Ervaringsdeskundige:
Al 12 jaar werkend zonder enig onderhoud en defect (jaarlijks 1* schoonmaken), zonder enige wijziging of omkijken*.
Stekkerdoosje in behuizing jaga aangelegd (de brede sectie), daarop kant en klaar airco/verwarming aan/uit schakeling, sensor op warmwateraanvoer.
Daarop een instelbare electravo (diverse standen, staat op ca 7.5V of 9 V), max vermogen 30W voor 16 vent ( effectief ik meen 12 W afname bij 9V voor 16 vent), dus geheel geen probleem. Kant en klaar gekocht die 2 onderdelen.
Per meter jaga 4-6 fans 14 cm.
Airco stand gaat aan bij 35 graad en af bij 28 graad.
De aanvoertemp is min 40 en max 55 graad dus als thermostaatknop doorgang biedt gaan ventilatoren draaien (airco aan bij 35 graad en af bij 28 graad, betekend cv staat weer enige tijd af).
* afgelopen jaar werd het warmer dan 28 graad binnen in zomer , dus moest ik de ventilatoren af zetten, maar na 1 dag dacht ik, nou een beetje circulatie is prima, zet maar weer aan.)
Klaar!
De computerregelaars doen het eigenlijk verkeerd. Waarom?
Bij lage temperatuur aanvoer moeten de ventilatoren eigenlijk harder draaien (dan is er weinig natuurlijke convectie) dus moet je helpen. Bij hoge temperatuuraanvoer heb je gewoon een prima natuurlijke convectie stroom. Ten principale wil je zo hoog mogelijke flow hebben, maar is het geluid en energieverbruik bepalend,
Je wilt dus zoveel mogelijk warmte onttrekken dus de ventilatoren draaien bij mij altijd voor zover er warm water door de convector loopt. Met 9V hoor ik het net en is het geen overlast. Je kunt dus beter de ventilatoren zo hard mogelijk laten draaien, mits je er geen last van hebt. Dat ontrekt dus het meeste warmte en dat is wat je wilt, zker bij LTV.
De computerregelaars werken dus eigenlijk verkeerd. Een reglaar is eigenlijk onnodig, zorg gewoon voor zoveel mogelijk ventilatoren!
Het waait echt boven de radiator. Met 12V (allleen voor de fun gedaan, blaas ik 3 gordijnlagen (zwaar) volledig van de muur, compleet bol....)
Het was niet zo duur.
Ik heb in een koop ca 80 ventilatoren, 10 temp schakellingen en 6 var travos gekocht.
Nu uitbreiding met 6 radiatoren, dus weer ca 50 ventilatoren, 4 travo en 4 temp schakelingen. Ik zie hier echter veel te ongewikkelde oplossingen met controllers etc...
Ik denk dat ik op ca 40 euro per meter kom, mijn zoon soldeert wat en steekt de stekkertjes erin (gratis), toen was ie 6, nu mag ie weer.
Groet.
Ps de ventilatoren zijn geplakt op van die rubber prikdraad (voor feestverlichting buiten) en liggen gewoon op de lamellen (die nooit warmer kunnen worden dan in extreme situatie 90 graad), prima verder.
[
Voor 10% gewijzigd door
carlos9 op 01-12-2020 00:54
. Reden: Nog kleine aanvulling ]