Na geruime tijd inmiddels twee convectoren te hebben voorzien van fans, leek het me een goed ideen om eens, proefondervindelijk, uit te vinden, wat de optimale snelheid van de fans is om de woonkamer op te warmen. En met optimaal doel ik op 'het snelst mogelijk', is dus even afgezien van het lawaai wat ze eventueel procuderen. Ik heb ze nu altijd op 100% draaien voordat we de woonkamer betreden, maar ik kan me voorstellen dat er dan juist te 'snel' lucht door de convectoren wordt gezogen, en de lucht niet de kans krijgt om goed op te warmen, zoals @
TommyGun|IA eerder ook aangaf:
Dat berust natuurlijk op gevoel, dus ik heb het e.e.a. in elkaar gezet om de komende weken wat data te gaan loggen.
Ik heb een python REST API geschreven, met als payload:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| {
"date":20201030,
"start_temp_c":19.7,
"minutes_to_21":0,
"gas_usage_m3":0,
"outdoor_temp_c":13.9,
"dbe_mode":"bla"
} |
Een aanroep schrijft vervolgens deze payload weg naar een database (mariadb):
:fill(white):strip_exif()/f/image/5Egsiifh2xxpsLHe9cUvmJAr.png?f=user_large)
(dit is fake data)
docker container is hier te vinden:
https://hub.docker.com/r/kaspers/dbelogger/tags
Middels deze flow schrijf ik iedere ochtend, nadat de ruimte is opgewarmd tot 21 graden, bovengenoemde payload weg:
achter 'get data' zit:
De timer begint te lopen wanneer de convector start met opwarmen. Vervolgens wordt de huidige gasstand, buitentemperatuur en woonkamertemperatuur opgehaald, en bij het bereiken van 21 graden wordt de tijd berekend die het heeft geduurd om op te warmen, alsmede uitgerekend hoeveel gas er is verbruikt. Vervolgens wordt de API aangeroepen en worden de waarden weggeschreven.
Op termijn moet ik dus op basis van de vergaarde data een beeld kunnen krijgen wat de optimale snelheid van de fans is om de ruimte zo snel mogelijk op te warmen Uiteraard nog wel rekening te houden met de buitentemperatuur, die zal de komende tijd wat gaan dalen.
Iemand nog aanvullingen welke data eventueel nog meer interessant is?
[
Voor 6% gewijzigd door
Kaspers op 30-10-2020 19:42
]