Is toch echte RS485 zoals bijna alle omvormers standaard hebben. Welliswaar met een RJ11 stekker ipv RJ45 maar toch..Mike70 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 14:09:
[...]
Tx+ en Tx- en Rx+ en Rx- klinkt meer naar een RS422.
s/Nuon/EnergieLeverancier/ghansdegit schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 08:34:
Flink OT, maar wat is precies jouw probleem met NUON?
OT:
Nou had ik de nieuwe meter al aangevraagd voor ik zonnepanelen had genomen om via de P1 poort de boel te loggen. Later zag ik in wat voor wassen neus dat was, maar kom ik er niet meer van af.
Dat zelfs na correct aanmelden bij netbeheerder (Liander) de nieuwe EAN code voor de teruglevering niet aangekomen was bij Nuon is niet fijn. Daarna kom je automatisch in een kastje muur terecht waarbij de leverancier zegt deze niet van de netbeheerder te hebben gehad, en de netbeheerder zegt dat de leverancier hem niet verwerkt heeft.
Pas na de nodige emails en telefoon verkeer is de EAN code geaccepteerd, maar ik krijg niet de herziene rekening waarom ik expliciet gevraagd heb. Nu moet ik dus vingers kruisen en hopen dat dit in september dit jaar goed gaat. pffff.
Het probleem hier zit hem dus in de toename van de administratie, handelingen en bijbehorende fouten.
Pas na dat ik de dame erop had gewezen dat salderen in de wet is vast gelegd werdt er serieus op in gegaan dat er misschien in de administratie fout was gegaan.
Shit... door een foutje aan mijn zijde heb ik een 800 imp/kwh meter ipv een 2000imp/kwh meter.
is dat nu schokkend voor mijn verbruik meter (gaat verbruik meten geen opbrengst)? Dat geeft bij 50 watt een resolutie van 90 sec ipv 36 seconden. Damn. Aan de andere kant heb ik nu een resolutie van 348 seconden bij 50 watt.
Twijfel of ik hem terug stuur.. Grmbl..
is dat nu schokkend voor mijn verbruik meter (gaat verbruik meten geen opbrengst)? Dat geeft bij 50 watt een resolutie van 90 sec ipv 36 seconden. Damn. Aan de andere kant heb ik nu een resolutie van 348 seconden bij 50 watt.
Twijfel of ik hem terug stuur.. Grmbl..
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Sinds kort beide installaties in gebruik.
Beide Samils verbonden via RS485 en één met RS232 aan PC.
Kan nu één omvormer uitlezen met Samil Power Browser. Na e-mail wisseling met Samil is duidelijk dat er via de RS232 inderdaad max. 1 omvormer uitgelezen kan worden.
Via de (bestelde) RS485-RS232 zouden ze wel allebei uitgelezen kunnen worden.
Nu hangt er een oude laptop aan die ik via Teamviewer op afstand kan bekijken.
Kan nu één omvormer uitlezen met Samil Power Browser. Na e-mail wisseling met Samil is duidelijk dat er via de RS232 inderdaad max. 1 omvormer uitgelezen kan worden.
Het is algemeen bekend dat RS485 op/over een bus werkt en er meerdere device op deze bus aangesloten kunnen worden. RS232 is meer een p2p verbinding en werkt dus alleen als je een verbinding tussen 2 device op wilt zetten (zoals vroeger een Modem of Printer). RS232 heeft bijv. geen ondersteuning voor adressen en dat heeft RS485 weer wel.Kievit1964 schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 19:54:
Sinds kort beide installaties in gebruik.
Wij hebben vanmiddag voor WebSolarLog de eerste SMA met Bluetooth verbinding aan de gang gekregen m.b.v. SMA-spot.
Het werkt/loopt als een speer
De komende dagen de boel fine tunen.
We hebben nu de volgende merken aan de gang:
SMA omvormers op basis van RS485
SMA omvormers op basis van BlueTooth
Diehl omvormers op basis van Ethernet
PowerOne omvormers op basis van RS485
En we zijn bezig met Effekta, maar er lijkt een zeer vervelende "bug" in de firmware te zitten die het op dit moment erg lastig maakt om hem te ondersteunen.
[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 23-03-2013 23:12 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Verwijderd
Hallo ik ben hier nieuw
en zit met de volgende vraag
ik heb onlangs een delta omvormer 2.5 solvia en die wil ik graag uitlezen met sunprofit
en de aansluiting is een rs 485 wat moet daar nog tussen om de omvormer uit te lezen.
Of moet ik nu een dure gateway van delta kopen.
Is er misschien een andere mogelijkheid.
Lex
ik heb onlangs een delta omvormer 2.5 solvia en die wil ik graag uitlezen met sunprofit
en de aansluiting is een rs 485 wat moet daar nog tussen om de omvormer uit te lezen.
Lex
Verwijderd
Zou iemand een in Jip en Janneke taal kunnen uitleggen hoe ik het makkelijkst een Sma 2000 Hf kan monitoren en oploaden pvoutput.org zonder al teveel kosten ? Lees een boel maar kan er geen touw aan vast knopen. Welke manier is het gebruiksvriendelijk?
Speksteenkachel schreef op zondag 24 maart 2013 @ 15:23:
Ziet er voor mij ingewikkeld uit
Ik heb wel een Sunny Beam in de woonkamer staan maar staat niet in verbinding met internet
Toevallig ben ik de afgelopen dagen bezig geweest met smaspot op een RaspberryPi en heb voor een mede PV-bezitter ook alles in een Jip en Janneke document gezet. Smaspot werkt trouwens zowel onder linux als windows.Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2013 @ 16:38:
Zou iemand een in Jip en Janneke taal kunnen uitleggen hoe ik het makkelijkst een Sma 2000 Hf kan monitoren en oploaden pvoutput.org zonder al teveel kosten ? Lees een boel maar kan er geen touw aan vast knopen. Welke manier is het gebruiksvriendelijk?
Indien gewenst kan ik dit document (nog even finetunen) ook jullie kant op doen komen. Stuur maar een DM met een mailadres dan komt het goed.
Verwijderd
Helemaal top! Wellicht een idee om dit te uploaden in the sky met link in start van topic?Snowmiss schreef op zondag 24 maart 2013 @ 16:46:
[...]
[...]
Toevallig ben ik de afgelopen dagen bezig geweest met smaspot op een RaspberryPi en heb voor een mede PV-bezitter ook alles in een Jip en Janneke document gezet. Smaspot werkt trouwens zowel onder linux als windows.
Indien gewenst kan ik dit document (nog even finetunen) ook jullie kant op doen komen. Stuur maar een DM met een mailadres dan komt het goed.
Overigens loop ik met smaspot al vast met die doscommando's. Windows kan ik alles mee maar dos, pffff.
Verwijderd
Hallo.
Het display van mijn Edisun opbrengstmeter voor zonnepanelen is gesneuveld. Ik zou deze graag vervangen door een zelfde (tweedehands) display.
Wie kan mij hieraan helpen?
Het gaat om de draadloze uitvoering die in 2005 is geleverd ter omruiling van een in 2003 geleverde versie; de meetunit heb ik niet nodig, alleen het display dus. De betreffende zonnepanelen zijn 4 x Philips PSM 125 Wp.
Ik hoop van harte dat u mij kunt helpen en wacht uw berichten met belangstelling af.
paalst@planet.nl
Het display van mijn Edisun opbrengstmeter voor zonnepanelen is gesneuveld. Ik zou deze graag vervangen door een zelfde (tweedehands) display.
Het gaat om de draadloze uitvoering die in 2005 is geleverd ter omruiling van een in 2003 geleverde versie; de meetunit heb ik niet nodig, alleen het display dus. De betreffende zonnepanelen zijn 4 x Philips PSM 125 Wp.
Ik hoop van harte dat u mij kunt helpen en wacht uw berichten met belangstelling af.
paalst@planet.nl
Android 2.3 telefoon met wifi en bluetooth is circa 100 euro, 2e handsje van marktplaats of ebay met of zonder gebarsten scherm en/of werkende accu. Ik geloof dat de Android App Smatool heet. Je hoeft uiteraard geen abbo te hebben, deze telefoon upload het naar PVoutput. Is dat afdoende?Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2013 @ 16:38:
Verwijderd
http://fp4all.com/index.p...ath=70_77&products_id=290Musicmasters schreef op zondag 24 maart 2013 @ 16:38:
misschien iets ?
Leuke feature de output via de telefoon volgen, zou je me kunnen vertellen hoe je deze data ophaalt van PVoutput (Portlet ?) , hoe je de toepassing in de telefoon krijgt weet ik wel inmiddels al meerdere aangemaakt echter is die van pvoutput ook wel leuk om erbij te hebbenxx77qq schreef op zondag 24 maart 2013 @ 14:35:
Afgelopen vrijdag zijn er bij mij 12 panelen van in totaal 3kW geplaats. Portraitstand onder 30 graden naar het zuiden op ongeveer 8 meter hoogte. 80kg/m2 aan balast, voldoende tegengewicht voor windkracht 11. De transformatorloze omvormer (SB2500TL) op een normale aardlek van 30mA aangesloten, als het mis gaat kan het altijd nog een 100mA+ worden die SMA voorschrijft.
[afbeelding]
De omvormer wordt elke 5 minuten door smaspot uitgelezen over bluetooth en de data automatisch geupload naar pvoutput.org: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=19647. Via een kleine feed lees ik op de Gigaset telefoon de actuele waarden uit.
[afbeelding]
Best verslavend om de data uit te lezen, helaas nog geen zonnetje gezien dit weekend
Op deze manier heb ik het eenvoudig en zonder kosten gedaan:Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2013 @ 16:38:
- Ik had een android telefoon met een barst in het scherm liggen
- Daarop heb ik "Inverter reader" geinstalleerd. Dat haal je uit de google playstore. Dat was eigenlijk nog het lastigste deel . Om in de playstore te kunnen komen moest ik een account opgeven en even een simkaart in de telefoon hebben.
- De telefoon laat je via wifi contact maken met het draadloze netwerk in je huis. De simkaart kan eruit
Daarna open je inverter reader
- inverter reader zoekt via bluetooth de omvormer op
- je geeft de gegevens van jouw account bij pvoutput op in inverter reader (setting --> pvoutput --> account)
- dan kies je "live mode"en vervolgens zorgt de telefoon ervoor dat de gegevens geupload worden. De telefoon hangt met een kabeltje aan de usb poort van een multifunctional printer, zo blijft deze op spanning.
Verwijderd
Inverter reader heb ik geprobeerd op tablet maar krijg hem niet in livemode en ophalen gegevens loopt hij regelmatig vast.MeTooPV schreef op zondag 24 maart 2013 @ 22:05:
[...]
Op deze manier heb ik het eenvoudig en zonder kosten gedaan:
- Ik had een android telefoon met een barst in het scherm liggen
- Daarop heb ik "Inverter reader" geinstalleerd. Dat haal je uit de google playstore. Dat was eigenlijk nog het lastigste deel . Om in de playstore te kunnen komen moest ik een account opgeven en even een simkaart in de telefoon hebben.
- De telefoon laat je via wifi contact maken met het draadloze netwerk in je huis. De simkaart kan eruit
Daarna open je inverter reader
- inverter reader zoekt via bluetooth de omvormer op
- je geeft de gegevens van jouw account bij pvoutput op in inverter reader (setting --> pvoutput --> account)
- dan kies je "live mode"en vervolgens zorgt de telefoon ervoor dat de gegevens geupload worden. De telefoon hangt met een kabeltje aan de usb poort van een multifunctional printer, zo blijft deze op spanning.
wat heb je zelf nog ondernomen? Leverancier benaderd van je systeem? Edisun zelf de vraag voorgelegd?Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2013 @ 20:53:
Hallo.
paalst@planet.nl
Ik vrees dat er weinig respons zal komen, zoveel Edisun displays zijn er bij particulieren niet geplaatst in Nederland....
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
En zeker niet de draadloze variant. Ik heb zelf een versie met draad tussen meetunit en display. Ik wist niet eens dat ze er draadloos waren?NielsTn schreef op zondag 24 maart 2013 @ 22:38:
[...]
wat heb je zelf nog ondernomen? Leverancier benaderd van je systeem? Edisun zelf de vraag voorgelegd?
Ik vrees dat er weinig respons zal komen, zoveel Edisun displays zijn er bij particulieren niet geplaatst in Nederland....
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
De output van smaspot verwerk ik in een klein scriptje en daar wordt een html pagina van gegenereerd.Henry_ schreef op zondag 24 maart 2013 @ 22:00:
[...]
Leuke feature de output via de telefoon volgen, zou je me kunnen vertellen hoe je deze data ophaalt van PVoutput (Portlet ?) , hoe je de toepassing in de telefoon krijgt weet ik wel inmiddels al meerdere aangemaakt echter is die van pvoutput ook wel leuk om erbij te hebben
SMAspot slaat alle data en spot data (DC waarden e.d.) ook op in een CSV bestand wat makkelijk in een ander formaat gegoten kan worden.xx77qq schreef op maandag 25 maart 2013 @ 09:57:
[...]
De output van smaspot verwerk ik in een klein scriptje en daar wordt een html pagina van gegenereerd.
Ben ook benieuwd naar een oplossing hiervoor.Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2013 @ 14:09:
Hallo ik ben hier nieuw
Lex
Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2013 @ 14:09:
Hallo ik ben hier nieuw
Lex
Wat zoeken levert dit op:UdiBenLudi schreef op maandag 25 maart 2013 @ 11:19:
[...]
Ben ook benieuwd naar een oplossing hiervoor.
https://github.com/stik79/DeltaPVOutput/
Het is een Python script dat de live waardes uit de Delta kan lezen.
Als 1 van jullie bereid is om te testen, dan kan ik mogelijk met WebSolarLog iets voor jullie betekenen.
Let wel op dat WSL alleen op Linux draait.
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Ok duidelijk, thanks. (moet ik toch nog even verder puzzelen)xx77qq schreef op maandag 25 maart 2013 @ 09:57:
[...]
De output van smaspot verwerk ik in een klein scriptje en daar wordt een html pagina van gegenereerd.
Iemand die me kan helpen?
Ik heb een Arduino Uno met Ethernetshield en probeer deze te configureren voor gebruik met mijn zonnepanelen (Ik heb een kwh-railmeter, dus dit moet een S0-logging worden).
Nu volg ik de instructies van http://solarmeter.codeplex.com/ tot op de letter, maar bij het uploaden (of compileren) van de software krijg ik
"No match for 'operator<<' in 'client << td' in de oranje balk en daaronder
BaseSensor.cpp:80: error: no match for 'operator<<' in 'client << td'
Ik geen flauw idee wat ik hiermee moet doen aangezien dit allemaal nieuw is. Ik heb de instructies precies opgevolgd en alleen de userdefs.h aangepast
Dit is alles wat erin staat (heb wat //-zaken verwijderd voor de weergave hier)
Hij loopt vast op deze regel
void BaseSensor::Status(EthernetClient client)
{
const char* td = "<td>";
client << td << SID;
client << td << Type;
client << td << Actual;
client << td << Peak;
client << td << Today;
client << td << Factor;
client << td << todayCnt;
client << td << eeprom_read_dword((uint32_t*) ee);
client << td << ppu;
client << td << pulseLength;
}
Als ik het moet zeggen bouwt deze functie een (de Arduino?) webtabel op met daarin informatie over het systeem, maar ik kan het mis hebben. Waarom crasht ie daar nou op
edit gefixed, ik was de librairies vergeten
Ik heb een Arduino Uno met Ethernetshield en probeer deze te configureren voor gebruik met mijn zonnepanelen (Ik heb een kwh-railmeter, dus dit moet een S0-logging worden).
Nu volg ik de instructies van http://solarmeter.codeplex.com/ tot op de letter, maar bij het uploaden (of compileren) van de software krijg ik
"No match for 'operator<<' in 'client << td' in de oranje balk en daaronder
BaseSensor.cpp:80: error: no match for 'operator<<' in 'client << td'
Ik geen flauw idee wat ik hiermee moet doen aangezien dit allemaal nieuw is. Ik heb de instructies precies opgevolgd en alleen de userdefs.h aangepast
Dit is alles wat erin staat (heb wat //-zaken verwijderd voor de weergave hier)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
| #ifndef userdefs #define userdefs //***************************************************************** // Network variables static byte mac[] = { 0xDE, 0xAD, 0xBE, 0xEF, 0xFE, 0xED }; // MAC address can be any number, as long as it is unique in your local network static byte ip[] = { 192, 168, 1, 99 }; // IP of arduino static byte dnsserver[] = {192,168,1,254}; // use the address of your gateway { 192, 168, 1, 1 } if your router supports this // or use the address of the dns server of your internet provider // or use { 8, 8, 8, 8 } as general DNS server from Google if you have no other option static byte gateway[] = { 192, 168, 1, 254 }; static byte subnet[] = { 255, 255, 255, 0 }; //***************************************************************** // You can find your api-key in the PvOutput settings page, under api-settings #define PVOUTPUT_API_KEY "a4564fb...................6dd0" #define UPDATEINTERVAL 5 #define NUMSENSORS 1 S0Sensor S1(2,1000,17311,2,1); // S0 sensor connected to pin 2, logging to variable 1 & 2 (production) of sid 2222 BaseSensor* sensors[] = {&S1}; #endif |
Hij loopt vast op deze regel
void BaseSensor::Status(EthernetClient client)
{
const char* td = "<td>";
client << td << SID;
client << td << Type;
client << td << Actual;
client << td << Peak;
client << td << Today;
client << td << Factor;
client << td << todayCnt;
client << td << eeprom_read_dword((uint32_t*) ee);
client << td << ppu;
client << td << pulseLength;
}
Als ik het moet zeggen bouwt deze functie een (de Arduino?) webtabel op met daarin informatie over het systeem, maar ik kan het mis hebben. Waarom crasht ie daar nou op
edit gefixed, ik was de librairies vergeten
[ Voor 11% gewijzigd door Stefke op 25-03-2013 21:05 ]
Zijn er hier mss ook die Sonnenertrag data vanuit PVOutput laten halen? Vorige week heb ik dit ingesteld echter Sonnenertrag leest de Exported ipv Generated waarde uit PVOutput.
Werkt dus niet echt...
Sonnenertrag rept hier verder niet over en op m'n vraag daarover aan de helpdesk heb ik nog geen antwoord gehad.
Vandaar dat ik benieuwd ben naar forummers die dit probleem kennen.
Werkt dus niet echt...
Sonnenertrag rept hier verder niet over en op m'n vraag daarover aan de helpdesk heb ik nog geen antwoord gehad.
Vandaar dat ik benieuwd ben naar forummers die dit probleem kennen.
Ik ben aan het proberen een RaspberryPi aan de praat te krijgen met sma-tool, maar dat lukt nog niet helemaal.
Weet iemand wat hier fout gaat?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
| pi@raspberrypi ~/sma-bluetooth $ ./smatool -v -from "2013-03-25 00:00:00" -to "2013-03-25 23:55:00" Verbose: QUERY RANGE from 2013-03-25 00:00:00 to 2013-03-25 23:55:00 Verbose: SMA Address 00:80:25:25:EE:91 Verbose: bluetooth signal = 73% Verbose: serial=7d:34:43:97 Verbose: bluetooth signal = 73% Verbose: bluetooth signal = 73% 2013-03-25 06:40:53 Unit Serial = 3821139 none 2013-03-25 06:40:53 NO DATA for 1f 82 = 8001 NO UNITS 2013-03-25 06:40:53 NO DATA for 20 82 = 358 NO UNITS 2013-02-13 18:33:50 NO DATA for 21 82 = 601 NO UNITS 2013-02-13 18:33:50 NO DATA for 21 82 = 635 NO UNITS 2013-03-25 23:51:12 NO DATA for 48 21 = 35 NO UNITS 2013-03-25 19:03:54 Total Power = 0 Watts 2013-03-25 23:51:12 Max Phase 1 = 4000 Watts 2013-03-25 23:51:12 Max Phase 2 = 4000 Watts 2013-03-25 23:51:12 Max Phase 3 = 4000 Watts 2013-03-25 23:51:12 Unknown = 0 Unknown 2013-03-25 23:51:12 Unknown = 0 Unknown 2013-03-25 19:03:54 Output Phase 1 = 0 Watts 2013-03-25 19:03:54 Output Phase 2 = 0 Watts 2013-03-25 19:03:54 Output Phase 3 = 0 Watts 2013-03-25 19:03:54 Line Voltage Phase 1Volts = 0 Volts 2013-03-25 19:03:54 Line Voltage Phase 2Volts = 0 Volts 2013-03-25 19:03:54 Line Voltage Phase 3Volts = 0 Volts 2013-03-25 19:03:54 Line Current Phase 1Amps = 0 Amps 2013-03-25 19:03:54 Line Current Phase 2Amps = 0 Amps 2013-03-25 19:03:54 Line Current Phase 3Amps = 0 Amps 2013-03-25 19:03:54 Grid Frequency = 0 Hertz Verbose: bluetooth signal = 73% 19/1/2038 04:14:07 total=40534478848.000 Kwh current=0 Watts togo=9437 i=11 crc=0 25/3/2013 03:10:00 total=2416.043 Kwh current=-486413703315456 Watts togo=6 i=11 crc=0 Date Error! prev=2147483647 current=1364177400 25/3/2013 06:25:00 total=2416.043 Kwh current=-486413703315456 Watts togo=5 i=11 crc=0 Date Error! prev=1364177400 current=1364189100 25/3/2013 09:40:00 total=2416.903 Kwh current=-486413703315456 Watts togo=4 i=11 crc=0 Date Error! prev=1364189100 current=1364200800 25/3/2013 12:55:00 total=2423.522 Kwh current=-486413703315456 Watts togo=3 i=11 crc=0 Date Error! prev=1364200800 current=1364212500 25/3/2013 16:10:00 total=2429.675 Kwh current=-486413703315456 Watts togo=2 i=11 crc=0 Date Error! prev=1364212500 current=1364224200 25/3/2013 19:25:00 total=2431.799 Kwh current=-486413703315456 Watts togo=1 i=11 crc=0 Date Error! prev=1364224200 current=1364235900 25/3/2013 22:40:00 total=2431.799 Kwh current=-486413703315456 Watts togo=0 i=11 crc=0 Date Error! prev=1364235900 current=1364247600 |
Wat doet dat commando?boekel schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 00:33:
Ik ben aan het proberen een RaspberryPi aan de praat te krijgen met sma-tool, maar dat lukt nog niet helemaal.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 pi@raspberrypi ~/sma-bluetooth $ ./smatool -v -from "2013-03-25 00:00:00" -to "2013-03-25 23:55:00" Verbose: QUERY RANGE from 2013-03-25 00:00:00 to 2013-03-25 23:55:00 Verbose: SMA Address 00:80:25:25:EE:91 Verbose: bluetooth signal = 73% Verbose: serial=7d:34:43:97 Verbose: bluetooth signal = 73% Verbose: bluetooth signal = 73% 2013-03-25 06:40:53 Unit Serial = 3821139 none 2013-03-25 06:40:53 NO DATA for 1f 82 = 8001 NO UNITS 2013-03-25 06:40:53 NO DATA for 20 82 = 358 NO UNITS 2013-02-13 18:33:50 NO DATA for 21 82 = 601 NO UNITS 2013-02-13 18:33:50 NO DATA for 21 82 = 635 NO UNITS 2013-03-25 23:51:12 NO DATA for 48 21 = 35 NO UNITS 2013-03-25 19:03:54 Total Power = 0 Watts 2013-03-25 23:51:12 Max Phase 1 = 4000 Watts 2013-03-25 23:51:12 Max Phase 2 = 4000 Watts 2013-03-25 23:51:12 Max Phase 3 = 4000 Watts 2013-03-25 23:51:12 Unknown = 0 Unknown 2013-03-25 23:51:12 Unknown = 0 Unknown 2013-03-25 19:03:54 Output Phase 1 = 0 Watts 2013-03-25 19:03:54 Output Phase 2 = 0 Watts 2013-03-25 19:03:54 Output Phase 3 = 0 Watts 2013-03-25 19:03:54 Line Voltage Phase 1Volts = 0 Volts 2013-03-25 19:03:54 Line Voltage Phase 2Volts = 0 Volts 2013-03-25 19:03:54 Line Voltage Phase 3Volts = 0 Volts 2013-03-25 19:03:54 Line Current Phase 1Amps = 0 Amps 2013-03-25 19:03:54 Line Current Phase 2Amps = 0 Amps 2013-03-25 19:03:54 Line Current Phase 3Amps = 0 Amps 2013-03-25 19:03:54 Grid Frequency = 0 Hertz Verbose: bluetooth signal = 73% 19/1/2038 04:14:07 total=40534478848.000 Kwh current=0 Watts togo=9437 i=11 crc=0 25/3/2013 03:10:00 total=2416.043 Kwh current=-486413703315456 Watts togo=6 i=11 crc=0 Date Error! prev=2147483647 current=1364177400 25/3/2013 06:25:00 total=2416.043 Kwh current=-486413703315456 Watts togo=5 i=11 crc=0 Date Error! prev=1364177400 current=1364189100 25/3/2013 09:40:00 total=2416.903 Kwh current=-486413703315456 Watts togo=4 i=11 crc=0 Date Error! prev=1364189100 current=1364200800 25/3/2013 12:55:00 total=2423.522 Kwh current=-486413703315456 Watts togo=3 i=11 crc=0 Date Error! prev=1364200800 current=1364212500 25/3/2013 16:10:00 total=2429.675 Kwh current=-486413703315456 Watts togo=2 i=11 crc=0 Date Error! prev=1364212500 current=1364224200 25/3/2013 19:25:00 total=2431.799 Kwh current=-486413703315456 Watts togo=1 i=11 crc=0 Date Error! prev=1364224200 current=1364235900 25/3/2013 22:40:00 total=2431.799 Kwh current=-486413703315456 Watts togo=0 i=11 crc=0 Date Error! prev=1364235900 current=1364247600
Haalt het data uit lokale files of slurpt het de data echt uit de SMA?
Als het lokale files zijn; zat er al data in de files?
SMA-spot al geprobeerd? (geen aandelen, wel goede ervaringen
Als ik de source goed begrijp(even snel doorgekeken), dan lijkt het erop dat er geen data aanwezig is en zou dat de foutmelding veroorzaken.
[ Voor 2% gewijzigd door Freemann op 26-03-2013 08:01 . Reden: source bekeken ]
Met nieuwere SMA modellen werkt sma-bluetooth niet goed.boekel schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 00:33:
code:
1 2 25/3/2013 22:40:00 total=2431.799 Kwh current=-486413703315456 Watts togo=0 i=11 crc=0 Date Error! prev=1364235900 current=1364247600
Als je expliciet sma-bluetooth wil gebruiken dan werkt deze wel. http://code.google.com/r/janus44444-sma-bluetooth/
Ik ben inmiddels overgestapt naar SMAspot en log ook meteen veel meer, inclusief DC power, efficientie e.d.
Weet iemand ook een stap voor stap handleiding voor sma-spot?
Ik heb deze gebruikt voor sma-bluetooth en dat was voor mij als prutser te doen
http://www.gzeel.nl/sma-bluetooth-pvoutput/
Op wat voor een systeem ga je smaspot draaien, linux of windows?boekel schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 09:35:
- Zorg dat je het bluetooth mac adress van je sma weet,
- het user password om in te loggen (standaard 0000)
- je SID en API key van pvoutput (kan je in je settings vinden).
- Verwerk deze data in SMAspot.cfg
- Maak een cronjob aan om elke 5 minuten de boel te uploaden
Als je een binary onder linux wilt (64bit), dan kan ik die voor je bouwen als je wilt.
Het is een RaspberryPI, dat zal iets anders zijn. Ik heb ook nog wel een 32bit i386 binary in de aanbieding.xx77qq schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 09:50:
[...]
Op wat voor een systeem ga je smaspot draaien, linux of windows?Run SMAspot -v -u en je ziet de gegevens van je SMA en de data wordt meteen geupload (-v parameter)
- Zorg dat je het bluetooth mac adress van je sma weet,
- het user password om in te loggen (standaard 0000)
- je SID en API key van pvoutput (kan je in je settings vinden).
- Verwerk deze data in SMAspot.cfg
- Maak een cronjob aan om elke 5 minuten de boel te uploaden
Als je een binary onder linux wilt (64bit), dan kan ik die voor je bouwen als je wilt.
Welke distributie voor de raspberry PI? Voor raspbian kan ik 'm ook wel bouwen.databeestje schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 09:55:
[...]
Het is een RaspberryPI, dat zal iets anders zijn. Ik heb ook nog wel een 32bit i386 binary in de aanbieding.
Als je ook DC power en andere waarden mee wil loggen naar PVoutput kan je deze patch applyenxx77qq schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 10:09:
[...]
Welke distributie voor de raspberry PI? Voor raspbian kan ik 'm ook wel bouwen.
http://iserv.nl/files/smaspot-pvoutput-premium-mpp2.patch
Cheers,
Seth
Heb vorige week een SMA-2000HF via SMA-spot aan de gang gekregen met WebSolarLog.
Maar dan moet SMA-spot wel goed draaien.
Wat voor BT-adapter/stick gebruik je eigenlijk?
Maar dan moet SMA-spot wel goed draaien.
Wat voor BT-adapter/stick gebruik je eigenlijk?
Ik gebruik raspbian inderdaad
Gebruik een goedkope bt-stick, eerste werkte niet, tweede wel. Via hcitool scan waardes gekregen.
Gebruik een goedkope bt-stick, eerste werkte niet, tweede wel. Via hcitool scan waardes gekregen.
Aangezien ik toch bezig ben: Snowmiss in "Datalogging: PV systemen"boekel schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 09:35:
Verwijderd
Ik wil ook graag werken met een Raspberry maar ben hier niet echt handig mee. Ben niet thuis in Linux. Heb mijn hoop gevestigd op de handleiding van Snowmiss.databeestje schreef op zondag 24 maart 2013 @ 20:56:
[...]
Android 2.3 telefoon met wifi en bluetooth is circa 100 euro, 2e handsje van marktplaats of ebay met of zonder gebarsten scherm en/of werkende accu. Ik geloof dat de Android App Smatool heet. Je hoeft uiteraard geen abbo te hebben, deze telefoon upload het naar PVoutput. Is dat afdoende?
even nog een nabrander;boekel schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 11:55:
Ik gebruik raspbian inderdaad
Je schrijft een paar posts terug dat je er niet heel handig mee bent.
Mijn reactie daarop;
Pas dan op met de Rpi. Dit is en blijft een test/speel/ontwikkel/educatie/etc platform.
Hardware, die normaal wel op x86 of andere ARM platforms "out of the box" goed werkt, werkt op de Rpi niet altijd even goed/makkelijk.
Wil je een goed/stabiel systeem, ga dan op x86 zitten met een bekende distro als Ubuntu.
Doe je dit niet, dan wordt er erg veel van je gevraagd op het gebied van hard/soft -ware.
Bedankt voor de link gister voor die python code... Heb hier http://forums.whirlpool.net.au/archive/1901079 de originele discussie over het unlocken van de Delta solivia serie... Ben zelf pas halverwege de lees sessie
...
Ik heb zojuist de Felix Solar PV Log app gekocht.
Verbinding met de SB3600 heb ik al kunnen maken echter zou ik de tarieven wel in willen stellen. Ik betaal bij oxxio:
€ 0,2338 kWh
Ik kan de volgende waardes instellen:
FIT tarief = feed in
Export tarief = ?
Import tarief = ?
Betaalde expert in % = ?
Actuele export in % = ?
FIT is toch de 0,23?
Verbinding met de SB3600 heb ik al kunnen maken echter zou ik de tarieven wel in willen stellen. Ik betaal bij oxxio:
€ 0,2338 kWh
Ik kan de volgende waardes instellen:
FIT tarief = feed in
Export tarief = ?
Import tarief = ?
Betaalde expert in % = ?
Actuele export in % = ?
FIT is toch de 0,23?
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Omnik gaat met een nieuwe Wifi kaart komen met mogelijkheden:
Nu ben ik wel benieuwd in wat voor formaat dat gestuurd gaat worden.thanks you are interesting our product,next version AP_603****, we will support the function,you may to choose send data to your ip address.
Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8
Dankzij de enorm uitgebreide handleiding van Snowmiss, heb ik bijna alles voor elkaar met m'n Rpi en sma-spot, slechts één ding heb ik nog niet aan de praat gekregen:
smaspot.sh zou uitvoerbaar moeten zijn, maar dan zegt ie 'not found', wat voor fout maak ik hier?
(ja ik heb 'sudo chmod 775 smaspot.sh' gedaan)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| pi@raspberrypi ~/smaspot $ dir -l total 436 drwxr-xr-x 4 pi pi 4096 Mar 27 00:17 bin -rwxr-xr-x 1 pi pi 11430 Mar 3 19:59 Bluetooth.cpp -rwxr-xr-x 1 pi pi 3305 Feb 22 23:39 bluetooth.h -rwxr-xr-x 1 pi pi 12824 Mar 18 22:43 CSVexport.cpp -rwxr-xr-x 1 pi pi 1941 Feb 22 23:39 CSVexport.h -rwxr-xr-x 1 pi pi 1283 Feb 22 23:39 filescrosstab.txt -rwxr-xr-x 1 pi pi 4588 Feb 22 23:39 makefile -rwxr-xr-x 1 pi pi 4885 Mar 7 22:31 misc.cpp -rwxr-xr-x 1 pi pi 2187 Mar 5 23:15 misc.h drwxr-xr-x 4 pi pi 4096 Mar 27 00:17 obj -rwxr-xr-x 1 pi pi 2136 Mar 7 22:31 oslinux.h -rwxr-xr-x 1 pi pi 1709 Feb 22 23:39 osselect.h -rwxr-xr-x 1 pi pi 2390 Feb 22 23:39 oswindows.h -rwxr-xr-x 1 pi pi 5750 Mar 7 22:31 PVOutput.cpp -rwxr-xr-x 1 pi pi 1709 Mar 6 21:56 PVOutput.h -rwxr-xr-x 1 pi pi 8979 Mar 12 10:36 SMANet.cpp -rwxr-xr-x 1 pi pi 2333 Mar 12 10:32 SMANet.h -rwxr-xr-x 1 pi pi 1791 Mar 7 22:31 SMAspot.cbp -rwxr-xr-x 1 pi pi 3910 Mar 27 00:28 SMAspot.cfg -rwxr-xr-x 1 pi pi 68527 Mar 19 21:24 SMAspot.cpp -rwxr-xr-x 1 pi pi 9410 Mar 18 22:42 SMAspot.h -rwxrwxr-x 1 pi pi 56 Mar 27 00:36 smaspot.sh -rwxr-xr-x 1 pi pi 885 Mar 6 21:41 SMAspot.sln -rw-r--r-- 1 pi pi 197632 Mar 26 23:58 SMAspot_SRC_204_Linux_Win32.tar -rwxr-xr-x 1 pi pi 6145 Mar 5 23:40 SMAspot.vcxproj -rwxr-xr-x 1 pi pi 12336 Feb 22 23:39 strptime.cpp -rwxr-xr-x 1 pi pi 5390 Mar 4 22:16 sunrise_sunset.cpp -rwxr-xr-x 1 pi pi 2008 Feb 22 23:39 sunrise_sunset.h pi@raspberrypi ~/smaspot $ smaspot.sh -bash: smaspot.sh: command not found pi@raspberrypi ~/smaspot $ nano smaspot.sh pi@raspberrypi ~/smaspot $ |
smaspot.sh zou uitvoerbaar moeten zijn, maar dan zegt ie 'not found', wat voor fout maak ik hier?
./smaspot.shboekel schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 01:38:
Dankzij de enorm uitgebreide handleiding van Snowmiss, heb ik bijna alles voor elkaar met m'n Rpi en sma-spot, slechts één ding heb ik nog niet aan de praat gekregen:
je wil deze in de huidige directory uitvoeren.
edit: Absoluut pad mag ook
/home/seth/smaspot/smaspot.sh
[ Voor 5% gewijzigd door databeestje op 27-03-2013 09:37 . Reden: absoluut pad ]
klopt, shell scripts moeten altijd worden uitgevoerd met './' voor de bestandsnaam.databeestje schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 08:31:
[...]
./smaspot.sh
je wil deze in de huidige directory uitvoeren.
Dus inderdaad ./smaspot.sh en dat dan uitgevoerd in de dir waar het bestand staat.
Of bash smapot.sh 
Oh, en met alle kleinigheden verwerkt in de handleiding is er nu een V3 beschikbaar voor iedereen die SMAspot wilt draaien op een Raspberry Pi.
@Freemann: ziet er trouwens goed uit die WebSolarLog.
Oh, en met alle kleinigheden verwerkt in de handleiding is er nu een V3 beschikbaar voor iedereen die SMAspot wilt draaien op een Raspberry Pi.
[ Voor 83% gewijzigd door Snowmiss op 27-03-2013 10:31 ]
Thanx, we doen ons best zeg maar....Snowmiss schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 10:23:
Of bash smapot.sh
We zijn nog opzoek naar testers en mensen die hun omvormer (op afstand) beschikbaar kunnen/willen stellen
Momenteeel draait het op:
- Diehl met Ethernet zonder tussenkomst van thirdparty software
- PowerOne met RS485 en tussenkomst van Aurora software
- SMA via RS485 met tussenkomst van SMA-get
- SMA via BlueTooth met tussenkomst van SMA-spot
Daarbij zijn we opzoek naar andere omvormers die gelogd kunnen worden:
- Kostal Piko met Ethernet
- MasterVolt
- Soladin
- en.... eigenlijk alle omvormer die te loggen zijn
[ Voor 53% gewijzigd door Freemann op 27-03-2013 12:18 ]
Hihi, ik heb al langer het vermoeden dat van een aantal Tigo´s de tempsensor niet helemaal -eh-accuraat werkt. Zo zou het nu onder A07 t/m A09 een graad of 29 zijn ???
De rest van de panelen in dat rijtje zegt 6 graden..
De rest van de panelen in dat rijtje zegt 6 graden..
Smaspot lijkt nu goed te werken, maar wat mij opvalt is dat ie slechts de waarde van dat moment doorgeeft, klopt dat of heb ik ergens een instelling verkeerd? (via m'n oude methode, sunnysolar op android, gaf ie wel de hele dagopbrengst als er een stukje informatie miste)
http://boekel.nu/files/smaspot.png
Edit: sorry, verkeerde topic.
[ Voor 90% gewijzigd door BamSlam_ op 27-03-2013 20:05 ]
Het gaat hier om een live upload. Aan het plaatje te zien, ben je aan het eind van de dag begonnen. Zover ik weet zul je nu de totaal waarde van die dag even handmatig meten invoeren. Mocht er gedurende een hele dag nu iets gebeuren en de Pi start opnieuw op, dan komt aan het einde van de dag wel de juiste totaalstand door.boekel schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 18:59:
Smaspot lijkt nu goed te werken, maar wat mij opvalt is dat ie slechts de waarde van dat moment doorgeeft, klopt dat of heb ik ergens een instelling verkeerd? (via m'n oude methode, sunnysolar op android, gaf ie wel de hele dagopbrengst als er een stukje informatie miste)
Dat kun je bij mijn systeem zien op 25/03/2013: http://www.pvoutput.org/i...147&sid=10087&dt=20130325.
Er is die dag drie keer een kwartier niets geupload, vanwege een reboot om 8.38, 11.12 en 13.47, maar het eindtotaal van 7,193 is hetzelfde als in mijn SunnyBeam.
Hi, ik wil wel sma-spot met websolarlog testen. Ik heb een sb3000-tl21.Freemann schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 11:26:
[...]
Thanx, we doen ons best zeg maar....
We zijn nog opzoek naar testers en mensen die hun omvormer (op afstand) beschikbaar kunnen/willen stellen![]()
Momenteeel draait het op:Bovenstaande werkt "goed" en daarbij zijn we opzoek naar kritische testers die het een en ander af willen branden
- Diehl met Ethernet zonder tussenkomst van thirdparty software
- PowerOne met RS485 en tussenkomst van Aurora software
- SMA via RS485 met tussenkomst van SMA-get
- SMA via BlueTooth met tussenkomst van SMA-spot
Daarbij zijn we opzoek naar andere omvormers die gelogd kunnen worden:
- Kostal Piko met Ethernet
- MasterVolt
- Soladin
- en.... eigenlijk alle omvormer die te loggen zijn
Sma-spot heb ik al draaien en met die output heb ik grafieken via pvoutput en zelf heb ik pvdiary, jsunnyreports en zonphp op mijn webserver draaien.
[ Voor 6% gewijzigd door Mozart op 27-03-2013 21:19 ]
PSN: PcDCch
Ik heb het aangevuld met m'n android+sunnysolar :)Snowmiss schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 20:15:
[...]
Het gaat hier om een live upload. Aan het plaatje te zien, ben je aan het eind van de dag begonnen. Zover ik weet zul je nu de totaal waarde van die dag even handmatig meten invoeren. Mocht er gedurende een hele dag nu iets gebeuren en de Pi start opnieuw op, dan komt aan het einde van de dag wel de juiste totaalstand door.
Ik probeer SMASpot aan de gang te krijgen op een Linux Mint PC. Alles ingesteld, maar als ik het SMASpot run krijg ik de volgende foutmelding (uiteindelijk)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
| SPOT_IDC1 : 3.908 (A) Thu Mar 28 08:21:21 2013 SPOT_IDC1 : 0.000 (A) Thu Mar 28 08:21:21 2013 DC Spot Data: String 1 Pdc: 0.493kW - Udc: 126.45V - Idc: 3.908A String 2 Pdc: 0.000kW - Udc: 0.00V - Idc: 0.000A getInverterData(8) --------: 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 00000000: 7E 3E 00 40 00 00 00 00 00 00 00000010: EF 62 A5 25 80 00 01 00 7E FF 00000020: 03 60 65 09 A1 FF FF FF FF FF 00000030: FF 00 00 53 4D 41 53 42 46 00 00000040: 00 00 00 00 00 0C 80 00 02 00 00000050: 51 00 40 46 00 FF 42 46 00 2A 00000060: 85 7E 62 Bytes sent getPacket(1) Received 18 bytes Received 91 bytes cmd=8 PacketLength=109 Received 18 bytes Received 38 bytes cmd=1 PacketLength=56 SPOT_PAC1 : 468 (W) Thu Mar 28 08:21:21 2013 SPOT_PAC2 : 0 (W) Thu Mar 28 08:21:21 2013 SPOT_PAC3 : 0 (W) Thu Mar 28 08:21:21 2013 getInverterData(16) --------: 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 00000000: 7E 3E 00 40 00 00 00 00 00 00 00000010: EF 62 A5 25 80 00 01 00 7E FF 00000020: 03 60 65 09 A1 FF FF FF FF FF 00000030: FF 00 00 53 4D 41 53 42 46 00 00000040: 00 00 00 00 00 0D 80 00 02 00 00000050: 51 00 48 46 00 FF 52 46 00 B9 00000060: A0 7E 62 Bytes sent getPacket(1) Received 18 bytes Received 91 bytes cmd=8 PacketLength=109 Received 18 bytes Received 91 bytes cmd=8 PacketLength=109 Received 18 bytes Received 31 bytes cmd=1 PacketLength=49 SPOT_UAC1 : 235.51 (V) Thu Mar 28 08:21:21 2013 SPOT_UAC2 : 0.00 (V) Thu Mar 28 08:21:21 2013 SPOT_UAC3 : 0.00 (V) Thu Mar 28 08:21:21 2013 SPOT_IAC1 : 1.992 (A) Thu Mar 28 08:21:21 2013 SPOT_IAC2 : 0.000 (A) Thu Mar 28 08:21:21 2013 SPOT_IAC3 : 0.000 (A) Thu Mar 28 08:21:21 2013 getInverterData(256) --------: 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 00000000: 7E 3E 00 40 00 00 00 00 00 00 00000010: EF 62 A5 25 80 00 01 00 7E FF 00000020: 03 60 65 09 A1 FF FF FF FF FF 00000030: FF 00 00 53 4D 41 53 42 46 00 00000040: 00 00 00 00 00 0E 80 00 02 00 00000050: 51 00 3F 26 00 FF 3F 26 00 05 00000060: ED 7E 62 Bytes sent getPacket(1) Received 18 bytes Received 73 bytes cmd=1 PacketLength=91 SPOT_PACTOT : 468 (W) Thu Mar 28 08:21:21 2013 AC Spot Data: Phase 1 Pac : 0.468kW - Uac: 235.51V - Iac: 1.992A Phase 2 Pac : 0.000kW - Uac: 0.00V - Iac: 0.000A Phase 3 Pac : 0.000kW - Uac: 0.00V - Iac: 0.000A Total Pac : 0.468kW getInverterData(32) --------: 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 00000000: 7E 3E 00 40 00 00 00 00 00 00 00000010: EF 62 A5 25 80 00 01 00 7E FF 00000020: 03 60 65 09 A1 FF FF FF FF FF 00000030: FF 00 00 53 4D 41 53 42 46 00 00000040: 00 00 00 00 00 0F 80 00 02 00 00000050: 51 00 57 46 00 FF 57 46 00 ED 00000060: C8 7E 62 Bytes sent getPacket(1) Received 18 bytes Received 77 bytes cmd=1 PacketLength=95 SPOT_FREQ : 49.96 (Hz) Thu Mar 28 08:21:21 2013 Grid Freq. : 49.96Hz Current Inverter Time: 28/03/2013 08:21:17 Inverter Wake-Up Time: 28/03/2013 06:28:35 Inverter Sleep Time : 28/03/2013 08:21:21 ExportSpotDataToCSV() *** buffer overflow detected ***: ./SMAspot terminated ======= Backtrace: ========= /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6(__fortify_fail+0x5c)[0x7f654c30782c] /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6(+0x109700)[0x7f654c306700] /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6(+0x109d2b)[0x7f654c306d2b] ./SMAspot[0x4081d0] ./SMAspot[0x40977f] ./SMAspot[0x401f8c] /lib/x86_64-linux-gnu/libc.so.6(__libc_start_main+0xed)[0x7f654c21e76d] ./SMAspot[0x4025ed] ======= Memory map: ======== 00400000-0040e000 r-xp 00000000 08:21 655657 /home/frans/smaspot/SMAspot 0060d000-0060e000 r--p 0000d000 08:21 655657 /home/frans/smaspot/SMAspot 0060e000-0060f000 rw-p 0000e000 08:21 655657 /home/frans/smaspot/SMAspot 02395000-023b6000 rw-p 00000000 00:00 0 [heap] 7f6547911000-7f6547926000 r-xp 00000000 08:21 2625222 /lib/x86_64-linux-gnu/libgcc_s.so.1 7f6547926000-7f6547b25000 ---p 00015000 08:21 2625222 /lib/x86_64-linux-gnu/libgcc_s.so.1 7f6547b25000-7f6547b26000 r--p 00014000 08:21 2625222 /lib/x86_64-linux-gnu/libgcc_s.so.1 7f6547b26000-7f6547b27000 rw-p 00015000 08:21 2625222 /lib/x86_64-linux-gnu/libgcc_s.so.1 7f6547b27000-7f6547b2c000 rw-p 00000000 00:00 0 7f6547b2c000-7f6547b35000 r-xp 00000000 08:21 2625205 /lib/x86_64-linux-gnu/libcrypt-2.15.so 7f6547b35000-7f6547d35000 ---p 00009000 08:21 2625205 /lib/x86_64-linux-gnu/libcrypt-2.15.so 7f6547d35000-7f6547d36000 r--p 00009000 08:21 2625205 /lib/x86_64-linux-gnu/libcrypt-2.15.so 7f6547d36000-7f6547d37000 rw-p 0000a000 08:21 2625205 /lib/x86_64-linux-gnu/libcrypt-2.15.so 7f6547d37000-7f6547d65000 rw-p 00000000 00:00 0 7f6547d65000-7f6547e0a000 r-xp 00000000 08:21 795422 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libsqlite3.so.0.8.6 7f6547e0a000-7f654800a000 ---p 000a5000 08:21 795422 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libsqlite3.so.0.8.6 7f654800a000-7f654800c000 r--p 000a5000 08:21 795422 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libsqlite3.so.0.8.6 7f654800c000-7f654800e000 rw-p 000a7000 08:21 795422 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libsqlite3.so.0.8.6 7f654800e000-7f654800f000 rw-p 00000000 00:00 0 7f654800f000-7f6548053000 r-xp 00000000 08:21 795132 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libhx509.so.5.0.0 7f6548053000-7f6548253000 ---p 00044000 08:21 795132 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libhx509.so.5.0.0 7f6548253000-7f6548255000 r--p 00044000 08:21 795132 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libhx509.so.5.0.0 7f6548255000-7f6548257000 rw-p 00046000 08:21 795132 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libhx509.so.5.0.0 7f6548257000-7f6548264000 r-xp 00000000 08:21 795126 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libheimbase.so.1.0.0 7f6548264000-7f6548463000 ---p 0000d000 08:21 795126 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libheimbase.so.1.0.0 7f6548463000-7f6548464000 r--p 0000c000 08:21 795126 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libheimbase.so.1.0.0 7f6548464000-7f6548465000 rw-p 0000d000 08:21 795126 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libheimbase.so.1.0.0 7f6548465000-7f654848d000 r-xp 00000000 08:21 795526 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libwind.so.0.0.0 7f654848d000-7f654868c000 ---p 00028000 08:21 795526 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libwind.so.0.0.0 7f654868c000-7f654868d000 r--p 00027000 08:21 795526 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libwind.so.0.0.0 7f654868d000-7f654868e000 rw-p 00028000 08:21 795526 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libwind.so.0.0.0 7f654868e000-7f654868f000 rw-p 00000000 00:00 0 7f654868f000-7f6548691000 r-xp 00000000 08:21 2625235 /lib/x86_64-linux-gnu/libkeyutils.so.1.4 7f6548691000-7f6548891000 ---p 00002000 08:21 2625235 /lib/x86_64-linux-gnu/libkeyutils.so.1.4 7f6548891000-7f6548892000 r--p 00002000 08:21 2625235 /lib/x86_64-linux-gnu/libkeyutils.so.1.4 7f6548892000-7f6548893000 rw-p 00003000 08:21 2625235 /lib/x86_64-linux-gnu/libkeyutils.so.1.4 7f6548893000-7f65488a6000 r-xp 00000000 08:21 795372 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libroken.so.18.1.0 7f65488a6000-7f6548aa6000 ---p 00013000 08:21 795372 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libroken.so.18.1.0 7f6548aa6000-7f6548aa7000 r--p 00013000 08:21 795372 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libroken.so.18.1.0 7f6548aa7000-7f6548aa8000 rw-p 00014000 08:21 795372 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libroken.so.18.1.0 7f6548aa8000-7f6548aa9000 rw-p 00000000 00:00 0 7f6548aa9000-7f6548ad9000 r-xp 00000000 08:21 795124 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libhcrypto.so.4.1.0 7f6548ad9000-7f6548cd8000 ---p 00030000 08:21 795124 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libhcrypto.so.4.1.0 7f6548cd8000-7f6548cda000 r--p 0002f000 08:21 795124 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libhcrypto.so.4.1.0 7f6548cda000-7f6548cdb000 rw-p 00031000 08:21 795124 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libhcrypto.so.4.1.0 7f6548cdb000-7f6548cdc000 rw-p 00000000 00:00 0 7f6548cdc000-7f6548d6f000 r-xp 00000000 08:21 794699 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libasn1.so.8.0.0 7f6548d6f000-7f6548f6e000 ---p 00093000 08:21 794699 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libasn1.so.8.0.0 7f6548f6e000-7f6548f70000 r--p 00092000 08:21 794699 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libasn1.so.8.0.0 7f6548f70000-7f6548f72000 rw-p 00094000 08:21 794699 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libasn1.so.8.0.0 7f6548f72000-7f6548fee000 r-xp 00000000 08:21 795183 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libkrb5.so.26.0.0 7f6548fee000-7f65491ee000 ---p 0007c000 08:21 795183 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libkrb5.so.26.0.0 7f65491ee000-7f65491f0000 r--p 0007c000 08:21 795183 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libkrb5.so.26.0.0 7f65491f0000-7f65491f3000 rw-p 0007e000 08:21 795183 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libkrb5.so.26.0.0 7f65491f3000-7f65491f4000 rw-p 00000000 00:00 0 7f65491f4000-7f65491fa000 r-xp 00000000 08:21 795128 /usr/lib/x86_64-linux-gnu/libheimntlm.so.0.1.0 |
Het lijkt een bekend probleem, waar door de ontwikkelaar nog geen oplossing voor wordt geboden...
http://code.google.com/p/sma-spot/issues/detail?id=33
Mogelijk kun je het issue weer op de kaart zetten door je reactie daar te posten.
http://code.google.com/p/sma-spot/issues/detail?id=33
Mogelijk kun je het issue weer op de kaart zetten door je reactie daar te posten.
Ik heb CSV even uitgeschakeld, upload nu zonder problemen naar PVOutput!
Hoe heb je de CSV uitgeschakeld? In de code of is dat een config optie?
Mijn crontab voor smaspot werkt nog steeds niet, kan iemand hier eens een licht op werpen?
Dit is mijn crontab, heb ik daar nog iets verkeerd staan soms?quote: handleiding van SnowmissNu komen we bij het gedeelte van de automatisch upload. Hiervoor schrijven we een klein scriptje (in mijn geval heet dat smaspot.sh) wat daarna via een cronjob elke vijf minuten wordt gedraaid:
cd /home/pi/smaspot
nano smaspot.sh
#!/bin/bash
/home/pi/smaspot/bin/Release/SMAspot -v -u
Na intikken van bovenstaande met de nano editor, uiteraard saven met CTRL-O en afsluiten met CTRL-X.
Dit script is te testen door een simpel
bash smaspot.sh
Krijg je de melding dat het niet gestart kan worden:
sudo chmod 775 smaspot.sh
en probeer opnieuw.
Maak een cronjob (dat is zo'n programmaatje dat zorgt dat het bovenstaande script elke 5 minuten gedraaid gaat worden) aan:
sudo crontab -e
Daar zet je de volgende regel in
*/5 * * * * ~/smaspot/smaspot.sh
Toets CTRL+X, Choose Y (yes), Toets Enter (om ook het meest logische af en toe te blijven benoemen.
Als het goed is zie je de melding “crontab: installing new crontab”
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| # Edit this file to introduce tasks to be run by cron. # # Each task to run has to be defined through a single line # indicating with different fields when the task will be run # and what command to run for the task # # To define the time you can provide concrete values for # minute (m), hour (h), day of month (dom), month (mon), # and day of week (dow) or use '*' in these fields (for 'any').# # Notice that tasks will be started based on the cron's system # daemon's notion of time and timezones. # # Output of the crontab jobs (including errors) is sent through # email to the user the crontab file belongs to (unless redirected). # # For example, you can run a backup of all your user accounts # at 5 a.m every week with: # 0 5 * * 1 tar -zcf /var/backups/home.tgz /home/ # # For more information see the manual pages of crontab(5) and cron(8) # # m h dom mon dow command */5 * * * * ~/smaspot/smaspot.sh |
Update: mijn logs stonden vol foutmeldingen, dit bleek te liggen aan het feit dat m'n RPi nog wat dingen miste (heb gegoogled naar de foutmeldingen)
Heb nu gedaan:
sudo apt-get install sensible-mda
en dat werkte, geen meldingen meer hierover.
Nu nog deze meldingen:
Dit proberen opgelost door in etc/hosts dit neer te zetten (gelijk z'n naam in 'pi' veranderd btw):
127.0.1.1 pi.boekel.nu pi
Nu staat er in /var/log/syslog alleen nog dit:
Elke vijf minuten komt keurig de crontab '(root) CMD (~/smaspot/smaspot.sh)' voorbij, echter heb ik geen output, alleen als ik handmatig ./smaspot.sh draai krijg ik output...
code:
1
2
3
| Mar 28 23:36:38 raspberrypi sm-mta[26335]: r2R5a5T8005015: to=<root@raspberrypi>, ctladdr=<root@raspberrypi> (0/0), delay=1+17:00:33, xdelay=00:00:00, mailer=local, pri=22170739, dsn=4.0.0, stat=Operating system error Mar 28 23:36:38 raspberrypi sm-mta[27346]: r2R5f7sX005045: Warning: program /usr/sbin/sensible-mda unsafe: No such file or directory Mar 28 23:36:38 raspberrypi sm-mta[27346]: r2R5f7sX005045: SYSERR(root): Cannot exec /usr/sbin/sensible-mda: No such file or directory |
Heb nu gedaan:
sudo apt-get install sensible-mda
en dat werkte, geen meldingen meer hierover.
Nu nog deze meldingen:
code:
1
2
3
4
| Mar 29 01:20:01 raspberrypi sendmail[6862]: My unqualified host name (raspberrypi) unknown; sleeping for retry Mar 29 01:20:02 raspberrypi sm-msp-queue[6879]: My unqualified host name (raspberrypi) unknown; sleeping for retry Mar 29 01:21:02 raspberrypi sendmail[6862]: unable to qualify my own domain name (raspberrypi) -- using short name Mar 29 01:21:02 raspberrypi sm-msp-queue[6879]: unable to qualify my own domain name (raspberrypi) -- using short name |
Dit proberen opgelost door in etc/hosts dit neer te zetten (gelijk z'n naam in 'pi' veranderd btw):
127.0.1.1 pi.boekel.nu pi
Nu staat er in /var/log/syslog alleen nog dit:
code:
1
2
3
4
5
6
| Mar 29 08:10:01 pi /USR/SBIN/CRON[3928]: (root) CMD (~/smaspot/smaspot.sh) Mar 29 08:10:03 pi sendmail[3930]: r2T7A1Le003930: from=root, size=281, class=0, nrcpts=1, msgid=<201303290710.r2T7A1Le003930@pi.boekel.nu>, relay=root@localhost Mar 29 08:10:04 pi sm-mta[3933]: r2T7A44P003933: from=<root@pi.boekel.nu>, size=533, class=0, nrcpts=1, msgid=<201303290710.r2T7A1Le003930@pi.boekel.nu>, proto=ESMTP, daemon=MTA-v4, relay=localhost [127.0.0.1] Mar 29 08:10:04 pi sendmail[3930]: r2T7A1Le003930: to=root, ctladdr=root (0/0), delay=00:00:02, xdelay=00:00:00, mailer=relay, pri=30281, relay=[127.0.0.1] [127.0.0.1], dsn=2.0.0, stat=Sent (r2T7A44P003933 Message accepted for delivery) Mar 29 08:10:05 pi sm-mta[3934]: r2T7A44P003933: to=<root@pi.boekel.nu>, ctladdr=<root@pi.boekel.nu> (0/0), delay=00:00:01, xdelay=00:00:01, mailer=local, pri=30737, dsn=2.0.0, stat=Sent Mar 29 08:15:01 pi /USR/SBIN/CRON[3937]: (root) CMD (~/smaspot/smaspot.sh) |
Elke vijf minuten komt keurig de crontab '(root) CMD (~/smaspot/smaspot.sh)' voorbij, echter heb ik geen output, alleen als ik handmatig ./smaspot.sh draai krijg ik output...
Ik zie zo gauw niet wat er nu mis is, maar probeer voor de verandering eens:boekel schreef op donderdag 28 maart 2013 @ 19:41:
Mijn crontab voor smaspot werkt nog steeds niet, kan iemand hier eens een licht op werpen?
[...]
Dit is mijn crontab, heb ik daar nog iets verkeerd staan soms?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 # Edit this file to introduce tasks to be run by cron. # # Each task to run has to be defined through a single line # indicating with different fields when the task will be run # and what command to run for the task # # To define the time you can provide concrete values for # minute (m), hour (h), day of month (dom), month (mon), # and day of week (dow) or use '*' in these fields (for 'any').# # Notice that tasks will be started based on the cron's system # daemon's notion of time and timezones. # # Output of the crontab jobs (including errors) is sent through # email to the user the crontab file belongs to (unless redirected). # # For example, you can run a backup of all your user accounts # at 5 a.m every week with: # 0 5 * * 1 tar -zcf /var/backups/home.tgz /home/ # # For more information see the manual pages of crontab(5) and cron(8) # # m h dom mon dow command */5 * * * * ~/smaspot/smaspot.sh
*/5 * * * * /home/pi/smaspot/smaspot.sh
Ervan uitgaande dat je script smaspot.sh ook daadwerkelijk in de map smaspot staat en niet per ongeluk ergens anders?
Ik heb ook handmatig dit commando gegeven, en dat werkt gewoon:
~/smaspot/smaspot.sh
Dit komt in de logs te staan:
Mar 29 08:10:01 pi /USR/SBIN/CRON[3928]: (root) CMD (~/smaspot/smaspot.sh)
Dus ik ga er vanuit dat de crontab werkt, ik krijg voor zover ik kan vinden ook geen foutmeldingen...
Maar ik zal als ik vanavond weer thuis ben jouw idee proberen (geen remote toegang vanaf hier)
~/smaspot/smaspot.sh
Dit komt in de logs te staan:
Mar 29 08:10:01 pi /USR/SBIN/CRON[3928]: (root) CMD (~/smaspot/smaspot.sh)
Dus ik ga er vanuit dat de crontab werkt, ik krijg voor zover ik kan vinden ook geen foutmeldingen...
Maar ik zal als ik vanavond weer thuis ben jouw idee proberen (geen remote toegang vanaf hier)
Volgens mij staat de oplossing in bovenstaande (indirect schrijf je de oplossing zelf alboekel schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 08:42:
alleen als ik handmatig ./smaspot.sh draai krijg ik output...
tipje; een cron start het commando ook op de prompt en volgens mij gaat het commando wat nu in de cron staat niet werken. Probeer het is op de prompt en pas het aan.
[ Voor 16% gewijzigd door Freemann op 29-03-2013 13:18 ]
Vreemd genoeg, werkt het bij mij (en anderen) wel.
Zelf heb ik de informatie hier vandaan: http://ictoblog.nl/raspberry-pi/raspberrypi-pvoutput?
Waar zit het verschil?
Zelf heb ik de informatie hier vandaan: http://ictoblog.nl/raspberry-pi/raspberrypi-pvoutput?
Waar zit het verschil?
lama....
[ Voor 93% gewijzigd door Freemann op 29-03-2013 13:47 ]
Jammer. Ik had graag gehoord wat je ons kon leren.
[ Voor 14% gewijzigd door Snowmiss op 29-03-2013 13:55 ]
ja zekerSnowmiss schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 13:55:
[...]
Jammer. Ik had graag gehoord wat je ons kon leren.
nee ik zat even vaut met de ./
dacht dat deze ook in de Cron moest staan...
Er staat nu zoveel info..wat gaat er nu precies mis bij boekel?
Dat is een goede vraag, zowel handmatig als in mijn cron staat gewoon hetzelfde en doet het, het wel.Freemann schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 14:21:
[...]
ja zeker
nee ik zat even vaut met de ./
dacht dat deze ook in de Cron moest staan...
Er staat nu zoveel info..wat gaat er nu precies mis bij boekel?
@Boekel: misschien de sudo crontab -e leegmaken en eens proberen met crontab -e
Dan gaat als het goed is de upload naar PVOutput wel goed en krijg je alleen geen .csv files opgeslagen in je datamap
edit: Ik lees net iets over tabs ipv spaties in een crontab: cypher21 in "[Synology] Vraag en antwoord"
Zelf heb ik overigens gewoon de spatiebalk gebruikt, dus het lijkt me stug.
[ Voor 15% gewijzigd door Snowmiss op 29-03-2013 17:28 . Reden: iets over tabs en spaties ]
Ik log de Delta omvormer via mijn router.Verwijderd schreef op zondag 24 maart 2013 @ 14:09:
Hallo ik ben hier nieuw
Lex
Op de usb poort van mijn router zit een usb to rs485 converter.
Om de 5 min vraagt mijn router via een commando van 10 bytes de opbrengst van de dag op.
Dit antwoord stuur ik dan naar pvoutput.org. Daar wordt alles netjes bij gehouden en grafieken enzo van gemaakt. Met een app op mijn tablet kan ik dan de opbrengst grafiek en gegevens van de omvormer zien.
Dit werkt bijv. ook voor soladin en mastervolt omvormers, waar de opvraagcommando's bekend zijn.
Als je interesse hebt wil ik wel meer uitleg geven.
Ik heb na een tip van een collega m'n crontab iets aangepast zodat ie de output ook naar een logfile stuurt...
*/5 * * * * /home/pi/smaspot/smaspot.sh > /home/pi/temp/smaspot.log
En nu werkt het gewoon....
Ook output naar PVoutput.org werkt gewoon...
Wie het weet mag het zeggen...
*/5 * * * * /home/pi/smaspot/smaspot.sh > /home/pi/temp/smaspot.log
En nu werkt het gewoon....
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
| pi@pi ~/temp $ more smaspot.log SMAspot V2.0.4 Yet another tool to read power production of SMA solar inverters (c) 2012-2013, SBF (http://code.google.com/p/sma-spot) Commandline Args: -v -u -finq sunrise: 30/03/2013 06:22:00 sunset : 30/03/2013 19:10:00 Connecting to 00:80:25:25:EE:91 (1/10) Initializing... SMA netID=01 Serial Nr: 7D344397 (2100577175) BT Signal=75% Logon OK Local PC Time: 30/03/2013 09:40:03 Inverter Time: 30/03/2013 09:40:08 Time diff (s): -5 TZ offset (s): 3600 Device Name: SN: 2100577175 Device Class: Solar Inverters Device Type: SB4000TL-20 Software Version: 03.20.01.R Serial number: 2100577175 Device Status: OK Energy Production: EToday: 0.948kWh ETotal: 2479.297kWh Operation Time: 3599.69h Feed-In Time : 3394.11h DC Spot Data: String 1 Pdc: 0.349kW - Udc: 227.92V - Idc: 1.535A String 2 Pdc: 0.122kW - Udc: 184.23V - Idc: 0.669A AC Spot Data: Phase 1 Pac : 0.479kW - Uac: 223.43V - Iac: 2.147A Phase 2 Pac : 0.000kW - Uac: 0.00V - Iac: 0.000A Phase 3 Pac : 0.000kW - Uac: 0.00V - Iac: 0.000A Total Pac : 0.479kW Grid Freq. : 50.00Hz Current Inverter Time: 30/03/2013 09:40:08 Inverter Wake-Up Time: 30/03/2013 06:36:15 Inverter Sleep Time : 30/03/2013 09:40:11 ExportSpotDataToCSV() ******************** * ArchiveDayData() * ******************** startTime = 51561CF0 -> 30/03/2013 00:00:00 ExportDayDataToCSV() ********************** * ArchiveMonthData() * ********************** startTime = 51308A30 -> 01/03/2013 12:00:00 ExportMonthDataToCSV() PVOutputExport() OK 200: Added StatusDone. pi@pi ~/temp $ |
Verwijderd
Hallo
Wie heeft ervaring met de data logger van fp4all.com.
Maar ik kom er nog steeds niet achter hoe ik de boel moet aansluiten op mijn delta omvormer.
Kan ik de utp kabel rechtstreeks in de omvormer aan de pc aansluiten of moet er eerst nog een kastje tussen.De uitgang van de delta is rs485 over utp stekker.
Wie kan mij dit uitleggen.
Wie heeft ervaring met de data logger van fp4all.com.
Maar ik kom er nog steeds niet achter hoe ik de boel moet aansluiten op mijn delta omvormer.
Kan ik de utp kabel rechtstreeks in de omvormer aan de pc aansluiten of moet er eerst nog een kastje tussen.De uitgang van de delta is rs485 over utp stekker.
Wie kan mij dit uitleggen.
Ik weet het niet, maar fijn om te horen dat het werkt. Je kunt de output natuurlijk ook naar dev/null sturenboekel schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 09:41:
Ik heb na een tip van een collega m'n crontab iets aangepast zodat ie de output ook naar een logfile stuurt...
[ Voor 0% gewijzigd door Snowmiss op 30-03-2013 13:27 . Reden: tikfout ]
Hoi! (al laten wij hier de begroeting graag achterwegen
Er zullen vast mensen zijn met ervaring.Wie heeft ervaring met de data logger van fp4all.com.
Welke boel wil je aansluiten? De FP4all logger?Maar ik kom er nog steeds niet achter hoe ik de boel moet aansluiten op mijn delta omvormer.
UTP-kabel in de omvormer direct aan de PC en een kastje ertussen???Kan ik de utp kabel rechtstreeks in de omvormer aan de pc aansluiten of moet er eerst nog een kastje
tussen.
Verklaar je nader....
De Delta heeft volgens mij idd RS485 communicatie en vaak kan dit over over klemmen OF RJ11/45 verlopen. Welke stekker eraan zit, doet er niet toe.De uitgang van de delta is rs485 over utp stekker.
Heb mijn best gedaan, maar snap je post niet helemaal.Wie kan mij dit uitleggen.
@boekel;
Wat doet hij als je:
code:
1
| */5 * * * * /home/pi/smaspot/smaspot.sh > /home/pi/temp/smaspot.log |
veranderd in:
code:
1
| */5 * * * * /home/pi/smaspot/smaspot.sh |
Verwijderd
ik bedoel eigelijk kan ik de delta omvormer regstreeks aansluiten op mijn router of komt er nog een converter bij tussen.
En zo ja welke ben ik hier voor nodig.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2013 13:56 ]
Zou leuk als het het dan wel doet, dat was nl. ook mijn eerste idee (zie enkele posts hierbovenFreemann schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 13:37:
@boekel;
Wat doet hij als je:
code:
1 */5 * * * * /home/pi/smaspot/smaspot.sh > /home/pi/temp/smaspot.log
veranderd in:
code:
1 */5 * * * * /home/pi/smaspot/smaspot.sh
Zoals je zelf al gezegd hebt, maakt de Delta gebruik van RS485.Verwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 13:54:
ik bedoel eigelijk kan ik de delta omvormer regstreeks aansluiten op mijn router of komt er nog een converter bij tussen.
Je hebt iets nodig wat het RS485 protocol omzet naar iets wat je PC snapt.
Je kant dus niet zomaar een omvormer met een RJ11/12 aansluiting in een telefoon steken en hem laten bellen of een omvormer met RJ45(Ethernet in de volksmond) in het internet steken en zijn ding laten doen.
Wat je nodig hebt, ligt totaal aan wat je wil.
Wil je lekker makkelijk klaar zijn; kies vooral voor een FP4all of soortgelijks.
Wil EN kan je knutselen; pak een doe-het-zelf oplossing (heb geen idee of die er voor de Delta al zijn).
Vast staat wel dat je de omvormer niet zomaar in een router/hub/switch/etc kan steken en dat je dan klaar bent....
Verwijderd
Oke nu begin ik het te begrijpen, ik weet dat je van delta zelf ook een gateway kan kopen voor bijna €300,-
en de fp4all voor minder dan de helft.
Dus dat vindt ik een iets betere oplossing en goedkoper.
Ik ben eigenlijks ook wel benieuwd of de fp4all ook kan comminuseren met sunprofit.
Omdat ik dit programma nu ook gebruik voor mijn mastervolt soladin 600.
Ik vind het wel gemakkelijk dat alles mooi bijelkaar staat en niet overal wat.
Ik ben eigenlijks ook wel benieuwd of de fp4all ook kan comminuseren met sunprofit.
Omdat ik dit programma nu ook gebruik voor mijn mastervolt soladin 600.
Ik vind het wel gemakkelijk dat alles mooi bijelkaar staat en niet overal wat.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2013 16:42 ]
Bedenk wel dat je bij de FP4all altijd op FP4all aangewezen bent als het aankomt op ondersteuning.Verwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 16:37:
Oke nu begin ik het te begrijpen, ik weet dat je van delta zelf ook een gateway kan kopen voor bijna €300,-
Het is geen opensource oplossing en als Delta zijn firmware wijzigt en FP4all is niet meer daar, dan zit je zonder.
Maar het is,voor nu, wel gemakkelijkste oplossing.
Ik doe, samen met een andere programmeur, lekker bezig zijn met WebSolarLog.
Daarmee kunnen wij nu een aantal grote omvormer merken ontsluiten, maar helaas zit de Delta daar nog niet bij. Zou zo 1,2,3 ook niet weten hoe en of we dan kunnen/zullen gaan doen.
Daarmee kunnen wij nu een aantal grote omvormer merken ontsluiten, maar helaas zit de Delta daar nog niet bij. Zou zo 1,2,3 ook niet weten hoe en of we dan kunnen/zullen gaan doen.
Freemann schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 13:37:
@boekel;
Wat doet hij als je:
code:
1 */5 * * * * /home/pi/smaspot/smaspot.sh > /home/pi/temp/smaspot.log
veranderd in:
code:
1 */5 * * * * /home/pi/smaspot/smaspot.sh
Jaaa dat was het, de post van Snowmiss heb ik denk ik overheen gelezen...Snowmiss schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 15:13:
Zou leuk als het het dan wel doet, dat was nl. ook mijn eerste idee (zie enkele posts hierboven)
Er gaat nu een lampje branden, ik had staan ~/smaspot/blablabla, maar de crontab draait onder root dus vandaar dat er /home/pi/smaspot moest staan ipv ~/sma...
Bedankt!
haha, ik vond het al zo raar dat dat niet zou werken (@Snowmiss: vandaar mijn eigenwijze post)boekel schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 17:23:
[...]
[...]
Jaaa dat was het, de post van Snowmiss heb ik denk ik overheen gelezen...
Er gaat nu een lampje branden, ik had staan ~/smaspot/blablabla, maar de crontab draait onder root dus vandaar dat er /home/pi/smaspot moest staan ipv ~/sma...
Bedankt!
Mooi dat het werkt:)
@ Freeman
ik gebruik al SMAspot om de gegevens naar PVOutput te sturen.
Hoe kan ik SMAspot gebruiken in combinatie met websolarlog? ik heb de laatste trunk versie op mijn pc staan, maar kom er nog niet helemaal uit.
Moet ik een database aanmaken en iets dat de gegevens wegschrijft in deze database?
Hoe kan ik SMAspot gebruiken in combinatie met websolarlog? ik heb de laatste trunk versie op mijn pc staan, maar kom er nog niet helemaal uit.
Moet ik een database aanmaken en iets dat de gegevens wegschrijft in deze database?
Leuk dat je ermee aan de slag bent gegaan!FutureCow schreef op zondag 31 maart 2013 @ 17:08:
@ Freeman
Tja de handleiding zijn nog niet echt duidelijk en zijn een ondergeschoven kindje.
Op het moment werkt WSL alleen met SQLite, heb je dat geinstalleerd?
Zo ja, dan maakt WSL (als de rechten goed staan) zelf de DB aan met alle benodigde tabellen.
Als het goed is, kun je dan de admin in http://localhost/dirVanWSL/admin/ en log je in
Dan geef je in Advanced aan waar jouw SMA-spot geinstelleerd staat, bijv:
/home/pi/smaspot/./smaspot
Vervolgens maak je een Inverter aan in Inverters.
Bij de inverter deviceApi geef je aan dat deze inverter via SMAspot werkt.
En bij deviceType geeft je aan dat het een production device is.
Vervolgens maak je in de Inverter de Panels (string) aan.
Na het opslaan van de panels zal bij de inverter ook het vermogen getoond worden.
kun je hier iets mee?
daar kan ik zeker iets mee, maar ben er nog niet helemaal.
Er wordt in de database map een wsl.sdb aangemaakt. Maar volgens mij staan hier alleen de config informatie in?
Wordt er ergens iets gelogt om te kijken wat er wel of niet gebeurt?
als ik /script/wsl.sh run krijg ik:
/usr/bin/nohup: redirecting stderr to stdout
not running, starting
verder vind ik in /scripts/queueserver.log :
Could not open input file: server.php
zou je nog een stapje verder kunnen helpen?
(als dit teveel OT is dan kan het ook wel via DM/mail)
Er wordt in de database map een wsl.sdb aangemaakt. Maar volgens mij staan hier alleen de config informatie in?
Wordt er ergens iets gelogt om te kijken wat er wel of niet gebeurt?
not running, starting
verder vind ik in /scripts/queueserver.log :
zou je nog een stapje verder kunnen helpen?
Als de koppeling met SMAspot goed werkt, dan komt ook de data van de omvormer in de Inverter tabel te staan.FutureCow schreef op zondag 31 maart 2013 @ 19:16:
daar kan ik zeker iets mee, maar ben er nog niet helemaal.
Queueserver.log is de logging van de QueueServer (die handelt alle jobs af)
Dat is een "standaard" melding, die moeten we nog wegwerken.Wordt er ergens iets gelogt om te kijken wat er wel of niet gebeurt?
not running, starting
bestaat /scripts/server.php ?verder vind ik in /scripts/queueserver.log :
tja, zoals ik het nu een beetje zie is het net als SMA-spot, sma-get, FP4all, etc... gewoon een logging onderwerp en kunnen we het hier best bespreken. Anders is een apart topic misschien ook wel leuk/nuttig/gezelligzou je nog een stapje verder kunnen helpen?
Toch grappig hoe je over dingen heen kan lezen als je er zo hard naar op zoek bent. Kan je hier wat meer over vertellen en wil je jouw script delen?Dogooder schreef op vrijdag 05 oktober 2012 @ 14:56:
Ik laat het toch maar even weten, mochten er mensen zijn met vragen.
Ik heb het sinds vandaag voor elkaar om mijn Mastervolt XS2000 uit te lezen met een raspberry pi, de data op te slaan ineen MySQL database en een live upload naar pvoutput te generen.
Het data loggen van de Mastervolt naar de raspberry draait al een tijd stabiel. De live upload naar pvoutput lijkt goed te gaan, maar ik ben er nog niet helemaal zeker van. de API van pvoutput lijkt zo stabiel als de website zelf.
Dit alles is gerealiseerd met python, twee onafhankelijke python scripts draaien als daemon.
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=14146&sid=12008
Er zijn nog maar weinig mogelijkheden voor de mastervolt serie:
-Solget voor soladin
-mbsolget voor de xs3200 (geen idee of iemand dit op een ander type aan de praat heeft gekregen, zo ja misschien aardig voor de topicstart
-python script van zonnigdruten voor de xs2000 maar gebaseerd op een RS485 naar ethernet converter oplossing
En nog even meedelen dat dankzij de tip van Freemann om een CH340 RS485 kabel te kopen ik in ieder geval vanaf de rpi een goede connectie heb. Maar nu nog de data over kunnen halen..........
(koop nooit een mastervolt als je eenvoudig denkt te kunnen gaan loggen..........)
You're welcomeebk71 schreef op zondag 31 maart 2013 @ 21:10:
[...]
Toch grappig hoe je over dingen heen kan lezen als je er zo hard naar op zoek bent. Kan je hier wat meer over vertellen en wil je jouw script delen?
Er zijn nog maar weinig mogelijkheden voor de mastervolt serie:
-Solget voor soladin
-mbsolget voor de xs3200 (geen idee of iemand dit op een ander type aan de praat heeft gekregen, zo ja misschien aardig voor de topicstart
-python script van zonnigdruten voor de xs2000 maar gebaseerd op een RS485 naar ethernet converter oplossing
En nog even meedelen dat dankzij de tip van Freemann om een CH340 RS485 kabel te kopen ik in ieder geval vanaf de rpi een goede connectie heb. Maar nu nog de data over kunnen halen..........
(koop nooit een mastervolt als je eenvoudig denkt te kunnen gaan loggen..........)
De CH340 zijn geweldig in combinatie met de RaspberryPi
Laatst nog 1 besteld voor een Tweaker(had geen PayPal) en die bij hem laten bezorgen
Wij kunnen de Mastervolt aansluiten op WSL, maar dan hebben we iemand nodig met een mastervolt die daarbij kan en wil helpen.
Helpen wil ik zeker, wat moet ik kunnen?Freemann schreef op zondag 31 maart 2013 @ 21:51:
[...]
You're welcome![]()
De CH340 zijn geweldig in combinatie met de RaspberryPi![]()
Laatst nog 1 besteld voor een Tweaker(had geen PayPal) en die bij hem laten bezorgen![]()
Wij kunnen de Mastervolt aansluiten op WSL, maar dan hebben we iemand nodig met een mastervolt die daarbij kan en wil helpen.
Je hebt een Mastervolt toch?
Zo ja, welke software gebruik je om de omvormer te benaderen en kun je mij (via DM of Mail) voorbeeld data sturen van de output van deze software?
Je kunt rs485 nooit op een lan poort van je router aansluiten.Verwijderd schreef op zaterdag 30 maart 2013 @ 13:54:
Je kunt een USBnaar rs485 adapter gebruiken om de omvormer uit te lezen.
Ga ik doen!Freemann schreef op zondag 31 maart 2013 @ 22:08:
[...]
Je hebt een Mastervolt toch?
Zo ja, welke software gebruik je om de omvormer te benaderen en kun je mij (via DM of Mail) voorbeeld data sturen van de output van deze software?
Afgezien van hoe je de data uitleest, maar er is wel degelijk een rs485 naar ethernet converter. Dan ontvang je data op een ip adres i.p.v. Een com poort.Millerman schreef op zondag 31 maart 2013 @ 23:24:
[...]
Je kunt rs485 nooit op een lan poort van je router aansluiten.
Je kunt een USBnaar rs485 adapter gebruiken om de omvormer uit te lezen.
ik heb bij advanced alleen /home/me/smaspot/ ./SMAspot toegevoegdFreemann schreef op zondag 31 maart 2013 @ 20:27:
Als de koppeling met SMAspot goed werkt, dan komt ook de data van de omvormer in de Inverter tabel te staan.
Queueserver.log is de logging van de QueueServer (die handelt alle jobs af)
ik heb ondertussen een nieuwe install gedaan (met install.php)Dat is een "standaard" melding, die moeten we nog wegwerken.
bestaat /scripts/server.php ?
volgens mij werkt het nu, alleen zijn er voor vandaag nog geen gegevens... morgen maar even kijken of er wat uit komt rollen!
[ Voor 38% gewijzigd door FutureCow op 01-04-2013 00:54 ]
Verwijderd
Hier ook zoiets qua documentatie-stroom (stoffige hoed niet kunnen checken)hansdegit schreef op maandag 16 april 2012 @ 13:17:
[...]
Met de hulp van een man met stoffige hoed en lange regenjas ben ik achter het tcp protocol van de Kostal gekomen. Het was even programmeren, maar ik denk dat ik er wel redelijk in geslaagd ben.
Dank aan Hans voor zijn code, ik heb inmiddels wat ik wilde weten uit mijn Piko8.3. Zodra ik de logging verder op orde heb, zal dit live zijn op http://www.whizzweb.nl/zonpv.grafieken
Inmiddels deze output d'r uitrollen:
Array
(
[DC_Power] => 345
[AC_Power] => 303
[Efficiency] => 87.83
[PV_Today] => 469
[PV_Total] => 841.402
[Irradiation] => 47
[Temp_Module] => 1.2
[Temp_Ambient] => 3.0
)
Volgende stap is per 5 min. actualiseren in de mijn database, mooie(re) grafiekjes maken, enz. Maar nu eerst een paaseitje
En werkt het?FutureCow schreef op maandag 01 april 2013 @ 00:20:
[...]
ik heb bij advanced alleen /home/me/smaspot/ ./SMAspot toegevoegd
[...]
ik heb ondertussen een nieuwe install gedaan (met install.php)
volgens mij werkt het nu, alleen zijn er voor vandaag nog geen gegevens... morgen maar even kijken of er wat uit komt rollen!
Als het niet werkt, download dan van SourceForge het volledige pakket(niet met installer). Update daarna naar de nieuwste experimentele trunk en kijk wat hij dan doet.
Goed bezig.Verwijderd schreef op maandag 01 april 2013 @ 09:37:
[...]
Hier ook zoiets qua documentatie-stroom (stoffige hoed niet kunnen checken)![]()
Dank aan Hans voor zijn code, ik heb inmiddels wat ik wilde weten uit mijn Piko8.3. Zodra ik de logging verder op orde heb, zal dit live zijn op http://www.whizzweb.nl/zonpv.grafieken
Inmiddels deze output d'r uitrollen:
Array
(
[DC_Power] => 345
[AC_Power] => 303
[Efficiency] => 87.83
[PV_Today] => 469
[PV_Total] => 841.402
[Irradiation] => 47
[Temp_Module] => 1.2
[Temp_Ambient] => 3.0
)
Volgende stap is per 5 min. actualiseren in de mijn database, mooie(re) grafiekjes maken, enz. Maar nu eerst een paaseitje
Ik wil met nadruk stellen dat ik alles te danken heb aan een medetweaker wiens naam ik niet kan noemen. Ik loop dus wel een beetje met andermans veren te pronken.
Ja het werkt!Freemann schreef op maandag 01 april 2013 @ 09:58:
[...]
En werkt het?
Als het niet werkt, download dan van SourceForge het volledige pakket(niet met installer). Update daarna naar de nieuwste experimentele trunk en kijk wat hij dan doet.
Alleen krijg ik bij efficiëntie een getal rond de 180! En als ik het zelf uitreken kom ik tussen de 95-96%
http://server.fhettinga.nl/wsl/
topFutureCow schreef op maandag 01 april 2013 @ 12:06:
[...]
Ja het werkt!
Alleen krijg ik bij efficiëntie een getal rond de 180! En als ik het zelf uitreken kom ik tussen de 95-96%
http://server.fhettinga.nl/wsl/

Wat eff. betreft;
Gebruik je SMA-get of SMAspot?
[edit]
zie in Overige dat je SMAspot gebruikt. Dan zit er een bugje in de code, ik ga is even kijken
Zie in de legenda ook de slimmeMeter lijnen, maar geen lijnen in de graph zelf. Heb je een slimmeMeter in de admin geconfigureerd?
[ Voor 12% gewijzigd door Freemann op 01-04-2013 12:16 . Reden: zie het al:) ]
ik heb geen slimmemeter...
en ik gebruik SMAspot
en ik gebruik SMAspot
Dan zit er een (ook) bugje in de code voor de graph.FutureCow schreef op maandag 01 april 2013 @ 12:16:
ik heb geen slimmemeter...
en ik gebruik SMAspot
Ga ik naar kijken
Als het goed is,is de efficiency bug opgelost (via Admin::Update even de laatste Trunk binnenhalen
[ Voor 18% gewijzigd door Freemann op 01-04-2013 12:22 ]