Ik kan wel een foto plaatsen van een van mijn laatste bouwsels. Zou dat je helpen?
edit: foto
Let even niet op de rotzooi, dit was testfase
In dit geval staat de ventilatorbank onder de radiator. Dit is een oude traditionele drieplaatsradiator. Bij een Jaga convector werkt het vaak beter bovenop de koelribben in de bak van de jaga.
Je ziet, als je goed kijkt, het houten frame met 4 tussenbalkjes. Het hout is 12mmX27 hoog en komt van de gamma. Inder het houten frame kun je nog net een dun lijstje zien van aluminium. Ook die alustrips komen van de gamma en zijn 15mm breed. De ventilatoren rusten op deze strips en zijn bevestigd met stukjes dubbelzijdig foamtape (spiegeltape). De ventilatoren hebben een hoogte van 27mm en passen dus precies.
De pootjes zijn gemaakt van lange schroeven. Ik heb gaatjes voorgeboord met 2 mm en je kunt de schroeven dus verstellen zodat de DBE zo dicht mogelijk tegen je radiator aan staat.
Voor de ventilatoren gebruik ik in dit geval 140 mm ventilatoren arctic P14 PWM PST.
PWM heb je misschien niet nodig, ik gebruik dit niet maar heb wel de mogelijkheid om dat te gebruiken. PST is handig, dat heeft te maken met het kunnen doorlussen van je ventilatoren. Alle stekkertjes om je ventilatoren aan elkaar te knopen zitten er dan al aan.
Voeding kun je overal kopen maar bijv tinytronics heeft ze ook. De ventilatoren nemen niet veel stroom, per stuk 0,14A voor genoemd type, zelfs op een hele kleine 1A voeding kun je er al 6 a 7 aansluiten. Ik bestel meestal een female power connector mee die precies past op de voeding.
Bij mij zit de thermostaat aan de voorkant, op de plek waar de DBE komt maakt dat niet veel uit maar je kunt hem ook aan de zijkant zetten. Het thermokoppel zit aan een 50 cm lang draadje en is meegeleverd. Die kun je op een willekeurige plek op je radiator plakken. Begin zo hoog mogelijk en zo dicht mogelijk bij de inlaat van de radiator voor maximaal effect maar heel veel uitmaken doet het niet met de temperatuurinstellingen die ik gebruik.
Ik plak de overlengte van de draden gewoon vast met ducttape aan de achterkant. beetje creatief met ducttape worden dus of iets netters verzinnen zoals een kabelgoot
De ventilatoren doen zo'n 124 kuub per uur per stuk. Nu kan je dat niet helemaal vermenigvuldigen met het aantal ventilatoren maar je komt wel in de richting. Ruim 700 kuub lucht per uur gat er dus langs.
Nu heb ik eigen CV en wek dus mijn eigen warmte op dus ik moet het hebben van rendementsverbetering. Over het algemeen is het zo dat hoe kouder de retour is naar je ketel, hoe kouder je uitlaatgassen uit je ketel, je onttrekt dus (iets) meer warmte uit een kuub gas. Bovendien is het sneller warm in de ruimte en brand de ketel korter. Hoeveel dat allemaal uitmaakt is wat lastiger te berekenen. De ruimte waar ik zit (thuiswerken) is nu sneller warm en de rest van het huis blijft kouder. Daar staan sowieso de radiatoren op een laag pitje maar dan nog helpt het om mijn thuiskantoor snel te verwarmen als ik in de ochtend begin.
[
Voor 95% gewijzigd door
Indoubt op 03-12-2021 09:47
]