• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
sure.

members.quicknet.nl.miekegrootes/PV/sources/sources.rar. En dan moet je pvlogger.php hebben.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

hansdegit schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 10:31:
sure.

members.quicknet.nl.miekegrootes/PV/sources/sources.rar. En dan moet je pvlogger.php hebben.
Thanx! :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Ik heb een Danfoss ULX omvormer en zou deze graag willen uitlezen middels RS485. Wat ik nog niet helemaal begrijp is hoe dit in zijn werk gaat. Ik begrijp dat er een 'dummy plug' moet komen om het signaal af te sluiten (de omvormer heeft 2 RS485 poorten), klopt dat?
Daarnaast heb ik een USB-RS485(via RJ45) omvormer gekocht via Ebay, nu kan ik alleen niet goed achterhalen welke UTP kabel er moet komen met welke kabelvolgorde.
Als laatste, weet iemand met welke software ik deze kan uitlezen? Is dit ook mogelijk via een Synology?

ActueleWind

• hansdegit
Rol-Co schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 19:22:
Met een piko omvormer kan je op geschiedenis in de webserver een dat bestand ophalen, waar kan ik die mee openen? Of wat kan ik er uberhaupt mee?

Hansdegit
Heb jij een scripje voor op de synology? Kan ik daar ook een data bestand wegschrijven met gegevens van de dag zoals voltage en power waarden?
Dm mag ook eventueel
Ik lees ze iedere dag om het kwartier in in mijn database. Zelf kan ik er helemaal niets mee, het is voor mij niet gedetailleerd genoeg. Het is ook meer ter archivering.

Nee, wat ik doe:
Een php script leest om de twee seconden de Piko uit via tcp/ip. Is gewoon een vraag/antwoord spelletje. Dat levert mij: status, kWhTotal (lifetime energy dus) en de actuele waarden vwb stroom, vermogen en voltage. Die waarden plemp ik in een mysql database en daaruit haal ik de info voor mijn website.

Hierboven heb ik gezet waar de sources kan ophalen. Wees niet te streng, het waren mijn eerste schreden op het PHP pad.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ok
Ik ga een poging wagen, ik wil het alleen gebruiken ter controle over de dag wat hij gedaan heeft, ik gebruik het niet voor een website of iets dergelijks, dus elke 2sec de data wegschrijven is prima.
Zou mooi zijn naar de synology bijv.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 01:22

Kiswum

Gadget reviewer

Freemann schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 19:36:
[...]

Het Downloaden van de Raspbian Image kost +/- 60-90 min.
Raspbian installeren en de Rpi configureren 60 min.

Dan moet er het nodige op de Rpi geïnstalleerd worden;
- PHP (+plugins) 15 min
- SQLite 15 min
- Webserver (Nginx of Lighttpd zijn low-resource) 15 min
- Subversion 10 min

Dan WebSolarLog downloaden, DB wordt automatisch aangemaakt, configureren (30 min).

Vervolgens de Rpi met converter aansluiten op de Omvormer (SMA en PowerOne worden voor nu ondersteund). 60 min.

Ik gok dat als je een beetje handig bent, het met een middagje spelen moet draaien :) Lijkt mij leuke/leerzame en Tweaker waardige manier om logging op te zetten (al zeg ik het zelf) :D

Dan heb je een opensource oplossing draaien waar je zelf de controle over hebt en niet gebonden zit aan een fabrikant.
Bedankt voor je antwoord. Ik ben een tweaker, maar niet op het gebied van programmeren, maar meer in de richting van desktop/laptop reparatie.
In dit geval zal ik voor een kant en klaar systeem kiezen. Ik ben bang dat het uitzoekwerk er ook nog bij komt en dan zit ik ver boven de uiteindelijke prijs van een standaard systeem. Uiteraard leer je hier ook veel van, maar zoals gezegd, mijn kennis zit in een ander gebied ;)

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Kiswum schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 17:00:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Ik ben een tweaker, maar niet op het gebied van programmeren, maar meer in de richting van desktop/laptop reparatie.
In dit geval zal ik voor een kant en klaar systeem kiezen. Ik ben bang dat het uitzoekwerk er ook nog bij komt en dan zit ik ver boven de uiteindelijke prijs van een standaard systeem. Uiteraard leer je hier ook veel van, maar zoals gezegd, mijn kennis zit in een ander gebied ;)
Een Ieder zijn keuze :)

Er zijn genoeg howto's te vinden omtrent het inrichten van een Rpi (deze zijn gemaakt/bedacht om kinderen bekend te maken met hard/soft -ware ;) >:) )

Let wel; WebSolarLog is een openSource oplossing, kan altijd (wanneer ik/wij) ermee stoppen opgepakt worden door een ander uit de community, iedereen zit wat het doet en kan daar invloed op uitoefenen, gratis, low-power, low-costs, data is van jou, blijft van jou, staat bij jou, etc ,etc, ,etc

Er zijn maar weinig producten/fabrikanten die daar tegenop kunnen >:)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:48
Nu het gaat draaien bij mij keek ik eens naar het loggen.
Best leuk dat volgen en delen.
Heb ik omvormers met zo'n rs232 ding.
Maar ja, hoe dan verder als dombo?
Pv-logging las ik.
Ok dat dus.
Lees ik hierboven ergens 150 euro.
En dat maal 3? Never nooit. Dat is geen speelgoed meer.
Wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

3 omvormers op 1 groep?
Zo ja dan 1 kWh meter + netduino v1 en klaar voor 7-8 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:58
Volgens mij heeft izdp 3 aparte groepen voor de omvormers. Dat kan met een Netduino (v1 is niet meer nieuw te krijgen bij floris.cc) en 3 kWh-meters. Dan ben je klaar voor zo'n €150 plus het nodige programmeerwerk van de Netduino.
Misschien is een flukso met 3 kWh-meters een beter alternatief. Kosten naar schatting €200 totaal.

Kosten voor montage van de kWh-meters in de meterkast heb ik overigens niet meegerekend.

[ Voor 12% gewijzigd door Cranberry op 23-02-2013 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

izdp schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 23:50:
Nu het gaat draaien bij mij keek ik eens naar het loggen.
Best leuk dat volgen en delen.
Heb ik omvormers met zo'n rs232 ding.
Maar ja, hoe dan verder als dombo?
Pv-logging las ik.
Ok dat dus.
Lees ik hierboven ergens 150 euro.
En dat maal 3? Never nooit. Dat is geen speelgoed meer.
Wel jammer.
Welke omvormers heb je?
Misschien dat WSL dan iets voor je is.

Als er al rs232 (zal waarschijnlijk rs485 zijn) aanwezig is, dan kan je middels een Linux device (RaspberryPi a €45,=) en een serial converter(ebay ~€5-7) uit de voeten om alle 3 je omvormer tot in detail te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 23:56:
3 omvormers op 1 groep?
Zo ja dan 1 kWh meter + netduino v1 en klaar voor 7-8 tientjes.
Of een Arduino met SolarMeter welke leest uit de S0 kWh meter. Via de API van PVoutput kun je dan leuke dingen doen met de data.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ah, leuk dat jullie mogelijke oplossingen voor me bedenken!
Want speelgoed blijft levenslang leuk!
Om het helder te houden is dit mijn installatievorm:

3 omvormers met ieder een eigen fase.
Ouderwetse meterkasten met smeltpatronen en dito draaischijven kwh-meters.
(ik moest 1 lasdoos gebruiken en dat gedaan met prachtige porceleinen lasdoppen; kemakeur 1930 en 1931. Nieuw en oud zo verbinden is mijn humor wel en liet dus de modernen liggen
Bekabeling van omvormer naar pc te grote klus.
Geen idee of het draadloos netwerk daar bereik heeft.
Nagezien en het is echt een rs232 wat die omvormers aan boord hebben.

Welke mogelijkheden blijven dan nog over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 13:43
Sinds gisteravond is SMAspot 2.0 beschikbaar. Deze versie heeft ondersteuning voor uploaden naar pvoutput. Zelf gebruik ik hem ook na een lange zoektocht langs programma's om mijn SB 3000 TL-21 uit t kunnen lezen en output te uploaden. SMAspot werkt gewoon altijd, snel en goed.

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:31
Vandaag heb ik als digibeet SUNNYlog geïnstalleerd om mijn SMA inverter te loggen. Voor de gemiddelde Tweakers zal het weinig moeite kosten om deze software goed aan de gang te krijgen.
Zelf moet ik alleen nog de data naar PVoutput Zien te krijgen.
De resultaten van dit niet weinig besproken programma kun je hier zien http://members.home.nl/bijonsthuis/SUNNYsite/index.html
Als iemand me kan vertellen in dumi taal hoe ik dit combineer met Pv output ben ik zeer dankbaar.

http://members.home.nl/bijonsthuis/SUNNYsite/index.html

(Ja idd ik moet de foto nog vernieuwen)

[ Voor 3% gewijzigd door Peterhardenberg op 24-02-2013 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:03

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vraag aan de experts:

Ik heb een probleem met mijn Arduino logger en S0 pulstelling. Ik heb last van "nep" pulsen.

Afbeeldingslocatie: http://morpheus.flitspaal.nl/2013/25-2-2013.png

In deze grafiek staan er in elk geval 2.
  1. 13:30, gekke piek op de Gridfit250LV
  2. 15:00, onverklaarbare piek op de Stecaset
Deze nep pulsen zie ik elke dag maar ik heb er geen verklaring voor.

Situatie:

Op de vliering twee Schellcount kWhmeters met S0 uitgang. 1 puls = 0.5Wh.. 2000 pulsen = 1kWh. Een RJ11 kabel vanaf de vliering naar de server. Circa 10 meter bekabeling. Deze loopt parallel aan drie CAT5E kabels en een 2 aderige kabel voor een RS485 bus.

De kabel loopt de laatste 5 meter straks langs elkaar langs dezelfde kabelgoot.

De Arduino krijgt 5V voeding vanaf de USB poort. Mijn printje met daarop de optocouplers krijgt zijn stroom van een geschakelde voedingadapter op 12V. En er zit een hele korte kabel van nog geen tussen 20cm vanaf mijn eigen print naar de Arduino.

Kan het komen doordat de RJ11 kabel niet is afgeschermd dat er door overspraak een "puls" kan ontstaan? Zou dit op te lossen zijn met een shielded kabel? Iemand anders nog een idee?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

mkleinman schreef op maandag 25 februari 2013 @ 17:36:
Kan het komen doordat de RJ11 kabel niet is afgeschermd dat er door overspraak een "puls" kan ontstaan? Zou dit op te lossen zijn met een shielded kabel? Iemand anders nog een idee?
Je kan waarschijnlijk moeilijk voorkomen dat de kabels storing oppikken. Wel kan je de Arduino minder gevoelig maken voor de pulsen.
Heb je al een condensator van 100nF tussen de ingang en de GND? Dat helpt al behoorlijk.
Wordt de S0 pulse via een interrupt gelezen? Die is ook heel gevoelig. Je zou een software filter kunnen inbouwen die alleen pulsen van een minimum lengte doorlaat.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
harold65 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 19:16:
[...]
Je kan waarschijnlijk moeilijk voorkomen dat de kabels storing oppikken. Wel kan je de Arduino minder gevoelig maken voor de pulsen.
Heb je al een condensator van 100nF tussen de ingang en de GND? Dat helpt al behoorlijk.
Wordt de S0 pulse via een interrupt gelezen? Die is ook heel gevoelig. Je zou een software filter kunnen inbouwen die alleen pulsen van een minimum lengte doorlaat.
Hoe bedoel je dat? Welke ingang en de GND een 100nF condensator? Je bedoeld van de Arduino zelf?

Ik lees inderdaad via de beide interruptpinnen de pulsen uit van de S0 uitgangen. Die zijn dus inderdaad HEEL erg gevoelig blijkt nu. Ik wist niet dat de lengte van de puls uit te lezen was? Heb je daar toevallig een voorbeeld van? Ik denk inderdaad dat met het uitlezen van de lengte van de puls ik een heleboel storing kan afvangen.

Thanks voor de tip!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:48
Mozart schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 21:54:
Sinds gisteravond is SMAspot 2.0 beschikbaar. Deze versie heeft ondersteuning voor uploaden naar pvoutput. Zelf gebruik ik hem ook na een lange zoektocht langs programma's om mijn SB 3000 TL-21 uit t kunnen lezen en output te uploaden. SMAspot werkt gewoon altijd, snel en goed.
Hij was al iets langer beschikbaar ;) Maar het werkt inderdaad uitstekend. SMAspot is het programma om te gebruiken.

Wel leuk om te zien dat enkele aspecten van m'n patch voor PVoutput ondersteuning in de uiteindelijke versie nog zijn te herkennen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

mkleinman schreef op maandag 25 februari 2013 @ 20:16:
Hoe bedoel je dat? Welke ingang en de GND een 100nF condensator? Je bedoeld van de Arduino zelf?
Ik bedoel inderdaad de Arduino input pin.
Ik lees inderdaad via de beide interruptpinnen de pulsen uit van de S0 uitgangen. Die zijn dus inderdaad HEEL erg gevoelig blijkt nu. Ik wist niet dat de lengte van de puls uit te lezen was? Heb je daar toevallig een voorbeeld van? Ik denk inderdaad dat met het uitlezen van de lengte van de puls ik een heleboel storing kan afvangen.
Deze (pseudo-)code geeft een beetje aan hoe je kleine pulsjes weg kan filteren.
Een timer interrupt kijkt elke 5ms of de input laag is. Als dit drie keer achter elkaar het geval is, wordt een teller opgehoogd. Uitgangspunt is dat een S0 pulse minstens 25ms moet duren.
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
#include <MsTimer2.h>

int PV_pulse = 0;
int pulselength = 0;

void setup() 
{
  // start the timer interrupt
  MsTimer2::set(5, Every5ms); // 5ms period
  MsTimer2::start();
}

// check and update the sensor every 5ms.
void Every5ms()
{
    // read the digital input
    bool solarInput = digitalRead(2);
    // count the number of times the input is active (low)
    if(!solarInput)
    {
        pulselength++;
        return;
    }
    // not active, high
    if(solarInput)
    { 
        // if it was active more than 15ms, the pulse is valid
        if(pulselength > 2) PV_pulse++;
        // reset the pulselength counter
        pulselength = 0;
    }
}

void main()
{
  Serial.print(PV_Pulse);
  delay(1000);
}

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C-sharp
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-09 13:21
Rukapul schreef op maandag 25 februari 2013 @ 20:37:
[...]

Hij was al iets langer beschikbaar ;) Maar het werkt inderdaad uitstekend. SMAspot is het programma om te gebruiken.

Wel leuk om te zien dat enkele aspecten van m'n patch voor PVoutput ondersteuning in de uiteindelijke versie nog zijn te herkennen :)
Ik draai versie 2.0.0 sinds twee dagen, meen ik. Om een onverklaarbare reden is deze versie "robuuster" dan het vorige script. Ik krijg nu namelijk met versie 2.0.0 werkelijk per run (via cron elke 5 minuten) een entry in mijn PVoutput data, daar waar met de (bijkomend getweakte) gepatchte 1.5.4 en 1.5.6 er regelmatig datapunten niet in de PVoutput data zichtbaar werden, hoewel ze toch in de CSV bestanden beschikbaar waren.
Peak power, average power, voltage en (via Wunderground) ambient temperature worden nu netjes online gelogd. Als alles zo blijft kan sma-bluetooth binnenkort van de Pi (inclusief MySQL en Apache wat samen toch best wat resources vreet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb mijn sketch een klein beetje aangepast. Hij gebruikt nog steeds interrupts maar controleert nu niet op FALLING maar op CHANGE. maw voor een S0 puls gaat twee keer het interrupt af.

In de interrupt code controleer ik de tijd tussen FALLING en RISING.

Code is niet gecompileerd, alleen copy paste van andere sketch en wat werk in Notepad++

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
#define STECA_INTERUPT 0
#define STECA 2
#define LED 13

#define GRIDFIT_INTERUPT 1
#define GRIDFIT 3

boolean LED_STATUS = false;               // led status.
unsigned long MIN_PULSE_WIDTH = 30;       // minimale pulse breedte;
unsigned long MAX_PULSE_WIDTH = 55;       // maximale pulse breedte;

void ChangeLedStatus()
{
  if ( LED_STATUS )
  {
    digitalWrite( LED, LOW );
    LED_STATUS = false;
  }
  else
  {
    digitalWrite( LED, HIGH );
    LED_STATUS = true;
  }  
}

// The interrupt routine for the Steca
void StecaInterupt()
{
   unsigned long fallTime;  //Time of front raising
   unsigned long upTime;  //Time of front falling
   unsigned long interuptTime; // Total time of interupt pulse.

if ( digitalRead( STECA ) == LOW ) 
   {
      fallTime = micros(); //get time of pulse going down
   }
   else
   {
      upTime = micros();  //get time of pulse going up
      interuptTime = fallTime - upTime;  //measure time between down and up
   } 

if ( interuptTime >= MIN_PULSE_WIDTH && interuptTime <= MAX_PULSE_WIDTH ) 
   {
      ChangeLedStatus();             // Change led status .
      Serial.print("S");  
   } else {
     // pulse was too short or too long.

}
}

// The interrupt routine for the Gridfit250LV
void GridfitInterupt()
{
   unsigned long fallTime;  //Time of front raising
   unsigned long upTime;    //Time of front falling
   unsigned long interuptTime; // Total time of interupt pulse.

if ( digitalRead( GRIDFIT ) == LOW ) 
   {
      fallTime = micros(); //get time of pulse going down
   }
   else
   {
      upTime = micros();  //get time of pulse going up
      interuptTime = fallTime - upTime;  //measure time between down and up
   } 

if ( interuptTime >= MIN_PULSE_WIDTH && interuptTime <= MAX_PULSE_WIDTH ) 
   {
      ChangeLedStatus();             // Change led status .
      Serial.print("G");  
   } else {

}
}

//
// SETUP
//
void setup() 
{
   Serial.begin(9600);

// KWH interrupt attached to IRQ 0  = pin2 = Steca
   attachInterrupt( STECA_INTERUPT, StecaInterupt, CHANGE );
   attachInterrupt( GRIDFIT_INTERUPT, GridfitInterupt, CHANGE );

pinMode( STECA, INPUT );
   pinMode( GRIDFIT, INPUT );
   pinMode( LED, OUTPUT );
   digitalWrite( STECA, HIGH );
   digitalWrite( GRIDFIT, HIGH );

}

//
// MAIN LOOP
//
void loop() 
{
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
C-sharp schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:14:
[...]

Ik draai versie 2.0.0 sinds twee dagen, meen ik. Om een onverklaarbare reden is deze versie "robuuster" dan het vorige script. Ik krijg nu namelijk met versie 2.0.0 werkelijk per run (via cron elke 5 minuten) een entry in mijn PVoutput data, daar waar met de (bijkomend getweakte) gepatchte 1.5.4 en 1.5.6 er regelmatig datapunten niet in de PVoutput data zichtbaar werden, hoewel ze toch in de CSV bestanden beschikbaar waren.
Peak power, average power, voltage en (via Wunderground) ambient temperature worden nu netjes online gelogd. Als alles zo blijft kan sma-bluetooth binnenkort van de Pi (inclusief MySQL en Apache wat samen toch best wat resources vreet).
In oudere versies (<1.5.6) zat o.a. een bug die er voor kon zorgen dat de login niet best wel vaak faalde bij gebruik van cron in combinatie met bepaalde inverters (zoals de mijne). Een eventuele upload naar PVoutput miste dan ook (evenals de spotdata-csv). In de andere csv files zou het wel staan aangezien die telkens compleet opnieuw gegenereert worden. Dit is gefixed in 1.5.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Oké, Tigo management unit aangesloten op een Moxa nPort 6150. Met putty krijg ik allerlei bagger op mijn scherm. Dat kan een aantal oorzaken hebben:
- Ik heb geen flauw idee wat de parameters zijn van het RS 485 verkeer (databits, stopbits, parity???). Ja, er is een document dat wat rept over de RS 485 auxiliary port op de MMU. Maar da's niet de poort waar de gateways op aangesloten zijn. Niettemin: ik heb het geprobeerd met databits: 8, stopbits:1, parity none.

En heel veel andere settings.

Is er een soort van how-to of een step-by-step sniffing guide? Hoe kan je "raden" wat de juiste parameters zijn voor RS 485? Wat is de handigste methode om die berichten te ontcijferen? Ik zit wel consistentie in, maar ik kan er absoluut niets mee. Heel veel ASCII > 128. Echt weinig leesbaars.

Wie geeft me een duwtje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Freemann die raspberry is echt een prachtig ding!
Pure nostalgie!
Maar alle 3 omvormers via serial converters op 1 RPI?
Hoe is dat mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

C-sharp schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:14:
[...]

Probeer in plaats van MySQL en Apache, te werken met SQLite en NginX/Lighttpd.
Dit draait ik ook en dat werkt voortreffelijk op de 256 versie. Ondertussen is de SQLite DB 13mb, bevat deze +/-70.000 records en draait de Rpi dat nog heerlijk.
izdp schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 00:42:
Freemann die raspberry is echt een prachtig ding!
Pure nostalgie!
Maar alle 3 omvormers via serial converters op 1 RPI?
Hoe is dat mogelijk?
Ik snap je niet helemaal? Alle 3 de omvormer op 1 seriel converter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
Freemann schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 07:36:

[...]

Ik snap je niet helemaal? Alle 3 de omvormer op 1 seriel converter?
Wat hij bedoelt is me niet geheel duidelijk ik denk dat hij drie omvormers heeft en die samen op één Rpi wil zetten.
Nu heb ik bijna dezelfde vraag alleen dan met 2 (Samil) omvormers. Kunnen die op één kaart of heb je voor beide een Rpi nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Kievit1964 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 09:19:
[...]

Wat hij bedoelt is me niet geheel duidelijk ik denk dat hij drie omvormers heeft en die samen op één Rpi wil zetten.
Nu heb ik bijna dezelfde vraag alleen dan met 2 (Samil) omvormers. Kunnen die op één kaart of heb je voor beide een Rpi nodig?
Ik wacht de reactie van izdp ff af.

Wat de Samil omvormers betreft;
Wat ik op internet kan vinden is dat de Samil's, afhankelijk van het type, RS232, RS485 of ethernet (wifi) ondersteunen. Kun jij aangeven welke omvormer je precies hebt? In het geval en RS232/RS485 ben je zo goed als zeker afhankelijk van iets/iemand die een progsel maakt om deze poort te kunnen uitlezen. Als het een Ethernet/Wifi versie is, dan is de kans groot dat het relatief eenvoudig uit te lezen is.

Zo heeft Curt Blanke een stuk code geschreven waarmee het mogelijk is om de PowerOne omvormers middels de RS485 bus uit te lezen. PowerOne ondersteund op deze bus >200 Devices. Hierdoor is het theoretisch mogelijk om met 1 Rpi zeg 200 omvormers uit te lezen.

Het progsel kan iedere omvormer apart uitlezen. Je zegt tegen Aurora:
Geef aan mij de volgende waardes van Omvormer 1,
Geef aan mij de volgende waardes van Omvormer 2,
Geef aan mij de volgende waardes van Omvormer 3,
etc.

Aurora geeft dan de output per omvormer en die data kun je dan weer verwerken.

[ Voor 11% gewijzigd door Freemann op 27-02-2013 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Freemann schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 09:49:
[...]

Ik wacht de reactie van izdp ff af.

Wat de Samil omvormers betreft;
Wat ik op internet kan vinden is dat de Samil's, afhankelijk van het type, RS232, RS485 of ethernet (wifi) ondersteunen. Kun jij aangeven welke omvormer je precies hebt? In het geval en RS232/RS485 ben je zo goed als zeker afhankelijk van iets/iemand die een progsel maakt om deze poort te kunnen uitlezen. Als het een Ethernet/Wifi versie is, dan is de kans groot dat het relatief eenvoudig uit te lezen is.

Zo heeft Curt Blanke een stuk code geschreven waarmee het mogelijk is om de PowerOne omvormers middels de RS485 bus uit te lezen. PowerOne ondersteund op deze bus >200 Devices. Hierdoor is het theoretisch mogelijk om met 1 Rpi zeg 200 omvormers uit te lezen.

Het progsel kan iedere omvormer apart uitlezen. Je zegt tegen Aurora:
Geef aan mij de volgende waardes van Omvormer 1,
Geef aan mij de volgende waardes van Omvormer 2,
Geef aan mij de volgende waardes van Omvormer 3,
etc.

Aurora geeft dan de output per omvormer en die data kun je dan weer verwerken.
Degene die ik binnenkort (bestelling is geplaatst) krijg zijn de 2300TL en de 3300TL deze hebben RS232 en RS485. Helaas geen Wifi of ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Dan is het de vraag of de omvormer gekoppeld kunnen worden op 1 bus.
Als dat zo is, dan kun je het volgende doen:
Samil XXXXTL <kabel> Samil XXXXTL <kabel> serial converter(PL2303) <usb> Rpi

In deze situatie kun je de laatst omvormer benaderen door de eerste omvormer en dat alles met 1 converter op 1 Rpi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Wel 3 omvormers eaton 2800 met rs232 en de Rpi heeft 2x een usb poort.
Dus 1 tekort was mijn gedachte.

Zeg jji Freemann: Als er al rs232 (zal waarschijnlijk rs485 zijn) aanwezig is, dan kan je middels een Linux device (RaspberryPi a €45,=) en een serial converter(ebay ~€5-7) uit de voeten om alle 3 je omvormer tot in detail te loggen.

Dus hoe mogelijk was mijn vraag.
Hierboven lees ik over koppelen. Verbinden van de rs232 en de laatste met een converter naar de Rpi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Dit is erg omvormer afhankelijk.
Zoals ik hierboven ook al schrijf, is het afhankelijk van de omvormer(fabrikant) hoe ze het een en ander geïmplementeerd en of er software beschikbaar is om de Serial port van de omvormer uit te lezen.

Heb hier een perl-script gevonden wat verschillende omvormer uit kan lezen. Als ik het moet geloven(wat ik lees) dan ondersteund dit script:
* CMS (Manuf=Phoenixtec)
* Eaton (Manuf=Phoenixtec)
* Orion (Manuf=Phoenixtec)
* SolarLord (Manuf=KLNE???)
* SolarRiver (Manuf=SamilPower)
* SunEzy (Manuf=Phoenixtec)
* SunTeams (Manuf=KLNE)

Oftewel; De Eaton's(Phoenixtec) en SolarRiver (SamilPower)

http://www.solarfreaks.co...-cms-2000-rs232-t271.html

[ Voor 6% gewijzigd door Freemann op 27-02-2013 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
izdp schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 10:49:
Wel 3 omvormers eaton 2800 met rs232 en de Rpi heeft 2x een usb poort.
Dus 1 tekort was mijn gedachte.

[..]
Dat is sowieso nooit een probleem, USB hub gebruiken als je te weinig poorten hebt. Wel eentje met een eigen voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kievit1964
Freemann schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 09:58:
Dan is het de vraag of de omvormer gekoppeld kunnen worden op 1 bus.
Als dat zo is, dan kun je het volgende doen:
Samil XXXXTL <kabel> Samil XXXXTL <kabel> serial converter(PL2303) <usb> Rpi

In deze situatie kun je de laatst omvormer benaderen door de eerste omvormer en dat alles met 1 converter op 1 Rpi.
Wordt voor mij toch wat lastig dan. De omvormers staan zo'n 15 meter uit elkaar. Eén op zolder en één in de garage.
Liefst zou ik het beide via wifi doorsturen en dan op één of andere manier via Rpi de dat verzamelen maar weet dus niet of dit jan en wat ik daar dan voor nodig heb.

Zat zelf te denken aan: Converter RS232 naar ethernet--router/modem voor wifi--Rpi aan modem om data te verzamelen.

Kan deze constructie zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@kievit1964:
Inprincipe kan alles, maar of;
- de techniek/software er klaar voor is,
- het binnen je budget blijft,
- het niet makkelijker is om 2 Rpi's met WiFi-dongle aan de omvormer tehangen
- het qua stroomverbruik niet uit te klauwen gaat lopen

RS232 kan over een dun telefoonkabeltje (4-aders flat-cable) en is in heel veel gevallen wel aan te leggen.

al deze zaken/keuzes laat ik liever aan de persoon zelf over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Nadat ik dacht dat ik weer een defecte kWh meter had, daarna een vermoeden uitging naar mijn noord-installatie, heeft het waarschijnlijk toch te maken met mijn laatste vermoeden. De Youless op zolder had last van de zon die door het dakraam scheen en daardoor geen led-pulsjes meer telde. Want vandaag met de felle zon (eindelijk eens in het noorden) zie ik geen onverklaarbare metingen terug. *O*

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Heb je hem afgeplakt anton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Zwarte sok er omheen gehangen :P Afplakken is misschien wel netter, maar ik wil de Youless er 's avonds wel een keer vanaf halen om de meterstand af te lezen. Deze zit namelijk voor het display.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Misschien een klein randje op de youless maken met tochtstrip zodat hij oogkleppen heeft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Mr-Leo,ik zie allerlei dual serial naar usb, maar duidelijk geen eigen voeding.
Levert een Rpi onvoldoende voeding?

Freemann, ik had dit gevonden : http://code.google.com/p/pvbeancounter/

vergelijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
izdp schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 14:18:
Mr-Leo,ik zie allerlei dual serial naar usb, maar duidelijk geen eigen voeding.
Levert een Rpi onvoldoende voeding?

[...]
Dat zei ik ook niet, als je te weinig USB poorten hebt, kun je een USB hub aansluiten. Of dit een powered hub moet zijn hangt af van hoeveel USB apparaten je gaat aansluiten. Je kunt niet onbeperkt voeding uit de Rpi trekken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
antonboonstra schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 13:44:
Nadat ik dacht dat ik weer een defecte kWh meter had, daarna een vermoeden uitging naar mijn noord-installatie, heeft het waarschijnlijk toch te maken met mijn laatste vermoeden. De Youless op zolder had last van de zon die door het dakraam scheen en daardoor geen led-pulsjes meer telde. Want vandaag met de felle zon (eindelijk eens in het noorden) zie ik geen onverklaarbare metingen terug. *O*
Heeft je kWh meter een s0 uitgang? Dan kun je die ook direct aansluiten op de Youless zonder dat hij op een Led hoeft te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

De Rpi is heel sterk afhankelijk van zijn voeding (qua stabiliteit) EN de poorten zijn sterk begrenst.
Waardoor veel apparaten niet of moeilijk werken.

PVbeanCounter is niets meer als bijv. 123solar en websolarlog. Het zijn schillen die over de geëxtraheerde data van een omvormer heen wordt gelegd. Waarbij PVbeanCounter, zoals ik het begrijp, alleen op Windows draait. Je zult nog steeds een hardwarematige koppeling moeten leggen tussen de omvormer en EEN logging-device.

[ Voor 13% gewijzigd door Freemann op 27-02-2013 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Mr-Leo schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 14:28:
[...]
Heeft je kWh meter een s0 uitgang? Dan kun je die ook direct aansluiten op de Youless zonder dat hij op een Led hoeft te zitten.
Hoe kun je een s0 uitgang op de Youless aansluiten? Naar mijn weten zit er alleen een lichtgevoelig oogje op. Daarnaast heeft de ABB meter wel een s0 uitgang alleen is deze slechts 100 pulsen/kWh terwijl de led 1000 pulsen/kWh geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Freemann: Ik bedoelde natuurlijk in vergelijk met jouw link van solarfreaks.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

antonboonstra schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 14:51:
[...]

Hoe kun je een s0 uitgang op de Youless aansluiten? Naar mijn weten zit er alleen een lichtgevoelig oogje op. Daarnaast heeft de ABB meter wel een s0 uitgang alleen is deze slechts 100 pulsen/kWh terwijl de led 1000 pulsen/kWh geeft.
Klopt, maar met een beetje huisvlijt kunnen er twee draadjes naast de Youless-led geprikt worden, die dan aangesloten kunnen worden op een S0-uitgang. Werkt bij diverse mensen uitstekend. Meer info in het Youless topic.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
antonboonstra schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 14:51:
[...]

Zoals Ericplan ook al zei:

Afbeeldingslocatie: http://img4.imageshack.us/img4/1267/youlessback.jpg

Alleen is 100 imp per kWh natuurlijk wel een beetje jammer!

Wat ook werkt, is een photo diode met een draadje aansluiten op deze twee gaatjes. Deze kun je dan op de een of andere manier op de led plakken zodat je de Youless ernaast kunt hangen en de meter gewoon kunt aflezen.

[ Voor 17% gewijzigd door Mr-Leo op 27-02-2013 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

izdp schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 15:28:
Freemann: Ik bedoelde natuurlijk in vergelijk met jouw link van solarfreaks.com.
Dat ding op solarfreaks ken ik niet. Maar het lijkt een tool waarmee je omvormers uit ken lezen en cijfertjes om kan toveren in grafieken. Pvbeancounter is soortgelijk maar geen idee en hoeverre het hetzelfde is of totaal iets anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik krijg maar geen opbrengsten te zien via Plugwise van een zonnepaneel waar een Circle aanhangt. Ik heb aangegeven dat dit apparaat ook produceert, maar ik zie alleen de actuele waardes terug, niet de grafieken. Rare is ook dat ik in het pulldownmenu alleen voor Verbruik (kosten, CO2) kan kiezen, niet voor Productie oid.

Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Nieuwe Arduino MEGA 2560 is binnen. Dat ding heeft 6 interrupt pins :) En ik wil straks 5 omvormers ermee loggen :)

Nu nog 3 nieuwe DIN Rail S0 KWhmeters vinden met IMP/2000 voor een betaalbare prijs.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Roamor schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 18:02:
Ik krijg maar geen opbrengsten te zien via Plugwise van een zonnepaneel waar een Circle aanhangt. Ik heb aangegeven dat dit apparaat ook produceert, maar ik zie alleen de actuele waardes terug, niet de grafieken. Rare is ook dat ik in het pulldownmenu alleen voor Verbruik (kosten, CO2) kan kiezen, niet voor Productie oid.

Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?
Komt de plug in Source wel online?

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 20:12:
Nieuwe Arduino MEGA 2560 is binnen. Dat ding heeft 6 interrupt pins :) En ik wil straks 5 omvormers ermee loggen :)

Nu nog 3 nieuwe DIN Rail S0 KWhmeters vinden met IMP/2000 voor een betaalbare prijs.
V3?
En waarom deze en niet bijv een netduino?

• Roamor
  • Niet online
Freemann schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 07:31:
[...]

Komt de plug in Source wel online?
Ja, het is de Circle+, en ik zie de actuele opbrengsten wel onderin bij Reports. Ik kan hem bijv. ook uit en aan zetten, maar nergens "opbrengsten" te zien.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Roamor schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 08:31:
[...]

Ja, het is de Circle+, en ik zie de actuele opbrengsten wel onderin bij Reports. Ik kan hem bijv. ook uit en aan zetten, maar nergens "opbrengsten" te zien.
Hmmm dat is vreemd.
Zit je op de meest recente Source versie (om zo ie zo problemen te voorkomen)?
Zal zo schakelen tussen Ubuntu en Windows en is in mijn Source kijken.

Heb even in Windows gekeken naar mijn Source.
Als ik een Plug van verbruik naar levering zet, dan zie ik een extra productie kolom in het overzicht verschijnen. In de kolom komt dan netjes 0W te staan bij de plug die ik op levering heb gezet.

Helaas kan ik het niet testen vanaf mijn werk...

[ Voor 24% gewijzigd door Freemann op 28-02-2013 09:04 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Mijn nieuwe Arduino en protoshield zijn binnen. Ik ben nu bezig met het boodschappenlijstje.

Ik kwam een andere optocoupler tegen. Ik gebruik nu een CNY17-2 als optocoupler Alleen ik moet straks op dat protobordje er 4 kwijt, en die ruimte heb ik niet.

Nu kwam ik deze optocoupler tegen http://www.conrad.nl/ce/n...COUPLER-ILQ55Q68000-A4380. Een ILQ55, hier zitten 4 optocouplers in 1 DIP package.

Alleen de specs zijn anders tussen beide.

Iemand enig idee of deze andere optocoupler gaat werken?

• Roamor
  • Niet online
Freemann schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 08:46:
[...]

Hmmm dat is vreemd.

Als ik een Plug van verbruik naar levering zet, dan zie ik een extra productie kolom in het overzicht verschijnen. In de kolom komt dan netjes 0W te staan bij de plug die ik op levering heb gezet.

De meest recente versie inderdaad. Ik heb idd ook aangevinkt dat het apparaat kan leveren (waarom je dat bij een zonnepaneel überhaupt apart aan moet geven?). Bedankt voor je moeite, ik denk dat ik de support maar eens een mail stuur.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Roamor schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 09:30:
[...]

De meest recente versie inderdaad. Ik heb idd ook aangevinkt dat het apparaat kan leveren (waarom je dat bij een zonnepaneel überhaupt apart aan moet geven?). Bedankt voor je moeite, ik denk dat ik de support maar eens een mail stuur.
Graag gedaan en ben benieuwd naar het antwoord van Plugwise :)

• hansdegit
Even heel ongegeneerd mezelf quoten.
hansdegit schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 23:32:
Oké, Tigo management unit aangesloten op een Moxa nPort 6150. Met putty krijg ik allerlei bagger op mijn scherm. Dat kan een aantal oorzaken hebben:
- Ik heb geen flauw idee wat de parameters zijn van het RS 485 verkeer (databits, stopbits, parity???). Ja, er is een document dat wat rept over de RS 485 auxiliary port op de MMU. Maar da's niet de poort waar de gateways op aangesloten zijn. Niettemin: ik heb het geprobeerd met databits: 8, stopbits:1, parity none.

En heel veel andere settings.

Is er een soort van how-to of een step-by-step sniffing guide? Hoe kan je "raden" wat de juiste parameters zijn voor RS 485? Wat is de handigste methode om die berichten te ontcijferen? Ik zit wel consistentie in, maar ik kan er absoluut niets mee. Heel veel ASCII > 128. Echt weinig leesbaars.

Wie geeft me een duwtje?
Wireshark geinstalleerd. Ik ben de pakketjes aan het bekijken welke de rs 485 sniffer stuurt, maar ik zie écht geen herkenning.

hoe kan ik de juist waardes voor baudrate, databits, stopbits en parity bepalen? Bestaat daar een methode voor? Ik loop voor mjn gevoel nu een beetje te klooien...

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Onderdelen zijn binnen. Morgen lekker solderen en testen pix volgen :)

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10-09 15:21
mkleinman schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 19:45:
Onderdelen zijn binnen. Morgen lekker solderen en testen pix volgen :)
Ben benieuwd.. ik draai nu de zonnemeter v11.1 van Harold65 op mijn Mega, bevalt goed (2 x S0 uitlezen + de P1 van de slimme meter...)

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Dit is nu mijn gedachte voor het hardware gedeelte van de logging van de eaton omvormers.
Uiteraard mijn vraag of dit zo kan werken, of beter kan.
Prijstechnisch lijkt me dit een hele aantrekkelijke oplossing.

3 x rs232 converter usb.
usb 4 poorts minihub.
Ong 2 meter usb kabel.
Rpi model B
Voeding Rpi.
evt sd kaart
Usb dongle.
Monitor.

Met de usb kabel kan ik via een te boren gat door een 35 cm dikke muur 'binnen' komen en binnen het bereik van het netwerk.
Tevens kan ik dan via een monitor zelfstandig het systeem volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Arduino bordje is af en hij werkt. Alle 4 de interrupts gaan af. Was nog wel een klus om dat goed werkend te krijgen

Dit viel me wel op:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2013/03/ruis.png

Hoe ontzettend veel bagger er over de lijn heen gaat als je contact maakt met 12V en een "S0" kabel. Ik wil op die manier een puls simuleren. Zelfs bij het schijnbaar perfect aanraken van de kabels zie ik soms 2 tot 5 entries verschijnen. Blijkbaar is perfect contact niet perfect contact.

Wel mooi om te zien hoe snel de electronica dus blijkbaar kan reageren.

Ik "Jat" 12V van het Arduino circuit, scheelt me straks een extra adapter op het systeem en een extra chassisdeel.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/arduinomega/imag1261.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/arduinomega/imag1262.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/arduinomega/imag1272.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/arduinomega/imag1275.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/arduinomega/imag1276.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/arduinomega/imag1280.jpg

De interruptHandler per omvormer ziet er nu zo uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
void Steca1InterruptHandler()
{

unsigned long interruptTime; // Total time of interupt pulse.

if ( digitalRead( STECA1_PIN ) == LOW ) 
   {
      steca1FallTime = millis(); //get time of pulse going down
   }
   else
   {
      steca1RiseTime = millis();                            //get time of pulse going up
      interruptTime = steca1RiseTime - steca1FallTime;      //measure time between down and up

if ( interruptTime >= MIN_PULSE_WIDTH_SCHC && interruptTime <= MAX_PULSE_WIDTH_SCHC ) 
      {
         Serial.print(steca1String);  
      } else {
        Serial.println( interruptTime );
      }
   } 
}

[ Voor 21% gewijzigd door mkleinman op 01-03-2013 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik wou dat ik zo netjes kon solderen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Hoe ontzettend veel bagger er over de lijn heen gaat als je contact maakt met 12V en een "S0" kabel. Ik wil op die manier een puls simuleren. Zelfs bij het schijnbaar perfect aanraken van de kabels zie ik soms 2 tot 5 entries verschijnen. Blijkbaar is perfect contact niet perfect contact.
Uit een ver verleden komt 'ontdenderen' als concept bij me bovendrijven bij knoppen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 18:02:
Ik wou dat ik zo netjes kon solderen....
Thanks! :) Echt tevreden ben ik trouwens nog steeds niet. Vooral die kleine klotedraadjes solderen bij de RJ45 connector.

Het mooiste zou zijn om een custom shield te (laten) ontwikkelen en daarop alle printbanen en gaatjes al verwerken.

Ik heb dat alleen geprobeerd, ik kom er met die Eagle files niet uit om de aanpassingen te maken :(
Rukapul schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 21:53:
[...]

Uit een ver verleden komt 'ontdenderen' als concept bij me bovendrijven bij knoppen etc.
Ontdenderen? Daar had ik nog niet eerder over gehoord.

[ Voor 21% gewijzigd door mkleinman op 01-03-2013 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
mkleinman schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 22:11:
[...]

Thanks! :) Echt tevreden ben ik trouwens nog steeds niet. Vooral die kleine klotedraadjes solderen bij de RJ45 connector.

Het mooiste zou zijn om een custom shield te (laten) ontwikkelen en daarop alle printbanen en gaatjes al verwerken.

Ik heb dat alleen geprobeerd, ik kom er met die Eagle files niet uit om de aanpassingen te maken :(

[...]

Ontdenderen? Daar had ik nog niet eerder over gehoord.
Contact dender. Dat is iets heel vervelends ;) Dat is met name bij mechanische schakelaars, als het contact gesloten wordt dan stuiteren de punten zeg maar, voordat het contact definitief is. Dit zie je bv nog wel eens bij goedkope wekkertjes, dan druk je 1x het knopje om een minuut verder te gaan, en dan staat ie 3 minuten verder, omdat door de dender 3 pulsen zijn geteld.

Als je nog een adresje zoekt voor printplaat ontwerp en of productie; de printjes voor Sol-Link zijn destijds door www.mijnprintplaat.nl geleverd. Goed en goedkoop!

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Freemann schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 08:46:
[...]

Hmmm dat is vreemd.

Goed nieuws; update 2.23 heeft mijn probleem verholpen, zie nu netjes de grafieken etc. Nog niet rechtstreeks te downloaden vanaf hier, maar met de update functie kun je hem wel binnenhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heeft iemand een goede tip over betrouwbare din rail kwh meters met S0 uitgang.
Ben op zoek naar een 3 fase kwh meter en een enkel fase kwh meter.
Finder is in principe toch wel in orde zonder al te grote afwijkingen?
Forum al heen en weer gezocht, maar zo direkt niets bruikbaars kunnen vinden.

Heb nu de "gratis" ABB C11, maar met 100 imp/kwh en verbruik loggen naar PVOutput met youless, erger ik me behoorlijk aan de traagheid van de ABB.
De opwek meet ik met een kwh meter van b+g e-tech, maar hier een kleine afwijking tov de sma omvormer.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 22:38:

Heb nu de "gratis" ABB C11, maar met 100 imp/kwh en verbruik loggen naar PVOutput met youless, erger ik me behoorlijk aan de traagheid van de ABB.
De opwek meet ik met een kwh meter van b+g e-tech, maar hier een kleine afwijking tov de sma omvormer.
Wat is er dan traag? Als je de youless er optisch opzet werkt hij met 1000 imp.
Ik dacht dat 100 ook weinig zou zijn maar werkt prima met de update frequentie van 5 min. van PVo ivm SolarMeter en PVdashboard.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 22:38:

Het is even zoeken maar op www.conrad.nl staan er een aantal met 2000 imp/kWh.

BIjvoorbeeld: http://www.conrad.nl/ce/n...detview1&rt=detview1&rb=2

In de beschrijving staat 1000 imp/kWh, in de handleiding staat 2000 imp/kWh. Dat laatste staat ook op de vergroting van de foto.

[ Voor 16% gewijzigd door mkleinman op 02-03-2013 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 23:00:
[...]

Het is even zoeken maar op www.conrad.nl staan er een aantal met 2000 imp/kWh.

BIjvoorbeeld: http://www.conrad.nl/ce/n...detview1&rt=detview1&rb=2

In de beschrijving staat 1000 imp/kWh, in de handleiding staat 2000 imp/kWh. Dat laatste staat ook op de vergroting van de foto.
Voor dat geld heb je overal een finder of inepro of koopmans, dan geeft voltkraft mij toch een b merk gevoel.
Was er niet een leuk metertje tekoop bij youless op de site voor 20,- ? Dat meen ik ergens gezien te hebben.
3 fase meters kan je digitaal het beste kopen op ebay, ferraris 3 fase kan je bij elektro bedrijven kopen rond de 125,- voor een 80A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 23:40:
[...]

Was er niet een leuk metertje tekoop bij youless op de site voor 20,- ? Dat meen ik ergens gezien te hebben.
Die kwh meter heb ik er ook inzitten, echter toch nog wat afwijking met de SMA omvormer iedere dag....
Of het aan SMA ligt of de meter, geen idee.

Ik ga denk ik maar voor Finder, die hebben een MID goedkeuring, dus betrouwbaarder.
Led is 2000 imp/kwh en S0 is 1000 imp/kwh. In ieder geval veel beter als 100 imp/kwh van de abb c11.
Al twijfel ik over de achtergrondverlichting. Op conrad spreken ze elkaar behoorlijk tegen in de reviews.
Zit het er niet op, vinden ze het jammer. Zit het er wel op, is het irritant......grappig.
Ik zal ebay eens afstruinen.
Dank voor de reacties.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2013 23:55 . Reden: typo ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 23:50:
[...]

Die kwh meter heb ik er ook inzitten, echter toch nog wat afwijking met de SMA omvormer iedere dag....

Ik ga denk ik maar voor Finder, die hebben een MID goedkeuring, dus betrouwbaarder.
Ook 2000 imp/kwh is lekker vlot.
Al twijfel ik over de achtergrondverlichting. Op conrad spreken ze elkaar behoorlijk tegen in de reviews.
Zit het er niet op, vinden ze het jammer. Zit het er wel op, is het irritant......grappig.
Dank voor de reacties.
Helemaal het zelfde krijg je het niet, vaak is de sma wat optimistisch tov de kWh meter, mijn piko geeft zelfs 100w minder aan als de kWh meter op de 8 kWh en de effekta begint volgens mijn observering elke dag op een hele kWh.
Het beste is de kWh meter aan te houden, die klopt hier tot nu toe perfect met de ferraris van de netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:58
Vergeet niet dat je tussen omvormver en kWh meter ook nog een stukje koper hebt, dat ook z'n eigen verliezen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

AUijtdehaag schreef op zaterdag 02 maart 2013 @ 23:50:
[...]

Led is 2000 imp/kwh en S0 is 1000 imp/kwh. In ieder geval veel beter als 100 imp/kwh van de abb c11.
Dank voor de reacties.
Ik heb één 3-fase en een aantal 1-fase Finders MID in gebruik. Ze voldoen goed en de elektrische aansluiting is ook OK. Display is verlicht en goed af te lezen, ook onder onmogelijke hoeken. Dit in tegenstelling tot bv Hager, waar je ongeveer recht voor het apparaat moet staan om af te lezen.
Let ook op dat de elektrische aansluiting bij alle merken wisselt. Dat is een kans op fouten, die je eigenlijk niet wil en een reden om alle meters van hetzelfde merk te nemen.
Bij Hager zitten alle elektrische aansluitingen aan de onderzijde (S0 zit boven), waarbij het voorste stel draden de schroeven voor de achterste aansluiting blokkeert. Daar kan je dus nooit de achterste schroeven natrekken zonder de voorste draden los te maken. Wat mij betreft niet gewenst.
De keuze voor de MID was om de twijfel over de waarde uit de SMA omvormer weg te nemen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Maar wat zijn nu de concrete verschillen in %-en die mensen geconstateerd hebben tussen omvormer opgave en din-rail meters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Freemann schreef op zondag 03 maart 2013 @ 11:41:
Maar wat zijn nu de concrete verschillen in %-en die mensen geconstateerd hebben tussen omvormer opgave en din-rail meters?
Bij mij geeft de omvormer, gemeten over een heel jaar, circa 10% minder opbrengst aan. Verschilt overigens per dag, dagen met een regelmatige curve vertonen minder afwijkingen dan dagen met een grillige curve.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ericplan schreef op zondag 03 maart 2013 @ 11:46:
[...]

Bij mij geeft de omvormer, gemeten over een heel jaar, circa 10% minder opbrengst aan. Verschilt overigens per dag, dagen met een regelmatige curve vertonen minder afwijkingen dan dagen met een grillige curve.
Een omvormer die minder aangeeft, vind ik positief en zal altijd leuk zijn voor de jaarrekening :)

Verder niemand met praktijk voorbeelden?

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 03-03-2013 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:06
Goed, qua panelen ben ik er al even uit wat het bij mij worden moet (12 x 300Wp mono all-black), maar qua omvormer kom ik er nog niet helemaal uit.

Ik twijfel tussen:
- Solar-one PVI-3.6-OUTD-S
- Kostal Piko 3.6
- SMA SB 3000-TL21

Qua prijs/prestatie zou de Solar-one volgens mij winnen. Ik zit echter vooruit te denken aan het PV loggen. Ik heb een Synology NAS staan, als ik het data-monitoren daarop kan doen zou dat makkelijk zijn.

Van de Solar-one begrijp ik dat er een (slechte) USB aansluiting beschikbaar is, en een (betrouwbare) RS485 poort. De Kostal en SMA omvormer hebben ook een ethernet aansluiting.

Hoe gaat het monitoren nu in zijn werk, moet er realtime gelogd worden, of worden er periodiek requests naar de omvormer gestuurd waarna in de reply de data over een (langere) periode zit?

Mijn vraag komt eigenlijk neer op: kan ik op de Solar-one RS485 poort een RS485-to-thernet dongle aansluiten, en dan met jSunnyReports de omvormer uit laten lezen? Of is er een reden om de Solar-one af te raden uit dit overzicht?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
coyote1980 schreef op zondag 03 maart 2013 @ 20:23:

Mijn vraag komt eigenlijk neer op: kan ik op de Solar-one RS485 poort een RS485-to-thernet dongle aansluiten, en dan met jSunnyReports de omvormer uit laten lezen? Of is er een reden om de Solar-one af te raden uit dit overzicht?
jSunnyreports kan niet rechtstreeks loggen. jSunnyreports maakt alleen grafieken van al gelogde bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Dank, oke, dat maakt een en ander alweer iets duidelijker.

Is het volgende idee zinnig? Of mis ik nog ergens de boot?
  • Aan de Power-one RS485 poort een USB to RS485 kabel monteren.
  • Een Raspberry Pi op zolder plaatsen en daar de USB kabel op aansluiten.
  • Een applicatie Aurora van Curt Blank gebruiken om de Power-one uit te lezen.
  • De data naar een USB storage device opslaan (zodat mn NAS ook nog eens aan slapen toe komt).
  • Een tool als jSunnyReports de data op de Raspberry Pi laten benaderen op de momenten dat iemand een grafiek opvraagt.
edit: ik schreef solar-one ipv power-one... Aangepast!

[ Voor 4% gewijzigd door coyote1980 op 03-03-2013 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@coyote1980:
Neem aan dat je met Solar-One, het merk PowerOne bedoelt?

Wat de logging betreft;
RS485 is een prima mogelijkheid om te loggen. Ik zelf log mijn PowerOne nu 8 maanden bijzonder stabiel mbv WebSolarLog(zie mijn post sign.)en dat via de RS485 poort. De Piko's hebben een Ethernet aansluiting en deze is door Hansdegit al netjes ontsloten. De SMA's hebben, afhankelijk van de model/type, uiteenlopende aansluitingen/Protocollen van BlueTooth, Ethernet, RS232, RS485, en JeKanHetZoGekNietVerzinnenAansluiting....

Wat de data betreft;
Zoals (ik) eerder in dit topic gemeld, is de logging per omvormer totaal anders.
Ieder fabrikant heeft zijn eigen wiel uitgevonden voor zijn/haar logging en daarbij zelf bepaald wat wel/niet toegankelijk is voor de buitenwereld.

Zo ben ik recent bezig geweest om een Diehle omvormer met Ethernet aansluiting te ontsluiten.
Dit ding heeft >60 live(!!) waardes die uitgelezen kunnen worden en daarbij kun je ook periodieke(dag,week,maand,jaar,overall) waardes over kWh, CO2, verdiensten in €, etc.

Daar tegenover mijn PowerOne die alleen 15 Live waardes doorgeeft en daarbij is het mogelijk om per dag de opbrengst in kWh op te vragen.

Oftewel; deze omvormer lijken niet opelkaar qua data aanlevering en daarbij komt dat ze totaal anders benaderd moeten worden om de data eruit te krijgen Ethernet<vs>RS485

Op dit moment ben ik bezig met de Effekta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Dank voor de tip rond websolarlog, ik zie dat ze daar inderdaad op de aurora van Curt Blank leunen die ik al gevonden heb. Mooi, alles wat ik daar zie moet op een Raspberry Pi kunnen draaien volgens mij. Zou een mooie oplossing zijn IMO 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Freemann schreef op zondag 03 maart 2013 @ 14:22:
[...]

Een omvormer die minder aangeeft, vind ik positief en zal altijd leuk zijn voor de jaarrekening :)

Verder niemand met praktijk voorbeelden?
Jawel, hier een Piko met een Finder 3-fase kWh meter. Mijn ervaring is dat de Piko wat optimistischer is op zonnige dagen en wat pessimistischer op bewolkte dagen. De kWh meter draait sinds oktober, ik zal binnenkort eens kijken wat nou de afwijking is in een half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

De piko heeft wel een heel simpele eternet aansluiting de naar suntrol logt, als je gewoon de opbrengst wilt weten ben je daar mee klaar.
Vind ik wel een pluspunt, geen gedoe.
Wil je toch met de netduino bijv naar pv output heeft hij ook nog een S0 contact met 2000 pulsen/kWh.
Rs -485 heeft hij ook eventueel
Kortom, het moet wel heel gek gaan wil je de piko niet kunnen loggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

coyote1980 schreef op zondag 03 maart 2013 @ 23:26:
Dank voor de tip rond websolarlog, ik zie dat ze daar inderdaad op de aurora van Curt Blank leunen die ik al gevonden heb. Mooi, alles wat ik daar zie moet op een Raspberry Pi kunnen draaien volgens mij. Zou een mooie oplossing zijn IMO 8)
Klopt, het loopt volledig stabiel op een RaspberryPi.
Het werkt, op het punt van de PowerOne, idd op de "Library" van Curt Blank.
Dat is, tot op heden, de meest complete/stabiele software die de PowerOne kan loggen.
hansdegit schreef op zondag 03 maart 2013 @ 23:32:
[...]

Jawel, hier een Piko met een Finder 3-fase kWh meter. Mijn ervaring is dat de Piko wat optimistischer is op zonnige dagen en wat pessimistischer op bewolkte dagen. De kWh meter draait sinds oktober, ik zal binnenkort eens kijken wat nou de afwijking is in een half jaar.
Dat klinkt op zich logisch/verklaarbaar.
Hoever zit de Finder van de Piko af (in meters)?

Merk geregeld "angst" voor de metering van de omvormers, maar zelf heb ik het idee dat dat niet nodig is.
Ben nu dus opzoek naar situaties die het voor/tegen -deel bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Freemann schreef op maandag 04 maart 2013 @ 08:10:
[...]
Dat is, tot op heden, de meest complete/stabiele software die de PowerOne kan loggen.
Als iemand zegt "meest stabiele tot nu toe" dan klinkt dat alsof het nog wel eens misgaat zo nu en dan... ;)

Waar moet ik aan denken qua storinkjes? Of is er niets mis mee en zit ik weer eens te lezen met mijn achterdochtige bril op? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Freemann schreef op maandag 04 maart 2013 @ 08:10:
[...]

Dat klinkt op zich logisch/verklaarbaar.
Hoever zit de Finder van de Piko af (in meters)?

Merk geregeld "angst" voor de metering van de omvormers, maar zelf heb ik het idee dat dat niet nodig is.
Ben nu dus opzoek naar situaties die het voor/tegen -deel bewijzen.
Tussen de Piko en de zekeringkast waar de kWh meter in zit ligt één meter 4mm2.

Net even gekeken:
de kWh meter loopt sinds 26 oktober. De Piko geeft nu aan dat er 4570 kWh is opgewekt, de Finder rapporteert 4571. Da's 1 kWh verschil op iets meer dan 4 maanden. Valt nogal mee. Maar straks wordt de Piko weer wat optimistischer en gaat -ie zijn eigen prestaties wat ophemelen. Dat zullen we dan aan het eind van het hoogseizoen wel even evalueren. Wat je op mijn site aan opbrengsten ziet is heteen wat de kWh meter rapporteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ik heb deze http://www.groepenkastbes...-40A-1-Fase-digitaal.html
Vanaf aug een verschil van nog geen 1kWh met omvormer.
Afstand omvormer-meter is 5 meter
En 3 jaar garantie

[ Voor 7% gewijzigd door klump4u op 04-03-2013 08:34 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

hansdegit schreef op maandag 04 maart 2013 @ 08:31:
[...]

Tussen de Piko en de zekeringkast waar de kWh meter in zit ligt één meter 4mm2.

Net even gekeken:
de kWh meter loopt sinds 26 oktober. De Piko geeft nu aan dat er 4570 kWh is opgewekt, de Finder rapporteert 4571. Da's 1 kWh verschil op iets meer dan 4 maanden. Valt nogal mee. Maar straks wordt de Piko weer wat optimistischer en gaat -ie zijn eigen prestaties wat ophemelen. Dat zullen we dan aan het eind van het hoogseizoen wel even evalueren. Wat je op mijn site aan opbrengsten ziet is heteen wat de kWh meter rapporteert.
Dat valt mij alles mee, een verschil van < 0,5 % (gokje) noem ik geen verschil. Dit omdat de geijkte meter dit verschil al kan hebben.

Wat heb je sinds die 26 oktober geproduceerd en wat zijn je verwachting voor het hoogseizoen?
klump4u schreef op maandag 04 maart 2013 @ 08:33:
Ik heb deze http://www.groepenkastbes...-40A-1-Fase-digitaal.html
Vanaf aug een verschil van nog geen 1kWh met omvormer.
Afstand omvormer-meter is 5 meter
En 3 jaar garantie
En over hoeveel productie hebben we het dan?

[ Voor 25% gewijzigd door Freemann op 04-03-2013 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Productie is 766kWh tot nu toe

[ Voor 5% gewijzigd door klump4u op 04-03-2013 12:33 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

klump4u schreef op maandag 04 maart 2013 @ 12:32:
Productie is 766kWh tot nu toe
oke, dus;
Merk/Type: Delta/Solivia
Opgewekt: 766kWh
Afstand meter<>omvormer: ~5m
Afwijking: 1kWh

(1/766) * 100 = 0,1305% afwijking

Vind ik wel netjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Kan iemand hier iets van maken? Ik heb zojuist iets gelezen over big-endian, little-endian, heb vroeger nog wel wat assembler geprogrammeerd, maar met deze berichten kan ik niet zoveel:
Dat cyrillische schrift na de timestamp is het datapakketje wat over de lijn gaat.
quote: Tigo RS-45 verkeer
2013/03/04 13:20:42[T] ÿûÿû ÿûÿû'ÿýÿûÿý
2013/03/04 13:20:42[R] þ
2013/03/04 13:20:44[R] ÒäðÐÿwç|:=º>»WØŸº|lþº`;Óá–z|7ÛÒËпÿü¿þëùã
2013/03/04 13:20:44[R] Ò·ÛcÐÿÃþ
2013/03/04 13:20:44[R] ÒËп÷üúýÿûß}oûÏíÿßûßûß{ÿ_¿;Î
2013/03/04 13:20:44[T] ÿþß
2013/03/04 13:20:44[R] þ
2013/03/04 13:20:44[R] ÒUÐÿwçuº¸ëŸãM}<ÓbëÕJ»Ý:ÒuõÍÑlž¦©OZ=žçê4Ú»:wý
2013/03/04 13:20:44[R] Ò¾Û›Û›·Ë¾[ÛëÛÅÐÿËþ
2013/03/04 13:20:46[R] Ò\Ðÿ·ë|z=7lÝ!ó¦ÇlþÅlïÄ;ûù§‚ÆÅÛ
2013/03/04 13:20:46[R] ÒËп÷ü?ýûß}/ùÏmÿûßû¿}Ëû}¾ßù
2013/03/04 13:20:46[R] Ò·ÝÛ}ÛwÐÿÃþ
2013/03/04 13:20:46[T] ÿþß
2013/03/04 13:20:46[R] ÒËü[7ëßÛÛÙ[%Ÿþ
2013/03/04 13:20:46[R] Ò×Ðÿ·ëw_[¾„|»}¼½L»}|,Ò¿êÍ<;ºF}º\}žS–òZùšõí»7ÍÎ
2013/03/04 13:20:46[R] Ò/ðп÷üûþÿûûß{ß{ûýûßûßÿÛûùÿ–þ
[...]

[ Voor 71% gewijzigd door hansdegit op 04-03-2013 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
hansdegit schreef op maandag 04 maart 2013 @ 13:24:
Kan iemand hier iets van maken? Ik heb zojuist iets gelezen over big-endian, little-endian, heb vroeger nog wel wat assembler geprogrammeerd, maar met deze berichten kan ik niet zoveel:

[...]
Dit is allemaal ascii dus afhankelijk van je characterset. Je moet naar de weergave in hexadecimaal kijken, dan kan je al meer zien.
Op het eerste gezicht is de communicatie volledig binair en mogelijk zelfs encrypted.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ja, zo denk ik er ook over. Het is nogal een takkeklus om zo'n protocol te ontdekken. Ik kan op het internet niet zo heel veel vinden over het berichtenverkeer tussen die Tigo onderdelen.

Ik probeer nog wel even wat, maar het moment van de handdoek is dichtbij.

@Freemann: ik heb geen taakstellende PV begroting. Ik zie wel wat er aan energie binnenkomt. Het staat vast dat dat meer is dan ons jaarverbruik. Ik weet dus aan het begin van het stookseizoen wat er in de boiler weggefikt nuttig aangewend kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

hansdegit schreef op maandag 04 maart 2013 @ 13:34:
Ja, zo denk ik er ook over. Het is nogal een takkeklus om zo'n protocol te ontdekken. Ik kan op het internet niet zo heel veel vinden over het berichtenverkeer tussen die Tigo onderdelen.

Ik probeer nog wel even wat, maar het moment van de handdoek is dichtbij.

@Freemann: ik heb geen taakstellende PV begroting. Ik zie wel wat er aan energie binnenkomt. Het staat vast dat dat meer is dan ons jaarverbruik. Ik weet dus aan het begin van het stookseizoen wat er in de boiler weggefikt nuttig aangewend kan worden.
Het gaat mij erom dat ik die 1kWh in perspectief wil kunnen zetten.
Je zegt dat je sinds 26 oktober logt met de meter (althans dat maak ik uit je bericht op) en dat sinds die meting je een afwijking constateert van 1kWh. Maar hoeveel kWh heb je sinds die 26 oktober opgewekt?

Wat je verder met je kWh-tjes doet :O ;) >:) (lees: dat is aan u)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

top en is redelijk vergelijkbaar met de Delta Solivia van klump4u.

Merk/Type: Kostal/Piko
Opgewekt: 718kWh
Afstand meter<>omvormer: ~1m
Afwijking: 1kWh

(1/718) * 100 = 0,1392% afwijking

Ook erg netjes.

Overigens log ik mijn PowerOne niet, dit omdat ik de teller van PowerOne vertrouw.

.
coyote1980 schreef op maandag 04 maart 2013 @ 08:20:
[...]

Als iemand zegt "meest stabiele tot nu toe" dan klinkt dat alsof het nog wel eens misgaat zo nu en dan... ;)

Waar moet ik aan denken qua storinkjes? Of is er niets mis mee en zit ik weer eens te lezen met mijn achterdochtige bril op? :P
Zie je reactie nu pas.
Gem. zit er in iedere 1000 regels (professionele) code 10-20 bug.
Niets afdoende aan de kwaliteit van Curt Blank zijn programma, maar er zullen waarschijnlijk bugs inzitten die de stabiliteit kunnen beïnvloeden.

In Curt zijn programma zit bijv. een bug bij het ophalen van totaal kWh per dag.
Als ik mijn omvormer op het display uitlees, dan heb ik bijv. gisteren 3,050 kWh opgewekt. Als ik via Curt zijn programma de opbrengst van gisteren opvraag, dan kom daar uit: 0,305
Oftewel er zit een decimaal foutje in en dat is te overzien (het import script van WSL houd hier rekening mee :) )

Maar alles bij elkaar is het een erg mooi stukje code van Curt en zijn wij nog niet echt tegen gekke dingen aangelopen. Daarbij is er ook niet echt een alternatief voor deze Lib en zou ik vooral niet achterdochtig zijn :D

[ Voor 67% gewijzigd door Freemann op 04-03-2013 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Datalogging is zoooo leuk!

Afbeeldingslocatie: http://morpheus.flitspaal.nl/2013/4-3-2013-sum.png

Eerste grote stijging is de Solarmax2000S die vol in de zon komt te liggen. De grote piek daarna zijn de Gridfit en de twee Steca's die in de zon komen te liggen op het oosten.

Rond 11:30 is er ineens weer een interessant piekje. Dit is het afdakje bij de voordeur van 93Wp die begint te leveren.

* mkleinman loves it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Welke death star hangt er om half drie boven je huis?

Pagina: 1 ... 8 ... 48 Laatste