Duurzame Energie deel 19 (2012) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 28 Laatste
Acties:
  • 132.176 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:35
engelbertus schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:06:
waarom moet je de file meeprijzen? moet jij ook meer voor je bankzaken betalen, als de bank het druk heeft?

volgens mij is het idd het beste om de prijs over de liters getankte brandstof te gooien.
als je dan een uur op de zelfde plek in de file staat, dan heb je ook een liter brandstof verbuikt en dus ok voor de fie betaald. dan betaal je dus als vervuiler.

dat je stilstaat in de file betekent niet dat je meer gebruik maakt van de weg. per km vindt ik dus heel goed. en als je daar nog in kunt "verdisconteren" dat een zuinige auto dan goedkoper is in gebruik, dan stimuleert dat ook.
Niet de file meeprijzen, maar de externe kosten meeprijzen zodat je een redelijk tarief krijgt. Als er meer vraag is naar 'weg', moet je ook meer betalen, zo werkt dat met alles. En je kunt alleen een goede beslissing maken als je alle relevante kosten meeneemt, en in het geval van autorijden is dat ook het feit dat jouw aanwezigheid voor veel andere leidt tot langere reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

zeeg schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:15:
[...]

Niet de file meeprijzen, maar de externe kosten meeprijzen zodat je een redelijk tarief krijgt. Als er meer vraag is naar 'weg', moet je ook meer betalen, zo werkt dat met alles. En je kunt alleen een goede beslissing maken als je alle relevante kosten meeneemt, en in het geval van autorijden is dat ook het feit dat jouw aanwezigheid voor veel andere leidt tot langere reistijd.
Bij kosten in de benzine prijs heb je dat ook, als het drukker is, gaat het verkeer langzamer, meer files etc, en dus meer verbruik. Meer verbruik op een bepaald stuk weg is dus ook meer inkomsten op dat stuk weg. Daar verslijt de weg sneller en zal ook sneller hersteld moeten worden... Ik zie het probleem juist niet.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 16:39
ik vind het wegennet toch wel een "algemeen" iets, waar iedereen in nederland aan mee moet betalen, in zekere mate. het is immers een voorziening die nodig is voor de economie, die ook van belang is als je nooit op de weg komt.

volgens jou redenatie worden wegen in friesland binnekort afgebroken, omdat er nooit iemand op rijd, en ze niet rendabel kunnen woren onderhouden. en dan hoeft de gerbuiker die er snachts over rijdt, opeens ook nog minder te betalen.

als je files wilt beprijzen moet je ook de files registreren, tijden registreren etc.
hallo administratiesysteem, hallo kastjes en dergelijke. weg 8 keer goedkoper systeem.
de km beprijzing is volgens mij niet het middel om mensen uit de file te krijgen.

vanuit filebestrijding is jou idee wel ok, maar dat lijkt me niet het doel van een andere manier van het belasten van autogebruik. vanuit milieuvervuiling en duurzaamheid. ok, stilstaan met een draaiende motor in de file is per km vervuilender, meer weg aanleggen lost dat probleem op. er zijn ook andere mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen. die de verantwoordelijkheid van de overheid zijn.

je zou daarvoor file appart moeten belasten. dus op plaatsen waar een file is, registreren wie er dan in staat.

dan heb je die extra belasting niet voor mensen die snachts of in friesland rijden.

overigens zie ik daar de protesten vanuit de randstad al binnenstromen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:12
waarom moet je de file meeprijzen? moet jij ook meer voor je bankzaken betalen, als de bank het druk heeft?
Dan stimuleer je mensen om minder op de spitsuren te rijden. Natuurlijk zijn er mensen die op dat uur noodzakelijk over die weg moeten, maar een ander deel niet. Als je het goedkoper zou maken om bv na de spitsuren te rijden, is er minder file... of althans minder lang. File's kosten ook alleen maar geld...
volgens mij is het idd het beste om de prijs over de liters getankte brandstof te gooien.
als je dan een uur op de zelfde plek in de file staat, dan heb je ook een liter brandstof verbuikt en dus ok voor de fie betaald. dan betaal je dus als vervuiler.
Net zoals het terugdraaien van de tellers, kan je rode benzine tanken. Oké, makkelijker op te sporen... maar dan moeten er eveneens controles gebeuren die op hun beurt ook weer geld kost. In Engeland, en waarschijnlijk nog in andere landen (maar al en sinds niet in België), doen ze bij elke controle ook een brandstofonderzoek. Dat kost natuurlijk ook een paar minuutjes... Maar het kan.

Zonder te investeren zal er helaas geen goede manier mogelijk zijn om de vervuiler te laten betalen, al pleit ik wel voor het moto 'vervuiler betaald'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
c70070540 schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:26:
[...]

Bij kosten in de benzine prijs heb je dat ook, als het drukker is, gaat het verkeer langzamer, meer files etc, en dus meer verbruik. Meer verbruik op een bepaald stuk weg is dus ook meer inkomsten op dat stuk weg. Daar verslijt de weg sneller en zal ook sneller hersteld moeten worden... Ik zie het probleem juist niet.
Het effect van alleen meer verbuik is te laag om de negatieve externaliteiten in te prijzen helaas. Had wel gemakkelijk geweest.
Het probleem is dat een kaal kilometertarief niet de economisch gezien juiste prijs aangeven als er geen differentiatie is tussen plaats en tijden (zie voorbeeldje eerder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Destijds, toen voor het eerst serieus over kilometerheffing werd gesproken, was een heel populair alternatief iets dat in alle andere landen bestaat en tot de jaren '70 ook in NL: tolwegen!

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

mux schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:32:
Destijds, toen voor het eerst serieus over kilometerheffing werd gesproken, was een heel populair alternatief iets dat in alle andere landen bestaat en tot de jaren '70 ook in NL: tolwegen!
Doet het ook prima in Frankrijk, dus ja, waarom niet?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
In Nederland iets minder praktisch gezien de relatief korte stukken snelweg en de vele afritten met bijbehorende tolpoorten in wat voor vorm dan ook.
c70070540 schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:33:
[...]

Zie hierboven.

[ Voor 17% gewijzigd door zeeg op 25-01-2012 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

zeeg schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:34:
[...]

In Nederland iets minder praktisch gezien de relatief korte stukken snelweg en de vele afritten met bijbehorende tolpoorten in wat voor vorm dan ook.
Dus wat er ook aangepast dient te worden is de idioterie van elke twee kilometer een afslag. De eerder de beter. Ook veel beter voor de doorstroming. Nu elke twee kilometer afremmen omdat er weer ingevoegd moet worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Gé Brander op 25-01-2012 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
mastadizzy schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:30:
Dan stimuleer je mensen om minder op de spitsuren te rijden. Natuurlijk zijn er mensen die op dat uur noodzakelijk over die weg moeten, maar een ander deel niet. Als je het goedkoper zou maken om bv na de spitsuren te rijden, is er minder file... of althans minder lang. File's kosten ook alleen maar geld...
Die mensen worden al gestimuleerd omdat ze ipv een halfuur om op hun werk te komen er nu ineens anderhalf uur over doen. Verder draait de motor stationair en kom je geen meter vooruit, kost allemaal tijd en brandstof. Het is niet alsof de werknemer er zelf voor kiest om tijdens de spits naar zijn werk te gaan, dat bepaalt de werkgever. Enige wat de werknemer kan doen is verhuizen, een andere baan zoeken of een andere vervoersmethode kiezen die minder last van files heeft. Probleem is alleen dat alle 3 geen optie is voor velen, zeker niet in een tijd van economische crisis waarbij switchen van baan of huis makkelijker gezegd dan gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
c70070540 schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:34:
[...]

Dus wat er ook aangepast dient te worden is de idioterie van elke twee kilometer een afslag. De eerder de beter.
Totdat jouw afslag verdwijnt zeker... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 17-09 16:12
c70070540 schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:33:
[...]

De wegen in NL zijn al aangelegd met publiek geld, in FR niet, dat zijn particuliere investeerders. Daarbij is er op sommige stukken geen alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

zeeg schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:35:
[...]

Totdat jouw afslag verdwijnt zeker... :z
Zo redeneren velen, maar ik heb meer baat mij minder afslagen, ook al is het de mijne, dat ik dat niet erg zou vinden. Dan maar een stukje langer over een provinciale weg. Geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 18:45
Omdat nederland door de korte stukken snelweg die heel druk bereden zijn dan volledig vastloopt als je dezelfde tolpoortjes hebt als in Frankrijk. Als je een OCR systeem dat automatisch de kentekens scant gebruikt kan het uiteraard wel goed werken. Tarieven moeten dan ook weer niet al te hoog worden. Zodat de gemiddelde automobilist - zeg 20k km per jaar en 60 euro motorrijtuigenbelasting - dan niet veel meer kwijt is dan nu. Als deze persoon 60% van zijn kilometers per jaar op de snelweg verblijft zou dit per km niet meer mogen kosten dan (60*12)/(0,6*12000) => €0,06/km. Lijkt me overigens een heel redelijk tarief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
dus dan kan ik maar beter investeren in paard en wagen, want als ik straks nog van sneek naar ijlst wil, is de weg daar niet meer bestraat of geasfalteerd ? of komt de trekschuit terug?

ik ben het met je eens dat het lagere rendement in de file te klein is om de kosten van de extra wegen in de randstad te kunnenbekostigen ( is dat eigenlijk wel zo? er stana miljoenen mensen miljoenen uren in de file op relatief weinig km asfalt?)

en hoe ga je dan kijken wanneer welke stuk weg goedkoop is voor jou? en wat als je dan buiten de spits gaat rijden, en er is toch weer file? en de mensen die inderdaad niet anders kunnen qua tijdstip? of als iederen een urte later gaat rijden? dan is de file een uurtje later. probleem NIET opgelost.

heb je wel een idee van hoeveel het scheelt als je in friesland vaan de ene plek naar de andere plek moet, vergeleken met in de randstad?

in de tijd die je in de randstad kwijt bent om 25 km te rijden, kun je bijna een heel rondje friesland doen.

aan de ene kant ontstaan de files door te veel mensen op de weg, maar niet alleen daardoor. het hamonicaeffect, in en uitvoegen en extra ongelukken zorgen voor de extreem lage snelheid in files. niet het feit alleen dat er veel mensen op de weg zijn.

ik denk dat je alleen de brandstofprijs verhoogt, de kilomters in de file automatisch bijna 2 keer zo duur worden dan de kilometers op wegen waar je tussen de 80 en 100 km/u. bekijk je liters per km maar eens goed. en de wegen waar je dan heel hard door kunt rijden, zijn weer iets minder efficient maar je hoeft midden in de nacht niet perse met 130 over de afsluitdijk. dat is een keuze.

[ Voor 13% gewijzigd door engelbertus op 25-01-2012 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Jape schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:38:
[...]

Omdat nederland door de korte stukken snelweg die heel druk bereden zijn dan volledig vastloopt als je dezelfde tolpoortjes hebt als in Frankrijk. Als je een OCR systeem dat automatisch de kentekens scant gebruikt kan het uiteraard wel goed werken. Tarieven moeten dan ook weer niet al te hoog worden. Zodat de gemiddelde automobilist - zeg 20k km per jaar en 60 euro motorrijtuigenbelasting - dan niet veel meer kwijt is dan nu. Als deze persoon 60% van zijn kilometers per jaar op de snelweg verblijft zou dit per km niet meer mogen kosten dan (60*12)/(0,6*12000) => €0,06/km. Lijkt me overigens een heel redelijk tarief!
0,06 / km, en als je dan 1:15 rijdt, kost je dat al bijna een euro per liter extra.

wellicht is het dan beter de prijs per km te heffen idd. werknemers moeten vervolgens hun woonwerkverkeer opgeven en de tijdstippen dat ze rijden, en daar een prijs aan koppelen. als dan duidelijk wordt dat een uurtje later al snel 100 euro per maand oplevert (bijvoorbeeld) dan wordt de werkgever misschien eens echt aangesproken op deze mogelijkheid. blijft over, al die zelfstandigen, en mensen die alleen zakelijke kilometers maken voor de baas, in een leaseauto. dan moet je weer gaan registreren...

allemaal alleen maar kosten en gevoelig voor fraude en fouten.

maar goed. dat kan ook positief werken. als alle ov problemen die gelden voor de ov chipkaart opeens ook van toepassing worden op het rijden met de eigen auto.. dan denk ik inderdaad dat veel mensen dan maar van ellende met de bus zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:53:
[...]

0,06 / km, en als je dan 1:15 rijdt, kost je dat al bijna een euro per liter extra.

wellicht is het dan beter de prijs per km te heffen idd. werknemers moeten vervolgens hun woonwerkverkeer opgeven en de tijdstippen dat ze rijden, en daar een prijs aan koppelen. als dan duidelijk wordt dat een uurtje later al snel 100 euro per maand oplevert (bijvoorbeeld) dan wordt de werkgever misschien eens echt aangesproken op deze mogelijkheid. blijft over, al die zelfstandigen, en mensen die alleen zakelijke kilometers maken voor de baas, in een leaseauto. dan moet je weer gaan registreren...

allemaal alleen maar kosten en gevoelig voor fraude en fouten.

maar goed. dat kan ook positief werken. als alle ov problemen die gelden voor de ov chipkaart opeens ook van toepassing worden op het rijden met de eigen auto.. dan denk ik inderdaad dat veel mensen dan maar van ellende met de bus zal gaan.
Kan je niet gewoon de belastingen op brandstofproducten verhogen? Dan wordt je 'beloond' om zuinig te rijden, maar ook om weinig te rijden. Ook heb je dan geen duur camerasysteem nodig waar je mee kan frauderen en allerhande of tolhuizen die weer geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

engelbertus schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:53:
[...]
Nee hoor. Echt niet. Mijn vrouw had uitgezocht of ze makkelijk met OV naar haar mogelijk nieuwe baan kon gaan. 1 uur en 25 minuten en maximaal vier keer overstappen en twee keer 5 minuten wandelen. Met de auto: maximaal 35 minuten.

Wat zou jij kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 17:42
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:55:
[...]

Kan je niet gewoon de belastingen op brandstofproducten verhogen? Dan wordt je 'beloond' om zuinig te rijden, maar ook om weinig te rijden. Ook heb je dan geen duur camerasysteem nodig waar je mee kan frauderen en allerhande of tolhuizen die weer geld kosten.
ehh wij tanken eigenlijk 85% in belgie.
dat is nog geen fraude maar bespaart ons wel.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
SpiceWorm schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 01:00:
[...]

Het punt is dat we er niet over hoeven te discussiëren of het wel of niet waar is. De beste man in het filmpje weet het zeer simpel terug te brengen tot een aantal scenario's.
En als het nou meevalt met die gevolgen? Dat scenario mis ik. Heb je een economie om zeep geholpen voor jan l. Laat ook maar; ik stop met klimaatgeneuzel.

[...]
Lobby, lobby en lobby.
Heb je je wel eens verdiept in de lobby activiteiten van de milieuorganisaties? Weet je wat die lobbys allemaal voor elkaar hebben gekregen? Ik keur het lobbycircuit volstrekt af, maar helaas, zo werkt het nu eenmaal in NL. Ik vind het zinloos om dat te gaan bestrijden. Het is een bijproduct van ons democratisch systeem. Ik ken op dit moment geen beter systeem, maar ik houd me aanbevolen voor suggesties van jouw kant.

[...]
Nee, geen plaagstootjes. Ik trek het alleen slecht dat mensen ten koste van werkelijkwaar alles het comfortabele idee van business as usual in stand willen houden.
Geef ík je dat idee?
pcmadman schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 02:27:
[...]
Er gaat in Nederland jaarlijks ongeveer 7,5 miljard euro aan veelal verborgen subsidies naar Fossiele energie.
Bron? Specificatie?
Misschien deze: http://www.pbl.nl/sites/d...idies%20-%20500209001.pdf

PBL doet zelf geen onderzoek, dus baseert ze zich op:
http://allenpress.com/sys...ambi-38-04-09_339_341.pdf

Voorbeeldje: in dat rapport wordt subsidie op openbaar vervoer als subsidie aan fossiele industrie aangemerkt. Ja, zo kom ik ook op 7,5 miljard.

PBL...Lobby, iemand?

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 25-01-2012 12:13 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 11:12
De 'PV test opstelling' in Lelystad is ondertussen al een poosje aan het werk.

http://www.acrres.nl/ , doorklikken naar 'Zon'.

Alle panelen met instelbare hoek hebben nu last van schaduw, op een zonnige dag (17-1-2012) is duidelijk te zien dat dunne film beter tegen schaduw kan dan polykristallijn.
De 2-as Deger heeft de zon-volg logica aan boord, een windmeter plaatst het systeem horizontaal bij storm, de verwachte meeropbrengst is 33%, en kost (gerucht) e7000,00.
De 1-as polarmount heeft een +/- 35 graden volger, wordt via een internet-kabeltje aangestuurd, heeft een verwachte meeropbrengst van 20%, de ruimte tussen de panelen is gelijk aan de paneelbreedte, en kost (gerucht) e1700,00.

Het geheel ligt vlak naast de openbare weg, wanneer het hek op slot zit (met een touwtje), is het natuurlijk niet de bedoeling om over de 20cm brede sloot te springen om foto's te maken. O-)

Of deze installateur z'n boerenschuur-systemen (369 kWp excl. 'Zonneweide') bij jullie verzamel-statistieken heeft aangemeld weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:57:
[...]

ehh wij tanken eigenlijk 85% in belgie.
dat is nog geen fraude maar bespaart ons wel.
Is het bij jullie nog duurder? Mijn god.... ik betaal 75 euro voor een volle tank diesel (50l, auto heeft roetfilter!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:15:
[...]

Is het bij jullie nog duurder? Mijn god.... ik betaal 75 euro voor een volle tank diesel (50l, auto heeft roetfilter!)
wij tanken niet zoveel.
(2000km de jaar)
ik dacht dat we op de 1,70 per liter zaten voor euro95.
maar ik heb er niet echt op gelet.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:22:
[...]

wij tanken niet zoveel.
(2000km de jaar)
ik dacht dat we op de 1,70 per liter zaten voor euro95.
maar ik heb er niet echt op gelet.
Ik rij 230km per dag :( en ik meen te herinneren dat de duurdere tankstations 1,50 hanteren en de goedkopere net geen 1,40 per l voor diesel. Euro95 is 10 tot 20 cent duurder meestal.

Maar, dit haalt je zin om voor je plezier veel kilometers te malen wel weg, wat een goede zaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 16:17

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

HenkS_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:12:
De 'PV test opstelling' in Lelystad is ondertussen al een poosje aan het werk.

http://www.acrres.nl/ , doorklikken naar 'Zon'.
En ze verwijzen naar de SunnyPortal om de opbrengsten te vergelijken. Hiermee willen ze dus suggereren dat je de opbrengsten goed en nauwkeurig kan vergelijken met de kWh meter die intern in de omvormers zit? Vooral bij lagere vermogens schijnen deze metingen flink af te wijken van de werkelijkheid. Zelfs SMA zegt in de gebruiksaanwijzing van een Tripower omvormer:
De waarden op de display kunnen afwijken van de werkelijke waarden en mogen niet als basis
voor de afrekening worden gebruikt. De door de omvormer geregistreerde meetwaarden zijn nodig
voor de besturing en de regeling van de aan het elektriciteitsnet te leveren stroom. De omvormer
heeft geen geijkte teller.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:27:
[...]

Ik rij 230km per dag :( en ik meen te herinneren dat de duurdere tankstations 1,50 hanteren en de goedkopere net geen 1,40 per l voor diesel. Euro95 is 10 tot 20 cent duurder meestal.

Maar, dit haalt je zin om voor je plezier veel kilometers te malen wel weg, wat een goede zaak is.
ach ik rij er geen kilometer meer of minder door.
ik heb geen rijbewijs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:30:
[...]

ach ik rij er geen kilometer meer of minder door.
ik heb geen rijbewijs. :)
Dat houdt de allochtone bevolking van mijn gemeente niet tegen :p verzekering hebben ze al evenmin voor hun illegaal geïmporteerde SUV/sportwagens. Waarmee ik niet alle allochtenen over dezelfde kam wil scheren, zeker niet.

Maar, ik neem bijvoorbeeld af en toe de fiets voor korte verplaatsingen (<50km), ik heb namelijk een leuke ridley om km's te malen. Even naar de oma met de fiets, die is toch altijd thuis, weer 40km uitgespaard. Maar openbaar vervoer is voor de mensen van mijn streek onmogelijk. De wegen zijn ook niet in goede staat trouwens.

Telework is een oplossing, maar de werkgever staat er niet zo voor open. Misschien dat hij wel van gedacht veranderd als ik mijn volgende onkostennota binnengeef, de km-vergoeding is omhoog gegaan door een nieuwe CAO, van 0,29 €/km naar 0,33 €/km, ik krijg meer aan onkostenvergoeding dan van loon :o spijtig genoeg wordt dat sinds recent ook belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:35:
[...]
Telework is een oplossing, maar de werkgever staat er niet zo voor open. Misschien dat hij wel van gedacht veranderd als ik mijn volgende onkostennota binnengeef, de km-vergoeding is omhoog gegaan door een nieuwe CAO, van 0,29 €/km naar 0,33 €/km, ik krijg meer aan onkostenvergoeding dan van loon :o spijtig genoeg wordt dat sinds recent ook belast.
Wat belangrijker is, kom je er mee uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:35:
[...]

Dat houdt de allochtone bevolking van mijn gemeente niet tegen :p verzekering hebben ze al evenmin voor hun illegaal geïmporteerde SUV/sportwagens. Waarmee ik niet alle allochtenen over dezelfde kam wil scheren, zeker niet.

Maar, ik neem bijvoorbeeld af en toe de fiets voor korte verplaatsingen (<50km), ik heb namelijk een leuke ridley om km's te malen. Even naar de oma met de fiets, die is toch altijd thuis, weer 40km uitgespaard. Maar openbaar vervoer is voor de mensen van mijn streek onmogelijk. De wegen zijn ook niet in goede staat trouwens.

wel heb ik op kosten van de baas een nieuwe fiets gekocht.
(nouw ja, kosten van de baas. van het bruto loon)
een mooie 2de hans fiets waar nog lekker veel aan te klussen is.
van uit de tijd dat fietsen nog een vervoersmiddel waren en niet een hip ding.

helaas is elektrisch rijden voor ons geen optie. we zouden nergens kunnen "tanken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 11:12
antonboonstra schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:28:
[...]

En ze verwijzen naar de SunnyPortal om de opbrengsten te vergelijken. Hiermee willen ze dus suggereren dat je de opbrengsten goed en nauwkeurig kan vergelijken met de kWh meter die intern in de omvormers zit? Vooral bij lagere vermogens schijnen deze metingen flink af te wijken van de werkelijkheid. Zelfs SMA zegt in de gebruiksaanwijzing van een Tripower omvormer:

[...]
ok, gedeeltelijk beschaduwd was een betere omschrijving geweest.
Wat ik bedoel is de constructie van de panelen, een poly-paneel met 15x15cm vlakken heeft geen/weinig opbrengst wanneer de onderste 20% van het paneel beschaduwd is, een dunne-film paneel met doorlopende banen van boven naar onder heeft (theoretisch) nog 80% opbrengst.
Vergelijk bv de 'verstelbare' grafieken van 17-1-2012 en 18-1-2012.
(Of het zinvol is om daar je geld aan uit te geven is een ander verhaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

c70070540 schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:43:
[...]

Wat belangrijker is, kom je er mee uit?
Maandelijkse kosten:
-verzekering: 150€
-Benzine: 6*75€=450€

Jaarlijkse kosten:
-onderhoud: €1000
-Belastingen: €200

Eigenlijk kost mijn wagen me €700 per maand, afgerond en krijg ik gemiddeld €1400 euro onkostenvergoeding per maand. Dit wil dus zeggen dan ik €700 euro per maand kan afschrijven van de wagen, waardoor hij op 2,5 jaar afgeschreven is (nog 4 maanden te gaan), daarna brengt het eigenlijk op, behoudens herstellingen/pech. Ook een nieuwe set banden is nodig als de zomer begint. Het enige wat niet vergoed wordt vind ik is de tijd die je verliest door zover te pendelen, maar het is ofwel dat, ofwel geen werk ;)

Als ik met de trein zou gaan, ben ik veel langer onderweg, maar krijg ik enkel een tweedeklas treinticket terugbetaald. De afstand tot het station (20km) wordt niet vergoed, dus heb ik nog steeds een wagen nodig en dit wordt niet vergoed. Zowel qua tijd als qua vergoeding is de auto voordelig voor mij, en dat vind ik best wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

En dichterbij je werk wonen wil/kan je niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Gé Brander op 25-01-2012 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
c70070540 schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:57:
[...]

Nee hoor. Echt niet. Mijn vrouw had uitgezocht of ze makkelijk met OV naar haar mogelijk nieuwe baan kon gaan. 1 uur en 25 minuten en maximaal vier keer overstappen en twee keer 5 minuten wandelen. Met de auto: maximaal 35 minuten.

Wat zou jij kiezen?
als ik vervolgens alle problemen die ik met de ov chipkaart heb, ook gratis bij mijn autokilometers krijg, zoals onjuiste registraties en te hoge rekeningen voor kilometers en plekken waar ik niet ben geweest en dergelijke? dat was mijn punt dus. blijkbaar is goed en fraudeongevoelig registreren van vervoersgegevens te moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:42
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 13:13:
[...]

Maandelijkse kosten:
-verzekering: 150€
wat heb jij voor verzekering?

ik heb mijn auto voor nog geen 40 euro per maand all risk verzekerd..

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 11:55:
[...]

volgens mij was dat precies mijn punt. dan hoef je niets te registreen, en heb je goedkoop "rekeningrijden"ingevoerd.
maar wat ik in de dooor jou gequote post bedoel, is dat wanneer je iets aan de files wilt doen, je echt een alternatef voor de file moet bieden dat aanoonbaar veel goedkoper is, dat kan alleen als je wel iets gaat doen aan de tijdstippen waarop je rijdt, en daarvoor heb ej medewerking van werknemers en werkgevers nodig, die zonder motivatie zoals dat het direct 100 euro per maand scheelt, niet in actie komen. dat is moeilijk zichtbaar als je het uit de brandstofprijzen en het rendement van je auto bij verschillend rijgedrag moet halen.

al zou dat slechts de helft van een betere verdeling van de kosten realiseren dan rekeningrijden met duizendecameras en bijhorende systemen boven de weg. en zonder alle overige problemen van het moeten monitoren van elk voertuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:27:
[...]

volgens mij is benzine op dit moment bijna 30 cent duurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

engelbertus schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 13:21:
[...]

volgens mij was dat precies mijn punt. dan hoef je niets te registreen, en heb je goedkoop "rekeningrijden"ingevoerd.
maar wat ik in de dooor jou gequote post bedoel, is dat wanneer je iets aan de files wilt doen, je echt een alternatef voor de file moet bieden dat aanoonbaar veel goedkoper is, dat kan alleen als je wel iets gaat doen aan de tijdstippen waarop je rijdt, en daarvoor heb ej medewerking van werknemers en werkgevers nodig, die zonder motivatie zoals dat het direct 100 euro per maand scheelt, niet in actie komen. dat is moeilijk zichtbaar als je het uit de brandstofprijzen en het rendement van je auto bij verschillend rijgedrag moet halen.

al zou dat slechts de helft van een betere verdeling van de kosten realiseren dan rekeningrijden met duizendecameras en bijhorende systemen boven de weg. en zonder alle overige problemen van het moeten monitoren van elk voertuig.
Ik geef je volledig gelijk en ik ken NL niet zo goed, maar België, en dan vooral vlaanderen is één grote stad. Als je vanuit Gent naar Brussel moet sta je vanaf de ring in Gent al in de file als je niet op tijd vertrekt, ook zijn de afstanden te klein.

Het enige wat je kan doen is rijden in de binnenstad betalend maken, een systeem zoals in Stockholm of Londen. Maar eerlijk gezegd zie ik dat niet gebeuren, er is een groot deel van de wagens in België die gewoon niet geregistreerd zijn enzo, ook is er een groot probleem met het innen van de huidige boetes, dat zal dan voor rekeningrijden niet veel verbeteren. Ik ken mensen die als ze een boete krijgen in het waalse of brusselse landsgedeelte gewoon een brief naar de NVA sturen die dan regelt dat de boete geseponeerd wordt, reden: brief is in het frans....
Speedfightserv schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 13:16:
[...]

wat heb jij voor verzekering?

ik heb mijn auto voor nog geen 40 euro per maand all risk verzekerd..
Full omnium voor -26 jarigen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2012 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
problemen met innen van boetes en registreren van voertuigen is in nederland volgens mij een stuk minder aan de orde. en daarnaast zou het geen argument moeten zijn, of er wel of niet meegefraudeerd wordt. dan maar de politie langs de deuren en vastzetten die "criminelen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Yay, vanmorgen gebeld met isolatiebedrijf, gezegd dat ik het zolangzamerhand een beetje zat begin te worden... uiteindelijk uur later door receptionist teruggebeld en degene die erover gaat zat nog in de auto (goh, dat zit ie elke keer als ik bel) en zou me vanmiddag terugbellen...

Het is nu bijna 16:00, nog niks gehoord. Als ik dit geweten had vantevoren had ik wel een ander bedrijf ingezet of wat meer offertes vergeleken. Er werd geadverteerd met snel aangebracht, isolatie binnen een aantal weken, de prijs leek niet gek en ik heb meteen toegehapt: je kunt wel een goedkopere deal gaan zoeken, maar uiteindelijk gaat het misschien om 200 euro verschil terwijl je in de tussentijd gewoon geld verliest omdat je spouwmuur nog steeds niet geisoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
het cda wil de accijnsen niet verhogen.. waarom niet? laat buitenlanders ook maar een beetje meebetalen.

j emoet volgens mij de variabele kosten verdelen over kilometers en liters.

in grensstreken ga je wellicht niet elke keer naar het buitenland om te tanken, als je die extr akilometers ook weer af moet rekenen bij de staat der nederlanden..

voilgens mij is de rijtuigenbelasting nu ook al afhankelijk van een aantal zaken zoals gewicht van de auto, brandstof waarop gereden wordt, maar ook al op waar je woont. een kilometrage kan best. verzekeringen zijn ook gebaseerd op km's. dan wel in stappen van 5000 km, maar het gerbuik van de auto kan best pe km worden berekend. het staat tenslotte bij elke keer dat je het afleest soms zelfs tot 1 cijfer achter de komma op je display.

dat zegt ook al iets over files (woonplaats). dus die kun je met een "vast"deel van de kosten wel "reguleren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Sowieso liggen de prijzen voor benzine en diesel buitensporig hoog uitelkaar. Voor benzine betaal je hier de hoofdprijs, voor diesel betaal je gewoon dik 30 cent per liter minder. Als ik kijk naar landen als Noorwegen bijvoorbeeld zit er hooguit 10 eurocent verschil tussen beide brandstoffen.
Wat mij betreft: wegenbelasting voor diesel verlagen, accijns op diesel omhoog. Desnoods gooi je er subsidie tegenaan om de transportsector te ontlasten, maar zoals het nu is klopt het gewoon niet. Als je nu al om een of andere reden een diesel hebt, boeit het je geen zak of je nou 100km meer of minder rijdt in een week, qua variabele kosten vallen die in het niet bij de wegenbelasting en verzekering die je betaalt elke maand.

Overigens ook lekker voor al die mensen die erin gestonken zijn met wegenbelastingvrije auto's: "Oh, neem maar een diesel, want we betalen toch geen wegenbelasting, diesel is lekker goedkoop". Zoiets klopt toch gewoon niet? Die mensen gaan straks enorm teleurgesteld worden als het belastingvoordeel eraf gaat, want dan betalen ze voor 10.000km per jaar de hoofdprijs aan wegenbelasting, puur omdat ze een dieseltje hebben. Sowieso hadden die dingen hier nooit belastingvrij ingevoerd moeten worden.

Edit: Waarom het CDA geen maatregelen gaat nemen? Simpel: er is al een aversie tegen de overheid als het om benzineprijzen gaat, als je nu de accijns verhoogt gaat helemaal niemand meer op CDA stemmen bij de volgende verkiezing. Als je het over benzineprijzen hebt, wordt nu nog steeds het "kwartje van Kok" aangehaald.

[ Voor 11% gewijzigd door _JGC_ op 25-01-2012 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:38
_JGC_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 15:43:
Yay, vanmorgen gebeld met isolatiebedrijf, gezegd dat ik het zolangzamerhand een beetje zat begin te worden... uiteindelijk uur later door receptionist teruggebeld en degene die erover gaat zat nog in de auto (goh, dat zit ie elke keer als ik bel) en zou me vanmiddag terugbellen...

Het is nu bijna 16:00, nog niks gehoord. Als ik dit geweten had vantevoren had ik wel een ander bedrijf ingezet of wat meer offertes vergeleken. Er werd geadverteerd met snel aangebracht, isolatie binnen een aantal weken, de prijs leek niet gek en ik heb meteen toegehapt: je kunt wel een goedkopere deal gaan zoeken, maar uiteindelijk gaat het misschien om 200 euro verschil terwijl je in de tussentijd gewoon geld verliest omdat je spouwmuur nog steeds niet geisoleerd is.
Mag ik vragen om welk bedrijf dat gaat? Ik heb nl. op 5 december bij Koston een offerte getekend, maar daarvan nog niets gehoord. Nu hadden ze wel gezegd dat onze klus een 'kleine klus' was en daarom zou worden ingepland, maar we zijn nu ruim anderhalve maand verder en ik begin toch wel een beetje nogeduldig te worden. Ik denk dat ik ze vanmiddag of morgen eens bel.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

_JGC_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 16:06:
Sowieso liggen de prijzen voor benzine en diesel buitensporig hoog uitelkaar. Voor benzine betaal je hier de hoofdprijs, voor diesel betaal je gewoon dik 30 cent per liter minder. Als ik kijk naar landen als Noorwegen bijvoorbeeld zit er hooguit 10 eurocent verschil tussen beide brandstoffen.
Wat mij betreft: wegenbelasting voor diesel verlagen, accijns op diesel omhoog. Desnoods gooi je er subsidie tegenaan om de transportsector te ontlasten, maar zoals het nu is klopt het gewoon niet.
Op zich mee eens, behalve het laatste deel. Als we willen dat alles en iedereen gemotiveerd wordt om zuiniger te doen, waarom willen we daarin de transportsector ontzien? Laat hen dan ook maar voordeel halen bij nieuwe ontwikkelingen op transport gebied waardoor ze zuiniger kunnen rijden. Ze weer ontzien geeft die stimulans niet.

En ja, dan wordt transport dus wat duurder initieel, en daar hebben we allemaal last van... Maar van vervuiling en niet duurzaam zijn hebben we ook allemaal last of gaan we last krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Gé Brander op 25-01-2012 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
JeroenH schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 16:11:
[...]
Mag ik vragen om welk bedrijf dat gaat? Ik heb nl. op 5 december bij Koston een offerte getekend, maar daarvan nog niets gehoord. Nu hadden ze wel gezegd dat onze klus een 'kleine klus' was en daarom zou worden ingepland, maar we zijn nu ruim anderhalve maand verder en ik begin toch wel een beetje nogeduldig te worden. Ik denk dat ik ze vanmiddag of morgen eens bel.
Schuil Isolatiezorg. Kan nergens slechte referenties op internet vinden, alleen vnml goede reacties. Schijnen hun werk goed te doen, kwamen met een goed en duidelijk verhaal, maar als het op klantcontact aankomt is het gewoon baggerslecht. Waarschijnlijk hebben ze het gewoon stervensdruk op dit moment, maar dat neemt niet weg dat ze hun klanten daar van op de hoogte kunnen houden. Als je tot 3x toe belooft om terug te bellen en dat vervolgens gewoon niet doet sla je de plank behoorlijk mis.
In jouw geval zou ik Koston gewoon even bellen om een statusupdate, waarschijnlijk zwemmen ze daar ook gewoon in het werk, maar grote kans dat daar wel iemand aan de telefoon zit die snapt hoe je met (nieuwe) klanten om moet gaan.

Punt waar ik nu dus tegenaanloop is dat ik 0,0 duidelijkheid heb. Is de getekende offerte misschien kwijtgeraakt bij TNT tijdens de decemberdrukte? Kunnen ze me niet vertellen, want degene die daarover gaat belt me niet terug. Daarnaast, als ze me nu al niet volgens afspraak terug kunnen bellen, waarom zouden ze dat dan wel doen als ik over een aantal jaar klachten heb waar ze voor terug moeten komen?

Ik ga vandaag nog even wat 06-nummers proberen, heb visitiekaartje van verkoper, en van degene die de offerte heeft opgesteld staat ook een 06-nummer op de offerte. Grote kans dat ik daar meer mee kan bereiken dan via hun normale nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 16:06:

Overigens ook lekker voor al die mensen die erin gestonken zijn met wegenbelastingvrije auto's: "Oh, neem maar een diesel, want we betalen toch geen wegenbelasting, diesel is lekker goedkoop". Zoiets klopt toch gewoon niet? Die mensen gaan straks enorm teleurgesteld worden als het belastingvoordeel eraf gaat, want dan betalen ze voor 10.000km per jaar de hoofdprijs aan wegenbelasting, puur omdat ze een dieseltje hebben. Sowieso hadden die dingen hier nooit belastingvrij ingevoerd moeten worden.
Vergeet niet dat ze een diesel hebben gekocht voor de prijs van een benzinemotor...of zelfs goedkoper.

Het voordeel van geen BPM hebben ze wel gehad, toch ook een paar duizend euro plus het voordeel van een aantal jaar geen MRB.

Heb zelf ook zo'n auto (alleen dan op benzine) en heb er heerlijk van geprofiteerd....en straks niet meer, jammer dan.

Maar ik weet wel dat ik geen auto meer koop die meer verbruikt dan 1:20......bevalt me wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 11:23
vandaag even de buizen van de vloerverwarming + radiatoren geisoleerd en ook een pompschakelaar op de pomp vloerverwarming.

- Standaard staat die pompschakelaar op 25 graden. Iemand idee of dit ook de ideale temperatuur is qua schakelen?

- vloerverwarming heeft 6 groepen (Thermion verdeler) en ik merk dat alle aanvoer overal even warm wordt, maar op 2x de retour deze echt koud blijft. En op andere is de retour wel stuk warmer. Had er paar ideeen over:

- op alle 6 staat de kraan (die bij afvoer zit) geheel open.

- er stroomt helemaal geen water door deze groep, maar dat kan toch niet lijkt me?

- deze 2 groepen zijn misschien de grootste (woonkamer) en zijn andere keuken/bijkeuken/hal een stuk kleiner?

- maakt het qua efficientie / verwarming wat uit dat de retour niet overal gelijk is?

Morgen krijg ik IR meter, misschien dat ik dan wat concreter kan zijn, maar vvw experts zijn welkom met commentaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
@ trekker22
Pomp op 25 graden lijkt me goed, zo hebben wij dat ook. Voor de groepen waar de retour wat kouder blijft: in het ergste geval kan dat een verstopping zijn. In de andere gevallen inderdaad meer afkoeling door langere lengte / koudere vertrekken. Als het in huis comfortabel is dan zou ik me geen zorgen maken. In het andere geval inderdaad met de IR-thermometer spelen. Eventueel inregelen door de 4 andere groepen een beetje te knijpen, dan krijgen de koude groepen wat meer doorstroming.

Wat betreft efficientie maakt het waarschijnlijk niet zo veel uit, tenzij je thermostaat door de ongelijke verwarming relatief lang 'koud' blijft.

[ Voor 12% gewijzigd door Joba op 25-01-2012 17:16 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Joba schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 17:15:
@ trekker22
Pomp op 25 graden lijkt me goed, zo hebben wij dat ook. Voor de groepen waar de retour wat kouder blijft: in het ergste geval kan dat een verstopping zijn. In de andere gevallen inderdaad meer afkoeling door langere lengte / koudere vertrekken. Als het in huis comfortabel is dan zou ik me geen zorgen maken. In het andere geval inderdaad met de IR-thermometer spelen. Eventueel inregelen door de 4 andere groepen een beetje te knijpen, dan krijgen de koude groepen wat meer doorstroming.

Wat betreft efficientie maakt het waarschijnlijk niet zo veel uit, tenzij je thermostaat door de ongelijke verwarming relatief lang 'koud' blijft.
ja ik heb zelf al geprobeerd; alle groepen dicht behalve die 2; dan slaat de pomp ook uit omdat die daar zijn warmte niet kwijt kan; dus geen verstopping; 2 groepen geheel open en andere 4 slechts 1/3; kijken hoe dat uitpakt!

thanks en morgen meet ik het nog even na!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
wat is nou het probleem met diesel en belastingrvij?

ik heb een diesel en nooit een belastingvooirdeel gehad. ik betaal veeeel meer wegenbelasting, en nu ongeveer 25 a 30 cent minder voor een liter, en diesel rijdt ook nog zuiniger dan benzine, tenminste dat was vroeger zeker zo, tegenwoordig rijden benzine autos ook zuiniger, maar de nieuwste diesels nog steeds zuiniger dan benzine.

wat dat betreft is diesel / benzine een kostenverhaal. aanschaf wegenbelasting en dieselprijs zijn de variabelen. e.e.a. heeft wellicht met accijns te maken? dus vergelijken met buitenland kan dan helemaal niet.

wat is dan het probleem met diesel? het beprijzen van verbuik kan nog steeds aan de hand van kilometers of liters gebeuren. voor kilometerbeprijzing is de prijs van diesel of benzine helemaal niet belangrijk. eventueel wel accijns, als je als nederlandse staat het een of ander wilt ontmoedigen.

subsidies, alleen al om het feit dat het dan een subsidie is, voor bedrijven vind ik onzin. waarom zou een bedrijf gecompenseerd moeten worden, voor iets wat de normale consument zogenaamd wel zou kunnen opbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
alsnog met 1/3 groepen heb je een stuk lager vermogen, en dan zou nu je kamer langzamer op temperatuur kunnen komen, of de ketel zijn warmte niet kwijt kunnen ( en dan gaan pendelen oid)

morgen met de thermometer gewoon eens kijken wat de delta t is van de verschillende groepen, dan weet je ook of bepaalde groepen meer of minder lengte hebben, of misschien om andere redenen kouder blijven.

stel 1 groep loopt door de gang, die is 3 graden kouder dan je woonkamer. dan is de delta t in je gang anderhalf keer zo hoog as in de woonkamer. en koelt idd die groep sneler af.

ook als een groep bijvoorbeeld door de keuken loopt, en dus niet onder keukenkastjes door, dan heb je in dekeuken minder vermogen per m3 die je moet verwarmen, en misschien nog warmteverlies in de keueken wegens ventilatie, waardoor die groep ook sneller afkoelt.

ik heb helaas in groep die een stuk door de gang loopt en dan nog door een deel van de keuken... die roep is relatief koud, qua retour, en ik heb zo flink ingeleverd op vermogen in d keuken.
ze hadden beter een extra groep kunnen doen, of de groep in de gang kleiner, en de groep in de keuken langer kunnen maken. 9 is een open keuken, dus ze hadden nog beter 4 even grote groepen in de kamer / woonkamer kunnen maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/vww.jpg
toch maar even een foto gemaakt omdat ik in de war ben.

Volgens mij is van die 2 dikke buizen linksboven de RECHTER de aanvoer, gaat door de thermostaatknop die op 45 staat, naar beneden door pomp en dan door naar beneden naar die onderste verdeler (waar die zwarte stroom onderbreker voor de pomp op zit) en komt retour via de slangen in de bovenste verdeler (met die thermion sticker) en gaat dan via de linker dikste buis terug naar ketel.

Viel me echter op dat die bovenste verdeler veel en veel warmer is dan die onderste (die ik nog net kan vastpakken). Echter waarom zit er dan witte thermostaatknop (mocht dat dan de retour zijn?)

Misschien zit ik wel helemaal mis, maar wat is volgens jullie de aanvoer / retour?

Ik dacht zelf linker dikste buis retour en rechter aanvoer. Op buizen is ook R bij de Retour geschreven en V bij aanVoer...?

[ Voor 8% gewijzigd door trekker22 op 25-01-2012 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

engelbertus schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 17:39:

ik heb een diesel en nooit een belastingvooirdeel gehad. ik betaal veeeel meer wegenbelasting, en nu ongeveer 25 a 30 cent minder voor een liter, en diesel rijdt ook nog zuiniger dan benzine, tenminste dat was vroeger zeker zo, tegenwoordig rijden benzine autos ook zuiniger, maar de nieuwste diesels nog steeds zuiniger dan benzine.

wat dat betreft is diesel / benzine een kostenverhaal. aanschaf wegenbelasting en dieselprijs zijn de variabelen. e.e.a. heeft wellicht met accijns te maken? dus vergelijken met buitenland kan dan helemaal niet.

wat is dan het probleem met diesel? het beprijzen van verbuik kan nog steeds aan de hand van kilometers of liters gebeuren. voor kilometerbeprijzing is de prijs van diesel of benzine helemaal niet belangrijk. eventueel wel accijns, als je als nederlandse staat het een of ander wilt ontmoedigen.

subsidies, alleen al om het feit dat het dan een subsidie is, voor bedrijven vind ik onzin. waarom zou een bedrijf gecompenseerd moeten worden, voor iets wat de normale consument zogenaamd wel zou kunnen opbrengen?
Diesel stoot meer fijnstof en andere troep uit dan benzine. Daarnaast zijn hybride auto's vaak zuiniger als diesels.

In mijn Civic hybrid reed ik 1:17 - 1:20. Veel diesel collega's deden mij dat niet na.
Met mijn huidige Focus '11 1.6vti benzine rij ik 1:15.

Het grootste bezwaar tegen de kilometerheffing is voor mij het stasi kastje wat moet worden ingebouwt.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Om even terug te komen op het gedoe met het isolatiebedrijf: vanmiddag niet teruggebeld, dus toen ik om 17:30 thuiskwam maar even het kaartje van de verkoper erbij gepakt en hem op de 06 gebeld. Hij gaf aan dat ze de bevestiging wel binnen hadden gekregen en dat ie het nog eens zou aankaarten bij de afdeling planning.
Werd ik dus net om 18:15 nog gebeld door de planner, over 2 weken komen ze langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 13:21

The Wizard

Moderator Mobile
engelbertus schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 17:39:

Is ook niet zo gek, diesel bevat ongeveer 30% meer energie (en iets efficiënter door de hogere compressie), dan rijdt een diesel idd wel zuiniger. Daarom moet je altijd die factor meenemen wil je vergelijken met benzine.

Ik heb zelf een Auris hybride, en bij druk verkeer (file/langzaam rijdend) rij ik zuiniger dan bij 120 km/u, dus vervuilender bij file gaat niet altijd op, of het moet zijn dat je veel meer uitlaatgassen binnenkrijgt. :).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

veel auto blaat weinig duurzame energieforum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Het is ook nooit goed, dat was toch het mooie van dit topic? Soms die uitstapjes naar een zijspoor. Net zoals het urineren in het reservoir van de wc. Het is goed om zulke zaken ook eens te bespreken, ook al zijn hier veel anti-auto liefhebbers, je ziet dat ook aan de reacties, ze zijn heel goed in het uitdiepen van wetten en regelgeving (als het in hun straatje past) maar gaan gelijk akkoord over een achterlijke voorstel van de CDA waar heel veel haken en ogen aanzit.

Nederland is groot geworden door in- en export, het gevolg is een uitgebreid wegennet en de bijbehorende verkeersstroom. We zullen en kunnen hier geen afstand van doen.

En ontopic:

Gisteren mijn laatste setje van 690 Wp in gebruik genomen, als het goed is, is ons huis nu electra-neutraal op jaarbasis :).

[ Voor 9% gewijzigd door The Wizard op 25-01-2012 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 19:13:
We verdienen niet allemaal onze kost met het promoten van PV ;)

Ik denk dat met het properder maken van onze mobiliteit er meer te verdienen valt dan met het leggen van meer PV eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 11:26
Waarom staan we eigenlijk open voor extra heffing op de benzineprijs als alternatief van km-heffing?
Zit er inmiddels niet genoeg belasting op de auto-melkkoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:41

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
marz01 schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 20:02:
Waarom staan we eigenlijk open voor extra heffing op de benzineprijs als alternatief van km-heffing?
Nee

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Als je kijkt naar de hoeveelheid energie die je krijgt per liter, en de manier waarop er met deze goedkope energie wordt omgegaan (alsof het niet op kan), is het nog niet te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

robkds schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 10:14:
Betalen per kilometer is juist heel makkelijk, namelijk door middel van accijns. Wie meer rijdt en/of meer verbruikt betaalt meer.
Moet dan wel Europees worden geregeld, immers Duitsland is dichtbij :)
Ik zou het persoonlijk breder trekken door grote afstanden in het dagelijkse woon/werkverkeer naar een vast werkadres aan te pakken. (afschaffen reiskostenvergoeding zou al helpen)
Of dat nu per auto/bus/trein/boot is maakt niet uit.

[ Voor 9% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-01-2012 20:23 . Reden: reiskostenvergoeding ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beethere
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-07 20:58
ik sta er open voor als alternatief, omdat het verreweg het simpelste is uit te voeren. structuur ligt er al; je hoeft geen grote investeringen te doen in tolpoortjes; je krijgt geen last met kastjes die ingebouwd moeten worden.
Nadeel is dat je geen instrument hebt om te differentieren in tijden, en er lekt wat weg naar het buitenland.
als je de voertuigbelasting afschaft, en dan de accijns verhoogt tot budgetneutraal, is het een tax op afgelegde afstand, en de zuinige auto's betalen vanzelf minder per kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

De kolencentrales in Groot-Brittannië moeten kost wat het kost blijven draaien 8)7
http://www.nuzakelijk.nl/...tilleggen-windmolens.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:12
Overbelasting van het netwerk? En wat met die grote elektriciteitskabels die over de grenzen heen gaan :s? Of zouden ze dat dan 'met verlies' moeten verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Wizard schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 19:23:
Het is ook nooit goed, dat was toch het mooie van dit topic? Soms die uitstapjes naar een zijspoor. Net zoals het urineren in het reservoir van de wc.
He.. wat een prikkelende stellingen weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 20:48:
[...]

He.. wat een prikkelende stellingen weer...
Tussen die vele reacties op een dag blijven bepaalde zaken toch hangen in het geheugen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 19:13:
Zullen we dan maar aparte topics maken?
Als het je niet interesseert lees je het toch niet?...
etc...
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zullen we kleurtjes gaan gebruiken ?
over de oto
over zonnepaneeltjes
over cv
enzovoort.
In één oogopslag te zien welke berichten geskipt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

[yellow] over houtkachels [/yellow] 8)

[ Voor 27% gewijzigd door SpeksteenWP op 25-01-2012 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Wat de een niet duurzaam vind hoeft nog niet te gelden voor een ander. Ik ga mee met C7007 (en de rest van zijn burger service nummer) dat als het je niet interesseert men de vrije keus heeft het niet te lezen.

Wikipedia staat ook vol met onderwerpen die niet voor iedereen op deze aardkloot interessant zijn. Keuzes keuzes.

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Derby schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 21:31:
Wat de een niet duurzaam vind hoeft nog niet te gelden voor een ander. Ik ga mee met C7007 (en de rest van zijn burger service nummer) dat als het je niet interesseert men de vrije keus heeft het niet te lezen.

Wikipedia staat ook vol met onderwerpen die niet voor iedereen op deze aardkloot interessant zijn. Keuzes keuzes.
Het ging mij er vooral omdat eric vooral voorstander is van alles in 1 topic, en ik juist niet. Dat maakte zijn opmerking des te verwarrender :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
c70070540 schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 21:35:
[...]

Het ging mij er vooral omdat eric vooral voorstander is van alles in 1 topic, en ik juist niet. Dat maakte zijn opmerking des te verwarrender :)
Eric lijkt een broertje dood te hebben aan alles wat met een auto te maken heeft. Terwijl het door velen hier als grootste vervuiler gezien wordt en niet als duurzaam. Maar een discussie daarover (wel of niet duurzaam, alternatieven) wordt ook niet als duurzaam gezien en daardoor dus ook niet in een draadje over duurzaamheid.

Misschien wordt het tijd voor een duurzame discussie over of het bestaan van mensen wel duurzaam is.

(Genoeg duurzaam woord gebruik zo?)

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 10:05

Ikke!

aka Netfinity

Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 21:17:
Zullen we kleurtjes gaan gebruiken ?
over de oto
over zonnepaneeltjes
over cv
enzovoort.
In één oogopslag te zien welke berichten geskipt kunnen worden.
Goed plan. En als we het dan over [yellow]hout[/yellow cv gecombineerd met een zonneboiler en ook nog eens het water opwarmen met de overgebleven warmte na een autorit gaan hebben, dan krijgen we lekker kleurrijke posts. Wel jammer dat GoT niet zoveel kleuren kent.

Iemand een idee of de volgende isolatiemethode wel of geen vochtproblemen geeft?
Ik wil de zoldervloer gaan isoleren (dak zit 3cm piepschuim in). Is een klein zoldertje met vlizotrap.

Huidig materiaal van onder naar boven:
slaapkamer: gipsplaat-glaswol oid-houten vloer en daar dan evt een dampdichte folie op en piepschuim erop. Daarna dun laagje hout.
overloop: gipsplaat-lucht-houten vloer en daarna evt folie en piepschuim erop.

In beide plaatsen houdt het nu op bij de houten vloer. Wil het plafond eronder eigenlijk heel laten, dus glaswol verwijderen doe ik liever niet.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

trekker22 schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 18:01:
[afbeelding]
...
Tsja, wel even puzzelen op die foto. Maar ik denk het volgende, als alles goed is aangesloten:
Het hete water van de CV komt aan bij de thermostaatknop (wit, rond midden op foto). Daar zit ook de sensor in die deze toevoer afknijpt als het water in het vloer circuit te warm wordt. Dit warme water dat door de thermostaatkraan doorgelaten wordt, wordt bijgemengd met het koudere water dat uit de vloer komt (bovenste balk) en door de zichtbare pomp naar de onderste verdeler wordt gepompt. Alles wat de pomp weet te verstouwen gaat door de x buisjes de vloer in. De verdeling is afhankelijk van de weerstand (buis lengte+knelkraan) voordat het weer in de bovenste verzamelbalk terecht komt.
Mocht de veiligheidssensor (zwart kastje) voelen dat het allemaal echt te heet wordt, (dus ergens een storing) dan wordt de pomp uitgeschakeld en voorkom je dat je hele vloer naar de knoppen gaat. Die kan meestal niet tegen watertemperaturen van 70 graden...
Iedere liter water die door de thermostaatknop wordt binnengelaten, stroomt er (afgekoeld) ook weer uit aan de linker kant, retour CV ketel dus.

edit: Wat die extra sensor (glim kapje zwarte draad) op de aanvoerleiding doet is mij een raadsel. Daar kun je wel aan meten, maar dat zegt verder helemaal niets lijkt me.

edit2: Die bovenste verdeler zou flink kouder moeten zijn dan de onderste, anders loopt er erg veel warm CV-water 'langs' de vloerverwarming, linea recta naar de ketel terug.
A. dan staat de themostaatknop veel te hoog/ver open/is stuk/kan de druk van de pomp bij de ketel niet an, en
B. is het voetventiel, helemaal links, misschien te ver open.
Controleer ook de richting van de pomp, er staat een pijl op de zijkant. Is die naar onderen gericht?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2012 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 10:43
Als we toch aan de isolatie vragen beginnen.
@Migjes en andere, maar jij lijkt me hier een beetje de bouw expert, de volgende situatie (van mijn ouders).

2 onder 1 kap met een houten (draag)vloer, voor de helft van de woonkamer is hier tapijt als vloerbedekking en op de andere helft marmeren tegels. Graag willen we (zelf) de vloer isoleren maar wat is nu de meest verstandige keuze.
De kruipruimte is redelijk begaanbaar en droog, de bodem is bedekt met schelpen.

1. Steen- of glaswol. Voordeel redelijk makkelijk (zelf) tussen de balken aan te brengen, niet al te duur.Nadeel kan vocht op gaan nemen.
2. Lucht kussen (tonzon). Lastiger aan te brengen, effect onbekend, kans op beschadigen en/of verkeerd aanbrengen (naden/kieren).
3. Noppen folie, al dan niet met aluminium boven kant. Makkelijk aan te brengen, goed koop. Nadeel vrij onbekende R waarde, mogelijk opsluiten van vocht waardoor later houtrot.
4. PS platen monteren, voordelen weer gemakkelijk zelf te monteren, goede R waarde voor niet al te veel geld. Nadeel mogelijk vocht probleem.
5. PUR laten spuiten, voordeel snel klaar, nadeel duurder. Verder geven de verschillende bedrijven verschillende adviezen. Waarbij het voor de een geen probleem is op een houten vloer omdat PUR zou ademen (???) geeft de ander aan dat het geen probleem is omdat er juist geen vocht doorheen omhoog kan. Verder idioot grote verschillen in prijzen en uitspraken als 'maar dan moet u nu tekenen'.

Op http://www.milieucentraal...atie/zelf-vloer-isoleren/
kwam ik er ook niet helemaal uit.

En dan met alle methodes, wel of niet strak tegen het hout aan of een spleet over houden. Een eventuele combinatie van meerdere varianten is zeker een optie.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-09 18:43

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

trekker22 schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 18:01:
[afbeelding]

Volgens mij is van die 2 dikke buizen linksboven de RECHTER de aanvoer, gaat door de thermostaatknop die op 45 staat, naar beneden door pomp en dan door naar beneden naar die onderste verdeler (waar die zwarte stroom onderbreker voor de pomp op zit) en komt retour via de slangen in de bovenste verdeler (met die thermion sticker) en gaat dan via de linker dikste buis terug naar ketel.

Viel me echter op dat die bovenste verdeler veel en veel warmer is dan die onderste (die ik nog net kan vastpakken). Echter waarom zit er dan witte thermostaatknop (mocht dat dan de retour zijn?)

Misschien zit ik wel helemaal mis, maar wat is volgens jullie de aanvoer / retour?

Ik dacht zelf linker dikste buis retour en rechter aanvoer. Op buizen is ook R bij de Retour geschreven en V bij aanVoer...?
Als ik naar je pomp kijk, pompt hij het water omhoog. Dat is hiet niet de bedoeling, de zuigzijde moet boven, de pers onder. Dat zou ik es controleren, aan de zijkant van de pomp zit meestal een pijl, met daarop de flowrichting. Je moet de pomp dan 180 graden draaien, op z'n kop dus.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xs2tom schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 22:14:
Als we toch aan de isolatie vragen beginnen.
@Migjes en andere, maar jij lijkt me hier een beetje de bouw expert, de volgende situatie (van mijn ouders).

2 onder 1 kap met een houten (draag)vloer, voor de helft van de woonkamer is hier tapijt als vloerbedekking ... Graag willen we (zelf) de vloer isoleren maar wat is nu de meest verstandige keuze.
De kruipruimte is redelijk begaanbaar en droog, de bodem is bedekt met schelpen.
Ik heb precies dezelfde vraag/situatie.
75m2 houten draagvloer, 90 jaar oud, met tapijt en daaronder een koude kruipruimte.

Wat het vocht betreft redeneer ik alsvolgt.
Het grootste deel van het jaar (eigenlijk altijd) is de woonruimte boven de vloer warmer dan eronder. Lucht zal dus afkoelen aan de vloer en daar relatief vochtig worden. Er trekt dus vocht in de vloer. Vooral 's winters zal de lucht in de kruipruimte dat langs de houten vloer stroomt ietsje opwarmen (= verlies) maar daardoor ook ietsje droger worden en het vocht uit het hout weer opnemen. Schilderen van ramen en kozijnen in de winter is hierom ook veel beter, jammer alleen dat de dagen zoveel korter zijn.

Nu gaan we isoleren: het temperatuur verschil tussen boven en onder wordt stukken minder (in de houtlaag). Er zal dus minder condens/vocht in het hout trekken, maar nog altijd MEER dan NIETS!. Als er op weg naar de onderkant (kruipruimte) een goede dempremmende laag zit, dan kun je na enkele weken/maanden flink wat vocht ophopen in je hout. Niet echt lekker dus. Daarom twijfel ik al jaren over hermetisch aangebrachte Tonzon, goed op maat gemaakte EPS etc etc. Wat is wijsheid?
De dampremmende laag moet dus eigenlijk bovenop de houten draagvloer worden aangebracht.
Hetzelfde geldt voor dakbeschot. Dampremmende laag aan de warmste kant, daar waar het meeste vocht vandaan komt, dus direct onder de afwerklaag/gips/oid.

Help: welke kleur heeft heeft het isolatie topic? Ik probeer geel, maar dat lukt niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeeg schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 10:52:
[...]

Nee, want je moet ook kunnen differentiëren naar tijd en plaats.
Het is namelijk een beetje vreemd als om 3:00 ’s nachts midden Friesland hetzelfde betaald als 8:30u in Amsterdam.
Je moet de externe kosten (filevorming) meeprijzen dus.
Kilometerheffing alleen maakt weer geen onderscheid tussen rijden op benzine of electrisch rijden. Volgens mij heeft invoering ervan te maken met de voorziene overstap van fossiele brandstoffen naar alternatieven ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Je toplaag (vloerbedekking? Laminaat?) zal sowieso een heleboel ventilatie weghalen van je houten vloer, dus je zult aan de onderkant damp-open isolatiemateriaal zoals glaswol of steenwol moeten gebruiken. Als je kruipruimte verder droog is zal dat amper vocht opnemen, en het is altijd nog beter om een beetje vocht in je isolatiemateriaal te hebben dan een houten vloer die onder je woonkamer vandaan rot.

Overigens een kluswijzer van de Karwei die je misschien verder kan helpen: http://www.karwei.nl/advi...ie/houten-vloer-isoleren/
Normaal heb ik het niet zo op die kluswijzers, maar op zich is het niet zo'n heel gek idee wat ze daar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, en glas- of steenwol-platen zijn dampdoorlatend.
Jammer dat ik ze niet door onze krappe luikjes heen krijg. Moet ik eerst de vloer ergens openbreken om dit soort platen erin te krijgen...
Als ik nou eens een vochtbestendige doek tegen de balken aantimmer/niet, en de ruimte daarboven, dus tussen de balken, volspuit met thermoparels of zo. Wat kost dat spul per m3?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2012 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Steenwol en glaswol is flexibel voor zover ik weet, dus dat vouw je in principe zo dubbel door het kruipluik. Met EPS of PIR gaat je dat niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 22:03:
[...]

Tsja, wel even puzzelen op die foto. Maar ik denk het volgende, als alles goed is aangesloten:
Het hete water van de CV komt aan bij de thermostaatknop (wit, rond midden op foto). Daar zit ook de sensor in die deze toevoer afknijpt als het water in het vloer circuit te warm wordt. Dit warme water dat door de thermostaatkraan doorgelaten wordt, wordt bijgemengd met het koudere water dat uit de vloer komt (bovenste balk) en door de zichtbare pomp naar de onderste verdeler wordt gepompt. Alles wat de pomp weet te verstouwen gaat door de x buisjes de vloer in. De verdeling is afhankelijk van de weerstand (buis lengte+knelkraan) voordat het weer in de bovenste verzamelbalk terecht komt.
Mocht de veiligheidssensor (zwart kastje) voelen dat het allemaal echt te heet wordt, (dus ergens een storing) dan wordt de pomp uitgeschakeld en voorkom je dat je hele vloer naar de knoppen gaat. Die kan meestal niet tegen watertemperaturen van 70 graden...
Iedere liter water die door de thermostaatknop wordt binnengelaten, stroomt er (afgekoeld) ook weer uit aan de linker kant, retour CV ketel dus.

edit: Wat die extra sensor (glim kapje zwarte draad) op de aanvoerleiding doet is mij een raadsel. Daar kun je wel aan meten, maar dat zegt verder helemaal niets lijkt me.

edit2: Die bovenste verdeler zou flink kouder moeten zijn dan de onderste, anders loopt er erg veel warm CV-water 'langs' de vloerverwarming, linea recta naar de ketel terug.
A. dan staat de themostaatknop veel te hoog/ver open/is stuk/kan de druk van de pomp bij de ketel niet an, en
B. is het voetventiel, helemaal links, misschien te ver open.
Controleer ook de richting van de pomp, er staat een pijl op de zijkant. Is die naar onderen gericht?
ik ga morgen maar eens goed puzzelen met ir meter en kijken naar de flow richting... kan me niet voorstellen dat het al 10 jaar fout staat...

Die warme retour verdeler kan komen omdat ketel 80 graden stookt vanwege radiatoren (komen gelukkig low h20 jagas en ga ik alles op max 50 graden stoken). en dat die dan zijn warmte niet kwijt kan.

al met al lijkt de cv niet echt efficiënt ingeregeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Gasschuif schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 22:29:
[...]

Als ik naar je pomp kijk, pompt hij het water omhoog. Dat is hiet niet de bedoeling, de zuigzijde moet boven, de pers onder. Dat zou ik es controleren, aan de zijkant van de pomp zit meestal een pijl, met daarop de flowrichting. Je moet de pomp dan 180 graden draaien, op z'n kop dus.
ik hoop toch echt van niet, anders heeft het 10 jaar fout gezeten :)

morgen eens wat concreter onderzoek icm IR meter...

edit pijl inderdaad naar beneden, snap dan alleen niet waarom retour verdeler zo heet is...

[ Voor 8% gewijzigd door trekker22 op 26-01-2012 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik kom net uit de kroeg.
ik ga eens lekker in de spoelbak urineren.
en morgen verder lezen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Topicstarter
antonboonstra schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:28:
[...]

[...]
En dan nog: je hebt ook met interferentie met de omvormer te maken, niet optimale MPP aanpassingen, selectieve match van omvormers op de gebruikte modules. Dus AC metingen zijn sowieso niet geschikt om op zo'n niveau modules met elkaar te gaan vergelijken, wat wel de pretentie daar lijkt te zijn.

Photon meet op (Duitse deel) Avantis alles DC zijdig, direct van het paneel uit. Zeer intensief. Ver over de honderd module types.

** edit **

Een van de andere projecten van de leverancier MV Solar (Emmeloord) wordt gemonitord met Webbox van SMA. HIER.

Heb die installatie inmiddels gevonden. ZO oriëntatie, Flevoland NNO. van Lelystad, midden van het land, dus, niet bepaald het zonrijkste deel. Kijk in de monitoring op totalen naar opbrengst 2011: 99,37 MWh. Dat is bij de 473 stuks 210 Wp Sunteggies die ze daar hebben gebruikt (jammer genoeg niet hele dak vol: SDE 2009 beschikking "groot", dus gemaximeerd op 100 kWp...), dus 99,33 kWp ... vrijwel precies 1.000 kWh/kWp op jaarbasis, in een "niet spectaculair jaar". Met 9x SMA Sunny Mini Central 10000TL. Die van Photon het label "sehr gut" op kreeg geplakt (Photon Wirkungsgrad 97,1% voor middelmatige instraling/Europa).

Ergo: die "850 kWh/kWp van ECN Beleidsstudies veeg ik nu echt helemaal mijn achterste mee af. Zelfs als je er van uitgaat dat er "een onnauwkeurigheid in de SMA omvormer metingen" zou zitten. Die is beslist niet 10%.

... wel jammer dat de eigenaar over de "teveel geproduceerde" 150 kWh/kWp in 2011 geen voorschotten voor SDE subsidie heeft gekregen, dus 150 [kWh/kWp] x 99,33 [kWp] x EUR 0,406/kWh = bijna 6.050 Euro in dat jaar vanwege die bezopen normerings-cap niet geïncasseerd... (NB: definitieve correctiefactor en dus ook def. subsidie bedrag voor 2011 wordt pas bekend eind maart 2012...). :X

[ Voor 46% gewijzigd door zonnigtype op 26-01-2012 03:00 . Reden: Leuk SDE systeempje... ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt voor alle toeschrijvingen, die niet kloppen
ik heb een X en ik rijd ermee naar Y interesseert me geen kont,
maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn ego en de auto in een brute scheiding liggen sinds 2007.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:41

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Nog afgezien van het feit dat vervoer een eigen topic heeft in SG. Daar mag nog best wel wat zendingswerk gedaan worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 08:09:
bedankt voor alle toeschrijvingen, die niet kloppen
ik heb een X en ik rijd ermee naar Y interesseert me geen kont,
maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn ego en de auto in een brute scheiding liggen sinds 2007.
Misschien heb je het liever over het vervangen van het hele stroomnet door een smartgrid aangedreven door lokale thorium-reactoren? Wat ook wil zeggen: PV afkoppelen.

Best een goede optie lijkt me, BE bv. zou met 30miljard euro toekomen voor de bouw ervan. Spijtig genoeg is dat ook zowat 90% van de totale inkomsten van de overheid.... Er is thorium genoeg voorhanden voor nog eens 200 jaar verder te komen. 7000 ton per jaar is genoeg voor de hele wereld, en per persoon is het voor zijn hele leven nog geen handjevol.

Omdat er geen water moet gebruikt worden en de reactoren zelfs heel klein kunnen gehouden worden is het veel veiliger dan een kerncentrale. Ook wordt Thorium zowat helemaal opgebruikt tijdens het omzettingsproces en is er dus maar een minieme hoeveelheid afval.

Natuurlijk zijn er ook nadelen, maar die laat ik aan de zng. advocaten van de duivel (of van de steenkoollobby...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 08:24:
Nog afgezien van het feit dat vervoer een eigen topic heeft in SG. Daar mag nog best wel wat zendingswerk gedaan worden.
Zo, echt wel! Als het niet gromt, bromt of rookt is het maar eng of raar en duurzaamheid is voor hippies.
Veel mensen leven onder de illusie dat als we maar 'onbeperkt'* energie zouden hebben al onze problemen opgelost zouden zijn. Ik ben van mening dat ze dan juist in alle ernst zouden beginnen; onze planeet is eindig en dat begrip lijkt maar niet door te dringen.

Als je niets te doen hebt, google maar maar eens naar begrippen als Peak Soil en Peak Drinking Water. En ja, de techno-optimisten wentelen zich in de warme gevoel dat met een onbeperkte energie dat allemaal op te lossen is, maar ik ben daar helemaal niet zo zeker van.

* Onbeperkt bestaat niet.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Ikke!
ik kan hem niet helemaal volgen.
maar als er glaswol licht dan zal der vast ook een damp dichte laag tussen liggen.
(gebruik met isolatie nooit 2x een damp dichte laag. dan sluit je vocht op.)

@xs2tom
lastige vraag.
je kunt eigenlijk niet zomaar marmer leggen op een houten vloer.
(licht er mischien een zwaluw plaat met beton over het hout?
of zijn er 2 soorten vloeren in het huis aanwezig?)
bedekking met schelpen word gedaan om vocht problemen tegen te gaan.
(dus pas effe op wat je gaat doen.)
wanneer is het gebouwed en evt meer gegevens.

@Energiastic
kun je iets meer vertellen over je fundering.
(beton/gemetseld met wat voor steen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
trekker22 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 00:06:
[...]

ik hoop toch echt van niet, anders heeft het 10 jaar fout gezeten :)

morgen eens wat concreter onderzoek icm IR meter...

edit pijl inderdaad naar beneden, snap dan alleen niet waarom retour verdeler zo heet is...
uitleg van Thermion gehad en nog eens zelf aan de leidingen gevoeld en aanvoer/retour voelen goed aan (aanvoer warm / retour lauw)

Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd396/trekker25/waterstroom1.jpg

Wel gemerkt dat ook de de radiatoren op dezelfde aanvoer/retour zitten; dit zijn er echter maar 2 en hier lijkt de retour bijna net zo warm van als de aanvoer. Echter met die nameten etc wacht ik mee tot er Jaga Strada low H20 radiatoren hangen en alles op een 50 graden in de ketel wordt gestookt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Hansdegit: Ik ben het met je eens; ik heb ook geen zin om eindeloos met klimaatrapporten te gaan schermen of eventuele fouten daarin te weerleggen. We zitten beiden te weinig in de materie om er goed over te kunnen discussiëren.
hansdegit schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 12:01:

En als het nou meevalt met die gevolgen? Dat scenario mis ik. Heb je een economie om zeep geholpen voor jan l.
Inderdaad, wellicht kost ons dat 50 jaar van economische groei, en blijven we op het huidige welvaartsniveau...

En daar rechtstreeks tegenover zet je het scenario: wat als AGW wel optreed en we niet ingrijpen? Het scenario waar de politiek nu voor lijkt te kiezen...
Dan hebben we naast een heftige financiële last (zeker zo heftig als wanneer we onterecht hadden ingegrepen), nog onze halve leefomgeving om zeep geholpen, zomaar 20% van onze landbouwgronden onbruikbaar gemaakt, oftewel 20% minder voedselproductie, de zeespiegel is gestegen (afgelopen hoogwater iemand?), het aantal orkanen vertienvoudigd, het aantal woestijnen verdubbeld, complete ecosystemen om zeep geholpen... Zo even uit de losse pols.

We kunnen kiezen tussen de twee rampscenario's: 50 jaar 0% groei, of ongeveer het einde van de wereld zoals we deze kennen.

M'n ouders hebben een bos, en de bomen die er al 80 jaar staan (fijnspar) beginnen nu serieus te lijden onder de steeds extremere droogten in het voorjaar. Meer ziektes, minder naaldgroei, meer dode bomen, etc. De mens zorgt dat het klimaat veranderd in een tijdschaal van 50 jaar en dat is zomaar een factor 10 te snel voor het ecosysteem wat zich moet aanpassen.
Heb je je wel eens verdiept in de lobby activiteiten van de milieuorganisaties? Weet je wat die lobbys allemaal voor elkaar hebben gekregen? Ik keur het lobbycircuit volstrekt af, maar helaas, zo werkt het nu eenmaal in NL. Ik vind het zinloos om dat te gaan bestrijden. Het is een bijproduct van ons democratisch systeem. Ik ken op dit moment geen beter systeem, maar ik houd me aanbevolen voor suggesties van jouw kant.
Ik neig trouwens naar een systeem dat alle gesprekken die een landelijk politicus heeft genotuleerd worden en openbaar worden gemaakt. Wanneer een politicus niet meer staat voor de burger wordt dat dus openbaar gemaakt en wordt ie eruit gewerkt.

Ik geloof graag dat de milieuorganisaties goed kunnen lobbyen. Dat is waar ze voor zijn. Welke kant de weegschaal op slaat weet ik niet. De top 10 meest winstgevende bedrijven ter wereld:
  • Walmart - Consumeren
  • ExxonMobil - Olie en gas
  • Royal Dutch Shell - Olie en gas
  • BP - Olie en gas
  • Sinopec - Olie en gas
  • State Grid Corporation of China - Electriciteit
  • Toyota Motors - Auto's
  • PetroChina - Olie en gas
  • Total S.A. - Olie en gas
  • Japen Post Holdings - Finance
Deze bedrijven hebben samen 2637 miljard omzet gedraaid in 2011 of 2010. Dat is het tienvoudige van de overheidsbegroting van een zeer ontwikkeld land met 17 miljoen inwoners. Al deze bedrijven hebben (behalve de laatste) allemaal dezelfde agenda: we moeten meer energie gebruiken. Denk je werkelijk dat de milieuorganisaties daar net zo veel lobby power tegenover kunnen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 10:01:

[...]

Veel mensen leven onder de illusie dat als we maar 'onbeperkt'* energie zouden hebben al onze problemen opgelost zouden zijn. Ik ben van mening dat ze dan juist in alle ernst zouden beginnen; onze planeet is eindig en dat begrip lijkt maar niet door te dringen.

Als je niets te doen hebt, google maar maar eens naar begrippen als Peak Soil en Peak Drinking Water. En ja, de techno-optimisten wentelen zich in de warme gevoel dat met een onbeperkte energie dat allemaal op te lossen is, maar ik ben daar helemaal niet zo zeker van.

* Onbeperkt bestaat niet.
Ik ben juist helemaal akkoord met je. Maar de weg is lang en een lange weg neem je door stap voor stap te zetten, en niet met sprongetjes, dan wordt je sneller moe ;)
SpiceWorm schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 10:44:

[...]

We kunnen kiezen tussen de twee rampscenario's: 50 jaar 0% groei, of ongeveer het einde van de wereld zoals we deze kennen.
Je hebt het redelijk bij het foute eind, het is nooit een 'of' verhaal, het is meer een 'en' verhaal.

Je kan maatregelen nemen die EN de gevolgen van de klimaatopwarming opvangen EN economische groei teweeg brengen. Je kan ook EN proberen de klimaatopwarming zo klein mogelijk te houden EN de mogelijke gevolgend opvangen EN groei teweeg brengen (ik zet er bewust het woord economisch niet bij want ook met een stagnerende economie kan je de 'welvaart' verhogen).

Ook zijn je scenario's niet juist, beter zou zijn: een kans op 50 jaar nulgroei of een kans op het einde van de wereld zoals we deze kennen. Always in motion, the future ies!

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2012 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:42
trekker22 schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 10:29:
[...]

uitleg van Thermion gehad en nog eens zelf aan de leidingen gevoeld en aanvoer/retour voelen goed aan (aanvoer warm / retour lauw)

[afbeelding]

Wel gemerkt dat ook de de radiatoren op dezelfde aanvoer/retour zitten; dit zijn er echter maar 2 en hier lijkt de retour bijna net zo warm van als de aanvoer. Echter met die nameten etc wacht ik mee tot er Jaga Strada low H20 radiatoren hangen en alles op een 50 graden in de ketel wordt gestookt!
Het kan zijn dat een groep niet lekker doorstroomt. Dat kan je testen door je groepen één voor één dicht te draaien en dan op temperatuur aan en afvoer letten.
Het kan ook zijn dat de thermostaat kraan met externe sensor defect is.

[ Voor 4% gewijzigd door leonbong op 26-01-2012 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
pcmadman schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 02:27:
Aan de hand van dit filmpje kreeg ik de vraag wat ik dan zou doen als ik de macht had?
Ik volg nu een vak environmental economics aan de RuG. Daar komt op alle milieugebieden uit dat belastingen de meest kosteneffectieve maatregelen zijn. Met subsidie op een duurzamer product verhoog je kunstmatig de vraag. Niet zelden leidt dat tot een absoluut hogere uitstoot. De belasting loopt niet gelijk op met het beoogde doel (bijvoorbeeld minder NOx in de lucht) en is dus minder effectief.

Als een elektrische auto nu 10.000 euro zou kosten had half Nederland er een aangeschaft en zich er suf in rijden (kunstmatige vraag).

Oftewel: belastingen op verbruik. Mensen gaan er efficiënter mee om en de vraag zakt. Dubbelop winst dus.

Een groener belastingsysteem dus: belastingen op vervuilende zaken en grondstofverbruik belasten.
De extra inkomsten vloeien terug naar de laagste belastingschaal, zodat voor de minder bedeelden er netto niet op achteruit gaan (zie bijv. teruggave energiebelasting). Essentieel om het überhaupt in te kunnen voeren.

Oftewel: energiebelasting op elektriciteit en gas flink omhoog, hand in hand met een passiefhuis verplichting per 2013 (Duitsland kan het al sinds 1980), en promotie voor passiefhuis renovatie (eventueel met subsidies).

Autorijden duurder maken is technisch en economisch een goede maatregel (in combinatie met verlagen loonbelasting), maar sociaal gezien er moeilijk door te krijgen (zie reacties hierboven). Ik zou gaan voor structureel bevoordelen elektrische auto's.

(import)heffingen op producten aan de hand van de materialen waarvan ze zijn gemaakt. Gebruik je veel plastic / metaal? Afhankelijk van de milieubelasting een heffing. Gebruik het product veel energie gedurende de levensduur? Extra heffing. Is het product lastig te recyclen? Extra heffing.

Een koelkast die nog maar 50 kWh per jaar verbruikt is prima te maken; meer isolatiemateriaal en een iets slimmer ontwerp. Nu is dat duurder. Als deze koelkast opeens het goedkoopste is vanwege de belastingen, kunnen bedrijven competeren om het meest zuinige product.

Zo hoeven producenten niet te kiezen tussen duurzaam of (in het extreme geval) overleven, trek je de markt gelijk en komt er meer aandacht voor duurzaam ontwerpen. Dat kan ook, aangezien de loonbelasting omlaag is gegaan en arbeid dus goedkoper is geworden. Zolang we nog een capabele groep werklozen hebben is dit een win-win-win oplossing.

Recycling / reparatie wordt makkelijker en dus goedkoper, plus dat arbeid goedkoper wordt. Grotere kans dat recycling of reparatie daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

Alle bedrijven die uitstoot hebben laten handelen over uitstootrechten. Zo zorg je dat de goedkoopste uitstootbeperking als eerste wordt uitgevoerd.

Als we deze, economisch goed te verantwoorden maatregelen invoeren zijn we al onwijs op de juiste weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
@SpiceWorm: goed stuk, dat zet me aan het nadenken. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
http://www.nu.nl/binnenla...rmste-januarimaanden.html
AMSTERDAM - De maand januari gaat de boeken in als een van tien warmste januarimaanden ooit.
Van de afgelopen tien jaar kwamen vier januarimaanden in de top tien terecht. De januari van 2007 is koploper met een gemiddelde temperatuur van 7,1 graden. Ook de eerste maand van 2005 en 2008 staan bij de warmste tien.
http://nos.nl/artikel/242...erecord-in-nederland.html
Nieuw droogterecord in Nederland
Het voorjaar is in Nederland nog nooit zo droog geweest als nu. Dat meldt het KNMI. De buien van zondag hebben niet veel geholpen. De paar millimeters die zijn gevallen, zijn volgens het KNMI een druppel op een gloeiende plaat.

"De neerslagtekorten zijn in ons land zeer groot. Een paar buien zijn verre van voldoende om een einde te maken aan de droogte. Voor de tweede helft van de week worden opnieuw enkele buien verwacht, maar ondanks de regen neemt de landelijk droogte verder toe. Het overwegend zonnige en meestal vrij warme weer zorgt voor veel verdamping", zegt het KNMI.
http://www.hier.nu/klimaa...in_honderd_jaar_tijd.html
Aantal orkanen verdubbeld in honderd jaar tijd
Tussen 1900 en 1930 deden zich boven de Atlantische Oceaan zes wervelstormen per jaar voor, vier orkanen en twee tropische stormen. Van 1930 tot 1940 waren dat er tien, waarvan vijf orkanen en vijf tropische stormen. Tussen 1995 en 2005 bedroeg het gemiddelde aantal wervelstormen per jaar al vijftien, waarvan acht orkanen en vijf tropische stormen.
Bijna verdriedubbeld dus...

http://www.niza.nl/wat_do...e_magen/klimaat_in_afrika
Afrikaanse boeren oog in oog met de klimaatsveranderingen
Het kwetsbaarst zijn de kleine boeren in Afrika. Hun productie hangt af van de weersomstandigheden en juist die worden onvoorspelbaar. Overstromingen of aanhoudende droogte verpesten steeds vaker de oogst. De groeiperiode voor gewassen wordt al maar korter.
Overal kampen de boeren met het veranderende klimaat. In sommige jaren duurt de regenperiode erg kort, waardoor een tekort aan water ontstaat en de oogst mislukt. In andere jaren regent het zoveel dat akkers overstromen. Wanneer en hoeveel regen er valt, kan niemand voorspellen, waardoor boeren niet langer weten wanneer zij moeten zaaien.
http://www.knmi.nl/cms/co...ering_duidelijk_zichtbaar
Reeds uit 2007
IPCC II: Gevolgen klimaatverandering duidelijk zichtbaar
In het rapport is voor Europa nu voor de eerste keer wetenschappelijk onderbouwd dat klimaatverandering waarneembare effecten heeft, zoals terugtrekkende gletsjers, langere groeiseizoenen en verschuiving van verspreidingsgebieden van soorten naar het noorden. Het klimaatpanel zegt in haar rapport met nadruk dat reductie van broeikasgassen (mitigatie) urgent blijft, omdat anders de opwarming van de aarde onomkeerbare gevolgen heeft en omdat er een limiet is aan aanpassingsmogelijkheden van natuurlijke en maatschappelijke systemen aan klimaatverandering.

Nederland
Nederlandse deskundigen die betrokken zijn bij het 4e Assessment van het IPCC zien als in het oog lopende punten in het nu verschenen rapport onder meer de constatering dat als gevolg van klimaatverandering de ijskappen op Groenland en Antarctica sneller smelten. Zeespiegelstijging en erosie bedreigen een aantal kusten. Ecosystemen worden aangetast door hogere temperaturen. Oceanen worden zuurder, met nog onbekende maar waarschijnlijk grote gevolgen voor de marine biosfeer. En het aantal mensen dat leeft in gebieden met ernstig watertekort kan tot 2050 drie tot vier keer zo groot worden als in 1995.
Maar nee, het IPCC is natuurlijk een links hobby bolwerk subsidie clubje. :'( Dan is het natuurlijk niet waar.
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 10:44:
Je hebt het redelijk bij het foute eind, het is nooit een 'of' verhaal, het is meer een 'en' verhaal.

Je kan maatregelen nemen die EN de gevolgen van de klimaatopwarming opvangen EN economische groei teweeg brengen. Je kan ook EN proberen de klimaatopwarming zo klein mogelijk te houden EN de mogelijke gevolgend opvangen EN groei teweeg brengen (ik zet er bewust het woord economisch niet bij want ook met een stagnerende economie kan je de 'welvaart' verhogen).
Klopt. Alleen met een prijs van 7 euro voor een ton CO2 nemen we nu 0,0 maatregelen om er wat aan te doen.
Ook zijn je scenario's niet juist, beter zou zijn: een kans op 50 jaar nulgroei of een kans op het einde van de wereld zoals we deze kennen. Always in motion, the future ies!
We kunnen dus kiezen tussen beide kansen. Kans op totale ellende, of kans op een beetje ellende, die ons op z'n ergst veel geld kost.
Ik ben waarschijnlijk blijvend gedeeltelijk invalide. Ik schrijf opnieuw dat ik in 2011 heb geleerd dat ik al mijn geld, 5 miljard euro, zo, lachend, zonder ook maar een milliseconde twijfel zou inruilen als ik mijn volledige gezondheid terug zou krijgen.
We spelen met de gezondheid van miljarden mensen.

Wat doet een weldenkend mens? En wat doen wij? Ons hoofd onder de grond stoppen en business as usual propageren.

YouTube: Jeremy Rifkin on global issues and the future of our planet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
SpiceWorm schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 11:15:
[...]

Als een elektrische auto nu 10.000 euro zou kosten had half Nederland er een aangeschaft en zich er suf in rijden (kunstmatige vraag).

Oftewel: belastingen op verbruik. Mensen gaan er efficiënter mee om en de vraag zakt. Dubbelop winst dus.

.........

Oftewel: energiebelasting op elektriciteit en gas flink omhoog,

Autorijden duurder maken is technisch en economisch een goede maatregel ...............Ik zou gaan voor structureel bevoordelen elektrische auto's.
Leuk en aardig, aan de ene kant een electrische auto stimuleren ? Aan de andere kant electriciteit flink duurder maken ?

Kan het electriciteitsnetwerk de belasting überhaupt wel aan als zeg 10% over zou stappen op een electrische auto ?

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
JeroenH schreef op donderdag 26 januari 2012 @ 11:24:
@SpiceWorm: goed stuk, dat zet me aan het nadenken. Bedankt!
Dank! Leuk dat je het schrijft :)
Pagina: 1 ... 24 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.