Toon posts:

Duurzame Energie deel 19 (2012) Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste
Acties:
  • 123.635 views

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 11:19
Woodski schreef op zondag 29 januari 2012 @ 13:33:
Wat zijn nu de energieboeren die makkelijk salderen ?

Greenchoice zou tot 1000 kwh de volle bak terugbetalen
Alleen zie ik dat niet in de voorwaarden.

U kunt bij ons onbeperkt stroom terugleveren. Bij een netto teruglevering (meer opwekking dan verbruik op jaarbasis) krijgt u van ons voor het 'overschot' alleen het leveringstarief vergoed.

Waar krijg ik nog wel 22cent voor m'n 1000kwh overschot?
zover ik heb begrepen nergens meer..

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-05 08:35

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

Speksteenkachel schreef op zondag 29 januari 2012 @ 13:19:
@Eric-pvt
Vandaag ben jij de bofkont voor wat betreft het gat in de bewolking :)
http://wolken.buienradar.nl/nl
Hier in Groningen was het anders ook tot 13:00 uur lekker zonnig. Drie prima PV dagen achter elkaar en vanaf morgenmiddag nog veel meer zon! B-)
Anoniem: 357189 schreef op zondag 29 januari 2012 @ 12:00:
Laat die lui op Fok deze link dan maar lezen (ik kan helaas niet op Fok, lang verhaal)
http://forum.www.trosrada...b021b96973e16af262b687c01
Leuke post om heen te verwijzen! Die gaat in m'n bookmarks.

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

• Anoniem: 238103
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
deze bofkont ziet nu zijn cv retour stijgen en de gasketel naar 12% terugmoduleren, terwijl de meter teruggiert

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-05 16:33

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Anoniem: 238103 schreef op zondag 29 januari 2012 @ 14:27:
deze bofkont ziet nu zijn cv retour stijgen en de gasketel naar 12% terugmoduleren, terwijl de meter teruggiert
Lucky you!
Vannochtend het huis warm gestookt en daarna de temperatuur meter gereset aan de retourleidin bij de CV ketel. De retourtemperatuur is nog niet boven de 35c gekomen.

Volgens mij best netjes voor wat paneelradiatoren en één jaga convector :)

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:06
(jarig!)
Een tijd terug, volgens mij in het vorige deel, kon ik niet op de naam van een energiemonitoringssysteem komen. Het leek enigszins op plugwise, de site had alleen maar renderings van producten en het heette iets van xeed, xeel, ceel, of zoiets.... Natuurlijk heb ik het toen niet opgeschreven ( 8)7 ) en nu weet ik het niet meer. Weet iemand het nog?

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:21
JeroenH schreef op zondag 29 januari 2012 @ 14:36:
Een tijd terug, volgens mij in het vorige deel, kon ik niet op de naam van een energiemonitoringssysteem komen. Het leek enigszins op plugwise, de site had alleen maar renderings van producten en het heette iets van xeed, xeel, ceel, of zoiets.... Natuurlijk heb ik het toen niet opgeschreven ( 8)7 ) en nu weet ik het niet meer. Weet iemand het nog?
Qees, overigens nog steeds niet leverbaar :-(

A'dam ZonPHP PVOutput

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
hansdegit schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 14:56:
'k Ben nog eens even in de literatuur gedoken, bedrijfseconomie om precies te zijn.

De terugverdientijd is gerelateerd aan de netto contante waarde van de toekomstige besparingen.
In excel heb je daar een leuke functie voor: NPER. Die heeft 3 verplichte argumenten: rentevoet, besparing per periode en de totale investering. De besparing moet je negatief opvoeren.

Een voorbeeld: stel je nu voor dat je een investering van 7500 euro doet en je per jaar 600 euro bespaart. De rentevoet zetten we op 3%.

Op het eerste gezicht denk je aan een terugverdientijd van 12,5 jaar (want 7500 / 600 = 12,5)
Volgens de regels uit de bedrijfseconomie is die tvt stukje langer :
code:
1
NPER(3/100; -600; 7500)
is bijna 16 jaar.

De verklaring ligt in het feit dat we in dit forum nooit rekening houden met rente op rente.
Dat heet discounting om de net present value te berekenen. Omdat je geld uitgeeft dat ook had kunnen renderen of elders investeren (of je moet geld lenen om de aanschaf te doen en dat kost rente).

Echter, dit gold 5 jaar geleden, tegenwoordig zijn er economen die stellen dat de huidige reële rente zelfs negatief is. (rente minus inflatie). Kortom, door alle corruptie en hebzucht in de financiële wereld wordt het geld+rente op je bankrekening langzaam minder waard. Dan zal de TVT zelfs korter worden dan je berekende nominale 12 jaar. Het is dus alleen maar gunstiger om te investeren om je in te dekken tegen inflatie.

• JeroenH
(jarig!)
ericplan schreef op zondag 29 januari 2012 @ 14:38:
Qees, overigens nog steeds niet leverbaar :-(
Bedankt voor het supersnelle antwoord, en NU gaat hij direct mijn favorieten in.

Inderdaad jammer dat het nog steeds niet leverbaar is, maar eerlijk gezegd verwacht ik er na al die tijd ook niet veel meer van...

• JeroenH
(jarig!)
Ik werk aan een artikel over alle mogelijkheden om je energieverbruik te monitoren, met hun voor- en nadelen zoals prijs, gebruiksgemak, privacy, etc. Momenteel heb ik deze kunnen vinden:
  • Handmatig meterstanden opschrijven
  • Plugwise
  • Wattcher
  • Enymate
  • Zjools
  • Toon
  • Eco-eye
  • CurrentCost
  • Wattson
  • Qees
  • Losse E-verbruiksmeter
Heb ik methoden over het hoofd gezien?

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-02 09:27

flippo765

4170 Wp subsidieloos

JeroenH schreef op zondag 29 januari 2012 @ 15:23:

Zelfbouw met bv een arduino?

Aan de andere kant kan je er dan nog wel een honderdtal meetmethoden bij verzinnen.
Momenteel gebruik ik de eerste manier, alleen is dit een beetje arbeidsintensief en onnauwkeurig.

[Voor 33% gewijzigd door flippo765 op 29-01-2012 15:32]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:20
@JeroenH: The Owl.
- eur 70,-
- draadloos display met 2 jaar logging van E verbruik op dagbasis en laatste maand op minuutbasis
- uitleesbaar via USB

ik heb er 2, 1 op de groep van de omvormer en 1 op alle overige groepen.

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
ik wil wellicht mijn mechanische afzuiging vervangen door een WTW variant, waarbij ik de binnenkomende, opgewarmde lucht dan gebruik om de zolderkamers (Waar mn dochter huiswerk moet gaan maken) van warme lucht te voorzien.

Weet iemand de COP van dit soort apparatuur?
bedankt
Barry

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• mkleinman
  • Laatst online: 27-05 08:43

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Topicstarter
revolution-nl schreef op zondag 29 januari 2012 @ 12:48:
[...]

Tips:
Retourtemperatuur meter meten bij de ketel. Het mooiste is als deze zo laag mogelijk is zonder dat de ketel gaat pendelen. Bij het opwarmen van de woning is mijn aanvoer 60c de retour eindigt op +/- 45c. Bij het warmhouden van de kamer is de aanvoer 40-45c en de retour 30-35c.
Heb je een exacte bouwtekening en/van de electronica? Ik wil zoiets gaan maken voor mijn grote radiator in de woonkamer achter. Dat is een joekel van 3 meter lang die zijn warmte slecht kwijt kan. Ik vermoed dat ik met een aantal 8cm ventilatoren daar wel wat moois voor kan maken.

Moeten de ventilatoren strak naast elkaar? ( dus idioot veel fans? ) of is een ventilator om de 40cm voldoende?

[Voor 0% gewijzigd door mkleinman op 29-01-2012 17:53. Reden: typo fixed]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:15
Je zou Aeon Labs ook kunnen meenemen.
Inmiddels ook beperkt leverbaar in NL.

• ericplan
mkleinman schreef op zondag 29 januari 2012 @ 17:36:
[...]

Heb je een exacte bouwtekening en/van de electronica? Ik wil zoiets gaan maken voor mijn grote radiator in de woonkamer achter. Dat is een joekel van 3 meter lang die zijn warmte slecht kwijt kan. Ik vermoed dat ik met een aantal 8cm ventilatoren daar wel wat moois voor kan maken.

Moeten de ventilatoren strak naast elkaar? ( dus idioot veel fans? ) of is een ventilator om de 40cm voldoende?
Staat een 3 plaats radiator op marktplaats van 3 meter in Franeker.
http://m.marktplaats.nl/a...5eb58c81b&previousPage=lr

[Voor 13% gewijzigd door ericplan op 29-01-2012 18:17]

A'dam ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
ericplan schreef op zondag 29 januari 2012 @ 18:12:
[...]

Staat een 3 plaats radiator op marktplaats van 3 meter in Franeker.
http://m.marktplaats.nl/a...5eb58c81b&previousPage=lr
Thanks! meteen gemailed over de aansluitingen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:28

Gé Brander

MS SQL Server

NielsOo schreef op zondag 29 januari 2012 @ 18:04:
[...]

Je zou Aeon Labs ook kunnen meenemen.
Inmiddels ook beperkt leverbaar in NL.
Ziet er leuk uit, ik snap alleen niet waar je die klemmen nou moet plaatsen.
http://www.aeon-labs.com/site/products/view/4/
Ik heb een drie fasen aansluiting, werkt dat dan ook wel?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• BarryH
@c70070540:
de klemmen moeten over je fasedraden. voor drie fasen moet er een zender zijn met 3 sensoren (zie ook bij the owl)

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

c70070540 schreef op zondag 29 januari 2012 @ 19:40:
[...]

Ziet er leuk uit, ik snap alleen niet waar je die klemmen nou moet plaatsen.
http://www.aeon-labs.com/site/products/view/4/
Ik heb een drie fasen aansluiting, werkt dat dan ook wel?
Je meet door middel van magnetisme de stroom die door de kabel loopt.
De klem gaat om 1 fase (bij meerdere meet hij het resultaat, dus als je de nul erbij pakt zal je niks meten).
Het kan ook voor meerdere fasen, om elke fasedraad komt dat een magneetklem

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:28

Gé Brander

MS SQL Server

BarryH schreef op zondag 29 januari 2012 @ 19:50:
@c70070540:
de klemmen moeten over je fasedraden. voor drie fasen moet er een zender zijn met 3 sensoren (zie ook bij the owl)
Echter, bij mij, en ik hoop bij velen met mij, lopen die drie fase draden niet echt in het zicht. Is het een beetje weg te werken in bestaande kasten, en is dat toegestaan volgens de NEN richtlijnen?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• BarryH
@c70070540: ik heb ze door een elektricien in de meterkast laten plaatsen. volgens mij is het conform nen, maar dat weet ik niet zeker.
op de site van the owl staat dat ze gecertificeerd zijn voor de hele rataplan.

[Voor 22% gewijzigd door BarryH op 29-01-2012 20:25]

• JeroenH
(jarig!)
OK, iedereen bedankt voor de informatie, hier kan ik wat mee. Crowdsourcing in actie!
Ik wil deze route inderdaad noemen, maar natuurlijk hangen alle eigenschappen af van de uitvoering en het doel. Ik zal het daarom apart noemen.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 23:20
JeroenH schreef op zondag 29 januari 2012 @ 20:22:
OK, iedereen bedankt voor de informatie, hier kan ik wat mee. Crowdsourcing in actie!

[...]

Ik wil deze route inderdaad noemen, maar natuurlijk hangen alle eigenschappen af van de uitvoering en het doel. Ik zal het daarom apart noemen.
Als je toch zelf bezig gaat, is een Raspberry Pi mogelijk voordeliger, omdat die gelijk ook ethernet heeft en een surplus aan geheugen en draait op Linux.
Dat scheelt een hoop gedoe en is mogelijk nog goedkoper ook dan een arduino met ethernet.

En het verbruik (niet heel onbelangrijk) is heel netjes.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• JeroenH
(jarig!)
TD-er schreef op zondag 29 januari 2012 @ 20:28:
[...]

Als je toch zelf bezig gaat, is een Raspberry Pi mogelijk voordeliger, omdat die gelijk ook ethernet heeft en een surplus aan geheugen en draait op Linux.
Dat scheelt een hoop gedoe en is mogelijk nog goedkoper ook dan een arduino met ethernet.

En het verbruik (niet heel onbelangrijk) is heel netjes.
Ik wil me in het artikel vooral focussen op commercieel verkrijgbare producten, en zelfbouw eigenlijk alleen ter informatie noemen als mogelijkheid. Onder het grote publiek zal naar het eerste een veel grotere vraag bestaan dan naar het tweede. Anders gezegd: er zijn niet zoveel Tweakers ;)

-edit-

Oh en het eigenverbruik van het product wil ik zwaar laten meewegen in het eindoordeel. Tot dusverre heb ik als eigenschappen die ik mee wil laten wegen (in willekeurige volgorde):
  • Gebruiksgemak
  • Installeergemak
  • Privacy
  • Mogelijkheden (elektriciteit/aardgas/drinkwater)
  • Leverbaar
  • Omgang met zonnestroom
  • Eigenverbruik
Iemand nog tips voor extra weegfactoren? Overigens wil ik het artikel gebruiken om zoveel mogelijk van de eerdergenoemde producten ook zelf te testen, dit is de springplank naar een langetermijnproject :)

[Voor 28% gewijzigd door JeroenH op 29-01-2012 20:45]

• TD-er
Je vergeet nog inzichtelijk maken van de gegevens.
Prima dat er een getalletje genoemd wordt, maar veel belangrijker is dat Henk of Ingrid kan zien wat voor impact bepaalde aanpassingen zullen hebben op de bankrekening.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-05 16:33

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

TD-er schreef op zondag 29 januari 2012 @ 20:47:
Je vergeet nog inzichtelijk maken van de gegevens.
Prima dat er een getalletje genoemd wordt, maar veel belangrijker is dat Henk of Ingrid kan zien wat voor impact bepaalde aanpassingen zullen hebben op de bankrekening.
Net alsof Henk en Ingrid geintresseerd zijn in energie besparende maatregelen die verder gaan dan een tochtstrip. Henk en Ingrid zijn meer bezig hoe ze geld moeten verzamelen voor hun 60" TV met een continu verbruik van 300watt.

Als ik op verjaardagen welleens vertel hoe ik aan zo laag energie verbruik kom kijken sommige mensen mij aan alsof ik volslagen debiel ben. Je gaat immers toch niet naar energieverbruik kijken als je een nieuwe TV aanschaft.

De trend bij henk en ingrid is nog steeds dat veel energie verbruiken "stoer" is |:(

Retards :F

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

Als betrekkelijk newbee zit ik sinds vanavond met een laag sneeuw opgescheept :o
Wat is jullie ervaring daarmee, is de kans groot dat dit nog een keer gaat smelten door de warmte van de panelen?

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:19

mux

99% efficient!

Als er geen licht op de panelen valt, zullen ze ook niet warm worden. En met temperaturen grootendeels onder nul overdag heb je dus helemaal geen opbrengst.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• JeroenH
(jarig!)
Speksteenkachel schreef op zondag 29 januari 2012 @ 20:54:
Als betrekkelijk newbee zit ik sinds vanavond met een laag sneeuw opgescheept :o
Wat is jullie ervaring daarmee, is de kans groot dat dit nog een keer gaat smelten door de warmte van de panelen?
Zodra de zon erop staat hoeft er maar een hoekje warm te worden en dan schuift het er zo af. Het moet dan wel ergens heen kunnen; het kan zich ophopen in de dakgoot of op het platte dak. Als je er niet makkelijk bij kunt, alsblieft niet je nek gaan wagen om het er af te bezemen. Die paar kWh zijn het niet waard. De echte opbrengsten komen vanaf april, mei wel weer.

• ericplan
JeroenH schreef op zondag 29 januari 2012 @ 20:40:

Iemand nog tips voor extra weegfactoren? Overigens wil ik het artikel gebruiken om zoveel mogelijk van de eerdergenoemde producten ook zelf te testen, dit is de springplank naar een langetermijnproject :)
Nauwkeurigheid? Een apparaat dat tussen de leiding geplaatst wordt meet nauwkeuriger, omdat spanning en stroom gemeten worden. Een apparaat met een klem om de leiding meet alleen (inductie)stroom en gaat uit van een spanning van 230 V. Met PV kom je daar regelmatig boven, tot maximaal 253 V.

A'dam ZonPHP PVOutput

• TD-er
revolution-nl schreef op zondag 29 januari 2012 @ 20:54:
[...]

Net alsof Henk en Ingrid geintresseerd zijn in energie besparende maatregelen die verder gaan dan een tochtstrip. Henk en Ingrid zijn meer bezig hoe ze geld moeten verzamelen voor hun 60" TV met een continu verbruik van 300watt.

Als ik op verjaardagen welleens vertel hoe ik aan zo laag energie verbruik kom kijken sommige mensen mij aan alsof ik volslagen debiel ben. Je gaat immers toch niet naar energieverbruik kijken als je een nieuwe TV aanschaft.

De trend bij henk en ingrid is nog steeds de veel energie verbruiken stoer is |:(

Retards :F
Het klopt dat de gemiddelde Henk & Ingrid geen benul hebben wat iets kost.
Maar de meter die je wilt verkopen aan het publiek ook bruikbaar moet zijn voor Henk & Ingrid.

Je moet tegenwoordig namelijk al bijna drs. zijn om de energierekening te snappen en in te zien wat je eraan kunt doen om het eindbedrag lager te krijgen.

• JeroenH
(jarig!)
ericplan schreef op zondag 29 januari 2012 @ 20:58:
Nauwkeurigheid? Een apparaat dat tussen de leiding geplaatst wordt meet nauwkeuriger, omdat spanning en stroom gemeten worden. Een apparaat met een klem om de leiding meet alleen (inductie)stroom en gaat uit van een spanning van 230 V. Met PV kom je daar regelmatig boven, tot maximaal 253 V.
Damn, goeie! Die had ik bedacht, vanmiddag in de trein, starend naar het landschap, maar weer vergeten. Die gaat erbij!

-edit-

Inzichtelijk maken is trouwens ook een goede, maar die neem ik mee bij gebruiksgemak.

[Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 29-01-2012 21:03]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JeroenH schreef op zondag 29 januari 2012 @ 20:56:
Zodra de zon erop staat hoeft er maar een hoekje warm te worden en dan schuift het er zo af. Het moet dan wel ergens heen kunnen; het kan zich ophopen in de dakgoot of op het platte dak. Als je er niet makkelijk bij kunt, alsblieft niet je nek gaan wagen om het er af te bezemen. Die paar kWh zijn het niet waard. De echte opbrengsten komen vanaf april, mei wel weer.
Ok duidelijk, sneeuw kan vrij makkelijk zakken op m'n schuine dak.
Heeft inderdaad een zetje van de zon nodig, maar eens zien hoe het morgen gaat.
Leuke nieuwe ervaring voor me :)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07
TD-er schreef op zondag 29 januari 2012 @ 21:00:
[...]

Het klopt dat de gemiddelde Henk & Ingrid geen benul hebben wat iets kost.
Maar de meter die je wilt verkopen aan het publiek ook bruikbaar moet zijn voor Henk & Ingrid.

Je moet tegenwoordig namelijk al bijna drs. zijn om de energierekening te snappen en in te zien wat je eraan kunt doen om het eindbedrag lager te krijgen.
Het is zelfs nog erger: de jaarafrekening van Eon bevat niet eens de leveringstarieven. Die worden slinks een aantal weken ervoor separaat verstuurd tezamen met de aankondiging van de nieuwe tarieven. De jaarafrekening vermeld slechts de verbruikte hoeveelheid energie en de totaalverbruikskosten.

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:44

JanJeen

3315Wp

BarryH schreef op zondag 29 januari 2012 @ 16:58:
ik wil wellicht mijn mechanische afzuiging vervangen door een WTW variant, waarbij ik de binnenkomende, opgewarmde lucht dan gebruik om de zolderkamers van warme lucht te voorzien.

Dergelijke apparatuur werkt zonder warmtepomp, vandaar dat er niet gesproken wordt over een COP maar over efficientie, meestal rond de 95%, afhankelijk van de ventilator snelheid. De uitgaande lucht warmt door middel van een warmtewisselaar de instromende lucht op.

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

JeroenH schreef op zondag 29 januari 2012 @ 21:00:
[...]

Damn, goeie! Die had ik bedacht, vanmiddag in de trein, starend naar het landschap, maar weer vergeten. Die gaat erbij!

-edit-

Inzichtelijk maken is trouwens ook een goede, maar die neem ik mee bij gebruiksgemak.
De power quality analizer van fluke die wij op het werk hebben meet ook gewoon spanning en frequentie en berekend daar vermogen uit.

Ging ervan uit dat die dat ook deden.

• BarryH
@JanJeen:
tja, maar er natuurlijk wel een cop.
mijn itho ecofan gebruikt maar 2 watt in de lage stand. en wat ik tot nu heb gevonden is dat een wtw ventilatieunit eerder op 10watt zit. dus 8 watt = 70kwh p jr.
= 10m3 gas p jr.
Maar gaat het dat ook besparen? Vooral omdat er nu maar beperkt gestookt wordt (2 middagen per week, gaat over 2 jar naar 6 middagen(

[Voor 16% gewijzigd door BarryH op 29-01-2012 21:20]

Anoniem: 423695

Speksteenkachel schreef op zondag 29 januari 2012 @ 21:08:
[...]

Ok duidelijk, sneeuw kan vrij makkelijk zakken op m'n schuine dak.
Heeft inderdaad een zetje van de zon nodig, maar eens zien hoe het morgen gaat.
Leuke nieuwe ervaring voor me :)
Zou je daar een paar foto's van kunnen maken hoe zo iets gaat? Altijd leuk om naar te kijken. (als je er tijd voor hebt tenminste)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik zou wel willen maar ik zit morgen op m'n werk.

• JeroenH
(jarig!)
Anoniem: 423695 schreef op zondag 29 januari 2012 @ 21:30:
Zou je daar een paar foto's van kunnen maken hoe zo iets gaat? Altijd leuk om naar te kijken. (als je er tijd voor hebt tenminste)
Nou, zo:

De sneeuw van de onderste zes panelen ligt in de dakgoot en de twee bovenste houden de sneeuw nog even vast.

Dit was in januari 2010.

[Voor 16% gewijzigd door JeroenH op 29-01-2012 21:59]

• thegod
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-04 14:18
Hallo,

Veel mensen denken dat zonnepanelen en windmolens een groot nadeel hebben. Namelijk dat ze het electriciteitsnet instabiel maken doordat ze slechts op (semi-random) momenten stroom leveren aan het net. Er zijn hierover veel mythes, roddels, krantenberichten waar de auteur het verschil niet kent tussen vermogen stroom en energie enz enz. Ik wil graag uitleggen hoe je met simpele truucs het net erg stabiel maakt.

Stel je hebt flink veel windmolens en zonnepanelen gebouwd in Europa, dan komen er inderdaad momenten dat het bewolkt en windstil is. Op zulke momenten wil je graag dat je stroomnet nog steeds in staat is alle stroom te leveren die nodig is. Nu kan je bijvoorbeeld energie lenen van je buurland en als die ook geen stroom heeft kan je je kolencentrales/gasturbines wat harder laten draaien op zo'n moment. Echter gasturbines die altijd voor zulke momenten klaar moeten staan zijn redelijk prijzig en het hoger stoken van een kolencentrale gaat vaak trager dan de fluctuaties die resulteren uit de verandering van windsnelheid.

Daarom hebben een paar slimme ingenieurs bedacht dat er nóg een energiebron is die je erg snel meer en minder vermogen kan afgeven. Namelijk waterkracht. Nu zou je denken, 'waterkracht en nederland?' 'we hebben toch bijna geen waterkracht in nederland!'. Correct en niet correct.

Noorwegen heeft namelijk erg veel waterkracht in de vorm van grote dammen. Als de zon niet schijnt en de wind hier niet waait(= te weinig vermogen) zet noorwegen flink wat sluizen open en vult de resterende vraag bij. Omdat de waterresevoirs heel snel dalen hierdoor, doet men ook het omgekeerde. Als er juist té veel energieproductie is in nederland sluit men de sluizen in noorwegen en wordt en deel van onze stroomproductie in noorwegen geconsumeerd zodat het waterpeil in de noorse resevoirs weer stijgt. Effectief is dat dus een gigantische batterij.

Omdat de Nederlandse en de Noorse stroomnetten niet aan elkaar verbonden waren heeft men een kabel getrokken tussen noord-Groningen en Noorwegen,de "NorNed-kabel".
Meer info:
Wikipedia: NorNed-kabel

:-)

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-05 16:02
JanJeen schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 21:26:
Ik ben aan het experimenteren met een doe-het-zelf DBE oplossing voor onze Jaga Strada 110cm type 15 in de open keuken. Mijn doel is om de kamer sneller op temperatuur te krijgen (meer comfort). Tevens wil ik zo meer warmte uit de CV te trekken en zo duurzamer / efficienter met de energie om gaan. Ik zat eerst te twijfelen om een standaard set te kopen, maar 290 euro voor 6 ventilatoren en regelelektronica had een te lage WAF...
Ik heb n.a.v. het stukje van revolution-nl er ook zo een in elkaar geknutseld. De Kaze fan-controller en 4* 14 cm noiseblokker PK3 (1700 RPM). Ik heb alles op auto staan. twee schakelen in op de inkomende CV leiding en twee schakelen op de retour temperatuur. Ik ga juist twee PK3 vervangen door PK2 (of een andere stilllere lager toerenfan vervangen. De twee PK3's schakelen dan alleen bij als de retour oploopt.
Als voeding gebruik ik een kant en klare molex voeding uit een harddrive adapter.

Domoticz, Dashticz, Elec auto, Elec Fiets

@speksteen : duidelijk. Ik heb dat 'probleem' ook.

@jeroenh : Dank je wel..

Zodra het hier sneeuwt en heeft gesneeuwd, dan zal ik foto's maken. Ik vind het altijd wel leuk om naar zonne-paneel installaties te kijken.
Ook tijdens het rijden voor mijn werk kom ik wel in eens in steden en dorpen, waarik ineens zonne-panelen zie liggen op daken. Daar maak ik snel even een fotootje van en rij dan weer door. Zonne-energie is een hobby geworden. :)

- Foto 1
- Foto 2

• JeroenH
(jarig!)
Anoniem: 423695 schreef op zondag 29 januari 2012 @ 22:09:
Ook tijdens het rijden voor mijn werk kom ik wel in eens in steden en dorpen, waarik ineens zonne-panelen zie liggen op daken. Daar maak ik snel even een fotootje van en rij dan weer door. Zonne-energie is een hobby geworden. :)
Als je eens door Hilversum kom, kom dan gerust een foto van onze panelen maken (en uiteraard een kop koffie drinken). We zijn ook prima met de trein te bereiken!

Dat lijkt me een leuk plan. Alleen werk en rij ik voornamelijk in Zeeland. Maar ik hou het wel in m'n achterhoofd. :)

edit : even iets anders. om alvast vooruit te lopen op de afsluiting van deze maand. Mijn energieverbruik van deze maand bestond voor bijna 30% uit zonne-energie. Ik ben zeeer benieuwd, wat februari ons gaat brengen. Hopenlijk vele zonnige uren en dan hoop ik stiekem, dat die maand een negatieve energieverbruik heb van het elektriciteitsnet. Voor de duidelijkheid, ik heb een een enkel-tarief meter (draaischijf).

Weltrusten iedereen.

[Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 423695 op 29-01-2012 22:30]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Je hebt geluk dat je geen dakkapel op het Zuiden hebt zoals de rest van de buren :)
Wij hebben hem een paar jaar geleden bewust aan de Noordkant geplaatst om ruimte vrij te houden voor PV op het zuiden.

• JeroenH
(jarig!)
Speksteenkachel schreef op zondag 29 januari 2012 @ 22:43:
Je hebt geluk dat je geen dakkapel op het Zuiden hebt zoals de rest van de buren :)
Wij hebben hem een paar jaar geleden bewust aan de Noordkant geplaatst om ruimte vrij te houden voor PV op het zuiden.
Da's geen geluk, het huis is er mede op uitgezocht. :) Helaas is het geen zuid maar WZW, maar daar was niet zoveel aan te doen. Aan de ONO-kant kan nog een dakkapel, wie weet weet doen we dat ook nog wel als we de extra ruimte ooit nodig hebben.

Anoniem: 356499

Sneeuw op de panelen...!
Joepie! (Even kijken of het er vanzelf af glijdt, het is maar 1 cm).

• ericplan
JeroenH schreef op zondag 29 januari 2012 @ 20:40:

Deze site ken je ook?
http://www.electricity-mo...omparison-chart-i-26.html

A'dam ZonPHP PVOutput

• flippo765

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Jammer dat je met geen van deze meters gas kan meten (sommige met upgrade).
Voor de rest leuke site.

Wel leuk die sneeuw maar waar blijft die zon nou?

[Voor 7% gewijzigd door flippo765 op 30-01-2012 09:01]

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
Deze fan lijkt me interessant om een radiatorbooster mee te maken: http://www.arctic.ac/en/p...s/76/arctic-f-pro-tc.html . Hier zit namelijk een temperatuursensor in. Enige wat hiervoor dus nog gemaakt moet worden is een 12V voeding en een frame om alles aan te monteren.

Heeft iemand enig idee om de hoeveel cm ik een fan zou moeten plaatsen bij een radiator van 300cm in breedte?

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:19

mux

99% efficient!

JeroenH schreef op zondag 29 januari 2012 @ 21:58:
[...]

Nou, zo:

[afbeelding]

De sneeuw van de onderste zes panelen ligt in de dakgoot en de twee bovenste houden de sneeuw nog even vast.

Dit was in januari 2010.
Het is wel pijnlijk duidelijk dat je betere isolatie dan de buren hebt, hè :)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 19:21
Net een belletje gedaan naar Dong omdat die voorheen terugleveren en afname gescheiden verrekende.
Dat was gunstig, volle bak 22 cent per kwh terug

Die nemen dus geen nieuwe klanten meer aan met zonnepanelen :)
Kom maar weer op met die complot theorie
Speksteenkachel schreef op zondag 29 januari 2012 @ 20:54:
Het eerste jaar was ik nog druk in de weer om die sneeuw te verwijderen...
Nu heb ik dusdanig veel overschot dat het de moeite niet meer is.
Ook beter voor het dak om het met rust te laten

[Voor 56% gewijzigd door Woodski op 30-01-2012 10:06]

• JeroenH
(jarig!)
Nee, bedankt voor de tip! Sommige van de apparaten zijn wel specifiek voor GB, maar er staat zeker nuttige informatie voor mij op die site.
mux schreef op maandag 30 januari 2012 @ 09:46:
Het is wel pijnlijk duidelijk dat je betere isolatie dan de buren hebt, hè :)
De isolatie van onze zolder is matig tot aardig, maar wij stoken er niet. Sinds ik een luik in het trapgat gemaakt heb blijft sneeuw inderdaad langer op ons dak liggen dan bij de buren :)

[Voor 34% gewijzigd door JeroenH op 30-01-2012 09:50]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03
Wat betreft die radiatorventilators: heeft zoiets ook serieus zin als je een radiator hebt van 3 meter lang bestaande uit 2 platen met 5cm afstand en daartussenin convectieribben? Aan de andere kant van de woonkamer zitten die ribben er niet eens tussen en zijn het gewoon 2 platen met 5cm afstand.

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 30 januari 2012 @ 09:56:
Wat betreft die radiatorventilators: heeft zoiets ook serieus zin als je een radiator hebt van 3 meter lang bestaande uit 2 platen met 5cm afstand en daartussenin convectieribben? Aan de andere kant van de woonkamer zitten die ribben er niet eens tussen en zijn het gewoon 2 platen met 5cm afstand.
Ik denk van wel, je verplaatst de warme lucht die er tussen zit naar elders. Met andere woorden de warmteafgifte wordt groter.

Ik heb een type 31 ( 3 platen dik met enkelzijdig convectie ribben ) aan de achterkant. Voor die paar euro kan ik daar wel een DBE achtig geval voor in elkaar prutsen :)

• ericplan
mkleinman schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:05:
[...]

Ik denk van wel, je verplaatst de warme lucht die er tussen zit naar elders. Met andere woorden de warmteafgifte wordt groter.

Ik heb een type 31 ( 3 platen dik met enkelzijdig convectie ribben ) aan de achterkant. Voor die paar euro kan ik daar wel een DBE achtig geval voor in elkaar prutsen :)
Al een reactie gehad van Marktplaats?

A'dam ZonPHP PVOutput

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
ericplan schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:09:
[...]

Al een reactie gehad van Marktplaats?
Nee nog niet. even afwachten nog.

• JeroenH
(jarig!)
mkleinman schreef op maandag 30 januari 2012 @ 09:41:
Deze fan lijkt me interessant om een radiatorbooster mee te maken: http://www.arctic.ac/en/p...s/76/arctic-f-pro-tc.html . Hier zit namelijk een temperatuursensor in. Enige wat hiervoor dus nog gemaakt moet worden is een 12V voeding en een frame om alles aan te monteren.

Heeft iemand enig idee om de hoeveel cm ik een fan zou moeten plaatsen bij een radiator van 300cm in breedte?
Hij blijft wel altijd draaien:
When the temperature is below 32°C, the fan spins slowly and silently.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wat is jullie mening over zonzoektdak ?

• mkleinman

mkleinman

Topicstarter
JeroenH schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:22:
[...]

Hij blijft wel altijd draaien:

[...]
Die info had ik nog niet gevonden. Waar heb je die gevonden?

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-04 14:07
Hè, gatver..En ik heb vorig jaar nog wat neodymium besteld voor op mijn fiets.

Als je onderstaand artikel leest (en eerlijk: ik heb geen idee of het allemaal waar is)...Is er een alternatief voor neodymium in windmolens? Geen idee hoe we China zo ver krijgen om dat spul op een iets vriendelijker manier te winnen.

http://www.fibronot.nl/nieuwsartikel356-2011.php

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Anoniem: 426307

hansdegit schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:26:

Als je onderstaand artikel leest (en eerlijk: ik heb geen idee of het allemaal waar is)...Is er een alternatief voor neodymium in windmolens? Geen idee hoe we China zo ver krijgen om dat spul op een iets vriendelijker manier te winnen.

Met het Thorium dat daar weggegooid wordt kan je jaarlijks 40% van de wereldbevolking met energie van voorzien....

• Bartjuh
  • Niet online
hansdegit schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:26:

Is misschien een beetje een eenzijdig artikel, omdat neodymium voor praktisch elke grote generator wordt gebruikt. Dus ook voor die van de kerncentrale, kolencentrale, gascentrale, elektrische auto's, en waarschijnlijk ook startmotoren voor gewone auto's. En worden ze niet ook gebruikt in de magneten voor de actuator van harde schijven?

Er zijn genoeg alternatieven, echter, minder ideaal qua performance.

Anoniem: 396927

In ieder geval duidelijk qua specs en dergelijke. Alleen zelf-installatie is niet mogelijk, dat is wel jammer. Denk dat het wel een succes kan worden.
Overigens geniale marketing om het journaal te halen. Elke andere branche zou beschuldigd worden met ' WC-eend onderzoek!!11!) maar in de PV business kan het blijkbaar.

[Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 396927 op 30-01-2012 10:36]

• Bartjuh
  • Niet online
Anoniem: 426307 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:28:
[...]
Met het Thorium dat daar weggegooid wordt kan je jaarlijks 40% van de wereldbevolking met energie van voorzien....
Je kan wel zeggen dat Thorium de oplossing is, maar waarom zien we dan niet een proefreactor die het concept bewijst, en een regering die het aandurft omdat het veilig genoeg is?

Met dit soort zaken; eerst zien, dan geloven.

Bartjuh schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:35:
[...]

Je kan wel zeggen dat Thorium de oplossing is, maar waarom zien we dan niet een proefreactor die het concept bewijst, en een regering die het aandurft omdat het veilig genoeg is?

Met dit soort zaken; eerst zien, dan geloven.
Geef me geld en ik bouw er een in men tuin? Het is niet DE oplossing, het is een tussenoplossing die enkel mag gebruikt worden voor piekperiodes.

• Bartjuh
  • Niet online
Anoniem: 426307 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:39:
[...]
Geef me geld en ik bouw er een in men tuin? Het is niet DE oplossing, het is een tussenoplossing die enkel mag gebruikt worden voor piekperiodes.
Als jij nu de enige was die er last van zou hebben als het mis ging...

Nee, dit soort centrales kan je het best eerst ver van de bewoonde wereld uitproberen in gebieden met zeer lage bevolkingsdichtheid. (dus niet Nederland).

Bovendien zijn kerncentrales baseload centrales, dus die kan je juist niet voor piekperiodes gebruiken.

Ik ben overigens niet per definitie tegen kernenergie, maar wel kritisch.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-05 23:13
Anoniem: 396927 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:34:
[...]

In ieder geval duidelijk qua specs en dergelijke. Alleen zelf-installatie is niet mogelijk, dat is wel jammer. Denk dat het wel een succes kan worden.
Overigens geniale marketing om het journaal te halen. Elke andere branche zou beschuldigd worden met ' WC-eend onderzoek!!11!) maar in de PV business kan het blijkbaar.
ik vind dit soort clubjes eigenlijk altijd eng.
ik denk wel dat de prijs wat hoog is
en een verzekering van 89,25 per jaar?
een kWh prijs van 25ct?
een monteur die langs komt voor te kijken naar de meer prijs?
maar ik moet ze wel geven dat ze netjes de spec's van de hele set geven.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Bartjuh schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:44:
[...]

Als jij nu de enige was die er last van zou hebben als het mis ging...

Nee, dit soort centrales kan je het best eerst ver van de bewoonde wereld uitproberen in gebieden met zeer lage bevolkingsdichtheid. (dus niet Nederland).

Bovendien zijn kerncentrales baseload centrales, dus die kan je juist niet voor piekperiodes gebruiken.

Ik ben overigens niet per definitie tegen kernenergie, maar wel kritisch.
De huidige kerncentrales zijn inderdaad baseload centrales, maar dat komt omdat eenmaal gestart, de reactie moeilijk gestopt kan worden. Thorium is veel regelbaarder en omdat het niet gekoeld wordt met water is het ook veel sneller regelbaar. Nog steeds niet zo goed als een gascentrale, maar veel beter dan een kerncentrale.

Ook wordt zo als alle brandstof opgebrand, in tegenstelling tot uranium waarbij het overgrote deel afval is. Een meltdown kan ook al niet....dus waar wachten we op?

En ik woon trouwens ver van de bewoonde wereld, in een straal van 3km maar 3 huizen, waarvan 2 van mijn familie. Het andere is een huis waar 9 turkse families samenwonen..

• JeroenH
(jarig!)
mkleinman schreef op maandag 30 januari 2012 @ 10:25:
Die info had ik nog niet gevonden. Waar heb je die gevonden?
Staat gewoon op de pagina waar jij naar linkt ;)

@kernenergie:

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:24
@Thorium centrale:

ondanks dat we nog steeds een probleem hebben als iemand het ding opblaast vervallen alle overige tegenargumenten in mijn optiek ook. We gaan alle power extra hard nodig hebben de komende jaren, dus als dat dan toch moet zijn thorium gebaseerde systemen die inherent niet kunnen ontploffen of melt-downen (aanslagen daargelaten) een van de minder slechte alternatieven. ik heb geen links van de nieuwste designs voor handen, maar de theorie is goed. nu de praktijk nog.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Anoniem: 334569
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Net materiaal, echter te duur. Alles boven de 2 euro materiaal kun je laten liggen.

Vorig jaar oktober zat ik al lager dan die prijzen.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Lardman schreef op maandag 30 januari 2012 @ 11:26:
maar de theorie is goed. nu de praktijk nog.
Dat is altijd al het geval geweest met kernernergie helaas.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• JeroenH
(jarig!)
Lardman schreef op maandag 30 januari 2012 @ 11:26:
@Thorium centrale:

ondanks dat we nog steeds een probleem hebben als iemand het ding opblaast vervallen alle overige tegenargumenten in mijn optiek ook.
In mijn optiek niet:

* Grote, centrale opwekfaciliteiten. Ondemocratisch, en zoals we dat met 'gewone' kerncentrales zien komt e.e.a. pas van de grond met grootschalige subsidies.
* Door de traagheid werkt het écht duurzame bronnen tegen.
maar de theorie is goed. nu de praktijk nog.
Jij zegt het. In de theorie (de berekening van de nucleaire industrie) hadden we in de afgelopen zes decennia geen kernongeval mogen verwachten. We weten de praktijk...

In theorie leven we in een prachtige wereld, maar in de praktijk heb je te maken met de menselijke stupiditeit en dat is sterker dan welke theorie dan ook.

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Anoniem: 334569 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 11:42:
[...]

Net materiaal, echter te duur. Alles boven de 2 euro materiaal kun je laten liggen.

Kan het te maken hebben met de ASN bank op de achtergrond, dat het panellen zijn van fabrieken die "netjes" werken?

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 23:35
Speksteenkachel heeft een CV aansluiting 8)

Dit lijkt me fantastisch! Een speksteen houtkachel in je woonkamer geeft heerlijke stralingswarmte. De CV/boiler die er op aangesloten is verwarmd tegelijkertijd de rest van je huis en houdt een 100 liter douchewater warm. In combinatie met een goed geïsoleerd huis en een zonneboiler ben je hiermee qua warmte zelfvoorzienend (de periode van kachel stoken en dat de zonneboiler te weinig doet loopt gelijk op).

Mooi ook hieraan is dat hout een grondstof is die goed opgeslagen kan worden; in tegenstelling tot elektriciteit. Je kan het zo een paar jaar zonder problemen buiten laten liggen. En zo'n houtkachel met CV aansluiting haalt een erg hoog rendement, tot 80% van de energie wordt nuttig gebruikt. Daarnaast hebben deze kachels, mits goed gestookt met droog hout, weinig uitstoot.

http://hout-cvkachel.nl/h...c_fire_thermo_sentimo.php

• SpiceWorm
BarryH schreef op zondag 29 januari 2012 @ 16:58:
ik wil wellicht mijn mechanische afzuiging vervangen door een WTW variant, waarbij ik de binnenkomende, opgewarmde lucht dan gebruik om de zolderkamers (Waar mn dochter huiswerk moet gaan maken) van warme lucht te voorzien.

bedankt
Barry
Je bedoelt met COP de energie die de wtw verbruikt in verhouding tot de gewonnen warmte?

Ik weet dat in de EPC van een paar jaar geleden WTW of mechanische afzuiging met natuurlijke toevoer ongeveer gelijkwaardig gewaardeerd werden, vanwege het energieverbruik van de extra ventilatie. Klopt dat?
De lucht wtw van m'n ouders verbruikt ongeveer 35 watt (laagste, 95% van de tijd-stand). Wat doet een mechanische afzuiging? Volgens mij worden alle passiefhuizen standaard uitgerust met een WTW, mech. toevoer is geen optie. Dat zou trouwens prima te verklaren zijn vanwege de tocht.

[Voor 3% gewijzigd door SpiceWorm op 30-01-2012 12:15]

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-05 12:46
Ik zit er zelf ook over na te denken om mijn plat-dak-oppervlak (5m breed, 10m lang) in te zetten voor het opwekken van energie en/of warm-water.

Ons jaarverbruik is ongeveer 1600kWh totaal. (750 hoog, 850 laag)
We hebben nog een ouderwetse draaischijfmeter hangen.

Ik wilde het eigenlijk zelf aanleggen/installeren, maar ben dan eigenlijk beperkt tot een Soladin 600 installatie...
Hoewel ik absoluut niet te beroerd ben om mijn meterkast aan te passen, is het voor een grotere installatie toch misschien slimmer om het aan te laten leggen.... en niet eens veel duurder.

Is een dergelijke installatie een beetje verhuisbaar of waardeverhogend? Want ik denk niet dat we de installatie al terugverdiend hebben als we een keer verhuizen.

Iemand nog tips... waar moet ik op letten?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• ericplan
NovapaX schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:18:
Ik zit er zelf ook over na te denken om mijn plat-dak-oppervlak (5m breed, 10m lang) in te zetten voor het opwekken van energie en/of warm-water.
[afbeelding]

Overleg met je buren of ze niet ook een dakopbouw plannen, zoals een paar huizen verderop.

A'dam ZonPHP PVOutput

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-05 23:13
SpiceWorm schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:02:
Speksteenkachel heeft een CV aansluiting 8)
[afbeelding]

Dit lijkt me fantastisch! Een speksteen houtkachel in je woonkamer geeft heerlijke stralingswarmte. De CV/boiler die er op aangesloten is verwarmd tegelijkertijd de rest van je huis en houdt een 100 liter douchewater warm. In combinatie met een goed geïsoleerd huis en een zonneboiler ben je hiermee qua warmte zelfvoorzienend (de periode van kachel stoken en dat de zonneboiler te weinig doet loopt gelijk op).

Mooi ook hieraan is dat hout een grondstof is die goed opgeslagen kan worden; in tegenstelling tot elektriciteit. Je kan het zo een paar jaar zonder problemen buiten laten liggen. En zo'n houtkachel met CV aansluiting haalt een erg hoog rendement, tot 80% van de energie wordt nuttig gebruikt. Daarnaast hebben deze kachels, mits goed gestookt met droog hout, weinig uitstoot.

http://hout-cvkachel.nl/h...c_fire_thermo_sentimo.php
dat lijk mij ook fantastisch.
allen in een goed geisoleert huis lijkt het mij erg lastig om een houtkachel te installeren die ook voor het douche water zorgt.
100 liter is een beetje weinig lijkt mij.
ik denk dat je eerder moet gaan voor een 1000 liter.

gecombineerd met een tuin en wat knot wilgen voor het hout.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Anoniem: 334569 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 11:42:
[...]

Inclusief installatie?

• JeroenH
(jarig!)
NovapaX schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:18:
[afbeelding]
Dat dak is er zo op het eerste gezicht perfect geschikt voor!
Ons jaarverbruik is ongeveer 1600kWh totaal. (750 hoog, 850 laag)
Daar is niet nog iets vanaf te snoepen?
We hebben nog een ouderwetse draaischijfmeter hangen.
Gunstig!
Ik wilde het eigenlijk zelf aanleggen/installeren, maar ben dan eigenlijk beperkt tot een Soladin 600 installatie...
Ook grotere installaties kun je prima zelf aanleggen, het enige is dat je dan een extra groep moet plaatsen en een leiding naar de omvormer moet trekken. Afhankelijk van hoe handig je bent en wat voor huis je hebt is dit zelf te doen of moet je het laten doen. Maar voor het aanleggen van de panelen en omvormer zelf maakt de grootte niet veel uit. Als je de installatie twee keer zo groot maakt moet je wel twee keer zoveel stoptegels (ballast) sjouwen ;)
Is een dergelijke installatie een beetje verhuisbaar of waardeverhogend? Want ik denk niet dat we de installatie al terugverdiend hebben als we een keer verhuizen.
Waardeverhogend zal moeten blijken, dat is denk ook een beetje afhankelijk van hoe de energieprijzen zich ontwikkelen, maar verhuisbaar zijn ze absoluut! Zeker een platdak-installatie trek je zo van het dak en zet je ergens anders neer. Ik heb onze platdak-installatie ook meeverhuisd.
Vraag meerdere serieuze offertes aan, en kijk naar welke eigenschappen je belangrijk vindt in een leverancier. Als je de installatie dusdanig begroot dat je een jaarlijks overschot hebt, overleg dan vooraf met je energieleverancier hoe ze daarmee omgaan. Als je de keus hebt raad ik af om op een overschot te mikken, het beste is om rond een nulverbruik uit te komen.

En het gebouw lijkt me redelijk hoog, zorg dat je er 100% zeker van bent (vraag het op schrift van je leverancier/installateur) dat er voldoende ballast geplaatst is. Als het zaakje van het dak waait ben je nog niet jarig.

[Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 30-01-2012 12:29]

• NovapaX
Navragen over die opbouw is een goede! al verwacht ik het niet.

Dat afsnoepen ben ik mee bezig. Ik denk dat mijn verbruik dit jaar ook weer wat lager uit gaat vallen.
Eerste is de MV-box (ca. 35 watt continu) vervangen door een gelijkstroomvariant (Itho ecofan 2, ca. 10 watt continu). Dat is al een besparing van zo'n 225 kWh per jaar.
Verder heb ik nog een aantal gloeilampen (3x 60w) die ik zsm ga vervangen. (een aantal spotjes staat niet meer dan 100 uur per jaar aan, de berging bijvoorbeeld. die ga ik niet vervangen voordat ze kapot zijn)
De grootste verbruiker die dan overblijft is denk ik mijn koel-vriescombinatie (volgens de handleiding zo'n 350 kWh per jaar), dat is een inbouw dus die vervang ik niet zomaar.

Edit: Die hoogte valt juist mee, het zijn slechts 2 bouwlagen. (1995, dus zo'n 6 meter hoog)

[Voor 6% gewijzigd door NovapaX op 30-01-2012 12:36]

Sparql TV wiki

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-04 16:24

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Imho is een PV installatie van een redelijke omvang (zeg eens 2-3 kWp) beslist waardeverhogend bij de verkoop van je huis. Zeker als je de potentiële koper ook nog eens een aantal jaaroverzichten onder de neus kan leggen. >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-05 22:21
ik heb een vraag. ik zit nu te typen op het werk, het i shier bijna 15 graden ... brrr.. luchtverwarming die het niet bepaald optimaal doet blijkbaar.
er hangen hiersplit airco units, die een COOL en FAN stand hebben, en een thermostaat die doorloopt tot 36 graden.

volgens mij kunnen die dingen dus alleen koelen en "waaieren", maar niet verwarmen.
is zoiets dan makkelijk om te bouwen? of moet je dan alles vervangen?

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:59

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Over actie Zon zoekt dak:

is naast de prijs ook het feit dat Multikristallijne (poly?) inplaats van Monokristallijne panelen worden gebruikt een killer-nadeel, of is dat te ongenuanceerd? Wat ik heb gelezen is dat de piekopbrengs tvan monokristallijn beter zou zijn.

Kortom: is het paneeltype een argument om dit niet te doen.

• SpiceWorm
migjes schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:22:
dat lijk mij ook fantastisch.
allen in een goed geisoleert huis lijkt het mij erg lastig om een houtkachel te installeren die ook voor het douche water zorgt.
100 liter is een beetje weinig lijkt mij.
ik denk dat je eerder moet gaan voor een 1000 liter.

gecombineerd met een tuin en wat knot wilgen voor het hout.
Deze kachels kunnen prima op een kleine (zonne-) boiler aangesloten worden, wanneer de boiler heet is stopt de CV ondersteuning simpelweg. 100 liter warm water is wellicht wat weinig, maar daar kun je toch nog steeds 33 onder minuten douchen. Laat het 150 of 200 liter zijn.

Als je dan je CV ook op je zonneboiler aansluit (met het systeem wat ik eerder had voorgesteld hier en hier) ben je klaar met je 100% duurzame verwarming en kan je gasaansluiting de deur uit. Een m3 hout levert ongeveer 130 m3 gas equivalent op.

SpiceWorm schreef op maandag 30 januari 2012 @ 12:13:
[...]

Je bedoelt met COP de energie die de wtw verbruikt in verhouding tot de gewonnen warmte?

Ik weet dat in de EPC van een paar jaar geleden WTW of mechanische afzuiging met natuurlijke toevoer ongeveer gelijkwaardig gewaardeerd werden, vanwege het energieverbruik van de extra ventilatie. Klopt dat?
De lucht wtw van m'n ouders verbruikt ongeveer 35 watt (laagste, 95% van de tijd-stand). Wat doet een mechanische afzuiging? Volgens mij worden alle passiefhuizen standaard uitgerust met een WTW, mech. toevoer is geen optie. Dat zou trouwens prima te verklaren zijn vanwege de tocht.
Verschil wat ik invoer in EPC (woning Ag 120m2):
Standaard mechanische afvoer, natuurlijk toe = 8,6W
WTW = 16,5W *2 = 33W

Dat zijn de vermogens van de ventilatoren.

Ik begrijp alleen niet echt hoe je wilt toevoeren op de slaapkamer van de kinderen. Hoe ga je dat met de balans doen?

• SpiceWorm
Onwijze houtkachel gadget:

Een ventilator die draait op stroom gemaakt door een peltier-element op kachel warmte!

YouTube: Caframo EcoFan Animation

Wat zou zo'n peltier element opleveren? 5 watt? Dan kun je de gehele achterkant volplakken met die dingen en dan heb je zo 100 watt elektrisch als je kachel brand! Dat is vet!

• SpiceWorm
Uiteraard is dat idee al eerder bedacht :)

YouTube: 50 Watt Thermoelectric Wood Stove Generator

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat ziet er inderdaad hip uit.
Ik heb ook wel eens met een huis, tuin en keuken peltier-element gespeeld; als je een tiental microwatt haalt, mag je blij zijn... Koeling van de koude kant is een uitdaging.
Een stirlingmotor op je kachel ziet er ook wel leuk uit:

(hier)

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

JeroenH schreef op maandag 30 januari 2012 @ 11:45:
[...]

In mijn optiek niet:

* Grote, centrale opwekfaciliteiten. Ondemocratisch, en zoals we dat met 'gewone' kerncentrales zien komt e.e.a. pas van de grond met grootschalige subsidies.
* Door de traagheid werkt het écht duurzame bronnen tegen.
-Een thoriumcentrale kan enorm veel kleiner zijn dan een kerncentrale en toch een vergelijkbaar vermogen halen.
-Alle windmolens in zee, of op land, zijn ook gezet met grootschalige subsidies. Alle 'traditionele' centrales zijn ook op een of andere manier wel gesubsidieerd. Die zwarte plankjes op je dak zijn ook met subsidies betaald....
-Wat noem je echt duurzame bronnen? Voor mij zijn daarbij wind, thermische zonne-energie, geothermische energie, getijdenenergie en waterkracht waarbij je niet zelf eerst alles omhooggepompt hebt.... In BE/NL ga je er daarmee niet komen, verre van, zelfs als we met hopen blijven kopen halen we het niet op die manier. En als je biofuel of elke andere verbrandingsactie duurzaam durft noemen kom ik die zwarte plankjes van je dak af schoffelen ;) ;)
[...]

Jij zegt het. In de theorie (de berekening van de nucleaire industrie) hadden we in de afgelopen zes decennia geen kernongeval mogen verwachten. We weten de praktijk...

In theorie leven we in een prachtige wereld, maar in de praktijk heb je te maken met de menselijke stupiditeit en dat is sterker dan welke theorie dan ook.
In welke wereld is het beter, om mensen in de koude te laten sterven, dan om een nucleaire centrale ergens neer te poten waarbij een kleiner deel mensen een statistisch minieme kans lopen om hinder te ondervinden ervan. Een overdreven simplificatie, zeker wel, maar oh zo waar. Doordat bijna al het kapitaal bij een heel klein deel van de bevolking zit, en het meer en meer die beweging maakt, kunnen steeds meer mensen hun energie niet meer betalen. Ook beletten we door onze 'regels' van uitstootvermindering allerhande de ontwikkelingslanden om eenzelfde welvaart na te streven als wij nu hebben.

Ik heb liever dat onze armen een extra winter overleven, en we de ontwikkelingslanden een eerlijke kans geven. Als dat moet met, een minder gevaarlijke vorm van, kernenergie, dan leg ik mijn principes meteen opzij en ga ik voor die kernenergie.

• SpiceWorm
En het wordt ook commercieel verkocht:
http://tegpower.com/pro7.htm

Oliegekoeld:
It can generate over 200 watts if the heat source is over 270C and the cooling water flow is 1500cm3/minute at 30C. Multiple units can be used to achieve higher outputs. Operating with hot water below the boiling point would yield approximately 20% to 25% of maximum rating of this TEG.

Oftewel onder 100c doet hij nog 40 tot 50 watt, daarvoor is hij wel wat duur, 1900 dollar.

Kun je deze unit succesvol op je kachel plaatsen, kan hij zomaar 6 uur per dag 200 watt produceren, 1,2 kWh / dag. Dat doet hij 100 dagen per jaar, oftewel 1200 kWh / jaar productie, voor 1900 dollar. In vergelijking met PV lang niet gek, plus dat deze unit produceert op het moment dat je PV net niets doet! 200 watt is een serieuze hoeveelheid, kan een huishouden wel op draaien.
30c koude kant is passief wel lastig te bereiken idd.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:24
Anoniem: 426307 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 13:27:
[...]

snip

Als dat moet met, een minder gevaarlijke vorm van, kernenergie, dan leg ik mijn principes meteen opzij en ga ik voor die kernenergie.
Ditto, hoewel ik het allerliefst grootschalig CSP in noord afrika met Europese controle zie, management en kapitaal van ons, werk voor daaro en kabels naar italie en spanje alla NorNed kabel, maar dan nog wat groter en dikker. Zonne-energie op grote schaal met buffering voor snachts en het opvangen van pieken en dalen. helemaal de bom wat mij betreft.

Mocht dat niet kunnen dan zijn de nadelen van een thorium centrale te prefereren over iedere huidige operationele nuke

@kachel stroomopwekking: COOL, eens zien wat ik nuttig uit mijn 3.5kw houtkacheltje kan halen, ik denk niet meer dan 50watt, maar des winters is alle stroom welkom :)

[Voor 10% gewijzigd door Lardman op 30-01-2012 13:41. Reden: Typo en sterling op kachel]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 19:21
SpiceWorm schreef op maandag 30 januari 2012 @ 13:36:
[...]

En het wordt ook commercieel verkocht:
http://tegpower.com/pro7.htm

Oliegekoeld:
It can generate over 200 watts if the heat source is over 270C and the cooling water flow is 1500cm3/minute at 30C. Multiple units can be used to achieve higher outputs. Operating with hot water below the boiling point would yield approximately 20% to 25% of maximum rating of this TEG.

Oftewel onder 100c doet hij nog 40 tot 50 watt, daarvoor is hij wel wat duur, 1900 dollar.

Kun je deze unit succesvol op je kachel plaatsen, kan hij zomaar 6 uur per dag 200 watt produceren, 1,2 kWh / dag. Dat doet hij 100 dagen per jaar, oftewel 1200 kWh / jaar productie, voor 1900 dollar. In vergelijking met PV lang niet gek, plus dat deze unit produceert op het moment dat je PV net niets doet! 200 watt is een serieuze hoeveelheid, kan een huishouden wel op draaien.
30c koude kant is passief wel lastig te bereiken idd.
Vergeet de 300 dollar verzendkosten niet mee te rekenen

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-05 22:21
Gasschuif schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 22:29:
[...]

Als ik naar je pomp kijk, pompt hij het water omhoog. Dat is hiet niet de bedoeling, de zuigzijde moet boven, de pers onder. Dat zou ik es controleren, aan de zijkant van de pomp zit meestal een pijl, met daarop de flowrichting. Je moet de pomp dan 180 graden draaien, op z'n kop dus.
volgens mij is de verdeler en de pomp goed. op welke stand staat de pomp? en op welke stand staat de pomp van de ketel?

en hoe heet is de bovenste balk?
die hoort ( ivm de thermostaatknop) dus niet heter dan 45 graden te kunnen worden

gebeurt dit wel dan is er iets stuk, mits de aanvoer en retour niet per ongeluk zijn verwisseld.

is de bovenste balk 45 graden, dan is je flow vanuit de ketel hoger dan door je vloerverwarming. pompt de pomp eigenlijk uberhaupt wel dan ? als de pomp heet is zou die moeten pompen, en anders kun je het misschien met een energiemeter meten.

het is niet zo dat elke m3 die de pomp verpompt, ook richting je cv ketel gaat
dat is pertinent onwaar.
het zijn juist gescheiden circuits. alleen m3 water dat de verdeler in komt, door het pompdruk uit de ketel, gata via de retour weer naar de ketel.

• Mike70
  • Laatst online: 26-05 13:47

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Mars Warrior schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 15:23:
[...]

Klinkt wel allemaal geheimzinnig zo zeg :F

Jammer dat de microinverters dan nog zo duur zijn: Een Enecsys 480 is nog steeds een €350. Wordt het samen met 2 van die panelen toch nog €850, dus €1,78 / Wp...nog zonder montage / rail / kabels / stekkers 8)7
Ik heb nagevraagd bij een aantal firma's in Duitsland over de Aptronic Microinverter
Ik ben nogal gecharmeerd over dit merk omdat ze de inverters ook te loggen zijn en omdat ze direct omvormen naar wisselspanning. Dus geen extra omvormer nodig.
Tot nu toe heeft één firma gereageerd over de afname van 12 inverters

De firma Desonna
Ze hebben 3 type's
1. Model dat niet uit te lezen is: €192 per stuk
2. Model dat via de stroomkabels uit te lezen is: €210 per stuk
3. Model dat via RS485 uit te lezen is: €219 per stuk

Aptronic geeft aan dat ze zelf software geschreven hebben om ze uit te lezen.
Ik vermoed dat het protocol wel bij ze op te vragen is.

Ik ga ook nog eens prijzen opvragen voor de Tigo Energy Module Maximizer.
Er schijnt een vertegenwoordiger in Amsterdam te zitten.

www.mijnzon.info

• NovapaX
Weet iemand toevallig wat een Rucon MVS-7 ventielatiebox in de laagste stand verbruikt?
Ik kan alleen info vinden van de veel nieuwere MVS-8, dat is ook een wisselstroommotor en die verbruikt 7 wat in de laagste stand. Dat lijkt me echter erg weinig voor een 20 jaar oud model.

Hoe kan ik het anders meten? Het ding heeft een perilex stekker... dus het is nogal lastig

Sparql TV wiki

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:01
Mijn zonnepanelen liggen onder de sneeuw (+/- 1 cm). Vanuit een dakraam kan ik de sneeuw wel van een aantal panelen afschuiven, maar ik kan lang niet bij alle (het zijn 19 panelen in 1 string).

Heeft het zin de sneeuw van een aantal panelen af te schuiven of kan ik dat juist beter niet doen?

Live PV Data

Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee