LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 26 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Er zijn vast meer wegen die naar Rome leiden, maar hoe dan ook ik wil geen Home assistent oid... met dit bordje werkt het prima. Heb met de draai-instellingen de rpm ingesteld.
Zoals geschreven is de PWM regeling in tegenstelling tot de spanningsregeling in mijn case iig zonder power FET oid uit te voeren. Het werkt prima, ik heb er 2 fan opstellingen zo mee uitgevoerd, ook een hele brede radiator met 5x 20 cm zeer stille Noctua fans.

Heb deze controller maar dan via CN: https://www.amazon.nl/The...rnor-Module/dp/B07HB5TV49
Heb nog een Clixon overwogen maar de hysteresis vond ik vrij breed, de keuze is ook beperkt. Afslaan doet ie op basis van die W1209, sorry voor de verwarring.
Meer energie ga ik er niet insteken, er zijn al tijden nieuwe initiatieven oa dampremmed folie in de kruipruimte die al ligt en een kamer opknappen, schiet lekker op.
Van binnenuit isoleren is nog een uitzoekklus,,,,

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 12-02-2021 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@sjimmie Ik heb dezelfde PWM controller als @route99 geprobeerd maar ik vond de werking eigenlijk te grof. De ventilator leek hard of zacht te draaien, er zat niets tussenin.

Een voordeel wat de Arctic PWM PST fans bij mij wel hebben is dat je ze kan doorlussen.

Voor de duidelijkheid, je kan deze fans dus ook zonder PWM controller aansturen middels een + en - draadje van een voeding.

En ach, het prijsverschil tussen PWM of geen PWM was zo laag dat die PWM misschien in de toekomst nog van pas komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
Ik sluit me daarbij aan. Ik heb dezelfde PWM controller maar zowel op temperatuur als via de handmatige instelling zit er een grove stap ergens tussen zacht en hard lijkt het. Ik gebruik hem nu handmatig in de grote convectorput.

Op de werkzolder heb ik een simpele PWM controller met grote draaiknop om te kunnen kiezen tussen snel opwarmen met herrie en stil warmhouden. In beide gevallen is de CV temp hoog. (De eerste unit hiervan lijkt overigens al gesneuveld.)

Ik gebruik ook de Arctic P12 PWM PST. Lekker 7 respectievelijk 13 doorgelust :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:06
Wolly schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:36:
Een voordeel wat de Arctic PWM PST fans bij mij wel hebben is dat je ze kan doorlussen.
Dat kan toch gewoon met alle PWM fans? Als je maar die 4de pin blijft geven, niet enkel 1 en 2.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Wolly Het is al een paar jaar geleden... maar ik had er geen problemen met de rpm instelling.
Je kunt bij die PWM controller kiezen uit 4 modus. Ben vergeten welke modus ik heb, nu zit ie ingebouwd ;)
Deels kan dat verder door de Noctua komen, die kan al vanaf ca 350 rpm geregeld worden die Arctic van jou pas vanaf 600 rpm... Dus bij lage toeren zit ik soepel in het midden en dat bij die Arctic wat lastiger.
Heb te weinig ervaring met de Arctic zelf om er meer over te schrijven.
Dat doorlussen kan tegenwoordig bij veel systemen, bij de 20 cm Noctua zat het er ook standaard bij.
En er zijn zulke goedkope hubs te koop om het anders op te lossen, dus daar mag geen knelpunt meer liggen...
Voor die 9 fans 92mm fans heb ik snel met een spotgoedkoop experimenteer printje zelf mijn doorlus/hubs gemaakt. De ronde soldeer pennen daar pasten de fan stekkers precies goed pas op.... echt allemaal miniatuur kunnen uitvoeren....

Ik heb juist veel meer ingezet om te checken de juiste en zeer stille fans dus obv metingen gevonden.... de Noctuas zijn niet de goedkoopste maar hebben 5 jaar garantie en een hele hoge draaiuren specs.
En... daardoor kreeg ik wel mijn eega mee dat er geen gesuis was. De kans dat ik dat zonder de metingen zo stil had gekregen acht ik niet erg hoog.

Wij zitten in de woonkeuken bijkans haast naast de 9 Noctua fans... dan moet het wel echt toppie zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rukapul schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:51:
Op de werkzolder heb ik een simpele PWM controller met grote draaiknop om te kunnen kiezen tussen snel opwarmen met herrie en stil warmhouden. In beide gevallen is de CV temp hoog. (De eerste unit hiervan lijkt overigens al gesneuveld.)
Welke is dat dan? Want alle controller met een knop zijn gewone voltage step down controllers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
CurlyMo schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:53:
[...]

Welke is dat dan? Want alle controller met een knop zijn gewone voltage step down controllers.
De eerste had ik van Ali.
De vervanger (nog niet in gebruik) is deze: https://www.tinytronics.n...ontroller-board-5v-35v-5a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rukapul schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:40:
[...]

De vervanger (nog niet in gebruik) is deze: https://www.tinytronics.n...ontroller-board-5v-35v-5a
Die had ik wel gezien op Ali maar ging er vanuit dat het stepdown bordjes waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:48
Ik ben in de markt voor een lading 140mm fans... Iemand nog een tip voor een goede prijs voor een goede fan?

Arctic F14 kost bijvoorbeeld €6 op Amazon maar ik heb er dus uiteindelijk 50 nodig ofzo....

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Gieliovd520 Zet een een Amazon-weblink van het type die je op het oog hebt.... er zijn nl meer F14's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Sorry ik was onduidelijk. Ik zoek 140mm pwm fans, stil.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Gieliovd520 Van Arctic kom je dan bij deze: https://tweakers.net/vent...XBYUEKVFn5mlGeh54XXPoU0of

Ik weet nog steeds niet welke je wilt ?
Bij niet alle types is direct te zien hoe stil ze zijn....
Je was zo weg van het Amazon type dus die was echt stil?
Dan graag die link naar Amazon naar die fan anders wordt het zoeken een stuk lastiger.
Hij was toch echt goed? Das dan erg handig om te weten als referentie welke het exact is.

Of zit ie bij de Tweakers link hierboven, welke dan?
Puur een startpunt die je al in het hoofd hebt is erg handig.

[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 13-02-2021 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:23
Gieliovd520 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 20:06:
Sorry ik was onduidelijk. Ik zoek 140mm pwm fans, stil.
Overweeg ook de Artic P14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

De Arctic serie is eind 2018/2019 vernieuwd en heeft nu 10 jaar garantie.
Zo te zien heb ik destijds nog de vorige Arctics getest in mijn geval de 92mm.

https://www.google.com/se...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Meten is nog steeds weten... maar lijkt wel beter te zijn dan destijds.
Ik vond nog wat testen:
https://www.hardwareluxx....ischen-druck.html?start=8
Je krijgt nu dus voor dit P14 Arctic wel goede fan, maar dan goedkoper dan de de toppers van Noctua.
Wir zeichnen den Arctic P14 PWM PST deshalb auch mit unserem Preis-Leistungs-Award aus.
Hopelijk zijn de leveranciers door de oude voorraad heen... (is te verwachten na ca 2 jaar). Er moet 10 jaar garantie op staan en dat was imho eerst 5 jaar...

Vond dit via deze website, waarvan een paar links (heb niet alle pagina's doorgenomen, kijk zelf nog verder.

https://www.overclock.net...iscussion-thread.1713146/
https://www.overclock.net...146/page-25#post-28449192
https://docs.google.com/s...eeoKs/edit#gid=1728010434

Hoe goed een 92 mm type nu is, is hier niet getest, het lijkt aannemelijk dat de hele serie verbeterd is, maar dan kan ik nu niet onderbouwen. Mijn 92 mm Arctic PWM was duidelijk veel minder dan die van Noctua.

Voor de 140mm PWM Arctic lijkt dit goed nieuws.
@Gieliovd520
Imho blijft het toch een groot risico om een veel goedkopere no-name fan zonder te testen als vervanger van deze Arctic te nemen.... Arctic heeft hun fans (iig hier de 140mm) flink verbeterd en dan zou een goedkope no-name hetzelfde kunnen... zonder dit te testen lijkt me dit een no-go-er.
En... zoeken loont dus... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 14-02-2021 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:20
@route99 Die Noctua's zijn best wel aan de prijs. Dat was toch jouw favoriet kwa weinig geluid.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Die zijn zeker aan de prijs... maar gezien de resultaten toen v/d Arctics was dat wel DE oplossing om een acceptabel geluid te krijgen. Mijn eega vind het nu net OK/prima, maar dat met de Arctics niet gelukt. Dus?
Was ik een jaar later begonnen had... ik wellicht de nieuwe, betere Arctics gehad.... tja dat wist ik toen niet...
Had.... had....had....had...... tja daar kan ik echt niks mee, je leeft in het nu en ik heb iig de moeite qua metingen genomen, wat je terug kunt lezen.
Ja dus .. aan de prijs.., maar verder kan ik helemaal niks met jouw toevoeging.
Als er volgende jaar een nog goedkopere super stille Arctic-achtige fan te koop komt.. tja... the story repeats? Neen, mij zul je er dan niet meer over horen... tis toch echt spoilt milk om daar mijn energie in te steken. ;w

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 14-02-2021 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:00
Ik was van plan om ook een DBE onder de radiator aan de andere kant van de woonkamer te plaatsen. De fans (8x Arctic F14 silent) al gekocht, maar nu toch even eerst een testje met de installatie van de convectorput.

Die bestaat uit 8x Enermax 120mm fans op een houten plank (tussenin dus dicht, maar aan de zijkant tussen de fans in, kan nog lucht worden aangezogen). Ik had enkel nog een 9v adapter liggen, dus heb die gebruikt.

Het resultaat is iig geruisloze fans, maar qua warmte opbrengst lijkt het niet echt spectaculair. Waarbij je bij de convector duidelijk een warme luchtstroom voelt als de fans aan gaan, voel ik bij de radiator vooral een (zeer beperkte), koelere luchtstroom. Zet ik de fans uit, lijkt het alsof m'n hand juist meer opwarmt.

Gemeten aan de retourbuis lijkt het er in eerste instantie op dat de retourtemperatuur weinig beïnvloed wordt. Ik zie althans geen terugloop wanneer de fans aan gaan.

Hoe is dat bij jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 15-02-2021 13:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-09 16:18

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@LA-384 Je hand is een slecht instrument om vast te stellen of je ventilatoren de verwarming efficiënter maken. Elke luchtstroom die koeler is dan je handen voelt koud.

Zijn je handen bijvoorbeeld 30 graden en de omgevingstemperatuur 20 graden, dan voelt dat best ok. Want de lucht om je hand hangt stil, warmt op en is ook 30 graden. Ga je vervolgens lucht van 25 graden tegen je hand blazen (5 graden warmer dus dan in de eerste situatie!), dan voelt dat als een koude wind. Terwijl de lucht zelf wel degelijk warmer is. Staan de fans bij je radiator uit, dan krijg je hetzelfde effect: warme lucht die relatief gezien blijft hangen bij je radiator en hand, aangevuld met stralingswarmte = voelt warm.

Waar het om draait is zoveel mogelijk warmte uit de radiator onttrekken en in de ruimte krijgen, alvorens het water retour gaat naar de CV-ketel / warmtepomp. Wil je dat goed kunnen controleren, dan zul je het verschil in temperatuur tussen aanvoer en retour moeten meten :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skielder
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:48
Ik voelde bij mijn ventilatoren op zolder ook koude lucht van boven af, en heb toen de ventilatoren omgedraaid, toen werkte het wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
skielder schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:39:
Ik voelde bij mijn ventilatoren op zolder ook koude lucht van boven af, en heb toen de ventilatoren omgedraaid, toen werkte het wel goed
Ik ben dus niet de enige *grin*. Mijn fans werkte ook anders dan ik dacht. Die hebben enkele weken de vloer verwarmd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
Heeft iemand hier wel eens gemeten aan de warmteafgifte van die radaitoren met en zonder fans? Ik heb wel gezocht maar kon niks vinden. Mijn idee is eigenlijk om gewoon een T22 op te hangen en er een warmtemeter voor te knutselen en op die manier flow + t-aanvoer en t-retour te meten.

De beperking zal vooral in de nauwkeurigheid van de flowmeter zitten, hoeveel liter/min is beetje gangbaar voor een T22 van 500 x 1600mm? Ik heb straks een grote warmtepomp als bron dus wil gewoon lekker gaan testen met Ta van 28, 30, 32 etc. om wat meetresultaten met en zonder DBEs te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Fr33z schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:17:
Heeft iemand hier wel eens gemeten aan de warmteafgifte van die radaitoren met en zonder fans? Ik heb wel gezocht maar kon niks vinden. Mijn idee is eigenlijk om gewoon een T22 op te hangen en er een warmtemeter voor te knutselen en op die manier flow + t-aanvoer en t-retour te meten.

De beperking zal vooral in de nauwkeurigheid van de flowmeter zitten, hoeveel liter/min is beetje gangbaar voor een T22 van 500 x 1600mm? Ik heb straks een grote warmtepomp als bron dus wil gewoon lekker gaan testen met Ta van 28, 30, 32 etc. om wat meetresultaten met en zonder DBEs te krijgen.
Ja. Met stadsverwarming krijg je een flow meter die ook vermogen berekent. Kwam uit op 20% boost bij mijn setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
@banaliteit ja dat is waar, je stadsverwarming heeft ook zo'n warmtemeter natuurlijk. Maar ik ben heel benieuwd naar de aanvoertemperaturen die je in jouw setup had. Kun je daar iets meer over vertellen?
Bijv. T-aanvoer 40C --> effect circa 20%, T-aanvoer 30C --> effect X %?

• banaliteit
Fr33z schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:02:
@banaliteit ja dat is waar, je stadsverwarming heeft ook zo'n warmtemeter natuurlijk. Maar ik ben heel benieuwd naar de aanvoertemperaturen die je in jouw setup had. Kun je daar iets meer over vertellen?
Bijv. T-aanvoer 40C --> effect circa 20%, T-aanvoer 30C --> effect X %?
Aanvoer is altijd 70-75 graden. Ik heb alleen vermogen gecheckt bij gelijke stroom met fan aan en fan uit. 20% verschil

• Seafarer
banaliteit schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:06:
[...]

Aanvoer is altijd 70-75 graden. Ik heb alleen vermogen gecheckt bij gelijke stroom met fan aan en fan uit. 20% verschil
70-75 graden aanvoer voor stadsverwarming? En dat noemen ze dan restwarmte gebruiken. Ik vraag me af welk productie proces een restwarmte heeft van 70-75 graden.
Iemand?

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:22

Ankh

|true

Bij mij de huisvuilcentrale ;-)

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Seafarer
Hmm, ja das waar. Die kunnen niet veel warmte hergebruiken. Hoogstens de verbrandingslucht voorverwarmen.

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-09 14:20
Seafarer schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 20:38:
[...]

70-75 graden aanvoer voor stadsverwarming? En dat noemen ze dan restwarmte gebruiken. Ik vraag me af welk productie proces een restwarmte heeft van 70-75 graden.
Iemand?
Elektriciteitscentrale, vuilverbranding, etc voor HT warmtenet. Nieuwe ontwikkeling voor LT warmtenet voor nieuwbouwwijken is het gebruik van afvalwarmte van datacenters met 25-30 graden, eventueel in combinatie met warmtepomp voor douche en badwater van 60 graden.

[ Voor 27% gewijzigd door jdbiggelaa op 18-02-2021 21:09 ]

• Seafarer
Ik heb er net over gelezen, inderdaad komt daar toch wel veel warmte vrij. Ik zat met meer andere productie processen in mijn hoofd. Chemie enzo.
Maar een elektriciteits centrale bulkt er toch wel een heleboel energie uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

Copitano schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 14:31:
[...]

Inmiddels heb ik ook een serie Arctic F14 Silent liggen (3 draads). Veel goedkoper en gaat tot nu toe prima. Het groene printje is dan zinloos, omdat die Fans geen PWM hebben. Het is een paar jaar afwachten of de vloeistof lagers er tegen kunnen om op de kop te draaien. Die draaien op een vast toerental van 800 toeren. Die hoor je nagenoeg niet.
Inmiddels liggen de Arctic F14 Silent fans hier drie jaar. Deze week heb ik er een moeten vervangen die herrie begon te maken. Had er nog een paar op reserve liggen, dus vervangen was zo gepiept. Meteen de hele handel weer even voorzichtig goed schoon gemaakt. De set draait nu weer geruisloos. Ben benieuwd wanneer de volgende komt. Fans draaien hier in de winter zo goed als 24/7. Zeg gedurende half oktober t/m half maart is 5 maanden voor het gemak 3 x 5 x 30 x 22 = 9.900 uur afgerond 10.000 uur dus nu.
Voor de liefhebbers van vieze plaatjes :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JdRb2hxOtu_HEPoyIuyy1giG0g0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tJI8hCIs2lyrsilrdY9rjije.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was de boosdoener :F
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQ8aAEvhMkmqNtNRd2iG-S2dro4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFLhLJcm5HCO6OjS436SKRwb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--m4uGrM_V3o_4h2lTNJDbBr7YE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8ByOkueOdNLE4tLPRTMQnskp.jpg?f=fotoalbum_large
Ziezo, nieuwe fan er tussen, de rest ff schoon gemaakt en klaar is Kees. 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rRrjboqrNYeB8tXKOfQUkFI2gzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XG6tRIye3vZzC1e1YokThlGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

LA-384 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:24:
Ik was van plan om ook een DBE onder de radiator aan de andere kant van de woonkamer te plaatsen. De fans (8x Arctic F14 silent) al gekocht, maar nu toch even eerst een testje met de installatie van de convectorput.

Die bestaat uit 8x Enermax 120mm fans op een houten plank (tussenin dus dicht, maar aan de zijkant tussen de fans in, kan nog lucht worden aangezogen). Ik had enkel nog een 9v adapter liggen, dus heb die gebruikt.

Het resultaat is iig geruisloze fans, maar qua warmte opbrengst lijkt het niet echt spectaculair. Waarbij je bij de convector duidelijk een warme luchtstroom voelt als de fans aan gaan, voel ik bij de radiator vooral een (zeer beperkte), koelere luchtstroom. Zet ik de fans uit, lijkt het alsof m'n hand juist meer opwarmt.

Gemeten aan de retourbuis lijkt het er in eerste instantie op dat de retourtemperatuur weinig beïnvloed wordt. Ik zie althans geen terugloop wanneer de fans aan gaan.

Hoe is dat bij jullie?
Ook @Fr33z
Nou, toevallig het hele blok fans van een convector gehad om een fan te vervangen. Zie hier de verschillen in metingen voor 12:00 (zondrer fans) en na 12:00 (met fans) op west. Ik meet de aanvoer en de retour met DS18b20 temperatuur sensors.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-zmVrLBDdjp5ly1XPMYI9Ud1O0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPCxcgD5GhLOuqhLFZD9fqjq.jpg?f=fotoalbum_large

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LA-384
Vandaag m'n dbe op de convector geüpdatet en een dbe in dezelfde stijl voor de radiator toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5eX3BYAwRrIfQXsUKdQ-TooY6xQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vbSkjW9niUzfLMUCBTsMFUI3.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yTZHv7cZYXCOUgQQUpXjUaeoz2s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5s9obiZJxSRPPxFTLe8vv2o8.jpg?f=user_large
Van 8x Enermax 12cm op dichte plank, naar 10x Enermax 12cm in open frame (geen idee waarom ik aanvankelijk niet voor 14cm fans ben gegaan, er is genoeg ruimte in de put).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnaWEEF9G3ZP60rqr4OMuhXys-k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2C8P18RUW1x3nwdyNfkAPEBk.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWAUfbZgu0UzBlG1cuTujZOCENI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XK7R43sLzgMvCHk2GwL3qteo.jpg?f=user_large
8x Arctic 14cm, uitbreidbaar naar 12x als het goed bevalt.

Frames gemaakt van L-profielen van 7x19mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:19
LA-384 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:27:
Vandaag m'n dbe op de convector geüpdatet en een dbe in dezelfde stijl voor de radiator toegevoegd.

[Afbeelding] [Afbeelding]
Van 8x Enermax 12cm op dichte plank, naar 10x Enermax 12cm in open frame (geen idee waarom ik aanvankelijk niet voor 14cm fans ben gegaan, er is genoeg ruimte in de put).

[Afbeelding]
[Afbeelding]
8x Arctic 14cm, uitbreidbaar naar 12x als het goed bevalt.

Frames gemaakt van L-profielen van 7x19mm.
Ik ben destijds in mijn JAGA's voor 200 mm fans gegaan. Eerst één per sectie in de JAGA. Later twee. Uiteindelijk ben ik toch helemaal van de JAGA's afgestapt en heb op de houten slaapkamervloer toch nog een droogbouw vv-systeem aangebracht.
Voor de fan's zie: https://geen-energiereken...-de-jaga-convectoren.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Zwerius schreef op zondag 28 februari 2021 @ 10:21:
[...]

Ik ben destijds in mijn JAGA's voor 200 mm fans gegaan. Eerst één per sectie in de JAGA. Later twee. Uiteindelijk ben ik toch helemaal van de JAGA's afgestapt en heb op de houten slaapkamervloer toch nog een droogbouw vv-systeem aangebracht.
Voor de fan's zie: https://geen-energiereken...-de-jaga-convectoren.html
Dat is zo'n systeem met die metalen omega plaatjes als warmte verdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:19
Seafarer schreef op zondag 28 februari 2021 @ 19:17:
[...]

Dat is zo'n systeem met die metalen omega plaatjes als warmte verdeler?
Hier kun je het precies zien: https://geen-energiereken...toch-vloerverwarming.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Dank. Dat is praktische duidelijke info met goede foto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven_ingrid
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-03-2021
We hebben een mix van radiatoren en convectoren in huis (verbouw jaar 1999) aan een hoogrendements modulerende gasketel. Achteraf gezien niet zo'n gelukkige combo...
Sinds twee jaar hebben we een Tado thermostaat met slimme thermostaat knoppen. Dat geeft een hoop extra comfort, maar ook een ontluisterende vaststelling. De convectoren laten wanneer het buiten het vriespunt nadert de ketel constant maximaal moduleren en met moeite bereiken we 21 graden.
Dus op zoek gegaan naar een oplossing en op dit forum beland.

Een hoop inspiratie opgedaan en zelf mijn eigen DBE set gebouwd voor de grote putconvector in onze woonkamer. Convector zelf is ca. 265 cm lang in drie compartimenten verdeeld.
Ik heb in totaal 9 Arctic F14 PWM fans voorzien. Sturing is met een “made in China” bordje (https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.300c4c4dacpmWr).

Het is nog wat zoeken naar de juiste instellingen, maar er is een positieve impact op het warmtecomfort. Temperatuur gaat sneller omhoog en ketel draait minder hard. Dat was het doel. Maar het kan beter.
1) Het is wat te luidruchtig naar mijn zin. Heb ik te weinig fans voorzien? Gewoon het aantal fans verhogen waardoor ik meer airflow krijg aan lagere fan speeds lijkt de voor de handliggende oplossing. Maar meer fans - meer lawaai, niet? En hoeveel dan? De put volproppen (=15 fans)?
2) Zo’n Chinees bordje is fijn, maar een koppeling met de Tado thermostaat zou nog beter zijn, lijkt me. Heeft iemand daar ervaring mee? Ifttt koppeling met Arduino of Rasberry Pi of iets dergelijks?

Bedankt al voor jullie inzichten!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2nS_GLcM8f4c8-k7K2OZngPFk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwBohBSHXbWg3cpPdBsLVPCP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UOwak1Kw5u3xxfcdQDJiZ54iVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhyRClmaOJ5XdNgktuce2ndm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door sven_ingrid op 04-03-2021 22:13 . Reden: Foto’s toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
sven_ingrid schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:13:
We hebben een mix van radiatoren en convectoren in huis (verbouw jaar 1999) aan een hoogrendements modulerende gasketel. Achteraf gezien niet zo'n gelukkige combo...
Sinds twee jaar hebben we een Tado thermostaat met slimme thermostaat knoppen. Dat geeft een hoop extra comfort, maar ook een ontluisterende vaststelling. De convectoren laten wanneer het buiten het vriespunt nadert de ketel constant maximaal moduleren en met moeite bereiken we 21 graden.

Een hoop inspiratie opgedaan en zelf mijn eigen DBE set gebouwd voor de grote putconvector in onze woonkamer. Convector zelf is ca. 265 cm lang in drie compartimenten verdeeld.
Ik heb in totaal 9 Arctic F14 PWM fans voorzien. Sturing is met een “made in China” bordje (https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.300c4c4dacpmWr).

Het is nog wat zoeken naar de juiste instellingen, maar er is een positieve impact op het warmtecomfort. Temperatuur gaat sneller omhoog en ketel draait minder hard. Dat was het doel. Maar het kan beter.
1) Het is wat te luidruchtig naar mijn zin. Heb ik te weinig fans voorzien? Gewoon het aantal fans verhogen waardoor ik meer airflow krijg aan lagere fan speeds lijkt de voor de handliggende oplossing. Maar meer fans - meer lawaai, niet? En hoeveel dan? De put volproppen (=15 fans)?
2) Zo’n Chinees bordje is fijn, maar een koppeling met de Tado thermostaat zou nog beter zijn, lijkt me. Heeft iemand daar ervaring mee? Ifttt koppeling met Arduino of Rasberry Pi of iets dergelijks?

Bedankt al voor jullie inzichten![Afbeelding]

[Afbeelding]
Volproppen en trillingen voorkomen dmv die rubber voetjes heeft bij mij geholpen. Als dat niet werkt spanning terugschroeven. Of de silent versie / ander merk kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven_ingrid
banaliteit schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 07:13:
[...]

Volproppen en trillingen voorkomen dmv die rubber voetjes heeft bij mij geholpen. Als dat niet werkt spanning terugschroeven. Of de silent versie / ander merk kopen.
Dank voor je antwoord.
Rubber voetjes was ik idd nog van plan.
Terugschroeven van m’n voltage bereik ik door met m’n controller de lage en hoge temperatuur grenswaardes in te stellen. Dat ding regelt dan zelf middels een algoritme de fan speed volgens de geregistreerde temperatuur.
En volproppen... tja ik ben nu idd al zo ver... no turning back now :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

[Afbeelding]
Heb jij wel eens de toevoer en retour temperatuur direct op je convectoren gemeten als de ketel brand?
Als je delta t 5 graden of lager is dan dien je de flow door de convector te beperken tot dat je 10 graden krijgt. De ketel gaat daardoor op een hogere water temperatuur stoken en krijg je het wel warm.

Of makkelijk te proberen zet de pomp stand lager. Dat is gewoon een parameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven_ingrid
Seafarer schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 08:38:
[...]

Heb jij wel eens de toevoer en retour temperatuur direct op je convectoren gemeten als de ketel brand?
Als je delta t 5 graden of lager is dan dien je de flow door de convector te beperken tot dat je 10 graden krijgt. De ketel gaat daardoor op een hogere water temperatuur stoken en krijg je het wel warm.

Of makkelijk te proberen zet de pomp stand lager. Dat is gewoon een parameter.
Dank je Seafarer.
Neen, nog niet gemeten. Ga ik zeker doen. Kan ik dat betrouwbaar meten met zo’n infrarood thermometer?
Of het makkelijker is om m’n pomp stand lager te zetten weet ik nog zo niet. Vind in de gebruikershandleiding van m’n ketel (Daalderop HR Gas Combi 32/80 plus) daar niets over terug. Ding is ook al meer dan 20 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
sven_ingrid schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 11:10:
[...]

Dank je Seafarer.
Neen, nog niet gemeten. Ga ik zeker doen. Kan ik dat betrouwbaar meten met zo’n infrarood thermometer?
Of het makkelijker is om m’n pomp stand lager te zetten weet ik nog zo niet. Vind in de gebruikershandleiding van m’n ketel (Daalderop HR Gas Combi 32/80 plus) daar niets over terug. Ding is ook al meer dan 20 jaar oud.
Misschien zit er direct op de pomp een drie standen schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ik wil m'n bestaande DBE's voorzien van een step-down converter, zodat ik ze op een lagere spanning kan laten draaien. Ik dacht hierbij aan de XL4015 vanwege het led-display.

Ipv het allemaal los op/naast de radiators te laten bungelen, dacht ik er aan om ook gelijk een behuizing hiervoor te bestellen, het liefst met 1 transparante zijde.

Hebben jullie ook zoiets en waar heb je dat gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Rukapul schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:40:
[...]

De prangende vraag. Hoe sluit je hem aan? Dat ding heeft Power +/- en Motor +/-. Moet dat zo?

Power +: 12V
Power -: GND
Motor +: PWM
Motor -: GND
Motor +: NC
Motor -: PWM

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 13-03-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
CurlyMo schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 13:41:
[...]

De prangende vraag. Hoe sluit je hem aan? Dat ding heeft Power +/- en Motor +/-. Moet dat zo?

Power +: 12V
Power -: GND
Motor +: PWM
Motor -: GND
Ik denk dat je hier helemaal goed mee zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Seafarer schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:22:
[...]

Ik denk dat je hier helemaal goed mee zit.
Toch niet, ik heb mijn reactie bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
CurlyMo schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:11:
[...]

Toch niet, ik heb mijn reactie bijgewerkt.
Dat roept inderdaad vraagtekens op.

Power + en - is gewoon zeker. Je kunt daar je voeding op aansluiten. Op de motor aansluiting hang je even geen motor maar een voltmeter. Je kunt dan meteen de polariteit controleren en als je aan de potmeter draait zul je ook wat op de voltmeter moeten zien.

Veel keus heb je eigenlijk niet. Want sluit je de motor aan en draait deze de verkeerde kant op dan draai je de motor aansluitdraden om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Seafarer schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:28:
[...]
Je kunt dan meteen de polariteit controleren en als je aan de potmeter draait zul je ook wat op de voltmeter moeten zien.
Ik vraag me af of je PWM met je voltmeter gaat kunnen meten. Als het tenminste echt PWM is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
CurlyMo schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:31:
[...]

Ik vraag me af of je PWM met je voltmeter gaat kunnen meten. Als het tenminste echt PWM is.
Je krijgt niet te zien wat er werkelijk gebeurt daar is de voltmeter te traag voor. Maar je kunt zeer zeker de polariteit uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Seafarer schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 15:33:
[...]

Je krijgt niet te zien wat er werkelijk gebeurt daar is de voltmeter te traag voor. Maar je kunt zeer zeker de polariteit uitlezen.
Op dit moment draaien de fans niet verkeerd om, maar is de potmeter omgekeerd qua functionaliteit. Wat of zich weinig boeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JR1966
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 17:31

Verschil tussen https://heatfan.eu/ en https://www.speedcomfort.nl/ ?

Een paar jaar geleden heb ik een speedcomfort opgehangen onder de radiator in de slaapkamer van mijn zoon. Die doet het eigenlijk prima. Nu, na een verbouwing de radiator in de woonkamer sub optimaal aan een muur hangt ipv. onder een raam en ik bovendien als 't echt koud is de CV installatie op zestig graden moet houden overweeg ik in de woonkamer (naast zelf knutselen obv. van de vele projecten die ik hier voorbij heb zien komen) een stuk of drie, vier Speedcomforts op te hangen.

Op mijn zoektocht ontdekte ik dat er nog een andere leverancier is die op het eerste oog een rechtstreekse copycat is van speedcomfort maar als je wat nauwkeuriger kijkt toch wat innovatie heeft doorgevoerd tov. het voorbeeld. Ik heb het dan over https://heatfan.eu/

Heeft al iemand ervaring met Heatfan? Of kan zelfs iemand iets roepen over de verschillen tov. speedcomfort? Maken ze meer of minder herrie dan de Speedcomforts?

Verschillen die ik zie: sensor geïntegreerd in de unit. Koppelen units niet obv. kabeltjes maar rechtstreeks. Andere fans <?>. Bovendien zijn er units met drie, vier of zelfs vijf fans. Oh ja, er is ook een black edition.

Klinkt dus wel interessant. Prijzen van Heatfan zijn vergelijkbaar met die andere (speedcomfort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

JR1966 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:02:

Verschil tussen https://heatfan.eu/ en https://www.speedcomfort.nl/ ?

Een paar jaar geleden heb ik een speedcomfort opgehangen onder de radiator in de slaapkamer van mijn zoon. Die doet het eigenlijk prima. Nu, na een verbouwing de radiator in de woonkamer sub optimaal aan een muur hangt ipv. onder een raam en ik bovendien als 't echt koud is de CV installatie op zestig graden moet houden overweeg ik in de woonkamer (naast zelf knutselen obv. van de vele projecten die ik hier voorbij heb zien komen) een stuk of drie, vier Speedcomforts op te hangen.

Op mijn zoektocht ontdekte ik dat er nog een andere leverancier is die op het eerste oog een rechtstreekse copycat is van speedcomfort maar als je wat nauwkeuriger kijkt toch wat innovatie heeft doorgevoerd tov. het voorbeeld. Ik heb het dan over https://heatfan.eu/

Heeft al iemand ervaring met Heatfan? Of kan zelfs iemand iets roepen over de verschillen tov. speedcomfort? Maken ze meer of minder herrie dan de Speedcomforts?
Verschillen die ik zie: sensor geïntegreerd in de unit. Koppelen units niet obv. kabeltjes maar rechtstreeks. Andere fans <?>. Bovendien zijn er units met drie, vier of zelfs vijf fans. Oh ja, er is ook een black edition.

Klinkt dus wel interessant. Prijzen van Heatfan zijn vergelijkbaar met die andere (speedcomfort)
Lekker zelf maken! Leuk projectje en stukken voordeliger.

[ Voor 3% gewijzigd door Copitano op 28-05-2021 10:21 ]

• JME
  • Registratie: Maart 2004

JME

zeg maar Jamie

Paar jaar geleden hierop georiënteerd maar uiteindelijk nooit iets van gekomen. Nu maar eens ruim voor het stookseizoen beginnen en dan toch doorpakken.
In verband met de WAF zijn zwart (convectorput) en stil (!!) een absolute randvoorwaarde. Iemand advies? Ik neig naar de Noctua NF-P14s serie, zoals de 900 rpm (fixed speed) die slechts 13,2 dB zou geven. Alternatief is de 1200 of 1500 rpm met PWM. Klopt mijn beeld dat dit in de basis allemaal dezelfde fans zijn en dat een deel gewoon is “teruggeklokt” of begrensd? En waarom zou ik welke wel/niet moeten gebruiken?

Aanvulling: er blijkt ook een NF-P14r (niet s) te zijn. Dat is dezelfde fan maar dan in een ronde omlijsting, dus zonder dode hoekjes. Aangezien ons grootste doel hier is om zoveel mogelijk luchtstroom langs de lamellen te genereren, is dat misschien niet zo'n gek idee. En anders: baat het niet, dan schaadt het niet. Blijft de vraag: iemand ervaring met deze serie voor dit doel?

[ Voor 25% gewijzigd door JME op 10-09-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:35
Hoi all,

Ik vroeg mij af wat tegenwoordig de gangbare PWM modules zijn die gebruikt worden.

zelf gebruik ik sinds herfst 2018 het volgende:

- Arctic F14 PWM PST (24 stuks)
- Arctic F9 PWM PST (9 stuks)
AliExpress:
- 12v PWM controller (5 stuks) zie link

- W1209 (5 stuks)
- W1209 case (5 stuks)

https://nl.aliexpress.com...2212000018184402931%22%7D

Deze gebruik naar redelijke tevredenheid, maar heb er ook al eens 2 moeten vervangen. De PWM functionaliteit bleek in de praktijk niet betrouwbaar en heb daarom deze op de aan\uit channels aangesloten waarbij ik met handmatig met de POD vaste RPM heb ingesteld.

Ik zou het graag met Domoticz of Hass.io willen integreren voor rapportage. Aansturing mag vanuit intelligentie module zelf komen.

Nog tips om deze setup eenvoudig aan te passen?

[ Voor 13% gewijzigd door Alphaxe op 10-09-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_gorter
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-09-2021

[Afbeelding]
Heb deze controller ook besteld, alleen blijft hij altijd op een minimaal rpm door draaien. Heb je tips om hem uit te laten schakelen? of is dit niet mogelijk.

• slagroomsoes
  • Laatst online: 19:10
Vandaag flink wat gelezen in dit topic. Ik merk als het buiten erg koud is onze convector radiatoren (160 en 280cm lang) erg best lang over doen om de woonkamer te verwarmen. Ik kan goed aan auto's sleutelen maar dit is compleet nieuw voor me.

Heeft iemand een vrij simpele how-to? Het hoeft niet mega ingewikkeld (behalve als deze hobby uit de hand gaat lopen) maar een stuk of 12 ARCTIC F12's, een oude 5v adapter (van een laptop of telefoon), een temperatuursensor die inschakelt bij 25 graden en that's it. Zo kan ik een beetje testen op de convector van 280cm. Gebruiken jullie hier gewoon een soldeerbout voor of van die kleine stekkertjes?

• Seafarer
slagroomsoes schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 20:02:
Vandaag flink wat gelezen in dit topic. Ik merk als het buiten erg koud is onze convector radiatoren (160 en 280cm lang) erg best lang over doen om de woonkamer te verwarmen. Ik kan goed aan auto's sleutelen maar dit is compleet nieuw voor me.

Heeft iemand een vrij simpele how-to? Het hoeft niet mega ingewikkeld (behalve als deze hobby uit de hand gaat lopen) maar een stuk of 12 ARCTIC F12's, een oude 5v adapter (van een laptop of telefoon), een temperatuursensor die inschakelt bij 25 graden en that's it. Zo kan ik een beetje testen op de convector van 280cm. Gebruiken jullie hier gewoon een soldeerbout voor of van die kleine stekkertjes?
Je zegt problemen te hebben met opwarmen? Vaak is er veel meer aan de hand.
Convector echt goed ingebouwd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aw1vlxHmfmpMrMPB3tPgunHfeOs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jjIBafqa8o5nrAHgFqgBODzx.jpg?f=user_large

En schoon?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZwTPFMa3JvMA6ksV6G0nOWQIuw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5OMEYVWY9YSbMMhqAB6Wynqq.jpg?f=user_large

En gaat er wel voldoende water door die convectors? Misschien gaat er veel teveel water door een andere radiator in huis?
Als je toch graag leest, is dit topic ook wel nuttig betreffende het waterzijdig inregelen van je CV installatie.

Gas besparen door middel van CV tuning deel III

• slagroomsoes
Thanks. Convector is schoon, eenmaal per jaar voorzichtig met de stofzuiger langs de lamellen en daarna met de compressor de laatste stofdeeltjes eruit blazen. Andere radiatoren op de hogere verdiepingen (slaapkamers) staan allemaal dicht (tenzij het buiten -15 is). Ik woon in een drive inn woning; de woonkamer ligt op de eerste verdieping en het trappengat naar naar beneden en naar boven is open; dat helpt dus niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
slagroomsoes schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 20:02:

Dat dekt de lading, maar let op: de w1209 werkt niet op 5v. Bij mij werkte deze vanaf 9v, maar voorgeschreven is 12v. Dus een 9v adapter of 12v en de fans terugregelen als ze teveel herrie maken.
Maar mijn ervaring met Arctic (zie een van mijn eerdere posts in dit topic) is dat ze op 6v en 9v niet veel verschillen qua geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
KifArU schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:46:
[...]

Dat dekt de lading, maar let op: de w1209 werkt niet op 5v. Bij mij werkte deze vanaf 9v, maar voorgeschreven is 12v. Dus een 9v adapter of 12v en de fans terugregelen als ze teveel herrie maken.
Maar mijn ervaring met Arctic (zie een van mijn eerdere posts in dit topic) is dat ze op 6v en 9v niet veel verschillen qua geluid.
En je kan ook de Artic P serie bekijken. Volgens mij past die ook beter bij je toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slagroomsoes
Thanks. Het jammere is (dat zul je altijd zien) dat ik een paar weken geleden de bak met oude adapters naar de milieustraat gebracht heb. Spullen zijn besteld, I'll keep you posted :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Wat zijn momenteel de voordeligste, betrouwbare en stille fans?

Ik wil dit seizoen ook aan de slag, boven heb ik allemaal convectoren geplaatst en werk op 35 graden dus wil er wat meer uit trekken eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
KifArU schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:46:
[...]

Zo uit mijn hoofd heeft de W1209 gewoon een 5V stabilisator (plus een diode ter beveiliging met dus een kleine spanningsval) aan zijn V-in, waar dan vooral wat meer in moet om er effectief 5V uit te krijgen. Als je zelf al een stabiele 5V bron hebt kan je kijken of die die stabilisator+diode kan overbruggen.

edit: schema onlinge opgezocht, maar wellicht heeft het relais meer dan 5V nodig om te schakelen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LgHZtLvhaJIyjTgWWApKgMHjaSI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FogtN2FKIAAssTtyAHzRov9J.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door sjimmie op 28-09-2021 12:03 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:33
sjimmie schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:59:
[...]

Zo uit mijn hoofd heeft de W1209 gewoon een 5V stabilisator (plus een diode ter beveiliging met dus een kleine spanningsval) aan zijn V-in, waar dan vooral wat meer in moet om er effectief 5V uit te krijgen. Als je zelf al een stabiele 5V bron hebt kan je kijken of die die stabilisator+diode kan overbruggen.

edit: schema onlinge opgezocht, maar wellicht heeft het relais meer dan 5V nodig om te schakelen...
De W1209 is ook in een 5 V uitvoering te koop😉

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
wizzopa schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:03:
[...]

De W1209 is ook in een 5 V uitvoering te koop😉
En ook adjustable mocht dat handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:33
banaliteit schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:22:
[...]

En ook adjustable mocht dat handig zijn.
En heb je daar ook een Linkje van.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Foutje ik dacht dat we het hadden over de LM7805 voltage regulator.

• pyotr
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 13:59
Mijn 12 jaar oude Jaga DBE vertoond kuren: de ventilatoren draaien sinds een dag of twee volcontinu terwijl de CV uit staat (en de verwarmingsbuizen dus koud zijn), en het 22 graden in huis is.

Ben al aan het informeren of de printplaat met (zo te zien aangesoldeerde) temperatuur sensor los te koop is, maar dat zou nog wel eens prijzig kunnen zijn. [edit: ze reageren erg snel, 105 euro ex btw...)

De zes Jaga ventilatoren zijn met drie aders aangesloten (PWM dus?), dus dan zou ik met een W1209 + PWM controller de boel ook kunnen aansturen denk ik, zij het dan dat ik de boost functie kwijtraak. Het zou iig erg schelen als ik de bestaande 12V DC voeding kan hergebruiken, want die zit iets te goed weggewerkt ;)

Klopt mijn gedachtegang? (ben meer van de software dan van de hardware) En is dan een simpele PWM draaiknop afdoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Zijn er hier ervaringen met het boosten van 'staande' radiatoren? Wij hebben (random link) zo'n radiator: https://www.radiatorxxl.n...-wit#section-configurator en vraag me af of het uberhaupt zin heeft te boosten (aangezien je dan warmte tegen je plafond aan blaast) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Sander schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:58:
Zijn er hier ervaringen met het boosten van 'staande' radiatoren? Wij hebben (random link) zo'n radiator: https://www.radiatorxxl.n...-wit#section-configurator en vraag me af of het uberhaupt zin heeft te boosten (aangezien je dan warmte tegen je plafond aan blaast) ?
Warmte gaat altijd naar boven.

Dit soort radiatoren doen niet zoveel convectie warmte afgeven bij lage watertemperaturen. Met een ventilator "help" je ze eigenlijk. Dat helpt echt.
Vandaar zoveel pagina's op dit topic. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Hallo Allemaal,

Als ik toch eens van dit topic afwist toen ik hier aan begon,,,

Anyway,, Hier thuis hangt nu 1 jaar een hybride warmepomp met "gewone" radiatoren.
Na dat ik online wat van die dure merken tegen kwam ben ik hier ook maar aan begonnen eerst met hout enzo.

Maar nu dat ik een 3d printer heb had ik er een bracket voor ontworpen (stelt niet zo super veel voor)
Maar allicht vind iemand dit handig:

https://github.com/william-sy/radiator-fan-holder

Zelf heb ik nog geen data collectie / trigger op temperatuur, het gaat hier aan en uit met het zelfde schema als de thermostaat met van die smart pluggen en het uitlezen van de daikin warmtepomp via websockets
spagetti code: https://github.com/william-sy/Daikin-BRP069A62

Tijd om eens wat meer te gaan doen met alle dingen rond het huis hoe meer ik hier rond lees hoe meer ideeen,, the rabbit hole has been started,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Even een aansluitschema checken. Ik kan wel een soldeerbout hanteren, maar elektrotechnisch inhoudelijk ben ik wat minder onderlegd. Wie wil even meekijken?

Ik heb de volgende onderdelen voor ogen:
* voordeelverpakking van 5 stuks Arctic P14 PWM PST, 12V 0,14A, onderling doorgelust (daisychain)
* Noctua NA-FC1 PWM controller
* voeding 12V 1A (Speedcomfort)
* clixon (Speedcomfort)

Nu had ik zelf gedacht die als volgt aan te sluiten, door hier en daar wat stekkertjes af te knippen en de draadjes netjes door te verbinden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
 _________                 _________          _________
|         |               |         |        |         |
|         |o-------------o|         |o------o|         |
| voeding |               |   PWM   |        |  fans   |
|         |o----o   o----o|         |o------o|         |
|_________|     |   |     |_________|        |_________|
                |   |
                |   |
                |   |
                |   |
              __o___o__
             |         |
             |         |
             | clixon  |
             |         |
             |_________|

Is dat logisch? Kan ik de clixon gewoon in de 12V stroomkring opnemen? Maakt het uit of deze aan de + of de - kant van de voeding zit? Kan ik de + en - van de voeding gewoon aan een kabeltje met een fan-connector doorverbinden (links van de PWM in het plaatje hierboven)? Tot hoeveel van deze fans zou ik met deze voeding kunnen gaan? Waarschijnlijk zijn dit heel basale vragen voor wie er verstand van heeft, maar voor mij wel even handig om goed te checken... :)

[ Voor 90% gewijzigd door JME op 07-10-2021 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Iemand? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je doet het zelfde als Speedcomfort.
Ik heb bijna het zelfde gemaakt voor mijn radiators, alleen heb ik ze aangesloten op een een USB lader.
Hierdoor lopen de ventilatoren op halve kracht en zijn ze bijna niet hoorbaar.
Welke temperatuur clixon (thermostatische schakelaar) heb je aangeschaft.
28 graden werkt in combinatie met een warmte pomp goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Dank je, dat was precies het idee :)
Ik wil zelfs de lader en de clixon gewoon van Speedcomfort nemen, maar dan met de flexibiliteit van eigen keuze in fan en toerental. De clixon van Speedcomfort schakelt aan bij 35 graden, dat is prima in mijn situatie.
Klopt mijn schema zo? Moet de clixon aan de plus- of de minkant? Hoe telt het amperage van de aangesloten fans op bij doorlussen, gewoon bij elkaar optellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-08 18:41
Met interesse ben ik hier aan het meelezen geslagen. Ik zou graag onze radiatoren ook efficienter maken dmv het toevoegen van fans. Lijkt me een leuk projectje

De PST fans lijken me erg handig ivm doorlussen.

Ik zie hier vaak de W1209 langkomen als thermostaat. Dat lijkt me een prima basis.
Daarnaast zou ik graag ook de snelheid van de fans nog via PWM kunnen instellen (hoeft niet actief geregeld te worden; potmeter of drukknopjes is prima om eenmalig in te stellen.)

Ik zie vaak de PWM fancontrollers van Ali of ebay langskomen, maar ik kan deze niet echt vinden bij nederlandse webshops als bijvoorbeeld Tinytronics, vanallesenmeer of kiwi electronics.
Ook regelen deze bordjes de snelheid afhankelijk van (nog een) temperatuursensor. Dat lijkt me wat overbodig (en het regelt de verkeerde kant op; bij lagere temperatuur wil je juist een hogere flow voor een hogere warmteoverdracht)
Door de combinatie van langere levertijden via Ali, voorkeur voor lokale(re) shops en te veel functionaliteit van de Ali bordjes vraag ik me af of het niet eenvoudiger kan.

Met het aanbod van tinytronics in het hoofd dacht ik aan het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-O2gmv5gM7zSPWQLdJNq8RjxwmE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TQMiq7xlzSkFjrVeW6Qu5Ypo.png?f=fotoalbum_large

De PWM controlller is dan de volgende:
https://www.tinytronics.n...ontroller-board-5v-35v-5a

Zou het bovenstaande werken?

Is dit de juiste manier om 4 pins PWM fans aan te sturen? Of moet je dan gewoon het PWM signaal op de +12V lijn en GND van de fans zetten en de PWM input open laten?

EDIT:
Bovenstaande schema werkt NIET;
Het PWM bordje van Tinytronics lijkt niet te werken zoals ik had verwacht;
Ik had de input van het PWM bordje op een 4.5V adapter aangesloten om een PWM signaal te genereren op de PWM pin van de fans.
Fans draaien op volle snelheid (zelfde als wanneer de PWM pin niet aangesloten zit)
Als ik de input ground en de output ground met elkaar verbind zie ik de volle ingangsspanning op de output, ook als ik de potmeter terugdraai. Het PWM bordje zonder iets daarop aangesloten lijkt wel netjes het voltage te knijpen als ik op de multimeter kijk, maar in de laagste stand en zelfs met de potmeter het circuit afgeschakeld blijft er spanning op de output staan. 12v kan terug naar 5v, maar niet lager. Afgeschakeld blijft er nog ca 3.5v aanwezig. Heb het circuit niet in detail bekeken verder.
Mogelijk werkt het ook niet omdat de PWM frequentie van het bordje 20kHz is en de fan tussen de 21-28kHz verwacht?
(https://www.electroschematics.com/4-wire-pc-fan/).

Vervolgens de PWM output van het PWM bordje direct op de + en GROUND van de fans aangesloten en op 12V gevoed; dat werkt op zich wel, maar ik merk dat de fans een tikkend geluid beginnen te maken als de 12V geknepen wordt door de PWM controller. De fan blijft draaien tot ca 9V, maar maakt dus een irritant tikkend geluid. Ik heb het idee dat mijn fans 12V voeding nodig hebben en vervolgens interne electronica aanstuurt om de snelheid te regelen.
Gebruikte fans: Arctic F14 PWM PST en Arctic P9 PWM PST
Ik verwacht dat dit wel prima werkt met simpele non-PWM fans (zoals hieronder al geschreven is)

Helaas dus toch enkele 4 pins PWM controllers besteld op Aliexpress... Jammer dat ik geen lokale shops heb gevonden met dergelijke bordjes in het assortiment.

[ Voor 32% gewijzigd door Diedo70 op 15-10-2021 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 15:49
Diedo70 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:52:

[Afbeelding]

Is dit de juiste manier om 4 pins PWM fans aan te sturen? Of moet je dan gewoon het PWM signaal op de +12V lijn en GND van de fans zetten en de PWM input open laten?
IK gebruik zelf zo'n soortgelijke power PWM controller om fans aan te sturen zonder pwm aansluiting, dus inderdaad gaat die PWM controller de 12V voeding voor de fans choppen.

In ieder geval werkt dat prima met mijn 2 soorten fans in 2 convectoren:

8x Case Fans € 44,53
Gelid Solutions Silent 14 - 140mm casefan FN-SX14-10 8

12x Case Fans € 65,58
Nano-G 14 Silent Waterproof 1000rpm ( 140x140x25mm )

PWM controller $2.48
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dRYXEDw

Thermostaat $1.44
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dbfgHV0

Behuizing $0.98
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4djFvvRN

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:29

K!K

Goedemorgen Allemaal!

Na aanleiding van verschillende post hier in het topic had ik me voorgenomen in een van me setups om te bouwen door de veelbelovende PWM Controller met een Termperatuur controller (W1209).

Nu had ik dit gister aangesloten om wat te testen maar ik heb niet het idee dat het PWM gedeelte werkt.
Zoals op onderstaande screenshot had ik het aangesloten
Eerste voorbeeld is met het PWM signaal. Hier draait de fan. Maar zodra je aan de potmeter draait veranderd de snelheid van de fan niet merkbaar.
Als ik het aansluit als het 2 voorbeeld werkt het wel zoals verwacht. Met de potmeter op de PWM controller kan ik de snelheid regelen van de ventilators.

De vraag natuurlijk is Waarom werkt het niet op voorbeeld manier 1 zoals ik zelf verwacht had. En is manier 2 ook een juiste manier om dit te doen?

*** In het voorbeeld is een 24 Vdc voeding gebruikt omdat ik op dit moment niks anders voor handen had!
ook klopt het motor symbool niet!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_6iJib6LykihK6JRCCLerb8yag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sKdswlbJG8VL2Qhs1Rvs1hLJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door K!K op 13-10-2021 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Sander schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:58:
Het lijkt me weinig zinvol omdat je radiator al een flinke schoorsteen (=hoogte) heeft. Boosten heeft meer zin bij lage radiatoren (30cm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@K!K De PWM-controller stuurt geen PWM-stuursignaal door. Een PWM-stuursignaal is max 5.25V en wordt door de PWM-controller in de fan gebruikt om de voeding van de fan snel te onderbreken en weer door te laten (simpel voorbeeld 30% van de tijd voeding = fan op 30% snelheid).

Wat jouw losse PWM-controller doet is al de 12V voeding naar je fan onderbreken. Je hebt dus helemaal geen fans met PWM nodig en als je die optie wel hebt op je fans gebruik je die aansluiting niet.

Het is óf een PWM-signaal naar je PWM-pin van je fans sturen, óf de al door PWM afgeknepen voeding je fans laten voeden. De eerste situatie werkt niet en is ook niet okay omdat je 12V op een PWM-aansluiting zet.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:29

K!K

@Gizz Bedankt voor je uitleg!
Dan weet ik dus dat het 2e voorbeeld goed is! en snap ik nu ook waarom voorbeeld 1 niet werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Gizz schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:59:
@K!K De PWM-controller stuurt geen PWM-stuursignaal door. Een PWM-stuursignaal is max 5.25V en wordt door de PWM-controller in de fan gebruikt om de voeding van de fan snel te onderbreken en weer door te laten (simpel voorbeeld 30% van de tijd voeding = fan op 30% snelheid).

Wat jouw losse PWM-controller doet is al de 12V voeding naar je fan onderbreken. Je hebt dus helemaal geen fans met PWM nodig en als je die optie wel hebt op je fans gebruik je die aansluiting niet.

Het is óf een PWM-signaal naar je PWM-pin van je fans sturen, óf de al door PWM afgeknepen voeding je fans laten voeden. De eerste situatie werkt niet en is ook niet okay omdat je 12V op een PWM-aansluiting zet.
Zitten er nog echte voor/nadelen aan de beide manieren van regelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Seafarer

Fan aansturen via voeding (PWM-controller, MOSFET):
+ Je kunt van stilstand tot 100% geheel regelen (zie nadeel PWM fan hieronder)
+ Werkt met alle fans, ook die zonder PWM.
+ Fans zonder PWM zijn vaak net wat goedkoper
+ Kabelmanagement is makkelijker, zeker als je veel fans in parallel zet onder je radiator, omdat je maar twee aders hebt (+12V en ground)
- Extra onderdelen in je setup

Fan direct aansturen met PWM:
+Direct aan te sturen met een microcontroller die een PWM-signaal genereert (denk aan een ESP met wifi). In die situatie minder onderdelen nodig.
-Fans met PWM zijn iets duurder
-Meer kabels om aan te sluiten, want 3 aders i.p.v. 2
-Niet elke PWM-fan heeft een mooi bereik waarover 'gedimd' kan worden. Zo zijn er fans die je niet uit kunt zetten met PWM omdat de laagst mogelijke snelheid 20% is. In dat geval heb je weer een extra onderdeel nodig om de stroomtoevoer geheel te onderbreken.

Dit is bijvoorbeeld de PWM-grafiek van de BeQuiet Pure Wings 2 120MM PWM:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZcwElGv6iodS7V3b6TT4eX7TiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ERLDBVAJExaVqtZCGzPrBD3y.png?f=fotoalbum_large

Die kun je dus zelfs met een dutycycle van 0 nooit uitschakelen, lager dan zo'n 400 rpm lukt je niet.

Zelf ben ik begonnen met het aansturen via de PWM-pin van de fans, maar snel overgestapt op een MOSFET aansturen via PWM en de fans dus knijpen qua voeding. Daardoor staan mijn fans nu wel stil als de verwarming uitstaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Gizz schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:48:
@Seafarer

Fan aansturen via voeding (PWM-controller, MOSFET):
+ Je kunt van stilstand tot 100% geheel regelen (zie nadeel PWM fan hieronder)
+ Werkt met alle fans, ook die zonder PWM.
+ Fans zonder PWM zijn vaak net wat goedkoper
+ Kabelmanagement is makkelijker, zeker als je fans in serie zet, omdat je maar twee aders hebt (+12V en ground)
- Extra onderdelen in je setup

Fan direct aansturen met PWM:
+Direct aan te sturen met een microcontroller die een PWM-signaal genereert (denk aan een ESP met wifi). In die situatie minder onderdelen nodig.
-Fans met PWM zijn iets duurder
-Meer kabels om aan te sluiten, want 3 aders i.p.v. 2
-Niet elke PWM-fan heeft een mooi bereik waarover 'gedimd' kan worden. Zo zijn er fans die je niet uit kunt zetten met PWM omdat de laagst mogelijke snelheid 20% is. In dat geval heb je weer een extra onderdeel nodig om de stroomtoevoer geheel te onderbreken.

Dit is bijvoorbeeld de PWM-grafiek van de BeQuiet Pure Wings 2 120MM PWM:
[Afbeelding]

Die kun je dus zelfs met een dutycycle van 0 nooit uitschakelen, lager dan zo'n 400 rpm lukt je niet.

Zelf ben ik begonnen met het aansturen via de PWM-pin van de fans, maar snel overgestapt op een MOSFET aansturen via PWM en de fans dus knijpen qua voeding. Daardoor staan mijn fans nu wel stil als de verwarming uitstaat :P
En toen was alles duidelijk.
Ik weet dus wat ik ga doen met mijn oude fannetjes. PWM op de voeding. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Heb de boel aan de praat hier, hartelijk dank aan alle meedenkers!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
Gizz schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:59:
Dank! Ik wist niet dat het stuursignaal op de pwm 5V was. Dat was ik nog niet eerder tegengekomen. Ik was er gemakshalve vanuit gegaan dat dit ook 12v was, maar geen vermogen hoefde te leveren.
De 12v uit de pwm controller kan evt met een spanningsdelertje van 2 weerstanden weer naar max 5v op de pwm lijn van de fan gebracht worden.
Onder aan de streep maakt het natuurlijk weinig uit of de 12V al ge-pwm'ed binnenkomt of in de fan ge-pwm'ed wordt door een extern signaal.

12v pwm controller output direct op de 12V van de fan is dan wel de makkelijkste oplossing.

Voordeel van de PWM PST fans is dan enkel nog het makkelijk doorlussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Diedo70 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:41:
[...]

Voordeel van de PWM PST fans is dan enkel nog het makkelijk doorlussen.
Als daarvoor die veel te dure kabeltjes worden bijgeleverd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:56
Wat een tof topic. Mondjesmaat probeer ik ons huis (uit 81) beetje bij beetje duurzamer maar vooral comfortabeler / behagelijker te maken. Vandaag het eerste deel vloerisolatie geplaatst.

Ik ben mij op diverse onderwerpen aan het inlezen en kom tot diverse acties waaronder het waterzijdig inregelen van de Jaga convectoren.

Daarnaast op dit topic gestuit! Ik denk dat het gebruik van ventilatoren kan helpen in het gelijkmatiger warm krijgen van de kamer.

Ik heb in de woonkamer meerdere convectoren waarvan twee belangrijke in de zithoek. 2,5 meter en 2 meter lengte.

Ik zie veel schema's in dit topic, kant-en-klare sets maar ook bijvoorbeeld sets bij Conrad (zelfbouw).

Zijn (vooraf) samengestelde sets een goede start? Om daarna eventueel helemaal vanaf 0 te beginnen.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterraxis
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16-09 20:19
rsbroer schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 07:30:
[...]

IK gebruik zelf zo'n soortgelijke power PWM controller om fans aan te sturen zonder pwm aansluiting, dus inderdaad gaat die PWM controller de 12V voeding voor de fans choppen.

In ieder geval werkt dat prima met mijn 2 soorten fans in 2 convectoren:

8x Case Fans € 44,53
Gelid Solutions Silent 14 - 140mm casefan FN-SX14-10 8

12x Case Fans € 65,58
Nano-G 14 Silent Waterproof 1000rpm ( 140x140x25mm )

PWM controller $2.48
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dRYXEDw

Thermostaat $1.44
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dbfgHV0

Behuizing $0.98
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4djFvvRN
Ik dacht er op dit moment over om exact hetzelfde te maken.

Ook met prul van Ali :-) alleen je hebt de fans niet van Ali zie ik. Heeft dit een rede?

Én ik ben benieuwd of je het complete radiator oppervlakte met fans hebt bedekt of slechts een aantal gedeelten.

Als je wat foto's hebt, zou dat heel mooi zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 15:49
pieterraxis schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:44:
[...]
Wegens succes herhaald :)

rsbroer in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

Inmiddels zit ik op 55 graden aanvoer op de ketel en heb ik sinds vorig jaar een airco in de woonkamer erbij die ik ook voor verwarming gebruik.
Nu het verwarmingseizoen (bij mij) is begonnen, gaat de cv 's-ochtends even aan tegelijk met de airo als verwarming, maar al snel weer uit omdat de warmtepomp het verder overneemt zodra de cv 20 graden bereikt op zijn thermostaat.

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-09 21:16
pieterraxis schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:44:
[...]

Ik dacht er op dit moment over om exact hetzelfde te maken.

Ook met prul van Ali :-) alleen je hebt de fans niet van Ali zie ik. Heeft dit een rede?

Én ik ben benieuwd of je het complete radiator oppervlakte met fans hebt bedekt of slechts een aantal gedeelten.

Als je fans ook prul zijn dan word je vrij gauw gierend gek van het lawaai, of heb je amper luchtverplaatsing. Ik kan me voorstellen dat dat meespeelt. Een PWM controller of sensortje (niet tot de 10e decimaal nauwkeurig) kunnen ze in china voor een paar cent nog wel in elkaar bakken. Mechanisch is het in mijn ervaring duidelijk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterraxis
Een topic uit 2012 en nóg steeds actueel. Ik weet niet of ik nu aansluit of dat ik ergens in de rij iets had kunnen vinden maar ik zit met een visie probleem.

Want wat is beter? Of de hele radiator-breed fans plaatsen of is een gedeelte genoeg?

Mijn lamellen zijn 18 cm breed maar als ik die vol wil leggen, is het me te duur. Ik kan er twee van 90 naast elkaar leggen en dan de volle lengte in of een aantal van een ander formaat

Maar ja hoeveel is optimaal op 68 cm lengte? In totaal, heb ik 4 lengtes van 68 cm.

Heb het eea al uitgezocht en voor de nu arriverende passant kan ik vertellen dat een clixon een eenvoudiger idee is dan een temperatuur controller :-)

[ Voor 78% gewijzigd door pieterraxis op 14-10-2021 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
pieterraxis schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:58:
Een topic uit 2012 en nóg steeds actueel. Ik weet niet of ik nu aansluit of dat ik ergens in de rij iets had kunnen vinden maar ik zit met een visie probleem.

Want wat is beter? Of de hele radiator-breed fans plaatsen of is een gedeelte genoeg?

Mijn lamellen zijn 18 cm breed maar als ik die vol wil leggen, is het me te duur. Ik kan er twee van 90 naast elkaar leggen en dan de volle lengte in of een aantal van een ander formaat

Maar ja hoeveel is optimaal op 68 cm lengte? In totaal, heb ik 4 lengtes van 68 cm.

Heb het eea al uitgezocht en voor de nu arriverende passant kan ik vertellen dat een clixon een eenvoudiger idee is dan een temperatuur controller :-)
18 cm breed beetje oncourante maat.

Maar een Jaga met 20 cm breed wordt volgelegd met 140 mm fans.
Een flink stuk terug kom je foto's tegen met volgelegde convectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterraxis
Seafarer schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:35:
[...]

18 cm breed beetje oncourante maat.

Maar een Jaga met 20 cm breed wordt volgelegd met 140 mm fans.
Een flink stuk terug kom je foto's tegen met volgelegde convectors.
Geen idee wat dit is :-) hetzelfde principe denk ik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6u4Jms1rDM2V3DuuR74XIbMVso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E4tnDG9byIvfJjRe2FWbxKRb.jpg?f=fotoalbum_large

maar goed. Iedereen perfecte resultaten dus met 6 cm lamellen overschot. d:)b das mooi. Dan is mijn vraag beantwoord

[ Voor 3% gewijzigd door pieterraxis op 14-10-2021 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diedo70
Diedo70 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 21:52:
Met interesse ben ik hier aan het meelezen geslagen. Ik zou graag onze radiatoren ook efficienter maken dmv het toevoegen van fans. Lijkt me een leuk projectje

De PST fans lijken me erg handig ivm doorlussen.

Ik zie hier vaak de W1209 langkomen als thermostaat. Dat lijkt me een prima basis.
Daarnaast zou ik graag ook de snelheid van de fans nog via PWM kunnen instellen (hoeft niet actief geregeld te worden; potmeter of drukknopjes is prima om eenmalig in te stellen.)

Ik zie vaak de PWM fancontrollers van Ali of ebay langskomen, maar ik kan deze niet echt vinden bij nederlandse webshops als bijvoorbeeld Tinytronics, vanallesenmeer of kiwi electronics.
Ook regelen deze bordjes de snelheid afhankelijk van (nog een) temperatuursensor. Dat lijkt me wat overbodig (en het regelt de verkeerde kant op; bij lagere temperatuur wil je juist een hogere flow voor een hogere warmteoverdracht)
Door de combinatie van langere levertijden via Ali, voorkeur voor lokale(re) shops en te veel functionaliteit van de Ali bordjes vraag ik me af of het niet eenvoudiger kan.

[Afbeelding]

EDIT:
Bovenstaande schema werkt NIET;
Het PWM bordje van Tinytronics lijkt niet te werken zoals ik had verwacht;
Ik had de input van het PWM bordje op een 4.5V adapter aangesloten om een PWM signaal te genereren op de PWM pin van de fans.
Fans draaien op volle snelheid (zelfde als wanneer de PWM pin niet aangesloten zit)
Als ik de input ground en de output ground met elkaar verbind zie ik de volle ingangsspanning op de output, ook als ik de potmeter terugdraai. Het PWM bordje zonder iets daarop aangesloten lijkt wel netjes het voltage te knijpen als ik op de multimeter kijk. Heb het circuit niet in detail bekeken verder. Mogelijk werkt het niet omdat de PWM frequentie van het bordje 20kHz is en de fan tussen de 21-28kHz verwacht?
(https://www.electroschematics.com/4-wire-pc-fan/).

Vervolgens de PWM output van het PWM bordje direct op de + en GROUND van de fans aangesloten en op 12V gevoed; dat werkt op zich wel, maar ik merk dat de fans een tikkend geluid beginnen te maken als de 12V geknepen wordt door de PWM controller. De fan blijft draaien to ca 9V, maar maakt dus een irritant geluid. Ik heb het idee dat mijn fans 12V voeding nodig hebben en vervolgens interne electronica aanstuurt om de snelheid te regelen.
Gebruikte fans: Arctic F14 PWM PST en Arctic P9 PWM PST
Ik verwacht dat dit wel prima werkt met simpele non-PWM fans (zoals hieronder al geschreven is)

Helaas dus toch enkele 4 pins PWM controllers besteld op Aliexpress... Jammer dat ik geen lokale shops heb gevonden met dergelijke bordjes in het assortiment.
Ter volledigheid, en om anderen te helpen niet dezelfde fout te maken:
Het geschetste schema met de Tinytronics PWM controller werkt dus niet (goed).
Diedo70 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:41:
[...]
...
Onder aan de streep maakt het natuurlijk weinig uit of de 12V al ge-pwm'ed binnenkomt of in de fan ge-pwm'ed wordt door een extern signaal.
...
--> Dat maakt blijkbaar wel uit :X

[ Voor 4% gewijzigd door Diedo70 op 15-10-2021 22:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 10:31

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Kaspers schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 15:23:
Ik heb net even gemeten met 4 P14's op 100%, dan kom ik uit op een halve ampere. Op 50% is het geluid best prima. Zal ze straks in de convectorput leggen.

[...]

Precies.. zorg voor later. Heb het qua electronica inmiddels werkend.
Aansluitschema:

[Afbeelding]

@ThaHandy , alsnog een Mosfet gebruikt, maar louter om met een output pin van de ESP de 12V van de fans te halen wanneer ze niet hoeven te draaien.

Met onderstaande Arduino code wordt een connectie gemaakt met een MQTT client, en kun je vervolgens met een publish op het gedefinieerde MQTT topic de snelheid van de fans regelen:

Log:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
WiFi connected
IP address: 
192.168.1.186
Attempting MQTT connection...connected
Message arrived [Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken] 0
Message arrived [Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken] 128
Message arrived [Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken] 256
Message arrived [Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken] 0

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
#include <SimpleTimer.h>
#include <WiFi.h>
#include <WiFiClient.h>
#include <PubSubClient.h>
#include <WiFiUdp.h>
#include <ArduinoOTA.h>

const char* ssid = "XXX";
const char* password = "XXX";
const char* mqtt_server = "XXX";
const int mqtt_port = 1883;
const char *mqtt_user = "";
const char *mqtt_pass = "";
const char *mqtt_client_name = "ESP32_PWM_FAN_CONTROL_CONVECTOR_KEUKEN";

WiFiClient espClient;
PubSubClient client(espClient);
SimpleTimer timer;

const int pwmPin = 23; 
const int swPin = 15; //switching the mosfet
const int ledPin = 2; //showing status of fans, led off = fan off
int pwmDutyCycle = 0; //default off
int pwmChannel = 0;

int freq = 25000;
int resolution = 8;

bool boot = true;

void setup_wifi() 
{
  Serial.println();
  Serial.print("Connecting to ");
  Serial.println(ssid);

WiFi.begin(ssid, password);

while (WiFi.status() != WL_CONNECTED) {
    delay(500);
    Serial.print(".");
  }

Serial.println("");
  Serial.println("WiFi connected");
  Serial.println("IP address: ");
  Serial.println(WiFi.localIP());
}

void reconnect() 
{
  // Loop until we're reconnected
  int retries = 0;
  while (!client.connected()) {
    if(retries < 150)
    {
        Serial.print("Attempting MQTT connection...");
      if (client.connect(mqtt_client_name, mqtt_user, mqtt_pass)) 
      {
        Serial.println("connected");
        if(boot == true)
        {
          client.publish("checkIn/ESP32_PWM_Fan_Control_Convector_Keuken","Rebooted");
          boot = false;
        }
        if(boot == false)
        {
          client.publish("checkIn/ESP32_PWM_Fan_Control_Convector_Keuken","Reconnected"); 
        }
        client.subscribe("Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken");
      } 
      else 
      {
        Serial.print("failed, rc=");
        Serial.print(client.state());
        Serial.println(" try again in 5 seconds");
        retries++;
        // Wait 5 seconds before retrying
        delay(5000);
      }
    }
    if(retries > 1500)
    {
    }
  }
}

void callback(char* topic, byte* payload, unsigned int length) 
{
  Serial.print("Message arrived [");
  String newTopic = topic;
  Serial.print(topic);
  Serial.print("] ");
  payload[length] = '\0';
  String newPayload = String((char *)payload);
  int intPayload = newPayload.toInt();
  Serial.println(newPayload);
  Serial.println();
  if (newTopic == "Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken") 
  {
    if(newPayload == "OFF")
    { 
      ledcWrite(1, 0);
      client.publish("Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken/Status","OFF");
      digitalWrite(ledPin, LOW);
      digitalWrite(swPin, LOW);
    }
    else if(newPayload == "0")
    {
      ledcWrite(1, 0);
      client.publish("Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken/Status","OFF");
      digitalWrite(ledPin, LOW);
      digitalWrite(swPin, LOW);
    }
    else
    {
      pwmDutyCycle = intPayload;
      ledcWrite(pwmChannel, pwmDutyCycle);
      client.publish("Keuken/PWM_Fan_Control_Convector_Keuken/Status","ON");
      digitalWrite(ledPin, HIGH);
      digitalWrite(swPin, HIGH);
    }
  }
}

void checkIn()
{
  client.publish("checkIn/ESP32_PWM_Fan_Control_Convector_Keuken","OK");
}

void setup() 
{
  Serial.begin(115200);
  WiFi.mode(WIFI_STA);

//LEDC Setup
  ledcSetup(pwmChannel, freq, resolution);
  ledcAttachPin(pwmPin, pwmChannel);

setup_wifi();
  client.setServer(mqtt_server, mqtt_port);
  client.setCallback(callback);

timer.setInterval(120000, checkIn);

ArduinoOTA.setHostname("ESP32_PWM_Fan_Control_Convector_Keuken");
  ArduinoOTA.begin(); 

//status led setup
  pinMode (ledPin, OUTPUT);

//mosfet switch setup
  pinMode (swPin,OUTPUT);
}

void loop() 
{
  if (!client.connected()) 
  {
    reconnect();
  }
  client.loop();
  ArduinoOTA.handle();
  timer.run();
}
We wonen in een jaren 70 woning en onze woonkamer heeft aan de noordkant 2 dikke ouderwetse radiatoren en daar is het prima aangenaam (sinds de ramen zijn vervangen door kunststof met HR++ ;)) maar aan de zuidkant hebben we alleen een convector put met een unit van 180x15cm en daar blijft de temperatuur toch wat achter. Ik hoop met deze setup het comfort te verhogen, mocht het in het verbruik schelen is dat mooi meegenomen :p

ESP32 en buck 12 naar 5V heb ik sowieso al liggen en heb 2x de pricewatch: Arctic P14 PWM PST Value Pack (5 stuks), 140mm besteld. Daarnaast 2 DS18b20 sensoren en een IRF540 MOSFET onderweg vanuit China. Dus voor mij de simpele vraag; is jouw schema nog steeds courant?

[Update]
ik zal mijn vraag zelf even beantwoorden ;)
Ja het werkt, heb proefopstelling gemaakt met een Lolin D32 en een Noctia NF-A8 PWM en daarmee kon ik de fan perfect bedienen (na wat correcties en aanvullingen in je code @Kaspers )
Weet iemand of de Arctics ook netjes uitgaan bij een PWM 0? (De Noctua doet dit wel dus werkt zo ook prima zonder de MOSFET)

Nu de code nog uitbreiden voor temperatuurmeting via de nog binnen te komen DS18b20 sensor en eigenlijk zou ik ook wel het tacho signaal willen uitlezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomba op 18-10-2021 09:29 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

MrTzuki schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:54:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem. Zowel de PWM als de RPM pin van de fan (Arctic F14 PWM) geven stroom door en laten de fan draaien met 5-6V en +- 10mA. Je mag deze dus niet zomaar aansluiten op je ESP32 aangezien de stroom te hoog zou kunnen zijn voor je GPIO pinnen. ik heb al een ESP gebrickt :F

[..]
Fudge en toen overkwam mij hetzelfde... Ik zag dat de jumper cable niet vast zat dus aangesloten terwijl FAN en ESP32 aanstonden, poef. Einde ESP32. Had jij hier nou een defintieve oplossing voor gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 22:31
Tomba schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:56:
ik zal mijn vraag zelf even beantwoorden ;)
Ja het werkt, heb proefopstelling gemaakt met een Lolin D32 en een Noctia NF-A8 PWM en daarmee kon ik de fan perfect bedienen (na wat correcties en aanvullingen in je code @Kaspers )
Weet iemand of de Arctics ook netjes uitgaan bij een PWM 0? (De Noctua doet dit wel dus werkt zo ook prima zonder de MOSFET)
Leuk om te lezen! Ik heb m'n code er ook nog eens op nageslagen, maar kom er net achter dat ik op een gegeven moment een switch hebt gemaakt naar ESPhome. Dit is m'n huidige configuratie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
esphome:
  name: pwm_fan_control_woonkamer
  platform: ESP32
  board: esp32doit-devkit-v1

wifi:
  ssid: "xxxxxxxx"
  password: "xxxxxxxx"

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Pwm Fan Control Woonkamer"
    password: "5SCmxWewY94I"

captive_portal:

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:
  password: "xxxxxxxxx"

ota:
  password: "xxxxxxxx"

output:
  - platform: ledc
    power_supply: power_supply_12v
    pin: GPIO22
    id: pwm_signal
    channel: 0

light:
  - platform: monochromatic
    output: pwm_signal
    name: "DBE Woonkamer"

power_supply:
  - id: power_supply_12v
    keep_on_time: 1s
    pin:
      number: GPIO15
      inverted: false

UPDATE, light vervangen door fan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
esphome:
  name: pwm_fan_control_keuken
  platform: ESP32
  board: esp32doit-devkit-v1

wifi:
  ssid: "xxxxxxxxx"

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Pwm Fan Control Woonkamer"
    password: "5SCmxWewY94I"

captive_portal:

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

output:
  - platform: ledc
    power_supply: power_supply_12v
    pin: GPIO15
    id: pwm_signal
    channel: 0

fan:
  - platform: speed
    output: pwm_signal
    name: "DBE Keuken"

power_supply:
  - id: power_supply_12v
    keep_on_time: 1s
    pin:
      number: GPIO23
      inverted: false

[ Voor 21% gewijzigd door Kaspers op 07-03-2022 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Zo mijn vervangende ESP32s zijn binnen en alles werkt al best lekker :)
Met behulp van wat Hot glue ingebouwd in een simpel kastje wat ik nog had liggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adO11VqrMaRQiGN_BJJWgRZj44U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/21kyleug2bunyoqhMlyYHszj.jpg?f=fotoalbum_large

En omdat de M5Stack Stamp een RGB (of eigenlijk GRB) LED heeft kan ik mooi met het groene kanaal spelen om de status weer te geven. 0 PWM (en dus G kanaal 0):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6FNfP5wiTLSlC7uzPcLCG9o4vNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qv8TDJsUyowePhk7xdmm9kr.jpg?f=fotoalbum_large
PWM 255 (en dus G kanaal 255):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xbe5jmVTqwkipGpM5uLlfEW2a0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8LXFaO6lJnxA8f2z7FkMPXoN.jpg?f=fotoalbum_large

Domoticz logging (percentage aan) werkt ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dKowJ9Tj6wDyaEKAvXiYPjBzstA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lS30AtnE5imGF6WFriyJn2ed.png?f=user_large
Nu alleen die fans nog… Bedrijf waar ik het besteld had gebruikt helaas GLS voor verzending dus moet tot (minimaal) morgen wachten…

Zo’n M5Stack Stamp is trouwens wel echt klein, Lego poppetje for scale:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-OVLHpcREUZF2HB1qiWW2RBesFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WmywOu2c0cyuACQiP0LXxOOz.jpg?f=fotoalbum_large

Todo;
  • Fan temperatuur gestuurd maken (maar daarvoor moeten wel mijn temperatuur sensoren binnen zijn)
  • Testen met meer dan 1 fan (heb nu slechts 1 Noctua NF-A8 om mee te testen)
  • Tachometer
  • Huidige 60W PicoPSU voeding vervangen voor de nog binnen te komen SpeedComfort adapter ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Tomba op 19-10-2021 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba

Tomba

Tomba schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:56:
[...]

[..]
En dat is dus een nee :'( Krengen blijven bij PWM 0 ook (langzaam) draaien. Das toch wel jammerdebammer...

Maar goed ze liggen er nu wel alle 10 in :)
Vibratie vang ik vooralsnog op met pricewatch: Noctua NA-SAV2 Anti-Vibration Mounts (set van 20)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fIaRCn9Qv3cVWOw-jzUKjpArngI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmtnXviNUUG5fW3sLNS5OGnI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Tomba op 19-10-2021 20:56 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 55 Laatste