Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dank voor al je feedback! Ben er nu wel helemaal uit eigenlijk, 12x300Wp en de Power-one PVI 3.6 - volgens mij moet dat prima gaan werken. Zowel opwekkingswijs als logwijs met de raspberry pi!
Het zal wel weer even duren voor het er ligt, maar als alles draait laat ik natuurlijk weten hoe het presteert
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
klinkt netjes! Op welke windrichting en onder welke hoek komen de panelen te staan?coyote1980 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 14:45:
[...]
Dank voor al je feedback! Ben er nu wel helemaal uit eigenlijk, 12x300Wp en de Power-one PVI 3.6 - volgens mij moet dat prima gaan werken. Zowel opwekkingswijs als logwijs met de raspberry pi!
Het zal wel weer even duren voor het er ligt, maar als alles draait laat ik natuurlijk weten hoe het presteert
Wanneer moet het geheel operationeel zijn?
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Steca's zitten nu elk los op een stopkontakt, er is nog ruimte voor eventueel een 4e Steca, die kan tussen nummer 2 en 3 in.

Meterbordje met 4 DIN meters. Van links naar rechts:
Gridfit, Steca300, Steca500-2, Steca500-1. Nadeel van de Schellcount en Voltcraft meters is dat de aansluitingen precies andersom zitten. Zowel fase als nul zitten andersom maar ook S0+ en S0-. Gelukkig zitten de S0 aansluitingen wel allemaal in 1 lijn onderaan.
Daarvoor gebruik ik een CAT5 kabel. oranje/oranjewit paar is 12V, de andere 4 zichtbare aders zijn de S0- puls draden terug naar de Arduino.

Hier zijn de verschillende aansluitingen goed te zien:

Ik vrees alleen dat ik, ondanks alle voorbereidingen, de S0- draden niet goed heb aangesloten. Ik krijg pulsen in een andere frequentie binnen dan verwacht. De Steca300 is veel aktiever dan de 500. Die zitten dus vermoedelijk andersom.
Ik heb alleen zon/veel licht nodig om per stekker te testen of de juiste S0 interface wordt aangesproken op de Arduino. Er ligt alleen nu sneeuw op de panelen. bah.
Edit:
Fout gevonden. Twee kabels omgedraaid, Steca300 <--> Steca500. Dat is nu opgelost. Ik heb mijn testkabel nog eens gepakt en een aantal pulsen gesimuleerd. Met de debug interface die ik heb ingebouwd in de sketch kon ik nu achterhalen wat er mis ging.
Op htp://graphs.familie-kleinman.nl heb ik nu alle Steca's los aan de monitor hangen
[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 10-03-2013 15:24 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Zie mijn sig.
[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 12-03-2013 23:50 ]
Was je hier nog verder mee gekomen?hansdegit schreef op maandag 04 maart 2013 @ 13:24:
Kan iemand hier iets van maken? Ik heb zojuist iets gelezen over big-endian, little-endian, heb vroeger nog wel wat assembler geprogrammeerd, maar met deze berichten kan ik niet zoveel:
Dat cyrillische schrift na de timestamp is het datapakketje wat over de lijn gaat.
[...]
Als ik het nu bekijk zie ik al patronen welke regelmatig herhaald worden.
Een juiste Terminal programma eraan welke de binaire waarde als hex laat zien en eventueel de baudrate een stapje omhoog of omlaag en je bent er volgens mij al.
De waarden welke in het protocol staan weet je ongeveer want die komen uit de API.
Langzaam de bekende waardes invoeren en voor je het weet ben je klaar.
Guus heeft me in contact gebracht met een andere klant van hem die ook Tigo gebruikt. Misschien dat we samen iets kunnen bereiken.
Ik begrijp dat de API iets anders is, maar dit is wel de leesbare variant van informatie die ooit eens over het RS485 netwerk getransporteerd is. Deze informatie heb is heel handig/onmisbaar bij het uitpluizen van het protocol.hansdegit schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 09:21:
Nee, die API is iets heel anders;..
Door de richtings informatie [R]/[T] welke in je post stond dacht ik dat de informatie via een PC naar Tigo verzonden wordt (en je echt realtime data tot je beschikking had).
Als ik het overzicht zie dan stuurt de MMU unit de informatie van Gateway direct door naar Tigo.
MMU heeft geen rechtstreeks contact met de panelen, dus alle meetinformatie MOET uit de gateway komen.
Communicatie tussen Gateway een MMU (RS485) had je al een (onleesbaar) stukje van getoont (verklaart niet wie R en T bepaald heeft)
Als je de manual van de MMU doorleest zie je dat je realtime beschikbaar hebt over (ten minste): Signal, Voltage en Power van elk paneel. Deze informatie wordt dus van elk paneel regelmatig over het procol verstuurd. (geschat minimaal 3 x 2bytes x aantal panelen + overhead)
Tijdens de init fase wordt er extra informatie verzonden maar dat is nu niet van belang.
Indien je zelf nog aan de gang wilt: RS485 omvormer aansluiten en op de PC bv het programma "SerialMon"
gebruiken. Gratis voor niet commercieel gebruik (www.serialmon.com V 1.5.0.0)
baudrate moet je gokken maar ik zou beginnen met 9600, 8 databits, geen parity en 1 stop.
Edit: bovengenoemde baudrate instellingen zijn correct voor de Tigo Energy Management Unit (MMU)
[ Voor 3% gewijzigd door W.Wonderland op 13-03-2013 14:47 ]
Wat je zag was een log van een Moxa nPort 6150. Da's het apparaat dat de rs 485 naar tcp doorstuurt.W.Wonderland schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 13:04:
[...]
Ik begrijp dat de API iets anders is, maar dit is wel de leesbare variant van informatie die ooit eens over het RS485 netwerk getransporteerd is. Deze informatie heb is heel handig/onmisbaar bij het uitpluizen van het protocol.
Door de richtings informatie [R]/[T] welke in je post stond dacht ik dat de informatie via een PC naar Tigo verzonden wordt (en je echt realtime data tot je beschikking had).
Als ik het overzicht zie dan stuurt de MMU unit de informatie van Gateway direct door naar Tigo.
MMU heeft geen rechtstreeks contact met de panelen, dus alle meetinformatie MOET uit de gateway komen.
Communicatie tussen Gateway een MMU (RS485) had je al een (onleesbaar) stukje van getoont (verklaart niet wie R en T bepaald heeft)
[...]
De baudrate settings kloppen voor de auxiliary RS 485 port. Voor de poort waar de gateways op aangesloten zijn, zijn geen gegevens bekend (maar misschien weet je meer dan ik?).Indien je zelf nog aan de gang wilt: RS485 omvormer aansluiten en op de PC bv het programma "SerialMon"
gebruiken. Gratis voor niet commercieel gebruik (www.serialmon.com V 1.5.0.0)
baudrate moet je gokken maar ik zou beginnen met 9600, 8 databits, geen parity en 1 stop.
Edit: bovengenoemde baudrate instellingen zijn correct voor de Tigo Energy Management Unit (MMU)
Zo'n maximizer heeft alleen maar analoge onderdeeltjes aan boord, voor zover ik weet. Op commando laat -ie een deel van de stroom langslopen. De hoeveelheid stroom die -ie onbelast moet doorlaten wordt iedere twee seconden aan hem verteld. Verder weet de maximizer spanning en temp. Ik heb sterk het vermoeden dat de maximizer alleen maar iets vertelt over stroom, spanning en temp. De management unit kan daar nl. alles uit berekenen. Maarja, wat geeft zo'n maximizer door? De waarde van een weerstand?
Volgens mij is juist die info die aan het begin wordt verzonden wél van belang. Ik heb het idee dat de gateway dan een lijstje doorkrijgt van serienummers van maximizers (of een ander ID, wat is bij Zigbee een identifier?)
Vragen, vragen...
Werkt serialmon ook bij een RS 485 poort die via tcp/ip ontsloten wordt?
[ Voor 40% gewijzigd door hansdegit op 13-03-2013 15:19 ]
Mijn fout, beide zijn mogelijk gelijk maar ik had de aux poort over het hoofd gezien.hansdegit schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 15:08:
[...]
De baudrate settings kloppen voor de auxiliary RS 485 port.
[...]
Van de paar foto's die ik heb gezien, een beetje vermogens electronica, een dikke spoel (DC/DC), een uC of DC/DC IC en uiteraard een RF moduleZo'n maximizer heeft alleen maar analoge onderdeeltjes aan boord, voor zover ik weet.
Uiteindelijk maakt het niet uit wat er doorgegeven wordt zodra je kan zien dat er een verband lijkt te bestaan door tussen de waardes via de api (of in de MMU) zelf dan is die onbekende factor ook te vinden.Op commando laat -ie een deel van de stroom langslopen. De hoeveelheid stroom die -ie onbelast moet doorlaten wordt iedere twee seconden aan hem verteld. Verder weet de maximizer spanning en temp. Ik heb sterk het vermoeden dat de maximizer alleen maar iets vertelt over stroom, spanning en temp. De management unit kan daar nl. alles uit berekenen. Maarja, wat geeft zo'n maximizer door? De waarde van een weerstand?
Uiteraard is uiteindelijk deze informatie wel van belang maar de eerste stap is een leesbaar protocol zien.Volgens mij is juist die info die aan het begin wordt verzonden wél van belang. Ik heb het idee dat de gateway dan een lijstje doorkrijgt van serienummers van maximizers (of een ander ID, wat is bij Zigbee een identifier?)
Als alle panelen 100W opwekken en je kan op een of andere manier die 100W herkennen dan is in een later stadium zeker uit te vinden hoe er bepaald wordt wat er bij wie hoort.
Bijna zeker van niet.Werkt serialmon ook bij een RS 485 poort die via tcp/ip ontsloten wordt?
Voor jouw TCPIP-RS485 unit zou ik RealTerm gebruiken (http://realterm.sourceforge.net/) deze ondersteunt diverse netwerk protollen zoals telnet welke ook door de Moxa nPort 6150 ondersteund wordt.
als je tijdelijk een RS485/RS232 zoekt en het lukt niet op andere manieren ik zit +/-15km onder je
You lost me there. Ik heb geen electronica opleiding gevolgd, maar HEAO....Wat is een uC?W.Wonderland schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 16:55:
[...]
Van de paar foto's die ik heb gezien, een beetje vermogens electronica, een dikke spoel (DC/DC), een uC of DC/DC IC en uiteraard een RF module
Tuurlijk, alleen: ik had zooo weinig aanknopingspunten en zag zo weinig herkenning...Laat staan een verband.[...]
Uiteindelijk maakt het niet uit wat er doorgegeven wordt zodra je kan zien dat er een verband lijkt te bestaan door tussen de waardes via de api (of in de MMU) zelf dan is die onbekende factor ook te vinden.
[...]
O ja, de andere kant van het kanaal, toch?[...]
Voor jouw TCPIP-RS485 unit zou ik RealTerm gebruiken (http://realterm.sourceforge.net/) deze ondersteunt diverse netwerk protollen zoals telnet welke ook door de Moxa nPort 6150 ondersteund wordt.
als je tijdelijk een RS485/RS232 zoekt en het lukt niet op andere manieren ik zit +/-15km onder je
Mijn werkwijze was:
- Wireshark aanzetten
- met putty een raw session openen naar de nPort. Toen begon het geheel te lopen.
Vervolgens heb ik de datapakketjes uit de Wireshark capture proberen te begrijpen. Toen haakte ik af...
Waarin verschilt realterm van Putty?
Ik beschik over de volgende hardware:
Mastervolt sunnymaster xs2000
2x prolific rs485 USB kabel
HP T5720 (windows xp, geen embedded)
TonidoPlug 2 (debian squeeze)
Raspberry B (raspbian wheezy)
Qnap 119P II
Ik ben bekend met de scripts solget, mbsolget, sunmasterPY maar dat script werk is niet
mijn sterkste kant en de makers kunnen mij natuurlijk niet onbeperkt ondersteunen.
Maar ik vind het te makkelijk(en "kostbaar") om bv. een logger van fp4all aan te schaffen.
Ongeveer een jaar geleden ben ik al begonnen met solget om de logging op een synology aan
de praat te krijgen, dit werd vervolgens een tonidoplug, toen een qnap en toen de rpi.
(ja, die plug is te koop, daar had ik gewoon meteen een qnap voor moeten kopen).
Maar op alle linux beestjes ging het fout, of door het ontbreken van de pl2303 module of
juiste versie of mij andere onbekende oorzaken, maar gezien het aantal mensen wat worstelt
met die rs485 usb kabels op verschillende hardware en linux versies is dat niet zo gek.
1 van de prolific kabels werkt gewoon op de T5720 met masterlog van mastervolt.
Notabene nog een nieuwe prolific kabel gekocht en juist deze lijkt zelfs niet onder windows te werken.
Nu heb ik volgens mij nog 2 keuzes:
1. De optie van sunmasterpy(zonnigdruten) volgen met een rs485 naar tcp/ip converter
adapter maar hij gebruikt een arduino, ik wil dit draaien op de rpi of qnap, ik ga geen
arduino kopen. Maar da's dus geen 1 op 1 situatie en de converter die hij gebruikt lijk
ik niet te kunnen kopen(maar 1 bedrijf gevonden en die levert niet aan particulieren) en
dan ga ik voor een ebay model waarvan maar de vraag is of die hardware betrouwbaar is.
2. Wachten totdat er een script voorbij komt wat o.a. mijn omvormer, de rpi en rs485
tcp/ip converter ondersteund én door meerdere mensen (bijna)probleemloos wordt gebruikt
(maar da's misschien een utopie).
Heb ik nog andere keuzes? En ik wil graag voor optie 1 gaan maar is zo'n converter wel een
goede beproefde methode op linux? Daarover kan ik niet heel veel vinden.
Heeft ook een mastervolt en een rpi voor de logging.
[ Voor 45% gewijzigd door Freemann op 13-03-2013 23:00 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Ja, da's het mbsolget script en gebaseerd op het gebruik van een rs485 usb kabel.Freemann schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 22:57:
Kijk eens op: http://zon.mbsoft.nl
Heeft ook een mastervolt en een rpi voor de logging.
Voor mij geen optie meer. Of er moet iemand een waterdichte oplossing en/of bruikbare testmethode hebben om er achter te komen wat er met die usb kabels aan de hand is. Zijn waarschijnlijk meer mensen blij mee.
Ik heb ooit bij dealextreme een rs485 kabel gekocht voor weinig en die werkte.
Wat er met de huidige mbsolget versie waarschijnlijk simpelweg fout gaat, is de checksum berekening. (Dat gaat ook mis met de soladin in dat script)
Ik weet niet zeker of dat voor alle sunmasters fout gaat overigens. Wat je het beste kan doen is heel simpel een controle met ledjes erop zetten. (Of breakout boxje of hoe heten die dingen) Ledje op de TX en ledje op de RX. Dan zie je gewoon of er na het verzenden van een request (knipper op de TX) ook een reply terugkomt (knipper op de RX)
Zie je wel een TX maar geen RX dan is het verzonden commando niet goed, wel een RX dan gaat het in de naverwerking fout.
Dat was ook de reden van de ledjes in de Sol-Link (Zie www.solget.nl) ledjes die ik een tijd geleden produceerde (maar vanwege stijgende vraag en dalende vrije tijd mee gestopt ben) Die ledjes zijn feitelijk onmisbaar in de initiële opzet.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Da's mooi. Maar ik vraag mij sterk af wat de foutmarge is bij het gebruik van die usb kabel, oftewel is dat nóg wel de juiste weg? Jij hebt toch ook een foute ervaring met die kabels?Mistraller schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 01:12:
mbsolget ben ik nu aan het reviewen in elk geval, want er zitten een aantal bugs in waardoor de soladin versie niet meer blijkt te werken. Hiermee ga ik in elk geval aan de slag en ook ga ik dan support inbakken voor de andere sunmaster versies.
En ik heb bewust een 2e aangeschaft en daar kan ik nu voor 99,9% zeker van zeggen dat die 2e niet goed is. De 1e kabel ziet meteen de omvormer, de 2e gewoon niet, ook al wordt deze kabel wel herkend, beiden getest onder windows.Ik heb ooit bij dealextreme een rs485 kabel gekocht voor weinig en die werkte.
Daarvoor is waarschijnlijk ook die berekening bedoelt die op mbsoft.nl staat?Wat er met de huidige mbsolget versie waarschijnlijk simpelweg fout gaat, is de checksum berekening. (Dat gaat ook mis met de soladin in dat script)
Ik stel je input echt op prijs, maar ik ben eigenlijk pas bij stap 1, en dat is of de hardware goed functioneert.Ik weet niet zeker of dat voor alle sunmasters fout gaat overigens. Wat je het beste kan doen is heel simpel een controle met ledjes erop zetten. (Of breakout boxje of hoe heten die dingen) Ledje op de TX en ledje op de RX. Dan zie je gewoon of er na het verzenden van een request (knipper op de TX) ook een reply terugkomt (knipper op de RX)
Zie je wel een TX maar geen RX dan is het verzonden commando niet goed, wel een RX dan gaat het in de naverwerking fout.
Bijvoorbeeld met minicom geprobeerd te testen en daar kan ik ook weer geen duidelijk verhaal over vinden hoe je (met welke commando's) de kabel zelf kan testen, en dus goed geïnitialiseerd wordt, want hij blijft nu offline aangeven. Heel vroeger heb ik nog gespeeld met 1200 baud modempjes, maar hiermee?
Het modem moet toch eerst online(aan) zijn en dan pas de communicatie opstarten?
microcontroller (Wiki:Een microcontroller (afgekort μc) is een microprocessor die wordt gebruikt om elektronische apparatuur te besturen.)hansdegit schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 19:20:
[...]
You lost me there. Ik heb geen electronica opleiding gevolgd, maar HEAO....Wat is een uC?
[...]
Inderdaad aan de goede kant zoals eric-pvt dat schreef.O ja, de andere kant van het kanaal, toch?
Prima werkwijze!Mijn werkwijze was:
- Wireshark aanzetten
- met putty een raw session openen naar de nPort. Toen begon het geheel te lopen.
Vervolgens heb ik de datapakketjes uit de Wireshark capture proberen te begrijpen. Toen haakte ik af...
Alleen in dit eenvoudige geval zou ik Wireshark niet gebruiken omdat deze onnodig ingewikkeld kan zijn.
Voor dit soort simpele analyse gebruik ik altijd SmartSniff, zeer klein'(<100kB), simpel, één file en hoeft niet geinstalleerd te worden. (http://www.nirsoft.net/utils/smsniff.html)
Ik neem aan dat je de geposte output vanuit putty kwam. Met Smartsniff zou je dezelfde informatie in ascii en hexadecimaal moeten zien en dat is wat er nodig is. (displaymode: hex dump & display capture time )
realterm kan ook hex e.d. weergeven (geen ervaring icm telnet) maar aangezien je al met Wireshark icm Putty werkte zou ik alleen Wireshark door SmartSniff vervangen en realterm vergeten.Waarin verschilt realterm van Putty?
Data zoals je eerste log afgevangen met SmartSniff (hexadecimaal zichtbaar) zal al veel meer informatie (kunnen) prijsgeven.
[ Voor 4% gewijzigd door W.Wonderland op 14-03-2013 13:10 ]
1. PL2303 worden MASSAAL nagemaakt
2. Nagemaakt PL2303 werken niet of slecht
----- zie voor bovenstaande de waarschuwing van de fabrikant
----- http://www.prolific.com.t...FileID=133&pcid=85&Page=0
3 Er wordt in het geval van de RaspberryPi veel gekozen voor de PL2303 omdat een goed verkrijgbare chipset is en goed kan werken op de Rpi. Echter door Punten 1 en 2 krijgt de Rpi en de PL2303 een slechte naam
4. FTDI kunnen goed werken op x86 systemen, maar werken niet tot nauwelijk op de Rpi
5. FTDI moet je in het geval van de Rpi dus vermijden en dus ben je weer op de PL2303 aangewezen
6. Mijn ervaring is dat CH340T chipset (zie Ebay) een goed alternatief is die zo ie zo goed werkt op de Rpi.
http://www.ebay.com/itm/U...Win7-2-in-1-/110869633971
Deze heeft ook nog eens 2 ledjes voor de RX en TX
Mijn PowerOne heb ik vanaf dag 2 kunnen loggen en draait sindsdien zonder problemen. Dit terwijl ik alleen maar klaagzang hoor over RS485, Rpi, etc.
Oftewel;
In het geval van een Rpi:
Koop een dure PL2303 converter van een gerenommeerde fabrikant OF koop CH340T en vermijd de FTDI chipset
In het geval van een x86 systeem:
Koop een dure PL2303/FTDI converter van een gerenommeerde fabrikant OF koop CH340T
[ Voor 10% gewijzigd door Freemann op 14-03-2013 17:09 ]
Je bedoelt hier de CH340T?Freemann schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 13:05:
6. Mijn ervaring is dat CH410T chipset (zie Ebay) een goed alternatief is die zo ie zo goed werkt op de Rpi.
http://www.ebay.com/itm/U...Win7-2-in-1-/110869633971
Deze heeft ook nog eens 2 ledjes voor de RX en TX
Hier heb ik echt wat aan
Jij bent niet dezelfde freemann die op het raspberry forum meld zowel met de 340 als pl2303 problemen te hebben?
[ Voor 15% gewijzigd door ebk71 op 14-03-2013 16:44 ]
Klinkt knullig, maar post redelijk veel en weet soms niet meer wat ik waar post
Mijn ervaring met de CH340T is (erg) goed.
Heb nu 2 rpi's draaien met deze converter en dat werkt als een trein.
Hier: http://www.raspberrypi.or...4&t=8010&p=156675#p156675Freemann schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 17:13:
Waarschijnlijk was/ben ik dezelfde. Weet je waar ik dat gepost heb?
Klinkt knullig, maar post redelijk veel en weet soms niet meer wat ik waar post
Mijn ervaring met de CH340T is (erg) goed.
Heb nu 2 rpi's draaien met deze converter en dat werkt als een trein.
Lag de uiteindelijke oorzaak bij de pl2303 of was het ondersteuning in de kernel?
ooo das alweer een "oudje"ebk71 schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 17:59:
[...]
Hier: http://www.raspberrypi.or...4&t=8010&p=156675#p156675
Lag de uiteindelijke oorzaak bij de pl2303 of was het ondersteuning in de kernel?
Maarre ik heb al de PL2303 converters van Ebay, DX.com,etc de deur uitgedaan.
Ik werk nu met een CH340T voor de PowerOne en een SiteCom CN104 voor de slimmemeter.
Dat werkt tot op heden super.
De SiteCom heeft, zover ik weet, ook een pl2303 aanboord. Op basis van die ervaring zou je kunnen concluderen dat het meer en deel van de goedkope PL2303 converter gewoon rotzooi is. Mijn SiteCom werkt al s een trein net als de CH340T die een prikkie kost
Kortom;
Heb je een Rpi, wil je RS485 gebruiken, koop een "dure" PL2303 van een gerenommeerd merk OF een CH340T en laat de FTDI link liggen!
[ Voor 6% gewijzigd door Freemann op 14-03-2013 18:54 ]
Ondertussen zijn bij mij de Samil Powers gearriveerd en is er één werkend. (de andere panelen moeten nog geinstalleerd)Freemann schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 18:53:
[...]
ooo das alweer een "oudje"
Maarre ik heb al de PL2303 converters van Ebay, DX.com,etc de deur uitgedaan.
Ik werk nu met een CH340T voor de PowerOne en een SiteCom CN104 voor de slimmemeter.
Dat werkt tot op heden super.
De SiteCom heeft, zover ik weet, ook een pl2303 aanboord. Op basis van die ervaring zou je kunnen concluderen dat het meer en deel van de goedkope PL2303 converter gewoon rotzooi is. Mijn SiteCom werkt al s een trein net als de CH340T die een prikkie kostFTDI krengen zijn gewoon een probleem op de Rpi, al heb ik laatst begrepen dat de Rpi nu wel "redelijke" onderstuening heeft voor deze chipsets. Maar dan nog is het de vraag welke serie(s) er worden ondersteund (FTDI heeft er "een paar";) )
Kortom;
Heb je een Rpi, wil je RS485 gebruiken, koop een "dure" PL2303 van een gerenommeerd merk OF een CH340T en laat de FTDI link liggen!
Nu heeft, zoals al eerder aangegeven beide omvormers RS232 en RS485. Wil ik ze beide kunnen uitlezen dan moet ik de ene omvormer met de andere verbinden via RS485 straight (volgens het manual)
Vervolgens zou ik op de tweede RS485 uitgang een kabel moeten aanbrengen naar de Solarlog.
Dat laatste (de Solarlog) wil ik niet doen want dat ding kost meer dan 300 euro
Nu heeft Samil een programma voor de PC om de data te laten zien (Samil Power Browser). De omvormer moet dan via RS232 of Ethernet aangesloten worden.
Liefst wil ik de data ook versturen naar pvoutput of iets dergelijks (bijvoorbeeld: http://www.zonnestroomopbrengst.eu/anlage/map)
Hoe kan ik nu het beste de omvormers aansluiten?
Zoiezo neem ik aan de ene aan de andere met de RS485, en dan via RS485 verder of via de RS232 (kan ik dan beide uitlzezen??)
En dan: Rs485 naar RS232 converter en aansluiten op de PC via de com poort?
Hoe krijg ik de data dan op het net?
De RPi lijkt me ook wel wat maar ik heb daar geen verstand van en ik begrijp dat dan eerst de data ontgonnen moet worden. Is dit al door iemand gedaan? Kan ik dat zelf?
Dan heb ik nodig zover ik het begrijp: RS485 naar USB converter met juiste chipset
kun je wat specifieker zijn? Hoe werkt dat met scripts en moet ik dan eerst converteren naar USB?izdp schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 16:26:
Ik heb alleen een rs232 en die is te lezen. Met een serieel -usb . En ja daar zijn scripts voor. In Perl heb ik begrepen. Te vinden op pvoutput en op whirlpool.au.
Ik heb die Tigo management unit net even opengehaald. Het is idd een microcontroller, een Atmel AT91SAM9260. Het ding heeft ethernet, 2 usb poorten en een 9 pins d-poort (ik vermoed rs 232). En natuurlijk rs485 (2x).W.Wonderland schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 13:02:
[...]
microcontroller (Wiki:Een microcontroller (afgekort μc) is een microprocessor die wordt gebruikt om elektronische apparatuur te besturen.)
[...]
Verder heb ik gewoon een gut-feeling dat dat ding een embedded Linux aan boord heeft. Ik heb daar geen argumenten voor, overigens.
Mèh. Nee hoor, ik kan er nog steeds niets van maken. Dit is een snip vanaf het bootem van de Tigo. Ik zou iets verwachten van gateway serienummers oid. Niets van dat alles....(sorry voor de dump)Voor dit soort simpele analyse gebruik ik altijd SmartSniff, zeer klein'(<100kB), simpel, één file en hoeft niet geinstalleerd te worden. (http://www.nirsoft.net/utils/smsniff.html)
Ik neem aan dat je de geposte output vanuit putty kwam. Met Smartsniff zou je dezelfde informatie in ascii en hexadecimaal moeten zien en dat is wat er nodig is. (displaymode: hex dump & display capture time )
[...]
Data zoals je eerste log afgevangen met SmartSniff (hexadecimaal zichtbaar) zal al veel meer informatie (kunnen) prijsgeven.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
| 00000000 D2 65 D0 FF 77 E7 7F E5 F6 FE D3 FE CF EF FF DE .e..w.. ........ 00000010 DB ED E6 A7 E7 ED 6F 9E 27 B6 70 D2 BE DB F3 DD ......o. '.p..... 00000020 D9 DB 6D F5 EB BD 9B 19 D0 FF C3 FE D2 0C 06 D0 ..m..... ........ 00000030 FF 77 E7 3C BA 33 ED FE D6 F6 7E B6 EA CF 9E 73 .w.<.3.. ..~....s 00000040 7D BE 9F D3 A7 FB 4F A7 C6 CF 4F BD FA 19 79 65 }.....O. ..O...ye 00000050 1F FB DE 7B BB 9D BB FE D2 2F F0 D0 BF EF FC BB ...{.... ./...... 00000060 EE EB BE BD F9 6D DB 4F 6B CB B9 5B D9 93 D2 97 .....m.O k..[.... 00000070 DB 32 D0 FF CB FE D2 2F F0 D0 BF EF FC BB FC 7B .2...../ .......{ 00000080 EE EB DF EB C9 6D DB 4F 6B CB B9 5B D9 D2 FE D2 .....m.O k..[.... 00000090 2F F0 D0 BF F7 FC BF 9D FB FF DF 7B DF 7B FB FD /....... ...{.{.. 000000A0 FB DF FB FF FF DB FB FD 79 DB 9C D2 9D F0 D0 FF ........ y....... 000000B0 B7 E7 EE E6 59 EE FB CA 7F BF 9F FF 7F 3A F7 67 ....Y... ...:.g 000000C0 EF FF DD E7 56 CB FF 17 B6 39 D2 CB D0 BF FF FC ....V... .9...... 000000D0 BF 7F EB F9 6B FF FB CB B6 D9 D9 B7 BB FB 39 D2 ...k... ......9. 000000E0 B7 DB 19 D0 FF C3 FE D2 CB D0 BF FF FC F8 FF 7F ........ ....... 000000F0 EB DF 1C D2 8B 06 D0 FF B7 EB 3B FE 67 CF BA 66 ........ ..;.g..f 00000100 ED FD D3 EF 3B E9 97 C6 F5 CB 37 FA 7D 7D FA CE ....;... ..7.}}.. 00000110 BF 7A CC BE FE C8 2F BE 32 79 EF 7D D3 DA 4D 8D .z..../. 2y.}..M. 00000120 F3 D2 2F F0 D0 BF F7 FC 3F EE FB BE DF 7B 6F 7B ../..... ?....{o{ 00000130 4F FF FD FB DF FB DF FF DB FB FF 79 B7 CF CE D2 O....... ...y.... 00000140 97 EB BD FB 06 D0 FF CB FE D2 2F F0 7A FF FC 3F ........ ../.z..? 00000150 F7 EB DF CA F0 D2 89 F0 D0 FF 37 EB FE 7E EB EC ........ ..7..~.. 00000160 5D 7B FA DD CF DF 3F 79 EB E5 76 D3 EF 6E D7 C6 ]{....?y ..v..n.. 00000170 B6 EE DD 9E 87 1B 73 D2 CB D0 BF F7 FC FF FE FB ......s. ........ 00000180 FB 5F 7B DF 7B FB FF FB DF FB 5F F7 DB FB FB CF ._{.{... .._..... 00000190 C7 D2 57 EB BD 3B 06 7A C3 FE D2 CB D0 BF F7 FC ..W..;.z ........ 000001A0 3F 3F DB FB 5F BD 2F 7B 4F 7B FB DF FB DF F9 CB ??.._./{ O{...... 000001B0 FB 79 F9 97 92 B2 06 D0 FF 37 E3 BA BA CC FE ED .y...... .7...... 000001C0 F7 FD BB CB A7 C6 F5 7E 36 93 5E FF D3 C7 F6 4F .......~ 6.^....O 000001D0 33 CF 2F BD FA C9 FE 9E BE FD FA B7 DA 4D 46 39 3./..... .....MF9 000001E0 D2 2F F0 7A FF FC BB 6F EB DF 9E FE D2 B7 DD DB ./.z...o ........ 000001F0 7D DB 9F B6 31 D0 FF CB D2 2F 30 7A FD FC BB FC }...1... ./0z.... 00000200 7B F7 EB DF E4 D2 2F F0 D0 BF F7 FC 7B 3F FB DF {...../. ....{?.. 00000210 FB 6F FB CF 6D FF DF FB 5F FD FD DB FB F9 CF DF .o..m... _....... 00000220 CF D2 D6 F0 D0 FF 77 F7 3E AD E5 76 FE D3 FE 67 ......w. >..v...g 00000230 EF E7 B7 D7 96 E3 EE AB CB FF C9 4F 92 CB D0 BF ........ ...O.... 00000240 FF FC BF 7F EB DF C7 F0 D2 B7 DD DB 7D DB 77 06 ....... ....}.w. 00000250 D0 FF C3 FE D2 CB D0 BF F7 FC BF FE 7F FB 5F 7D ........ ....._} 00000260 EF FF 7B 4F FF FE FB DF FB BF 5F DB FB 5F FB 6B ..{O.... .._.._.k 00000270 D2 FC 19 D0 FF 77 FF FE 9E 96 FE F7 66 ED D6 F6 .....w.. ....f... 00000280 D9 EA DE C6 F5 CA 37 FA CB FD D3 8F FB DE 33 CF ......7. ......3. 00000290 2F BD BA C9 FE 9E CF 7D FF A7 AF BA 46 21 FE D2 /......} ....F!.. 000002A0 B7 DB 60 D0 FF CB FE D2 8C F0 D0 FF F7 F7 EE DD ..`..... ........ 000002B0 DF A6 3D CD F1 7F E5 76 D3 FE CF B6 EF 57 DB ED ..=...v .....W.. 000002C0 B6 EE BA 79 37 B6 71 D2 77 6F DF 10 FF C3 FE D2 ...y7.q. wo...... 000002D0 C1 06 D0 FF F7 EF 39 FA FE C6 FE FF CD FE ED CF ......9. ........ 000002E0 3F 77 D9 EA 67 57 EF 73 E9 BE FD D3 B7 FB EF BC ?w..gW.s ........ |
Het is ook best irritantdat je geen telnet of ssh naar dat ding kunt starten. Terwijl -ie zich wel zeker op afstand laat besturen. Mensen van Tigo support keken weleens naar configuratiedingetjes etc.
Hoe het werkt met het script moet ik zelf ook nog gaan ervaren.
Maar ja, jij hebt ook nog de keus voor de rs485.
Laat ik ook proberen een bijdrage te leveren:Kievit1964 schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 16:17:
[...]
Ondertussen zijn bij mij de Samil Powers gearriveerd en is er één werkend. (de andere panelen moeten nog geinstalleerd)
Nu heeft, zoals al eerder aangegeven beide omvormers RS232 en RS485. Wil ik ze beide kunnen uitlezen dan moet ik de ene omvormer met de andere verbinden via RS485 straight (volgens het manual)
Vervolgens zou ik op de tweede RS485 uitgang een kabel moeten aanbrengen naar de Solarlog.
Dat laatste (de Solarlog) wil ik niet doen want dat ding kost meer dan 300 euro![]()
Nu heeft Samil een programma voor de PC om de data te laten zien (Samil Power Browser). De omvormer moet dan via RS232 of Ethernet aangesloten worden.
Liefst wil ik de data ook versturen naar pvoutput of iets dergelijks (bijvoorbeeld: http://www.zonnestroomopbrengst.eu/anlage/map)
Hoe kan ik nu het beste de omvormers aansluiten?
Zoiezo neem ik aan de ene aan de andere met de RS485, en dan via RS485 verder of via de RS232 (kan ik dan beide uitlzezen??)
En dan: Rs485 naar RS232 converter en aansluiten op de PC via de com poort?
Hoe krijg ik de data dan op het net?
De RPi lijkt me ook wel wat maar ik heb daar geen verstand van en ik begrijp dat dan eerst de data ontgonnen moet worden. Is dit al door iemand gedaan? Kan ik dat zelf?
Dan heb ik nodig zover ik het begrijp: RS485 naar USB converter met juiste chipseten dan Rpi en dan naar het modem toe neem ik aan!?
RS485 voor logging zijn eigenlijk maar 2 draadjes, als je zo'n converter koopt als mij ook is aangeraden door freemann hier boven, kan je de term rs232 links laten liggen, maar hoef je alleen die betreffende 2 draadjes (wel belangrijk welk draadje je waar op vastzet) aan te sluiten op de converter en deze converter heeft een usb aansluiting en prik je in de pc ben je klaar.
Begin eerst met het aansluiten op je pc, en ga dan pas kijken naar een rpi. Of je moet al aardig thuis zijn in linux.
Er zijn verschillende scripts in omloop, zo´n script zet je op een rpi en het script leest de data uit van de omvormer en ook het script zorgt ervoor dat de data in een database terechtkomt en/of op een externe website.
ik wi lmijn gegevens kunnen bekijken op mijn pc of anders via een web pagina.
mijn omvormer hangt op zolder en eeen verdieping lager heb ik een switch met vrije aansluiting
ik denk dat mijn router ook het signaal van af de zolder zal ontvangen dus het kan ook draadloos.
mijn vraag is nu wat heb ik nodig om de data te kunnen loggen en waar is het verkrijgbaar.
ik heb in dit forum zoveel dingen gelezen dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Met vriendelijke groeten.
R.Schifferling
Buiten de weg 232-usb heb je ook de mogelijkheid om de 232 te converten naar 485.
Zo ik zie een nogal prijzige weg.
Ik vraag mezelf af wat je te zoeken hebt bij een omvormer, zelf heb ik een SMA maar kijk er niet naar om. Neem een SO PulseMeter om te weten hoeveel je panelen leveren, Neem een SO PulseMeter voor je verbruik en plaats ze in je meterkast samen met een netduinotje, kost totaal geen honderd euro. Er zijn sloten gratis software beschikbaar en heel veel enthousiaste programmeurs waaronder enkele die bij Microsoft zelf werken die schrijven en helpen.izdp schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 20:22:
Nu toch de rs 232 en de rs 485 voorbij trekken vraag ik me af wat het voordeel is van een rs 485.
Buiten de weg 232-usb heb je ook de mogelijkheid om de 232 te converten naar 485.
Van wikipedia: RS-485 onderscheidt zich van RS-232 door een grotere kabellengte, minder gevoeligheid voor storingen en het gebruik van een busstructuur. Omwille van deze voordelen wordt deze verbinding veel gebruikt als veldbus in de industrie, bijvoorbeeld bij regelsystemenizdp schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 20:22:
Nu toch de rs 232 en de rs 485 voorbij trekken vraag ik me af wat het voordeel is van een rs 485.
.
De conversie 232 - 484 stelt niets voor, het gaat om de conversie van 232/485 naar usb.
En da's met ebay niet persé een prijzige weg. Ik heb nu een converter besteld voor € 8,70 zie 1 van de voorgaande postings.
Je bent een tweaker of nietJoopC schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 20:32:
[...]
Ik vraag mezelf af wat je te zoeken hebt bij een omvormer, zelf heb ik een SMA maar kijk er niet naar om. Neem een SO PulseMeter om te weten hoeveel je panelen leveren, Neem een SO PulseMeter voor je verbruik en plaats ze in je meterkast samen met een netduinotje, kost totaal geen honderd euro. Er zijn sloten gratis software beschikbaar en heel veel enthousiaste programmeurs waaronder enkele die bij Microsoft zelf werken die schrijven en helpen.
Immers drie omvormers en twee meters en 1 productiegroep kan ik sturen.
In een ver geheugen van mij is dan die rs232 heel basic qua info verkrijgen.
De rest zie ik meer als gebruik maken van die info.
Dus eigenlijk wil ik liever bij de bron blijven en per groep/omvormer monitoren.
eens.ebk71 schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 21:40:
[...]
Je bent een tweaker of nietwat dacht van leuke grafiekjes wat je panelen doen gedurende de dag. En natuurlijk het verschil in opgewekt en daadwerkelijk afgegeven aan het net. Jij weet niet wat je verlies in de omvormer is. En je ziet met directe logging ook beter of je storing, degradatie en dat soort gedoe hebt.
PulseMeters zijn eigenlijk niets meer dan domme meters.
Door direct de omvormer uit te lezen krijg je veel meer gegevens tot je beschikking:
- actueel vermogen (p= u * i (zijn vaak alle drie per MPP en Fase uit te lezen)
- Errors, warning, info messages
- Riso waarde (wel zo leuk om gevaarlijke situaties voor te zijn)
- totaal opgewekt vermogen
- grid frequentie
- omvormer temp.
- prestaties per string
- etc. etc. etc.
Plugwise, pulsemeters, etc zijn leuk voor het totaal vermogen, maar meer ook niet
Ik heb net via een hoop gehannes met andere utilities de logging van de SMA via bluetooth uitgebreider aan de praat gekregen. Ik na nu echter wel het DC vermogen bepalen en daardoor de efficientie. Hopelijk is morgen de eerste dag dat deze van vroeg tot laat werkt.
Je zou kunnen proberen om je DC kWh's te loggen en aan het einde van de dag/maand/jaar dat te relateren aan de AC output van je SMA/kWh meter.
SMAspot upload wel voltage, maar dat is van de AC, dus niet echt nuttig. Tevens geen ondersteuning voor meerdere trackers, misschien kan ik daar wat mee. Even snel een aanpassing gemaakt in PVoutput.cpp en daar de Udc spanning gepakt en deze komt zonder problemen door. De code is ook een end beter leesbaar dus ik denk dat het wel moet lukken.
Hartelijk dank voor de tip!
Ik heb nu een youless waarmee ik een farrismeter log. Dat werkt goed.
Graag zou ik naast mijn panelen (Kwhmeter in de meterkast hiervoor, panelen komen nog
Ik lees ook advies om zoiets op e-bay te kopen. Maar is dat een beetje betrouwbaar? Ik zit niet op een uitgebrande meterkast te wachten.
[ Voor 9% gewijzigd door Cyberpope op 17-03-2013 11:41 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
http://iserv.nl/files/smaspot-pvoutput-premium-mpp.patch
Een paar configuratie items erbij.
1
2
3
4
5
| # Which MPP to send to PVoutput. (default 0 = all combined) PVoutputMPP=0 # Send Extended data with a premium account (default 0 = disabled) PVoutputPremium=1 |
Hiermee komen de extra waarden als v7 Pdc, v8 Udc, v9 Idc en v10 Efficiency mee. Je kan ook de MPP tracker meegeven maar dat wordt nog niet in de Pac waarde verwerkt, dat doe ik wel als iemand een SMA SB3000TL-21 schenkt
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12447&sid=17364
klik = op het paars/roze vierkantje onder de grafiek.
- Raspberry Pi
- USB bluetooth dongle
- SMA-Spot (dank voor de tip Rukapul)
Nu lees ik dat aangeraden wordt een Hama class 1 bluetooth dongle te gebruiken. Ik kom alleen geen Hama Linux drivers tegen - werkt dat 'out of the box' of raden jullie een andere USB BT dongle aan?
Verder zie ik dat ik met de Pi een SD kaartje met debian pre-installed kan meebestellen, is dat handig of kan ik net zo goed zelf een kaartje nemen en met Wheezy aan de gang?
Ik kom hier nog geen tutorials van tegen op het web - als ik het eenmaal werkend heb wil ik best even een korte tutorial voor de OP opstellen
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Ja, met een Effekta ES5000. Berekend met DC vermogens tov netvermogen, ook hier incidenteel een >=100% waarde, maar meestal rond de 92-96%. Klopt met de specs in ieder geval.databeestje schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 23:02:
Logt iemand hier ook de efficientie van de omvormer? En zo ja is dat ergens online?
Ik heb net via een hoop gehannes met andere utilities de logging van de SMA via bluetooth uitgebreider aan de praat gekregen. Ik na nu echter wel het DC vermogen bepalen en daardoor de efficientie. Hopelijk is morgen de eerste dag dat deze van vroeg tot laat werkt.
In PVoutput geef ik die mee aan parameter V12.
Supersite vind ik persoonlijk, ik kan het niet laten om daar vrijwel de hele dag op te kijken
Ik zou dat volgens mij voor zowel mijn Solarmax, OK4E en Soladin600 kunnen doen. Daar log ik DC vermogen en AC vermogen.databeestje schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 23:02:
Logt iemand hier ook de efficientie van de omvormer? En zo ja is dat ergens online?
Nog nooit bij stilgestaan eigenlijk om de efficientie daar te bepalen
Efficiency vind je meestal niet standaard in de inverter-parameters, je vraagt je af waarom...mkleinman schreef op zondag 17 maart 2013 @ 15:05:
[...]
Nog nooit bij stilgestaan eigenlijk om de efficientie daar te bepalen
Zelf vind ik het wel aardig om te zien, hoewel je er vrij weinig invloed op kunt uitoefenen. Hoogstens zou je een paneeltje erbij/eraf kunnen halen om beter in de 'sweetspot' te komen, maar dat is vaak weer lastig of -in het geval dat je DC spanning wat te hoog is- het paard achter de wagen spannen (lees: iets hogere efficiency, maar totaalopbrengst toch lager door verminderd opgesteld vermogen).
Het mooist is een goede lichtmeting, dan meet je de totale efficiency van je systeem. Maar om dat goed, betrouwbaar en betaalbaar te doen, is mij nog niet gelukt.
Uiteraard zie hier ook een microcontroller of processor in. Mijn opsomming van componenten die ik opnoemde was die van de Maximizer ( MM-ES ).hansdegit schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 16:37:
[...]
Ik heb die Tigo management unit net even opengehaald. Het is idd een microcontroller, een Atmel AT91SAM9260.
Dump is toch wel interessant.Mèh. Nee hoor, ik kan er nog steeds niets van maken. Dit is een snip vanaf het bootem van de Tigo. Ik zou iets verwachten van gateway serienummers oid. Niets van dat alles....(sorry voor de dump)
Omdat er een Moxa nPort 6150 tussen zit heb je meer apparaten in het hele decode path zitten dan je eigenlijk wilt (ik weet niet wat de Moxa nPort 6150 exact met de data doet)
Wat opvalt is dat het aantal bytes waarbij het hoogste bit is gezet het overgrote deel uitmaakt.
Dit doet mij vermoeden dat de baudrate niet klopt. Dat dit het gevolg is van encryptie is uitgesloten omdat er juist met encryptie een 50%/50% verhouding zou ontstaan.
Het ontbreken van timestamp informatie maakt het ook zeer moeilijk om (zeker in dit geval) blokken van data te herkennen. (zoals eerder vermeld je eerste dump op deze manier afgevangen zou meer informatie kunnen geven)
9600 baud, 8 data, 1 start, 1stop is uiteraard geen uitgemaakte zaak.
Zelf heb ik regelmatig te maken met RS485 protocollen waarbij het op 9 bits gaat, het hoogste bit geeft dan aan of dit een adres bit is of een databit (dit om de slaves niet onnodig te belasten)
9600 kan op korte afstand zonder probleem hoger zijn (>115K zelden).
Je kan wat met de baudrates spelen indien dit eenvoudig gaat, totdat je wel herkenning ziet.
(makkelijkste is uiteraard een oscilloscoop eraan hangen maar ik vermoed dat deze niet tot je uitrusting behoort)
Ik weet niet of dit voor anderen ook interessant is/blijft maar je mag ook via DM contact opnemen.
Loggen op dit moment niet. Ik heb vorig jaar wel een tijd de realtime efficiëntie van mijn grote Steca's op mijn scherm laten tonen.databeestje schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 23:02:
Wat me toen opviel was dat dit (uiteraard) heel sterk afhankelijk was van het DC vermogen. Ik weet de exacte waarden niet meer maar 's ochtends was <25% geen uitzondering, dit ze je niet terug op de hele dag.
Dag rendement van een kleine Steca zit in de winter <1kWh/kWp op +/- 90%
Op dit moment draait mijn controller een test die ik niet wil onderbreken, ik zal kijken of ik een van mijn nieuwe units kan inzetten om dit realtime naar Cosm te laten loggen.
Bij zeer lage vermogens gaat het eigen verbruik van de inverter een grote rol spelen, ook hier 's ochtends en 's avonds extreem lage efficiency.W.Wonderland schreef op zondag 17 maart 2013 @ 17:54:
[...]
Wat me toen opviel was dat dit (uiteraard) heel sterk afhankelijk was van het DC vermogen. Ik weet de exacte waarden niet meer maar 's ochtends was <25% geen uitzondering, dit ze je niet terug op de hele dag.
Als je dit in het juiste perspectief zet en dan tot de conclusie komt dat de inverter bv. 10W verbruikt om zichzelf aan de gang te houden, dan zijn die extremen goed te verklaren en absoluut geen reden om wakker van te liggen.
Zelfde redenering gaat op voor degenen die paneel x verkiezen boven paneel y, omdat die iets eerder aan de minimaal vereiste DC spanning zou zitten. Het 1e en laatste kwartiertje op een dag tellen gewoon niet mee (bv. 5 maart jl, systeemstart... + 15 min: 0,015 kWh

Ik heb een programma van Samil Power die de omvormer uit leest op de RS232 (com poort) of op de ethernet poort.ebk71 schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 18:36:
[...]
Laat ik ook proberen een bijdrage te leveren:
RS485 voor logging zijn eigenlijk maar 2 draadjes, als je zo'n converter koopt als mij ook is aangeraden door freemann hier boven, kan je de term rs232 links laten liggen, maar hoef je alleen die betreffende 2 draadjes (wel belangrijk welk draadje je waar op vastzet) aan te sluiten op de converter en deze converter heeft een usb aansluiting en prik je in de pc ben je klaar.
Begin eerst met het aansluiten op je pc, en ga dan pas kijken naar een rpi. Of je moet al aardig thuis zijn in linux.
Er zijn verschillende scripts in omloop, zo´n script zet je op een rpi en het script leest de data uit van de omvormer en ook het script zorgt ervoor dat de data in een database terechtkomt en/of op een externe website.
Als ik nu een RS485--> USB converter koop hoe kan ik deze dan toch uitlezen als RS232?
Ik begreep van iemand dat er software is die de USB als COM poort instelt.
Dus je sluit USB aan en de computer ziet het als COM poort.
Weet jij of dit zo standaard is bij de converter of moet je inderdaad nog een stukje software hebben?
Hier ook incidenteel >100% en dat is vaak bij bewolkte dagen. Denk dat dit te maken heeft met het tracken/bestellen/afregelen van de MPP. Over het algemeen werkt het prima en volgt deze ook netjes de rendement specs. en staat hij netjes tussen de 96-97% te werken
www.frijmann.nl/websolarlog/details.php
vermogen > 300W == efficientie >95%
Google eens op virtual com port, het is inderdaad mogelijk om USB als COM port uit te lezen. Sterker nog: heel veel software doet dit tegenwoordig ook zo.Kievit1964 schreef op zondag 17 maart 2013 @ 19:16:
[...]
Ik heb een programma van Samil Power die de omvormer uit leest op de RS232 (com poort) of op de ethernet poort.
Als ik nu een RS485--> USB converter koop hoe kan ik deze dan toch uitlezen als RS232?
Weet jij of dit zo standaard is bij de converter of moet je inderdaad nog een stukje software hebben?
Makkelijker is als je nog een RS232 op je PC hebt, maar die worden schaars...
Wat wil je precies doen en waarom met RS485/232 klooien als je een ethernet poort tot je beschikking hebt?Kievit1964 schreef op zondag 17 maart 2013 @ 19:16:
[...]
Ik heb een programma van Samil Power die de omvormer uit leest op de RS232 (com poort) of op de ethernet poort.
De omvormer heeft alleen RS232 en RS485.Freemann schreef op zondag 17 maart 2013 @ 19:22:
[...]
Wat wil je precies doen en waarom met RS485/232 klooien als je een ethernet poort tot je beschikking hebt?
Ik heb twee omvormers die met elkaar verbonden worden via RS485. Vanuit één van de twee omvormers kan ik dan via RS485 de beide omvormers uitlezen.
Samil Power heeft daar een programma voor maar deze ziet alleen een Com poort of een ethernetpoort.
Ik moet dus van RS485 naar RS232 of van RS485 naar ethernet.
Als ik ook de data op het net kwijt wil naar bv pvoutput dan moet ik eerst naar USB en dan mbv een Rpi de data uitlezen en dan via een script naar het net.
Nou, prijs je gelukkig. Ik kom daar niet aan met mijn 2000HF. Toegegeven, ik zit (nog) te laag in de spanning, dat moet later deze maand wel opgelost zijn.Freemann schreef op zondag 17 maart 2013 @ 19:16:
Ik leg de Efficientie al tijden en bepaal dit op basis van AC/DC vermogen.
Hier ook incidenteel >100% en dat is vaak bij bewolkte dagen. Denk dat dit te maken heeft met het tracken/bestellen/afregelen van de MPP. Over het algemeen werkt het prima en volgt deze ook netjes de rendement specs. en staat hij netjes tussen de 96-97% te werken
www.frijmann.nl/websolarlog/details.php
vermogen > 300W == efficientie >95%
Met meer dan 500Watt zie ik dat ik zeker 94% haal, het hoogste wat ik vandaag heb gezien was 96. Normaal gesproken zweef ik rond de 90.
De 2000HF heeft een hekel aan lage DC spanning.
De aangepaste SMAspot werkt in ieder geval prima, de ontwikkelaar heeft de Patch ontvangen dus wellicht dat het binnenkort in een nieuwe versie zit.
Nog een kleine aanpassing doorvoeren en je kan het gebruiken om de 2 MPP trackers los op PVoutput te loggen, en deze daarna in een overkoepelend systeem voor de totaalopbrengst te hangen.
FTDI is een fabrikant welke dit soort chips maakt met goede ondersteuning (drivers) op diverse platformen .Kievit1964 schreef op zondag 17 maart 2013 @ 19:37:
[...]
De omvormer heeft alleen RS232 en RS485.
Ik heb twee omvormers die met elkaar verbonden worden via RS485. Vanuit één van de twee omvormers kan ik dan via RS485 de beide omvormers uitlezen.
Samil Power heeft daar een programma voor maar deze ziet alleen een Com poort of een ethernetpoort.
Ik moet dus van RS485 naar RS232 of van RS485 naar ethernet.
Als ik ook de data op het net kwijt wil naar bv pvoutput dan moet ik eerst naar USB en dan mbv een Rpi de data uitlezen en dan via een script naar het net.
De drivers onder bv windows kunnen dit aanspreken door een "Virtuele seriële poort" of een "direct acces"
Zelf gebruikt ik voor het ontwikkelen met seriële poorten tegenwoordig vaak kabels waar een chip van FTDI in zit.
Op de PC zie je dan een COM poort alsof deze werkelijk als ouderwetse variant aanwezig is.
Software welke onder windows gebruikt maakt van een seriële poort ziet deze porten en in werking is er geen verschil.
voor RS485 hebben ze de volgende variant: http://nl.farnell.com/ftd...rial-converter/dp/1740357 (geen ervaring met deze RS485 variant)
Ik heb er eens eentje besteld, om te zien of ik er met de soladin iets mee kon, maar dat is geen rs485. Dus toen is ie naar iemand anders gegaan, en die kreeg hem zo aan de praat op een sunmaster.ebk71 schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 12:20:
[...]
Da's mooi. Maar ik vraag mij sterk af wat de foutmarge is bij het gebruik van die usb kabel, oftewel is dat nóg wel de juiste weg? Jij hebt toch ook een foute ervaring met die kabels?
Dat kan, ik heb ook nogal eens wat uitval met chinese spullen. Gewoon een klacht indienen, je krijgt via ebay/DX bijna altijd je geld terug als je niet tevreden bent. (zonder terugsturen) Vooral op ebay als je dreigt met het niet geven van 5 sterren[...]
En ik heb bewust een 2e aangeschaft en daar kan ik nu voor 99,9% zeker van zeggen dat die 2e niet goed is. De 1e kabel ziet meteen de omvormer, de 2e gewoon niet, ook al wordt deze kabel wel herkend, beiden getest onder windows.
Ja en Nee. Omdat rs485 een bus is, heeft ieder device een adres. Dat adres heb je nodig als je een commando naar de inverter stuurt. Alleen de geadresseerde inverter op de bus zal reageren. Om voorts fouten uit te sluiten, wordt er over het hele commando een controle bit berekend en toegevoegd. Dat gebeurt ook bij de ontvangen data.[...]
Daarvoor is waarschijnlijk ook die berekening bedoelt die op mbsoft.nl staat?
Nu moet dus 1) de berekende controle bit juist zijn, maar 2) ook de ontvangen data moet op de juiste manier gecontroleerd worden. Op die stappen kan het dus fout gaan. SolGet heeft volgens mij nog niet gedraaid op een andere dan de xs3200. Alleen is de aangepaste versie niet meer bruikbaar voor de soladin. Dat ga ik dus proberen te fixen, en ik wil dan ook tests laten doen met andere typen omvormers. Het geteste en werkende resultaat komt dan dus gewoon weer op solget.nl
Als je de hardware wilt controleren zou ik zeker met de fabrikant software aan de gang gaan met een datalogger of breakout box oid. Zo ben ik ooit ook begonnen. Mastervolt software op een laptopje; dit ertussen en kijken naar de ledjes![...]
Ik stel je input echt op prijs, maar ik ben eigenlijk pas bij stap 1, en dat is of de hardware goed functioneert.
Bijvoorbeeld met minicom geprobeerd te testen en daar kan ik ook weer geen duidelijk verhaal over vinden hoe je (met welke commando's) de kabel zelf kan testen, en dus goed geïnitialiseerd wordt, want hij blijft nu offline aangeven. Heel vroeger heb ik nog gespeeld met 1200 baud modempjes, maar hiermee?
Het modem moet toch eerst online(aan) zijn en dan pas de communicatie opstarten?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Als ik jouw verhaal goed begrijp ben je er dus niet met een stukje software?W.Wonderland schreef op zondag 17 maart 2013 @ 20:36:
[...]
FTDI is een fabrikant welke dit soort chips maakt met goede ondersteuning (drivers) op diverse platformen .
De drivers onder bv windows kunnen dit aanspreken door een "Virtuele seriële poort" of een "direct acces"
Zelf gebruikt ik voor het ontwikkelen met seriële poorten tegenwoordig vaak kabels waar een chip van FTDI in zit.
Op de PC zie je dan een COM poort alsof deze werkelijk als ouderwetse variant aanwezig is.
Software welke onder windows gebruikt maakt van een seriële poort ziet deze porten en in werking is er geen verschil.
voor RS485 hebben ze de volgende variant: http://nl.farnell.com/ftd...rial-converter/dp/1740357 (geen ervaring met deze RS485 variant)
Er zal dus ook nog een chip ergens in of bij moeten?
Je hebt een converter nodig van Omvormer poort naar de PC. Als het een RS232 poort is die op de omvormer zit, dan heb je een converter van RS232 <> USB nodig. Deze converter zal zo goed als zeker te benaderen zijn op een Comport. Hierdoor zal zo goed als zeker je software van Samil werken.Kievit1964 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 07:54:
[...]
Als ik jouw verhaal goed begrijp ben je er dus niet met een stukje software?
Wil je meer, bijv. logging van data, dan zal je ook software nodig hebben die de omvormer echt uit kan lezen zonder de (zo goed als zeker) gesloten software van Samil.
Voor software kun je hier terecht:
http://whirlpool.net.au/wiki/solar_software
Er staat software voor een merk wat ook van Samil is, maar of dat op jouw specifieke omvormer kan/zal werken.....
Het is helaas allemaal niet zo makkelijk als het lijkt. De makkelijkste oplossing is om een kan en klaar oplossing tekopen, maar dan ben je snel >€125-150 kwijt en ben je vaak afhankelijk van de leverancier omwille de functionaliteit/continuïteit van de oplossing.
Het stukje software had je toch al?Kievit1964 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 07:54:
Als ik jouw verhaal goed begrijp ben je er dus niet met een stukje software?
De chip/omvormer/kabel heb je alleen nodig indien de PC niet over eenzelfde aansluiting beschikt als de omvormer.
Ik weet niet of dit stukje software alleen één unit aan kan sturen (driver level: RS232 poort) of intern ook RS485 bestuurt (=driver level RS232 + 1x zend lijn)
Indien de software alleen met één unit overweg kan heb je of een seriële port in je pc nodig of een virtuele seriële poort (USB-RS232)
Indien de software ook RS485 bestuurt kan je jouw beide units aan elkaar hangen en met de USB-RS485 aan de gang (of uiteraard een RS232-RS485 omvormer).
Als ik de reactie van Freeman hierboven lees is de software van Samil zeer beperkt maar je kan zelf ook zien wat het wel en niet kan.
[ Voor 0% gewijzigd door W.Wonderland op 18-03-2013 12:59 . Reden: typo ]
Ik bedoelde dat je voor de Virtuele Compoort een chip van FTDI nodig hebt en dat je dan met de bijbehorende software de usb als compoort kunt uitlezen. Of de kabel die je noemde maar die is toch behoorlijk prijzig.W.Wonderland schreef op maandag 18 maart 2013 @ 12:53:
[...]
Het stukje software had je toch al?
De chip/omvormer/kabel heb je alleen nodig indien de PC niet over eenzelfde aansluiting beschikt als de omvormer.
Ik weet niet of dit stukje software alleen één unit aan kan sturen (driver level: RS232 poort) of intern ook RS485 bestuurt (=driver level RS232 + 1x zend lijn)
Indien de software alleen met één unit overweg kan heb je of een seriële port in je pc nodig of een virtuele seriële poort (USB-RS232)
Indien de software ook RS485 bestuurt kan je jouw beide units aan elkaar hangen en met de USB-RS485 aan de gang (of uiteraard een RS232-RS485 omvormer).
Als ik de reactie van Freeman hierboven lees is de software van Samil zeer beperkt maar je kan zelf ook zien wat het wel en niet kan.
Als ik beide omvormers wil uitlezen moet ik met RS485 beginnen. (RS232 kan alleen met één omvormer)
Ik heb een RS485-RS232 converter gekocht (duurt nog even voordat hij binnen is) en daarmee hoop ik beide te kunnen zien in de Samil Software.
@Freeman: deze had ik inderdaad al gevonden maar deze kan slechts één omvormer aan via RS232.
Een variant hierop voor twee omvormers via RS485 nog niet gevonden.
Zal vl. stap voor stap gaan:
Eerst maar eens überhaupt de omvormer proberen uit te lezen via RS232.
Dan uitlezen via RS485-RS232 converter
Dan beide uitlezen via RS485-RS232 converter
Ik laat weten wat wel en niet gaat lukken.
ik zou op rs485 gaan zitten, maar alles staat/valt met de software.
Zou persoonlijk eerst zoeken naar goede software want anders kun je niet eens testen of je RS485 converter wel werkt....
Je zou ook kunnen overwegen om 2 stuks RS232 te kopen, deze aan beide omvormers koppelen en deze met de Whirlpool software apart uit te lezen.
Als dat werkt, dan zou ik kunnen kijken of WebSolarLog bekend kan worden gemaakt met deze oplossing. Dan kun je bijv. met een low-power RaspberryPi je omvormers loggen (zie mijn post signature)
Gebruik volgende software: Samil Power BrowserFreemann schreef op maandag 18 maart 2013 @ 14:08:
met rs485 kun je een "bus" maken.
ik zou op rs485 gaan zitten, maar alles staat/valt met de software.
Zou persoonlijk eerst zoeken naar goede software want anders kun je niet eens testen of je RS485 converter wel werkt....
Je zou ook kunnen overwegen om 2 stuks RS232 te kopen, deze aan beide omvormers koppelen en deze met de Whirlpool software apart uit te lezen.
Als dat werkt, dan zou ik kunnen kijken of WebSolarLog bekend kan worden gemaakt met deze oplossing. Dan kun je bijv. met een low-power RaspberryPi je omvormers loggen (zie mijn post signature)
te vinden op: http://www.samilpower.com/service_download.php?type=3
ok, ik zou zeggen succesKievit1964 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 15:29:
[...]
Gebruik volgende software: Samil Power Browser
Ook wij zijn in het bezit van een Samil Power inverter, type 3400TL-D
Deze lezen we nu uit via het netwerk en met Samil Solar Power browser.
Deze omvormer verhuist straks naar een andere locatie waar geen netwerk is.
Thuis komt er voor in de plaats een 4500TL-D. Omdat naar mijn mening de omvormer te klein was voor
de 3840 Wp we moeten kunnen halen.
De omvormer is dus niet weggegooit, daar hij straks op de andere locatie 14 panelen onder zijn hoede krijgt, en er een 2300TL naast komt voor de ander 10.
Maar nu wil ik dus in onze schuur waar de 24 panelen en 2 omvormers komen de data ook gaan loggen.
Gewoon just-for-fun. Ik heb van een vriend een mini-pc gekregen. Deze wil ik van XP gaan laten draaien wat geinstalleerd staat op een USB stick.
De omvormers zijn beide uit te lezen. De 3400TL-D dus via ethernet en RS485 met RJ45 aansluiting. En de 2300TL met een RS232 poort.
De 2300TL zie ik geen probleem, nu is alleen de 3400TL-D mijn hekelpunt.
Ik heb een RS485 naar USB omvormer gekocht bij conrad.nl. Deze is echter met een DB9 stekker uitgerust, er zit een omvormer bordje bij om kabeltjes op aan te sluiten. Maar uit de manual van de Samil 3400TL-D kan ik niet zo 1,2, 3 opmaken wat de data kabeltjes zijn. Iemand enig idee?
SolarEdge SE3500HD met 12x LG320N1K-A5 waarvan 6x ZO en 6x NW
Is zoiets aan te raden om mijn verbruik te meten??
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
ja, 2000 puls per kWh is mooiCyberpope schreef op maandag 18 maart 2013 @ 21:57:
http://www.ebay.nl/itm/St...chnik&hash=item19d9a3b4ce
Is zoiets aan te raden om mijn verbruik te meten??
Anoniem: 485380
[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 485380 op 19-03-2013 09:19 . Reden: niet correct geplaatst ]
Sorry voor de late reactie ik kan niet alle fora afgaan.hansdegit schreef op maandag 04 maart 2013 @ 13:24:
Kan iemand hier iets van maken? Ik heb zojuist iets gelezen over big-endian, little-endian, heb vroeger nog wel wat assembler geprogrammeerd, maar met deze berichten kan ik niet zoveel:
Dat cyrillische schrift na de timestamp is het datapakketje wat over de lijn gaat.
[...]
Probeer de signalen eens te inverteren nat zoals bij de P1 logging van de Netduino.
Misschien is dit een idee vooral omdat we karakters zien de boven de ASCII 127 zitten.
www.mijnzon.info
Data uitlezen lukt(e) prima en ging tot afgelopen zaterdag zonder problemen. Met enige regelmaat kreeg ik helemaal geen response en af en toe kreeg ik alleen maar 0 waardes terug. Maar wanneer het uitlezen maar vaak genoeg (5 min interval) gebeurt dan is dat geen probleem.
Vanaf afgelopen zaterdag merkte ik ineens dat er langere periodes van anderhalf uur of meer geen data binnenkwam. Er kon in die tussenliggende periode geen bluetooth connectie gemaakt worden met de omvormer.
Overdag als de omvormer aan het werk is merk ik dit vreemde gedrag. 's Avonds lukt het echter prima en gaat het nooit fout.
Er is niets aan de omvormer gedaan sinds dit optreedt en er zijn geen andere mogelijke bluetooth verstorende apparaten binnen bereik.
Wat ik zelf al heb gecheckt/gedaan:
- De dongle laat keurig de SMA zien bij een scan en ook op de laptop werkt Sunny Explorer prima met deze dongle.
- De afstand tussen de RaspberryPi en de SMA teruggebracht tot 1 meter zonder obstakels er tussen.
- Check of er een proces loopt dat data uitleest en het beeindigen. Dan 15 seconden wachten om bluetooth connectie te laten beeindigen (blauwe lampje op de omvormer is dan uit) alvorens een nieuwe uitleesactie te doen.
- Uitlees interval teruggebracht van 5 naar 15 minuten
Het lijkt me toch dat het OF werkt, OF niet werkt. Connectie- of communicatieproblemen als de omvormer aan het werk is kan ik niet verklaren.
Strix (Skullflame)
Aangezien je aangeeft dat het met sunny design wel werkt zou je eens een ander tooltje kunnen gebruiken om de sma uit te lezen. http://code.google.com/p/sma-spot/
- SMA-BlueTooth
- SMAtools
- SMA-spot
Aangezien de SMA software zelf wel werkt, zou je kunnen zeggen dat het aan OpenSunny ligt.
Mogelijk dat de timings van OS te strak staan en dat de Omvormer tijdens bedrijf niet snel genoeg reageert.
Het zou zomaar kunnen dat SMA-spot (een van de weinig die nog actief geupdate wordt) het wel goed doet.
Ben zeer benieuwd naar de bevindingen.
http://www.solarjuice.com.../uploads/Samil-Manual.pdfMaikelK. schreef op maandag 18 maart 2013 @ 20:16:
Hallo,
Ook wij zijn in het bezit van een Samil Power inverter, type 3400TL-D
Deze lezen we nu uit via het netwerk en met Samil Solar Power browser.
Deze omvormer verhuist straks naar een andere locatie waar geen netwerk is.
Thuis komt er voor in de plaats een 4500TL-D. Omdat naar mijn mening de omvormer te klein was voor
de 3840 Wp we moeten kunnen halen.
De omvormer is dus niet weggegooit, daar hij straks op de andere locatie 14 panelen onder zijn hoede krijgt, en er een 2300TL naast komt voor de ander 10.
Maar nu wil ik dus in onze schuur waar de 24 panelen en 2 omvormers komen de data ook gaan loggen.
Gewoon just-for-fun. Ik heb van een vriend een mini-pc gekregen. Deze wil ik van XP gaan laten draaien wat geinstalleerd staat op een USB stick.
De omvormers zijn beide uit te lezen. De 3400TL-D dus via ethernet en RS485 met RJ45 aansluiting. En de 2300TL met een RS232 poort.
De 2300TL zie ik geen probleem, nu is alleen de 3400TL-D mijn hekelpunt.
Ik heb een RS485 naar USB omvormer gekocht bij conrad.nl. Deze is echter met een DB9 stekker uitgerust, er zit een omvormer bordje bij om kabeltjes op aan te sluiten. Maar uit de manual van de Samil 3400TL-D kan ik niet zo 1,2, 3 opmaken wat de data kabeltjes zijn. Iemand enig idee?
vanaf pagina 30
Ik wil uiteindelijk de opbrengst meten via de kwh-meter en ook mijn draaischijfmeter aflezen om het verbruik (gesaldeerd) te loggen
Nog tips iemand voor een beginner?
Welke omvormer gebruik je? Afhankelijk hiervan kun je hem misschien ook rechtstreeks uit lezen via bluetooth of een andere verbinding.stefijn schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 11:42:
Ik heb sinds 2 weken 10x 230w-zonnepanelen en daarbij een Arduino met ETH-shield aangeschaft. Ik moet alleen nog even een kwh-meter in de meterkast (laten) zetten en dan kan ik aan de slag.
Ik wil uiteindelijk de opbrengst meten via de kwh-meter en ook mijn draaischijfmeter aflezen om het verbruik (gesaldeerd) te loggen
Omvormer(opgewekt)&slimmemeter uitlezen(verbruik/teruglevering) = totaal plaatjestefijn schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 11:42:
Ik heb sinds 2 weken 10x 230w-zonnepanelen en daarbij een Arduino met ETH-shield aangeschaft. Ik moet alleen nog even een kwh-meter in de meterkast (laten) zetten en dan kan ik aan de slag.
opgewekt: 3000kWh omvormer
ingekocht: 2500kWh slimmemeter
teruggeleverd:2000kWh slimmemeter
geeft
2500+(3000-2000) = 3500 netto verbruik
slimme meter uitschakelen voor communicatie naar buiten, Raspberry Pi erbij en klaar is klara:D
[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 19-03-2013 11:59 ]
Een Aurora PowerOne 2000, die heeft uitleesmogelijkheden, maar daarvoor moet ik volgens mij ook extra hardware aansluiten, bep. kabels en zo, en dan nog iets om t uit te lezen. Daarbij is de omvormer ver van de meterkast en wordt het om die reden ook weer lastiger om dat te combineren met een draaischijf-aflezer/logger. Ik heb niet alles gelezen in de manual omdat ik toch die richting niet op wil, maar hij heeft iig wel mogelijkheden (er zit ook een afleespaneeltje op dat allerlei data oplevert).Mr.MarQuez schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 11:55:
[...]
Welke omvormer gebruik je? Afhankelijk hiervan kun je hem misschien ook rechtstreeks uit lezen via bluetooth of een andere verbinding.
Om mijn draaischijfmeter uit te lezen moet ik toch al iets hebben, dus vandaar de keuze voor de Arduino, daar moet ik 2 sensoren op kunnen aansluiten voor beide systemen (kwh-railmeter + draaischijfmeter).
Anders had een Youless gekund icm aflezen direct van de omvormer, maar om dan de data van de omvormer ook uit te lezen en te combineren is dat zeker duurder dan één Arduino met 2 sensoren.
[ Voor 20% gewijzigd door Stefke op 19-03-2013 12:05 ]
Mr.MarQuez schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 11:38:
@mcB
Aangezien je aangeeft dat het met sunny design wel werkt zou je eens een ander tooltje kunnen gebruiken om de sma uit te lezen. http://code.google.com/p/sma-spot/
Bedankt voor het meedenken!Freemann schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 11:38:
Er zijn bakken aan tools beschikbaar voor de SMA icm BlueTooth oa:
- SMA-BlueTooth
- SMAtools
- SMA-spot
Aangezien de SMA software zelf wel werkt, zou je kunnen zeggen dat het aan OpenSunny ligt.
Mogelijk dat de timings van OS te strak staan en dat de Omvormer tijdens bedrijf niet snel genoeg reageert.
Het zou zomaar kunnen dat SMA-spot (een van de weinig die nog actief geupdate wordt) het wel goed doet.
Ben zeer benieuwd naar de bevindingen.
SMA-Bluetooth werkt niet (goed) bij mij. Heb meerdere forks geprobeerd en er was slechts 1 die data in de de database wegschreef. Dat was echter zo'n puinzooi dat ik daar maar gauw van afgestapt ben.
SMAspot had ik ook al even geprobeerd maar die herkende m'n omvormer niet

OpenSunny wacht bij het opzetten van de conenctie met de omvormer op een bericht terug. De fout is niet een time-out, maar gewoon helemaal GEEN respons. Aangezien het 's avonds wel werkt neig ik er naar om de omvormer de schuld te geven.
Strix (Skullflame)
Heeft sunny design dan ook last van de connectie problemen overdag?mcB schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 12:08:
[...]
[...]
Bedankt voor het meedenken!
SMA-Bluetooth werkt niet (goed) bij mij. Heb meerdere forks geprobeerd en er was slechts 1 die data in de de database wegschreef. Dat was echter zo'n puinzooi dat ik daar maar gauw van afgestapt ben.
SMAspot had ik ook al even geprobeerd maar die herkende m'n omvormer nietVreemd voor zo'n gangbaar model. Ik zou het waarschijnlijk wel aan kunnen passen in de code om het werkend te krijgen, maar aangezien Opensunny 4 weken zonder problemen heeft gewerkt lijkt het me dat er iets anders aan de hand is.
OpenSunny wacht bij het opzetten van de conenctie met de omvormer op een bericht terug. De fout is niet een time-out, maar gewoon helemaal GEEN respons. Aangezien het 's avonds wel werkt neig ik er naar om de omvormer de schuld te geven.
Het lijkt me namelijk sterk dat de sma selectief is met het accepteren van verbinding vanuit bepaalde programma's (tenzij het programma dit op de verkeerde manier doet).
De omvormer welke je gebruikt is wel ondersteund door sma-spot dus dat zou toch moeten werken.
SMAspot gaf zelf aan dat de omvormer niet ondersteund wordt en kwam met de melding dit te rapporteren als issue op de project pagina.
OpenSunny heb ik zelf uitgebreid met code om de waarden niet alleen op het scherm te zetten, maar ook in de database op te slaan. Dat werkt erg mooi en ook mijn dashboard en PHP tussenlaag heb ik daar helemaal op ingericht. Ik wil dus graag OpenSunny blijven gebruiken.
Het programma werkt overdag af en toe goed en 's avonds prima. Lijkt mij dan niet dat het aan het programma ligt. Bovendien maken zowel OpenSunny als SMAspot gebruik van dezelfde smanet communicatie implementatie van nanodesmapvmonitor.
Ik kan me niet voorstellen dat de SMA ineens bluetooth problemen heeft gekregen zonder enige aanleiding. Misschien zou ik de omvormer eens spanningsvrij kunnen maken om zo een soort reset te doen.
Strix (Skullflame)
Ik gebruik sinds deze week ook een Rpi met bt stick om mijn sma sb2000hf 30 uit te lezen. Aangezien ik dit nog niet ben tegengekomen zal ik het de komende tijd eens in de gaten houden.
Hey, de Samil lijkt erg veel op de Chint, Eaton, Etc...Kievit1964 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 15:29:
[...]
Gebruik volgende software: Samil Power Browser
Ik heb voor deze omvormers een progje geschreven welke SolarLog en PVOutput ondersteund.
Niet specifiek voor de Samil maar daar kan wat aan gedaan worden met jullie hulp.
www.mijnzon.info.
www.mijnzon.info
Volgens mij zijn dat in veel gevallen allemaal SunnyRoo rebrands.Mike70 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 14:15:
[...]
de Samil lijkt erg veel op de Chint, Eaton, Etc...
Waar je me op moet passen is om verschillende software doorelkaar te testen.mcB schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 12:08:
[...]
[...]
Bedankt voor het meedenken!
SMAspot had ik ook al even geprobeerd maar die herkende m'n omvormer nietVreemd voor zo'n gangbaar model. Ik zou het waarschijnlijk wel aan kunnen passen in de code om het werkend te krijgen, maar aangezien Opensunny 4 weken zonder problemen heeft gewerkt lijkt het me dat er iets anders aan de hand is.
Waar ik zelf tegenaan gelopen ben, is dat sommige progsel onduidelijk "locks" op serial devices legt.
Gevolg kunnen lock, error, rechten, etc OF helemaal geen response zijn.
Mijn advies is om bij het testen van progsels altijd 1 pakket per keer te testen. Test ook niet 1 x en trek ook niet na 1 weigering de conclusie "het werkt niet...", maar test iets langer en reboot je device geregeld (om locks en aanverwante problemen te neutraliseren).
Ben vandaag bezig geweest met een SMA om die via BT aan de gang te krijgen en ook hier bleek een reboot de oplossing te zijn om de BT verbinding weer te leven te wekken. Op de een of andere manier zag Linux/RaspberryPi de BT-dongle niet goed meer. De dongle was volgens lsusb nog wel aanwezig maar "hcitool scan" zag hem niet meer. Heel vreemd, maar wel op te lossen met een reboot.
We gaan nu testen hoe de verbinding zich houd en WSL compatible maken met de data van SMA-spot
Mocht SMAspot 2.0.5 niet jouw omvormer herkennen dan geeft deze een bericht met de juiste hexidecimale code. Die moet verwerkt worden in de SMAspot.cpp zodat deze herkent wordt.
Onder het voorbeeld van mijn SB2000HF, niet alle modellen hebben dezelfde identificatie.
1
| SMAspot.cpp: case 0x236F: strncpy(invData->DeviceType, "SB2000HF-30", sizeof(invData->DeviceType)); break; |
Ik log nu ook extra data naar PVoutput en dat maakt best leuke grafiekjes. De SMAspot tool exporteert alles naar csv data, het is vanaf daar triviaal om het dan de database in te lezen met jouw bestaande dashboard. De patch hiervoor is op aanvraag.
Het is niet dat we je vertellen om over te stappen, maar meer om te proberen of SMAspot nog wel can communiceren met de omvormer.
Ik wil deze loggen met Raspberry PI en dan in mysql zetten en uploaden naar pvoutput.
Duinsel ook hier op forum heeft op http://www.navitron.org.u....php/topic,18276.105.html al stuk code gezet waarmee je via perl kunt loggen heb dit al stukje omgebouwd zodat hij logt naar mysql
Maar heb nog problemen met de totalen en timers uitlezen, iemand hier al verder mee.
Via aloaho solar log kan het ook maar dat is stukje windows software en wil geen windows pc 24 uur per dag aan hebben.
Nog meer hobbyisten met enecsys hier die wat willen experimenteren.
Stap 1 is vandaag gelukt. Via een echte RS232 kabel de inverter 2300TL kunnen uitlezen mbv het programma SolarPower Browser.Kievit1964 schreef op maandag 18 maart 2013 @ 13:53:
[...]
Zal vl. stap voor stap gaan:
Eerst maar eens überhaupt de omvormer proberen uit te lezen via RS232.
Dan uitlezen via RS485-RS232 converter
Dan beide uitlezen via RS485-RS232 converter
Ik laat weten wat wel en niet gaat lukken.
De data schrijft hij weg als csv files dus die zijn wsch. wel te doorgronden.
Hopen dat ze dezelfde structtur gebruiken bij de RS485 aansluiting.
Nadeel is wel dat het lijkt of er geen geheugen in zit. Alleen het totaal op gewekt vermogen kun je zien maar niet de afgelopen dagen.
Nu druk bezig met het verbeteren van de code en toevoegen van nieuwe features.. Hier nog verzoekjes?
http://solarmeter.codeplex.com/stefijn schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 11:42:
[ Voor 50% gewijzigd door reddo op 19-03-2013 22:28 ]
Wat je nodig hebt zijn 2 kWh meters met S0 puls (20-30 p/s) en een netduino/Flukso/youless die de pulsen monitort. Ik gebruik zelf een Flukso die de S0 pulsen verwerkt, iets duurder dan de netduino maar kant en klaar.stefijn schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 11:42:
Laat de automatisch salderende ferraris maar hangen, ik heb een "slimme" meter en ellende met de Nuon voor de jaar rekening. Achteraf spijt, de ferraris uit 1963 deed het beter. (salderen zonder administratie ellende)
Welke hulp/ input wil je hebben?Mike70 schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 14:15:
[...]
Hey, de Samil lijkt erg veel op de Chint, Eaton, Etc...
Ik heb voor deze omvormers een progje geschreven welke SolarLog en PVOutput ondersteund.
Niet specifiek voor de Samil maar daar kan wat aan gedaan worden met jullie hulp.
www.mijnzon.info.
Installeer het programma Sunprofit.
Start het programma op en volg de instructies.
Slecteer een Chint/Phoenixtec etc om de inverter te zoeken.
Dat gaat waarschijnlijk niet werken maar daar gaat het in dit geval niet om.
In de map C:\sunprofit\Data staat een bestand 'New Inverter.cmn.'
Stuur mij dit bestand op en dan kijk ik wat ik er mee kan.
www.mijnzon.info
Ga ik doen, je hoort van mij.Mike70 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 09:02:
[...]
Installeer het programma Sunprofit.
Start het programma op en volg de instructies.
Slecteer een Chint/Phoenixtec etc om de inverter te zoeken.
Dat gaat waarschijnlijk niet werken maar daar gaat het in dit geval niet om.
In de map C:\sunprofit\Data staat een bestand 'New Inverter.cmn.'
Stuur mij dit bestand op en dan kijk ik wat ik er mee kan.
Andere vraag:
Ik heb een converter aangeschaf RS485 to RS232.
De aansluiting aan de converter RS485 kant zijn: RS485+ en RS485-
De inverter heeft als draden: Tx+ en Tx- en Rx+ en Rx-
Welke moet ik aansluiten?
Wat de bedrading betreft;Kievit1964 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 09:35:
[...]
Ga ik doen, je hoort van mij.
Andere vraag:
Wikipedia: RS-485
Het is de vraag of het 2 of 4 draads RS485 is en dus full/half duplex.
Als de documentatie van de fabrikant het niet uitwijst;
Meestal is het dan een kwestie van proberen tot je data op het scherm krijgt.
De documentatie is vrij summier en heeft het alleen over de vier draden niet of het full duplex is.Freemann schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 09:43:
[...]
Wat de bedrading betreft;
Wikipedia: RS-485
Het is de vraag of het 2 of 4 draads RS485 is en dus full/half duplex.
Als de documentatie van de fabrikant het niet uitwijst;
Meestal is het dan een kwestie van proberen tot je data op het scherm krijgt.
Valt me op dat de meeste RS485 naar USB converters ook maar twee draads zijn.
Kan toch niet Tx+ Tx- op één draad zetten en Rx+ en Rx- op één draad?
Dus hoe los je dat in de praktijk dan op?

Dus als ik van de omvormer de Rx+ en Tx+ aan elkaar zet en de Rx- en Tx- zou het moeten werken.
[ Voor 50% gewijzigd door Kievit1964 op 20-03-2013 12:50 ]
Algemene website over RS485.Freemann schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 12:58:
Waar heb je dit plaatje vandaan?
http://wiki.edu-lab.nl/(S...o))/Print.aspx?Page=RS485
Komt niet van de omvormer.
Tx+ en Tx- en Rx+ en Rx- klinkt meer naar een RS422.Kievit1964 schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 09:35:
[...]
Ga ik doen, je hoort van mij.
Andere vraag:
www.mijnzon.info