Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ja. Ik snap dat het een tegenstelling lijkt, maar autorijden duurder maken is iets wat je in NL niet voor elkaar gaat krijgen. Het is economisch en milieutechnisch een goede oplossing, maar het komt simpelweg niet door de tweede kamer, dus sociaal gezien niet een goede oplossing.ZeRoC00L schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 11:52:
Leuk en aardig, aan de ene kant een electrische auto stimuleren ? Aan de andere kant electriciteit flink duurder maken ?
Vandaar de beter geaccepteerde oplossing om toch een subsidie (alhoewel minder effectief) op elektrische auto's in te voeren. Vooral omdat een elektrische auto grofweg 1/6 minder energie gebruikt ten opzichte van z'n fossiele tegenhanger. We kunnen het ons niet veroorloven om 70% van de energie ongebruikt weg te gooien.
Geen idee. Ik weet wel dat we geen alternatief hebben. De conventionele olie wereldproductie piekte al in 2004. Wikipedia: Peak oil. Zelfs met het wonder dat we een nieuw Saoedi-Arabië vinden kunnen we de productie niet op niveau houden.Kan het electriciteitsnetwerk de belasting überhaupt wel aan als zeg 10% over zou stappen op een electrische auto ?
Er komt vanzelf een oplossing, wellicht in de combinatie van een smart grid en/of een veel zwaarder elektriciteitsnetwerk.
Qua opwekking capaciteit makkelijk. Qua piekbelasting ben ik er ook niet zo bang voor. Zelfde met de bangmakerij over opwekking met zonnepanelen en wind; voordat we überhaupt aan de 10% komen zijn we al een aantal jaren verder. Als de vraag (elektrische auto) en opwekking (PV / wind) een beetje verspreid is over Nederland, dan moet het prima bij te houden zijn door het stapsgewijs aanpassen van het netwerk.ZeRoC00L schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 11:52:
[...]
Kan het electriciteitsnetwerk de belasting überhaupt wel aan als zeg 10% over zou stappen op een electrische auto ?
Het gaat problemen geven (daar zijn praktijkvoorbeelden van) als een compleet nieuwe woonwijk volledig wordt voorzien van elektrische warmtepompen. Dat ga je (lokaal) echt wel merken op je elektriciteitsnetwerk. Daarom ben ik qua zonne-energie ook meer voorstander van 100.000 woonhuizen voorzien van 1 kWp, dan 10.000 huizen voorzien van 10 kWp.
[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 26-01-2012 12:20 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Gelukkig weigeren ze dat niet, en zijn ze al bezig met een klein aantal hele goede initiatieven op dat punt - niet geheel zonder hulp van wietplantages (die momenteel moeilijk snel te 'spotten' zijn door de elektriciteitsmaatschappij).
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Ik vind dat je wat kritischer mag zijn naar je bronnen.SpiceWorm schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 11:41:
http://www.nu.nl/binnenla...rmste-januarimaanden.html
[...]
http://nos.nl/artikel/242...erecord-in-nederland.html
[...]
http://www.hier.nu/klimaa...in_honderd_jaar_tijd.html
[...]
Bijna verdriedubbeld dus...
http://www.niza.nl/wat_do...e_magen/klimaat_in_afrika
[...]
http://www.knmi.nl/cms/co...ering_duidelijk_zichtbaar
Reeds uit 2007
[...]
Maar nee, het IPCC is natuurlijk een links hobby bolwerk subsidie clubje.Dan is het natuurlijk niet waar.
[...]
@IPCC. Ik heb al vaker betoogd dat de wijze waarop de rapporten van het IPCC tot stand komen niet transparant is en te weinig tegemoetkomt aan valide wetenschappelijke kritiek. Er is dus alle reden om die club in ieder geval heel kritisch (ja, zelf sceptisch) te volgen.
Maar zelfs het IPCC is een stuk voorzichtiger geworden over de link tussen klimaatverandering en orkaanintensiteit.
De kracht van de "feiten" die je hierboven aanhaalt, valt ook een beetje weg als je het in een wat grotere tijdsschaal plaatst.
De zeespiegel stijgt al dik 200 jaar heel gestaag
in 1940 hadden we global cooling.
"Oceanen worden zuurder, met nog onbekende maar waarschijnlijk grote gevolgen voor de marine biosfeer." Als je niet weet wat de gevolgens zijn, kan je toch een uitspraak doen over de ernst ervan? Er zijn stukken zee die in heel korte tijd (ettelijke uren) enorme schommelingen in Ph perfect kunnen opvangen.
Kritische journalistiek is zooo 1980.
m.i. is er tijd zat om goed te beoordelen of er daadwerkelijk iets aan de hand is. Zo ja, dan is er ook tijd zat om er iets aan te doen. Op mij komt het over dat je denkt dat het 5 voor 12 is. Lees eens Matt Ridley : The Rational Optimist.
@emissiehandel: wie zijn de grootste promotors achter emissiehandel? De banken. En die hebben echt niet het beste voor met het milieu.
Sorry... maar zoals ook al vaker aangehaald, is waren je betogen niet bijster overtuigend. Het lijken je verhaal op de situatie van 1980 t/m 2000 waarbij een zelfde scenario speelde ivm de schadelijke effecten van roken. Ook toen was er kritiek uit wetenschappelijke hoek die beargumenteerde dat de groots opgezette niet transparante, door de WHO onderzoeken over roken niet correct waren (meestal op dezelfde manier, details eruit halen en aanvallen). Altijd was er toch wel die arts die aangaf dat het minder schadelijk was als de WHO en andere wetenschappers beargumenteerde (vanuit de overheidslobby). Zelfs nu nog gebeurd dit.hansdegit schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 12:38:
Ik vind dat je wat kritischer mag zijn naar je bronnen.
@IPCC. Ik heb al vaker betoogd dat de wijze waarop de rapporten van het IPCC tot stand komen niet transparant is en te weinig tegemoetkomt aan valide wetenschappelijke kritiek. Er is dus alle reden om die club in ieder geval heel kritisch (ja, zelf sceptisch) te volgen.
Maar geloof dat we die fase bij het roken nu toch echt voorbij zijn...
Gok dat dit ook zal gebeuren en de klimaatwetenschap.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Volgens mij is de begeleidende foto een nomale situatie voor een vloerverwarming systeem, bij mij ziet het er precies hetzelfde uit.Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 22:03:
[...]
...
edit2: Die bovenste verdeler zou flink kouder moeten zijn dan de onderste, anders loopt er erg veel warm CV-water 'langs' de vloerverwarming, linea recta naar de ketel terug.
A. dan staat de themostaatknop veel te hoog/ver open/is stuk/kan de druk van de pomp bij de ketel niet an, en
B. is het voetventiel, helemaal links, misschien te ver open.
...
Wat ik wel altijd vreemd vind, is dat het warme aanvoerwater van de cv in theorie rechtstreeks naar links naar de retour kan stromen door de retourbalk. Het is 1 grote balk, zonder terugslagklep mechanisme erin.
Zou het knijpen van het voetventiel daar wat in kunnen veranderen? Het mooiste zou een warmtebeeld camera zijn om te zien of de bovenste balk nou warmer wordt dan de retourslangen van de vloerverwarming. Zo ja, dan loopt er warmwater van de aanvoer direct naar de retour.
Moeilijk om dit optimaal af te stellen. Wanneer je de retour teveel knijpt, dan kan er niet genoeg nieuw warm water in de verdeler komen.
Verwijderd
Elektrische wagens op grote schaal misschien nog niet, maar elektrische bussen? Elektrische treinen en trams zijn er al, waarom ook geen bussen? Ik weet niet of het technisch mogelijk is, maar dat zou ook al een oplossing zijn. Elektrische vrachtwagens zou moeilijk zijn...SpiceWorm schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 12:02:
[...]
Ja. Ik snap dat het een tegenstelling lijkt, maar autorijden duurder maken is iets wat je in NL niet voor elkaar gaat krijgen. Het is economisch en milieutechnisch een goede oplossing, maar het komt simpelweg niet door de tweede kamer, dus sociaal gezien niet een goede oplossing.
Vandaar de beter geaccepteerde oplossing om toch een subsidie (alhoewel minder effectief) op elektrische auto's in te voeren. Vooral omdat een elektrische auto grofweg 1/6 minder energie gebruikt ten opzichte van z'n fossiele tegenhanger. We kunnen het ons niet veroorloven om 70% van de energie ongebruikt weg te gooien.
Een elektrische wagen is eigenlijk iets wat je perfect met een niet-betrouwbare lokale bron zou kunnen opladen, zoals PV of een windmolentje of eventueel een watermolentje. Ook snacht's opladen zou moeten kunnen.
Net zoals je vorige betoog, het is niet OF elektrisch gaan rijden en dan duurdere elektriciteit OF niet elektrisch gaan rijden en geen duurdere elektriciteit maar wel elektrisch gaan rijden EN investeren in hernieuwbare energie en productieuitbreiding EN besparen op elektriciteitsgebruik voor andere doeleinden
'Vanzelf' zal die niet komen, we moeten er samen aan werken. Maar voor de rest heb je gelijk, er is een bekende uitspraak die zegt 'The stone age didn't end because we ran out of stones'. Dus het olietijdperk zal niet pas stoppen als de olie op is, doordat de olie duurder is geworden is men naar alternatieven beginnen zoeken. En het zoeken naar alternatieven voor iets, laat dat net een van de beste incentives zijn voor innovatie[...]
Geen idee. Ik weet wel dat we geen alternatief hebben. De conventionele olie wereldproductie piekte al in 2004. Wikipedia: Peak oil. Zelfs met het wonder dat we een nieuw Saoedi-Arabië vinden kunnen we de productie niet op niveau houden.
Er komt vanzelf een oplossing, wellicht in de combinatie van een smart grid en/of een veel zwaarder elektriciteitsnetwerk.
Ik zie het allemaal wel goed komen, zolang we de hebzucht van de mens misbruiken, zal het bedrijfsleven wel zorgen voor nieuwe technologiëen en dergelijke. Maar daarvoor heb je wel een sterke overheid voor nodig die het nodige durft te doen, zoals subsidies geven voor bepaalde dingen, maar ook dingen duurder maken zoals olieproducten of gas, strengere milieuregels, een hogere prijs per ton CO2....... en vele andere..
Hey, maar seg, ik ben de meest linkse rakker uit de buurt hier!SpiceWorm schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 11:41:
Maar nee, het IPCC is natuurlijk een links hobby bolwerk subsidie clubje.Dan is het natuurlijk niet waar.
[...]
Klopt. Alleen met een prijs van 7 euro voor een ton CO2 nemen we nu 0,0 maatregelen om er wat aan te doen.
[...]
We kunnen dus kiezen tussen beide kansen. Kans op totale ellende, of kans op een beetje ellende, die ons op z'n ergst veel geld kost.
Ik ben waarschijnlijk blijvend gedeeltelijk invalide. Ik schrijf opnieuw dat ik in 2011 heb geleerd dat ik al mijn geld, 5 miljard euro, zo, lachend, zonder ook maar een milliseconde twijfel zou inruilen als ik mijn volledige gezondheid terug zou krijgen.
We spelen met de gezondheid van miljarden mensen.
Wat doet een weldenkend mens? En wat doen wij? Ons hoofd onder de grond stoppen en business as usual propageren.
YouTube: Jeremy Rifkin on global issues and the future of our planet
Mijn enige kritiek was dat je het plaatje niet volledig schetste, ik ontken de klimaatverandering niet ofzo. Ik stel enkel maar dat het probleem ingewikkelder is dan je het voorstelt.
Klimaatopwarming betekend niet noodzakelijk een apocalyps. Sommige studies spreken over een stijging van de zeespiegel, andere studies dan weer over een nieuwe ijstijd. Dat de opwarming niet iets is dat we willen is iedereen ondertussen wel overtuigd, en dat al die zooi in de lucht je gezondheid aantast zal ook wel algemeen aangenomen worden. Maar stellen dat door de klimaatopwarming scenario X een zekerheid is mag je niet doen. Het is zelfs nooit onderzocht of maatregelen nemen tegen de 'gevolgen' van klimaatopwarming door meer economische groei door meer fossiele zooi uit de grond te halen wel niet meer voordelig is.... Wat ik duidelijk niet wil, maar het is gewoon nooit onderzocht.
Ook zijn investeringen (subsidies) in een groene economie voor zowel de economie als voor het milieu een positief iets.
Ik vind gewoon dat we moeten afstappen van het archaïsch denken in absolutismen. Het is volgens mij perfect mogelijk om zachtjesaan de hele onderbouw van de samenleving te veranderen. Minder energie verbruiken, minder vlees eten, minder mobiliteit, minder luxe, minder werken maar ook meer lokaal sociaal leven, meer tijd voor hobbies, minder gezondheidsgevolgen door vervuiling en bovenal, een minder negatieve outlook voor de toekomst van onze kinderen
Volgens mij zijn dit eerlijke bronnen, zonder dubbele agenda. Hoogstens kun je zeggen dat klimaatsverandering niet komt door mensen wordt veroorzaakt.hansdegit schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 12:38:
Ik vind dat je wat kritischer mag zijn naar je bronnen.
http://www.skepticalscien...-scientific-consensus.htm
Als we dan weer terug gaan naar de twee opties die we hebben, onnodig ingrijpen of onterecht niet ingrijpen. Onterecht niet ingrijpen brengt heftigere kosten met zich mee.A survey of all peer-reviewed abstracts on the subject 'global climate change' published between 1993 and 2003 shows that not a single paper rejected the consensus position that global warming is man caused. 75% of the papers agreed with the consensus position while 25% made no comment either way, focusing on methods or paleoclimate analysis (Oreskes 2004).
De kans dat de mens klimaatsverandering veroorzaakt lijkt dus een meer geaccepteerde hypothese dan dat de mens deze niet veroorzaakt.
Als je kritiek hebt op deze studie: http://www.skepticalscience.com/argument.php?a=24
Prima. Maar ik zie is dat deze IPCC meldingen in lijn zijn met andere bronnen, inclusief met wat mijn vader verteld over het bos en een bevriende Oostenrijker zegt over de gletschers daar. Zijn dit mensen van de milieulobby?@IPCC. Ik heb al vaker betoogd dat de wijze waarop de rapporten van het IPCC tot stand komen niet transparant is en te weinig tegemoetkomt aan valide wetenschappelijke kritiek. Er is dus alle reden om die club in ieder geval heel kritisch (ja, zelf sceptisch) te volgen.
Nuja zeg je dat het knmi liegt dat hun metingen aangeven dat januari 2012 een van de warmste winters ooit is (ik ben bekend met de urbanisatie van de meetstations). En het droogterecord van 2011? Ook weer een meetfout? Een Afrikaanse boer die niet meer weet wanneer hij moet zaaien? Hij is vast in de war. En de andere Afrikaanse boer die opeens twee oogsten per jaar van het land kan halen? Dat is een opschepper.De kracht van de "feiten" die je hierboven aanhaalt, valt ook een beetje weg als je het in een wat grotere tijdsschaal plaatst.
Prima. Maar dat doet toch niks af aan wat de mens er nog aan toe kan voegen?De zeespiegel stijgt al dik 200 jaar heel gestaag
En daarbij, is 200 jaar niet de periode dat we grootschalig CO2 de lucht in blazen (?)
http://www.skepticalscience.com/sea-level-rise.htm
In 1940 hadden we ook oorlog. Heeft dat er mee te maken?in 1940 hadden we global cooling.
http://www.skepticalscien...-medieval-warm-period.htm
Er zullen vast stukken zee zijn die daar tegen kunnen. Maar dat ecosysteem is daar ook op aangepast (in duizenden jaren(!)). Dat betekend niet dat andere ecosystemen zich net zo makkelijk aanpassen. Goede kans dat bestaande ecosystemen er aan onderdoor gaan. Delicate evenwichten etc. Wat zijn de effecten direct op de mens? Geen idee. Maar dat er misschien wel niet direct invloed is op de mens is toch geen argument? Misschien wel en misschien is het heftig."Oceanen worden zuurder, met nog onbekende maar waarschijnlijk grote gevolgen voor de marine biosfeer." Als je niet weet wat de gevolgens zijn, kan je toch een uitspraak doen over de ernst ervan? Er zijn stukken zee die in heel korte tijd (ettelijke uren) enorme schommelingen in Ph perfect kunnen opvangen.
Klopt, ik heb het idee dat het 5 voor 12 is. Wellicht is dat fout hoor. Maar wat ik wel zie is dat zelfs een club als het IPCC (die 'in het leven is geroepen om te waarschuwen voor klimaatsverandering') de effecten stelselmatig heeft onderschat en dat alles harder gaat dan in eerste instantie gedacht. Elk rapport wat later komt voorspelt dat de noordpool eerder ijsvrij is, om maar iets te noemen.m.i. is er tijd zat om goed te beoordelen of er daadwerkelijk iets aan de hand is. Zo ja, dan is er ook tijd zat om er iets aan te doen. Op mij komt het over dat je denkt dat het 5 voor 12 is. Lees eens Matt Ridley : The Rational Optimist.
Snap het niet. Emissies kunnen prima over the counter worden verhandeld. Daar hoeft geen bank aan te pas te komen. Kunnen geveild worden door een overheid, op een beurs etc. Verreweg het meest efficiënte systeem, op alle gebieden trouwens.@emissiehandel: wie zijn de grootste promotors achter emissiehandel? De banken. En die hebben echt niet het beste voor met het milieu.
Je hoeft je niet te verontschuldigenCyberpope schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 12:56:
[...]
Sorry... maar zoals ook al vaker aangehaald, is waren je betogen niet bijster overtuigend. Het lijken je verhaal op de situatie van 1980 t/m 2000 waarbij een zelfde scenario speelde ivm de schadelijke effecten van roken. Ook toen was er kritiek uit wetenschappelijke hoek die beargumenteerde dat de groots opgezette niet transparante, door de WHO onderzoeken over roken niet correct waren (meestal op dezelfde manier, details eruit halen en aanvallen). Altijd was er toch wel die arts die aangaf dat het minder schadelijk was als de WHO en andere wetenschappers beargumenteerde (vanuit de overheidslobby). Zelfs nu nog gebeurd dit.
Maar geloof dat we die fase bij het roken nu toch echt voorbij zijn...
Gok dat dit ook zal gebeuren en de klimaatwetenschap.
m.i. gaat je vergelijking mank omdat de kritiek nu komt uit gerespecteerde wetenschappelijke hoek. Ten tweede zijn de voorgestelde maatregelen iets draconischer dan die tegen het roken. Ten derde gaat het nou niet bepaald om details die niet kloppen.
Stukje over een elektrische bus in LA. Je vraagt je af waarom dit in Nederland dit niet kan.Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 13:12:
[...]
Elektrische wagens op grote schaal misschien nog niet, maar elektrische bussen? Elektrische treinen en trams zijn er al, waarom ook geen bussen? Ik weet niet of het technisch mogelijk is, maar dat zou ook al een oplossing zijn.
http://www.jaylenosgarage...iner-electric-bus/1361158
Arnhem heeft trolleybussen in de stad, mooi systeem!Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 13:12:
Elektrische wagens op grote schaal misschien nog niet, maar elektrische bussen? Elektrische treinen en trams zijn er al, waarom ook geen bussen? Ik weet niet of het technisch mogelijk is, maar dat zou ook al een oplossing zijn. Elektrische vrachtwagens zou moeilijk zijn...
Ja, volgens mij schrijf ik dat ook, én elektrisch rijden, én investeren in duurzaam (want niet duurzaam wordt zwaar belast), én investeren in besparen (want energie wordt belast).Net zoals je vorige betoog, het is niet OF elektrisch gaan rijden en dan duurdere elektriciteit OF niet elektrisch gaan rijden en geen duurdere elektriciteit maar wel elektrisch gaan rijden EN investeren in hernieuwbare energie en productieuitbreiding EN besparen op elektriciteitsgebruik voor andere doeleinden
De hebzucht van de mens gebruiken in het voordeel van diezelfde mens zou ik liever schrijven. Maar ik ben ook nog bang voor een aantal positieve feedback loops welke broeikasgassen produceren...Ik zie het allemaal wel goed komen, zolang we de hebzucht van de mens misbruiken, zal het bedrijfsleven wel zorgen voor nieuwe technologiëen en dergelijke. Maar daarvoor heb je wel een sterke overheid voor nodig die het nodige durft te doen, zoals subsidies geven voor bepaalde dingen, maar ook dingen duurder maken zoals olieproducten of gas, strengere milieuregels, een hogere prijs per ton CO2....... en vele andere..
Ik had het ook niet tegen jou, maar in het algemeen, het staat er idd wat ongelukkig. Heeft trouwens niets met links of rechts te maken.Hey, maar seg, ik ben de meest linkse rakker uit de buurt hier!
Nee niet noodzakelijk. Maar Positieve feedback loops zijn erg, erg krachtige systemen. Helemaal op deze schaalgrootte. Een systeem met een grotere positieve feedback power dan negatief is per definitie instabiel. Het heeft alle potentie tot heftige ontwrichting.Klimaatopwarming betekend niet noodzakelijk een apocalyps.
http://www.skepticalscien...g-positives-negatives.htm
Jawel, dat soort dingen wordt wel onderzocht. Dat is de reden dat we niet handelen. Er is geen consensus over hoe erg het potentieel kan zijn en dus of dealen-met-klimaatsverandering niet gewoon goedkoper is.Het is zelfs nooit onderzocht of maatregelen nemen tegen de 'gevolgen' van klimaatopwarming door meer economische groei door meer fossiele zooi uit de grond te halen wel niet meer voordelig is.... Wat ik duidelijk niet wil, maar het is gewoon nooit onderzocht.
Absoluut. Elke kWh uit een windmolen heeft meer werkgelegenheid veroorzaakt dan een kWh uit een kolencentrale.Ook zijn investeringen (subsidies) in een groene economie voor zowel de economie als voor het milieu een positief iets.
Heel mooi idee, maar al die dingen die je noemt waar we minder van zouden moeten gebruiken, zijn we verslaafd aan. Zodra je ook maar de suggestie wekt dat dat niet zou kunnen worden mensen vel (de hebzucht die je eerder benoemde), stel je een PVV stemmer voor die hoort dat belasting op benzine omhoog gaat of dat BBQ-en twee keer zo duur wordt.Ik vind gewoon dat we moeten afstappen van het archaïsch denken in absolutismen. Het is volgens mij perfect mogelijk om zachtjesaan de hele onderbouw van de samenleving te veranderen. Minder energie verbruiken, minder vlees eten, minder mobiliteit, minder luxe, minder werken maar ook meer lokaal sociaal leven, meer tijd voor hobbies, minder gezondheidsgevolgen door vervuiling en bovenal, een minder negatieve outlook voor de toekomst van onze kinderen
Zulke krachtige psychische mechanismen moet je niet tegen je hebben: dan ben je kansloos. Een groener belastingsysteem laat die mechanismen voor je werken.
Probeer het eens in een groter tijdsplaatje te passen. Die Oostenrijkse gletchers zijn al eerder geslonken en later weer aangegroeid. Ik twijfel niet aan de waarneming van je vader, maar ook die tijdsschaal van 80 jaar is echt heel kort.SpiceWorm schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 13:18:
[...]
Prima. Maar ik zie is dat deze IPCC meldingen in lijn zijn met andere bronnen, inclusief met wat mijn vader verteld over het bos en een bevriende Oostenrijker zegt over de gletschers daar. Zijn dit mensen van de milieulobby?
Bron?Absoluut. Elke kWh uit een windmolen heeft meer werkgelegenheid veroorzaakt dan een kWh uit een kolencentrale.
Meanwhile kijk ik op mijn rechter scherm naar een mooie offerte van Guus voor een systeempje van 4300Wp icm Tigo optimizers en een dikke omvormer. Ik heb er wel zin in, maar moet nog wat pegels bij elkaar schrapen.
Verwijderd
Misschien moet je wel bij de windmolens een job gaan zoeken, wie weet verdien je daar wat meer pegelshansdegit schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 14:06:
[...]
Bron?
Meanwhile kijk ik op mijn rechter scherm naar een mooie offerte van Guus voor een systeempje van 4300Wp icm Tigo optimizers en een dikke omvormer. Ik heb er wel zin in, maar moet nog wat pegels bij elkaar schrapen.
Volgens mij heeft Vestas enige tijd geleden een ontslagronde aangekondigd... Ik focus meer op een zonnige toekomst.Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 14:16:
[...]
Misschien moet je wel bij de windmolens een job gaan zoeken, wie weet verdien je daar wat meer pegels
Edit: is er iemand in het forum die ervaring heeft met dat Tigo product?
http://www.tigoenergy.com/resourcecenter.php#learn
[ Voor 15% gewijzigd door hansdegit op 26-01-2012 14:33 ]
Wat is bij jou het nut om Tigo's ertussen te zetten ipv direct de string aan een enkele dikke omvormer?hansdegit schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 14:06:
[...]
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ene string zit op zuid, andere op west. In west heb ik op een paar panelen wat schaduw.Mars Warrior schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 14:42:
[...]
Wat is bij jou het nut om Tigo's ertussen te zetten ipv direct de string aan een enkele dikke omvormer?
Iemand die in simpele woorden kan uitleggen wat Tigo doet. Wat is het nut en waarom zou ik het willen?hansdegit schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 14:46:
[...]
Ene string zit op zuid, andere op west. In west heb ik op een paar panelen wat schaduw.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Heel kort?c70070540 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 14:48:
[...]
Iemand die in simpele woorden kan uitleggen wat Tigo doet. Wat is het nut en waarom zou ik het willen?
Als ik het goed heb: Tigo's zorgen ervoor dat ELK paneel in de string er 'hetzelfde' uitziet vanuit de centrale omzetter (MPP tracker) gezien: op deze manier krijg je dus niet dat als één paneel instort (door schaduw), de rest van je panelen ook mee omlaag getrokken wordt omdat de MPP tracker niets anders kan...
Het kost alleen wel wat: voor elk paneel een optimizer die draadloos met de centrale communiceert, en die bepaald weer hoe elke optimizer reageert. De centrale kost dacht ik al een €500 en de optimizers een €50.
Ik weet dat je voor 12 panelen rond de €1000 extra kwijt bent in ieder geval...
[ Voor 21% gewijzigd door Mars Warrior op 26-01-2012 14:57 ]
Op zich zegt die 1000 euro niet zoveel, alles hangt af van hoeveel je er extra mee opbrengt natuurlijk.
[ Voor 9% gewijzigd door Gé Brander op 26-01-2012 15:03 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Verwijderd
Waar haal jij 12 panelen voor 1000 euro, of moet ik denken aan paneeltjes dan ?Mars Warrior schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 14:54:
[...]
Ik weet dat je voor 12 panelen rond de €1000 extra kwijt bent in ieder geval...
Er wordt hier 1000 euro extra naast de prijs van de panelen zelf voor een power optimizer systeem bedoeld. Dus voor elk paneel een optimizer module en daarnaast de centrale zelf nog. Dat kost zo'n 1000 euro geschat.Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 15:37:
[...]
Waar haal jij 12 panelen voor 1000 euro, of moet ik denken aan paneeltjes dan ?
Look behind you! A three headed monkey!
Verbruik wordt straks 0 of zelfs negatief.
Afgelopen jaar: energiebelasting op electriciteit 410,-
die gaan we dus niet meer betalen, dus dat geld zit in de pocket. Mag ik dan evengoed nog rekenen op de heffingskorting van 324,73?
Ik dacht het wel, maar ik begin te twijfelen....
Verwijderd
jahansdegit schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 17:01:
Aangaande energiebelasting in NL.
die gaan we dus niet meer betalen, dus dat geld zit in de pocket. Mag ik dan evengoed nog rekenen op de heffingskorting van 324,73?
We hebben bij de TV de ledlampen ( ivm de kleur die beter aansluit bij het armatuur ) vervangen. Hier geen energiewinst. De 2 ledspots gaan we wel hergebruiken uiteraard.
En boven de bank hebben we de 2x7W spaarlampen vervangen voor 2x3W led spots.

De andere 3 zijn op de overloop geplaatst.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Zie ook Neanderthaler71's uitbundige reactie, maar de "teruggave energiebelasting", zoals het bij Min. Fin. heet (of, zoals in dit document van eind vorig jaar, "belastingvermindering", niet onder het hoofdstuk "heffingskortingen" vallend...), is toch echt al sinds 1 januari 2009 318,62 Euri ex BTW, dus 379,16 Euri incl. BTW.hansdegit schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 17:01:
Aangaande energiebelasting in NL.
Het lijkt er op dat Neanderthaler71 genoegen neemt met 14,4% (54,43 Euri) per kalenderjaar minder, gezien het feit dat hij niet op de hoogte van die teruggave post in ging???
Dat zou jammer zijn, weer 247 kilowatturen kostbare zonnestroom à EUR 0,22 "weg gesaldeerd"...
Voor de goede orde: ik denk dat je het genoemde bedrag over een kortere boekingsperiode dan 365 dagen hebt ontvangen... Lamesgokkuh: periode 313 dagen, als je het bedrag inclusief BTW hebt weergegeven?
* edit *
Of misschien heb je die 324,73 Euri zonder BTW opgegeven? Want dan gok ik op een periode van 372 dagen... Komt mooier uit met de afronding...
Noot: BTW over teruggave post krijg je ook terug, 19%, da's heftig...
[ Voor 5% gewijzigd door zonnigtype op 26-01-2012 18:32 . Reden: cijferfetisjisme forever ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Sjeeses, jij bent scherp!zonnigtype schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 18:27:
[...]
Of misschien heb je die 324,73 Euri zonder BTW opgegeven? Want dan gok ik op een periode van 372 dagen... Komt mooier uit met de afronding...
Noot: BTW over teruggave post krijg je ook terug, 19%, da's heftig...
spot on!
Gevoelsmatig denk ik dit wel loont. Volgens mij is de kans best aanzienlijk dat een omvormer in 10 jaar een keer stuk gaat.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
niet nodig bijkopen waar je al recht op heb.revolution-nl schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 19:07:
Is het verstandig om bij de aanschaf van een omvomer (Mastervolt of SMA) ook extra garantie aan te kopen tot 10 jaar.
Gevoelsmatig denk ik dit wel loont. Volgens mij is de kans best aanzienlijk dat een omvormer in 10 jaar een keer stuk gaat.
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie
Dank, ik zit helemaal te soppuh hiero.
Ik was nog scherp van mijn heftige exercitie in de berekeningen rond het bepalen van mijn energie (en drinkwater) kosten voor het eerste half jaar, wat ik net heb afgerond, vandaar...
Dit is voor ons het resultaat (maar elektra gaat waarschijnlijk minder worden vanwege zuinige nieuwe kompjoet, en mogelijk 2 beloofde over te nemen paneeltjes d'r bij...

Let op de absurde vastrecht last in ons verbruiks-arme huishouden...

Het eindresultaat wordt gedomineerd door de molensteen genaamd "vastrecht stadswarmte". Af te dragen aan een Zweeds Staatsbedrijf waar ik niks mee heb...
Let op dat alle posten slechts voor het eerste half jaar gelden, maar wel zeer goed zijn onderbouwd met alle harde van toepassing zijnde (bekende) tarieven.
* oeps *
Verwarring mogelijk: verbruikscijfers linksboven zijn natuurlijk WEL op jaarbasis berekend. Vanuit die cijfers zijn theoretische jaarkosten berekend, eindresultaat gedeeld door twee geeft deze halfjaar kosten...

[ Voor 8% gewijzigd door zonnigtype op 26-01-2012 20:04 . Reden: Verwarring voortijdig uit de weg geruimd? ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
Ik heb van allebij er een hangen, toevallig. Binnen, in koele ruimte. Paar keer per jaar het stof eruitblazen.revolution-nl schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 19:07:
Is het verstandig om bij de aanschaf van een omvomer (Mastervolt of SMA) ook extra garantie aan te kopen tot 10 jaar.
Je hebt zowiezo wat jaren garantie.
Garantie bijkopen lijkt me niet nodig, tenzij:
- jij klimaatcondities hebt die net nog door de beugel kunnen...
of
- je het je echt niet kunt permiteren bij uitval een nieuwe te financieren. De leverencier weet namelijk als de beste hoe groot de kans op uitval is, en berekent dat ruimschoots door in die extra garantie. En zouden ze failliet gaan, of het niet eens zijn met jouw condities xyz, dan betaal je voor niets of heb je eerst veel extra ellende.
Verwijderd
het is gewoon een maatschappelijke trend, zoals bij de kabeltv ook,
10 jaar geleden werd de kabel hier verkocht aan upc, door de gemeente, de zenders zijn gehalveerd, maar het bedrag is het viervoudige. al die tijd zag ik niemand nooit.
easy money.
een klant die kennen ze allang niet meer, achter hun paywall telefoondoolhof,
en nu is de cirkel rond, ook dit geld bij garantiekwesties.
Verwijderd
Het staat je volledig vrij om UPC de deur uit te zetten, dus ik snap je frustratie niet...Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 20:08:
@vastrecht
het is gewoon een maatschappelijke trend, zoals bij de kabeltv ook,
10 jaar geleden werd de kabel hier verkocht aan upc, door de gemeente, de zenders zijn gehalveerd, maar het bedrag is het viervoudige. al die tijd zag ik niemand nooit.
easy money.
een klant die kennen ze allang niet meer, achter hun paywall telefoondoolhof,
en nu is de cirkel rond, ook dit geld bij garantiekwesties.
Verder wil Verhagen het gebruik van 0900 nummers maximeren
Verwijderd
en ik heb geen keuzevrijheid.
het is upc of upc voor de tv, de rest levert hier niet.
(poldergewest enzo valt niks te halen voor de big boys)
als ik upc wil opzeggen lukt dat ook niet, probeer het maar eens.
het is dus niet de vraag "wanneer" ik opstap, maar hoe kom ik er in "godsnaam" vanaf.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2012 20:24 . Reden: het lijkt wel stadsverwarming ]
Verwijderd
Omdat ik vanwege een andere aanbieding langs ET Solar wandelde:revolution-nl schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:04:
Dan heb ik dus 300WP per paneel nodig en gezien ik nog steeds zeer graag blackline panelen wil zijn de panelen van ZM volgens mij de enige optie. Uiteraard hebben merk panelen de voorkeur maar dan moeten die wel voorhanden zijn.
Dit is hun zwarte variant
http://www.etsolar.com/upload/Product/2011121501324089.pdf
Verwijderd
Geen zorgen.. (ik bezuinig op woorden... crises)zonnigtype schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 18:27:
Het lijkt er op dat Neanderthaler71 genoegen neemt met 14,4% (54,43 Euri) per kalenderjaar minder, gezien het feit dat hij niet op de hoogte van die teruggave post in ging???![]()
Dat zou jammer zijn, weer 247 kilowatturen kostbare zonnestroom à EUR 0,22 "weg gesaldeerd"...
Heb je specs van je lampen (merk/type; kleurtemperatuur; (kostprijs?)). Ben namelijk ook erg geïnteresseerd om de meestgebruikte 50W halogeenlampen te vervangen door leds.mkleinman schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 17:45:
Hier vanmiddag weer een aantal lampen vervangen voor LED lampen. Ik had lampen besteld voor de gang en de overloop, maar uiteindelijk zijn er 4 meteen in de woonkamer geplaatst.
We hebben bij de TV de ledlampen ( ivm de kleur die beter aansluit bij het armatuur ) vervangen. Hier geen energiewinst. De 2 ledspots gaan we wel hergebruiken uiteraard.
En boven de bank hebben we de 2x7W spaarlampen vervangen voor 2x3W led spots.
[afbeelding]
De andere 3 zijn op de overloop geplaatst.
[afbeelding]
Verwijderd
Vooralsnog heb ik geen reden om UPC op te zeggen: bevalt me goed.Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 20:20:
nee want er mag geen antenne of schotel naar mate van welstand geplaatst worden,
het is dus niet de vraag "wanneer" ik opstap, maar hoe kom ik er in "godsnaam" vanaf.
Een kennis van me had wel een soort gelijk probleem: die heeft zelfs een UPC monteur laten komen uiteindelijk om de coax aansluiting te laten verwijderen...
Andere opties:
Tele2 (met adsl en tv), Digitenne.
Volgens mij is dat van die schotel discutabel voor de rechtbank ivm het vrije vergaren van informatie.
Hier nog een linkje
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2012 21:10 ]
Super bedankt! Dit is precies wat ik zoek.Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 20:21:
[...]
Omdat ik vanwege een andere aanbieding langs ET Solar wandelde:
Dit is hun zwarte variant
http://www.etsolar.com/upload/Product/2011121501324089.pdf
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
op het net heb ik enkele sites tegengekomen (eentje hier), maar dat zag me er echt wel zeer DIY (en gevaarlijk

Mag je energie hiervan terugleveren in België ?
Is het überhaupt wel rendabel of is het eerder een hobby?

De groepenkast is nu dus weer helemaal blauw.
Verwijderd
ohoh...bel eens met plugwise of leiderdorp instruments ?Toon ongeschikt voor het weergeven van terugleveren. Zo mooi als Toon eruitziet, zo dom is hij ontworpen. Het volgende is wat Eneco mij berichtte naar aanleiding van de volgende vraag: "Hoe gaat Toon om met teruglevering van stroom, bijvoorbeeld bij mensen met een HRe ketel of met zonnepanelen?
Geachte heer Wouterlood, hartelijk dank voor uw belangstelling voor Toon.
U wilt weten of Toon geschikt is voor teruglevering. De teruglevering van Elektra kan niet worden geregistreerd door Toon.
toon, je valt uit de toon.
bron : http://www.zonnepanelen.wouterlood.com/
UPC echt zo erg? Kabel opzeggen is kwestie van je abo opzeggen, komen ze als het goed is bij de straat om je kabel af te koppelen, de rest blijft gewoon liggen. UPC heeft zelfs digitale taps die ze op afstand uit kunnen zetten (ziggo heeft die nog niet).Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 20:20:
nee want er mag geen antenne of schotel naar mate van welstand geplaatst worden,
Kan natuurlijk zijn dat de kabel naar jouw huis vereist is om je buren ook TV te bieden (in sommige huizen ligt voor de halve straat aan kabel in de kruipruimte), maar dat is niet jouw probleem.
Hier heeft de hele straat schotel en ADSL. Ik heb geen zin in 2-4Mbit ADSL, dus ik heb als een van de weinigen Ziggo. Vorige huiseigenaar had ook geen kabel, maar aansluiting zat hier wel, moest alleen wel eerst nog aangesloten worden in de straatkast.
Verder kan je voor TV nog digitenne kijken. Andere optie is toch gewoon een schotel plaatsen, mocht je gedoe met de welstandscommissie krijgen, dan laat je het evt voor de rechter komen, die gaat je gewoon gelijk geven. Schotel wel of niet is een vrije keuze, daar mag de welstandscommissie je niet in beperken.
Verwijderd
http://catalogus.electrocirkel.com/nl/calex/product/474388
Hier 8 van gekocht bij de Kwantum (9,95/stuk) voor in de kroonluchter
120 W -> 7.2 W
Geeft mooi licht (2100 K)
1 GU10 2,9 W bij Gamma ter vervanging van 25 W halogeen
Beetje koud (3000K) maar niet echt storend voor in de keuken.
En nog een Philips 5 W normale fitting; ga ik morgen een plaatsje voor vinden.
Wat wel zo is met al die verschillende teinten licht: het wordt een beetje onrustig.
Wil je het rustig en sfeervol houden dan moet je <2700 K gaan en zelfde type licht in 1 ruimte houden.
Verwijderd
Beter is een schotel te plaatsen en de strijd aan te gaan.
Paar jaar geleden kwam Handhaving hier om een aantal problemen aan te kaarten (bouwtekening van 40 jaar geleden was verschillend met de garage die er sinds 40 jaar staat). Voor ie binnenkwam keek ie naar de beide schotels. "Heeft u daar vergunning voor ?". Nee, zeg ik en dat hoeft niet want informatievergaring is in de grondwet verankerd. En als je me daarvoor beboet dan vecht ik door tot de Hoge Raad.
Nix meer van gehoord.
Ik vind dat iedereen dus ook recht heeft op het vergaren van hoge informatie dichtheid hebbende fotonen op eigen of huurdak.Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 22:36:
Voor ie binnenkwam keek ie naar de beide schotels. "Heeft u daar vergunning voor ?". Nee, zeg ik en dat hoeft niet want informatievergaring is in de grondwet verankerd. En als je me daarvoor beboet dan vecht ik door tot de Hoge Raad.
Nix meer van gehoord.
Gaan dus, met die zonnestroom banaan! Tot de Hoge Raad!
Heel hoge informatiedichtheid, die witte ruiszonnigtype schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 22:40:
[...]
Ik vind dat iedereen dus ook recht heeft op het vergaren van hoge informatie dichtheid hebbende fotonen op eigen of huurdak.
Gaan dus, met die zonnestroom banaan! Tot de Hoge Raad!
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Neen, 19 delen en duizenden posts GoT info, grotendeels PeeVau...TD-er schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 22:43:
[...]
Heel hoge informatiedichtheid, die witte ruis
Verwijderd
In de kruipruimte, tegen de onderkant van de balken ga ik worteldoek nieten. Misschien met rvs nietjes, het moet tenslotte weer 20-50 jaar meegaan. De vloer is er al sinds 1916, en nog in prima staat. Die mag niet gaan rotten, en worteldoek is stevig, duurzaam (rot niet weg, ook buiten in de grond niet) en water doorlatend, dus ook vocht doorlatend mogen we aannemen. Worteldoek is ook niet duur.
Daarna ga ik de ruimtes tussen de balken vullen (volspuiten?) met losse EPS korrels. Daar kun je zitzakken mee vullen, maar ook spouwmuren. Meestal mengen ze er voor de spouw wat (latex) lijm bij, zodat het niet weg kan stromen. Maar als ik het worteldoek overal netjes vastniet en langs de randen afpur, dan kan het nergens heen. Alleen geen muizen die erdoorheen knagen, dan heb ik een eps lek, en later een warmte lek.
EPS korrels, besteld bij kemisol.be, kosten 5-7 euro per kg, Verpakt per zak van 5 kg (=1/3m3). Dus 75-100 euro per m3, afhankelijk van de kwaliteit. ex BTW en transport overigens.
Ik heb 75m2 vloer, 20 cm korrels dat zou dus 15m3 korrels zijn. Niet eventjes in je kofferbak van de auto dus.
Zijn er meer mensen die zoiets zelf willen doen? Kunnen we samen inkopen/transporteren?
Boven de 750 euro is transport gratis.
Ademend, goed isolerend, aan te brengen via kleine toegangsluikjes, duurzaam. Zie ik nog wat over het hoofd?
Heb je ook nog huurkosten van een warmwatertoestel?zonnigtype schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 20:01:
Let op de absurde vastrecht last in ons verbruiks-arme huishouden...
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
die hebben vaak leuke eps aanbiedingen
(ik heb daar na 4 jaar wat navulling van de supafill spouw mee gedaan)
worteldoek is niet vormvast dat gaat uitzakken.Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 22:58:
Eureka! Ik denk dat ik eindelijk weet hoe ik m'n houten vloeren ga isoleren.
In de kruipruimte, tegen de onderkant van de balken ga ik worteldoek nieten. Misschien met rvs nietjes, het moet tenslotte weer 20-50 jaar meegaan. De vloer is er al sinds 1916, en nog in prima staat. Die mag niet gaan rotten, en worteldoek is stevig, duurzaam (rot niet weg, ook buiten in de grond niet) en water doorlatend, dus ook vocht doorlatend mogen we aannemen. Worteldoek is ook niet duur.
Daarna ga ik de ruimtes tussen de balken vullen (volspuiten?) met losse EPS korrels. Daar kun je zitzakken mee vullen, maar ook spouwmuren. Meestal mengen ze er voor de spouw wat (latex) lijm bij, zodat het niet weg kan stromen. Maar als ik het worteldoek overal netjes vastniet en langs de randen afpur, dan kan het nergens heen. Alleen geen muizen die erdoorheen knagen, dan heb ik een eps lek, en later een warmte lek.
EPS korrels, besteld bij kemisol.be, kosten 5-7 euro per kg, Verpakt per zak van 5 kg (=1/3m3). Dus 75-100 euro per m3, afhankelijk van de kwaliteit. ex BTW en transport overigens.
Ik heb 75m2 vloer, 20 cm korrels dat zou dus 15m3 korrels zijn. Niet eventjes in je kofferbak van de auto dus.
Zijn er meer mensen die zoiets zelf willen doen? Kunnen we samen inkopen/transporteren?
Ademend, goed isolerend, aan te brengen via kleine toegangsluikjes, duurzaam. Zie ik nog wat over het hoofd?
waarom niet gewoon tonzon tegen de balken.
ik weet niet wat voor fundering je hebt?
anders kun je daar ook nog iets doen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Zijn lampen van Leditlight.net. Deze: http://www.leditlight.net...aar-vervangt-25-watt.html om precies te zijn. Er is ook een 50W vervanging. Kleur is 2700K. Ze zijn, zo op het oog, heerlijk warm wit. En de 25W variant geeft veel licht. HEEL veel licht...mastadizzy schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 20:32:
[...]
Heb je specs van je lampen (merk/type; kleurtemperatuur; (kostprijs?)). Ben namelijk ook erg geïnteresseerd om de meestgebruikte 50W halogeenlampen te vervangen door leds.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Wat dat betreft lijkt mij die Tonzon folie inderdaad praktischer. Het houd de lucht vast op z'n plek en eventuele condens blijft er niet in hangen.
Andere vulling is ook van dat verpakkingschuim.
Dat kost niet veel en wordt bij de groothandel geleverd per halve kuub zakken.
Het enige waar je mee uit moet kijken is dat die zakken niet wegwaaien
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Nou? Gewoon opzeggen? Hier per 01-01 ook mijn kabel internet opgezegd.Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 20:20:
Nee, alsjeblieft, die megash*t hebben ze o.a. in Almere en diverse andere SV projecten. Anders had dat in mijn grafiek er uit der aard als vastrecht bij gestaan, we hebben Gaia zei geprezen een geïntegreerde warmtewisselaar. Geen separate tapwater unit.Speksteenkachel schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 23:00:
[...]
Heb je ook nog huurkosten van een warmwatertoestel?
Er is zeer indringend op aangedrongen (recent nogmaals) bij EL&I en NMa om daar rekening mee te houden, omdat die mensen echt driedubbel worden gen***d. Tot nu toe lijkt het alsof er nog steeds tegen WOIII gewapend beton wordt gesproken, en wordt er GEEN ENKELE rekening gehouden met de bagger waarin zeker die mensen zitten. Warmtewet "bescherming van consumenten"? Mijn grootje!
Verwijderd
Tonzon, blijf twijfelen over vochtophoping in het hout.TD-er schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 23:07:
Andere vulling is ook van dat verpakkingschuim.
Dat kost niet veel en wordt bij de groothandel geleverd per halve kuub zakken.
Het enige waar je mee uit moet kijken is dat die zakken niet wegwaaien
Verpakkingsschuim. Lekker dat biospul op zetmeel basis. Smelt weg als het nat wordt, de spitsmuizen zijn er dol op! En een vieze stinkende zooi dat die (beschermde) beestjes achterlaten, niet normaal.

muizen knage... moet ik gelijk aan deze reclame denken : YouTube: Muis - Centraal Beheer Achmea (2010)Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 22:58:
Eureka! Ik denk dat ik eindelijk weet hoe ik m'n houten vloeren ga isoleren.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
* kick *hansdegit schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 14:21:
[...]
is er iemand in het forum die ervaring heeft met dat Tigo product?
http://www.tigoenergy.com/resourcecenter.php#learn
nee, geen ervaring mee, maar had niets gezegd omdat dit forum al zo hard gaat.
als je proefkonijn wil zijn dan prima
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Maar als je al een inverter heb, is dit misschien beter dan alles vervangen? Ik ben erg benieuwd naar cijfers.Pietje NL schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 09:40:
Zou voor de prijs niet bv Enecsys micro inverters gebruikt kunnen worden?
Ik heb vandaag een offerte in m'n mailbox gekregen van een Nederlandse leverancier waarbij de volgende Suntech panelen worden aangeboden (incl. BTW)JAN-B schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 23:13:
[...]
Zijn die Suntech,s echt zo goedkoop tegenwoordig
Ik zie dat een Suntech 190Wp daar zo,n 220 euro kost, ik betaalde voor een Suntech 175Wp 2 jaar geleden nog zo,n 500 euro
- STP190S-24/Ad+ à € 185,40
- STP245S-20/Wd à € 244,90
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Verwijderd
Jahansdegit schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 10:19:
Stel je voor...Je hebt een setje panelen (6 stuks) op zuid gericht, en een setje van 11 op west gericht, kan je dan toe met één inverter met 2 MPPT's?
(komt hier ook zo)
Waarbij dat wel lijkt op een groot verschil tussen de strings.
Je moet wel erop letter dat je niet buiten het mmp bereik komt. Hangt af van de omvormer en de panelen.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2012 10:29 ]
Zijn dit consumentenprijzen incl BTW? Dus dan zijn we onder de 'magische' grens van €1/Wp gedoken.antonboonstra schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 10:26:
[...]
Ik heb vandaag een offerte in m'n mailbox gekregen van een Nederlandse leverancier waarbij de volgende Suntech panelen worden aangeboden (incl. BTW)
Je bent lekker uitgebreid met je antwoorden deze dagen
Het zijn de prijzen van een officiële partner van Suntech. In de mail staat dat de panelen gewoon afgehaald kunnen worden (transport komt er natuurlijk overheen). Heb de aanvraag van zo'n 10 panelen via m'n hotmail adres gedaan, dus dan mag het duidelijk zijn dat dit een consument aanvraag is...Roamor schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 10:28:
[...]
Zijn dit consumentenprijzen incl BTW? Dus dan zijn we onder de 'magische' grens van €1/Wp gedoken.
Ik dacht dat jij al elektriciteitsverbruik neutraal was?antonboonstra schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 10:33:
Het zijn de prijzen van een officiële partner van Suntech. In de mail staat dat de panelen gewoon afgehaald kunnen worden (transport komt er natuurlijk overheen). Heb de aanvraag van zo'n 10 panelen via m'n hotmail adres gedaan, dus dan mag het duidelijk zijn dat dit een consument aanvraag is...
Verwijderd
Superprijs, Dit voorjaar heel NL onderplakken svpantonboonstra schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 10:26:
[...]
Ik heb vandaag een offerte in m'n mailbox gekregen van een Nederlandse leverancier waarbij de volgende Suntech panelen worden aangeboden (incl. BTW)
Jaarlijks ruim 1.000 kWh verwachte opbrengst en zo'n 1.400 kWh verbruik. Ben/wordt dus nog geen neggie. Was ook meer op zoek naar wat panelen voor op m'n ouders huis. Erg jammer, maar de 200Wp Pluto panelen die ik graag wilde, zijn gewoon niet leverbaar. Zelfs niet/nauwelijks in Duitsland. Maar als ik dan zie hoe goedkoop de STP190S wordt aangeboden, dan heb ik daar weer minder problemen mee. Zou het kunnen dat de 190Wp versie zo goedkoop is, omdat iedereen de 195Wp versie wil?catchingfire schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:05:
[...]
Ik dacht dat jij al elektriciteitsverbruik neutraal was?
12 * 230 watt chingsjangsjong poly panelen voor 78 cent/wp inclusief btw (goed zoeken, ze zijn er) = 2150 euro
1 * delta soliva 2.5 omvormer van de deutsche Ebay, nieuw + 15 euro versand samen voor 315 euro
4 stuks 6 meter dakrail, 48 dakhaken, 20 middenstuk montage dingen, 8 eindstuk montage dingen, schroeven en bouten, alles clickfit uiteraard is te doen met goed onderhandelen voor rond de 600 euro (misschien goedkoper, dit is een educated guess).
voor krap 50 euro heb je kabels en connectors genoeg voor je bestaande situatie.
ik schat de electra kosten voor de aparte groep zeer optimistisch op 250 euro, uitgaande van dat een tweaker een hoop zelf kan dan wel wil doen. Ik ga er tevens van uit dat je het zelf allemaal op je dak stopt en aansluit.
dan kom je op 3365 euro inc btw voor 2760 wattpiek is 1,22 euro per wattpiek., in 6,2 jaar terugverdiend, uitgaande van 2500kwh per jaar 22 cent per kwh gelijkblijvend.
waar wachten we nog op mensen ?
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
ik wacht momenteel op dat de omvormer binnen is.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
met iets van eps bolletjes heb je een groter vocht probleem als met tonzon.Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 23:45:
[...]
Tonzon, blijf twijfelen over vochtophoping in het hout.
Verpakkingsschuim. Lekker dat biospul op zetmeel basis. Smelt weg als het nat wordt, de spitsmuizen zijn er dol op! En een vieze stinkende zooi dat die (beschermde) beestjes achterlaten, niet normaal.Ooit eens een klein stukje spouw in de erker er mee volgegooid. Geen goed idee!. Wel als verpakkingsmateriaal!
het probleem is dat vocht als damp omhoog gaat en dan condenseert door de kou in de isolatie.
ik raad je tonzon aan met ........
ik weet niet hoe je fundering is opgebouwd?
Was vorig jaar al voor eind van het jaar aangekondigd door Suntech. Maar goed nieuws is het uiteraard.Roamor schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 10:28:
[...]
Zijn dit consumentenprijzen incl BTW? Dus dan zijn we onder de 'magische' grens van €1/Wp gedoken.
(misschien hebben ze dat spul nog in wat grote magazijnen liggen slingeren, Suntech is zich volgens mij meer op het high-end segment aan het inrichten tegenwoordig, veel van hun oude "kleine" typen modules zijn al lang van hun website verdwenen...)
Lekker zonnetje weer. En: 100 pagina's GoT discussies in minder dan een maand tijd...

[ Voor 34% gewijzigd door zonnigtype op 27-01-2012 11:59 . Reden: Pfoei, weer bijgelezen... ]
Tja, mijn dak ligt al aardig vol, maar misschien mijn ouders maar eens een groen cadeau(tje) doen dit voor jaar....Lardman schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:32:
......
dan kom je op 3365 euro inc btw voor 2760 wattpiek is 1,22 euro per wattpiek., in 6,2 jaar terugverdiend, uitgaande van 2500kwh per jaar 22 cent per kwh gelijkblijvend.
Ja, ik was een week weg en heb er 2 weken over gedaan om weer "bij" te lezen, pff wat gaat het hard hier. Wel leukzonnigtype schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:55:
[...]
...Lekker zonnetje weer. En: 100 pagina's GoT discussies in minder dan een maand tijd...
[ Voor 27% gewijzigd door rube op 27-01-2012 12:08 ]
Maar dan moet je er wel zelf het dak voor op? Da's nou net iets wat ik zelf niet zo zie zitten en waar heren installateurs top-dollar voor vragen. Had ik maar een enorm plat dak...Lardman schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:32:
gaaf moment van jemig de pemig hee:
...
Als Panelenpriester ben ik de halve familie aan het aflobby-en.rube schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:05:
[...]
Tja, mijn dak ligt al aardig vol, maar misschien mijn ouders maar eens een groen cadeau(tje) doen dit voor jaar....
[...]
Ja, ik was een week weg en heb er 2 weken over gedaan om weer "bij" te lezen, pff wat gaat het hard hier. Wel leuk
de score tot nu toe, 4 gezinnen zeer enthousiast waarvan 1 concreet offertes aan het doen is, en 1 staat in februari haalbaarheidsonderzoek op de rol
@suntechprijzen: wow!
[ Voor 1% gewijzigd door Lardman op 27-01-2012 12:15 . Reden: die suntechs zijn mooi hè ]
Is dat erg dan? Vraagje: heb je een computer?JAN-B schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 23:13:
Zijn die Suntech,s echt zo goedkoop tegenwoordig
Ik zie dat een Suntech 190Wp daar zo,n 220 euro kost, ik betaalde voor een Suntech 175Wp 2 jaar geleden nog zo,n 500 euro
Verwijderd
Rondje bellen achter de rug, maar high-end, als dat Pluto is. Ik krijg te horen dat Suntech die momenteel niet eens produceert. Nergens te krijgen.zonnigtype schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 11:55:
Suntech is zich volgens mij meer op het high-end segment aan het inrichten tegenwoordig
Lekker zonnetje weer.
Maar met deze prijzen wil ik me best aanpassen
Heeeerlijk zonnetje...piekjes boven de 900 gesignaleerd.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2012 12:40 ]
Opel heeft een nieuwe (naar mijn idee zelfs mooie) electrische auto uitgebracht met een actieradius van ruim 500 km.
Bij de aanschaf van deze auto van zo'n 45,5k incl. BPM of 37.500 excl. BPM, kun je meedewerking krijgen om de stroom zelf groen op te wekken.
http://www.opel.nl/News/general/Ampera_NewMotion.aspx
Groene energie
Alle laadpunten zullen – waar mogelijk – voorzien gaan worden van groene stroom. Berijders zullen tevens gebruik kunnen maken van het aanbod om zelf duurzame energie op te wekken via zonnepanelen of windenergieprojecten. In de komende maanden zullen deze trajecten door The New Motion en Opel verder uitgewerkt worden.
Opel ondersteunt tevens het initiatief van The New Motion om een netwerk van niet-publieke laadpunten te realiseren. Hiermee wordt het voor de toekomstige Ampera-berijders mogelijk om op zeer veel locaties op te laden, en daarmee zoveel mogelijk duurzame kilometers te realiseren.
Bron van de auto:
http://www.opel.nl/Showroom/Ampera/Default.aspx
Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.
Heb er 2 maanden geleden mee mogen sturen. Het electrisch rijden is een aparte gewaarwording, wel fijn. Maar zodra de accu's leeg zijn springt de motor bij en die kan soms ineens best veel toeren maken, wat nogal vreemd klinkt. Rijdt je rustig 100 op de snelweg, begint de motor ineens flink te loeien.
Verder is de Ampera erg krap achterin en stelt de bagageruimte weinig voor.
Dat die zuinig is, klopt, maar dan moet je 'm wel elke keer opladen en volgens mij gaan de leaserijders (want de Ampera zal voornamelijk geleased worden) dat dus juist niet doen, waardoor de Ampera in praktijk toch niet zo heel erg zuinig zal zijn. Jammer!
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Dit is wel erg eenzijdig. Dat je een auto mooi vindt is natuurlijk prima (al deel ik je mening absoluut niet bij deze auto). Het is ook zeker GEEN elektrische auto waar je 500 km mee rijdt. Enkele 10tallen kilometers is elektrisch mogelijk...daarna zal je voor de rest zijn aangewezen op een benzine motor...oftewel...is het net iets meer elektrische auto dan een plug-in hybrid.Kiswum schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:45:
Mocht er nog iemand geld over hebben en "groen" bezig wilt zijn:
Opel heeft een nieuwe (naar mijn idee zelfs mooie) electrische auto uitgebracht met een actieradius van ruim 500 km.
Bij de aanschaf van deze auto van zo'n 45,5k incl. BPM of 37.500 excl. BPM, kun je meedewerking krijgen om de stroom zelf groen op te wekken.
http://www.opel.nl/News/general/Ampera_NewMotion.aspx
Groene energie
Alle laadpunten zullen – waar mogelijk – voorzien gaan worden van groene stroom. Berijders zullen tevens gebruik kunnen maken van het aanbod om zelf duurzame energie op te wekken via zonnepanelen of windenergieprojecten. In de komende maanden zullen deze trajecten door The New Motion en Opel verder uitgewerkt worden.
Opel ondersteunt tevens het initiatief van The New Motion om een netwerk van niet-publieke laadpunten te realiseren. Hiermee wordt het voor de toekomstige Ampera-berijders mogelijk om op zeer veel locaties op te laden, en daarmee zoveel mogelijk duurzame kilometers te realiseren.
Bron van de auto:
http://www.opel.nl/Showroom/Ampera/Default.aspx
Mooie techniek...laadpunten prima! Deze auto is GEEN elektrische auto in de praktijk ondanks dat de aandrijving volledig elektrisch is
reserveringshouder Tesla Model 3
Zie mijn korte ervaring met een Ampera, en ook de comments onder het stuk over hoe de aandrijving precies werkt.
Inderdaad is de ruimte op de achterbank echt ontzettend krap. Leuk voor kleine kinderen, maar absoluut niet voor volwassenen.
Blijft een ondoorzichtige markt waarbij je blijkbaar echt moet weten waar je moet zijn. Als ik "STP190S-24/Ad" in Google gooi en laat zoeken op pagina's in 't Nederlandsch dan krijg ik op de eerste pagina 3 hits met prijzen:antonboonstra schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 10:26:
STP190S-24/Ad+ à € 185,40
€ 474,81
€ 242,00
€ 355,81
Nogal een spreiding, en geen een die in de buurt komt van de jouw prijs.
Rijdt er een rond in Veldhoven.Kiswum schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:45:
Opel Ampera
Jij gaat ook nog zuiniger worden met rolluiken heb ik gehoord?
I stand correctedJeroenH schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 13:16:
Zie mijn korte ervaring met een Ampera, en ook de comments onder het stuk over hoe de aandrijving precies werkt.
Jammer genoeg is dit de praktijk in Nederland. Er zijn erg weinig webshops met stuksprijzen voor diverse merken en types zonnepanelen en omvormers. Vroeger kon je bijna alleen complete computers kopen bij de Vobis. Tegenwoordig heeft iedereen wel een kennis die op basis van de beste losse onderdelen een op maat gemaakte PC in elkaar kan zetten. Genoeg concurrentie om alle onderdelen los via internet te kopen met minimale winstmarges.catchingfire schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 13:39:
[...]
Blijft een ondoorzichtige markt waarbij je blijkbaar echt moet weten waar je moet zijn. Als ik "STP190S-24/Ad" in Google gooi en laat zoeken op pagina's in 't Nederlandsch dan krijg ik op de eerste pagina 3 hits met prijzen:
€ 474,81
€ 242,00
€ 355,81
Nogal een spreiding, en geen een die in de buurt komt van de jouw prijs.
Niet echt high-end natuurlijk (dat is nog steeds Sunpower), maar wel het hogere marktsegment.Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 12:25:
[...]
Rondje bellen achter de rug, maar high-end, als dat Pluto is. Ik krijg te horen dat Suntech die momenteel niet eens produceert. Nergens te krijgen.
Pluto lijkt nog steeds niet echt lekker te lopen gezien de leveringsproblemen. Weet nog niet wat ik daar van moet denken. Blijkbaar is de techniek nog niet helemaal in de vingers dat ze massaal kunnen uitrollen, en/of ze hebben ook daar echt last van de massadump van de "gebruikelijke" module types (180-220 Wp range).
Ik wist het dus ook niet, en ging ook met boter en suiker voor de Opel-marketing. Nogmaals, het resultaat wat telt is het uiteindelijke verbruikscijfer. Hoe ze dat bereiken is niet zo van belang, maar ze brengen het op een manier die heel dicht tegen misleiding aan hangt.
Nu heb je dat bij marketing nogal snel natuurlijk...
Strikt kijkend naar brandstofverbruik heb je natuurlijk gelijk. Echter zijn onderhoudskosten (als het goed is) ook een selectiecriterium. Tenminste...bij mij. Nu is het lastig zo even een uitspraak te doen over de kwaliteit van een oplossing, maar doorgaans ga ik zelf uit van "hoe ingewikkelder de oplossing, hoe hoger de beheerkosten".JeroenH schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 14:01:
[...]
Ik wist het dus ook niet, en ging ook met boter en suiker voor de Opel-marketing. Nogmaals, het resultaat wat telt is het uiteindelijke verbruikscijfer. Hoe ze dat bereiken is niet zo van belang, maar ze brengen het op een manier die heel dicht tegen misleiding aan hangt.
Nu heb je dat bij marketing nogal snel natuurlijk...
Ik vind de Ampera sowieso complete oplichting. Dat moet ik nuanceren....ik vind het compleet onterecht dat deze auto op dezelfde manier wordt "voorgetrokken" als een echte EV. Zolang het mogelijk is "te kiezen" bepaalde "verzuinigende" technieken niet te gebruiken of uit te schakelen zou het belasting voordeel geschrapt moeten worden. Daarnaast zal het verbruik zonder deze optionele technieken (dus ook start/stopsystemen) ook vermeld moeten worden en moet deze in mijn optiek als "baseline" moeten gelden voor wetgeving. ALS er al gestimuleerd moet worden, dan alleen op technieken die niet optioneel zijn, maar verplicht te gebruiken. Maar goed....gezien er al over de Ampera is gesproken (waarschijnlijk heb ik dat gemist
Verwijderd
Het schijnt het normale beleid van deze firma te zijn niet aan particulieren te verkopen.antonboonstra schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 10:26:
[...]
Wellicht een koerswijziging in het beleid? Of een slip of the pen?
Verwijderd
Je had het over Suntech en dat die zich meer zou richten op high-end.zonnigtype schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 13:56:
[...]
Niet echt high-end natuurlijk (dat is nog steeds Sunpower), maar wel het hogere marktsegment.
en
Suntech is zich volgens mij meer op het high-end segment aan het inrichten tegenwoordig,
Sunpower en Sanyo zijn high-end, ja dat is wel duidelijk
Binnen het assortiment van Suntech vind ik de meest high-end wel die Pluto.
Wordt 20x 235watt paneeltje, plaatsing hopelijk binnen 2 maanden!
Verder voor het eerst eens echt in de kruipruimte geweest:
- bij alle buitenmuren zitten ongeveer een strook van een cm of 30 naar binnen waar condens op staat. (op de piepschuim die cm of 30 dik is
- ook de buitenmuren voelen vochtig aan
- sommige beton balken van doorsnee cm10 hebben geheel geen piepschuim
Volgens aannemer was hier weinig aan te doen, of veel zelf doen omdat het qua kosten niet te doen is.
In 2001 werd er ook maar tot 30cm onder maaiveld de buitenmuren geisoleerd en tegenwoordig is dat al 50-60cm.
Condens was te laten verdwijnen door meer ventileren en kijken of die openingen nog allemaal goed open zijn.
Heeft deze condens oplossen nog echt voordelen qua gasverbruik?
Klinkt wel allemaal geheimzinnig zo zegVerwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 14:47:
[...]
Het schijnt het normale beleid van deze firma te zijn niet aan particulieren te verkopen.
Wellicht een koerswijziging in het beleid? Of een slip of the pen?

Jammer dat de microinverters dan nog zo duur zijn: Een Enecsys 480 is nog steeds een €350. Wordt het samen met 2 van die panelen toch nog €850, dus €1,78 / Wp...nog zonder montage / rail / kabels / stekkers

Daar baal ik ook van ja, aangezien die Enecsys voor mij gewoon perfect zijn. Schaduw (waardoor minimaal 2mppt), en relatief klein systeem (1440Wp). Daardoor zijn gewone omvormers ook als snel relatief duur.Mars Warrior schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 15:23:
[...]
Jammer dat de microinverters dan nog zo duur zijn: Een Enecsys 480 is nog steeds een €350. Wordt het samen met 2 van die panelen toch nog €850, dus €1,78 / Wp...nog zonder montage / rail / kabels / stekkers
Enige nadeel aan die Enecsys is voor mij de prijs. Genoeg voordelen zoals geen omvormer in huis, mppt per paneel, klein, 20 jaar garantie, mooie monitoring via internet, etc.
Hier is hij trouwens € 305: http://www.mbw-electronic...0W-Duo-Wechselrichter-MC4
Goedkoper heb ik nog niet kunnen vinden helaas. Ik houd mij aanbevolen iig!
Verwijderd
kocht je 2 jaar geleden kingsun en smeet je ze zelf even op de schuur,
1.70 per Wp
2 jaar later, 2x 22 cent per Wp opbrengst = 1,21 Eur/Wp nu aan geld wat er nog in zit.
1 jaar geleden, kingsunnetje 185Wp, 1,45 Per Wp,
1 jaar eraf = 22 cent, 1,23 eur/Wp geld zit er nog in.
nu kingsunnetjes kopen ?
1.17eur/Wp
kingsunnetjes ter referentie, omdat ik ze heb.
leuk he ?
stel je voor dat je er nog subsidie op krijgt ook...
Dit topic is gesloten.