PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Hier toch pag 8? Is van DBH set, die zijn overigens wel stevig aan de prijs. Dacht dat 't al gek was met de DBEsGieliovd520 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:13:
[...]
Nou ik heb het niet gevonden helaas. Alleen voor hoge temperatuur. En het verloop met lange temperatuur is anders dan met radiatoren dus ja...
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Wat ik ben tegengekomen is een 4-pins Molex (male/female) -> 3-pins ventilator kabel waarbij de polariteit op de 3-pins connector verkeerd was. Het resultaat laat zich raden. (De kabel werd wel als interne PC-voedingskabel met 3-pins fan-connector verkocht en kan dus daar nooit werken)KifArU schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:52:
[...]
...
Met PWM is dit ook te doen, maar dan heb je iets andere onderdelen nodig. Let op als je dit schema volgt: 3 pins en 4-pins kabeltjes passen niet altijd op elkaar. Dus bestel meteen de goede.....
Puzzelvraag: Welke kabel werkt en welke niet?
:strip_exif()/f/image/i9vraq7GJ1244o5gF73SQsl8.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/jEAzsW7GcB2jRkSsOAfhk9Kc.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 42% gewijzigd door dunklefaser op 16-01-2021 12:20 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Aaah beter gezocht. Oké een kleine 600 watt uit 160 lang. Niet denderend.overwinteraar schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:56:
[...]
Hier toch pag 8? Is van DBH set, die zijn overigens wel stevig aan de prijs. Dacht dat 't al gek was met de DBEs
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Klopt. Will je meer, dan kun je beter naar een dieper model kijken. Staan ook wel eens op MP.Gieliovd520 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:30:
[...]
Aaah beter gezocht. Oké een kleine 600 watt uit 160 lang. Niet denderend.
Let wel op dat hoe hoger de omkasting hoe groter het vermogen.Gieliovd520 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:30:
[...]
Aaah beter gezocht. Oké een kleine 600 watt uit 160 lang. Niet denderend.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Die had ik dus bij de Strada bijbesteld en die heeft het maar kort gedaan. Ergerde me aan het geluid en afgifte vond ik tegenvallen. Dus snel op marktplaats gegooid (was behoorlijk animo voor) en vervangen voor zelfbouw. Minder geluid en meer afgifte.overwinteraar schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 10:56:
[...]
Hier toch pag 8? Is van DBH set, die zijn overigens wel stevig aan de prijs. Dacht dat 't al gek was met de DBEs
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Idem voor DBE versie. Dat is voor mij dus ook de reden om naar zelfbouw te gaan zoeken.stuffer schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:53:
[...]
Die had ik dus bij de Strada bijbesteld en die heeft het maar kort gedaan. Ergerde me aan het geluid en afgifte vond ik tegenvallen. Dus snel op marktplaats gegooid (was behoorlijk animo voor) en vervangen voor zelfbouw. Minder geluid en meer afgifte.
Misschien even een rare opmerking, maar er moet wel water door die radiator stromen anders helpt DBE ook niet.stuffer schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:53:
[...]
Die had ik dus bij de Strada bijbesteld en die heeft het maar kort gedaan. Ergerde me aan het geluid en afgifte vond ik tegenvallen. Dus snel op marktplaats gegooid (was behoorlijk animo voor) en vervangen voor zelfbouw. Minder geluid en meer afgifte.
In mijn geval warmwater want ik koel niet met de wp.Seafarer schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:41:
[...]
Misschien even een rare opmerking, maar er moet wel water door die radiator stromen anders helpt DBE ook niet.
*** NIKS ***
Voldoende water bedoelde ik.stuffer schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:44:
[...]
In mijn geval warmwater want ik koel niet met de wp.
14 stuks Artic F12 PWM in de convectorput op twee convectoren over ca. 4 meter. Alles op 1 adapter, pwm controller en temperatuur controller.overwinteraar schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 18:07:
[...]
@KifArU en @hansvk dank voor jullie reacties.
Hoeveel fans hebben jullie parallel per sytelkende meter Jaga aangesloten? Op 1 adapter, samen met de controllers?
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Het maximale ampèrage gebruiken ze niet continu. Dit kan ik helaas niet meten, maar bij de step-down wordt vaak aangegeven dat ze kortstondig een hoger ampèrage aankunnen dan continu en dat je ze bij hoge belastingen moet koelen. Dus heb ik deze omweg gebruikt en de temperatuur gemeten.Rolucious schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 08:05:
[...]
Dank voor de duidelijke instructie! Ik wil een vergelijkbare opstelling maken voor mijn jaga tempo 240cm (20cm breed), hiervoor zal ik rond 12-16 ventilatoren plaatsen)
Als ik kijk naar die producten, zie ik dat de step down converter max 3 ampere geeft, dan kan ik volgens mij niet meer dan 6 van die ventilatoren erop aansluiten, of wel?
Er hangen hier 8 scythe 140mm fans aan (pricewatch: Scythe GlideStream 140mm 1200rpm , 140mm) die volgens de sticker 0.35A vragen. Daarnaast nog 2 Arctic F14 silent fans die 0.11A vragen (https://www.arctic.de/en/F14-Silent/ACFAN00076A).
Opgeteld behoorlijk dicht bij die 3A.
Op vol vermogen (12v input en 10,5v output van de step-down) werd de chip 50 graden, ruim binnen de marge. Bij 6v output (voor weinig geluid) daalde de temperatuur naar ca. 40 graden. Dat moet volgens mij lang goed gaan. Dus ik denk dat ze in normaal gebruik lang geen 3A trekken en bij 6v al helemaal niet. Als je 16 zuinige fans gebruikt, zit je nog lager dan dit.
Zie mijn eerdere post. Debiet door de Jaga is zodanig dat de leidingen geen geluid maken en zelfs met 10 sterke 140mm fans op vol vermogen zit de uitgeblazen luchttemperatuur zo'n 8 graden boven de kamertemperatuur.Seafarer schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 15:50:
[...]
Voldoende water bedoelde ik.Het aantal liters per uur.
Theoretisch: als deze fans 1000 m3/uur doen en de lucht 8 graden opwarmen, is dat zo'n 2900W.
Aanvulling: Volgens https://nl.hardware.info/...0mm.362063#testresultaten halen de Arctic F14 fans in de praktijk veel minder hoge waarden. Dus de hierboven genoemde berekeningen kloppen niet. 28 cfm is ongeveer 48 m3/h, niet 78.
[ Voor 20% gewijzigd door KifArU op 22-01-2021 15:40 ]
Hoeveel liter p/m is dat?KifArU schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 21:38:
[...]
......
Debiet door de Jaga is zodanig dat de leidingen geen geluid maken.....
Mijn wp CV pomp staat nu op stand 2 van 4 omdat anders de jaga Strada in de woonkamer geluid maakt (in de convector niet in de leidingen) dat is nu gemeten door de wp als 16liter p/m. Hoger ga je horen. De rest in het huis blijft stil.
*** NIKS ***
[ Voor 49% gewijzigd door KifArU op 16-01-2021 21:54 ]
Copitano in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"overwinteraar schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:39:
Hebben jullie goede suggestie voor DIY opstelling hiervoor? En is ergens een overzichtelijk schema of manual beschikbaar om dit te bouwen? Heb in topic wel diverse onderdelen, schema's en foto's daarvan voorbij zien komen, maar (nog) geen compleet plaatje.
EDIT: Verder lezend zie ik dat deze al getipt is door @hansvk
[ Voor 6% gewijzigd door Copitano op 17-01-2021 01:22 ]
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Hier heb ik inderdaad ook gemeten inclusief de ruimte achter de radiator.Heronimo schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:56:
[...]
Eigenlijk zou ik even de afstand van de muur tot de voorkant van de radiator opmeten. Dat is het ruimte die je hebt als je het niet aan de voorkant uit wil laten steken.
Die profielen bestaan er in verschillende maten. Ik zou wel voor zo groot mogelijke ventilatoren gaan. Grotere ventilatoren verplaatsen relatief meer lucht en maken minder lawaai. En kies ventilatoren die stil zijn. Zelf ben ik erg tevreden over de Arctic fans als het gaat om de prijs prestatie verhouding.
Het zijn inderdaad de Arctic F9 fans. Die passen ruim in het profiel van 100mm.CurlyMo schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:23:
[...]
Ik vroeg me inderdaad al af welke dingen dat waren
Het geheel hangt nu onder de radiator en werkt erg goed. Je ziet er aan de voorkant erg weinig van.
:strip_exif()/f/image/RrxH39RWRfmukGnM8RSQK9yr.jpg?f=fotoalbum_large)
Achter de radiator steekt het een stukje uit maar daar heb je geen last van. Je maakt hooguit nog iets meer gebruik van de luchtstroom omdat je nu ook de achterkant van de radiator meepakt.
:strip_exif()/f/image/s3iCTEttk6diSBzc7wJMXRL5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Wetterhahn op 17-01-2021 09:22 ]
En had je nog wat over het hoofd gezien?route99 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:00:
Ja dat klopt, zeker als het bereik dicht naar open maar 15 graden verschil is....
Daar staat tegen over dat een W1209 ALTIJD aanstaat... dus meer energie verbruikt.
Het simpelste is: trek als het warm weer wordt de stekker uit de power supply die er aan hangt.
In de koude tijd: Dan is de clixon iig vaker uit dan de W1209..... lijkt me.... want die staat permanent aan.
Geen verzendkosten €2.65 p/s voor 35C en NO.
https://www.amazon.de/gp/...?smid=ACVR5JKB028QH&psc=1
Bij RS online wordt dat incl kosten bijna 14 euro, via Amazon €5.30 voor 2 stuks.
Montage van zo'n vrij platte uitvoering lijkt me ook handiger.
Nog de diepere specs nog eens uitpluizen of ik niet over het hoofd zie.
[Afbeelding]
Ik ga zelf voor een simpele oplossing met 5V voeding, clixon en zoveel mogelijk ventilators op de lamellen. Het worden de normale Artic F9 en F14 ventilatoren. Afwerken met kunststof U-profiel misschien. Vraag me af hoeveel het extra oplevert als je lucht forceert door de ventilatoren.
Will not work at 5v. Needs 6v to start ...
Reviewed in the United States on August 21, 2016
Will not work at 5v. Needs 6v to start the fan, and even then the fan has as much pushing power as a breath.
Vlak daaronder lees ik dat ze bij 5v geluidloos zijn en relatief veel lucht verplaatsen....
Even opletten dus.
Hier normale F12s die op een 5v USB adapter prima draaien. Lager dan dat niet getest.Gieliovd520 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 06:44:
Ik lees:
Will not work at 5v. Needs 6v to start ...
Reviewed in the United States on August 21, 2016
Will not work at 5v. Needs 6v to start the fan, and even then the fan has as much pushing power as a breath.
Vlak daaronder lees ik dat ze bij 5v geluidloos zijn en relatief veel lucht verplaatsen....
Even opletten dus.
Zijn dat F12’s van Arctic? Ik overweeg een stel van die dingen onder een radiator te hangenHeronimo schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:38:
[...]
Hier normale F12s die op een 5v USB adapter prima draaien. Lager dan dat niet getest.
Yes. Om precies te zijn deze: pricewatch: Arctic F12, 120mmjdbiggelaa schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 12:37:
[...]
Zijn dat F12’s van Arctic? Ik overweeg een stel van die dingen onder een radiator te hangen
Ik vroeg me ook af wat het voordeel is van PWM vs DC ventilators. Voor de prijs hoef je het niet te doen, want de verschillen zijn voor het merk Artic in ieder geval miniem.Copitano schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 01:52:
Waarom PWM?
Potentiele verschillen:
- Energieverbruik (lijkt me minimaal)
- Regelbaarheid (PWM beter)
- Complexiteit (PWM vereist net wat meer componenten. Extra kabel)
- Minimale toeren (PWM kan je qua toerental lager afstellen)
Ik heb nog een voucher liggen, dus ik kan goedkoop aan de Speed Comfort adapter + clixon set komen. Met Artic DC F9 en F14 ventilators heb ik nog nodig:
- 6 naar 1 parallel kabel
- extra draad om afstand te overbruggen
- Regelbare DC-DC converter of 12V naar 5V converter of 5V adapter kopen
- Soldeerbout, tin, krimpkous
De ventilators leg ik op de convectors. Eventueel kan ik nog luchtkamers maken / profiel maken met rubbertjes voor wat extra efficiëntie / geluidsdemping.
Een eenvoudige opstelling die ik wil laten draaien in combinatie met stadsverwarming. Ik ga er waarschijnlijk geen geld mee besparen, maar ik hoop dat de warmte beter verspreid wordt.
Hopelijk kunnen de toekomstige thermostaat + slimme radiatorkranen ermee omgaan.
Ventilatoren zie ik meestal geplaatst worden op convectoren. Jij hebt radiatoren die nota bene nog best hoog zijn. Wat merk je van de ventilatoren in aanvoertemperatuur, comfort, geluid, etc.Wetterhahn schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:20:
[...]
Hier heb ik inderdaad ook gemeten inclusief de ruimte achter de radiator.
[...]
Het zijn inderdaad de Arctic F9 fans. Die passen ruim in het profiel van 100mm.
Het geheel hangt nu onder de radiator en werkt erg goed. Je ziet er aan de voorkant erg weinig van.
[Afbeelding]
Achter de radiator steekt het een stukje uit maar daar heb je geen last van. Je maakt hooguit nog iets meer gebruik van de luchtstroom omdat je nu ook de achterkant van de radiator meepakt.
[Afbeelding]
Zelf heb ik radiatoren met een warmtepomp, dus vandaar de interesse.
route99 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"banaliteit schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:28:
[...]Ik vroeg me ook af wat het voordeel is van PWM vs DC ventilators. Voor de prijs hoef je het niet te doen, want de verschillen zijn voor het merk Artic in ieder geval miniem.
Potentiele verschillen:
Ik heb nog een voucher liggen, dus ik kan goedkoop aan de Speed Comfort adapter + clixon set komen. Met Artic DC F9 en F14 ventilators heb ik nog nodig:
Deze PWM controller dus
https://nl.aliexpress.com/item/32901003307.html en alle 9 fans dus op 1 PWM aansluiting gezet.. loopt nog steeds probleemloos. Er zijn tegenwoordig van die mooie hubs om dat multi fan aansluiten te doen. (heb nog zelf effe wat ik elkaar gezet met een tekstbordje, was ook zo gebeurd, maar een kant en klare hub is eenvoudiger..
Je noemt zelf de grote lijst met voordelen en met zo een klant en klare PWM controller voor een paar euro zijn amper nadelen. Ik vind het toch veel mooier dat je bij de spanning waarbij de fan uitstekend werkt je via de puls breedte het toerental regelt.
Hierbij ook een foto van het aansluitblok. Daarop is oa een messing schroef zichtbaar. Is dat mogelijk de instelschroef voor deze convectoren?
Op de convectoren zitten thermostaatregelaars van het merk Jaga. Zijn die misschien instelbaar? Enig idee hoe je die dingen erf haalt?
:strip_exif()/f/image/KgXAqEP4djiSRoc7NXFLuP1R.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OMV9ZFo0bau1JYt1g04yZw8R.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oiC1f43eJxo9XoNPkNLaZAMI.gif?f=fotoalbum_large)
https://lbge.be/product-c.../jaga-strada-convectoren/
Denk dat ik me vergis.....
[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 27-01-2021 19:08 ]
Dank voor je reactie! Zou misschien kunnen, maar deze zijn uit 1997 of daaromtrent en hebben een totaal ander onderblok. Maar, ik ga daar toch eens induiken!route99 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:06:
Vergis ik me maar dit lijkt toch op een Jaga Strada? En anders een Chinese (?) kloon?
https://lbge.be/product-c.../jaga-strada-convectoren/
Denk dat ik me vergis.....
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb ze beiden. Scheelde toen wel de helft in prijs. De duurdere PWM’s hebben bij mij ook andere lagers. Beiden liggen er nu drie jaar. Beiden functioneren nog prima. Overigens draait alles bij mij op 12 volt, alleen de NodeMcu’ die er aan hangen voor het meten van Ta en Tr krijgen 5 volt via een stepdown convertertje van twee kwartjes. Je kunt ook nog een potmetertje gebruiken om de snelheid van niet PWM fan’s mee te regelen.banaliteit schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:28:
[...]
Ik vroeg me ook af wat het voordeel is van PWM vs DC ventilators. Voor de prijs hoef je het niet te doen, want de verschillen zijn voor het merk Artic in ieder geval miniem.
Potentiele verschillen:
De ventilators leg ik op de convectors. Eventueel kan ik nog luchtkamers maken / profiel maken met rubbertjes voor wat extra efficiëntie / geluidsdemping.
Een eenvoudige opstelling die ik wil laten draaien in combinatie met stadsverwarming. Ik ga er waarschijnlijk geen geld mee besparen, maar ik hoop dat de warmte beter verspreid wordt.
Hopelijk kunnen de toekomstige thermostaat + slimme radiatorkranen ermee omgaan.
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Klopt dat het op convectoren het meeste rendement oplevert. Ik heb hier nog (oude) radiatoren hangen. Het is voor mij voornamelijk een leuk hobby projectje. Als ik er wat mee bespaar is dat mooi meegenomen. Belangrijkste vind ik het comfort. Door de ventilatoren wil ik de warmte iets beter door de ruimte spreiden en een meer aangenaam warmte gevoel creëren. Heb het nu onder 1 radiator hangen, doe het denk ik nog onder 1 of 2 stuks (van de 5 op de begane grond).Dre schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 17:52:
[...]
Ventilatoren zie ik meestal geplaatst worden op convectoren. Jij hebt radiatoren die nota bene nog best hoog zijn. Wat merk je van de ventilatoren in aanvoertemperatuur, comfort, geluid, etc.
Zelf heb ik radiatoren met een warmtepomp, dus vandaar de interesse.
Geluid is niet te merken, en ik zit er letterlijk naast. Ik wil de pwm controller nog wel proberen te gaan gebruiken, ze staan nu met het potmetertje op een vaste snelheid.
12V? Geen last van geluid?Copitano schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 21:05:
[...]
Ik heb ze beiden. Scheelde toen wel de helft in prijs. De duurdere PWM’s hebben bij mij ook andere lagers. Beiden liggen er nu drie jaar. Beiden functioneren nog prima. Overigens draait alles bij mij op 12 volt, alleen de NodeMcu’ die er aan hangen voor het meten van Ta en Tr krijgen 5 volt via een stepdown convertertje van twee kwartjes. Je kunt ook nog een potmetertje gebruiken om de snelheid van niet PWM fan’s mee te regelen.
De kleinere fans maken veel meer lawaai dan de grote, maar in de 92 mm types vond ik de Noctua echt de stilste en lagere rpm helpt extra. Daarom heb ik niet de kant en klare Speedcomfort met die hele kleine fans niet gekocht. En... de Noctua had het grootste debiet van lucht..... bij de laagste decibels... dat gaf de doorslag.
Ook bij de 20 cm was de Noctua erg stil, maar vanwege de prijzen heb ik daar geen andere gemeten.
Verhaal van de 92 mm types: route99 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Daar kom je dit plaatje tegen:

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 27-01-2021 23:19 ]
Ooit een setje gekocht. Veel te duur, niet regelbaar. Niet aan beginnen. Gewoon lekker zelf in elkaar knutselen. Handige Henkie’s hier zijn zelfs al in staat ze met scripts aan te sturen via Domoticz.route99 schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 23:17:
Het type & merk fan maakt ook heel veel uit.
De kleinere fans maken veel meer lawaai dan de grote, maar in de 92 mm types vond ik de Noctua echt de stilste en lagere rpm helpt extra. Daarom heb ik niet de kant en klare Speedcomfort met die hele kleine fans niet gekocht. En... de Noctua had het grootste debiet van lucht..... bij de laagste decibels... dat gaf de doorslag.
Ook bij de 20 cm was de Noctua erg stil, maar vanwege de prijzen heb ik daar geen andere gemeten.
Verhaal van de 92 mm types: route99 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Daar kom je dit plaatje tegen:
[Afbeelding]
Zoals eerder is gezegd in het topic maken de kleinere ventilators meer geluid. Ik kan de F9's momenteel alleen op 5V draaien zodat het geluid beperkt blijft. Ik vraag me af wat de prestaties zouden zijn met de F9 Silent. Helaas waren ze bij Amazon niet te verkrijgen, anders had ik er eentje meebesteld.
Heb deze vergeleken met een aantal andere types en vond de Noctua uit het plaatje met afstand de stilste bij het grootste debiet. De curve is vrij vlak voor deze fan.
Ik wilde echt een zo stil mogelijk fan... omdat er tuurlijk wel 9 op een rij zitten.... Mijn vrouw hoort ze sinds ze geplaatst zijn....normaliter niet.... en die is er "hyper" voor...
Hoe gemeten?
Kort: route99 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Uitgebreid: route99 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

@Copitano Zoals je kunt zien heb ik ze zelf gebouwd... heb die Speed Comfort in de winkel bekeken en vond het maar super kleine fans die dus ongeregeld boven de 2000 rpm bepaald niet stil zijn...
De bovenstaande Noctua fans zijn echt super stil. Voor de 3 platen radiator in de kamer heb ik de 20 cm Noctua (PWM versie) genomen en die is ook super stil.
Was wel ff leuk om uit te zoeken. Ik schrok best van het grote verschil... je ziet... meten is weten....
Heb dus geen Speed Comfort gekocht zoals jij wel blijkbaar gedaan hebt maar op een andere manier een ervaring rijker werd....
[ Voor 36% gewijzigd door route99 op 28-01-2021 10:47 ]
Ik heb de indruk dat de Silent versies niet heel anders zijn dan de normale fan op een lager toerental. Dus denk dat je daar niets mee opschiet.banaliteit schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:19:
Heeft iemand ervaring met de Artic F9 en de Artic F9 Silent en het geluid dat ze produceren op verschillende spanningen?
Zoals eerder is gezegd in het topic maken de kleinere ventilators meer geluid. Ik kan de F9's momenteel alleen op 5V draaien zodat het geluid beperkt blijft. Ik vraag me af wat de prestaties zouden zijn met de F9 Silent. Helaas waren ze bij Amazon niet te verkrijgen, anders had ik er eentje meebesteld.
Yep, dat was echt in het allereerste begin om eens wat te testen. Maar zoals je kunt lezen vond ik het twee keer niks en ben toe zelf gaan bouwen. Jou posts heb ik destijds ook wel gelezen (ik had de Arctic's toen al). Ze liggen bij mij nu op nagenoeg alle convectoren. Zijn er heel wat geworden al met al, maar werkt perfect in combinatie met een hybride warmtepomp. Paar Chinese regelplaatjes er tussen en gaan met die banaan.route99 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:54:
@banaliteit De Arctic F9 PWM was nogal lawaaierig.... de andere van dat merk heb ik niet getest.
Heb deze vergeleken met een aantal andere types en vond de Noctua uit het plaatje met afstand de stilste bij het grootste debiet. De curve is vrij vlak voor deze fan.
Ik wilde echt een zo stil mogelijk fan... omdat er tuurlijk wel 9 op een rij zitten.... Mijn vrouw hoort ze sinds ze geplaatst zijn....normaliter niet.... en die is er "hyper" voor...
Hoe gemeten?
Kort: route99 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Uitgebreid: route99 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
[Afbeelding]
@Copitano Zoals je kunt zien heb ik ze zelf gebouwd... heb die Speed Comfort in de winkel bekeken en vond het maar super kleine fans die dus ongeregeld boven de 2000 rpm bepaald niet stil zijn...
De bovenstaande Noctua fans zijn echt super stil. Voor de 3 platen radiator in de kamer heb ik de 20 cm Noctua (PWM versie) genomen en die is ook super stil.
Was wel ff leuk om uit te zoeken. Ik schrok best van het grote verschil... je ziet... meten is weten....
Heb dus geen Speed Comfort gekocht zoals jij wel blijkbaar gedaan hebt maar op een andere manier een ervaring rijker werd....

Langste convector hier op de testbank met 24 x 9cm kogelgelagerde PWM's op een voeding van 12 Volt 6 Amp verdeeld over twee PWM groepen van 12 Fans.
:strip_exif()/f/image/PB1m7HYnI95ogc9VJMYQxlKA.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier in actie
:strip_exif()/f/image/Mqu5NCtB7x0WFIHgRxdCGLod.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier onder is 9 cm Silent met vloeistof lagers zonder PWM op de slaapkamer van mijn dochter die ook heel gevoelig is voor dat geluid. Die hoor je nauwelijks en op 50% helemaal niet meer

:strip_exif()/f/image/3ymzjSdBBggRKqCeoVHsIDY2.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier in gesteld op 50% met een potmetertje. Kan natuurlijk ook zonder display als dat stoort.
:strip_exif()/f/image/hLMxkPIsnv8fRHyYVbkodxMA.jpg?f=fotoalbum_large)
Leuk en redelijk eenvoudig om zelf in elkaar te knutselen. Ga in de toekomst ook nog eens kijken naar regelen via domoticz. De sensors voor Ta en Tr zitten al op de leidingen, maar nu nog genoeg andere projectjes op de plank liggen zoals CO2 gestuurde ventilatie, maar das een ander topic.
:strip_exif()/f/image/RWFqjEcie03qirkqvf09VfPI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cs2y7YRQXttf4RbPzVedkJHq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Copitano op 28-01-2021 12:38 ]
:strip_exif()/f/image/ssaObtcUWZZ2BDr4WN3XYvJU.jpg?f=fotoalbum_large)
Koop een goeie krimptang en een partij dupont stekkertjes. Dat heb ik veel gebruikt voor mijn 2.0 versie. Dat maakt vooral de splitters voor de temperatuursensors naar de NodeMcu bordjes een stuk flexibeler en makkelijker te monteren. Op de foto's zie je ook nog gesoldeerde splitters, maar dat is ff pielen met het blank maken van een stuk je draad en daar dan de andere op solderen. Lukt wel, maar je krijgt wel vaak een vieze soldeertip omdat er isolatie van de draden aan blijft plakken. Ik heb veel AWG26 draad gebruikt. dat is dik zat en daar krijg je er makkelijk twee bij elkaar van in een dupont stekkertje. AWG30 heb ik ook geprobeerd, maar die heeft de neiging wat makkelijker af te breken bij het krimpen van de stekkertjes.jdbiggelaa schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:33:
@Copitano Klasse! Ik heb zelf sinds kort ook een hybride warmtepomp en een paar plekken in huis waar het gewoon niet warm genoeg meer wordt. Dit geeft mij wel inspiratie om zelf weer eens de soldeerbout ter hand te nemen
Succes
:strip_exif()/f/image/TOrcVmYvVUpMs3iu1g23vWDR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S9Io2FTvzcGJlrbngv8WT074.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LsNCXWvCNtjhiMdYes63kiqg.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie hierboven. Die met het draaiknopje zijn F9's Silent. Hier hebben ze nog wel eens leuke aanbiedinkjes. Daar heb ik er ook veel (niet alles) vandaan. Was aanvankelijk een beetje huiverig voor de hydrodynamische glijlagers i.p.v. kogellagers omdat ze op de convector feitelijk op z'n kop liggen. Maar ze houden zich nu derde winterseizoen nog prima. Ze draaien hier in de winterperiode nagenoeg 24/7.banaliteit schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:19:
Heeft iemand ervaring met de Artic F9 en de Artic F9 Silent en het geluid dat ze produceren op verschillende spanningen?
[ Voor 11% gewijzigd door Copitano op 29-01-2021 00:38 ]
Monitor je toevallig ook de flow in l/min? Ik denk namelijk dat wat hier gebeurt is:Copitano schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:34:
@route99Nadat ik vanmorgen de snelheid van de fans op de convectoren op de kamer van mijn dochter naar 50% had gedraaid (en laten staan), ontdekte ik vanavond toen ik de grafieken van Ta Tr en Td van die convectoren bekeek dat vanaf dat moment Td duidelijk omhoog gegaan was. Gek genoeg ook Ta omhoog, maar Td omlaag. Dat wil zeggen er is meer warmte onttrokken aan het circulerende water. Kennelijk kan de luchtstroom langs de lamellen ook te snel gaan en hoeven de fan's helemaal niet zo hard te draaien voor een goed resultaat. Bij andere convectoren geen enkel verschil op het zelfde tijdstip. Dat kan geen toeval zijn. Misschien moet ik dat ook bij andere convectoren eens proberen. Bij een lagere Tr kan de WP zijn warmte beter kwijt en dat levert weer een iets (fractie verwacht ik) betere COP op.
[Afbeelding]
- de fans gaan langzamer draaien waardoor de afgifte zakt
- door de lagere afgifte stijgt de retour temperatuur
- de WP grijpt in en verlaagt de flow
- hierdoor stijgt vervolgens de aanvoertemperatuur weer totdat het afgegeven vermogen gelijk is
- omdat bij hogere aanvoer temperaturen de delta met de ruimte groter is zie je een iets grotere dT
Ik ben er niet van overtuigd dat de fans 'te hard' kunnen draaien. Je zal voor beide tijdstippen Td*flow moeten doen om te zien of het afgegeven vermogen daalt of stijgt door het harder/zachter laten lopen van de fans denk ik.
Flow staat vast op 800 l/h. Als je goed naar het plaatje kijkt zie je ook dat Tr juist naar beneden gaat en Td omhoog.Heronimo schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:24:
[...]
Monitor je toevallig ook de flow in l/min? Ik denk namelijk dat wat hier gebeurt is:
- de fans gaan langzamer draaien waardoor de afgifte zakt
- hierdoor stijgt vervolgens de aanvoertemperatuur weer totdat het afgegeven vermogen gelijk is
- omdat bij hogere aanvoer temperaturen de delta met de ruimte groter is zie je een iets grotere dT
Ik ben er niet van overtuigd dat de fans 'te hard' kunnen draaien. Je zal voor beide tijdstippen Td*flow moeten doen om te zien of het afgegeven vermogen daalt of stijgt door het harder/zachter laten lopen van de fans denk ik.
Hmm. Zou er dan toch meer effect zijn bij een lagere ventilatorsnelheid? Krijg je misschien minder turbulentie of iets dergelijks. Wel interessante bevinding. Alhoewel het geluid hier met name de reden is om ze wat langzamer te laten draaien.Copitano schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:33:
[...]
Flow staat vast op 800 l/h. Als je goed naar het plaatje kijkt zie je ook dat Tr juist naar beneden gaat en Td omhoog.
Zeker een goeie aanleiding voor nader onderzoekHeronimo schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:36:
[...]
Hmm. Zou er dan toch meer effect zijn bij een lagere ventilatorsnelheid? Krijg je misschien minder turbulentie of iets dergelijks. Wel interessante bevinding. Alhoewel het geluid hier met name de reden is om ze wat langzamer te laten draaien.
Sinds vorig jaar stuur ik 4x 140mm 12V fans aan met een ESP32 via PWM. Omdat mijn fans niet uitgezet kunnen worden met PWM heb ik er recent een MOSFET, een IRLZ44N, tussen gezet. Om de gate goed naar 0V te trekken heb ik een 10K pull down weerstand tussen de ground en gate.
Sluit ik dit aan met alleen de MOSFET, dan gaat alles prima. Pin 19 van mijn ESP op 0 = fans compleet uit, pin 19 op 1 = fans compleet aan.
Sluit ik echter ook de PWM van de fans aan op pin 21 van mijn ESP, dan blijven de fans ook draaien als ik pin 19 op 0 zet. Pin 19 wordt dus niet meer 0V als op een andere pin van mijn ESP de PWM-ader van de fans wordt aangesloten.
Is dit simpelweg dat er via pin 21/PWM iets teruglekt naar alle pins van de ESP32 waardoor die niet meer netjes 0V zijn? Op te lossen met een diode?
Met PWM direct de MOSFET aansturen lijkt met deze IRLZ44N geen optie. De PWM frequentie is te hoog om de MOSFET goed te laten schakelen, of hij is zo laag dat de MOSFET prima schakelt maar mijn vriendin een hoge pieptoon hoort. Van dat laatste heb ik geen last, maar ik ben dan ook wat ouder
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ja, de stroom loopt door je PWM pin in je ESP32.Gizz schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:23:
Is dit simpelweg dat er via pin 21/PWM iets teruglekt naar alle pins van de ESP32 waardoor die niet meer netjes 0V zijn? Op te lossen met een diode?
Je kan best een MOSFET tussen je fan en 12V zetten:
MrTzuki schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:54:
Je kan beter een P-channel MOSFET nemen als switch. Let er wel op dat de threshold voltage lager is dan je voeding en neem een met een zo laag mogelijke ON-resistance (Rds-on), bijvoorbeeld een IRF4905. Je hebt dan nog een transistor (Q1) nodig om de gate te switchen, BJT of MOSFET maakt niet uit, maar een MOSFET is gemakkelijker. Zoals eerder vermeld, moet de threshold voltage laag genoeg zijn, lager dan 2V ongeveer, bijvoorbeeld een IRLZ44N. De pull-up weerstand (R1) is ongeveer 10k Ohm. Je voegt best ook nog een pull-down weerstand toe tussen EN en GND. Hier staat het uitgebreid uitgelegd. [Afbeelding

Dus de PWM direct op de fans gebruik ik nu niet meer, alles via de MOSFET. Opgelost!
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Stuur je de PWM ingang van de ventilatoren met die IRLZ44N? Als ik de PWM pin gebruik van de Arduino blijft er altijd een signaaltje lopen via de PWM en krijg ik ze niet uitgeschakeld zonder ook in de voeding te schakelen, kan dit wel als je die IRLZ44N er tussen hebt of schakel je ook nog de voeding om ze helemaal uit te zetten?Gizz schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:17:
Geen idee waarom ik een week geleden de indruk had dat de IRLZ44N niet op een onhoorbare frequentie wil switchen. Direct na mijn post het weer geprobeerd en nu doet de IRLZ44N het braaf op 20kHz![]()
Dus de PWM direct op de fans gebruik ik nu niet meer, alles via de MOSFET. Opgelost!
De IRLZ44N zit tussen de ground van de voeding en de ground van de ventilatoren. Met alleen een 3,3V en 0V signaal op de gate van de IRLZ44N kan de boel geheel aan of geheel uit, maar PWM je dat signaal dan krijg je natuurlijk ook alle stapjes tussen aan en uit
edit: even gezocht naar een schema dat op mijn opstelling lijkt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/pIlBlTBIDa5jqD3NoZJcbYb5.png?f=user_large)
Dit maar dan met de voeding direct vanuit de 12V voeding. En i.p.v. een LED de ventilatoren, zonder de weerstand links (want de ventilatoren gaan niet stuk zonder die weerstand en een LED wel
Plaatje komt van deze pagina, staat meteen wat meer info bij.
[ Voor 54% gewijzigd door Gizz op 29-01-2021 17:50 ]
Neen.Heronimo schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:24:
[...]Monitor je toevallig ook de flow in l/min? Ik denk namelijk dat wat hier gebeurt is:
Normaal zou ik zonder WP (warmte pomp?) het volgende verwachten bij een radiator met fans:- de fans gaan langzamer draaien waardoor de afgifte zakt
Zonder fans: de combi van de warmtestraling/temperatuur van het metaal/temperatuur van de lucht tussen de radiator panelen/ en vast nog een paar parameters, de spontane flow naar boven. Das dus onze referentie zonder fans.
Met fans op lage toeren help je iig de flow naar boven wat geforceerd te versnellen, zodat de gradient temperatuur, gerekend vanaf het paneel, sneller omlaag gaat... en dat betekent dat de thermodynamische potentiaal op dezelfde meetplaats groter wordt tov het paneel.... ergo er zal meer warmte per tijds eenheid afgegeven worden....
Als je de fan speed laat toenemen zal dat punt van die lage temperatuur steeds korter bij de plaat komen liggen... maw je bereikt op een bepaald moment een punt dat je wel de fan harder kun zetten, maar dat er niet meer warmte uit het paneel te halen valt. Je hebt dan de limiet bereikt. Er van uitgaande dat we nog steeds aardig laminaire stromingen hebben... Ik ben te weinig luchtstromingstechnoloog of het punt van het Reynolds getal al gepasseerd is waar de turbulentie begint. Wat ik waar nam bij de 92 mm fans leek laminair te zijn, maar ik kan het niet hard maken.
Ik heb vooral gestuurd op geluid en met simpele T-retour metingen. De aanvoer-T had ik al verlaagd van "klassiek" boven de 80ºC naar ruim 50ºC .... De laagste gemeten T-retour was ca 27ºC. Wat bij mij de indruk achterlaat de er veel warmte uitgehaald is en de Tr zover gedaald is dat meer moeite om er nog meer warmte uit te halen me weinig zinvol lijken.
[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 29-01-2021 21:28 . Reden: typos... ]
In mijn geval gaat het om betrekkelijk lage convectoren met weinig schoorsteenwerking dus en al helemaal geen straling. Ik ga het ook eens uitproberen bij andere convectoren, maar dan moet ik eerst wat potmetertjes bestellen en de boel een beetje verbouwen.route99 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 19:55:
[...]
Neen.
[...]
Normaal zou ik zonder WP (warmte pomp?) het volgende verwachten bij een radiator met fans:
Zonder fans: de combi van de warmtestraling/temperatuur van het metaal/temperatuur van de lucht tussen de radiator panelen/ en vast nog een paar parameters, de spontane flow naar boven. Das dus onze referentie zonder fans.
Met fans op lage toeren help je iig de flow naar boven wat geforceerd te versnellen, zodat de gradient temperatuur, gerekend vanaf het paneel, sneller omlaag gaat... en dat betekent dat de thermodynamische potentiaal op dezelfde meetplaats groter wordt tov het paneel.... ergo er zal meer warmte per tijds eenheid afgegeven worden....
Als je de fan speed laat toenemen zal dat punt van die lage temperatuur steeds korter bij de plaat komen liggen... maw je bereikt op een bepaald moment een punt dat je wel de fan harder kun zetten, maar dat er niet meer warmte uit het paneel te halen valt. Je hebt dan de limiet bereikt. Er van uitgaande dat we nog steeds aardig laminaire stromingen hebben... Ik ben te weinig luchtstromingstechnoloog of het punt van het Reynolds getal al gepasseerd is waar de turbulentie begint. Wat ik waar nam bij de 92 mm fans leek laminair te zijn, maar ik kan het niet hard maken.
Ik heb vooral gestuurd op geluid en met simpele T-retour metingen. De aanvoer-T had ik al verlaagd van "klassiek" boven de 80ºC naar ruim 50ºC .... De laagste gemeten T-retour was ca 27ºC. Wat bij mij de indruk achterlaat de er veel warmte uitgehaald is en de Tr zover gedaald is dat meer moeite om er nog meer warmte uit te halen me weinig zinvol lijken.
Heb jij al je fannetjes met kabelbinders bij elkaar getrokken?Copitano schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:14:
[...]
Yep, dat was echt in het allereerste begin om eens wat te testen. Maar zoals je kunt lezen vond ik het twee keer niks en ben toe zelf gaan bouwen. Jou posts heb ik destijds ook wel gelezen (ik had de Arctic's toen al). Ze liggen bij mij nu op nagenoeg alle convectoren. Zijn er heel wat geworden al met al, maar werkt perfect in combinatie met een hybride warmtepomp. Paar Chinese regelplaatjes er tussen en gaan met die banaan.In totaal liggen er hier 84. 40 x 14 cm en 44 x 9 cm.
Langste convector hier op de testbank met 24 x 9cm kogelgelagerde PWM's op een voeding van 12 Volt 6 Amp verdeeld over twee PWM groepen van 12 Fans.
[Afbeelding]
Hier in actie![]()
[Afbeelding]
Hier onder is 9 cm Silent met vloeistof lagers zonder PWM op de slaapkamer van mijn dochter die ook heel gevoelig is voor dat geluid. Die hoor je nauwelijks en op 50% helemaal niet meerKwa stroomverbruik natuurlijk minder gunstig dan de snelheid regelen met PWM, maar ja waar gaat het over......paar Watt.
[Afbeelding]
Hier in gesteld op 50% met een potmetertje. Kan natuurlijk ook zonder display als dat stoort.
[Afbeelding]
Leuk en redelijk eenvoudig om zelf in elkaar te knutselen. Ga in de toekomst ook nog eens kijken naar regelen via domoticz. De sensors voor Ta en Tr zitten al op de leidingen, maar nu nog genoeg andere projectjes op de plank liggen zoals CO2 gestuurde ventilatie, maar das een ander topic.[Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb nog gas en een flinke convector put. En ook fannetjes erop, maar dat stof wordt je gek van. Gebruik jij lucht filters?
Ja, zo stijf als een plankSeafarer schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:44:
[...]
Heb jij al je fannetjes met kabelbinders bij elkaar getrokken?
Ik heb nog gas en een flinke convector put. En ook fannetjes erop, maar dat stof wordt je gek van. Gebruik jij lucht filters?
Ik gebruik geen filters. Ik maak wel elk jaar voor het stookseizoen begint alle convectors en de ventilators voorzichtig schoon (compressor met hoge druk en de stofzuiger er onder, fannetjes voorzichtig met een vochtige doek). Heb hier een fijnstofmeter liggen die meet geen bijzondere fijnstofconcentratie, behalve net na het koken ( open keuken).
Mijn setup is een kleine Jaga convector en 5x Artic F19 fans. Zonder fans zie ik 1,8kW op de meter staan. Met de fans op 5V 2kW, 8V 2,2kW, 12V 2,3kW. Een boost van minimaal 25%.
Nou is mijn doel een betere airflow en in mindere mate een boost. Ik vraag me dus wel af of de fans op 5V voor een significant betere airflow zorgen. Ik denk dat ik wat Artic F19 Silents ga kopen. Hopelijk draaien die op op 5V op een hogere RPM .
Bedoel je toevallig F14? Ik kan geen F19 vinden en heb toevallig net besteld voor mijn JAGA 20cm breed, 240cm lang (15x F14 Silent besteld). Dan zouden F19 beter passen.banaliteit schreef op zondag 31 januari 2021 @ 12:41:
Misschien voor jullie ook interessant. Ik heb stadsverwarming, dus ik kan op de unit het verbruikte vermogen aflezen.
Mijn setup is een kleine Jaga convector en 5x Artic F19 fans. Zonder fans zie ik 1,8kW op de meter staan. Met de fans op 5V 2kW, 8V 2,2kW, 12V 2,3kW. Een boost van minimaal 25%.
Nou is mijn doel een betere airflow en in mindere mate een boost. Ik vraag me dus wel af of de fans op 5V voor een significant betere airflow zorgen. Ik denk dat ik wat Artic F19 Silents ga kopen. Hopelijk draaien die op op 5V op een hogere RPM .
Wel fijn om te lezen over de stijging in de wattage. Wat is de impact van het geluid bij het aanpassen van de voltage?
Ik ga een nisje bouwen boven de verwarming en mijn plan is om een hoek te plaatsen onder het nisje, zodat de lucht via de voorkant eruit geblazen wordt.
Echter moet het wel erg stil zijn. Dus ben benieuwd hoe erg ik dit ga merken.
Bovenop kan ook. Alleen moet je wel opletten met resonanties als je ze direct op de lamellen legt. Hier kreeg ik toch last van irritant gezoem. Wellicht op te lossen door rubberen voetjes oid.HooksForFeet schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:36:
Ik vraag me af: als je een “gewone” radiator boost met een dergelijk systeem, maakt het dan uit of de fans boven of onder de radiator zitten? Ik zie iedereen die dingen er met moeilijke systemen onder klikken maar vraag me af of het er niet net zo goed bovenop kan.
Zo iets https://i.imgur.com/OcP7CIJ.jpgHooksForFeet schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:36:
Ik vraag me af: als je een “gewone” radiator boost met een dergelijk systeem, maakt het dan uit of de fans boven of onder de radiator zitten? Ik zie iedereen die dingen er met moeilijke systemen onder klikken maar vraag me af of het er niet net zo goed bovenop kan.
https://imgur.com/65AsMMX
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Ik bedoelde F9. ExcusesRolucious schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:25:
[...]
Bedoel je toevallig F14? Ik kan geen F19 vinden en heb toevallig net besteld voor mijn JAGA 20cm breed, 240cm lang (15x F14 Silent besteld). Dan zouden F19 beter passen.
Wel fijn om te lezen over de stijging in de wattage. Wat is de impact van het geluid bij het aanpassen van de voltage?
Ik ga een nisje bouwen boven de verwarming en mijn plan is om een hoek te plaatsen onder het nisje, zodat de lucht via de voorkant eruit geblazen wordt.
Echter moet het wel erg stil zijn. Dus ben benieuwd hoe erg ik dit ga merken.
In mijn geval is het geluid bij 5V nog acceptabel. Hoe hoger de spanning hoe harder het 'gezoem' wordt van de fans. Het geluid heeft een hoge frequentie dus dat is erg irritant om te horen. Zoals eerder vermeld in dit topic kan dit liggen aan het feit dat ze op de lamellen liggen.
De vraag is of ontkoppeling van de fans en convector middels rubberen poten gaan helpen. Wellicht dat de F9 Silents beter presteren.
Vandaag krijg ik mijn F14 silent's binnen. Ik ben benieuwd vanaf welke spanning die beginnen te zingen.
[ Voor 3% gewijzigd door banaliteit op 02-02-2021 15:14 ]
route99 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 02-02-2021 15:33 ]
Oeh, werkt dat goed met zo weinig fans? Ik was eigenlijk van plan om de hele radiatorlengte te bedekken met 60mm fans... overkill?
Vraag me een beetje af waarom hij de lamellen tussen de fans geblokkeerd heeft. Dat lijkt me juist averechts te werken @wizzopa ?HooksForFeet schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:55:
[...]
Oeh, werkt dat goed met zo weinig fans? Ik was eigenlijk van plan om de hele radiatorlengte te bedekken met 60mm fans... overkill?
Ik zou voor grotere fans gaan die er dan op liggen of onder hangen in plaats van direct op de lamellen liggen. De kleine fans hebben beduidend minder flow en meer geluid. Dus liefst pak je 92mm, 120mm of zelfs 140mm. Bijvoorbeeld van de muur tot de voorzijde van de radiator en dan in een cellenbeton u profiel leggen.
Ik heb het eerst met 4 geprobeerd, 8 is beter.Heronimo schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 17:58:
[...]
Vraag me een beetje af waarom hij de lamellen tussen de fans geblokkeerd heeft. Dat lijkt me juist averechts te werken @wizzopa ?
Ik zou voor grotere fans gaan die er dan op liggen of onder hangen in plaats van direct op de lamellen liggen. De kleine fans hebben beduidend minder flow en meer geluid. Dus liefst pak je 92mm, 120mm of zelfs 140mm. Bijvoorbeeld van de muur tot de voorzijde van de radiator en dan in een cellenbeton u profiel leggen.
Mbt tot de afdichting even de tekst bij de foto lezen.
Deze fans van Coolink hoor je niet.
Op de andere radiator die 30 cm langer is liggen er 10 op de zelfde manier aan en uit met een simpele w1209😉 een KISS oplossing.
Interessant, bedankt voor de info.wizzopa schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 18:16:
[...]
Ik heb het eerst met 4 geprobeerd, 8 is beter.
Mbt tot de afdichting even de tekst bij de foto lezen.
Deze fans van Coolink hoor je niet.
Op de andere radiator die 30 cm langer is liggen er 10 op de zelfde manier aan en uit met een simpele w1209😉 een KISS oplossing.
Dat staan schuin omdat anders de ventilatoren achter de lamellen blazen.HooksForFeet schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:50:
[...]
Interessant, bedankt voor de info.Is het nog merkbaar beter om die fans te kantelen zoals bij jou of maakt dat in de praktijk weinig uit?
Welke componenten heb jij gebruikt om de SpeedComfort adapter en clixon en verlengkabel op elkaar aan te sluiten?TommyGun|IA schreef op zondag 23 februari 2020 @ 09:52:
Zo dan, de radiator ventilator is af.
Hoofdingrediënten
- 6 stuks 140 mm case fan
- 2 stuks aluminium U-profiel 1400x10x10 mm
- 6 stuks magneet met verzonken gat
- DIY case fan verlengkabel met aansluiting voor clixon
- SpeedComfort clixon
- DIY samenstelling van USB kabel en case fan verlengkabel.
- USB lader
- case fan splitter 1 naar 6
[Afbeelding]
Ik heb denk ik 2 female pluggen nodig. Volgens mij zijn 2 van deze voldoende. In serie geschakeld met draad.
https://a.aliexpress.com/_AfcM9k
Wat ik gelezen heb is dat de stroomopbrengst het hoogste is naar mate verschil tussen warmte en koud het grootste is.
Hier staan wat waardes van opbrengst: https://scienceimproved.c...thermoelectric-generator/
Ben benieuwd of dit als alternatief gebruikt kan worden voor een normale adapter.
En dat variabiliteit van de spanning gaat dat bijten met de periodes waarin je nog steeds de fans graag goed wilt laten draaien?
En de kosten..... heb mijn 12V/1A geschakelde adapter voor een paar euro bij de kringloop gekocht... die kan probleemloos 9 fans aan.....
[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 05-02-2021 19:55 ]
Zou het hier in huis best willen doen maar niet overal heb ik stroom of moet dan weer paar meter stroomkabels trekken. Kan allemaal wel maar voor normale radiator zou het mooi zijn om te kijken of het met deze elementen kan werken. Dan ben je draadloos.
Als ik naar speedcomfort en andere ding kijk zijn die prijzen wat mij betreft ook aardig hoog en nog steeds een kabeltje nodig.
De prijs was daardoor al niet meer belangrijk, viel al voor die tijd af...
Tja.. ik zou een snoertje toch echt prefereren boven een batterij/accu.
Is dat nu zo onoverkomelijk... .je maakt jezelf het wel een stuk lastiger.
Je zou ook de adapter op de plaats kunnen neerzetten waar de 230V is en met een elegant snoertje de 12V laag spanning van de adapter met een elegant of wat verborgen snoer naar de radiator kunnen leiden.
Met 230V zit aan beperkingen hoe en waar je ze neer mag leggen... met 12V is dat heel soepel zolang je maar geen kortsluiting maakt want dan werkt het niet.... de stroom voor de fans is heel laag het snoertje vanaf de adapter naar de verwarming hoef niet erg dik te zijn....
[ Voor 42% gewijzigd door route99 op 06-02-2021 11:31 ]
reviews: Draadloos laden op meters afstand - Dat moeten wij geloven?
[ Voor 28% gewijzigd door bbob op 07-02-2021 09:54 ]
Ik zou niet graag vaak in de buurt zitten van zulke zenders...Tot slot
Met de al actieve bedrijven, het onderzoek en de historie van draadloos laden lijkt het een kwestie van tijd voordat draadloos laden via radiofrequenties in plaats van spoelen in populaire producten belandt. Nu grote fabrikanten als Lenovo en Xiaomi in het openbaar hebben gezegd erop te zijn gedoken, zal de ontwikkeling wellicht versnellen
Ben niet direct radiogolven-foob tav wat er om ons heen de lucht heen gaat.... maar om nu te midden van de radiogolven thuis binnen handbereik te zitten... daar zou ik wel de effecten op de gezondheid willen zien....
De vragensteller heeft er overigens nu voor zijn probleem om de stroom bij de radiator te krijgen niks aan...ik denk dat hij daar niet op gaat wachten... maar dat kan hij beter zelf vertellen...
Ik zoek me eigen wezenloos. kan iemand mij helpen?
Ik heb 2 convectoren waar ik 4 stuks 3-pins fans op kan aansluiten.
Wat heb ik dan nodig? Ik zou graag de temp van de aanvoer en retour in mijn domoticz willen zien.
dus een DS18B20 met een Nodemcu V3 denk ik.
en een speedregulator? Hoe kan ik die aansluiten?
2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
tbv Jaga 180cm
10x Arctic F14 of P14 PWM 140mm fans
Alu profiel 30x15mm
PWM controller, thermostaat misbruikt als PWM controller. Aliexpress
Verlengkabeltje tbv 4 polige PWM stekker voor fans 4&5
Aan/uit middels pompschakelaar vloerverwarming of switch vanuit domotica.
De fans draaien dus op een vast ingestelde snelheid, mijn ervaring is dat een lage, nagenoeg onhoorbare snelheid al ruim voldoende airflow geeft.
2x 5fans in een frame
:strip_exif()/f/image/dQkJUCDdARNFXyRawHwJWOsS.jpg?f=fotoalbum_large)
Installatie datum 8feb; resultaat voor en na op de dT, van ca 4-5gr naar 8-9graden
:strip_exif()/f/image/uOc2orC9OPGDZ6FbAG3mLLdt.jpg?f=fotoalbum_large)
2030Wp + 2520Wp PVoutput
Jaga DBH maakt ze tegenwoordig wel helemaal dicht. Erg fraai uitgevoerd, maar 400 euro voor 8 fans... tja, ik doe het wel zelf.

2030Wp + 2520Wp PVoutput
Met dezelfde Nodemcu kun je een mosfet aansturen die de snelheid van de fans bepaald. Kost je ongeveer 50 cent (mosfet + een weerstandje), maar je kunt ook kant en klare PWM/mosfetbordjes kopen.maartentmm schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 09:23:
Wat heb ik dan nodig? Ik zou graag de temp van de aanvoer en retour in mijn domoticz willen zien.
dus een DS18B20 met een Nodemcu V3 denk ik.
en een speedregulator? Hoe kan ik die aansluiten?
Zie bijvoorbeeld: Gizz in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
En degene die het erover hebben, daarvan vind ik niet hoe ze uiteindelijk bevallen (vooral ook qua geluid).
Iemand tips voor stille 70mm fans die wel genoeg "werken", liefst in de ali-prijsjes (7 euro/st vind ik wat hoog)?
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Tja.... een ali-fan kan een no-name fan zijn..... de kans dat je weer exact dezelfde of een andere goede krijgt die iemand bijv 1 of 2 jaar geleden getest acht ik niet zo groot.....
Ik heb zelf wat goedkopere naast wat duurdere getest... de Noctuas die je in mijn bijdragen vindt waren met afstand de stilste/effectiefste, maar helaas niet de goedkoopste . En mijn eega is er heel blij mee met haar zeer gevoelige oortjes.....
Er is een “probleem” en dat is dat de pwm niet optimaal benut kan worden, doordat deze met deze opzet op één toerental draait. In de praktijk geeft het bij een te hoog toerental een koude gevoel en bij minder toeren haal je niet het optimale er uit.
Nu ben ik ook begonnen met domoticz te draaien op een raspberry (blij dat ik dit had draaien met mijn kennis).
Kan iemand mij een simpele stappenplan geven om het toerental digitaal aan te sturen op basis van de aanvoertemperatuur?
Waarom wil je 70mm fans gebruiken?sjimmie schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 14:10:
Ik lees hier tamelijk schaars over 70mm fans.
En degene die het erover hebben, daarvan vind ik niet hoe ze uiteindelijk bevallen (vooral ook qua geluid).
Iemand tips voor stille 70mm fans die wel genoeg "werken", liefst in de ali-prijsjes (7 euro/st vind ik wat hoog)?
Ik zou proberen zo groot mogelijke fans in te zetten. Die hebben meer flow en minder geluid. Kijk naar de afstand van de muur tot de voorkant van de radiator, waarschijnlijk kan je dan wel meer dan 70mm kwijt. Ik gok dat je dan waarschijnlijk wel een 92mm fan of 120mm kwijt kunt.
route99 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:51:
@sjimmie 70 mm is zo'n twijfelmaat.... ik kon 92mm kwijt en die zijn toch altijd een stuk stiller omdat het toerental lager kan bij een vergelijkbaar debiet....
Tja.... een ali-fan kan een no-name fan zijn..... de kans dat je weer exact dezelfde of een andere goede krijgt die iemand bijv 1 of 2 jaar geleden getest acht ik niet zo groot.....
Ik heb zelf wat goedkopere naast wat duurdere getest... de Noctuas die je in mijn bijdragen vindt waren met afstand de stilste/effectiefste, maar helaas niet de goedkoopste . En mijn eega is er heel blij mee met haar zeer gevoelige oortjes.....
De afstand tussen de voorkant van de radiator en de muur is maar ca 70mm. Dus een 70mm fan strak tegen de muur komt net niet voor de radiator uit. Een grotere fan zou aan de voorkant uitsteken en dat is verre van handig (al was het maar met praktische dingen als stofzuigen).Heronimo schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:07:
[...]
Waarom wil je 70mm fans gebruiken?
Ik zou proberen zo groot mogelijke fans in te zetten. Die hebben meer flow en minder geluid. Kijk naar de afstand van de muur tot de voorkant van de radiator, waarschijnlijk kan je dan wel meer dan 70mm kwijt. Ik gok dat je dan waarschijnlijk wel een 92mm fan of 120mm kwijt kunt.
Afgelopen nacht met 2 stuks 70mm getest in de kleinste kamer van ca 2.50x4.00m (buitenmuur 2.50) ofzo met een radiator van 140x60. Met 2 fans bereik je natuurlijk maar een klein deel, maar meer heb ik even niet liggen.
Het was deze nacht -6 tot -10 en de temperatuur binnen kwam op ca 18,3 graden met een Ta van 29.
Helaas waren deze ali fans sowieso te luidruchtig.
Ik zal dus op zoek gaan naar Nuctua fans? Zo te zien zijn die 60mm of 80mm.
Kent iemand toevallig toch een 70mm alternatief?
pricewatch: Noctua NF-B9 redux 1600 PWM, 92mm
Luchtstroom (m³/h) 64,3m³/h
Geluidssterkte (max.) 17,6dB
Rotatiesnelheid (min) 350rpm
Rotatiesnelheid (max) 1.600rpm
pricewatch: SilentiumPC Zephyr, 70mm
Luchtstroom (m³/h) 28,679m³/h
Geluidssterkte (max.) 17,7dB
Rotatiesnelheid (min) 1.100rpm
Rotatiesnelheid (max) 2.000rpm
Dit zijn zo wat ervaringen, ik zou zeggen.. bestel er 1 of 2 en test hoeveel lawaai ze maken waarbij je een inschatting moet maken hoe hard je ze gaat laten draaien. Als je er echt geluid/effect op het luchtdebiet gaat meten kun je een veel betere keuze maken.
ik heb dat via een indirecte methode met een houtje touwtje opstelling gedaan, maar dat ging prima.
Hoe..... de link staat in deze recente korte bijdrage vermeld.
Zomaar kopen, zie de verschillen bij mij (heb er ook een goedkopere bijgedaan), blijft een risico. En dat wilde ik qua geluid niet lopen. En de Noctuas zijn ook heel duurzaam/lange garantie. Helaas geen 70 mm types.
Succes.
[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 12-02-2021 09:25 ]
Dat scheelt enorm want 80mm zijn er veel meer en die zullen dus ook relatief stiller zijn dan 70 of 60.
edit:
ik kom dan ook de Arctic 80mm tegen:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1253029;391641/
Die ongeveer de helft kost van een Noctua en amper 1dB meer geluid maakt en wel meer lucht verplaatst?
[ Voor 35% gewijzigd door sjimmie op 12-02-2021 10:09 ]
Ik heb altijd de PWM versies genomen, vind het technisch logischer/netter om zo te regelen ipv via verlagen van het voltage.
pricewatch: Noctua NF-R8 redux 1800 PWM, 80mm
Fan-connector 4 Pins
Luchtstroom (m³/h) 53,3m³/h
Geluidssterkte (max.) 17,1dB
Rotatiesnelheid (min) 325rpm
Rotatiesnelheid (max) 1.800rpm ...
Ook hier is nog steeds meten is weten, dus kies er een paar verschillende obv hun specs nu je meer keuze hebt en koop die ... ff testen welke je bevalt... een verkeerde kopen ga je echt spijt van krijgen.... mijn eega had er zeker op een bepaald moment de stekker uit getrokken als het teveel lawaai was geweest... dan was alles voor niks geweest.. Heb je heeeel veel meer kosten en toch niks....
[ Voor 34% gewijzigd door route99 op 12-02-2021 10:12 ]
Alleen nog goede PWM controllers vinden...route99 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:08:
Ik heb altijd de PWM versies genomen, vind het technisch logischer/netter om zo te regelen ipv via verlagen van het voltage.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Heb alle fans op 1 lijn gezet en die wordt door 1 PWM poort geregeld...
Als je dat via spanning wilt doen moet je bijv een power FET gebruiken omdat er dan vermogen verbruikt wordt... de PWM aanstuurstroom is zeer klein... en 9 fans is hier geen probleem op 1 PWM-poort van die Ali-print.
Maar mss heb je nog betere ideeën/suggesties?
[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 12-02-2021 10:37 . Reden: W1209 aanvulling ]
Ik zag die wel langskomen op Ali, maar ik snap hem denk ik niet
Om verwarring te voorkomen, de W1209 is een temperatuur controller en geen PWM controller.route99 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:34:
@CurlyMo Die Ali controllers die hier veel voorbij komen werken bij mij uitstekend. De W1209 is erg populair.
Als je dat via spanning wilt doen moet je bijv een power FET gebruiken omdat er dan vermogen verbruikt wordt... de PWM aanstuurstroom is zeer klein... en 9 fans is hier geen probleem op 1 PWM-poort van die Ali-print.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
De fans parallel geschakeld via een Clixon gevolgd door eventuele spanningsregelaar en voeding moet toch ook kunnen?route99 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:34:
@CurlyMo Die Ali controllers die hier veel voorbij komen werken bij mij uitstekend. De W1209 is erg populair.
Wat mij betreft gaan ze "aan" als er warmtevraag is en anders "uit".
als de fans te hard draaien dan is dat ook te beperken met een lagere spanning (oke, daar kan je over discussiëren, maar zelf vind ik daar pwm regeling wat overkill omdat je maar 1 snelheid wilt en niet variabel).
En dan kan aan/uit met een thermostaatje, maar ik denk dat ik dat anders ga doen met wat ik al heb:
Mijn warmtepomp-status is bekend in Home Assistant en ik heb een aantal klik-aan-klik-uit (action klonen) die ik vanuit HA kan sturen. Dus als HA ziet dat de WP aan gaat, kunnen via een kaku de fans aan. (en ook weer uit)
PWM is veruit de meest efficiënte en veelzijdige manier om de snelheid van de fans omlaag te brengen.sjimmie schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 11:55:
Ik zie niet helemaal het nut van PWM.
Wat mij betreft gaan ze "aan" als er warmtevraag is en anders "uit".
als de fans te hard draaien dan is dat ook te beperken met een lagere spanning (oke, daar kan je over discussiëren, maar zelf vind ik daar pwm regeling wat overkill omdat je maar 1 snelheid wilt en niet variabel).
Veruit de meest efficiënte manier, maar volgens mij zijn de verliezen alsnog verwaarloosbaar (centenwerk) in deze context. Of dit de beste manier is hangt af van de functionele eisen die je stelt aan de schakeling.CurlyMo schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 12:10:
[...]
PWM is veruit de meest efficiënte en veelzijdige manier om de snelheid van de fans omlaag te brengen.