LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 24 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:52
CurlyMo schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:54:
Weet iemand hier toevallig hoe de temperatuurschakeling van de SpeedComforts werken? Is dat een temperatuurafhankelijke weerstand?
Clixon bimetaal schakelaar. Simpel aan of uit.

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 23-11-2020 19:02 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:37
wizzopa schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:01:
[...]

Clixon bimetaal schakelaar.
Daar valt dus weinig (goedkoops) mee te doen. Dan kan ik beter een aantal Sonoff Wall plugs kopen om de Speedcomforts samen met mijn ESPEasy thermostaat mee te laten starten. Nu gaan ze bij een veel te hoge temperatuur aan.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:52
CurlyMo schreef op maandag 23 november 2020 @ 19:04:
[...]

Daar valt dus weinig (goedkoops) mee te doen. Dan kan ik beter een aantal Sonoff Wall plugs kopen om de Speedcomforts samen met mijn ESPEasy thermostaat mee te laten starten. Nu gaan ze bij een veel te hoge temperatuur aan.
Ik heb hier een simpele w1209 https://i.imgur.com/Zh7Uk4P.jpg

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Het oog mag ook wat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Net even een aanpassing gedaan, had in de smalle Jaga 92mm fans, 1600rpm, maar die verplaatsten eigenlijk zoveel lucht dat het naar mijn idee geen zin had om ze op vol vermogen te laten draaien. Want de warmteoverdracht via de lamellen kan dat niet bijbenen. Dan moet je naar een dubbele uitvoering toe.

Dus met 2 gebogen plaatjes alu dek ik nu een groter deel af waar de fans nu hun lucht doorheen zuigen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22MKke7zbPc_zBAhgQTLHmhD-2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ilcIz4buSDGtSeYscocwuvQr.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YU5lRhCOHnsTzU-YgZVlglY21yw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A60Bcu8wLXtvRaI8QMECdzVM.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8jDteREEHwnhM8EqAryKTeSNNI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Og0RsOKPQAisFyALKH3DfK8P.jpg?f=fotoalbum_large

Goeie bak warmte er doorheen, denk dat de duct wel een verbetering is, dus de andere 2 fans gaan er ook aan geloven.
Nadeel is alleen dat deze radiator achter een gordijn hangt, dus die hou ik meestal op een kier om wel de luchtstroom mogelijk te houden.
PWM op iets van 500hz, lager geeft gebrom, hoger hoor je meer, maar het rustige gezoem stoort niet verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-06 15:30
Daar heb je mooie omkastingen voor (of zelf 3D printen).

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• carlos9
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23-09-2023
Ervaringsdeskundige:

Al 12 jaar werkend zonder enig onderhoud en defect (jaarlijks 1* schoonmaken), zonder enige wijziging of omkijken*.

Stekkerdoosje in behuizing jaga aangelegd (de brede sectie), daarop kant en klaar airco/verwarming aan/uit schakeling, sensor op warmwateraanvoer.
Daarop een instelbare electravo (diverse standen, staat op ca 7.5V of 9 V), max vermogen 30W voor 16 vent ( effectief ik meen 12 W afname bij 9V voor 16 vent), dus geheel geen probleem. Kant en klaar gekocht die 2 onderdelen.

Per meter jaga 4-6 fans 14 cm.
Airco stand gaat aan bij 35 graad en af bij 28 graad.

De aanvoertemp is min 40 en max 55 graad dus als thermostaatknop doorgang biedt gaan ventilatoren draaien (airco aan bij 35 graad en af bij 28 graad, betekend cv staat weer enige tijd af).

* afgelopen jaar werd het warmer dan 28 graad binnen in zomer , dus moest ik de ventilatoren af zetten, maar na 1 dag dacht ik, nou een beetje circulatie is prima, zet maar weer aan.)

Klaar!

De computerregelaars doen het eigenlijk verkeerd. Waarom?

Bij lage temperatuur aanvoer moeten de ventilatoren eigenlijk harder draaien (dan is er weinig natuurlijke convectie) dus moet je helpen. Bij hoge temperatuuraanvoer heb je gewoon een prima natuurlijke convectie stroom. Ten principale wil je zo hoog mogelijke flow hebben, maar is het geluid en energieverbruik bepalend,

Je wilt dus zoveel mogelijk warmte onttrekken dus de ventilatoren draaien bij mij altijd voor zover er warm water door de convector loopt. Met 9V hoor ik het net en is het geen overlast. Je kunt dus beter de ventilatoren zo hard mogelijk laten draaien, mits je er geen last van hebt. Dat ontrekt dus het meeste warmte en dat is wat je wilt, zker bij LTV.

De computerregelaars werken dus eigenlijk verkeerd. Een reglaar is eigenlijk onnodig, zorg gewoon voor zoveel mogelijk ventilatoren!

Het waait echt boven de radiator. Met 12V (allleen voor de fun gedaan, blaas ik 3 gordijnlagen (zwaar) volledig van de muur, compleet bol....)

Het was niet zo duur.
Ik heb in een koop ca 80 ventilatoren, 10 temp schakellingen en 6 var travos gekocht.
Nu uitbreiding met 6 radiatoren, dus weer ca 50 ventilatoren, 4 travo en 4 temp schakelingen. Ik zie hier echter veel te ongewikkelde oplossingen met controllers etc...

Ik denk dat ik op ca 40 euro per meter kom, mijn zoon soldeert wat en steekt de stekkertjes erin (gratis), toen was ie 6, nu mag ie weer.

Groet.

Ps de ventilatoren zijn geplakt op van die rubber prikdraad (voor feestverlichting buiten) en liggen gewoon op de lamellen (die nooit warmer kunnen worden dan in extreme situatie 90 graad), prima verder.

[ Voor 10% gewijzigd door carlos9 op 01-12-2020 00:54 . Reden: Nog kleine aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06:43

K!K

Ik ben er tot op heden nog steeds niet aan toegekomen om foto's te maken.
Een e schema heb ik er ook niet van maar dit zou op de foto prime te herleiden moeten zijn!

Zal proberen deze week even een foto te maken voor je!

Zoals ik al een keer eerder omschreven heb heeft iedere zone een aanvoer en retour PT100 sensor in de leiding zitten. Deze sensor wordt door Loxone binnengelezen en hiermee wordt de stuur waarde aangestuurd.
DrDre2002 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:26:
[...]

Heb je hier ook wat foto’s of schema’s van? Wel een goed idee om een shelly daar voor te gebruiken, waar ik ook wel benieuwd naar ben hoe jij per LTV je aanvoer en retour temp meet?!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• carlos9
Nog wat overwegingen mbt regeling ventilatoren.

Doel is zo veel mogelijk warmte onttrekken. Dit bereik je door maximale luchtstroom te creëren. De enige randvoorwaarden zijn eigenlijk geluid, teveel wind en niet zo zeer het energieverbruik van de ventilatoren.
Een variabel toerental die mee gaat met delta t of iets dergelijks vind ik niet nodig, maar ze hoeven natuurlijk ook niet te draaien als er geen warm water is.
Er zit dus alleen een airco sensor/regeling op. Ik zou eigenlijk niet weten waarom je ventilatoren langzamer zou laten draaien, behalve dus om reden van geluid en eventueel teveel luchtstroom = ‘wind’.
Dus zo snel mogelijk is mij advies.

Bijkomend voordeel is dat de lucht die uit de convectoren komen minder warm is en beter door ruimte weer verspreid wordt. Zo beperk je temperatuurverschillen en zorg je dat de ruimte in geheel prettig voelt!

Het energieverbruik van de ventilatoren valt in het niet tov cv. Een ketel draait in de regel minimaal 5kw.
Als alle ventilatoren in mijn huis 50w verbruiken (dat is feitelijk minder, niet alles staat aan overaal) hebben we het dus over 1% extra verbruik, maximaal tov de ketel.

Ik heb een oud huis en dus best slecht geïsoleerd (wat mogelijk is is gedaan, maar uiteraard tov moderne huizen een energielek) en dan ook nog hoekhuis. Ben echter in staat met ca 40 tot 50 graad aanvoertemp cv het huis snel genoeg warm te krijgen (50 graad pas bij vriestemperaturen buiten).
Bovendien is het systeem wat ik noem zeer responsief. Eigenlijk voel je de ruimte onmiddellijk op temperatuur komen en is er ook weinig overshoot in temperatuur.
Ik hou het huis niet op temperatuur snachts, dat kost gewoon teveel, daarvoor is het warmteverlies veel te hoog.

Ik ga het aantal ventilatoren verder opschroeven, leg gewoon de hele plaat vol. Idealiter zou ik naar een aanvoertemperatuur van 30 gaan (40 bij vries), of ik dat red weet ik niet. Het moet ook niet zo zijn dat het uren duurt om een aangename ruimtetemperatuur te bereiken, of dat ik weggeblazen wordt, of dat het te lawaaierig wordt.

De 12V ventilatoren (12 of 14 cm) worden nunaangestuurd met 7.5V of 9V, afhankelijk van de ruimte en het aantal convectoren/afmeting in die ruimte. Verder geen toerenregeling o.i.d.

Bedenk wel dat je door veel luchtstroom de lamellen tenminste 1 * per jaar even van stof ontdoet! Vaak stofzuigen van de ruimte werkt ook, immers stof die er niet is komt ook niet tussen de lamellen.

[ Voor 3% gewijzigd door carlos9 op 01-12-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-06 22:49
carlos9 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:49:

Doel is zo veel mogelijk warmte onttrekken. Dit bereik je door maximale luchtstroom te creëren. De enige randvoorwaarden zijn eigenlijk geluid, teveel wind en niet zo zeer het energieverbruik van de ventilatoren.
Een variabel toerental die mee gaat met delta t of iets dergelijks vind ik niet nodig, maar ze hoeven natuurlijk ook niet te draaien als er geen warm water is.
Er zit dus alleen een airco sensor/regeling op. Ik zou eigenlijk niet weten waarom je ventilatoren langzamer zou laten draaien, behalve dus om reden van geluid en eventueel teveel luchtstroom = ‘wind’.
Dus zo snel mogelijk is mij advies.

Bijkomend voordeel is dat de lucht die uit de convectoren komen minder warm is en beter door ruimte weer verspreid wordt. Zo beperk je temperatuurverschillen en zorg je dat de ruimte in geheel prettig voelt!

Het energieverbruik van de ventilatoren valt in het niet tov cv. Een ketel draait in de regel minimaal 5kw.
Als alle ventilatoren in mijn huis 50w verbruiken (dat is feitelijk minder, niet alles staat aan overaal) hebben we het dus over 1% extra verbruik, maximaal tov de ketel.

Ik heb een oud huis en dus best slecht geïsoleerd (wat mogelijk is is gedaan, maar uiteraard tov moderne huizen een energielek) en dan ook nog hoekhuis. Ben echter in staat met ca 40 tot 50 graad aanvoertemp cv het huis snel genoeg warm te krijgen (50 graad pas bij vriestemperaturen buiten).
Bovendien is het systeem wat ik noem zeer responsief. Eigenlijk voel je de ruimte onmiddellijk op temperatuur komen en is er ook weinig overshoot in temperatuur.
Ik hou het huis niet op temperatuur snachts, dat kost gewoon teveel, daarvoor is het warmteverlies veel te hoog.

Ik ga het aantal ventilatoren verder opschroeven, leg gewoon de hele plaat vol. Idealiter zou ik naar een aanvoertemperatuur van 30 gaan (40 bij vries), of ik dat red weet ik niet. Het moet ook niet zo zijn dat het uren duurt om een aangename ruimtetemperatuur te bereiken, of dat ik weggeblazen wordt, of dat het te lawaaierig wordt.

De 12V ventilatoren (12 of 14 cm) worden nunaangestuurd met 7.5V of 9V, afhankelijk van de ruimte en het aantal convectoren/afmeting in die ruimte. Verder geen toerenregeling o.i.d.

Bedenk wel dat je door veel luchtstroom de lamellen tenminste 1 * per jaar even van stof ontdoet! Vaak stofzuigen van de ruimte werkt ook, immers stof die er niet is komt ook niet tussen de lamellen.
Welk type model merk ventilatoren gebruik jij?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
carlos9 schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 11:49:

Hier ook een simpele opzet: W1209 temp sensor van Ali, gevoed door een oude laptop-voeding van de kringloopwinkel en een hoop Arctic F14 Silent fans. Verbonden met standaard verdeelkabeltjes voor computerfans en klaar. Dit als vervanging van originele Jaga DBE's omdat die niet konden omgaan met koeling in de zomer.

Enige "moeilijke" is dat ik 2 W1209's gebruik met een 3-standenschakelaar, zodat ik makkelijk kan omschakelen voor uit, verwarming of koeling.
Totale kosten zijn ca. € 50 per radiator (met 8 fans)

Dit hele systeem werkt ook nog op 9v en is dan behoorlijk stil. Niet stil genoeg om te slapen in een stille slaapkamer, maar in een werkkamer niet storend als je zit te werken. Bij een telefoongesprek al helemaal niet meer te horen.

Als ik goede programmeerskills zou hebben, zou ik graag iets hebben dat het verschil tussen kamer- en watertemperatuur meet en op basis daarvan de fans laat draaien.
Maar voorlopig voldoet dit systeem prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Blijkbaar zijn er meerdere versies van de STC-1000 temperatuurcontrollers in omloop.

Ik heb versies waarbij je de inschakelvertraging op 0 kan zetten, die schakelen meteen bij de ingestelde 30°C (sensor op toevoer geplakt met stukje warmtegeleidend pad en isolatietape), en ik heb versies waarbij dat niet kan ('Compressor delay time').

In eerste instantie had ik alles wat kon op 0 gezet, bijna meteen schakelen zodra de CV aan gaat, maar nu merk ik dat ik een kleine vertraging wel lekker vind zodat de radiatoren wat opgewarmd zijn voordat de ventilatoren gaan draaien.

Kleine radiator heeft dus 1 minuut vertraging gekregen, de grote 2 minuten :)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emzed
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

emzed

*

Ik ben aan het expirmenteren en heb een W1209 gekocht, een PWM controller en een paar PWM fans. Ik heb echter de verkeerde PWM controller gekocht. Deze lijkt alleen te werken voor DC motoren:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9B6RmmZ.png

De fan zelf heeft niet de gebruikelijke PWM kleurcodes, maar zwart/rood/groen/geel. Kan ik de fan ook simpeler dimmen door ergens een weerstand of potmeter overheen te zetten?
plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iALzZLy.png

[ Voor 22% gewijzigd door emzed op 08-12-2020 08:13 . Reden: (100% draaien op 12 V werkt inmiddels) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-06 11:38
emzed schreef op maandag 7 december 2020 @ 17:16:
Ik ben aan het expirmenteren en heb een W1209 gekocht, een PWM controller en een paar PWM fans. Ik heb echter de verkeerde PWM controller gekocht. Deze lijkt alleen te werken voor DC motoren:
Ik gebruik deze:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4dU5qOHM

Werkt prima met mijn 12 fans en de W1209
De W1209 schakelt de 12V voeding naar PWM controller en de uitgang daarvan wordt aangeboden aan 12 stuks parallel geschakelde Nano G14 Silent Waterproof fans

Andere convector hetzelfde, alleen dan 6 stuks Gelid Solution Silent 14 fans

[ Voor 14% gewijzigd door rsbroer op 08-12-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emzed
  • Nu online

emzed

*

rsbroer schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:58:
[...]

Ik gebruik deze:

De W1209 schakelt de 12V voeding naar PWM controller en de uitgang daarvan wordt aangeboden aan 12 stuks parallel geschakelde Nano G14 Silent Waterproof fans

Thx! Dat klinkt een stuk eenvoudiger en werkt waarschijnlijk ook met de 'PWM' controller die ik nu heb. Wordt de controller niet warm hierdoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Voor het PWM heb ik bij iedere radiator een pricewatch: Noctua NA-FC1 PWM Fan Controller gebruikt. In ieder geval geen blote printplaten.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 16:14

stuffer

Ondertietel

Resistor schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:39:
Voor het PWM heb ik bij iedere radiator een pricewatch: Noctua NA-FC1 PWM Fan Controller gebruikt. In ieder geval geen blote printplaten.
Die is zojuist met de post gebracht. Vanwege de zelfde reden vond ik dat tientje extra niet erg om uit te geven.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

rsbroer schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 13:58:
[...]

Ik gebruik deze:

Ik heb deze PWM controller ook; er hangen 10 Arctic P14 PWM PST ventilatoren aan. Die geven een grote flow op full speed. Met deze PWM controller is het wel lastig om ze fijn af te stellen in de lage toerentallen.
Nu de Alpha fase werkt wil ik de fans met een ESP32 gaan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emzed
  • Nu online

emzed

*

Ik heb de hierboven gelinkte controllers vergeleken heb met de mijne, en snel maar even een testje gedaan met een PWM fan. Het blijkt allemaal prima te werken. :) De voltmeter geeft nauwelijks verschil in waarden. Langzaam draaien op ca 11,5 V, snel draaien op 12,5 V. Vanavond de hele handel maar eens proberen met 3 fans en het geheel in een kastje solderen.

Is dan het enige verschil met een 'echte' PWM controller dat je geen RPM feedback hebt en daardoor minder precies bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emzed
  • Nu online

emzed

*

Kire88 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:53:
Het lijkt erop dat na 1 dag mijn w1209 printje het begeven heeft. Zijn er meer mensen met dit soort ervaringen?
Ja. Het heeft de hele dag gewerkt maar opeens niet meer. Hij werkt nog wel, dwz het relais wordt nog wel geschakeld. Maar werkt alleen indien het relais onbelast is.
Ik heb dit getest door er een voltmeter overheen te zetten.
Zijn er alternatieven die robuuster zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Na dit topic voor een gedeelte doorgelezen te hebben de eerste ventilatoren hier gemonteerd. Arctic F8 PWM fans, 6 stuks op een T22 radiator van 120CM. Volgende project is een T22 van 260cm, maar eerst deze goed krijgen. Fans gemonteerd met tiewraps door de lamellen heen, stukje pvc slang tussen de fan en de radiator om trillingsgeluid te voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NO2qAuduqzyXfNMdn0r87Y5Z0FE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBOgqFXLcdGJjUlqXJqF58h0.jpg?f=fotoalbum_large

Op basis van een Aqara temperatuursensor schakel ik de volledige voeding in en uit met een Ikea TRÅDFRI schakelaar. Werkt goed, alleen heb ik nu al dat de fans gaan pendelen (30 graden gaan ze aan). Dus de volgende stap is de PWM inzetten. Ik zag eerder dat hiervoor een Shelly RGBW werd gebruikt:
K!K schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 16:59:
[...]

Inderdaad! Ik stuur mijn fans direct aan met de Shelly RGBW2 module. Deze module beschikt over een PWM signaal of ja 4 kanalen PWM.
En als ik het uit mijn hoofd moet zeggen sluit ik de + en - aan en het PWM signaal op een van de 4 kanalen.
Zijn er reden en om deze niet te gebruiken of betere alternatieven? Idealiter hangt het aan Domoticz, zodat ik o.b.v. ruimtetemperatuur en aanwezigheid de fans op 100% kan laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Vandaag met spoed de CV booster in bedrijf gesteld.

Ik gebruik de HW-585 om de fans te regelen, de W1209 als aan/uit thermostaat, en Arctic P12 PWM fans.

Ik ervaar echter dat de HW-585 nogal binair reageert: als ik hem via de temperatuursensor (FAN1) of de potmeter (FAN2/3) regel, in beide gevallen gaat de fan van niet hoorbaar naar standje luidruchtig. Bij de temperatuurregeling komt daar bovendien fors pendelgedrag bij. Mensen met ervaring hiermee en eventueel een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

TommyGun|IA schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:19:
Ik denk erover om mijn DIY radiator booster op basis van case-fans en een USB voeding te schakelen met een bimetaal-schakelaar. Ik wilt dat ie bijvoorbeeld sluit vanaf 30° C.
Iemand een idee of dit gaat werken?
[Afbeelding]
Je hebt je setup al af zie ik maar misschien ter inspiratie voor een ander. Een bimetaalschakelaar als hieronder werkt gewoon prima :)

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/532826_RB_00_FB/image.jpg

Bovenstaande schakelaar heb ik met secondenlijm op de binnenkant van mn T22 radiator geplakt. De schakelaar voor de voeding geplaatst, dus onder de 35 graden is ook echt alles uit en wordt er geen stroom verbruikt. Boven de 35 graden gaat de voeding aan en dan ook te fans. Simpeler kan het niet worden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

_ferry_ schreef op maandag 23 november 2020 @ 20:43:
Net even een aanpassing gedaan, had in de smalle Jaga 92mm fans, 1600rpm, maar die verplaatsten eigenlijk zoveel lucht dat het naar mijn idee geen zin had om ze op vol vermogen te laten draaien. Want de warmteoverdracht via de lamellen kan dat niet bijbenen. Dan moet je naar een dubbele uitvoering toe.
Kan teveel flow nadelig zijn? Mijn ventilatoren heb ik volle bak draaien met het idee hoe meer lucht door de lamellen beter, maar begin nu te twijfelen of dat wel handig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Waterkoker schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 00:59:
[...]

Kan teveel flow nadelig zijn? Mijn ventilatoren heb ik volle bak draaien met het idee hoe meer lucht door de lamellen beter, maar begin nu te twijfelen of dat wel handig is?
Nadelig is een groot woord, maar hoe meer lucht er doorheen gaat hoe meer de lamellen afkoelen, dat is het doel van de fans.

Maar er komt een moment dat je dus wel heel veel lucht verplaatst met bijbehorend geluid, maar er nauwelijks extra warmteoverdracht is. Dan kun je beter de fans een groter oppervlak laten bedekken dmv een duct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Rukapul schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:37:
Vandaag met spoed de CV booster in bedrijf gesteld.

Ik gebruik de HW-585 om de fans te regelen, de W1209 als aan/uit thermostaat, en Arctic P12 PWM fans.

Ik ervaar echter dat de HW-585 nogal binair reageert: als ik hem via de temperatuursensor (FAN1) of de potmeter (FAN2/3) regel, in beide gevallen gaat de fan van niet hoorbaar naar standje luidruchtig. Bij de temperatuurregeling komt daar bovendien fors pendelgedrag bij. Mensen met ervaring hiermee en eventueel een oplossing?
Je meetpunt zit teveel in de luchtstroom? Je fans gaan aan en koelen de sensor te snel waardoor deze uitschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTzuki
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Mirabis schreef op woensdag 16 september 2020 @ 22:59:
[...]

Iemand nog tips om terugstroom vanuit de PWM te blokkeren maar toch genoeg voltage te hebben om PWM signaal erheen te sturen? Het is op dit moment het een of het ander ; (

Heb al NPN, diodes, shottkey diodes etc geprobeerd maar het is het allemaal 'net niet'.
Ik heb hetzelfde probleem. Zowel de PWM als de RPM pin van de fan (Arctic F14 PWM) geven stroom door en laten de fan draaien met 5-6V en +- 10mA. Je mag deze dus niet zomaar aansluiten op je ESP32 aangezien de stroom te hoog zou kunnen zijn voor je GPIO pinnen. ik heb al een ESP gebrickt :F

Ik heb een aantal oplossingen gevonden:
  1. De PWM/RPM aansluiten via een serieweerstand. Bij 1k - 3k Ohm draait de fan niet meer en is de stroom ongeveer 3-5mA. Niet niets, maar in ieder geval veilig voor je ESP en de fan draait niet meer. Bij 10k Ohm komt het PWM signaal niet meer door en draait de fan altijd 100%. Als je te veel fans aansluit, kan de stroom nog altijd te hoog zijn, of de weerstand te zwaar.
  2. Met een optocoupler kan je de GPIO pinnen scheiden van de fan. Wel zien dat ze snel genoeg zijn voor de 25kHz PWM. Iets als een HCPL-2200 ziet er goed uit. Waarschijnlijk stroomt er nog altijd een stroom via je fan door de output van de optocoupler (zelfs als hij uit staat), maar niet meer in je ESP32. Heb ik niet geprobeerd.
  3. Ipv. met je MOSFET de connectie met GND te schakelen, kan je ook de connectie met +12V schakelen. Met een 2e MOSFET kan je het GPIO signaal dat je originele MOSFET schakelt, opvoeren naar 12V. Google op mosfet level shifter. Let wel op dat je pull-up resistors naar 12V groot genoeg zijn, om je GPIO pin te beschermen. Neem zeker 10k Ohm. Het enige nadeel is dat je de gate threshold voltage "verliest" om je fan te voeden, er blijft dus maar 10V over met een IRLZ44N. Maar de fans maken toch te veel lawaai op volle kracht bij 12V, dus zo erg is het niet. Deze oplossing forceert de MOSFET in een slecht werkingsgebied waar hij als weerstand werkt van +- 20 Ohm. In normale ON-stand zou dat 0.020 Ohm moeten zijn.
  4. Je kan beter een P-channel MOSFET nemen als switch. Let er wel op dat de threshold voltage lager is dan je voeding en neem een met een zo laag mogelijke ON-resistance (Rds-on), bijvoorbeeld een IRF4905. Je hebt dan nog een transistor (Q1) nodig om de gate te switchen, BJT of MOSFET maakt niet uit, maar een MOSFET is gemakkelijker. Zoals eerder vermeld, moet de threshold voltage laag genoeg zijn, lager dan 2V ongeveer, bijvoorbeeld een IRLZ44N. De pull-up weerstand (R1) is ongeveer 10k Ohm. Je voegt best ook nog een pull-down weerstand toe tussen EN en GND. Hier staat het uitgebreid uitgelegd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rxE8wYpY90rwo6tooISCA46vBMM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eroO1T0gl75eZOgOLHjlT0pI.png?f=user_large
  5. Je kan ook een high-side driver gebruiken om je gate voltage boven je supply voltage te brengen. Maar vereist nog meer onderdelen. Deze oplossing is nuttig als je hoge stromen wil schakelen, de on-weerstand van een N-channel MOSFET is lager dan die van een P-channel MOSFET.

[ Voor 30% gewijzigd door MrTzuki op 17-12-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
Seafarer schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 07:39:
[...]

Je meetpunt zit teveel in de luchtstroom? Je fans gaan aan en koelen de sensor te snel waardoor deze uitschakelt?
Nee, naast de luchtstroom en de W1209 werkt goed.

De HW-585 lijkt op zich ook wel goed te werken, maar de HW-585 of de Arctic P12 PWM fans hebben een punt waarbij een heel klein verschil zorgt voor een groot verschil in geluidsproductie van de fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlos9
Seafarer schreef op woensdag 2 december 2020 @ 06:52:
[...]

Welk type model merk ventilatoren gebruik jij?
Arttic P14 en oudere serie F14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlos9
Ik zie ook experimenten met radiatoren, daar ben ik maar niet aan begonnen. In principe zijn die niet gemaakt voor convectie.

Heb alle radiatoren vervangen door Jaga convectoren strada, de meeste twin. Dan is de basis ok namelijk. En is de warmteafgifte zo haaog als mogelijk.
De nieuwe 6 hangen nu ook, maar moet ze nog aansluiten op een tweede nieuwe cv ketel, die staat nog in de doos.

Ventilatoren deze keer met ti - rips aan elkaar. 12 sets van 5 a 6 Arctic P14. Ventilatorsplitters en wat connectors. Geen gesoldeer, gewoon klik klik.
Alles ingesteld op 7.5V
Nogmaals geen toerenmetimg, gewoon een variabel voedin (6,7.5,9) per radiator (20W is zat) temp. Sensor airco regeling.

[ Voor 3% gewijzigd door carlos9 op 19-12-2020 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-06 15:12
Dit is mijn creatie. Geplaatst in een ruimte die iets koeler blijft dan de rest. Hoop hiermee wat extra warmt te genereren en het verwarmen wat te versnellen.

Radiator T22, 80cm breed.
1x W1209
1x HW585 pwm controller
6x AAB cooling super silent fan 9 PWM
Een aantal pwm kabel splitters
Mdf frame, 9mm dik
Fans geplaatst op rubberen fan houders

Nog te doen:
- afwerklijst rondom plaatsen (gespoten in de kleur van de radiator) zodat het geheel niet meer zichtbaar is.
- voedingskabel wegwerken.
- binnenkort eens meten wat het effect is op de delta T met en zonder fans in werking.

Een paar fotos van het geheel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcXJdJObEGwkMHrIXt0MIvrpVNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kzwA8cNjEEhCwY0xENvv98W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQjtU_odUm-vU_AojwuSPEaOY3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bm9WZpi0BH15gdYwNnsIZjlx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tmobZINIHImHat4eVzRxpkBcFTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VYmH0WfG4yMYQw8blao7x0N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rC_TPu_g9legmY4KewDRo0_5BEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IV8gf7Sn2mYZJLjgxGJkbaiU.jpg?f=fotoalbum_large

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:21
carlos9 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:27:
Ik zie ook experimenten met radiatoren, daar ben ik maar niet aan begonnen. In principe zijn die niet gemaakt voor convectie.

Heb alle radiatoren vervangen door Jaga convectoren strada, de meeste twin. Dan is de basis ok namelijk. En is de warmteafgifte zo haaog als mogelijk.
De nieuwe 6 hangen nu ook, maar moet ze nog aansluiten op een tweede nieuwe cv ketel, die staat nog in de doos.

Ventilatoren deze keer met ti - rips aan elkaar. 12 sets van 5 a 6 Arctic P14. Ventilatorsplitters en wat connectors. Geen gesoldeer, gewoon klik klik.
Alles ingesteld op 7.5V
Nogmaals geen toerenmetimg, gewoon een variabel voedin (6,7.5,9) per radiator (20W is zat) temp. Sensor airco regeling.
Zie climatebooster.nl
Ventilatoren hebben echt wel effect
En ik moet het onderzoek nog tegenkomen waarin convectoren goed vergeleken worden met radiatoren.
Dus Zltv en met en zonder ventilatoren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
BarryH schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:36:
[...]

Zie climatebooster.nl
Ventilatoren hebben echt wel effect
En ik moet het onderzoek nog tegenkomen waarin convectoren goed vergeleken worden met radiatoren.
Dus Zltv en met en zonder ventilatoren
Ik heb als noodoplossing even snel 7 Arctic P12 PWM PST op de radiator op de ongeisoleerde zolder neergelegd. Zonder kan ik de ruimte niet geheel warm krijgen en houden. Het effect van het boosten is fors.

CV watertemperatuur heb ik recent begrensd op 50 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door Rukapul op 19-12-2020 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:20
Kire88 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:34:
Dit is mijn creatie. Geplaatst in een ruimte die iets koeler blijft dan de rest. Hoop hiermee wat extra warmt te genereren en het verwarmen wat te versnellen.

Radiator T22, 80cm breed.
1x W1209
1x HW585 pwm controller
6x AAB cooling super silent fan 9 PWM
Een aantal pwm kabel splitters
Mdf frame, 9mm dik
Fans geplaatst op rubberen fan houders

Nog te doen:
- afwerklijst rondom plaatsen (gespoten in de kleur van de radiator) zodat het geheel niet meer zichtbaar is.
- voedingskabel wegwerken.
- binnenkort eens meten wat het effect is op de delta T met en zonder fans in werking.

Een paar fotos van het geheel:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zitten de ventilatoren strak tegen de onderzijde van radiator aan of zit er nog ruimte tussen?
Ik heb met met twee 120 fans op een T22 geëxperimenteerd en had wisselend resultaten. Tr meting op de retouraansluiting van de radiator.
A:fans bovenop de radiator.
B: onderzijde radiator met een paar cm ruimte tussen de fans en de radiator.
C: onderzijde radiator en er strak tegen aan.
Bij A was de Tr het laagst.
B geen lagere Tr.
En C een iets lagere Tr.
Bij B had ik de indruk dat luchtstroom deels langs de radiator ging en minder geforceerd langs de lamellen.

Mijn experiment is niet geheel representatief omdat het slechts twee fans op een 2 meter radiator waren. Maar voorzichtige indicatie gaf het wel.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Laatst online: 20-06 15:12
@pleio65 Er zit ruimte tussen, circa 2cm. Ik heb juist geprobeerd de fans vrij te houden van de radiator ivm contactgeluid.

Ik heb nog geen tijd gehad voor metingen. Maar zoals je zegt 2 fans op 2 meter lijkt me ook vrij weinig voor een echt significant effect.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvaneke580
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17-05-2022
Ik heb nog niet echt de volledige thread kunnen bekijken maar is er een mogelijkheid om een thermo elektrisch element als voeding te gebruiken voor de fans ?

Zodanig dat als de radiator zelf warm wordt, het themeratuur verschil van kamer en radiator de stroom kan opwekken voor de fan.

Zijn er hier al enige probeersel of ervaringen mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Yvaneke580 schreef op maandag 21 december 2020 @ 04:37:
Ik heb nog niet echt de volledige thread kunnen bekijken maar is er een mogelijkheid om een thermo elektrisch element als voeding te gebruiken voor de fans ?

Zodanig dat als de radiator zelf warm wordt, het themeratuur verschil van kamer en radiator de stroom kan opwekken voor de fan.

Zijn er hier al enige probeersel of ervaringen mee ?
Lol nee. Temperatuurverschil is daar veel te klein voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Rukapul schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:05:
[...]

Ik heb als noodoplossing even snel 7 Arctic P12 PWM PST op de radiator op de ongeisoleerde zolder neergelegd. Zonder kan ik de ruimte niet geheel warm krijgen en houden. Het effect van het boosten is fors.

CV watertemperatuur heb ik recent begrensd op 50 graden.
En wanneer ga je de zolder isoleren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-06 22:01
Misschien is mijn vraag niet helemaal on topic, maar wil toch even jullie polsen om een advies. Op dit moment heb ik in op mijn thuiswerkkamer een T11 radiator hangen die (bij nader inzien, na onze verbouwing) een veel te laag vermogen heeft. Die moet dus vervangen worden voor een T22. In dit topic lees ik veel ervaringen van mensen die hun bestaande radiatoren van fans voorzien. Maar zijn er nog specifieke merken/uitvoeringen die voor een goede zelfbouw DBE geschikt zijn? dus voldoende ruimte om evt onzichtbaar weg te werken enz.
Of is er iemand die bij het installeren dacht: had ik maar model X van fabrikant Y gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@ranjo Volgens climatebooster heeft een set ventilatoren op een radiator T22 een ca 50% verhoging van de warmteafgifte.

Je kan ook een T33 plaatsen met ca 40% hogere afgifte (b.v. een ECO van henrad die de voorste plaat eerst vult en dus meer warmte afgeeft). Komt ca. 4-6 cm verder naar voren dan een T22 en je moet even kijken naar de plek van de aansluiting (incl. hoeveel cm van de muur).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emzed
  • Nu online

emzed

*

BarryH schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:55:
@ranjo Volgens climatebooster heeft een set ventilatoren op een radiator T22 een ca 50% verhoging van de warmteafgifte.

Je kan ook een T33 plaatsen met ca 40% hogere afgifte (b.v. een ECO van henrad die de voorste plaat eerst vult en dus meer warmte afgeeft). Komt ca. 4-6 cm verder naar voren dan een T22 en je moet even kijken naar de plek van de aansluiting (incl. hoeveel cm van de muur).
Op mijn werkkamer hangt de verwarming onder het buro. Ca 8 cm ruimte tussen het buro en de muur, maar voor natuurlijke convectie is het net te weinig.
Ik heb het als test opgelost door simpelweg met touwtjes de fans onder de verwarming te hangen. Dit forceert de luchtstroom en ik merk inmiddels dat het een groot verschil maakt!
Ik geef toe dat het er niet superfraai uitziet, maar dat zie je niet want er staat toch een burostoel voor. Ik denk dat ik het maar zo laat.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g8JEcyu.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@emzed kan ik me voorstellen, zeker omdat de warmte anders achter de kabelgoot zich ophoopt en dan de lucht circulatie stagneert.

OVerigens kan een infraroodpaneel onder je bureaublad hier ook goed werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 22:49
emzed schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:25:
[...]

Op mijn werkkamer hangt de verwarming onder het buro. Ca 8 cm ruimte tussen het buro en de muur, maar voor natuurlijke convectie is het net te weinig.
Ik heb het als test opgelost door simpelweg met touwtjes de fans onder de verwarming te hangen. Dit forceert de luchtstroom en ik merk inmiddels dat het een groot verschil maakt!
Ik geef toe dat het er niet superfraai uitziet, maar dat zie je niet want er staat toch een burostoel voor. Ik denk dat ik het maar zo laat.

[Afbeelding]
haal etalagedraad (heel dun nylon draad). Onzichtbaar draad, sterk genoeg voor de ventilatoren. Heb ik in de woonkamer gebruikt om ze op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emzed
  • Nu online

emzed

*

thx, ga ik doen! Weer eentje voor op het bouwmarktlijstje.

Ik wil meerdere boosters gaan maken. M'n PWM controller werkt, maar als ik hem te laag zet starten niet alle fans op. Zijn er ook simpele 4 pins PWM controllers met die met bijvoorbeeld dip switches vast in te stellen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-06 22:49
emzed schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:41:
thx, ga ik doen! Weer eentje voor op het bouwmarktlijstje.
Ik kon de etalagedraad bij de bouwmarkt niet vinden, maar wel bij de Hema ;-)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wetterhahn
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-06 14:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmspJ2IKgcpXsN9lkz1WZeEebY4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mhLgrxh1xMYVPGnz44CsPeF1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnPBEqxN7jjukq6steOTmnTdyAI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/imdWHhgXTs5YwIj6aWUSwc3q.jpg?f=user_large

Hierbij mijn work in progress. Eerder al een testopstelling gemaakt voor onder een andere verwarming. Die beviel goed. Nu een mooier project voor in de woonkamer.

Gebruikt worden Arctic F9 pwm fans, deze wil ik aansturen met een hw585 en w1209. Eerder heb ik geëxperimenteerd met aluminium profielen. Dat beviel erg goed maar je blijft het wel erg zien. Nu voor de afwerking een poging in een cellenbeton profiel. Dat is al mooi wit en heeft ook nog eens (ongeveer) de juiste breedte. Eenvoudig te verwerken ook! Ik ga het geheel met magneetjes onder de radiator hangen.

Nu nog hopen dat ik na de kerst even de tijd krijg om alles aan te sluiten en te installeren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 09:55
Kaspers schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:18:
Dank @Copitano en @IwanvA. Ik ga eerst maar eens flink loggen, en, zoals voorgesteld, mogelijk ook nog de windsnelheid toevoegen aan de API. Zal hier over een paar weken de eerste resultaten laten zien.
@IwanvA, @Copitano, @TommyGun|IA: Tijd voor een update. Ik heb inmiddels 40 readings.

Gegroepeerd op buitentemperatuur:

SQL:
1
2
3
4
5
select *
from logs
where outdoor_temp_c between -2 and 0
and minutes_to_20 > 0
order by minutes_to_20 asc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3m49iqUMKJOgzFCxFtf5Ui0h0A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bFJeGgGXqchkHsd6AmJe76Vp.png?f=fotoalbum_large

SQL:
1
2
3
4
5
select *
from logs
where outdoor_temp_c between 0 and 2
and minutes_to_20 > 0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nt4mdeb-Jeb3cbR5HXLAl6jnulA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gTp2jDSgCEf2IS9brcfBMeKd.png?f=fotoalbum_large

SQL:
1
2
3
4
5
select *
from logs
where outdoor_temp_c between 2 and 4
and minutes_to_20 > 0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYG3KEcukjec6dfq032Oi55wMq0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jStIZB6RwCen54EnQ0QjTNzA.png?f=fotoalbum_large

SQL:
1
2
3
4
5
select *
from logs
where outdoor_temp_c between 4 and 6
and minutes_to_20 > 0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_YqSD3XakUwktQmpGmKclgYq2dk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M9f14JyR2cdaqUfwGBFZqQ4L.png?f=fotoalbum_large

SQL:
1
2
3
4
5
select *
from logs
where outdoor_temp_c between 6 and 8
and minutes_to_20 > 0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RCQLRK0fzLFxygUexjgVa-LhRwE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QnJmbkeUoDOUcZrX54Rp9whT.png?f=fotoalbum_large

SQL:
1
2
3
4
5
select *
from logs
where outdoor_temp_c between 8 and 10
and minutes_to_20 > 0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xFAoybCdpJHJQ-7AeBevTl2SsaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rlhtmrt4q3kP4kcphsdIYgix.png?f=fotoalbum_large

Nog even een paar weken loggen, en dan maar eens conclussies trekken.

Voor de geinteresseerden, hierbij alle readings (CSV):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
date;start_temp_c;minutes_to_20;minutes_to_21;gas_usage_m3;outdoor_temp_c;wind_speed_kmh;dbe_mode
2020-12-15;16.1;63;0;1.68;8.8;17.3;70
2020-12-01;15.8;68;0;1.96;8.8;33.5;70
2020-12-22;16.5;71;0;2.11;11.5;34.2;70
2020-11-23;15;76;0;2.02;6;14;100
2020-12-02;15.4;77;0;2.09;4.9;10.1;95
2020-12-14;15;82;0;2.35;6.4;27.7;100
2020-12-21;15.3;83;0;2.5;5.1;16.2;100
2020-12-07;15.2;83;0;2.37;6;7.9;100
2020-12-16;15.5;85;0;2.39;6.9;16.9;95
2020-12-20;15.7;87;0;2.14;7.3;16.6;80
2020-11-28;15.5;88;0;2.04;4.7;15.8;85
2020-11-26;16.4;88;0;2.24;8.2;7.2;75
2020-12-17;15.9;89;0;2.45;8;14.4;75
2020-12-23;15.2;89;0;2.23;5.5;13.7;95
2020-11-24;15.6;93;0;2.2;8;18;70
2020-11-25;15.1;96;0;2.53;4.7;18.7;95
2020-12-18;15.2;97;0;2.46;6.3;19.4;90
2020-11-22;16;101;0;2.34;7.9;27;80
2020-12-24;15;105;0;2.68;4.6;2.2;75
2020-12-04;14.7;116;0;2.97;4.6;32;90
2020-12-03;15.3;116;0;2.79;5.8;13.7;75
2020-11-27;15.1;116;0;3;2.6;2.9;90
2020-12-28;15;120;0;3.47;4;12.6;100
2021-01-01;14.4;134;0;3.37;0.4;5;90
2020-12-19;15.2;140;0;3.56;5.9;22.3;85
2020-12-25;14.3;146;0;3.56;3.8;14.4;90
2020-12-09;14.1;146;0;3.76;1.5;6.5;95
2020-12-30;14.1;148;0;3.98;4;10.8;95
2021-01-02;14;158;0;3.63;1;7;0
2020-12-12;14.3;172;0;4.35;3.1;13.3;85
2020-12-05;14.6;174;0;4.25;-1.2;2.9;85
2020-12-26;13.8;179;0;3.85;4;15.1;85
2020-12-31;13.1;194;0;4.84;1.7;7.9;75
2020-12-10;13.5;201;0;4.8;0.7;15.5;75
2020-12-08;14.5;206;0;4.9;2.4;13.7;70
2020-12-11;13.3;208;0;5.62;0;21.2;90
2020-12-29;14;210;0;5.26;2.7;4.7;70
2020-12-06;13.2;249;0;4.8;-0.4;8.6;80
2020-12-13;13.4;287;0;5.37;0.6;10.4;80
2020-11-30;13.7;312;0;5.07;0.5;8.6;100

Het geeft mijns inziens nog niet een eenduidig beeld wat de ideale DBE mode is. Ik zou nog niet willen durven concluderen dat op DBE speed 100% het systeem het meest effectief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 08:00
Als ik het goed begrijp zakt bij jou de temperatuur in 1 nacht van 21 naar 13,1-16,4 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
IwanvA schreef op zondag 3 januari 2021 @ 13:25:
Als ik het goed begrijp zakt bij jou de temperatuur in 1 nacht van 21 naar 13,1-16,4 graden?
Ja, dat heb je goed gezien. Thermostaat gaat rond 21:30 op 15 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IwanvA
Kaspers schreef op maandag 4 januari 2021 @ 16:46:
[...]

Ja, dat heb je goed gezien. Thermostaat gaat rond 21:30 op 15 graden.
Het is lastig om een conclusie te trekken aan de hand van deze gegeven. Waarschijnlijk meet je de luchttemperatuur en hoe harder je de lucht gaat mengen in de ochtend door de ventilatoren onder de radiator hoe langer het duurt voordat deze 21 graden is. Er is namelijk meer contact met koude wanden en meubels. Het kan interessant zijn een thermometer in de massa van het huis te hebben (bijvoorbeeld in een massieve binnenmuur) en deze ook te loggen.
Los van de installatie met ventilatoren vind ik de temperatuur dip van 5 tot 8 graden binnen 10 a 12 uur erg veel.
Komt dat door matige isolatie, of erg kleine thermische massa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
IwanvA schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:39:
Los van de installatie met ventilatoren vind ik de temperatuur dip van 5 tot 8 graden binnen 10 a 12 uur erg veel.
Komt dat door matige isolatie, of erg kleine thermische massa?
Die flinke dip zal ongetwijfeld te maken hebben met:
  1. Vrijstaand huis (140 m2 / 560 m3)
  2. Beperkt geisoleerd:
    1. Zolder heb ik een jaar geleden geisoleerd met PIR platen van 12 CM
    2. Een groot deel van de belgazing is van de eerste generatie thermopeen (vervang ik in februari door Fineo glas
    3. Koude betonvloer (bg), niet geisoleerd
    4. Lege spouwmuur, (nog) niet geisoleerd
  3. Wind heeft vrij spel op zuiden
Qua massa: betreft een stenen huis, alle muren zijn spouwmuren.
IwanvA schreef op maandag 4 januari 2021 @ 17:39:
Het is lastig om een conclusie te trekken aan de hand van deze gegeven. Waarschijnlijk meet je de luchttemperatuur en hoe harder je de lucht gaat mengen in de ochtend door de ventilatoren onder de radiator hoe langer het duurt voordat deze 21 graden is. Er is namelijk meer contact met koude wanden en meubels. Het kan interessant zijn een thermometer in de massa van het huis te hebben (bijvoorbeeld in een massieve binnenmuur) en deze ook te loggen.
Uiteindelijk is het mij te doen om gas te besparen. Wat zou een extra sensor in de massa aan interessante info geven in dit experiment? (ik heb overigens een sensor in de kruipruimte liggen, dat zou 't eventueel deels evenaren).

Ik heb ook moeite met het trekken van conclusies. Ik denk dat het goed is eerst nog maar eens flink wat te loggen, vervolgens gemiddeldes te trekken en te kijken of er iets zinnigs valt te zeggen over DBE mode en gasverbruik.

Zoals je al aangeeft mag het idd duidelijk zijn dat er meer variabelen zijn die een rol spelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I6IAarASdv1_qb2jbM43CM0MC4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hsKHBH2PfYLeSLQL99LMbftl.png?f=fotoalbum_large

120 (a) minuten vs 89 (b), terwijl a.wind_speed < b.wind_speed, en a.start_temp > b.start_temp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IwanvA
Een extra sensor in de massa kan laten zien dat de massa (iets) sneller opwarmt als de ventilator aan staan.
Zelf haal ik veel informatie uit de massa in de muren/vloer. Zo kan je aan de hand van de temperatuur in de massa regelen hoe ik moet verwarmen. Als voorbeeld; ruimte temperatuur 18°C massa 20°C op laag vermogen verwarmen. Ruimte temperatuur 18°C massa 16°C met meer vermogen verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Kaspers schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:07:
[...]

Die flinke dip zal ongetwijfeld te maken hebben met:
  1. Vrijstaand huis (140 m2 / 560 m3)
  2. Beperkt geisoleerd:
    1. Zolder heb ik een jaar geleden geisoleerd met PIR platen van 12 CM
    2. Een groot deel van de belgazing is van de eerste generatie thermopeen (vervang ik in februari door Fineo glas
    3. Koude betonvloer (bg), niet geisoleerd
    4. Lege spouwmuur, (nog) niet geisoleerd
  3. Wind heeft vrij spel op zuiden
Qua massa: betreft een stenen huis, alle muren zijn spouwmuren.

[...]

Uiteindelijk is het mij te doen om gas te besparen. Wat zou een extra sensor in de massa aan interessante info geven in dit experiment? (ik heb overigens een sensor in de kruipruimte liggen, dat zou 't eventueel deels evenaren).

Ik heb ook moeite met het trekken van conclusies. Ik denk dat het goed is eerst nog maar eens flink wat te loggen, vervolgens gemiddeldes te trekken en te kijken of er iets zinnigs valt te zeggen over DBE mode en gasverbruik.

Zoals je al aangeeft mag het idd duidelijk zijn dat er meer variabelen zijn die een rol spelen:

[Afbeelding]

120 (a) minuten vs 89 (b), terwijl a.wind_speed < b.wind_speed, en a.start_temp > b.start_temp.
Jij plaatst vacuum glas?Is dat betaalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
Seafarer schreef op maandag 4 januari 2021 @ 18:36:
Jij plaatst vacuum glas?Is dat betaalbaar?
Voor HR+++ glas zou ik de profielen van de kozijnen flink moeten verbouwen (ivm de beperkte diepte 15mm), dat hoeft met dit glas niet (8mm dik, i.t.t. HR+++ (30 mm +). Maar het is idd een stuk duurder: +/- 400 euro /m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

@Kaspers het meten van massa is denk ik ook wel interessanter. Je weet namelijk nooit hoeveel lucht er door je spouw en kruipruimte stroomt. Daarnaast kan je huis ook weer afkoelen via de fundering/grond afhankelijk van de constructie, soms zie je men daarom ook de fundering aan de buitenkant isoleert

Met het meten van de massa sluit je wellicht veel van die variabelen uit. Of misschien is het wel een prima aanvulling op de vele variabelen

[ Voor 3% gewijzigd door AOC op 05-01-2021 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockitttt
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-02-2021
Ik zit al een tijdje mee te lezen en ben uiteindelijk zelf ook wat in elkaar gaan zetten maar nu heb ik een vraag:
Ik heb een convectorput (3m). De hr ketel moest voorheen op 80 graden celcius draaien om het behagelijk te maken in de woonkamer. Nu staat ie op 65 graden met 6 fans en wordt het redelijk snel warm. De laatste graad naar 21 duurt even maar goed. De ketel houdt zijn verbruik bij. Ipv 10m3 gas geeft ie nu 5m3. Kan het echt zo'n verschil maken?
Dit is mijn opstelling:
6x snowman f120 fans (ali)
1x pwm splitter 10pwm
12v speed controller dc
Adapter 220 naar 12v

De boel is nogal luidruchtig en er moet nog een sonoff th16 tussen
Hiervoor in de plaats wil ik
Artic f12 silence 15 stuks gaan gebruiken.
Zal het een verbetering opleveren? Qua geluid en hoeveelheid warmte die wordt verspreidt?

Onder of boven de convector?
Plaat er bij (gaten uitgeboord) waardoor de lucht alleen via de fans kan of open laten?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@Rockitttt Dat zou zomaar kunnen. Een HR-ketel is alleen een HR-ketel als de retour-temperatuur onder de 55 graden blijft. Dan vindt warmteterugwinning via condensatie plaats. Is je retour warmer dan dat, dan gaat die warmte verloren (de welbekende "stoomboot" op de schoorstenen van systemen die bij hoge temperatuur-verwarming horen).

Je voert nu water van 65 graden aan, dat je flink afkoelt. Het is dus aannemelijk (maar kun je vast nakijken in de ketel of meten) dat je retourtemperatuur onder de 55 graden zit en je nu van je inefficiënte stookgedrag nu overgegaan bent op HR-stookgedrag.

(als je van uitdaging houdt: lager is beter. Gaat ten koste van snelle opwarming, maar is wel zuiniger. Daar moet je dus zelf de balans tussen comfort en zuinigheid vinden die bij je past)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Rockitttt schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 01:11:
Ik zit al een tijdje mee te lezen en ben uiteindelijk zelf ook wat in elkaar gaan zetten maar nu heb ik een vraag:
Ik heb een convectorput (3m). De hr ketel moest voorheen op 80 graden celcius draaien om het behagelijk te maken in de woonkamer. Nu staat ie op 65 graden met 6 fans en wordt het redelijk snel warm. De laatste graad naar 21 duurt even maar goed. De ketel houdt zijn verbruik bij. Ipv 10m3 gas geeft ie nu 5m3. Kan het echt zo'n verschil maken?
Dat is erg veel lijkt mij.
De boel is nogal luidruchtig en er moet nog een sonoff th16 tussen
Hoe groter de diameter van de fan hoe beter de werking en hoe minder herrie.
Onder of boven de convector?
Plaat er bij (gaten uitgeboord) waardoor de lucht alleen via de fans kan of open laten?
Jaga gebruikt ook geen platen met gaten met hun DBE. En die liggen er bovenop.

Zit jouw convector wel strak opgesloten? Dat is belangrijk bij convector putten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50sOPZI8PRbFM6qS9U63KEicnTU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jjIBafqa8o5nrAHgFqgBODzx.jpg?f=fotoalbum_medium

Ook als er straks fannen op liggen dient alles strak te zitten. De lucht moet immers tussen de lamellen door en niet eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-06 19:58
Ik kon het zo gauw niet vinden in het topic...

Stel ik koop gewone non pwm fans met een toerental van 700, is dat dan al een mooi toerental voor 5 stuks in een Jaga 90cm?

Ik bedoel meer... Wat is nou een mooi stil toerental voor deze boost fans?

Ik wil een keep uit simple oplossing maken met een voeding, thermo switch en fans, als dat kan.

[ Voor 16% gewijzigd door Gieliovd520 op 09-01-2021 15:57 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Rockitttt schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 01:11:
Hier heb ik de F14 silent (dus 140mm) in gebruik.
Zijn op Amazon.de nu voor 6 euro te krijgen.
Wellicht interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Gieliovd520 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:56:
Ik kon het zo gauw niet vinden in het topic...

Stel ik koop gewone non pwm fans met een toerental van 700, is dat dan al een mooi toerental voor 5 stuks in een Jaga 90cm?

Ik bedoel meer... Wat is nou een mooi stil toerental voor deze boost fans?

Ik wil een keep uit simple oplossing maken met een voeding, thermo switch en fans, als dat kan.
Heel vaak zijn de 700 en 1400 toeren modellen exact hetzelfde. Alleen andere motor.

Koop je nu een 700 toeren model dan kan die niet harder. Koop je een 1400 toeren model dan kun je altijd lager gaan als het herrie maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:15
Hier nu een aantal gewone Arctic F12s liggen. Op 5v of 6v fluisterstil. Waren via Amazon.de iets van 3.50 per stuk.

Meerwaarde van de Silent versies is eigenlijk alleen dat ze op 12v een lager toerental draaien. Maar als je dus gewone F12s of F14s neemt op een lager voltage dan heb je zover ik kan zien exact hetzelfde effect.

[ Voor 48% gewijzigd door Heronimo op 09-01-2021 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Goede tip het mag allemaal niet te veel kosten dus als dat eenvoudig is pak ik liever gewone en verlaagd voltage erin. Hoeft van mij niet dynamisch.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Gieliovd520 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:31:
Goede tip het mag allemaal niet te veel kosten dus als dat eenvoudig is pak ik liever gewone en verlaagd voltage erin. Hoeft van mij niet dynamisch.
Op Amazon.de zijn ze goedkoop en krijg je 10% extra korting als je er 4 of meer koopt en gratis verzending boven de 30 euro.

Doe er nog wat kabeltjes en een adapter van AliExpress bij en je hebt voor 50 euro een prima set om mee te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Heronimo schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:13:
[...]

Op Amazon.de zijn ze goedkoop en krijg je 10% extra korting als je er 4 of meer koopt en gratis verzending boven de 30 euro.

Doe er nog wat kabeltjes en een adapter van AliExpress bij en je hebt voor 50 euro een prima set om mee te testen.
Adapters zijn (normaal gesproken) goed te vinden bij kringloopwinkels. Vooral oude laptopadapters zijn degelijk en hebben meer dan voldoende vermogen. Voelt veiliger aan dan spul van Ali op 230 volt en kost zelfs nog minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
KifArU schreef op zondag 10 januari 2021 @ 15:35:
[...]

Adapters zijn (normaal gesproken) goed te vinden bij kringloopwinkels. Vooral oude laptopadapters zijn degelijk en hebben meer dan voldoende vermogen. Voelt veiliger aan dan spul van Ali op 230 volt en kost zelfs nog minder.
Een veilige adapter kost gewoon een paar euro. Die wil je dus van een betrouwbaar merk kopen (bv Meanwell led drivers) en dan kosten ze bij Ali (bij de officiele Meanwell shop om namaak te voorkomen) vrijwel evenveel als hier.

Of je hergebruikt een adapter zoals hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockitttt
@ocaj dit klopt ongeveer wel. Retour temperatuur zat vaak boven de 65 op de retourleiding bij de ketel.

@Seafarer de ketel geeft niet exact het verbruik maar wel tot de 0.5m3. De omstandigheden buiten heb ik verder niet gemeten. Volgens de weerberichten was het beide dagen ongeveer 3 graden. Overigens zie ik dat ik heb geschreven dat ie op 65 stond. Dit moet 60 graden zijn, ik heb hem later terug gezet naar 65 graden(om wat sneller op 21 graden in de woonkamer te zitten). Dit zorgt dan wel weer voor een, zo lijkt, stijging in het verbruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_iZxO-Lknn9hS-SXhq5lZpNRwQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSureSg5YdnJoIZvA5gW0tqK.jpg?f=fotoalbum_large

Aan weerskanten zit een schuim bekleding. Ik moet de schot plaat nog een keer vast klemmen. Want ik kan de tussenschotten niet tegen de wand vast maken(ook schuim).paar latjes er tussen die m er helemaal tegen drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Rockitttt schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:20:
@ocaj dit klopt ongeveer wel. Retour temperatuur zat vaak boven de 65 op de retourleiding bij de ketel.

Aan weerskanten zit een schuim bekleding. Ik moet de schot plaat nog een keer vast klemmen. Want ik kan de tussenschotten niet tegen de wand vast maken(ook schuim).paar latjes er tussen die m er helemaal tegen drukken.
65 Retour is heel hoog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZwTPFMa3JvMA6ksV6G0nOWQIuw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5OMEYVWY9YSbMMhqAB6Wynqq.jpg?f=user_large
Of zit er wat stof aan de onderzijde, krijg je ook hoge retour temperaturen van. :)

Zomaar een opmerking. Een woonkamer convector heeft meestal geen thermostaat kraan dus is het hele ding een soort bypass. Heb je toevallig een bypass klep vlakbij de ketel? Dan kan die helemaal dicht als de convector toch altijd open is. Heb je ook geen kans op een lekkende klep en te hoog retour water temperatuur.

Is deze convector maar 12cm breed? 15 cm breed werkt een stuk beter, kunnen er ook 140mm fannen op.
En zit de water "in" aan een zijde en water "uit" aan de andere zijde? Heel oud type! Die hebben hele hoge temperaturen nodig. Dan zou ik gaan vervangen voor eentje waar het water minimaal 2 X doorheen gaat.

Of als je deze treft voor weinig , (nieuw is leuk voor LTV systemen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVcjZxxpntiWekkogfuVyopT8Ig=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7T26wB2cuXNFEik8PbUVtXew.jpg?f=user_large

Water gaat er vier keer door. Dat warmt flink op. :)

Edit: Houtjes die het midden schot inclusief convector naar links drukken is zeker een goed idee. Overigens een paar eenvoudige extra schotten van eventueel karton helpen de schoorsteen werking.

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 11-01-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockitttt
@Seafarer hehe die stof is er al een tijdje uit. Stoffig werkje om dat er uit te blazen ugh ugh.
Waarschijnlijk komt ie uit de tijd dat het huis gebouwd is (1998). Er zit een enkele leiding die aan het eindstuk 1x terug gaat. Aansluitingen zorgen aan dezelfde kant.

Bypass? Er zit wel een thermostaat kan op.

Waarschijnlijk moet ie toch wel een keer vervangen worden op den duur.

Extra schotten...tussen de convector of er voor(rechts)? Zou het ook nog zin hebben om m eens helemaal leeg te laten lopen? Alle rommel er uit. Er zit een afsluit ventiel op om beide leidingen dicht te zetten zodat niet heel het cv system leeg loopt XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Rockitttt schreef op maandag 11 januari 2021 @ 23:24:
@Seafarer hehe die stof is er al een tijdje uit. Stoffig werkje om dat er uit te blazen ugh ugh.
Waarschijnlijk komt ie uit de tijd dat het huis gebouwd is (1998). Er zit een enkele leiding die aan het eindstuk 1x terug gaat. Aansluitingen zorgen aan dezelfde kant.

Bypass? Er zit wel een thermostaat kan op.

Waarschijnlijk moet ie toch wel een keer vervangen worden op den duur.

Extra schotten...tussen de convector of er voor(rechts)? Zou het ook nog zin hebben om m eens helemaal leeg te laten lopen? Alle rommel er uit. Er zit een afsluit ventiel op om beide leidingen dicht te zetten zodat niet heel het cv system leeg loopt XD
Bypass klep op de cv zelf bedoelde ik.

Thermostaat kraan op convector, die zou ik eraf halen dit is eigenlijk niet nodig en kan alleen de werking verstoren immers de woonkamer ruimte thermostaat is de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06:03
Seafarer schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 06:31:
[...]

Bypass klep op de cv zelf bedoelde ik.

Thermostaat kraan op convector, die zou ik eraf halen dit is eigenlijk niet nodig en kan alleen de werking verstoren immers de woonkamer ruimte thermostaat is de baas.
Het verstoren hangt toch af van of het een 1 of 2 pijpssysteem is?

Bij een 2 pijpssysteem kan je de thermostaatkraan gebruiken om de opwarmsnelheid van de ruimte te reguleren. Bij een 1 pijpssysteem is de boel geschakeld en beinvloed je met afknijpen ook alle anderen in de schakel. Of heb ik het nu gruwelijk fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Zijn er mensen hier met ervaring met de pricewatch: Xilence XPF40.W, 40mm Deze zijn lekker goedkoop (€ 1,34) voor in een T21 radiator waar maximaal 40cm aan ruimte tussen de beide platen. Met 40mm vallen ze er tussen.

Andere optie zou 60mm zijn, maar dan steken ze iets boven de radiator uit. Dan is dit de goedkoopste (€ 3,60) optie pricewatch: Xilence XPF60S.W, 60mm

Er zitten nu speedcomforts onder, maar die vind ik niet lekker meer werken met mijn WP. Ze schakelen veel te laat in en bereiken te weinig convectie bij LTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fommas
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-06 16:46
Ik ben inmidels zelf ook begonnen met de bouw van de booster voor een radiator. Merk nu al verschil (ongeveer 1 à 2 graden).
Fannetjes liggen nu nog op de radiator ipv er onder, en worden nog niet tempratuur geregeld. Zal een dezer dagen mijn bouw proces en resultaten eens posten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rockitttt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDbNQXRndIPukJlQUBmVo-u4eYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqJAACbgbD4ZkU4djgLAvqvm.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag aangekomen. Ik moet wel zeggen dat ze echt een stuk stiller zijn dan de aliexpress ventilatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
banaliteit schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 08:19:
[...]

Het verstoren hangt toch af van of het een 1 of 2 pijpssysteem is?

Bij een 2 pijpssysteem kan je de thermostaatkraan gebruiken om de opwarmsnelheid van de ruimte te reguleren. Bij een 1 pijpssysteem is de boel geschakeld en beinvloed je met afknijpen ook alle anderen in de schakel. Of heb ik het nu gruwelijk fout.
Dat heb je best wel gruwelijk fout. :)

Google maar eens hoe een pijp systemen werken. Het blijft een onhandig systeem. Vandaar dat je het ook niet meer ziet.

Thermostaatkraan:
De woonkamer is de referentie ruimte voor de ketel thermostaat. Hier horen eigenlijk geen thermostaat knoppen te zitten. Thermostaat kraan op je convector put in een doorsnee woonhuis is echt onzin.
Je krijgt een beetje 2 Kapiteins op een schip. 8)

En thermostaat kranen zijn vaak ondingen als het ventiel eronder niet water zijdig ingesteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb hier nog geen uitspraken gezien waarbij Static Pressure wordt afgezet tegen Airflow. Oftewel, is een hoge Static Pressure nu belangrijker dan een hoge Airflow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
CurlyMo schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:02:
Ik heb 4 radiatoren waar ik nu Speedcomforts onder heb zitten. Ik vraag me alleen af of dat wel voldoende power geeft.

Het gaat om:
A: 1x T21 van 2000mm x 40mm x 500mm (L x B x H)
B: 2x T22 van 500mm x 60mm x 700mm
C: 1x T22 van 700mm x 70mm x 400mm

De breedte is hier de maximale breedte van de ventilatoren, niet van de radiator zelf. Ik zit te denken aan een push / pull configuratie.

Mijn idee zou zijn om boven en onder A 12 ventilatoren aan te brengen, boven en onder B 6 ventilatoren en boven en onder C 3 ventilatoren. Is dit genoeg?

In totaal zou ik dan 54 ventilatoren nodig hebben voor ongeveer € 275,- -O-

Is het in een percentage uit te drukken hoeveel meer warmte afgifte in zou bereiken met zo'n installatie?
Is de breedte tussen de randen van de platen of de buitenmaat? 60mm lijkt me namelijk erg smal voor een T22.

Ik vond de suggestie eerder van cellenbetonprofielen met 92mm of 80mm fans wel een aardige als het mooi weggewerkt moet worden. Bijvoorbeeld deze in combinatie met Arctic F9 fans er onder hangen:
https://www.hornbach.nl/s...0-cm/4111235/artikel.html

Hier zitten de radiatoren achter de bank verstopt, dus hoeft het niet de schoonheidsprijs te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
CurlyMo schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 20:35:
Ik heb hier nog geen uitspraken gezien waarbij Static Pressure wordt afgezet tegen Airflow. Oftewel, is een hoge Static Pressure nu belangrijker dan een hoge Airflow?
Een radiator boosten levert niet echt tegendruk op. Dus die static pressure lijkt me echt niet evidend.

Een volle PC kast kan wel een hoge tegendruk (weerstand) leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:02:
[...]

Is de breedte tussen de randen van de platen of de buitenmaat? 60mm lijkt me namelijk erg smal voor een T22.
Binnenmaat. De buitenmaat is telkens 4cm meer.
Ik vond de suggestie eerder van cellenbetonprofielen met 92mm of 80mm fans wel een aardige als het mooi weggewerkt moet worden. Bijvoorbeeld deze in combinatie met Arctic F9 fans er onder hangen:
https://www.hornbach.nl/s...0-cm/4111235/artikel.html
Ik vroeg me inderdaad al af welke dingen dat waren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
CurlyMo schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:23:
[...]

Binnenmaat. De buitenmaat is telkens 4cm meer.

[...]

Ik vroeg me inderdaad al af welke dingen dat waren :)
Eigenlijk zou ik even de afstand van de muur tot de voorkant van de radiator opmeten. Dat is het ruimte die je hebt als je het niet aan de voorkant uit wil laten steken.

Die profielen bestaan er in verschillende maten. Ik zou wel voor zo groot mogelijke ventilatoren gaan. Grotere ventilatoren verplaatsen relatief meer lucht en maken minder lawaai. En kies ventilatoren die stil zijn. Zelf ben ik erg tevreden over de Arctic fans als het gaat om de prijs prestatie verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Heronimo schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:56:
[...]

Eigenlijk zou ik even de afstand van de muur tot de voorkant van de radiator opmeten. Dat is het ruimte die je hebt als je het niet aan de voorkant uit wil laten steken.

Die profielen bestaan er in verschillende maten. Ik zou wel voor zo groot mogelijke ventilatoren gaan. Grotere ventilatoren verplaatsen relatief meer lucht en maken minder lawaai. En kies ventilatoren die stil zijn. Zelf ben ik erg tevreden over de Arctic fans als het gaat om de prijs prestatie verhouding.
Is er een maximum waarop je een radiator kan boosten? De breedste radiator doet 442W. Kan ik daar zomaar het dubbele van maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
CurlyMo schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 23:08:
[...]

Is er een maximum waarop je een radiator kan boosten? De breedste radiator doet 442W. Kan ik daar zomaar het dubbele van maken?
Dat weet ik niet. Maar als je uitgaat van het verband vermogen = constante * flow * deltaT dan is met name de maximaal haalbare deltaT bij gelijk blijvende flow je limitatie.

In de praktijk zie ik hier met 15 F12s op 5v en 12 F8 Silents op 12v de aanvoer temperatuur bij gelijke vermogens ongeveer 3 graden lager. Toch weer een COP winst van zo'n 5% schat ik in mijn geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano
  • Laatst online: 15-06 15:25

Copitano

Hoorn NH

Rockitttt schreef op maandag 11 januari 2021 @ 14:20:
Overigens zie ik dat ik heb geschreven dat ie op 65 stond. Dit moet 60 graden zijn, ik heb hem later terug gezet naar 65 graden(om wat sneller op 21 graden in de woonkamer te zitten). Dit zorgt dan wel weer voor een, zo lijkt, stijging in het verbruik.
Dat het verbruik stijgt kan wel kloppen als het een moderne HR ketel is. Met 60 graden zit je eigenlijk al net een paar graden te hoog voor optimaal warmte terug winnen uit condenswater van de rookgassen. Ga je de temperatuur verder verhogen, dan verlies je een deel van die warmte alsnog. Het verlies is dan uit te drukken in procenten en niet in tientallen procenten.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Heronimo schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 19:21:
Hier nu een aantal gewone Arctic F12s liggen. Op 5v of 6v fluisterstil. Waren via Amazon.de iets van 3.50 per stuk.

Meerwaarde van de Silent versies is eigenlijk alleen dat ze op 12v een lager toerental draaien. Maar als je dus gewone F12s of F14s neemt op een lager voltage dan heb je zover ik kan zien exact hetzelfde effect.
Ja ik kan uit eigen ervaring bevestigen dat dit tot op zekere hoogte werkt. Heb hier een paar convectoren voorzien van deze. Gaatje boren in een van de zijplaten van de convector en gaan met die banaan. Kan wellicht nog eenvoudiger zonder toerendisplay. Overigens uitstekende ervaringen met Artics. Liggen hier tientallen vanaf 2017. Draaien in de winter bijna 24/7. Wel elk jaar de schoepen even voorzichtig schoon maken. Trekt veel stof aan ;)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Rockitttt schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:24:
[Afbeelding]

Vandaag aangekomen. Ik moet wel zeggen dat ze echt een stuk stiller zijn dan de aliexpress ventilatoren.
Uitstekende keus (y) Nee, geen aandelen, wel goede ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
[...]

Geen direct antwoord, maar wellicht helpt dit:
Net meting gedaan aan een grote Jaga met de grootste (dubbele) warmtewisselaar: hier liggen 10 140mm fans op: 8 Scythe glidestreams (144 m3/h) en 2 Arctic F14 silent (78m3/h). Allemaal op 12 volt.
Kamer temperatuur ca 20 graden, water ca 35. Zonder fans is de lucht boven de radiator ongeveer 34 graden. Boven alle fans ongeveer 28. Geen verschil in hoe hard de fans draaien en of het de eerste of laatste is. Uiteraard wel in de hoeveelheid verplaatste lucht, maar die kan ik niet meten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
[...]

Voor radiatoren kan je bij climatebooster.nl kijken in de productinfo. Uit mn hoofd halen die 50-80% extra, terwijl het wel goed stil blijft.

Meer kan vast, maar dan moet je meer m3 ventileren en krijg je ws. wel geluid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
BarryH schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:55:
[...]

Voor radiatoren kan je bij climatebooster.nl kijken in de productinfo. Uit mn hoofd halen die 50-80% extra, terwijl het wel goed stil blijft.
Dat zou dan hier net als bij @Heronimo inderdaad (theoretisch) ook 3 graden kunnen schelen in aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
CurlyMo schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:01:
[...]

Dat zou dan hier net als bij @Heronimo inderdaad (theoretisch) ook 3 graden kunnen schelen in aanvoertemperatuur.
Denk dat dat inderdaad goed haalbaar is. Ga nog kijken of van 5v naar 6v of 8v meer oplevert en wat het optimale punt is hier in geluid vs opbrengst.

Verder liggen ze er nu los op terwijl ik ze er uiteindelijk onder wil gaan hangen. Dat zal wellicht ook nog wat meer flow genereren omdat er nu boven de fans vrij weinig ruimte zit tot de vensterbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:53
Geen extreem harde feiten hieronder, maar kon het effect van het boosten van onze radiator op zolder goed terug zien. Ook vergelijkbare buitentemperatuur. Overigens koelt het gelukkig niet af tot 14 graden, maar dat is de temperatuur van het dakbeschot (matige isolatie).
Zolder loopt mee met de rest van het huis - dus vraagt zelf geen warmte. Hoe donkerder het grijs, hoe meer warmte er 'gevraagd' wordt.

Op zondag 3 januari de radiator zonder fans.
Op maandag 8 Arctic F8 fans geïnstalleerd, maar nog zonder temperatuurgestuurde PWM regeling (had de verwarming uitgezet om 11:00). Op 40% laten draaien.
Woensdag 6 januari PWM regeling ook ingeschakeld; gelijk goed te zijn dat de kamer veel makkelijker op temperatuur te houden is. Warmte verdeeld zich logischerwijs ook veel beter en voelt comfortabeler. We hoeven ook niet meer in de ochtend te beginnen om de kamer op dezelfde temperatuur te krijgen/houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUiz6R1f0O_6zZurI-4_dNV_J-o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G77o0ljrykurv1tenOuIK7MS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wX2ahP6KdX6caoff795JmJPDrC8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUqAV5VU1BXiESQ9TbTdT7ow.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_IGdzYlrO9sa0BDfVvHUwrXVaeQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kqLPR0SqPkAHokfnh2bByuTF.jpg?f=fotoalbum_tile

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Denken jullie dat 10 cm in het vierkant LowH2O convectoren van Jaga een beetje warmte afgeven op 30 graden?

K overweeg er een paar te kopen ter vervanging van T10/11 radiatoren boven, met de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Gieliovd520 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:43:
Denken jullie dat 10 cm in het vierkant LowH2O convectoren van Jaga een beetje warmte afgeven op 30 graden?

K overweeg er een paar te kopen ter vervanging van T10/11 radiatoren boven, met de warmtepomp.
In mijn ervaring is 30 graden het absolute minimum voor de Jaga convectoren met natuurlijke convectie.
Ten opzichte van een T11 zal het een enorme verbetering zijn op 30 graden, zeker met een paar fans erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-05 08:36
Dit topic even doorgebladerd, op zoek naar een alternatief voor m'n OEM Jaga DBE PRO's.

Op zich werken ze wel, maar leveren me te weinig extra warmte/snelheid in opwarmen en maken daarbij dan ook nog relatief veel herrie. Dat laatste komt volgens mij ook deels omdat de fans op de convector liggen ipv eronder hangen, waarmee de ombouw sterker als klankkast fungeert. (nu ik dit schrijf.. mss zijn de bestaande fans er ook wel onder te hangen ;))

Ik heb de Jaga serie Tempo 16, dus 16,5 cm diep en geschikt voor bijv Arctic 120. Gaat om 4x 140 cm en 1x 160 cm, allemaal 50 cm hoog. Volgens mij ligt op die van 160 cm een 8 tal fans, en op die van 140 cm 6 stuks. Betreft LT opstelling (warmtepomp), Ta momenteel rond 31 a 32 graden.

Hebben jullie goede suggestie voor DIY opstelling hiervoor? En is ergens een overzichtelijk schema of manual beschikbaar om dit te bouwen? Heb in topic wel diverse onderdelen, schema's en foto's daarvan voorbij zien komen, maar (nog) geen compleet plaatje.

Qua opstelling/setting denk ik aan iets dat vergelijkbaar is met DBE PRO, dus alles op 1 230v adapter, aan/uit sturing fans op gemeten Truimte en mogelijkheid om voor koeling te gebruiken (2 richtingen draaien, als ik het wel heb). Een boost optie is welkom, maar dat mag ook simpelweg een schakelaar zijn die op low of high staat, hoeft niet automatisch weer terug te schakelen naar low, zoals bij DBE PRO.

Dank! (y)

EDIT: of is 't een kwestie van een paar van dit soort controllers per Jaga aan het benodigde aantal Arctic's koppelen? Of zijn meerdere fans parallel te schakelen op 1 controller?

[ Voor 19% gewijzigd door overwinteraar op 14-01-2021 22:50 ]

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Gieliovd520 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 19:43:

Dat zou ik dus niet doen. Een 10 cm in het vierkant. Waarom niet een jaga T11?
Kun je een 15 cm brede kwijt? (en dan een T16 nemen) .

Een te kleine convector kan je alleen vervangen, (tegen hoge kosten) een te grote convector kan je tegen lage kosten inregelen. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-06 15:30
overwinteraar schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:39:
[...]

EDIT: of is 't een kwestie van een paar van dit soort controllers per Jaga aan het benodigde aantal Arctic's koppelen? Of zijn meerdere fans parallel te schakelen op 1 controller?
Voor mijn DBE gebruik ik die controller tezamen met een temperatuurcontroller. Daarachter een hele serie fans. Aandachtspunten: vermogen voeding, maximaal toegestane vermogen controllers, totale vermogen fans.

Elders in dit topic een schema met een iets andere PWM controller: Copitano in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

[ Voor 4% gewijzigd door hansvk op 15-01-2021 11:34 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
overwinteraar schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:39:
Dit topic even doorgebladerd, op zoek naar een alternatief voor m'n OEM Jaga DBE PRO's.

Ik heb de Jaga serie Tempo 16, dus 16,5 cm diep en geschikt voor bijv Arctic 120. Gaat om 4x 140 cm en 1x 160 cm, allemaal 50 cm hoog. Volgens mij ligt op die van 160 cm een 8 tal fans, en op die van 140 cm 6 stuks. Betreft LT opstelling (warmtepomp), Ta momenteel rond 31 a 32 graden.

Qua opstelling/setting denk ik aan iets dat vergelijkbaar is met DBE PRO, dus alles op 1 230v adapter, aan/uit sturing fans op gemeten Truimte en mogelijkheid om voor koeling te gebruiken (2 richtingen draaien, als ik het wel heb). Een boost optie is welkom, maar dat mag ook simpelweg een schakelaar zijn die op low of high staat, hoeft niet automatisch weer terug te schakelen naar low, zoals bij DBE PRO.

Dank!
Hier vrijwel dezelfde uitgangspunten en ik ben op de volgende (simpele) aanpak uitgekomen:

Als start een oude laptopadapter van de kringloopwinkel die 12V levert. Daaraan zitten parallel 2 W1209 temperatuurcontrollers (https://www.tinytronics.n...odule-met-relais-xh-w1209), waarvan de sensors op de aanvoerleiding van de jaga zitten.
Eentje is voor verwarming en gaat aan boven de 25 graden en de ander is voor koeling en gaat aan onder de 18 graden.
Hiertussen schakel ik met een 3-standen schakelaar. (zomer- en winterstand)

De +12 van de W1209's komen samen bij een instelbare step-down convertor (https://www.tinytronics.n...-buck-converter-lm2596-3a)
De uitgang daarvan gaat naar de fans die gekoppeld zitten met een verdeelkabel (https://www.amazon.de/-/nl/dp/B003UU6EQQ)
Zelf gebruik ik de Arctic F14 silent fans (https://www.amazon.de/-/nl/dp/B01J4FUU7Y/) en die voldoen prima.
Vanaf de step-down gebruik ik het kabeltje dat met de fans werd meegeleverd, zodat daarna alles met 3-pins stekkertjes door te koppelen is.

Op die manier schakelen de fans in als er warm water begint te stromen (of juist koud water als je wilt koelen) en draaien met een instelbare snelheid voor een optimum tussen herrie en opbrengst.

De onderdelen zijn ook allemaal (goedkoper) op Ali te krijgen, maar op deze sites is de uitleg wat beter.

Met PWM is dit ook te doen, maar dan heb je iets andere onderdelen nodig. Let op als je dit schema volgt: 3 pins en 4-pins kabeltjes passen niet altijd op elkaar. Dus bestel meteen de goede.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
Seafarer schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 22:50:
[...]

Dat zou ik dus niet doen. Een 10 cm in het vierkant. Waarom niet een jaga T11?
Kun je een 15 cm brede kwijt? (en dan een T16 nemen) .

Een te kleine convector kan je alleen vervangen, (tegen hoge kosten) een te grote convector kan je tegen lage kosten inregelen. _/-\o_
De bedoeling is inderdaad fans toe te passen.

De reden waarom ik het vraag is dat ik aan dit type kan komen voor een leuk prijs. Het zijn units van 160 cm lang type 10.

Ik vraag me dus af of daar wat warmte uit komt met wat fans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-05 08:36
KifArU schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:52:
[...]

Hier vrijwel dezelfde uitgangspunten en ik ben op de volgende (simpele) aanpak uitgekomen:

Als start een oude laptopadapter van de kringloopwinkel die 12V levert. Daaraan zitten parallel 2 W1209 temperatuurcontrollers (https://www.tinytronics.n...odule-met-relais-xh-w1209), waarvan de sensors op de aanvoerleiding van de jaga zitten.
Eentje is voor verwarming en gaat aan boven de 25 graden en de ander is voor koeling en gaat aan onder de 18 graden.

De +12 van de W1209's komen samen bij een instelbare step-down convertor (https://www.tinytronics.n...-buck-converter-lm2596-3a)
De uitgang daarvan gaat naar de fans die gekoppeld zitten met een verdeelkabel (https://www.amazon.de/-/nl/dp/B003UU6EQQ)
Zelf gebruik ik de Arctic F14 silent fans (https://www.amazon.de/-/nl/dp/B01J4FUU7Y/) en die voldoen prima.
Vanaf de step-down gebruik ik het kabeltje dat met de fans werd meegeleverd, zodat daarna alles met 3-pins stekkertjes door te koppelen is.

Op die manier schakelen de fans in als er warm water begint te stromen (of juist koud water als je wilt koelen) en draaien met een instelbare snelheid voor een optimum tussen herrie en opbrengst.

De onderdelen zijn ook allemaal (goedkoper) op Ali te krijgen, maar op deze sites is de uitleg wat beter.

Met PWM is dit ook te doen, maar dan heb je iets andere onderdelen nodig. Let op als je dit schema volgt: 3 pins en 4-pins kabeltjes passen niet altijd op elkaar. Dus bestel meteen de goede.....
@KifArU en @hansvk dank voor jullie reacties (y).
Hoeveel fans hebben jullie parallel per sytelkende meter Jaga aangesloten? Op 1 adapter, samen met de controllers?

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Gieliovd520 schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 17:42:
[...]

De bedoeling is inderdaad fans toe te passen.

De reden waarom ik het vraag is dat ik aan dit type kan komen voor een leuk prijs. Het zijn units van 160 cm lang type 10.

Ik vraag me dus af of daar wat warmte uit komt met wat fans.
In de tabellen van Jaga kun je opzoeken hoeveel vermogen hij afgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolucious
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-05 07:13
KifArU schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 13:52:
[...]

Dank voor de duidelijke instructie! Ik wil een vergelijkbare opstelling maken voor mijn jaga tempo 240cm (20cm breed), hiervoor zal ik rond 12-16 ventilatoren plaatsen)

Als ik kijk naar die producten, zie ik dat de step down converter max 3 ampere geeft, dan kan ik volgens mij niet meer dan 6 van die ventilatoren erop aansluiten, of wel?
Zou het in mijn geval (12 ventilatoren) dan denk je praktischer zijn om 2/3 van die step down modules aan te schaffen? Of zou het doorlussen van die pwm kabel ook kunnen?
Pagina: 1 ... 24 ... 54 Laatste