Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.545.606 views

Onderwerpen

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

JeroenH schreef op woensdag 04 april 2012 @ 13:36:
[...]

50% er af is ons ook gelukt... het is niet onmogelijk, en je hoeft er echt niet voor terug naar de middeleeuwen. Gewoon een beetje nadenken, dat is het belangrijkste. Zelfs als je er 'maar' 25% af krijgt is dat toch 1000 kWh per jaar, scheelt je ongeveer € 2000 aan investeren in zonestroompanelen.
50% waar vanaf?

In dit soort gevallen zeggen percentage pas iets als je ze in een context kan plaatsen.

Ik kan namelijk ook 50%-75% als mijn 5 persoonshuishouden 8000kWh verbruikt.
Als ik echter 3500kWh verbruik met 5 personen, dan wordt 25% al lastig en laat staan 50%.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11 11:40
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat het perse te veel was. Meer dat het me veel leek op het eerste gezicht en of je weet waar dat allemaal vandaan komt?
Dat betekent namelijk dat er 24 uur per dag, gemiddeld zo'n 435 watt continu verbruikt wordt....
Als die tweede koelkast al wat ouder is zou het zo maar kunnen zijn dat je de eerste 800 kWh per jaar al gevonden hebt...
Ik zou zeggen kijk er eens goed naar. Dan zou je met de installatie die je plant zomaar onder nulverbruik uit kunnen komen!
Wij verbruiken met zijn tweeën zo'n 1000 kWh per jaar, dan moet met 5 personen 2500 kWh per jaar toch wel te doen zijn, aangezien je de oven/koelkast/verlichting 'deelt' met zijn vijven...
Maar we gaan hier eigenlijk off-topic, neem eens een kijkje in het topic wat ik noemde
Serieus elektriciteit besparen

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:34
Vanaf onze beginwaarde van zo'n 2500 kWh per jaar.
Ik kan namelijk ook 50%-75% als mijn 5 persoonshuishouden 8000kWh verbruikt.
Als ik echter 3500kWh verbruik met 5 personen, dan wordt 25% al lastig en laat staan 50%.
Ik ben er vrij zeker dan dat er vrij makkelijk 25% van die 3800 kWh af kan. Ik heb er de laatste paar jaar een goed oog voor gekregen, en zeker als je ziet wat er 24/7 onnodig elektriciteit verbruikt.... Ik wijs kennissen waar ik over de vloer kom er wel eens op, en veel mensen realiseren zich niet hoeveel elektriciteit een bepaald apparaat verbruikt.

Nu zit ik natuurlijk compleet aan de andere kant van het spectrum met mijn übergedetailllerde inzicht in de verdeling van ons elektriciteitsverbruik ;) maar het geeft een goede feeling voor waar in een huishouden de grote verbruikers zitten.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Freemann
  • Niet online

Freemann

NovapaX schreef op woensdag 04 april 2012 @ 13:51:
Ik bedoelde ook niet te zeggen dat het perse te veel was. Meer dat het me veel leek op het eerste gezicht en of je weet waar dat allemaal vandaan komt?
Dat betekent namelijk dat er 24 uur per dag, gemiddeld zo'n 435 watt continu verbruikt wordt....
Als die tweede koelkast al wat ouder is zou het zo maar kunnen zijn dat je de eerste 800 kWh per jaar al gevonden hebt...
Ik zou zeggen kijk er eens goed naar. Dan zou je met de installatie die je plant zomaar onder nulverbruik uit kunnen komen!
Wij verbruiken met zijn tweeën zo'n 1000 kWh per jaar, dan moet met 5 personen 2500 kWh per jaar toch wel te doen zijn, aangezien je de oven/koelkast/verlichting 'deelt' met zijn vijven...
Maar we gaan hier eigenlijk off-topic, neem eens een kijkje in het topic wat ik noemde
Serieus elektriciteit besparen
Denk niet dat we heel erg offtopic gaan.
Als je mensen kunt wijzen op het bezuinigen van elektriciteit waardoor ze minder PV op hun dak kunnen legggen, dan is dat winst voor iedereen.

Overigens zijn kinderen relatief onzuinig, en vind niet dat je jouw verbruik van 500kWh 1:1 door kunt zetten naar een gezin van 5 pers. Kinderen hebben tegenwoordig allemaal een mobieltje(+adapter ;)), eigen TV, eigen radio, eigen laptop/spelcomputer, etc. Gok dat een kind zomaar 50% meer verbruikt dan een gemiddelde volwassenen.
2 volwassenen = 1000kWh
3 kinderen = 3 volwassenen + 50 = 2250
totaal 3250 met een uitloop naar 3500kWh.

Hiermee zit je op het gemiddelde verbruik van een gezien en daar kan Hansie1972 zijn PV installatie netjes op (in)kopen :) (om weer ontopic te gaan)
JeroenH schreef op woensdag 04 april 2012 @ 14:09:
[...]

Ik ben er vrij zeker dan dat er vrij makkelijk 25% van die 3800 kWh af kan. Ik heb er de laatste paar jaar een goed oog voor gekregen, en zeker als je ziet wat er 24/7 onnodig elektriciteit verbruikt....
Iedereen heeft een andere levens standaard.

Jij zegt dat je er de laatste jaren en goed oog voor gekregen hebt.
Je geeft zelf dus eigenlijk aan dat je er wel een tijdje over hebt gedaan om je "leven" aan te passen.
sommige mensen passen zich makkelijk aan dan andere.
Het is daarom maar de vraag of het voor iedereen zo makkelijk is om te besparen en die percentage te halen.

wij gebruiken met 2 pers. 4300kWh. Dit komt door een 11m3 vijver met bijhorend stroomverbruik+2 aquarium van in totaal 500Liter water. 60% van ons stroom verbruik komt van de hobby....

De hobby gaat de deur niet uit (1 staat zelf al buiten ;) ) en een van de weinige manieren om iets terug te verdienen voor het milieu en de portemonnee is een PV installatie.

edit:
ff de hobby uitgerekend

vijver verbruik volcontinu 175Watt (175*24*365=1533kWh per jaar bron: gokje)
Aquarium gemid. 50kWh per maand. (50*12=600kWh bron: plugwise)
Totaal dus 2133 kWh = €45 p/m (was mijn 60% dus een redelijk goede gok)

Door PV kan ik dus de hobby compenseren O-)

[ Voor 27% gewijzigd door Freemann op 04-04-2012 14:22 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Altijd moeilijk, zo'n inschatting van elektriciteitsverbruik.
Wij hebben geen kinderen en zijn van 3600 kWh teruggegaan naar ca. 2700 kWh.
Dat is voor sommigen veel en anderen weinig. We koken wel op inductie en gebruiken regelmatig de oven. Allemaal recent spul en de meest energiezuinige klasse op moment van aankoop.

Het is ook afhankelijk van het feit dat je beiden de hele dag uit huis bent of dat dit niet het geval is.
Op dit moment hebben we een situatie van 1,5 fulltime banen en alle zuinige apparatuur die je kunt verzinnen. Er kan imho niets meer af.

Nou, misschien niet helemaal correct: onze wasmachine zal waarschijnlijk nog dit kalenderjaar worden vervangen door een A++++. Dan is ECHT de lucht uit de banden. 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• JeroenH
Freemann schreef op woensdag 04 april 2012 @ 14:10:
Iedereen heeft een andere levens standaard.
Klopt natuurlijk, maar een paar posts hoger ging het er over dat niet iedereen het geld heeft om een "dure" PV installatie te kopen. Als je dan met weinig (of zelfs geen) investeringen je e-verbruik significant terug kunt brengen is dat toch niet zo gek?
Jij zegt dat je er de laatste jaren en goed oog voor gekregen hebt.
Je geeft zelf dus eigenlijk aan dat je er wel een tijdje over hebt gedaan om je "leven" aan te passen.
Ja, ik denk ongeveer twee jaar. Ik moet er ook bij zeggen dat ik na een periode van een paar jaar constant e-verbruik het in het laatste half jaar weer wat omhoog zie kruipen. Ik ben nog niet achter de oorza(a)k(en), het lijkt over bijna de gehele linie plaats te vinden.
sommige mensen passen zich makkelijk aan dan andere.
Het is daarom maar de vraag of het voor iedereen zo makkelijk is om te besparen en die percentage te halen.
En dan kom je bij de definitie van makkelijk ;)
Door PV kan ik dus de hobby compenseren O-)
Maar wat nou als je daar het geld niet voor (over) hebt? 2133kWh/jr betekent een extra investering van ongeveer € 5000 als je het geheel wil dekken met PV. Dat zijn dure visjes.... Voor dat geld mogen ze wel heel lekker smaken :9 ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• NovapaX
JeroenH schreef op woensdag 04 april 2012 @ 14:45:

[...]

Maar wat nou als je daar het geld niet voor (over) hebt? 2133kWh/jr betekent een extra investering van ongeveer € 5000 als je het geheel wil dekken met PV. Dat zijn dure visjes.... Voor dat geld mogen ze wel heel lekker smaken :9 ;)
Het lijkt nu net of je vijver door het plaatsen van PV opeens duurder is. Maar eigenlijk wordt het na (pak 'em beet) 10 jaar juist goedkoper.
Dus juist als je een (energetisch) dure hobby hebt, waar iedereen het recht toe heeft(!), is het zinvol (en duurzaam) om zonnepanelen te plaatsen.
Dat stroomverbruik (en de kosten) heb je toch, en als je dat compleet af wil dekken met PV dan is dat inderdaad een grote initiële investering. Maargoed, linksom of rechtsom ben je dat geld uiteindelijk toch wel kwijt.

Tenzij je stopt met je hobby natuurlijk, maar ik geloof niet dat dat dé manier is om Nederland aan de zonnepanelen te krijgen 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door NovapaX op 04-04-2012 15:00 ]

Sparql TV wiki

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:48
NovapaX schreef op woensdag 04 april 2012 @ 14:54:
[...]
....Dus juist als je een (energetisch) dure hobby hebt, waar iedereen het recht toe heeft(!), ......
Off topic maar bedoel je daarmee een juridisch recht of een moreel recht?

Daar verschillen de meningen namelijk over. In b.v. het boek "Hitte" stelt de schrijver dat "onze" energiebehoefte letterlijk de dood zal betekenen van mensen in gebieden die getroffen zullen worden door het broeikas effect. Daarom is de vraag of wij moreel het recht hebben om met energie om te gaan zoals we nu doen

• JeroenH
NovapaX schreef op woensdag 04 april 2012 @ 14:54:
Hoewel het waar is, lijkt het nu net of je vijver door het plaatsen van PV opeens duurder is. Maar eigenlijk wordt het na (pak 'em beet) 10 jaar juist goedkoper.
Klopt helemaal, maar jij en ik hebben het inzicht dat PV voor een gegeven verbruik op termijn goedkoper is. Veel andere mensen vinden het maar duur, of hebben het geld er zelfs niet voor (over).
Dus juist als je een (energetisch) dure hobby hebt, waar iedereen het recht toe heeft(!), is het zinvol (en duurzaam) om zonnepanelen te plaatsen.
Over 'recht hebben op', waar dat dan ook over gaat, ben ik niet zo zeker. Hebben we recht op wat dan ook? We delen deze wereld met veel mensen die denk ik vinden dat ze recht hebben op heel andere zaken dan wij.
Tenzij je stopt met je hobby natuurlijk, maar ik geloof niet dat dat dé manier is om Nederland aan de zonnepanelen te krijgen 8)7
Nee, misschien niet. Maar ik vraag me dan af hoe lang hoog-energetische hobbies nog levensvatbaar zijn...

• NovapaX
Ik had het hier natuurlijk over juridisch recht, ook ik zie het persoonlijk niet echt als 'goed rentmeesterschap'
Maar ook denk ik dat een aquarium of vijver best goed binnen een verantwoord energiebudget te houden is. Maar dan moet wel gelet worden op het energieverbruik bij aanschaf van pompen en verlichting. (en als je die alleen aanzet wanneer nodig, zeg 8 uur per dag, ziedaar een reductie van 66%!)
(en natuurlijk een aquarium nemen wat niet verwarmd hoeft te worden :) )

[ Voor 11% gewijzigd door NovapaX op 04-04-2012 15:12 ]

Sparql TV wiki

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Iedereen heeft een hobby en dat mag ook iedereen hebben. Dit is ook goed voor een mens, anders krijgen we meer van die Amerikaans schiet taferelen.

Iedere hobby is op een andere manier duur en op een manier hoog energetisch.
De een gaat met zijn SUV naar de golfclub en betaald honderden euro's per jaar aan SUV belasting en golfclub contributie.

Ik loop hard, zwem 1x per week een uurtje (waar ik ook met de auto naar toe ga :X ) en heb daarnaast mijn visjes in huis en tuin:) (zwembad water moet ook voor mij verwarmd worden)....

De ander betaald 25 euro per maand aan een fitness abo, denken dat het relatief goed is voor het milieu en gaat daar met de auto naar toe. Op de fitness club staan 18u per dag TL buizen, tv's , stereo's, elektrisch fietsen/banden aan en dat kost bakken met geld. Deze clubs concurreren elkaar letterlijk kapot en steken geen cent in duurzaamheid, laat staan PV.

Het geld is er bij ons, we willen het, willen daarnaast de hobby's behouden en ook minder belastend zijn voor het milieu :)

Goede combi toch, al zeg ik het zelf :)

[ Voor 11% gewijzigd door Freemann op 04-04-2012 15:11 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 13:07

Gé Brander

MS SQL Server

JeroenH schreef op woensdag 04 april 2012 @ 15:05:
[...]

Klopt helemaal, maar jij en ik hebben het inzicht dat PV voor een gegeven verbruik op termijn goedkoper is. Veel andere mensen vinden het maar duur, of hebben het geld er zelfs niet voor (over).

[...]

Over 'recht hebben op', waar dat dan ook over gaat, ben ik niet zo zeker. Hebben we recht op wat dan ook? We delen deze wereld met veel mensen die denk ik vinden dat ze recht hebben op heel andere zaken dan wij.

[...]

Nee, misschien niet. Maar ik vraag me dan af hoe lang hoog-energetische hobbies nog levensvatbaar zijn...
Jemig Jeroen, je begint wat fundamentalistisch te klinken… Laat ieder die dat wil lekker doen, en als hij/zij dat dan compenseren met PV op zijn dak, wat is daar nou het probleem van. Het is toch al prachtig dat ze zich er van bewust zijn en er mee bezig zijn? Dan komt de rest vanzelf wel. Of niet, en dan is er toch wat stroomopwekking door kolen/gas/nucleair voorkomen. Dat is toch ook goed!

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• JeroenH
c70070540 schreef op woensdag 04 april 2012 @ 15:41:
Jemig Jeroen, je begint wat fundamentalistisch te klinken… Laat ieder die dat wil lekker doen, en als hij/zij dat dan compenseren met PV op zijn dak, wat is daar nou het probleem van.
Fundamentalistisch? Dat zou kunnen.

Merk op dat ik alles als vraag stel. Ik zeg niet, ik herhaal NIET, "mag niet". Is dat fundamentalistisch?

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

JeroenH schreef op woensdag 04 april 2012 @ 15:44:
[...]

Fundamentalistisch? Dat zou kunnen.

Merk op dat ik alles als vraag stel. Ik zeg niet, ik herhaal NIET, "mag niet". Is dat fundamentalistisch?
Klinken als fundamentalist is ook niet hetzelfde als fundamentalist zijn ;) Dus de vragen zijn ok hoor, maar soms is het doel van de vraag niet helemaal duidelijk. Soms kan een vraag ook retorisch bedoeld zijn. Verder ben ik voor de discussie hoor, net als jij!

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

om weer wat meer ontopic te gaan;
Aangezien in mijn situatie nu een oost-west(60/30 graden, voorkant/achterkant huis) opstelling in de picture is gekomen, heb ik ook de sketchup aangepast met bebouwing aan de voorkant.

De nieuwe staat hier:
http://dl.dropbox.com/u/19074306/snoeksloot80-3.skp

Ben benieuwd naar jullie reactie(s)!

• JeroenH
Kijk, ik ben niet roomser dan de paus... ik eet vlees, leen vaker een auto dan me lief is en mijn hobbies spelen zich voornamelijk af op het internet - ook niet iets waarvan ik zeker ben dat het een échte energiecrisis overleeft. Dus een fundamentalist? I think not. Je zult mij niet tegen niemand horen zeggen "wat jij doet mag niet". Waar ik echter nooit mee zal stoppen is vragen stellen.

Ik raak er inmiddels wel van overtuigd dat we als totale planeet maar één vast energiebudget hebben. Meer is er niet - science fiction gedachten als kernfusie e.d. daargelaten. (en naast energie zijn er nog meer beperkingen, drinkwater, vruchtbare grond, etc.). Op is op.

Dat betekent simpelweg dat er een verdeling gemaakt zal moeten worden, de beschikbare hoeveelheid energie gedeeld door de hoeveelheid mensen. Ik zit gewoon met de vraag of het eerlijk is dat ik als westerling tien, twintig keer zoveel energie opmaak als de gemiddelde zuidelijk-halfronder.

Duurzaamheid is een heel breed begrip, veel breder dan alleen zonnestroompanelen plaatsen. Maar inderdaad, ontopic maar weer :)

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Domme actie van mij vandaag… Stroomkabel naar de inverter doorgeboord… Niet handig. Intussen kabel vervangen en alles doet het weer. Gelukkig op een niet zonnige dag, dus weinig opbrengst gemist.

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:49

JAN-B

525 Wp op mijn dak

coelho schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 23:05:

Maar tegelijkertijd moet je niet uit het oog verliezen dat voor de gemiddelde consument/eindgebruiker al dit soort initiatieven die zich op lange termijn terugverdienen toch een enorme voor-investering vergen. Geld dat een hoop mensen niet zomaar kunnen (en willen?) ophoesten.
Hier zat ik op te wachten, prachtig, het woord - voor-investering _/-\o_ _/-\o_

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Barrycade schreef op woensdag 04 april 2012 @ 09:33:
voor +/- 1000 euro heb je een 3 panelen setje met een omvormertje. Moet je nog wel zelf het dak op, das waar. En is niet top of the bill spul wellicht.
voor 1100 euro heb je toch een mooi setje van Sharp, volgens mij wel degelijk Top of the bill!!
Als je als huiseigenaar geen 1000 euro op de bank hebt staan, dan heb (imho) een groter probleem dan dat je geen PV panelen kan kopen.
Correct :Y

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

migjes schreef op woensdag 04 april 2012 @ 10:16:

jep als je geen 1000 euro in reserve hebt met een huis dan ben je dom bezig.
maar dat geld ook voor een huurder.
altijd zorgen dat je een buffer hebt voor onverwachte kosten.
Helemaal correct :Y
dat is altijd goedkoper als een wasmachine bij wekamp bestellen of zo.
(het is trouwens weHkamp) waarom eigenlijk :? het gaat toch om het merk, hebben die geen A-merken als Miele, Siemens enz...
(zo vind ik het ook slimmer om iets van 5000 euro op de bank te hebben dan een uitvaart verzekering,
maar dit is wel of topic.)
alweer correct.(offtopic: heb laatst mijn uitvaartverzekering opgezegd i.v.m. redelijk wat spaartegoed)

Verwijderd

Marktreactie op Duitslands subsidie korting

Solar cell prices drop due to April 1 incentive cuts in Germany

http://www.digitimes.com/news/a20120402PD220.html

Waar is de bodem? Dat bedrijven verlies maken is niet genoeg denk ik.
De productiecapaciteit blijft namelijk!

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2012 16:49 ]

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op woensdag 04 april 2012 @ 10:59:

Ik zal vertellen dat wij het met zijn tweetjes sinds een half jaar ook met 25% netto minder doen (tijdelijk)
Hoezo :? (als het niet te persoonlijk is? )
(en ik ben de tijd dat ik op mezelf woonde en wel eens de laatste week van de maand bijna alleen pannenkoeken at ook nog niet vergeten)
heel ongezond, maar wel lekker :9

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:53
JAN-B schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:47:
[...]

[...]
heel ongezond, maar wel lekker :9
Je kunt ze natuurlijk eten met rauwe ham en rucola-sla (zijn ze ineens een stuk gezonder ;))

• JeroenH
JAN-B schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:47:
Mijn vrouw is aan het promoveren, maar het geld voor haar project was op. Crisis en zo. Ze had de keus: de ww in gaan (en dus op jouw kosten leven) of haar loon halveren zodat ze de duur van het project met een factor twee kon rekken. Ze heeft gekozen voor het laatste.

We hebben gemerkt dat we er niet ongelukkiger van worden als we het met "minder" moeten doen, en dat stemt ons beiden erg gelukkig. Een goed voorbeeld van "minder = meer".

-edit-

Het helpt natuurlijk dat we al een paar duurzame keuzes gemaakt hadden. Onze energierekening is peanuts, onze hypotheek is geen molensteen. We redden het dus prima. Maar we zijn wel bewust gaan zitten om te kijken wat we anders zouden doen.

Zoals eigenlijk alles op het gebied van duurzaamheid is het gewoon een kwestie van nadenken en realistisch zijn, meer niet.

En nu weer ontopic: zonnestroompanelen!!!!

[ Voor 26% gewijzigd door JeroenH op 04-04-2012 17:14 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op woensdag 04 april 2012 @ 14:45:
[...]
Of je maakt er een mooie bron van voor je warmtepomp :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• NovapaX
Niet echt handig. In de winter is je vijver erg koud, dan gaat je COP aardig omlaag terwijl je dan juist de warmte nodig hebt,

Sparql TV wiki

• Freemann
  • Niet online

Freemann

NovapaX schreef op woensdag 04 april 2012 @ 17:27:
Niet echt handig. In de winter is je vijver erg koud, dan gaat je COP aardig omlaag terwijl je dan juist de warmte nodig hebt,
Er zijn toch warmtepompen die gebruik maken van "open water", weet alleen niet of 11m3 voldoende is?
De vijver ligt "met zijn kont" in het grondwater en bevriest in de winter niet.

Op zich zou het dus kunnen, zo kan ik mijn vijver iets verwarmen en tegelijkertijd het huis verwarmen.

[edit]
Het PV topic verdwijnt wel weer in de achtergrond :D
Zou (in het voor/na -jaar) ook de panelen kunnen koelen met het vijverwater?!

[ Voor 14% gewijzigd door Freemann op 04-04-2012 17:40 ]

Verwijderd

jullie zien het boeiende punt echt niet he van jeroenh,
probeer het eens te ontdekken voor jezelf wat hij zegt.
welk belang zit er voor jezelf in

laat me wat helpen, de dag dat je paneeltjes het dag opgingen weet je precies,
maar wat deed je op 4 januari om 16:00u ?
je bent dat helemaal kwijt, dus het deed er ook niet toe
doe meer dingen die voor jouw belang noodzakelijk zijn, en doe minder dingen die veronderstellen dat ze belangrijk voor je zijn.

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-11 00:11
larsg schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:49:
Hallo iedereen, even een paar vraagjes

Ik praat vaak met een elektricien. En ik heb hem wat vragen gesteld ivm zonnepanelen, en zo de plannen uitgelegd.

Hij claimt dat panelen het beste op 30° staan en mits de hele vloot aan elkaar hangt dat er géén balast nodig is (plat dak, geen bevestiging).
Verder zegt hij dat yingli een über slecht merk is terwijl ik er niks als lof hier en elders over heb gelezen.

is hier iets van waar want sommige dingen vind ik radicaal ingaan tegen alles wat hier staat?
Bedankt voor de reacties hierop!
(ik kon niet eerder reageren door een project ivm het werk.)

Deze persoon is een elektricien die nog actief zijn vak beoefend.
Hij zegt ook een interesse te hebben voor alternatieve energie.
Hij is zelf ook eigenaar van een pv systeem (schuindak)

maar sommige claims dat yingli slecht is, en geen ballast vind ik nogal "over the top".

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:33

ericplan

5180 Wp PV

larsg schreef op woensdag 04 april 2012 @ 18:36:
[...]

Bedankt voor de reacties hierop!
(ik kon niet eerder reageren door een project ivm het werk.)

Deze persoon is een elektricien die nog actief zijn vak beoefend.
Hij zegt ook een interesse te hebben voor alternatieve energie.
Hij is zelf ook eigenaar van een pv systeem (schuindak)

maar sommige claims dat yingli slecht is, en geen ballast vind ik nogal "over the top".
Inderdaad, zonder ballast gaat een plat dak systeem gauw "over the top"

A'dam PVOutput

• NovapaX
@eric-pvt
Ik snap zijn punt volkomen, ben het ook roerend met hem eens!
Nu komt dat misschien ook wel doordat, hoewel ik toch enkele jaren jonger dan hij ben, ik me aardig met hem kan identificeren. Dat komt onder andere door een zelfde visie op bijvoorbeeld autogebruik. Helaas merk ik ook dat dat vaak 'verontwaardiging' geeft bij veel mensen.

Het punt is wel, voor hem, en anderen hier, is het duurzaamheidsverhaal ook een hobby en niet te vergeten een overtuiging/levenswijze/rode draad. Veel anderen hebben een hobby en daar moet die duurzaamheid maar omheen gevouwen worden.... zolang het uitkomt. En het moet vooral leuk blijven.

We dwalen af naar kroegpraat geloof ik....

[ Voor 6% gewijzigd door NovapaX op 04-04-2012 18:44 ]

Sparql TV wiki

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Japan is van plan om een PV centrale van 200 MWp neer te gaan leggen :)
http://www.nuzakelijk.nl/...onne-energiecentrale.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-11 00:11
Ben ik weer :)

Ik wou vragen wat jullie denken van deze setup voor mijn panelen.
Ik twijfel nog wat met schaduw issues rond het rode vierkant (schoorsteen van 2m hoog).

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/zlyxp0.png
Dreigt er 1 van mijn panelen in schaduw the vallen?
Wat is de beste hoek voor mijn panelen? 20° of 30°?

[ Voor 8% gewijzigd door larsg op 04-04-2012 21:22 ]

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:25
ericplan schreef op woensdag 04 april 2012 @ 10:39:
[...]

Voor een plat dak zou flatfix volstaan, maar misschien kan medetweaker Karelprior wat informatie geven over extra maatregelen tegen windschade. In Monster wil het ook nog wel eens tekeer gaan. Misschien is een oost-west combinatie ook wel aardig zo dicht aan zee.
Misschien kan je de plaatjes hosten op een andere site, zoals Flickr. Dan krijgen wij ze ook gewoon te zien.
Flatfix op zich is prima, wel heel belangrijk is om de zij-en achterkanten dicht te maken. Niet met kit hoor, maar met panelen die voorkomen dat de wind eronder komt. zijkanten kan met een alu-driehoek, en de achterkanten met ballasttegels.
Waar het fout ging bij de installatie op kantoor (zie mijn posts in december 2011 en januari 2012), was de kleine overstek van de panelen van ~15 cm waar de rukwinden vat op kregen. En dat bij 4 van de 128 panelen. Die installatie staat op 17 m hoog in het verder vrije veld, in een urbane omgeving ben ik daar niet zo bang voor. Maar voor de zekerheid kun je dat ook nog afdekken.

Verwijderd

larsg schreef op woensdag 04 april 2012 @ 21:22:

Ik twijfel nog wat met schaduw issues rond het rode vierkant (schoorsteen van 2m hoog).

[afbeelding]
Elke hoek heeft voor en nadelen. 20 graden vereist in ieder geval minder ballast op je dak (dat was van belang had ik begrepen). Verder kun je met 20 graden meer panelen plaatsen op een bepaald oppervlak.
Het verschil in opbrengst is beperkt.

Ik zou kiezen voor 20 graden.

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:34
larsg schreef op woensdag 04 april 2012 @ 21:22:

[afbeelding]
Als het 12 uur smiddags is dan is er geen enkel probleem.

De zon komt echter op in het oosten zeg maar haaks op je zuid richting lijn.
Deze draait dan langzaam in de loop van de dag naar het westen.

In de ochtend zal dus de 2de rij van boven af gezien aan de rechterkant compleet in de shaduw liggen. :(

In de avond zal dus de 2de rij van boven af gezien aan de linkerkant compleet in de schaduw liggen. :(

In de loop van de dag zullen ook de panelen die verder achterop staan ook steeds deels beschaduwd gaan worden.

Ik weet niet of het te realiseren is bij je maar wat als je eens probeert twee rijen zonnepanelen in 1 vlak voor de schoorsteen te plaatsen. Soort ski hellingkje zeg maar
Dan zit je in ieder geval niet met schaduw problemen.

Schaduw van 1 paneel in een string (serieschakeling) trekt je vermogen enorm onderuit.
Misschien dat andere mensen ook nog een idee hebben om dit probleem te tackelen.

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2012 @ 16:47:
Marktreactie op Duitslands subsidie korting

Solar cell prices drop due to April 1 incentive cuts in Germany

http://www.digitimes.com/news/a20120402PD220.html

Waar is de bodem? Dat bedrijven verlies maken is niet genoeg denk ik.
De productiecapaciteit blijft namelijk!
Klopt, was ook al aangekondigd door enkele Chinezen. Geld zat daar. Gewoon doorgaan en de rest van de marktspelers duwtje richting Armageddon geven. Als dat naar believen is geschied, hebben "ze" vrij spel. En kunnen ze alles opkopen wat ze willen aan nagelneue hardware in moderne fabrieken van omgevallen spelers "elders" op de aardkloot.

Dan wel nog even de eigen financiën op orde gaan brengen natuurlijk...

... ook een Chinese zeepbel is een zeepbel, overigens. Al kunnen ze die heel groot blazen (des te harder zal de klap zijn, dat dan weer wel...).

Bodem? Ik zou niet weten. Chinees elastiek blijkt behoorlijk rekbaar...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:25

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2012 @ 13:23:
[...]

Is voor een 5 persoons huishouden is 3800 kWh zo enorm veel? ik denk dat hier en daar wel wat bespaard kan worden. de 2e koelkast zou eruit kunnen hier en daar wat adaptertjes afknijpen..., maar > 1000 kWh minderen zie ik niet zo snel gebeuren.
Wij zijn met een 3 persoons huishouden van 5500kWh ruim per jaar terug gegaan naar tussen de 2200 en 2400kWh per jaar en dat heeft ons geen centje pijn gekost als het op inleveren van comfort aankomt. De meeste mensen denken juist dat we wel op comfort hebben moeten inleveren :)

Edit: Typo gefixed.

[ Voor 6% gewijzigd door mkleinman op 05-04-2012 07:54 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

mkleinman schreef op donderdag 05 april 2012 @ 07:45:
[...]

Wij zijn met een 3 persoons huishouden van 5500kWh ruim per jaar terug gegaan naar tussen de 2200 en 2400kWh per jaar en dat heeft ons geen centje pijn gekost als het op inleveren van comfort aankomt, wat de meerste mensen denken :)
2300/3=766kWh

3x766= 2298 kWh
5x766 = 3830 kWh

Hansie1972 en mkleinman doen niet heel veel voor elkaar onder :)
Leuk om te zien trouwens.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Freemann schreef op donderdag 05 april 2012 @ 07:54:
[...]

2300/3=766kWh

3x766= 2298 kWh
5x766 = 3830 kWh

Hansie1972 en mkleinman doen niet heel veel voor elkaar onder :)
Leuk om te zien trouwens.
LOL :) :P

Die vlieger gaat overigens niet helemaal op. Of je nu met 2,3 of 5 personen in huis bent, sommige apparaten gaan niet meer / minder energie hierdoor gebruiken.

De CV ketel moet toch het huis al verwarmen, beetje afhankelijk van waar je in huis verwarmd gaat dit je niet meer energie kosten. De koelkast en vriezer staan toch al aan en moeten toch koelen, ze gaan hooguit iets vaker open.

Maw de basislast in huis zal ongeveer hetzelfde blijven.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

:/
Die vlieger gaat overigens niet helemaal op. Of je nu met 2,3 of 5 personen in huis bent, sommige apparaten gaan niet meer / minder energie hierdoor gebruiken.

De CV ketel moet toch het huis al verwarmen, beetje afhankelijk van waar je in huis verwarmd gaat dit je niet meer energie kosten. De koelkast en vriezer staan toch al aan en moeten toch koelen, ze gaan hooguit iets vaker open.

Het is ook totaal niet te vergelijk, maar toch wil iedereen weten wat een ieder ge/ver -bruikt en wil een ieder een ander de loef afsteken.

Hansie1972 stelt een vraag, ik maak een vergelijking en jullie lijken niet veel voor elkaar onder te doen.

Maar de bottomline is dat je wel 100% gelijk hebt! _/-\o_

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Verbruik PC workstation, servers, laptop en switches was 3500kWh per jaar

Heb 1 server vervangen door een router -700kWh per jaar
Werken op de laptop van de vrouw voor 80% i.p.v. de PC/workstation -1500kWh per jaar
Server CPU underclocked en undervolted + een zuinige voeding -450kWh per jaar
Besparing 2650kWh per jaar is toch een besparing van 80%!

Wasmachine uit 1988 vervangen voor een nieuwe A+++ -100kWh per jaar
Verlichting aangepast en vervangen -150kWh per jaar

Besparing 2900kWh per jaar is toch al een 30% besparing!

Moet zeggen dat we niet het gevoel hebben dat we er op inleveren.
Het volgende is het vervangen van de oude plasma TV en dan gaat er weer 200kWh van af.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

mkleinman schreef op donderdag 05 april 2012 @ 08:01:
[...]

LOL :) :P

Verbruik van een apparaat wordt niet minder, maar bepaalde apparaten worden vaker gebruikt en hebben dus toch een invloed op het totaalverbruik.
Verwarmin is juist 1 van de dingen die niet veel elektra verbruikt en dus weinig invloed zal hebben inderdaad. Echter met meer personen in een huishouden is de kans groter dat er op meer dagen verwarmd moet worden.
En als een koelkast of vriezer vaker open gaat, dan zal deze behoorlijk wat meer verbruiken aangezien de koelkast elke keer weer op temperatuur moet komen.
De enige basislast die gelijk blijft is het sluipverbruik per toestel dat sluipverbruik heeft. Een gezin dat bestaat uit 5 personen met kinderen tussen 10 en 20, zal ook een hoger sluipverbruik hebben door meer apparatuur.

• rube
  • Laatst online: 00:48
Hoezo? Dit was toch gewoon het vervolg van deel 19 van het duurzame energie topic waar gewoon alle samenhangende zaken besproken werden ;)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

rube schreef op donderdag 05 april 2012 @ 08:58:
[...]

Hoezo? Dit was toch gewoon het vervolg van deel 19 van het duurzame energie topic waar gewoon alle samenhangende zaken besproken werden ;)
Je zou het bijna denken ja ;) Vanavond is het week bier/kroeg tijd nu is het werk/PV tijd :D

Hoe is hier nu eigenlijk de algemene gedachten/mening over Micro-Omvormers en Optimizers?

[ Voor 9% gewijzigd door Freemann op 05-04-2012 09:10 ]

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:29

MrScratch

I am rubber, you are glue

Freemann schreef op donderdag 05 april 2012 @ 09:00:
[...]

Je zou het bijna denken ja ;) Vanavond is het week bier/kroeg tijd nu is het werk/PV tijd :D

Hoe is hier nu eigenlijk de algemene gedachten/mening over Micro-Omvormers en Optimizers?
Ik weet niet wat de algemene gedachten zijn, maar ik ben er zeer van gecharmeerd. Ik heb de helft van een schilddak (2 onder 1 kap) en heb dus 3 schuine dakvlakken. Ik kan panelen op 2 van die dakvlakken kwijt, namelijk zuid-west en zuid-oost, maar heb wel wat last van schaduwen van oktober tot april van bomen en buren, dus micro-inverters vind ik zeer interessant om zoveel mogelijk uit mijn panelen te peuren. Vooral de enecsys micro-inverters hebben mijn interesse voorlopig.

Look behind you! A three headed monkey!

• JeroenH
Als die achterop de panelen zitten (buiten dus) ben ik benieuwd naar de levensduur in de praktijk. We hebben aan de OK4 gezien dat zelfs een apparaat wat op buitengebruik ontworpen is daar niet altijd goed tegen kan. Als de installatie eenmaal ligt is het vaak lastig om één enkele optimizer te vervangen, zeker als het een paneel in het midden betreft.

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik kom natuurlijk regelmatig over de vloer bij mensen die PV willen, en dat zijn toch veel-al 50plussers. Die hebben standaard een verbruik van 4000-8000 per jaar, met z'n tweetjes. 2 koelkasten, 2 vriezers, alle verlichting aan, vijverpomp, waterbed, electrische verwarming in de douche, hobbies.. en dan nog 4000m3 gas erin ;)

Meesten zijn te 'lui' om te besparen. Die zetten vaak gewoon wat meer PV. Hebben helemaal geen zin om zaken aan te passen. Die zijn verknocht aan hun spulletjes en warme voeten. Tja.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Micro-Omvormers zijn erg leuk voor kleine systemen op te zetten.
voor al als het totale systeem niet al te groot moet zijn.
voor een paneeltje of 5 / 6.
maar als er dan geen schaduw is word een steca of sma 1200 al gouw interessant.
dus het is erg afhankelijk van de situatie.

Optimizers.
eigenlijk zie ik dat meer als downsizers waar bij optimizer het marketing woord is.
een paneel in de shaduw gaat niet meer leveren met een optimizer.
(het trekt allen de string niet omlaag, wat wel voordelig is)
maar shaduw blijft een probleem voor de opbrengst van dat paneel.

ik heb er verder geen ervaring mee.
maar als je het kunt vermeiden dan is dat altijd beter.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
SunshineCompany schreef op donderdag 05 april 2012 @ 10:12:
Ik kom natuurlijk regelmatig over de vloer bij mensen die PV willen, en dat zijn toch veel-al 50plussers. Die hebben standaard een verbruik van 4000-8000 per jaar, met z'n tweetjes. 2 koelkasten, 2 vriezers, alle verlichting aan, vijverpomp, waterbed, electrische verwarming in de douche, hobbies.. en dan nog 4000m3 gas erin ;)

Meesten zijn te 'lui' om te besparen. Die zetten vaak gewoon wat meer PV. Hebben helemaal geen zin om zaken aan te passen. Die zijn verknocht aan hun spulletjes en warme voeten. Tja.
50plussers hebben vaak ook wat meer geld als 30plussers.
hun arbeids verleden is groter en de hypotheek is vaak al een stuk verder afbetaalt.
dus die kunnen ook meer uitgeven.
dat zal ook wel schelen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

En hebben vaak grotere daken en grotere huizen ;)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• migjes
SunshineCompany schreef op donderdag 05 april 2012 @ 10:22:
En hebben vaak grotere daken en grotere huizen ;)
lol.
als ik naar mijn ouders kijk is dat wel ja.
(ook hun energie rekening)

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

En grote auto's.

En dat terwijl de kids allemaal het huis uit zijn.

• Bartjuh
  • Niet online
JeroenH schreef op donderdag 05 april 2012 @ 10:07:
[...]
Als die achterop de panelen zitten (buiten dus) ben ik benieuwd naar de levensduur in de praktijk. We hebben aan de OK4 gezien dat zelfs een apparaat wat op buitengebruik ontworpen is daar niet altijd goed tegen kan. Als de installatie eenmaal ligt is het vaak lastig om één enkele optimizer te vervangen, zeker als het een paneel in het midden betreft.
OK4 is natuurlijk wel (heel) oude techniek, en heel anders dan Enphase, Enecsys en Involar. Hell, als ik zo naar de OK4 kijk ziet het er al oud en 'goedkoop' uit, beetje als een 386 onder de pc's zeg maar (al hoeft dat natuurlijk niet altijd wat te zeggen...).

Ik kan nergens iets vinden over noemenswaardige problemen met Enphase (die er al >1 miljoen hebben verkocht in de VS), dus ik heb er wel vertrouwen in.

Tijd zal het uitmaken, ik maak iig de gok met Enecsys ;)

• JeroenH
SunshineCompany schreef op donderdag 05 april 2012 @ 10:26:
En grote auto's.

En dat terwijl de kids allemaal het huis uit zijn.
Jah. Ik heb daar nog een mooi verhaal over. Mijn ouders reden ook veel te groot met zijn tweetjes, om twee keer per jaar de caravan naar Limburg of België te sleuren. Ik heb ze voorgerekend wat ze dat kost in vergelijking met een kleinere auto. Nu rijden een Corsaatje, prima.

Nu maken ze vliegvakanties :P
Bartjuh schreef op donderdag 05 april 2012 @ 10:46:
OK4 is natuurlijk wel (heel) oude techniek, en heel anders dan Enphase, Enecsys en Involar. Hell, als ik zo naar de OK4 kijk ziet het er al oud en 'goedkoop' uit, beetje als een 386 onder de pc's zeg maar (al hoeft dat natuurlijk niet altijd wat te zeggen...).
Ik verwacht dat de techniek van 'iets waterdicht maken' sinds de OK4 geen heel grote schreden gemaakt heeft ;) Ik was gewoon benieuwd. Maar als het een bewezen track record heeft is dat natuurlijk mooi - als een onafhankelijke organisatie dat maar kan bevestigen.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:53
Er is een Zonneboiler topic en een PV topic, maar heeft er iemand ervaring met ZEN PV TWin 4200 panelen of soortgelijke oplossingen?

[ Voor 20% gewijzigd door bszz op 05-04-2012 11:08 ]

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

@Jeroen, klinkt als mijn ouders. Een dikke A6 omdat ze 2x per jaar zo'n hut d'r achter hebben hangen. Heb het ze ook wel eens voorgerekend.. maar krijg ze echt niet in een Corsa'tje. Moet zeggen dat een moderne diesel trouwens ook heel zuinig is. Die gloednieuwe BMW 5 serie doet gemiddeld 1 op 20 - 22 ofzo. En da's geen lichte auto.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:10

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

bszz schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:07:
Er is een Zonneboiler topic en een PV topic, maar heeft er iemand ervaring met ZEN PV TWin 4200 panelen of soortgelijke oplossingen?
Ervaring heb ik er niet persoonlijk mee, maar ik weet dat op het Provinciehuis Drenthe panelen zijn toegepast met PowerProfit, een soortgelijk idee.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SunshineCompany schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:23:
@Jeroen, klinkt als mijn ouders. Een dikke A6 omdat ze 2x per jaar zo'n hut d'r achter hebben hangen. Heb het ze ook wel eens voorgerekend.. maar krijg ze echt niet in een Corsa'tje. Moet zeggen dat een moderne diesel trouwens ook heel zuinig is. Die gloednieuwe BMW 5 serie doet gemiddeld 1 op 20 - 22 ofzo. En da's geen lichte auto.
offtopic:
Volgens de NEDC meetmeethode die geen raakvlak met de praktijk heeft. Je zult dat verbruik dan ook echt niet halen.

Signatures zijn voor boomers.

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-11 19:16
SunshineCompany schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:23:
Tja, als je eenmaal een diesel met lange wielbasis gewend bent, dan wil je niet anders meer. _/-\o_

Ik stap zelf ook niet graag in zo’n klein conservendoosje, waarbij de motor boven je benen zweeft, en de bijrijder bij je op schoot zit.

Mijn 7 jaar oude turbo diesel met 180pk rijdt ook 1:19 (praktijk verbruik met geijkte km-teller), daar hoef je echt geen hypermoderne auto voor te kopen. Ik weiger dan enig comfort in te leveren en mee te gaan met de door de oliemaatschappijen ingefluisterde dieselfobie.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• JeroenH
...eeeeeeeen terug ontopic. Zonnestroompanelen woop woop!

• migjes
bszz schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:07:
geen ervaring. wel angst dat het ene systeem en het andere elkaar een beetje tegen werkt.
een p.v. cell wil een zo laag mogelijke temperatuur.
in ieder geval onder de 50 graden.
een collector wil een zo hoog mogelijke temperatuur.
liefst iets in de richting van de 90 graden.

hoe ze dat opgelost hebben?
geen idee.

( er was ergens ook nog een club bezig om de p.v. panelen te koelen met lucht en die lucht langs een warmte pomp te laten gaan om zo water op te warmen. heb ik meer vertrouwen in.)

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
migjes schreef op donderdag 05 april 2012 @ 11:52:
[...]

geen ervaring. wel angst dat het ene systeem en het andere elkaar een beetje tegen werkt.
een p.v. cell wil een zo laag mogelijke temperatuur.
in ieder geval onder de 50 graden.
een collector wil een zo hoog mogelijke temperatuur.
liefst iets in de richting van de 90 graden.

hoe ze dat opgelost hebben?
geen idee.
Idd, enige redelijke oplossing lijkt mij om als laatste in de 'string' nog een traditionele zonneboiler te hebben. Het koele water uit de CV wordt dan eerst gebruikt om de PV af te koelen en zelf warmte alvast op te nemen, voor het echt heet wordt gestookt in het laatste deel, waar je dan uiteraard geen PV meer op hebt.

• migjes
Roamor schreef op donderdag 05 april 2012 @ 12:13:
[...]

Idd, enige redelijke oplossing lijkt mij om als laatste in de 'string' nog een traditionele zonneboiler te hebben. Het koele water uit de CV wordt dan eerst gebruikt om de PV af te koelen en zelf warmte alvast op te nemen, voor het echt heet wordt gestookt in het laatste deel, waar je dan uiteraard geen PV meer op hebt.
ik neem aan dat je de boiler bedoeld en niet het c.v. water.
ik heb in de zomer de c.v. uit staan namenlijk >:)

het grootste probleem is dat het water s'morgens vroeg in de boiler best 60 graden kan zijn.
dan begind i de panelen nog niet te koelen.
op het moment dat de p.v. cellen boven de 60 graden komen zal de opbrengst al aardig gaan kelderen.
de vraag is wat voor cellen zouden ze gebruikt hebben.
misschien zijn er wel die wel tegen die hoge temperaturen kunnen.
(maar ik geloof nooit dat dat echt goedkoop is.)

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik bedoelde idd boiler. ;)

Het lijkt mij ook vrij complex om dit functioneel te laten draaien. Volgens mij komt er redelijk meer onderhoud bij kijken dan 2 seperate installaties.

• bszz
migjes schreef op donderdag 05 april 2012 @ 12:30:
[...]

ik neem aan dat je de boiler bedoeld en niet het c.v. water.
ik heb in de zomer de c.v. uit staan namenlijk >:)

het grootste probleem is dat het water s'morgens vroeg in de boiler best 60 graden kan zijn.
dan begind i de panelen nog niet te koelen.
op het moment dat de p.v. cellen boven de 60 graden komen zal de opbrengst al aardig gaan kelderen.
de vraag is wat voor cellen zouden ze gebruikt hebben.
misschien zijn er wel die wel tegen die hoge temperaturen kunnen.
(maar ik geloof nooit dat dat echt goedkoop is.)
Wie zegt dat het rendement negatief beïnvloed wordt? Er zit een forse aanname in dat de PV cellen warmer worden dan op "gewone" PV panelen.

Ik ben niet benieuwd naar theoretische "denkoefeningen" maar naar praktijkervaringen. Oftwel: ervaringen met installatie, rendement, berouwbaarheid, onderhoud, levensduur etc..

• JeroenH
bszz schreef op donderdag 05 april 2012 @ 12:49:
Ik ben niet benieuwd naar theoretische "denkoefeningen" maar naar praktijkervaringen. Oftwel: ervaringen met installatie, rendement, berouwbaarheid, onderhoud, levensduur etc..
Te zien aan het aantal 'theoretische denkoefeningen' heeft er niemand hier ervaring mee. Is het een optie dat je eens contact opneemt met een leverancier en gaat kijken bij een set? Of, veel beter nog, dat een leverancier je in contact kan brengen met een klant die het heeft liggen? Het liefst dan een beetje 'nerdy' klant die weet waar het over gaat, opbrengsten monitort, er aan tweakt, etc.

We zien het verslag graag tegemoet ;) Hoewel ik niet zo in de techniek geloof ben ik wel nieuwsgierig en zou ik best mee willen zodat ik er een artikel op mijn website aan kan wijden.

• migjes
[...]

Wie zegt dat het rendement negatief beïnvloed wordt? Er zit een forse aanname in dat de PV cellen warmer worden dan op "gewone" PV panelen.

verder als theoretische denkoefeningen kom je hier niet ben ik bang.

praktijkervaring:
PV panelen of de cellen die daar in zitten hebben een NOCT.
Normal Operating Cell Temperatur.
hoe hoger de temperatuur word hoe lager het voltage wat er uit komt.

verder theoreties:
met een zonnecollector wil je temperaturen halen van 90 graden.
terwijl je P.V. panelen het liefst onder de 45 willen blijven.

maar probeer het eens.
en vertel je ervaring.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:10

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

[...]
De fabrikant van de zonnepanelen zegt dit, aangezien het een fysieke eigenschap van PV cellen is. In elk fatsoenlijk datablad van een PV paneel staat dat het vermogen ongeveer liniair naar beneden gaat als de temperatuur hoger wordt. 0,4% per °C is gebruikelijk. Dus in plaats van 190Wp bij 25°C celtemperatuur houd je bij 60°C (0,4*35=14%) 86% over van je vermogen.
Bij Provinciehuis Drenthe worden deze panelen toegepast, omdat er een overschot is aan koeling. In de winter wordt gebruik gemaakt van een flinke warmtepomp, waarmee de koude in een WKO wordt opgeslagen. Zomers wordt deze koude voor koeling gebruikt, maar het gebouw heeft minder koude- dan warmtevraag. Om te voorkomen dat de WKO in onbalans raakt, wordt het overschot aan koude gebruikt om de panelen te koelen, met een hogere efficiëntie van de panelen tot gevolg. De installatie draait nog niet zo lang, maar ik zal binnenkort bij de klant navragen hoeveel efficiënter dit systeem in de praktijk is.

Het lijkt mij sterk dat je thuis deze situatie ook hebt. Dus als je de panelen wilt gebruiken om warm tapwater te maken, dan zijn de temperaturen veel hoger wat dus slecht is voor de efficiëntie van je panelen. In de datasheet van ZEN is dit ook (indirect) terug te vinden. Met een paneel van 447Wp voorspellen zij een jaaropbrengst van 250kWh elektriciteit. Dat is 560 kWh/kWp, terwijl een normale PV paneel al snel op 900 kWh/kWp zit...

[ Voor 13% gewijzigd door antonboonstra op 05-04-2012 13:21 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

In praktijk lever het op jaarbasis tussen de 10% en 20% meer op als je panelen koelt. Dus ipv 1000kWh/kWp zou je 1200kWh/kWp halen op jaarbasis.

• NovapaX
Dan weet ik ook weer waarom ik de regenwateropvang in mijn denkbeeldige nieuwbouwhuis nog een paar kuub groter ga maken... ;)
Als de temperatuur van de panelen hoger wordt dan 40/45 graden laten we daar gewoon wat regenwater over heen lopen, dat verdampt deels en loopt deels via de dakgoot weer terug in de opvang... rinse and repeat...

Sparql TV wiki

• Bartjuh
  • Niet online
NovapaX schreef op donderdag 05 april 2012 @ 13:54:
Dan weet ik ook weer waarom ik de regenwateropvang in mijn denkbeeldige nieuwbouwhuis nog een paar kuub groter ga maken... ;)
Als de temperatuur van de panelen hoger wordt dan 40/45 graden laten we daar gewoon wat regenwater over heen lopen, dat verdampt deels en loopt deels via de dakgoot weer terug in de opvang... rinse and repeat...
Dat moet je dan wel 6-8m omhoog pompen, dat energie kost. Dus of dat zo gunstig is?

Op zich niet moeilijk om daar een paar berekeningen op los te laten... ;)

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:19
Freemann schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 22:02:
[...]

Ben ook wel benieuwd ;) Graag alle info met ons delen :D
Nog wat meer info over Power One Micro Inverters en de monitoring daarvan.Zoals eerder gepost is daar een CDD 'data concentrator' kastje bij nodig die de draadloze monitoring voert op de Aurora Micros.
Van Solartechno heb ik nu nog te horen gekregen dat die kastjes in principe €133 gaan kosten, hoewel de prijzen nog wat kunnen gaan schuiven. Voor mij is dat vooralsnog geen deal breaker.
Verder hebben ze (nog) niet veel meer gehoord van Power One, het part number van de CDD blijft ook onbekend. In juni meer info.
De enige andere referentie naar CDD kastjes die ik vond is in de datasheet [pdf] van de optimizer producten, maar ook daar verder geen detail.

• NovapaX
Dat kost niet zoveel, een camperpompje gebruikt iets van 0,1 kWh per kuub, dat is best veel water!
https://www.campshop.nl/s...mp/?id=2538&page=1&view=5

Maar ik denk dat het makkelijker is (vooral qua kosten en onderhoud) om er gewoon een paneeltje bij te leggen...
Neemt niet weg dat het een leuk tweaker-projectje is natuurlijk!

Sparql TV wiki

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Het gebeurd trouwens al. Ik heb op het forum van Zonstraal al eens gelezen dat ze een hele grote installatie op deze manier koelen.

Ik kan de URL zo even niet vinden in m'n bookmarks though :(

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-11 19:16
NovapaX schreef op donderdag 05 april 2012 @ 13:54:
Ja, maar water op je paneel geeft weer een extra laag, wat weer extra reflectie en breking toevoegd.
Beter is om de panelen aan de achterkant nat te maken.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• NovapaX
Ok, dan sproeien we het er tegenaan :)
Maareh... ik denk dat het voor kleine installaties (<10kWp) vooral veel extra werk betekent...

Sparql TV wiki

• Freemann
  • Niet online

Freemann

NovapaX schreef op donderdag 05 april 2012 @ 14:17:
Dat kost niet zoveel, een camperpompje gebruikt iets van 0,1 kWh per kuub, dat is best veel water!
https://www.campshop.nl/s...mp/?id=2538&page=1&view=5

Maar ik denk dat het makkelijker is (vooral qua kosten en onderhoud) om er gewoon een paneeltje bij te leggen...
Neemt niet weg dat het een leuk tweaker-projectje is natuurlijk!
Hoe ben je tot die "0,1 kWh per kuub" gekomen

• JeroenH
Freemann schreef op donderdag 05 april 2012 @ 14:51:
Hoe ben je tot die "0,1 kWh per kuub" gekomen
En is dat ook bij een hoogteverschil van 6-8m?

• NovapaX
10 liter per minuut is 100 minuten voor een kuub bij een verbruik van ongeveer 60 watt.
100 min = 1,66 uur
1,66uur x 60 watt.= 100 Wattuur = 0,1 kWh

Sparql TV wiki

• NovapaX
Hij zou een druk moeten geven van 2 bar (20 meter hoogte), ik ben er wel even vanuit gegaan dat het verbruik ook bij die werkdruk geldt.
Of dat ook zo is weet ik niet...
Misschien dat het volume wat minder wordt, maar al zou je op 5 liter per minuut uitkomen, kan je toch nog aardig wat paneeltjes mee koelen toch?

Maar ik denk dat Jeroen met zijn regenwaterproject hier toch wat meer ervaring mee heeft...

[ Voor 54% gewijzigd door NovapaX op 05-04-2012 15:06 ]

Sparql TV wiki

• Bartjuh
  • Niet online
NovapaX schreef op donderdag 05 april 2012 @ 15:02:
Hij zou een druk moeten geven van 2 bar (20 meter hoogte), ik ben er wel even vanuit gegaan dat het verbruik ook bij die werkdruk geldt.
Misschien dat het volume wat minder wordt, maar al zou je op 5 liter per minuut uitkomen, kan je toch nog aardig wat paneeltjes mee koelen toch?

Maar ik denk dat Jeroen met zijn regenwaterproject hier toch wat meer ervaring mee heeft...
Joule = Nm.

1 kuub water weegt ruwweg 1000kg. Dus ruwweg 10.000 N kracht. Over een weg van 8m is dat 80.000 Joule om 1 kuub op 8m hoogte te plaatsen. Theoretisch. Tel daarbij wat verliezen, zeg 50% (wrijving buizen, motor eff, etc), dan is dat 160.000 Joule voor 1 kuub. 1kWh = 3.6*10^6 Joule. Dus maar iets van 0,05 kWh, niet bijster veel dus. En 1 kuub is een hoop latent heat, kan je veel energie in kwijt! Klinkt energietechnisch niet gek iig!

Maar yzf1kr heeft wel een punt -> reflectie en breking = ongunstig. Dus je zal het beter via de achterzijde kunnen koelen. Als het een gesloten systeem is, dan krijg je natuurlijk geen verdamping, dus minder energie in kwijt, meer energie aan pompen, etc. Zitten nog wel wat haken en ogen aan... prijstechnisch wordt het een moeilijk verhaal denk...

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 05-04-2012 15:24 ]

• bszz
antonboonstra schreef op donderdag 05 april 2012 @ 13:15:
[...]

De fabrikant van de zonnepanelen zegt dit, aangezien het een fysieke eigenschap van PV cellen is. In elk fatsoenlijk datablad van een PV paneel staat dat het vermogen ongeveer liniair naar beneden gaat als de temperatuur hoger wordt. 0,4% per °C is gebruikelijk. Dus in plaats van 190Wp bij 25°C celtemperatuur houd je bij 60°C (0,4*35=14%) 86% over van je vermogen.
Laat ik het anders formulieren: Wie zegt dat de PV cellen in deze constructie echt opgewarmd worden door de collectoren?
[...]

Bij Provinciehuis Drenthe worden deze panelen toegepast, omdat er een overschot is aan koeling. In de winter wordt gebruik gemaakt van een flinke warmtepomp, waarmee de koude in een WKO wordt opgeslagen. Zomers wordt deze koude voor koeling gebruikt, maar het gebouw heeft minder koude- dan warmtevraag. Om te voorkomen dat de WKO in onbalans raakt, wordt het overschot aan koude gebruikt om de panelen te koelen, met een hogere efficiëntie van de panelen tot gevolg. De installatie draait nog niet zo lang, maar ik zal binnenkort bij de klant navragen hoeveel efficiënter dit systeem in de praktijk is.

Het lijkt mij sterk dat je thuis deze situatie ook hebt. Dus als je de panelen wilt gebruiken om warm tapwater te maken, dan zijn de temperaturen veel hoger wat dus slecht is voor de efficiëntie van je panelen. In de datasheet van ZEN is dit ook (indirect) terug te vinden. Met een paneel van 447Wp voorspellen zij een jaaropbrengst van 250kWh elektriciteit. Dat is 560 kWh/kWp, terwijl een normale PV paneel al snel op 900 kWh/kWp zit...
Ik ben benieuwd. Toevallig heb ik afgelopen week PV Twin panelen bij een particulier zien liggen. Die werden volgens mij niet gekoeld. Ik zal eens kijken of ik daar wat meer info kan krijgen.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

NovapaX schreef op donderdag 05 april 2012 @ 15:02:

je berekening lijkt mij te kloppen MITS je geen tegendruk ondervind.
Leidingwerk levert ALTIJD tegendruk op, zelfde geld voor nozzles, (getrokken) bochten, knieeen, T-stukken, etc.

De 10,6 liter bereikt hij bij 0m tegendruk.
Bij 10m opvoerhoogte(1bar) ben je al de helft kwijt en levert het pompje nog 5,3 liter.
Bij 19m opvoerhoogte(1.9bar) ben je 90% kwijt en levert het pompje nog 1,06 liter.

Jij gaat (gokje) 10 meter de lucht in, hierdoor zit je al op de helft en heb je nog 5,3 liter doorvoer.
Dan nog een paar bochten, koppelstukjes, leidingwerk zelf etc. en stel dat je daarmee nog 30% van de opvoerhoogte verliest (de bochten leveren 30% meer druk). Dan zit je op 13m opvoerhoogte en heb je een verlies van 65% (13/20*100).

Als je 65% verliest dan levert het pompje uiteindelijk nog maar 3,7 liter.

Reken nu nog is uit hoeveel stroom een m3 kost :)

Hoeveel panelen kan je daarmee besproeien? Hoeveel panelen moet je besproeien en hoeveel van deze pompjes moet je dan neerzetten? Hoeveel stroom kost het dan om je panelen, op deze manier, te koelen?

[ Voor 6% gewijzigd door Freemann op 05-04-2012 15:29 ]

• NovapaX
Het leek me daarom ook al geen goed idee bij kleine installaties, dat het vooral veel werk zou kosten en maar weinig op zou leveren.
Bovendien kan ik het niet berekenen, zoiets probeer ik gewoon uit als ik het echt wil weten... (of ik laat het door jou berekenen ;) )

Sparql TV wiki

• Freemann
  • Niet online

Freemann

NovapaX schreef op donderdag 05 april 2012 @ 15:34:
Het leek me daarom ook al geen goed idee bij kleine installaties.
En dat het vooral veel werk zou kosten en maar weinig op zou leveren.
Bovendien kan ik het niet berekenen, zoiets probeer ik gewoon uit als ik het echt wil weten... (of ik laat het door jou berekenen ;) )
;) Lang leven mijn vijvert (, mijn hobby en mijn visje O+ ) :D :$

• migjes
bszz schreef op donderdag 05 april 2012 @ 15:28:
[...]
Laat ik het anders formulieren: Wie zegt dat de PV cellen in deze constructie echt opgewarmd worden door de collectoren?
dat zou niet hoeven te gebeuren.
dat zegt denk ik ook niemand.

maar wat is het effect van de warmwater collector als die niet warm word?
dan is die erg nutteloos om een boiler mee te vullen.

het is het 1 of de ander.
(of een nog veel ingewikkelder systeem.
wat niet geschikt is voor een huis maar mischien wel een groot kantoor met kwo)

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 05 april 2012 @ 16:07:
het is het 1 of de ander.
(of een nog veel ingewikkelder systeem.
wat niet geschikt is voor een huis maar mischien wel een groot kantoor met kwo)
Ben je bang voor een beetje vermogensverlies? Dan gooi je niet HET voordeel van je panelen het raam uit.
0 bewegende delen en daardoor zeer betrouwbaar.

Neem dan een paneel met een zeer lage temp coefficient. Ik vind deze wel leuk: Virtus paneel
@ Pmax : -0,39%/C. Het effect kun je ook zien door het NOCT vermogen te vergelijken
Yingli Panda 260: 188,8W (-0,45%/C)
Renesola Virtus 260: 193W

Dit is alleen voor de vergelijking. Zover ik weet is alleen de Virtus 250 verkrijgbaar momenteel.
Op de site van PolderPV staat er het een en ander over deze en vergelijkbare technieken toegepast bij dit paneel.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2012 16:30 . Reden: polder PV verwijzing ]

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 16:22:
Ben je bang voor een beetje vermogensverlies? Dan gooi je niet HET voordeel van je panelen het raam uit.
0 bewegende delen en daardoor zeer betrouwbaar.

Dit is alleen voor de vergelijking. Zover ik weet is alleen de Virtus 250 verkrijgbaar momenteel.
Op de site van PolderPV staat er het een en ander over deze en vergelijkbare technieken toegepast bij dit paneel.
ha Neanderthaler71
het ging om deze variant.
www.zenrenewables.be/file...eet%20ZEN%20PV%20Twin.pdf

denk jij dat daar iets mee kan?

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:59

apt

Je kunt het natuurlijk ook zo zien: dat twin systeem is een PV paneel met ingebouwde koeling. De opgenomen warmte wordt afgevoerd door het systeem en nog nuttig gebruikt. Waarom nemen jullie aan dat het systeem warmer wordt dan een PV paneel en niet koeler?

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 05 april 2012 @ 16:37:
[...]

ha Neanderthaler71
het ging om deze variant.
www.zenrenewables.be/file...eet%20ZEN%20PV%20Twin.pdf

denk jij dat daar iets mee kan?
Op een gelijke oppervlakte leg je 660+ wp normale panelen.... Zonde van de vaak toch al beperkte dakruimte.
Als het zou bijdragen aan optimale benutting van je dakruimte zou ik zeggen geweldig!

Daar lijkt het niet op. Wellicht nog ingewikkelder maken met een WP erachter?
Idee...http://www.consolar.de/produkte/solarheizung_solaera/einsatzgebiete_und_funktionsweise.html

Wel even 30.000 euro meenemen. WP met zonnecollectoren gecombineerd, nog zonder PV

Verwijderd

apt schreef op donderdag 05 april 2012 @ 17:15:
Je kunt het natuurlijk ook zo zien: dat twin systeem is een PV paneel met ingebouwde koeling. De opgenomen warmte wordt afgevoerd door het systeem en nog nuttig gebruikt. Waarom nemen jullie aan dat het systeem warmer wordt dan een PV paneel en niet koeler?
Omdat men denkt vanuit de noodzakelijke warmte voor de boiler.
Bij een koeling heb je een WP nodig om de temperatuur in de boiler op te voeren naar het gewenste niveau.

Je moet de warmte wel kunnen gebruiken op een 1 of andere manier.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2012 17:18 ]

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:59

apt

Ok, maar dat gaat toch prima? Koel middel naar PV-paneel: koelt paneel af en neemt warmte op, gaat naar binnen naar een compressor om warmte af te geven. Of werkt het systeem niet met een WP? Hoe werkt het dan met een warmte wisselaar ofzo? Dan kan ik me voorstellen dat het minder afkoelt.

Maar ik zie nog niet in waarom een paneel waarvan warmte onttrokken wordt nu warmer zou moeten worden dan een paneel waaraan die warmte niet onttrokken wordt. Of is er misschien een isoleerende constructie omheen?

Nou ja, ik denk dat ik toch liever gescheiden systemen zou hebben. Voor als er iets kapot gaat zeg maar...

• zonnigtype

zonnigtype

Bartjuh schreef op donderdag 05 april 2012 @ 10:46:
[...]

Ik kan nergens iets vinden over noemenswaardige problemen met Enphase (die er al >1 miljoen hebben verkocht in de VS), dus ik heb er wel vertrouwen in.

Tijd zal het uitmaken, ik maak iig de gok met Enecsys ;)
Hé, gaan we katten?!

Die OK4tjes doen het best voor wat toen beschikbaar was. Anders zat ik jullie niet regelmatig te spammen...

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/maandopbrengsten_PPV_2012.gif
Very OK4-style, eleven years long...

Nu we toch (weer) aan PeeVau bezig zijn, kan deze er ook nog wel ff bij toch?

http://www.polderpv.nl/ni...SDE_subsidiebedragen_2011

Definitieve subsidiebedragen SDE in 2011 bekend. PPV werkte de hele zooi weer uit, maakte weer wat grafiekjes, en deed er gratis voor de SDE 2008 diehards een "representatief verdienmodelletje tot en met 2011" bij voor een gemaximeerd 3,5 kWp systeempje.

Voor niets gaat niet alleen de zon op, maar schijnt ook zonnigtiep over haar volgers... >:)

zonnigtiepje hoort wel of en waar hij fouten heeft gemaakt (garantie tot de deur...) :>

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Bartjuh
  • Niet online
zonnigtype schreef op donderdag 05 april 2012 @ 18:22:
[...]
Hé, gaan we katten?!

Die OK4tjes doen het best voor wat toen beschikbaar was. Anders zat ik jullie niet regelmatig te spammen...

[afbeelding]
Very OK4-style, eleven years long...
Nou, als een OK4 (cq 386) geen problemen heeft, voor 11 jaar lang, dan heb ik heb wel vertrouwen in de huidige micro-omvormers ;)

En ook SMA is bezig met micro-omvormers op basis van thin-film capacitors, en SMA wordt toch wel gezien als 'het summum' van de omvormer-merken. Zij hebben een naam te verdedigen, en als zij er vertrouwen in hebben...

• migjes
apt schreef op donderdag 05 april 2012 @ 17:43:
Ok, maar dat gaat toch prima? Koel middel naar PV-paneel: koelt paneel af en neemt warmte op, gaat naar binnen naar een compressor om warmte af te geven. Of werkt het systeem niet met een WP? Hoe werkt het dan met een warmte wisselaar ofzo? Dan kan ik me voorstellen dat het minder afkoelt.

Maar ik zie nog niet in waarom een paneel waarvan warmte onttrokken wordt nu warmer zou moeten worden dan een paneel waaraan die warmte niet onttrokken wordt. Of is er misschien een isoleerende constructie omheen?

Nou ja, ik denk dat ik toch liever gescheiden systemen zou hebben. Voor als er iets kapot gaat zeg maar...
hij word niet warmer van het onttrekken van warmte.
dat is heel goed als dat gebeurd.

maar als je een boiler zou gebruiken begind hij pas te koelen op het moment dat het boiler water kouder is als de panelen. in de zomer is een boiler al gouw warmer als 60 graden.(of je maakt de boiler heel groot maar dan heb je water van een te lage temperatuur wat ook niet zo interessant is.)

warmte pomp.
dan is het wel de vraag of de warmte pomp niet meteen alle opgewekte stroom meteen verstookt.
dan had je net zo goed een gewone collector op kunnen hangen, want die heeft geen stroom nodig.
(het begind een rendements-vraagstuk te worden)
dus een stuk of 4/5 van die jongens naast elkaar op een sma2100 of zo iets, met een 2kW verbruikend warmte pompje of zo iets.
(en waar laten we dan de warmte)

• zonnigtype

zonnigtype

Bartjuh schreef op donderdag 05 april 2012 @ 18:33:
[...]

Nou, als een OK4 (cq 386) geen problemen heeft, voor 11 jaar lang, dan heb ik heb wel vertrouwen in de huidige micro-omvormers ;)

En ook SMA is bezig met micro-omvormers op basis van thin-film capacitors, en SMA wordt toch wel gezien als 'het summum' van de omvormer-merken. Zij hebben een naam te verdedigen, en als zij er vertrouwen in hebben...
Ja, tuurlijk gaat SMA ook van bil met de micro's (zou nazomer worden).

Maar ja, d'r heeft dan ook een bekend iemand daar gewerkt (is waarschijnlijk nog bezig). Deze iemand:

http://www.polderpv.nl/ni...11_SMA_small_is_beautiful

Bekend gezicht? Yups. Uitvinder van die vermaledijde OK4... :+

http://www.polderpv.nl/SMA_AC_module_concept.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Nieuw_SMA_kindje.jpg

Verwijderd

temperatuur immuniteit word allang verkocht,
zo zijn kingsun panelen dat extreem ernstig, terwijl het niet in het boekje staat,
ik heb het gemeten en het is zo, op alle 20 die ik heb over 3 jaar.
verder zijn de flashwaardes ook hoog. leg ze aan de kusten je lacht je rot.
het windje aan de kust is gratis ook, en koelt lekker.
sommige veronderstellingen hebben nogal een averechts effect op de waarheid in dit forum.
jammer zeg. gelukkig ben ik er lekker stekeblind voor.

/hoge flash waarde compenseert temperatuur

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2012 18:53 ]

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

@Zonnigtype
Doeburg al op de lijst staan? :7
http://www.gelderlander.n...e-inkoop-zonnepanelen.ece

edit:
Ook in de Veenkoloniën staat er een inkoopaktie op stapel.
http://www.dvhn.nl/nieuws...Emmen-aan-de-zonnepanelen

mompelde mompelde die appeltaart komt steeds verder buiten bereik

[ Voor 45% gewijzigd door SpeksteenWP op 05-04-2012 23:00 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Pagina: 1 ... 34 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.