LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 21 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:12
LinuxMan schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 22:33:
[...]

Ik regel de ventilatoren op de retourtemperatuur van de radiator. Pas als die begint te stijgen gaan de ventilatoren draaien (want dan begint het rendement van de CV pas af te nemen).
Ik heb een Briza maar die laat ik al op de laagste ventilator stand aangaan bij 25 graden aanvoer.
25 graden is altijd meer dan de kamer temperatuur dus eigenlijk ieder graadje uit dat water trekken.

Het retour water naar de ketel wordt zo koud mogelijk gehouden. Meer condensatie.

Ook bij gewone radiatoren lijkt het me beter om de aanvoer te nemen. Je wilt eigenlijk met lage water temperaturen verwarmen hierdoor help je het schoorsteen effect van de radiator om zeep. De ventilatoren vangen dit weer op door geforceerd te koelen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 18-10 21:40
Aziraphale schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 20:29:
Ik heb inmiddels mijn radiator voorzien van Noctua's en ben erg benieuwd hoe dit gaat werken. Wat ik echter niet zo snel kan vinden in dit topic is wat de beste plaats is om de temperatursensor te bevestigen. Ik gebruikt een DS18B20 sensor en heb die nu tussen de platen van de radiator hangen, maar is dat wel de beste plek? Ik kan hem natuurlijk ook aan de aanvoerbuis vasttapen, maar krijg ik dan niet veel effect van de omgevingstemperatuur?
Met de plaatsing tussen de convector lamellen heb ik geen goede ervaring mee vanwege te snelle temperatuur daling door de “koeling” vanwege de inschakeling van de ventilatoren.
Op de aanvoer of retour maakt naar mijn inziens niet zoveel uit doordat je met de inschakel temperatuur moet spelen om de juiste graden te hebben om geen “koude” bries te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:15
Dank! Ik heb hem nu op de aanvoer getaped met een inschakeling bij Ta>26 en uitschakeling bij Ta<25. Maar eens kijken wat dat op gaat leveren. Er zit geen pwm op, maar ik hoor ze op 1200 toeren niet en wou ze dus maar mooi zo laten draaien.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:10
Jaar naar installatie even de resultaten delen. 1 december 2018 - 30 nov 2019

- Wonen sinds 2013 in nieuwbouw woning.
- Kamer voorzien van de volgende setup:
• Arctic F14 PWM
• Jaga Strada erker: 12 stuks
• Jaga Strada woonkamer: 6 stuks
• Arctic F12 PWM
• Jaga Strada keuken: 6 stuks
• 1x W1209-temperatuurcontroller + clear case
• 1x PWM Controller (AliExpress)

PWM modulatie heb ik uitgezet, op de potmeters de snelheid ingesteld op acceptabel geluid en snelheid. Draait op +/- 75% van maximum

Gexperimenteerd met inschakelen bij 34 retour en uitgeschakelen bij 31,5
In nov 2018 HR-ketel terug gebracht naar 50 graden in plaats van 70 graden. Moduleren deed deze altijd al. Maar nadat de kamer op temperatuur is moduleerd deze tussen de 40 en 42 graden uit de ketel.

Per november 2019 ingesteld op inschakelen bij 32,5 en uitschakelen bij 30 graden retour.
Ik wil voorkomen dat er een te koude stroom merkbaar is.

Verbruik afgelopen jaren sinds dat wij wonend zijn in dit huis. periode december t/m november
2013 - 2014: niet bekend maar verwachting tussen de 1400 - 1500 m3
2014-2015: niet bekend maar verwachting tussen de 1400 - 1500 m3
2015-2016: 1460 m3 (per november 2015 kind geboren, 1,5 dag meer thuis. Maar weekenden ook meer thuis. Tevens op zolder twee dakramen geplaatst)
2016-2017: 1709 m3 (2017 gezinsuitbreiding, garage geisoleerd en daarin vloerverwarming aangelegd)
2017-2018: 1734 m3
2018-2019: 1521 m3

Ben benieuwd of dit een beetje het resultaat is wat je mag verwachten. .

Wat hierin niet is meegenomen is buitentemperatuur omdat ik dat beeld niet heb behalve gevoelsmatig dat afgelopen jaar nou niet beter was dan het jaar ervoor.
Daarnaast worden kinderen groot en staat om de haverklap de deur iets langer open dan gewenst :-).

Nieuw project 2020 is een zonneboiler met 3 panelen en 300 liter vat, gericht op zuid. Vanaf oktober tot maart veel schaduw vorming door objecten in de omgeving.

Ben erg benieuwd naar advies en resultaten van anderen. Willen jullie ook is in een tabel resultaten delen?
Tips om nog meer eruit te halen zijn van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

@Alphaxe lastig vergelijken.

Bij mn ouders stoken ze per jaar nu gemiddeld 1500m3 weg. In de ochtend is het 19 graden in huis, middag 20 en avond 21 tot een uurtje of 11, daarna 16. Ze zijn elke dag thuis

-Woning vrijstaand uit jaren 70
-Spouwmuur geisoleerd met korrels
-kruipruimte geisoleerd met 10cm PIR
-maken gebruik van gewone radiatoren (3 in keuken en woonkamer, 1 hal, 1 slaapkamer en 1 in badkamer) zonder ventilatoren
- bovenverdieping niet geïsoleerd en enkelglas, hal heeft enkelglas, slaapkamer raam altijd open. Keuken, slaapkamer en woonkamer wel dubbelglas van +- 18 jaar oud
- thermostaat hangt in woonkamer
- in de keuken een quooker

Thats it eigenlijk :)

edit: oh, ook heb ik voor mn ouders alles waterzijdig ingeregeld, cv ketel goed ingesteld en een extra radiator geplaatst. Dat heeft het gasverbruik enorm omlaag gebracht met bijna 25%. Vervolgens kwam het isoleren (vloer/muur) en heeft nog eens 29% besparing opgeleverd 8)

[ Voor 23% gewijzigd door AOC op 03-12-2019 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
Dank voor je reactie.
Het bijzonder hierbij is wel dat onze woning in 2013 is opgeleverd (+/- 190m2) vrijstaande woning.
Beneden enkel Jaga Strada radiatoren. Boven traditionele radiatoren, maar staan nooit aan.
Wat opvalt is dat jaren 70 met optimalisaties of 2013 niet zoveel uitmaakt.

Wel moet zijn onze douche beurten niet van korte duur, daar zal ook wel wat verspilt worden op jaarbasis. :)

Ben ook vooral opzoek naar vergelijk met anderen die DBE gemaakt of gekocht hebben.
Waterkoker schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 14:27:
@Alphaxe lastig vergelijken.

Bij mn ouders stoken ze per jaar nu gemiddeld 1500m3 weg. In de ochtend is het 19 graden in huis, middag 20 en avond 21 tot een uurtje of 11, daarna 16. Ze zijn elke dag thuis

-Woning vrijstaand uit jaren 70
-Spouwmuur geisoleerd met korrels
-kruipruimte geisoleerd met 10cm PIR
-maken gebruik van gewone radiatoren (3 in keuken en woonkamer, 1 hal, 1 slaapkamer en 1 in badkamer) zonder ventilatoren
- bovenverdieping niet geïsoleerd en enkelglas, hal heeft enkelglas, slaapkamer raam altijd open. Keuken, slaapkamer en woonkamer wel dubbelglas van +- 18 jaar oud
- thermostaat hangt in woonkamer
- in de keuken een quooker

Thats it eigenlijk :)

[ Voor 10% gewijzigd door Alphaxe op 03-12-2019 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

@Alphaxe de leefoppervlakte is +- 80m2. incl garage 100m2 :) je hebt veel meer oppervlakte dus dat kan verklaren

heb je al waterzijdig ingeregeld? Eventueel tapcomfort op de ketel uitzetten mocht je het niet erg vinden om ietsjes langer op warm water te wachten. Wellicht nog andere instellingen nalopen en finetunen op de behoefte en inhoud van de woning. Bij mn ouders is het verbruikt 25% omlaag gegaan na het waterzijdig inregelen + instellingen van ketel fine-tunen. Alles wat compleet uit balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
De volgende zaken in de ketel aangepast :
- Tapcomfort staat uit sinds 2013 :)
- Ketel terug gebracht naar 50 graden aanvoer
- Nadraaitijd van 1 minuut naar 5 minuten gezet.
- Waterzijdig instellen, wel eens mee gestart maar is niet echt gelukt.
- Meten en retour CV water CV ketel, daarmee heb ik een COP van +/- 20 op basis van 50 aanvoer en 30 retour.
- 2017 NEST thermostaat V3 geplaatst. Manueel bediend, enkel om 21:30 doordeweeks en 22:00 uur op vrijdag en zaterdag gaat de temperatuur naar 17c. Op koude winterdagen -5 of meer lukt het de kou tot 17 graden terug te brengen tussen 4 en 5 uur in de ochtend.

Ik zal mij nog eens focussen op waterzijdig inregelen/
Het is een leuke sport / hobby :-)
Waterkoker schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:43:
@Alphaxe de leefoppervlakte is +- 80m2. incl garage 100m2 :) je hebt veel meer oppervlakte dus dat kan verklaren

heb je al waterzijdig ingeregeld? Eventueel tapcomfort op de ketel uitzetten mocht je het niet erg vinden om ietsjes langer op warm water te wachten. Wellicht nog andere instellingen nalopen en finetunen op de behoefte en inhoud van de woning. Bij mn ouders is het verbruikt 25% omlaag gegaan na het waterzijdig inregelen + instellingen van ketel fine-tunen. Alles wat compleet uit balans.

[ Voor 10% gewijzigd door Alphaxe op 03-12-2019 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphaxe
Zelf gebruik ik e NTC 3950 ook in combinatie met XH W1209.
De dipswitches zijn vooral van toepassing op FAN1.
FAN2 en FAN3 kun je met de potmeter bedienen. Wel is mijn ervaring na een jaar dat in combinatie met Arctic PWM PST fans de POT minimaal op 60 procent moet staan voor een stabiele snelheid.

Zie mijn voorgaande meldingen afgelopen dagen met statistieken na een jaar gebruik.
Dreamer-1982 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:55:
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik ook een aantal Jaga Tempo LTV radiatoren hangen om zo de Elga hybride warmtepomp beter te kunnen benutten. Om in de woonkamer nog wat meer warmte uit de radiatoren te halen wil ik er een paar fans in gaan hangen. Ik lees hier vele zeer uitgebreide (en vaak complexe) oplossingen om alles helemaal te customizen. Nu vroeg ik me af: zijn er ook simpele controllers verkrijgbaar waar een temperatuur sensor aan zit, en een X aantal fans op kunnen en dat je heel simpel kunt instellen dat de fans vanaf X graden (bijv. 28 a 30) gaan draaien op een vast ingestelde snelheid?

Ik ben op zoek naar een simpele, robuuste oplossing. En met robuust bedoel ik dan: liever niet iets waar je zelf software in moet flashen, wat via wifi weer door bijv. domoticz wordt bestuurd met de kans op allerlei problemen. Wat mij betreft hoeft de fan ook niet te variëren in snelheid, gewoon vanaf X graden Y volt/toeren naar de fan zodat deze op een niveau draait dat hij wel wat lucht verplaatst maar het niet klinkt of er vliegtuigen gaan opstijgen. Snap dat dit ook grotendeels aan de fans ligt, wil eerst met wat Noctua's die ik heb liggen spelen en anders schaf ik een keer een goede stille set aan. Zoals de hierboven getestte Noctual NF-F9-B9 lijken prima kandidaten.

Zoiets als dit bordje denk ik dan aan:
https://nl.aliexpress.com...1602_2,searchweb201603_55

Alleen als ik de beschrijving goed begrijp is de laagste instelling met de dipswitches dat hij pas start met 35 graden, dat is eigenlijk te hoog.

Als er goede suggesties zijn dan graag ook even de link erbij naar het product, bedankt! Naast het bordje zoek ik dan ook nog een betrouwbare adapter bij, dat ding moet wel in het stopcontact kunnen blijven zitten zonder dat de boel affikt. Nu weet ik dat er op Ali een hoop rommel te koop is, maar er ook degelijke merken zijn, die ook niet zo belachelijk goedkoop zijn. Bijv. met UGreen heb ik goede ervaringen.

Ik ben benieuwd wat de meeste simpele manier is om voor elkaar te krijgen wat ik graag zou willen.

Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyPartyPlace
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-12-2022
Welke fans zouden jullie aanraden bij 120mm ruimte?

Ik zie de Be Quiet, maar ook de goedkopere Arctic F12 of zelfs Xilence (??). Iemand met praktijkervaring, als ze maar niet te veel geluid maken eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Alphaxe Waar veel mensen "last" van hebben: Je varieert nooit een ding en dan wacht je bijv 5 jaar om enig idee van de impact voor jouw situatie te hebben.... dus het puur toewijzen van effecten op het gas aan 1
ding op het verbruik is lastig.
Wel als je grote klappers maakt zoals @Waterkoker beschreef.

Ons verbruik was altijd 1300-1500m3 afh v/d winter, maar ook met 3 kids, maar sinds we jaren geleden een HR-ketel hebben is het gezakt naar bijna ca1000-1100m3, met wisselende thuisbezetting, zijn de kids er wel of niet. We verwarmen voor de kamer/open keuken, dus dat maakt voor het aantal personen amper uit.
Onze doorzonwoning uit '81, 12 meter diep, is maar redelijk geïsoleerd (dak 4 cm PUR), veel glas (wel bijna alles dubbel) maar wel rolluiken, glaswol onder de vloer (grond zeil komt nog tegen vocht optrekken). Relatief weinig buiten muren maar ivm lange daken.

We hebben begin van het jaar via ELMG een buurt scan gedaan, ca 15 min per huis om een indruk te krijgen en obv deze scan hebben we ons huis door hen helemaal laten testen: kosten €76.=.
We hadden echt mazzel, staat 1,5 uur voor, hij heeft er 3 uur voor uitgetrokken en we kregen nog een rapport met alle IR-foto's en aanbevelingen.
Dus ik ben nu bezig om de zgn "hots spots" aan te pakken, waarvan een paar er al op ons lijstje stonden, puur vanwege het comfort al, oa de voordeur van ons huis + het raampje erboven zijn de energie ramen die enkel glas zijn. Op 12/12 hoop ik het dubbel glas HR++ ) binnen te krijgen en dan meteen aan de slag. Had het van de zomer willen doen maar agv mantelzorg/familieomstandigheden niet gelukt.

We hebben veel Velux ramen uit de jaren 80, wel dubbel glas (16 mm totale dikte meen ik), er is 24 mm als upgrade te koop, niet goedkoop ook als je het zelf doet (Velux is niet goedkoop..).
Iemand tips/ervaringen nav zulke vervangingen van Velux ramen? Het zal zeker in het comfort schelen, maar verder.

@Alphaxe Jouw vraag uiteraard naar ervaringen verbruik "met de fans" :
Het effect van zelfbouw fan-systemen, en de ketel van 85 omlaag naar ruim 50ºC :
Begin 2019 heb ik dus beneden de 2 grote radiatoren van fans voorzien, zie mijn bijdragen daar over.

Het verbruik:
2019-2018-2017-2016
*725--998---992--938 m3/j

* 2019 is nog niet "uit", vul ik voor de rest van dit jaar het hogere verbruik van 2018 in kom ik op 937 en neem ik 2016 als leidraad kom ik op ca 900.
Erg dunnetjes om te zeggen de nieuwe trend wordt... naar beneden want 2016 was ook laag....ik maak dus nog even een pas op de plaats wegens te weinig nieuwe data en hoop dat het wel een trend wordt die zo laag blijft of nog lager....

De jaren voor 2016 moet ik nog uitzoeken (totaal moet ik wel teug kunnen vinden, maar ik wil het per maand nog hebben) .

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 06-12-2019 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

TonyPartyPlace schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:31:Welke fans zouden jullie aanraden bij 120mm ruimte?Ik zie de Be Quiet, maar ook de goedkopere Arctic F12 of zelfs Xilence (??). Iemand met praktijkervaring, als ze maar niet te veel geluid maken eigenlijk...
Vond voor de 92 mm de Noctua echt veel beter. De draad werd het verst afgekoeld, zichtbaar als verreweg de hoogste stroom bij de laagste decibels. Ik heb de 120mm niet gemeten, maar de 200mm weer wel van Noctua, super stil, heb er 5 gemonteerd in de kamer ivm brede verwarming. Vanwege dr prijs heb ik dat niet bij anderen getest, maar Noctua stelde me gelukkig niet teleur...de 200 mm waren ook super stil. Van de 120 mm weet ik het dus echt niet....
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PjfyZJ9/fans-5-tweakers-Small.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10 22:27
TonyPartyPlace schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:31:
Welke fans zouden jullie aanraden bij 120mm ruimte?

Ik zie de Be Quiet, maar ook de goedkopere Arctic F12 of zelfs Xilence (??). Iemand met praktijkervaring, als ze maar niet te veel geluid maken eigenlijk...
Maakt niet zoveel uit volgens mij. Kijk naar de specs hoeveel geluid ze produceren en of ze een beetje lucht verplaatsen. Ik had 3 of 4 stuks van de Be Quiet PUW2-14026-LR. Deze zijn gespecifieerd op 18.8db en 60 cfm als ik me niet vergis. Maar hoe meer lucht ze verplaatsen, hoe meer lawaai. En extreem veel lucht verplaatsen is niet nodig naar mijn mening. Deze fans waren maar 1000 rpm en ik voelde een heel een groot verschil tussen aan en uit. Dit was voor een badkamer. En het lawaai viel zeer goed mee, ik ben er wel gevoelig voor, ik wou sowieso onder de 20db per stuk blijven. Al hoor je uiteraard altijd iets.

Moest je interesse hebben, ik heb ze hier nog liggen inclusief een thermostaatschakelaar. Niet meer nodig na een verhuis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Maar hoe meer lucht ze verplaatsen, hoe meer lawaai.
Dat geldt eigenlijk altijd, maar daarmee heb je geen bewijs dat de een daarbij stiller is dan de andere.
De Arctic en Xylence halen het over de hele flow range niet bij de Noctua, die ook bij de hogere debieten erg stil blijft. Juist de Arctic en Xylence had ik meegenomen obv wat ik gelezen had aan data en reviews, maar zag ze nooit samen in een review met de Noctua vandaar dat ik een echte test gedaan heb met flow (via afkoelen van een behoorlijk warme draad) en geluid, alles in dezelfde opstelling.
Mijn ega is super gevoelig voor en ik vermoed dat ze zich aan die andere 2 was gaan ergeren, 9 fans op een rij! in het ene geval, dus dat telt toch op....dus erg belangrijk om per fan zo stil mogelijk te beginnen.

Je kunt een gok nemen met die 2 andere, bijvoorbeeld om wat goedkoper uit te zijn, das ieder zijn/haar keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
route99 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:36:
En dat water is geen probleem voor de fans?
In principe doen alle fans het nog.

Maar ze begonnen af en toe wel te gillen. Droge lagers.

Gelukkig kun je bij deze ventilatoren de waaier eruit trekken. Daar zit ook de as aan. Alles ingespoten met
"white grease"
En alle 10 stuks maken geen piepende geluiden meer.

Dus toch even oppassen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Droge lagers.. : Hoe lang draaien ze nu?

Op de Noctuas heb ik iig 6 jaar garantie.
Hun lager, oil bearing, zie:
https://noctua.at/en/sso2-bearing

[ Voor 58% gewijzigd door route99 op 06-12-2019 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
route99 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 20:51:
Droge lagers.. : Hoe lang draaien ze nu?

Op de Noctuas heb ik iig 6 jaar garantie.
Hun lager, oil bearing, zie:
https://noctua.at/en/sso2-bearing
4 uurtjes. oOo

Ik meld het wel mochten ze door deze zwembad actie overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
route99 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 19:22:
[...]
Dat geldt eigenlijk altijd, maar daarmee heb je geen bewijs dat de een daarbij stiller is dan de andere.
De Arctic en Xylence halen het over de hele flow range niet bij de Noctua, die ook bij de hogere debieten erg stil blijft. Juist de Arctic en Xylence had ik meegenomen obv wat ik gelezen had aan data en reviews, maar zag ze nooit samen in een review met de Noctua vandaar dat ik een echte test gedaan heb met flow (via afkoelen van een behoorlijk warme draad) en geluid, alles in dezelfde opstelling.
Mijn ega is super gevoelig voor en ik vermoed dat ze zich aan die andere 2 was gaan ergeren, 9 fans op een rij! in het ene geval, dus dat telt toch op....dus erg belangrijk om per fan zo stil mogelijk te beginnen.

Je kunt een gok nemen met die 2 andere, bijvoorbeeld om wat goedkoper uit te zijn, das ieder zijn/haar keuze.
Goed om die vergelijking zo te hebben. Ik ben druk bezig om het punt te zoeken waarop de Artic F9 en F140 voldoende presteren met accetabele hoeveelheid geluid.

Noctua's zijn zeker beter, maar ook direct 2x zo duur. Dat heeft mij weerhouden om deze te kopen. Helaas...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Idd ... maar als de geluidklachten te groot worden en de stekker wordt eruit getrokken, letterlijk.... dan heb je alles voor niks uitgegeven.... tis all about choices.... en die mag iedereen gelukkig zelf maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 26-10 00:41

Copitano

Hoorn NH

MrBarBarian schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:31:

Ik heb een nieuwe versie van ESPHome. Nu wordt de snelheid van de ventilator berekend aan de hand van het temperatuurverschil tussen het inkomende water en het uitgaande water.

Ik heb het nog niet daadwerkelijk draaiend, want ik wacht nog op wat langere dupont kabeltjes. De code werkt, en de fan ook als ik de juiste sensor warm maak ;)

Zo snel e.a. daadwerkelijk draait zal ik wat pics posten (dit weekend hopelijk)
Enig idee of dit ook gaat werken met ESP Easy op NodeMcu v3? Ik heb alle convectoren bij mij in huis al voorzien van DS18b20 sensortjes. Die zitten er dus al. Dat ziet er zo uit.
Op dit moment stuur ik ze nog zo aan. Maar het kan dus nog mooier.
EDIT: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ zie dat ik het hele verhaal al een keer in oktober gedaan heb 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Copitano op 07-12-2019 18:13 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Copitano schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 17:39:
[...]

Enig idee of dit ook gaat werken met ESP Easy op NodeMcu v3? Ik heb alle convectoren bij mij in huis al voorzien van DS18b20 sensortjes. Die zitten er dus al. Dat ziet er zo uit.
Op dit moment stuur ik ze nog zo aan. Maar het kan dus nog mooier.
Zou ik ook wel willen weten aangezien ik geen HA gebruik. Ik ben hier niet zo in thuis en wordt een beetje tureluurs van die verschillende platformen/programmeertalen...
ESPeasy is denk ik niet toereikend omdat je wat speciale temperatuur/PWM condities wil definieren en daar is ESPeasy misschien te 'gebruiksvriendelijk' cq grafisch voor. Hoor graag als het anders is :)

Een script dat gewoon met Arduino IDE op de ESP gezet kan worden zou voor mij ook prima zijn.

Anyway, ik ben 'as we speak' aan het rommelen om PWM aansturing via een NodeMCU voor elkaar te krijgen. De ESP32's komen pas volgende week en hebben hardware PWM, wat minder problemen geeft.

/EDIT: het lukt me nu om de Fan tussen 0-100% dutycycle heen en weer te laten gaan met een simpel scriptje. De code voor de NodeMCU (ESP8266) is net weer anders als de ESP32. Als de ESP32's van mij binnen zijn dan maak ik graag gebruik van de eerdere scripts in dit topic ipv me te frustreren met mijn eigen programmeergeklooi :)

[ Voor 11% gewijzigd door JPS op 07-12-2019 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
ESPHome kan prima draaien zonder HA te gebruiken. Er is alleen een mooie ESPHome plugin voor HA, wat het leven wat mooier maakt ;)

De config die ik gebruik regelt zelfstandig en stuurt wat MQTT-status info. Geen enkele afhankelijkheid van HA dus. Inmiddels heb ik mij code wel een beetje aangepast, zodat er nu en boven- en ondergrens is voor de ventilator

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
        - lambda: |-
            id(delta_temp) = id(temp_in).state - id(temp_out).state;
              id(fanspeed) = (0.09 * id(delta_temp));

if (id(fanspeed) < 0.1) {
              id(fanspeeddef) = 0;
            } else if (id(fanspeed) > 0.8) {
              id(fanspeeddef) = 0.8;
            } else {
              id(fanspeeddef) = id(fanspeed);
            }
        - logger.log: 
            format: " Fan speed: %.3f delta_temp: %.3f"
            args: [  'id(fanspeed)', 'id(delta_temp)' ]
        - output.set_level:
            id: gpio_21
            level: !lambda "return id(fanspeed);"

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Thanks @MrBarBarian . Ben zelf mbt het ESP programmeren weer wat wijzer geworden dit weekend, maar het blijft nog wel veel gedoe. Ik heb ook PlatformIO geinstalleerd om wat te leren kennen.

Kan ik jouw sketch ook met pIO uploaden? En hoe zit het met verschillende hardware, kan een sketch ook makkelijk worden omgezet van bijv een ESP32 naar ESP8266? Sorry voor de newby vragen, maar heb dit ook niet zo snel op andere Arduino/ESP fora kunnen terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Geen idee, dat heb ik allemaal nog nooit geprobeerd. De reden dat ik een ESP32 gebruik is omdat deze hardware PWM ondersteunt. De ESP8266 blijkbaar niet (zie https://esphome.io/components/output/esp8266_pwm.html)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Omdat de ESP32's nog moeten komen heb ik met software PWM sturing op een nodeMCU zitten spelen. Wel aan de praat gekregen, dus op zich zou het kunnen denk ik. Het irritante is dat ik de ESP32 scripts/routines dan allemaal moet omschrijven voor het NodeMCU board en dat is een gedoe als je er niet bekend mee bent. Wellicht kan het makkelijker maar daar ben ik nog niet uit.

Even een vraag over je temperatuursturing (en meer on-topic): ik zie dat je op de delta aanvoer/retour temp de ventilatoren aanstuurt. Werkt dat effectief bij jou? Ik kan me ook voorstellen dat in de opwarmfase er wel een relatief hoge delta is, maar dat je de fans graag op hoog toerental laat draaien om sneller op te warmen.

[ Voor 6% gewijzigd door JPS op 08-12-2019 20:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
Wat ik merk:

- Als de ketel aangaat is er logischerwijs een kleine delta. De verwarmingsbuis waar het warme water binnenkomt is nog niet volledig opgewarmt. Resultaat is dus dat de ventilatoren direct vol uit (tegenwoordig wel met een cap) beginnen te draaien. Dit blijven ze doen zolang mijn ketel blijft pompen*. Doordat de ventilatoren flink wat lucht verplaatsen haal ik redelijk makelijk de gewenste 10 graden verschil tussen aanvoer- en afvoertemperatuur. Ik zal eens kijken of ik binnenkort wat Grafana output kan posten.
- Als mijn ketel stopt met pompen, gaat de delta T verder oplopen en zullen de ventilatoren langzamer gaan draaien. Wat mij betreft gewenst gedrag.

*ik vraag mij wel eens af hoe effectief mijn ketel moduleert. Ik heb een moderne ketel (+/- 5 jaar oud), maar wel wat capaciteitstekort in de woonkamer. Met uitzondering van de begane grond heb ik Jaga Tempo radiatoren hangen met voldoende capaciteit. Op de begane grond heb ik tradionele radiatoren die bovendien nog in een bekisting zitten ook. Volgens mij pendelt mijn ketel nog wel eens omdat er veel warmte vraag is en onvoldoende capaciteit. Hopelijk los ik dit ooit nog eens op door vloerverwarming aan te leggen.

Wat me trouwens ook opvalt: als je Jaga radiatoren gaat aanschaffen, neem dan de twin varianten. Die zijn echt veel efficienter en beter te gebruiken icm met een DBE.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

OK, ik weet niet of de dT sturing voor mij nuttig is dan. Mijn doel is capaciteit van de convectorput te verhogen, ook bij lagere aanvoertemperatuur (45-55C) en het liefst ook de max aanvoer van 70C verder verlagen.

Bij mij moduleert de ketel (Quinta 35C) op zich netjes, maar is er te weinig capaciteit in de woonkamer om de ruimte snel op te warmen.

Rond 16:30u was het 17C en is de ketel aan gegaan (en op laag vermogen blijven draaien).
Tot 20:30u vraagt de iSense thermostaat de max aanvoer van 70C en komt er 52C retour; daarna zakt de gevraagde aanvoer naar ongeveer 55C en pas om 21u was het de gewenste 19,5C in de WK. Het duurt dus 4,5 uur om 2,5 graden te stijgen (bij buitentemp van ca 6C en een winderige/natte dag).

Het stookgedrag lijkt me in orde, maar het duurt me veel te lang voordat ie de kamer echt warm heeft gemaakt. Aan de andere kant, heel oncomfortabel is het nou ook weer niet, maar met de ventilatoren in de convectorput zou ik de opwarmcapaciteit wel willen verhogen. Zeker op koude dagen nodig denk ik en bij voorkeur zou ik de max aanvoer nog willen verlagen naar 65C.

Vandaar dat het mij logsch lijkt om tijdens de aanwarmfase (tot circa 18,5C WK temp) sowieso een hoger toerental te programmeren en dus niet op de dT. Daarboven dan een lager toerental, evt wel dT gestuurd.

In het voor- en naseizoen (buitentemp >10C) wordt vaak maar 55C door de iSense gevraagd en gaat de ketel in aan/uit modus (ivm overcapaciteit, min vermogen is 8kW). Bij deze aanvoer temp doet de convectorput weinig dus zouden de fans de convectie ook een handje mogen helpen om de warmte de kamer in te brengen.

Nu nog even bedenken hoe ik dit in een script ga gieten. Vooralsnog denk ik aan Temp probes op aanvoer/retour van de convector en nog een sensor in de put om de temperatuur van aangevoerde lucht te meten. Of evt de WK temp via de OTGW/Domotics uitlezen, maar dan krijg je weer een afhankelijkheid van o.a. wifi voor de aansturing.

Anyway, wordt vervolgd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

JPS schreef op maandag 9 december 2019 @ 23:39:
OK, ik weet niet of de dT sturing voor mij nuttig is dan. Mijn doel is capaciteit van de convectorput te verhogen, ook bij lagere aanvoertemperatuur (45-55C) en het liefst ook de max aanvoer van 70C verder verlagen.

Bij mij moduleert de ketel (Quinta 35C) op zich netjes, maar is er te weinig capaciteit in de woonkamer om de ruimte snel op te warmen.

Rond 16:30u was het 17C en is de ketel aan gegaan (en op laag vermogen blijven draaien).
Tot 20:30u vraagt de iSense thermostaat de max aanvoer van 70C en komt er 52C retour; daarna zakt de gevraagde aanvoer naar ongeveer 55C en pas om 21u was het de gewenste 19,5C in de WK. Het duurt dus 4,5 uur om 2,5 graden te stijgen (bij buitentemp van ca 6C en een winderige/natte dag).

Het stookgedrag lijkt me in orde, maar het duurt me veel te lang voordat ie de kamer echt warm heeft gemaakt. Aan de andere kant, heel oncomfortabel is het nou ook weer niet, maar met de ventilatoren in de convectorput zou ik de opwarmcapaciteit wel willen verhogen. Zeker op koude dagen nodig denk ik en bij voorkeur zou ik de max aanvoer nog willen verlagen naar 65C.

Vandaar dat het mij logsch lijkt om tijdens de aanwarmfase (tot circa 18,5C WK temp) sowieso een hoger toerental te programmeren en dus niet op de dT. Daarboven dan een lager toerental, evt wel dT gestuurd.

In het voor- en naseizoen (buitentemp >10C) wordt vaak maar 55C door de iSense gevraagd en gaat de ketel in aan/uit modus (ivm overcapaciteit, min vermogen is 8kW). Bij deze aanvoer temp doet de convectorput weinig dus zouden de fans de convectie ook een handje mogen helpen om de warmte de kamer in te brengen.

Nu nog even bedenken hoe ik dit in een script ga gieten. Vooralsnog denk ik aan Temp probes op aanvoer/retour van de convector en nog een sensor in de put om de temperatuur van aangevoerde lucht te meten. Of evt de WK temp via de OTGW/Domotics uitlezen, maar dan krijg je weer een afhankelijkheid van o.a. wifi voor de aansturing.

Anyway, wordt vervolgd :)
Beetje of-topic, maar als je je aanvoertemperatuur wilt verlagen is het verstandig minder 'nacht' verlaging toe te passen. Dan duurt het opwarmen ook minder lang en blijft het comfortabel. Bij mij trekken de boosters bij 30 à 32 graden aanvoer ongeveer 2 à 2,5 keer meer warmte uit de convectoren. Niet geboost in de hal dT 1,8 geboost in de woonkamer dT 4,5 à 5 graden.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:13
@JPS ik regel niet op dT van de aanvoer en retour maar juist op de dT tussen gewenste en gemeten woonkamer temperatuur. Tijdens aanwarmen is er doorgaans niemand beneden (of anders twee luidruchtige koters :p) en dan is het niet zo erg als je de fans hoort.

Lesje uit de meet en regeltechniek: probeer te regelen op wat je wil regelen, dat geeft de meest gemakkelijke en directe regeling.

Ik laat ook de fans pas starten als de aanvoer temperatuur 35°C of hoger is.

Het klinkt alsof je inderdaad te weinig capaciteit hebt in de woonkamer. Wat is de Delta tussen aanvoer en retour bij de ketel?

Esphome maakt gebruik van Pio. Je kunt esphome ook prima standalone draaien en scripting doen op de esp.

[ Voor 8% gewijzigd door balk op 10-12-2019 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Dat is een mooi effect bij zo’n lage aanvoertemp. Heb je de dT bij die aanvoertemp alleen met de hal vergeleken of ook met de convector zonder de booster?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

balk schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 07:04:
@JPS ik regel niet op dT van de aanvoer en retour maar juist op de dT tussen gewenste en gemeten woonkamer temperatuur. Tijdens aanwarmen is er doorgaans niemand beneden (of anders twee luidruchtige koters :p) en dan is het niet zo erg als je de fans hoort.
Ja dat is idd ook mijn gedachte. Laat maar blazen. In de aanwarmfase zijn we er vaak toch niet, of bezig met bijv koken.
Lesje uit de meet en regeltechniek: probeer te regelen op wat je wil regelen, dat geeft de meest gemakkelijke en directe regeling.

Ik laat ook de fans pas starten als de aanvoer temperatuur 35°C of hoger is.
Lijkt me een mooie grenswaarde. Daaronder zal er niet veel warmte uit de convector te halen zijn lijkt me toch?
Het klinkt alsof je inderdaad te weinig capaciteit hebt in de woonkamer. Wat is de Delta tussen aanvoer en retour bij de ketel?
Was in mijn verhaal hierboven misschien niet zo duidelijk dat ik de Keteldelta bedoelde. Convector moet ik nog goed meten. Dus opde ketel 70/52 en bij bereiken van ongeveer de ingestelde temperatuur zakt CS naar 55C en komt er 42C retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

JPS schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 07:05:
Dat is een mooi effect bij zo’n lage aanvoertemp. Heb je de dT bij die aanvoertemp alleen met de hal vergeleken of ook met de convector zonder de booster?
Ik kan alle convectoren met elkaar vergelijken. Allemaal voorzien van sensors op aanvoer en retour. Heb boven ook nog twee slaapkamers waarvan de convectoren niet geboost zijn. Beiden ook dT 1,8 à 1,9 graden bij 30 à 32 graden aanvoer gemeten bij de warmtepomp. Heel de boel wel waterzijdig goed ingeregeld.
Lijkt me een mooie grenswaarde. Daaronder zal er niet veel warmte uit de convector te halen zijn lijkt me toch?
.Ik trek er met de boosters dus ca. 5 graden uit bij Ta 30 graden. Kan tot nu toe het huis er warm mee houden (Ti = 21 graden) 24/7. Huis is ruim 700 kub isolatieniveau bouwbesluit 2000 energielabel B (dat is nog zonder hybride warmtepomp). Maar we dwalen af van dit topic. Zie o.a. dit topic.

EDIT: Vandaag 13-12 voor het eerst na werk 1 m³ gas bij moeten stoken om de boel van 19,5 naar 20,5 graden te krijgen. Grijs, nat, winderig en een graad of vier over de hele dag. Zal wel aan vrijdag de dertiende liggen _O-

[ Voor 35% gewijzigd door Copitano op 13-12-2019 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:45
Ondertussen de eerste spullen binnen gekregen en vast eens wat aangesloten om te testen.

In eerste instantie de opbouw gedaan zoals @jobr die voorstelde, dus eerst het XH-W1209 bordje en daarachter de 6V 12V 24V 3A PWM DC Motor Speed Controller om de snelheid te regelen. Nadat ik de temperatuur had ingesteld (even op een extra lage temperatuur zodat de fan meteen zou moeten gaan draaien) merkte ik dat wel het relais klikt en ook het ledje naast het temperatuur display aan is (wat volgens mij aangeeft dat de schakeling actief zou moeten zijn), maar er komt geen 12 volt op de K0 en K1 uitgangen te staan. Ik heb nog een youtube video gezocht en zie dat mensen daar de K0 als + gebruiken en K1 als - qua uitgang.

Daarna de schakeling wat simpeler gemaakt door nog even de motor speed controller er tussenuit te halen, nog steeds geen draaiende fan en met een multi-meter meet ik ook niets op de K0/K1 aansluitingen. Om er zeker van te zijn dat dit specifieke XH-W1209 bordje niet defect zou zijn heb ik even een andere gepakt (had er 4 besteld): daarbij precies hetzelfde.

Hier een paar foto's van mijn test opstelling:
https://photos.app.goo.gl/iPUUxfkRrLXHiB9w8

Je ziet op de foto dat het ledje brandt en de fan niet draait. Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Dreamer-1982 schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:46:
Ondertussen de eerste spullen binnen gekregen en vast eens wat aangesloten om te testen.

In eerste instantie de opbouw gedaan zoals @jobr die voorstelde, dus eerst het XH-W1209 bordje en daarachter de 6V 12V 24V 3A PWM DC Motor Speed Controller om de snelheid te regelen. Nadat ik de temperatuur had ingesteld (even op een extra lage temperatuur zodat de fan meteen zou moeten gaan draaien) merkte ik dat wel het relais klikt en ook het ledje naast het temperatuur display aan is (wat volgens mij aangeeft dat de schakeling actief zou moeten zijn), maar er komt geen 12 volt op de K0 en K1 uitgangen te staan. Ik heb nog een youtube video gezocht en zie dat mensen daar de K0 als + gebruiken en K1 als - qua uitgang.

Daarna de schakeling wat simpeler gemaakt door nog even de motor speed controller er tussenuit te halen, nog steeds geen draaiende fan en met een multi-meter meet ik ook niets op de K0/K1 aansluitingen. Om er zeker van te zijn dat dit specifieke XH-W1209 bordje niet defect zou zijn heb ik even een andere gepakt (had er 4 besteld): daarbij precies hetzelfde.

Hier een paar foto's van mijn test opstelling:
https://photos.app.goo.gl/iPUUxfkRrLXHiB9w8

Je ziet op de foto dat het ledje brandt en de fan niet draait. Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie?
Het relais contact op het bordje is potentiaal vrij. Je moet dus wel spanning op een contact zetten. Het bordje bedient het relais en dan pas komt er spanning op het andere contact.

Net zoals een aan/uit schakelaar. (relais hebben dan meestal een wisselcontact, zoals bij een wisselschakelaar)

Gaat lukken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Dreamer-1982 schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:46:

Je moet de - (zwarte draad op K1) van de fans los halen en verbinden met de zwarte draad van de 12v voeding (dus meest rechtse aansluiting GND).
Dan de + (rode draad) van de 12V (V+ 2de van rechts) doorlussen naar het contact K1 ernaast aan de linkerkant (waar nu de zwarte van de fans aanzit. Rode van fans op K0 laten zitten.
Klaar.

Als je de motor controller weer wilt gebruiken sluit je deze exact zo aan als hierboven staat. De fan sluit je dan weer normaal aan op de speed controller.

[ Voor 16% gewijzigd door jobr op 15-12-2019 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
@Seafarer en @jobr Bedankt! Met deze uitleg was het een peuleschilletje :). Nog een vraag van een leek: waarom schakelen ze niet intern via de printplaat de boel zo door dat ze gewoon een IN + en - hebben en een OUT + en - hebben? Is toch veel handiger? Nu merk ik dat de draadjes die ik had besteld (deze: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.734c4c4dErWeeq en dan de 18 AWG variant) toch wat aan de dikke kant zijn als die met zijn tweetjes in zo'n aansluiting moeten. Nog maar een setje van 12 AWG ofzo bestellen.

Maar ik hobby ondertussen even lekker verder!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Is 12 AWG niet dikker in dat maat system.... tis maar ff dat je het weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Dreamer-1982 schreef op zondag 15 december 2019 @ 14:16:
@Seafarer en @jobr Bedankt! Met deze uitleg was het een peuleschilletje :). Nog een vraag van een leek: waarom schakelen ze niet intern via de printplaat de boel zo door dat ze gewoon een IN + en - hebben en een OUT + en - hebben? Is toch veel handiger? Nu merk ik dat de draadjes die ik had besteld (deze: https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.734c4c4dErWeeq en dan de 18 AWG variant) toch wat aan de dikke kant zijn als die met zijn tweetjes in zo'n aansluiting moeten. Nog maar een setje van 12 AWG ofzo bestellen.

Maar ik hobby ondertussen even lekker verder!
Daar zijn verschillende redenen voor:
-
- De stroom die over de relais contacten loopt moet dan ook over de print banen lopen. Deze banen moeten daarvoor dan wel dik genoeg gemaakt worden. Dat kan een probleem zijn.

- Het bordje werkt op 12 volt. Je kunt nu ook 50 volt schakelen. Je bent anders strikt gebonden aan die 12 volt.

- Je bent galvanisch gescheiden als dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamer-1982
Je hebt helemaal gelijk, staat er bij Ali ook netjes vermeld in de tekst. Dan ga ik voor 24 AWG denk ik.
Seafarer schreef op zondag 15 december 2019 @ 14:28:
[...]

Daar zijn verschillende redenen voor:
-
- De stroom die over de relais contacten loopt moet dan ook over de print banen lopen. Deze banen moeten daarvoor dan wel dik genoeg gemaakt worden. Dat kan een probleem zijn.

- Het bordje werkt op 12 volt. Je kunt nu ook 50 volt schakelen. Je bent anders strikt gebonden aan die 12 volt.

- Je bent galvanisch gescheiden als dat nodig is.
Ok, duidelijk verhaal :)

Heb nu een proef opstelling lopen met 3 Noctua 12cm fans die ik nog had liggen, heb een foto toegevoegd aan bovenstaand album.

Nu als laatste nog de keuze voor de fans: 20x20cm zou ideaal zijn voor de diepe radiatoren die ik heb, maar ik merk dat er in die maat maar weinig keuze is, ik zie bijv. deze 2 opties:

pricewatch: Thermaltake Pure 20, 200mm
pricewatch: Cooler Master MasterFan MF200R RGB, 200mm

Noctua heeft er ook nog een maar die is bijna 30 euro, dat wordt toch wel erg prijzig.

Op 14x14cm is er wat meer keuze en lijkt deze me wel wat:
pricewatch: Noctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm

De iets voordeligere uitvoering dan de normale van Noctua, maar toch de befaamde Noctua kwaliteit, ik wil dat het spul gewoon jaren gaat draaien zonder gedoe en herrie. Als ik telkens een aantal CM tussen de fans laat scheelt dat behoorlijk in het aantal fans (in totaal voor 3 radiatoren heb ik bijna 5 meter aan radiator namelijk).

Iemand nog een gouden tip? Anders ga ik eens een paar van deze Noctua's bestellen om die eens te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

@Dreamer-1982
Vraag en aanbod in de gaten houden misschien?
categorie: Ventilatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 23:06
Copitano schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 16:10:
[...]

Ik kan alle convectoren met elkaar vergelijken. Allemaal voorzien van sensors op aanvoer en retour. Heb boven ook nog twee slaapkamers waarvan de convectoren niet geboost zijn. Beiden ook dT 1,8 à 1,9 graden bij 30 à 32 graden aanvoer gemeten bij de warmtepomp. Heel de boel wel waterzijdig goed ingeregeld.

[...]
.Ik trek er met de boosters dus ca. 5 graden uit bij Ta 30 graden. Kan tot nu toe het huis er warm mee houden (Ti = 21 graden) 24/7. Huis is ruim 700 kub isolatieniveau bouwbesluit 2000 energielabel B (dat is nog zonder hybride warmtepomp). Maar we dwalen af van dit topic. Zie o.a. dit topic.

EDIT: Vandaag 13-12 voor het eerst na werk 1 m³ gas bij moeten stoken om de boel van 19,5 naar 20,5 graden te krijgen. Grijs, nat, winderig en een graad of vier over de hele dag. Zal wel aan vrijdag de dertiende liggen _O-
Welke afstand heb je tussen de ventilatoren? Wat is gangbaar?

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@pleio65 Copitano in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Alles aan elkaar met kabelbinders. Bevalt prima. Er zijn anderen die ruimte laten tussen de fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Copitano schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:17:
@pleio65 Copitano in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Alles aan elkaar met kabelbinders. Bevalt prima. Er zijn anderen die ruimte laten tussen de fans.
Aan elkaar zou ik op ongeveer 50 stuks van 90 mm komen. Een fors bedrag en gelet op het aantal waarschijnlijk ook hoorbaar. Een niet echt realistische optie. Ik kan ook eerst met 1 radiator experimenteren en ruimte tussen de fans laten.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

pleio65 schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:53:
[...]

Aan elkaar zou ik op ongeveer 50 stuks van 90 mm komen. Een fors bedrag en gelet op het aantal waarschijnlijk ook hoorbaar. Een niet echt realistische optie. Ik kan ook eerst met 1 radiator experimenteren en ruimte tussen de fans laten.
De 90 mm fans zij heel stil. Heb hier ook 140 mm die kun je horen op 1600 rpm. Die regel ik op toeren aan de hand van de temperatuur. Tot ca 1000 rpm zijn ze ook relatief stil. Maar ja wat nog acceptabel is kan van persoon tot persoon verschillen. Verstandig om eerst even te spelen met een setje. Ik heb het ook in fases gedaan. Nu je het zegt, er liggen hier in huis ongemerkt inmiddels 99 fans. 38 van 92 mm en 61 van 140 mm . _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@pleio65 Ik heb de lege ruimte tussen de fans net zo groot gemaakt ongeveer als de fans zelf.... wel open gelaten zodat er een trek blijft ontstaan de goede kant uit.... omhoog dus....

Er is hier een ega die "bijna alles" hoort, dus ik heb de gok niet genomen en gewoon echt getest welke het stilste was... de Noctua 92 mm PWM waren superieur boven de rest, ook bij lagere toeren. Geen moment spijt van gehad, het zijn er toch negen en onze woonkeukentafel staat er bijna naast....
In de kamer heb ik voor de radiator met 3 platen 5x 200 mm Noctuas genomen, een eductated guess.... dat die ook goed zouden zijn.. en dat klopte. Onderlinge afstand "protocol" gelijk.

Scheelt toch de helft vd fans en het werkt hier prima, ook qua comfort.

Van die 92 mm vind je mijn testen op het forum.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 16-12-2019 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
route99 schreef op maandag 16 december 2019 @ 13:03:
@pleio65 Ik heb de lege ruimte tussen de fans net zo groot gemaakt ongeveer als de fans zelf.... wel open gelaten zodat er een trek blijft ontstaan de goede kant uit.... omhoog dus....

Er is hier een ega die "bijna alles" hoort, dus ik heb de gok niet genomen en gewoon echt getest welke het stilste was... de Noctua 92 mm PWM waren superieur boven de rest, ook bij lagere toeren. Geen moment spijt van gehad, het zijn er toch negen en onze woonkeukentafel staat er bijna naast....
In de kamer heb ik voor de radiator met 3 platen 5x 200 mm Noctuas genomen, een eductated guess.... dat die ook goed zouden zijn.. en dat klopte. Onderlinge afstand "protocol" gelijk.

Scheelt toch de helft vd fans en het werkt hier prima, ook qua comfort.

Van die 92 mm vind je mijn testen op het forum.
Ik had je testen al uitvoerig doorgenomen :) De fans moeten op T22 radiatoren komen. De 92 mm past precies tussen de felsranden van de twee platen. 120 mm zou evt ook kunnen maar die komt tot aan de buitenzijde van de twee platen. Ik weet niet of dat wel verstandig is. Ik ben voornemens te beginnen met een op zolder hangende 260 cm lange T22. Als ik van de zolderkamer bewoner geen klachten krijg volgen tzt in het woongedeelte achter het bankstel aanwezige radiatoren. Bankstel bevindt zich ongeveer op 70 cm afstand van de radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mijn flensrand-afstand is maar 6-7 cm (bj 1982) dus ik laat de 92 mm fan dus 2 zones pakken (ook achter de laatste plaat dus richting de muur, er was geen ruimte meer voor 120 mm anders had ik die genomen. Zo heb ik toch iig ook wat extra convectie aan de achterkant. Ik heb het ooit wel een keer vermeld, maar niet bij de metingen, die heb ik bewust apart beschreven om niet te veel andere ruis er bij te hebben wat afleidt van het metingen verhaal.
De meetopstelling was compleet los van de radiator, als ik 120 mm fans had gemeten, had ik vooral het erg warme draad raster aangepast zodat die functioneel is voor de 120 mm fans, zou je immers dat niet doen dan meet je een deel van de fan werking niet mee.... dat kan tuurlijk niet de bedoeling zijn.

En bedankt voor jouw feedback op de testen. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 16-12-2019 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dreamer-1982 schreef op zondag 15 december 2019 @ 15:45:Nu als laatste nog de keuze voor de fans: 20x20cm zou ideaal zijn voor de diepe radiatoren die ik heb, maar ik merk dat er in die maat maar weinig keuze is, ik zie bijv. deze 2 opties:

pricewatch: Thermaltake Pure 20, 200mm
pricewatch: Cooler Master MasterFan MF200R RGB, 200mm

Noctua heeft er ook nog een maar die is bijna 30 euro, dat wordt toch wel erg prijzig.
De 2 anderen zijn volgens de Tweakers kenmerken 10dB luider en ik wist hoe stil Noctua's konden zijn, heb ik geen gok genomen. De radiator hangt vrij ongunstig en dat kan daar helaas niet veranderd worden. Dus ik wil op een iets wat hoger toerental draaien en dan loop ik tegen het risico van 10 dB extra aan, onbespreekbaar, laat het zo zeggen.... als ik de goedkopere genomen had en op den duur valt het tegen of ze worden luidruchtiger... dan wordt de goedkoop ineens een duurkoop...

Kan me situaties voorstellen waar het anders is en je met de goedkopere types wel wegkomt,
Zo zie je maar... er is niet een uniek antwoord het hangt van de situatie af.
Tuurlijk... het was wel een heel stuk duurder, maar ik weet nu wel zeker dat ze blijven zitten en ze hebben ook een hele lange garantie van 6 jaar.

Dus kies wat past in je eigen situatie. Ben wel benieuwd naar jullie geluidservaringen (ik had 5x200mm fans (onder het grote voorkamer raam)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:38
Niet helemaal zelfbouw, maar wellicht kan iemand toch van advies voorzien.

We hebben in ons nieuwe huis een prachtige houten gelakte ombouw om onze grote T33 radiator in de erker.
Verneukeratief voor de lucht flow, aangezien er maar een paar kleine openingen zijn.
Ik heb 3 speedcomforts gekoppeld onder de verwarming en merk duidelijk dat de kamer sneller opwarmt en de ketel meer kan moduleren, ivp naar hoge temperaturen opstoken.

De 3 speedcomforts zoemen een klein beetje. Niet heel storend, maar wel merkbaar als je er naast zie op de bank. Als de TV aanstaat valt het niet op.
Echter het komt na een paar dagen niet door de WAF drempel heen. Ze wist niet dat ik iets geïnstalleerd had, maar vroeg zich al snel af wat het geluid was en dat het hinderlijk is.

Is hier nog iets aan te doen? Want ik vergroot de flow wel.

Heb hem nu sneaky op een smart plug geplaast, zodat die ik de contend en begin van de avond aan staat als we het huis verwarmen zonder dat we beneden zijn. En dan uit als we op de bank zitten. Maar het liefst heb in hem altijd aan .

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Stinger_Ventura schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:02:

We hebben in ons nieuwe huis een prachtige houten gelakte ombouw om onze grote T33 radiator in de erker.
Verneukeratief voor de lucht flow, aangezien er maar een paar kleine openingen zijn.
Ik heb 3 speedcomforts gekoppeld onder de verwarming en merk duidelijk dat de kamer sneller opwarmt en de ketel meer kan moduleren, ivp naar hoge temperaturen opstoken.

De 3 speedcomforts zoemen een klein beetje. Niet heel storend, maar wel merkbaar als je er naast zie op de bank. Als de TV aanstaat valt het niet op.
Echter het komt na een paar dagen niet door de WAF drempel heen. Ze wist niet dat ik iets geïnstalleerd had, maar vroeg zich al snel af wat het geluid was en dat het hinderlijk is.

Heb hem nu sneaky op een smart plug geplaast, zodat die ik de contend en begin van de avond aan staat als we het huis verwarmen zonder dat we beneden zijn. En dan uit als we op de bank zitten. Maar het liefst heb in hem altijd aan .
In plaats van uit zetten, omschakelen naar in serie, hebben ze allebei de helft van de spanning en draaien langzamer, maken geen herrie meer maar blazen nog wel een beetje.

• route99

route99

Alle 3 in serie wordt maar ca 4 Volt per sectie, lijkt me te laag voor überhaupt draaien.....
Wel 2 in serie, ook al is dat wel effe zelf knutselen met al die voorgevormde/ ingegoten stekkers en pluggen....
Ik zou ze terugsturen als je ze online gekocht hebt en dan zelf wat maken, tips voldoende op het forum.

• Seafarer
Oeps. nee 3 in serie is niet te adviseren.

Ik dacht gelezen te hebben dat het om 2 units ging.

Dat wordt zelf knutselen. :)

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:38
route99 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 00:11:
Alle 3 in serie wordt maar ca 4 Volt per sectie, lijkt me te laag voor überhaupt draaien.....
Wel 2 in serie, ook al is dat wel effe zelf knutselen met al die voorgevormde/ ingegoten stekkers en pluggen....
Ik zou ze terugsturen als je ze online gekocht hebt en dan zelf wat maken, tips voldoende op het forum.
Zijn inderdaad 3 Speedcomforts. Zelf bouw kost me te veel tijd en energie, dus dat gaat hem niet worden. Ik lees dit topic al jaren met interesse.

Kan ze nog 6 weken proberen en ze dan gratis terug sturen.

Huis warmt 2 keer per dag op, in de vroege ochtend en late middag. Dan brandt de ketel maximaal, dus mijn hypothese is dan ook dat je dan het meeste rendement uit de Speedcomforts haalt, ze verlagen de retour door snellere warmte afgaven. En doordat het huis sneller opwarmt gaat de Nest termostaat later aan, wat minder warmte verlies is.
Als het huis warm is, moduleert de ketel toch terug of is door een korte boost van warmte toch de retour nog koud.

American Express vraagbaak

• route99

route99

Wat is je ketel temperatuur? Het idee achter de fans is nl ook dat je tijdens het "normale" verwarmen juist bij een lagere ketel temperatuur toch in de warmtevraag kunt voorzien. De lagere ketel temperatuur geeft je een hoger rendement v/d ketel, er wordt meer warmte teruggewonnen in het systeem dan zeg maar bij ~80ºC.
Mijn ketel staat op ca 50ºC maar er zijn mensen die hem nog lager hebben staan.
Ik heb nog onvoldoende getallen wat het scheelt en ik kan/wil ook al die simulaties niet gaan nawerken.
Mss dat ik de ketel nog eens 5-10ºC lager zet en of het comfort dan nog steeds OK is. Ik heb geen vloerverwarming (deze optie kost me echt een vermogen alles eruit slopen....) dus ik kan niet veel lager in temperatuur.

[ Voor 28% gewijzigd door route99 op 19-12-2019 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Weet iemand betere tempsensoren die in ESPHome werken dan de Dallas sensoren?

DIe van mij kappen er naar verloop van tijd mee. Inmiddels al 4 stuks (van de 6 die ik in gebruik heb) die ermee gestopt zijn.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

zie toevallig net deze V&A, als je nog wil experimenteren :+

V&A aangeboden: Partij ventilatoren 120mm, 92mm, 80mm (26 stuks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

De grote links in het midden met die duidelijke sticker met tekst komen uit de hoek van: pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm
Vergelijkbare fans komen uit de periode 2008-2014 als ik een beetje surf.
Zelf vind ik de variatie te groot maar voor kleine opstellingen wellicht bruikbaar?
Vraag deze betrouwbare (volgens de recensies) Tweaker zelf de rest....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Zelf zat ik te denken aan een Voltage regeling op basis van decibels. Nu moet ik nog wel uitzoeken of dat mogelijk is. Het idee is om naast de tv een db meter te zetten. Indien een bepaalde drempel gehaald wordt kunnen de fans op 12v bijvoorbeeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:24

Je kan ook naar de climatebooster kijken, die is stiller

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Overigens heb ik nu 30 van deze https://m.reichelt.nl/lue...10415.html?&trstct=pos_67

Ik zit er een half meter naast een op 5 a 6v hoor ik ze niet. Op 12v wel goed te horen maar met de tv aan valt het goed naar de achtergrond. Al met al prima prijs

Hier een foto, meerdere van deze strips nu in huis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y4McmLlN5xACYZZKhOiAYAh7/full.jpg

Overigens heb ik ook nog twee varianten van ebay geprobeerd van +- 1a2euro maar die ratelen te erg.

[ Voor 28% gewijzigd door AOC op 26-12-2019 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Waterkoker schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 23:03:
[...]

Graag hoor ik je ervaringen. Ik heb uiteindelijk 40 fans nodig.
Kan namelijk maar 60mm fans kwijt dus een hoger aantal nodig om genoeg circulatie te hebben. Dess te goedkoper des te beter :)
Nou, de fans doen het goed hoor, ze maken alleen een beetje heel veel geluid dus moet er nog wat Pwm controllers tussen hangen.
Ze draaien veel harder dan ik had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Nogmaals vragen dan.. Mijn Dallas temperatuursensoren blijven enorm snel kapot gaan.

Gister heb ik even een stroomgroep uitgezet om e.a. te doen. Na het opnieuw inschakelen van de groep zijn 4 van de 12 sensoren kapot. Ik vermoed dat de sensoren erg gevoelig zijn voor spanningswisselingen.

Iemand dezelfde ervaring? Is er een manier om de spanning naar de ESP (of Dallas sensoren) stabieler te maken?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
MrBarBarian schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:44:
Nogmaals vragen dan.. Mijn Dallas temperatuursensoren blijven enorm snel kapot gaan.

Gister heb ik even een stroomgroep uitgezet om e.a. te doen. Na het opnieuw inschakelen van de groep zijn 4 van de 12 sensoren kapot. Ik vermoed dat de sensoren erg gevoelig zijn voor spanningswisselingen.

Iemand dezelfde ervaring? Is er een manier om de spanning naar de ESP (of Dallas sensoren) stabieler te maken?
Die ervaring deel ik niet. Mogelijk is de voeding niet goed. Ik heb wel een paar 8266 defect gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
MrBarBarian schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 11:44:

Als idee.

Die zitten op blanke cv pijpen gemonteerd?
Zeker weten dat die pijpen goed geaard zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zou iemand wet foto's willen delen van een booster bij een convectorput ? Na een aantal pagina's doorlezen nog weinig gevonden en de foto's die ik vind zijn van de servers af omdat ze al jaren oud zijn.

Ik wil zelf onze 4 convectorputten in de woonkamer boosten namelijk. Als ik het goed begrijp moet ik de fans bovenop de convector monteren, bijvoorbeeld 20cm boven de lamellen. Dat zou eenvoudig kunnen want er zit al een schot om de lamellen heen. De fans moeten dan omhoog blazen lijkt me, zodat de warme lucht versneld de lucht in geblazen wordt.

Maar het zou erg helpen als ik wat foto's kan zien. Op YouTube zie ik ze bij normale radiatoren de boosters juist onder de radiator hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

@Aghanim, doel is om de luchtstroom te stimuleren en dat kan met verschillende constructies. Probeer helder te krijgen wat voor jou het meest passend is.

Ik zit zelf nog in de ontwerpfase, maar ga de fans (Arctic P14) onder de convector monteren zodat de lucht door de lamellen heen omhoog wordt geblazen. Ik kan de convector in zijn geheel makkelijk uit de put halen om dit te bevestigen en de put is ook niet zo diep.

Mijn overwegingen/voordelen:
* geluid van de fans wordt wat tegengehouden door de convector
* het spul komt niet zo in het zicht ivm beperkte diepte van de put (fans zouden anders ook bijna direct tegen het rooster aankomen)
* geen omkisting voor de fans nodig
* als de fans om wat voor reden niet draaien kan er toch nog redelijke convectie zijn.
* er kan geen spul/stof dat in de put valt direct op de fans komen.
* de fans blijven koeler doordat ze onder de convector aan de koele kant van de luchtstroom hangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Aghanim schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:32:
Zou iemand wet foto's willen delen van een booster bij een convectorput ? Na een aantal pagina's doorlezen nog weinig gevonden en de foto's die ik vind zijn van de servers af omdat ze al jaren oud zijn.

Ik wil zelf onze 4 convectorputten in de woonkamer boosten namelijk. Als ik het goed begrijp moet ik de fans bovenop de convector monteren, bijvoorbeeld 20cm boven de lamellen. Dat zou eenvoudig kunnen want er zit al een schot om de lamellen heen. De fans moeten dan omhoog blazen lijkt me, zodat de warme lucht versneld de lucht in geblazen wordt.

Maar het zou erg helpen als ik wat foto's kan zien. Op YouTube zie ik ze bij normale radiatoren de boosters juist onder de radiator hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/liEwd7NF4TRptKmkIMNH6f7i/full.jpg

2 hoeklijntjes worden met draadstangen op afstand gehouden. Ventilators hangen onder de hoeklijntjes met slappe rubbertjes (die je apart erbij moet bestellen) de hoeklijntjes hangen met touwtjes in de put. Dus nergens contact geluid van metaal op metaal.

Dat is dus mijn oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

Aghanim schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:32:

Ik kan even geen foto posten maar je zou ook niet veel zien. Put van 380cm met 15x140mm noctua's en allemaal er onder gebonden.

Gewoon lekker lomp met zwart metaaldraad langs de lamellen heen.

Werkt al 5 jaar prima en heeft echt effect. Zonder doet de put niet meer mee op lage temperaturen.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Bedankt allemaal. Ik ga ze dan ook eronder monteren en kijken hoe dat bevalt.

@stuffer mijn convector is ook een meter of 4. Dat red je niet met 15x14cm. Hoe heb jij ze bevestigd? Steeds 3 aan elkaar en dan niks onder het schot?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Mijn convector zelf is een meter of 3. Ik heb 10 P14 fans die ik verdeel, dus er is ca 15cm ruimte tussen de fans. Ik vind het niet nodig om de hele oppervlakte met fans te bedekken en er zal m.i. genoeg opwaartse flow ontstaan (door de over/onderdruk) waarvan ook de 'fan loze' lamellen deels meeprofiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Seafarer schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 19:29:
[...]

Als idee.

Die zitten op blanke cv pijpen gemonteerd?
Zeker weten dat die pijpen goed geaard zijn?
De sensoren zitten direct op de jaga thermostaatkraan. De radiatoren zelf zijn gekoppeld via Uponor flexibele pijpen. Er is geen aarding dus. Zou er serieus noodzaak zijn?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
MrBarBarian schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 00:05:
[...]

De sensoren zitten direct op de jaga thermostaatkraan. De radiatoren zelf zijn gekoppeld via Uponor flexibele pijpen. Er is geen aarding dus. Zou er serieus noodzaak zijn?
Kan. Ik ben er niet zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Naast het boosten van de categorie convectorputten wil ik daarnaast de putten zelf aanpakken. Misschien is dit topic toch de juiste plek voor deze vraag.

Momenteel ziet het er zo uit:
Convector

Ik lees meerdere verhalen over isolatie van de putten. Er is geen kruipruimte dus het moet van binnenuit. Ik heb nog een grote partij EPS piepschuim van 50mm liggen. Alternatief is noppenfolie of een combinatie van beide.

De vragen die ik heb:
- zouden jullie isoleren met deze EPS aanraden?
- is het verstandig de EPS aan binnenkant ook met noppenfolie of radiator folie te bedekken?
- ik lees ook voorbeelden waar de ruimte tussen de raamkant (bovenkant op foto) helemaal dichtgemaakt is tot aan het schot van de convector. Daar kan dan helemaal geen lucht meer in of uit. Is dat bij mij ook verstandig? Of juist open laten?
- als ik de EPS gebruik blijft er nog ongeveer 3cm ruimte open tot aan het schot, waar de lucht dan doorheen moet. Is dat voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Aghanim schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:00:
Naast het boosten van de categorie convectorputten wil ik daarnaast de putten zelf aanpakken.

Momenteel ziet het er zo uit:
[Afbeelding: Convector]

Ik lees meerdere verhalen over isolatie van de putten. Er is geen kruipruimte dus het moet van binnenuit. Ik heb nog een grote partij EPS piepschuim van 50mm liggen. Alternatief is noppenfolie of een combinatie van beide.

De vragen die ik heb:
- zouden jullie isoleren met deze EPS aanraden?
- is het verstandig de EPS aan binnenkant ook met noppenfolie of radiator folie te bedekken?
- ik lees ook voorbeelden waar de ruimte tussen de raamkant (bovenkant op foto) helemaal dichtgemaakt is tot aan het schot van de convector. Daar kan dan helemaal geen lucht meer in of uit. Is dat bij mij ook verstandig? Of juist open laten?
- als ik de EPS gebruik blijft er nog ongeveer 3cm ruimte open tot aan het schot, waar de lucht dan doorheen moet. Is dat voldoende?
Al jij warmte problemen hebt......?

Kun je beter helemaal opnieuw beginnen en je eerst even inlezen. Als je ruimte hebt kun je er ook een twin van marktplaats scoren. Want dit wordt een gebed zonder end.

Als ik even zo vrij mag zijn mijn mening te geven. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@Seafarer kun je iets specifieker zijn? Ik lees namelijk veel verschillende, en soms tegenstrijdige, informatie. Daardoor twijfel ik wat nu de juiste oplossing is. Ik vind het zonde om vanalles uit te proberen en pak het liever direct op de juiste manier aan.

Overigens heb ik niet echt warmte problemen. Op 70C aanvoer wordt de totale woonkamer prima warm. Het duurt alleen wat lang, ook omdat het 90m2 is die opgewarmd moet worden. Maar ik wil er graag mogelijke verbeteringen uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eyctO4iZQD4DN0mpzk0Cf9EQ/full.jpg

foto genomen in de put.

Ik kan een oud document niet vinden. Help me hier even aan herinneren.

Wat heb jij specifiek gevonden wat tegenstrijdig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Seafarer schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:37:
[Afbeelding]

foto genomen in de put.

Ik kan een oud document niet vinden. Help me hier even aan herinneren.

Wat heb jij specifiek gevonden wat tegenstrijdig is?
Een paar dingen:
- Dat een/onze convector (1979) een Aanvoer van minimaal 70C nodig heeft om sowieso goed te kunnen werken.
- Dat de EPS van 50mm (die er voorheen in zat) de luchtstroom blokkeert en er daarom beter uit kan.
- Dat noppen of radiator folie amper invloed heeft.
- Dat de convector beter in de put tegen de raamkant kan (zoals bij jou). Dat heb ik ook eens in een Belgisch artikel gelezen. Maar vreemd genoeg is er bij ons voor gekozen juist in het midden van de put te plaatsen. Dus twijfel ik of ik de put beter dicht kan maken aan die zijde zodat ik alsnog creëer dat de convector tegen de 'muur' zit of dat ik het moet laten als het nu is (op zich werkt het).

Als ik jouw foto zie kan ik het beste de EPS aan de raamzijde monteren en helemaal opvullen zodat de put daar dicht is.

[ Voor 5% gewijzigd door Aghanim op 03-01-2020 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
@Aghanim

Ik heb ze gevonden. Allemaal pdf' jes. Sommigen hebben ook foto's met rookproeven in convector putten. Heel verhelderend.

Hier online zetten gaat niet.

Ik kan natuurlijk een download link plaatsen met we transfer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Seafarer schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:09:
@Aghanim

Ik heb ze gevonden. Allemaal pdf' jes. Sommigen hebben ook foto's met rookproeven in convector putten. Heel verhelderend.

Hier online zetten gaat niet.

Ik kan natuurlijk een download link plaatsen met we transfer?
Graag. Stuur eventueel maar een DM. Thx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
Aghanim schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:15:
[...]

Graag. Stuur eventueel maar een DM. Thx.
https://we.tl/t-T2HSPgkA8U

Volgens mij lukt dit wel. Ik denk dat er meer liefhebbers zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Seafarer schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:21:
[...]

https://we.tl/t-T2HSPgkA8U

Volgens mij lukt dit wel. Ik denk dat er meer liefhebbers zijn. :)
Thx. Ik ga het doornemen. Zie overigens bijvoorbeeld deze discussie. Daar worden ze het ook niet eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
@Aghanim

Wacht maar tot je alles gelezen, bekeken hebt. Weet je meteen wie onzin uitkraamt op dat andere forum. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
@Seafarer bedankt voor de info! Heb op basis daarvan de raamzijde geïsoleerd zodat mijn convector van een midden plaatsing verandert naar een raamzijde opstelling. Eens testen hoe dit bevalt en dan daarna mooi afwerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xb432Qm9KHg2t0I8MwNK9MYF/medium.jpg

Onderkant foto is raamzijde. Witte gedeelte aan bovenkant is beton. Ruimte voor aanzuiging lucht is ongeveer 5cm breed.

[ Voor 13% gewijzigd door Aghanim op 04-01-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Aghanim schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 12:41:
@Seafarer bedankt voor de info! Heb op basis daarvan de raamzijde geïsoleerd zodat mijn convector van een midden plaatsing verandert naar een raamzijde opstelling. Eens testen hoe dit bevalt en dan daarna mooi afwerken.

[Afbeelding]

Onderkant foto is raamzijde. Witte gedeelte aan bovenkant is beton. Ruimte voor aanzuiging lucht is ongeveer 5cm breed.
Goed bezig.

5 cm is wel krap als aanzuiging.

Maar ik zie nu ook een koperen pijp langs de zijkant lopen. Dat geeft mij het vermoeden dat het water er aan een kant ingaat en aan de andere kant eruit. Dat is dus ook de reden dat je hoge aanvoer temperaturen nodig hebt. Een tweede hands convector kan een goeie betaalbare vervanger zijn waarbij het water een keer heen en een keer terug gaat.

Ik zou zeer zeker die schotjes om de ongeveer 400 mm erin zetten die in de documentatie beschreven is. Gewoon van karton knippen. Iemand had ook wel eens riool pijpen er rechtop ingezet. (duur)

Merk je al verbetering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Ik kreeg een grotere radiator in bezit en kwam op een site waar je het afgegeven kunt vermogen berekenen. Ook het vermogen met behulp van boosterventilatoren wordt berekend. Als de booster cijfers waar zijn zou dat een gemiddelde toename van het afgegeven vermogen van 60% betekenen. Ik kan het niet onderbouwen, maar 60% is naar mijn mening onwaarschijnlijk veel. Heeft iemand enig idee waaraan je in de praktijk moet denken ?

https://warmtepomp-panel.nl/dbe2.html

Eigen tabel met vermogen in Watt.

Radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
Ik heb vaker gelezen dat 50% makkelijk haalbaar is bij lage temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@pleio65 Bij jou T21 22 data in de tabel is niet ...\500mm ipv .....\50? (bijv 2900\50 staat er)
Kloppen de berekeningen nog wel en.of is het een vergissing?

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 05-01-2020 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
route99 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:38:
@pleio65 Bij jou T21 22 data in de tabel is niet ...\500mm ipv .....\50? (bijv 2900\50 staat er)
Kloppen de berekeningen nog wel en.of is het een vergissing?
Oeps. 50 in tabel is in cm. Berekeningen kloppen wel, die zijn in mm. (500)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Seafarer schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:52:
Ik heb vaker gelezen dat 50% makkelijk haalbaar is bij lage temperaturen.
Bij Jaga wordt geschreven over twee tot drie keer zo veel warmteafgifte.

https://www.radiatorendis...-%7C-dynamic-boost-effect

https://www.radiatorendis...-lr_20171031114714300.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Seafarer schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:00:
[...]

Goed bezig.

5 cm is wel krap als aanzuiging.

Maar ik zie nu ook een koperen pijp langs de zijkant lopen. Dat geeft mij het vermoeden dat het water er aan een kant ingaat en aan de andere kant eruit. Dat is dus ook de reden dat je hoge aanvoer temperaturen nodig hebt. Een tweede hands convector kan een goeie betaalbare vervanger zijn waarbij het water een keer heen en een keer terug gaat.

Ik zou zeer zeker die schotjes om de ongeveer 400 mm erin zetten die in de documentatie beschreven is. Gewoon van karton knippen. Iemand had ook wel eens riool pijpen er rechtop ingezet. (duur)

Merk je al verbetering?
Ik heb de aanzuiging nog iets kunnen verbeteren naar 8cm. Het klopt inderdaad dat alle 4 onze convectoren door die koperen pijp van warm water voorzien worden. Ik merk inderdaad ook duidelijk verschil bij een aanvoer van 50C of 70C. Het comfort lijkt bij een hogere aanvoer ook zeker beter.

Schotten had ik al geplaatst alleen nu verwijderd omdat ik het netter af wil werken dus die staan weer terug. Echt veel verbetering merk ik niet, maar ik moet zeggen dat ik al niet echt een probleem had, behalve dat het soms oncomfortabel voelt in huis. Ik vermoed echter dat dit de niet/beperkt geïsoleerde vloer is die kou uitstraalt.

Ons verbruik over 2019 was 1530m3 in een vrijstaande woning uit 1979 (HR++, Spouwmuur, 4cm dak isolatie) waarbij wij gemiddeld 4 dagen per week de woonkamer en bijkeuken verwarmen (in totaal 90m2) en gemiddeld genomen 2 maanden per jaar 3 slaapkamers in de avonden. Met dat verbruik kan ik prima leven.

Mogelijk ga ik een speedcomfort kopen om te testen of ik verschil merk in opwarming en comfortbeleving. Zo ja, dan vind ik het verantwoord om voor in totaal 9.5m ventilatoren aan te moeten schaffen.

Ik heb zelf ook 'schoorstenen' geplaatst naar aanleiding van info die ik een jaar of 2 geleden gevonden heb. Regenpijp is inderdaad duur dus ik heb dik karton bij een knutselwinkel gekocht en die opgerold. Ik kan beamen dat dit werkt. Op verschillende plekken zo'n 30cm boven de lamellen van de convectoren meet ik ruim 5C meer warmte dan zonder de schoorstenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
@Aghanim
Gaat dat werken speedcomfort?
Een speedcomfort is naar mijn idee veel te smal voor jouw convectors.

Een berg oude pc ventilatortjes van 140 X 140 mm zou mooi zijn. Kan gelijk je aanvoer temp. naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-10 15:36

stuffer

Ondertietel

Seafarer schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:48:
@Aghanim
Gaat dat werken speedcomfort?
Een speedcomfort is naar mijn idee veel te smal voor jouw convectors.

Een berg oude pc ventilatortjes van 140 X 140 mm zou mooi zijn. Kan gelijk je aanvoer temp. naar beneden.
Mee eens.

Had zelf de speedcomfort geprobeerd maar waren niet toereikend genoeg voor de put. De 15*14 cm fans doen het een stuk beter.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

De Speedcomfort fans zijn van het 60x60 mm type. De as neemt al best een groot deel van het oppervlak in, dus de effectieve ventilatorlengte, het oppervlak wat effectief de lucht in beweging kan zetten is vrij klein.
Das de reden ook dat ze op hoge toeren draaien om nog redelijk wat lucht te verplaatsen.
De 140x140 mm fan hebben bij anderen al hun dienst bewezen.
Heb hier 92x92 mm (groter lukt niet op die plek) en dat is ook al heel veel beter van de 60x60mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:51
Ik heb een speedcomfort gekocht om te kijken wat nu het verschil. Wanneer ik mijn hand voor of boven de radiator hang, dan is het juist kouder bij de speedcomfort. Is dit ook de bedoeling, warme lucht die je juist door de ruimte wilt hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Hier lopen een aantal zaken mogelijk door elkaar...

Met de hand meten.....als je iets vochtige handen hebt... koelen de handen af agv de extra luchtstroming... en dan voelt het kouder aan...

En: je vergroot het debiet ... dus mag de T iets zakken maar je voert meer lucht de ruimte in... dus de totale warmte inhoud van die verplaatste lucht kan per tijdseenheid toch groter zijn...agv het veel grotere volume dat langs je hand kwam over dezelfde tijd gemeten.....

Bij hele droge handen is het vnl het 2e deel.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 06-01-2020 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Ik ben mij aan het oriënteren voor de Noctua NF-S12B Redux 1200 PWM. Die is stil en heeft een grote luchtverplaatsing.

https://noctua.at/en/nf-s12b-redux-1200-pwm/specification

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
route99 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:46:

Met de hand meten.....als je iets vochtige handen hebt... koelen de handen af agv de extra luchtstroming... en dan voelt het kouder aan...

En: je vergroot het debiet ... dus mag de T iets zakken maar je voert meer lucht de ruimte in... dus de totale warmte inhoud van die verplaatste lucht kan per tijdseenheid toch groter zijn...agv het veel grotere volume dat langs je hand kwam over dezelfde tijd gemeten.....

Daar is geen hand tussen te krijgen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@pleio65 Prima keuze, is echt duurder maar zo stil en duurzaam (6 jaar garantie) zie je verder nergens.
Heel veel positieve ervaringen op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22:51
route99 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:46:

Met de hand meten is natuurlijk ook kul, daarom dacht ik laat ik het hier eens vragen aan mensen die er meer verstand van hyebben,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 27-10 21:46

B2

wa' seggie?

2 Speedcomforts geprobeerd, maar helaas.. resonantie in de radiator waardoor het geluid van de fans versterkt wordt.

Ze gaan dus retour. Toch maar iets proberen zelf te bouwen.
Pagina: 1 ... 21 ... 55 Laatste