LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Pagina: 1 ... 19 ... 55 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:53
route99 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:00:
Ja dat klopt, zeker als het bereik dicht naar open maar 15 graden verschil is....
Daar staat tegen over dat een W1209 ALTIJD aanstaat... dus meer energie verbruikt.

Het simpelste is: trek als het warm weer wordt de stekker uit de power supply die er aan hangt.
In de koude tijd: Dan is de clixon iig vaker uit dan de W1209..... lijkt me.... want die staat permanent aan.

Geen verzendkosten €2.65 p/s voor 35C en NO.
https://www.amazon.de/gp/...?smid=ACVR5JKB028QH&psc=1
Bij RS online wordt dat incl kosten bijna 14 euro, via Amazon €5.30 voor 2 stuks.
Montage van zo'n vrij platte uitvoering lijkt me ook handiger.
Nog de diepere specs nog eens uitpluizen of ik niet over het hoofd zie.
[Afbeelding]
Ik heb het geregeld met een simpele schakelklok. Tussen 22.30 uur en 07.00 uur is het systeem uitgeschakeld. En inderdaad, zodra de verwarming niet meer aan hoeft de stroom eraf.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 20:32

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

route99 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 19:00:
Ja dat klopt, zeker als het bereik dicht naar open maar 15 graden verschil is....
Daar staat tegen over dat een W1209 ALTIJD aanstaat... dus meer energie verbruikt.

Het simpelste is: trek als het warm weer wordt de stekker uit de power supply die er aan hangt.
In de koude tijd: Dan is de clixon iig vaker uit dan de W1209..... lijkt me.... want die staat permanent aan.

Geen verzendkosten €2.65 p/s voor 35C en NO.
https://www.amazon.de/gp/...?smid=ACVR5JKB028QH&psc=1
Bij RS online wordt dat incl kosten bijna 14 euro, via Amazon €5.30 voor 2 stuks.
Montage van zo'n vrij platte uitvoering lijkt me ook handiger.
Nog de diepere specs nog eens uitpluizen of ik niet over het hoofd zie.
[Afbeelding]
De W1209 doet < 35 mA in rust vlgns specs. Aangetrokken < 65 mA. http://www.kelco.rs/katalog/images/17670.pdf
12V x 0.035 x 24 h x 180 dagen * 1e-3 kWh x 0.2€/kWh = 0.36€ per jaar bespaar je aan stroom in rust.

Noot: Cos Phi / trafoverliezen niet meegerekend, maar die 12V heb je sowieso nodig voor de fans.

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Dus het klopt... er wordt meer energie verbruikt als die W1209 aan blijft staan.
Het gaat om het principe van allerlei sluipverbruik, dit is er een van....
De aantallen van dit soort zaken in huis lijkt te exploderen de laatste jaren, elk eentje die uit is helpt een beetje....
Dank voor de berekening, maar als je terug gelezen had, was het wrs wel duidelijk geweest dat mensen die zo actief op dit gebied zijn dit sommetje op de middelbare school allang gemaakt hebben.
Maar voor wie zich er nog nooit in verdiept had, kan het nuttig zijn om een beter idee te hebben over hoeveel we het hebben.
Maar als de hele wereld er zo overdenkt ... moeten er toch een x aantal centrales extra voor draaien.... (heb geen schatting gemaakt van x.... x hoeft geen integer te zijn....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfgw
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-01 10:42
@mrkb_ Ik heb dezelfde voeding gekocht als in jouw onderdelenlijstje staat. Deze produceert echter een vervelende hoge toon. Gemeld bij Conrad, nieuwe ontvangen, zelfde resultaat. Het stopcontact in de buurt van de convector zit op oorhoogte naast de bank, dus daar moet een stille voeding in.

Afgezien van het irritante van het geluid, vertrouw ik een voeding die zo'n geluid produceert niet. Ik heb er ooit één gehad die bij het maken van dit geluid onder het veroorzaken van kortsluiting aan de primaire kant kapot ging.

Maakt de voeding die jij hebt ook zo'n geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkb_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-07 17:40
@gfgw mijn voeding is stil, dus misschien heb jij er toevallig twee gekregen die kapot zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17-09 00:04

Copitano

Hoorn NH

@gfgw Deze of als er meer aan hangt deze.
Je hoort ze geen van beiden. De 2A versie heeft wel een vrij dominant blauw led.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riechard
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-06 17:41
Ik ga er ook mee aan de slag. Graag jullie advies op mijn ontwerp:

Ik heb gisteren deze convector aangeschaft : Jaga Radiator Tempo Vrijst - Convector type 20 300 x 2000

Ik denk aan de volgende ventilator :
pricewatch: Enermax T.B.Silence 14cm, 140mm
Vanwege het lage geluid, prijs en m.i. redelijke performance

20cm ventilatoren die ik zie zijn veel prijziger, en de performance lijkt minder te worden

Ik denk aan:
8 ventilatoren voor de convector, ongeveer 10 cm boven het blok hangend. Een dunne houten multiplex plaat ter grootte van het oppervlak van de bovenkant convector met uitsparingen voor de ventilatoren. Op multiplex pootjes op de lamellen geplaatst.

Op een 12v voeding die wordt geschakeld met een klikaanklikuit schakelaar, via domoticz met een script die de status van de cv kent.

- zijn meer openingen in het multiplex zinvol?
- welke verbeteringen zijn er mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfgw
  • Laatst online: 27-01 10:42
@mrkb_ @Copitano
Bedankt voor de tips. Ik heb bij een regionale elektronica-boer een adapter gekocht. Iets duurder, maar scheelt nogal in levertijd met Ali De eerste hoorde je op een armlengte afstand een irritante piep geven, de tweede hoorde je alleen met je oor er tegenaan. De verkoper was nog niet tevreden, een derde exemplaar was volledig stil. En ook geen dominante blauwe led, die de eerste twee wel hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buitenkamp
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:41
Hier de meest eenvoudige regeling in gebruik 1,5 jaar, 8 ventilatoren achter een (bij mij 3 stuks) maar kan ook 1 stuks zijn, "speedcomfort" regelt de ventilatoren prima gewoon er bij aan knopen.
Simpel en effectief.
De ventilatoren staan op de convectors met rubber dempers.

[ Voor 18% gewijzigd door Buitenkamp op 21-05-2019 20:33 ]

MHI SRK25ZSX-WT, Daalderop close-in 15 ltr. + Ecosavers douchekop, 8 x longi 450 wp, 8 x JA solar 410wp, Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:33

timovd

Voorsprong door techniek

Als je voor een bimetaal contact gaat, heb je een NC (normally closed) nodig, en niet een NO (normally opened)? We hebben een warmtepomp en daar gaat 30-42 graden doorheen. Ik heb dan een 30 NC nodig en met een <12V (instelbare) voeding kan ik er dan slechts een computerfan er op aansluiten?

Edit: en zijn er mensen die de fans in de zomer gebruiken met koud water door de leidingen?

[ Voor 13% gewijzigd door timovd op 21-05-2019 22:47 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik heb op een 1A 12V 9 stuks F9 fans in gebruik, stroom per fan is max iets van 80 mA maar ze draaien via PWM op veel lagere toeren en stroomverbruik is dus veel lager.
De adapter (stil...) heb ik voor 1 euro bij de Switch gekocht in Elst Gld.

De andere fan set 5x F20 (20 cm) fans draaien ook op een 12V/1A adapter uit dezelfde winkel voor 1 euro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Riechard
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-06 17:41
@buitenkamp, dat klinkt onderdaad praktisch. Moduleert speedcomfort de ventilatoren ook obv de temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

https://a01.veron.nl/download/hamnieuws/2017/HAM-05-2017.pdf
Het internetbedrijfje SpeedComfort biedt niet al te dure ventilatorunits aan die met
magneetjes onder de radiator kunnen worden ‘geplakt’ en die bij lage watertemperaturen de convectie flink opkrikken. Het systeem werkt met een kleine stekkervoeding op 12 Volt gelijkspanning, het elektriciteitsverbruik van de ventilatortjes is miniem. Bij een radiatortemperatuur van circa 33 graden worden de ventilators met een clixon aangeschakeld. Het toerental is niet te regelen, dus veel elektronica komt er volgens mij niet bij kijken. Je kunt wel meerdere units doorkoppelen op één voeding. De draaisnelheid van de ventilatortjes is niet al te hoog. Dat moet ook wel, er moet geen stof worden rondgeblazen en er moet geen opvallend geluid worden gemaakt.
Wat mij bij een kennis, die ze in bedrijf had, opviel was dat ze toch wel hoorbaar waren en daar is verder
niets aan te doen. Als je toch iets wilt hebben dat je kan afregelen, dan moet je zelf gaan bouwen
Clixon voor wie het niet weet : Wikipedia: Clixon

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 26-05-2019 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 05:49

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Zou een temperatuur schakelaar tusen de voeding zoals :
https://nl.aliexpress.com...h-mTH-STH/1977398631.html
Niet genoeg zijn om de ventilatoren in te schakelen.
Dan wordt bij 35 graden het contact gesloten.
Als de verwarming dan weer afkoelt opent het contact.

Of werkt iets zoals dit beter: https://nl.aliexpress.com...scm_id=1007.13339.99734.0

Ik wou dan deze FANS gaan schakelen: pricewatch: Scythe Grand Flex 120 - 120MM - 1600RPM, 120mm

Deze Fans gebruiken 0,2A dan kan ik er max 10 op een radiator kwijt met een 2A voeding of zijn er betere alternatieven die genoeg lucht verplaatsen.

[ Voor 58% gewijzigd door RVerheijden op 05-06-2019 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldfrog
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 22-08 10:41
@RVerheijden Arctic heeft een nieuwe P serie met 10 jaar garantie. Zuinig in verbruik 1,2 watt (P14) en goede prestaties volgens de specificaties: https://www.arctic.ac/eu_en/p14-pwm-pst.html

Misschien de overweging waard.

[ Voor 3% gewijzigd door Coldfrog op 07-06-2019 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ buitenkamp je bedoeld dat je een stuks complete speedcomfort hebt aangeschaft en daaraan verschillende fans hebt aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutch-joe
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-08 18:52
zijn er al handige mensen geweest die via de laptop/ RS232 kabel en JAGA software de DBE hebben gecontorleerd?

in de software kan je eventueel de ventilatorsnelheid aanpassen op normaal bedrijf en Boost bedrijf en de temperaturen uitlezen/veranderen

voor degene die de module aan willen sluiten en geen duur kabeltje willen kopen:
ik heb nu het volgende gedaan:

rs232: (male) RJ45 (t-568B)
pin 5 GND (rechts boven) > pin 3 (gr/w)
pin 3 TXD (midden boven) > pin 2 (or)
pin 2 RXD (2e links boven) > pin 6 (gr)

voor degene die het interessant vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

dutch-joe schreef op zondag 9 juni 2019 @ 08:58:
zijn er al handige mensen geweest die via de laptop/ RS232 kabel en JAGA software de DBE hebben gecontorleerd?

in de software kan je eventueel de ventilatorsnelheid aanpassen op normaal bedrijf en Boost bedrijf en de temperaturen uitlezen/veranderen

voor degene die de module aan willen sluiten en geen duur kabeltje willen kopen:
ik heb nu het volgende gedaan:

rs232: (male) RJ45 (t-568B)
pin 5 GND (rechts boven) > pin 3 (gr/w)
pin 3 TXD (midden boven) > pin 2 (or)
pin 2 RXD (2e links boven) > pin 6 (gr)

voor degene die het interessant vinden :)
Nog niet maar mijn nieuwe jaga moet ook nog gemonteerd worden. Betekend dat wat je doet dat je de fans zelf kan programmeren?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

RVerheijden schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 06:50:
Zou een temperatuur schakelaar tusen de voeding zoals :
https://nl.aliexpress.com...h-mTH-STH/1977398631.html
....................
Of werkt iets zoals dit beter: https://nl.aliexpress.com...scm_id=1007.13339.99734.0
.........
De Speedcomfort heeft deze:
https://nl.aliexpress.com...90-4625-9d8c-ee855847d3c4

Maar die kunnen 10A (250v) aan, in feite overkill.
De platte types van jouw link kunnen 5A (250) aan, wat ok zou moeten zijn.
de voerweging waarom Speedcomfort de ronde 10A types gekozen heeft? Geen idee, je ziet in NL vnl de ronde, de platte vond ik zelf ook pas via Aliexpress.

Je het inderdaad ook via een module doen, is vaker hier voorbij gekomen, maar dan staan die LED displays permanent te branden. Ik vind de clixons wel simpel en cool....

Over die LED uitzetten had ik toen een vraag, maar das geen default optie

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 09-06-2019 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutch-joe
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-08 18:52
stuffer schreef op zondag 9 juni 2019 @ 10:20:
[...]

Nog niet maar mijn nieuwe jaga moet ook nog gemonteerd worden. Betekend dat wat je doet dat je de fans zelf kan programmeren?
ja je kan ze van 0 tot 100% aansturen op stand: comfort (standaard 70/80%) en stand:boost (standaard 93/97)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

dutch-joe schreef op zondag 9 juni 2019 @ 21:51:
[...]

ja je kan ze van 0 tot 100% aansturen op stand: comfort (standaard 70/80%) en stand:boost (standaard 93/97)
Klinkt interessant. Als die van mij hangt ga ik er zeker mee spelen.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrDre2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 18:03
Hi all,

ik houd deze thread goed in de gaten en heb veel van jullie tips en tricks kunnen toepassen alleen zit ik met het volgende....

Ik heb voor ons huis de Jaga radiatoren gekocht met de DBE control unit... zonder te weten dat dit eigenlijk een dom ding is waar je behalve 1 maal goed in stellen helemaal niks mee kunt... 8)7

Heb op aanraden van @Kaspers _/-\o_ een ESP32 gekocht, HomeAssistant draaiend icm met ESPHOME. Werkt heel goed voor andere sensoren die ik heb gekoppeld maar niet voor de aansturing van mijn ESP32 icm mijn DBE fans.

Heb onderstaand schema gebruikt, echter heb ik 1 draad extra.. een "witte". Zodra ik deze voorzie van V+ ( hij heeft 12V nodig, heb geprobeerd om hem te schakelen middels de VCC van 5V of 3,3V werkt niet. ) draaien de fans op volle kracht ( logisch), echter heb ik die witte draad wel nodig om de fans ( 3 stuks per DBE unit ) te laten draaien. Hebben jullie een idee hoe ik dit het beste kan oplossen? Heb foto bijgesloten van de huidige opzet.

ESP32 DBE
balk schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:13:
[...]

Ik heb het nu zo aangesloten. Ik heb de bekabeling drastisch ingekort en nu draait alles! Ik heb ook geprobeerd om met de ESP32 een 25000 kHz 5V signaal op te wekken om de 4e pin van de fans aan te sturen maar dat werkte niet. Het voordeel van onderstaande setup is dat je de mosfet uit kunt zetten en dus de stroom van de fan af haalt.
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Kun je ff een gewoon simple elektronisch schema tekenen zoals je het nu hebt?
Want en witte draad op de V+?

Normaal sluit je de 12V altijd aan op de V+ en de min is de andere lijn.
Bij PWM heb je dan nog een derde lijn om het PWM signaal te gebruiken om het toerental te regelen.

Dat Balk rechtstreeks het PWM signaal op de V+ zet (zo lees ik het bij hem) betekent dat hij een MOSFET versterker nodig heeft om de benodigde stroom te halen....
Maar dat doe jij niet... jij zet 12V op de V+ dus dan gaat ie uiteraard op max toeren en zul je een PWM signaal op de derde pin moeten zetten.

Of begrijp ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDre2002
Hi route99,

Ik zal wel even een schema tekenen, normaliter is het wat je zegt + en - alleen hebben de DBE ventilatoren een 3 weg stekker, + , - en een parallel connector die er voor zorgt dat alles geschakeld aangaat op 12V.

Zie onderstaand schema, de witte draad zorgt er voor dat alle 3 fans draaien. Zodra ik deze voorzie van 12V draaien alle fans, maar ook als ik hem heb uitgezet in Home-assistent.. Iemand ideeen hoe i k dit probleem kan oplossen?

ESP32 FAN JAGA
route99 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 13:29:
Kun je ff een gewoon simple elektronisch schema tekenen zoals je het nu hebt?
Want en witte draad op de V+?

Normaal sluit je de 12V altijd aan op de V+ en de min is de andere lijn.
Bij PWM heb je dan nog een derde lijn om het PWM signaal te gebruiken om het toerental te regelen.

Dat Balk rechtstreeks het PWM signaal op de V+ zet (zo lees ik het bij hem) betekent dat hij een MOSFET versterker nodig heeft om de benodigde stroom te halen....
Maar dat doe jij niet... jij zet 12V op de V+ dus dan gaat ie uiteraard op max toeren en zul je een PWM signaal op de derde pin moeten zetten.

Of begrijp ik het verkeerd?

[ Voor 19% gewijzigd door DrDre2002 op 22-07-2019 12:15 . Reden: Schema toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Als de witte draad de PWM draad is.... en je zet er 12V permanent op dan is het logisch dat ie altijd blijft draaien,,, dan is je "duty cycle" immers 100%.
De Home assistent schakelt niet de witte draad uit toch? Maar je wilt toch ook niet altijd 100% of wel?
In dat geval zie ik het nut niet van permanent 12V.

Welk merk & type fan heb je? En een PWM type (mag je aannemen)?

Het schema vind ik met all respect alleen een animatie shot van wat jij met je ogen ziet, ik kan er elektronisch niks mee, ik ken toevallig die setup niet, dus mis het echte lezen van het schema.
Het is nu net een soort foto... Ook mooi.... maar dat noem ik geen elektronisch schema.....
Er zijn vast mensen die hier er mee werken en het wel herkennen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 22:31
DrDre2002 schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 12:25:
Heb onderstaand schema gebruikt, echter heb ik 1 draad extra.. een "witte". Zodra ik deze voorzie van V+ ( hij heeft 12V nodig, heb geprobeerd om hem te schakelen middels de VCC van 5V of 3,3V werkt niet. ) draaien de fans op volle kracht ( logisch), echter heb ik die witte draad wel nodig om de fans ( 3 stuks per DBE unit ) te laten draaien. Hebben jullie een idee hoe ik dit het beste kan oplossen? Heb foto bijgesloten van de huidige opzet.
Zo te zien gebruik je fans met 3 pins. Ik heb 4 pin-fans gebruikt, wat de mogelijkheid geeft om met de 4e pin met een PWM signaal (afkomstig van de ESP32) de snelheid te regelen (pulse with modulation). De mosfet heb je nu ingezet om de 12V bron voor de fans te schakelen middels een laag voltage vanaf de ESP32; dat is een prima oplossing (ik heb hetzelfde gedaan), maar zonder een PWM signaal en zonder fans met een PWM pin wordt het wat lastiger de fan-snelheid te reguleren. Zo te zien genereert @balk een pwm singaal op de 12V op de fans. Naar mijn mening niet best practice, maar zo te horen werkt het blijkbaar voor hem om de snelheid te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

De PWM trekt maar zo weinig stroom. Ik heb alle 9 fans gewoon op 1 PWM poort van mijn Chinese controller gezet. De + en - pool van de 12V (simpele asymmetrische voeding) blijven dus permanent met de fans verbonden, de PWM regelt het toerental in een brede range.

De 4e pin is om de snelheid te meten (via het Hall element in de fan), maar die gebruik ik niet.
Als jouw fan geen PWM heeft dan werkt "mijn opzet-achtige" systemen niet en dan moet je de duty cycle via de MOS FET doen die kan wel veel stroom aan en heeft dan dus 2 functies, de hoofdstroom voorziening en de PWM regeling. De tip van @Kaspers geeft je verder de weg aan voor ESP32.

[ Voor 28% gewijzigd door route99 op 22-07-2019 20:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:10
Kaspers schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:24:
[...]

Zo te zien gebruik je fans met 3 pins. Ik heb 4 pin-fans gebruikt, wat de mogelijkheid geeft om met de 4e pin met een PWM signaal (afkomstig van de ESP32) de snelheid te regelen (pulse with modulation). De mosfet heb je nu ingezet om de 12V bron voor de fans te schakelen middels een laag voltage vanaf de ESP32; dat is een prima oplossing (ik heb hetzelfde gedaan), maar zonder een PWM signaal en zonder fans met een PWM pin wordt het wat lastiger de fan-snelheid te reguleren. Zo te zien genereert @balk een pwm singaal op de 12V op de fans. Naar mijn mening niet best practice, maar zo te horen werkt het blijkbaar voor hem om de snelheid te regelen.
Het is empirisch bewezen niet de best practice: Het regelde niet lekker en zorgde voor resonantie. Ik heb nu de PWM van de fan aan een ESP32 pin hangen. Werkt wel goed. Prima turndown. Ik zal mijn post even bijwerken.

Update:
Relevante esphome.io code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
output:
  - platform: ledc
    pin: GPIO19
    id: ledcout
    frequency: 25000
    bit_depth: 8

light:
  - platform: monochromatic
    name: "Convectorput"
    output: ledcout

[ Voor 9% gewijzigd door balk op 22-07-2019 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDre2002
Hi Route99,

De fans zijn 12v en gaan niet aan met 5v, vandaar dat ik de 12v permanent heb aangesloten om er voor te zorgen dat deze in serie kunnen draaien. Het zijn originele JAGA DBE fans, deze kun je aan elkaar doorlussen door een 3- aderige draad te verbinden naar de volgende fan toe(rood, zwart en wit). Ik vervang het originele dbe kastje door een ESP32 met wel dezelfde stekkertjes.

In Home-Assistant heb ik voor de test-setup een light-switch gebruikt waarvan ik tussen de 0-100% kan schuiven. Begrijp wel precies wat je bedoeld met PWN signaal maar ik was in de veronderstelling dat deze 4 draden hebben? ?

Update: ik zal dan toch moeten zien of ik de witte draad als een "PWM" kan gaan gebruiken. Iemand tips hoe ik de witte draad het beste kan moduleren als een PWM signaal met 12V
route99 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:09:
Als de witte draad de PWM draad is.... en je zet er 12V permanent op dan is het logisch dat ie altijd blijft draaien,,, dan is je "duty cycle" immers 100%.
De Home assistent schakelt niet de witte draad uit toch? Maar je wilt toch ook niet altijd 100% of wel?
In dat geval zie ik het nut niet van permanent 12V.

Welk merk & type fan heb je? En een PWM type (mag je aannemen)?

Het schema vind ik met all respect alleen een animatie shot van wat jij met je ogen ziet, ik kan er elektronisch niks mee, ik ken toevallig die setup niet, dus mis het echte lezen van het schema.
Het is nu net een soort foto... Ook mooi.... maar dat noem ik geen elektronisch schema.....
Er zijn vast mensen die hier er mee werken en het wel herkennen,

[ Voor 5% gewijzigd door DrDre2002 op 23-07-2019 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
DrDre2002 schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 10:12:
De fans zijn 12v en gaan niet aan met 5v, vandaar dat ik de 12v permanent heb aangesloten om er voor te zorgen dat deze in serie kunnen draaien.
Persoonlijk zou ik ervoor kiezen de fans parallel te voorzien van 12V. Anders zul je nooit het maximale toerental kunnen behalen, mocht je de fans op max willen draaien wanneer je bijvoorbeeld niet thuis bent. Wat voor merk en type fans heb je precies? Wanneer jouw fans een PWM pin hebben, zou ik die niet voorzien van 12V. Het absoluut maximale is 5.25V, zie ook de specs van Intel, dus die kun je prima aansturen vanaf de ESP32. @balk heeft hierboven z'n esphome code hiervoor gedeeld. Dus 12V direct op de fans zetten, en het PWM signaal vanaf de ESP32 laten lopen. Eventueel nog met een mosfet er tussen zodat je de 12V van de fans kunt halen (met een pin vanaf de ESP) wanneer de fanspeed 0 is. Maar dan moet je nog wat logica aan je code toevoegen. Deze oplossing gaat dus alleen op wanneer jouw fans PWM ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik sluit me aan bij @Kaspers , met die Chinese controller heb ik het in feite ook zo gedaan. De PWM poort op het controller bordje stuurt 9 fans parallel aan en krijgen dus allen dezelfde duty cycle.
Kan me de spanning niet meer herinneren wat het was maar de duty cycle om lekker stil en toch een goed debiet te hebben lag bij mij op ca 40% (met de oscilloscoop vast gesteld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
balk schreef op maandag 22 juli 2019 @ 22:00:
[...]

Het is empirisch bewezen niet de best practice: Het regelde niet lekker en zorgde voor resonantie. Ik heb nu de PWM van de fan aan een ESP32 pin hangen. Werkt wel goed. Prima turndown. Ik zal mijn post even bijwerken.

Update:
Relevante esphome.io code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
output:

light:
Hier ben ik ook mee bezig, alleen wil ik nog een tempsensor aansluiten op de ESP32 zodat ie zelf regulerend gaat worden.

Ik snap alleen niet hoe in jouw code de PWM gemoduleerd wordt. Lijkt me dat ergens iets de ledc moet vertellen hoe hard de fan moet draaien (in mijn geval zou dit dus op basis van de tempsensor moeten gaan gebeuren).

Zal anders vanavond wel eens de (ongeteste!) esphome config sturen die ik nu bedacht heb.

Maar als ik het goed begrijp heb jij de fans direct op de ESP32 aangesloten (12v, ground en PWM) en is de mosfet niet noodzakelijk?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
MrBarBarian schreef op maandag 29 juli 2019 @ 13:44:
[...]

Hier ben ik ook mee bezig, alleen wil ik nog een tempsensor aansluiten op de ESP32 zodat ie zelf regulerend gaat worden.

Ik snap alleen niet hoe in jouw code de PWM gemoduleerd wordt. Lijkt me dat ergens iets de ledc moet vertellen hoe hard de fan moet draaien (in mijn geval zou dit dus op basis van de tempsensor moeten gaan gebeuren).
Ik doe de aansturing via Home Assistant. Die weet wanneer de CV aan is en stuurt dan een % naar de ESP. Home Assistant denkt dat het een lamp is die gedimd kan worden, maar dat is niet zo relevant. Waarom via HA? Ik wil nog eens een boost functie bouwen die de fans harder laat draaien wanneer er even niemand in de woonkamer is.
Zal anders vanavond wel eens de (ongeteste!) esphome config sturen die ik nu bedacht heb.

Maar als ik het goed begrijp heb jij de fans direct op de ESP32 aangesloten (12v, ground en PWM) en is de mosfet niet noodzakelijk?
Ik ben nu niet thuis dus ik kan het niet controleren maar volgens mij heb ik idd 12V direct aan de fans, en naar een Buck converter om er 5V van te maken. En de PWM zit direct op de ESP32. Zonder Mosfet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Hier mijn relevante stuk config voor esphome. Nomaals, geen idee of dit gaat werken. Het is mijn eerste automation met esphome en ik wacht nog op mijn ESP32 voordat ik e.a. kan testen.

Iedere opmerking/verbetering is dus ook meer dan welkom :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
dallas:
  - pin: 23

sensor:
  - platform: dallas
    address: 0x1c0000031edd2a28
    name: "DBE Bart Links Temp"
    id: temp
    on_value:
      lambda: !lambda |-
        if (id(temp).state) < 10 {
          return id(fan1).set_level(0);
        } else {
        if (id(temp).state) > 10 and (id(temp).state) < 20{
          return id(fan1).set_level(10);
        } else {
          return id(fan1).set_level(100);
        }

output:
    id: gpio_19

fan:
  - platform: speed
    output: gpio_19
    name: "DBE Bart Links Fanspeed"
    id: fan1

mqtt:
  broker: 192.168.0.221
  username: -----
  password: -----

text_sensor:
  - platform: mqtt_subscribe
    name: "Data from topic"
    id: mysensor
    topic: the/topic

Edit: Weet inmiddels dat de bovenstaande config echt niet werkt :) WIP voor nieuwe versie ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MrBarBarian op 02-08-2019 11:41 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDre2002
Ja ik zit er aan te denken om anders maar nieuwe fans te kopen maar wel de beugel van de DBE's te gebruiken..
Kaspers schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 19:54:
[...]

Persoonlijk zou ik ervoor kiezen de fans parallel te voorzien van 12V. Anders zul je nooit het maximale toerental kunnen behalen, mocht je de fans op max willen draaien wanneer je bijvoorbeeld niet thuis bent. Wat voor merk en type fans heb je precies? Wanneer jouw fans een PWM pin hebben, zou ik die niet voorzien van 12V. Het absoluut maximale is 5.25V, zie ook de specs van Intel, dus die kun je prima aansturen vanaf de ESP32. @balk heeft hierboven z'n esphome code hiervoor gedeeld. Dus 12V direct op de fans zetten, en het PWM signaal vanaf de ESP32 laten lopen. Eventueel nog met een mosfet er tussen zodat je de 12V van de fans kunt halen (met een pin vanaf de ESP) wanneer de fanspeed 0 is. Maar dan moet je nog wat logica aan je code toevoegen. Deze oplossing gaat dus alleen op wanneer jouw fans PWM ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:46
Ik zat mij af te vragen waarom Jaga zelf geen DBE pro levert op de type 21 convectors?

Ze hebben alleen type 11 en 16, maar met type 21 kun je toch meer koelvermogen realiseren, lijkt mij. Standaard DBE is wel te krijgen met type 21.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDre2002
Fullpower schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 08:33:
Ik zat mij af te vragen waarom Jaga zelf geen DBE pro levert op de type 21 convectors?

Ze hebben alleen type 11 en 16, maar met type 21 kun je toch meer koelvermogen realiseren, lijkt mij. Standaard DBE is wel te krijgen met type 21.
Ja dat is een goede vraag, snap ook niet dat ze hun DBE pro niet slimmer maken met een API zodat je de controle niet op de kachel zelf houdt maar centraal aan kan sturen... Vandaar mijn zoektocht in de wereld van ESP32 en HA >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ik ben ook van plan om een aantal ventilatoren onder de radiators te hangen zodat de temperatuur van de HR ketel naar beneden kan.

Ik heb Type 21 (normale) radiatoren (dus geen Jaga). Tussenruimte tussen de opstaande randen van de platen is circa 8,3cm. Fans van 8 cm passen daar dus tussen.
Ik wil het wel zo onzichtbaar maken als kan. Ik heb 2 radiatoren van circa 2m lang (en nog 2 kleintjes).
De fans van 8 cm passen tussen de opstaande rand van de platen waardoor deze behoorlijk onzichtbaar kan worden (eventueel nog een wit stripje ervoor).

Echter zie ik ook veel mensen die grotere fans (bijv 12cm) toepassen. Die zullen wel meer zichtbaar zijn denk ik.
Wat is nu wijsheid qua afmetingen van de fan?

Daarnaast de vraag hoeveel fans per radiator nodig zullen zijn. Ik zie posts met heel veel fans (>10) en met veel minder. Als ik bij Speedcomfort kijk dan zeggen ze dat de inhoud van de woonkamer (120m3) per uur genoeg zou zijn. Dan zou bij mij 6 per radiator voldoende zijn.

Is er iets te zeggen over het aantal fans wat nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDre2002
Hi Jobr,

Dat heb ik mijzelf ook wel eens afgevraagd... ik denk dat het verstandiger is om je eigen aanname mbt de fans te volgen. Als je voor een semi onzichtbare oplossing wil gaan zou ik de 8 cm fans onder je radiator bouwen. Laatst kwam ik toevallig wel dit tegen, een klant-en-klare oplossing die imo niet duur is..

https://heatfan.eu/collections/shop
jobr schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:48:
Ik ben ook van plan om een aantal ventilatoren onder de radiators te hangen zodat de temperatuur van de HR ketel naar beneden kan.

Ik heb Type 21 (normale) radiatoren (dus geen Jaga). Tussenruimte tussen de opstaande randen van de platen is circa 8,3cm. Fans van 8 cm passen daar dus tussen.
Ik wil het wel zo onzichtbaar maken als kan. Ik heb 2 radiatoren van circa 2m lang (en nog 2 kleintjes).
De fans van 8 cm passen tussen de opstaande rand van de platen waardoor deze behoorlijk onzichtbaar kan worden (eventueel nog een wit stripje ervoor).

Echter zie ik ook veel mensen die grotere fans (bijv 12cm) toepassen. Die zullen wel meer zichtbaar zijn denk ik.
Wat is nu wijsheid qua afmetingen van de fan?

Daarnaast de vraag hoeveel fans per radiator nodig zullen zijn. Ik zie posts met heel veel fans (>10) en met veel minder. Als ik bij Speedcomfort kijk dan zeggen ze dat de inhoud van de woonkamer (120m3) per uur genoeg zou zijn. Dan zou bij mij 6 per radiator voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

jobr schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:48:

je moet achterhalen hoeveel lucht hij verplaatst .. bv (random fan) https://www.alternate.nl/...l/product/1291859?lk=9346

En dan gaan rekenen .. want je kamer = ? kuub en + wat overhead en wil je 1 op 100% of 4 op 25% in verband met geluid dat op 100% hoorbaar is.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
vso schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:53:
[...]

je moet achterhalen hoeveel lucht hij verplaatst .. bv (random fan) https://www.alternate.nl/...l/product/1291859?lk=9346

En dan gaan rekenen .. want je kamer = ? kuub en + wat overhead en wil je 1 op 100% of 4 op 25% in verband met geluid dat op 100% hoorbaar is.
Kamer is ong 120m3. Een 8cm fan kan max circa 50m3/h. Als ik op de helft ga zitten van de fan zou dit neer komen op circa 6 fans. Dan moet ik inderdaad nog even mee spelen.
Maar geldt nu voor alle radiatoren in de kamer tezamen of per radiator?
Want 6 verdelen over 2 radiatoren klinkt niet echt heel veel (zeker als ik de andere posts lees).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

jobr schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:04:
[...]

Kamer is ong 120m3. Een 8cm fan kan max circa 50m3/h. Als ik op de helft ga zitten van de fan zou dit neer komen op circa 6 fans. Dan moet ik inderdaad nog even mee spelen.
Maar geldt nu voor alle radiatoren in de kamer tezamen of per radiator?
Want 6 verdelen over 2 radiatoren klinkt niet echt heel veel (zeker als ik de andere posts lees).
ik ga uit van "per radiator" omdat een radiator x vermogen (watt) heeft voor afgifte .. en dat vermogen staat voor x kuub aan ruimte. (zie het grote cv tune topic voor meer informatie hoe dit werkt)

Maar je lengte v.d radiator & radiator lamellen zullen ook meespelen in de verspreiding v.d warmte dus de vraag van jou is simpeler dan het antwoord. Denk dat in dit topic doorlezen je nog veel informatie zal vinden.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
@route99
Ik zag dat jij veel metingen hebt gedaan met diverse fans mbt geluid. Ik vroeg me af of er verschil in geluid zit als je een PWM fan langzamer laat draaien door PWM aan te passen of het voltage te variëren.
Ik zou zeggen van niet want ik zou verwachten dat een fan bij bijv 1000 rpm even veel lawaai maakt waarbij het niet uitmaakt of de PWM of voltage is verlaagd.

Een ander mag natuurlijk ook zijn mening geven :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Die proef heb ik bewust niet gedaan omdat PWM effectiever is dan de spanning verlagen ivm stroomverbruik.

Geluid: je zou verwachten dat de aero dynamica gelijk is bij hetzelfde toerental, wat wel verschillend is dat de motor anders belast wordt via de electronica, tja en dat heb ik iig niet bekeken. De onderdelen zijn deels terug naar anderen.... kan het niet 1-2-3 doen, maar je kunt het in principe zelf ook doen. Ik heb juist zaken gebruikt die zelf in principe te maken zijn, je hebt oa wel een digitale multi-meter (stroom, evt een 2 als je meer wilt meten tegelijkertijd) , wat draad, wat aansluitsnoeren nodig.

Succes en schrijf eens een stukje over het resultaat.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Ik heb namelijk mijn PWM regelaar nog niet en ben nu het geluid van 4 fans aan het vergelijken op het gehoor. Kan dat dus nu alleen doen door het voltage te veranderen. Vandaar dat ik me afvroeg of dat nog verschil zou maken.
Uiteindelijk wil ik wel de PWM gebruiken om de fan evt te verlagen.

[ Voor 57% gewijzigd door jobr op 04-09-2019 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mijn ervaring was dat het oor erg subjectief is. Bovendien bleek het stroomverbruik onderling grote verschillen te hebben...tussen de gemeten fans.
Nu heb ik de stilste fan onder de meest zuinig condities. Immers, ik heb toch wel 15 fans draaien totaal zo uit mijn hoofd.... En de verschillen in opgenomen stroom bij gelijk luchtdebiet (indirect via de stroom meting, immers hogere T lagere stroom, dus lager lucht debiet)) waren zeer significant. Zie de oude plaatjes.

[ Voor 19% gewijzigd door route99 op 04-09-2019 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Uiteindelijk gaat het mij er om welke fan ik het minst hoor met voldoende debiet. Stroomverbruik vind ik iets minder belangrijk (ik heb PV met flinke teruglevering).
Vind trouwens de Noctua NF-R8 redux-1800 PWM, 80mm erg tegenvallen. Er zit een geluidje (soort piep) in die ook blijft op een lagere snelheid. De Xilence XPF80.R is veel stiller alleen heeft minder debiet. De COOLINK SWIF2 80P heeft full speed wat meer lawaai maar op lagere snelheid minder dan de Noctua.
De Artic F8 heeft nog iets meer lawaai dan de Coolink, ook op lagere snelheid.
De Xilence is dus vooralsnog de stilste en toevallig de goedkoopste. Nu nog bepalen of debiet voldoende is. En stroomverbruik bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Precies en juist die combi doet soms de 1e indruk totaal kantelen... hij is erg stil.... ja ... logisch als het debiet laag is.... Hoe zit het als je bij vergelijkbaar debiet naar het geluid kijkt... en dat is wat ik gedaan heb.

• jobr
@route99

Klopt, alleen is mogelijk het debiet van de Xilence (37m3/h) al voldoende. Alleen kan ik dat niet inschatten. De anderen zijn circa 50m3/h.

Hoe zou ik het beste het debiet kunnen vergelijken?

• route99

route99

De fans hebben allemaal vrijwel dezelfde open doorsnede. Dus die heb ik in een opstelling voor de draad spoel gezet waar een behoorlijke stroom doorheen loopt (met een externe voeding ingesteld door de spanning te regelen).
Als de ene fan harder blaast dan de andere dan koelt de stroomdraad meer af en dat zie je aan de stroom die er doorheen loopt, zie mijn plaatjes.
Meet dan ook nog het geluid en je kunt dan vergelijken welke het beste blaast bij het minste geluid.

Het is ff wat werk maar het was heel goed te doen en het resultaat was erg nuttig.

Er zijn vast betere methodes maar dit kun je als je een beetje handig bent met niet al te ingewikkelde spullen voor elkaar krijgen.
Ik heb eerst de wind proberen te meten obv de hoek van uitslag van een vaantje aan een draadje, maar dat was veel te onnauwkeurig. En wat ik nu gedaan heb bleek best reproduceerbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@jobr Ben al een poosje niet meer in dit topic geweest, dus misschien mosterd na de maaltijd.
Als je je zorgen maakt over het debiet zet je er toch gewoon een extra fan bij. Ik zou voor de stilste gaan. Met je eigen oren testen is helemaal niet verkeerd. Geluid is subjectief en wordt door iedereen anders ervaren. Heb zelf al mijn Jaga's gewoon vol gelegd over de hele lengte. Twee lange convectoren met Artic's PWM regeling op temperatuur (meestal tussen 700 en 900 rpm) Andere met Artic silent continu op 800 rpm. Werkt hier al 2 jaar prima. Die 800 rpm (geen PWM fan's) kun je prima langzamer laten draaien door het voltage te verminderen met een simpel pot-metertje.

[ Voor 9% gewijzigd door Copitano op 22-09-2019 01:38 ]

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
@Copitano Ik heb inmiddels een berg COOLINK SWIF2 80P fans gekocht. Waren qua prijs en geluid wel ok.
Inmiddels met 3D print wat houders geprint waardoor ik ze zo onder de kachel kan klikken met magneetjes.

Zit nu te wachten tot het kouder gaat worden en de CV weer aan kan. Dan kan ik eens verder gaan testen.

[ Voor 31% gewijzigd door jobr op 22-09-2019 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02:15
Ik ga de radiator op de badkamer vervangen door een grote Jaga (ca 80 cm hoog). Deze heeft al een dubbele convector. Dit gaat gevoed worden door water van ca 30 grd (uit WP)

Ik heb nog wel 2 stuks losse convectors liggen.

Heeft het zin die erbij in te bouwen (parallel aangesloten met de standaard) voor nog meer afgifte ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09 20:07
jobr schreef op zondag 22 september 2019 @ 18:59:
@Copitano Ik heb inmiddels een berg COOLINK SWIF2 80P fans gekocht. Waren qua prijs en geluid wel ok.
Inmiddels met 3D print wat houders geprint waardoor ik ze zo onder de kachel kan klikken met magneetjes.

Zit nu te wachten tot het kouder gaat worden en de CV weer aan kan. Dan kan ik eens verder gaan testen.
Ben benieuwd naar de houdertjes, misschien leuk om een foto te plaatsen als je het af hebt :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDre2002
Hi guys,

Ik heb nu eindelijk Fans gekocht 4-pins met PWM, echter zorgt de code van jou ervoor dat hij bij mij altijd aanstaat op de 1 of andere manier. Heb jij hier ook last van gehad? Of heb je een bijgewerkt schema van de aansluitingen?

Wat ik mij ook nog afvroeg is of het mogelijk is om de ESP32 te laten draaien op de 12V input die ik gebruik van de mosfet....
balk schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:41:
[...]

Ik doe de aansturing via Home Assistant. Die weet wanneer de CV aan is en stuurt dan een % naar de ESP. Home Assistant denkt dat het een lamp is die gedimd kan worden, maar dat is niet zo relevant. Waarom via HA? Ik wil nog eens een boost functie bouwen die de fans harder laat draaien wanneer er even niemand in de woonkamer is.

[...]

Ik ben nu niet thuis dus ik kan het niet controleren maar volgens mij heb ik idd 12V direct aan de fans, en naar een Buck converter om er 5V van te maken. En de PWM zit direct op de ESP32. Zonder Mosfet.

[ Voor 0% gewijzigd door DrDre2002 op 24-09-2019 19:00 . Reden: verkeerde naam ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
DrDre2002 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:58:
Hi guys,

Ik heb nu eindelijk Fans gekocht 4-pins met PWM, echter zorgt de code van jou ervoor dat hij bij mij altijd aanstaat op de 1 of andere manier. Heb jij hier ook last van gehad? Of heb je een bijgewerkt schema van de aansluitingen?

Wat ik mij ook nog afvroeg is of het mogelijk is om de ESP32 te laten draaien op de 12V input die ik gebruik van de mosfet....

[...]
een ESP32 gaat direct stuk als je hem op 12V zet!

Ik heb de fans net weer geïnstalleerd (en de convectorput ontdaan van stof en legoblokjes, klaar voor het stookseizoen)

Ik heb de fans direct aan 12V, en de ESP32 aan een 5V buck converter. Het PWM signaal naar de fans zit direct aan een pin van de ESP32. Dit is mijn code, en het werkt (bij mij althans :) )
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
esphome:
  name: convectorput
  platform: ESP32
  board: nodemcu-32s

wifi:
  ssid: 'xx'
  password: 'xx'

mqtt:
  broker: '192.168.0.9'
  topic_prefix: convectorput
  discovery: false

# Enable logging
logger:
  level: DEBUG

ota:

output:

light:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Resistor schreef op zondag 3 februari 2019 @ 12:23:
En plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S5UaRcP.jpg?1
Mijn booster. 5 Noctua NF-S12A 120mm ventilatoren in een frame van L en rechte profielen. Zoals ze ziet staan 2 poten scheef, en heeft het een raar uitsteeksel.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8d7dJ7z.jpg?1
Conrad 12V/2250mA voeding, met daarop geplakt een STC-1000 thermostaat en een pricewatch: Noctua NA-FC1 PWM Fan Controller . Blokje rechtsachter is een ferrietring die bij de voeding aan het snoer zat. Ook maar vastgeplakt. Is 30,5°C omdat ik de sensor even vast heb gehouden om hem te laten schakelen (en dus de PWM controller aan gaat)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lmTzK4R.jpg?1
En in de natuurlijke omgeving. Nu ook te zien waarom de poten zo raar zijn ;) om de plinten heen, en om de buizen zodat de ventilatoren zo ver mogelijk naar links zitten, uit het zicht. Als de bank op de normale plek staat is er vanuit een normale kijkhoek niets van te zien.
Sensor zit met een warmtegeleidende pad op de toevoer van de radiator geplakt met isolatietape, schakelt in als de temperatuur hoger is dan 30,5°C, schakelt weer uit als de temperatuur onder de 30°C zakt.

Er gaat nog een 2e ventilatorset komen, maar die komt aan de zelfde controller, achter dat tafeltje (en naast mijn stoel) zit een 45cm radiatortje die ik onzichtbaar van een booster kan voorzien. Gaat verder niet fotowaardig worden denk ik, zelfde idee als de eerste, maar dan met 3 ventilatoren en 4cm tussenruimte.
Een tijdje later, wat aanpassingen. Al een tijd geleden gedaan, maar volgens mij niet op de foto gezet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fpYsxMs.jpg?1
Ventilator minder, en wat grotere onderlinge afstand.

Deze grote heeft nu 4 (in plaats van 5) ventilatoren met een onderlinge afstand van 11cm

En nu de 2e (kleinere, 45cm) radiator voorzien van ventilatoren, de kleine radiator heeft er 3 met een onderlinge afstand van 8cm.

Plaatje wat je zou kunnen zien als je zo'n beetje tegen de televisiekast gaat staan:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CcPg0g2.jpg?1

Ik had even de bank verplaatst omdat ik nu de slaapkamer van een booster wil voorzien, en niet meer wist hoe veel onderlinge afstand ik tussen de ventilatoren had. Dat gaan echter 92mm ventilatoren worden, omdat het een enkelplaats radiator van 120cm is.
Gaat dus 7x 92mm ventilatoren worden :)
Ik dacht eerst 6, maar ik ben bang dat een onderlinge afstand net te groot gaat worden om de bedrading netjes te houden, ik maak enkel gebruik van Y-splitters, geen soldeerwerk. Klein lusje omdat het te lang is, is niet erg, verlengdraden gebruiken die je daarna weer half oprolt wel. Ik blijf ten slotte wel een 'het moet wel redelijk zijn' persoon :P

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:44
een vraagje aan de specialisten op dit forum, ik heb een jaga ltv van 260m met 9 ventilatoren en een temperatuur regeling, een goedkope unit uit China. De temperatuur opnemer, regelaar werkt sinds vorige week onregelmatig, hij gaat regelmatig niet aan. Ik heb een reserve exemplaar en die vertoont hetzelfde gedrag. Een andere jaga in het huis met 6 ventilatoren draait probleemloos. Enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-09 18:26
corsat schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 07:48:
een vraagje aan de specialisten op dit forum, ik heb een jaga ltv van 260m met 9 ventilatoren en een temperatuur regeling, een goedkope unit uit China. De temperatuur opnemer, regelaar werkt sinds vorige week onregelmatig, hij gaat regelmatig niet aan. Ik heb een reserve exemplaar en die vertoont hetzelfde gedrag. Een andere jaga in het huis met 6 ventilatoren draait probleemloos. Enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn?
Welke setup heb je? Een w1209 met w1401? En zijn alle instellingen exact hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Het is geen w1209, ik heb dipswitches die ik moet instellen om hem te laten schakelen. Ik check in mijn info wat ik destijds heb aangeschaft. Het heeft 2 jaar goed gewerkt.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:53
Anders voor een paar Euro een nieuwe bij Ali kopen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ik heb 2 stuks W1701 en beiden vertonen hetzelfde gedrag en dat is raar. Ik ga verder onderzoeken wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
corsat schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 18:51:
Ik heb 2 stuks W1701 en beiden vertonen hetzelfde gedrag en dat is raar. Ik ga verder onderzoeken wat er aan de hand zou kunnen zijn.
Kan het zo zijn dat de cv ketel de pendel modus vertoont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ik heb een warmtepomp die 30 graden water levert. Op 25 graden moeten de ventilatoren starten. Bij de andere jaga werkt het normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldfrog
corsat schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 23:03:
Ik heb een warmtepomp die 30 graden water levert. Op 25 graden moeten de ventilatoren starten. Bij de andere jaga werkt het normaal.
Wissel de controller om met degene die wel naar behoren functioneert dan kun je het een en ander uitsluiten. Waarschijnlijk een defecte controller of resetten en opnieuw instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02:15
hannibal2206 schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:39:
Ik ga de radiator op de badkamer vervangen door een grote Jaga (ca 80 cm hoog). Deze heeft al een dubbele convector. Dit gaat gevoed worden door water van ca 30 grd (uit WP)

Ik heb nog wel 2 stuks losse convectors liggen.

Heeft het zin die erbij in te bouwen (parallel aangesloten met de standaard) voor nog meer afgifte ?
iemand een idee hierover ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
Ik heb vandaag mijn trafo van de regelunit vervangen en dat lijkt de oplossing, de unit werkt nu weer zoals hij hoort te werken, aangaan bij 25 graden en weer uitgaan als de temp eronder zakt.
Coldfrog schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:09:
[...]

Wissel de controller om met degene die wel naar behoren functioneert dan kun je het een en ander uitsluiten. Waarschijnlijk een defecte controller of resetten en opnieuw instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoStax
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:27
Meer lamellen boven je convector versterkt de natuurlijke convectiestroom door je convector waardoor deze wat meer wattage kan leveren. Als je daar (vanuit de topic titel) een jaga zelfbouw oplossing op toepast creëer/forceer je een nog sterker effect en vervalt het voordeel van de extra hoogte.
Een dubbele convector (Jaga 16 ipv 15 bijv.) verdubbelt het wattage niet maar vergroot het wel sterk, extra convectoren in serie toevoegen is altijd een goed idee, zeker als het netjes kan. Let wel op ontluchtingsmogelijkheid.

En hier op toevoegend, parallel zou ik niet doen, extra thermostaten met regelproblemen binnen dezelfde behuizing. WP en thermostaat zijn geen gelukkige combinatie, knijpen de flow teveel als ze vol open staan.

[ Voor 13% gewijzigd door GeoStax op 13-10-2019 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

jobr schreef op zondag 22 september 2019 @ 18:59:

En??? inmiddels de kachel al aan gehad? Wekt het?
Luxe trouwens om 3D te kunnen printen. Moet ooit nog eens iets verzinnen om de elektronica netjes in weg te werken. Ligt nu gewoon los op een plankje boven de regelknoppen onder het rooster van de convector

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Copitano schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 01:17:
[...]

En??? inmiddels de kachel al aan gehad? Wekt het?
Luxe trouwens om 3D te kunnen printen. Moet ooit nog eens iets verzinnen om de elektronica netjes in weg te werken. Ligt nu gewoon los op een plankje boven de regelknoppen onder het rooster van de convector
Kachel staat wel aan maar doet niet zoveel waardoor ik het verschil niet goed kan zien. Het is eigenlijk nog wat te warm.
Heb ook net de magneetjes binnen en ben het nog aan het inrichten. Beugeltjes moet ik even opnieuw printen omdat ze niet altijd er tussen passen. Nu heb ik 1 beugel aan de binnenkant een de achterste aan de buitenkant. Dat past beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dabachata
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 30-07 08:00
Super leuk om hier zo veel info en tips te vinden over zelfbouw van een DBE booster met ventilatoren om de warmteafgifte van m'n convector te verbeteren!

Heb een tijdje middels een zoekopdracht op marktplaats gekeken of ik tegen een nette prijs een tweedehands DBE unit op de kop kan tikken maar de vraagprijzen liggen echt heel hoog dus wil nu toch zelfbouw gaan proberen.

Ondertussen blijkt Jaga een nieuw product te hebben. Dynamic Boost Hybrid. Nieuwe ventilator-units en nieuwe inregel-chips en nieuw bedieningspaneeltje. Volgens mij hier in dit forum nog niks over geschreven. Qua aansturing heeft ie nou veel meer opties, ook via domotica, en de ventilator-units zelf zitten veel denser op elkaar, met een soort schacht dat de luchtstroom meer lijkt te geleiden:
https://www.jaga.com/benl/technologie/verwarmen/dbh.html
https://www.jaga.com/benl...izontaal/dbh-upgrade.html
https://www.jaga.com/downloads/DBH%20Upgrade/DBH_manual.pdf

Ik ben me nu in eerste instantie vooral in de ventilatoren aan het verdiepen. Wat ik al weet is dat ik 140mm versies zoek. En ik wil graag units die op verschillende toerentallen kunnen draaien, zeg fluisterstil, normaal en boost. Heb al een aantal verschillende merken en types ventilatoren besproken zien worden op het forum hier. Heb ook deze test gevonden van Hardware Info van 'High Static Pressure' ventilatoren: https://nl.hardware.info/...je-radiator-of-cpu-koeler
Staat er al ergens in dit forum een overzicht van top en flop qua ventilatoren? Eerste post in dit topic is van 2012. Iemand al veel ventilatoren (merk, type) gehad die veel defect gingen, of uiteindelijk na een jaar veel gepiep/gezoem gingen produceren? Ik heb nou een stuk of 10/15 verschillende ventilatoren in overweging gebaseerd op wat ik in dit topic gelezen heb en de Hardware Info test maar zou graag feedback krijgen van anderen wat voor hun absolute top- en/of flop was, qua uitval, geluidsproductie op langere termijn, effectiviteit/opgewekte luchtstroom, gemak van installatie (boven op de convector, eventueel met elkaar verbonden)
Zodra ik besloten met welk merk en type ventilatoren ik aan de slag wil, ga ik me verdiepen in de aansturing. Liefst via domotica op basis van aanvoertemperatuur (>27*C aan, anders uit), verschil kamertemperatuur en ingestelde temperatuur (fluisterstil danwel normaal) en middels Google Assistant commando standje Boost (al dan niet met een bepaalde tijdsduur zoals bij de Jaga DBE)

[ Voor 45% gewijzigd door dabachata op 22-10-2019 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
DrDre2002 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 11:04:
[...]

Ja dat is een goede vraag, snap ook niet dat ze hun DBE pro niet slimmer maken met een API zodat je de controle niet op de kachel zelf houdt maar centraal aan kan sturen... Vandaar mijn zoektocht in de wereld van ESP32 en HA >:)
Ze hebben nu dus ondertussen een nieuw product DBH waarmee je kan een boost kan geven aan verwarm- en koelfunctie van de convector. Kan nu ook aangestuurd worden via domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@dabachata Kijk hier eens naar en hier. Hangt (nog) niet aan domoticz, maar werkt prima. Inmiddels wel alle aanvoer- en retourleidingen van de convectoren voorzien van sensors die aan domoticz hangen en daarmee het systeem waterzijdig ingeregeld. Ga als ik tijd heb nog eens uitzoeken hoe ik de sensors ook kan inzetten om de huidige regeling te vervangen. Ik heb ARCTIC F14 PWM PST CO ventilatoren max. 1600 rpm (wel de duurste optie) gebruikt. (kogellagers omdat ze op de kop hangen ivm de stroomrichting van de lucht) maar ik heb andere convectoren vol liggen met ARCTIC F 14 Silent 800 rpm. Beiden draaien nu voor het tweede stookseizoen. Alles werkt nog prima en ze maken niet meer geluid dan nieuwe. Geen WAF klachten :) Heb wel in september alles er uitgehaald om stof tussen de lamellen en van de bladen van de ventilatoren weg te halen. Dat was echt wel nodig. Moet je dus bij het ontwerp rekening mee houden dat je ze makkelijk kan los maken en weer terugplaatsen. De PWM's zijn heel makkelijk te koppelen met de bekabeling die er al aan zit. Voor de Silent heb ik speciale (extra) splitterkabeltjes moeten bestellen. Levert wel veel draadje op. Ik heb alle bekabeling in zo'n spiraal gebundeld. Als je er aardigheid in hebt: maak ze zelf. Leuk om te doen, veel goedkoper en je weet precies hoe alles in elkaar steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
route99 schreef op dinsdag 7 mei 2019 @ 06:54:
https://www.okaphone.com/artikel.asp?id=475877
Deze gaat bij 30 graden C al aan, net mooi op tijd.
Anders blijft die W1209. permanent aan.
Zo'n clixon zit ook in de Speedcomfort unit.
https://www.speedcomfort....thermostaatschakelaar-33/
Voor zover ik heb begrepen gaat die Clixon 30*C NC aan bij 30*C maar pas weer uit bij 20*C, de Clixon 40*C NC aan bij 40*C maar al weer uit bij 30*C. In mijn ogen beide opties dus niet echt praktisch.
De W1209 kan je instellen op aan boven de ingestelde temperatuur, zodra de temperatuur daar weer (instelbaar) 0,1*C of meer onder zakt weer uit. Bij zeer gering stroomverbruik. Stroomverbruik is nog te reduceren middels tijdklok en buiten het stookseizoen stekker er uit ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Het ziin inderdaad overwegingen. Een tijdklok is er ook zo een.
Ik heb door omstandigheden alleen buiten het stookseizoen de stekker er uit gedaan ..
Als de Clixon 30*C NC echt niet goed zou werken dan zou Speedcomfort toch veel klachten hebben dat de fans maar blijven draaien. Ben dat nog niet tegen gekomen.
Mooi een afmaak stukje voor dit stookseizoen.

Edit:
Ben toch ff gaan zoeken naar meer details.
https://www.speedcomfort....l_30.08.2019_(signed).pdf
The device(s) is activated by a heat
sensor that is triggered by radiator temperature (32ºC). During the cooling phase,
SpeedComfort stops operating when radiator temperature reaches 25"C.
ik ga eens zoeken welke element dat is..... das beter. Kan zijn dat ie vnl industrieel geleverd wordt? De dure... escape is het losse setje van Speedcomfort kopen (ca 18 euro).

Een 40ºC on /25ºC off zou ook nog kunnen? Die is iig meer gangbaar.

[ Voor 47% gewijzigd door route99 op 23-10-2019 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
Wat betreft hoog rendement HR Condenstatie Ketels een vraagje. De Delta T ΔT waarover vaak wordt gesproken is 10°C danwel 15°C. Is er ergens een optimum, anders dan hoe groter/hoger de ΔT hoe zuiniger/meer rendement, zolang de aanvoertemperatuur maar 57°C of minder/lager blijft?
Mocht er een optimum liggen op bijvoorbeeld ΔT 15°C dan kan je daarop mogelijk middels een circuitje, meting op aanvoer- en retourleiding convector en PWM de ventilatoren ook aansturen. Delta T optimalisatie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
Ik heb nu ondertussen een hoop posts gelezen, terug tot december 2018 en al heel veel nuttige info en tips voorbij zien komen.
Ik zie dat veel mensen Arctic ventilatoren gebruiken en nog nergens gelezen dat mensen er op termijn problemen mee krijgen. Arctic ventilatoren lijken dus een prima keus. Velen schrijven echter een F8 F9 F12 F14 te hebben aangeschaft. De P8 P9 P12 P14 zie ik echter veel minder vaak als aanschaf voorbij komen. Naar wat ik begrijp is de P-serie Pressure optimized en de F-serie Flow optimized. "The P12 is a pressure optimized fan. It's designed to force air through restricting spaces like a water cooling radiator or heatsink. The F12 is an airflow optimized fan." Vooral bij een convector maar ook bij een radiator lijkt me voldoende lucht-druk om lucht tussen de lamelen door te persen/trekken belangrijk. Waarom wordt er dan toch zo vaak voor de F-serie gekozen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrBarBarian
Inmiddels ben ik ook weer een aardig stuk verder gekomen en e.a. lijkt redelijk te gaan werken.

Mijn doel is om een ESPHome in elkaar te draaien die zelfstandig de fans regelt op basis van temperatuur van de verwarming en PWM aansturing van de fans.

Hardware
- ESP32
- 220v naar 12v converter (link)
- 12v naar 3.3v converter (link)
- Temperatuur sensor (link)
- Snoertje voor 220v (link)
- Kabel om fans aan te sturen (link)
- Wat dupont kabeltjes
- Tot nu toe een Intel CPU fan met PWM. Waarschijnlijk ga ik Artic fans van PWN kopen

Connecting stuff
- Eerst 220v naar 12v omzetten om de fans van stroom te voorzien
- Omdat de ESP32 op 3.3v loopt tak ik de 12v af naar de converter naar 3.3v
- ESP32 aansluiten op de fans voor PWM signaal en RPM signaal. RPM signaal is optioneel, maar slechts 1 kabeltje extra. Leuk om zo de daadwerkerlijk snelheid van je fan te kunnen ziien.

ESPhome config
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
esphome:
  name: NAAM
  board: esp32dev

wifi:
  ssid: "SID_NAME"
  password: "****"
  domain: ".bladiebla.nl"
  fast_connect: on

# Enable logging
logger:

ota:

dallas:

sensor:
    address: 0x74030297944C1128
    name: "NAAM_TEMP_SENSOR"
    accuracy_decimals: 1
    unit_of_measurement: "°C"
    on_value:
      then:
      - if:
          condition:
            lambda: 'return id(temp).state < 30;'
          then:
            - output.set_level:
                level: 0%
            - logger.log: "Below 30"
      - if:
          condition:
            lambda: 'return id(temp).state > 30;'
          then:
            - output.set_level:
                level: 100%
            - logger.log: "Above 30"

- platform: pulse_counter
    pin: 22
    name: "Fan Speed"
    unit_of_measurement: 'RPM'
    filters:
      - multiply: 0.5

output:
    pin: 21

mqtt:
 port: 1883
 broker: IP-ADRESS
 username: "****"
 password: "******"
 client_id: NAME

E.a. werkt nu in deze simpele opzet. Uiteraard wil ik straks meer stappen toevoegen voor de snelheid van de fan, maar het principe staat er.

De fan vertraagd, wat ik kan zien aan het aantal RPM

Om de spullenboel werkend te krijgen met de ESPhome plugin van HA moest ik wel naar de beta-versie van de plugin. Anders complieerd de code niet zo snel ik MQTT toevoeg.

Issues
1. De ESP is niet stabiel is stopt na verloop van tijd (crash?). Geen idee waarom
2. De fan stopt niet geheel maar blijft op +/- 900 RPM draaien. Misschien een keuze van de fan zelf.. Even kijken wat er gebeurt als ik een Artic fan aansluit
3. Ik moet een goede plek vinden voor de temperatuur sensor. Moet wel lukken, maar ik ben ook afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Misschien toch toevoegen dat er een check wordt gedaan of de ketel actief is (ik heb een OTWG)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09 20:07
dabachata schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:26:
Wat betreft hoog rendement HR Condenstatie Ketels een vraagje. De Delta T ΔT waarover vaak wordt gesproken is 10°C danwel 15°C. Is er ergens een optimum, anders dan hoe groter/hoger de ΔT hoe zuiniger/meer rendement, zolang de aanvoertemperatuur maar 57°C of minder/lager blijft?
Mocht er een optimum liggen op bijvoorbeeld ΔT 15°C dan kan je daarop mogelijk middels een circuitje, meting op aanvoer- en retourleiding convector en PWM de ventilatoren ook aansturen. Delta T optimalisatie dus.
Gaat met name om de retourtemperatuur. Delta T zit meer op een optimale afgifte bereiken van je radiatoren. Dat is het belangrijkste en dan wil je dus een 'goede' Delta T. Je kunt ook bijvoorbeeld de raditaor nog verder knijpen waardoor het water langer er in blijft en verder afkoelt maar het afgegeven vermogen beperk je dan op een gegeven moment ook. Daarnaast gaat het regelprogramma van een Ketel vaak niet zo goed op een te grote Delta T en wil je deze dus op iets van 10 of 15 idealiter hebben. Ook kan de slijtage hoger zijn doordat er in de ketel relatief grote temperatuur verschillen ontstaan tussen aanvoer en retour temperatuur.

Tenminste zo heb ik het altijd begrepen.

Zie hier een tabel met het rendement% i.c.m. retour temperatuur;
https://www.zelfenergiebe...v-ketel-zuinig-afstellen/

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-09 18:26
@dabachata ik heb dezelfde opstelling als @Copitano in 2 woningen draaien. Ik maak 2x per jaar de convectoren schoon voor/na stookseizoen en kan hem daarna gelijk op koelstand zetten.

Verder nog tips:
Ik hem een 5-pack artics besteld. Onder andere te vinden om Amazon.de
Koop een jaga convector borstel voor het schoonmaken.
Ik heb een plakstrip met uitsparingen op de bovenste lamel geplaatst waar de draden in zijn verwerkt. Oplossing van @Copitano lijkt me ook werkbaar.
Gebruik rubber voetjes om de ventilatoren op de convector te leggen.https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-rubber-fan-screws.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Tip: kijk voor fans ook eens op Reichelt.nl. Sommige zijn daar een stuk goedkoper dan elders, zelfs met verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@MrBarBarian Interessante ontwikkeling. In heb alle aanvoer en retour leidingen van mijn convectoren voorzien van deze DS18B20 sensors en stuur die via een NodeMcu v3 met daarop ESP Easy door naar Domoticz. De aansturing van de fans gaat nu nog stand-alone via deze setup. Wil dat eigenlijk dynamisch via Domoticz gaan aansturen. Warmtepomp levert afhankelijk van de warmtevraag tussen 27 en 36 graden Ta. Fans gaan nu draaien bij Ta > 24 graden en uit bij Ta <22 graden. Snelheid is echter maar op een basis (Ta) af te stemmen. Ik wil dat eigenlijk afhankelijk maken van het verschil tussen Ta én Td maar heb geen kaas gegeten van scripten. Kan wel een beetje VBA programmeren. Principes zullen wel ongeveer gelijk zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

dabachata schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 21:47:
Ik heb nu ondertussen een hoop posts gelezen, terug tot december 2018 en al heel veel nuttige info en tips voorbij zien komen.
Ik zie dat veel mensen Arctic ventilatoren gebruiken en nog nergens gelezen dat mensen er op termijn problemen mee krijgen. Arctic ventilatoren lijken dus een prima keus. Velen schrijven echter een F8 F9 F12 F14 te hebben aangeschaft. De P8 P9 P12 P14 zie ik echter veel minder vaak als aanschaf voorbij komen. Naar wat ik begrijp is de P-serie Pressure optimized en de F-serie Flow optimized. "The P12 is a pressure optimized fan. It's designed to force air through restricting spaces like a water cooling radiator or heatsink. The F12 is an airflow optimized fan." Vooral bij een convector maar ook bij een radiator lijkt me voldoende lucht-druk om lucht tussen de lamelen door te persen/trekken belangrijk. Waarom wordt er dan toch zo vaak voor de F-serie gekozen?
Goeie vraag. Nooit naar gekeken. Heb je de geluidsproductie al eens vergeleken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Copitano schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 03:10:
@MrBarBarian Interessante ontwikkeling. In heb alle aanvoer en retour leidingen van mijn convectoren voorzien van deze DS18B20 sensors en stuur die via een NodeMcu v3 met daarop ESP Easy door naar Domoticz. De aansturing van de fans gaat nu nog stand-alone via deze setup. Wil dat eigenlijk dynamisch via Domoticz gaan aansturen. Warmtepomp levert afhankelijk van de warmtevraag tussen 27 en 36 graden Ta. Fans gaan nu draaien bij Ta > 24 graden en uit bij Ta <22 graden. Snelheid is echter maar op een basis (Ta) af te stemmen. Ik wil dat eigenlijk afhankelijk maken van het verschil tussen Ta én Td maar heb geen kaas gegeten van scripten. Kan wel een beetje VBA programmeren. Principes zullen wel ongeveer gelijk zijn :+
ESPHome kan je helpen. Ik zou zomaar even veel kaas kunnen hebben gegeten als jou van scripten, maar dit lukt dus wel redelijk ;) Als je een temperatuurrange weet (en die weet je blijkbaar), dan kan je daarmee ene percentage berekenen. En daarmee heb je dus de fansnelheid te pakken voor mijn setup.

Die temperatuursensor die jij gebruikt is mooi klein en daarmee mogelijk wel interessant. Makkelijker om een plaatsje te vinden in de radiator ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

@MrBarBarian Voor wie het ook zo wil doen:Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/E6PgBmB.jpgVoorbereidende schermutselingen. Sensorkabeltjes soldeerde ik bij de eerste nog aan elkaar. Later heb ik zelf splittertjes gemaakt. Met een goede krimptang gaat dat prima.Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/ELZjoQK.jpgNodemcu in the box (ook van Ali)Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/bZGZcNq.jpgHeel de handel op z'n plek met tweezijdig klevend tape.Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/iadyoJc.jpgAfbeeldingslocatie: https://imgur.com/IRwDfNv.jpgSensors 90 graden ombuigen (zo kort mogelijk) en met tyraps op de aanvoer en retour. Is soms wel ff pielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBarBarian
Je meet aanvoer en retour temp.. Ik snap het nu pas ;) Maar dat is nog wel een goed idee. Snelheid van de fans afstemmen op verschil van aanvoer en retour temperatuur.

Bijv.
Fans gaan draaien vanaf 5 graden verschil, en hoe groter het temperatuur verschil hoe langzamer ze gaan (immers, met een grote delta t is de ketel het efficientst)

Inspiratie ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
Raolte schreef op vrijdag 7 oktober 2016 @ 07:49:
Zojuist even de snelheid van de orginele jaga DBE fans gemeten met een testo 465

In comfort mode is de snelheid 800 rpm

In de boost mode is de snelheid 1050 rpm.

Bij 800 rpm hoor ik ze niet, zou ook door mijn leeftijd kunnen komen >:)
Dank voor meting! Super nuttige info!! d:)b

Heeft er iemand toevallig ook weten te bepalen hoe de originele JAGA DBE z'n ventilatoren aanstuurt? 800rpm standaard en 1050rpm boost op basis van pwm of verandering in voltage? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
Copitano schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 03:17:
[...]

Goeie vraag. Nooit naar gekeken. Heb je de geluidsproductie al eens vergeleken?
Alletwee 0.3 Sone. Geen idee wat dat betekend..

Ik heb nu een set tweedehands originele Jaga DBE op de kop getikt. Eerst maar eens kijken wat dat doet. En proberen uit te vogelen hoe Jaga aanstuurt, op PWM of voltage..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Y0RK
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-11-2022
Hoi,

Ben ook maar eens aan het hobbyen geslagen :)

Gebruik Arctic F9 PWM, met magneetjes voor bevestiging voor onder de verwarming:

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.6d514c4dV4oflM
https://drive.google.com/...vLyh5XK1ZvfSCOOv-SXolq4gq

Heb de voorbeelden voor ESPHome gebruikt, dit is wat ik nu ff snel in elkaar heb geflanst:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
esphome:
  name: rad_huiskamer_groot
  board: nodemcu-32s

wifi:
  ssid: ""
  password: ""

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:

globals:
   - id: override
     type: bool
     restore_value: no
     initial_value: 'false'

dallas:

sensor:
    address: 0x4F000005BBD36628
    name: "Temp Aanvoer Grote Verwarming Huiskamer"
    unit_of_measurement: "°C"
    on_value:
      then:
       - if:
          condition:
            not:
              lambda: 'return id(override);'
          then:
            - if:
                condition:
                  lambda: 'return id(temp).state < 30;'
                then:
                  - if:
                      condition:
                        lambda: 'return id(temp).state < 15;'
                      then:
                        - light.turn_on:
                            id: speed
                            brightness: 100%
                        - logger.log: "Below 15, cooling mode"
                      else:
                        - light.turn_on:
                            brightness: 20%
                        - logger.log: "Below 30"

- if:
                condition:
                  lambda: 'return id(temp).state > 30;'
                then:
                  - light.turn_on:
                      brightness: 100%
                  - logger.log: "Above 30"

- platform: pulse_counter
    pin: 22
    name: "Fan Speed"
    unit_of_measurement: 'RPM'
    filters:
      - multiply: 0.5

switch:
  - platform: template
    name: "Override"
    lambda: |-
      if (id(override) == true) {
        return true;
      } else {
        return false;
      }
    turn_on_action:
      then: 
      - globals.set:
          id: override
          value: 'true'
    turn_off_action:
      then: 
      - globals.set:
          id: override
          value: 'false'

output:

light:
    name: "Speed"

mqtt:
 port: 1883
 broker: 192.168.1.13

Is zeker voor verbetering vatbaar, maar werkt.

TODO:
- light gebruiken is niet zo mooi, zou iets van fan moeten worden
- welke PWM gebruiken voor welke temperatuur
- waarom stopt de fan b.v. bij 20% en bij 0% aan ???
- mooi doosje printen voor voeding en ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
@Y0RK, zie ik goed dat je je fans voedt op 5V? Vanwaar geen relais / mosfet om ze te voeden op 12?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0RK
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10-11-2022
5 volt was voor de test, moet nog testen met 12V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Y0RK schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 07:28:
5 volt was voor de test, moet nog testen met 12V.
Voor je ESP deze tussen de 12V en voeding van je ESP. Die heeft maar 5V nodig. Zie foto hier boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:52
@balk Ik probeer te begrijpen hoe jij een en ander nu uiteindelijk hebt aangesloten?
Klopt het dat je het op deze wijze hebt aangesloten, of gebruik je nog andere componenten?
En heb je de RPM signal pin van de fans aangesloten?
En jij hebt het over een 5V converter, maar een ESP32 wordt toch gevoed met 3,3V? Maar anderzijds werkt de PWM aansturing toch met 5V? Snap niet helemaal hoe dit nu werkt in jouw opzet.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dPse10n.png

[ Voor 24% gewijzigd door s441558 op 30-10-2019 22:13 ]

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Jups, dat kan werken. RPM-signal is optioneel. Zie ook mijn post.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
s441558 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 21:55:
@balk Ik probeer te begrijpen hoe jij een en ander nu uiteindelijk hebt aangesloten?
Klopt het dat je het op deze wijze hebt aangesloten, of gebruik je nog andere componenten?
En heb je de RPM signal pin van de fans aangesloten?
En jij hebt het over een 5V converter, maar een ESP32 wordt toch gevoed met 3,3V? Maar anderzijds werkt de PWM aansturing toch met 5V? Snap niet helemaal hoe dit nu werkt in jouw opzet.

[Afbeelding]
Ik gebruik een Buck converter met USB aansluiting, 5V dus. Intern werkt de esp32 gewoon op 3,3V. Ik heb de PWM poot van de fans direct op de ESP32, 8 fans. Verder geen andere componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
Dank voor de toelichting, duidelijk. Als ik verder uitga van de aansluiting van @MrBarBarian, inclusief het optionele RPM-signaal en twee temperatuursensoren, dan kom ik nu op dit schema uit. Alternatief is dus een 12V DC --> 5V buck converter met USB aansluiting, zoals @balk heeft gedaan. Aansturing gaat gebeuren vanuit Home Assistant.

Leuk project voor de komende herfst. Nu opzoek naar de onderdelen bij Ali. :)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/czZQnCL.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balk
s441558 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:12:
Dank voor de toelichting, duidelijk. Als ik verder uitga van de aansluiting van @MrBarBarian, inclusief het optionele RPM-signaal en twee temperatuursensoren, dan kom ik nu op dit schema uit. Alternatief is dus een 12V DC --> 5V buck converter met USB aansluiting, zoals @balk heeft gedaan. Aansturing gaat gebeuren vanuit Home Assistant.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1ChEFXinrK1Rjy1Xcq6yeDVXaz/LM2596-LM2596S-Dual-USB-DC-DC-9V-12V-24V-36V-to-5V-3A-Step-Down-Buck.jpg
Ik gebruik deze. Er zijn ook kleinere met slechts 1 USB poort.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Eindelijk tijd gehad om het geheel in elkaar te zetten. Hangt er keurig bij, alleen de techniek nog netjes afwerken (wegwerken) en fine tunen. Ik heb het volgende gebruikt voor een verwarming van 2,5m breed:

MateriaalPrijsAantalTotaal
MDF plaat van 122x61cm van 4mm dik3,0913,09
Hoekprofiel kunststof wit 50x50 mm 260 cm7,2917,29
W1209 Controller inclusief box1,8011,80
NTC 3950 PWM Controller2,0012,00
rubberen fan mounts1,7523,50
Arctic F12 PWM PST4,99524,95
Dubbelzijdige tape 3m bij 2x20 en 1x10mm1,1023,30
5x Fan filter 120mm1,2522,50
10 magneetjes van 30x10x2mm2,5025,00
1 naar 5 PWM splitter 40cm1,2522,50
PWM verlengkabel 25cm0,5073,50
Totaal59,43

Ik had nog
  • Verstelbare adapter
  • Stroomdraad
  • Verloopplugje
  • Tie wraps
Verder natuurlijk wat gereedschap nodig
  • Boormachine
  • Houtboorbitjes 4 en 10mm
  • Dremel + slijpschijfje
  • Gatenboorset (moeten kopen à ~10 euro).
Van de MDF plaat 2 stroken van 13cm laten zagen in de winkel. Op elke strook 5 gaten voor de fans gemaakt. Ik heb vervolgens zelf gaten van 102mm geboord, omdat 127 te groot werd. Bang dat het geheel zou scheuren. Achteraf misschien beter voor 92mm fans kunnen gaan. Heb voor zowel 120mm als 92mm mounting holes geboord, dus kan altijd nog wisselen. Tussen de grote gaten in kleine gaten geboord voor extra ventilatie.

Ik kon helaas geen hoekprofiel vinden van 50mm bij 10mm. Moest dus voor de fans en ventilatie wat van het hoekprofiel aftrimmen. Dremel gaat er gemakkelijk doorheen, maar het is wel een rotklusje. Vervolgens met dubbelzijdige tape beide stroken op het hoekprofiel geplakt.

Ik heb de fans om en om gemonteerd, aangezien ik er maar 5 heb. Met die mounting rubbers gaat dat perfect. De 4mm van de stroken is exact dik genoeg. Aan de onderzijde heb ik ook nog gaas gemonteerd, zodat het meeste stof daarachter blijft steken en het geheel gemakkelijk is schoon te maken met de stofzuiger. Aan het hoekprofiel de magneetjes met dubbelzijdige tape geplakt en aan de achterkant hangt het geheel met 3 tie wraps aan de ophanging van de verwarming. Het geheel kun je gemakkelijk losmaken en naar beneden klappen voor onderhoud.

De elektronica... niet heel veel verstand van, maar na het doorzoeken van dit topic wat plaatjes gevonden. Aan de hand daarvan hetzelfde nagemaakt, maar of het goed zit :? :+ De adapter stond eerst op 12V, maar dan maken de fans op de laagste stand te veel geluid. Nu op 7,5V hoor je een lichte bries. Nauwelijks hoorbaar. Verbruiksmeter geeft aan dat het 0,2W verbruikt in standby en 3W in gebruik. Geheel slaat aan bij 20 graden en lijkt goed te werken. Moet alleen de elektronica nog wegwerken op een van de hoeken.

Als iemand de elektronica wil nalopen a.h.v. de foto's hieronder, graag :P Kan anders nog wel een schema maken hoe ik het nu heb aangesloten.

Conclusie
Leuk project. Relatief weinig werk en lage kosten. Draait nu een dag en ik merk dat de verwarming minder vaak en lang aanslaat. Althans, gevoelsmatig. Hopelijk zie ik het verschil in het gasverbruik de komende maanden, al zal het even duren voordat die 60 euro is terugverdiend :9

Verwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RDWisHuIm7Ll2r6UCWTCWl5a/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vhtGKtu9KzrQY3Bj8f53JzlS/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4aNvpC7zJuXmg736oFJjAvvF/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lG506spjZF1E3FhzW33NcFwU/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EzlQAlN0xfNR2WGPT6PyTRro/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
s441558 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 15:12:

[Afbeelding]
Nice! Omdat ik de fijne motoriek heb van een olifant zijn mijn soldeertalenten minimaal. Daarom heb ik deze units besteld om kabels af te takken, etc..

[ Voor 5% gewijzigd door MrBarBarian op 01-11-2019 08:59 . Reden: Fixed the freakin' link! ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
MrBarBarian schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:27:
[...]

Nice! Omdat ik de fijne motoriek heb van een olifant zijn mijn soldeertalenten minimaal. Daarom heb ik deze units besteld om kabels af te takken, etc..
De link werkt niet

Pagina: 1 ... 19 ... 55 Laatste