Duurzame Energie deel 19 (2012) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 28 Laatste
Acties:
  • 132.037 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-07 20:00

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

migjes schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:31:
[...]

zinvol/onzinnig?
geen idee.
maar soms moeten dingen gewoon geprobeerd worden anders is er geen vooruit gang.
in de supermarkt liggen al een aantal producten die wel op die manier worden gekweekt.
zoals veldsla en taugé.
ik dacht dat TL niet de goede frequenties had.
(ik zal effen contact maken met een insider en kijken wat ik zou kunnen regelen.)
Tauge groeit in het donker op een kiemschaaltje water, daar heb je geen lampen bij nodig en huiskamer temperatuur is ook al voldoende, kan bijna niet mis gaan.

Duurzaam affakkelen van overschot, daar gaat het eigenlijk om. Kweken van je eigen groente vind ik wel redelijk duurzaam, zeker als je dat in de winter doet. In de zomer is het duurzamer om dat buiten in de tuin te doen. Ik denk dat tomaten, paprika's en komkommers ook wel goed gaan onder kunstlicht al zal dat wat meer toewijding vragen dan veldsla.
Misschien is je eigen broodbakken in een broodbak machine nog een idee? Je hebt dan in iedergeval veel meer inzicht in waar de ingredienten vandaan komen. Ambachtelijke (water of wind) molen en meel van biologisch geteelde granen bijv.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357189

Ik hoorde laatst dat alleen spelt brood nog een beetje verteerbaar en gezond is, dat bruin brood beter is dan witbrood is onzin.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 357189 op 24-01-2012 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 421902

Lardman schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 12:27:
[...]

volgens mij bedoelt ie foto 2 in onderstaande link en dan dakdekkend:

http://www.sbr.nl/product...v-panelen-op-platte-daken
Ah, helemaal duidelijk. Dan wordt het uitzicht en lichtinval door het raam wel heel erg veel minder. Bovendien moet je minstens je hoogte van je stellage ook van de kant wegblijven volgens de regelgever ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:21
Anoniem: 357189 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 12:36:
Ik hoorde laatst dat alleen spelt nog brood een beetje gezond is, dat bruin brood beter is dan witbrood is onzin.
Normaal tarwebrood is op zich niks mis mee. Probleem zit vooral in die donkere broden waar ze verbrande zooi doorheen gooien om de kleur maar zo donker mogelijk te krijgen. De veronderstelling dat donker brood gezonder is klopt gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-07 14:16
Ach. Maak toch gewoon zelf je brood.
Je bespaart tijd (je moet niet naar de bakker rijden en aanschuiven), het is goed voor het milieu (je moet niet naar de bakker met de auto, lekker koude diesel...) en het is goed voor je gezondheid (jij weet perfect wat je in je eigen brood gekapt hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Met de fiets naar de bakker kan ook :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-07 17:49
Anoniem: 421902 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 12:21:
[...]

Begrijp het niet helemaal; 1 groot vlak: bedoel je alles horizontaal liggend ?
Zal eens kijken of ik met Google Sketchup een tekening kan maken, dan kan ik meteen de schaduweffecten en het effectieve oppervlak zo gunstig mogelijk bepalen.

Dat de panelen wat voor het raam komen is niet zo erg: ik wil de hellingshoek klein houden (20 graden). Er komt veel licht door heen en daarboven is nog een raam.

Panelen tegen de muur zal wel een vergunningenkwestie worden en de hoek van instraling lijkt me niet optimaal.
(dit is een ongeveertje, precieze uit werking doen we wel later als je er iets in ziet.)
op de muur maak je een aluminium balk van 9,6m op 80cm boven het dak van de garage.
daar aan maak je 12 aluminium latten van 2,60m met de tussen afstand van de bevestigings gaten van de panelen.
die rusten aan de andere kant op het platendak en moeten verzwaart worden met ballast.
(de ballast licht al op het dak zag ik)
dan heb je ongeveer 20 graden en zit het vast aan je huis voor de wind.
de panelen komen dan in landscape 6x3 = 18 stuks. (158cm X 82 cm)
18 x 190Wp = 3420Wp
dat op een omvormer met 2 mppt's voor wat kleine schaduw probleempjes.
je moet nog wel een beetje spelen met de maten om binnen de wetgeving voor vergunningsvrij te vallen.
(vergeet de dakrand er niet bij te rekenen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-07 19:45
Voor PV op platdak lees ik her en der: "In de NVN 7250 staat in Bijlage B een methode voor de berekening van het benodigde ballastgewicht."

Kan iemand hier een tipje van de sluier oplichten? Stel ik heb drie 160x80cm panelen portrait onder 18'. De panelen+frames zullen al wel zo'n 60kg wegen schat ik. Hoeveel ballast heb ik dan nog nodig?

Is 16 normale stoeptegels à 9,5kg = 152kg dan genoeg?
Of moet ik naar 16 zware (dikkere) stoeptegels à 12,5kg = 200kg?
Heb een platdak met houden dek, dus het moet ook niet te gek worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
catchingfire schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:31:
Voor PV op platdak lees ik her en der: "In de NVN 7250 staat in Bijlage B een methode voor de berekening van het benodigde ballastgewicht."

Kan iemand hier een tipje van de sluier oplichten? Stel ik heb drie 160x80cm panelen portrait onder 18'. De panelen+frames zullen al wel zo'n 60kg wegen schat ik. Hoeveel ballast heb ik dan nog nodig?

omdat de stoep tegels een groter oppervlakte hebben als een vatsige dakdekker kun je best ver gaan.
als een dak word aanlegt kan dat gebeuren door een vatsige dak dekker van +/- 100 kilo met een kleine voet afdruk.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
migjes schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:36:
omdat de stoep tegels een groter oppervlakte hebben als een vatsige dakdekker kun je best ver gaan.
als een dak word aanlegt kan dat gebeuren door een vatsige dak dekker van +/- 100 kilo met een kleine voet afdruk.
Ja oke, maar wat is genoeg ballast? Ik probeer de middenwegte vinden tussen een PV installatie die door het dak zakt of in de tuin waait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
catchingfire schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:37:
[...]

Ja oke, maar wat is genoeg ballast? Ik probeer de middenwegte vinden tussen een PV installatie die door het dak zakt of in de tuin waait.
probleem is niet de houte plaat van je dak maar de balken die er onder zitten.
over hoeveel balken lopen de rekjes?
hoelang zijn die en hoe dik.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 24-01-2012 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

migjes schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:36:
[...]

Wat heb je toch met de term "vadsige dakdekker".
Volgens mij zijn dat normale hardwerkende mensen, tenminste die ik ken wel :)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Schinnen-groen schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:41:
[...]

Wat heb je toch met te term "vadsige dakdekker".
Volgens mij zijn dat normale hardwerkende mensen, tenminste die ik ken wel :)
dat zijn het zeker.
ik had ook het verhaal van de olifant en mevrouw op naald hakken kunnen gebruiken.
ik vond deze toepasselijker. :)
(het is meestal 200kilo per m2 trouwens, wel effe rekening houden met 30cm sneeuw en grind wat er al licht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

De zon knalt er lekker door hier in het Oosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
migjes schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:40:
probleem is niet de houte plaat van je dak maar de balken die er onder zitten.
over hoeveel balken lopen de rekjes?
hoelang zijn die en hoe dik.
Dat is een goede vraag. Even ervanuitgaande dat de panelen op de noord-zuid as liggen liggen de balken oost-west, dwars erop dus. De lengte van de balken is iets van 280cm waarvan ongeveer 3x81=243cm gevuld gaan worden met het PV-frame, dikte van de balken zou ik niet weten. Afstand tussen de balken weet ik ook niet, maar ik schat dat het frame afhankelijk van hoe het staat zo'n 3 balken beslaat.

PS. De PV setup staat op het dak van de begane grond (pakweg 3mtr) en is aan de noord-zijde beschut door de 1e verdieping van het woonhuis in het ZO van NL waar het naar het schijnt niet zo hard waait.

[ Voor 13% gewijzigd door catchingfire op 24-01-2012 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@affakkelen kWh's:

Misschien een elektrische sfeerhaard in de woonkamer?
Spaar eveneens gas.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoNoAD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-12-2023
@ _JGC_

kijk eerst hier even voor dat je je 2 de bestelling doet voor Isolatie Consuwijzer

skullcrusher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
catchingfire schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:51:
[...]

Dat is een goede vraag. Even ervanuitgaande dat de panelen op de noord-zuid as liggen liggen de balken oost-west, dwars erop dus. De lengte van de balken is iets van 280cm waarvan ongeveer 3x81=243cm gevuld gaan worden met het PV-frame, dikte van de balken zou ik niet weten. Afstand tussen de balken weet ik ook niet, maar ik schat dat het frame afhankelijk van hoe het staat zo'n 3 balken beslaat.

PS. De PV setup staat op het dak van de begane grond (pakweg 3mtr) en is aan de noord-zijde beschut door de 1e verdieping van het woonhuis.
meet het vanavond effe op dan rekenen we het wel effe uit.
is wel weer lang geleden dat ik dat gedaan heb.
(waarschijnlijk is het geen probleem het is normaal 200kilo per m2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Lardman schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 12:05:
En als we toch overschot aan het affakkelen zijn kun je altijd voor:

http://www.dutry.com/merk...ectrische_verwarming.html

gaan. het is misschien duur maar wat is het lekkere warmte! :9~
Leuk idee! Hoe lang duurt het ongeveer voordat deze warm is? Stralingswarmte is erg fijn idd. Je probeert ook niet de gehele ruimte te verwarmen, maar verwarmd enkel de oppervlakten waar hij naar toe straalt. In principe geen inefficiënt systeem.
Petje72 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:25:
Hoe meet je eigenlijk het gasverbruik, verwarming of (warm)tapwater ?
Er zijn een aantal meetsystemen die het gasverbruik /electraverbruik en zelfs waterverbruik per minuut kunnen bijhouden. Gasverbruik voor douchen varieert waarschijnlijk weinig (met spaardouchekop), en gecombineerd met waterverbruik heb je grote kans op gasverbruik voor tapwater verwarming.

Maar idd de periode dat de verwarming uit staat kun je ook je gasverbruik meten; goedkoper en eenvoudiger :)

@ Plantjes: op olino worden lampen vaak op PAR waarde getest. Maar als je er alweer spullen voor moet aanschaffen... Ik zou denk ik eerder voor een goedkope (maar stille) warmtepomp gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:29
SpiceWorm schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 14:15:
@ Plantjes: op olino worden lampen vaak op PAR waarde getest. Maar als je er alweer spullen voor moet aanschaffen... Ik zou denk ik eerder voor een goedkope (maar stille) warmtepomp gaan.
Nou, dat is het ook een beetje. Ik heb alles in huis om het experiment te starten, het kost me niets, alleen wat tijd. En dat mag, want het is hobby.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 22:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb inmiddels mijn tool ( jSunnyreports ) dusdanig aangepast dat hij ook overweg kan met de complexe situatie van PolderPV. De eerste testdata is er doorheen gerold. Dat ziet er echt :9~ uit.

13 inverters op 1 pagina vergeleken 8)7 :P

[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 24-01-2012 15:13 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
JeroenH schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:19:
Op zolder heb ik nog wel wat plek om twee plantenbakken op te stellen, en ik heb nog een dubbele TL5 TL-bak liggen. Die verbruikt 50W. Als die vier maanden (120 dagen) lang twaalf uur per dag aan is verbruikt dat slechts 72 kWh (ongeveer een derde van ons overschot) en dan hebben we 's winters lekker verse veldsla en rucola. Dat zijn kleine plantjes die niet zo hoog worden.

Wat is jullie reactie? Zinvol? Niet zinvol? Is 50W wel genoeg om sla onder te kweken?
Of 50W genoeg is om planten onder te kweken weet ik niet. Vanuit mijn ervaring met aquaria weet ik dat er speciale TL-balken zijn die het juiste lichtspectrum uitzenden waarbij aquariumplanten goed groeien (Dennerle Special Plant. Zou dit ook bij andere planten werken? Link naar speciale TL5 balken.

3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:12
Wat een negatieve insteek, iemand is druk bezig met het milieu (of met zijn/haar portemonnee) en dan wordt je zo te kijk gezet......Nederland heeft nog een lange weg te gaan.

http://bouwwereld.nl/bouw...tje-veel-zonnecollectoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-07 14:45

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

catchingfire schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:31:

Je had mijn reactie al een keer gelezen?
antonboonstra in "Duurzame Energie deel 19 (2012)"
Speksteenkachel schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:50:
De zon knalt er lekker door hier in het Oosten :P
Vandaag weer een prima PV dag. Qua januari opbrengst zo'n 25% hoger dan vorig jaar tot nu toe, alleen was de laatste week van januari in 2011 erg zonnig. Ik denk dat de opbrengst uiteindelijk dicht bij elkaar zal liggen.
PV opbrengst januari 2011/2012

[ Voor 24% gewijzigd door antonboonstra op 24-01-2012 15:48 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
internet4me schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 15:37:
Wat een negatieve insteek, iemand is druk bezig met het milieu (of met zijn/haar portemonnee) en dan wordt je zo te kijk gezet......Nederland heeft nog een lange weg te gaan.

de link doet het hier niet??

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stfnlln
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-06 13:29
mkleinman schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 15:46:
[...]

de link doet het hier niet??
http://bouwwereld.nl

Die site is echt supertraag

[ Voor 9% gewijzigd door Stfnlln op 24-01-2012 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
My bad, tnx!! De kogel is nu door de kerk wat betreft de bestelling van de panelen, ben nog wat over de hellingshoek aan het twijfelen (ergens tussen de 15-20', anders kijk ik vanuit de slaapkamerraam tegen de achterkant van de panelen aan), en dan komt uiteraard het ballast vraagstuk ook om de hoek kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:12
Niet allemaal tegelijk, de site kan het niet aan. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

catchingfire schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 15:49:
[...]

My bad, tnx!! De kogel is nu door de kerk wat betreft de bestelling van de panelen, ben nog wat over de hellingshoek aan het twijfelen (ergens tussen de 15-20', anders kijk ik vanuit de slaapkamerraam tegen de achterkant van de panelen aan), en dan komt uiteraard het ballast vraagstuk ook om de hoek kijken.
En wat voor type worden het ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:11

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Hoezo te kijk gezet? Als iets duurzaam is, is het toch hopelijjk geen reden om het verstand op nul te zetten die bepaald of iets nog wel aan te zien is...

De foto is voor mij een zooitje, zeker het deel dat haaks staat...

Wat mij betreft mag de schoonheidscommissie (of hoe dat tegenwoordig ook heet) best eisen dat als je zwarte dakpannen hebt, er enkel volledig zwarte pv op mag. Er zijn dorpjes in belgie waar dat al zo is, en ik moet zeggen: het geeft een prachtig mooi stadsgezicht!

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-07 23:39

Tsja, ik vind eigenlijk ook dat het een beetje een rommel is op het dak. Als die collector op het dakkapel er niet zou staan zou het er een stuk beter uitzien.
De bewoner zou beter die collector weg kunnen doen en op zijn schuurtje nog 8 zonnepanelen erbij leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mars Warrior schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 15:57:
[...]

Hoezo te kijk gezet? Als iets duurzaam is, is het toch hopelijjk geen reden om het verstand op nul te zetten die bepaald of iets nog wel aan te zien is...

De foto is voor mij een zooitje, zeker het deel dat haaks staat...

Wat mij betreft mag de schoonheidscommissie (of hoe dat tegenwoordig ook heet) best eisen dat als je zwarte dakpannen hebt, er enkel volledig zwarte pv op mag. Er zijn dorpjes in belgie waar dat al zo is, en ik moet zeggen: het geeft een prachtig mooi stadsgezicht!
gedeeltelijk heb je wel gelijk.
maar de schoonheidscommissie is hier in nl soms totaal ondoorgrondelijk.
dan kunnen we allemaal geen paneel meer neerleggen.
dus ik zie dat liever niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Ivm de gelimiteerde breedte en lengte van het platdak icm schaduw van een boom van de buren zag ik weinig paneelmogelijkheden en heb ik een set van 3x190Wp (160x81cm) mono-paneeltjes op de kop getikt. Doesn't break the bank, zelf te installeren en zo op een bestaande groep erbij te prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

migjes schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 16:00:
[...]

gedeeltelijk heb je wel gelijk.
maar de schoonheidscommissie is hier in nl soms totaal ondoorgrondelijk.
dan kunnen we allemaal geen paneel meer neerleggen.
dus ik zie dat liever niet gebeuren.
Ach, denk dat de schoonheidscommissie dit soort panelen best wel goedkeurt (en ja, dat zijn dus zonnecellen!):
Afbeeldingslocatie: http://cdn2.freshgadgets.nl/wp-content/uploads/2011/06/bikini-zonnepanelen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mars Warrior schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 16:12:
[...]

Ach, denk dat de schoonheidscommissie dit soort panelen best wel goedkeurt (en ja, dat zijn dus zonnecellen!):
[afbeelding]
not bad.
waar koop je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
Doel je op de cellen of op de inhoud??? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hier wel hoor. Ik heb mijn hart daar even gelucht daar (niet dat het helpt natuurlijk):
Wat een enorm kortzichtig gedoe om dit als 'bouwfout' te bestempelen. De bewoner van dit huis heeft overduidelijk hart voor het milieu en doet wat aan de stijging van zijn energierekening. Ik zou willen dat meer mensen dit op deze schaal zouden oppakken.

Weet je wat ik een bouwfout vind? Nieuwbouwwoningen die zonder zonnestroompanelen of zonneboiler worden opgeleverd. Die huizen zijn absoluut niet toekomst bestendig. Ook de enorme weerstand van de bouwwereld tegen het verscherpen van de EPC noem ik een bouwfout.

De bouwwereld heeft nog veel te leren...

(behalve de collector op de dakkapel voldoet alles keurig aan de regels en is absoluut geen vergunning nodig, ook aan de straatkant niet!)
Geslashdot door Tweakers ;)

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 24-01-2012 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Kets_One schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 16:18:
Doel je op de cellen of op de inhoud??? ;)
mijn voorkeur is eigenlijk geen blond.
maar ja het heeft zonnepanelen dus is duurzaam.
dus als schoonheidscommissie kan het er wel mee door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kets_One
  • Niet online
Duurzaam? Of eea een duurzame relatie oplevert valt nog te bezien.
Duurzaam vind ik in dit geval: werken aan mijn huidige relatie! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Kets_One schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 16:26:
Duurzaam vind ik in dit geval: werken aan mijn huidige relatie! :*)
TVT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
_O-

In mijn geval is die TVT trouwens ok: vrouwlief verdient meer dan ik....

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Heeft zonnigtype deze panelen al besproken op PolderPV ? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
[...]

[afbeelding]
Hmpf, je gaat je dan wel afvragen of meer zonnepanelen nu echt beter is ... :D

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yilar
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-07 14:51
Lopen? Ik heb een ekoplaza op de hoek, een biologische slager en een groentenboer.. :9

Een vriendin van mij werkt in de broodindustrie (dus op grote schaal, niet biologisch) en die wist mij te vertellen dat er niet zoiets bestaat als donkerbruin brood, daar zit kleurstof in. Je kan tot ongeveer donker lichtbuin gaan en dan kom je zonder kleuring niet verder.

Is er wel verschil qua duurzaamheid tussen tarwe, spelt, rogge etc? Duurzamer gewas of minder energie intensief qua bakken? Hebben we een broodexpert op het forum? Bij de ekoplaza is de Spelt erg populair, nadeel van Spelt vind ik dat het snel oud wordt.

“The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.” Terry Pratchett, Diggers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

Speksteenkachel schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 16:30:
[...]

Misschien is een wetenschappelijke aanpak die meteen laat zien hoeveel panelen er in een string ( :X ) passen wel zeer verhelderend :z :z :z :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569

Mars Warrior schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 16:39:
[...]

Misschien is een wetenschappelijke aanpak die meteen laat zien hoeveel panelen er in een string ( :X ) passen wel zeer verhelderend :z :z :z :z
Loopt de spanning op of af bij minder panelen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 334569 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 16:42:
Loopt de spanning op of af bij minder panelen? :?
Bij partiële beschaduwing konden er wel eens problemen met de string ontstaan. Zoals bij alle zonnestroompanelen moet je oppassen dat er geen vocht tussen de sealings komt, dat geeft problemen. Ook zal de omvormer-match goed moeten zijn, soms is dat gewoon een kwestie van uitproberen. Ook de opstelhoek is belangrijk, naarmate die vlakker wordt kon de spanning wel eens stijgen. Ik ben ook benieuwd naar wat haar vader doet, want volgens sommigen is 'bankable' erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand ervaring met deze Powermeter ?
http://www1.conrad.nl/scr...x_results=30&cachedetail=

Ik wil mijn stroomverbruik in kaart gaan brengen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-07 12:49

mux

99% efficient!

Die link werkt niet. Welk model?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 08:33:
[...]

Je gaat me toch niet vertellen dat ik nu in dienst ben bij Shell :o
Stork Ketels -> NEM -> Siemens -> Shell
Neen, Siemens Solar >>> Shell Solar. De rest ging uit der aard op eigen voeten verder, je weet welke status dat bedrijf nu heeft (kijk Shell misschien af en toe wel jaloers naar... ;) ).

Zie ook dit artikel, pagina 32, Shell Solar nam Siemens Solar in 2002 over.

@PcDealer
Elk modern huishouden heeft een gsm.
Nee hoor, nooit zo'n ding gehad.

* AHA Erlebnis!: conclusio, we zijn "niet modern". *

Misschien klopt dat ook nog, maar still being proud of it.

[ Voor 17% gewijzigd door zonnigtype op 24-01-2012 17:30 . Reden: Huh? ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Anoniem: 421902 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 17:18:
Iemand ervaring met deze Powermeter ?
http://www1.conrad.nl/scr...x_results=30&cachedetail=

Ik wil mijn stroomverbruik in kaart gaan brengen ...
Geen directe Conrad-links gebruiken! Klik op "directe productlink".

Bedoel je deze?

Overigens is de vraag wellicht meer iets voor hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 17:11:
[...]

Bij partiële beschaduwing konden er wel eens problemen met de string ontstaan. Zoals bij alle zonnestroompanelen moet je oppassen dat er geen vocht tussen de sealings komt, dat geeft problemen. Ook zal de omvormer-match goed moeten zijn, soms is dat gewoon een kwestie van uitproberen. Ook de opstelhoek is belangrijk, naarmate die vlakker wordt kon de spanning wel eens stijgen. Ik ben ook benieuwd naar wat haar vader doet, want volgens sommigen is 'bankable' erg belangrijk.
Ik zie hier en daar wel wat schaduwproblemen. Zou niet gaan voor een schuine opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 17:21:
Neen, Siemens Solar >>> Shell Solar. De rest ging uit der aard op eigen voeten verder, je weet welke status dat bedrijf nu heeft (kijk Shell misschien af en toe wel jaloers naar... ;) ).
Was me duidelijk hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenH schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 17:38:
[...]

Geen directe Conrad-links gebruiken! Klik op "directe productlink".

Bedoel je deze?

Overigens is de vraag wellicht meer iets voor hier.
Ok, deze dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
mkleinman schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 15:07:
Ik heb inmiddels mijn tool ( jSunnyreports ) dusdanig aangepast dat hij ook overweg kan met de complexe situatie van PolderPV. De eerste testdata is er doorheen gerold. Dat ziet er echt :9~ uit.

13 inverters op 1 pagina vergeleken 8)7 :P
Ho stop! Wakrijgenwenou?

zonnigtiepje wordt opeens wakker...

... kanniewachtuh ... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
Speksteenkachel schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 16:30:
[...]

Nope. Photon wel. Al in 2007, juni nummer: "Schwachstrom auf der Badematte".
Im Laufe der Jahre könnte Frau sich das Geld locker zurückverdienen, wenn sie nach der Abkühlung im Wasser wieder den Strom generierenden Badeanzug oder Bikini anzieht, den MP3-Player lädt und somit das Geld für teure Batterien spart.
of, nog leuker:
Früher bandelte ein Verehrer mit der Strandschönheit vom Nachbarhandtuch mit der Frage an, ob er sie zu einem Drink einladen dürfte. Demnächst lässt sich das alte Spiel neu variieren: "Entschuldigen Sie die Störung, aber mein Akku ist leer. Dürfte ich bitte das Handy an Ihnen aufladen?"
Duitse (geslaagde) humor... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
@ Hans de git en alle andere klimaat sceptici.

YouTube: The Most Terrifying Video You'll Ever See

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:04
Beter zou ik het niet kunnen vertellen!

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:20

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ben toch weer even verder aan het orienteren geweest.

Het blijkt dat onze gemeente een duurzaamheidslening verstrekt tegen 2% rente. Hiermee zou ik over 10 jaar evenveel geld kwijt zijn aan stroom echter gaat het nu niet naar de energiemaatschappij maar naar de lening van de gemeente. Hiermee zet ik voor 10 jaar de stroomvast en heb ik over 10 jaar mijn PV systeem gespaard. Dit lijkt mij een mooie deal, mijn wederhelft lijkt naar deze PV oplossing WEL oren te hebben gezien het spaarvarken dan niet stukgeslagen hoeft te worden.

Ik moet alleen nog even navraag doen bij de gemeente of ik niet een minimaal aantal m2 moet aanleggen. Ik wil namelijk geen overcapaciteit creeren ivm de terugleververgoeding. Met een 1500 WP systeem zou ik precies uit de voeten kunnen. Mijn prognose verbruik over 2012 is namelijk 1350kwh

Mijn dak is volledig op het zuiden georienteerd daarnaast heb ik geen enkele schaduwvorming. Doordat ik een dakkapel over de breedte heb zijn er twee stroken (onder de kapel en boven de kapel)van 195 beschikbaar over een breedte van 5.5 meter.

Gezien ik plaatsen zelf wil doen zou ik met 5x 300wp panelen van 1.95 precies uitkomen, deze kan ik dan plaatsen op de onderste strook waar ik direct de volledige ruimte benut. De bovenste kan strook kan eventueel in de toekomst gebruikt worden voor uitbreiding. ik weet alleen niet of ik de panelen ook echt goed uigelijnt krijg op de strook van 1.95. De panelen zijn immers ook 1.95, ik heb wel een kleine uitloop naar de dakgoot. Kan je een paneel nog in hoogte uitlijnen op de clickfit rails?

Hiet liefst zou ik voor blackline panelen gaan. Zonnemarkt levert volgens mij als enige 300WP blackline panelen. Ik heb alleen geen idee wat de kwaliteit is van deze OEM panels.

De prijs zou dan ongeveer uitkomen op 3250 euro. Met clickfit, kabels en SMA TL1600 omvormer.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
revolution-nl schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 19:17:

Hiet liefst zou ik voor blackline panelen gaan. Zonnemarkt levert volgens mij als enige 300WP blackline panelen. Ik heb alleen geen idee wat de kwaliteit is van deze OEM panels.
Waarom zou je "wanneer je geen idee hebt" er dan voor gaan?

Van die site:
De zonnepanelen hebben allemaal een groot vermogen van monokristallijne silicium-zonnecellen en een zeer hoge module-efficiency van rond de 17%.
Dat is lulkoek.

Opgegeven voor dat 300 Wp OEM module:

1,956 x 0,99 meter = 1,93644 m2 oppervlakte.

60 cellen met opgegeven cel efficiëntie van 17,5%. Echter module vermogen 300 Wp.

Ergo: 300/1.936 (1.000 Watt per vierkante meter STC!) = 0,1550, dus 15,5% module efficiëntie. Geen "rond de 17"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:25

Punkrocker

Mostly harmless

Cafe Del Mar schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 13:19:
Ach. Maak toch gewoon zelf je brood.
Je bespaart tijd (je moet niet naar de bakker rijden en aanschuiven), het is goed voor het milieu (je moet niet naar de bakker met de auto, lekker koude diesel...) en het is goed voor je gezondheid (jij weet perfect wat je in je eigen brood gekapt hebt).
Eigen gebakken brood is erg lekker!

Maar is het echt milieu-vriendelijker?
Bij een bakkerij gaan er meerdere broden tegelijk in de oven en worden de ingrediënten in grootverpakkingen aangevoerd...

Het is mij teveel werk anders hadden we ook een broodbakmachine gehad :9

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
@revolution-nl:
Ja je kunt panelen vertikaal ook uitlijnen.
Anders zou je ook geen rijen netjes boven elkaar kunnen leggen als de panelen niet werken in een veelvoud van de werkmaat van je pannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

zonnigtype schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 19:46:
[...]

Waarom zou je "wanneer je geen idee hebt" er dan voor gaan?
Omdat ik 1500wp wil op de onderste dakstrook. Dan heb ik dus 300WP per paneel nodig en gezien ik nog steeds zeer graag blackline panelen wil zijn de panelen van ZM volgens mij de enige optie. Uiteraard hebben merk panelen de voorkeur maar dan moeten die wel voorhanden zijn.
pcmadman schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 19:49:
@revolution-nl:
Ja je kunt panelen vertikaal ook uitlijnen.
Anders zou je ook geen rijen netjes boven elkaar kunnen leggen als de panelen niet werken in een veelvoud van de werkmaat van je pannen.
Bedankt! Dan hoeft dat dus geen enkel probleem te zijn.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

Uiteraard hebben merk panelen de voorkeur maar dan moeten die wel voorhanden zijn.
er zijn maar 109 pv wafer bakkers op de wereld, kans is groot dat je teveel betaald voor een sticker,
zoals de prijs van apple ook buitenproportioneel is voor een intel reference board van foxconn.
ik zou meer doorstuderen op welke cellen je wilt hebben.
zwart is niet bepaald de meest fijne kleur voor een paneel wat juist zomers niet te warm moet zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 24-01-2012 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
revolution-nl schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:04:
[...]

Omdat ik 1500wp wil op de onderste dakstrook. Dan heb ik dus 300WP per paneel nodig en gezien ik nog steeds zeer graag blackline panelen wil zijn de panelen van ZM volgens mij de enige optie. Uiteraard hebben merk panelen de voorkeur maar dan moeten die wel voorhanden zijn.
http://www.photovoltaikfo...lts=1000&sort=field5_desc

Ik zeg niet dat ze "voorhanden" zijn, maar daar staat nogal wat in de 300 Wp vermogensklasse. Let op efficiënties, die er ook bij staan vermeld. Je kunt minder entries per pagina kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 439631

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:56:
[...]

er zijn maar 109 pv wafer bakkers op de wereld, kans is groot dat je teveel betaald voor een sticker,
zoals de prijs van apple ook buitenproportioneel is voor een intel reference board van foxconn.
zwart is niet bepaald de meest fijne kleur voor een paneel wat juist zomers niet te warm moet zijn.
Alsof je daar achter komt als je honkietonkie panelen koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
zonnigtype schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 18:09:
[...]

Ho stop! Wakrijgenwenou?

zonnigtiepje wordt opeens wakker...

... kanniewachtuh ... >:)
De link: http://www.familie-kleinman.nl/test . Link zit ook in je mail :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 20:56:
[...]

http://www.winaico.com/en...p-series-monocrystalline/

Dit is toch gewoon een ........ paneel? 8)
En wat voor cellen zitten daar dan in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dat is wacker chemie uit duitsland :
http://www.shk-journal.de...nspection_Certificate.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

zonnigtype schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 21:06:
[...]

http://www.photovoltaikfo...lts=1000&sort=field5_desc

Ik zeg niet dat ze "voorhanden" zijn, maar daar staat nogal wat in de 300 Wp vermogensklasse. Let op efficiënties, die er ook bij staan vermeld. Je kunt minder entries per pagina kiezen.
Ik ben op dit moment orienterend. Bij de diverse online leveranciers zie ik alleen maar 300WP panelen die OEM labelt zijn. De 300wp modules die op photovoltaikforum vermeld staan kan ik niet direct terugvinden bij
Nederlandse leveranciers.

Op zich heb ik geen problemen met OEM panelen alleen dan moeten na 10 jaar niet alle lagen van het paneel loslaten.

Als je een sharp paneel vergelijkt met een OEM paneel zie je dan daadwerkelijk verschil in bouwkwaliteit / degelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Kraakhelder op dit moment, er zijn flarden van het Noorderlicht te zien d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

alkmaar ook kraakhelder, mooi gezicht, veelal bij het handvat van het steelpannetje in het noorden/noordoosten, krijg er een beetje kippevel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 423695

een wind-energie vraag :

Met het slechte weer wat we afgelopen tijd gehad hebben, heb ik ook eens zitten nadenken over wind-energie. Zeker wanneer ik berichten las over de 100Wp paneel op een schuur met daar aangekoppeld een omvormer. Dat ziet er prima uit.

Bestaan er wind-molentjes die ook op zo'n dergelijke omvormer kan worden aangesloten?

Op internet vind ik alleen maar informatie over windmolens van 15 meter hoog. Dat wil ik niet.

Ik ben op zoek naar een wind-molentje die ik bij wijze van spreken net boven m'n schutting op een paal (of zo iets) kan zetten en via de omvormer kan aansluiten op een bestaande elektriciteitsgroep. Het zal waarschijnlijk niet veel opleveren op jaarbasis. Maar als er bij een winderige nacht een kWh van het verbruik afgesnoept kan worden, dan ben ik al lang tevreden.

Begrijp me niet verkeerd als het gaat om TVT en zo. Duurzame energie opwekken is voor mij een hobby geworden in plaats alleen het te doen voor het milieu en mijn portomonee. Ik ben gewoon benieuwd of zo iets bestaat en of er iets mogelijk mee is.

Groeten en alvast weltrusten.

ps. geniet van het noorderlicht. Helaas heb ik er geen tijd voor. Ik moet morgen weer vroeg op. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mightym schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 19:12:
[...]

Beter zou ik het niet kunnen vertellen!
Gezien zijn afsluitende pleidooi en titel heeft hij zijn pleidooi gebaseerd op deze: zeer de moeite waard om die goed tot je te nemen. Verplichte kost zou ik haast zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hele mooie cellen, maar het is ook een uber prachtig paneel.
Of wou je zeggen dat ie niet mooi is? ;)

Dat je bij elk onderdeel van dit paneel kunt terugvinden wie het heeft gemaakt is niet zo'n kunst.
Lijkt me lastiger bij ?-China panelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 24-01-2012 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 439631

revolution-nl schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 21:34:
[...]

Ik ben op dit moment orienterend. Bij de diverse online leveranciers zie ik alleen maar 300WP panelen die OEM labelt zijn. De 300wp modules die op photovoltaikforum vermeld staan kan ik niet direct terugvinden bij
Nederlandse leveranciers.

Op zich heb ik geen problemen met OEM panelen alleen dan moeten na 10 jaar niet alle lagen van het paneel loslaten.

Als je een sharp paneel vergelijkt met een OEM paneel zie je dan daadwerkelijk verschil in bouwkwaliteit / degelijkheid?
Delaminatie kan ook met merkpanelen gebeuren. Fijne is dan wel dat er nog ergens garantie is. Binnenkort zijn de Suntech Pluto Vdm-300 verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 329780

Anoniem: 421902 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 11:01:
[...]

Die windmolen kan ik vanuit mijn ooghoek zien! Hij staat momenteel stil: geef hem een zwieper!
Er zijn bij mij in buurt meer mensen die zonnepanelen hebben hoor: je zoon is zeker niet de enige. Je moet maar weer eens een rondje fietsen door de wijk!
I.i.g. bedankt voor je info: ik zal de opzet van de Koöperatie eens bekijken, kan nooit kwaad.
De molen heeft last van turbulentie veroorzaakt door de nieuwe wijk wanneer de wind uit bepaalde hoeken komt. De molen raakt daardoor uit balans en slaat af. Die moet vervolgens gereset worden. 2011 was een matig windjaar, maar de molen bracht toch nog 147070 kWh op.
Hou de komende maanden de kranten in de gaten: we starten een project om een polder energieneutraal te maken, de Kunstkoffer (voor het onderwijs) wordt in bedrijf gesteld, nieuwe website gaat in de lucht en we zijn in onderhandeling voor het plaatsen van een >2MW molentje.
Enneh... ik ga fietsen !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 334569 schreef op maandag 23 januari 2012 @ 23:00:
[...]

Of diep (heel diep) of erg snel stromend, een sloot.... nou nee..(van horen zeggen hoor)

wwsmp: zou niet zo bang zijn voor die wind en zoveel mogelijk zuid meenemen.
2 trackers is altijd goed bij veel schaduw. Volgens mij moet je toch goed letten daarop, op de foto toch echt veel. Die muur is ook geestig, wel even een vergunning aanvragen >:)

De goedkope power-one 's lijken een beetje op momenteel....jammer
Panelen zijn echter heel betaalbaar Pluto's zijn toch wat duurder
Neanderthaler71: heb je ervaring met elektroburmeister aus das Osten ?
Die 250 W panelen van Suntech zijn idd. goed geprijsd daar! Komt natuurlijk wel wat bezorgkosten bij (?) waarschijnlijk meer dan vanuit NL, maar dan nog ...

Het heeft denk ik weinig zin om voor ruimtepanelen te gaan; the most bang for the bucks werkt volgens mij het beste: dat doe ik ook met de computers en tv's die ik koop: voor het top segment betaal je onevenredig veel. Kun je beter je aankoop in tweeen splitsen en verdelen over de tijd ivm. technologische vooruitgang.

Voor de omvormer zoek ik nog naar een exemplaar waar een UTP kabel in kan: bestaan die ? Lijkt me uitermate handig om alle gegevens direct uit te kunnen lezen. Die mooie grafiekjes van Flitspaal zijn toch wel heel gaaf maar heb weinig zin om extra electronica bordjes en priegelwerk te moeten aanvangen.

Voor het frame heb ik click-fit en SolarNRG gevonden met oplossingen, of zo'n bak maar dat wordt denk ik duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Excuses, ik kan het niet laten.

Stiekem wat testgrafieken van de PolderPV testdata die uit jSunnyreports is gekomen, gewoon omdat het kan en ik er niet genoeg van kan krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/test/2010/6-9-2010.png

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/test/2010/6-9-2010-kwh.png

*KWIJL*

WAUW. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Topicstarter
mkleinman schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:35:
Excuses, ik kan het niet laten.

Stiekem wat testgrafieken van de PolderPV testdata die uit jSunnyreports is gekomen, gewoon omdat het kan en ik er niet genoeg van kan krijgen.

[afbeelding]

[afbeelding]

*KWIJL*

WAUW. :9~
_/-\o_

Gaat je natuurlijk wel eeeeeeeuuuhhhhh 'nEuro/grafiek kosten, zomaar op het net plempen?

Ik voel me blootgesteld! :w

Je ziet dat de aan de 93 Wp modules geschakelde omvormers er eerder mee ophouden dan de exx. (meeste) die op 108 Wp exemplaren zitten.

10746 zit op het best presterende paneel/omvomer combi'tje, 2 in serie geschakelde Kyocera 50 Wp modules die west van zuid staan gericht. Met deze september dag met laag staande zon wat minder gunstig, start op lager niveau uiteraard met ochtendzon "meest achter het paneel", maar op jaarbasis zaten die 2 kleine speelgoed dingetjes wel als enige boven de 1.000 kWh/kWp... :*)

[ Voor 29% gewijzigd door zonnigtype op 24-01-2012 22:55 . Reden: Uitleg bij grafiek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-07 10:08
Wat is een klimaatscepticus? Iemand die sceptisch is tov het klimaat? Is dat hetzelfde als een klimaatontkenner?

Ik laat Global Warming /Global Climate Change/Global Climate Disruption even rusten in dit forum. Ga voor jezelf eens na: op welke pagina in de krant stond het 2 jaar geleden? Nu: ergens op een verborgen plek. Het momentum voor alarmistische verhaaltjes is een beetje zoek. En het begint ook mijn aandacht te verliezen. Lekker rustig.

Terug naar de paneeltjes? Of heb je nog een plaagstootje in petto?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 421902 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:33:
Neanderthaler71: heb je ervaring met elektroburmeister aus das Osten ?
Die 250 W panelen van Suntech zijn idd. goed geprijsd daar! Komt natuurlijk wel wat bezorgkosten bij (?) waarschijnlijk meer dan vanuit NL, maar dan nog ...

Voor de omvormer zoek ik nog naar een exemplaar waar een UTP kabel in kan: bestaan die ? Lijkt me uitermate handig om alle gegevens direct uit te kunnen lezen. Die mooie grafiekjes van Flitspaal zijn toch wel heel gaaf maar heb weinig zin om extra electronica bordjes en priegelwerk te moeten aanvangen.

Voor het frame heb ik click-fit en SolarNRG gevonden met oplossingen, of zo'n bak maar dat wordt denk ik duurder.
Ik heb geen ervaring met Burmeister, wel met andere Duitsers. Mijn beide omvormers sprechen Deutsch.
Het is niet gezegd dat ik of wij daar gaan bestellen, onze vriend aldaar heeft net zijn website bijgewerkt.

Er bestaan wel omvormers waar een UTP in kan. Bijna alle omvormers kan een kant en klaar oplossing tegenaan in de vorm van een solarlog. Dan heb je ook internet grafieken e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

JeroenH schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 14:25:
[...]
Nou, dat is het ook een beetje. Ik heb alles in huis om het experiment te starten, het kost me niets, alleen wat tijd. En dat mag, want het is hobby.
Volgens mij ging deze aflevering over het gebruik van blauwe en rode leds in de tuinbouw:
http://www.wetenschap24.n.../2010/december/14-12.html
(tegenwoordig werkt uitzendinggemist alleen nog maar als je silverlight geïnstalleerd hebt)
Er was ook een proef project met een kas in een zee-container, zonder ramen, dus 3D stapelbaar.
rood was nodig voor het groeien, blauw om in de juiste richting te groeien (of andersom...)
Groen licht heeft een plant niets aan, dat wordt grotendeels weerkaatst, waardoor planten er groen uit zien.
Sla onder blauw/rood licht zag er zwart uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
hansdegit schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:55:
Ik laat Global Warming /Global Climate Change/Global Climate Disruption even rusten in dit forum.
Het punt is dat we er niet over hoeven te discussiëren of het wel of niet waar is. De beste man in het filmpje weet het zeer simpel terug te brengen tot een aantal scenario's.
Ga voor jezelf eens na: op welke pagina in de krant stond het 2 jaar geleden? Nu: ergens op een verborgen plek. Het momentum voor alarmistische verhaaltjes is een beetje zoek.
Het kan mij geen ene fuck interesseren waar het in de krant staat. De meeste mensen die ik spreek zijn geen scepticus [...], maar vinden dat er wat moet gebeuren. Waarom gebeurt er dan zo weinig? Waarom heeft alle CO2 producerende industrie in NEEderland 20% extra emissies gekregen en kost een ton CO2 uitstoot slechts 7 euro? Juist: Lobby, lobby en lobby.
Terug naar de paneeltjes? Of heb je nog een plaagstootje in petto?
Nee, geen plaagstootjes. Ik trek het alleen slecht dat mensen ten koste van werkelijkwaar alles het comfortabele idee van business as usual in stand willen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
Aan de hand van dit filmpje kreeg ik de vraag wat ik dan zou doen als ik de macht had?
Nou:
- Minder subsidies
- Meer belasting gelijkheid
- Verdere liberalisering van de elektriciteitsmarkt

Dat veroorzaakte wel een paar verbaasde gezichten. Dus toen heb ik het maar even iets verder uitgelegd:

- Minder subsidies:
Er gaat in Nederland jaarlijks ongeveer 7,5 miljard euro aan veelal verborgen subsidies naar Fossiele energie. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de gratis CO2-rechten voor de kolen centrales op de Maasvlakte, omdat deze anders niet rendabel waren? Denk ook aan korting op accijnzen voor energieverbruikers waar we efficiëntie niet belangrijk vinden (rode Diesel). Denk aan belastingvrije kerosine.

- Meer belasting gelijkheid:
Nu betalen grootverbruikers en dus grootvervuilers bijna geen accijzen. Ik snap dat dat is om die bedrijven niet weg te jagen uit Nederland, maar er kan best iets bij, want met de huidige effectieve all-in prijs van 5-6ct / kWh hebben de meeste middelgrote tot grote bedrijven weinig incentive om iets aan besparing te doen. In schril contrast met de ~22ct die een klienverbruiker betaald.
Een andere manier van ongelijke belasting is het hoge aandeel vastrecht. Tot een aantal jaar geleden betaalde je een bedrag per kWh aan transportvergoeding. Dit is afgeschaft en vervangen door een forse verhoging van het aansluittarrief. Hierdoor maakt het niet meer uit hoeveel je verbruikt en dat is effectief een belastingvoordeel voor de grootverbruiker.

- Liberalisering:
De APX (Stroombeurs), moet een echte open beurs worden, waar iedereen kan handelen. Je kunt dan kiezen om een optie op onbeperkt stroom voor een vaste prijs te nemen (gewoon wat nu iedereen heeft), of om zelf slim in te kopen tegen marktprijs en om slim te leveren. De Netinfrastructuur wordt dan des te belangrijker, dus die moet Natuurlijk in publiek handen blijven en flink verbeterd worden om dit mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
pcmadman schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 02:27:
Aan de hand van dit filmpje kreeg ik de vraag wat ik dan zou doen als ik de macht had?
Nou:
- Minder subsidies
- Meer belasting gelijkheid
- Verdere liberalisering van de elektriciteitsmarkt
Grappig, iemand mailde me van de week de vraag wat ik allemaal zou doen as men mij minister van (duurzame) energie zou maken :) Ik ben nog aan het brainstormen (zo'n baan neem je niet zomaar aan ;)) maar ik ga een heel eind met je mee. Alleen punt drie vind ik griezelig, de liberalisering lijkt van alles tot gevolg te hebben maar tot een verduurzaming van de Nederlandse elektriciteitsvoorziening heeft het tot nu toe niet geleid. Een zekere sturing in de gewenste richting van hogerhand vind ik toch echt wel gewenst.

Maar het is wel een interessant gedachtenspelletje. Ik ben mijn gedachten aan het opschrijven, en als ik het voldoende duidelijk op papier krijg publiceer ik het op mijn website als lezersvraag.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 25-01-2012 05:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Grappig om te zien hoeveel er wordt gekopieerd van elkaar op internet waardoor overal dezelfde fout wordt gemaakt. Certiq geeft wat cijfers vrij over de productie van duurzame energie in Nederland en iedereen meldt dat we inmiddels 51.000 MWp aan PV staat geregistreerd. Dat zou betekenen dat we al dubbel zoveel PV hebben geïnstalleerd als Duitsland. Helaas staat slechts 50,862 MWp geregistreerd bij CerticQ (let op de komma i.p.v. een punt), een factor 1000 minder!

http://www.energiebusines...-toename-duurzame-stroom/
http://www.trouw.nl/tr/nl...011-plus-59-procent.dhtml
http://www.zon-iq.nl/actu...nnestroom_installaties_32

zonnigtype heeft al even gereageerd op mijn comment onderaan het artikel bij energiebusiness.
[...]
Nu betalen grootverbruikers en dus grootvervuilers bijna geen accijzen. Ik snap dat dat is om die bedrijven niet weg te jagen uit Nederland, maar er kan best iets bij, want met de huidige effectieve all-in prijs van 5-6ct / kWh hebben de meeste middelgrote tot grote bedrijven weinig incentive om iets aan besparing te doen.
Er stond hier laatst een video van iemand die zich afvroeg waarom wij perse die energieintensieve industrie willen hebben. Waarom in een (relatief) koud land gigantische kassen warm stoken voor een bloem die naar het buitenland wordt geëxporteerd om daar na een week alweer verwelkt te zijn.
Edit: deze dus.

[ Voor 30% gewijzigd door antonboonstra op 25-01-2012 09:35 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Anoniem: 439631 schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 22:01:
[...]

Delaminatie kan ook met merkpanelen gebeuren. Fijne is dan wel dat er nog ergens garantie is. Binnenkort zijn de Suntech Pluto Vdm-300 verkrijgbaar.
De Suntech STP280WP is ook een mooi alternatief. Dan zou het dus 1400WP worden maar weet ik wel zeker dat ik kwaliteit en garantie heb. Ik heb toch niet zo lekker gevoel bij die OEM panelen het is immers wel de bedoeling dat de paneeltjes minimaal 20 jaar meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape

Een andere manier van ongelijke belasting is het hoge aandeel vastrecht. Tot een aantal jaar geleden betaalde je een bedrag per kWh aan transportvergoeding. Dit is afgeschaft en vervangen door een forse verhoging van het aansluittarrief. Hierdoor maakt het niet meer uit hoeveel je verbruikt en dat is effectief een belastingvoordeel voor de grootverbruiker.
Bovenstaand punt ben ik deels met je eens. We moeten ons ook realiseren dat de kosten voor een huisinstallatie + leidingen een redelijk vaste factor zijn, dit uiteraard wil binnen een bepaalde bandbreedte. Voor bijvoorbeeld particulieren kan ik me niet voorstellen dat de kosten voor de infrastructuur veel verschillen of je nu 500, 3500 of 10000 kWh per jaar gebruikt.
Wat ik hierbij wel van belang vind is dat deze kosten reëel gefactureerd worden en dat hierop geen winst behaald mag worden. Indien je deze kosten niet wilt hebben kun je jezelf af laten sluiten van het net, hoewel dat voor mensen met zonnepanelen natuurlijk geen handige situatie is.
Ten opzichte van de grootverbruiker is dit bedrag voor een kleinverbruiker procentueel wel een flink stuk groter, maar het is wel een reëel -kostendekkend- bedrag wat je moet betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426307

JeroenH schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 05:58:
[...]

Grappig, iemand mailde me van de week de vraag wat ik allemaal zou doen as men mij minister van (duurzame) energie zou maken :) Ik ben nog aan het brainstormen (zo'n baan neem je niet zomaar aan ;)) maar ik ga een heel eind met je mee. Alleen punt drie vind ik griezelig, de liberalisering lijkt van alles tot gevolg te hebben maar tot een verduurzaming van de Nederlandse elektriciteitsvoorziening heeft het tot nu toe niet geleid. Een zekere sturing in de gewenste richting van hogerhand vind ik toch echt wel gewenst.

Maar het is wel een interessant gedachtenspelletje. Ik ben mijn gedachten aan het opschrijven, en als ik het voldoende duidelijk op papier krijg publiceer ik het op mijn website als lezersvraag.
Ik moet JeroenH gelijk geven, in mijn ervaring is het enige voordeel van een liberalisering dat de kosten zakken door dingen efficiënter te maken. Klinkt mooi allemaal, maar bijvoorbeeld in het bedrijf van mijn vader is een van de dingen om kosten te besparen geweest dat de persoon die de vloer veegt (in de fabriekshal) maar 1 keer komt per week in plaats van 3 keer.

Nu zijn bevoorbeeld de kerncentrales in privehanden (electrabel-maffia), dit noem ik geen goed gevolg van de privatisering. Ook bijvoorbeeld een kolencentrale in privehanden is geen goed idee, want wanneer zal een privebedrijf, dat statutair de verplichting heeft om aan winstmaximalisatie te doen, zijn uitstoot verminderen? Als het geld kost, of als het zwaar gecontroleerd wordt.

Nu kost het zogezegd geld, maar je uitstoot wordt niet gemeten, maar berekend op basis van het aanstal grondstoffen dat je aankoopt. Als je 1 ton bruinkool aankoopt dan staat daar een bepaalde CO2 waarde tegenover en er zijn regels hoe je deze mag opbranden en welke maatregelen je moet nemen tegen de schadelijke uitstoot. Maar het zou me niet verbazen dat wanneer de controle net is langsgeweest een paar van deze, dure, maatregelen gewoon uitgezet zouden worden.

Een open marktplaats voor elektriciteit is een leuk idee, maar het is maar voordelig voor bepaalde mensen. Zo ga ben je in tegenspraak tot je 2de argument van meer (belastings)gelijkheid. Mensen met verstand en mogelijkheid gaan hier voordeel aan hebben, en het overgrote deel van de samenleving welke ook wel eens als marginaal wordt bestempeld moet weer boeten en verarmd.

Ook moet energie helemaal niet goedkoop worden. Energie moet zelfs duurder worden, maar er moeten subsidies komen voor besparingsmaatregelen. Zo wordt de economie aangezwengeld door de aankoop van meer energiezuinige toestellen zoals LED's ipv halogeen, of een nieuwe koelkast etc. En zo worden de mensen voor wie een lamp toch een hap uit het budget toch weer wat minder arm. Voor mij is een LED lamp 0,2% van mijn maandloon, voor een armer gezin is het misschien 25% uit het gezinsbudget na vaste kosten. Je kan zo een dingen eventueel via de personenbelasting regelen.

Een maximumprijs voor elektriciteit is dan wel weer een goed idee, maar als ik zoiets voorstel wordt ik meestal voor communist uitgemaakt.

Ook vind ik dat de minister van energie ook de portefeuille milieu en regulatie moet krijgen, want de opwekking van energie is maar een klein deel van de totale vervuiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Jape schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 09:41:
[...]
Bovenstaand punt ben ik deels met je eens. We moeten ons ook realiseren dat de kosten voor een huisinstallatie + leidingen een redelijk vaste factor zijn, dit uiteraard wil binnen een bepaalde bandbreedte. Voor bijvoorbeeld particulieren kan ik me niet voorstellen dat de kosten voor de infrastructuur veel verschillen of je nu 500, 3500 of 10000 kWh per jaar gebruikt.
Wat ik hierbij wel van belang vind is dat deze kosten reëel gefactureerd worden en dat hierop geen winst behaald mag worden. Indien je deze kosten niet wilt hebben kun je jezelf af laten sluiten van het net, hoewel dat voor mensen met zonnepanelen natuurlijk geen handige situatie is.
Ten opzichte van de grootverbruiker is dit bedrag voor een kleinverbruiker procentueel wel een flink stuk groter, maar het is wel een reëel -kostendekkend- bedrag wat je moet betalen
Qua belasting voor auto's gaan ze wel de juiste kant op. Minder of geen wegenbelasting, maar in plaats daarvan een kilometerheffing. Meer betalen voor gebruik (kWh), en minder voor bezit (aansluiting). Vandaag weer in het nieuws.

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 25-01-2012 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
antonboonstra schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 09:43:
[...]

Qua belasting voor auto's gaan ze wel de juiste kant op. Minder of geen wegenbelasting, maar in plaats daarvan een kilometerheffing. Meer betalen voor gebruik (kWh), en minder voor bezit (aansluiting).
Daar ben ik het dan ook volledig mee eens! Want bij de weg gaat wel op dat meergebruik tot verhoogde slijtage van de weg leidt, maar ook dat meerverbruik een gebrek een wegcapaciteit veroorzaakt.

Persoonlijk komt het me ook wel goed uit, want ik rij hooguit 10.000 km/jaar in mijn autootje en dan nog meestal in de daluren. Wegenbelasting is ook een redelijk grote factor in mijn kosten, nl ongeveer de helft van de brandstofkosten die ik per maand maak.
Het wetenschappelijk bureau van het CDA pleit voor een systeem waarbij elke automobilist betaalt voor de gereden kilometers. Het bezit van een auto wordt goedkoper, het rijden wordt belast.

In het plan maakt het niet uit waar in Nederland een auto rijdt, of op welk deel van de dag. Een keer per jaar wordt de kilometerstand genoteerd, waarna wordt afgerekend. Tolpoortjes of kastjes in de auto zijn niet nodig, zodat invoering acht keer zo goedkoop is als eerdere plannen, stelt het CDA-instituut.
En zo zie ik het graag, simpel, 1 keer per jaar afrekenen op basis van verbruik - eigenlijk net als bij energie - wat dan misschien handig is is een voorschotbedrag op basis van de historie, zodat je niet ineens een flink bedrag moet ophoesten.

Het enige wat me nog wel wat zorgen baart is of het niet te makkelijk is om je teller een stuk terug te draaien.

[ Voor 35% gewijzigd door Jape op 25-01-2012 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-07 20:47
Jape schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 09:48:
[...]

Daar ben ik het dan ook volledig mee eens! Want bij de weg gaat wel op dat meergebruik tot verhoogde slijtage van de weg leidt, maar ook dat meerverbruik een gebrek een wegcapaciteit veroorzaakt.

Persoonlijk komt het me ook wel goed uit, want ik rij hooguit 10.000 km/jaar in mijn autootje en dan nog meestal in de daluren. Wegenbelasting is ook een redelijk grote factor in mijn kosten, nl ongeveer de helft van de brandstofkosten die ik per maand maak.

[...]

En zo zie ik het graag, simpel, 1 keer per jaar afrekenen op basis van verbruik - eigenlijk net als bij energie - wat dan misschien handig is is een voorschotbedrag op basis van de historie, zodat je niet ineens een flink bedrag moet ophoesten.

Het enige wat me nog wel wat zorgen baart is of het niet te makkelijk is om je teller een stuk terug te draaien.
toon volledige bericht
Niet om te mierene*ken >:) ; Het is overigens motorrijtuigenbelasting, de term wegenbelasting is al jaren geleden afgeschaft.

Een keer per jaar een kilometerstand doorgeven zal niet gaan werken helaas, het is te gemakkelijk om je kilometerteller effe los te gooien of terug te draaien. Dat is waarschijnlijk strafbaar maar er zullen vele snodaars zijn die het zullen doen. Ik vind wel dat men per kilometer moet betalen, maar een goede en goedkope manier om dat te controleren blijft moeilijk.

Wat ik overigens wel vreemd vind (en mileuonvriendelijk) is dat de motorrijtuigenbelasting voor benzine en aardgas het zelfde is ! Terwijl je tegenwoordig ook CO2-neutraal bio-aardgas kan tanken 8)7
http://www.belastingdiens.../motorrijtuigenbelasting/

[ Voor 8% gewijzigd door Petje72 op 25-01-2012 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
Petje72 schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 10:08:
[...]

Niet om te mierene*ken >:) ; Het is overigens motorrijtuigenbelasting, de term wegenbelasting is al jaren geleden afgeschaft.

Een keer per jaar een kilometerstand doorgeven zal niet gaan werken helaas, het is te gemakkelijk om je kilometerteller effe los te gooien of terug te draaien. Dat is waarschijnlijk strafbaar maar er zullen vele snodaars zijn die het zullen doen. Ik vind wel dat men per kilometer moet betalen, maar een goede en goedkope manier om dat te controleren blijft moeilijk.

Wat ik overigens wel vreemd vind (en mileuonvriendelijk) is dat de motorrijtuigen belasting voor Benzine en Aardgas het zelfde is ! Terwijl je tegenwoordig ook CO2-neutraal bio-aardgas kan tanken 8)7

Sorry :o

Daar moeten we dan dus iets op bedenken, bij bijvoorbeeld een elek of gasmeter kun je ook niet zomaar de stand terugdraaien, dus als we op een of andere manier die teller kunnen verzegelen of een extra teller kunnen monteren (bijvoorbeeld onder de motorkap), dan kun je wel garanderen dat het goed gaat.
En bij mensen waar het misgaat het jaar erna een aantal onverwachte controles doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:27
[...]

Betalen per kilometer is juist heel makkelijk, namelijk door middel van accijns. Wie meer rijdt en/of meer verbruikt betaalt meer.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 426307

[...]

Wat ik overigens wel vreemd vind (en mileuonvriendelijk) is dat de motorrijtuigenbelasting voor benzine en aardgas het zelfde is ! Terwijl je tegenwoordig ook CO2-neutraal bio-aardgas kan tanken 8)7
CO2-neutraal bio-aardgas.... hypocriet marketing gebrabbel noem ik dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-07 22:52

Gé Brander

MS SQL Server

robkds schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 10:14:
[...]

Betalen per kilometer is juist heel makkelijk, namelijk door middel van accijns. Wie meer rijdt en/of meer verbruikt betaalt meer.
Inderdaad, de beste manier. En de grootverbruikers betalen op deze wijze ook meer.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jape schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 09:48:
Even voor het inzicht. Auto's hebben een vrij lage slijtage van wegen tot gevolg.
De slijtage wordt voor 95% veroorzaakt door trucks waarbij men in NL de toegestane belasting van trucks ook vrij hoog heeft gesteld. Dit tbv van de transporteurs, lekker goedkoop voor hun.

Km heffing zou uitstekend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-07 14:48
robkds schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 10:14:
[...]

Nee, want je moet ook kunnen differentiëren naar tijd en plaats.
Het is namelijk een beetje vreemd als om 3:00 ’s nachts midden Friesland hetzelfde betaald als 8:30u in Amsterdam.
Je moet de externe kosten (filevorming) meeprijzen dus.

[ Voor 6% gewijzigd door zeeg op 25-01-2012 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-07 12:45
waarom moet je de file meeprijzen? moet jij ook meer voor je bankzaken betalen, als de bank het druk heeft?

volgens mij is het idd het beste om de prijs over de liters getankte brandstof te gooien.
als je dan een uur op de zelfde plek in de file staat, dan heb je ook een liter brandstof verbuikt en dus ok voor de fie betaald. dan betaal je dus als vervuiler.

dat je stilstaat in de file betekent niet dat je meer gebruik maakt van de weg. per km vindt ik dus heel goed. en als je daar nog in kunt "verdisconteren" dat een zuinige auto dan goedkoper is in gebruik, dan stimuleert dat ook.

de extra kosten zijn volgens mij ook niet bedoeld om het wegennet kostendekkend te maken. ik zie bijvorbeeld ook niet in waarom het bezit van een auto geld zou moeten kosten. stel dat ik mijn auto het hele jaar op de oprit zet, of op de openbare weg, "voor het geval dat", en ik hem dus niet laat schorsen. ( wat in een vergoeding per km, ook niet meer zou hoeven, behalve voor de verzekering wellicht.)
Pagina: 1 ... 23 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.