Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Waterkoker
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 11:16
Heeft iemand ervaring met 60mm ventilatoren?

Dat is bij mij het enige formaat wat netjes tussen de radiator past. Anders moet ik de ventilatoren onderop de radiator plakken en dan loop ik tegen de WAF aan.

Zelf zit ik nu te dubben hoeveel ventilatoren ik nodig heb voor een ruimte van +- 70m3

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 17-02 21:52
jobr schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:35:
[...]

Kachel staat wel aan maar doet niet zoveel waardoor ik het verschil niet goed kan zien. Het is eigenlijk nog wat te warm.
Heb ook net de magneetjes binnen en ben het nog aan het inrichten. Beugeltjes moet ik even opnieuw printen omdat ze niet altijd er tussen passen. Nu heb ik 1 beugel aan de binnenkant een de achterste aan de buitenkant. Dat past beter.
@Copitano

Beugeltjes zijn klaar en de fans (8cm) hangen

Elke fan heeft 2 beugels:

Bij de ene beugel zitten de magneetjes aan de buitenkant en de andere aan de binnenkant.
De ene beugel (voor) valt dus achter de voorste radiator plaat (type 21) en de andere (verstelbare) beugel zit aan de achterkant van de achterste radiator plaat. Afstand tussen de radiator plaat was niet overal gelijk en soms te klein voor fan met 2 beugels. Nu passen ze overal.

Voor de kabels heb ik ook een heel klein L-vormig beugeltje met daarin een magneetje gemaakt. Daar haak ik de kabel in en hang deze aan de achterkant van de radiator. Moet de kabels nog even verder goed ophangen.

Temperatuur van de radiator is nog steeds niet erg hoog. Op dit moment zie ik 2 graden verschil tussen aanvoer en invoer als ik de fans heb aanstaan. Zonder fans was dit 0 graden verschil.
Ik moet er nog verder mee experimenteren en de aansturing nog wijzigen.

• Murkmans
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 17-02 21:29
Freakster86 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:01:
Eindelijk tijd gehad om het geheel in elkaar te zetten. Hangt er keurig bij, alleen de techniek nog netjes afwerken (wegwerken) en fine tunen. Ik heb het volgende gebruikt voor een verwarming van 2,5m breed:

MateriaalPrijsAantalTotaal
MDF plaat van 122x61cm van 4mm dik3,0913,09
Hoekprofiel kunststof wit 50x50 mm 260 cm7,2917,29
W1209 Controller inclusief box1,8011,80
NTC 3950 PWM Controller2,0012,00
rubberen fan mounts1,7523,50
Arctic F12 PWM PST4,99524,95
Dubbelzijdige tape 3m bij 2x20 en 1x10mm1,1023,30
5x Fan filter 120mm1,2522,50
10 magneetjes van 30x10x2mm2,5025,00
1 naar 5 PWM splitter 40cm1,2522,50
PWM verlengkabel 25cm0,5073,50
Totaal59,43

Ik had nog
  • Verstelbare adapter
  • Stroomdraad
  • Verloopplugje
  • Tie wraps
Verder natuurlijk wat gereedschap nodig
  • Boormachine
  • Houtboorbitjes 4 en 10mm
  • Dremel + slijpschijfje
  • Gatenboorset (moeten kopen à ~10 euro).
Van de MDF plaat 2 stroken van 13cm laten zagen in de winkel. Op elke strook 5 gaten voor de fans gemaakt. Ik heb vervolgens zelf gaten van 102mm geboord, omdat 127 te groot werd. Bang dat het geheel zou scheuren. Achteraf misschien beter voor 92mm fans kunnen gaan. Heb voor zowel 120mm als 92mm mounting holes geboord, dus kan altijd nog wisselen. Tussen de grote gaten in kleine gaten geboord voor extra ventilatie.

Ik kon helaas geen hoekprofiel vinden van 50mm bij 10mm. Moest dus voor de fans en ventilatie wat van het hoekprofiel aftrimmen. Dremel gaat er gemakkelijk doorheen, maar het is wel een rotklusje. Vervolgens met dubbelzijdige tape beide stroken op het hoekprofiel geplakt.

Ik heb de fans om en om gemonteerd, aangezien ik er maar 5 heb. Met die mounting rubbers gaat dat perfect. De 4mm van de stroken is exact dik genoeg. Aan de onderzijde heb ik ook nog gaas gemonteerd, zodat het meeste stof daarachter blijft steken en het geheel gemakkelijk is schoon te maken met de stofzuiger. Aan het hoekprofiel de magneetjes met dubbelzijdige tape geplakt en aan de achterkant hangt het geheel met 3 tie wraps aan de ophanging van de verwarming. Het geheel kun je gemakkelijk losmaken en naar beneden klappen voor onderhoud.

De elektronica... niet heel veel verstand van, maar na het doorzoeken van dit topic wat plaatjes gevonden. Aan de hand daarvan hetzelfde nagemaakt, maar of het goed zit :? :+ De adapter stond eerst op 12V, maar dan maken de fans op de laagste stand te veel geluid. Nu op 7,5V hoor je een lichte bries. Nauwelijks hoorbaar. Verbruiksmeter geeft aan dat het 0,2W verbruikt in standby en 3W in gebruik. Geheel slaat aan bij 20 graden en lijkt goed te werken. Moet alleen de elektronica nog wegwerken op een van de hoeken.

Als iemand de elektronica wil nalopen a.h.v. de foto's hieronder, graag :P Kan anders nog wel een schema maken hoe ik het nu heb aangesloten.

Conclusie
Leuk project. Relatief weinig werk en lage kosten. Draait nu een dag en ik merk dat de verwarming minder vaak en lang aanslaat. Althans, gevoelsmatig. Hopelijk zie ik het verschil in het gasverbruik de komende maanden, al zal het even duren voordat die 60 euro is terugverdiend :9

Verwarming
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Mooi verslag. Kunnen medetweakers wat mee, die het zonder domotica willen aansturen.
Met de blauwe draaiknopjes kan je eventueel ook nog de snelheid van je fans aanpassen toch?

20 graden is wel laag. Dan gaan ze in de zomer ook draaien als het wat warmer is. En volgens mij is er onder de 28 graden nagenoeg geen convectie. Jaga werkt bijvoorbeeld vanaf 28 graden standaard.

Elektrisch ziet het er op zicht goed uit.

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 14:42
Waterkoker schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 19:53:Heeft iemand ervaring met 60mm ventilatoren?
Dat is bij mij het enige formaat wat netjes tussen de radiator past. Anders moet ik de ventilatoren onderop de radiator plakken en dan loop ik tegen de WAF aan.
Zelf zit ik nu te dubben hoeveel ventilatoren ik nodig heb voor een ruimte van +- 70m3
http://www.dieren-west.nl...latoren__handleiding_.pdf

Beetje een dubbel verhaal want laat eerst de 60 mm fans , zoals aanwezig in de speedcomfort, links liggen voor de convertor put om vervolgens ze toch voor de radiator te gebruiken. Het verschil is anders maar blijft imho te groot om terug te gaan naar de 60 mm fans.

Laat voor het beïnvloed van het WAF effect ze eens weten dat je met 12 cm wel een stuk beter uit bent ivm de huidige uitstoot discussie.....Da's toch wel vooruitstrevend...

Ik heb In de keuken ook groter dan 60 mm genomen (92mm). In de kamer zelfs 200 mm , super stil , om onder de vensterbank de warme lucht beter weg te laten stromen, ze zit er meestal maar 1,5 meter vandaan , heb nog nooit een klacht gehad.
Die 92 mm geven ca 75-80m³/h max debiet, de 60 mm geven ca 18-20m³/h max debiet, dus een factor van 4x meer.

route99 wijzigde deze reactie 02-11-2019 02:11 (10%)

• Waterkoker
route99 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:00:
[...]

http://www.dieren-west.nl...latoren__handleiding_.pdf

Beetje een dubbel verhaal want laat eerst de 60mm , zoals in de speedcomfort, links liggen om vervolgens ze toch in de convector put te gebruiken.

Laat voor het beïnvloed van het WAF effect ze eens weten dat je met 12 cm wel een stuk beter uit bent ivm de huidige uitstoot discussie.....Da's toch wel vooruitstrevend...

Ik heb In de keuken ook groter dan 6 cm genomen . In de kamer zelfs 20 cm , super stil , om onder de vensterbank de warme lucht beter weg te laten stromen, ze zit er meestal maar 1,5 meter vandaan , heb nog nooit een klacht gehad.
Ik zal eens voor de grap, ongezien, een losse 12cm fan onder de radiator plakken en kijken of haar kritische oog het opvalt. Op de radiator is helaas geen ruimte. Maar 12cm gaat eerlijk gezegd mijn voorkeur ook naar uit. Komt qua kosten gunstiger uit en je hebt minder nodig.

Of ik koop bijvoorbeeld 20 van onderstaande jongens
https://www.reichelt.nl/x...-mm-xi-xf032-p189709.html
of
https://www.reichelt.nl/v...ml-6015-12s2-p239843.html

die frommel ik er zo tussen. Piepschuim op breedte van de radiator snijden, enkele vierkante gaten waar ik de ventilator ik kan persen, draadje solderen, universele adaptertje met 2,5,7,12,24v stand oid, en temp switch. Ben ik alsnog voor onder de 75eu klaar :)

Waterkoker wijzigde deze reactie 01-11-2019 21:25 (13%)

• pleio65
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 06:34
Wat is beter beter ? Fan onder of boven de radiator?

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 166 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• route99
Ik heb voor de 92 mm type fan gekozen: Daarmee pak ik ook de achterkant nog mee. En voor een 92 mm type kan het toerental lager om een voldoende luchtdebiet te krijgen, wat weer gunstig is voor het geluid.
De Speedcomfort heeft totaal geen toerental regeling, 1 stand. Je leest L+R ook wel klachten over het suizen van deze fans.

Ik had met een ander type Xilence niet zulke goede resultaten....
Meer details hier. route99 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"
Plaatje wel ff hier neer gezet.
Ik vond verschillen groot, terwijl ik toch wel op reviews/specs afgegaan was. Ben nog steeds blij met de Noctua keuze, nooit klachten gehad sinds januari-2019.

route99 wijzigde deze reactie 02-11-2019 01:34 (27%)

• route99
@pleio65
http://www.xtremesystems....ud-scenario-scoping-ideas
Push/Pull/Shroud scenario scoping ideas?
So I'm going to start in on some push/pull/shroud experiments on a single sized radiator. It'll be a nice break from the normal radiator testing and hopefully provide something of use on any radiator.

So far I'm thinking of at least these. I'm only going to test one heat load and one fan type/speed to really focus in on the fan orientation and shroud benefits more.

So far I'm planning to use my only single radiator that I have, that way I can stack and use several fans/shrouds as needed.
Ik deel het vast, heb het nog niet gelezen.

• route99
jobr schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 17:24:
[...]
Bij de ene beugel zitten de magneetjes aan de buitenkant en de andere aan de binnenkant....
Mooi werk....
Op dit moment zie ik 2 graden verschil tussen aanvoer en invoer als ik de fans heb aanstaan. Zonder fans was dit 0 graden verschil..,Ik moet er nog verder mee experimenteren en de aansturing nog wijzigen.
Weet je wel zeker dat je goed meet? Nul graden verschil lijkt me erg vreemd...
Wissel de T-sensors aan-/afvoer eens om... is het dan anders.... dan heb je geen goed geijkte T-meter....en is het verschil nu en de nul eerst.. iig een onderdeel van jouw meetfout...

• jobr
route99 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 02:17:
Weet je wel zeker dat je goed meet? Nul graden verschil lijkt me erg vreemd...
Wissel de T-sensors aan-/afvoer eens om... is het dan anders.... dan heb je geen goed geijkte T-meter....en is het verschil nu en de nul eerst.. iig een onderdeel van jouw meetfout...
Ik meet in dit geval bij de radiator en niet bij de CV.
Het temp verschil is hoger als de CV aanslaat. Daarna daalt deze en dan krijg ik ongeveer een verschil van 2 graden. Temp aanvoer ligt nu ook maar max tussen de 30 en 35 graden. Ik verwacht een groter verschil als het wat kouder gaat worden.
Zijn nu ook allemaal korte piekjes. Maar ik zie in ieder geval verschil. :)

jobr wijzigde deze reactie 02-11-2019 09:12 (4%)

• route99
Dat je in/uit bij de radiator meet lijkt me logisch als je puur het fan effect wilt bekijken.
Jouw T-max is best aardig laag, dus zal het verschil nooit er groot worden in/uit, maar dan wordt het nauwkeuriger kunnen meten om iets zinnigs te schrijven wel een stuk belangrijker.....
Draai de sensoren in/uit maar eens om... dan moet je hetzelfde meten.... niet... dan heb je last van een meetfout, wrs een systematisch, speel maar eens met het contact v/d sensor. Tuurlijk kunnen het toevallige fouten zijn, dus let ff goed op je meetsysteem, incl de sensoren en de montage ervan

route99 wijzigde deze reactie 03-11-2019 22:39 (18%)
Reden: Tnx @jobr voor de quote editing......

• Waterkoker
Waterkoker schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:22:
[...]

Ik zal eens voor de grap, ongezien, een losse 12cm fan onder de radiator plakken
De radiator hangt zo laag dat wanneer ik een 12cm onder de radiator plaats de werking van de ventilator achteruit gaat. Trekt een soort van vacuüm waardoor er geen lucht geblazen wordt :).

Dus wordt toch 60mm fans bovenop. Of 50mm fans onderop tussen de kachel zodat ze ver genoeg van de grond zitten

• route99
Dus wordt toch 60mm fans bovenop.
Prima om het zo te doen, in de kamer hier zelfde situatie, met ook nog een vensterbank erbij (heb de ventilator constructie wat naar voren gekanteld zodat de warme lucht iig nog beter weg kan).

• pleio65
Heb het forum snel door gebladerd. Boven zou iets beter zijn. Met schroud? Nog iets beter.

Gasloos juli 2018. Pana WH-MDC09H3E5. Zonneboiler 2x 1000 liter, 166 vacuümbuizen. 5750 Wp. CV-houtkachels 18Kw en 4Kw.

• Waterkoker
Maken jullie de zijkanten van de radiator en de ruimte tussen de ventilatoren dicht?

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14:11
Waterkoker schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:10:
Maken jullie de zijkanten van de radiator en de ruimte tussen de ventilatoren dicht?
Ik heb de ventilatoren op de radiator liggen en heb de zijkant dicht geplakt.Ook tussen de ventilatoren is het dicht. Maar ook aan de onder kant is het dicht gemaakt, maar dan versprongen tov de ventilator waar door de lucht diagonaal dus langer onderweg is door de radiator.

https://imgur.com/904HsTY

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• pleio65
Waterkoker schreef op donderdag 7 november 2019 @ 11:10:
Ik weet het niet zeker, maar volgens mij wordt daar shroud mee bedoeld? Althans, het principe.

http://www.xtremesystems....ud-scenario-scoping-ideas

• route99
Vraag: door het helemaal dichtmaken, hoe zit dan met de hoeveelheid lucht die je maximaal naar boven kunt afvoeren? Ben je op die manier de onderste uit v/d natuurlijke convectie niet voor een (groot?) deel kwijt?

Mijn keuze was, niet doorgerekend: laat de ventilatoren DE support zijn voor de gratis convectie van de warme lucht die er nu eenmaal is...(uiteraard.... ;) )

• Ribruijn
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 02-02 23:13
Allen,

Topic compleet doorgebladerd. Ik ben in bezit van een Type 21 en een Type 16 Jaga, inclusief originele DBE. Ook heb ik de DBEC software en bijbehorende kabel. Nu zou ik de software het liefste modulerend de DBE's laten aansturen, dus bij groot verschil tussen gevraagde en daadwerkelijke kamertemperatuur de DBE in Boost (100%), en als de gewenste kamertemperatuur bijna bereikt is terug naar pak-hem-beet 80%. Watertemperatuur gebruik ik alleen om te bepalen wanneer de fans aangaan, dus op de laagste watertemperatuur ingesteld.

Ik kan echter alleen een vaste stand voor Boost en Comfort instellen, dus het ding draait altijd op 1 van de 2 standen. Iemand een idee hoe je dit modulerend kan doen? (zodat bijvoorbeeld in de vroege morgen zodra de CV aanspringt en het koud is de DBE's starten in boost mode, en als we beneden komen en het is warm in een lagere mode, zolang ingestelde temperatuur nog niet is bereikt).

Mijn dank is groot!

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Ik heb 26 70mm fan besteld bij ali om samen met de speedcomforts aan de onderkant de boel extra te boosten. Ik plaats ze dan bovenop in de verwarming en sluit ze op dezelfde bron aan, verdeelt over vier radiatoren. Bij de langste vervang ik de 1000ma adapter door 1 van 1500ma voor de zekerheid. Heb nu ook twee tafelventilatoren op de verwarming gericht maar dat is meer tijdelijk, helpt ook wel.

• Waterkoker
route99 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 18:07:
Vraag: door het helemaal dichtmaken, hoe zit dan met de hoeveelheid lucht die je maximaal naar boven kunt afvoeren? Ben je op die manier de onderste uit v/d natuurlijke convectie niet voor een (groot?) deel kwijt?

Mijn keuze was, niet doorgerekend: laat de ventilatoren DE support zijn voor de gratis convectie van de warme lucht die er nu eenmaal is...(uiteraard.... ;) )
In mijn geval ben ik bang dat de warme lucht boven de radiator en tussen de vensterbank gaat circuleren. De vensterbank hangt 2cm boven de radiator waardoor natuurlijke convectie, denk ik, niet optimaal is. En ik denk dat een ventilator in mijn geval niet direct alle warmte lucht de ruimte in blaast en de kans bestaat dat dezelfde uitgeblazen lucht weer opgezogen gaat worden en dat dit een soort herhaling plaats vindt.

Even iets anders. Zelf zit ik nog te dubben over een fan keuze. Ik wil voor een Sunon gaan.

Fan 1: 10.7db(a) en 13.8CFM
Fan 2: 16.7db(a) en 16CFM

Liever ga ik voor stiller maar ik denk dat fan 2 dmv Voltage verlagen ook stiller te krijgen is mocht dat nodig zijn. Alleen weet ik niet of het aantal CFM dan nog minder zal worden dan fan 1
Soldaatje schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 18:56:
Ik heb 26 70mm fan besteld bij ali .
Welke heb je besteld:) zelf heb ik daar ook gekeken maar durf het niet echt aan wbt kwaliteit

Waterkoker wijzigde deze reactie 12-11-2019 13:35 (27%)

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Waterkoker schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 11:51:
[...]

In mijn geval ben ik bang dat de warme lucht boven de radiator en tussen de vensterbank gaat circuleren. De vensterbank hangt 2cm boven de radiator waardoor natuurlijke convectie, denk ik, niet optimaal is. En ik denk dat een ventilator in mijn geval niet direct alle warmte lucht de ruimte in blaast en de kans bestaat dat dezelfde uitgeblazen lucht weer opgezogen gaat worden en dat dit een soort herhaling plaats vindt.

Even iets anders. Zelf zit ik nog te dubben over een fan keuze. Ik wil voor een Sunon gaan.

Fan 1: 10.7db(a) en 13.8CFM
Fan 2: 16.7db(a) en 16CFM

Liever ga ik voor stiller maar ik denk dat fan 2 dmv Voltage verlagen ook stiller te krijgen is mocht dat nodig zijn. Alleen weet ik niet of het aantal CFM dan nog minder zal worden dan fan 1

[...]

Welke heb je besteld:) zelf heb ik daar ook gekeken maar durf het niet echt aan wbt kwaliteit
Heb deze besteld, een paar extra om kapotte te vervangen en om de korting.

https://m.nl.aliexpress.com/item/32826673687.html

Niet besteld voor de kwaliteit, ik zie het wel als ze er zijn. :)

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17-02 21:48
route99 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 18:07:

dat doe ik inderdaad ook. Ik gebruik de ventilatoren puur als extra support voor de convectie. Als ze uit staan doen de radiatoren het nog steeds op convectie.

• route99
Imho is het zonder een onderbouwd verhaal.... what else... want warme lucht wil in principe altijd omhoog.....;)

• Waterkoker
Soldaatje schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 20:41:
[...]

Heb deze besteld, een paar extra om kapotte te vervangen en om de korting.
Graag hoor ik je ervaringen. Ik heb uiteindelijk 40 fans nodig.
Kan namelijk maar 60mm fans kwijt dus een hoger aantal nodig om genoeg circulatie te hebben. Dess te goedkoper des te beter :)

• route99
Met 40 wordt het geluid imho wel erg belangrijk...
Kun je er van de 3 meest interesse niet 1 bestellen en vast stellen welke nu echt het stilst is en toch een goed debiet in de praktijk geven? Voor de 92 mm types vond ik de verschillen echt groot.... dus 40x dat verschil .... oei.....
Maak ff een test opstelling. Mss weet je zelf een methode anders bekijk mijn metingen. Ik heb een 12V voedinkje gebruikt, een stuk draad dat warm kon worden bij een stroom van ca 2A, een digitale stroommeter (multi-meter, effe lenen?), en een tablet met een geluidsmeet app. de opstelling zelf was met wat ik voorhanden had, zodat eea kan staan/niet omviel.
Die 2A bleek voldoende om de draad aardig warm te maken. Zie de fotos, de fan koelt dan de draad af en als er verschillen zijn in de kwaliteit van de diverse fans meet je dus ook een verschillende stroom. Meet daarbij het geluid op en je weet het resultaat. Welke fan koelt de draad het best af bij het minste geluid.

Edit, toegevoegd: posting waar de metingen vermeld zijn.

route99 wijzigde deze reactie 16-11-2019 11:39 (11%)
Reden: link naar oude metingen toegevoegd

• Waterkoker
Zojuist 3 cheap ass fans van ebay besteld. Ik ben benieuwd :)

De CFM ga ik meten aan de hand van een plastic zak zoals te zien in YouTube: Measuring supply flows: the garbage bag hier legt hij ook uit hoe je het kan berekenen. Als je een plastic zak van 10(?) liter neemt is dat 0,353 cf. Als de plastic zak, nadat je deze aan de fan vast hebt getaped, na 3 seconden vol zit heb je de tijd. Vervolgens deel je 0,353cf / 3sec = CFS welke je vervolgens x 60 doet en dan heb je bv 7 CFM :) dat kan je weer vergelijken met specs van andere fabrikanten

en in dit filmpje laat iemand 8 methodes zien waarmee je airflow kan meten YouTube: AIRFLOW TESTING: 8 Ways to Test Residential Airflows with Corbett Lu... op 9:50 komt hij ook met de plastic zak methode en de uitkomst is precies het gemiddelde van de 7 andere 'duurdere' testmethodes.

Decibels meten doe ik wel via een app. Even paar weekjes wachten op de fans :) ik ben benieuwd

Waterkoker wijzigde deze reactie 15-11-2019 16:56 (4%)

• jobr
Bij deze mijn schema voor de aansturing:

Met daarop ESPHome:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
esphome:
  name: fan
  platform: ESP32
  board: esp32doit-devkit-v1
  on_shutdown:
    then:
       - switch.turn_off: fanswitch

wifi:
  ssid: "SSID"   AANPASSEN
  password: "password"  AANPASSEN

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Fan Fallback Hotspot"
    password: "password"

web_server:
  port: 80

mqtt:
  broker: <ip address>   AANPASSEN
  discovery: false
  discovery_retain: false

captive_portal:

# Enable logging
logger:
   level: DEBUG

ota:

globals:
   - id: override
     type: bool
     restore_value: no
     initial_value: 'false'
   - id: highspeed
     type: int
     initial_value: '220'
   - id: lowspeed
     type: int
     initial_value: '200'

time:
  - platform: sntp
    id: sntp_time
    timezone: 'Europe/Amsterdam'

output:
  - platform: ledc
    pin: GPIO23
    id: ventilation_fan_pwm
    frequency: 25000

light:
  - platform: monochromatic
    name: "fancv1"
    output: ventilation_fan_pwm
    id: fanspeed

switch:
  - platform: gpio
    pin: GPIO22
    name: "fanswitch"
    id: "fanswitch"
    inverted: true
    on_turn_off:
      then:
         - mqtt.publish_json:
               topic: test/test
               payload: |-
                 root["id"] = "2";
                 root["name"] = "fanswitch";
                 root["status"] = id(fanswitch).state;
    on_turn_on:
      then:
         - mqtt.publish_json:
                 root["id"] = "2";
                 root["name"] = "fanswitch";
                 root["status"] = id(fanswitch).state;

- platform: template
    name: "Override"
    lambda: |-
      if (id(override) == true) {
        return true;
      } else {
        return false;
      }
    turn_on_action:
      then: 
      - globals.set:
          id: override
          value: 'true'
    turn_off_action:
      then: 
      - globals.set:
          id: override
          value: 'false'

dallas:
  - pin: 21

# Individual sensors
sensor:
  - platform: uptime
    name: Uptime Sensor
  - platform: dallas
    address: 0x7A0417C43278FF28   AANPASSEN
    name: "radiatortemp"
    id: radtemp
    on_value:
      then:
       - mqtt.publish_json:
             root["id"] = "1";
             root["name"] = "radiatortemp";
             root["temp"] = id(radtemp).state;
             root["lowspeed1"] = id(lowspeed);
             root["highspeed1"] = id(highspeed);
       - if:
          condition:
            not:
              lambda: 'return id(override);'
          then:
            - if:
                condition:
                  lambda: 'return id(radtemp).state < 32;'
                then:
                  - if:
                      condition:
                        lambda: 'return id(radtemp).state < 27;'
                      then:
                        - logger.log: "Below 25"
                        - if:
                            condition:
                              switch.is_on: fanswitch
                            then:
                              - switch.turn_off:
                                  id: fanswitch
                              - logger.log: "Shutdown fan"
                      else:
                        - if:
                            condition:
                              switch.is_off: fanswitch
                            then:
                              - switch.turn_on:
                              - logger.log: "Start fan"
                        - light.turn_on:
                            brightness: !lambda |-
                                    return id(lowspeed) / 255.0;
                        - logger.log: "Between 25-30"
            - if:
                condition:
                  lambda: 'return id(radtemp).state > 32;'
                then:
                  - if:
                     condition:
                       switch.is_off: fanswitch
                     then:
                       - switch.turn_on:
                       - logger.log: "Start fan"
                  - light.turn_on:
                      brightness: !lambda |-
                              return id(highspeed) / 255.0;
                  - logger.log: "Above 30"
          else:
            - logger.log: "Override mode"

- platform: mqtt_subscribe
    name: "mqtthighspeed"
    id: mqtthighspeed
    topic: fan/highspeed
    on_value:
      then:
         - logger.log: 
             format: "Set highspeed %.1f"
             args: [ 'id(mqtthighspeed).state' ]
         - globals.set:
              id: highspeed
              value: !lambda |-
                    return id(mqtthighspeed).state ;

- platform: mqtt_subscribe
    name: "mqttlowspeed"
    id: mqttlowspeed
    topic: fan/lowspeed
    on_value:
      then:
         - logger.log: 
             format: "Set lowspeed %.1f"
             args: [ 'id(mqttlowspeed).state' ]
         - globals.set:
              id: lowspeed
              value: !lambda |-
                    return id(mqttlowspeed).state;

Gaat dus afh van de temp op high of lowspeed of helemaal uit.
Via MQTT kun je de high en low speed variabelen aanpassen. Na 1 min wordt dit overgenomen.
Via webinterface kun je de fans ook aan/uit zetten en een override aan/uit.
Via de REST API kunnen je status opvragen maar ook de override aan/uit, fan aan/uit of the speed zetten (laatste 2 alleen zinvol als override aan staat.
Bijv:
- opvragen speed: GET /light/fancv1
- zetten speed: POST /light/fancv1/turn_on?brightness=230
- override aan: POST /switch/override/turn_on
- opvragen override: GET /switch/override
- opvragen tem sensor: GET /sensor/radiatortemp
- fan uit: POST /switch/fanswitch/turn_off
etc.

Overigens gebruik ik geen homeassistant. Ga dit nog koppelen/besturen met domoticz.

Ik heb dit net draaien dus er kan nog een foutje inzitten :)

• Aziraphale
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 15:04
Ik wil toch eens gaan proberen om wat meer opbrengst uit een radiator in de woonkamer te halen door er wat ventilatoren onder te zetten. Tussen de platen zouden 80mm fans moeten passen en ik dacht dus aan de Arctic F8, maar welke versie zou ik dan het beste kunnen pakken? Of is er een andere die qua geluidsproductie (ivm de WAF) beter is?

In eerste instantie wil ik 10 plaatsen (heb ruimte voor 26 of 27, maar eerst maar even kijken hoe het bevalt qua geluid) en deze aansturen via een Sonoff en een 5v telefoonvoeding (als dat wil), dus nog zonder regelbaar toerental.

Aziraphale wijzigde deze reactie 16-11-2019 10:26 (3%)

3120WP Omnik, 4825WP SolarEdge en verwarmen met een Elga.

• route99
Lees eerst dit als je echt stille fans wilt hebben. Zeker als je zoveel fans wilt plaatsen, maar in het algemeen is het gewoon prettig die te keizen met het minste geluid, maar wel met een daarbij goed debiet qua lucht.
route99 in "LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen"

route99 wijzigde deze reactie 16-11-2019 11:40 (37%)

• Waterkoker
Nadeel is dat de fabrikanten alleen de cfm en db(a) opgeven op 12v. Wat zal het debiet zijn op 5v is van de vraag.

Wellicht een webshop uitkiezen waarbij je de producten binnen 30 dagen terug kan sturen. Dan kan je verschillende noctua, of andere, fans proberen. Meet het geluid op verschillende voltages en meet het debiet via de plastic zak methode.

Afhankelijk van de grootte van je kamer zou je kunnen berekenen hoeveel ventilatoren je nodig hebt

• Aziraphale
Waterkoker schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 12:01:
Nadeel is dat de fabrikanten alleen de cfm en db(a) opgeven op 12v. Wat zal het debiet zijn op 5v is van de vraag.

....

Afhankelijk van de grootte van je kamer zou je kunnen berekenen hoeveel ventilatoren je nodig hebt
Het gebruik van 5v is eigenlijk puur ingegeven doordat ik nog 5v telefoonvoedingen heb liggen. Ik heb ook nog laptopvoedingen, maar die zijn 19v en dat is weer wat royaal. Maar goed, als het beter is om een 12v aan te schaffen dan kan dat natuurlijk.

En hoe zou ik kunnen berekenen hoeveel ventilatoren ik nodig heb? Ik dacht dat 10 niet veel zou zijn, maar als minder ook effect heeft. De radiator wordt sowieso niet heel warm. Meestal zit hij tussen de 25 en 28 graden, met maxima van 32.

@route99 Gelezen en ik ga eens bij Noctua kijken!

• route99
Waterkoker schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 12:01:
Of ... wat je via PWM gaat krijgen...
Als je wat leentjebuur speelt en niet vies bent van een multimeter en wat stroom door een draadje te laten lopen zodat ie zeker 50-70ºC wordt... dan geeft de afkoeling van de draad, gemeten als verandering in de stroomsterkte meer nauwkeurigheid dan het vullen van een plastic zak. Maar iets is beter dan niet.. das wel zo... ;).
In beide gevallen moet er ook nog geluid gemeten owrden, ik vond de talbet meting goed overeenkomen met mijn eigen perceptie wat harder was, maar voor de stillere wordt het een stuk lastiger en dan is de tablet echt te prefereren. Of tuurlijk een echte dB meter, wel geschikt voor het lagere dB gebied... das helemaal mooi.

• Waterkoker
route99 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 15:12:
[...]
meer nauwkeurigheid dan het vullen van een plastic zak.
Volgens dit filmpje is het vullen van een zak het gemiddelde van wat 8 verschillende apparaten hebben kunnen bieden aan resultaat. YouTube: AIRFLOW TESTING: 8 Ways to Test Residential Airflows with Corbett Lu...

Voor mij prima genoeg :) maar met een draad lijkt mij ook wel leuk alleen kom ik beetje om van de projectjes :p

Waterkoker wijzigde deze reactie 16-11-2019 17:15 (21%)

• Aziraphale
Hete draden ga ik liever niet doen... Mijn insteek was een aantal ventilatoren onder de radiator knopen en kijken wat het effect is...

Wat zouden jullie als minimaal aantal op een T22 radiator van 2,20m doen? Ik hoef geen orkaan in de woonkamer, maar nadat er een radiator uit de woonkamer verdwenen is mag iets meer vermogen wel. Die radiator is overigens vervangen door 20m2 vvw in een aangebouwde tuinkamer, dus het totale vermogen is wel toegenomen. Wat je nu echter merkt is rat de tuinkamer door die vloer warmer wordt dan de woonkamer en ik hoopte door de radiatoren wat te boosten dat verschil te verkleinen.

• dunklefaser
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 14:34

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Aziraphale Ik heb mijn 2,80m JAGA helemaal volgelegd (15 x 140mm BeQuiet). Waarom?
Je kan het toerental (=geluid!!) heel laag zetten en hebt toch een relatief groot boost-effect.
Met effectief 7,5V is het opgenomen vermogen maar 13W voor alle 15 ventilatoren.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• Aziraphale
dunklefaser schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:40:
@Aziraphale Ik heb mijn 2,80m JAGA helemaal volgelegd (15 x 140mm BeQuiet). Waarom?
Je kan het toerental (=geluid!!) heel laag zetten en hebt toch een relatief groot boost-effect.
Met effectief 7,5V is het opgenomen vermogen maar 13W voor alle 15 ventilatoren.
YMMV
Maar dan benut jij waarschijnlijk de PWM mogelijkheden van de ventilatoren? Bij mij is er sowieso geen ruimte voor 140mm, tenzij ik ze er aan de achterkant uit laat steken, waardoor er 26 in gaan als ik hem vol leg. Dat levert natuurlijk wel een flink debiet op, maar ook meer geluid.

Ik heb overigens geen Jaga, maar traditionele Henrads. Op zich niks mis mee, maar het nadeel is natuurlijk dat het geen echte ltv radiatoren zijn. Vervangen door Jaga is niet echt een optie omdat ze nog maar 8 jaar oud zijn.

• Waterkoker
Aziraphale schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 17:27:
Wat zouden jullie als minimaal aantal op een T22 radiator van 2,20m doen?
Dat hangt van de inhoud van de te verwarmen kamer af. Speedcomfort raad aan om minimaal de inhoud van de kamer eenmaal per uur te circuleren.

Stel je ruimte is 120m3 dan heb je een fan nodig die 70cfm kan verplaatsen. Dan zou je ongeveer 4 fans van 80mm (afhankelijk per merk) op 12v moeten draaien. Dat geeft echter meer herrie dus wil je het voltage omlaag halen maar dan gaat het aantal CFM ook omlaag. Hoeveel je nodig hebt hangt af van hoeveel CFM de fans produceren op lagere voltages.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Aziraphale Geen PWM ventilatoren hier in gebruik, gewoon constante toerental, wel temperatuur geschakeld. Ik gebruik verder per ventilator passende kunststofbuizen als soort schoorsteen en tegen pneumatische kortsluiting.
Voorbeeld op slaapkamer!:

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? Fiat LUX! - Mijn Groene Gezicht

• Aziraphale
@dunklefaser Jij laat ze dus door het voltage langzamer lopen?

@Waterkoker Mijn woonkamer (althans het radiatorendeel, het vvw deel zit achter klapdeuren) is zo'n 86m3, dus dan zou ik aan 50cfm voldoende moeten hebben. Als ik in de Pricewatch kijk dan zou ik dat met 3 x Noctua NF-R8 Redux-1200 moeten kunnen doen en die geven volgens de specs 9,1db bij 1200rpm op 12v. Lijkt me behoorlijk stil, of vergis ik me daarin?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Aziraphale Ja - KISS - en ze lopen allemaal "even" snel, gecheckt met "stroboscoop" lamp.

• route99
PWM: minder warmte vorming .. Lager V: meer warmte
PWM: motor meer vermogen bij lage snelheid (koppel agv hogere tegen-EMK)
en mee genomen: ze starten met PWM door de hogere (start) V beter op

Dus de motoren vd fans lopen via PWM eigenlijk een stuk soepeler.

Ach... het draait toch ook bij lagere spanning... ja klopt... maar met PWM loopt het toch net een stuk beter...om bovengenoemde redenen.

route99 wijzigde deze reactie 16-11-2019 19:51 (3%)

• JPS
  • Registratie: april 2000
  • Niet online
Via het CV-tuning topic ben ik hier aanbeland; door een lagere CV aanvoertemperatuur (ca 55C) heeft de convectorput een boost nodig want hij wordt wel warm maar de convectiewarmte valt tegen.
In mijn woonkamer heb ik naast de convectorput ook een radiator. Die laatste staat onder een vensterbank en er staat een bank voor dus dat rendement is ook al niet zo hoog... Vandaar dat ik het maximale uit de convectorput wil gaan halen.
Jammer trouwens dat in dit topic van de oudere berichten de foto's niet meer werken om ideeen op te doen. Bij deze dus wat vragen over de beste opzet.

De put is niet zo diep (35cm) met een jaga convector van 2,20m (aan de schuifpui zijde). Er is in de breedte ruimte voor ventilatoren van 14cm.

Mijn idee is nu om 5~10cm boven de lamellen een plank/box met 5 ventilatoren te maken om de koude lucht door alle lamellen heen te trekken en opgewarmd naar boven de box uit te blazen. Dit leek me een beter ontwerp dan een hele rits ventilatoren direct op de convector te leggen. Scheelt een boel ventilatoren.en ook stroomverbruik.

Daarna las ik in het topic ook een oplossing om ventilatoren onder de convector te binden om de lucht naar boven toe erdoor de blazen. Mij lijkt dat minder nuttig omdat je dan ook weer over de hele lengte ventilatoren nodig hebt voor maximaal effect/warmteoverdracht van de lamellen.

Graag hoor ik jullie ervaringen/advies en voor/nadelen van de verschillende opties.

Ik zat trouwens te denken aan dit Arctic P14 5-pack. Hoor ook graag hierover de suggesties.

JPS wijzigde deze reactie 16-11-2019 19:57 (6%)

• route99
dunklefaser schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 18:28:
@Aziraphale Ik gebruik verder per ventilator passende kunststofbuizen als soort schoorsteen en tegen pneumatische kortsluiting.
Ziet er netjes uit....!
Wel een vraag: je omvat met de ronde buizen dan natuurlijk die alle ruimte.. tussen de buizen heb je ruimte waar de fan niet komt en het het is smal.... Hoe weet je nu dat de meerwaarde in de buis ook je verminderde opbrengst tussen de buizen ook nog compenseert....
Heb je daar nog aan gerekend of zo? Ben gewoon nieuwsgierig. Tis nl niet echt mijn vakgebied, maar natuurkunde was wel bij bijvak.
Had het nog niet eerder gezien....

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@route99 De diameter van de buizen is 10 mm groter dan de diameter van de fans, ik vermoed dat de lucht bijvangst nu groter is dan zonder buizen (vergelijkbaar met jetengines). Ik heb op zolder op hetzelfde type JAGA veel langere (85 cm) buizen geplaatst. Deze werken ook zonder ventilatoren prima als schoorsteen, maar met ventilatoren natuurlijk veel beter. Als de buizen niet hoger zijn dan de originele omkasting zou je waarschijnlijk elke tweede buis weg kunnen laten.
Je weet waarschijnlijk dat in langere JAGA's tussenschotten geplaatst worden?
Voor zinvolle metingen ontbreekt het mij aan controleerbare condities wat de cv betreft en aan meetapparatuur, helaas.

• route99
Dank je voor de toelichting.
Je weet waarschijnlijk dat in langere JAGA's tussenschotten geplaatst worden?
Ik heb geen JAGA ervaring, ik werd voor de fans puur opnieuw getriggerd. Was het al veel eerder van plan maar het kwam er niet van en ik moet zeggen... er zijn nu ook veel betere fans dan 10-tallen jaren geleden.
Ik kwam ooit al heel lang/vaak op Tweakers, een paar jaar geleden weer nieuw bloed ingepompt... ;) en dan zoek je toch wat anderen op dit gebied doen.
Ben geen elektronicus maar met mijn beta achtergrond en mijn techniek/elektronica interesse helpen een handje mee. Het was met de opstelling voor de keuze van de fans meer het ff zoeken van hoe er het "best" ... gemeten kon worden dan de uitvoering / het omgaan met dat soort spullen. De kunst is toch.. hoe doe je het zonder al teveel spul te kopen...

• JPS
  • Niet online
Voor degenen die mijn bovenstaande verhaal misschien wat lang vinden ( :X ) hoor ik graag feedback op de volgende opties om een convectorput te boosten. Convector is circa 2,2m lang.
  1. door een plank/box met ca. 5 fans (Arctic P14 PWM) boven de convector te maken (tussenruimte boven lamellen 5-10cm) om de lucht door de lamellen te trekken en boven uit te blazen.
  2. over de hele lengte onder de convector fans te plaatsen die de lucht naar boven toe door de lamellen blazen. Dan zijn bijna 3x zoveel fans nodig.

JPS wijzigde deze reactie 17-11-2019 12:07 (4%)

• SDMSIM
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 17-02 13:51
Ik heb nu 14x een 140mm op m'n convector geplaatst. Ik heb 1 hoofdkabel laten lopen en daar de + en - van alle fans aan vast gemaakt. Alles aangesloten op een 12v adapter en dan werkt het prima. Uiteraard behoorlijk wat lawaai want draait dan op 100% (Be Quiet Pure Wings 2). Nou had ik nog zo'n Noctua fan controller liggen maar hoe krijg ik dit werkend? Als ik deze na de adapter er tussen zet en alleen de + en 1 aansluit en doorstuur dan doet het ding niks. Er zitten uiteraard 4 pinnetjes altijd op, maar die andere twee moet ik dan doorlussen naar alle 14 fans? Dat is een beetje vervelend. Is er ook gewoon een fan controller die het stroom knijpt en daardoor alles langzamer gaat draaien?

• sjnelle
  • Laatst online: 08:13
@roderickvd hoe zijn je resultaten met de T20 radiator
roderickvd schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 13:16:
[...]

Het rechter zijaanzicht van de radiator. Vooraan zie je de modulebehuizing met daarin de MK138. Het zwarte snoer komt van de 12V stekkervoeding af. Het rode snoer is de verlenging van de thermistor naar de aanvoerleiding. Het witte snoer is de 12V schakelvoeding naar de fans. Over de lengte van de radiator zie je de fans geklemd.

[Afbeelding]

Een onderaanzicht van de radiator met de eerste fan en de modulebehuizing tussen de radiator geklemd. De foto is niet zo scherp omdat ik onder de radiator weinig ruimte over heb. Je ziet de guard op de fan tegen kleine vingertjes. Het snoer naar de fans heb ik met simpele isolatietape aan de achterzijde bevestigd. Van voren zie je er niets van.

[Afbeelding]

De thermistor zit nu nog op de aanvoerleiding met twee witte tie-wraps. Verder zie je alleen het 12V voedingsnoer. Ik verplaats de thermistor binnenkort nog naar de retourleiding. Nu blijven de fans voor mijn smaak na het opwarmen nog een half uurtje te lang blazen, terwijl de MK138 al op zijn maximum temperatuur staat ingesteld.

[Afbeelding]

Ten slotte de thermistor nu zichtbaar. Ik heb 'm met twee krimpkousjes geïsoleerd.

[Afbeelding]

[...]

Het lijkt er inderdaad op. Ik merk nog niet echt een verschil in de deltaT bij de radiator. Toch is de luchtstroom nu vergroot. Op de foto's zie je dat er een vensterbank strak boven de radiator loopt. Nu is er veel meer luchtverplaatsing naar de zijkanten en ik hoop dat dat de tijd voor het opwarmen verkort.

Hoe dan ook een óntzettend leuk tweakproject :9~

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Leuk zo’n topic. Ik heb iets soortgelijks gemaakt met spullen van Ali :)

Temperatuurregelaar Digitale LED 12 24 110-220 V Thermometer Thermo Controller Schakelaar Probe Max 10A NTC10K x 3
Borstelloze Koeler Fan 80x80x10 x 22
En nog 3 stuks 12v voedingen :)

Mooie aan deze dunne fans is dat ze echt in de radiatoren passen :)

https://tweakers.net/ext/f/hZnBS40glNZYhmC8eoL7cIwS/thumb.jpg
Vasco Flatline’s overigens.

Op 12 volt maken ze wel teveel geluid, dus ik heb ze in groepen van 2 in serie gezet en dan is het meer dan acceptabel. Bij een ingaande watertemperatuur van 50 graden heb ik 32 op de retour. Erg netjes vind ik zelf. En dan moet ik de boel nog waterzijdig inregelen. Heb nu geen voetventielen. De thermostaat sensor zit aan de ingaande leiding en de fans gaan aan bij >27,5 en uit bij <27.

Glashelder wijzigde deze reactie 17-11-2019 21:50 (4%)

Tom - zegt (18:41)
omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• SDMSIM
Glashelder schreef op zondag 17 november 2019 @ 21:50:

Op 12 volt maken ze wel teveel geluid, dus ik heb ze in groepen van 2 in serie gezet en dan is het meer dan acceptabel.
Hoe heb je dit precies gedaan? In principe is het een kwestie van voltage verlagen en dan gaan de fans langzamer draaien? Ik zie bijvoorbeeld staan op de fans van mij 5v-12v, betekent dat ze dus bij 4 volt het niet doen, bij 5v langzaam draaien en bij 12v op 100% draaien?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je sluit van twee fans de plus en de min op elkaar aan. De resterende plus en min die je dan overhoudt verbind je met de voedingsbron. Ik heb dat bij mij dus in 11 groepen gedaan verdeeld over 3 radiatoren.

Ik weet niet meer precies wat de theorie hierachter is :+ Weet alleen dat het werkt :p Volgens mij heeft het met de weerstand van de fans te maken. Door ze in serie te zetten ondervindt de stroom twee keer zoveel weerstand en dat resulteert in een lager opgenomen vermogen per fan => minder RPM.

Correct me if i'm wrong. Graag zelfs :)

omg nog ff en ik doe rm -r *kerst* op mn mp3 map :@ doet winamp expres kerstmuziek nu ofzo

• SDMSIM
Hmm oke, ik heb eigenlijk 1 kabel vanuit de voeding laten lopen en alle fans aan die hoofdkabel gesoldeerd. Dan gaat dit zeker niet werken? Maar je hebt ook van die 12v adapters waarbij je het voltage kan instellen, dus dan is dat ook een optie toch?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Jawel hoor, je moet alleen je fans indelen in groepen van twee, en van elk een min en plus van je hoofdlijn afhalen en aan elkaar verbinden. Dan heb je hetzelfde als ik :).

Voltage verlagen zal vast ook wel kunnen. Op zich is dat nog mooier als dat traploos zou kunnen, dan heb je meer invloed op de RPM.

Ik kon dat niet want mijn thermostaat heeft 12v nodig.

• SDMSIM
Gelukt op een andere manier. Ik heb nu 12v adapter naar de stc 1000. 7.5v adapter naar de fans via schakeling van stc 1000. Hierdoor draaien de 14 fans vrij stil en gaan ze automatisch aan als temperatuur boven de 35 graden is.

Het lijkt goed te werken, wordt echt veel sneller warm in m'n huis. Vraag is of dat zorgt voor besparing van gas haha.... maar een winst op comfort is ook wat waard.

• Waterkoker
Even een elektronica vraagje. Ik heb een adapter om 220v naar 12v om te zetten. Nu heb ik deze variant temperatuur switch. Kan ik ervoor zorgen dat deze switch de adapter inschakelt door het aan te sluiten op 1 van de 2 draden aan de 220v kant? Ik twijfel of je nu beide draden dient te onderbreken of dat eentje genoeg is, anders moet ik een extra relais plaatsen :)

• Seafarer
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 12:15

Seafarer

ondertitel

Waterkoker schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:52:
Even een elektronica vraagje. Ik heb een adapter om 220v naar 12v om te zetten. Nu heb ik deze variant temperatuur switch. Kan ik ervoor zorgen dat deze switch de adapter inschakelt door het aan te sluiten op 1 van de 2 draden aan de 220v kant? Ik twijfel of je nu beide draden dient te onderbreken of dat eentje genoeg is, anders moet ik een extra relais plaatsen :)
Denk eens aan je lichtknopje :)

Een draad is voldoende.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Heeg77
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 13:33
dutch-joe schreef op zondag 9 juni 2019 @ 08:58:
zijn er al handige mensen geweest die via de laptop/ RS232 kabel en JAGA software de DBE hebben gecontorleerd?

in de software kan je eventueel de ventilatorsnelheid aanpassen op normaal bedrijf en Boost bedrijf en de temperaturen uitlezen/veranderen

voor degene die de module aan willen sluiten en geen duur kabeltje willen kopen:
ik heb nu het volgende gedaan:

rs232: (male) RJ45 (t-568B)
pin 5 GND (rechts boven) > pin 3 (gr/w)
pin 3 TXD (midden boven) > pin 2 (or)
pin 2 RXD (2e links boven) > pin 6 (gr)

voor degene die het interessant vinden :)
Ik lees dit nu pas en snap het niet. Leek op dit gebied. Heeft de benodigde kabel een USB aansluiting en een Rj45 aansluiting aan de andere kant? Moet je die Rj45 aanpassen zoals je hebt aangegeven ? en hoe moet dat dan ? Bedankt alvast voor een reactie.

• JPS
  • Niet online
JPS schreef op zondag 17 november 2019 @ 12:06:
Voor degenen die mijn bovenstaande verhaal misschien wat lang vinden ( :X ) hoor ik graag feedback op de volgende opties om een convectorput te boosten. Convector is circa 2,2m lang.
  1. door een plank/box met ca. 5 fans (Arctic P14 PWM) boven de convector te maken (tussenruimte boven lamellen 5-10cm) om de lucht door de lamellen te trekken en boven uit te blazen.
  2. over de hele lengte onder de convector fans te plaatsen die de lucht naar boven toe door de lamellen blazen. Dan zijn bijna 3x zoveel fans nodig.
Zijn de lezers met ervaringen uit dit topic verdwenen :?
15 ventilatoren aan de onderkant plakken lijkt me zo'n overkill, vandaar ook variant 1 in overweging. Ik zou graag wat ervaringen horen voordat ik het besluit neem!

• jobr
Waterkoker schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 11:52:
Pas wel op met die chinese adapters. Ik zou deze niet in het stopcontact willen hebben terwijl ik niet thuis ben.
Ik zeg niet dat deze ook slecht is maar je zult verbaast zijn wat je binnen in deze adapter kan aantreffen. Bijv een veel kleiner printje, duidelijk afkomstig (gerecycled) uit een andere adapter met de afgeknipte draden nog aanwezig.

jobr wijzigde deze reactie 19-11-2019 19:51 (3%)

• MrBarBarian
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 10:49
never mind

MrBarBarian wijzigde deze reactie 19-11-2019 21:39 (100%)
Reden: nvm

iRacing Profiel

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

JPS schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 18:05:
[...]

Zijn de lezers met ervaringen uit dit topic verdwenen :?
15 ventilatoren aan de onderkant plakken lijkt me zo'n overkill, vandaar ook variant 1 in overweging. Ik zou graag wat ervaringen horen voordat ik het besluit neem!
Ik geloof niet dat er ooit een keiharde conclusie is getrokken wat nu beter is, ventilatoren eronder of erboven.
Dan mag je redelijker wijs aannemen dat het niet extreem veel uitmaakt.

De nieuwe DBE Hybrid. Ventilatoren van links naar rechts volledig opgevuld. Ik ga ervan uit dat de fabrikant dit als verbetering heeft gemaakt op het vorige model.

Mijn convector put hangt ook helemaal vol.
Eronder hangen was gewoon moeilijk.

• JPS
  • Niet online
Seafarer schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 21:21:
[...]

Ik geloof niet dat er ooit een keiharde conclusie is getrokken wat nu beter is, ventilatoren eronder of erboven.
Dan mag je redelijker wijs aannemen dat het niet extreem veel uitmaakt.

De nieuwe DBE Hybrid. Ventilatoren van links naar rechts volledig opgevuld. Ik ga ervan uit dat de fabrikant dit als verbetering heeft gemaakt op het vorige model.
Interessante aanpassing van de DBE. Het lijkt er ook op dat de fans nu niet direct op de convector liggen maar er enige tussenruimte is, dus een soort box.
Ik ga morgen goed bekijken of onderop voldoende ruimte is; anders wordt het bovenop, al dan niet in een box.

Dank ook voor de foto van jouw situatie. Hoe heb je de fans aangesloten? Ik wilde ze ivm PWM 4 aderig aansluiten, kun je ze op de een of andere manier makkelijk doorlussen?

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

JPS schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 23:26:
[...]

Interessante aanpassing van de DBE. Het lijkt er ook op dat de fans nu niet direct op de convector liggen maar er enige tussenruimte is, dus een soort box.
Ik ga morgen goed bekijken of onderop voldoende ruimte is; anders wordt het bovenop, al dan niet in een box.

Dank ook voor de foto van jouw situatie. Hoe heb je de fans aangesloten? Ik wilde ze ivm PWM 4 aderig aansluiten, kun je ze op de een of andere manier makkelijk doorlussen?
Parallel aan elkaar gesoldeerd en dan op een instelbare voeding.
En de voeding gaat aan/uit met deze.

• JPS
  • Niet online
Nice, mooi eenvoudig zo te zien. Ik zag hier al verschillende temperatuurschakelaars langskomen en heb wel een zwak voor eenvoud,

Maar ik wil ze ook qua snelheid goed kunnen sturen, vandaar de PWM versie. Bijvoorbeeld in de opwarmfase (dus hoge aanvoertemp EN nog lage kamertemperatuur) een relatief hoge rpm. Als de aanvoertemp zakt of de kamertemperatuur >19C is dan mag de rpm ook mee omlaag. Onder de ca 30C aanvoer mag ie uitblijven.
Ik zou dit evt via een ESP/NodeMCU en Domoticz kunnen gaan sturen, maar dat heeft niet mijn voorkeur omdat het storingsgevoeliger is en onnodig stroomverbruik. Tips voor een minimalistische PWM/temperatuur schakeling hoor ik graag.

Solderen ben ik niet vies van, maar als er op Ali 4 polige standaardkabels bestaan dan scheelt het weer gedoe. Ik ga ff zoeken. OK, de Arctic PWM PST kun je mooi doorlussen :)

JPS wijzigde deze reactie 20-11-2019 19:21 (7%)

• MrBarBarian
Right..

Ik heb een nieuwe versie van ESPHome. Nu wordt de snelheid van de ventilator berekend aan de hand van het temperatuurverschil tussen het inkomende water en het uitgaande water. Hoe kleiner het temperatuurverschil, hoe sneller de ventilator gaat. Maar als het verschil kleiner is dan 2 graden stopt de ventilator. Dit om eventuele temperatuursensorfouten te corrigeren. Mogelijk kan deze cap in praktijk nog wel kleiner worden.

Met deze setup dus een traploze PWM aansturing van de fans :)

Ik heb het nog niet daadwerkelijk draaiend, want ik wacht nog op wat langere dupont kabeltjes. De code werkt, en de fan ook als ik de juiste sensor warm maak ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
esphome:
  name: dbelinks
  platform: ESP32
  board: esp32dev

wifi:
  ssid: "secret"
  password: "secret"
  domain: ".secret.nl"
  fast_connect: on
  power_save_mode: light

# Set some global vars to prevent inital devision by zero's
globals:
  - id: fanspeed
    type: float
    initial_value: '1'
  - id: delta_temp
    type: float
    initial_value: '1'

# Enable logging
logger:

ota:

dallas:
  - pin: 23
    id: dallas_1
    update_interval: 30s
  - pin: 18
    id: dallas_2
    update_interval: 30s

sensor:
# Sensor for outgoing water
    address: 0x80E9DBD71964FF28
    name: "DBE Links Temp Out"
    id: temp_out
    dallas_id: dallas_1
    accuracy_decimals: 1
    unit_of_measurement: "°C"
    on_value:
      then:
# Do not start the fans when tempdifference is below 2 degrees. Also prevents negative values
# Else start. Multiply by 0.03. 30 degrees is the maximum difference between tempIn and TempOut.
# Fanspeed must be a value between 0 and 1   
        - lambda: |-
            id(delta_temp) = id(temp_in).state - id(temp_out).state;
            if (id(delta_temp) < 2) {
              id(fanspeed) = 0;
            } else {
              id(fanspeed) = (0.03 * id(delta_temp));
            }
        - logger.log: 
            format: " Fan speed: %.3f delta_temp: %.3f"
            args: [  'id(fanspeed)', 'id(delta_temp)' ]
        - output.set_level:
            id: gpio_19
            level: !lambda "return id(fanspeed);"

# Sensor for incoming water
    address: 0x989F16D71964FF28
    name: "DBE Links Temp In"
    id: temp_in
    dallas_id: dallas_2
    accuracy_decimals: 1
    unit_of_measurement: "°C"

- platform: pulse_counter
    pin: 22
    name: "Fan Speed"
    unit_of_measurement: 'RPM'
    filters:
      - multiply: 0.5

output:
  - platform: ledc
    pin: 21
    id: gpio_19
    frequency: 25000

mqtt:
 port: 1883
 broker: 192.168.x.x
 username: "secret"
 password: "secret"
 client_id: dbelinks

Zo snel e.a. daadwerkelijk draait zal ik wat pics posten (dit weekend hopelijk)

iRacing Profiel

• Waterkoker
MrBarBarian schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:31:
hoe kleiner het temperatuurverschil, hoe sneller de ventilator gaat.
Gaaf :)! Dat zal mijn volgende stap worden. Voor mij moet ik eerst kijken of het plaatsen van de fans voor een delta T gaan zorgen. De convectie doordat de radiator bijna op de vloer zit en de vensterbank bijna op de radiator zit zorgt voor 60 in een 60 uit 7(8)7 kleinere radiator geen optie omdat achter de radiator geen stucwerk zit en dus lelijk wordt }:O

• JPS
  • Niet online
MrBarBarian schreef op woensdag 20 november 2019 @ 10:31:
Nu wordt de snelheid van de ventilator berekend aan de hand van het temperatuurverschil tussen het inkomende water en het uitgaande water. Hoe kleiner het temperatuurverschil, hoe sneller de ventilator gaat.
Dat is wel gaaf hoor. Maar waar ik zelf wat terughoudend door ben is de storingsgevoeligheid. Dit moet zonder zorg voor me blijven draaien en een router reset leidt wellicht al tot een korte uitval. Het liefst draai ik autonoom een tem/PWM controller, zonder directe afhankelijkheid van Domoticz voor de aansturing.

Ander punt is dat de traploze temp/RPM wisselingen wellicht irritant zijn voor je gehoor en je dan beter een trapsgewijze regeling kunt hebben.

• jobr
JPS schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:28:
[...]

Dat is wel gaaf hoor. Maar waar ik zelf wat terughoudend door ben is de storingsgevoeligheid. Dit moet zonder zorg voor me blijven draaien en een router reset leidt wellicht al tot een korte uitval. Het liefst draai ik autonoom een tem/PWM controller, zonder directe afhankelijkheid van Domoticz voor de aansturing.
ESPHome draait niet via domoticz. Het kan helemaal autonoom draaien.

• MrBarBarian
Sterker nog: Mijn hele config is juist zo gemaakt dat het autonoom draait. Enige wat het doet is wat MQTT berichten eruit gooien, maar die kan je prma negeren.

iRacing Profiel

• JPS
  • Niet online
Ah excuus, niet goed genoeg gelezen dan. Bedoelde ESPHome overigens ipv Domoticz, maar dacht dat die is om je ESP's aan te sturen. En dus als je Wifi bijv. wegvalt de aansturing ook.

@MrBarBarian Ik heb je eerdere topics even teruggelezen en wil idd ook zo'n soort setup. Meeste domotica spul heb ik al in huis, de ventilatoren nog niet. Ik ga me even in ESPHome verdiepen om te zien hoe dat op een NodeMCU draait.

Ik ben nu voornemens om 10 Arctic P14 fans onder de convector te hangen. Daarmee hangen ze qua geluid ook wat meer afgeschermd.
Niet de hele oppervlakte is afgdekt, ongeveer 2/3, maar het lijkt me dat er meer dan genoeg opwaartse flow uit de put moet komen.

Ik ben nog wel beniewd of een continue varierend toerental merkbaar/irritant gaat zijn, maar het lijkt me dat via het script de PWM anders ook in enkele trappen ingesteld kan worden.

JPS wijzigde deze reactie 20-11-2019 22:33 (74%)

• roderickvd
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 17-02 06:45
sjnelle schreef op zondag 17 november 2019 @ 18:05:
@roderickvd hoe zijn je resultaten met de T20 radiator

[...]
Tjee dat is een tijd geleden. Ik heb het nooit gemeten en subjectief niet veel van gevoeld. Inmiddels zijn ze er af, kleine kindervingertjes kwamen een paar jaar later ter aarde :)

16x Solar Frontier SF-165S @ StecaGrid 3010 @ ZZO live: PVOutput

• Aziraphale
Ik zit nog even te twijfelen tussen de Noctua NF-R8 Redux 1200 op 9,1db en de Arctic F8 op 22db. Die F8 maakt meer lawaai, maar is wel heel erg veel goedkoper en ik vroeg me dus ook af hoeveel lawaai 5 van die Arctics gaan maken als ik ze onder de radiator plaats.

Ik zou in principe qua luchtverplaatsing aan 2 Arctics al genoeg hebben, maar onder een radiator van 2 meter lijkt me 2 fans wat weinig. Als ik de Noctua neem heb ik er minimaal 3 nodig en dan heb ik al een betere verdeling, maar met 5 Arctics boost ik natuurlijk nog meer en die 5 kosten maar 17,22 tegenover 32 euro voor 3 Noctua's.

Qua aansluiting wou ik ze aan een 12v adapter hangen die ik nog heb liggen en waar 6 2-polige aansluitingen op zitten (ding was van een nachtverlichting voor een terrarium). Dat zou dan met verloopkabels van 2 naar 3-polig goed moeten lukken.

Wat zou hier het advies zijn? Een valuepack Arctic F8 of 3 Noctua NF-R8 en dan eventueel later nog bijplaatsen als het niet voldoende is?

• route99
Ik heb de 9 versies van beiden vergeleken en vond de Noctua echt veel stiller, zie plaatje.
Als dat ook voor de 8 serie geldt?
Meten is weten uiteraard...

Ze werken nu de 9 cm en de 20 cm versie vanaf ca jan-2019 en geen enkele geluidsopmerking gehad.\
In de kamer zit mijn ega ca 1 meter er vandaan (de 20 cm versie ivm een "3 platen achter elkaar verwarming").

route99 wijzigde deze reactie 22-11-2019 18:42 (40%)

• Aziraphale
Kan me niet voorstellen dat dat veel uit zal maken, de 80 en 90mm. Maar dan denk ik dat het toch de Noctua gaat worden, kijkend naar je grafiek.

Op basis van de ruimte heb ik 50cfm nodig en zit ik met 3 NF-R8 1200 volgens mij wel goed, aangezien ik dan 61,21 cfm heb. Ze worden dan parallel aan een stripje met aansluitingen op een 12v voeding aangesloten en dan heb ik, volgens mij, standaard vol vermogen.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Aziraphale schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:42:
Kan me niet voorstellen dat dat veel uit zal maken, de 80 en 90mm. Maar dan denk ik dat het toch de Noctua gaat worden, kijkend naar je grafiek.

Op basis van de ruimte heb ik 50cfm nodig en zit ik met 3 NF-R8 1200 volgens mij wel goed, aangezien ik dan 61,21 cfm heb. Ze worden dan parallel aan een stripje met aansluitingen op een 12v voeding aangesloten en dan heb ik, volgens mij, standaard vol vermogen.
Om de keuze makkelijker te maken:
:) Neem er 6 of 12 en laat ze op een lagere spanning draaien. :)

Is de flow wat beter verdeelt. oOo

• Aziraphale
Seafarer schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 19:57:
[...]

Om de keuze makkelijker te maken:
:) Neem er 6 of 12 en laat ze op een lagere spanning draaien. :)

Is de flow wat beter verdeelt. oOo
Ik wist gewoon dat iemand dit zou suggereren... :+ Misschien dat dat er nog wel een keer van gaat komen, maar ik wil het nu eerst eens in elkaar gaan knutselen met de onderdelen die ik nog heb en een paar fans. Dan eerst eens kijken hoe dat gaat en daarna eventueel uitbreiden.

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Convector put schoongemaakt.
Ik was het een beetje beu om de boel uit te zuigen. Op z'n kop in de put hangen en met een zaklampje controleren of al het stof overal tussen uit is. Dan alle ventilatoren stuk voor stuk reinigen.

Pffff, even wat rigoureuzer en sneller deze keer.
Tuinslang gepakt en met een harde straal alles schoon gespoten ook over de nog draaiende ventilatoren.
Alles super schoon. 2 gaten in de put geboord om het water eruit te laten lopen en daarna de bagger van de bodem gedweild.

Dat ga ik volgend jaar weer doen.

• Waterkoker
@Seafarer kan je geen compressor gebruiken met een lans? geen idee of je dat zo los kan kopen maar met mijn vorige werk hadden we voor het reinigen van COdiNOx systemen een lange ijzeren holle staaf met meerdere gaatjes erin, die koppelden we aan een compressor en zo konden we al het stof uit kleine gaatjes weg blazen. Daarboven een afzuiger/stofzuiger hangen en al het stof verdween

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Waterkoker schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 01:39:
@Seafarer kan je geen compressor gebruiken met een lans? geen idee of je dat zo los kan kopen maar met mijn vorige werk hadden we voor het reinigen van COdiNOx systemen een lange ijzeren holle staaf met meerdere gaatjes erin, die koppelden we aan een compressor en zo konden we al het stof uit kleine gaatjes weg blazen. Daarboven een afzuiger/stofzuiger hangen en al het stof verdween
Om een beetje te blazen moet je al een redelijke compressor hebben. Heb ik niet.

We altijd wel een spinnetje in de put hebben die een prachtig web aan de onderzijde van de convector maakt.
Dit web vangt ook ultra fijn huisstof op. Dat blaas ik liever niet weer het huis in.

Volgend jaar weer water erin. _/-\o_

• route99
En dat water is geen probleem voor de fans?
En de controller blijft droog?

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

route99 schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 22:36:
En dat water is geen probleem voor de fans?
En de controller blijft droog?
Power supply er wel even uitgehaald.
En ja alle fans doen het nog steeds. Ik heb ook wel direct de CV aangezet zodat ze blijven draaien en lekker kunnen drogen.

• route99
Draaien de fans bij jou zo lang na, na het verwijderen van de adapter.. of had je dan even een batterij aangesloten... :/
Seafarer schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 00:15:
Tuinslang gepakt en met een harde straal alles schoon gespoten ook over de nog draaiende ventilatoren

• Seafarer

Seafarer

ondertitel

Adapter heeft lange kabel. Zodoende kan ik hem buiten de put leggen.
Deze ligt normaal gesproken los onderin de put.

• Dreamer-1982
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 17-02 18:46
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik ook een aantal Jaga Tempo LTV radiatoren hangen om zo de Elga hybride warmtepomp beter te kunnen benutten. Om in de woonkamer nog wat meer warmte uit de radiatoren te halen wil ik er een paar fans in gaan hangen. Ik lees hier vele zeer uitgebreide (en vaak complexe) oplossingen om alles helemaal te customizen. Nu vroeg ik me af: zijn er ook simpele controllers verkrijgbaar waar een temperatuur sensor aan zit, en een X aantal fans op kunnen en dat je heel simpel kunt instellen dat de fans vanaf X graden (bijv. 28 a 30) gaan draaien op een vast ingestelde snelheid?

Ik ben op zoek naar een simpele, robuuste oplossing. En met robuust bedoel ik dan: liever niet iets waar je zelf software in moet flashen, wat via wifi weer door bijv. domoticz wordt bestuurd met de kans op allerlei problemen. Wat mij betreft hoeft de fan ook niet te variëren in snelheid, gewoon vanaf X graden Y volt/toeren naar de fan zodat deze op een niveau draait dat hij wel wat lucht verplaatst maar het niet klinkt of er vliegtuigen gaan opstijgen. Snap dat dit ook grotendeels aan de fans ligt, wil eerst met wat Noctua's die ik heb liggen spelen en anders schaf ik een keer een goede stille set aan. Zoals de hierboven getestte Noctual NF-F9-B9 lijken prima kandidaten.

Zoiets als dit bordje denk ik dan aan:
https://nl.aliexpress.com...1602_2,searchweb201603_55

Alleen als ik de beschrijving goed begrijp is de laagste instelling met de dipswitches dat hij pas start met 35 graden, dat is eigenlijk te hoog.

Als er goede suggesties zijn dan graag ook even de link erbij naar het product, bedankt! Naast het bordje zoek ik dan ook nog een betrouwbare adapter bij, dat ding moet wel in het stopcontact kunnen blijven zitten zonder dat de boel affikt. Nu weet ik dat er op Ali een hoop rommel te koop is, maar er ook degelijke merken zijn, die ook niet zo belachelijk goedkoop zijn. Bijv. met UGreen heb ik goede ervaringen.

Ik ben benieuwd wat de meeste simpele manier is om voor elkaar te krijgen wat ik graag zou willen.

Bedankt alvast!

• jobr
Dreamer-1982 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:55:
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik ook een aantal Jaga Tempo LTV radiatoren hangen om zo de Elga hybride warmtepomp beter te kunnen benutten. Om in de woonkamer nog wat meer warmte uit de radiatoren te halen wil ik er een paar fans in gaan hangen. Ik lees hier vele zeer uitgebreide (en vaak complexe) oplossingen om alles helemaal te customizen. Nu vroeg ik me af: zijn er ook simpele controllers verkrijgbaar waar een temperatuur sensor aan zit, en een X aantal fans op kunnen en dat je heel simpel kunt instellen dat de fans vanaf X graden (bijv. 28 a 30) gaan draaien op een vast ingestelde snelheid?

Ik ben op zoek naar een simpele, robuuste oplossing. En met robuust bedoel ik dan: liever niet iets waar je zelf software in moet flashen, wat via wifi weer door bijv. domoticz wordt bestuurd met de kans op allerlei problemen. Wat mij betreft hoeft de fan ook niet te variëren in snelheid, gewoon vanaf X graden Y volt/toeren naar de fan zodat deze op een niveau draait dat hij wel wat lucht verplaatst maar het niet klinkt of er vliegtuigen gaan opstijgen. Snap dat dit ook grotendeels aan de fans ligt, wil eerst met wat Noctua's die ik heb liggen spelen en anders schaf ik een keer een goede stille set aan. Zoals de hierboven getestte Noctual NF-F9-B9 lijken prima kandidaten.

Alleen als ik de beschrijving goed begrijp is de laagste instelling met de dipswitches dat hij pas start met 35 graden, dat is eigenlijk te hoog.

Als er goede suggesties zijn dan graag ook even de link erbij naar het product, bedankt! Naast het bordje zoek ik dan ook nog een betrouwbare adapter bij, dat ding moet wel in het stopcontact kunnen blijven zitten zonder dat de boel affikt. Nu weet ik dat er op Ali een hoop rommel te koop is, maar er ook degelijke merken zijn, die ook niet zo belachelijk goedkoop zijn. Bijv. met UGreen heb ik goede ervaringen.

Ik ben benieuwd wat de meeste simpele manier is om voor elkaar te krijgen wat ik graag zou willen.

Bedankt alvast!
Deze kun je zelf de temp instellen. En dan deze tussen de fan en dit bordje voor regelen snelheid. Dan heb je dus wel een vaste snelheid maar handmatig verstelbaar.
Adapter heb ik hier vandaan. Gratis verzending naar ophaalpunt tot 31-12.

• Dreamer-1982
jobr schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 17:17:
[...]

Deze kun je zelf de temp instellen. En dan deze tussen de fan en dit bordje voor regelen snelheid. Dan heb je dus wel een vaste snelheid maar handmatig verstelbaar.
Adapter heb ik hier vandaan. Gratis verzending naar ophaalpunt tot 31-12.
Bedankt voor het snelle antwoord en de linkjes :) Ik ga 3 radiatoren van fans voorzien en per radiator komen er meerdere fans, wat is de handigste manier om meerdere fans aan te kunnen sluiten op deze setup? Alle fans kunnen dan wat mij betreft achter de regelknop voor de snelheid, maar het liefst wel op een bordje met normale 4 pins fan aansluitingen, zodat ik fans makkelijk kan vervangen. Ik kwam bijv. deze tegen:

https://nl.aliexpress.com...e2-47b5-8737-8d15bddf7745

Dat lijkt me wel wat, maar als ik goed kijk heeft die ook al een draaiknop voor de snelheid. Zou die dan direct achter dat temperatuursensorbordje kunnen? En hoe doe ik dat met het voeden van de 12v? Want dit bordje heeft zelf al een mooie aansluiting van zo'n ronde stekker zoals ook uit de adapter komt waar je een link van stuurde.

• jobr
Dreamer-1982 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 17:29:
[...]

Bedankt voor het snelle antwoord en de linkjes :) Ik ga 3 radiatoren van fans voorzien en per radiator komen er meerdere fans, wat is de handigste manier om meerdere fans aan te kunnen sluiten op deze setup? Alle fans kunnen dan wat mij betreft achter de regelknop voor de snelheid, maar het liefst wel op een bordje met normale 4 pins fan aansluitingen, zodat ik fans makkelijk kan vervangen. Ik kwam bijv. deze tegen:

https://nl.aliexpress.com...e2-47b5-8737-8d15bddf7745

Dat lijkt me wel wat, maar als ik goed kijk heeft die ook al een draaiknop voor de snelheid. Zou die dan direct achter dat temperatuursensorbordje kunnen? En hoe doe ik dat met het voeden van de 12v? Want dit bordje heeft zelf al een mooie aansluiting van zo'n ronde stekker zoals ook uit de adapter komt waar je een link van stuurde.
Dat bordje van jou ken ik niet.
Die 2 van mij wel. Je sluit de 12V aan op het bord met de temp sensor. Dat bordje moet je zien als een schakelaar. De 12V loopt dan ook door de schakelaar (moet je wel aansluiten) naar dat andere regel bordje. Daar sluit je dan de fans parallel op aan (alleen de 12v + en -).
Wat creatief omgaan met kabeltjes, evt verlengkabeltjes erbij. Eventueel knip je die verlengkabels door de helft en verleng je die met een stukje telefoonsnoer of utp kabel.

Er zijn ook wel DC plugjes met aan de ene kant schroef aansluiting en andere kant dc plug man of vrouwtje (zoals op adapter zit)

Eerder in dit topic hebben ook wel wat oplossingen gestaan.

• Murkmans
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 17-02 21:29
Dreamer-1982 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:55:
Hallo allemaal,

Bedankt alvast!
Ik heb zelf deze opzet gebruikt van @Copitano https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/54254137

Binnen een uurtje draaiende. Bij 27 graden aan op laag vermogen. Hoe warmer, hoe harder ze draaien.

• Aziraphale
Inmiddels 3 Noctua Redux NF--R8 1200 besteld met 2 naar 3 pin verloopjes om ze aan te sluiten op mijn voeding. Nu nog even wat geschikts verzinnen om ze straks onder de radiator te bevestigen.

• Dreamer-1982
jobr schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 17:40:
[...]
Dat bordje van jou ken ik niet.
Die 2 van mij wel. Je sluit de 12V aan op het bord met de temp sensor. Dat bordje moet je zien als een schakelaar. De 12V loopt dan ook door de schakelaar (moet je wel aansluiten) naar dat andere regel bordje. Daar sluit je dan de fans parallel op aan (alleen de 12v + en -).
Wat creatief omgaan met kabeltjes, evt verlengkabeltjes erbij. Eventueel knip je die verlengkabels door de helft en verleng je die met een stukje telefoonsnoer of utp kabel.

Er zijn ook wel DC plugjes met aan de ene kant schroef aansluiting en andere kant dc plug man of vrouwtje (zoals op adapter zit)

Eerder in dit topic hebben ook wel wat oplossingen gestaan.
Ok, duidelijk. Qua kabels voor de fans zou het ideaal zijn als je een soort verleng kabel met spitter in een hebt, met om de 15 a 20 cm weer een aansluiting voor de volgende fan.
Murkmans schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 18:15:
[...]

Ik heb zelf deze opzet gebruikt van @Copitano https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/54254137

Binnen een uurtje draaiende. Bij 27 graden aan op laag vermogen. Hoe warmer, hoe harder ze draaien.
Ziet er ook interessant uit, maar de beschrijving is nog een beetje te minimaal (voor mij :)): op het plaatje staan een groen en blauw bordje aan elkaar gekoppeld aan de linkerkant en rechts staat nog los een groen blauw bordje. Als ik de linkjes eronder naar Ali volg komen die uit bij het groene en blauwe bordje aan de linkerkant, die aan de rechterkant zie ik niet gelinkt en ik snap ook niet wat daarvan de functie is en of die eigenlijk wel nodig is. Ik heb ondertussen gezien dat dat de achterkant is van het blauwe bordje, maakte voor mij het plaatje niet direct duidelijker :S

Van de andere 2 begrijp ik dat het blauwe bordje de huidige temperatuur kan zien en dan zowel de ondergrens als bovengrens in kan stellen, en vervolgens zal hij (net als het bordje als hierboven werd aangeraden, die alleen op een ondergrens werkt) werken als schakelaar en het 2e bordje van stroom voorzien. Die heeft de aansluitingen voor de fans, maar op Ali zie ik dat daar ook een aantal temperatuursensoren in kunnen, maar die functie snap ik even niet, want de temperatuurregeling doet het eerste blauwe bordje toch al?

Iets meer uitleg zou fijn zijn, bedankt alvast :)

Het 2e bordje zorgt dan dus voor de snelheid van de fans, is het dan goed in te stellen dat hij bij bijv. die 27 graden start met bijv. 10% snelheid en bij 40 graden op 60% staat en daartussen traploos van 10% naar 60% gaat?

Dreamer-1982 wijzigde deze reactie 26-11-2019 20:52 (7%)

• jobr
Dreamer-1982 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:35:
[...]

Ok, duidelijk. Qua kabels voor de fans zou het ideaal zijn als je een soort verleng kabel met spitter in een hebt, met om de 15 a 20 cm weer een aansluiting voor de volgende fan.
Die zijn er ook wel. Zoek maar eens op "pwm kabel splitter" op aliexpress.

• Dreamer-1982
jobr schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:26:
[...]

Die zijn er ook wel. Zoek maar eens op "pwm kabel splitter" op aliexpress.
Ja, die ken ik wel, maar die heeft als nadeel dat alle kabels even lang zijn, ik was net even aan het zoeken en kwam deze tegen:

https://nl.aliexpress.com...ctlist.0.0.eb623ebbJDmgPh

Als je er daar een paar van aan elkaar maakt heb je meteen een kabelboom voor alle fans.

• jobr
Dreamer-1982 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:33:
[...]

Ja, die ken ik wel, maar die heeft als nadeel dat alle kabels even lang zijn, ik was net even aan het zoeken en kwam deze tegen:

https://nl.aliexpress.com...ctlist.0.0.eb623ebbJDmgPh

Als je er daar een paar van aan elkaar maakt heb je meteen een kabelboom voor alle fans.
Zijn wel maar 14 cm. Maar misschien zijn er ook wel langere.

jobr wijzigde deze reactie 26-11-2019 21:44 (14%)

• Dreamer-1982
Zo even een flinke bestelling bij Ali gedaan, heb wat mixes van bovenstaande adviezen genomen, dus kan beide setups bouwen om er wat mee te spelen, en ook wat kabels en female DC5.5x2,5 pluggen om de adapter op aan te kunnen sluiten. En ook de adapters bij Amazon besteld :)

Ik ga sowieso eerst even wat spelen met wat fans die ik heb liggen, maar zal daarna toch meer fans moeten bestellen en wil dan het ideale type kiezen. De 3 radiatoren in de woonkamer zijn allemaal Jaga Tempo type 20, die zijn ruim 20cm meter diep dus ik zou daar zelfs 20x20cm fans in kwijt kunnen, maar dus ook prima 14cm of 12cm, kleiner dan dat lijkt me geen goede keuze.

Zijn er mensen die goede tips hebben qua fans? Ik zie hierboven de Noctua NF-F9-B9 redux, maar dat is een 92mm fan. Noctua heeft allerlei typen zie ik: redux, PWM, FLX, ULN. En uiteraard zijn andere merken die een goede fan produceren die stil is en een flinke poos goed zal werken welkom.

Ik ben benieuwd welk fans jullie aanraden (en dat zou dus zelfs 20x20cm kunnen zijn).

Bedankt alvast.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Dreamer-1982 Ik zou proberen voor de grotere fans te gaan, deze kunnen bij dezelfde luchtverplaatsing duidelijk langzamer draaien en maken waarschijnlijk veel minder lawaai en zijn misschien ook nog zuiniger. Verder heb je ook nog minder fans per meter convector nodig. Hoe zich dit tot de totale prijs verhoudt? Geen idee.

• Dreamer-1982
dunklefaser schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:17:
@Dreamer-1982 Ik zou proberen voor de grotere fans te gaan, deze kunnen bij dezelfde luchtverplaatsing duidelijk langzamer draaien en maken waarschijnlijk veel minder lawaai en zijn misschien ook nog zuiniger. Verder heb je ook nog minder fans per meter convector nodig. Hoe zich dit tot de totale prijs verhoudt? Geen idee.
Dat was mijn idee ook, vandaar dat 20x20cm ideaal zou zijn, maar de keuze is in die maat wel een stuk beperkter dan 14cm en zeker dan 12cm. Maar als ik weet welke goed zijn en de prijs/kwaliteit is ok kan ik die zeker gaan proberen. Ik kan dan ook met 1 radiator starten en eens zien hoe ze draaien, de spullen van Ali doen er nu 2 weken over voordat ik ze heb, maar de fans bestel ik gewoon lokaal dus zijn toch zo binnen.

• Aziraphale
Ik heb inmiddels mijn radiator voorzien van Noctua's en ben erg benieuwd hoe dit gaat werken. Wat ik echter niet zo snel kan vinden in dit topic is wat de beste plaats is om de temperatursensor te bevestigen. Ik gebruikt een DS18B20 sensor en heb die nu tussen de platen van de radiator hangen, maar is dat wel de beste plek? Ik kan hem natuurlijk ook aan de aanvoerbuis vasttapen, maar krijg ik dan niet veel effect van de omgevingstemperatuur?

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 17-02 21:48
Aziraphale schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 20:29:
Ik heb inmiddels mijn radiator voorzien van Noctua's en ben erg benieuwd hoe dit gaat werken. Wat ik echter niet zo snel kan vinden in dit topic is wat de beste plaats is om de temperatursensor te bevestigen. Ik gebruikt een DS18B20 sensor en heb die nu tussen de platen van de radiator hangen, maar is dat wel de beste plek? Ik kan hem natuurlijk ook aan de aanvoerbuis vasttapen, maar krijg ik dan niet veel effect van de omgevingstemperatuur?
Ik regel de ventilatoren op de retourtemperatuur van de radiator. Pas als die begint te stijgen gaan de ventilatoren draaien (want dan begint het rendement van de CV pas af te nemen).

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
ik heb hem met ty-wrap vast op waar het warme water de radiator inkomt.
Gaat pas aan bij een graad of 30 ofzo, nou zo warm is het nooit in huis :+
Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True