Toon posts:

Duurzame Energie deel 19 (2012) Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste
Acties:
  • 123.636 views

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:30

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 15:36:
stel je voor dat je er nog subsidie op krijgt ook... ;)
Ja, ja, dan heb je ze binnen 1 maand terugverdient :r :r :r

Ander ding.
Ik heb nog wat geprobeerd met het verlagen van de aanvoertemp van de ketel van 55 naar 45 graden.
En dat gaat niet goed. Gasverbruik verdubbeld bijna (gemeten over een paar dagen).
Ik vermoed dat de ketel gaat pendelen en dat de anti-pendel functie gas kost.
Aan de andere kant zag ik de retour op 40graden blijven steken, dus de radiatoren kunnen hun warmte niet fatsoenlijk kwijt, waardoor de ketel mogelijk juist gaat pendelen...

Verder wordt het wel warm, maar dus niet warm: temp is 20graden, maar toch voelt het koud aan...

Ketel staat nu als test op 50graden (volgens boekje waarop HR keuring is verleend). Gasverbruik is weer terug naar normaal vz ik kan zien en het wordt niet alleen warm maar voelt ook weer warm aan :Y

Had ik allemaal niet verwacht...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• Anoniem: 334569
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 15:36:
nu kingsunnetjes kopen ?
1.17eur/Wp
kingsunnetjes ter referentie, omdat ik ze heb.
Is dat de 2e handsprijs? Nieuw worden ze niet meer aangeboden had ik begrepen.
Ik koop wel nieuwe ET Solar of Suntech voor minder.

De prijsdalingscurve is echter wel op dat punt dat een volgend jaar wachten wegvalt tegen de productie uit de panelen. Volgens mij is de particuliere prijs 1,10 bij een 1e klas chinees.
Volgend jaar 10 a 15% lager dan de prijs nu? Mijn verwachting.

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 18:07
Anoniem: 334569 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:18:
[...]

Is dat de 2e handsprijs? Nieuw worden ze niet meer aangeboden had ik begrepen.

De prijsdalingscurve is echter wel op dat punt dat een volgend jaar wachten wegvalt tegen de productie uit de panelen. Volgens mij is de particuliere prijs 1,10 bij een 1e klas chinees.
Volgend jaar 10 a 15% lager dan de prijs nu? Mijn verwachting.
Inderdaad is het vanaf dit jaar bijna onmogelijk dat daling van paneelprijzen de jaarproductie overstijgt per Wp.

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:01

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Lardman schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:32:

Ik ga er tevens van uit dat je het zelf allemaal op je dak stopt en aansluit.
@Lardman: dat is dus een misvatting; ik ken zo al 2 3 tweakers alhier die echt niet hun dak op durven :(

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:01

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:19:

Is dat erg dan? Vraagje: heb je een computer?
@Jeroen: Ik begrijp je punt wel hoor :Y

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:19

mux

99% efficient!

Bartjuh schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 15:27:
[...]

Daar baal ik ook van ja, aangezien die Enecsys voor mij gewoon perfect zijn. Schaduw (waardoor minimaal 2mppt), en relatief klein systeem (1440Wp). Daardoor zijn gewone omvormers ook als snel relatief duur.

Enige nadeel aan die Enecsys is voor mij de prijs. Genoeg voordelen zoals geen omvormer in huis, mppt per paneel, klein, 20 jaar garantie, mooie monitoring via internet, etc.

Hier is hij trouwens € 305: http://www.mbw-electronic...0W-Duo-Wechselrichter-MC4

Goedkoper heb ik nog niet kunnen vinden helaas. Ik houd mij aanbevolen iig!
Zijn er niet mensen bezig met een open source MPPT/Inverterproject ofzo? Dit zou er best geschikt voor zijn...

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:02
mux schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:52:
[...]

Zijn er niet mensen bezig met een open source MPPT/Inverterproject ofzo? Dit zou er best geschikt voor zijn...
Ehmm, heb je dan niet te maken met CE markering, normen en (dure) testen die eerst moeten worden uitgevoerd?

• mux

mux

99% efficient!

Het idee van een open source inverterproject (net als een open source adapter-project waar ik half in verzeild ben) is niet dat je zelf het hele ding in elkaar gaat solderen, maar dat een aantal enigszins geïnteresseerde en geleerde mensen daar aan zitten te klooien en ervoor zorgen dat het geheel zo goed mogelijk werkt, dat wordt vervolgens getest (ook op compliance) en in elkaar gezet en kun je tegen min of meer materiaalkosten kopen. De mensen die echt het risico willen nemen kunnen het alsnog zelf in elkaar bouwen, maar dat is dan nogmaals op eigen risico.

Net zoals Arduino en alle andere open source hardwareprojecten, eigenlijk. Hoeft geen problemen met compliance en keuring te vormen.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:06
(jarig!)
JAN-B schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:44:
@Lardman: dat is dus een misvatting; ik ken zo al 2 3 tweakers alhier die echt niet hun dak op durven :(
Ik ga ook ons schuine dak niet op, zeker niet met zonnestroompanelen. Het is vijf à zes meter van de grond, als ik iets laat vallen... of erger nog, als ik zelf val... ik vind het het niet waard. De mannen van SolarNRG mogen dat doen.

Plat dak is meestal geen groot probleem, als het goed bereikbaar is.

[Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 27-01-2012 17:20]

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

• kloas_wokkel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-12-2022
mux schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:52:
[...]

Je koop al een 200-250 Wp inverter voor 140 euro met 15 jaar garantie.
Daar bouw je het zelf echt niet voor

• Niet online
kloas_wokkel schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 17:23:
[...]

Involar?

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

3,5 kWh/kWp vandaag, het begint weer ergens op te lijken :)

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• JeroenH
(jarig!)
kloas_wokkel schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 17:23:
Mijn Sun-250G was maar € 100 (maar die heeft dan ook geen 15 jaar garantie ;))

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Dat denk ik. Als je echter meerdere panelen heb is het even duur om een Enecsys duo 480W te kopen. Die naar mijn mening een stuk beter eruit ziet, en leukere logging enzo heeft.
JeroenH schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 17:52:
[...]
Maar dat is sowieso al een andere orde omvormer. Geen logging, niet IP65, etc. En, eerlijk gezegd, zou ik het ook niet aandurven om zo'n ding jaar in jaar uit te laten invoeden :X , maar dat is gevoel.

SMA was ook bezig met zo'n micro inverter, maar die komt schijnbaar pas in juni uit ofzo. En ik verwacht ook niet dat die bijster goedkoop gaat worden (>300 euro).... maar goed, gelukkig wel wat meer concurrentie.

• Niet online
JeroenH schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 17:52:
[...]

Hmmm... ik lees.."DC Input Voltage Range: 14V-28V"

Niet voor elk paneel dus .... ;)

• Anoniem: 238103
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ja, ja, dan heb je ze binnen 1 maand terugverdient
nee, dit jaar is de tvt al negatief bij aanschaf
Ex-minister Donner van Binnenlandse Zaken heeft eind december al een wet naar de Kamer gestuurd waarin de invoering van sancties is geregeld. Zo mag de notaris de akte van levering straks niet meer 'verlijden' als er geen energielabel is, waarmee het huis dus ook niet overgedragen kan worden. Ook moet in advertenties, zoals bijvoorbeeld op Funda, verplicht melding worden gemaakt van het label. Eigenaren van nutsgebouwen moeten het label ophangen in de hal en huurders krijgen 10% korting op de huur als er geen energielabel wordt overlegd.
energieenwater.net

[Voor 71% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 27-01-2012 18:20]

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Topicstarter
Bartjuh schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 18:09:

SMA was ook bezig met zo'n micro inverter, maar die komt schijnbaar pas in juni uit ofzo. En ik verwacht ook niet dat die bijster goedkoop gaat worden (>300 euro).... maar goed, gelukkig wel wat meer concurrentie.
Neen. Laatste nieuws is augustus/september. Zo werd me op Intersolution beurs medegedeeld in de stand van SMA. Prijsstelling wisten ze ook nog niet. Gezien de reputatie van het bedrijf zal het niet "het onderste prijs segment" worden, nee...

... maar ik laat me graag verrassen door die nazaat van "mijn" OK4tjes... :)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Niet online
Nieuw worden ze niet meer aangeboden had ik begrepen.
staan op voorraad op de site zie ik,
ET solar komt er bij mij niet in, heb daar geen goeie ervaring mee.
(ik heb ze gehad van esdec met kortsluitende diodes, ze hebben nooit gewerkt)

http://www.nu.nl/politiek...-in-met-boerkaverbod.html
dat gaat nog vervelend worden als borsele ploft, dat word opruimen in je zwembroek dan.

[Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 27-01-2012 18:28]

• Niet online
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 18:23:
ET solar komt er bij mij niet in, heb daar geen goeie ervaring mee.
(ik heb ze gehad van esdec met kortsluitende diodes, ze hebben nooit gewerkt)
Nou dat wordt wel een rommeltje als Greenchoice 1,5 MW zonnepanelen moet weggooien.
Had je Zonnefabriek of Greenchoice niet kunnen inseinen? ;) .....

• kloas_wokkel
Klopt (Ik verkoop ze niet en heb ze zelf ook niet hoor) Geen idee wat de kwaliteit is maar dat zal al gauw beter en goedkoper zijn dan een open source achtig iets

Oja Microchip heeft alles al uitgezocht...

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Anoniem: 334569 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 18:45:
[...]

Nou dat wordt wel een rommeltje als Greenchoice 1,5 MW zonnepanelen moet weggooien.
Had je Zonnefabriek of Greenchoice niet kunnen inseinen? ;) .....
Zijn toch "maar" daken van particulieren die ze daar voor gebruiken, en die moeten maar liefst 23 euricent dokken voor hun eigenverbruikte PV kilowattuurtjes. De rest (schatting: een fors gedeelte van de opwek) gaat het net op, richting groene keus...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:50

Punkrocker

Mostly harmless

JeroenH schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:19:
Ik zit nu al een tijd te spelen met een idee om iets nuttigs te doen met ons zonnestroomoverschot. De drang is niet zo groot omdat we een mooi bedrag voor het overschot krijgen. Maar toch... als ik er iets nuttigs mee kan doen zou dat leuk zijn. De opties zijn al eens voorbij gekomen, maar de opmerking van migjes zette me aan het denken.

Op zolder heb ik nog wel wat plek om twee plantenbakken op te stellen, en ik heb nog een dubbele TL5 TL-bak liggen. Die verbruikt 50W. Als die vier maanden (120 dagen) lang twaalf uur per dag aan is verbruikt dat slechts 72 kWh (ongeveer een derde van ons overschot) en dan hebben we 's winters lekker verse veldsla en rucola. Dat zijn kleine plantjes die niet zo hoog worden.

Wat is jullie reactie? Zinvol? Niet zinvol? Is 50W wel genoeg om sla onder te kweken?
Nog even wat oude koeien van stal halen. Man, wat gaat het snel hier...

Maar in het februarinummer van NWT staat een artikel over plantjes kweken onder LED-licht.
Het is niet echt een onverdeeld succes...

"What do you get if you multiply six by nine..."

• JeroenH
(jarig!)
Punkrocker schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 19:51:
Nog even wat oude koeien van stal halen. Man, wat gaat het snel hier...

Maar in het februarinummer van NWT staat een artikel over plantjes kweken onder LED-licht.
Het is niet echt een onverdeeld succes...
Okay, nu was ik sowieso niet van plan dure LED-lampen te kopen, als ik het ga doen wil ik het maken van wat ik heb (50W TL-bak). Ben me een beetje aan het inlezen over kweken onder kunstlicht. Ik kom voornamelijk op wietkweeksites terecht. Ik heb al door dat TL-licht daar niet geschikt voor is, werkt alleen goed bij lage planten. Prima, rucola en veldsla zijn lage planten :)

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-04 12:08
Anoniem: 309539 schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 22:43:
[...]
75m2 houten draagvloer, 90 jaar oud, met tapijt en daaronder een koude kruipruimte.
Wat het vocht betreft redeneer ik alsvolgt.
[...]
Hetzelfde geldt voor dakbeschot. Dampremmende laag aan de warmste kant, daar waar het meeste vocht vandaan komt, dus direct onder de afwerklaag/gips/oid.
Volgens mij is het verhaal net iets anders. Als je isoleert onder je houten vloer, dan komt dat overeen met isoleren van de buitenkant van je dak. Bij voldoende isolatie zal het eventuele vocht dan niet in de houten constructie condenseren, omdat daar de temperatuur nog boven het dauwpunt ligt. Als je isolatiemateriaal hebt dat tegen vocht kan, dan is er dus niets aan de hand.

Ik heb hier zelf XPS onder de balken hangen, met een kleine spleet omdat ik toch voldoende ruimte had en dat makkelijker was (rachelwerk onder de balken).

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
JeroenH schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 20:24:
[...]

Okay, nu was ik sowieso niet van plan dure LED-lampen te kopen, als ik het ga doen wil ik het maken van wat ik heb (50W TL-bak). Ben me een beetje aan het inlezen over kweken onder kunstlicht. Ik kom voornamelijk op wietkweeksites terecht. Ik heb al door dat TL-licht daar niet geschikt voor is, werkt alleen goed bij lage planten. Prima, rucola en veldsla zijn lage planten :)
De tuinkers doet het prima hier, vrolijk groeiend op een WC papiertje met een druppie water in het raamkozijn van de keuken achter twee lagen glas op noordzijde gevel...

Veldsla is een trage groeier uit de Valeriaan familie en halen we normaal gesproken van de koude grond of uit de koude kas. Is wel heel lekker spul, beetje notig smakend. Heerlijke salade van te maken, vooral met mijn mosterd-pesto-azijn-knoflook-honing-tijm dressing.... :9 Ik volg je experiment binnen met belangstelling (zelf nooit geprobeerd).

Rucola koop ik op de boerenmarkt, komt ook uit de koude kas dit jaargetijde, ik heb vroeger ook hopen daarvan gesneden voor de verkoop (Brassica familie = koolachtigen, kruisbloemigen). Is er in soorten en maten, niet alle varianten zijn even lekker, vollegrondsteelt leidt al gauw tot doorschieten. Lekkerst vind ik de grof getande variant die bij ons op de boerenmarkt wordt verkocht.

Ook winterpostelein is een echte volle grond of koude kas groeier in het winter seizoen, heb ik ook bakken vol van geoogst. Veel spul voor weinig geld, een goed gegroeide krop is een zak vol. Beste gekweekt op worteldoek zodat het schoon blijft. Groeit trouwens ook wild in de duinen (daar blijft het wat kleiner, smaakt vergelijkbaar als er geen toerist op heeft staan z****n :X ).

Veel succes! ;)

• kloas_wokkel
Is het niet makkelijker om in de zomer groente te verbouwen of goedkoop te kopen en het dan in te vriezen ?

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
kloas_wokkel schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 22:24:
Is het niet makkelijker om in de zomer groente te verbouwen of goedkoop te kopen en het dan in te vriezen ?
Het is NIET aan te raden om alle soorten sla in te vriezen. Dat is waanzin en wordt een totale flop (en bezet een vriesvak onzinnig, want het resultaat lijkt nergens naar). Sla vers eten, en anders niet kopen noch telen.

Boontjes kan nog net, zijn prima in te vriezen. Maar ja, die zijn ook weer zo op...

• kloas_wokkel
Ik had het ook niet specifiek over sla
We eten nog wekelijks boontjes, andijvie, rode bieten, aardbeien en pruimen (ingevroren)uit eigen groentetuin.
Duurzamer kan haast niet

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Als ik daar over begin verhoogt dat nou niet de WAF bij ons in huis ;)
Welterusten allemaal.

Anoniem: 309539

migjes schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:49:
[...]
met iets van eps bolletjes heb je een groter vocht probleem als met tonzon.
het probleem is dat vocht als damp omhoog gaat en dan condenseert door de kou in de isolatie.

ik raad je tonzon aan met ........
ik weet niet hoe je fundering is opgebouwd?
Hoe kan er condens ontstaan op de eps? Die is toch net zo warm alsde omringende lucht, of zelf iets hoger omdat de vloer erboven jaarrond warmer is?

Het fundament is gemetselde baksteen (de steens muur erop, zonder spouw, is "op staal" gebouwd zoals ze dat noemen' de kruipruimte is droog, zand stoffig en hoop los vuil/puin.

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Uitgebreide analyse mondiale markt ontwikkeling PV volgens EPIA op mijn site.

ff grafiekje gemaakt, gaat lekker zo (maar: zeer veel veranderingen al, en verhardende strijd bij politici bij de financiële ondersteuning):

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 26-05 23:13
asvogel schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 21:03:
[...]

Volgens mij is het verhaal net iets anders. Als je isoleert onder je houten vloer, dan komt dat overeen met isoleren van de buitenkant van je dak. Bij voldoende isolatie zal het eventuele vocht dan niet in de houten constructie condenseren, omdat daar de temperatuur nog boven het dauwpunt ligt. Als je isolatiemateriaal hebt dat tegen vocht kan, dan is er dus niets aan de hand.

Ik heb hier zelf XPS onder de balken hangen, met een kleine spleet omdat ik toch voldoende ruimte had en dat makkelijker was (rachelwerk onder de balken).
waar energiastic de isolatie aan brengt en dat is precies bij het hout van de vloer.
daar zal het dauw punt ontstaan.
het vocht komt ook niet van uit de kruipruimte maar van uit de huiskamer zelf.
je adem het uit je geeft de planten water en kookt een eitje ... etc....
die damp trekt door het hout en komt bij de relatieve koude isolatie materiaal.
waar het dan condenseert. en bij veel materiaalen ook niet meer weg kan omdat het vloeibaar is geworden en geen damp meer is.
Anoniem: 309539 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 23:13:
[...]
Hoe kan er condens ontstaan op de eps? Die is toch net zo warm alsde omringende lucht, of zelf iets hoger omdat de vloer erboven jaarrond warmer is?

Het fundament is gemetselde baksteen (de steens muur erop, zonder spouw, is "op staal" gebouwd zoals ze dat noemen' de kruipruimte is droog, zand stoffig en hoop los vuil/puin.
als het goed is is de eps kouder als je huiskamer ergens tussen de temperatuur van de kruipruimte en huiskamer in. wat je ergens condens op levert. al dat vocht maakt je eps 2 tot 3x zo zwaar.
en dan zal het worteldoek gaan hangen.

oke duidelijk jaren 30/40 huis?

3 opties:
1. heb je genoeg ruimte om een extra laag tussen de isolatie en de vloer te doen? een lucht spouw ongeveer 5 cm onder de balken.
2. vloken op de kruipruimte vloer.
3. meer hout. (hout isoleert best goed. van mijn part zijn het restanten pallets. meer hout = goed.)

optie 3 heeft mijn voorkeur.
het is wel een dure methode.
(der wel van uit gaande dat de vloer bedekking goed is en dat je daar niks aan wil doen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:54

MieJuul

3970Wp

migjes schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 01:41:
[...]het vocht komt ook niet van uit de kruipruimte maar van uit de huiskamer zelf.
waar het dan condenseert. en bij veel materiaalen ook niet meer weg kan omdat het vloeibaar is geworden en geen damp meer is.
Maar wat nu als je, zoals bij ons het geval is, gelijk onder je laminaat een dampwerende folie hebt liggen?
Dus bovenop de houten vloer.

Dan komt het vocht dus niet in je houten vloer terecht.

Wat zijn dan de opties van isoleren aan de onderzijde? Of maakt het dan niet veel uit wat je eronder kwakt?!

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07
In theorie zou een dampdichte folie aan de warme zijde moeten werken. Dat doe je met een dak ook. Maar:
• dan hoor je het vochtgevoelige materiaal alsnog niet in te sluiten met aan de andere zijde ook dampdicht materiaal (zie wederom een dak; als je vocht mee insluit dan rot het alsnog).
• hoe zeker bern je ervan dat de folie onder het laminaat echt goed afsluit? Ik heb wel wat vloertjes gelegd, ook met folie, maar 100% netjes was nooit het doel...
• je zadelt een toekomstige bewoner die er achteloos vloerbedekking neerlegt op met een enorm probleem

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Rukapul schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 09:32:
In theorie zou een dampdichte folie aan de warme zijde moeten werken. Dat doe je met een dak ook. Maar:
• dan hoor je het vochtgevoelige materiaal alsnog niet in te sluiten met aan de andere zijde ook dampdicht materiaal (zie wederom een dak; als je vocht mee insluit dan rot het alsnog).
• hoe zeker bern je ervan dat de folie onder het laminaat echt goed afsluit? Ik heb wel wat vloertjes gelegd, ook met folie, maar 100% netjes was nooit het doel...
• je zadelt een toekomstige bewoner die er achteloos vloerbedekking neerlegt op met een enorm probleem
1. dat begrijp ik, maar wat zijn de damp-open opties?
2. Ben heel zeker dat de folie goed afsluit, heb hem zelf neergelegd.
En wellicht in tegenstelling jou (no offence) ben ik een pietje precies :-) en ligt die folie echt strak met een best aantal cm's overlapping waar 2 stroken bij elkaar kwamen.
3. Die toekomstige bewoner komt die laag vanzelf tegen als ie het laminaat eruit haalt.
Dan kan ie die folie toch ook gelijk verwijderen?! Daar leg je geen vloerbedekking op lijkt me.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Anoniem: 309539

migjes schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 01:41:
[...]
waar energiastic de isolatie aan brengt en dat is precies bij het hout van de vloer.
daar zal het dauw punt ontstaan.
het vocht komt ook niet van uit de kruipruimte maar van uit de huiskamer zelf.
Precies wat ik verwacht/bang voor ben. Alhoewel vloeibaar geworden, gewoon een hoger vocht% in het hout dan de afgelopen 95 jaar het geval. En dat is precies wat de houtworm lekker vindt. Goed herkenbaar hier en daar in het dakbeschot en trap kelder. Het vocht moet (jaar rond) gemakkelijker weg kunnen dan erin trekken, dan zit je goed.
[...]
als het goed is is de eps kouder als je huiskamer ergens tussen de temperatuur van de kruipruimte en huiskamer in. wat je ergens condens op levert. al dat vocht maakt je eps 2 tot 3x zo zwaar.
en dan zal het worteldoek gaan hangen.
Ik zie condens nog niet zo snel optreden, zolang de eps niet (door straling????) kouder kan worden dan de omgeving. En juist door het gebruik van parels i.p.v. gesloten plaat zou er altijd wel wat lucht-uitwisseling plaats kunnen vinden.
Maar als er echt condens op zou gaan treden en in het eps trekken, dan wordt het fors zwaarder, en dat kan de worteldoek echt niet meer hebben. Had ik nog niet aan gedacht, bedankt voor de waarschuwing!
[/quote]
oke duidelijk jaren 30/40 huis?
1916
3 opties:
1. heb je genoeg ruimte om een extra laag tussen de isolatie en de vloer te doen? een lucht spouw ongeveer 5 cm onder de balken.
2. vloken op de kruipruimte vloer.
3. meer hout. (hout isoleert best goed. van mijn part zijn het restanten pallets. meer hout = goed.)
optie 3 heeft mijn voorkeur.
het is wel een dure methode.
(der wel van uit gaande dat de vloer bedekking goed is en dat je daar niks aan wil doen.)
1: neen, helaas.
2: vlokken op de vloer en erboven blijven ventileren met buitenlucht/roosters? Mixed feelings. Moet er niet aan denken om me door de kruipruimte heen te worstelen voor bekabeling/electra/leiding. Vroeger deden ze alles in/onder de vloer, Plafonds waren heilig en netjes afgewerkt, de vloer heeft luiken. De ruimtes worden op dit moment gebruikt als kantoor, geklaag van koude voeten, moet toch nog wel eens onder de vloer dus.
3: Toegang tot kruipruimte is erg nauw, kan er zelf amper door. en dan nog direct in de juiste bocht, anders heb je hulp nodig van een ander om je weer los te trekken. :)
Ik hoop echter dat een laag van 25cm losse eps-parels een vergelijkbare dampdoorlating heeft als hout, en qua isolatie nog net iets beter is. En dat eps alleen maar zwaarder wordt als het in contact met water komt, en dat dat niet geldt voor waterdamp. Misschien tijd om een testopstelling te gaan maken om dit echt goed te gaan meten.... Nog niet zo simpel als ik er even over denk...

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Kraakheldere condities in Enschede met een temperatuur rond het vriespunt.
Op dit moment komt er 1,85 kW uit m'n installatie :P

@Zonnigtype.
Dank voor je heldere uiteenzetting van de wereld PV markt op PolderPV.
Zo te zien wordt eind dit jaar waarschijnlijk de grens van 100 GWp gepasseerd _/-\o_

[Voor 40% gewijzigd door SpeksteenWP op 28-01-2012 12:24]

Anoniem: 362106

Hallo,

Zoals ik nu kan inzien komen er bij mij 11 Sharp panelen 245Wp en een SMA SB 2500HF30. Was eerst een 2500, maar door praten komt er voor zelfde geld een andere omvormer.
Mandag zou ik nieuwe offerte krijgen, andere offertes heb ik afgeschreven.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Heb je bijna dezelfde installatie als mij, ik heb er op dit moment nog 10 sharps 245 op liggen :)

• Niet online
Anoniem: 362106 schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 12:54:
Hallo,

Zoals ik nu kan inzien komen er bij mij 11 Sharp panelen 245Wp en een SMA SB 2500HF30. Was eerst een 2500, maar door praten komt er voor zelfde geld een andere omvormer.
Mandag zou ik nieuwe offerte krijgen, andere offertes heb ik afgeschreven.
Hele mooie spullen, maar als je 11 panelen kwijt kunt zou ik voor hoger vermogende panelen gaan.
Kost niet meer, maar kost je minder waarschijnlijk. Ik heb 260 panelen in dezelfde maat, die zijn er ook in 265. Zo krijg je meer vermogen op je dak.

Anoniem: 334569 schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 13:38:
[...]

Hele mooie spullen, maar als je 11 panelen kwijt kunt zou ik voor hoger vermogende panelen gaan.
Kost niet meer, maar kost je minder waarschijnlijk. Ik heb 260 panelen in dezelfde maat, die zijn er ook in 265. Zo krijg je meer vermogen op je dak.
Op een gegeven moment heb je het wel gehad met zoeken, en ik ben van mening dat deze set prima is.

• migjes
Anoniem: 309539 schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 11:18:
[...]

Precies wat ik verwacht/bang voor ben. Alhoewel vloeibaar geworden, gewoon een hoger vocht% in het hout dan de afgelopen 95 jaar het geval. En dat is precies wat de houtworm lekker vindt. Goed herkenbaar hier en daar in het dakbeschot en trap kelder. Het vocht moet (jaar rond) gemakkelijker weg kunnen dan erin trekken, dan zit je goed.

[...]

Ik zie condens nog niet zo snel optreden, zolang de eps niet (door straling????) kouder kan worden dan de omgeving. En juist door het gebruik van parels i.p.v. gesloten plaat zou er altijd wel wat lucht-uitwisseling plaats kunnen vinden.
Maar als er echt condens op zou gaan treden en in het eps trekken, dan wordt het fors zwaarder, en dat kan de worteldoek echt niet meer hebben. Had ik nog niet aan gedacht, bedankt voor de waarschuwing!
[/quote]

[...]

1916

[...]

1: neen, helaas.
2: vlokken op de vloer en erboven blijven ventileren met buitenlucht/roosters? Mixed feelings. Moet er niet aan denken om me door de kruipruimte heen te worstelen voor bekabeling/electra/leiding. Vroeger deden ze alles in/onder de vloer, Plafonds waren heilig en netjes afgewerkt, de vloer heeft luiken. De ruimtes worden op dit moment gebruikt als kantoor, geklaag van koude voeten, moet toch nog wel eens onder de vloer dus.
3: Toegang tot kruipruimte is erg nauw, kan er zelf amper door. en dan nog direct in de juiste bocht, anders heb je hulp nodig van een ander om je weer los te trekken. :)
Ik hoop echter dat een laag van 25cm losse eps-parels een vergelijkbare dampdoorlating heeft als hout, en qua isolatie nog net iets beter is. En dat eps alleen maar zwaarder wordt als het in contact met water komt, en dat dat niet geldt voor waterdamp. Misschien tijd om een testopstelling te gaan maken om dit echt goed te gaan meten.... Nog niet zo simpel als ik er even over denk...
ha ik heb nu wel een goed idee van de kruip ruimte.
ik was tonzon nog vergeten als isolatie optie.

ik weet niet hoe dik de balken zijn, maar:
als je die platen gebruikt die ook worden gebruikt om op houten vloeren een paket vloer te leggen.
(underlaymet plaat) die zijn flexiebel en kun je door het luik krijgen.
vast spijkeren op de balken.
en daar boven op eps blazen. (5 cm is genoeg, meer mag maar heeft niet veel nu voor de isolatie)
niet helemaal vullen tot de vloer maar daar een kier open houden. (min 1 cm)

dan moet je er nog wel voor zorgen dat je 1 cm van je fundering af blijft want die moet goed kunnen luchten.

ik vraag nog effen na wat voor underlayment plaat je moet gebruiken.
(ik dacht een water vaste variant maar twijfel nu ook.)

bedenk wel dat het leuk is om de vloer te isoleren, maar de rest van het huis is dat natuurlijk niet.
dus 25cm dikte is een beetje onzin.
een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel.

(ik had het toch goed dat jij al schelpen had liggen in de kruipruimte?)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:28

Gé Brander

MS SQL Server

Weet iemand of je ergens in winkels uitbreidingssets kan kopen van Plugwise? Of kan je ze alleen maar online kopen?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-04 14:07
'k Ben nog eens even in de literatuur gedoken, bedrijfseconomie om precies te zijn.

De terugverdientijd is gerelateerd aan de netto contante waarde van de toekomstige besparingen.
In excel heb je daar een leuke functie voor: NPER. Die heeft 3 verplichte argumenten: rentevoet, besparing per periode en de totale investering. De besparing moet je negatief opvoeren.

Een voorbeeld: stel je nu voor dat je een investering van 7500 euro doet en je per jaar 600 euro bespaart. De rentevoet zetten we op 3%.

Op het eerste gezicht denk je aan een terugverdientijd van 12,5 jaar (want 7500 / 600 = 12,5)
Volgens de regels uit de bedrijfseconomie is die tvt stukje langer :
code:
1
NPER(3/100; -600; 7500)
is bijna 16 jaar.

De verklaring ligt in het feit dat we in dit forum nooit rekening houden met rente op rente.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 13:54
hansdegit schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 14:56:
Op het eerste gezicht denk je aan een terugverdientijd van 12,5 jaar (want 7500 / 600 = 12,5)
code:
1
NPER(3/100; -600; 7500)
is bijna 16 jaar.

De verklaring ligt in het feit dat we in dit forum nooit rekening houden met rente op rente.
Klopt. Maar wat als je ook rekening houdt met een stijgende energieprijs over die jaren? Dan komt de eerste benadering weer meer in de buurt.
Aan de andere kant kan je ook speculeren op een prijsdaling van PV, juist vanwege de lange terugverdientijd. Stel dat PV over 3 jaar nog maar de helft kost, dan kan je het beter niet nu kopen maar 3 jaar wachten om je totale terugverdientijd te minimaliseren. Vandaar dat in Duitsland bijvoorbeeld de subsidie jaarlijks afneemt, dan maakt het weinig uit wanneer je het aanschaft.

Anoniem: 427117

Deze berekening kun je zo ingewikkeld maken als je wil (of juist niet). Als je met zonnepanelen ieder jaar €600 overhoudt kun je dat geld weer meenemen in de berekening aangezien dat gedeelte je wel geld oplevert.

• Niet online
Anoniem: 362106 schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 14:01:
[...]

Op een gegeven moment heb je het wel gehad met zoeken, en ik ben van mening dat deze set prima is.
Wat is.je huidige wp prijs all in?
Je hoeft niet te zoeken.

• Niet online
hansdegit schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 14:56:
'k Ben nog eens even in de literatuur gedoken, bedrijfseconomie om precies te zijn.

De terugverdientijd is gerelateerd aan de netto contante waarde van de toekomstige besparingen.
In excel heb je daar een leuke functie voor: NPER. Die heeft 3 verplichte argumenten: rentevoet, besparing per periode en de totale investering. De besparing moet je negatief opvoeren.

Een voorbeeld: stel je nu voor dat je een investering van 7500 euro doet en je per jaar 600 euro bespaart. De rentevoet zetten we op 3%.

code:
1
NPER(3/100; -600; 7500)
is bijna 16 jaar.

Doe ik wel. Verder gebruik ik de juiste getallen. Op dit moment jij niet als het over pv gaat.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wij zijn gisteren en vandaag wel bofkonten in Twente, er zit precies boven onze regio al 2 dagen een gat in de bewolking.
http://wolken.buienradar.nl/nl

• hansdegit
Anoniem: 334569 schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 15:51:
[...]
Doe ik wel. Verder gebruik ik de juiste getallen. Op dit moment jij niet als het over pv gaat.
?

Is het woord "voorbeeld" aan je aandacht ontsnapt?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Niet online
hansdegit schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 16:03:
[...]

?

Is het woord "voorbeeld" aan je aandacht ontsnapt?
Nee. .
Een standaard tvt is zonder rente.
En ik reken het rendement uit waarbij ik wel rekening hou met rente en zonder uit te gaan van prijsstijging.
Had je daar overheen gelezen?

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-04 16:24

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Anoniem: 334569 schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 16:09:
[...]

Nee. .
En ik reken het rendement uit waarbij ik wel rekening hou met rente en zonder uit te gaan van prijsstijging.
Ben het met je eens, met een standaard formule uit Excel ben je er nog niet.
Persoonlijk zetten we per maand de "winst" (minder maandelijks bedrag naar GC) op een spaarrekening.
Dat levert gedurende de tvt (wat die ook mag zijn, ongeveer) weer wat extra inkomsten op.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Anoniem: 357189

TVT berekenen, tja dat doe ik ook vaak. Je kunt ook kijken naar de maandlasten: ik speel ongeveer quitte voor 15 jaar (zonder prijsstijgingen) als ik PV met financiering neem.
Als de Belasting meebetaalt krijg ik een paar euro per maand toe. M.a.w ik zou in feite betaald worden om panelen te nemen en van dag één voordeel hebben. Uiteraard zijn er risico,s, maar dat heeft iedereen en die is bij een bescheiden investering beperkt.
TVT zou rond de 13 jaar zijn in dit scenario. In feite draag ik 15 jr/180 termijnen af, maar de besparing loopt gewoon door en is vanaf dag één groter.
Verder: je eigen stroomverbruik dekken is een prima investering/rendement vergeleken met beperkt risico. Als je dak vol ligt, ga dan gerust beleggen. Maar het is stom om niet te doen.

• xs2tom
  • Laatst online: 23:42
@ migjes. die schelpen liggen bij mijn ouders. Ik ga proberen morgen even wat foto's te maken en kijken of er roosters etc. zitten. Verdere info bouwjaar: 1960, fundering beton, tussenmuren gemetseld van witte steen.

• Niet online
hilarisch, de bank-bedrijfseconoom, en de belastingman.
de enige formule die werkt is de praktijk.
bij vieze bankprodukten wegblijven en je belasting goed slim en tijdig doen, levert meer op dan pv en zonneboiler samen.

• migjes
xs2tom schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 16:43:
@ migjes. die schelpen liggen bij mijn ouders. Ik ga proberen morgen even wat foto's te maken en kijken of er roosters etc. zitten. Verdere info bouwjaar: 1960, fundering beton, tussenmuren gemetseld van witte steen.
oke ik wacht daar effe op.
(probeer een beetje volledig te zijn, anders haal ik jouw en energastic door elkaar. ben maar mens.)

@TVT
ik weet effe niet meer wie hem hier zij maar ik ben er wel mee eens.
"een 1 maligen betaling doet 1 keer pijn.
elke maand betalen doet elke maand pijn."

@eric-pvt
lol.
daar was ik van de week ook mee bezig.
en je hebt gelijk nog ook.

[Voor 14% gewijzigd door migjes op 28-01-2012 16:52]

Anoniem: 247984

Goedemiddag,

Ik heb twee vraagjes, waar ik geen antwoord op kan vinden. Jullie weten dat vast wel.

De SMA 4000TL omvormer:
Het maximaal DC vermogen van deze omvormer is 4,20 kW, geldt dit voor beide ingangen tezamen of per ingang ?

Als ik een PV installatie van 4500 Wp op deze omvormer aansluit heb ik dan twee vrije groepen nodig ? of kan een insteekautomaat van 20A ook ?

Alvast bedankt voor de reactie.

Erik

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-05 08:35

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

Anoniem: 247984 schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 17:03:
Goedemiddag,

Ik heb twee vraagjes, waar ik geen antwoord op kan vinden. Jullie weten dat vast wel.

De SMA 4000TL omvormer:
Het maximaal DC vermogen van deze omvormer is 4,20 kW, geldt dit voor beide ingangen tezamen of per ingang ?
Beide ingangen tezamen.
Als ik een PV installatie van 4500 Wp op deze omvormer aansluit heb ik dan twee vrije groepen nodig ? of kan een insteekautomaat van 20A ook ?
De omvormer heeft 1 enkelfase (230V) groep nodig. De output volgens de specificaties is maximaal 22A. Een trage 20A zekering zou volgens mij voldoende moeten zijn.

Ga dit niet zelf aanpassen in de meterkast als je niet goed op de hoogte bent van alle voorschriften. Zo moet je rekening houden met selectiviteit en is standaard schakelmateriaal niet geschikt voor stromen >16A. Zeggen deze termen je niets, laat het dan over aan een erkende installateur!

[Voor 15% gewijzigd door antonboonstra op 28-01-2012 17:17]

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

• hansdegit
Anoniem: 334569 schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 16:09:
[...]

Nee. .
Nee. Dat heb ik wel gezien.

Ik snapte dit deel niet:
Verder gebruik ik de juiste getallen. Dat doe jij niet als het over pv gaat

Dank voor je antwoord,

Zit er dan een fout in het SMA sunny design programma ? ik zit een beetje te stoeien met verschillende panelen en deze 4000TL omvormer en het programma geeft geen foutmelding met een 4500Wp installatie. Wel is het rendement niet toppie (93%). Ingang A 2,0 kW (1x 8 panelen) en ingang B 2,5 kW (2 x 5 panelen)

Ik ga zeker niet in de meterkast lopen klooien, echter geen enkele PV installateur wees me op 2 groepen, ze hebben het allemaal over een "vrij groep", dus ik kijken in de groepenkast. Todat mijn buurman het had over het vermogen en het maximale aantal A per groep. Ik heb nog 1 plaatsje vrij, dat moet dan maar een trage 20A worden.

Of kan een nieuwe 16A en deze delen met een betaande 16A groep ook ?

Mvg

• hansdegit
Anoniem: 247984 schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 17:48:
[...]
Of kan een nieuwe 16A en deze delen met een betaande 16A groep ook ?

Mvg
Je kan een zg. kookgroep overwegen. Maar wat bedoel je in deze context precies met "groep delen"?

[Voor 53% gewijzigd door hansdegit op 28-01-2012 18:04]

• Niet online
bij -9 open klemspanning zit ik op de limiet van 2 van mijn omvormers, bij -10c 0,6 volt erboven
deze treed op als de stroom uitvalt.
denk dat het afschakelen word komende week, paar daagjes.
niet erg, juist de dimensionering is hierop ingesteld,
zo haal ik precies het maximum bij 45-48c op nominale ideale spanning,
het verlies zal minimaal zijn, de meerwaarde moet ik nog afwachten.
ik heb ook geen schaduw meer zag ik vanmorgen.

hansdegit schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 18:03:
[...]

Je kan een zg. kookgroep overwegen. Maar wat bedoel je in deze context precies met "groep delen"?
Een kookgroep neem twee plaatsen in, ik heb helaas nog maar 1 plekje over. Anders moet er een nieuwe groepenkast in (dat is best een duur grapje). Dus dacht ik 1 nieuwe 16A automaat erin en laat ik de omvormer op twee 16A automaten aansluiten (1 nieuwe en 1 bestaande bijv de groep van de badkamer, mijn scheerapp. trekt niet zo veel dus).

Erik

• Niet online
als je je scheert, en hij (het scheerapparaat) brand door op 21 juni met prachtig weer staat er dan 4 kilowatt pv + 3680 Watt ac uit het net op je baard. dan ben je wel meteen helemaal kaal, en stinkt het in de badkamer.

het gaat om de mogelijke stroom op 1 kabel, en de diameter, en de afzekering ervan.
haal er maar een electrotechnicus bij gezien je post.
op een tuinslang die 4 bar aankan, moet je ook geen 8 bar zetten, en de stroomsnelheid verhogen.

[Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 28-01-2012 19:40]

Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 19:36:
als je je scheert, en hij (het scheerapparaat) brand door op 21 juni met prachtig weer staat er dan 4 kilowatt pv + 3680 Watt ac uit het net op je baard. dan ben je wel meteen helemaal kaal, en stinkt het in de badkamer.

het gaat om de mogelijke stroom op 1 kabel, en de diameter, en de afzekering ervan.
haal er maar een electrotechnicus bij gezien je post.
Kaal ben ik al, maar stinken kan ik er niet bij hebben :)

Het is me duidelijk, geen twee 16A groepen dus, dan maar een vertraagde 20A.

• Niet online
http://www.nu.nl/binnenla...swiel-terug-schiphol.html

de garnalen kunnen weer in de aanbieding deze week, eet smakelijk.

Anoniem: 334569 schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 15:49:
[...]

Wat is.je huidige wp prijs all in?
Je hoeft niet te zoeken.
Alles inclusief is 4770euro.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Denk er ook nog eens over om een Sunny Beam voor in de woonkamer bij te plaatsen.
Verhoogt het plezier van je installatie :)

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:44

JanJeen

3315Wp

Ik ben aan het experimenteren met een doe-het-zelf DBE oplossing voor onze Jaga Strada 110cm type 15 in de open keuken. Mijn doel is om de kamer sneller op temperatuur te krijgen (meer comfort). Tevens wil ik zo meer warmte uit de CV te trekken en zo duurzamer / efficienter met de energie om gaan. Ik zat eerst te twijfelen om een standaard set te kopen, maar 290 euro voor 6 ventilatoren en regelelektronica had een te lage WAF...

Zelf zag ik de Jaga oplossing op sommige punten ook niet helemaal zitten: Zo ziet de DBE oplossing van Jaga er niet helemaal aerodynamisch uit; er zit een grote balk voor de uitgang van de ventilaren. Tevens zijn ze schimmig over de geluidsproductie; 29dB heb ik ergens gevonden, maar is dat voor de comfort stand of de boost stand? Ook lijkt het erop dat ze 12cm ventilatoren gebruiken, terwijl mijn radiator 14cm ventilatoren makkelijk kan herbergen. Voordeel is wel dat DBE een automatische boost functie heeft.

Een Jaga DBE opstelling:

Inmiddels loopt er een testopstelling met een geschakelde transforamor 12V 1A die stof lag te happen. Ik ben begonnen met 1 ventilator omdat ik mijn vraagtekens had bij de geluidsproductie. Ik heb gekozen voor een 14cm Noiseblocker PK-2 (1200 toeren / 20dB / 93m3/h) vanwege de stilte en de hoge MTBF van 140.000uur (een Scythe Slipstream heeft bijvoorbeeld een MTBF van 'maar' 20.000uur.) Deze ventilator is aangesloten op een Zalman fanmate om te spelen met het toerental. Dit aangestuurd door een Velleman VM137 thermostaat module. De ventilator is gemonteerd op aluminium hoekprofieltjes, 15x15x1mm, waarin ik inhammen heb gezaagd voor de fanopening. Die constructie zweeft nu nog aan touwtjes, ik ben nog zoekende naar een chiquere oplossing. (grote dunne O-ringen?)

Tot nu toe zijn de resultaten veel belovend. Tussen de sensor en de PCB heb ik een verlengkabel geplaatst, de sensor zit direct op de aanvoerleiding geplakt met aluminium tape. Binnen ca 10 seconden nadat ik de kamerthemostaat hoor schakelen wordt de ventilator ook ingeschakelt, dit is in te stellen met de draaiknop op de PCB. De ventilator draait nog een paar minuten door nadat de CV pomp is uitgeschakeld. Ik zit er nog over te denken de pomp langer te laten nadraaien, dan de huidige 1 minuut.

Er lijkt flink meer warmte uit de radiator te komen op de plek waar de ventilator zit. Zodra de installatie af is zal ik temperatuurmetingen doen aan de aanvoer en retour leiding.
Zonder de fanmate is de ventilator te horen, maar niet storend. De vaatwasser is bijvoorbeeld veel nadrukkelijker en storender aanwezig. Dim ik de ventilator dan is die zelfs niet te horen als ik mijn oor er naast houdt. Met een simpele decibelmeter is het verschil tussen aan en uit niet te zien vanwege het omgevingsgeluid. Misschien helpt het ook om nog geluiddempend materiaal tegen de behuizing te plakken, dat is immers een metalen klankkast. Iemand materiaal suggesties? Zou een dunne laag van dat gekleurde/gevlokte ?vilt? wat ze bij de gemiddelde bouwmarkt hebben helpen?

Zijn er meer mensen die dit zelf hebben gemaakt? Zijn er valkuilen waar ik rekening mee moet houden?

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Deel 18; pagina 810

revolution-nl heeft onlangs een soortgelijk iets gemaakt

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 23:20
En dat is de reden dat dit topic bijna niet meer te volgen is voor normale stervelingen. (die nogal een tijdslurpende hobby hebben zoals 40-urige werkweek bijvoorbeeld)
Van de week in dit topic bijvoorbeeld 10 pagina's in 1 dag erbij.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Anoniem: 351376

Dat zijn niet de Kingsun, maar Eoplly panelen. Pas als die voorraad verkocht is, koopt hij weer Kingsun in volgens mijn informatie. Prijzen op de website lopen achter op de actuele prijzen.

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 351376 op 29-01-2012 00:08]

• JanJeen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:44

JanJeen

3315Wp

Is het een idee om alle 'duurzame' informatie uit dit topic te filteren en te bundelen in een overzichtelijke website? Normaal wordt dat in de startpost gedaan, maar die kan ook maar een maximale hoelveelheid aan informatie bevatten.
Dan had ik dit bijvoorbeeld kunnen vinden onder "Besparen -> LTV". Maar goed, ik weet niet of Tweakers dat accepteerd + monnikenklus. Daarnaast zijn er natuurlijk al websites met soortgelijke informatie.

• Niet online
Dat is al het materiaal. Montage is een flinke post bij hun.
Ik vind het een redelijke prijs, maar het kan wel voor of minder of tegen dezelfde prijs met 260 panelen.

• rube
Iemand nog zin om wat duidelijkheid te verschaffen en zich in de "TVT" :X discussies te mengen?
Op nujij.nl

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52
Ik wilde net http://www.nu.nl/geldzake...heelt-consument-geld.html posten.
op basis van onderzoek van de organisatie Natuur & Milieu en de ASN BANK
Ik vraag mij af of ze de volledige aanschafprijs, de kosten voor het laten draaien van de panelen en de correcte aantal zonne-uren in hun berekeningen hebben gebruikt.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Anoniem: 423695

rube schreef op zondag 29 januari 2012 @ 10:35:
Iemand nog zin om wat duidelijkheid te verschaffen en zich in de "TVT" :X discussies te mengen?
Op nujij.nl
Een flink aantal pagina's terug en zeker ook in Deel 18 is heel de TVT uitvoerig besproken. De samenvatting is, is dat er geen eenduidige TVT berekening is. De ene persoon berekent de TVT heel anders dan de andere persoon.

• mux

mux

99% efficient!

Het komt best heel aardig overeen met verschillende analyses die ik elders heb gezien, hoor. Bijvoorbeeld in een ander onderzoek waar netjes is meegerekend dat de inverter een keer vervangen moet worden, 15% van de panelen uitvalt, de teruglevering door de jaren terugloopt en er wat schaduw/niet-optimale plaatsing is. Dus op zich geloof ik dit wel voor consumenten. Zelfs als het zich niet helemaal terugverdient kun je nog steeds een significant steentje bijdragen aan het milieu voor een paar cent per dag.

Als je alles helemaal optimaal perfect geweldig neemt zijn de kosten namelijk weer een factor 2 lager, en al bijna op grid parity.

• rube
Anoniem: 423695 schreef op zondag 29 januari 2012 @ 10:45:
[...]
Een flink aantal pagina's terug en zeker ook in Deel 18 is heel de TVT uitvoerig besproken. De samenvatting is, is dat er geen eenduidige TVT berekening is. De ene persoon berekent de TVT heel anders dan de andere persoon.
Sterker nog, niet alleen in Deel 18 is TVT uitvoerig besproken, bijna elke X weken/maanden komt het een keer voorbij en zijn er verschillende meningen en calculaties, maar misschien was mijn :X niet goed geplaatst.. :?

Maar het is iig ook op nujij.nl een flinkte trigger voor veel reacties......

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:28

Gé Brander

MS SQL Server

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

rube schreef op zondag 29 januari 2012 @ 10:51:
[...]

Sterker nog, niet alleen in Deel 18 is TVT uitvoerig besproken, bijna elke X weken/maanden komt het een keer voorbij en zijn er verschillende meningen en calculaties, maar misschien was mijn :X niet goed geplaatst.. :?

Maar het is iig ook op nujij.nl een flinkte trigger voor veel reacties......
Oh nee. dat van de iccontjes lees/kijk ik snel overheen. Want emoties via icoontjes blijft lastig, vind ik.

In ieder geval bedankt voor het doorgeven. Zo iets houdt ook ons ook weer op de hoogte en misschien, dat we vanzelf een betere TVT-berekening tegenkomen. :)

• Niet online
@tvt

Dat zou wel het aardige zijn aan die discussie, als je inderdaad een economie boek pakt.
Bij mij staat er gewoon in dat het nadeel van een tvt berekening is dat er geen rekening wordt gehouden met de tijdsvoorkeur (rente component).

Vandaar dat ik liever op een andere manier reken. =BET(rente;aantal termijnen;(Wp_prijs/prod_factor);0;0)
Inflatie is meer dan degressie productie panelen, valt weg.
Omvormer kun je eventueel meenemen in de all in WP_prijs door die te vervangen na 12,5 jaar en die uitgave
contant te maken naar het investeringsmoment.

De omvormer laat ik buiten beschouwing, ze zijn goedkoop te repareren en zullen tzt spotgoedkoop zijn.

• Niet online
het barst in nederland van de risico mijdende buro-burgermannetjes die een mening hebben, en geen kennis.
vandaar die oeverloze discussie.
een hernieuwbare installatie moet aan de allerhoogste extreme financiele eisen voldoen,
de winterbanden waar je dit jaar geen kloot aan hebt niet.
de oudbolligheid van sommigen in deze materie, daar kan mijn oma nog een puntje aan zuigen.

@neanderhaler
BET werkt niet goed tenzij :
je je betaling stroom nu geheel stopzet,
dit bedrag op een spaarrekening maandelijks vastzet voor het lopende jaar,
en hiervan na 1 kalenderjaar gewoon op basis van exacte cijfers en meterstanden,
vanuit die spaarrekening het restant voldoet aan de leverancier.
als je dat 10 jaar volhoud win je al een omvormer gratis.
vermoedelijk betaal je nu alweer een halfjaar je oude stroombedrag,
dit bedrag doet nu niets, behalve dat je leverancier er lekker mee kan spelen.

dit is wat ik doe met mijn leverancier,
ze krijgen helemaal niets meer *, en reken per halfjaar exact af **.
zo heeft mijn gedrag en de zonuren direkt impact op het budget.
hier is geen formule voor, behalve beschouwing achteraf.
ik zou je eens een staffel kunnen mailen,
dat is mogelijk wel even schrikken, en wie weet vind je een manier uit om dat te berekenen,
op een individuele manier, zoals siderea dat bijna exact kan met pv-opbrengsten.

* stroom
** gas

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 29-01-2012 11:31]

• Niet online
weet je wat ? ik zet hem online.
in mei 2007 betaalde ik 235 euro, en steeg die maand naar 279 euro.
dat was mijn tipping point, de oude ketel ging ook nog eens stuk, en de investering verdween hierna dus in een geheel ander soort middel.(hernieuwbaar)
sindsdien heb ik laten we zeggen 15k uitgegeven.(ex subsidie)
het effect staat hier : http://van.wijk.net/pvt/iso/gcstaffel.jpg

wat en hoe je het ook berekent, ik schrik daarvan, voor mijn categorie woningvoorrraad 1970-1980
de buurman houd ik goed in de gaten, vergelijkbare bewoning, maar doet niets, behalve betalen.
de investering is echt heel riant gebleken.

[quote]sindsdien heb ik laten we zeggen 15k uitgegeven.(ex subsidie)[/quote]
daar ga je al, dat heb ik nu dus allang niet meer.

[Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 29-01-2012 11:43]

@tvt

Nog meer reacties op TVT in een iets bredere zin. let wel, dat je bij de volgende website de reacties een beetje met een korreltje zout moet nemen :)
- FOK-website

• Niet online
Anoniem: 423695 schreef op zondag 29 januari 2012 @ 11:38:
@tvt

Nog meer reacties op TVT in een iets bredere zin. let wel, dat je bij de volgende website de reacties een beetje met een korreltje zout moet nemen :)
- FOK-website
Now i am sick..... :r

Ik word een beetje gestoord van de 1.000.000 keer te lezen: "Ja, maar hoeveel energie kost het een zonnepaneel te maken"

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 29-01-2012 11:49]

erg he, die eerste reacties? :)

Ach ja, ik heb er maar een kort bericht geplaatst, zodat ze in ieder geval een beetje verder op de goede weg geholpen worden. Het bericht staat op de eerste pagina, dus dat biedt hoop dat ze later als nog verder gaan nadenken over zonne-energie etc.

Anoniem: 334569 schreef op zondag 29 januari 2012 @ 10:31:
[...]

Dat is al het materiaal. Montage is een flinke post bij hun.
Ik vind het een redelijke prijs, maar het kan wel voor of minder of tegen dezelfde prijs met 260 panelen.
Dit zijn de materiaal kosten. Montage doe ik zelf, huidige panelen zijn al op aparte groep, dus wordt makkelijk met instaleren.

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:58
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 19:33:
bij -9 open klemspanning zit ik op de limiet van 2 van mijn omvormers, bij -10c 0,6 volt erboven
deze treed op als de stroom uitvalt.
denk dat het afschakelen word komende week, paar daagjes.
niet erg, juist de dimensionering is hierop ingesteld,
zo haal ik precies het maximum bij 45-48c op nominale ideale spanning,
het verlies zal minimaal zijn, de meerwaarde moet ik nog afwachten.
ik heb ook geen schaduw meer zag ik vanmorgen.
Volgens mij is het geen probleem hoor als je een klein beetje boven de maximale spanning uit zou komen.
Het is misschien in het begin dat de temperatuur zo laag ligt, maar als de cellen door het zonnelicht beschenen gaan worden dan klimt de temperatuur snel op.
Er komen een paar dagen perfect weer aan zonde om dat te laten schieten. 8)

Anoniem: 357189

Laat die lui op Fok deze link dan maar lezen (ik kan helaas niet op Fok, lang verhaal)
http://forum.www.trosrada...b021b96973e16af262b687c01

ga ik meteen er bij zetten. Moment. :)

edit : het staat er bij.

[Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 423695 op 29-01-2012 12:09]

• hansdegit
Ik heb hier ooit eens een NUON isolatiemeneer over de vloer gehad. Ik vroeg hem of het mogelijk was om de spouwmuur nog eens vol te spuiten met een minerale wol. Hij zei dat -als dat ooit al eens is gebeurd- dat niet opnieuw kan.

Moet ik de man op zijn blauwe ogen geloven? Dat spul zakt toch altijd een beetje naar beneden; dan kan het m.i. toch zinnig zijn om een beetje "bij te vullen".

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
rube schreef op zondag 29 januari 2012 @ 10:35:
Op nujij.nl
Uit het N&M lulkoek verhaaltje:
De prijs per kWh elektriciteit voor consumenten is in Nederland relatief hoog en bedraagt ongeveer € 0,25 (CBS energieprijsontwikkeling 3e kwartaal 2011). Dat komt omdat in Nederland relatief veel energiebelasting wordt geheven op kleinverbruikers vergeleken met andere Europese landen (CE 2011), 60% van de stroomprijs voor consumenten bestaat momenteel uit energiebelasting en BTW. Naar verwachting zal de stroomprijs voor consumenten de komende jaren stijgen.
Daar is de leugen weer: wel vaste kosten in de kWh prijs verwerkt (die GEEN ENKELE invloed op TVT's van PV installaties hebben!), maar onterecht NIET de teruggavepost energiebelasting in die CBS bullsh*t verwerkt (die daarmee de kunstmatige nep kWh prijs artificieel als de *** maakt).

Die "60 procent" is dus ook lulkoek. Want die wordt berekend met verstoppen van de niet ter zake doende vastrecht "load" in de kWh prijs, en het "vergeten" van het er in proppen van de teruggavepost energiebelasting. Leugens, dus.

Het is zelfs 67,42% wat - voor mijn tariefstelling bij het groene GC - van de totale "vastrecht en compensatie loze" kWh prijs wordt afgeroomd door de Staat. En ASN ziet het niet (van Natuur en Milieu had ik niets anders verwacht, die blunderen wel vaker...):

Ik betaal momenteel 22,16 cent/kWh. Niks "25 cent". Nog steeds "rendabel" als je met 21 cent/kWh bij 25 jaar zorgeloze zonnestroom opwek rekent. Maar daar gaat het niet om, zelfs bij ASN Banks tuinen ze in die leugenachtige CBS cijfers omdat ze de tarief opbouw niet begrijpen... Slechte zaak.

Nog zo'n leuk fabeltje:
afname-degradatie van het rendement van de panelen met 0,5% per jaar...
Toe maar. Dan moet ik inmiddels, na 11 jaar, niet veel meer over hebben. Toch produceer ik al die jaren lang heel wat meer dan die daar ook gehanteerde 880 kWh/kWp.jaar ... met als "antiek" te beschouwen PV-spullie...

• migjes
hansdegit schreef op zondag 29 januari 2012 @ 12:24:
Ik heb hier ooit eens een NUON isolatiemeneer over de vloer gehad. Ik vroeg hem of het mogelijk was om de spouwmuur nog eens vol te spuiten met een minerale wol. Hij zei dat -als dat ooit al eens is gebeurd- dat niet opnieuw kan.

Moet ik de man op zijn blauwe ogen geloven? Dat spul zakt toch altijd een beetje naar beneden; dan kan het m.i. toch zinnig zijn om een beetje "bij te vullen".
bij vullen is mogelijk. niet altijd wenselijk.
zomaar bij vullen kan je de situatie opleveren dat aan de onder kant er zoveel glaswol zit en samen gedrukt raakt dat het niet meer isoleert.

glaswol isoleert niet. het is de lucht die er tussen zit wat isoleert.

dus ja en nee.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-05 16:33

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JanJeen schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 21:26:
Ik ben aan het experimenteren met een doe-het-zelf DBE oplossing voor onze Jaga Strada 110cm type 15 in de open keuken. Mijn doel is om de kamer sneller op temperatuur te krijgen (meer comfort). Tevens wil ik zo meer warmte uit de CV te trekken en zo duurzamer / efficienter met de energie om gaan. Ik zat eerst te twijfelen om een standaard set te kopen, maar 290 euro voor 6 ventilatoren en regelelektronica had een te lage WAF...

Zelf zag ik de Jaga oplossing op sommige punten ook niet helemaal zitten: Zo ziet de DBE oplossing van Jaga er niet helemaal aerodynamisch uit; er zit een grote balk voor de uitgang van de ventilaren. Tevens zijn ze schimmig over de geluidsproductie; 29dB heb ik ergens gevonden, maar is dat voor de comfort stand of de boost stand? Ook lijkt het erop dat ze 12cm ventilatoren gebruiken, terwijl mijn radiator 14cm ventilatoren makkelijk kan herbergen. Voordeel is wel dat DBE een automatische boost functie heeft.

Een Jaga DBE opstelling:
[afbeelding]

Inmiddels loopt er een testopstelling met een geschakelde transforamor 12V 1A die stof lag te happen. Ik ben begonnen met 1 ventilator omdat ik mijn vraagtekens had bij de geluidsproductie. Ik heb gekozen voor een 14cm Noiseblocker PK-2 (1200 toeren / 20dB / 93m3/h) vanwege de stilte en de hoge MTBF van 140.000uur (een Scythe Slipstream heeft bijvoorbeeld een MTBF van 'maar' 20.000uur.) Deze ventilator is aangesloten op een Zalman fanmate om te spelen met het toerental. Dit aangestuurd door een Velleman VM137 thermostaat module. De ventilator is gemonteerd op aluminium hoekprofieltjes, 15x15x1mm, waarin ik inhammen heb gezaagd voor de fanopening. Die constructie zweeft nu nog aan touwtjes, ik ben nog zoekende naar een chiquere oplossing. (grote dunne O-ringen?)

Tot nu toe zijn de resultaten veel belovend. Tussen de sensor en de PCB heb ik een verlengkabel geplaatst, de sensor zit direct op de aanvoerleiding geplakt met aluminium tape. Binnen ca 10 seconden nadat ik de kamerthemostaat hoor schakelen wordt de ventilator ook ingeschakelt, dit is in te stellen met de draaiknop op de PCB. De ventilator draait nog een paar minuten door nadat de CV pomp is uitgeschakeld. Ik zit er nog over te denken de pomp langer te laten nadraaien, dan de huidige 1 minuut.

Er lijkt flink meer warmte uit de radiator te komen op de plek waar de ventilator zit. Zodra de installatie af is zal ik temperatuurmetingen doen aan de aanvoer en retour leiding.
Zonder de fanmate is de ventilator te horen, maar niet storend. De vaatwasser is bijvoorbeeld veel nadrukkelijker en storender aanwezig. Dim ik de ventilator dan is die zelfs niet te horen als ik mijn oor er naast houdt. Met een simpele decibelmeter is het verschil tussen aan en uit niet te zien vanwege het omgevingsgeluid. Misschien helpt het ook om nog geluiddempend materiaal tegen de behuizing te plakken, dat is immers een metalen klankkast. Iemand materiaal suggesties? Zou een dunne laag van dat gekleurde/gevlokte ?vilt? wat ze bij de gemiddelde bouwmarkt hebben helpen?

Zijn er meer mensen die dit zelf hebben gemaakt? Zijn er valkuilen waar ik rekening mee moet houden?
Zie mijn post revolution-nl in "Duurzame Energie deel 18"
Dit is geplaatst op een jaga 30x120 T21

Ik heb een fancontroller gebruikt met eigen temperatuursensoren.
Ik heb nu 2x 1200rpm NB en 2x 1700rpm NB fans. Montage van de fans kan heel eenvoudig door muurpluggen (die rondom) uit te zetten tussen de ribben te plaatsen. Je kan de fans vervolgens met normale parkers vast zetten.

De prestaties zijn goed en de 1700rpm fans draaien alleen op volle toeren als de kamer opgewarmt moet worden . Als de kamer opgewarmt is zet ik de fans manual op 1000rpm. De 2x 1200rpm blijven op auto staan.

Als het stil in de kamer is zijn ze ligt waarneembaar. Gezien wij altijd de radio / tv aan hebben staan horen we ze in de praktijk niet.

Als ik de DBE unit opnieuw zou moeten samenstellen dan zou ik de 1200rpm fans vervangen voor 1700rpm, deze geven toch net dat beetje extra airflow wat je eigenlijk nodig heb.

Mijn CV installatie draait overigens aanzienlijk zuiniger naar de plaatsing van de DBE. Retourtemperaturen zijn aanzienlijk lager en de ketel schiet niet meer in de anti-pendel stand.

Tips:
Retourtemperatuur meter meten bij de ketel. Het mooiste is als deze zo laag mogelijk is zonder dat de ketel gaat pendelen. Bij het opwarmen van de woning is mijn aanvoer 60c de retour eindigt op +/- 45c. Bij het warmhouden van de kamer is de aanvoer 40-45c en de retour 30-35c.

Daarnaast natuurlijk de radiatoren in huis waterzijdig inregelen.
Succes!

Als je met geluidswerend materiaal aan de gang gaat, let me know! ik ben namelijk benieuwt naar je bevindingen.

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@Eric-pvt
Vandaag ben jij de bofkont voor wat betreft het gat in de bewolking :)

Anoniem: 327833

Speksteenkachel schreef op zondag 29 januari 2012 @ 13:19:
@Eric-pvt
Vandaag ben jij de bofkont voor wat betreft het gat in de bewolking :)
Zijn buurman ook hoor :)

• Niet online
Onbekend schreef op zondag 29 januari 2012 @ 10:43:
I
Ik vraag mij af of ze de volledige aanschafprijs, de kosten voor het laten draaien van de panelen en de correcte aantal zonne-uren in hun berekeningen hebben gebruikt.
Heb jij nog vraagtekens?
Wil je dat ik je help bij het uitrekenen van jouw tvt?

Mijn uitbreiding gaat kWh's produceren tegen 11 cent.

• hansdegit
@Neanderthaler71: 'k heb je verhandeling over tvt in deel 18 gelezen. Zeer verhelderend.

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 19:21
Wat zijn nu de energieboeren die makkelijk salderen ?

Greenchoice zou tot 1000 kwh de volle bak terugbetalen
Alleen zie ik dat niet in de voorwaarden.

U kunt bij ons onbeperkt stroom terugleveren. Bij een netto teruglevering (meer opwekking dan verbruik op jaarbasis) krijgt u van ons voor het 'overschot' alleen het leveringstarief vergoed.

Waar krijg ik nog wel 22cent voor m'n 1000kwh overschot?
Pagina: 1 ... 26 27 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee