Die biikomstigheid .....zorgt er wel voor dat de radiator die "gekoeld" wordt sneller en meer warmte bij de lage T-aanvoer kan leveren, immers je wilt meer convectie bijdrage van de radiator omdat door de lage T-aanvoer de stralingsnorm bijdrage flink afgenomen is. Maw eea is niet los te koppelen en is iig in mijn perceptie iets dat bij de hoofdzaak hoort, dus niet los van elkaar te zien.
@AnneTweaks Wat de werkelijke situatie is weet ik ook niet, een ding is wel zeker, warme lucht stijgt altijd. De platjes waar je warme lucht loodrecht laten zakken, kun je dat toelichten, normaliter kan dat alleen afgekoelde lucht zijn.
Zou je dit allemaal niet doen dan zou het opwarmen van de ruimte door de ketel een stuk trager gaan, simpel omdat de radiatoren zonder de fans met een lagere stralingswarmte en een convectie die niet veel voor stelt, de warmte simpel weg niet af kunnen staan, de T-afvoer zal dus hoger zijn dan met de fans...
Het water-debiet verhogen heeft alleen zin als je dit combineert met de fans als je bij lage-T systemen wit blijven. Waar het optimum zit weet ik niet. Dan moet je de pompsnelheid apart kunnen regelen en alles meten.... waarbij de je buiten temperatuur niet in de hand hebt......dat maakt het best lastig, typisch iets om onder laboratorium condities te doen en niet handig thuis.
@AnneTweaks Wat de werkelijke situatie is weet ik ook niet, een ding is wel zeker, warme lucht stijgt altijd. De platjes waar je warme lucht loodrecht laten zakken, kun je dat toelichten, normaliter kan dat alleen afgekoelde lucht zijn.
Op zich klopt dit, minder stralingswarmte, dus moet je zorgen, zoals ik hierboven ook al schreef, dat je meer convectie krijgt. Dus de radiator gaat afkoelen, dus de T-afvoer ook, en meer dan zonder de fan bij die lage-T dus... kan de ketel dit weer opwarmen, die krijgt dan simpelweg vaker per uur de tijd omdat te doen.Wat ik er van begrijp zit het grootste voordeel hem in het (kunnen) verlagen van de CV tempratuur (of zelfs het helemaal overschakelen op bv een lucht warmte pomp), bijvoorbeeld van 80C naar 45C.
Bij het gebruik van normale radiatoren zal dat echter tot gevolg (kunnen?) hebben dat het comfort omlaag gaat.
Ik neem aan dat het verlaagde comfort dan vooral zit in de verminderde stralingswarmte alswel het minder ver de ruimte in komen van de circulatie warmte.
Zou je dit allemaal niet doen dan zou het opwarmen van de ruimte door de ketel een stuk trager gaan, simpel omdat de radiatoren zonder de fans met een lagere stralingswarmte en een convectie die niet veel voor stelt, de warmte simpel weg niet af kunnen staan, de T-afvoer zal dus hoger zijn dan met de fans...
Het water-debiet verhogen heeft alleen zin als je dit combineert met de fans als je bij lage-T systemen wit blijven. Waar het optimum zit weet ik niet. Dan moet je de pompsnelheid apart kunnen regelen en alles meten.... waarbij de je buiten temperatuur niet in de hand hebt......dat maakt het best lastig, typisch iets om onder laboratorium condities te doen en niet handig thuis.
[ Voor 68% gewijzigd door route99 op 03-02-2019 11:25 ]