Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Het is wel pijnlijk duidelijk dat je betere isolatie dan de buren hebt, hèJeroenH schreef op zondag 29 januari 2012 @ 21:58:
[...]
Nou, zo:
[afbeelding]
De sneeuw van de onderste zes panelen ligt in de dakgoot en de twee bovenste houden de sneeuw nog even vast.
Dit was in januari 2010.
Dat was gunstig, volle bak 22 cent per kwh terug
Die nemen dus geen nieuwe klanten meer aan met zonnepanelen
Kom maar weer op met die complot theorie
Het eerste jaar was ik nog druk in de weer om die sneeuw te verwijderen...Speksteenkachel schreef op zondag 29 januari 2012 @ 20:54:
Als betrekkelijk newbee zit ik sinds vanavond met een laag sneeuw opgescheept![]()
Wat is jullie ervaring daarmee, is de kans groot dat dit nog een keer gaat smelten door de warmte van de panelen?
Nu heb ik dusdanig veel overschot dat het de moeite niet meer is.
Ook beter voor het dak om het met rust te laten
[ Voor 56% gewijzigd door Woodski op 30-01-2012 10:06 ]
Nee, bedankt voor de tip! Sommige van de apparaten zijn wel specifiek voor GB, maar er staat zeker nuttige informatie voor mij op die site.
De isolatie van onze zolder is matig tot aardig, maar wij stoken er niet. Sinds ik een luik in het trapgat gemaakt heb blijft sneeuw inderdaad langer op ons dak liggen dan bij de burenmux schreef op maandag 30 januari 2012 @ 09:46:
Het is wel pijnlijk duidelijk dat je betere isolatie dan de buren hebt, hè
[ Voor 34% gewijzigd door JeroenH op 30-01-2012 09:50 ]
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter
Ik denk van wel, je verplaatst de warme lucht die er tussen zit naar elders. Met andere woorden de warmteafgifte wordt groter._JGC_ schreef op maandag 30 januari 2012 @ 09:56:
Wat betreft die radiatorventilators: heeft zoiets ook serieus zin als je een radiator hebt van 3 meter lang bestaande uit 2 platen met 5cm afstand en daartussenin convectieribben? Aan de andere kant van de woonkamer zitten die ribben er niet eens tussen en zijn het gewoon 2 platen met 5cm afstand.
Ik heb een type 31 ( 3 platen dik met enkelzijdig convectie ribben ) aan de achterkant. Voor die paar euro kan ik daar wel een DBE achtig geval voor in elkaar prutsen
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Al een reactie gehad van Marktplaats?mkleinman schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:05:
[...]
Ik denk van wel, je verplaatst de warme lucht die er tussen zit naar elders. Met andere woorden de warmteafgifte wordt groter.
Ik heb een type 31 ( 3 platen dik met enkelzijdig convectie ribben ) aan de achterkant. Voor die paar euro kan ik daar wel een DBE achtig geval voor in elkaar prutsen
A'dam PVOutput
Nee nog niet. even afwachten nog.
Hij blijft wel altijd draaien:mkleinman schreef op maandag 30 januari 2012 @ 09:41:
Deze fan lijkt me interessant om een radiatorbooster mee te maken: http://www.arctic.ac/en/p...s/76/arctic-f-pro-tc.html . Hier zit namelijk een temperatuursensor in. Enige wat hiervoor dus nog gemaakt moet worden is een 12V voeding en een frame om alles aan te monteren.
Heeft iemand enig idee om de hoeveel cm ik een fan zou moeten plaatsen bij een radiator van 300cm in breedte?
When the temperature is below 32°C, the fan spins slowly and silently.
Die info had ik nog niet gevonden. Waar heb je die gevonden?
Als je onderstaand artikel leest (en eerlijk: ik heb geen idee of het allemaal waar is)...Is er een alternatief voor neodymium in windmolens? Geen idee hoe we China zo ver krijgen om dat spul op een iets vriendelijker manier te winnen.
http://www.fibronot.nl/nieuwsartikel356-2011.php
Anoniem: 426307
Met het Thorium dat daar weggegooid wordt kan je jaarlijks 40% van de wereldbevolking met energie van voorzien....hansdegit schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:26:
Hè, gatver..En ik heb vorig jaar nog wat neodymium besteld voor op mijn fiets.
Als je onderstaand artikel leest (en eerlijk: ik heb geen idee of het allemaal waar is)...Is er een alternatief voor neodymium in windmolens? Geen idee hoe we China zo ver krijgen om dat spul op een iets vriendelijker manier te winnen.
Is misschien een beetje een eenzijdig artikel, omdat neodymium voor praktisch elke grote generator wordt gebruikt. Dus ook voor die van de kerncentrale, kolencentrale, gascentrale, elektrische auto's, en waarschijnlijk ook startmotoren voor gewone auto's. En worden ze niet ook gebruikt in de magneten voor de actuator van harde schijven?hansdegit schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:26:
Hè, gatver..En ik heb vorig jaar nog wat neodymium besteld voor op mijn fiets.
Er zijn genoeg alternatieven, echter, minder ideaal qua performance.
Anoniem: 396927
In ieder geval duidelijk qua specs en dergelijke. Alleen zelf-installatie is niet mogelijk, dat is wel jammer. Denk dat het wel een succes kan worden.
Overigens geniale marketing om het journaal te halen. Elke andere branche zou beschuldigd worden met ' WC-eend onderzoek!!11!) maar in de PV business kan het blijkbaar.
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 396927 op 30-01-2012 10:36 ]
Je kan wel zeggen dat Thorium de oplossing is, maar waarom zien we dan niet een proefreactor die het concept bewijst, en een regering die het aandurft omdat het veilig genoeg is?Anoniem: 426307 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:28:
[...]
Met het Thorium dat daar weggegooid wordt kan je jaarlijks 40% van de wereldbevolking met energie van voorzien....
Met dit soort zaken; eerst zien, dan geloven.
Geef me geld en ik bouw er een in men tuin? Het is niet DE oplossing, het is een tussenoplossing die enkel mag gebruikt worden voor piekperiodes.Bartjuh schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:35:
[...]
Je kan wel zeggen dat Thorium de oplossing is, maar waarom zien we dan niet een proefreactor die het concept bewijst, en een regering die het aandurft omdat het veilig genoeg is?
Met dit soort zaken; eerst zien, dan geloven.
Als jij nu de enige was die er last van zou hebben als het mis ging...Anoniem: 426307 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:39:
[...]
Geef me geld en ik bouw er een in men tuin? Het is niet DE oplossing, het is een tussenoplossing die enkel mag gebruikt worden voor piekperiodes.
Nee, dit soort centrales kan je het best eerst ver van de bewoonde wereld uitproberen in gebieden met zeer lage bevolkingsdichtheid. (dus niet Nederland).
Bovendien zijn kerncentrales baseload centrales, dus die kan je juist niet voor piekperiodes gebruiken.
Ik ben overigens niet per definitie tegen kernenergie, maar wel kritisch.
ik vind dit soort clubjes eigenlijk altijd eng.Anoniem: 396927 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:34:
[...]
In ieder geval duidelijk qua specs en dergelijke. Alleen zelf-installatie is niet mogelijk, dat is wel jammer. Denk dat het wel een succes kan worden.
Overigens geniale marketing om het journaal te halen. Elke andere branche zou beschuldigd worden met ' WC-eend onderzoek!!11!) maar in de PV business kan het blijkbaar.
ik denk wel dat de prijs wat hoog is
en een verzekering van 89,25 per jaar?
een kWh prijs van 25ct?
een monteur die langs komt voor te kijken naar de meer prijs?
maar ik moet ze wel geven dat ze netjes de spec's van de hele set geven.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
De huidige kerncentrales zijn inderdaad baseload centrales, maar dat komt omdat eenmaal gestart, de reactie moeilijk gestopt kan worden. Thorium is veel regelbaarder en omdat het niet gekoeld wordt met water is het ook veel sneller regelbaar. Nog steeds niet zo goed als een gascentrale, maar veel beter dan een kerncentrale.Bartjuh schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:44:
[...]
Als jij nu de enige was die er last van zou hebben als het mis ging...
Nee, dit soort centrales kan je het best eerst ver van de bewoonde wereld uitproberen in gebieden met zeer lage bevolkingsdichtheid. (dus niet Nederland).
Bovendien zijn kerncentrales baseload centrales, dus die kan je juist niet voor piekperiodes gebruiken.
Ik ben overigens niet per definitie tegen kernenergie, maar wel kritisch.
Ook wordt zo als alle brandstof opgebrand, in tegenstelling tot uranium waarbij het overgrote deel afval is. Een meltdown kan ook al niet....dus waar wachten we op?
En ik woon trouwens ver van de bewoonde wereld, in een straal van 3km maar 3 huizen, waarvan 2 van mijn familie. Het andere is een huis waar 9 turkse families samenwonen..
Staat gewoon op de pagina waar jij naar linktmkleinman schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:25:
Die info had ik nog niet gevonden. Waar heb je die gevonden?
@kernenergie:

ondanks dat we nog steeds een probleem hebben als iemand het ding opblaast vervallen alle overige tegenargumenten in mijn optiek ook. We gaan alle power extra hard nodig hebben de komende jaren, dus als dat dan toch moet zijn thorium gebaseerde systemen die inherent niet kunnen ontploffen of melt-downen (aanslagen daargelaten) een van de minder slechte alternatieven. ik heb geen links van de nieuwste designs voor handen, maar de theorie is goed. nu de praktijk nog.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Anoniem: 334569
Net materiaal, echter te duur. Alles boven de 2 euro materiaal kun je laten liggen.
Vorig jaar oktober zat ik al lager dan die prijzen.
Dat is altijd al het geval geweest met kernernergie helaas.Lardman schreef op maandag 30 januari 2012 @ 11:26:
maar de theorie is goed. nu de praktijk nog.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
In mijn optiek niet:Lardman schreef op maandag 30 januari 2012 @ 11:26:
@Thorium centrale:
ondanks dat we nog steeds een probleem hebben als iemand het ding opblaast vervallen alle overige tegenargumenten in mijn optiek ook.
* Grote, centrale opwekfaciliteiten. Ondemocratisch, en zoals we dat met 'gewone' kerncentrales zien komt e.e.a. pas van de grond met grootschalige subsidies.
* Door de traagheid werkt het écht duurzame bronnen tegen.
Jij zegt het. In de theorie (de berekening van de nucleaire industrie) hadden we in de afgelopen zes decennia geen kernongeval mogen verwachten. We weten de praktijk...maar de theorie is goed. nu de praktijk nog.
In theorie leven we in een prachtige wereld, maar in de praktijk heb je te maken met de menselijke stupiditeit en dat is sterker dan welke theorie dan ook.
Kan het te maken hebben met de ASN bank op de achtergrond, dat het panellen zijn van fabrieken die "netjes" werken?Anoniem: 334569 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 11:42:
[...]
Net materiaal, echter te duur. Alles boven de 2 euro materiaal kun je laten liggen.

Dit lijkt me fantastisch! Een speksteen houtkachel in je woonkamer geeft heerlijke stralingswarmte. De CV/boiler die er op aangesloten is verwarmd tegelijkertijd de rest van je huis en houdt een 100 liter douchewater warm. In combinatie met een goed geïsoleerd huis en een zonneboiler ben je hiermee qua warmte zelfvoorzienend (de periode van kachel stoken en dat de zonneboiler te weinig doet loopt gelijk op).
Mooi ook hieraan is dat hout een grondstof is die goed opgeslagen kan worden; in tegenstelling tot elektriciteit. Je kan het zo een paar jaar zonder problemen buiten laten liggen. En zo'n houtkachel met CV aansluiting haalt een erg hoog rendement, tot 80% van de energie wordt nuttig gebruikt. Daarnaast hebben deze kachels, mits goed gestookt met droog hout, weinig uitstoot.
http://hout-cvkachel.nl/h...c_fire_thermo_sentimo.php
Je bedoelt met COP de energie die de wtw verbruikt in verhouding tot de gewonnen warmte?BarryH schreef op zondag 29 januari 2012 @ 16:58:
ik wil wellicht mijn mechanische afzuiging vervangen door een WTW variant, waarbij ik de binnenkomende, opgewarmde lucht dan gebruik om de zolderkamers (Waar mn dochter huiswerk moet gaan maken) van warme lucht te voorzien.
Weet iemand de COP van dit soort apparatuur?
bedankt
Barry
Ik weet dat in de EPC van een paar jaar geleden WTW of mechanische afzuiging met natuurlijke toevoer ongeveer gelijkwaardig gewaardeerd werden, vanwege het energieverbruik van de extra ventilatie. Klopt dat?
De lucht wtw van m'n ouders verbruikt ongeveer 35 watt (laagste, 95% van de tijd-stand). Wat doet een mechanische afzuiging? Volgens mij worden alle passiefhuizen standaard uitgerust met een WTW, mech. toevoer is geen optie. Dat zou trouwens prima te verklaren zijn vanwege de tocht.
[ Voor 3% gewijzigd door SpiceWorm op 30-01-2012 12:15 ]

Ons jaarverbruik is ongeveer 1600kWh totaal. (750 hoog, 850 laag)
We hebben nog een ouderwetse draaischijfmeter hangen.
Ik wilde het eigenlijk zelf aanleggen/installeren, maar ben dan eigenlijk beperkt tot een Soladin 600 installatie...
Hoewel ik absoluut niet te beroerd ben om mijn meterkast aan te passen, is het voor een grotere installatie toch misschien slimmer om het aan te laten leggen.... en niet eens veel duurder.
Is een dergelijke installatie een beetje verhuisbaar of waardeverhogend? Want ik denk niet dat we de installatie al terugverdiend hebben als we een keer verhuizen.
Iemand nog tips... waar moet ik op letten?
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Overleg met je buren of ze niet ook een dakopbouw plannen, zoals een paar huizen verderop.NovapaX schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:18:
Ik zit er zelf ook over na te denken om mijn plat-dak-oppervlak (5m breed, 10m lang) in te zetten voor het opwekken van energie en/of warm-water.
[afbeelding]
Iemand nog tips... waar moet ik op letten?
A'dam PVOutput
dat lijk mij ook fantastisch.SpiceWorm schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:02:
Speksteenkachel heeft een CV aansluiting![]()
[afbeelding]
Dit lijkt me fantastisch! Een speksteen houtkachel in je woonkamer geeft heerlijke stralingswarmte. De CV/boiler die er op aangesloten is verwarmd tegelijkertijd de rest van je huis en houdt een 100 liter douchewater warm. In combinatie met een goed geïsoleerd huis en een zonneboiler ben je hiermee qua warmte zelfvoorzienend (de periode van kachel stoken en dat de zonneboiler te weinig doet loopt gelijk op).
Mooi ook hieraan is dat hout een grondstof is die goed opgeslagen kan worden; in tegenstelling tot elektriciteit. Je kan het zo een paar jaar zonder problemen buiten laten liggen. En zo'n houtkachel met CV aansluiting haalt een erg hoog rendement, tot 80% van de energie wordt nuttig gebruikt. Daarnaast hebben deze kachels, mits goed gestookt met droog hout, weinig uitstoot.
http://hout-cvkachel.nl/h...c_fire_thermo_sentimo.php
allen in een goed geisoleert huis lijkt het mij erg lastig om een houtkachel te installeren die ook voor het douche water zorgt.
100 liter is een beetje weinig lijkt mij.
ik denk dat je eerder moet gaan voor een 1000 liter.
gecombineerd met een tuin en wat knot wilgen voor het hout.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Inclusief installatie?Anoniem: 334569 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 11:42:
[...]
Dat dak is er zo op het eerste gezicht perfect geschikt voor!NovapaX schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:18:
Ik zit er zelf ook over na te denken om mijn plat-dak-oppervlak (5m breed, 10m lang) in te zetten voor het opwekken van energie en/of warm-water.
[afbeelding]
Daar is niet nog iets vanaf te snoepen?Ons jaarverbruik is ongeveer 1600kWh totaal. (750 hoog, 850 laag)
Gunstig!We hebben nog een ouderwetse draaischijfmeter hangen.
Ook grotere installaties kun je prima zelf aanleggen, het enige is dat je dan een extra groep moet plaatsen en een leiding naar de omvormer moet trekken. Afhankelijk van hoe handig je bent en wat voor huis je hebt is dit zelf te doen of moet je het laten doen. Maar voor het aanleggen van de panelen en omvormer zelf maakt de grootte niet veel uit. Als je de installatie twee keer zo groot maakt moet je wel twee keer zoveel stoptegels (ballast) sjouwenIk wilde het eigenlijk zelf aanleggen/installeren, maar ben dan eigenlijk beperkt tot een Soladin 600 installatie...
Waardeverhogend zal moeten blijken, dat is denk ook een beetje afhankelijk van hoe de energieprijzen zich ontwikkelen, maar verhuisbaar zijn ze absoluut! Zeker een platdak-installatie trek je zo van het dak en zet je ergens anders neer. Ik heb onze platdak-installatie ook meeverhuisd.Is een dergelijke installatie een beetje verhuisbaar of waardeverhogend? Want ik denk niet dat we de installatie al terugverdiend hebben als we een keer verhuizen.
Vraag meerdere serieuze offertes aan, en kijk naar welke eigenschappen je belangrijk vindt in een leverancier. Als je de installatie dusdanig begroot dat je een jaarlijks overschot hebt, overleg dan vooraf met je energieleverancier hoe ze daarmee omgaan. Als je de keus hebt raad ik af om op een overschot te mikken, het beste is om rond een nulverbruik uit te komen.Iemand nog tips... waar moet ik op letten?
En het gebouw lijkt me redelijk hoog, zorg dat je er 100% zeker van bent (vraag het op schrift van je leverancier/installateur) dat er voldoende ballast geplaatst is. Als het zaakje van het dak waait ben je nog niet jarig.
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 30-01-2012 12:29 ]
Dat afsnoepen ben ik mee bezig. Ik denk dat mijn verbruik dit jaar ook weer wat lager uit gaat vallen.
Eerste is de MV-box (ca. 35 watt continu) vervangen door een gelijkstroomvariant (Itho ecofan 2, ca. 10 watt continu). Dat is al een besparing van zo'n 225 kWh per jaar.
Verder heb ik nog een aantal gloeilampen (3x 60w) die ik zsm ga vervangen. (een aantal spotjes staat niet meer dan 100 uur per jaar aan, de berging bijvoorbeeld. die ga ik niet vervangen voordat ze kapot zijn)
De grootste verbruiker die dan overblijft is denk ik mijn koel-vriescombinatie (volgens de handleiding zo'n 350 kWh per jaar), dat is een inbouw dus die vervang ik niet zomaar.
Edit: Die hoogte valt juist mee, het zijn slechts 2 bouwlagen. (1995, dus zo'n 6 meter hoog)
[ Voor 6% gewijzigd door NovapaX op 30-01-2012 12:36 ]
Sparql TV wiki
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
er hangen hiersplit airco units, die een COOL en FAN stand hebben, en een thermostaat die doorloopt tot 36 graden.
volgens mij kunnen die dingen dus alleen koelen en "waaieren", maar niet verwarmen.
is zoiets dan makkelijk om te bouwen? of moet je dan alles vervangen?
is naast de prijs ook het feit dat Multikristallijne (poly?) inplaats van Monokristallijne panelen worden gebruikt een killer-nadeel, of is dat te ongenuanceerd? Wat ik heb gelezen is dat de piekopbrengs tvan monokristallijn beter zou zijn.
Kortom: is het paneeltype een argument om dit niet te doen.
Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)
Deze kachels kunnen prima op een kleine (zonne-) boiler aangesloten worden, wanneer de boiler heet is stopt de CV ondersteuning simpelweg. 100 liter warm water is wellicht wat weinig, maar daar kun je toch nog steeds 33 onder minuten douchen. Laat het 150 of 200 liter zijn.migjes schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:22:
dat lijk mij ook fantastisch.
allen in een goed geisoleert huis lijkt het mij erg lastig om een houtkachel te installeren die ook voor het douche water zorgt.
100 liter is een beetje weinig lijkt mij.
ik denk dat je eerder moet gaan voor een 1000 liter.
gecombineerd met een tuin en wat knot wilgen voor het hout.
Als je dan je CV ook op je zonneboiler aansluit (met het systeem wat ik eerder had voorgesteld hier en hier) ben je klaar met je 100% duurzame verwarming en kan je gasaansluiting de deur uit. Een m3 hout levert ongeveer 130 m3 gas equivalent op.
Verschil wat ik invoer in EPC (woning Ag 120m2):SpiceWorm schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:13:
[...]
Je bedoelt met COP de energie die de wtw verbruikt in verhouding tot de gewonnen warmte?
Ik weet dat in de EPC van een paar jaar geleden WTW of mechanische afzuiging met natuurlijke toevoer ongeveer gelijkwaardig gewaardeerd werden, vanwege het energieverbruik van de extra ventilatie. Klopt dat?
De lucht wtw van m'n ouders verbruikt ongeveer 35 watt (laagste, 95% van de tijd-stand). Wat doet een mechanische afzuiging? Volgens mij worden alle passiefhuizen standaard uitgerust met een WTW, mech. toevoer is geen optie. Dat zou trouwens prima te verklaren zijn vanwege de tocht.
Standaard mechanische afvoer, natuurlijk toe = 8,6W
WTW = 16,5W *2 = 33W
Dat zijn de vermogens van de ventilatoren.
Ik begrijp alleen niet echt hoe je wilt toevoeren op de slaapkamer van de kinderen. Hoe ga je dat met de balans doen?

Een ventilator die draait op stroom gemaakt door een peltier-element op kachel warmte!
YouTube: Caframo EcoFan Animation
Wat zou zo'n peltier element opleveren? 5 watt? Dan kun je de gehele achterkant volplakken met die dingen en dan heb je zo 100 watt elektrisch als je kachel brand! Dat is vet!
Ik heb ook wel eens met een huis, tuin en keuken peltier-element gespeeld; als je een tiental microwatt haalt, mag je blij zijn... Koeling van de koude kant is een uitdaging.
Een stirlingmotor op je kachel ziet er ook wel leuk uit:

(hier)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
-Een thoriumcentrale kan enorm veel kleiner zijn dan een kerncentrale en toch een vergelijkbaar vermogen halen.JeroenH schreef op maandag 30 januari 2012 @ 11:45:
[...]
In mijn optiek niet:
* Grote, centrale opwekfaciliteiten. Ondemocratisch, en zoals we dat met 'gewone' kerncentrales zien komt e.e.a. pas van de grond met grootschalige subsidies.
* Door de traagheid werkt het écht duurzame bronnen tegen.
-Alle windmolens in zee, of op land, zijn ook gezet met grootschalige subsidies. Alle 'traditionele' centrales zijn ook op een of andere manier wel gesubsidieerd. Die zwarte plankjes op je dak zijn ook met subsidies betaald....
-Wat noem je echt duurzame bronnen? Voor mij zijn daarbij wind, thermische zonne-energie, geothermische energie, getijdenenergie en waterkracht waarbij je niet zelf eerst alles omhooggepompt hebt.... In BE/NL ga je er daarmee niet komen, verre van, zelfs als we met hopen blijven kopen halen we het niet op die manier. En als je biofuel of elke andere verbrandingsactie duurzaam durft noemen kom ik die zwarte plankjes van je dak af schoffelen
In welke wereld is het beter, om mensen in de koude te laten sterven, dan om een nucleaire centrale ergens neer te poten waarbij een kleiner deel mensen een statistisch minieme kans lopen om hinder te ondervinden ervan. Een overdreven simplificatie, zeker wel, maar oh zo waar. Doordat bijna al het kapitaal bij een heel klein deel van de bevolking zit, en het meer en meer die beweging maakt, kunnen steeds meer mensen hun energie niet meer betalen. Ook beletten we door onze 'regels' van uitstootvermindering allerhande de ontwikkelingslanden om eenzelfde welvaart na te streven als wij nu hebben.[...]
Jij zegt het. In de theorie (de berekening van de nucleaire industrie) hadden we in de afgelopen zes decennia geen kernongeval mogen verwachten. We weten de praktijk...
In theorie leven we in een prachtige wereld, maar in de praktijk heb je te maken met de menselijke stupiditeit en dat is sterker dan welke theorie dan ook.
Ik heb liever dat onze armen een extra winter overleven, en we de ontwikkelingslanden een eerlijke kans geven. Als dat moet met, een minder gevaarlijke vorm van, kernenergie, dan leg ik mijn principes meteen opzij en ga ik voor die kernenergie.
En het wordt ook commercieel verkocht:SpiceWorm schreef op maandag 30 januari 2012 @ 13:17:
Uiteraard is dat idee al eerder bedacht
YouTube: 50 Watt Thermoelectric Wood Stove Generator
http://tegpower.com/pro7.htm
Oliegekoeld:
It can generate over 200 watts if the heat source is over 270C and the cooling water flow is 1500cm3/minute at 30C. Multiple units can be used to achieve higher outputs. Operating with hot water below the boiling point would yield approximately 20% to 25% of maximum rating of this TEG.
Oftewel onder 100c doet hij nog 40 tot 50 watt, daarvoor is hij wel wat duur, 1900 dollar.
Kun je deze unit succesvol op je kachel plaatsen, kan hij zomaar 6 uur per dag 200 watt produceren, 1,2 kWh / dag. Dat doet hij 100 dagen per jaar, oftewel 1200 kWh / jaar productie, voor 1900 dollar. In vergelijking met PV lang niet gek, plus dat deze unit produceert op het moment dat je PV net niets doet! 200 watt is een serieuze hoeveelheid, kan een huishouden wel op draaien.
30c koude kant is passief wel lastig te bereiken idd.
Ditto, hoewel ik het allerliefst grootschalig CSP in noord afrika met Europese controle zie, management en kapitaal van ons, werk voor daaro en kabels naar italie en spanje alla NorNed kabel, maar dan nog wat groter en dikker. Zonne-energie op grote schaal met buffering voor snachts en het opvangen van pieken en dalen. helemaal de bom wat mij betreft.Anoniem: 426307 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 13:27:
[...]
snip
Als dat moet met, een minder gevaarlijke vorm van, kernenergie, dan leg ik mijn principes meteen opzij en ga ik voor die kernenergie.
Mocht dat niet kunnen dan zijn de nadelen van een thorium centrale te prefereren over iedere huidige operationele nuke
@kachel stroomopwekking: COOL, eens zien wat ik nuttig uit mijn 3.5kw houtkacheltje kan halen, ik denk niet meer dan 50watt, maar des winters is alle stroom welkom
[ Voor 10% gewijzigd door Lardman op 30-01-2012 13:41 . Reden: Typo en sterling op kachel ]
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Vergeet de 300 dollar verzendkosten niet mee te rekenenSpiceWorm schreef op maandag 30 januari 2012 @ 13:36:
[...]
En het wordt ook commercieel verkocht:
http://tegpower.com/pro7.htm
Oliegekoeld:
It can generate over 200 watts if the heat source is over 270C and the cooling water flow is 1500cm3/minute at 30C. Multiple units can be used to achieve higher outputs. Operating with hot water below the boiling point would yield approximately 20% to 25% of maximum rating of this TEG.
Oftewel onder 100c doet hij nog 40 tot 50 watt, daarvoor is hij wel wat duur, 1900 dollar.
Kun je deze unit succesvol op je kachel plaatsen, kan hij zomaar 6 uur per dag 200 watt produceren, 1,2 kWh / dag. Dat doet hij 100 dagen per jaar, oftewel 1200 kWh / jaar productie, voor 1900 dollar. In vergelijking met PV lang niet gek, plus dat deze unit produceert op het moment dat je PV net niets doet! 200 watt is een serieuze hoeveelheid, kan een huishouden wel op draaien.
30c koude kant is passief wel lastig te bereiken idd.
volgens mij is de verdeler en de pomp goed. op welke stand staat de pomp? en op welke stand staat de pomp van de ketel?Gasschuif schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 22:29:
[...]
Als ik naar je pomp kijk, pompt hij het water omhoog. Dat is hiet niet de bedoeling, de zuigzijde moet boven, de pers onder. Dat zou ik es controleren, aan de zijkant van de pomp zit meestal een pijl, met daarop de flowrichting. Je moet de pomp dan 180 graden draaien, op z'n kop dus.
en hoe heet is de bovenste balk?
die hoort ( ivm de thermostaatknop) dus niet heter dan 45 graden te kunnen worden
gebeurt dit wel dan is er iets stuk, mits de aanvoer en retour niet per ongeluk zijn verwisseld.
is de bovenste balk 45 graden, dan is je flow vanuit de ketel hoger dan door je vloerverwarming. pompt de pomp eigenlijk uberhaupt wel dan ? als de pomp heet is zou die moeten pompen, en anders kun je het misschien met een energiemeter meten.
het is niet zo dat elke m3 die de pomp verpompt, ook richting je cv ketel gaat
dat is pertinent onwaar.
het zijn juist gescheiden circuits. alleen m3 water dat de verdeler in komt, door het pompdruk uit de ketel, gata via de retour weer naar de ketel.
Ik heb nagevraagd bij een aantal firma's in Duitsland over de Aptronic MicroinverterMars Warrior schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 15:23:
[...]
Klinkt wel allemaal geheimzinnig zo zeg![]()
Jammer dat de microinverters dan nog zo duur zijn: Een Enecsys 480 is nog steeds een €350. Wordt het samen met 2 van die panelen toch nog €850, dus €1,78 / Wp...nog zonder montage / rail / kabels / stekkers
Ik ben nogal gecharmeerd over dit merk omdat ze de inverters ook te loggen zijn en omdat ze direct omvormen naar wisselspanning. Dus geen extra omvormer nodig.
Tot nu toe heeft één firma gereageerd over de afname van 12 inverters
De firma Desonna
Ze hebben 3 type's
1. Model dat niet uit te lezen is: €192 per stuk
2. Model dat via de stroomkabels uit te lezen is: €210 per stuk
3. Model dat via RS485 uit te lezen is: €219 per stuk
Aptronic geeft aan dat ze zelf software geschreven hebben om ze uit te lezen.
Ik vermoed dat het protocol wel bij ze op te vragen is.
Ik ga ook nog eens prijzen opvragen voor de Tigo Energy Module Maximizer.
Er schijnt een vertegenwoordiger in Amsterdam te zitten.
www.mijnzon.info
Ik kan alleen info vinden van de veel nieuwere MVS-8, dat is ook een wisselstroommotor en die verbruikt 7 wat in de laagste stand. Dat lijkt me echter erg weinig voor een 20 jaar oud model.
Hoe kan ik het anders meten? Het ding heeft een perilex stekker... dus het is nogal lastig
Sparql TV wiki
Heeft het zin de sneeuw van een aantal panelen af te schuiven of kan ik dat juist beter niet doen?
Hoeveel vermogen voor de € 192 ? (kan ik niet vinden op hun siteMike70 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:03:
[...]
Ik heb nagevraagd bij een aantal firma's in Duitsland over de Aptronic Microinverter
Ik ben nogal gecharmeerd over dit merk omdat ze de inverters ook te loggen zijn en omdat ze direct omvormen naar wisselspanning. Dus geen extra omvormer nodig.
Tot nu toe heeft één firma gereageerd over de afname van 12 inverters
De firma Desonna
Ze hebben 3 type's
1. Model dat niet uit te lezen is: €192 per stuk
2. Model dat via de stroomkabels uit te lezen is: €210 per stuk
3. Model dat via RS485 uit te lezen is: €219 per stuk
Persoonlijk ben ik vooralsnog het meest gecharmeerd over de Enecsys 480W duo, echter hik ik tegen de prijs van 305 euro... (wie kan hem goedkoper vinden/aanbieden?).
[ Voor 9% gewijzigd door Bartjuh op 30-01-2012 14:40 ]
Hier het datablad. (360W Max.)Bartjuh schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:36:
[...]
Hoeveel vermogen voor de € 192 ? (kan ik niet vinden op hun site)Persoonlijk ben ik vooralsnog het meest gecharmeerd over de Enecsys 480W duo, echter hik ik tegen de prijs van 305 euro... (wie kan hem goedkoper vinden/aanbieden?).
www.mijnzon.info
Als ze ook kunnen vertellen hoe die dingen nu exact werken?Mike70 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:03:
[...]
Ik ga ook nog eens prijzen opvragen voor de Tigo Energy Module Maximizer.
Er schijnt een vertegenwoordiger in Amsterdam te zitten.
Ik had al wat vragen uitstaan over een opstelling van 2 panelen oost en 2 panelen west om die via Tigo's te kunnen koppelen aan één omzetter. Dit zou moeten werken, maar een bevestiging hiervan schijnt moeilijk te zijn. Ook zou je altijd de manager (rond de €500) nodig hebben om de maximizers hun werk te laten doen.
Dit als (veel duurder ben ik bang) alternatief van bijv. 2x Enecsys 480W microinverters...
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Mijn lippen, neus en ogen vinden het niet leuk...
als je het veilig kun doen zou je het kunnen doen.ricdijk schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:31:
Mijn zonnepanelen liggen onder de sneeuw (+/- 1 cm). Vanuit een dakraam kan ik de sneeuw wel van een aantal panelen afschuiven, maar ik kan lang niet bij alle (het zijn 19 panelen in 1 string).
Heeft het zin de sneeuw van een aantal panelen af te schuiven of kan ik dat juist beter niet doen?
maar de lage opbrengst van nu maakt geen enkele val partij goed.
voor die paar centen? niet al te moeilijk gaan doen.
JeroenH in "Duurzame Energie deel 19 (2012)"ricdijk schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:31:
Mijn zonnepanelen liggen onder de sneeuw (+/- 1 cm). Vanuit een dakraam kan ik de sneeuw wel van een aantal panelen afschuiven, maar ik kan lang niet bij alle (het zijn 19 panelen in 1 string).
Vogens het briefje dat bij mijn (vorige week door een Itho Eco Fan) vervangen MVS-7 zat:NovapaX schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:24:
Weet iemand toevallig wat een Rucon MVS-7 ventielatiebox in de laagste stand verbruikt?
MVS-7: 7/17/53 W
MVS-7/14: 20/20/90 W
Maar eerlijk gezegd heb ik zo mijn twijfels... hij staat bij ons bijna altijd in stand 1 en hij maakt toch een aardig geluid.... teveel voor slechts 7 watt heb ik het idee.
Ik zal anders eens een keer alle apparaten in huis uitschakelen en dan kijken hoe snel mijn draaischijf draait.
Daarmee zou ik toch ook een aardige indicatie moeten krijgen van het daadwerkelijke verbruik.
(Best leuk, 300toeren/kWh omrekenen naar watt....maar goed dat ik altijd al goed in wiskunde ben geweest.)
Sparql TV wiki
Kan je geen waterbakjes op de radiatoren zetten? Of zijn die er niet?JeroenH schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:06:
Offtopic, maar man wat is het droog op mijn werk:
[afbeelding]
Mijn lippen, neus en ogen vinden het niet leuk...
Pannetje water op een kookplaatje?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ze werken net als onze oude OK4 omvormers.Mars Warrior schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:52:
[...]
Als ze ook kunnen vertellen hoe die dingen nu exact werken?
Ik had al wat vragen uitstaan over een opstelling van 2 panelen oost en 2 panelen west om die via Tigo's te kunnen koppelen aan één omzetter. Dit zou moeten werken, maar een bevestiging hiervan schijnt moeilijk te zijn. Ook zou je altijd de manager (rond de €500) nodig hebben om de maximizers hun werk te laten doen.
Dit als (veel duurder ben ik bang) alternatief van bijv. 2x Enecsys 480W microinverters...
Gewoon Plug and Play.
DC in AC uit.
Voor 2 Panelen is het inderdaad de vraag of je zo'n investering wilt doen.
Maar ik heb er 12, das wel even wat anders.
Wat moeten de Tigo's kosten als ik zo brutaal mag zijn
[ Voor 11% gewijzigd door Mike70 op 30-01-2012 15:30 ]
www.mijnzon.info
Dit is erg slecht voor je. bacterien kunne perfect hun gang gaan zo.Schinnen-groen schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:25:
[...]
Kan je geen waterbakjes op de radiatoren zetten? Of zijn die er niet?
Pannetje water op een kookplaatje?
Beter gewoon ergens een bakje water neerzetten maar dat helpt ook niet echt.
Voor een aantal tientjes heb je een luchtbevochtiger
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Ach kom, als je gewoon met gezond verstand dat doet, is er niets aan de hand. Natuurlijk niet bakken met water weken laten staan zonder schoonmaken en verversen. Kleine bakjes die je regelmatig schoonmaakt en bijvult kan prima.Speedfightserv schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:30:
[...]
Dit is erg slecht voor je. bacterien kunne perfect hun gang gaan zo.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
www.mijnzon.info
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 30-01-2012 16:22 ]
Damn...migjes schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:21:
nee, heb bij het nieuws er maar een pilsje bij gepakt.
Zit nog op mijn werk en mag niet drinken onder werktijd.
Voor straks wel een goed idee.
www.mijnzon.info
Dit lijkt mij een logisch gevolg. Als de aanvrager zijn plannen uitstelt, heeft het weinig nut om die vergunningsaanvraag door te laten gaan.
Klopt, maar pas als er een bericht van de overheid komt dat het uitgesteld word geloof ik het meer.Anoniem: 396927 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:22:
[...]
Dit lijkt mij een logisch gevolg. Als de aanvrager zijn plannen uitstelt, heeft het weinig nut om die vergunningsaanvraag door te laten gaan.
Denkende aan addertjes of andere firma's die belangstelling hebben, onder het gras.
www.mijnzon.info
Let op!!Mike70 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:22:
[...]
Damn...
Zit nog op mijn werk en mag niet drinken onder werktijd.
Voor straks wel een goed idee.
Een nieuw virus doet van zich spreken. Het heet Worm Engaging & Reaction Killer (afgekort W.E.R.K) Je kan W.E.R.K. krijgen van je chef of van je collega's. Raak het niet aan! Het virus wist je priveleven. Op den duur heeft het virus je zodanig in de ban dat het al om 8 uur 's ochtends actief wordt (soms nog vroeger) en je er de hele dag door geplaagd wordt. Bij sommigen gaat het zelfs 's avonds niet over.
Als je in contact komt met W.E.R.K. zijn er 2 oplossingen. De eerste is Werk Isolerende & Joviale Neutralisator (afgekort WIJN). De tweede is "Betrouwbare Interactieve & Eliminerende Rebooter( afgekort BIER). Beide oplossingen zijn te krijgen in de supermarkt, gecombineerd met: Veel eten, rusten, leven of feesten (afgekort V.E.R.L.O.F).
Heb je geen vrienden meer? Dan heeft het W.E.R.K je al besmet!
Verder mooi dat borsele 2 niet door zal gaan, had niet anders verwacht. Blijft wel het feit dat we nog altijd teveel afhankelijk zijn van de verkeerde energie..
ik snap nog nooit waarom er in nederland niet veel meer geinvesteerd wordt in energie uit water? (zoals blue energy, energie uit golfslag / getijdenstroming)
We staan bekend als waterland nr 1..dus het zou toch een zeer goede oplossing zijn voor een deel van onze energievraag?
olie en gas was altijd goedkoper en ach, the planet be damnedflessuh schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:24:
nee, bij het werken aan de meterkast werd de hele groep er uit gegooid omdat een kabel blijkbaar los zat..
Verder mooi dat borsele 2 niet door zal gaan, had niet anders verwacht. Blijft wel het feit dat we nog altijd teveel afhankelijk zijn van de verkeerde energie..
ik snap nog nooit waarom er in nederland niet veel meer geinvesteerd wordt in energie uit water? (zoals blue energy, energie uit golfslag / getijdenstroming)
We staan bekend als waterland nr 1..dus het zou toch een zeer goede oplossing zijn voor een deel van onze energievraag?

het is altijd een kwestie van schaal en geld, maar vooral van geld.
Gun ieder mens zijn fouten toch?Lardman schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:27:
[...]
olie en gas was altijd goedkoper en ach, the planet be damned![]()
het is altijd een kwestie van schaal en geld, maar vooral van geld.
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Er is nog hoop.migjes schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:24:
[...]
Let op!!
Een nieuw virus doet van zich spreken. Het heet Worm Engaging & Reaction Killer (afgekort W.E.R.K) Je kan W.E.R.K. krijgen van je chef of van je collega's. Raak het niet aan! Het virus wist je priveleven. Op den duur heeft het virus je zodanig in de ban dat het al om 8 uur 's ochtends actief wordt (soms nog vroeger) en je er de hele dag door geplaagd wordt. Bij sommigen gaat het zelfs 's avonds niet over.
Als je in contact komt met W.E.R.K. zijn er 2 oplossingen. De eerste is Werk Isolerende & Joviale Neutralisator (afgekort WIJN). De tweede is "Betrouwbare Interactieve & Eliminerende Rebooter( afgekort BIER). Beide oplossingen zijn te krijgen in de supermarkt, gecombineerd met: Veel eten, rusten, leven of feesten (afgekort V.E.R.L.O.F).
Heb je geen vrienden meer? Dan heeft het W.E.R.K je al besmet!

www.mijnzon.info
Daar zijn we uiteraard blij mee, is er zomaar 42 miljoen over.
En dit is de opbrengst van vandaag, kan niet lager.

A'dam PVOutput
Misschien toch te veel bier gehad.
Als je quote, dan we de goede quote pakken.
Zie beneden.
[ Voor 88% gewijzigd door Mike70 op 30-01-2012 16:47 ]
www.mijnzon.info
Heb even een aantal vragen afgevuurd over de Tigo Energy Module Maximizer.Bartjuh schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:36:
[...]
Hoeveel vermogen voor de € 192 ? (kan ik niet vinden op hun site) Laat maar, al gevonden; 360W. Hmm, ik heb 240Wp panelen op ZO, 1 paneel is iets teveel ondergedimensioneerd, en 2 in serie is overgedimensioneerd en kan ook niet qua mppt voltage range.
Persoonlijk ben ik vooralsnog het meest gecharmeerd over de Enecsys 480W duo, echter hik ik tegen de prijs van 305 euro... (wie kan hem goedkoper vinden/aanbieden?).
Je kunt je eigen omvormer gebruiken als je die al hebt.
De software is 3 maanden gratis dan eenmalig een bedrag.
Prijzen heb ik niet gekregen... particulier hé.
Het product is nog zeer nieuw op de Nederlandse markt.
Hij moest eerst zelf contact opnemen met een installateur.
Ik zou via de installateur terug gebeld worden.
www.mijnzon.info
Als ik het had laten installeren zat ik ook lager dan het genoemde.
Ik zat op 2.16 installatie kan voor 0.23 per wp = 2.38
Ik had toen overigens dezelfde merken namelijk sma/yingli
Niet helemaal vergelijkbaar aangezien ik aangepaste dure verhogingen nodig had en duurdere hoog vermogende panelen. 240 panelen zijn goedkoper dan 260 panelen in dezelfde maat.
Ik vind het altijd jammer als een installatie onnodig niet financieel rendabel is.
De uitbreiding van mijn installatie kan ik al bijna ruiken.......(smells
ik dacht dat de geur meer iets was als 1710Wp.Anoniem: 334569 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 18:03:
[...]
Niet onsmakelijk toch.. Hij ruikt 950wp in de wind...
Voor sommige geluksvogels wel (vergeet wel eens een aliasmigjes schreef op maandag 30 januari 2012 @ 18:07:
[...]
ik dacht dat de geur meer iets was als 1710Wp.
Anoniem: 351376
Mijn Power One 3.0 heeft de heerlijke lucht ook al opgepikt (ook al vinden sommigen dat hij zijn neus moet ophalen voor slechts 2280Wp)Anoniem: 334569 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 18:25:
Voor sommige geluksvogels wel (vergeet wel eens een alias)
Anoniem: 439631
Ik weet wel een installateur die je prijzen kan geven van Tigo.Mike70 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:46:
[...]
Heb even een aantal vragen afgevuurd over de Tigo Energy Module Maximizer.
ik ben er wel degelijk in geïnteresseerd. Dus een naam is zeer welkom.Anoniem: 439631 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 19:28:
[...]
Ik weet wel een installateur die je prijzen kan geven van Tigo.
DM mag ook.
www.mijnzon.info
Volgens mij heb ik die optimizers wel gezien voor 50 euro het stuk of iets in die richting.Mike70 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:46:
[...]
Heb even een aantal vragen afgevuurd over de Tigo Energy Module Maximizer.
Voor mijn geval; gewone omvormer (SMA sunny boy 1200 bv.) + 6x tigo = 700 + 6*50 = 1000 euro. Dat is praktisch even duur als Enecsys; 3x305 + 200 (gateway) = 1115. 1440Wp installatie, 240Wp panelen heb ik al (niet geïnstalleerd dus).
[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 30-01-2012 19:42 ]
Oe oe! De volgende release van jSunnyreports ondersteunt ook Power One invertersAnoniem: 351376 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 18:48:
[...]
Mijn Power One 3.0 heeft de heerlijke lucht ook al opgepikt (ook al vinden sommigen dat hij zijn neus moet ophalen voor slechts 2280Wp)
Ach, jij hebt tenminste al een omvormerAnoniem: 351376 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 18:48:
[...]
Mijn Power One 3.0 heeft de heerlijke lucht ook al opgepikt (ook al vinden sommigen dat hij zijn neus moet ophalen voor slechts 2280Wp)
Goed nieuws, ga ik wel een keer mee spelenmkleinman schreef op maandag 30 januari 2012 @ 19:50:
[...]
Oe oe! De volgende release van jSunnyreports ondersteunt ook Power One inverters![]()
![]()
![]()
Ik moest net de max. temperatuur van de ketel omhoog schroeven, met 52 graden en deze temperaturen ging het opwarmen erg langzaam en leek het stoppen bij 18,5-19 gr. Nu op 58 is het al snel een stuk warmer. 's kijken hoe later deze week als het nog kouder wordt gaat doen.
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Geen eigen productie..hansdegit schreef op maandag 30 januari 2012 @ 20:36:
Heeft iemand ervaring met MAGE panelen (type powertec plus 260M)?
Wat trekt je aan in deze panelen? De flinke spanningen?
Het komt in ieder geval van ver, maar waar is niet helemaal duidelijk.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 30-01-2012 21:06 ]
Hier hetzelfde, kwam niet meer boven de 19 graden uit.WouterB schreef op maandag 30 januari 2012 @ 20:38:
Ik moest net de max. temperatuur van de ketel omhoog schroeven, met 52 graden en deze temperaturen ging het opwarmen erg langzaam en leek het stoppen bij 18,5-19 gr. Nu op 58 is het al snel een stuk warmer. 's kijken hoe later deze week als het nog kouder wordt gaat doen.
Instelling van 45 naar 55 verhoogd, hoop dat dit genoeg is zodat de ketel constant kan blijven moduleren.
De laatste tijd deed de ketel al veel pendelen (5 min bij, 10 min rondpompen, 2 min stoken enz).
Heeft iemand enig idee of pendelen goed is voor een ketel en voor het verbruik.
Radiatoren zijn hier allemaal nog standaard maar door extra isolatie heb ik geen hoge temperatuur nodig.
Hierdoor krijg je wel dat de ketel veel pendelt.
De bedoeling is om dit jaar vloerverwarming te nemen alleen laat de vloerisolatie nog een beetje te wensen over vanwege vochtproblemen(wat beter word).
[ Voor 8% gewijzigd door flippo765 op 30-01-2012 20:56 ]
Is inderdaad veel geld maar ik heb hier last van schaduw van een boom die schuin voor ons huis staat.Bartjuh schreef op maandag 30 januari 2012 @ 19:41:
[...]
Volgens mij heb ik die optimizers wel gezien voor 50 euro het stuk of iets in die richting.
Voor mijn geval; gewone omvormer (SMA sunny boy 1200 bv.) + 6x tigo = 700 + 6*50 = 1000 euro. Dat is praktisch even duur als Enecsys; 3x305 + 200 (gateway) = 1115. 1440Wp installatie, 240Wp panelen heb ik al (niet geïnstalleerd dus).
Voor mij betekend dit dus dat ik liever het systeem op halve kracht laat draaien dan bijna helemaal niet.
ik ga me er toch in verdiepen. En wil natuurlijk ook het liefst zelf loggen met mijn software.
12 Panelen is dan natuurlijk een uitdaging.
www.mijnzon.info
Zelfs zonder die "s" is het al hard ploeteren geblazen hier...TD-er schreef op zondag 29 januari 2012 @ 21:00:
Je moet tegenwoordig namelijk al bijna drs. zijn om de energierekening te snappen en in te zien wat je eraan kunt doen om het eindbedrag lager te krijgen.
... maar we komen d'r wel uit. Het "zin maken" om de zooi te controleren is de grootste barrière...
@Speksteen
Ervaringsgegevens en foto's "Sneeuw en zonnepanelen" al tijden op mijn site...
[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 30-01-2012 21:32 . Reden: White X-mas is already over ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Wat dat betreft denk ik eraan om een buitenvoeler aan de ketel te hangen en daarbij de ketel zijn max stooktemperatuur zelf te laten regelen. Als het dan een keer extreem koud wordt mag ie het dan voor die ene keer wel op 75 graden stoken.flippo765 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 20:53:
[...]
Hier hetzelfde, kwam niet meer boven de 19 graden uit.
Instelling van 45 naar 55 verhoogd, hoop dat dit genoeg is zodat de ketel constant kan blijven moduleren.
De laatste tijd deed de ketel al veel pendelen (5 min bij, 10 min rondpompen, 2 min stoken enz).
Heeft iemand enig idee of pendelen goed is voor een ketel en voor het verbruik.
Radiatoren zijn hier allemaal nog standaard maar door extra isolatie heb ik geen hoge temperatuur nodig.
Hierdoor krijg je wel dat de ketel veel pendelt.
De bedoeling is om dit jaar vloerverwarming te nemen alleen laat de vloerisolatie nog een beetje te wensen over vanwege vochtproblemen(wat beter word).
Overigens vandaag begonnen met de voorzetwand in de berging. Heb inmiddels de vloerbalk, een van de muurbalken en 2 balken in het midden staan. Ik moet alleen nog even een waterleiding verleggen, ik dreig nu een hele kraan in de muur weg te werken.
Wordt overigens wel mooi, meeste leidingen zijn straks gewoon weg, wordt gewoon een kale muur met tussen de balken 6cm PIR en erachter nog 4cm PIR. Die laatste plak ik gewoon aan de achterkant van de balken vast. De leidingen die nu over de buitenmuur lopen waren voorheen geisoleerd met leidingisolatie om bevriezing te voorkomen, ik heb er nu 3cm PIR-schuim tussengeklemd.
Ik zou zeggen altijd doen, als het kan dan zonder gevaar. Opbrengsten zijn natuurlijk nog niet veel in deze tijd van het jaar.ricdijk schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:31:
Zelf ben ik net het dak op geweest om 2 cm sneeuw te verwijderen aangezien we minstens 3 dagen stralende zon kunnen verwachten. Dan kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan. Ons plat dak op de 2e verdieping is goed bereikbaar via een laddertje plaatsen op het dakterras op de 1e verdieping (veiligheid gaat voor alles). Licht was er genoeg met al die lantaarnpalen en reflecterende sneeuw. De 6 paneeltjes van de buren heb ik in een moeite door ook schoon geveegd. Genoten van het uitzicht trouwens.
Ben toch heel benieuwd wat de opbrengst gaat worden de komende dagen
Ga ik eens rustig doorlezen.zonnigtype schreef op maandag 30 januari 2012 @ 21:22:
@Speksteen
Ervaringsgegevens en foto's "Sneeuw en zonnepanelen" al tijden op mijn site...
Vandaag een bewolkte dag dus de sneeuw ligt er nog steeds.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
vergelijken met een auris, dat ha ik inderdaad nog niet gedaan, maar in die vergelijking is een bezineauto net zo fout als diesel.. dus daarmee heb je geen argument om diesel zwart te maken.The Wizard schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 19:08:
[...]
Is ook niet zo gek, diesel bevat ongeveer 30% meer energie (en iets efficiënter door de hogere compressie), dan rijdt een diesel idd wel zuiniger. Daarom moet je altijd die factor meenemen wil je vergelijken met benzine.
Ik heb zelf een Auris hybride, en bij druk verkeer (file/langzaam rijdend) rij ik zuiniger dan bij 120 km/u, dus vervuilender bij file gaat niet altijd op, of het moet zijn dat je veel meer uitlaatgassen binnenkrijgt..
dan moet je eigenlijk zegen dat je alle autos moet verbieden.
en waarom je energiedichtheid van diesel mee moet tellen? dat moeten ze maar in de prijs verdisconteren, immers, ze verkopen energie. al moet je dan weer meenemen, dat het qua transport en andere zaken veel handiger en goedkoper is om de energie zo compactmogelijk te verpakken, en dus diesel in het voordeel is, en weer goedkoper zou moeten worden. n het verdisconteren van de dichtheid in de prijs van het spul, moet dan op basis van de prijs van het materiaal, en niet op basis van de prijs inclusief accijns etc. uiteraard...
Ik zit te denken over deze in de meterkast:
http://www.shmmetershop.c...h-RS485-Modbus-Comms.html
Het is de goedkoopste 3-fase meter met modbus die ik kon vinden. (komt nog wel een 3-fase stroom meet trafo van een paar tientjes bij.)
Omdat ik het actuele aan het net terug geleverde vermogen wil meten heb ik of een puls uitgang nodig met heel veel pulsen per kWh (maar de 1600 pulsen/kWh meters zijn er niet in 3-fase uitvoering) of iets waar ik digitaal het actuele verbruik op kan vragen, zoals bovenstaande meter.
Heeft er iemand ervaring met modbus? ik denk dat ik dat wel kan uitlezen, en kan dan ook meteen de stroom en spanning per fase loggen.
Het uiteindelijke plan is om warmtepomp, vriezer, koelkast, verwarmingselement tapwater, laders, etc. zo te schakelen dat m'n verbruik grafiek zo veel mogelijk dezelfde vorm krijgt als de opwek grafiek. Een deel van het jaar tenminste.
Mike70 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 16:24:
[...]
Klopt, maar pas als er een bericht van de overheid komt dat het uitgesteld word geloof ik het meer.
Denkende aan addertjes of andere firma's die belangstelling hebben, onder het gras.
Was getekend, drs. M.J.M. Verhagen.Gevolgen voor de vergunningprocedure
Delta en RWE hebben hun initiatieven om te komen tot een
Kernenergiewetvergunning niet formeel ingetrokken. De komende periode zal ik
met hen in gesprek gaan om te bezien welke stappen in de vergunningprocedure
zij nog willen zetten, en binnen welke termijn. De activiteiten die specifiek
verbonden zijn aan het initiatief van Delta respectievelijk RWE zal ik voorlopig
stilleggen. Dan gaat het bijvoorbeeld om het vooroverleg in het kader van de
totstandkoming van een ontvankelijke vergunningaanvraag op basis van de
Kernenergiewet. Ik zal bezien welke gevolgen dat heeft voor de middelen die
beschikbaar zijn voor kernenergie in de EL&I-begroting.
Ik ga door met de activiteiten die nodig zijn voor een robuust kader voor
kernenergie in Nederland. Zo zal ik met kracht doorgaan met het waar nodig upto-
date brengen van de veiligheidseisen, mede naar aanleiding van de lessen uit
Fukushima.
(Kamerbrief EL&I)
Keep counting your blessings, deze vos geeft zich niet zomaar gewonnen. Er is een kwart eeuw voor gelobby'd, dat gaan ze echt niet "zomaar" weggeven. Blijf alert...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Dit topic is gesloten.