07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Ik heb 6 virtuele sensoren aangemaakt.habbekrats schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:53:
[...]
wat heb je allemaal gewijzigd in de config? ik was de eerste x de nummers van de virtuele switches er in te zetten.
Ik heb het volgende nu in mijn config gezet zoals ik meen dat het in de handleiding staat
# Provide IDX here of the specific devices domoticz_temp = 8 domoticz_Input_PV1 = 9 domoticz_Input_PV2 = 10 domoticz_AC_Output = 12 domoticz_Cur_Total = 11 domoticz_AMP_1_2_3 = 13
En deze IDX zou dan moeten verwijzen naar de idx van de virtuele sensor.
2250 WP Zuid PVoutput
Om lokaal de prestaties te loggen wil ik zowel mijn SolarEdge als 2 kwh-meters via ModBus/RS485 uit gaan lezen.
Waar ik met wat zoeken op internet niet helemaal uitkom is wat voor kabel ik het beste kan gebruiken om een modbus-aansluiting betrouwbaar te laten werken. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Concreet: Moet ik op zoek naar een goed getwist 3 (of 4)-aderig kabeltje of kan ik gewoon 3 aders uit een cat5-UTP-kabel gebruiken? In het eerste geval: waar koop je 4-aderg getwiste kabels geschikt voor modbus?
CAT5 struikel je overal over, dus als dat ook werkt, dan lijkt me dat een praktisch alternatief.
Ik zou het natuurlijk gewoon kunnen proberen, maar bij voorkeur heb ik een indruk dat het gaat werken vóórdat ik kabels door mijn huis ga trekken via net-niet-comfortabel-toegankelijke kabeltracés.
Afstand is max 15 meter, de kabel komt wel min of meer langs de AC-kabel tussen omvormer en meterkast te liggen. Geen idee hoeveel interferentie dat oplevert.
Ik heb de volgende set indertijd gekocht: https://sites.google.com/site/ecu2pvo/ Deze hangt in mijn meterkast en logt de gegevens van mijn Zonnepanelen naar pvoutput.org (zie mijn sig)
Nu moet het mogelijk zijn om de P1 van mijn slimme meter ook met dit ding uit te lezen. Ik heb nog een vrije USB poort op het ding beschikbaar, dus een P1 naar USB kabel er tussen mikken, moet kunnen.
Is er iemand die voor mij het bestaande script uit kan breiden of er een scriptje naast kan zetten die dit doet? Dit hoeft natuurlijk niet voor niets ;-)
Ja, ik ben een slechte Tweaker dat ik hier niet zelf in duik, ik weet het... Maar toch
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Met een raspberry kan ik je wel helpenTFHfony schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 13:46:
Is er iemand hier handig met het programmeren van een Arduino?
Ik heb de volgende set indertijd gekocht: https://sites.google.com/site/ecu2pvo/ Deze hangt in mijn meterkast en logt de gegevens van mijn Zonnepanelen naar pvoutput.org (zie mijn sig)
Nu moet het mogelijk zijn om de P1 van mijn slimme meter ook met dit ding uit te lezen. Ik heb nog een vrije USB poort op het ding beschikbaar, dus een P1 naar USB kabel er tussen mikken, moet kunnen.
Is er iemand die voor mij het bestaande script uit kan breiden of er een scriptje naast kan zetten die dit doet? Dit hoeft natuurlijk niet voor niets ;-)
Ja, ik ben een slechte Tweaker dat ik hier niet zelf in duik, ik weet het... Maar toch![]()
@Thinkpad is met de arduino bezig geweest.
Wellicht heb je iets aan zijn blog ?
Hulp bij slimme meter uitlezen met Arduino naar MySQL
ThinkPad's Tweakblog: Uitlezen van de slimme meter P1-poort met een Arduino en waarden opslaan in MySQL-database
2250 WP Zuid PVoutput
Ik zit net in de meterkast te kijken en volgens mij heb ik toch geen USB meer vrij op die Arduino (helaas)
Het is dus dit ding om precies te zijn:
http://www.dx.com/p/openj...black-226933#.VxDYp7iLShc
Wat zou ik nodig hebben voor een oplossing met een Raspberry en wat verbruikt het ding aan stroom? Ik zou het ideaal vinden als ik hem via USB kan voeden (ik heb namelijk nog wel een vrije USB aansluiting in de meterkast) Dan hoef ik namelijk niet voor een extra stopcontact en extra adapter te zorgen ;-)
[ Voor 13% gewijzigd door TFHfony op 15-04-2016 14:05 ]
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Raspberry wordt standaard via USB gevoedTFHfony schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 13:59:
[...]
Ik zit net in de meterkast te kijken en volgens mij heb ik toch geen USB meer vrij op die Arduino (helaas)
Wat zou ik nodig hebben voor een oplossing met een Raspberry en wat verbruikt het ding aan stroom? Ik zou het ideaal vinden als ik hem via USB kan voeden (ik heb namelijk nog wel een vrije USB aansluiting in de meterkast) Dan hoef ik namelijk niet voor een extra stopcontact en extra adapter te zorgen ;-)
Wat ie verbruikt ? geen idee ik hem inderdaad met een standaard 5v - 2A usbTFHfony schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 13:59:
[...]
Ik heb er dus een standaard stekker bij zitten.
Meer info kan je hier vinden Slimme/digitale meter uitlezen met een Raspberry Pi
of je stuurt gerust een DM
[ Voor 13% gewijzigd door MdO82 op 15-04-2016 14:07 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Het probleem bij mijzelf heb ik ook gevondenMdO82 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 10:56:
[...]
Ik heb 6 virtuele sensoren aangemaakt.
Ik heb het volgende nu in mijn config gezet zoals ik meen dat het in de handleiding staat
# Provide IDX here of the specific devices domoticz_temp = 8 domoticz_Input_PV1 = 9 domoticz_Input_PV2 = 10 domoticz_AC_Output = 12 domoticz_Cur_Total = 11 domoticz_AMP_1_2_3 = 13
En deze IDX zou dan moeten verwijzen naar de idx van de virtuele sensor.
In het script staat het volgende:
1
2
| if domoticz_enabled: url = ("http://" + domoticz_host + ":" + domoticz_port + "/" + domoticz_url) |
Ondanks dat ik in mijn config-file die 3 waarden heb ingevuld vertikt het script om te werken.
Telkens als ik het script start dan krijg ik de volgende melding:
Traceback (most recent call last): File "/home/pi/Omnik-Data-Logger/OmnikExport.py", line 120, in <module> response = urllib2.urlopen(request_object) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 127, in urlopen return _opener.open(url, data, timeout) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 399, in open req = meth(req) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 1110, in do_request_ raise URLError('no host given') urllib2.URLError: <urlopen error no host given>
Iets zegt hier dat de host niet opgegeven is.
Vreemd want ik had de waardes in mijn config ingevuld.
Nu heb ik in de code gewoon hard het adres neergezet van mijn domoticz installatie
1
2
| if domoticz_enabled: url = ("http://<ip-adres_van_rpi>:8080/json.htm") |
En nu werkt het dus wel.
Wellicht niet helemaal zoals het hoort
2250 WP Zuid PVoutput
Gebrekkige naamresolutie als mogelijke oorzaak?MdO82 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 14:07:
[...]
Het probleem bij mijzelf heb ik ook gevonden
code:
1 2 if domoticz_enabled: url = ("http://" + domoticz_host + ":" + domoticz_port + "/" + domoticz_url)
Ondanks dat ik in mijn config-file die 3 waarden heb ingevuld vertikt het script om te werken.
Traceback (most recent call last): File "/home/pi/Omnik-Data-Logger/OmnikExport.py", line 120, in <module> response = urllib2.urlopen(request_object) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 127, in urlopen return _opener.open(url, data, timeout) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 399, in open req = meth(req) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 1110, in do_request_ raise URLError('no host given') urllib2.URLError: <urlopen error no host given>
Nu heb ik in de code gewoon hard het adres neergezet van mijn domoticz installatie
code:
1 2 if domoticz_enabled: url = ("http://<ip-adres_van_rpi>:8080/json.htm")
En nu werkt het dus wel.
Bij mijn domoticz installatie op de rpi treden er regelmatig problemen met de dhclient op.
Zo blijven "route" en m.n. "host" bij de naamresolutie hangen ( "no servers found"),
handmatig dhclient <iface> verhelpt dit tijdelijk?
Ik benader de Omnik wifi-module met de rpi via de Omnik AP-modus (hidden ESSID),
de Omnik wifi hoeft hierdoor niet zelf een Internetverbinding te hebben
(dan natuurlijk ook geen Omnik site logging).
De rpi is via eth0 met LAN/Internet verbonden.
pi@domoticz1 ~/Omnik-Data-Logger $ host domoticz1 domoticz1 has address 10.11.12.110 << hangt!! pi@domoticz1 ~/Omnik-Data-Logger $ host heise.de heise.de has address 193.99.144.80 heise.de has IPv6 address 2a02:2e0:3fe:1001:302:: <<hangt!! pi@domoticz1 ~/Omnik-Data-Logger $ sudo dhclient eth0 RTNETLINK answers: File exists Stopping NTP server: ntpd. Starting NTP server: ntpd. pi@domoticz1 ~/Omnik-Data-Logger $ host heise.de heise.de has address 193.99.144.80 heise.de has IPv6 address 2a02:2e0:3fe:1001:302:: heise.de mail is handled by 10 relay.heise.de. pi@domoticz1 ~/Omnik-Data-Logger $ host domoticz1 domoticz1.fritz.box has address 10.11.12.110 pi@domoticz1 ~/Omnik-Data-Logger $
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
ik zal daar eens even gaan lezenMdO82 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 14:05:
[...]
Wat ie verbruikt ? geen idee ik hem inderdaad met een standaard 5v - 2A usb
Ik heb er dus een standaard stekker bij zitten.
Meer info kan je hier vinden Slimme/digitale meter uitlezen met een Raspberry Pi
of je stuurt gerust een DM
Eens even kijken wat er aan Raspberries te krijgen is, wat ze aan stroom verbruiken (ik wil hem eigenlijk dan aan de USB van mijn Technicolor TC7210 hangen) en wat voor data er precies naar PVoutput kan...
/edit/
Hmmm, waarschijnlijk gebruikt hij net te veel om via een standaard USB 2.0 poort te voeden:
reviews: Raspberry Pi 3: net iets sneller dan de oude
Eens even kijken of ik uit kan vogelen hoeveel de TC7210 via de USB kan leveren...
[ Voor 17% gewijzigd door TFHfony op 15-04-2016 15:08 ]
Het "lijkt' erop dat ik dat probleem niet hebdunklefaser schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 14:58:
[...]
Gebrekkige naamresolutie als mogelijke oorzaak?
Bij mijn domoticz installatie op de rpi treden er regelmatig problemen met de dhclient op.
Zo blijven "route" en m.n. "host" bij de naamresolutie hangen ( "no servers found"),
handmatig dhclient <iface> verhelpt dit tijdelijk?
Ik benader de Omnik wifi-module met de rpi via de Omnik AP-modus (hidden ESSID),
de Omnik wifi hoeft hierdoor niet zelf een Internetverbinding te hebben
(dan natuurlijk ook geen Omnik site logging).
De rpi is via eth0 met LAN/Internet verbonden.
pi@domoticz1 ~/Omnik-Data-Logger $ host domoticz1 domoticz1 has address 10.11.12.110 << hangt!! pi@domoticz1 ~/Omnik-Data-Logger $ host heise.de heise.de has address 193.99.144.80 heise.de has IPv6 address 2a02:2e0:3fe:1001:302:: <<hangt!! pi@domoticz1 ~/Omnik-Data-Logger $ sudo dhclient eth0 RTNETLINK answers: File exists Stopping NTP server: ntpd. Starting NTP server: ntpd. pi@domoticz1 ~/Omnik-Data-Logger $ host heise.de heise.de has address 193.99.144.80 heise.de has IPv6 address 2a02:2e0:3fe:1001:302:: heise.de mail is handled by 10 relay.heise.de. pi@domoticz1 ~/Omnik-Data-Logger $ host domoticz1 domoticz1.fritz.box has address 10.11.12.110 pi@domoticz1 ~/Omnik-Data-Logger $
$ host heise.de heise.de has address 193.99.144.80 heise.de has IPv6 address 2a02:2e0:3fe:1001:302:: heise.de mail is handled by 10 relay.heise.de.
Ik krijg van alle machines die ik een resolve doe een antwoord.
Nu moet ik dan wel aangeven dat ik lokaal op de rpi een dns-server heb draaien wellicht dat daar iets niet helemaal lekker mee gaat.
Maar ik laat het zo zitten en zal er naar kijken als ik mijn raspberry 3 binnen heb dan ga ik deze huidige opnieuw inrichten voor het alleen uitlezen van de slimme meter en de zonnepanelen
Ik had eens gevonden dat er voor de arduino wel software is waarmee je zou kunnen zien wat je huidige opbrengst en wat je huidige verbruik etc is, maar die software is niet voor de raspberry.TFHfony schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:02:
[...]
ik zal daar eens even gaan lezenAls ik via de P1 uitlees, realiseer ik mij net, is dat natuurlijk wel al met de opgewekte stroom in mindering gebracht. Aan de andere kant is dat ook weer niet echt een probleem. Als vraag ik mij af hoe PVoutput daar mee omgaat.
Eens even kijken wat er aan Raspberries te krijgen is, wat ze aan stroom verbruiken (ik wil hem eigenlijk dan aan de USB van mijn Technicolor TC7210 hangen) en wat voor data er precies naar PVoutput kan...
/edit/
Hmmm, waarschijnlijk gebruikt hij net te veel om via een standaard USB 2.0 poort te voeden:
Eens even kijken of ik uit kan vogelen hoeveel de TC7210 via de USB kan leveren...
Weet alleen de link even niet meer
[ Voor 23% gewijzigd door MdO82 op 15-04-2016 15:38 ]
2250 WP Zuid PVoutput
Als power een issue is moet je gewoon niet de RPi 3 nemen. Ik heb zelf een 2B en die is al zwaar overkill. Waarschijnlijk kun je met een RPi model B(+) of 2B prima af.TFHfony schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 15:02:
[...]
ik zal daar eens even gaan lezenAls ik via de P1 uitlees, realiseer ik mij net, is dat natuurlijk wel al met de opgewekte stroom in mindering gebracht. Aan de andere kant is dat ook weer niet echt een probleem. Als vraag ik mij af hoe PVoutput daar mee omgaat.
/edit/
Ik heb hier inderdaad een RPi model B(+) zonder problemen draaienJerrythafast schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 16:41:
[...]
Als power een issue is moet je gewoon niet de RPi 3 nemen. Ik heb zelf een 2B en die is al zwaar overkill. Waarschijnlijk kun je met een RPi model B(+) of 2B prima af.
2250 WP Zuid PVoutput
MdO82 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 16:53:
[...]
Ik heb hier inderdaad een RPi model B(+) zonder problemen draaien
Het gaat er mij om dat hij dus door een normale USB 2.0 poort van mijn TC7210 gevoed kan worden. Ik kan nergens terug vinden hoe veel deze kan leveren, maar gezien het een USB 2.0 poort is, is 500mA aannemelijk, dus 2,5W. En ik heb het idee dat dat aan de krappe kant is...Jerrythafast schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 16:41:
[...]
Als power een issue is moet je gewoon niet de RPi 3 nemen. Ik heb zelf een 2B en die is al zwaar overkill. Waarschijnlijk kun je met een RPi model B(+) of 2B prima af.
Vraag het even in het raspberry-topic, ik meen mij te herinneren dat er mensen reeds mee bezig zijn geweest.TFHfony schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 17:09:
[...]
[...]
Het gaat er mij om dat hij dus door een normale USB 2.0 poort van mijn TC7210 gevoed kan worden. Ik kan nergens terug vinden hoe veel deze kan leveren, maar gezien het een USB 2.0 poort is, is 500mA aannemelijk, dus 2,5W. En ik heb het idee dat dat aan de krappe kant is...
Misschien heeft iemand daar antwoord voor je
2250 WP Zuid PVoutput
Done, thanks!MdO82 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 17:22:
[...]Vraag het even in het raspberry-topic, ik meen mij te herinneren dat er mensen reeds mee bezig zijn geweest.
Misschien heeft iemand daar antwoord voor je
2250 WP Zuid PVoutput
DiedB schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 00:52:
Kan ik van iemand zijn API-gegevens van SolarEdge lenen? Ik ben een app aan het bouwen maar SolarEdge heeft geen demo-API. Ik neem aan dat API-keys gerefreshed kunnen worden, zodat je mij achteraf toegang kunt ontzeggen? Alvast bedankt!
Heb je de port wel opgegeven als string? Dus met "" eromheen?MdO82 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 14:07:
[...]
Het probleem bij mijzelf heb ik ook gevonden
code:
1 2 if domoticz_enabled: url = ("http://" + domoticz_host + ":" + domoticz_port + "/" + domoticz_url)
code:
1 2 if domoticz_enabled: url = ("http://<ip-adres_van_rpi>:8080/json.htm")
En nu werkt het dus wel.
Dus "8080"
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik vermoed van wel. Anders krijg je eenTD-er schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 20:56:
[...]
Heb je de port wel opgegeven als string? Dus met "" eromheen?
Dus "8080"
TypeError: cannot concatenate 'str' and 'int' objects
1
2
3
| domoticz_host = 192.168.2.61 domoticz_port = 8080 domoticz_url = json.htm |
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Nog eens gekeken en ik zag het volgende:habbekrats schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 22:27:
Ik heb dit in mijn cfg staan
code:
1 2 3 domoticz_host = 192.168.2.61 domoticz_port = 8080 domoticz_url = json.htm
1
2
3
4
5
| [domoticz] domoticz_enabled = true domoticz_host = 192.168.178.6 domoticz_port = 8080 domoticz_url = /json.htm |
Er staat dus een extra / bij json.htm
Deze verwijderd en gekeken of het toen wel werkte, maar helaas
Traceback (most recent call last): File "/home/mick/Omnik-Data-Logger/OmnikExport.py", line 120, in <module> response = urllib2.urlopen(request_object) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 127, in urlopen return _opener.open(url, data, timeout) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 399, in open req = meth(req) File "/usr/lib/python2.7/urllib2.py", line 1110, in do_request_ raise URLError('no host given') urllib2.URLError: <urlopen error no host given>
Ik heb nu het adres er weer hard ingezet en laat het lekker zo
2250 WP Zuid PVoutput
Ik ben al dagen met het script aan de gang maar ik kom elke keer weer tegen problemen aan.zonoskar schreef op maandag 21 maart 2016 @ 21:46:
[...]
Ik heb ook mijn python versie klaar: https://github.com/zonoskar/Goodwe2PVoutput Deze interpoleert ook de metingen van de goodwe website's 10min interval naar de PVoutput 5 min interval. Zo krijg je een mooiere grafiek in PVoutput en bij mij klopt de opbrengst nu beter.
afgelopen zondag ben ik weer helemaal overnieuw begonnen, en krijg nog steeds fouten.
pi@raspberrypi ~/domoticz/scripts/Goodwe/Goodwe2PVoutput-master $ python Goodwe2PVoutput.py
Traceback (most recent call last):
File "Goodwe2PVoutput.py", line 98, in <module>
t.do_tests()
File "Goodwe2PVoutput.py", line 8, in do_tests
self.test_1()
File "Goodwe2PVoutput.py", line 72, in test_1
process = processData.processData(None, 4*60)
TypeError: __init__() takes exactly 2 arguments (3 given)
Ik denk dat je dan net een versie hebt waarin een bugje zat, sorry. Probeer de nieuwste versie eens. Die 4*60 heb ik nl. niet meer nodig in de nieuwe versie (python geeft altijd 'self' ook door als argument, vandaar dat de error zegt dat je 3 argumenten geeft, terwijl er maar 2 in de functieaanroep staan).Gambelia schreef op maandag 18 april 2016 @ 21:25:
[...]
Ik ben al dagen met het script aan de gang maar ik kom elke keer weer tegen problemen aan.
afgelopen zondag ben ik weer helemaal overnieuw begonnen, en krijg nog steeds fouten.
pi@raspberrypi ~/domoticz/scripts/Goodwe/Goodwe2PVoutput-master $ python Goodwe2PVoutput.py
File "Goodwe2PVoutput.py", line 98, in <module>
t.do_tests()
File "Goodwe2PVoutput.py", line 8, in do_tests
self.test_1()
File "Goodwe2PVoutput.py", line 72, in test_1
process = processData.processData(None, 4*60)
TypeError: __init__() takes exactly 2 arguments (3 given)
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
de versie die ik afgelopen zondag heb geinstalleerd is toch de laatste versie?zonoskar schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 08:38:
[...]
Ik denk dat je dan net een versie hebt waarin een bugje zat, sorry. Probeer de nieuwste versie eens. Die 4*60 heb ik nl. niet meer nodig in de nieuwe versie (python geeft altijd 'self' ook door als argument, vandaar dat de error zegt dat je 3 argumenten geeft, terwijl er maar 2 in de functieaanroep staan).
de laatste wijziging was in ieder geval Updated CSV generation.
kan het zijn omdat ik Goodwe2PVoutput_test.py heb gerenamed naar Goodwe2PVoutput.py?
dit heb ik gedaan omdat ik het bestand Goodwe2PVoutput.py niet in de zip file kon vinden.
ik zie nu pas dat je nog een bestand hebt aangepast, ik ga het nogmaals proberen.
[ Voor 5% gewijzigd door Gambelia op 19-04-2016 21:27 ]
Die van zondag zou inderdaad die bug niet moeten hebben, daar heb ik de extra parameter eruit gehaald. Hoe jij die dan wel hebt snap ik niet helemaal.Gambelia schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 20:16:
[...]
de versie die ik afgelopen zondag heb geinstalleerd is toch de laatste versie?
de laatste wijziging was in ieder geval Updated CSV generation.
kan het zijn omdat ik Goodwe2PVoutput_test.py heb gerenamed naar Goodwe2PVoutput.py?
dit heb ik gedaan omdat ik het bestand Goodwe2PVoutput.py niet in de zip file kon vinden.
/edit: nu snap ik het wel. Je hebt die Goodwe2PVoutput_test.py een andere naam gegeven en start die als main script. Ik ben dus vergeten de autotester aan te passen. Wat stom....
Maareh, er mist dus nog wat in de installatie-handleiding
Maar er zijn blijkbaar gebruikers, dan moet ik mijn releases even beter testen voordat ik ze commit en push
[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 19-04-2016 21:41 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
zonoskar jij hebt het over de directory moet wel in je PATH staan, heb je voor mij een voorbeeld hoe ik dat zou moeten doen? met de voorbeelden van deze site kom ik er niet uit. http://askubuntu.com/ques...-module-to-syspath/471168zonoskar schreef op dinsdag 19 april 2016 @ 21:30:
[...]
Maareh, er mist dus nog wat in de installatie-handleidingJe moet alle files in een directory Goodwe2PVoutput uitpakken, dan heb je dus geen Goodwe2PVoutput.py nodig. Daarna kun je dus "python Goodwe2PVoutput" aanroepen, dan gaat python zoeken in die directory naar de __init__.py en __main__.py files. De directory moet wel in je PATH staan. Die Goodwe2PVoutput_test.py is een soort unittester die nog niet helemaal af is.
Maar er zijn blijkbaar gebruikers, dan moet ik mijn releases even beter testen voordat ik ze commit en pushIk heb gisteren nog een paar bugs geplet. Ik kwam er achter dat als er geen string aan de 1ste MPP hangt, het script nooit data gaat ophalen omdat hij denkt dat de omvormer offline is.
ik begrijp nu in ieder geval dat de fout die ik krijg met het path te maken moet hebben.
Nu alleen nog de oplossing vinden
dit is trouwens de fout:
pi@raspberrypi ~/domoticz/scripts/Goodwe2PVoutput $ /usr/bin/python: No module named Goodwe2PVoutput
http://askubuntu.com/ques...dd-a-directory-to-my-pathGambelia schreef op woensdag 20 april 2016 @ 21:28:
[...]
zonoskar jij hebt het over de directory moet wel in je PATH staan, heb je voor mij een voorbeeld hoe ik dat zou moeten doen? met de voorbeelden van deze site kom ik er niet uit. http://askubuntu.com/ques...-module-to-syspath/471168
ik begrijp nu in ieder geval dat de fout die ik krijg met het path te maken moet hebben.
Nu alleen nog de oplossing vinden
dit is trouwens de fout:
pi@raspberrypi ~/domoticz/scripts/Goodwe2PVoutput $ /usr/bin/python: No module named Goodwe2PVoutput
pi@raspberrypi ~/domoticz/scripts $ python Goodwe2PVoutput
File "/usr/lib/python2.7/runpy.py", line 162, in _run_module_as_main
"__main__", fname, loader, pkg_name)
File "/usr/lib/python2.7/runpy.py", line 72, in _run_code
exec code in run_globals
File "/home/pi/domoticz/scripts/Goodwe2PVoutput/__main__.py", line 1, in <module>
import readGoodwe
File "Goodwe2PVoutput/readGoodwe.py", line 1, in <module>
import requests
ImportError: No module named requests
[ Voor 41% gewijzigd door zonoskar op 20-04-2016 22:54 ]
Linkje naar het bericht.
Heeft iemand het hier voor elkaar gekregen om zijn Omnik 2.0TL2 uit te lezen d.m.v. Domoticz ?
2250 WP Zuid PVoutput
Het grote voordeel van de Package Index is dat je heel simpel "pip install pikopy" kunt runnen om het pakket "pikopy" inclusief alle dependencies en eventuele path aanpassingen te installeren.
[ Voor 19% gewijzigd door Jerrythafast op 21-04-2016 20:26 ]
ik pleur de code hier maar even neer
Ik lees de cfg op een andere manier dan in het orgineel stond
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
| #!/usr/bin/python import InverterMsg # Import the Msg handler import socket # Needed for talking to inverter import datetime # Used for timestamp import sys import logging import ConfigParser, os # For PVoutput import urllib, urllib2 # Load the setting mydir = os.path.dirname(os.path.abspath(__file__)) config = ConfigParser.RawConfigParser() config.read("C:\Python27\Scripts\Omnik-Data-Logger-master\OmnikDomoticz.cfg") # Receive data with a socket ip = config.get('inverter','ip') port = config.get('inverter','port') use_temp = config.getboolean('inverter','use_temperature') wifi_serial = config.getint('inverter', 'wifi_sn') mysql_enabled = config.getboolean('mysql', 'mysql_enabled') mysql_host = config.get('mysql','mysql_host') mysql_user = config.get('mysql','mysql_user') mysql_pass = config.get('mysql','mysql_pass') mysql_db = config.get('mysql','mysql_db') domoticz_enabled = config.getboolean('domoticz','domoticz_enabled') domoticz_host = config.get('domoticz','domoticz_host') domoticz_port = config.get('domoticz','domoticz_port') domoticz_url = config.get('domoticz','domoticz_url') domoticz_temp = config.get('domoticz','domoticz_temp') domoticz_Input_PV1 = config.get('domoticz','domoticz_Input_PV1') domoticz_Input_PV2 = config.get('domoticz','domoticz_Input_PV2') domoticz_AC_Output = config.get('domoticz','domoticz_AC_Output') domoticz_Cur_Total = config.get('domoticz','domoticz_Cur_Total') domoticz_AMP_1_2_3 = config.get('domoticz','domoticz_AMP_1_2_3') pvout_enabled = config.getboolean('pvout','pvout_enabled') pvout_apikey = config.get('pvout','pvout_apikey') pvout_sysid = config.get('pvout','pvout_sysid') log_enabled = config.getboolean('log','log_enabled') log_filename = mydir + '/' + config.get('log','log_filename') server_address = ((ip, port)) logger = logging.getLogger('OmnikLogger') hdlr = logging.FileHandler(log_filename) formatter = logging.Formatter('%(asctime)s %(levelname)s %(message)s') hdlr.setFormatter(formatter) logger.addHandler(hdlr) logger.setLevel(logging.DEBUG) for res in socket.getaddrinfo(ip, port, socket.AF_INET , socket.SOCK_STREAM): af, socktype, proto, canonname, sa = res try: if log_enabled: logger.info('connecting to %s port %s' % server_address) s = socket.socket(af, socktype, proto) s.settimeout(10) except socket.error as msg: s = None continue try: s.connect(sa) except socket.error as msg: s.close() s = None continue break if s is None: if log_enabled: logger.error('could not open socket') sys.exit(1) s.sendall(InverterMsg.generate_string(wifi_serial)) data = s.recv(1024) s.close() msg = InverterMsg.InverterMsg(data) # This is where the magic happens ;) now = datetime.datetime.now() if log_enabled: logger.info("ID: {0}".format(msg.getID())) # -------------------------------------------------- # Uploaden Temperature of Omnik Omvormer to Domoticz # -------------------------------------------------- if domoticz_enabled: url = ("http://" + domoticz_host + ":" + domoticz_port + "/" + domoticz_url) print url if msg.getTemp() < 1000: dumTemp = msg.getTemp() else: dumTemp = 100 if use_temp: get_data = { 'svalue': dumTemp ,#msg.getTemp(), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_temp, 'nvalue': '0' } else: get_data = { 'svalue': dumTemp, # msg.getTemp(), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_temp, 'nvalue': '0' } print format(msg.getTemp()) get_data_encoded = urllib.urlencode(get_data) request_object = urllib2.Request(url + '?' + get_data_encoded) print get_data_encoded response = urllib2.urlopen(request_object) # -------------------------------------------------- # Uploaden Input String (1) PV1 to Domoticz # -------------------------------------------------- if use_temp: get_data = { 'svalue': msg.getVPV(1), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_Input_PV1, 'nvalue': '0' } else: get_data = { 'svalue': msg.getVPV(1), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_Input_PV1, 'nvalue': '0' } get_data_encoded = urllib.urlencode(get_data) request_object = urllib2.Request(url + '?' + get_data_encoded) response = urllib2.urlopen(request_object) # -------------------------------------------------- # Uploaden Input String (2) PV2 to Domoticz # -------------------------------------------------- if use_temp: get_data = { 'svalue': msg.getVPV(2), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_Input_PV2, 'nvalue': '0' } else: get_data = { 'svalue': msg.getVPV(2), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_Input_PV2, 'nvalue': '0' } get_data_encoded = urllib.urlencode(get_data) request_object = urllib2.Request(url + '?' + get_data_encoded) response = urllib2.urlopen(request_object) # -------------------------------------------------- # Uploaden AC Power output to Domoticz # -------------------------------------------------- if use_temp: get_data = { 'svalue': msg.getVAC(1), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_AC_Output, 'nvalue': '0' } else: get_data = { 'svalue': msg.getVAC(1), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_AC_Output, 'nvalue': '0' } get_data_encoded = urllib.urlencode(get_data) request_object = urllib2.Request(url + '?' + get_data_encoded) response = urllib2.urlopen(request_object) # -------------------------------------------------- # Uploaden Current Power and Day Total to Domoticz # -------------------------------------------------- if use_temp: get_data = { 'svalue': str(msg.getPAC(1)) + ';' + str(msg.getEToday() * 1000), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_Cur_Total, 'nvalue': '0' } else: get_data = { 'svalue': str(msg.getPAC(1)) + ';' + str(msg.getEToday() * 1000), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_Cur_Total, 'nvalue': '0' } get_data_encoded = urllib.urlencode(get_data) request_object = urllib2.Request(url + '?' + get_data_encoded) response = urllib2.urlopen(request_object) # -------------------------------------------------- # Uploaden Ampere to Domoticz # -------------------------------------------------- if use_temp: get_data = { 'svalue': str(msg.getIPV(1)) + ';' + str(msg.getIPV(2)) + ';' + str(msg.getIAC(1)), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_AMP_1_2_3, 'nvalue': '0' } else: get_data = { 'svalue': str(msg.getIPV(1)) + ';' + str(msg.getIPV(2)) + ';' + str(msg.getIAC(1)), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_AMP_1_2_3, 'nvalue': '0' } get_data_encoded = urllib.urlencode(get_data) request_object = urllib2.Request(url + '?' + get_data_encoded) response = urllib2.urlopen(request_object) #------------------------------------------------- #END OF DOMOTICZ ADJUSTMENT #------------------------------------------------- if pvout_enabled and (now.minute % 5) == 0: if log_enabled: logger.info('Uploading to PVoutput') url = "http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp" if use_temp: get_data = { 'key': pvout_apikey, 'sid': pvout_sysid, 'd': now.strftime('%Y%m%d'), 't': now.strftime('%H:%M'), 'v1': msg.getEToday() * 1000, 'v2': msg.getPAC(1), 'v5': msg.getTemp(), 'v6': msg.getVPV(1) } else: get_data = { 'key': pvout_apikey, 'sid': pvout_sysid, 'd': now.strftime('%Y%m%d'), 't': now.strftime('%H:%M'), 'v1': msg.getEToday() * 1000, 'v2': msg.getPAC(1), 'v6': msg.getVPV(1) } get_data_encoded = urllib.urlencode(get_data) # UrlEncode the parameters request_object = urllib2.Request(url + '?' + get_data_encoded) # Create request object response = urllib2.urlopen(request_object) # Make the request and store the response if log_enabled: logger.info(response.read()) # Show the response |
en de cfg heb ik dit in staan
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
| ############### ### Settings ### ################ [domoticz] domoticz_enabled = true domoticz_host = 192.168.2.61 domoticz_port = 8080 domoticz_url = json.htm # Provide IDX here of the specific devices domoticz_temp = 115 domoticz_Input_PV1 = 119 domoticz_Input_PV2 = 117 domoticz_AC_Output = 116 domoticz_Cur_Total = 121 domoticz_AMP_1_2_3 = 120 [inverter] # IP address of your Omnik inverter ip = 192.168.2.13 # Default for a Omnik with Wifi module port = 8899 # S/N of the wifi kit 68383839 wifi_sn = 123456789 #use temperature of inverter for pvoutput use_temperature = true [mysql] # Enable for exporting to a mysql database mysql_enabled = false # Host where the mysql server is active mysql_host = 127.0.0.1 mysql_user = mysql_pass = mysql_db = [pvout] # Enable or disable uploading to PVoutput pvout_enabled = false # These two can be found at http://pvoutput.org/account.jsp pvout_apikey = zet hier je eigen api key pvout_sysid = xxxx [log] log_enabled = true log_filename = omnik-export.log |
Ik zie dat ik niet helemaal volledig washabbekrats schreef op donderdag 21 april 2016 @ 20:46:
Ik gebruik Python 2.7 op een windows bakje, met Python 3 wilde het niet werken
ik pleur de code hier maar even neer
Ik lees de cfg op een andere manier dan in het orgineel stond
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 #!/usr/bin/python import InverterMsg # Import the Msg handler import socket # Needed for talking to inverter import datetime # Used for timestamp import sys import logging import ConfigParser, os # For PVoutput import urllib, urllib2 # Load the setting mydir = os.path.dirname(os.path.abspath(__file__)) config = ConfigParser.RawConfigParser() config.read("C:\Python27\Scripts\Omnik-Data-Logger-master\OmnikDomoticz.cfg") # Receive data with a socket ip = config.get('inverter','ip') port = config.get('inverter','port') use_temp = config.getboolean('inverter','use_temperature') wifi_serial = config.getint('inverter', 'wifi_sn') mysql_enabled = config.getboolean('mysql', 'mysql_enabled') mysql_host = config.get('mysql','mysql_host') mysql_user = config.get('mysql','mysql_user') mysql_pass = config.get('mysql','mysql_pass') mysql_db = config.get('mysql','mysql_db') domoticz_enabled = config.getboolean('domoticz','domoticz_enabled') domoticz_host = config.get('domoticz','domoticz_host') domoticz_port = config.get('domoticz','domoticz_port') domoticz_url = config.get('domoticz','domoticz_url') domoticz_temp = config.get('domoticz','domoticz_temp') domoticz_Input_PV1 = config.get('domoticz','domoticz_Input_PV1') domoticz_Input_PV2 = config.get('domoticz','domoticz_Input_PV2') domoticz_AC_Output = config.get('domoticz','domoticz_AC_Output') domoticz_Cur_Total = config.get('domoticz','domoticz_Cur_Total') domoticz_AMP_1_2_3 = config.get('domoticz','domoticz_AMP_1_2_3') pvout_enabled = config.getboolean('pvout','pvout_enabled') pvout_apikey = config.get('pvout','pvout_apikey') pvout_sysid = config.get('pvout','pvout_sysid') log_enabled = config.getboolean('log','log_enabled') log_filename = mydir + '/' + config.get('log','log_filename') server_address = ((ip, port)) logger = logging.getLogger('OmnikLogger') hdlr = logging.FileHandler(log_filename) formatter = logging.Formatter('%(asctime)s %(levelname)s %(message)s') hdlr.setFormatter(formatter) logger.addHandler(hdlr) logger.setLevel(logging.DEBUG) for res in socket.getaddrinfo(ip, port, socket.AF_INET , socket.SOCK_STREAM): af, socktype, proto, canonname, sa = res try: if log_enabled: logger.info('connecting to %s port %s' % server_address) s = socket.socket(af, socktype, proto) s.settimeout(10) except socket.error as msg: s = None continue try: s.connect(sa) except socket.error as msg: s.close() s = None continue break if s is None: if log_enabled: logger.error('could not open socket') sys.exit(1) s.sendall(InverterMsg.generate_string(wifi_serial)) data = s.recv(1024) s.close() msg = InverterMsg.InverterMsg(data) # This is where the magic happens ;) now = datetime.datetime.now() if log_enabled: logger.info("ID: {0}".format(msg.getID())) # -------------------------------------------------- # Uploaden Temperature of Omnik Omvormer to Domoticz # -------------------------------------------------- if domoticz_enabled: url = ("http://" + domoticz_host + ":" + domoticz_port + "/" + domoticz_url) print url if msg.getTemp() < 1000: dumTemp = msg.getTemp() else: dumTemp = 100 if use_temp: get_data = { 'svalue': dumTemp ,#msg.getTemp(), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_temp, 'nvalue': '0' } else: get_data = { 'svalue': dumTemp, # msg.getTemp(), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_temp, 'nvalue': '0' } print format(msg.getTemp()) get_data_encoded = urllib.urlencode(get_data) request_object = urllib2.Request(url + '?' + get_data_encoded) print get_data_encoded response = urllib2.urlopen(request_object) # -------------------------------------------------- # Uploaden Input String (1) PV1 to Domoticz # -------------------------------------------------- if use_temp: get_data = { 'svalue': msg.getVPV(1), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_Input_PV1, 'nvalue': '0' } else: get_data = { 'svalue': msg.getVPV(1), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_Input_PV1, 'nvalue': '0' } get_data_encoded = urllib.urlencode(get_data) request_object = urllib2.Request(url + '?' + get_data_encoded) response = urllib2.urlopen(request_object) # -------------------------------------------------- # Uploaden Input String (2) PV2 to Domoticz # -------------------------------------------------- if use_temp: get_data = { 'svalue': msg.getVPV(2), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_Input_PV2, 'nvalue': '0' } else: get_data = { 'svalue': msg.getVPV(2), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_Input_PV2, 'nvalue': '0' } get_data_encoded = urllib.urlencode(get_data) request_object = urllib2.Request(url + '?' + get_data_encoded) response = urllib2.urlopen(request_object) # -------------------------------------------------- # Uploaden AC Power output to Domoticz # -------------------------------------------------- if use_temp: get_data = { 'svalue': msg.getVAC(1), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_AC_Output, 'nvalue': '0' } else: get_data = { 'svalue': msg.getVAC(1), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_AC_Output, 'nvalue': '0' } get_data_encoded = urllib.urlencode(get_data) request_object = urllib2.Request(url + '?' + get_data_encoded) response = urllib2.urlopen(request_object) # -------------------------------------------------- # Uploaden Current Power and Day Total to Domoticz # -------------------------------------------------- if use_temp: get_data = { 'svalue': str(msg.getPAC(1)) + ';' + str(msg.getEToday() * 1000), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_Cur_Total, 'nvalue': '0' } else: get_data = { 'svalue': str(msg.getPAC(1)) + ';' + str(msg.getEToday() * 1000), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_Cur_Total, 'nvalue': '0' } get_data_encoded = urllib.urlencode(get_data) request_object = urllib2.Request(url + '?' + get_data_encoded) response = urllib2.urlopen(request_object) # -------------------------------------------------- # Uploaden Ampere to Domoticz # -------------------------------------------------- if use_temp: get_data = { 'svalue': str(msg.getIPV(1)) + ';' + str(msg.getIPV(2)) + ';' + str(msg.getIAC(1)), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_AMP_1_2_3, 'nvalue': '0' } else: get_data = { 'svalue': str(msg.getIPV(1)) + ';' + str(msg.getIPV(2)) + ';' + str(msg.getIAC(1)), 'type': 'command', 'param': 'udevice', 'idx' : domoticz_AMP_1_2_3, 'nvalue': '0' } get_data_encoded = urllib.urlencode(get_data) request_object = urllib2.Request(url + '?' + get_data_encoded) response = urllib2.urlopen(request_object) #------------------------------------------------- #END OF DOMOTICZ ADJUSTMENT #------------------------------------------------- if pvout_enabled and (now.minute % 5) == 0: if log_enabled: logger.info('Uploading to PVoutput') url = "http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp" if use_temp: get_data = { 'key': pvout_apikey, 'sid': pvout_sysid, 'd': now.strftime('%Y%m%d'), 't': now.strftime('%H:%M'), 'v1': msg.getEToday() * 1000, 'v2': msg.getPAC(1), 'v5': msg.getTemp(), 'v6': msg.getVPV(1) } else: get_data = { 'key': pvout_apikey, 'sid': pvout_sysid, 'd': now.strftime('%Y%m%d'), 't': now.strftime('%H:%M'), 'v1': msg.getEToday() * 1000, 'v2': msg.getPAC(1), 'v6': msg.getVPV(1) } get_data_encoded = urllib.urlencode(get_data) # UrlEncode the parameters request_object = urllib2.Request(url + '?' + get_data_encoded) # Create request object response = urllib2.urlopen(request_object) # Make the request and store the response if log_enabled: logger.info(response.read()) # Show the response
en de cfg heb ik dit in staan
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 ############### ### Settings ### ################ [domoticz] domoticz_enabled = true domoticz_host = 192.168.2.61 domoticz_port = 8080 domoticz_url = json.htm # Provide IDX here of the specific devices domoticz_temp = 115 domoticz_Input_PV1 = 119 domoticz_Input_PV2 = 117 domoticz_AC_Output = 116 domoticz_Cur_Total = 121 domoticz_AMP_1_2_3 = 120 [inverter] # IP address of your Omnik inverter ip = 192.168.2.13 # Default for a Omnik with Wifi module port = 8899 # S/N of the wifi kit 68383839 wifi_sn = 123456789 #use temperature of inverter for pvoutput use_temperature = true [mysql] # Enable for exporting to a mysql database mysql_enabled = false # Host where the mysql server is active mysql_host = 127.0.0.1 mysql_user = mysql_pass = mysql_db = [pvout] # Enable or disable uploading to PVoutput pvout_enabled = false # These two can be found at http://pvoutput.org/account.jsp pvout_apikey = zet hier je eigen api key pvout_sysid = xxxx [log] log_enabled = true log_filename = omnik-export.log

Tot zover heb ik het er nu ook instaan.
Ik vraag mij af hoe je hem in Domoticz hebt geconfigureerd.
(En nu lopen we door verschillende topics
Ik krijg de levering van de omnik in Domoticz alleen te zien als Volt ipv Watt.
Ondanks enkele tips krijg ik hem niet in Watt.

2250 WP Zuid PVoutput
Wellicht dat het te maken heeft met mijn Domoticz-versie, maar wellicht heeft iemand een tip

Nieuwe meter aangemaakt en ingesteld op Levering

Op het eerste zicht ziet de meter er goed uit en je zou zeggen dat het goed zou gaan

Echter als de eerste data binnenkomt van de omvormer dan gaat het toch mis.
Ik gebruik domoticz-versie 3.4834.
Zou het probleem daarin kunnen zitten ?
Heeft iemand een idee, wellicht beter een vraag voor het domoticz-topic, maar probeer het eerst hier
2250 WP Zuid PVoutput
Welke voorwaarden moeten voldaan zijn eer dit team in het overzicht van de teams zichtbaar wordt?
Deze heeft een firmware update gehad, en internet werkt weer.
Alleen nu werkt de datalogger niet meer.
INFO connecting to 192.168.1.250 port 8899
ERROR Could not open socket
ERROR (Errno 113) No route to host
Wat is er nu aan de hand weet het niet meer.
8899/tcp open ospf-lite?
1 service unrecognized despite returning data. If you know the service/version, please submit the following fingerprint at https://nmap.org/cgi-bin/submit.cgi?new-service :
SF-Port80-TCP:V=7.12%I=7%D=5/5%Time=572B49D0%P=i686-pc-windows-windows%r(G
SF:etRequest,166,"HTTP/1\.0\x20401\x20Unauthorized\r\nServer:\x20Ralink\x2
SF:0HTTPD\r\nDate:\x20Thu,\x2001\x20Jan\x201970\x2004:00:52\x20GMT\r ......
2250 WP Zuid PVoutput
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| Starting Nmap 7.12 ( https://nmap.org ) at 2016-05-05 16:37 West-Europa (zomertijd) NSE: Loaded 138 scripts for scanning. NSE: Script Pre-scanning. Initiating NSE at 16:37 Completed NSE at 16:37, 0.00s elapsed Initiating NSE at 16:37 Completed NSE at 16:37, 0.00s elapsed Initiating ARP Ping Scan at 16:37 Scanning 192.168.1.250 [1 port] Completed ARP Ping Scan at 16:37, 0.23s elapsed (1 total hosts) Initiating Parallel DNS resolution of 1 host. at 16:37 Completed Parallel DNS resolution of 1 host. at 16:37, 0.00s elapsed Initiating SYN Stealth Scan at 16:37 Scanning 192.168.1.250 [65535 ports] Discovered open port 80/tcp on 192.168.1.250 Discovered open port 8899/tcp on 192.168.1.250 Completed SYN Stealth Scan at 16:37, 27.93s elapsed (65535 total ports) Initiating Service scan at 16:37 Scanning 2 services on 192. |
Alles weer geconfigureerd , nope.
Zie ineens dat dns anders is, omdat de glasvezelrouter eruit lag en ik bezig was met storing zoeken is er door 1x op dhcp te zetten er een dns ingezet (logisch).
Die goed gezet en het werkt weer.
Wat een gedonder maar wel leerzaam geweest.
Bedankt voor meedenken.
Binnenkort eens verder met slimmemeter toevoegen aan Raspberry en naar PVoutput
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ik zie het ja, mijn script is ook ermee opgehouden om 9:30.antonboonstra schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 12:12:
Ik had een werkend php script gemaakt om een GoodWe omvormer van een vriend van mij te loggen naar PVOutput. Helaas werkt deze niet meer, omdat de GoodWe site zojuist is aangepast, waarbij je moet inloggen om je opbrengsten te zien. Eerder hoefde dit niet, omdat je met een directe link ook de opbrengsten kon uitlezen.
[edit]
Spuit 11 dus

[ Voor 9% gewijzigd door The Legend op 10-05-2016 23:13 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
Ik heb mijn script aangepast aan de wijzigingen op goodwe-power.com. Ik moet alleen nog even testen of je 1-malig kan inloggen, of dat de sessie na verloop van tijd verloopt en je opnieuw moet inloggen. Omdat ik nu een wachtwoord nodig heb, ben ik ook overgeschakeld naar een andere manier van configureren. Ik wou nl. geen plain-text wachtwoord opslaan. Ik heb de wijzigingen wel al even gepushed:The Legend schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 23:12:
Het design van de Goodwe portal is vandaag ook gewijzigd, misschien dat er onderhuids meer is gewijzigd waardoor de scripts niet meer werken.
https://github.com/zonoskar/Goodwe2PVoutput
[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 11-05-2016 22:58 ]
Vandaag eindelijk eens bekeken of ik jouw script op m'n Synology 415+ aan de praat kan krijgen, maar dat lukt me nietzonoskar schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 22:54:
[...]
Ik heb mijn script aangepast aan de wijzigingen op goodwe-power.com. Ik moet alleen nog even testen of je 1-malig kan inloggen, of dat de sessie na verloop van tijd verloopt en je opnieuw moet inloggen. Omdat ik nu een wachtwoord nodig heb, ben ik ook overgeschakeld naar een andere manier van configureren. Ik wou nl. geen plain-text wachtwoord opslaan. Ik heb de wijzigingen wel al even gepushed:
https://github.com/zonoskar/Goodwe2PVoutput
Ik heb de scriptfiles gekopieerd naar de NAS in /volume1/@appstore/Goodwe2PVoutput (dit was al op de gok, geen idee of dit voldoet aan make sure this directory is in the $PATH variable). Vervolgens heb ik in die map een config file aangemaakt (ook geen idee of dit m'n home directory indicated by the $HOME environment variable is). Vervolgens heb ik alle gevraagde gegevens ingevuld in de config file, maar ik vraag me dan weer af wat ik moet invullen bij csv_dir: 'Path where the CSV files are stored'. Als ik vervolgens python -m Goodwe2PVoutput als commando geef krijg ik de error: bin/python: No module named Goodwe2PVoutput.
Ik ben toch malle pietje niet!
Wat je PATH is kun je achterhalen door in te typen: echo $PATH (idem met $HOME).The Legend schreef op zondag 15 mei 2016 @ 22:06:
Vandaag eindelijk eens bekeken of ik jouw script op m'n Synology 415+ aan de praat kan krijgen, maar dat lukt me nietIk heb geen reet verstand van Linux, dus dat helpt niet
Heb jij enig idee Zonoskar?
Je zou nog eens kunnen proberen met: python -m /volume1/@appstore/Goodwe2PVoutput (of je laat de -m weg)
De csv dir is een directory waar per dag een csv file geschreven wordt. Een csv file is een comma separated bestand wat je bijvoorbeeld in Excel kan inladen. De file bevat alle gegevens van je omvormer, dus daar zou je grafieken van kunnen maken. Als je niets weet, vul je /dev/null in, dan wordt de data weggegooid.
Mocht je de installatieprocedure van je script makkelijker willen maken, zet 'm op PyPI middels deze handleiding. (De handleiding is ietwat overcompleet, laat je niet afschrikken door alle opties die je niet nodig hebt.) Als je je script op PyPI gooit wordt de installatie zo simpel als "pip install gw2pvo" en hoeven mensen niet meer hun PATH te weten en/of aan te passen

[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 15-05-2016 23:48 ]
Het krijgt geen goed IP adres meer van de DHCP. Hij krijgt namelijk een 169.254 adres.
Handmatig een IP instellen helpt niet en rechtstreeks aan een laptop krijg ik ook niet voor elkaar.
Da's geen adres dat hij van de DHCP heeft gehad, maar een link-local adres. In IPv4-termen betekent dat in de praktijk "geen verbinding". Maar dat laatste had je al ontdektGait schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 21:15:
Ik heb problemen met mijn KOSTAL PIKO-Inverter 5.5
Het krijgt geen goed IP adres meer van de DHCP. Hij krijgt namelijk een 169.254 adres.
Handmatig een IP instellen helpt niet en rechtstreeks aan een laptop krijg ik ook niet voor elkaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 25-05-2016 21:36 ]
Ik heb op de Inverter het IP van mijn router ingesteld, en DHCP op auto dan krijg ik dat dus.
Vul ik mijn IP handmatig in dan krijg ik ook geen verbinding over het netwerk.
Vul ik handmatig een IP in en verbind hem dan rechtstreeks met mijn laptop dan pakt hij hem ook niet.
Ik heb dit eerder gehad toen hielp rechtstreeks aan de laptop wel.
Dat zijn de dingen die je via DHCP ook meekrijgt.
Dingen die nodig zijn, zijn:
- IPadres
- gateway (vaak interne IP-adres van je router)
- DNS-server (vaak zelfde als gateway, maar je kunt ook 8.8.4.4 gebruiken, of beide)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik heb voor de monitoring van mijn zonnepanelen een stukje software gebouwd voor een ESP8266 chip. De software telt de pulsen van de s0 uitgang van mijn kWh meters en houdt de gemiddelde stroomopbrengst bij per 5 of 15 min (instelbaar) en de totale opbrengst van een dag. Deze data wordt eerst gequeued en daarna doorgestuurd naar pvoutput.org of thingspeak.com (dit kun je ook instellen). Voor statusmonitoring van de chip heb ik gebruik gemaakt van verschillende kleuren LED's. Deze geven aan of er bijv. wifi connectie is, of er een storing is etc. Dit alles is netjes weggewerkt in een din rail behuizing.
Inmiddels gebruik ik dezelfde software om ook het laden van mijn elektrische auto te monitoren. Dit werkt op dezelfde manier. Ik heb aan de buitenkant van mijn schuur een stopcontact gemaakt waar weer een kWh meter met een ESP8266 chip tussen zit. Dit is ook weer weggewerkt in een din rail behuizing in de schuur.
Het software project is open source en kun je hier vinden:
https://github.com/joeyloman/esp8266-pvoutput-logger
In de README staat hoe je het moet bouwen en hoe je de chip kunt flashen.
Ik heb er ook nog een blogje over geschreven met wat foto's van het eindresultaat:
http://blog.binbash.org/2...olar-panels-with-kwh.html
Dan heb je voor nog geen 5 tientjes een compleet logging-systeem voor eigenlijk elke verbruiker/opwekker.
Ik heb trouwens 2 verschillende kWh meter varianten getest. Een met 1000 pulsen per kWh en een met 2000 pulsen per kWh. Dit kun je instellen in het config bestand van de broncode.
En qua logging gedraagt hij zich precies hetzelfde als mijn Solar Edge omvormer. Hij post zijn data om de 5 of 15 min precies op de minuten van de tijd (dus bijv. op 12:00,12:05,12:10,12:15,12:20 etc.). Dus niet willekeurig wanneer hij toevallig net geboot is. Ik heb hem nu al een tijdje naast de Solar Edge draaien en het werkt goed
1 PVoutput . Dongen NB
Drie mogelijkheden.reneeke1970 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 17:21:
Hallo allemaal, weet niet of ik hier juist ben maar ik heb vraagje over pvoutput,sinds vandaag aan de gang gekregen en nu ben ik aan het zoeken hoe ik mijn voorgaande opgewekte energie kan toevoegen,om een juiste totaal telling te krijgen, maar daar kom ik zo snel niet aan uit, iemand een hint voor me?
1. Als je data per 5 of 15 minuten wilt uploaden: Zorg dat je je data van één dag in een mooi tab- of komma-separated tabelletje hebt staan (bijvoorbeeld tabel maken in Excel en dan kopiëren en plakken in Kladblok). Let op: één dag tegelijk dus. Dat tabelletje kun je dan via de Live Loader uploaden. Hiermee kun je tot 14 dagen terug uploaden, of tot 90 dagen terug als je een donatie hebt gedaan aan PVOutput.
2. Als je data per dag wilt uploaden (totaal energie en eventueel de min/max temperatuur en max power): Zorg wederom dat je data in tabelvorm staat, deze keer met één dag per regel. Upload vervolgens je tabel via de CSV Loader. Hiermee kun je tot maximaal 200 dagen tegelijk uploaden (en het lijkt erop dat het niet uit maakt hoe lang geleden het is).
3. Als je geen data per dag meer hebt, maar alleen een totaal productie over een periode, gebruik je de Date Range pagina. PVOutput berekent dan gewoon een gemiddelde opbrengst per dag.
Zie ook de Bulk Loading Help voor meer informatie.
[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 28-05-2016 18:03 ]
De rest, wat weer daarvoor zat, heb ik handmatig toegevoegd.
als je in het daily overzicht kijkt zit er links een "Edit" link voor de datum, als je daar op klikt kun je handmatig inkloppen. Heb je heelveel dan kun je ook bulk loading met csv doen http://pvoutput.org/help.html#load-csvreneeke1970 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 17:21:
Hallo allemaal, weet niet of ik hier juist ben maar ik heb vraagje over pvoutput,sinds vandaag aan de gang gekregen en nu ben ik aan het zoeken hoe ik mijn voorgaande opgewekte energie kan toevoegen,om een juiste totaal telling te krijgen, maar daar kom ik zo snel niet aan uit, iemand een hint voor me?
Dan ga ik voor de derde want gaat om jaar opbrengst ruim 5000 kWhJerrythafast schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 17:59:
[...]
Drie mogelijkheden.
1. Als je data per 5 of 15 minuten wilt uploaden: Zorg dat je je data van één dag in een mooi tab- of komma-separated tabelletje hebt staan (bijvoorbeeld tabel maken in Excel en dan kopiëren en plakken in Kladblok). Let op: één dag tegelijk dus. Dat tabelletje kun je dan via de Live Loader uploaden. Hiermee kun je tot 14 dagen terug uploaden, of tot 90 dagen terug als je een donatie hebt gedaan aan PVOutput.
2. Als je data per dag wilt uploaden (totaal energie en eventueel de min/max temperatuur en max power): Zorg wederom dat je data in tabelvorm staat, deze keer met één dag per regel. Upload vervolgens je tabel via de CSV Loader. Hiermee kun je tot maximaal 200 dagen tegelijk uploaden (en het lijkt erop dat het niet uit maakt hoe lang geleden het is).
3. Als je geen data per dag meer hebt, maar alleen een totaal productie over een periode, gebruik je de Date Range pagina. PVOutput berekent dan gewoon een gemiddelde opbrengst per dag.
Zie ook de Bulk Loading Help voor meer informatie.
Maar hij zegt kan niet verder dan 31 dagen, en als ik periode van maand op geef zegt ie dat dag productie te groot word voor mijn systeem, en nu?
1 PVoutput . Dongen NB
Nou juist datgene wat daarvoor zat, hoe heb je dat gedaan?Geurt-kun schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 18:00:
Nadat ik een donatie gegaan had, kon ik meer dan twee weken data uploaden.
De rest, wat weer daarvoor zat, heb ik handmatig toegevoegd.
1 PVoutput . Dongen NB
Kan je niet verder dan 31 dagen terug, of niet verder dan 31 dagen tegelijk? In het laatste geval valt er wel een kous aan te passen door de 5000 kWh handmatig te verdelen over meerdere periodes van 31 dagen.reneeke1970 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 18:29:
[...]
Dan ga ik voor de derde want gaat om jaar opbrengst ruim 5000 kWh
Maar hij zegt kan niet verder dan 31 dagen, en als ik periode van maand op geef zegt ie dat dag productie te groot word voor mijn systeem, en nu?
Ja dat kan natuurlijk ook, maar ik dacht van die gegevens klopt dan toch niks dus gewoon hup in één keer. Gaan mensen het niet bestuderen ook.Jerrythafast schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 18:37:
[...]
Kan je niet verder dan 31 dagen terug, of niet verder dan 31 dagen tegelijk? In het laatste geval valt er wel een kous aan te passen door de 5000 kWh handmatig te verdelen over meerdere periodes van 31 dagen.
1 PVoutput . Dongen NB
Heel omslachtig, dag voor dag.reneeke1970 schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 18:30:
[...]
Nou juist datgene wat daarvoor zat, hoe heb je dat gedaan?
Echter wil ik ook graag loggen via PV-Output, echter is hiervoor een API vereist.
Alleen ik begrijp niet zo goed waar ik deze kan opvragen? In de handleiding wordt er verwezen naar:
https://monitoringapi.solaredge.com echter krijg ik daar een foutmelding (401).
Kan iemand mij hiermee helpen? Dank
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Deze key moet aangemaakt worden door de installateur.AMDFreak schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 13:24:
Sinds gisteren heb ik een SolarEdge Systeem draaiend thuis. De installateur heeft direct mijn account geactiveerd zodat ik gelijk live kon loggen via de SolarEdge Logger.
Echter wil ik ook graag loggen via PV-Output, echter is hiervoor een API vereist.
Alleen ik begrijp niet zo goed waar ik deze kan opvragen? In de handleiding wordt er verwezen naar:
https://monitoringapi.solaredge.com echter krijg ik daar een foutmelding (401).
Kan iemand mij hiermee helpen? Dank
Hij kan een Site of User key aanmaken.
http://www.solaredge.com/files/pdfs/se_monitoring_api.pdf
...An API key must be used in order to submit API requests.
Account users should generate an Account Level API Key, and system owners should generate a Site level API Key.
..
...
To generate a Site API key:
In the Site Admin > Site Details tab > API Access section:
1 Acknowledge reading and agreeing to the SolarEdge API Terms & Conditions.
2 Click Generate API key.
3 Copy the key.
4 Click Save.
5 Use the key in all API requests

Onderin dit scherm staat de API-key:

EDIT: eigenlijk een beetje absurd dat je van je eigen systeem niet de volledige rechten hebt...

[ Voor 10% gewijzigd door Aegle op 31-05-2016 15:02 ]
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Ga direct even mijn installateur contacten. Thnx voor de snelle terugkoppeling.
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Echter heb ik nog steeds geen "admin" button, en volgens mij snapt mijn installateur niet zo goed hoe hij voor mij een API key kan aanvragen...

Iemand anders tips? Of iemand die een installateur is, die een screenshot kan maken hoe dat in zijn werking gaat?
Admin is eigenlijk alleen voor installateurs beschikbaar.
Ik weet wel hoe ik API kan aanmaken en ik kan wel kijken of ik vanuit mijn installers account een API kan aanmaken als ik jouw systeem toevoeg aan mijn account maar ik denk niet dat dat werkt.
[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 09-06-2016 13:57 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Normaal zorgt een dhz'er dat zelf alle panelen en optimizers en omvormer geplaatst wordt, dan kun je bij het bedrijf wat jou de materialen geleverd heeft de layout van je optimizers inleveren en dan maakt dat bedrijf een account voor je.kieskes schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 15:35:
beetje offtopic, maar hoe gaat het eigenlijk als je de solaredge installatie helemaal zelf doet?
Wat je zegt, had alleen maar Dashboard en layout, nu heb ik sinds kort er wel grafieken, rapporten en alerts bij.No Hands schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:56:
De meeste gebruikers van een SolarEdge systeem hebben niks aan de gegevens die ze uit de grafieken kunnen halen en krijgen alleen dashboard en layout ter beschikking. Als ze meer ter beschikking hebben dan gaan ze vaak gegevens verkeerd interpreteren en vervolgens op internet oplossingen zoeken voor niet bestaande systemen.
Admin is eigenlijk alleen voor installateurs beschikbaar.
Ik weet wel hoe ik API kan aanmaken en ik kan wel kijken of ik vanuit mijn installers account een API kan aanmaken als ik jouw systeem toevoeg aan mijn account maar ik denk niet dat dat werkt.
Maar ik vind het loggen via PVoutput net wat spannender.
Nu weet ik verder niet hoe zijn admin panel eruit ziet en wat de mogelijkheden daarin zijn.
Hij kan niet bv mijn site gedeelte inzien? Of kan je per user de admin rechten instellen?
Ik had hem zelfs nog de handleiding van SE meegezonden waarin het e.e.a. staat uitgelegd..

En hoe bevalt dit?
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Verwijderd
De installateur moet naar jouw site en vervolgens op de admin pagina onderin kan hij een api key makenAMDFreak schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 13:12:
Zojuist heeft mijn installateur mij "volledige" rechten gegeven voor mijn account,
Echter heb ik nog steeds geen "admin" button, en volgens mij snapt mijn installateur niet zo goed hoe hij voor mij een API key kan aanvragen...
Iemand anders tips? Of iemand die een installateur is, die een screenshot kan maken hoe dat in zijn werking gaat?
Geen idee hoe ik een afbeelding hier kan toevoegen

Wat heb ik: 2x solar frontier 170wp panelen (moet ze nog op het schuine dak leggen (bijna pal zuid).
2x steca 300, deze komen met een stekker op de bestaande schuur groep.
Slimme meter.
Volgens mij is het niet handig om de slimme meter uit te gaan lezen aangezien die waarschijnlijk de opbrengst uit de schuur verminderd laat zien doordat er 2 electrische fietsen aan de lader zitten (en er af en toe een 2200W hefbrug heen en weer gaat...), of zie ik dit verkeerd?
In aantocht:
Raspberry Pi 3b.
din KWH meter met pulse en rs485 poort http://www.aliexpress.com...8c-4e9d-9e11-8ff8c2c12928
Een rs485 converter naar USB.
Als ik dit aansluit dan zal ik de Kwh meter tussen de stekker van de steca en de wandcontactdoos plaatsen in de schuur, dan heb ik de ruwe opbrengst te pakken denk ik. Deze Kwh wil ik dan op de rs485 poort uitlezen met de raspberry (of als dat niet lukt, de pulsen tellen).
Enige jammere is dat de raspberry dan in de schuur hangt en ik hem verder bijna niet nuttig kan gebruiken.
Iemand ervaring met een Kwh meter aansluiten op een kabel? of een eenvoudig plaatje? Ik heb namelijk een gruwelijke hekel aan stroomstoten waarmee verkeerde handelingen afgestraft worden in dit geval.
En klopt mijn redenatie dat dit mij behoorlijk exacte gegevens gaat geven?
Eea. uiteraard met het idee om in de toekomst uit te kunnen breiden zonder afhankelijk te zijn van het type omvormer. Én directe logging naar PV output.
Ps. excuus als ik verkeerde hoofd/kleine letters gebruik bij het aanduiden van Kwh ed.)
[ Voor 3% gewijzigd door Sneezzer op 10-06-2016 11:37 ]
Amiga 500, eos 350d, HTPC, GamePC
Zie je goed. Als je je exacte opbrengst wilt weten moet je meten direct achter je omvormer, voordat er andere apparaten met je stroom vandoor kunnen gaanSneezzer schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:31:
Maar even uit het gewone PV topic een stapje hier naartoe maken.
Wat heb ik: 2x solar frontier 170wp panelen (moet ze nog op het schuine dak leggen (bijna pal zuid).
2x steca 300, deze komen met een stekker op de bestaande schuur groep.
Slimme meter.
Volgens mij is het niet handig om de slimme meter uit te gaan lezen aangezien die waarschijnlijk de opbrengst uit de schuur verminderd laat zien doordat er 2 electrische fietsen aan de lader zitten (en er af en toe een 2200W hefbrug heen en weer gaat...), of zie ik dit verkeerd?
Zelf heb ik geen ervaring met RS485, maar dit klinkt mij als een set-up die prima gaat werken. Het lijkt mij niet lastig om genoeg informatie te vinden over uitlezen via RS485, is immers behoorlijk gangbaar om op deze manier energiemeters uit te lezen.In aantocht:
Raspberry Pi 3b.
din KWH meter met pulse en rs485 poort http://www.aliexpress.com...8c-4e9d-9e11-8ff8c2c12928
Een rs485 converter naar USB.
Als ik dit aansluit dan zal ik de Kwh meter tussen de stekker van de steca en de wandcontactdoos plaatsen in de schuur, dan heb ik de ruwe opbrengst te pakken denk ik. Deze Kwh wil ik dan op de rs485 poort uitlezen met de raspberry (of als dat niet lukt, de pulsen tellen).
Niet mee eens. Enige wat je moet zorgen is dat je Raspberry verbinding heeft met je netwerk (desnoods via WiFi als ethernet aanleggen te lastig of kostbaar wordt). Vervolgens heb je een volwaardige PC die altijd aan staat en die je voor allerlei server- en monitoringtaken kunt inzetten.Enige jammere is dat de raspberry dan in de schuur hangt en ik hem verder bijna niet nuttig kan gebruiken.
Ik heb zelf een Raspberry Pi 2B (voorganger van de jouwe dus, deze is iets minder snel maar wel iets zuiniger). De primaire reden om hem te kopen was logging van de PV, maar intussen draait hij ook een webserver en databases en monitort hij mijn internetverbinding door elke minuut de statuspagina van mijn Ziggo-modem uit te lezen. Verder zou ik hem ook nog als NAS of back-upserver kunnen gebruiken.
Ervaring hiermee heb ik niet, maar ik kan je wel vertellen dat je behoorlijk exacte gegevens gaat krijgen op deze manier. Het enige wat je nog even zou willen checken is of je omvormer 's nachts energie verbruikt en of je energiemeter die energie ook meet. Dat wil je natuurlijk niet onbedoeld bij je PV opbrengst optellen.Iemand ervaring met een Kwh meter aansluiten op een kabel? of een eenvoudig plaatje? Ik heb namelijk een gruwelijke hekel aan stroomstoten waarmee verkeerde handelingen afgestraft worden in dit geval.
En klopt mijn redenatie dat dit mij behoorlijk exacte gegevens gaat geven?
Zowel de Pi als de energiemeter zijn natuurlijk geschikt om grotere systemen te loggen dan wat je nu van plan bent te plaatsen. Met je Pi aan het internet kun je 'm via de PVOutput API je meetwaarden laten uploaden.Eea. uiteraard met het idee om in de toekomst uit te kunnen breiden zonder afhankelijk te zijn van het type omvormer. Én directe logging naar PV output.
Het is kWhPs. excuus als ik verkeerde hoofd/kleine letters gebruik bij het aanduiden van Kwh ed.)
Fijn om te zien dat ik een redelijke toekomst bestendigde weg aan het inslaan ben ;-)
Ik heb even gekeken, en in de schuur heb ik nog een hele redelijke verbinding middels wifi, dus dat gaat denk ik geen problemen opleveren.
Nu alles maar eens gaan uitzoeken en een plan maken voor als de spullen binnen komen.
Hierbij een schematje:Sneezzer schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:31:
Iemand ervaring met een Kwh meter aansluiten op een kabel? of een eenvoudig plaatje? Ik heb namelijk een gruwelijke hekel aan stroomstoten waarmee verkeerde handelingen afgestraft worden in dit geval.

Maar als je deze erbij besteld heb je meteen een din rail erbij:
http://www.ebay.de/itm/St...072588:g:n80AAOSwu1VW2vRH
Helaas zie je daarop enkel wat je totaal opgewekt hebt en er zit een zekeringautomaat in.
Of je plaatst de din rail kwh meter in een apart kastje met twee warteltjes.
Je hebt zowieso 2 din rails nodig om de steca op te hangen.
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-06-2016 15:50 ]
Als je de mogelijkheid hebt kun je de RS485 ook naar binnen halen. RS485 werkt tot 1200 meter, zo ver staat je schuur waarschijnlijk niet van je huis af? Bij grotere lengtes wel een goede getwiste kabel gebruiken en eventueel eind-weerstanden om reflecties tegen te gaan. Het internet staat vol met instructies hoe je RS485 fatsoenlijk bedraad.Jerrythafast schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 13:54:
Niet mee eens. Enige wat je moet zorgen is dat je Raspberry verbinding heeft met je netwerk (desnoods via WiFi als ethernet aanleggen te lastig of kostbaar wordt). Vervolgens heb je een volwaardige PC die altijd aan staat en die je voor allerlei server- en monitoringtaken kunt inzetten.
Die SDM120 heeft aparte tellers per richting (import / export). Uit te lezen met elk modbus-script, maar er zijn ook kant-en-klare oplossingen, zie bijvoorbeeld;Ervaring hiermee heb ik niet, maar ik kan je wel vertellen dat je behoorlijk exacte gegevens gaat krijgen op deze manier. Het enige wat je nog even zou willen checken is of je omvormer 's nachts energie verbruikt en of je energiemeter die energie ook meet. Dat wil je natuurlijk niet onbedoeld bij je PV opbrengst optellen.
https://github.com/gianfrdp/SDM120C
Daarna heb Solaredge gemaild met het verzoek om een API aan te maken en kreeg deze keurig gemaild.
Ik had zelf ook nog het verzoek gedaan om Site admin rechten te krijgen, maar dit geven ze niet.
AMDFreak schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 14:58:
[...]
Wat je zegt, had alleen maar Dashboard en layout, nu heb ik sinds kort er wel grafieken, rapporten en alerts bij.
Maar ik vind het loggen via PVoutput net wat spannender.
Nu weet ik verder niet hoe zijn admin panel eruit ziet en wat de mogelijkheden daarin zijn.
Hij kan niet bv mijn site gedeelte inzien? Of kan je per user de admin rechten instellen?
Ik had hem zelfs nog de handleiding van SE meegezonden waarin het e.e.a. staat uitgelegd..
Top! Zo'n plaatje zocht ik.AUijtdehaag schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 15:46:
[...]
Hierbij een schematje:
[afbeelding]
Maar als je deze erbij besteld heb je meteen een din rail erbij:
http://www.ebay.de/itm/St...072588:g:n80AAOSwu1VW2vRH
Helaas zie je daarop enkel wat je totaal opgewekt hebt en er zit een zekeringautomaat in.
Of je plaatst de din rail kwh meter in een apart kastje met twee warteltjes.
Je hebt zowieso 2 din rails nodig om de steca op te hangen.
Ik heb momenteel via omnik-data-logger een regelmatige stroom van gegevens uit de omvormer.
Helaas is het mij niet duidelijk wat voor data jsunnyreports vereist.
Daardoor krijg ik onder allerlei omstandigheden meldingen als:
10-06-2016 19:15:18 - [nl.mk.jsunnyreports.loaders.inverterdataloaders.OmnikDataLoader:86]: - ParseException on line: 9. I cannot process "NLDNxxxxxxxxxx" as a correct date.
Mijn csv file ziet er op dat moment zo uit:
2016-06-10 19:14,NLDNxxxxxxxxxx,38.8,248.7,0.0,-1,1.0,17.9,-1,0.9,-1,-1,236.6,-1,-1,50.02,232,-1,-1,-1,-1,13.52,3418.8,6170
Ik hoop dat iemand een voorbeeld kan geven van een goed werkende csv.
Alsvast bedankt voor meedenken.
Meestal bestaat data in een CSV-file altijd uit evenveel velden per regel.
Dus
1
| 2016-06-10,19:14,NLDNxxxxxxxxxx,38.8,248.7,0.0,-1,1.0,17.9,-1,0.9,-1,-1,236.6,-1,-1,50.02,232,-1,-1,-1,-1,13.52,3418.86170 |

Ik hoop dat iemand een werkend voorbeeld heeft.
Op de site is namelijk niets te vinden hoe de import data eruit moet zien.
Maar voor hetzelfde geld is de datum-notatie niet goed, waardoor de parser onderuit gaat.
Bijvoorbeeld dd-mm-yyyy notatie nodig.
Gevolg was dat nagenoeg de zelfde melding naar voren kwam. Alleen werd het toen:
I cannot process "" as a correct date.
Maw niet echt duidelijker.
Verschillende smaken geprobeerd. Datum dd-mm-yyyy omdraaien, id en datum omdraaien qua velden, enz.
Op een of andere manier is het iets anders. Ben ondertussen ook al aan het zoeken geweest in de jar code.
Nu is mijn java kennis niet erg best. Kan het wel een beetje lezen, maar ook daar zit een stukje in wat ik niet helemaal begrijp.
Een datum format in OmnikFileProcessor.class file zegt: "MMM.dd,yyyy HH:mm". Dit is een string en ik weet dus niet zeker wat ermee bedoeld wordt, de source code wordt niet meegeleverd. Het is wel zeker dat jouw Omnik niet het format uit deze class file gebruikt.
Je hebt de hulp van de auteur van de software nodig om het format te checken. Ik zou zeggen stuur een berichtje naar hem. Hij kan configuratie- en programmabestanden aanmaken voor jouw type omvormer.
MMM is 3-letter afkorting van maand, HH is 24-uursnotatie met voorloopnul.
Ik hoop dat Martin tijd heeft om er iets van te maken..
Heb hem al een bericht gestuurd met de info.
Ik ga zelf nog even kijken of ik de csv kan aanpassen of een import dan wel werkt.
Anders is het even wachten op een reactie.
Nadat het eigenlijk vrij snel werkte, bleek dat er behoorlijk wat gaten in de data zaten, terwijl dit voorheen met 1 inverter altijd perfect ging... Ook bleek dat er een dag helemaal geen data werd ge-upload.
Met hulp van SBF op de SBFspot codeplex website, toch eruit gekomen. Het blijkt dat beide inverters via BT met elkaar communiceren. Aangezien ze elkaar net wel/net niet zien (Bluetooth signaal), was dit de oorzaak van de instabiliteit.
Mocht iemand dit ook ervaren, zo kun je het oplossen:
1) Zet in SBFspot.cfg file het BT adres van inverter 1 (BTAddress=......)
MIS_Enabled=0
2) Maak een 2e .cfg file in dezelfde folder en noem hem bv. SBFspot_inverter_2.cfg
Inhoud is gelijk, maar BT adres van inverter 2 (BTAddress=......)
MIS_Enabled=0
3) Wijzig de SBFspot.sh file:
#!/bin/bash
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -v -nocsv
/usr/local/bin/sbfspot.3/SBFspot -v -nocsv -cfgSBFspot_inverter_2.cfg
Op deze manier worden beide inverters na elkaar uitgelezen en hoeven ze niet onderling verbonden te zijn.
De NET_ID's in de inverters (de "instelschijfjes" 0...9, A...F) kunnen op "1" blijven staan.
Edit: -nocsv toegevoegd. De 1e .csv file wordt steeds overschreven door de 2e. Met -nocsv worden er geen .csv files meer geschreven. Wil je die wel, dan moet je de "plant name" verschillend maken per config file.
[ Voor 9% gewijzigd door Joepla op 16-06-2016 09:15 ]
Verwijderd
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| :~$ python -m Goodwe2PVoutput Goodwe URL: (http://goodwe-power.com/PowerStationPlatform/PowerStationReport/InventerDetail) Goodwe Login URL: (http://goodwe-power.com/User/Login) goodwe_system_id (14e8f1f1-c84e-40a0-a1c6-c9165c5cb010) goodwe_user_id (rotvogel) PVOutput upload URL: (http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp) pvoutput_system_id (45469) pvoutput_api (baa81cda2e95ced430a8ccc2fa45b38a4b84d469) csv_dir (/home/fred/pvoutput) Supply password for http://goodwe-power.com/User/Login: User rotvogel Logged in Inverter is not online: 1 13000NSU15400100 Normal 1070.0 1.3 3145.6 4561.0 344.3 0.0 3.2 0.0 235.3 0.0 0.0 4.4 0.0 0.0 4.4 0.0 0.0 27.8 0.0 0.0 0/0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.971173395295 sleep 1200.0 seconds before next sample |
Deze standen veranderen ook na elke opvraagactie.
Het is weer gratis, maar voor EUR 1,99 komen er wat opties bij. Nog niet gekeken wat precies, ik denk dat voor mij de app weer helemaal voldoet zoals die nu is.

[ Voor 7% gewijzigd door Joepla op 16-06-2016 20:15 ]
Dat kon ik al met mijn pro versie, ook compare, en estimate's weergeven.Joepla schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 19:50:
Er is een update van de IOS app PVOutput. Er zijn een berg leuke features bijgekomen, o.a. de mogelijkheid om meerdere systemen te bekijken. Dat komt mij erg goed uit, qua timing, zie hierboven![]()
Het is weer gratis, maar voor EUR 1,99 komen er wat opties bij. Nog niet gekeken wat precies, ik denk dat voor mij de app weer helemaal voldoet zoals die nu is.
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hi rotvogel, ik zie het al denk ik. Ik heb beide strings aangesloten, dus de check of de inverter online is, is verkeerd. Ik fix dit even en upload een nieuwe versie. Bedankt voor de feedback.Verwijderd schreef op donderdag 16 juni 2016 @ 07:48:
@ zonoskar: Je Python script werkt voor mijn Goodwe 3000 NS nog niet helemaal zoals ik had gehoopt. De inverter blijft de offline status houden waardoor de output niet wordt gepost naar PVOutput en ook niet wordt geëxporteerd. Ik haal echter wel data op:
code:
1 2 Inverter is not online: 1 13000NSU15400100 Normal 1070.0 1.3 3145.6 4561.0 344.3 0.0 3.2 0.0 235.3 0.0 0.0 4.4 0.0 0.0 4.4 0.0 0.0 27.8 0.0 0.0 0/0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.0 0.971173395295 sleep 1200.0 seconds before next sample
Deze standen veranderen ook na elke opvraagactie.