Zonneboilers, dit is de plek Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 90 Laatste
Acties:
  • 613.732 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 13:03
ja, slim om daar nu al over na te denken. ik had al die leidingen niet, ringleiding ook niet, en dus moest en moet ik nu alles achteraf doen. in combinatie met mijn non-skills als loodgieter heb ik nu een ravage aan leidingen en dat wordt nu nog "erger" als ik de ringleiding eraan toe heb gevoegd:

Afbeeldingslocatie: http://i1240.photobucket.com/albums/gg481/fabstar81/Mobile%20Uploads/DSC_2512_zpsmxstxidp.jpg

niet echt mooi en clean, maar het werkt wel :+

hotfill wasmachine bespaart 53%. ik hoop met de ringleiding op de vaatwasser iig ook zo rond dat percentage te komen. de duco op de ZB is ingesteld op 60-65 graden en die gaat middels driewegklep via de e-boiler naar de ketel naar de vaatwasser waar we altijd op 65 graden programma draaien. theoretisch hoeft ie dus niet meer te verwarmen door de ringleiding. we gaan het mettertijd meemaken :)

over de retourtemperatuur ringleiding boven de 60 graden...onze ketel is ingesteld op SWW 50 graden. dat is warm zat en dus ga ik de ringleiding al rondpompen (na bewegingsdetectie, of schedule) als de ZB 51 a 52 graden of hoger is. in geval van warmtevraag van de vaatwasser zal ik ongeacht de temperatuur in de ZB gewoon de warmte rondpompen (met CV-brander uitgeschakeld), want de ZB is toch altijd iets van 30+ graden. en dat is altijd beter dan het reeds afgekoelde SWW, of koud grondwater van 10 graden.

en voor de mensen die denken maar die ringleiding drinkwaterpomp kost toch ook energie? dat klopt, 2-8 watt :+
Rhaelak schreef op woensdag 20 april 2016 @ 10:06:
Oke duidelijk verhaal en interessant door dat te doen met sensoren als de ZB op temperatuur is.

Om over de TVT maar te zwijgen :X :X :X :X :X :X
het ultieme doel is comfort met het oog op gasreductie. het kost allemaal wat meer omdat er van te voren nooit over is nagedacht dus nu moet ik veel fratsen uithalen om het toch voor elkaar te krijgen.

tvt, daar denk ik allang niet meer aan sinds ik een ZB heb die 3k+ kostte en nagenoeg niet in tvt is uit te rekenen. ik weet wel dat ik de tvt van de ZB verkort, gasverbruik reduceer, meer rendement eruithaal door zoveel mogelijk gebruik te maken van de warmte in de ZB. dat ik daarvoor nu wat investeringen moet doen is waar, maar wel leuke hobby.

en zet het eens af tegen 2 doorstroomverwarmers met voldoende debiet voor standje brandweerslang. die heb je niet voor 100 euro. dan ga je meer richting de 250 euro per stuk (als niet meer) en wellicht een zwaardere aansluiting.

neuhj, laat mij dan maar knutselen met een pompje van 70 euro, wat flexibele buis van 35 en wat ongebruikte oude koppelingen die nu stof liggen te happen. zoveel mogelijk gebruikmaken van de spullen die ik nog heb liggen om de kosten te drukken.

en het is leuk, leerzaam, doe ervaring op; tvt=oneindig ;)

[ Voor 31% gewijzigd door fabstar81 op 20-04-2016 10:50 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Klopt helemaal. Heel dat TVT verhaal kan me gestolen worden. We hebben het geld voor de ZB installatie dus die komt er gewoon.

Ik heb wel eens bij TVT fanaten geopperd om dat puur te berekenen op materialen en de arbeid erbuiten te laten. Maar ach, zo'n discussie win je nooit.

Wat ik wel weet is dat we straks een forse gasbesparing realiseren, Electriciteitverbuik wasmachine ook nog eens halveren en de levensduur van de wasmachine verlengen. Met deze besparing is het milieu ook direct meer mee geholpen en laten we de nodige kuubjes gas in de grond zitten.

En ik moet zeggen zo'n zonneboiler is wel een gaaf systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-06 13:00
fabstar81 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 10:41:
ja, slim om daar nu al over na te denken. ik had al die leidingen niet, ringleiding ook niet, en dus moest en moet ik nu alles achteraf doen. in combinatie met mijn non-skills als loodgieter heb ik nu een ravage aan leidingen en dat wordt nu nog "erger" als ik de ringleiding eraan toe heb gevoegd:

[afbeelding]

niet echt mooi en clean, maar het werkt wel :+

hotfill wasmachine bespaart 53%. ik hoop met de ringleiding op de vaatwasser iig ook zo rond dat percentage te komen. de duco op de ZB is ingesteld op 60-65 graden en die gaat middels driewegklep via de e-boiler naar de ketel naar de vaatwasser waar we altijd op 65 graden programma draaien. theoretisch hoeft ie dus niet meer te verwarmen door de ringleiding. we gaan het mettertijd meemaken :)

over de retourtemperatuur ringleiding boven de 60 graden...onze ketel is ingesteld op SWW 50 graden. dat is warm zat en dus ga ik de ringleiding al rondpompen (na bewegingsdetectie, of schedule) als de ZB 51 a 52 graden of hoger is. in geval van warmtevraag van de vaatwasser zal ik ongeacht de temperatuur in de ZB gewoon de warmte rondpompen (met CV-brander uitgeschakeld), want de ZB is toch altijd iets van 30+ graden. en dat is altijd beter dan het reeds afgekoelde SWW, of koud grondwater van 10 graden.

en voor de mensen die denken maar die ringleiding drinkwaterpomp kost toch ook energie? dat klopt, 2-8 watt :+

[...]

het ultieme doel is comfort met het oog op gasreductie. het kost allemaal wat meer omdat er van te voren nooit over is nagedacht dus nu moet ik veel fratsen uithalen om het toch voor elkaar te krijgen.

tvt, daar denk ik allang niet meer aan sinds ik een ZB heb die 3k+ kostte en nagenoeg niet in tvt is uit te rekenen. ik weet wel dat ik de tvt van de ZB verkort, gasverbruik reduceer, meer rendement eruithaal door zoveel mogelijk gebruik te maken van de warmte in de ZB. dat ik daarvoor nu wat investeringen moet doen is waar, maar wel leuke hobby.

en zet het eens af tegen 2 doorstroomverwarmers met voldoende debiet voor standje brandweerslang. die heb je niet voor 100 euro. dan ga je meer richting de 250 euro per stuk (als niet meer) en wellicht een zwaardere aansluiting.

neuhj, laat mij dan maar knutselen met een pompje van 70 euro, wat flexibele buis van 35 en wat ongebruikte oude koppelingen die nu stof liggen te happen. zoveel mogelijk gebruikmaken van de spullen die ik nog heb liggen om de kosten te drukken.

en het is leuk, leerzaam, doe ervaring op; tvt=oneindig ;)
Nou ziet er bij mij ook zo uit hoor. leidingen plannen is niet mijn sterkste punt....

Ik heb al wel het eerste slachtoffer van de zonneboiler. De flow sensor van mijn NEFIT CV ketel.. Net buiten de garantie natuurlijk ! Gellukkig niet echt duur, wel laten doen, dat ding is zo compact je kan nergens bij.... De flow sensor kan blijkbaar niet tegen heet water, zit in de koud water toevoer welke dus geregeld 65 graden is door de zonneboiler.

De oplossing hiervoor is de mixer die het zonneboiler water terrug mixed naar max 65 graden Na de CV-combi te zetten. waardoor de CV alleen warm water toevoert als de mixer dat vraagt. Weet alleen nu niet of de heet water ingang van de mixer op de zonneboiler moet of op de CV-combi ....... Ik denk de combi waarbij de koud dus de zonneboiler is.

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Remeha heeft daar dus die zonneboiler aansluitset voor. daar wordt de flowsensor vervangen door een tegen-hitte-bestendig exemplaar. kosten rond de 100 euro! zelf gedaan en volgens de ZB-installateur onzin omdat de duco op de SWW uit van de ZB zit. maar als ik dat dus lees toch blij dat ik ervoor heb gekozen hem toch te kopen.

voor een NZ ketel trouwens wel ultra-belachelijk dat die flowsensor (letterlijk een plastieken hoorntje) er niet standaard inzit.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-05 13:31

Jack

MHz Matters

fabstar81 schreef op woensdag 20 april 2016 @ 10:41:
Om legionella besmetting uit te sluiten is de eis gesteld dat de retour temperatuur van een ringleiding ten alle tijden >60 graden moet zijn.
Het probleem is namelijk dat er een 'dode tak' kan ontstaan in de ringleiding wanneer je tappunt(en) bijv. halverwege de ringleiding zitten. Het water in het retourstuk na het tappunt staat dan stil, koelt af, legionella groeit en je zit met de gebakken peren. Met een retourtemp van >60 graden wordt vervolgens altijd weer dit deel ontsmet. Uiteraard geeft SWW op 50 graden dmv de ketel veel minder problemen omdat de leiding altijd doorstroomt en je geen dode takken hebt.
Mocht je echt al vanaf 50 graden willen gaan circuleren, leg dan in ieder geval koperen leidingen aan en geen alu flex. Koper is veel minder gevoelig voor legionella. En zorg voor voldoende circulatie, ook bij geen tapwater afname, om de ringleiding regelmatig te ontsmetten.

Juist vanwege de extra benodigde circulatie (en bijbehorend pompverbruik), warmteverlies en hoge benodigde aanvoer temp (ivm retourtemp >60) staat een retourleiding systeem bekend als onzuinig.
Is een eboiler niet makkelijker en zuiniger, eventueel met hotfill?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
je moet bij ons de ringleiding zien als 2 verticale lijnen die bij de keukenkraan aan elkaar geknoopt worden (net onder de vaatwasmachinekraan). de aftappunten zijn zoals ze nu zijn; douchekraan, badkraan, gootsteenkraan, quooker, keukenkraan. allemaal vanaf de aanvoerleiding met hooguit halve meter leiding tot aftappunt.

de retour gaat als 1 rechte lijn van onderste punt (keuken) naar de ringleiding ingang van de ZB. omdat de ringleiding op beweging of lichtknoppen in keuken of badkamer zal gaan rondpompen denk ik dat er voldoende beweging van het water is. maximale is dat wij allebei dag aan het werk zijn en in ergste geval 8-10 uur geen water rondgepompt wordt. aan de andere kant, mijn vrouw tapt altijd koud water met kraan half open, dus blijft er ook diezelfde tijd in het aanvoerstuk dat warme water staan de hele dag. ik begrijp niet zo goed wat het extra risico is van de ringleiding.

het eerste wat er nl gebeurt als er iemand thuis is, dat de ringleiding weer gaat pompen. ik kan dit zelfs programmeren dat er om de x-uur sowieso x-periode rondgepompt wordt als dat weer minimalisering tot gevolg heeft.

een eboiler is zeker niet zuiniger...bovendien heb ik een eboiler net na de ZB staan. en ook daaruit moet het water lang reizen tot alle aftappunten. voor echt comfort zou ik of bij elk aftappunt een doorstromer kunnen plaatsen, of een extra eboiler/plintboiler.

maar mocht onze Quooker ooit kapot gaan....dan neem ik er eentje met een SWW-boiler erbij. dat dan weer wel...en ook die kan ik dan hotfill aansluiten, maar dan zal ik ook blij zijn dat er een ringleiding ligt al...zodat je ook echt wat aan je hotfill hebt.

ik zal overigens de retourleiding volledig uitrusten met WICU flexibele koperbuis met ommanteling 12 mm. alle aanvoer is thans van koper 15mm (afgezien van straks een 30cm flexibele slang naar pompje vanuit de ZB).

m.i. dus voldoe ik aan je opmerking alles in koper uit te voeren. d:)b ?

[ Voor 8% gewijzigd door fabstar81 op 21-04-2016 14:46 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-06 13:16
De retourleiding van je ringleiding wil je volgens mij zo dun mogelijk toch? Want daar is de capaciteit niet nodig, en is het alleen maar meer verlies.
Het kan volgens mij met ook een heel simpel (12v?) pompje.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
!null schreef op donderdag 21 april 2016 @ 15:50:
De retourleiding van je ringleiding wil je volgens mij zo dun mogelijk toch? Want daar is de capaciteit niet nodig, en is het alleen maar meer verlies.
Het kan volgens mij met ook een heel simpel (12v?) pompje.
ik zit ook nog te denken aan 10mm wicu flexibele leiding inderdaad om warmteverlies te minimaliseren. op zich is de snelheid van het water zo snel als de dunste leiding. dus als ik rondpomp dan neemt het water de snelheid aan van de 10 mm heb ik mij laten vertellen.

even rekening mee houden dus met het hoe lang laten draaien van de pomp na een beweging te hebben gedetecteerd.

een simpele pomp is volgens mij ook voldoende. moet alleen wel een drinkwaterpomp zijn ivm roestvorming etc.. En misschien zelfs eentje die tegen hoge temperaturen kan.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hier is de installateur langsgekomen en heeft geconcludeerd dat de CV toch niet geschikt is als naverwarming. Aangezien de CV nog goed is, wil ik deze nog niet vervangen. Los daarvan was de installateur tamelijk kansloos, hij wist niks van de subsidieregels en legde niks uit.

Met name die CV heeft me doen besluiten voorlopig geen ZB te nemen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
als de installateur verder van niets wist, dan is het een onderzoekje waard wat je met die CV-ketel aanmoet. welk type is het?

de reden waarom een CV-ketel de NZ-keur krijgt is dat ie tegen de hoge temperaturen van de ZB kan. verder verwarmt de ketel gewoon water tot een bepaalde temperatuur, onafhankelijk van de invoertemperatuur.

voor onze Remeha betekende dat ik een flow-sensor moest vervangen die tegen hoge temperaturen kon. had ik dat niet gedaan en gewoon gebruik gemaakt van de duco na de ZB (max 65) dan was ik er ook geweest.

denk dus dat het niet zo een probleem is. ik zou een 2e installateur even vragen. ik weet dat onze installateur het iig onzin vond dat ik de Remeha aanpaste omdat hij er al een duco voor had gezet.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Het is geen combi, maar doet enkel de verwarming, de cv. Er ontbreekt dus simpelweg een warmtewisselaar. Dát wist de installateur dan weer wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Aikon schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 12:27:
Het is geen combi, maar doet enkel de verwarming, de cv. Er ontbreekt dus simpelweg een warmtewisselaar. Dát wist de installateur dan weer wel :)
De Vraag is waar verwarm je dan je warm water (SWW) mee ?
Een indirect gestookte boiler (met 3weg klep tussen boiler en radiatoren) of een geiser?

Geiser:
Je kan overwegen die oude SWW system op te doeken en te vervangen door een ZB + een doorstroom verwarmer.

Indierect gestookte boiler:
Je kan de indirect gestookte boiler voeden met warmwater uit de ZB dan hoeft de CV niet te branden.

Of je haalt de indirect gestookte boiler weg en vervangen je hem voor de ZB boiler met een 2de spiraal om hen via de CV op te warmen.

Nog beter is een doorstroom boilertje te nemen (die is dus gevuld met CV-water en zit een spiraal in voor het SWW te verwarmen) Als de ZB water te koud is koelt de doorstroom boiler af en zal de Cv aanslaan. Een doorstroom boiler is meestal slechts 10L. Ik heb er nog een liggen uit een ATAG blauwe engel 45 combi ketel. Staan ook veel op MP, wel even goed na-isoleren.

[ Voor 88% gewijzigd door WoudseHoeve op 22-04-2016 13:36 . Reden: verduidelijking + opties ]

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Door een geiser inderdaad. Maar die hangt in de keuken, dus als ik die opdoek dan komt er weer leidingwerk bij. Althans, niet perse, maar ik wil niks meer terugplaatsen in de keuken.

Nee, ik wacht nog wel even. Hopelijk is er over een aantal jaren weer een subsidie, en zo niet zullen de prijzen misschien nog wat meer gedaald zijn. Als ik het doe wil ik het gelijk helemaal goed doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
Nou de zonneboiler is operationeel 8) Wat een gaaf systeem! Vanmorgen rond 10 uur was het vat 18 graden en vanmiddag tegen vijven al 52-53 graden.

PV panelen zijn leuk, maar dit is toch een heel ander kalibur! Ook nog even de CV ondersteuning getest, werkt als een malle. Ik ben er erg blij mee.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sFt2lF6rvYnvd5ZPYAqHIjux/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/I0NWzE3w2frGTLlpaFvRwe9k/thumb.jpg

Nu alleen nog de CV leidingen isoleren en de hotfill ophangen zodra de wasmachine er staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-06 13:16
Rhaelak schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 20:11:
Nou de zonneboiler is operationeel 8) Wat een gaaf systeem! Vanmorgen rond 10 uur was het vat 18 graden en vanmiddag tegen vijven al 52-53 graden.

PV panelen zijn leuk, maar dit is toch een heel ander kalibur! Ook nog even de CV ondersteuning getest, werkt als een malle. Ik ben er erg blij mee.

[afbeelding]

[afbeelding]

Nu alleen nog de CV leidingen isoleren en de hotfill ophangen zodra de wasmachine er staat.
Mooi!

Ik ben vandaag vooral aan het ploeteren geweest met welke dakhaak nou wel werkte :+

En het overgrotedeel van de pannen zit met panhaken vast, dat kost echt heel erg veel tijd :(

Morgen hopelijk wat meer meters maken, maar dan zal het ook nog niet operationeel zijn vermoed ik.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 07:56
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hoscSjD.jpg?1

De warmtepomp-zonneboiler is hier vorige week geinstalleerd, samen met 2 collectoren op het dak naar het westen.

Is wel niet de beste combinatie denk ik zo..

De boiler wordt altijd naar 55 graden gebracht via de warmtepomp, gisteren was een mooie dag en dan heeft de zonneboiler deze doorverwarmt naar 67 graden.

Maar het meerendeel van de tijd doet de zonneboiler dus niets, ik denk er dus aan om nog een van van 300 liter te plaatsen en hier de zonnecollectoren op aan te sluiten, en het warme water hiervan naar de warmtepompboiler te laten gaan, wat is jullie idee?

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Nock372 schreef op zondag 24 april 2016 @ 12:18:
[afbeelding]

De warmtepomp-zonneboiler is hier vorige week geinstalleerd, samen met 2 collectoren op het dak naar het westen.

De boiler wordt altijd naar 55 graden gebracht via de warmtepomp, gisteren was een mooie dag en dan heeft de zonneboiler deze doorverwarmt naar 67 graden.

Maar het meerendeel van de tijd doet de zonneboiler dus niets, ik denk er dus aan om nog een van van 300 liter te plaatsen en hier de zonnecollectoren op aan te sluiten, en het warme water hiervan naar de warmtepompboiler te laten gaan, wat is jullie idee?
Heb je niet een Oost/West regeling in je ZB controller?
Dan zou je 1 paneel kunnen verplaatsen indien mogelijk en bv dit kunnen maken.
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/t014s1.jpg

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-06 14:48
[afbeelding]

Dat lijkt me een prima idee. De warmtepomp boiler krijgt water aangeleverd dat minder verwarming behoeft. In totaal ga je dan denk ik minder energie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:48
[afbeelding]

Ik zou experimenteren met de timing van het opwarmen door de wp. Bv wp alleen na 1900 laten werken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hoe gaat een zonneboiler (zonnecollector) eigenlijk om met dit "piekenweer" ?
Is dat ook pomp aan/uit/aan of gaat dat niet zo vlot en heeft dat wat tijd nodig...?

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-04-2016 13:21 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zondag 24 april 2016 @ 13:19:
Is dat ook pomp aan/uit/aan of gaat dat niet zo vlot en heeft dat wat tijd nodig...?
Aan/uit/aan heeft inderdaad wat tijd nodig, collectors/vloeistof koelen langzaam af (zie het als een buffertje net als bij vloerverwarming.)
Hier ook nog een modulerende pomp in stapjes van 10%, krijg je nog wat meer tijd om aan/uit gedrag te voorkomen. :)
Op dit moment collectoren 64 graden, pomp 100% en buffervat 150L 72 graden en 380L op 48 graden.
Nu onttrekt de vloerverwarming continue (zonne)warmte uit de 380L boiler (L/W WP is uit. :) )wat een grotere delta T veroorzaakt tussen vat / collectors en dus aan/uit gedrag mee voorkomt. Ruim 70 graden voor SWW is ook wel genoeg.

[ Voor 33% gewijzigd door BenEco op 24-04-2016 14:42 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:41
Als de temp van zb lager is, zie ik wel minder op/af gedrag.

Grafiekjes van vandaag:
20160424 temp

20160424 pomp

20160424 pvout

[ Voor 11% gewijzigd door jerh op 24-04-2016 14:48 . Reden: pvoutput toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
BarryH schreef op zondag 24 april 2016 @ 12:44:
[...]

Ik zou experimenteren met de timing van het opwarmen door de wp. Bv wp alleen na 1900 laten werken
zou inderdaad de goedkoopste oplossing zijn, maar om 21u30 moet die echt wel uit, maakt namelijk wat lawaai en staat op zolder (boven de slaapkamer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
Rhaelak schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 20:11:

[afbeelding]

[afbeelding]

ziet er zeer clean uit zeg met al die leidingen!! relaxed ook dat de leidingen direct zijn geisoleerd hier en daar. die eerste dag dat de ZB online was kan ik me ook goed herinneren. die eerste opwarming gaat retesnel en dan kan je echt de kracht zien van die collectoren! voer voor mr. Tokkie :+ O-)
[afbeelding]

klinkt als (zelf) een slimmere regeling bouwen. ik heb hetzelfde probleem met het e-boilertje na de ZB. wanneer schakel ik die in en op welke tijden? je wilt eigenlijk een soort regeling bouwen op basis van de weersverwachting zelfs. wordt het mooi vandaag? waarom dan e-boiler warmhouden?

of met de CV....verwachten we mooi weer vanmiddag (pui op zuid) dan wil je liever niet dat de CV in de ochtend het huis warm stookt, maar onttrek ik liever alle beschikbare warmte uit de ZB. pas als die "op" is moet de ketel gaan stoken.

maar dat maakt het allemaal erg ingewikkeld en lastig te programmeren.... :+
ik houd niet echt bij wat de pompen etc. doen, maar wat ik wel zie is dat de collectoren erg goed om gaan met diffuus licht. piekenweer...tijdens de wolken worden ook gewoon de collectoren opgewarmd en ZB warmt vrolijk door. opwarmen van de collectoren gaat wel langzamer uiteraard.

[ Voor 10% gewijzigd door fabstar81 op 25-04-2016 12:49 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ik heb de ZB staan op aan bij deltaT 3 graden en uit bij deltaT 1 graad en hij loopt eigenlijk altijd de hele dag waarbij hij wel regelmatig optoert maar nagenoeg nooit stopt.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:44
MeTooPV schreef op zondag 24 april 2016 @ 12:43:
[...]

Dat lijkt me een prima idee. De warmtepomp boiler krijgt water aangeleverd dat minder verwarming behoeft. In totaal ga je dan denk ik minder energie gebruiken.
inderdaad een goed idee.
Ik dacht eerst even dat het misschien zonde zou zijn; een warmtepomp kan het water maar tot een bepaalde temperatuur efficient opwarmen (40 a 45 graden?), dus als je dan met voorverwarmd water komt, dan heeft 'ie niks te doen. Maar daarna realiseerde ik me dat dat juist erg gunstig was, liever opwarming door de zon dan door de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[afbeelding]

Hoe weet je dat de zonneboiler niets doet, gaat de wp niet minder vaak aan?
De extra spiraal zorgt toch voor warmte waardoor de wp uit kan blijven?
Is het ergens te zien dat de zonneboiler werkt, een draaiende pomp ofzo?

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Nock372 schreef op maandag 25 april 2016 @ 09:22:
[...]

zou inderdaad de goedkoopste oplossing zijn, maar om 21u30 moet die echt wel uit, maakt namelijk wat lawaai en staat op zolder (boven de slaapkamer)
wellicht kan je nog wat winnen door het verstevigen van de bevestiging of meer rubbers
b.v. bij de ELGA staat dat de binnen unit aan een gemetselde muur moet. een gasbeton wandje geeft extra lawaai

En van 1800-2130 kan je best wat water verwarmen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
Speedy-Andre schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 00:23:
[...]

Hoe weet je dat de zonneboiler niets doet, gaat de wp niet minder vaak aan?
De extra spiraal zorgt toch voor warmte waardoor de wp uit kan blijven?
Is het ergens te zien dat de zonneboiler werkt, een draaiende pomp ofzo?
inderdaad, de zonneboiler schiet in actie als de temperatuur van het vat 5 graden lager ligt dan de collectoren.
dan slaat de pomp aan.
BarryH schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 08:43:
[...]

wellicht kan je nog wat winnen door het verstevigen van de bevestiging of meer rubbers
b.v. bij de ELGA staat dat de binnen unit aan een gemetselde muur moet. een gasbeton wandje geeft extra lawaai

En van 1800-2130 kan je best wat water verwarmen..
de warmtepomp staat op de boiler vast en deze staat gewoon op de vloer (dubbele houten tand-groef platen) hieronder zit 15cm glaswol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Gisteren de handleiding van de Solar Controller doorgenomen. De standaardinstelling van de controller is dat de pomp begint te draaien indien het temperatuurverschil tussen de boiler en collector hoger is dan 6K.

Hij schakelt weer uit wanneer het verschil kleiner dan 4K is. Dit lijkt mij nogal een kleine bandbreedte en ik denk dat het beter is dat de pomp begint te draaien bij 4K verschil en uitschakelt bij 1K verschil.

Het lijkt mij dat hierdoor de pomp langer en rustiger draait.

Afgelopen zondag viel mij namelijk op toen ik op zolder bezig was dat de pomp met regelmaat aan/uit/aan gedrag vertoont, ik vermoedde eerst dat dat kwam door het "piekenweer", aangezien de pomp zaterdag rustiger draaide en langzaam op en aftoerde.

Wat voor instellingen hanteren jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Rhaelak schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 11:31:
Gisteren de handleiding van de Solar Controller doorgenomen. De standaardinstelling van de controller is dat de pomp begint te draaien indien het temperatuurverschil tussen de boiler en collector hoger is dan 6K.

Hij schakelt weer uit wanneer het verschil kleiner dan 4K is. Dit lijkt mij nogal een kleine bandbreedte en ik denk dat het beter is dat de pomp begint te draaien bij 4K verschil en uitschakelt bij 1K verschil.

Het lijkt mij dat hierdoor de pomp langer en rustiger draait.

Afgelopen zondag viel mij namelijk op toen ik op zolder bezig was dat de pomp met regelmaat aan/uit/aan gedrag vertoont, ik vermoedde eerst dat dat kwam door het "piekenweer", aangezien de pomp zaterdag rustiger draaide en langzaam op en aftoerde.

Wat voor instellingen hanteren jullie?
3-1
bij modulerende pomp. Dus bij 3 gaat ie op 30% draaien en daarna bij b.v. 4 op 40%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:57
5 aan
3 uit
Ook om uit te sluiten dat er wat verschil zit in sensor. Beetje lullig als hij warmte uit het vat de collector in staat te pompen, been there done that >:)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Dus jullie hanteren wel een lager startpunt qua temperatuurverschil, maar de bandbreedte tussen in en uitschakelen blijft 2K? Dus de instelling 6K in, 4K uit is op zich niet verkeerd?

Wat ik me verder afvraag, als we nu warmwater tappen en de temperatuur in de boiler is hoog genoeg, komt toch eerst de CV ketel even in bedrijf en verbrand een aantal liters gas voordat de temperatuursensor van de ketel meet dat de aanvoertemperatuur hoog genoeg is. Hoe zou ik dit kunnen omzeilen? Sensor ketel verplaatsen naar uitgaande punt boiler? Afstand tussen de ketel en boiler bedraagt 4 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Rhaelak schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:16:
Dus jullie hanteren wel een lager startpunt qua temperatuurverschil, maar de bandbreedte tussen in en uitschakelen blijft 2K? Dus de instelling 6K in, 4K uit is op zich niet verkeerd?

Wat ik me verder afvraag, als we nu warmwater tappen en de temperatuur in de boiler is hoog genoeg, komt toch eerst de CV ketel even in bedrijf en verbrand een aantal liters gas voordat de temperatuursensor van de ketel meet dat de aanvoertemperatuur hoog genoeg is. Hoe zou ik dit kunnen omzeilen? Sensor ketel verplaatsen naar uitgaande punt boiler? Afstand tussen de ketel en boiler bedraagt 4 meter.
Bij mijn Nefit was er een speciale externe sensor te koop welke je op de aanvoerleiding kan zetten zodat hij weet dat er warm water aan komt, Dat voorkomt het te vroeg inschakelen.

Ook kan je de comfort instelling van het SWW van de Cv op zijn laagst zetten.

[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 26-04-2016 13:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Ah goede tip! Ik zal navragen of er zo'n sensor te koop is voor mijn Intergas ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
remeha heeft ook zo een ZB set waarin dit zit. ik heb hem op de koppeling van de warmwater uit van de ZB geplakt. zo heb je het minst verschillende temperatuur in vergelijking met de ZB sensors. maar dan nog scheelt het ongeveer 2 graden max.

ik zoek nog een manier om de ketel te omzeilen dat als de ZB niet op temperatuur is, en dus de e-boiler wél...ik de ketel kan laten weten, of voor de gek houden, dat er warm water uitkomt.

ik zat zelf te denken om een tweede sensor (exact zelfde remeha sensor) aan te sluiten op de water uit van de e-boiler, en deze middels een relais te koppelen aan de ketel. staat de driewegklep op de ZB dan ook relais omschakelen naar de sensor van de ZB. staat de driewegklep op de e-boiler dan relais omschakelen naar de sensor van de e-boiler.

kan dit werken? de sensors zijn 2 draadjes...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
fabstar81 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 14:41:
remeha heeft ook zo een ZB set waarin dit zit. ik heb hem op de koppeling van de warmwater uit van de ZB geplakt. zo heb je het minst verschillende temperatuur in vergelijking met de ZB sensors. maar dan nog scheelt het ongeveer 2 graden max.

ik zoek nog een manier om de ketel te omzeilen dat als de ZB niet op temperatuur is, en dus de e-boiler wél...ik de ketel kan laten weten, of voor de gek houden, dat er warm water uitkomt.

ik zat zelf te denken om een tweede sensor (exact zelfde remeha sensor) aan te sluiten op de water uit van de e-boiler, en deze middels een relais te koppelen aan de ketel. staat de driewegklep op de ZB dan ook relais omschakelen naar de sensor van de ZB. staat de driewegklep op de e-boiler dan relais omschakelen naar de sensor van de e-boiler.

kan dit werken? de sensors zijn 2 draadjes...
lijkt me wel dat dit kan werken. eerst uitzoeken of de aansturing van de driewegklep in een stand continu op spanning staat, dan kan je daarmee je relais(s) aansturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-06 14:53
Rhaelak schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 12:16:

Op de meeste controllers kun je naast de in en uitschakel temperatuur, ook instellen hoeveel temperatuurverschil hij aanhoud tijdens het pompen (Delta T).

Hier op een OEG regelaar staat aan/uit op 6/4. Het temperatuur verschil waar hij op moet sturen staat op 9. Dan schommelt het temperatuurverschil tussen de collector en het vat tussen de 9 en 11 graden.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 14:11

Crazy-

Best life ever

De knoop is door; WAF ook!

Start schot gemaakt voor de aanschaf van 3x plaatcollector & 300l met 2xWW van OEG.

eerste instantie 2x plaat met 200l, maar de ISDE subsidie geeft een minder netto prijs voor de 300l versie.

Dit geplaatst op een vlak dak
Enige waar ik even mee zit is de leiding vanaf platen naar het vat. Deze kan ik over het dak (buiten) leggen iets van 20 meter.

Alternatief is door het dak, onder het plafond: resultaat in 3 kamers plafond open breken. Eerlijk geen zin in....

Boiler vat en CV (intergas kombi, ingeregeld, ww: 60 graden, vw: 64 graden) komen boven elkaar (vat op verdieping, cv beganegrond).

We hebben nog een rest verbruik van 0.22m3/graaddag; ongeveer 550m3 per jaar.

Overschot electra a 500-1000kWh.

Ofwel elektrisch wil ik boilervat bijwarmen in de winter.

Enige twijfel die ik heb (maar wil ik testen komende jaar) is wel.of niet CV doorheen te laten lopen tbv verwarming.

Iemand tips/ideeën? Eventueel een mogelijk aansluit schema is welkom :)

Wil uiteraard verwarming ondersteuning voorbereidingen treffen mbv kleppen etc.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06 15:42
Kijk dit is interessant. Zelf aan het oriënteren op ongeveer eenzelfde setup als ik je post goed lees. Vat ik het zo goed samen?
- buffervat 300liter met SWW
* 2 spiralen/warmtewisselaars: 1x voor collectoren, 1x voor CV?
* mogelijkheid om elektrisch element te plaatsen
- 3 x vlakke plaat collector

Kan je aangeven wat de ISDE-code is? Ik kan je setup zo niet terugvinden.
Koop je een complete set incl. installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

2plus plaatcollector - 3 stuks
300 liter Solarboiler
5,67 m²
Rvo: €1.287,00 KA06519

Complete set, we zijn zelf klant bij OEG ofwel andere prijzen.
Ga zelf de montage doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Crazy- schreef op woensdag 27 april 2016 @ 13:33:
2plus plaatcollector - 3 stuks
300 liter Solarboiler
5,67 m²
Rvo: €1.287,00 KA06519

Complete set, we zijn zelf klant bij OEG ofwel andere prijzen.
Ga zelf de montage doen.
OEG heeft ook hele mooie heatpipes. Per stuk koppelbaar ..... iedere maat maken die je wil !
Mijn buffer vat is een OEG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

WoudseHoeve schreef op woensdag 27 april 2016 @ 21:37:
[...]

OEG heeft ook hele mooie heatpipes. Per stuk koppelbaar ..... iedere maat maken die je wil !
Mijn buffer vat is een OEG.
Heb er naar gekeken; maar 2 dingen houden me tegen.

- ik heb ruimte zat op het dak
- 2500kWh systeem 300l: kost de 4flex buis oplossing NETTO me ruim 1100 euro meer

En ik verwacht niet dat er opbrengst verschillen zijn; ik kan deze niet terugvinden (praktijk). Theoretisch zie ik zelfs voordeel voor de platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Heeft OEG eigenlijk horizontale plaatcollectoren? Ik zie op hun website enkel verticale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-06 14:48
Ben mij aan het oriënteren op een eventuele toekomsite zonneboiler.
Echte zit ik met een vraag, mij ketel staat op zolder, echter zou het mooi zijn als de zonneboiler op het dak van mijn garage kan komen te liggen. Deze is zuid georiënteerd.en staat +- 3m los van het huis.
Leiding van verwarming van de garage naar het huis zijn al voorzien.

Is dit een probleem door de lange afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:14
Sjembecks schreef op donderdag 28 april 2016 @ 11:43:
Ben mij aan het oriënteren op een eventuele toekomsite zonneboiler.
Echte zit ik met een vraag, mij ketel staat op zolder, echter zou het mooi zijn als de zonneboiler op het dak van mijn garage kan komen te liggen. Deze is zuid georiënteerd.en staat +- 3m los van het huis.
Leiding van verwarming van de garage naar het huis zijn al voorzien.

Is dit een probleem door de lange afstand?
Hangt ervanaf.. waar gaat de zonneboiler voor dienen? Verwarming of Sanitair water?
Wil je uw zonneboiler elektrisch bijwarmen of via je huidige CV?
Wil je een aparte boiler in de garage of op de zolder?

De 3 meter fyi een non issue extra isoleren met een buis er ron den pur in spuiten als je de plaats hebt. Liefst ondergronds.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
Crazy- schreef op woensdag 27 april 2016 @ 12:55:
De knoop is door; WAF ook!

Overschot electra a 500-1000kWh.

Ofwel elektrisch wil ik boilervat bijwarmen in de winter.

Enige twijfel die ik heb (maar wil ik testen komende jaar) is wel.of niet CV doorheen te laten lopen tbv verwarming.
verwacht niet teveel van die 500-1000 kWh die je over hebt als je die gaat inzetten voor het electrisch opwarmen van je 300 l buffer. Hier hadden we 300 kWh over en die heb ik ook in de 350 l buffer gepompt (2 kW element). 11 kWh pomp je er in de winter zomaar in per dag, en die ben je dan ook binnen een uur weer kwijt als je CV gaat lopen. 500 kWh over klinkt veel, maar in dit oogpunt is het druppel op gloeiende vloerverwarming.
BarryH schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 16:05:
[...]

lijkt me wel dat dit kan werken. eerst uitzoeken of de aansturing van de driewegklep in een stand continu op spanning staat, dan kan je daarmee je relais(s) aansturen
de aansturing van de driewegklep(pen) gaat via een ETH8020 relais board en ligt totaal los van de 2 sensors die ik wil gaan koppelen tot 1 die de ketel ingaat.
Op dat relais board heb ik nog 16 relais over, dus met 2 sensors heb ik keuze genoeg.

de vraag is of het technisch uberhaupt mogelijk is. vergeet de kleppen en hun bijbehorende relais.dit gaat alleen om of je 2 tweedraads sensors, afwisselend kan koppelen aan de ketel, bijvoorbeeld d.m.v. één of meerdere relais?

de vera programmeer ik wel wanneer en op welke IFTTT hij naar welke sensor moet kijken.

[ Voor 35% gewijzigd door fabstar81 op 28-04-2016 12:09 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:14
fabstar81 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:05:
[...]

de aansturing van de driewegklep(pen) gaat via een ETH8020 relais board en ligt totaal los van de 2 sensors die ik wil gaan koppelen tot 1 die de ketel ingaat.
Op dat relais board heb ik nog 16 relais over, dus met 2 sensors heb ik keuze genoeg.

de vraag is of het technisch uberhaupt mogelijk is. vergeet de kleppen en hun bijbehorende relais.dit gaat alleen om of je 2 tweedraads sensors, afwisselend kan koppelen aan de ketel, bijvoorbeeld d.m.v. één of meerdere relais?

de vera programmeer ik wel wanneer en op welke IFTTT hij naar welke sensor moet kijken.
Bij dit soort dingen vraag ik me altijd af.. als je een driewegkraan/klep hebt, dan is het inderdaad met 2 relays makkelijk om te wisselen..(of zelfs met 1 afhankelijk van of er een default stand is). Hetgene wat ik me echter afvraag is...zover als ik weet van bv driewegkranen van solar zwembaden is het het beste dat je de pomp tijdelijk uitzet voordat je de driewegkraan van stand verandert... heb jij daar toe ook een optie?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik denk dat het niet duidelijk is wat ik bedoel. vergeet de hele driewegkleppen.

stel voor een remeha ketel met momenteel 1 aansluiting voor een sensor. deze zit momenteel op de heet water uit van de ZB.
ik heb echter ook een e-boiler waarop ik op de heet water uit óók een sensor wil aansluiten.

mijn enige vraag is, of ik deze 2 sensors, bijvoorbeeld met relais, tegelijkertijd kan aansluiten op de ketel. waarmee ik zelf kies van welke sensor de ketel de waarde moet doorkrijgen.

De waarom boeit eigenlijk niet, voor mijn part afhankelijk van of de TV aanstaat, wil ik dat de ketel als de TV uitstaat sensor 1 doorkrijgt, staat de TV aan sensor 2.

Wat ik daarna ermee aanstuur kan net zo goed het licht in de schuur zijn, dat maakt niet zoveel uit. Maar is dit mogelijk? Bijvoorbeeld middels een relais?
Icekiller2k6 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 13:09:
[...]

heb jij daar toe ook een optie?
iedereen die hier een ZB met CV-ondersteuning heeft, heeft een controller die onafhankelijk van de ketel opereert (afgezien misschien de mensen met een Qsolar). Ketel heeft warmtevraag en controller bepaalt te pas en te onpas of de driewegklep de CV-retour door de ZB laat gaan of niet. Wordt nul rekening gehouden met of de pomp aanstaat of niet.

Ik kan het overigens wel, omdat ik een vera heb die alles uitleest. maar ik maak er geen gebruik van.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

fabstar81 schreef op donderdag 28 april 2016 @ 12:05:
[...]

verwacht niet teveel van die 500-1000 kWh die je over hebt als je die gaat inzetten voor het electrisch opwarmen van je 300 l buffer. Hier hadden we 300 kWh over en die heb ik ook in de 350 l buffer gepompt (2 kW element). 11 kWh pomp je er in de winter zomaar in per dag, en die ben je dan ook binnen een uur weer kwijt als je CV gaat lopen. 500 kWh over klinkt veel, maar in dit oogpunt is het druppel op gloeiende vloerverwarming.
is mij duidelijk: echter afgelopen winter heb ik die 1MWh m.b.v. een 1.8kW straalkachel verstookt 8)7
dan liever bij-verwarmen en kijken waar we uitkomen uiteindelijk.

zit nog even te steggelen om toch voor de hygieneboiler (400 liter ipv 300) te gaan waarbij SWW d.m.v. een flowspiraal gaat & ik de verwarming op het vat doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Ik denk niet dat de pomp uit moet bij het omschakelen. De drieweg klep doet het echt wel, de druk is vrij lag.

Veel drieweg kleppen in de CV ketel zijn 12V kleppen. De bekende oudere honywell zijn monostabiel, de spanning moet er op blijven staan.

De drieweg kleppen in de Zonneboilers zijn (vaak) 230V en Bi-stabiel. 1 draad voor stand 1 en een draad voor stand 2. Als hij eenmaal om is kan je de spanning er weer afhalen.

Daar maak ik gebruik van voor mijn affakkel 3-wklep. 1 temperatuur controller ( aan/uit) op 95 graden op de affakkel stand en 1 temperatuur controller op 85 graden weer terug naar de ZB stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ik ben erg enthousiast geweest; nog even op het dak gemeten : kom ik iets te kort voor 3 panelen

Maar 1 geluk : de zonnepanelen zijn indertijd ruim opgezet (30cm hoogte, 110cm onderlinge afstand) - daar valt nog wat te winnen. Hiermee kan ik ze dichter op elkaar zetten (cm of 60) en win ik ruim 120-140cm

Werk aan de winkel....

Morgen knoop doorhakken:

3x 4plus + 400l hygiëneboiler
Of
3x 2plus + 300l solarboiler

Netto prijsverschil 600 euro

Wil ik 4flex buizen is het nog eens 600 euro meer.

[ Voor 22% gewijzigd door Crazy- op 28-04-2016 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Crazy- schreef op donderdag 28 april 2016 @ 20:00:
Ik ben erg enthousiast geweest; nog even op het dak gemeten : kom ik iets te kort voor 3 panelen

Maar 1 geluk : de zonnepanelen zijn indertijd ruim opgezet (30cm hoogte, 110cm onderlinge afstand) - daar valt nog wat te winnen. Hiermee kan ik ze dichter op elkaar zetten (cm of 60) en win ik ruim 120-140cm

Werk aan de winkel....

Morgen knoop doorhakken:

Of

Als je het kan missen qua geld en kan plaatsen, zou ik voor de 400 liter gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Crazy- schreef op donderdag 28 april 2016 @ 20:00:

Werk aan de winkel....

Morgen knoop doorhakken:

Of

Hoe groter de buffer hoe groter de buffermogelijkheden als het even minder weer is, dus hoe langer je de warmte kan bewaren en gebruiken.

Dat de temperatuur bij slechte dagen wat lager blijft is niet zo erg, je houd het gewoon langer vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Zie bij OEG onder de productgroep 4plus zonnecollectoren een 'harp' variant en een 'meander' variant. Nu kan ik helaas de prijzen niet inzien, iemand die weet of er prijsverschil is? Ik zie namelijk geen verschil in vermogen dat deze collectoren kunnen leveren. Prijs zou dan de keuzefactor worden. Of mis ik nog een detail qua verschil tussen harp en meander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonpaneel
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 21:50
Houden jullie ook bij hoeveel stroom je voor een zonneboiler per jaar gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
zonpaneel schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 12:35:
Houden jullie ook bij hoeveel stroom je voor een zonneboiler per jaar gebruikt?
ik gebruik ca. 93kwh p jr, waarbij de pomp al draait bij 2 graden temp verschil tussen boiler en heatpipes
2watt continu voor de controller
25watt of meer zodra de pomp draait.

Daarom heeft het ding ook zo'n enorme COP :)
ZB: 2x200 liter boiler + 56 heatpipes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik log de pomp niet apart, zit op een slof samen met de ketel. is dus niet erg te onderscheiden. aan de andere kant, als de ZB pomp veel doet, doet de ketel dus weer niets. dus theoretisch kan ik stellen dat voor mijn gehele warmtebehoefte per jaar dit wordt gebruikt per dag aan electriciteit:

0,474 kWh

en dan zit daar nog een extra tafelmodel vriezer op ook. :+

ow ja, het electrisch element log ik wel apart, daar zit nu in 1 jaar 500,393 kWh in....

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Niek_ schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 11:48:
Zie bij OEG onder de productgroep 4plus zonnecollectoren een 'harp' variant en een 'meander' variant. Nu kan ik helaas de prijzen niet inzien, iemand die weet of er prijsverschil is? Ik zie namelijk geen verschil in vermogen dat deze collectoren kunnen leveren. Prijs zou dan de keuzefactor worden. Of mis ik nog een detail qua verschil tussen harp en meander?
Beide zelfde prijs. Check even de algemene brochure voor uitleg: https://www.oeg.net/nl/do...le/Solarbroschuere_NL.pdf

[ Voor 57% gewijzigd door Crazy- op 02-05-2016 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Ai ai ... vandaag nog eens goed onderzoek gedaan naar de CV ketel (intergas kombi kompakt HR)
op het label staat niets vermeld over NZ (naverwarmen zonneboiler)

eerlijkheidshalve lijkt het me gek dat een CV ketel gaat opwarmen als de temperatuur al voldoet - hij start sowieso pas na 2 liter conform handleiding

vraag
klopt mijn gedachte en zal het geen issue zijn om de zonneboiler aan te sluiten op de tap-koud-water ingang?

tevens vandaag nog een vergelijking gemaakt met HRSolar; deze valt ruim 1200 euro duurder uit. (Subsidie op enkele euro's na gelijk)

Helaas, maar 1200 euro ga nooit meer opwekken <10jaar.

Nee tvt is niet belangrijkste; doch moet het in verhouding zijn. En ik zien niet in dat HRsolar meer zal opwekken dan een OEG plaat. Conform de RVO lijst heeft de OEG zelfs hogere kWh :X

In ieder geval de boel is (bijna) besteld:

400l. Hygiëneboiler
3x vlakkeplaat harp OEG
vlakdak montage
15 meter RVS geïsoleerde twin-buis
OEG KSW-E verschilregelaar
OEG solarstation

Spannend en kom maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
mijn gevoel zegt dat de ketel geen probleem maakt, maar om het zeker te weten moet je gewoon een (duco) mengventiel direct na de ZB monteren en op 60 graden zetten. heet genoeg voor je handen te wassen en ik neem toch aan dat de ketel inwendige attributen wel tegen 60-65 graden moeten kunnen.

Zoek anders eens uit wat het NZ-label precies is. Als daar in de technische informatie staat dat een ketel NZ-label krijgt als hij bijvoorbeeld tegen 80+ water zou moeten kunnen, dan weet je dat alles daaronder het waarschijnlijk wel overleeft. En voor de zekerheid zou ik bijvoorbeeld Oxellaar eens vragen. Die weet veul van ketels (actief in gasbesparingstopic)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

fabstar81 schreef op maandag 02 mei 2016 @ 23:17:
mijn gevoel zegt dat de ketel geen probleem maakt, maar om het zeker te weten moet je gewoon een (duco) mengventiel direct na de ZB monteren en op 60 graden zetten. heet genoeg voor je handen te wassen en ik neem toch aan dat de ketel inwendige attributen wel tegen 60-65 graden moeten kunnen.

Zoek anders eens uit wat het NZ-label precies is. Als daar in de technische informatie staat dat een ketel NZ-label krijgt als hij bijvoorbeeld tegen 80+ water zou moeten kunnen, dan weet je dat alles daaronder het waarschijnlijk wel overleeft. En voor de zekerheid zou ik bijvoorbeeld Oxellaar eens vragen. Die weet veul van ketels (actief in gasbesparingstopic)
de ketel stond op 80 graden Tapwater stond :'( het lijkt mij dan ook (theoretisch) geen probleem.

een mengventiel zal ik sowieso monteren - alleen al om het warme water te besparen
zal eens NZ verder uitzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
de ketel kan je gerust lager zetten inderdaad. hoe lager de ketel, hoe meer je aan de inhoud van je boiler hebt. het legionella-probleem in ogenschouw nemend natuurlijk.

hier staat de ketel op 50 graden, zoiets hebben wij ook nodig voor de mengkraan in de douche. Nog lager zou theoretisch ook kunnen, je doucht immers op ongeveer 38-40 graden) maar dan maakt de mengkraan daar weer te koud water van.

afijn, beetje spelen ermee, kom je vanzelf achter!

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 21:05
wat voor soort boiler gebruiken jullie in het algemeen?

Ik ga ivm de zb een extra boiler aanschaffen en zit nu te kijken naar de verschillende oplossingen.

Zoals het er nu uitziet.Zet ik 90 hp op het dak en plaats ik naast mijn huidige 300rvs boiler een nieuwe boiler.
De RVS boiler zal in de winter verwarmt worden door de ZB en dienen als verwarming/ voorverwarmen van de vloerverwarming naar een aanvoer temp van 21 graden.

Als de juuiste temp bereikt is in deze boiler, zal bij temp van boven de 40 graden de nieuwe boiler verwarmt worden door de ZB. Dit zelfde vat zal ook verwarmt worden door de WP en geheel dienen als SVV.

Ten eerste de keuze staal of RVS, de laatste is een stuk duurder, maar ook gelijk weer een heel stuk lichter het geen bij een uitvoering van 400 of 500 liter aardig uitmaakt.

En daarna nog de keuze van hoeveel wisselaars en wat voor soort.

Ik zit er nu aan te denken om er 1 met 3 wissellaars te nemen, zodat ik er 1 voor de WP, 1 voor de ZB en 1 voor de vloerverwarming retour heb. De vloerverwarming is nog niet echt noodzakelijk, daar ik die in eerste instantie door mij huidge 300 liter rvs laat lopen, maar dan heb ik voor in de toekomst altijd nog een spiraal vrij, of laat ik mijn huidge 300rvs er helemaal uit.
Nu zie ik ook dat er weer hygiene boilers zijn met 2 extra spiralen. Ik weet alleen niet of een WP goed werkt icm met een wp.

Vandaar mijn vraag. Zomers na verwarmen van de nieuwe boiler, gaat de rest van de warmte naar het zwembad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Crazy- schreef op maandag 02 mei 2016 @ 23:28:
[...]
De ketel stond op 80 graden Tapwater stond :'( het lijkt mij dan ook (theoretisch) geen probleem.

een mengventiel zal ik sowieso monteren - alleen al om het warme water te besparen
zal eens NZ verder uitzoeken
Dat mengventiel is belangrijk. al is het alleen om te voorkomen dat je 95 graden water uit de kraan krijgt. (veiligheid)

De Cv kan je terug schroeven naar 50 graden, dat is warm genoeg.

Het is meer een kwestie of de hardware van de ketel welke voor de warmte wisselaar zit tegen erg heet water kan. Normaal zal dat nooit warm worden. Bij mij is flow detector (een plastic turbinitje) defect geraankt n 2 jaar en 1 maand :( En mijn ketel is geschikt voor een ZB na verwarming.

Je kan er ook voor kiezen de CV en het ZB water pas na de Cv te mengen, dan weet je zeker dat hij niet te heet wordt.

Met hen meng ventiel bespaar je niks. De mengkraan in de douche doet het al voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
nimie schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 05:03:
Ten eerste de keuze staal of RVS, de laatste is een stuk duurder, maar ook gelijk weer een heel stuk lichter het geen bij een uitvoering van 400 of 500 liter aardig uitmaakt.
Het gewicht van RVS en Staal zal niet veel verschillen en maakt zeker niet veel uit op het total gewicht inclusief het water ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

WoudseHoeve schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 08:16:
[...]
Dat mengventiel is belangrijk. al is het alleen om te voorkomen dat je 95 graden water uit de kraan krijgt. (veiligheid)

De Cv kan je terug schroeven naar 50 graden, dat is warm genoeg.

Het is meer een kwestie of de hardware van de ketel welke voor de warmte wisselaar zit tegen erg heet water kan. Normaal zal dat nooit warm worden. Bij mij is flow detector (een plastic turbinitje) defect geraankt n 2 jaar en 1 maand :( En mijn ketel is geschikt voor een ZB na verwarming.
CV staat nu op 60gr (legionella) - conform staat tevens uit, ofwel er is geen veiligheid aanwezig
ben ansich niet bang voor legionella, maar die 10 graden zal op jaarbasis niet het verschil gaan maken (Zeker niet met de ZB straks...)

op het moment dat ik in de CV maximaal 60 inlaat geef d.m.v. een mengventiel & de CV afregel op 50 of 55 graden, lijkt het mij dat de CV dit wel kan behappen.
Je kan er ook voor kiezen de CV en het ZB water pas na de Cv te mengen, dan weet je zeker dat hij niet te heet wordt.

Met hen meng ventiel bespaar je niks. De mengkraan in de douche doet het al voor je.
mengen NA de CV? maar dan komt er 95gr (max) de CV in.. dit lijkt mij juist NIET de bedoeling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Crazy- schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:23:
[...]
CV staat nu op 60gr (legionella) - conform staat tevens uit, ofwel er is geen veiligheid aanwezig
ben ansich niet bang voor legionella, maar die 10 graden zal op jaarbasis niet het verschil gaan maken (Zeker niet met de ZB straks...)
De ZB moet een legionella bescherming hebben. 1x per week of zo naar de 60 graden. De tijd dat het water in de CV doorbrengt op 60 graden is niet genoeg om de legionella te doden. dus kan je hem net zo goed op 50 zetten, kan je tot een lagere temperatuur (meer buffer) van de ZB warmte genieten voordat de Cv gaat branden..
op het moment dat ik in de CV maximaal 60 inlaat geef d.m.v. een mengventiel & de CV afregel op 50 of 55 graden, lijkt het mij dat de CV dit wel kan behappen.
[...]
mengen NA de CV? maar dan komt er 95gr (max) de CV in.. dit lijkt mij juist NIET de bedoeling
Ja mengen na de CV, gewoon koud water de cv in zoals nu en dan mengen met het ZB water. Dan heb je ook minder verliezen in de ketel (ZB water door de ketel verliest warmte)

Het Zb water dus op de koud water ingang van het mengventiel. Als dat te koud blijft zal er warm CV water worden bijgemengd en de cv gaan branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

WoudseHoeve schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 09:35:
[...]

De ZB moet een legionella bescherming hebben. 1x per week of zo naar de 60 graden. De tijd dat het water in de CV doorbrengt op 60 graden is niet genoeg om de legionella te doden. dus kan je hem net zo goed op 50 zetten, kan je tot een lagere temperatuur (meer buffer) van de ZB warmte genieten voordat de Cv gaat branden..
helder, maar betreft een hygiene boiler (doorstroom spiraal). vat van 400l; SWW via doostroming, CV via het valt direct (tenzij dit te nadelig uit gaat pakken)
Ja mengen na de CV, gewoon koud water de cv in zoals nu en dan mengen met het ZB water. Dan heb je ook minder verliezen in de ketel (ZB water door de ketel verliest warmte)

Het Zb water dus op de koud water ingang van het mengventiel. Als dat te koud blijft zal er warm CV water worden bijgemengd en de cv gaan branden.
of ik begrijp je verkeerd... of ik snap het niet 8)7
je zegt : CV krijgt gewoon koud water naar binnen, DAARNA mengen met ZB ?

ik zou zeggen:

-----> koud water -----> mengventiel ZB ------> CV ketel ------>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Crazy- schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 10:47:
[...]
helder, maar betreft een hygiene boiler (doorstroom spiraal). vat van 400l; SWW via doostroming, CV via het valt direct (tenzij dit te nadelig uit gaat pakken)
Met een doorstroom heb je zowiezo al minder met legionella te maken.
[...]
of ik begrijp je verkeerd... of ik snap het niet 8)7
je zegt : CV krijgt gewoon koud water naar binnen, DAARNA mengen met ZB ?
ik zou zeggen:
-----> koud water -----> mengventiel ZB ------> CV ketel ------>
--> koud water -->> CV -->\
---------------------------------- mixen naar 60 --> Douchekraan --> (+koud) --> 37 graden :)
--> ZB ------------------------>/

Je kan het ook naar 50 mixen is warm genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

WoudseHoeve schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 11:45:
[...]

Met een doorstroom heb je zowiezo al minder met legionella te maken.

[...]

--> koud water -->> CV -->\
---------------------------------- mixen naar 60 --> Douchekraan --> (+koud) --> 37 graden :)
--> ZB ------------------------>/

Je kan het ook naar 50 mixen is warm genoeg.
maar nu gaat de CV-ketel sowieso aanslaan - niet logisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
WoudseHoeve schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 08:18:
[...]

Het gewicht van RVS en Staal zal niet veel verschillen en maakt zeker niet veel uit op het total gewicht inclusief het water ....
77kg vs 225kg :) De rvs kunnen we zelf naar boven dragen en staal zal via een kraantje moeten gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
wat dan weer je kostenbesparing wegstreept?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Crazy- schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 13:29:
[...]
maar nu gaat de CV-ketel sowieso aanslaan - niet logisch?
Als je de ZB op de koude kant van de mixer zet?
Waar begin een mixer mee, eerst vol warm of eerst vol koud ?
Ik was er zelf ook nog niet uit ....
Dit weekend eens kijken, heb er nog wel een liggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
BenEco schreef op maandag 14 maart 2016 @ 22:02:
[...]

Ja, net up and running en de gaskraan is afgesloten sindsdien. :) Lees dit topic en het L/W WP topic maar een klein stukje terug en dan vind je een hoop info.
Prio 100L boiler met ZB spiraal en elec. element voor veel WW in de ochtend. (detail, elec. element heeft nog geen kW gebruikt deze maand, zon is al voldoende)
Daarnaast L/W WP op 380L boiler met 3 spiralen (ZB, WP en CV spiraal), hierdoor kan CV altijd de warmte uit de grote boiler halen en als die te koud is vullen we dit aan met het liefst eerst Zon en dan WP.
Is het nog te volgen. ;)
Hoeveel ww gebruik je in de ochtend? Wij hebben net als jij alleen 's ochtends veel gebruik van ww. De boiler staat daarom tussen 6 en 8 uur op 56 graden en de rest van de dag op 40. Dit is nu een 300 liter rvs met 1 spiraal voor de wp. "s ochtends werkt echter nu wel erg veel het electtisch elemelent. Ik zit daarom de te kijken of ik nu een nieuwe boiler plaatst met 2 spiralen1 voor zb en 1 voor wp. van 300, 400 of 500 liter.
Dit komt dan icm 90 hp welke van mij tm oktober ook het zwembad gaan verwarmen van 42m3.
De vraag is nu welke inhoudt ik nu nodig heb voor het sww gebruikt. 300 is snel warm en in de winter makkelijker warm te houden door de wp, echter met een 400 of 500 kan ik meer bufferen en de capaciteit qua hp is er toch wel. Alleen moet ik in de winter dan veel meer water warmhouden door de wp, welke in de winter tot 40 graden via wp doet en daarna elekt. Aan de andere kant, volgens mij heeft de 500 liter in de winter toch alleen te maken met afkoelverliezen die je echt kwijt ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
nimie schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 18:47:
[...]

Hoeveel ww gebruik je in de ochtend? Wij hebben net als jij alleen 's ochtends veel gebruik van ww. De boiler staat daarom tussen 6 en 8 uur op 56 graden en de rest van de dag op 40. Dit is nu een 300 liter rvs met 1 spiraal voor de wp. "s ochtends werkt echter nu wel erg veel het electtisch elemelent. Ik zit daarom de te kijken of ik nu een nieuwe boiler plaatst met 2 spiralen1 voor zb en 1 voor wp. van 300, 400 of 500 liter.
Dit komt dan icm 90 hp welke van mij tm oktober ook het zwembad gaan verwarmen van 42m3.
De vraag is nu welke inhoudt ik nu nodig heb voor het sww gebruikt. 300 is snel warm en in de winter makkelijker warm te houden door de wp, echter met een 400 of 500 kan ik meer bufferen en de capaciteit qua hp is er toch wel. Alleen moet ik in de winter dan veel meer water warmhouden door de wp, welke in de winter tot 40 graden via wp doet en daarna elekt. Aan de andere kant, volgens mij heeft de 500 liter in de winter toch alleen te maken met afkoelverliezen die je echt kwijt ben?
Om in de wintermaanden veel afkoeling buffer te voorkomen zit er hier (nu ivm bad vullen) een 150L OEG boiler met ZB spiraal en 3kW element.
Op het grote 380L vat zit de WP (middelste spiraal) welke de inhoud al op +/- 40 graden houdt in de winter (bovenste spiraal CV), ook de ZB spiraal onderin dit vat doet nog mee in de wintermaanden al is dit minder dan in de zomer natuurlijk maar beter als de koud in van 8-10 graden. De warm SWW uit van dit vat gaat naar koud in 150L vat en zo heb ik dus door alles met elkaar te combineren zeker 500L SWW op 40+ graden. Meer dan genoeg voor douche / bad in de ochtend. :)

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 04-05-2016 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik zit toch ernstig te twijfelen om dit ook zo in te regelen. kost even 324 euro voor de 80 liter electrische boiler met spiraal, maar dan heb ik inderdaad meer SWW wat sneller op temperatuur is dan de 350 liter grote boiler. onze huidige 50 liter kWh slurper is snel leeg met bad en 2 volwassenen, we kunnen er ongeveer een bad mee vullen (1/2) en kwartier mee douchen, ingaande temperatuur altijd minimaal rond de 40 graden. moet het wel passen in het al te krappen hok.

op dit moment heb ik PV overschot dus is het niet noodzakelijk, maar wellicht een idee om de 50 liter electrische boiler in de toekomst te vervangen met de lemet 80 liter boiler. of misschien bij te plaatsen zelfs :) als er echt geen zon is dan is de 50 liter stuk sneller warm dan de 80 liter electrisch.

krijgen we wel een dalton effect....350 liter, 80 liter, 50 liter. :+
dat wordt een leuke regeling zo...en dan allemaal met driewegkleppen ertussen :D afhankelijk van weer welke boiler aangesproken wordt. pfffff...leuk programmeertaakje.

maar beneco heeft het wel voor elkaar. als je ziet hoeveel kWh in dat 50 liter boilertje is gegaan afgelopen maanden, en bij beneco door kleine boiler met zonspiraal nagenoeg niks...dan is dat je winst.

in de toekomst dan nog een WP misschien op de CV retour aangesloten en we kunnen gasloos net als hem _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door fabstar81 op 03-05-2016 22:06 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nimie
BenEco schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 19:49:
[...]

Om in de wintermaanden veel afkoeling buffer te voorkomen zit er hier (nu ivm bad vullen) een 150L OEG boiler met ZB spiraal en 3kW element.
Op het grote 380L vat zit de WP (middelste spiraal) welke de inhoud al op +/- 40 graden houdt in de winter (bovenste spiraal CV), ook de ZB spiraal onderin dit vat doet nog mee in de wintermaanden als is dit minder dan in de zomer natuurlijk maar beter als de koud in van 8-10 graden. De warm SWW uit van dit vat gaat naar koud in 150L vat en zo heb ik dus door alles met elkaar te combineren zeker 500L SWW op 40+ graden. Meer dan genoeg voor douche / bad in de ochtend. :)
Ik ga daarom in de winter de oude 300 rvs met 1 spiraal gebruiken voor het verwarmen van de retour van de vloerverwarming. Ik heb in de winter aan aanvoer temp in de vloerverwarming genoeg aan 21 graden aanvoer. De zb kan dit met 90 jo makkelijk aan en zo draait de wp de vloerverwarming rond zonder e hoeven te verwarmen.
De keuZe voor een apart wat hiervoor is dat de wp de normale boiler ip 40 graden houd en de delta t dan veel groter is in de winter, daar ik dan al profijt heb bij nog geen 30 graden ipv 50.
De vraag is alleen hoe groot maak ik de sww boiler welke verwarmt word door de zb en de wp, daar alles bij mij lage temp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Komende dagen wordt het veel douchen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

WoudseHoeve schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:29:
Komende dagen wordt het veel douchen :)
Ga je water verspillen of vang je regenwater op? Ook waterverspilling past niet zo bij het eco-idee, vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ik heb douchen nog nooit als waterverspilling gezien! je wordt er lekker relaxed van, schoon ook nog en het is heerlijk. de kraan laten lopen als je wegloopt wel.

en ach, wat kost een kuubje water nou....

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-06 21:45

Shunt

Boe

Anoniem: 654400 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:31:
[...]

Ga je water verspillen of vang je regenwater op? Ook waterverspilling past niet zo bij het eco-idee, vrees ik.
Dan mag je mij eens vertellen hoe je in Nederland water "verspilt".
Een groot deel van het water wordt direct terug gewonnen uit riool water en zuivering. Een deel dat niet direct terug gewonnen wordt gaat naar een rivier / zee en komt weer terug door regen of waterwinning vanuit de rivier.

De enige verspilling die dan plaats vind is geld verspilling.
Tenzij je de O'tjes van de H af gaat halen verspil je nooit water enkel geld en moeite.

offtopic:
Stiekeme terugvind post

[ Voor 3% gewijzigd door Shunt op 04-05-2016 10:54 ]

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Anoniem: 654400 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:31:
[...]
In Nederland hebben wij geen tekort aan water, verspillen is dus lastig. (een pragmatische benadering is wat mij betreft meer waard als een idieele)
Je kan wat zeggen over de energie die het kost om het schoon te maken.
Zolang 1m2 nog maar 1.12 euro kost (en zakelijk boven de 1000m2 zelfs slechts 0.71 euro) maak ik me niet erg zorgen.

De bulk van de (milieu) kosten voor het douchen zit in het verwarmen van het water en dat doet nou net de zon voor mij :)
En voor het verwarmen van mijn huis heb ik de warmte nu bijna niet meer nodig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-06 13:26
delete

[ Voor 98% gewijzigd door HansKeesom op 04-05-2016 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

WoudseHoeve schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 13:28:
[...]

In Nederland hebben wij geen tekort aan water, verspillen is dus lastig. (een pragmatische benadering is wat mij betreft meer waard als een idieele)
Je kan wat zeggen over de energie die het kost om het schoon te maken.
Zolang 1m2 nog maar 1.12 euro kost (en zakelijk boven de 1000m2 zelfs slechts 0.71 euro) maak ik me niet erg zorgen.

De bulk van de (milieu) kosten voor het douchen zit in het verwarmen van het water en dat doet nou net de zon voor mij :)
En voor het verwarmen van mijn huis heb ik de warmte nu bijna niet meer nodig....
Nou, drinkwater moet eerst gemaakt worden he. Wij zitten bij Vitens, die maken voornamelijk drinkwater uit grondwater, dat wordt eerst omhoog gepompt en daarna gezuiverd. Ondertussen alle kanten op gepompt. Daarna getransporteerd naar je tuin. Dat gaat niet vanzelf.

In NL is er ook geen tekort aan elektriciteit, dat vind ik geen argument.

Anyway, gezien de eco-fanaten in dit topic vind ik het bijzonder dat lekker lang en vaak douchen bij mooi weer (want gratis warmte en dus goedkoop) wordt gepromoot. Je bent tegen verspilling of je bent er niet tegen, zou ik zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:57
Anoniem: 654400 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 19:18:
[...]

Nou, drinkwater moet eerst gemaakt worden he. Wij zitten bij Vitens, die maken voornamelijk drinkwater uit grondwater, dat wordt eerst omhoog gepompt en daarna gezuiverd. Ondertussen alle kanten op gepompt. Daarna getransporteerd naar je tuin. Dat gaat niet vanzelf.

In NL is er ook geen tekort aan elektriciteit, dat vind ik geen argument.

Anyway, gezien de eco-fanaten in dit topic vind ik het bijzonder dat lekker lang en vaak douchen bij mooi weer (want gratis warmte en dus goedkoop) wordt gepromoot. Je bent tegen verspilling of je bent er niet tegen, zou ik zeggen.
Verspilling is als je er niets of weinig (nuttigs) voor terug krijgt.

Wat @woudsehoeve zegt onderschrijf ik dan ook zeker.
Door langer te douchen krijg ik (+familieleden) voel ik mij schoner en comfortabeler. Heerlijk die CW6 brandweerstraal :9~

Wanneer ik geen zonneboiler zou hebben zou ik waarschijnlijk wat minder vaak lang douchen puur vanwege de centjes. Echter aangezien ik 34 buizen op 200L heb kunnen we met dit weer met 3 man/vrouw de boiler met geen mogelijkheid leeg douchen, of we nou lang of kort douchen. 2 dagen is zelfs makkelijk te overbruggen en 3 ook als we korter douchen.

Bij sommigen(ook bij mij) is met name een financiële prikkel wel doorslaggevend om iets juist wel of juist niet te doen. Aangezien warm water mij nagenoeg niets kost geniet ik volop van lekker lang douchen.

Ik ken hier trouwens maar enkele eco fanaten waarvan de meeste ook nog niet eens puur handelen uit eco oogpunt maar uit eco+€€€.

Ik heb zelf laatst eens even gekeken naar regenwater gebruiken voor eigen gebruik, o.a. tuin beregening toilet doorspoelen en auto wassen. De honderden euro's welke nodig waren voor die investering ga ik never nooit niet terugverdienen en kan ik op dit moment wel beter besteden.

Dus ja ik ben tegen (geld)verspilling maar geniet ook vooral van de luxe voortkomende uit mijn maatregelen.

[ Voor 62% gewijzigd door Appie Heijn op 08-05-2016 23:15 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
er is een topic op GoT over regenwater/grijswater gebruik in de woning. water is zo goedkoop in NL dat elke investering in grijswater gebruik een "linkse hobby" moet zijn. het is natuurlijk wel een leuk projectje voor als je niks te doen hebt, maar het betaalt zich echt never nooit terug.

anywayz...wij douchen al weer een week volledig gratis (wat warmte betreft) op de ZB en het blijft priceless. En ja, inderdaad het is een feit dat ik in de wintermaanden dat de ZB niet op temperatuur is, ik korter douche. want dit kost electriciteit. Ook al is die momenteel gratis (overschot PV).

Eigenlijk nog nooit gedacht "jeetje wat zonde van al dat water, dat lange douchen". Wat moet je anders met al die warmte?! :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Is iemand bekend met het protocol dat de G422-P07 pompbesturing van Hewalex gebruikt? Ik heb dit apparaat en ik weet dat zij ook de Ekontrol verkopen die je kunt koppelen om deze te monitoren (temperatuur, stroomsnelheid glycol, etc...).

Nu heb ik op de achterkant gekeken en het lijkt gewoon een seriele poort te zijn. Ik zie een rs485- en +-aansluiting zitten. Ik kan echter geen informatie vinden over hoe de data precies verstuurd wordt. De fabrikant wil dit natuurlijk niet geven (die willen je hun Ekontrol verkopen voor 145 euro).

Iemand anders die zo'n ding al heeft en toevallig het protocol al uitgevogeld heeft? Dan kan ik er gewoon een beaglebone aan hangen.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

* Crazy- danst een rondje....

- vandaag de ZB installatie ontvangen!
400l hygiëneboiler + 3x 2.5m2 vlakkeplaat.

Toch wel 'schrikken' hoe groot zo'n vat is >:)

Donderdag starten we met het verplaatsen van de zonnepanelen & plaatsing van de platen.

Zit nog even te denken wat ik ga doen:

flexibele slang (multi-fit) of gewoon koperbuizen. Iemand tips?

[ Voor 30% gewijzigd door Crazy- op 09-05-2016 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Door het dak heen flexibel, op het dak koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

WoudseHoeve schreef op maandag 09 mei 2016 @ 20:56:
Door het dak heen flexibel, op het dak koper.
Op het dak (vanaf platen tot boiler) reeds dubbele flex leiding incl isolatie

Betreft meer de binnenkant:

CV begane grond, boiler verdieping er boven

- boiler naar CV (Verticaal ongeveer 2,5m)
(2x, 1x SWW en 1x verwarming)
- boiler naar wasmachine (maximaal 1 meter)

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 09-05-2016 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Wat je makkelijk vind, ik heb van die witte stugge leiding gebruikt met knel koppelingen, makkelijk lange stukken !
En hier en daar koper en staal waar het CV water was.

Als je geen tangen hebt kan je het net zo goed met koper voor SWW en staal voor CV water

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek_
Crazy- schreef op maandag 09 mei 2016 @ 20:58:
[...]

Op het dak (vanaf platen tot boiler) reeds dubbele flex leiding incl isolatie

Betreft meer de binnenkant:

CV begane grond, boiler verdieping er boven

- boiler naar CV (Verticaal ongeveer 2,5m)
(2x, 1x SWW en 1x verwarming)
- boiler naar wasmachine (maximaal 1 meter)
Ben benieuwd naar de/je installatie.
Schijnt dat je tijdens het installeren best wel mooie foto's kan maken heb ik van horen zeggen O-) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Crazy- schreef op maandag 09 mei 2016 @ 20:22:
* Crazy- danst een rondje....

- vandaag de ZB installatie ontvangen!
400l hygiëneboiler + 3x 2.5m2 vlakkeplaat.

Toch wel 'schrikken' hoe groot zo'n vat is >:)

Donderdag starten we met het verplaatsen van de zonnepanelen & plaatsing van de platen.

Zit nog even te denken wat ik ga doen:

flexibele slang (multi-fit) of gewoon koperbuizen. Iemand tips?
Top! Ben benieuwd hoe het eruit gaat zien en hoe je ervaringen ermee zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

I'll keep you all updated ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 27-05 14:40
Binnenkort ga ik verhuizen. Nu neem ik mijn boiler en ZC mee naar het nieuwe huis (kopers hadden geen interesse).
Nu kan ik niet direct alles aansluiten, omdat andere zaken eerst geregeld moeten worden.
Moet ik ergens rekening mee houden bij het opslaan van de boiler, is leeg laten lopen voldoende of moet ik hem juist op het nieuwe adres vol opslaan ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
MarFan schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 08:45:
Binnenkort ga ik verhuizen. Nu neem ik mijn boiler en ZC mee naar het nieuwe huis (kopers hadden geen interesse).
Nu kan ik niet direct alles aansluiten, omdat andere zaken eerst geregeld moeten worden.
Moet ik ergens rekening mee houden bij het opslaan van de boiler, is leeg laten lopen voldoende of moet ik hem juist op het nieuwe adres vol opslaan ?
Nee die kan je leeg opslaan voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
MarFan schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 08:45:
Ik denk wel dat je hem tijdens verwijderen en transport vol moet laten, dan kan hij niet vervormen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:49

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

WoudseHoeve schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 17:01:
[...]

Ik denk wel dat je hem tijdens verwijderen en transport vol moet laten, dan kan hij niet vervormen :)
Hmm, het gewicht is dan zeker bijzaak >:)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfmonkey
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 27-03-2024
Nieuw op het forum aangemeld omdat ik een eigen zonneboiler ga aanschaffen. Tenminste, als de hypotheek goedgekeurd word dan he ;) vooraf alvast sorry voor het lange stuk.

Mijn situatie, alles word vernieuwd in de woning:

Ik heb berekend 25KW aan radiatoren nodig te hebben voor mijn woning, er komt bijna 35KW in zodat hij en sneller op temperatuur kan komen en er een lagere watertemperatuur aan gehouden kan worden. geld voor LTV heb ik helaas niet. Vandaar deze keuze.
Wel komen er danfoss dynamic valve knoppen op dus uiteindelijk komt de CV lekker in balans. De basis is dan behoorlijk denk ik.
Als voedend toestel heb ik gekozen voor een Atag A244EC, 24KW, dat wil zeggen volgens de gegevens: Modulatiebereik CV, vermogen 80/60°C) 6,1 - 21,1, 50/30°, 6,8 - 23,2.

Dan blijft voor mij de enige niet ingevulde post hierin de zonneboiler.

Ik zit voor de boiler met 2 zeer belangrijke beperkingen, de boel moet namelijk in de kelder komen te staan. Deze is zo gemeten 1.68 meter hoog. Ik wil dus niet hoger dan 160 omdat de vloer niet geheel vlak is. Daarnaast is het gat waardoor de boiler toch echt heen moet maar 75 x 75.
Het zal dus een set worden met meerdere boilervaten.

Voor de collectoren zit ik met een ander probleem, ik heb dakvlakken op oost en west. Wel heb ik op de zuidmuur ongeveer 1.60 meter tussen de ramen. Aangezien ik buizen wil en geen vlakke plaat kan daar tussen de ramen mooi een stel buizen hangen. Achter huis staat namelijk alleen een garage, net hoog genoeg om daarvoor te dienen. Het eerste object achter huis is minstens 20 meter achter de garage. echter zal 1 set buizen niet voldoende zijn voor mij. er zal dus op het dak ook nog wat moeten komen.

Het liefst zet ik ook de ZB in voor de CV, hoe weet ik echter dus niet.

De vragen waarmee ik zo zit
-welke boiler grote kan ik het beste nemen en hoeveel van deze vaten is het beste voor me?
-hoe kan ik de boel het beste aansluiten?
-hoe moet het worden ingeregeld en met welke componenten?

Welke boiler, ik zit dus voornamelijk gebonden aan de grote van de ruimte waar ze in moeten komen te staan. Vloeroppervlak is daarin geen probleem, ik heb 2.30 bij 3.50 beschikbaar.

Het aansluiten, ik ben bekend met een 2 vaten principe waarbij het systeem eerst de eerste boiler verwarmd word en dan pas de 2e. Hoe zou dit zitten met 3 of zelfs 4 boilervaten van 200 liter (bijvoorbeeld)? Is het dan een optie om het eerste vat als vat 1 te zien en de overige als vat 2. Hierbij zullen de boilers na vat 1 dus in serie staan.
Warmte gaat eerst naar boiler 1, is deze op temp dan schakelt hij over op circuit 2. Dan stroomt de warmte door vat 2, dan vat 3 en eventueel vat 4. Zo kan hij eerst het grootste gedeelte warmte afgeven aan het 2e vat toch?
En los van het aansluiten van de boilers, ik heb dus 2 locaties qua zonnecollectoren. Hierbij komt of eerst dakvlak oost en daarna muur zuid, of eerst muur zuid en dan dakvlak west.

Dan als laatste, en ook erg belangrijk. Ik heb ongeveer 5000 euro gereserveerd voor dit project, geld over is niet erg, daar komen PV panelen van. Het liefst blijf ik wel een klein stukje onder de 5000 euro. Let wel, hier moet alles van aangeschaft worden, boiler, pomp, besturingstechniek, collector, mengventielen, koppelingen, leidingen enz.

zoals ik vooraf al zei, een heel verhaal maar ik hoop dat jullie me een stapje verder op weg kunnen helpen, ik zit een beetje vast in het hoe aan te sluiten en mijn gebrek aan hoogte en kelderingang afmetingen.

Stefan
Pagina: 1 ... 55 ... 90 Laatste

Dit topic is gesloten.