@
Alphaxe Waar veel mensen "last" van hebben: Je varieert nooit een ding en dan wacht je bijv 5 jaar om enig idee van de impact voor jouw situatie te hebben.... dus het puur toewijzen van effecten op het gas aan 1
ding op het verbruik is lastig.
Wel als je grote klappers maakt zoals @
Waterkoker beschreef.
Ons verbruik was altijd 1300-1500m3 afh v/d winter, maar ook met 3 kids, maar sinds we jaren geleden een HR-ketel hebben is het gezakt naar bijna ca1000-1100m3, met wisselende thuisbezetting, zijn de kids er wel of niet. We verwarmen voor de kamer/open keuken, dus dat maakt voor het aantal personen amper uit.
Onze doorzonwoning uit '81, 12 meter diep, is maar redelijk geïsoleerd (dak 4 cm PUR), veel glas (wel bijna alles dubbel) maar wel rolluiken, glaswol onder de vloer (grond zeil komt nog tegen vocht optrekken). Relatief weinig buiten muren maar ivm lange daken.
We hebben begin van het jaar via ELMG een buurt scan gedaan, ca 15 min per huis om een indruk te krijgen en obv deze scan hebben we ons huis door hen helemaal laten testen: kosten €76.=.
We hadden echt mazzel, staat 1,5 uur voor, hij heeft er 3 uur voor uitgetrokken en we kregen nog een rapport met alle IR-foto's en aanbevelingen.
Dus ik ben nu bezig om de zgn "hots spots" aan te pakken, waarvan een paar er al op ons lijstje stonden, puur vanwege het comfort al, oa de voordeur van ons huis + het raampje erboven zijn de energie ramen die enkel glas zijn. Op 12/12 hoop ik het dubbel glas HR++ ) binnen te krijgen en dan meteen aan de slag. Had het van de zomer willen doen maar agv mantelzorg/familieomstandigheden niet gelukt.
We hebben veel Velux ramen uit de jaren 80, wel dubbel glas (16 mm totale dikte meen ik), er is 24 mm als upgrade te koop, niet goedkoop ook als je het zelf doet (Velux is niet goedkoop..).
Iemand tips/ervaringen nav zulke vervangingen van Velux ramen? Het zal zeker in het comfort schelen, maar verder.
@
Alphaxe Jouw vraag uiteraard naar ervaringen verbruik "met de fans" :
Het effect van zelfbouw fan-systemen, en de ketel van 85 omlaag naar ruim 50ºC :
Begin 2019 heb ik dus beneden de 2 grote radiatoren van fans voorzien, zie mijn bijdragen daar over.
Het verbruik:
2019-2018-2017-2016
*725--998---992--938 m3/j
* 2019 is nog niet "uit", vul ik voor de rest van dit jaar het hogere verbruik van 2018 in kom ik op 937 en neem ik 2016 als leidraad kom ik op ca 900.
Erg dunnetjes om te zeggen de nieuwe trend wordt... naar beneden want 2016 was ook laag....ik maak dus nog even een pas op de plaats wegens te weinig nieuwe data en hoop dat het wel een trend wordt die zo laag blijft of nog lager....
De jaren voor 2016 moet ik nog uitzoeken (totaal moet ik wel teug kunnen vinden, maar ik wil het per maand nog hebben) .
[
Voor 4% gewijzigd door
route99 op 06-12-2019 10:30
]