen touw aan vast te knopen.
Ook dit is toch wel een leuke anekdote :)

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Seafarer schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:23:
[...]

Ik zou er eentje onder hangen of erboven zodat alle lucht door die convector gesleurd wordt. Laat je die andere zo staan.
Dan horen we wel wat beter werkt. :)
Ze komen er beide bovenop, het liefste er in zelfs.
Het is efficiënter om lucht ergens doorheen te zuigen dan er door heen blazen.

Dat ze nu zo staan heeft te maken met de thermostaat die in die dingen zit. Die zit aan de magneet aan de binnenzijde. De magneet moet dus contact maken met het metaal van de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youngster
Gizz schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:08:
[Afbeelding]
@youngster een duidelijk aansluitschema ontbreekt helaas, maar afgaande op de tekst op het bordje zelf zou ik zeggen:

PWM = PWM-signaal vanuit je ESP
GND = ground van ESP

+ = +12V vanuit de voeding
- = ground vanuit de voeding
LOAD = 12V naar de fans toe

offtopic:
Uitermate frustrerend, maar het werkt nog steeds niet. |:(
Als ik het zo aansluit gaan de fans niet draaien. Het ledje op de mosfet gaat wel aan.
Het enige wat er gebeurt als ik de fan in HA aanzet, is dat het ledje iets feller gaat branden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Bommes Ze lijken zo te zien sterk op de Speedcomfort maar dan met een toerental regeling? Toch?
Hoeveel cm doorsnede zijn de fans?
https://www.speedcomfort....speedcomfort-mono-set-47/
Ben benieuwd, de Speedcomfort werd als lawaaierig gezien maar had geen regeling.
Wrs was de lucht debiet anders te laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@route99 het is deze set:
https://heatfan.eu/produc...-set-radiator-ventilator/

Ventilators zijn iets van 6 cm doorsnede, niet heel groot.
Website geeft ook verder niet heel veel informatie.
Vind dit setje wel erg stil.
Ik heb aan de andere radiator een vergelijkbaar setje hangen van speedcomfort. Die maakt duidelijk meer lawaai.

Zowel de heatfan als de speedcomfort zijn niet toerental geregeld volgend mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:50
Bommes schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:50:

Ik heb aan de andere radiator een vergelijkbaar setje hangen van speedcomfort. Die maakt duidelijk meer lawaai.

Dank voor je tip! Heb je er ook aan kunnen meten? Bijvoorbeeld verschil in delta-T over de radiator bij Heatfans Aan en Uit? Dat zou een indicatie geven van hun effectiviteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
jdbiggelaa schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:36:
[...]

Dank voor je tip! Heb je er ook aan kunnen meten? Bijvoorbeeld verschil in delta-T over de radiator bij Heatfans Aan en Uit? Dat zou een indicatie geven van hun effectiviteit :)
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Een heel topic met positieve berichten en metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

?? in dat topic daar zijn we nu toch ??
Of begin ik al vroeg dement te worden :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
Bommes schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 11:07:
[...]

?? in dat topic daar zijn we nu toch ??
Of begin ik al vroeg dement te worden :P
Maar ik wel. :) |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Ja, ik bedoelde specifiek metingen met de Heatfans ;) Ik ben niet erg geneigd om de claims van leveranciers in deze markt te geloven. Hoezo bespaar je met zo'n ding 30% op je gas??!! Dat is gewoon een keiharde leugen. Daarmee worden andere claims van zo'n leverancier in mijn ogen ook meteen verdacht. Ik ben nog van de soort 'meten is weten' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
jdbiggelaa schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 13:44:
[...]

Ja, ik bedoelde specifiek metingen met de Heatfans ;) Ik ben niet erg geneigd om de claims van leveranciers in deze markt te geloven. Hoezo bespaar je met zo'n ding 30% op je gas??!! Dat is gewoon een keiharde leugen. Daarmee worden andere claims van zo'n leverancier in mijn ogen ook meteen verdacht. Ik ben nog van de soort 'meten is weten' ;)
30% is ook wel erg veel. Maar in sommige situaties gaat de ketel wel in zijn condensatie gebied komen en dat zijn dan de extra's.

Meting: Ik kon geen betere vinden maar die moeten hierboven wel te vinden zijn.

Copitano in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:01
Ook ik kom hier om een Speedcomfort set te vervangen, ze maken wat te veel geluid naar mijn zin.

Ik heb een 'normale' verwarming van 230cm die zich prima leent voor wat meer doorstroming.
Meer fans = lagere snelheid = minder geluid

Ik zat te denken aan 6 Artics aan te sluiten met een W1209. Maar welk component moet ik toevoegen om de voltage te kunnen verhogen/verlagen?
Ik wil de snelheid wel wat kunnen tweaken namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFCwcWYV1uLQk0seh7dC7tubCEo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CZnelLTFmErPtLrUnYzkr2UT.png?f=fotoalbum_large

Of is het lijstje van @Bommes de foolproof methode (wel iets prijziger)..

Edit: dat kan dus het makkelijkste met een instelbare adapter zie ik. |:(
Ik maar zoeken naar potmeter achtige oplossingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_UdaGZpwL7gn5BkNk1yuZABbOI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IMGFfZTCkXoznJEyYDdvdEwb.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Dzine op 27-11-2021 15:26 ]

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
Dzine schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:05:
Ook ik kom hier om een Speedcomfort set te vervangen, ze maken wat te veel geluid naar mijn zin.

Ik heb een 'normale' verwarming van 230cm die zich prima leent voor wat meer doorstroming.
Meer fans = lagere snelheid = minder geluid

Ik zat te denken aan 6 Artics aan te sluiten met een W1209. Maar welk component moet ik toevoegen om de voltage te kunnen verhogen/verlagen?
Ik wil de snelheid wel wat kunnen tweaken namelijk.

[Afbeelding]

Of is het lijstje van @Bommes de foolproof methode (wel iets prijziger)..

Edit: dat kan dus het makkelijkste met een instelbare adapter zie ik. |:(
Ik maar zoeken naar potmeter achtige oplossingen

[Afbeelding]
XH-W3002 zit meteen een doosje omheen en keuze uit verschillende voltages.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:03
Bommes schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:22:
Ventilators kunnen weer terug naar Conrad.
140mm past niet op laat staan in die convector radiators.. :|
Gevalletje bestellen zonder te meten |:(

Kap gaat er niet van af dus ze zullen er boven of onder op moeten.
Maximale maat die ik dan kwijt kan is 100x100mm.
Balen..
Bij nader inzien moet ik ook nog iets verzinnen zodat ons dochtertje haar vingertjes er niet in kan steken :o

Maar toen eerste, de 6 stuks 140mm bequit pure wings 2 gaan retour naar Conrad.
Die 10 mm ventilators kunnen toch heel stil zijn. Ik gebruik hier 3 Climateboosters in de convectorput en je hoort die 15 fans nauwelijks. Het geeft wel een enorme boost aan de opwarmtijd. Er zitten ook roostertjes op alle fans, gevaarlijk zijn ze overigens niet voor kindervingertjes. Bij aanraking staan ze meteen stil.

[ Voor 7% gewijzigd door Rocketman op 27-11-2021 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Rocketman ik heb nu even gekozen voor de "afdruipen met de staart tussen de benen" methode.
Oftewel alles retour naar de leverancier en 2 stuks heatfans met 5 ventilatoren per stuk besteld.

Tijdens het ontbijt vanochtend, met het krantje op tafel, kopje koffie er bij verder en stil huis kun je ze wel horen.
Duidelijk ook, ruis op de achtergrond.
Staat er een muziekje of de tv aan dan hoor je ze niet meer.

Maar mijn situatie is denk ik niet te vergelijken met "normale/gangbare" installaties.
We hebben een behoorlijk ruimte woonkamer met slechts 2 convector radiators.
Eentje achter van ongeveer 1,5 meter lang. De andere aan de voorzijde van de kamer die is 2,8m lang.
Dit zijn convectors met 2 buizen er in van links naar rechts, aanvoer en retour.
Om die buizen zitten niet de gebruikelijke lamellen maar een soort van draad(jes).
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/11/1638040810-600-x-450px-IMG_20211127_201823.jpg

Dat is door het bovenste rooster heen gefotografeerd.

Aanvoer en retour zijn nagenoeg gelijk.
Zet ik de temperatuur en pomp snelheid naar beneden en ga ik de knoppen op de convectoren knijpen dan blijft mijn ketel continu in en uit schakelen.

Ik weet wel zeker dat er meer comfort uit deze installatie te halen is en ook een lager gasverbruik..
Maar dat lukte me zo snel even niet.
Daar moet ik eigenlijk de baby en vrouw de deur voor uit hebben, ramen en deuren open, thermostaat op max en dan een dagje meten, wijzigen, meten, draaien, enz voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Bommes schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 20:24:

Daar moet ik eigenlijk de baby en vrouw de deur voor uit hebben, ramen en deuren open, thermostaat op max en dan een dagje meten, wijzigen, meten, draaien, enz voor nodig.
Zonde van je gas. Dit gaat gewoon geld kosten.

Dat wordt uitzuigen met de stof zuiger en ik zou er toch echt zeer serieuze ventilatoren onderhangen.
Optie 2 is er uit slopen en gewone convectors of fancoils ophangen.

Ik krijg steeds meer het idee dat jouw huis vanaf nieuwbouw olie stook heeft gehad. Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Seafarer Mee eens, eruit slopen.....
@Bommes
Imho is het een poor men's keuze / of men wist niet beter keuze uit de vorige eeuw.
Ik had hem op mijn slaapkamer thuis, waar ik ook toen nog voor het college op studeerde en het werd maar niet warm .... Je kon er de slaapkamers vorstvrij mee houden maar verder ook niet veel meer. Ze waren toen (1968) nieuw/vernieuwend.... Die elementen stopte men toen ook in een muurradiator, wat niks anders was dan een metalen doos van ca 12 cm diep en ca 18 cm hoog,voorkant helemaal dicht, ca 150 cm lang op mijn kamer, boven en onder open obv gaas-/traliewerk (om de lange doos op de muur constructie technisch mogelijk te maken).
Vergelijk hem eens naast een veel betere Jaga uit het recente stukje van @Seafarer.

Nog een tip:
" 2 stuks heatfans met 5 ventilatoren per stuk besteld."
Zou je die nog nodig hebben als je een heel veel betere radiator hebt? Eerst maar je systeem goed in kaart brengen wat je werkelijk (nog meer?) zou moeten vervangen en wat dan nodig is?
Je kunt later dan altijd nog iets met fans doen, maar als het voorlopig niet nodig is kun je die paar honderd euro beter bij de nieuwe radiatoren doen....

Verder kan ik je niet adviseren behalve deze n is minimaal 1 ervaring met dat type, ben er verder geen expert in/ken de huidige markt onvoldoende, anderen hier mogelijk wel.
Succes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yEuP5IMziRBYPG9ZvKePCm5vgQM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oRwQBFAgXQEwqUhkMAMtRHQy.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rr495sh5OTEU6S9aRzt5_pQSuSI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c4hZzduLtz1BAw6mQpb3nlZm.png?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door route99 op 28-11-2021 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Seafarer schreef op zondag 28 november 2021 @ 01:23:
[...]

Zonde van je gas. Dit gaat gewoon geld kosten.

Dat wordt uitzuigen met de stof zuiger en ik zou er toch echt zeer serieuze ventilatoren onderhangen.
Optie 2 is er uit slopen en gewone convectors of fancoils ophangen.

Ik krijg steeds meer het idee dat jouw huis vanaf nieuwbouw olie stook heeft gehad. Klopt dat?
Het is een jaren 70 woning, geen idee of er vroeger een olie ketel heeft gehangen.
Denk het niet, dan zouden er ergens nog sporen moeten zijn van de tank of iets anders.
Die zijn er niet.

Denk dat ik niet verder ga met investeren in de vorm van ventilatoren of dergelijke voor deze installatie.
Volgende stap is andere radiatoren.
Daar moet ik mijn vrouw nog even van overtuigen want ze vind wat er nu hangt mooier dan de gemiddelde radiator.

Los van de CV installatie zijn we gisteren op pad geweest voor een inbouw hout haard voor in het openhaard gat in onze huiskamer.

Maar dat neemt allemaal niet weg dat ik toch nog eens ga Tweaken aan deze installatie.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Bommes Het rendement van een open haard is extreem laag, die haalt vaak zijn zuurstof uit jouw kamer, dus er moet ook nog goed van buiten geventileerd worden om veilig te blijven. Er zijn ook vast andere aanzuig systemen voor de lucht mogelijk maar dat zal wrs weinig invloed hebben op het rendement, tis dan meer een sfeer/gezelligheidsapparaat.
Dit vindt de VEH ervan:
Open haard
In een open haard stook je met houtblokken. Een open haard is niet geschikt voor de verwarming van het hele huis. Bij het stoken gaat een groot deel van de warmte verloren. Ook ontstaan er bij het stoken veel schadelijke stoffen. Het rendement van een open haard is ongeveer 10 %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Daarom gaan we ook een (gesloten) inbouw haard in het gat van de openhaard maken.
Dan moet de zuurstof nog steeds uit de kamer komen maar is het rendement ineens tot 80% 1, 2, 3 veel % hoger dan bij de open versie.

Maar die is niet echt het topic om het over openhaarden te hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Bommes op 28-11-2021 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

[offtopic]tot 80% hoger is dus tov 10% nog steeds maar 18%.....ik kan er geen hout van maken.. :S [/offtopc] Toch? Pas dus op met die "rendement definities"....

Edit: Het blijkt om "zomaar een waarde." te gaan???? Dat kan ook. Einde off topic.

[ Voor 21% gewijzigd door route99 op 28-11-2021 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@route99 ik noemde zomaar een waarde.
Het ging mij er om dat een open open haard veel minder efficiënt is dan een dichte (moderne) inbouw haard.
Maar wederom dat is hier niet het topic voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seafarer
Bommes schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:59:
[...]

Daar moet ik mijn vrouw nog even van overtuigen want ze vind wat er nu hangt mooier dan de gemiddelde radiator.
Kap bewaren en alleen binnenwerk vervangen? Een soort upgrade en de stijl van toen bewaren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-06 23:37
Inmiddels nog een Jaga voorzien van DBE. Lage 35cm versie, dus je kan de fans/frame zien. Toch maar even zwart gemaakt dus. Voor de elektronica een mooi passend doosje gevonden. Beetje puzzelen met kabelloop etc en een zekering toegevoegd. Ben benieuwd hoe het met warmte van de elektronica gaat nu het afgesloten zit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCd0dy1mSD-Wj5C-LSNhwGw-KJI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HM3IBqetyXhbOAVrPKAXjCs9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aFF_HLbyL5lEVcYOfJHO61ARXro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BN5tDTM3B2auXuSqfUwKOtWc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doogie
  • Niet online
Hier van plan een vrij grote zelfbouw te maken. Heb een oud huis (1918), matig geïsoleerd (wel dubbelglas, maar geen spouw/isolatie), groot volume woonkamer/keuken (250 m3) met een grote glazen pui/glas in lood voor extra warmteverlies ;-). Duurt in de winter tot 4-5 uur vol stoken (@ 85 graden CV) om de woonkamer op 20 graden te krijgen 's ochtends. Ligt 2x een convectorput (Betherma alumaxx convector van 280 x 20cm, 5.7 kW).

Hoop de opwarmtijd met een zelfbouw Jaga set-up te verkorten, plus de ketel op een lagere temperatuur te draaien, plus dat bij strenge vorst ik überhaupt moeite heb om eea warm te krijgen. Veel in dit topic gelezen, paar vragen:

Set-up 1 is de convector strak vol leggen met Noctua 200mm fans (14 stuks). Dat is vrij prijzig (€30 per stuk), heeft dit wel zin qua extra airflow of is bv. 50% dekking / 7 fans al afdoende?

Gerelateerde vraag: kan een W1209 deze load aan? Vind on-line ergens specs die 10A bij 14V noemen, dan zou 14x Noctua fan net goed moeten gaan (Noctua is 0.08A per stuk). Maar de W1209 is toch een vrij "klein" stukje elektronica, dus ben daar wat skeptisch over.

Set-up 2 is 18x een Arctic F14. Stuk goedkoper (per convector ~€200 versus ~€400 bij set-up 1), iets minder totale airflow (1.440 m3 vs 1.950 bij Noctua). Kan ze dan in een "schaakbord" patroon neerleggen verspreid over de convector. Minder "mooi" / efficiënt omdat de convector niet vol ligt?

PWM regeling is niet echt nodig, wil ze op constant geluidsniveau draaien (12V of misschien naar 10-7V).

Bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hier doen 11 stuks P14 fans op 9v nog geen 10 watt incl. het controllertje. Ik zou gewoon je radiator strak vol leggen, waarom ook niet? Maar 12v geeft best wat herrie hoor, hoe meer je er neerlegt, hoe stiller je ze kan laten draaien.

Vandaag weer zitten klussen aan een behuizing rondom een gietijzeren radiator, hopelijk van de week afmaken en dan zal ik wat foto's posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Doogie schreef op zondag 28 november 2021 @ 15:55:
Hier van plan een vrij grote zelfbouw te maken. Heb een oud huis (1918), matig geïsoleerd (wel dubbelglas, maar geen spouw/isolatie), groot volume woonkamer/keuken (250 m3) met een grote glazen pui/glas in lood voor extra warmteverlies ;-). Duurt in de winter tot 4-5 uur vol stoken (@ 85 graden CV) om de woonkamer op 20 graden te krijgen 's ochtends. Ligt 2x een convectorput (Betherma alumaxx convector van 280 x 20cm, 5.7 kW).

Hoop de opwarmtijd met een zelfbouw Jaga set-up te verkorten, plus de ketel op een lagere temperatuur te draaien, plus dat bij strenge vorst ik überhaupt moeite heb om eea warm te krijgen. Veel in dit topic gelezen, paar vragen:

Set-up 1 is de convector strak vol leggen met Noctua 200mm fans (14 stuks). Dat is vrij prijzig (€30 per stuk), heeft dit wel zin qua extra airflow of is bv. 50% dekking / 7 fans al afdoende?

Gerelateerde vraag: kan een W1209 deze load aan? Vind on-line ergens specs die 10A bij 14V noemen, dan zou 14x Noctua fan net goed moeten gaan (Noctua is 0.08A per stuk). Maar de W1209 is toch een vrij "klein" stukje elektronica, dus ben daar wat skeptisch over.

Set-up 2 is 18x een Arctic F14. Stuk goedkoper (per convector ~€200 versus ~€400 bij set-up 1), iets minder totale airflow (1.440 m3 vs 1.950 bij Noctua). Kan ze dan in een "schaakbord" patroon neerleggen verspreid over de convector. Minder "mooi" / efficiënt omdat de convector niet vol ligt?

PWM regeling is niet echt nodig, wil ze op constant geluidsniveau draaien (12V of misschien naar 10-7V).

Voordat je een zware investering doet. ;)

Warme water gaat aan de bovenzijde van de convector erin?

Convector is schoon ,je kunt er dwars doorheen kijken?

Heel strak ingebouwd, schotten lopen door tot aan je rooster er zijn ook iedere 75 cm schotten haaks op de convector geplaatst? (een soort perfecte schoorsteen bouwen :) )

Overigens als het een enkel laags convector is dan zou ik die proberen te vervangen met eentje van markt plaats waar het water 2 keer doorheen gaat. (op onderstaande foto is 4 keer)
En dan pas ventilatoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJ5ZpZIbXdNw52gWsQJcicKf5JI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eyctO4iZQD4DN0mpzk0Cf9EQ.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZwTPFMa3JvMA6ksV6G0nOWQIuw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5OMEYVWY9YSbMMhqAB6Wynqq.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Nog korter door de bocht...ik heb in de tijd dat ik nog op gas stookte 15* 14cm noctua's onder m'n convector in de put gehangen met een dunne staalkabel. Wereld van verschil qua afgifte.

Was van plan om naar vloerverwarming te gaan maar is er nog niet van gekomen. In de tussentijd draai ik nog steeds met de noctua's maar dan icm een warmtepomp.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door stuffer op 28-11-2021 17:16 ]

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-06 15:14
Bommes schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:50:

Erg interessant wat er in het besturings kastje zit:
https://heatfan.eu/heatfan-smart/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doogie
  • Niet online
Aikon schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:52:
Hier doen 11 stuks P14 fans op 9v nog geen 10 watt incl. het controllertje. Ik zou gewoon je radiator strak vol leggen, waarom ook niet?
Eigenlijk alleen vanuit kostenoverwegingen, €400 / convector is veel, vandaar deze "safety" vragen.
Seafarer schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:12:
Warme water gaat aan de bovenzijde van de convector erin?
Convector is schoon ,je kunt er dwars doorheen kijken?
Heel strak ingebouwd, schotten lopen door tot aan je rooster er zijn ook iedere 75 cm schotten haaks op de convector geplaatst? (een soort perfecte schoorsteen bouwen :) )
Overigens als het een enkel laags convector is dan zou ik die proberen te vervangen met eentje van markt plaats waar het water 2 keer doorheen gaat. (op onderstaande foto is 4 keer)
4x een check :-). Warme water aan de bovenkant, convector is schoon en kun je doorheen kijken, is dubbel laags (4 buizen heen en 4 weer terug). Enige upgrade daar is een convector met dubbele dikte (dus 4 leidingen boven elkaar), dat wordt duur / vraag of dat werkt.
stuffer schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:15:
[...]
Nog korter door de bocht...ik heb in de tijd dat ik nog op gas stookte 15* 14cm noctua's onder m'n convector in de put gehangen met een dunne staalkabel. Wereld van verschil qua afgifte.
Dat klinkt bemoedigend, bedankt!

[ Voor 12% gewijzigd door Doogie op 28-11-2021 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
Seafarer schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:41:
[...]
XH-W3002 zit meteen een doosje omheen en keuze uit verschillende voltages.
Thanks, maar die zijn in NL niet te krijgen lijkt het. Is mijn voorgestelde setup niet OK?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Dzine schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:16:
[...]

Thanks, maar die zijn in NL niet te krijgen lijkt het. Is mijn voorgestelde setup niet OK?
Oei daar heb je gelijk in. Bij Amazon komen ze allemaal uit verweggistan.

Je setup is okay. Maar dit leek me makkelijker alleen moet je dan weer lang wachten. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Doogie schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:11:
[...]

4x een check :-). Warme water aan de bovenkant, convector is schoon en kun je doorheen kijken, is dubbel laags (4 buizen heen en 4 weer terug). Enige upgrade daar is een convector met dubbele dikte (dus 4 leidingen boven elkaar), dat wordt duur / vraag of dat werkt.
Geduld op marktplaats. Ik vond er eentje die nog in de verpakking zat. T16 X 2400mm 150euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Doogie schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:11:
[...]

Eigenlijk alleen vanuit kostenoverwegingen, €400 / convector is veel, vandaar deze "safety" vragen
Tuurlijk, ik snap ook niet waarom je de F14 wilt - en uberhaupt de Noctua van €30 overweegt - terwijl je pwm niet gaat gebruiken. De P14 is slechts €5 per fan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doogie
  • Niet online
Aikon schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:44:
[...]
Tuurlijk, ik snap ook niet waarom je de F14 wilt - en uberhaupt de Noctua van €30 overweegt - terwijl je pwm niet gaat gebruiken. De P14 is slechts €5 per fan :)
De P14 is inderdaad het meest voordelig, maar heeft 0.3 sone geluid versus 0.08 sone voor de F14 silent (kan nergens een dB equivalent vinden, schat circa 30 dB en 20-25 dB). Dat maakt behoorlijk uit. De Noctua zit op 18 dB, weer een niveau lager, en vult" de hele convector. Met de F14 houdt je 6 cm ongebruikte ruimte over, vraag is dus met name of je daar in performance iets van merkt of weinig / helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
P14 silent misschien? Die is wel 0.08 sone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Coldfrog schreef op zondag 28 november 2021 @ 21:04:
[...]Erg interessant wat er in het besturings kastje zit:https://heatfan.eu/heatfan-smart/
Jij opteert voor de 1e inside photos review hierover..... : _/-\o_ 8)
PS: Alleen jammer dat de fans zo klein zijn, welk debiet houd je nu over als zo'n fan op bijv 800 rpm draait terwijl de types zomder regeling wrs op 3000 rpm draaien, zoals de speedcomfort zover ik me nog herinner.

Mijn Noctuas 9cm en 20 cm draaien al een paar jaar probleemloos. De CV staat nog steeds op ca 50 graden C ipv op 85 graden C.
Nu nog wat meer isoleren en dan maar eens verder kijken, het was meer een piloot projectje maar wel leuk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Hier ligt iets van 12x P14 silent op een W1209 met een oude laptopvoeding van de kringloopwinkel. Gaat prima. Vanwege het geluid op ongeveer 6 volt.
Mijn tip zou zijn: Helemaal vol leggen en op 6V draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

hier ook maar eens gestart :-) om te beginnen alvast 4 92mm fans besteld
dit als proef voor de zolder (kantoor) waar nu (..) 1 enkele convector hangt van 100x60

ik ga deze eerst wel even op een 12v lijn zetten en kijken wat het voor effect heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Omdat ik geen zin had in zelfbouw, had ik in de aanbieding een trio’tje Heatfans besteld. Zien er keurig uit en kunnen in veel situaties prima werken. Voordeel in mijn situatie (warmtepomp), is dat ze al bij 25 graden inschakelen.
Helaas voor mij zit de warmtesensor achter een magneet in de behuizing van zo’n heatfan. Laat die bij mijn T11 nu net niet tegen een plaat kunnen :(
Die gaan dus helaas terug, maar in veel situaties zijn het prima dingen verwacht ik. Overigens niet helemaal stil, als je er dichtbij staat of zit hoor je ze wel (zachtjes). De koelkast maakt meer herrie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@jdbiggelaa Bij zit de magneet van de heatfans ook niet tegen een onderdeel van de radiator.
Ze schakelen al bij 25 graden, de lucht boven de radiator is dat al heel snel.
Ze liggen er dus los boven op bij mij en schakelen netjes in als de verwarming aan gaat.
Vervolgens blijven ze eigenlijk wel heel de dag draaien met dit weer omdat mijn cv elk uur wel een keertje of 4 a 5 inschakelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik heb pas weer een paar DBE's gemaakt.

Voor diegene die op zoek zijn naar eenvoudige thermostaten: die kun je bij tinytronics krijgen. Diegene met het kastje heeft 4 weken levertijd maar diegene zonder zijn op voorraad. Eenvoudig maar wel met hysteresis. (bv aan bij 27 graden en weer uit bij 25 graden. Meestal plak ik de sensor op de radiator.

Ik gebruik ze trouwens onder traditionele radiatoren. Het effect is dan minder maar nog steeds redelijk aanwezig in vergelijking met JAGA/low H2O radioatoren. Het wordt in ieder geval een stuk sneller warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Indoubt schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:13:
Ik heb pas weer een paar DBE's gemaakt.

Voor diegene die op zoek zijn naar eenvoudige thermostaten: die kun je bij tinytronics krijgen. Diegene met het kastje heeft 4 weken levertijd maar diegene zonder zijn op voorraad. Eenvoudig maar wel met hysteresis. (bv aan bij 27 graden en weer uit bij 25 graden. Meestal plak ik de sensor op de radiator.

Ik gebruik ze trouwens onder traditionele radiatoren. Het effect is dan minder maar nog steeds redelijk aanwezig in vergelijking met JAGA/low H2O radioatoren. Het wordt in ieder geval een stuk sneller warm
je doelt dan op deze https://www.tinytronics.n...odule-with-relay-xh-w1209 ?

heb net zelf hier wat fans ontvangen, morgen komt er nog een 1-to-4 connector voor de 4pins connector; kan ik alvast wat proefdraaien. (is op mn kantoor, mag dus wel even aan staan zonder schakeling)

is nog even het laatste wat ik nodig heb, sensor + relais. en als ik het zo lees is die XH-W1209 een prima ding

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 02-12-2021 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Crazy- schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:22:
[...]

je doelt dan op deze https://www.tinytronics.n...odule-with-relay-xh-w1209 ?

heb net zelf hier wat fans ontvangen, morgen komt er nog een 1-to-4 connector voor de 4pins connector; kan ik alvast wat proefdraaien. (is op mn kantoor, mag dus wel even aan staan zonder schakeling)

is nog even het laatste wat ik nodig heb, sensor + relais. en als ik het zo lees is die XH-W1209 een prima ding
Ja, die inderdaad. Ik maak meestal een frame voor de fans en daar kan deze dan tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Indoubt schreef op donderdag 2 december 2021 @ 15:36:
[...]

Ja, die inderdaad. Ik maak meestal een frame voor de fans en daar kan deze dan tegenaan.
lol volgens mij heb ik die zelfs nog ergens in een doos liggen, waarmee ik de CV ketel schakelde haha. eens ff op snorren ...

mooi van het weekend ff tijd om te klussen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Bommes schreef op woensdag 1 december 2021 @ 14:16:
@jdbiggelaa Bij zit de magneet van de heatfans ook niet tegen een onderdeel van de radiator.
Ze schakelen al bij 25 graden, de lucht boven de radiator is dat al heel snel.
Ze liggen er dus los boven op bij mij en schakelen netjes in als de verwarming aan gaat.
Vervolgens blijven ze eigenlijk wel heel de dag draaien met dit weer omdat mijn cv elk uur wel een keertje of 4 a 5 inschakelt.
Dankje voor het meedenken! Ik had ze als proef idd los op de radiator gelegd en het werkt ook wel. Alleen ziet het er niet uit en er lopen hier wekelijks een paar peuters door het huis (kleinkinderen) die zoiets vast interessant vinden… ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 09:51
Ben nieuw in dit topic, ik wil een speedcomfort nabouwen. Is er iemand die de 9 jaar van dit topic kan samenvatten? Veel beeldmateriaal is weg.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

TheSiemNL schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:00:
Ben nieuw in dit topic, ik wil een speedcomfort nabouwen. Is er iemand die de 9 jaar van dit topic kan samenvatten? Veel beeldmateriaal is weg.
Ja hoor, natuurlijk kan ik dat samenvatten: je neemt een ventilator, plaats hem op je radiator en klaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 09:51
Indoubt schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:15:
[...]

Ja hoor, natuurlijk kan ik dat samenvatten: je neemt een ventilator, plaats hem op je radiator en klaar.
Bedankt, dat scheelt me 9 jaar topic doorspitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:59
KifArU schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:29:
[...]

Hier ligt iets van 12x P14 silent op een W1209 met een oude laptopvoeding van de kringloopwinkel. Gaat prima. Vanwege het geluid op ongeveer 6 volt.
Mijn tip zou zijn: Helemaal vol leggen en op 6V draaien.
@KifArU Is de voeding zelf 6V of heb je de 12V fans anders geschakeld zodat ze op 6V draaien?

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

TheSiemNL schreef op donderdag 2 december 2021 @ 23:16:
[...]

Bedankt, dat scheelt me 9 jaar topic doorspitten.
Ik kan wel een foto plaatsen van een van mijn laatste bouwsels. Zou dat je helpen?

edit: foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOzTLcmK2zgcP270A4-K2suCFaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzU3RAzKd94joGPf6LtzIqwr.jpg?f=fotoalbum_large

Let even niet op de rotzooi, dit was testfase

In dit geval staat de ventilatorbank onder de radiator. Dit is een oude traditionele drieplaatsradiator. Bij een Jaga convector werkt het vaak beter bovenop de koelribben in de bak van de jaga.

Je ziet, als je goed kijkt, het houten frame met 4 tussenbalkjes. Het hout is 12mmX27 hoog en komt van de gamma. Inder het houten frame kun je nog net een dun lijstje zien van aluminium. Ook die alustrips komen van de gamma en zijn 15mm breed. De ventilatoren rusten op deze strips en zijn bevestigd met stukjes dubbelzijdig foamtape (spiegeltape). De ventilatoren hebben een hoogte van 27mm en passen dus precies.

De pootjes zijn gemaakt van lange schroeven. Ik heb gaatjes voorgeboord met 2 mm en je kunt de schroeven dus verstellen zodat de DBE zo dicht mogelijk tegen je radiator aan staat.

Voor de ventilatoren gebruik ik in dit geval 140 mm ventilatoren arctic P14 PWM PST.

PWM heb je misschien niet nodig, ik gebruik dit niet maar heb wel de mogelijkheid om dat te gebruiken. PST is handig, dat heeft te maken met het kunnen doorlussen van je ventilatoren. Alle stekkertjes om je ventilatoren aan elkaar te knopen zitten er dan al aan.

Voeding kun je overal kopen maar bijv tinytronics heeft ze ook. De ventilatoren nemen niet veel stroom, per stuk 0,14A voor genoemd type, zelfs op een hele kleine 1A voeding kun je er al 6 a 7 aansluiten. Ik bestel meestal een female power connector mee die precies past op de voeding.

Bij mij zit de thermostaat aan de voorkant, op de plek waar de DBE komt maakt dat niet veel uit maar je kunt hem ook aan de zijkant zetten. Het thermokoppel zit aan een 50 cm lang draadje en is meegeleverd. Die kun je op een willekeurige plek op je radiator plakken. Begin zo hoog mogelijk en zo dicht mogelijk bij de inlaat van de radiator voor maximaal effect maar heel veel uitmaken doet het niet met de temperatuurinstellingen die ik gebruik.

Ik plak de overlengte van de draden gewoon vast met ducttape aan de achterkant. beetje creatief met ducttape worden dus of iets netters verzinnen zoals een kabelgoot

De ventilatoren doen zo'n 124 kuub per uur per stuk. Nu kan je dat niet helemaal vermenigvuldigen met het aantal ventilatoren maar je komt wel in de richting. Ruim 700 kuub lucht per uur gat er dus langs.

Nu heb ik eigen CV en wek dus mijn eigen warmte op dus ik moet het hebben van rendementsverbetering. Over het algemeen is het zo dat hoe kouder de retour is naar je ketel, hoe kouder je uitlaatgassen uit je ketel, je onttrekt dus (iets) meer warmte uit een kuub gas. Bovendien is het sneller warm in de ruimte en brand de ketel korter. Hoeveel dat allemaal uitmaakt is wat lastiger te berekenen. De ruimte waar ik zit (thuiswerken) is nu sneller warm en de rest van het huis blijft kouder. Daar staan sowieso de radiatoren op een laag pitje maar dan nog helpt het om mijn thuiskantoor snel te verwarmen als ik in de ochtend begin.

[ Voor 95% gewijzigd door Indoubt op 03-12-2021 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Griffin2k schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 08:10:
[...]

@KifArU Is de voeding zelf 6V of heb je de 12V fans anders geschakeld zodat ze op 6V draaien?
Via een convertor die tussen de W1209 en de fans zit.
Meer uitleg: KifArU in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb paar Arctic P14 PWM PST om mee bezig te gaan.
Ik zie op de site van Arctic een max omgevingstemp. van 40 graden. https://www.arctic.de/en/P14-PWM-PST/ACFAN00197A/

Iemand enig idee hoe dat precies zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@stok Dat is de range waarin ze garanderen dat ze de normale levensduur (3+ jaar?) zullen meegaan. Ik verwacht niet dat er veel gebeurt als je ze een tijdje op 45 graden gebruikt :)

Het hangt ook een beetje af van hoe je ze gaat gebruiken. Hangen ze onder een radiator die met water van 50 graden gevoed wordt, dan zal het natuurlijk niet snel in de buurt van de 40 graden komen bij je ventilatoren.

Let er wel op dat deze fans via de PWM-pin niet uit te schakelen zijn. De minimale snelheid is 200 rpm.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Eind 2018/begon 2019 Noctua genomen, 6 yrs garantie en ik had ooit gelezen dat ze erg hoog in T mogen.
Vind nu alleen nog snel, tot ca 100 graden C:
https://www.amazon.com/as...BMIT_DATE&isAnswered=true
Ze zijn wel een stuk duurder geworden, maar het zijn dan ook probleemloze fans, prima recenties.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 04-12-2021 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
Hmz wie ziet mijn fout? Zo ver ik kan zien gebruiken de 3 pin connectors alleen de draden aan de zijnde van de uitsparing. zie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yDkNNE8vYYEr8JN7P9R0CGRk/full.png en heb ik het vrouwtje daarop aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wou4BMhH5WgE3Gub9ZnfRO0NbNE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dm9kaW0NfTKbK8shm6iON6Lv.png?f=user_large

Eigenlijk de tweede fout want ik kwam er achter dat mijn verstelbare adapter nutteloos is als ik ook wil dat de W1209 erdoor word gevoed.. deze heeft natuurlijk 12v nodig dus minder er doorheen laten lopen v de fans is niet mogelijk 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@Dzine De W1209 werkt ook prima op 9v. Daarnaast kan je de fans in serie schakelen en op bijv. 6v/4,5v uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
De fout zat bij mij in de settings van de W1209

Thanks @Aikon ik ben benieuwd hoe snel de fans draaien als er 8 in een daisy chain zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:19
Ik heb als test twee bequiet 140mm fans (deze: pricewatch: be quiet! Pure Wings 2, 140mm ) op een jaga in een convector put gemonteerd.
Valt heel erg tegen qua geluid op 12V, zelfs met silicone trillingsdempers van Noctua. Het is zeker geen 18,8 dB zoals in de specs staat.

Iemand betere ervaringen met andere fans zoals noctua? Of andere trillingsdempers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Tinkerer84 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 23:03:
Ik heb als test twee bequiet 140mm fans (deze: pricewatch: be quiet! Pure Wings 2, 140mm ) op een jaga in een convector put gemonteerd.
Valt heel erg tegen qua geluid op 12V, zelfs met silicone trillingsdempers van Noctua. Het is zeker geen 18,8 dB zoals in de specs staat.

Iemand betere ervaringen met andere fans zoals noctua? Of andere trillingsdempers?
Hoor je de ventilatoren, geluid ten gevolgen van trillingen/resonantie of turbulentie in de radiator? Produceren de ventilatoren ook losstaand een zelfde geluidsniveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik gebruik een simpele PWM controller zoals deze.
Aangesloten en settings als op de foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kq4yQuEK7dA_fHK1z5F6whTHCK4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pHuh0kwgXa5MqtRlb2E2r858.png?f=user_large
De voeding is een 12 V mini adapter (600mA max kan ie maar...) , mijn Noctuas 92mm PWM trekken erg weinig stroom (ben even vergeten hoeveel mA, maar iig ver << 600 mA... totaal).
Alle 9 fans daar staat de PWM draad op dezelfde poort (parallel geschakeld).
Heb via de PWM het toerental beneden de 1000 rpm gezet, ze zijn stil.
Draait sinds begin 2019 probleemloos. Heb nog een 1209 er liggen om hem uit te schakelen, nu schakelt ie mee op de Klik-Aan-Uit van de lamp die ca aangaat als de CV ook aangaat.... Dat schoot me in eens te binnen, ik vraag me af of ik voor een heel klein beetje Watts nog de 1209 ga monteren. Als we er niet zijn gaat de lamp ook uit. Overdag hebben we zelden de CV aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
@Tinkerer84 Mijn setup is nog niet af maar ik vond 8 fans op 9v ook nog erg hoorbaar. Heb nu https://noctua.at/en/na-fc1 ertussen gezet om hem te knijpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Mijn zelfbouw creaties toch even op de foto gezet.

Ik had al jaren een W1401 op de omvormer van de zonnepanelen hangen, maar met de hoge gasprijzen deze in de convectieput in de woonkamer gezet. Ik heb simpelweg de fans op de radiator gelegd, maar dat maakte best wat herrie, met rubbertjes ertussen scheelde dat gelijk al 3-6dB (pricewatch: Noctua NA-SAV2 Chromax.Black). Deze fans (en de W1401) draaien op 9v en maken toch best nog wat herrie. Ik zit echter doorgaans precies aan de andere kant en vind het acceptabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqPDPwnBVaOqPzv0rItU1U14icE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfkgZ04bqoDL2vlHchwTaHNH.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-nISwYvEz9yVCUeyC84q-cJANg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4esU4IuZzCqmhUUuqEuVsri.jpg?f=fotoalbum_medium

Aan de voorkant van de woonkamer hangt een gietijzeren radiator, daar heb ik een heel simpele constructie gemaakt waardoor de fans de lucht door de hele radiator moeten aanzuigen. De fans draaien in serie op 4,5v met een W1209 die op 9v werkt. Onhoorbaar stil, dus denk dat ik een 12v voeding probeer binnenkort, zodat de fans op 6v draaien. Extra fans zijn onderweg voor de nog open gaten.

De gordijnen hangen tot net onder de vensterbank, en de bank staat ervoor. Je ziet dus niks van het geheel. Vooralsnog kan prima verwarmen met 50'C aanvoertemperatuur, hopelijk blijft dat zo gedurende de winter :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTTDyOXzBa3Tr5FjkTG_y-uI2XU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HvVGTpovbvG0ncRdgD8LPWe.jpg?f=fotoalbum_medium

Complimenten over mijn zaagwerk en kroonsteentjes zijn zeker welkom 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

* Bommes geeft@Aikon een schouderklopje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Nee zonder dollen @Aikon als je met een dergelijke oudere installatie je huis nu nog goed warm krijgt met 50 graden aanvoer dan is dat echt super goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Aikon schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:01:
Mijn zelfbouw creaties toch even op de foto gezet.
.............
Complimenten over mijn zaagwerk en kroonsteentjes zijn zeker welkom 8)
En vergeet niet het draadwerk.... Op de toekomst voorbereid (is dat een rol op de foto?).

We hebben de CV-ketel ca 2 jaar geleden al ~50ºC gezet en dat werkt prima beneden.
Voor lijkt het net op jouw fot met een brede vensterband met daaronder een niet zo hoge 3 plaats stalen radiator uit de periode 1981/1982 met de 5x 20 cm Noctua fans erop. Achter een wat hoge 2 plaats type, met de 9x Noctua 9,2cm fans eronder. Mooi stil. Mijn eega tevreden vanaf het begin.
Boven is het wat lastiger om snel een kamer warm te krijgen. Af en toe als er iemand komt dan temp even een bijverwarming, standaard staat alles laag. Door corona en veel thuis( temp 1 persoon extra) lastig om nu al effecten te meten, nu we mogelijk over een tijd weer met zijn 2-en zijn wel weer bekijken, we blijven rond de ca 1000m3 gas, dit jaar wrs al wel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
@Bommes ja precies, huis is uit 1965. Mocht het toch wat krap aan worden kan ik de radiator altijd nog door een modern type vervangen, en de fans hergebruiken. Adhv de resultaten stap ik volgende zomer over naar de warmtepomp.

@route99 das een rol utp, kabel was simpelweg te lang, en ligt daar niet in de weg. :)

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Inaldt
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-06 11:32
Met hulp van dit topic ben ook ik aan de slag gegaan afgelopen week. Was even puzzelen want ik weet niks van elektronica, maar het is is gelukt. (Althans, qua elektronica dus.) Dank allen voor het delen van uw setups!

De mijne bestaat nu (qua elektra) uit het volgende (in volgorde van stopcontact naar fan):

1. Voeding 12V 1.5A (had ik nog liggen, maar in principe dit https://www.tinytronics.n...2v-2a-adapter-met-dc-jack met als enige verschil dus 1.5A ipv 2A)
2. Verlooptstukje van DC naar schroefterminal (https://www.tinytronics.n...5.5mm-naar-terminal-block)
3. Draad (https://www.tinytronics.n....name&order=ASC&limit=100)
4. Thermostaat (https://www.tinytronics.n...odule-met-relais-xh-w1209)
5. Draad (zie boven)
6. Spanningsregelaar (https://www.tinytronics.n...-spanningsregelaar-module)
7. Draad (zie boven)
8. Fans (https://www.informatique....gn=015&utm_content=208750), aan elkaar gelinkt met de bijgeleverde snoertjes.

Hoewel deze fans dus wel de PWM-feature hebben, gebruik ik die dus niet. Met het aanpassen van de spanning werkt het ook prima - geen tikkend geluid zoals in andere setups wel eens gemeld.

Nu maar eens nadenken over de montage onder de radiatoren. Daarover gesproken: weet iemand of die bordjes (thermostaat, spanningsregelaar) veilig op een stuk hout te schroeven zijn, of is het aan te raden om iets van afstandhouders o.i.d. te gebruiken?

EDIT

Montage inmiddels ook gereed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EhEqWNwl4230GHsgi-bmWoH87oY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFftlti3aSfDbZXsorICuG4o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpLSrlmHWpz6jBNK7BcycENzQdM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Jm0tM4jX02YcmWXjTe0HXVU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ypq4U4oW9H8jKykPKBYIDQbzg8w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MX0HMb9xw4kNj4cBC5ZF0FCx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cT_7SLb1f0emRqplZqk5yMfheE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZTgkGWn38qCDooWD8uIq1ng.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37AUv7dUDgAfvumKnZ5X6e17YrY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/29dMhZzdTbzp9TzIE4x56Y0n.jpg?f=fotoalbum_tile

En zo heb ik de boel aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IziT7-cdbbMxCpzh4THBT8kC7vk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WJQCLQVEn8vyBPW7Jeuy7uMt.png?f=fotoalbum_large

In sommige schroefterminal-gaatjes moeten dus twee kabeltjes. Dat is even wat geklooi maar het past uiteindelijk prima.

Nu met deze koude dagen is het een mooi moment om te kijken naar het effect. Ik heb geen uitgebreide meetapparatuur hangen, dus het gaat 'op gevoel'. En dat gevoel is dat het wel beter gaat, maar nog niet goed genoeg: de ruimte is nog niet op tijd op temperatuur. Ik ben dus van plan er nog eentje te bouwen.

[ Voor 44% gewijzigd door Inaldt op 22-12-2021 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Inaldt schreef op zondag 12 december 2021 @ 17:25:
Met hulp van dit topic ben ook ik aan de slag gegaan afgelopen week. Was even puzzelen want ik weet niks van elektronica, maar het is is gelukt. (Althans, qua elektronica dus.) Dank allen voor het delen van uw setups!

De mijne bestaat nu (qua elektra) uit het volgende (in volgorde van stopcontact naar fan):

1. Voeding 12V 1.5A (had ik nog liggen, maar in principe dit https://www.tinytronics.n...2v-2a-adapter-met-dc-jack met als enige verschil dus 1.5A ipv 2A)
2. Verlooptstukje van DC naar schroefterminal (https://www.tinytronics.n...5.5mm-naar-terminal-block)
3. Draad (https://www.tinytronics.n....name&order=ASC&limit=100)
4. Thermostaat (https://www.tinytronics.n...odule-met-relais-xh-w1209)
5. Draad (zie boven)
6. Spanningsregelaar (https://www.tinytronics.n...-spanningsregelaar-module)
7. Draad (zie boven)
8. Fans (https://www.informatique....gn=015&utm_content=208750), aan elkaar gelinkt met de bijgeleverde snoertjes.

Hoewel deze fans dus wel de PWM-feature hebben, gebruik ik die dus niet. Met het aanpassen van de spanning werkt het ook prima - geen tikkend geluid zoals in andere setups wel eens gemeld.

Nu maar eens nadenken over de montage onder de radiatoren. Daarover gesproken: weet iemand of die bordjes (thermostaat, spanningsregelaar) veilig op een stuk hout te schroeven zijn, of is het aan te raden om iets van afstandhouders o.i.d. te gebruiken?
Het zijn laag voltage printplaatjes, dus met beleid vastschroeven (kijk uit dat de bordjes niet breken) kan volgens mij geen kwaad. Plastic busjes gebruiken als afstandhoudertjes is natuurlijk wel mooier en netter.

Maar ik ben ook geen elektronica specialist :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:28
Ik weet niet of je kinderen hebt en of die nog met strijkkralen knustelen, maar die strijkkralen zijn perfecte afstandbusjes hiervoor. Goedkoop en in vele kleuren beschikbaar :) Wat je ook nog kan doen is een tiewrap als afstandsbusje gebruiken. Niet helemaal dichttrekken en dan houd je een busje over met aan een kant een dikker stukje, maar als het niet in het zicht zit, is dat geen bezwaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa

Beter is om elektrische verbindingen niet in contact te laten komen met hout. Enigszins vochtig hout geleidt stroom en dat kan de werking van je elektronica verstoren. Op plastic busjes monteren dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-05 08:45
Vraagje, ik heb twee convector putten met warmtewisselaars die ik momenteel boost met speedcomfort (watertemperatuur 50 graden). Ik ben plannen aan het maken om over te gaan naar all electric en dan zou het water 35 graden worden.

Ik ben aan het kijken naar de inbouwoplossing van Jaga. Op zich is dat ook gewoon een warmtewisselaar, maar dan wel met boosters over de hele lengte. En wat degelijker dan de speedcomfort oplossing. Mijn vraag is eigenlijk als volgt: kan ik mijn huidige warmtewisselaars houden en simpelweg boosten met enkel de DBH / DBE jaga oplossing? Of loont het ook om de warmtewisselaar zelf te vervangen voor die nieuwe van jaga? Vanuit duurzaamheid perspectief (en kosten) vervang ik het liever niet als het niet nodig is, maar als die jaga warmtewisselaars echt weer een stap verder zijn qua performance dan is het misschien wel de moeite waard.

Voor een eerlijke vergelijking zou je natuurlijk de specs van de huidige warmtewisselaar willen, maar ben bang dat ik daar niet aan ga komen (oud huis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Aurelium schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:43:
Vraagje, ik heb twee convector putten met warmtewisselaars die ik momenteel boost met speedcomfort (watertemperatuur 50 graden). Ik ben plannen aan het maken om over te gaan naar all electric en dan zou het water 35 graden worden.

Ik ben aan het kijken naar de inbouwoplossing van Jaga. Op zich is dat ook gewoon een warmtewisselaar, maar dan wel met boosters over de hele lengte. En wat degelijker dan de speedcomfort oplossing. Mijn vraag is eigenlijk als volgt: kan ik mijn huidige warmtewisselaars houden en simpelweg boosten met enkel de DBH / DBE jaga oplossing? Of loont het ook om de warmtewisselaar zelf te vervangen voor die nieuwe van jaga? Vanuit duurzaamheid perspectief (en kosten) vervang ik het liever niet als het niet nodig is, maar als die jaga warmtewisselaars echt weer een stap verder zijn qua performance dan is het misschien wel de moeite waard.

Voor een eerlijke vergelijking zou je natuurlijk de specs van de huidige warmtewisselaar willen, maar ben bang dat ik daar niet aan ga komen (oud huis)
Hangt een beetje van het vermogen en afmeting af van je convectorput. Ik heb zelf in een oude put van 5,5 meter 15x14cm fans gelegd en dat werkt prima op een lage temperatuur. Ook wij zijn al all-electric met lage aanvoertemps.

*** NIKS ***

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• carlob
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:42
Met al dat thuiswerken is het prettig wanneer de Jaga Strada radiator in de werkkamer wat sneller warmte afgeeft. De radiator is voorzien van een (slimme) Tado-knop. Even rondgekeken op dit forum en daarna onderstaande oplossing gemaakt. Wellicht heeft een ander hier weer iets aan...
  • 4 fans door middel van twee hoekprofielen aan elkaar gemaakt (Arctic F8 PWM Zwart, 80mm).
  • Dit 'blok' van 32x8 cm van bovenaf in de radiator laten glijden.
  • Aangesloten op een voedingsadapter van 6V die direct in een vrije wandcontactdoos is gestoken.
  • Achter deze wandcontactdoos een Shelly 1 geplaatst zodat ik de fans via Home Assistant (HA) kan schakelen.
  • Automatiseringen toegevoegd in HA die er (via de Shelly) voor zorgen dat de fans aangaan wanneer de radiator warmte vraagt (Tado-integratie) en ook automatisch weer uitgaan.
Voor mij werkt dit prima. Een controller met temperatuursensor is dan niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDfmdK0MenOCCPiG8kxRoBUztH0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fza6Jr1dzeHc4wJ5QJvP4WPE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlU-o05K6ZxrllLyGeIXVzedVk4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Es8GD8rtWk3MlrlnnHzfR0BN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icbDGvAIRkAwFQ3kj0NiUIRHdto=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jmUmLuhizs6cSkB4GjTIIaNI.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door carlob op 24-12-2021 15:59 . Reden: Voltage adapter van 12V naar 6V, foto's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:16

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik ben ook maar eens aan de slag gegaan met het proberen van het maken van een setup in een jaga Tempo radiator. Mijn doel was een temperatuurgeschakelde setup te maken die met een draaiknop is aan te passen op de snelheid van de fans.

Alleen heb ik, denk ik, iets te simpel gedacht. Ik heb de volgende zaken aangeschaft:

- Arctic P14 PWM PST 5-Pack
- Temp Gestuurde relais 12v: https://opencircuit.nl/pr...gestuurd-relais-12v-w1209
- PWM Controller 12V-40V 10A: https://opencircuit.nl/product/PWM-controller-12V-40V-10A
- 12 volt voeding

Nu dacht ik heel simpel dat ik de voeding op de temperatuur relais ging aan sluiten. Als die boven de ingestelde temp detecteert, gooit ie de 12V door naar de output. Daarop dacht ik de PWM-controller aan te sluiten en op de PWM-controller de PWM Fans dmv PST doorgelust.

Maar op de PWM Controller zit een 3 pins aansluiting en op de PWM fans een vierpins aansluiting. Dat past dus niet goed op elkaar.

Kan iemand me uitleggen hoe ik de setup wel correct kan aansluiten? Ik ben een beetje verdwaald.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 22:19

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Aurelium schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:43:

Hier een paar jaar gewerkt met convectorputten die ik had uitgebreid met extra gebruikte convectors.
Ze zijn voor vaak voor weinig te krijgen bij loodgieters uit een renovatie!
Gewoon in de convectorputten erbij geplaatst en dan nog boosten met D.B.E
Toen een lucht/water warmtepomp geplaatst, en bijna geen gas meer verbruikt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:19
Bowen_HAFX schreef op donderdag 9 december 2021 @ 06:44:
[...]

Hoor je de ventilatoren, geluid ten gevolgen van trillingen/resonantie of turbulentie in de radiator? Produceren de ventilatoren ook losstaand een zelfde geluidsniveau?
Het is met name trillingen/resonantie. Luchtstroom kan je ook wel horen maar dat is lang niet zo hinderlijk. Los maken de ventilatoren veel minder geluid.

[ Voor 34% gewijzigd door Tinkerer84 op 20-12-2021 14:59 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 54 Laatste