Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 00:02

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik verslijt nogal wat 12 volt / 2A adapters blijkbaar, o.a. van m'n externe schijven, externe videocapture, de fans achter m'n omvormers en andere devices gaat er nog wel eens 1 stuk. Soms compleet geen power meer, soms piepen ze en zijn ze instabiel (lekke elco?)...

Vandaag had ik er weer 1 stuk... dit keer 1 van m'n WDC 2TB externe HDD.

Toen dacht ik aan m'n Jaga convectoren mét DBE, waar ik er 11 van in huis heb en waar alle adapters het nog keurig van doen...

Jaga gebruikte voor mijn serie DBEC11 de Mean Well GS25E12 adapter, dus daar heb ik er vandaag 8 van besteld bij een Duits bedrijf voor €12,82 per stuk.

Misschien ook wel een idee voor mensen die een stabiele 12 volt voeding zoeken voor hun projecten hier ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 03:41
Prima tip, heb je iig langer zekerheid.

Een andere overweging: Heb er zelf 2 bij de kringloop gekocht en die doen het na een jaar nog steeds.
Mazzel? Ze kostten ook maar 1 euro. Een van Philips en de ander zit me nu iets te ver weg....
Tis een optie/keuze.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

route99 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 04:51:
Prima tip, heb je iig langer zekerheid.

Een andere overweging: Heb er zelf 2 bij de kringloop gekocht en die doen het na een jaar nog steeds.
Mazzel? Ze kostten ook maar 1 euro. Een van Philips en de ander zit me nu iets te ver weg....
Tis een optie/keuze.
Ja, herkenbaar. Ik heb op die manier zelfs wel eens een apparaat voor €2 gekocht vanwege de adapter die erbij zat :P

Het probleem met nieuwe adapters is dat je geen idee hebt wat je moet kopen. Veel adapters zijn onveilig, niet goed gefilterd of ze halen het opgegeven vermogen niet.

Van de adapters die bij de Jaga zitten weet ik dat ze hier iig probleemloos t/m 8 fans (120mm?) draaien + een DBEC11 unit. Volgens opgaaf van Jaga mogen er maximaal 6 DBE units van 2 fans aan, dus 12 fans in totaal.

Heb ook wel eens goedkope adapters via AliExpress gehaald... maar... die blijken al door iemand gefileerd te zijn...

YouTube: 12V 2A LED Power Supply test - with schematic

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 09-01-2020 10:45 (16%)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• route99
Als je aan een ander keer (of iemand anders..) 12V & 1 A genoeg hebt en er is een winkel in de buurt dan zou je die van Speedcomfort kunnen nemen, 8.95 euro.

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Da's ook niet gek.

Vandaag was ik bij "Kringloopwinkel Hart in Friesland" in Drachten, daar hebben ze een stuk of 50 nieuwe Egston 5 volt / 1,2 Ampere (6 Watt) adapters (in doos) liggen. Is voor sommige projecten ook wel een handige voeding. Heb er 5 meegenomen voor in totaal €2,50 maar is ook maar net wie er bij de kassa staat denk ik, stonden geen prijzen op.

Als je op Egston zoekt kom je er achter dat het geen "goedkope rommel" is, zo te zien ook geschroefd en niet gelijmd.

Voor wie nog fans op 5 volt wil laten draaien misschien ook een aanrader...

BlueTooth76 wijzigde deze reactie 09-01-2020 18:02 (25%)

• B2
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 21:27

B2

wa' seggie?

Na mijn mislukte avontuur met speedcomforts wil ik iets zelf gaan bouwen. Om het maar gelijk goed te doen en het te kunnen integreren in Home Assistant (dmv MQTT) dacht ik voor iets met ESP8266 te gaan.

Op zich nog geen ervaring met ESP8266 maar dat moet niet al te veel werk zijn om aan te leren. In het topic kom ik er weinig over tegen. Is er überhaupt iemand hier die meerdere fans op 12V heeft lopen dmv een ESP8266 of iets anders wat MQTT praat? En zo ja, hoe heb je dit dan gedaan?

• JPS
  • Niet online
Er zijn wat esp32 toepassingen, zoek even daarop in dit topic.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21:11
B2 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:33:
Na mijn mislukte avontuur met speedcomforts wil ik iets zelf gaan bouwen. Om het maar gelijk goed te doen en het te kunnen integreren in Home Assistant (dmv MQTT) dacht ik voor iets met ESP8266 te gaan.

Op zich nog geen ervaring met ESP8266 maar dat moet niet al te veel werk zijn om aan te leren. In het topic kom ik er weinig over tegen. Is er überhaupt iemand hier die meerdere fans op 12V heeft lopen dmv een ESP8266 of iets anders wat MQTT praat? En zo ja, hoe heb je dit dan gedaan?
Met ESPhome. Zoek maar in dit topic op esphome.
Wel met een esp32 ipv esp8266. Is van belang als je PWM voor je fans wilt gebruiken.

• B2
  • Laatst online: 21:27

B2

wa' seggie?

jobr schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:10:
[...]

Met ESPhome. Zoek maar in dit topic op esphome.
Wel met een esp32 ipv esp8266. Is van belang als je PWM voor je fans wilt gebruiken.
Inderdaad gevonden. Ben bezig te kijken welke componenten ik nodig heb en een lijstje op AliExpress aan het samen stellen. Als ik de Posts doorgeploegd heb laat ik m’n lijstje nog wel even checken :)

Ok, eerste keer dat ik iets met ESP ga doen. En ongeveer 20 jaar geleden dat ik echt weer met electronica componten bezig ben geweest. Ik wil een test opstelling maken met 4 of 5 fans. Ik heb overal T22 radiatoren, met een diepte van 106mm. Ik denk dus fans van 92mm.
Mooi verwerkt in een profiel, liefst zoals in de post van route99 zodat ik het op de een of andere manier onder de radiator kan hangen.

Waarom een ESP? Ik wil graag het e.e.a. kunnen toevoegen aan mijn HomeAssistant opstelling. Visualiseren van de rotatiesnelheid van de fans, temperatuurmetingen van de radiatoren e.d.

De fans kan ik direct aansturen met een 12V voeding, de voeding van speedcomfort schijnt wel aardig goed te zijn of zijn er andere aan te raden voedingen (veilige)?

Vanuit de 12V moet ik ook 3.3V voor de ESP halen. Hiervoor kan ik denk ik het handigste een buck converter voor gebruiken.

De fans wil ik parallel aansluiten op de ESP.

Boodschappenlijstje :

ESP32 : AliExpress
Temperatuursensor : AliExpress
Buck converter : AliExpress

Verder heb ik nog wat header strips en dupont kabeltjes in mn winkelwagentje zitten. Zie ik nog iets over het hoofd? Ik zoek nog langere kabels voor het aansluiten van de fans. Is bijvoorbeeld zo'n kabel splitter nog handig? Of komen de fans hiermee in serie?

Solderen is geen probleem, maar een prototype bord is misschien ook nog handig. Tips?

B2 wijzigde deze reactie 12-01-2020 09:05 (67%)

• J_oram
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 24-03 15:59
Na aanleiding van dit topic wilde ik ook maar eens gaan testen. Laatst 4 80mm ventilators besteld en ondertussen ontvangen en geplaatst. Allemaal nog even als testopstelling dus nog niet geschakeld met een temperatuur sensor.

Ze hangen nu alle 4 aan een PWM schakelaar, maar zonder te smoren. Het zijn de volgende ventilatoren geworden: https://www.arctic.ac/eu_en/f8-silent.html. Deze doen maar 25,7m³/h op 12V. Gelukkig hoor je ze eigenlijk niet op 12V.

Maar, en nu komt mijn vraag ;), ik voel eigen boven de radiator haast geen luchtstroom. Hoe "erg" voelen jullie de lucht stromen? Echt minimaal? Of voel je wel een echte luchtstroom?

Een echte meting heb ik nog niet kunnen doen, maar vroeg mij dit alvast af. Dank alvast!

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 21:12

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

B2 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 20:24:
[...]
De fans kan ik direct aansturen met een 12V voeding, de voeding van speedcomfort schijnt wel aardig goed te zijn of zijn er andere aan te raden voedingen (veilige)?
Ik heb zelf een voeding besteld op Aliexpress bij een zaak met duizenden positieve reviews: klik. Wil je nog een beetje extra zekerheid, dan kun je op Aliexpress zoeken naar (officiële) Meanwell voedingen.
Is bijvoorbeeld zo'n kabel splitter nog handig? Of komen de fans hiermee in serie?
Lijkt me prima en kan me niet voorstellen dat het in serie is, dan hadden er veel meer klachten in de reviews daarover gestaan.
Zie ik nog iets over het hoofd?
Hou er rekening mee dat je met alleen PWM niet altijd je fans ook daadwerkelijk uit kan zetten. Mijn 140mm fans draaien met PWM op 0 nog steeds, al is het zo zacht dat je nauwelijks luchtflow voelt.
Solderen is geen probleem, maar een prototype bord is misschien ook nog handig. Tips?
Ik heb ooit voor enkele euro's 50 van die bruine bordjes besteld op Aliexpress. Werken prima en ik heb tot 2030 genoeg in huis :P
J_oram schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 22:06:
Maar, en nu komt mijn vraag ;), ik voel eigen boven de radiator haast geen luchtstroom. Hoe "erg" voelen jullie de lucht stromen? Echt minimaal? Of voel je wel een echte luchtstroom?
Het hangt natuurlijk af van hoe hard de fans draaien, maar bij kan de luchtstroom significant kan. Zo hard zelfs dat ik al vrij snel heb geprogrammeerd dat de fans zachter moeten gaan draaien op het moment dat het rolgordijn gesloten wordt. Het rolgordijn wordt anders diagonaal over de radiator heen geblazen, in plaats van dat het gordijn netjes tussen de radiator en het raam zakt :)

Verschil is natuurlijk ook dat jij 80mm fans gebruikt en ik 140mm high speed fans

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Waterkoker
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
0xygen500 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:34:
Ik heb een speedcomfort gekocht om te kijken wat nu het verschil. Wanneer ik mijn hand voor of boven de radiator hang, dan is het juist kouder bij de speedcomfort. Is dit ook de bedoeling, warme lucht die je juist door de ruimte wilt hebben?
je zou een vlammetje van een kaars of (kaarsen)aansteker kunnen proberen. Of een vloeitje voor een sigaret, of sliertjes voor cadeauverpakking oid.

Alsnog blijft het koffiedik kijken maar als ik mijn ventilatoren op 12v zet gaat het vlammetje uit. Als ik op 3v zet, dan beweegt het vlammetje nauwelijks en op 6v wakkert het vlammertje flink. Dus gekozen voor 6v :+

• Kaspers
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:44
Gizz schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:46:
Hou er rekening mee dat je met alleen PWM niet altijd je fans ook daadwerkelijk uit kan zetten. Mijn 140mm fans draaien met PWM op 0 nog steeds, al is het zo zacht dat je nauwelijks luchtflow
Dan heb je het eea niet goed geconfigureerd ben ik bang. Want hier draait er niets meer bij een duty cycle van 0%.

Waar heb je je bit depth en frequency op staan?

Kaspers wijzigde deze reactie 08-02-2020 17:20 (5%)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Kaspers Nee hoor, ik stuur netjes een 25kHz PWM-signaal met 0 als duty cycle :)

Het hangt gewoon af van hoe de fabrikant het bij een fan heeft ingesteld. Er is geen regel die zegt dat alle fans stil moeten staan bij een duty cycle van 0, de fabrikant kan zelf invullen hoe de fan zich gedraagt. Zie bijvoorbeeld ook dit stukje:
The control signal is a square wave operating at 25 kHz, with the duty cycle determining the fan speed. 25kHz is used to raise the sound of the signal above the range of human hearing; use of a lower frequency could produce an audible hum or whine. Typically a fan can be driven between about 30% and 100% of the rated fan speed, using a signal with up to 100% duty cycle. The exact speed behavior (linear, off until a threshold value, or a minimum speed until a threshold) at low control levels is manufacturer dependent.
edit: hier kun je de PWM designrichtlijnen zien. Vanaf pagina 15 zijn er verschillende grafieken m.b.t. het gedrag van de fan binnen de PWM-range. De meeste fans zijn type A en die gaan niet naar 0 rpm bij een duty cycle van 0.

Dit is de grafiek van de door mij gebruikte fans. Lager dan 20% gaat hij niet, maar volgens mij is de lijn van 20% tot 0% gewoon een horizontale lijn. Ik neem in ieder geval geen verschil waar tussen 20% en 0% als ik naar de fans kijk.

Gizz wijzigde deze reactie 08-02-2020 17:33 (26%)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• KifArU
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Voor iedereen die worstelt met de vraag hoeveel fans handig zijn:

Hier heb ik een Jaga type 21 van 180cm breed vol gelegd met 10 Arctic F14 silent fans. (1000 M3/uur totaal)
Met wateraanvoer van rond de 30* en kamertemperatuur van 16-17* was de uitgeblazen lucht ruim 25*.
Uit andere metingen weet ik dat deze convector ergens tussen de 150 en 200 liter water per uur ontvangt.

Dus ik denk op basis hiervan dat het voor de warmte-overdracht is: Hoe meer, hoe beter.
Voor geluid zou dat anders kunnen zijn ;)

• Trancy_dancy
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18-02 07:50
Wij willen ook graag de Jaga Mini gaan plaatsen in onze nieuwe woning. We willen 3 modellen voor in de erker. Echter komt er ook vloerverwarming te liggen. Wat is jullie advies Mbt het monteren van de Java’s? De pootjes kan je, zo ver ik kan zien, niet los aanschaffen.

Elektra ligt over de vloer. Daar boven komt, op broodjes, de vloerverwarming op betongaas. En dan wordt de vloer afgestort met zand/cement. Maar eigenlijk willen we voor het afstorten de verstelbare pootjes plaatsen.
Als je de standaard pootjes plaatst moet je weer goed uitkijken dat je niet door de vloerverwarming heen gaat.
Iemand de gouden tip?

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 23:11

Seafarer

ondertitel

Trancy_dancy schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 00:41:
Wij willen ook graag de Jaga Mini gaan plaatsen in onze nieuwe woning. We willen 3 modellen voor in de erker. Echter komt er ook vloerverwarming te liggen. Wat is jullie advies Mbt het monteren van de Java’s? De pootjes kan je, zo ver ik kan zien, niet los aanschaffen.

Elektra ligt over de vloer. Daar boven komt, op broodjes, de vloerverwarming op betongaas. En dan wordt de vloer afgestort met zand/cement. Maar eigenlijk willen we voor het afstorten de verstelbare pootjes plaatsen.
Als je de standaard pootjes plaatst moet je weer goed uitkijken dat je niet door de vloerverwarming heen gaat.
Iemand de gouden tip?
Ophangen? :)

Het huis is nu toch een puinhoop, dan kun je heel makkelijk die erker versterken met multiplex om weer radiatoren of whatever aan te hangen.

Het wordt dan een hang modelletje. Aansluitingen kun je dan mooi achter de multiplex plaat weg werken evenals een stopcontact voor de DBE. ;)

Seafarer wijzigde deze reactie 14-02-2020 08:11 (15%)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Trancy_dancy
Tegen het raam? ;)
Nee dat wordt hem helaas niet.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Trancy_dancy schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:10:
[...]

Tegen het raam? ;)
Nee dat wordt hem helaas niet.
Een erker met glas tot op vloer niveau?

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 18:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarom plaats je een radiator voor een raam als er nog vloerverwarming wordt aangelegd :?

Kwestie van meer vloerverwarming erin toch? De eerste paar slangen op 5cm h-o-h voor het glas langs tegen de koudeval zou voldoende moeten zijn.

Zonde om er een radiator voor te zetten.

• Trancy_dancy
Seafarer schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:12:
[...]

Een erker met glas tot op vloer niveau?
Ja klopt.
MikeyMan schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:17:
Waarom plaats je een radiator voor een raam als er nog vloerverwarming wordt aangelegd :?

Kwestie van meer vloerverwarming erin toch? De eerste paar slangen op 5cm h-o-h voor het glas langs tegen de koudeval zou voldoende moeten zijn.

Zonde om er een radiator voor te zetten.
Ja dat is bij de schuifpui ook de bedoeling. Echter voor wat extra comfort had de vorige bewoner dit ook al gedaan. En je creëert echt een warmte blok.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 18:56

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Trancy_dancy schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:26:
[...]

Ja klopt.

[...]

Ja dat is bij de schuifpui ook de bedoeling. Echter voor wat extra comfort had de vorige bewoner dit ook al gedaan. En je creëert echt een warmte blok.
Tsjah, zelf weten natuurlijk. Ik vind het zonde van het zicht. :)
Leg desnoods de hele erker 5cm h-o-h, dan is het daar sowieso wel warmer.

• Coldfrog
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 21:17
Trancy_dancy schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 00:41:

Iemand de gouden tip?
Ik zie dat er een aantal suggesties zijn gedaan. Mocht je ze op pootjes zetten, deze zijn los te bestellen. Heb je of komen er gordijnen dan is wandmontage een slechte keuze.

• Trancy_dancy
Coldfrog schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:19:
[...]

Ik zie dat er een aantal suggesties zijn gedaan. Mocht je ze op pootjes zetten, deze zijn los te bestellen. Heb je of komen er gordijnen dan is wandmontage een slechte keuze.
Ze kunnen sowieso niet aan de wand. De erker is van volledig glas.
Ik heb de pootjes niet kunnen vinden. Enig idee waar ze los te bestellen zijn?

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Trancy_dancy schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:27:
[...]

Ze kunnen sowieso niet aan de wand. De erker is van volledig glas.
Ik heb de pootjes niet kunnen vinden. Enig idee waar ze los te bestellen zijn?
bengshop

• Coldfrog
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 21:17
Of de warmteservice. Af en toe staan ze ook op marktplaats (verstandig om Jaga Nederland te bellen en het juiste artikel nummer te achterhalen)

• TommyGun|IA
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Ik denk erover om mijn DIY radiator booster op basis van case-fans en een USB voeding te schakelen met een bimetaal-schakelaar. Ik wilt dat ie bijvoorbeeld sluit vanaf 30° C.
Iemand een idee of dit gaat werken?

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@TommyGun|IA Dat kan, mits je er eentje vindt met de specificaties die bij jouw wens passen.

Een stuk flexibeler is een ESP32 + DS18B20 thermometer. Dan kun je niet alleen zelf je temperatuur(bereik) instellen en veranderen wanneer je maar wilt, maar ook de fans aansturen met PWM (als het PWM-fans zijn) zodat je voor harder of zachter draaien kunt kiezen.

Zo'n bi-metaalschakelaar kan ook, maar dat is aan of uit. En wil je de boel liever een paar graden hoger of lager laten schakelen, dan heb je pech. Echt flexibel is het dus niet :)

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Gizz schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:10:
@TommyGun|IA Dat kan, mits je er eentje vindt met de specificaties die bij jouw wens passen.

Een stuk flexibeler is een ESP32 + DS18B20 thermometer. Dan kun je niet alleen zelf je temperatuur(bereik) instellen en veranderen wanneer je maar wilt, maar ook de fans aansturen met PWM (als het PWM-fans zijn) zodat je voor harder of zachter draaien kunt kiezen.

Zo'n bi-metaalschakelaar kan ook, maar dat is aan of uit. En wil je de boel liever een paar graden hoger of lager laten schakelen, dan heb je pech. Echt flexibel is het dus niet :)
Sonoff TH10 nog makkelijker.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Seafarer Voor alleen het aan- en uitschakelen van de fan wel, maar voor het via PWM aansturen van de fans is de Sonoff TH10 door de gebruikte ESP8266 chip niet handig. De ESP8266 heeft (officieel) een PWM-frequentie van maximaal 1kHz, dus dat kun je gaan horen. De ESP32 heeft daar geen last van, die genereert met 2 vingers in z'n neus een PWM frequentie van 25kHz.

Voor louter aan of uit maakt het natuurlijk niks uit of er een ESP8266 of ESP32 wordt gebruikt :)

• TommyGun|IA
  • Niet online
@Gizz
Ik blijf vooralsnog bij een Clixon. Lekker simpel.

Wie weet of het gaat werken als ik deze SpeedComfort Clixon seriegeschakeld in de voedingskabel plaats van de USB adapter naar case fans?

TommyGun|IA wijzigde deze reactie 19-02-2020 11:13 (22%)

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

TommyGun|IA schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:10:
@Gizz
Ik blijf vooralsnog bij een Clixon. Lekker simpel.

Wie weet of het gaat werken als ik deze SpeedComfort Clixon seriegeschakeld in de voedingskabel plaats van de USB adapter naar case fans?
Clixon is al eerder geprobeerd. En men was er niet tevreden mee,

• TommyGun|IA
  • Niet online
Seafarer schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:25:
[...]

Clixon is al eerder geprobeerd. En men was er niet tevreden mee,
Bedoel je de SpeedComfort Clixon?

Hier is er nog een. Wel aan de dure kant.

• hjsiemer
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 17:45
Naarmate ik mijn CV temperatuur meer en meer knijp komen de problemen bij de convectorput en de licht onderbemeten radiator in de garage aan het licht.

Ik wil voor de convectorput eens kijken of ik 'm kan oppeppen met wat fan's. Tot zo ver geen verassing.
Ik ben van plan het echter wat anders aan te pakken dan de fan's rechtstreeks op de jaga te leggen, notabene ook nog eens op zijn kop. Ik wil dus experimenteren met een alternatieve setup.

Mijn systeem: HR CV ketel met radiatoren een een enkele Jaga in de convectorput bij de schuifpui.
De installatie is waterzijdig ingeregeld d.m.v. een zelfinstellend ventiel van Danfoss op elke radiator, behalve de Jaga in de put.

De put is verder volgens de regels van de kunst uitgevoerd, ware het dat er wel wat extra tussenschotjes bij zouden mogen.

Wat wil ik nu gaan doen:
Ik wil de invoerzijde (kamer zijde) van de put gebruiken als inblaasplenum om de Jaga van onderen aan te blazen. Dit om de lamellen allemaal gelijkmatig van een luchtflow te voorzien zonder dat ik de hele lente (4 meter) moet gaan vol leggen met fans!

Dus: de invoerzijde wordt voorzien van een deksel met een stuk of 8 a 10 fan's, zo groot mogelijk en zo stil mogelijk. De zijkanten van de Jaga scherm ik af tot onder op de put.

De lucht wordt aangezogen uit de kamer en brengt de ruimte onder de Jaga op druk (nou ja, gezien de lek door de jaga is dit verwaarloosbaar) waardoor de flow gelijkmatig langs alle lamellen weer omhoog komt.
precies onder het schot plaats ik over de gehele lengte een simpel afzuigkapfilter zodat de lamellen aan de onderzijde schoon blijven. Tevens verdeelt het filter de flow wat netter over de gehele lente waardoor de flow homogener wordt.

Het deksel met de fans zit ongeveer halverwege de putdiepte met een rooster ervoor tegen grovere stofdeeltjes, lego, konijnenkeutels (als je die hebt) etc.

Wat denken jullie van die aanpak?
Nadeel is uiteraard wel dat de flow helemaal inkakt zonder dat er fans draaien!

If you always do what you always did, you always get what you always got....

• Zwerius
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 28-03 07:22
hjsiemer schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:54:
Naarmate ik mijn CV temperatuur meer en meer knijp komen de problemen bij de convectorput en de licht onderbemeten radiator in de garage aan het licht.

Ik wil voor de convectorput eens kijken of ik 'm kan oppeppen met wat fan's. Tot zo ver geen verassing.
Ik ben van plan het echter wat anders aan te pakken dan de fan's rechtstreeks op de jaga te leggen, notabene ook nog eens op zijn kop. Ik wil dus experimenteren met een alternatieve setup.

Mijn systeem: HR CV ketel met radiatoren een een enkele Jaga in de convectorput bij de schuifpui.
De installatie is waterzijdig ingeregeld d.m.v. een zelfinstellend ventiel van Danfoss op elke radiator, behalve de Jaga in de put.

De put is verder volgens de regels van de kunst uitgevoerd, ware het dat er wel wat extra tussenschotjes bij zouden mogen.

Wat wil ik nu gaan doen:
Ik wil de invoerzijde (kamer zijde) van de put gebruiken als inblaasplenum om de Jaga van onderen aan te blazen. Dit om de lamellen allemaal gelijkmatig van een luchtflow te voorzien zonder dat ik de hele lente (4 meter) moet gaan vol leggen met fans!

Dus: de invoerzijde wordt voorzien van een deksel met een stuk of 8 a 10 fan's, zo groot mogelijk en zo stil mogelijk. De zijkanten van de Jaga scherm ik af tot onder op de put.

De lucht wordt aangezogen uit de kamer en brengt de ruimte onder de Jaga op druk (nou ja, gezien de lek door de jaga is dit verwaarloosbaar) waardoor de flow gelijkmatig langs alle lamellen weer omhoog komt.
precies onder het schot plaats ik over de gehele lengte een simpel afzuigkapfilter zodat de lamellen aan de onderzijde schoon blijven. Tevens verdeelt het filter de flow wat netter over de gehele lente waardoor de flow homogener wordt.

Het deksel met de fans zit ongeveer halverwege de putdiepte met een rooster ervoor tegen grovere stofdeeltjes, lego, konijnenkeutels (als je die hebt) etc.

Wat denken jullie van die aanpak?
Je kunt ook nog overwegen om de fans schuin in het toevoertraject te zetten. Er passen dan grotere fans (grotere diameter) in. En grotere fans hebben een lager toerental nodig, om dezelfde opbrengst te produceren. En lager toerental betekent in de praktijk: minder geluid.

Zwerius Kriegsman

• hjsiemer
Dat heb ik ook overwogen, maar heel veel extra brengt dat niet vanwege de inbouwdiepte van de grotere fan. De hoek komt dan heel ongunstig uit
.
Voor het aangezicht zou het wel beter zijn! Voor de flow niet.

Hier een plaatje bij het praatje:

hjsiemer wijzigde deze reactie 19-02-2020 12:47 (75%)

• Zwerius
hjsiemer schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:33:
Dat heb ik ook overwogen, maar heel veel extra brengt dat niet vanwege de inbouwdiepte.
Ik probeer even een tekeningetje te maken en te plaatsen :-)
Probeer (indien mogelijk) wel, om de fans op tochtband te laten rusten en niet direct op een triplex plaat oid.
Dat voorkomt een hoop extra geluid.

Zwerius Kriegsman

• hjsiemer
Jazeker, alles isoleren, liefst op siliconen.
Grote speakers had ik al :-)

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

TommyGun|IA schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:43:
[...]

Bedoel je de SpeedComfort Clixon?

Hier is er nog een. Wel aan de dure kant.
Als je boven aan deze pagina in het zoekveld "clixon" typt kom je alles tegen.

Ik zou persoonlijk ook geen clixon nemen.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

hjsiemer schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:54:

Gaat er dan niet een beetje erg veel water door die Jaga?
Danfoss komt dacht ik niet verder dan 125 ltr/uur, als de jaga niet ingeregeld is gaat daar makkelijk 2 of 300 ltr/uur doorheen.
Dat zou de te kleine afmetingen wel iets moeten compenseren.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

hjsiemer schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:33:
Dat heb ik ook overwogen, maar heel veel extra brengt dat niet vanwege de inbouwdiepte van de grotere fan. De hoek komt dan heel ongunstig uit
.

Hier een plaatje bij het praatje:
[Afbeelding]
Ik zou dat iets anders doen.

Het grove filter weglaten. En dit vervangen door dat blauwe filter wat waarschijnlijk ook een fijn filter is.

- Hoe groter een fijn filter is hoe minder weerstand het geeft.
- Je kunt van boven zien of het filter vuil is geworden zonder iets los te halen.
- Het filter zal iets ventilator geluid dempen.
- En je ventilatoren blijven ook schoon.

• hjsiemer
Dan wordt het 2x een 'blauw' filter. Het 2e is echt nodig om de stroming mooi homogeen te krijgen.
Bedankt dus voor je inzichten!

De Jaga is trouwens geknepen met de regelknop (geen thermostaat, ik gebruik 'm ook als by-pass momenteel ivm Evohome) By-pass moet ik dus ook nog regelen. Wel een goede tip natuurlijk.

Bijkomende voordelen van mijn opstelling: De lucht van de uitgaande kant van de fan heeft een richting, de ingaande niet of pas heel dicht op het oppervlak (zuig maar eens een kaarsje uit) Dat betekent lagere luchtsnelheid bij het verlaten van de put (namelijk geen geconcentreerde jet en lokaal grote snelheidsverschillen, maar netjes verdeeld over het hele oppervlak dus, minder of geen wapperende gordijnen.

Daardoor gaat ook het geluid de put in, in plaats van de put uit!

Ik ga nu eerst maar eens wat fans bestellen en wat prutsen... Leuk!

hjsiemer wijzigde deze reactie 19-02-2020 22:41 (14%)

• Zwerius
hjsiemer schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 21:57:

Daardoor gaat ook het geluid de put in, in plaats van de put uit!
Geluid komt evengoed van de inlaatkant als van de uitlaatkant van een fan.
Stel de fan zuigt aan met een luchtsnelheid van 10 m/s (en dat is al knap hoog) en je vergelijkt dat even met de geluidssnelheid van geluid in lucht (ca. 300 m/s).
Dan zie je dat het geluid niet aan de inlaatkant wordt "weggezogen", maar nog steeds met 290 m/s naar buiten komt.

Zwerius Kriegsman

• TommyGun|IA
  • Niet online
Ik heb deze ophanging gemaakt voor het monteren van "6 140 mm fans met 2 aluminium U profielen van iedere 140 cm". 6 van deze combinaties houden met gemak de boel in de lucht.

http://members.ziggo.nl/renkers/magneten-1.jpg

http://members.ziggo.nl/renkers/magneten-2.jpg

http://members.ziggo.nl/renkers/magneten-3.jpg

Als de Corona toestand voorbij is vervang ik de twee magneten door een enkele zoals deze. Op dit moment is de levertijd Op Ali enorm lang.
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1wGHVJpXXXXaDXVXXq6xXFXXXI/U-JOVAN-10-Stks-partij-20X10X5-Mm-Gat-4-Mm-N35-Super-Sterke-Blok-Ring-Magneten.jpg

TommyGun|IA wijzigde deze reactie 20-02-2020 12:11 (50%)

• hjsiemer
Zwerius schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 11:16:
[...]

Geluid komt evengoed van de inlaatkant als van de uitlaatkant van een fan.
Stel de fan zuigt aan met een luchtsnelheid van 10 m/s (en dat is al knap hoog) en je vergelijkt dat even met de geluidssnelheid van geluid in lucht (ca. 300 m/s).
Dan zie je dat het geluid niet aan de inlaatkant wordt "weggezogen", maar nog steeds met 290 m/s naar buiten komt.
Dat klopt als een bus natuurlijk :) maar dat geldt enkel voor het geluid van de fan zelf. Als de jet zelf iets raakt ontstaan wervelingen en dat hoor je ook. De jet zit straks in de put, niet in de ruimte. Ik denk dat het effect verwaarloosbaar is. Misschien meet ik het nog wel ff :9

Vraagje: Ik heb ca. 4 meter te overbruggen. Hoe verlengen jullie de korte kabeltjes aan de fans? Alle verlengkabeltjes die ik vind zijn 27cm en dat is veel te weinig :'(

Ik heb 9x Noctua NF-S12B Redux, 120mm, 1200rpm, PWM,
Als controller deze: https://www.aliexpress.com/item/33012148528.html (heb ik wat te spelen)
En dan deze: https://www.aliexpress.com/item/4000420928862.html achter 1 van de kanalen om van 1 naar 10 kanalen te gaan.

Of zie ik nu nog iets over het hoofd?

hjsiemer wijzigde deze reactie 20-02-2020 15:38 (24%)

• TommyGun|IA
  • Niet online
Vandaag een SpeedComfort Clixon getest icm met mijn DIY radiator-booster met case-fans installatie. Het werkt uitstekend.

In deze video was de radiatortemperatuur circa °42 graden toen ik de clixon erop plakte.
Na 30 seconden schakelt ie in.

http://members.ziggo.nl/renkers/speedcomfort-clixon.jpg

TommyGun|IA wijzigde deze reactie 21-02-2020 17:23 (36%)

• route99
Tnx voor het delen. Leuk.
Kun je zien welk merk/code deze clixon heeft?

• TommyGun|IA
  • Niet online
Nee helaas,
Dat staat niet aan de buitenkant.
Dit is de unit die ik heb.

TommyGun|IA wijzigde deze reactie 21-02-2020 20:13 (37%)

• route99
Gaat ie makkelijk open om ff te kijken.. ;)

edit:22/2//2020
wat het type nummer is?
Ik kwam destijds niet verder dan dit:
route99 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
The device(s) is activated by a heat
sensor that is triggered by radiator temperature (32ºC). During the cooling phase,
SpeedComfort stops operating when radiator temperature reaches 25"C.
Ik kon er geen 100% zekerheid van terugvinden welke het was. Heb recent kort overwogen om er een aantal uit CN te laten komen, maar heb toch toen voor de elektronische aan/uit regeling gekozen, die 2 weken geleden binnen is gekomen. Ik wacht nog op de doosjes, maar die zitten mogelijk vast in het vervelende Corona gedoe.
Dus het is vooral de nieuwsgierigheid wat me drijft.

Als je de Thermostaatschakelaar online bestelt omdat ie toevallig niet in een lokale winkel te koop is, reken dan nog even op € 5,95 extra verzendkosten.
Artikel H: Thermostaatschakelaar
Aantal: 2Prijs: € 8,50Totaal: € 17,00
Subtotaal€ 17,00Verzendkosten€ 5,95
(Inclusief 21.0% BTW: € 3,98)Totaal€ 22,95
die 8.50 per stuk euro is wel het goedkoopste wat ik sinds de vorige keer gezien heb zover ik me herinner.

route99 wijzigde deze reactie 22-02-2020 09:34 (93%)

• TommyGun|IA
  • Niet online
Op deze infraroodvideo kun je zien wanneer de SpeedComfort Clixon inschakelt (na 5 minuten).
Uitschakelen doet ie als de radiator iets boven de 20 graden is. Dit heb ik niet exact gemeten.
Op de temperatuurweergave van de Flir One Pro infraroodcamera klopt durf ik niet te zeggen. Reflecties kunnen de weergave beïnvloeden.

TommyGun|IA wijzigde deze reactie 22-02-2020 12:41 (10%)

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

@TommyGun|IA
Heel mooi duidelijk filmpje.
Ook het opwarmen van de radiator is heel mooi te zien.

Ik zou de clixon aan het begin van de radiator zetten zodat de ventilatoren wat eerder starten.

• TommyGun|IA
  • Niet online
Nogmaals een infraroodvideo van mijn radiator. Het is een timelapse van 30 minuten gecomprimeerd naar 30 seconden. Inclusief kat.

@Seafarer De Clixon zit nu rechtsboven. Bedankt voor de tip.

TommyGun|IA wijzigde deze reactie 23-02-2020 09:17 (43%)

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18:37
TommyGun|IA schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:32:
Nogmaals een infraroodvideo van mijn radiator. Het is een timelapse van 30 minuten gecomprimeerd naar 30 seconden. Inclusief kat.

[YouTube: Timelapse Infrarood opname van het 30 minuten opwarmen van een radiator.]
Je kat maakt het wel spannend ;-)

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** NIX **

• route99
Mooie filmpjes....
Valt op: Je kunt nog niet naar lagere water-T van het systeem?
Water-T v/d CV op 65ºC of.... ?

• TommyGun|IA
  • Niet online
Zo dan, de radiator ventilator is af.

Hoofdingrediënten
- 6 stuks 140 mm case fan
- 2 stuks aluminium U-profiel 1400x10x10 mm
- 6 stuks magneet met verzonken gat
- DIY case fan verlengkabel met aansluiting voor clixon
- SpeedComfort clixon
- DIY samenstelling van USB kabel en case fan verlengkabel.
- USB lader
- case fan splitter 1 naar 6

http://members.ziggo.nl/renkers/radiator-ventilator.jpg

En nog maar eens een Infrarood timelapse van mijn radiator die opwarmt en afkoelt. De ventilatoren zijn in bedrijf maar dat is niet echt te zien in de opname.

TommyGun|IA wijzigde deze reactie 23-02-2020 10:09 (44%)

• KifArU
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
De ketel ook anders ingesteld of is dat temperatuurverschil puur door de ventilatoren?

• route99
Was mij juist eerder opgevallen dat de T nogal hoog stond en dan toch fans... waar je dat anders verwacht....
Valt op: Je kunt nog niet naar lagere water-T van het systeem?
Water-T v/d CV op 65ºC of.... ?

• TommyGun|IA
  • Niet online
Het uitgangspunt was dat ik boosters wilde maken voor de radiator en convectorput. Met keteltemperatuur en ΔT heb ik me (nog) niet bemoeid.
Voor de convectorput is het sowieso een upgrade. Lucht wordt echt uit de bak gezogen. Of het voor de radiator veel uitmaakt weet ik niet. Maar nu heb ik de mogelijkheid om de keteltemperatuur te verlagen.

Het was natuurlijk vooral een leuk project om te doen.

Heb er ook veel van geleerd zoals:
• schakelen met clixon’s werkt perfect.
• bij een convectorput is tunneling belangrijk, bij voorkeur één luchtkamer per fan.
• DIY systemen met 12” en 14” fans zijn veel stiller (haast onhoorbaar) dan kant en klare varianten met 6” en 7” fans (grote fans kunnen langzaam draaien op lage voltages en toch genoeg lucht verplaatsen). Dit kan het verschil maken of het voor de vrouw des huizen acceptabel is.
• met aluminium U-profielen zijn constructies eenvoudig te maken.
• met case fan spiltters en case fan verlengkabels hoeft er weinig gesoldeerd te worden.
• magneten met verzonken gat, vastgeschroefd aan het profiel, zijn handig om de constructie onder de radiator te klikken.
• grote fans draaien met een USB voeding snel genoeg.
• de natuurlijke convectie ‘krijgt een zetje’. Hard blazen of zuigen is niet nodig.
• case-fans zijn kostbaar. Ze 2e hands regelen heeft de voorkeur.
• infrarood-video’s maken is tof.
• de clixon moet op de plek die het eerst opwarmt.
• de SpeedComfort clixon werkt handig vanwege het temperatuurbereik en de magneten.
• clixon’s geven een goed hoorbare klik. Zo weet je wanneer ie schakelt.
• 5 tot 7 volt is genoeg

Dit is een timelapse van mijn convectorput. Ik denk niet dat de temperaturen juist weergegeven worden in deze video vanwege reflecties uit de omgeving.
Na 7 minuten schakelen de fans in en na 45 minuten schakelen ze weer uit.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

TommyGun|IA schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:37:
• infrarood-video’s maken is tof.
Dat zeker! Welke FLIR is dit? :)

Over je hoge watertemperatuur is al door anderen iets geschreven (op het gebied van energieverbruik). Waar ik je nog voor wil waarschuwen is om je temperatuur niet nog hoger in te stellen (als testje bijvoorbeeld), omdat op een gegeven moment je magneten dan tijdelijk dan wel permanent hun magnetisme verliezen. Bij bijvoorbeeld 3d-printers met een verwarmbaar magnetisch printoppervlak wordt 60 graden als veilig maximum aangehouden.

Qua comfort én energieverbruik zou het handiger zijn om je fans te kunnen regelen. Lekker op 100% snelheid als het koud is en er niemand aanwezig in de ruimte zodat de boel snel opwarmt. En lager als je aanwezig bent i.v.m. geluidsoverlast. Zo heb ik het nu ook zo ingesteld. Maar goed, je gaf aan bewust alleen een aan/uit-schakeling te willen met een Clixon :)

Verder ben ik wel benieuwd of je iets ziet van jouw fans, want je alu-profiel is vrij laag.

• TommyGun|IA
  • Niet online
@Gizz De Flir One Pro. Fantastisch apparaat.
Zo heb ik de video's gemaakt.
http://members.ziggo.nl/renkers/making-off.jpg

@Gizz Goeie tip over het magnetisme. Ik ga wellicht in het nieuwe stookseizoen aan de slag met het inregelen van de CV ketel.

@Gizz Mijn ventilatoren zijn zo stil dat je ze alleen hoort als je je oren er tegenaan legt. Wat het energieverbruik is weet ik nog niet, ik heb een WCD plug energiemeter besteld. De fans van SpeedComfort kosten volgens SpeedComfort minder dan een euro per jaar aan energie.
Een ander voordeel van een Clixon is dat ze compact zijn en daardoor makkelijk weg te werken.

@Gizz Ik overweeg om in het najaar deze aluminium strip, gespoten in radiatorlak, ertegenaan te schroeven.
http://members.ziggo.nl/renkers/profiel-1.jpg

http://members.ziggo.nl/renkers/profiel-2.jpg

TommyGun|IA wijzigde deze reactie 24-02-2020 14:29 (17%)

• hjsiemer
Leuke filmpjes en volgens mij heel goed dat de fans op spacers staan!
Mijn fan's zijn binnen dus ik heb wat te bouwen zolang ik wacht op de componenten voor de regeling.

Ik zou wel eens benieuwd zijn naar een rookproef om te zien hoe de flow is met jouw opstelling!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

TommyGun|IA schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:10:
@Gizz Mijn ventilatoren zijn zo stil dat je ze alleen hoort als je je oren er tegenaan legt. Wat het energieverbruik is weet ik nog niet, ik heb een WCD plug energiemeter besteld.
Ik doelde eigenlijk op het gasverbruik :) Hoe harder je fans draaien, des te meer warmte er ontrokken wordt aan het water in de radiator. En hoe groter het verschil tussen het water dat je radiator in gaat en het water dat retour gaat, hoe beter.

• TommyGun|IA
  • Niet online
@hjsiemer Met rook zeg je, moet ik dan eerst de rookmelder weghalen of weet je een of andere schone manier?

Tzt zal ik wat meer prik proberen dan de 5 volt USB voeding waarop de 140 mm fans nu draaien. Ik vind met USB voeden een elegante oplossing dus als ik het zo kan laten zou het mooi wezen.

Deze 'fan assisted radiators' zijn best interessant.
https://les.mitsubishiele...tic/radiator/i-life2-slim
https://www.grantuk.com/products/fan-convectors/solo/

• hjsiemer
Je kunt met een sigaartje voorzichtig rook inblazen om te zien wat de luchtstroom doet.
Rookmelder zou ik wel uitzetten ja :-)

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

TommyGun|IA schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:44:
@hjsiemer Met rook zeg je, moet ik dan eerst de rookmelder weghalen of weet je een of andere schone manier?

Tzt zal ik wat meer prik proberen dan de 5 volt USB voeding waarop de 140 mm fans nu draaien. Ik vind met USB voeden een elegante oplossing dus als ik het zo kan laten zou het mooi wezen.

Deze 'fan assisted radiators' zijn best interessant.
https://les.mitsubishiele...tic/radiator/i-life2-slim
https://www.grantuk.com/products/fan-convectors/solo/
convector radiator zoals een Brise en een Briza. Maar heb je de prijs al eens bekeken. 8)7

• TommyGun|IA
  • Niet online
Mijn zes Fractal Design Dynamic X2 GP-14 fans en Amazon Alexa USB lader gebruiken gezamenlijk 2 Watt.
De lader gebruikt in ruste 0 Watt.
Tenzij er niets klopt van de meting/meter natuurlijk.

TommyGun|IA wijzigde deze reactie 28-02-2020 09:05 (61%)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@TommyGun|IA Meters zijn bij dit soort lage vermogens verre van nauwkeurig. Maar het verbruik zal ook niet tientallen watts hoger liggen.

Even een rekensommetje:

De X2 GP-14 gebruikt volgens de specificaties 1,32W op maximale snelheid (12v, geen PWM). Zes stuks is dan 7,92W.
Als we ervan uitgaan dat het vermogen lineair schaalt met de spanning (wellicht een simplificatie, maar ach) dan verbruiken de zes fans op 7 volt: (7/12) * 7,92W = 4,62W
En op 5 volt (usb): (5/12) * 7,92W = 3,3W

Daar komen dan nog de verliezen van de adapter bij. Gemakshalve zou ik van minimaal het dubbele verbruik uitgaan van wat je meter aangeeft :)

Gizz wijzigde deze reactie 28-02-2020 10:36 (6%)

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zag dat Jaga een unit heeft welke op basis van co2 lucht van buiten aan zuigt;
https://www.jaga.nl/producten/oxygen2/

Iemand daar ervaring mee? Zou het positief of negatief invloed hebben op de warmteafgifte?
Anders ga ik ze even mailen. Als er een tweeweg klep in zit, kan de fan natuurlijk prima lucht door de radiator heen zuigen wanneer er geen lucht van buiten nodig is, zo is mijn gedachten. Maar dan moet er wel een tweewegklep tussen zitten.

Heb al jaren een zelfbouw DBE oplossing, staat ook ergens in dit topic denk ik. 8 fan's, arduino, temperatuursenor. En de woonkamer is super snel warm 8-) Dus in het nieuwe huis gaan die ouderwetse radiatoren er uit, spouw checken, vensterbank vervangen zodat de radiator vrij zijn lucht kwijt kan. En dan een mooie Jaga plat tegen de muur. Met fans er in of die oxgen module.

_ferry_ wijzigde deze reactie 28-02-2020 11:02 (14%)

• TommyGun|IA
  • Niet online
Thanx @Gizz
Ik had al een vermoeden dat de meter niet heel nauwkeurig is. Zie ook deze meting met een SpeedComfort.

Volgens de fabrikant van SpeedComfort gebruikt hun adapter geen stroom als deze onbelast is.

Omdat ik werk met een mechanische schakelaar, de clixon, gebruikt in ruste alleen de adapter energie en alleen in het winterseizoen.

TommyGun|IA wijzigde deze reactie 28-02-2020 11:01 (25%)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@_ferry_ Hoe zit het met de algehele ventilatie in je nieuwe huis, mechanisch ventilatie of balans met WTW? Ik zou eerder daar kijken naar CO2-gestuurd ventileren dan dat je het met je radiator op gaat lossen. Scheelt je ook veel extra gaten in je gevel. De sensoren bouw je zelf voor €20 per stuk op basis van de MH-Z19B sensor :)

Gizz wijzigde deze reactie 28-02-2020 11:02 (5%)

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Gizz schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:01:
@_ferry_ Hoe zit het met de algehele ventilatie in je nieuwe huis, mechanisch ventilatie of balans met WTW? Ik zou eerder daar kijken naar CO2-gestuurd ventileren dan dat je het met je radiator op gaat lossen. De sensoren bouw je zelf voor €20 per stuk op basis van de MH-Z19B sensor :)
Passief, met van die roosters boven de ramen. Dus mijn gedachten was zo'n ding in de woonkamer inbouwen (is een bescheiden opening in de muur), en een standaard ventilator op zolder plaatsen die via het trapgat zorgt voor een luchtstroom. Kans is ook wel dat als die unit aanstaat er nauwelijks nog lucht via de andere kamers binnen komt omdat je al zoveel lucht via de woonkamer binnen haalt.

Zelfbouw is ook zeker een optie, kost een stuk minder, en bijvoorbeeld een RH sensor in de douche zodat je niet met open raampjes hoeft te tobben na het douchen. Maar komende tijd al een hoop te klussen denk ik :Y)

_ferry_ wijzigde deze reactie 28-02-2020 11:07 (10%)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ventileren met een open raam in de badkamer is sowieso geen goed idee. Je wilt dat de warme droge lucht uit je huis het vocht in de badkamer opneemt voordat het naar buiten wordt afgevoerd. Dat werkt voor geen meter als je koude verzadigde lucht direct van buiten gebruikt.

Voor het afkoelen van je badkamer waardoor al het vocht neerslaat op je tegels is het briljant, maar dat wil je juist niet :P

Ik heb zelf het ventilatierooster en het raam in de badkamer altijd dicht, behalve in de zomer als door het douchen het juist te warm wordt binnen.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Gizz schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:08:
Ventileren met een open raam in de badkamer is sowieso geen goed idee. Je wilt dat de warme droge lucht uit je huis het vocht in de badkamer opneemt voordat het naar buiten wordt afgevoerd. Dat werkt voor geen meter als je koude verzadigde lucht direct van buiten gebruikt.

Voor het afkoelen van je badkamer waardoor al het vocht neerslaat op je tegels is het briljant, maar dat wil je juist niet :P

Ik heb zelf het ventilatierooster en het raam in de badkamer altijd dicht, behalve in de zomer als door het douchen het juist te warm wordt binnen.
Hier ook. Al 25 jaar doen we dat zo.
Sterker nog er is geen ventilatie rooster meer. De afzuiging zorgt voor ventilatie met een vergrootte spleet onder de deur van 22mm.

De ventilator gaat naar standje 3 als de warmwaterleiding naar de douche 50 graden wordt.

• route99
Gizz schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:33:
@TommyGun|IA Meters zijn bij dit soort lage vermogens verre van nauwkeurig. Maar het verbruik zal ook niet tientallen watts hoger liggen.
Ook @TommyGun|IA
@Gizz Inderdaad blijft erg lastig, mee eens. Zeker aan de onderkant van het meet bereik heb je meestal te maken met hele grote fouten in de meting (zit "erin" gebakken by default... bij elke meter is de onderkant een van de zwakste kanten van het bereik mbt de nauwkeurigheid).

Mijn Noctoa NF9 PWM uit dit verhaal trekken bij de instelling die ik gebruik 38mA per fan bij 7,75 V dus das net iets onder de 0.3 watt per fan. Het zijn er 9 dus.. 2,7 W plus het adapter verbruik (nl ook rendementsverliezen)....

De 20 cm Noctua Noctua-NF-A20-PWM daar heb ik alleen de totale stroom van gemeten 105-110mA bij ook ca 7.75V is dus voor 5 fans ruim onder de 1 Watt + het adapter verbruik (nl ook rendementsverliezen)...

Met een goede digitale meter is beter dan 1% nauwkeurigheid te halen en dat geeft dus een stuk betrouwbaardere meting dan de zgn Powermeters.
Als de adapters een rendement hebben van 80% dan moeten de verbruiken nog door 0.8 gedeeld worden om het echt verbruik te weten.

PS: ik had ook zo een vermogensmeter liggen voor andere doeleinden, maar in deze gevallen kun je er werkelijk helaas heel weinig mee, is ook mijn ervaring (was ook obv de specs/en mijn beta-achtergrond mijn verwachting wel).

• guidonno
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 25-03 11:25
Hi Tweakers,

Thuis heb ik 5 jaar terug moderne Jaga mini's (4KW) laten plaatsen. Die prachtig uitziende convectoren doen het perfect.
Echter merk ik dat de werking van de convectoren heel anders is dan de mega radiator (4KW) aan de andere kant van het huis.

Bij hoge temperaturen doet de radiator het beter en bij lage de convectoren. Ik ziou dus wat meer balans willen brengen in huis door het plaatsen van ventilatoren. Ook zou het mooi zijn als de aanvoer van de CV iets omlaag kan. Bij hard stoken worden de radiatoren erg warm en ontstaat er een drukkend (hoofdpijn) klimaat in huis.
Als ik de afgfte kan verhogen op een lage temperatuur kan dat wellicht schelen.

Waar zal ik beginnen, de radiator of de convector?

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

guidonno schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:17:
Hi Tweakers,

Thuis heb ik 5 jaar terug moderne Jaga mini's (4KW) laten plaatsen. Die prachtig uitziende convectoren doen het perfect.
Echter merk ik dat de werking van de convectoren heel anders is dan de mega radiator (4KW) aan de andere kant van het huis.

Bij hoge temperaturen doet de radiator het beter en bij lage de convectoren. Ik ziou dus wat meer balans willen brengen in huis door het plaatsen van ventilatoren. Ook zou het mooi zijn als de aanvoer van de CV iets omlaag kan. Bij hard stoken worden de radiatoren erg warm en ontstaat er een drukkend (hoofdpijn) klimaat in huis.
Als ik de afgfte kan verhogen op een lage temperatuur kan dat wellicht schelen.

Waar zal ik beginnen, de radiator of de convector?
Waarom stook je hard als dit klachten veroorzaakt?

Wat is hard ? 65 graden 70, 80 graden ?

• TommyGun|IA
  • Niet online
Ha @guidonno

Ik denk dat je het beste kunt beginnen met je convector. Omdat de lamellen zorgen voor een groot oppervlak kun je er met ventilatoren veel lucht langs blazen waardoor er veel warmte wordt afgegeven.
En je kunt de ventilatoren onzichtbaar wegwerken in de convector. Bij een radiator zijn ze meestal zichtbaar.

Je kunt kiezen voor Jaga ventilatoren, mits ze passen. Die kosten wel hopi plakka.
Of bouw zelf een systeem. Ik heb hier de laatste paar weken veel over gepost over een zelfbouwproject.

Als het vemogen van de radiator te ver zakt kun je daar natuurlijk ook ventilatoren aanhangen. Let wel dat op de markt verkrijgbare systemen kleine ventilatoren bevatten. Deze moeten hard draaien om lucht te verplaatsen en dat geeft herrie. Ook is het ontwerp van de bladen nogal simpel, in tegenstelling tot casefans. Ook zijn casefans meestal goed gelagerd.

• guidonno
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 25-03 11:25
Dankje voor je uitgebreide reactie. Zojuist even gekeken naar Jaga. 400,- ben ik zo kwijt!

Zelfbouw lijkt mij inderdaad het mooist. Welke ventilatoren adviseren jullie? En hoe kan ik het best een 40C schakelaar ertussen bouwen? Ik dacht eerst aan een Sonoff, maar dit is volgens mij een beetje overbodig.

Be quiet! Pure Wings 2 of Scythe GlideStream

Dit lijkt mij wel wat. Flinke afmeting en niet teveel geluid. Ook zijn de randen minder groot zodat dit de luchttoevoer nadelig beinvloed.
Of adviseren jullie andere ventilatoren?

guidonno wijzigde deze reactie 15-03-2020 13:35 (20%)

• Marc Vi.
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 16-03 00:36
Ik heb een booster gemaakt voor mijn convectoren met Be Quiet! Pure Wings 2 van 120 mm.
Zeer tevreden mee. Wat teruggedraaid in toerental zijn ze nauwelijks/niet hoorbaar.

Wie heeft trouwens een advies over een optimale luchtsnelheid/luchtdebiet?
Heeft iemand ooit metingen gedaan aan de Jaga DBE ventilatoren? Of Climate Booster?

• TommyGun|IA
  • Niet online
Voedt de 12 volt casefans met een voltage van 5 tot 8 volt. Dit is een kwestie van experimenten. Ik voedt mijn 6 140 mm casefans met een 5 volt USB lader.

Voor het schakelen raad ik een clixon aan, bijvoorbeeld die van speedcomfort omdat deze het juiste temperatuurbereik heeft en magneten bevat om eenvoudig te bevestigen bij de waterinvoer.
Of zoek zelf uit waar je een losse clixon kunt kopen die inschakelt bij circa 33 graden en uitschakelt bij circa 23 graden.

Als het past kun je beter voor wat grotere casefans gaan. Die kunnen namelijk langzamer draaien bij dezelfde luchtverplaatsing. bijvoorbeeld be quiet! Pure Wings 2, 140mm of 200 mm fans.

Als je helemaal los wilt gaan en er ruimte voor hebt kun je per fan een luchtkamer maken. Dan wordt alle lucht door de ventilatoren gedwongen.
Dus niet zo.

Kijk ook eens hier.

TommyGun|IA wijzigde deze reactie 16-03-2020 08:35 (22%)

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

guidonno schreef op zondag 15 maart 2020 @ 13:23:
Zelfbouw lijkt mij inderdaad het mooist. Welke ventilatoren adviseren jullie? En hoe kan ik het best een 40C schakelaar ertussen bouwen? Ik dacht eerst aan een Sonoff, maar dit is volgens mij een beetje overbodig.
Een Sonoff kan, maar het kan kleiner en met meer functionaliteit De Sonoff is namelijk een ESP8226-bordje met relais. Als je ventilatoren met PWM-aansturing neemt, kun je ze mooi traploos regelen i.p.v. alleen aan/uit. Daarvoor heb je dan een ESP32 nodig, want de ESP8266 kan het PWM-signaal niet niet op een hoge frequentie uitzenden waardoor je gebrom hoort. Je kunt dan de snelheid laten variëren aan de hand van de temperatuur, of je wel of niet thuis bent etc.

Boodschappenlijstje:
Een ESP32-bordje
Thermometer die je op de radiator plakt
En natuurlijk je ventilatoren zelf en een voeding.

Bestel je in China (we zitten toch snel aan het eind van het stookseizoen), dan heb je een ESP32 en de thermometer voor een tientje samen.
Be quiet! Pure Wings 2 of Scythe GlideStream
De Pure Wings 2 kunnen helemaal uit via PWM. Van de GlideStream kan ik dat niet vinden.

Gizz wijzigde deze reactie 16-03-2020 08:33 (3%)

Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True