Toon posts:

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.457.325 views

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:54
Mede-auteur:
  • Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Eerste nieuwe topic met deze opzet:

( Wellicht nog aan te vullen met een zonnepanelen-banner )

Zonnepanelen zetten (zon)licht om in elektriciteit, en worden ook wel PhotoVoltaics (Eng) (Afk. PV) of Foto-voltaïsch (Ned) genoemd.

Om elektriciteit genererende zonnepanelen goed te (leren) onderscheiden van warmte producerende modules die ook wel thermische zonnecollectoren of zonneboilers worden genoemd, is het handig om, indien verwarring in een bepaalde context kan worden verwacht, gebruik te maken van de meer specifieke term "zonnestroompanelen" (of simpelweg PV bij de kenners) voor het eerstgenoemde type.

Er bestaan ook combinaties van de twee (PV en zonnecollectoren), en deze worden PVT (T voor thermisch/thermal) genoemd. De ogenschijnlijke voordelen zoals een potentieel hoger totaalrendement wegen in de praktijk meestal niet op tegen de nadelen zoals een hoge prijs en een relatief lage temperatuur van het water.

Communicatie tussen de Tweaker Freemann en een bedrijf dat dergelijke producten maakte is te lezen in de openingspost van het zonneboilers topic.

.

Beschikbaarheid en marktontwikkeling

Velen van jullie zullen wel eens kreten in de media gehoord hebben over het gigantische potentiaal van zonne-energie. Uiteraard is niet alles te winnen d.m.v. zonne-energie, maar als we slechts een fractie van het potentieel kunnen winnen zijn we al heel ver.

Een belangrijke indicator voor het succes van PV is het zogeheten grid parity. Grid parity wil ruwweg zeggen dat de prijs van PV kan concurreren met de lokale energieprijzen, dit is nodig om PV uit de niche te halen en de kritische massa te bereiken. Grid-parity is van regio tot regio verschillend, belangrijke factoren hierin zijn;
  • De instraling, dit bepaald de opbrengst (Hoger is positief).
  • De energieprijs. (Hoger is positief).
  • Aanschafsubsidies en feed-in tarieven.
Door grote prijsdalingen van PV de laatste jaren en de relatief hoge energieprijs in Nederland zijn er al instanties die claimen dat we grid-parity hebben bereikt en dit heeft het nieuws gehaald (bron: NOS).

Disclaimer: Alleen voor het idee voor het idee van grid-parity grafiek, geen reële weergave (meer)

Prijsontwikkeling PV: PVX spot market price index solar PV modules

groothandelsprijzen ex BTW
Gemaakt door Anton Boonstra vanuit gegevens van de website www.solarserver.com

Leesvoer:
EPIA Global Market OutlookSiteRapport
IEA Technology roadmapSiteRapport
Greenpeace Energy [R]evolutionSiteRapport

.

Praktische informatie

Zonnepanelen zetten zonlicht om in elektriciteit en leveren gelijkstroom. Er zijn daarin ruwweg 3 categoriën te onderscheiden:
  • Volledig autonome systemen. Deze systemen staan los van het elektriciteitsnetwerk, en gebruiken doorgaans accu's voor het bufferen van energie. De energie die overdag bij zonnig weer wordt geproduceerd wordt dan opgeslagen in accu's, zodat elektrische apparatuur 's avonds en bij bewolkt weer gebruikt kunnen worden. Omdat dit veel duurder is dan netinvoeding wordt het eigenlijk alleen toegepast als het niet anders kan.Dit soort systemen worden bijvoorbeeld op (zeil)boten gebruikt, afgelegen plekken, of landen met een extreem instabiel grid.
  • Netgekoppelde systemen. Deze systemen zetten de gelijkstroom uit zonnepanelen om naar wisselspanning, en voeden deze (na aftrek intern gebruik) in het elektriciteitsgrid in. Als de installatie op een woon- of bedrijfspand geplaatst is kan op een zonnige dag overdag de meter terugdraaien. 's Avonds of bij bewolkt weer wordt dan op normale wijze van netstroom gebruik gemaakt. Verreweg het meest populair in Westerse landen.
  • Backup systemen. Dit is een combinatie van beiden, als het grid wegvalt zullen de zonnepanelen i.c.m. accu's (of een ander opslagsysteem) elektriciteit kunnen leveren in het huis. Deze systemen zijn aardig aan de prijs vanwege de kosten van energieopslag, en de duurdere omvormers.
Zonnestroompanelen heben een paar voordelen. Ze zijn eenvoudig van constructie, hebben geen onderhoud nodig en gaan erg lang mee. Ze zijn stil, stoten geen schadelijke stoffen uit en doordat ze geen bewegende delen hebben vallen ze meestal niet zo op. Dat maakt ze bij uitstek geschikt voor gebruik in stedelijk gebied, dus op woonhuizen of bedrijfspanden.

Zonnestroompanelen produceren hun maximum vermogen bij volle zon-instraling, bij lage zon-instraling of bij bewolking wordt minder elektriciteit geproduceerd, en 's nachts is de productie nul. De variaties tussen de seizoenen zijn aanzienlijk; tussen zomer en winter zit gemiddeld een factor 6 tot 10. Zolang zonnestroom nog op vrije kleine schaal wordt ingevoed is dat geen enkel probleem, de fluctuaties passen dan nog prima in de normale net-flutuaties. Zou het aandeel ingevoede zonnestroom te groot worden dan zal geïnvesteerd moeten worden in energie-opslag, demand management, en/of meer load-shaping en peaker centrales.
Enige seizoens off-set kan bewerkstelligd worden door windenergie, aangezien deze het meest opbrengen in de winter, als PV weinig opbrengt.

Onderzoek naar de impact op de kostprijs van 'intermittent' duurzame energie bij een hoge penetratiegraad kwam tot de conclusie dat tot 20% er nauwelijks effect is op de kostprijs, maar daana significant stijgt. In Nederland overstijgt dit niet meer dan luttele procenten, dus vooralsnog hoeven we hier niet bang voor te zijn.
Edit: In Nederland zitten we pas op 0,08% volgens deze berekening. In Duitsland zitten ze op pas bijna op 4%. antonboonstra in "Duurzame Energie deel 18"
Abstract [...] With increasing penetration levels the cost reduction of wind electricity caused by upscaling and technological learning is counteracted by the cost increase due to (1) the need for additional back-up capacity, (2) the need to generate wind electricity at less favourable sites, and (3) discarded wind electricity because of supplydemand mismatch. This occurs after about 20% wind electricity production as percentage of current electricity production. [...]
Bron: Exploring the impact on cost and electricity production of high penetration levels of intermittent electricity in OECD Europe and the USA, results for wind energy

.
Overzicht benodigdheden
In de rest van het veraal zal uitgegaan worden van netgekoppelde systemen, omdat deze verreweg het meest populair zijn in Nederland.
Een 'standaard' zonnepanelen systeem bestaat uit de volgende onderdelen:
  • De zonnepanelen zelf.
  • De netgekoppelde omvormer die de dc spanning omzet in ac spanning op het elektriciteitsnet.
  • Montagemateriaal voor de zonnepanelen.
  • DC en AC bekabeling, pvc buizen, e.d.
  • Eventueel logging van de opbrengst. Vaak zit dit in de omvormer, maar om verschillende redenen kan er voor worden gekozen om extra/extern te loggen. Dit topic gaat hierover: Datalogging: PV systemen
Enkele belangrijke zaken zijn:
  • Een energiemeter die terug kan draaien, of de teruggeleverde energie logged.
  • Er mag niet meer dan 600W ingevoed worden op een groep die ook wordt belast door afnemers (verbruikende apparaten). Wil je meer invoeden dan moet er een aparte groep aangelegd worden.
  • De oriëntatie van het dak. De azimut (Windstreek) en zenit hoek zijn hier van belang.
  • Schaduwwerking obstakels.
Als je niet zelf van plan bent om te gaan knutselen, of niet op het dak durft/kan, dan kan je het laten doen. In de Solar Top 50 staan er een aantal; http://www.top50solar.nl/

( Wellicht nog aan te vullen met een overzichtsplaatje van een voorbeeldsysteem)

.
Omvormer
Informatie over omvormers.
Gezocht; iemand die dit stuk wil schrijven.
String omvormers
Voor in serie geschakelde panelen.
Micro omvormers
Omvormers op paneelniveau.

Enkele fabrikanten
Omvormer merkLinkRichtprijs in euro's (incl. btw)
Enecsys micro-invertersSite180/290 (single 240W)/(duo 480W)
Enphase M215Site165 (215W)
Involar MAC 250Site140 (250W)
Power-one Aurora microSite190/215 (250W)/(300W)
SMA micro omvormerSitePrijs onbekend (240W)
Aptronic INV350SitePrijs onbekend (360W)

.
Montagemateriaal
Informatie over montagemateriaal (Click-fit e.d.).

.
DC en AC bekabeling
Informatie over bekabeling.

.
Administratieve informatie en regelgeving
Informatie over bekabeling.

Onder andere
  • Energiemeter die terug kan draaien regelen e.d.
  • Uitleg 600W invoeding.
  • Vergoeding (5000kWh limiet)
  • Evt. andere belangrijke regelgeving
.
Oriëntatie en schaduwwerking
Informatie over oriëntatie pv systeem + trackers, + schaduwwerking.

Opbrengst ligt doorgaans ergens tussen de 800-1000 kWh/kWp, afhankelijk van oriëntatie, schaduw, type panelen.

Het aloude instralingsdiagram:

Windstreek
Azimut
Zenit

Nog een mooie link betreffende instraling; http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/

Bepaalde stukken tekst zijn rechtstreeks uit de openingspost van het oude duurzame energie topic gekopieerd.

.

Fysische en elektronische achtergrondinformatie

Door Bartjuh, mux, en evt anderen (?).
  • Irradiance (diffuse, etc) en AM spectra etc
  • Basic functioning (PN junction, halfgeleiders, doping)
  • IV-Curve en diode equation (mux?)
  • Werking en productie verschillende types (c-Si (mono, poly), a-Si, CI(G)S, GaAs (multi-junction), Organic (polymeer, dye-sensitized)).
Nog meer vragen? Algemene vragen? Of op zoek naar allerlei handige sites? Lees eerst de FAQ; Duurzame Energie en Domotica: FAQ

Zoals te zien, nog hevig under construction.

[Voor 155% gewijzigd door Bartjuh op 29-05-2012 19:42]

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Verzekeraar wil graag extra klanten en weet op een "onafhankelijk" energie forum een mooi reclame artikel te krijgen voor zijn zonnepanelen verzekering...

http://www.energeia.nl/preview.php?Preview=1542

Let ook op die lachwekkende passage:
In dat opzicht verwacht hij dat Nederland na de opstart in 2012 als "solar-land" België snel voorbij zal steken: "In België heb je het over een markt van een kleine EUR 1 mrd, maar met de subsidies (SDE+, red.) die er hier nu voor zonne-energie beschikbaar zijn, wordt die markt in Nederland zeker groter."
Jaja, met 50 MWp beschikt (nog lang niet "gerealiseerd"!) onder SDE 2011 zeker. Vlaanderen (2,7 maal zo weinig inwoners als NL) schreef er alleen al in december 2011 126 MWac bij, waarvan 113 MWac alleen al voor 2011. Dat is al lang geplaatst, en ze moeten nog een heleboel reeds geplaatste capaciteit publiceren bij de VREG. (ze zitten al op totaal 1.340 MWac, mogelijk iets van 1.474 MWp, NL heeft een factor dertien maal zo weinig staan en is al veel langer bezig).

We gaan zien hoe hard NL volledig verzekerde PV parken gaat neerpleuren op de zware 'ollandse polderklei (à raison van 3,5 eurocent/kWh subsidie in 2012, en niet door Verhagen gewilde "kropjes sla salderings-constructies"...).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19:38
@Rube, als je voor die delta gaat zou ik meer panelen aansluiten als je er plek voor hebt, maar zo op het oog kan ie wel, lekker ruime specs :)
die SMA dingen kun je zelf berekenen door een middagje te worstelen met Sunny Design, gratis downloadbaar op de SMA website.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 21:49
Rube, die Delta's werken super tot ze stuk gaan.
Ik heb er in slechts 1 jaar al 2 mogen vervangen en uiteindelijk vorige jaar herfst een nieuwere Solivia gekregen.

De garantie van Delta is prima, met een dag of 2 heb je een nieuwe uit Slowakije.
Misschien heb jij wel geluk met deze... of misschien toch maar een beter merk kiezen ?

En je kan een omvormer inderdaad beter iets over dimensioneren zodat ie bij lagere opbrengsten efficiënter werkt. Dus zonder het na te rekenen lijkt die 2100 me een betere keuze

[Voor 21% gewijzigd door Woodski op 31-01-2012 08:36]

• Anoniem: 334569
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Woodski schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:35:
Rube, die Delta's werken super tot ze stuk gaan.
Ik heb er in slechts 1 jaar al 2 mogen vervangen en uiteindelijk vorige jaar herfst een nieuwere Solivia gekregen.

De garantie van Delta is prima, met een dag of 2 heb je een nieuwe uit Slowakije.
Misschien heb jij wel geluk met deze... of misschien toch maar een beter merk kiezen ?

En je kan een omvormer inderdaad beter iets over dimensioneren zodat ie bij lagere opbrengsten efficiënter werkt. Dus zonder het na te rekenen lijkt die 2100 me een betere keuze
Tegenwoordig wel standaard 10 jaar garantie op elke Delta Solivia.
Maar in dit geval zou ik voor die situatie de 2100tl nemen. Daar kan ook bluetooth op gezet worden, maar ik vind niet dat het fijn werkt, hij mist wel eens een dag enzo. Verder kloppen de opbrengsten die worden weergegeven voor geen kant. Dus je moet altijd nog een keer een echte meter elders ertussen zetten.

Het hangt overigens ook samen met of je in een keer een definitieve setup installeert of dat je de mogelijkheid wilt houden later uit te breiden.

Wat dacht je van deze :
http://www.esk-shop.de/Ph...TION&t=1240&c=1240&p=1240

Werkt goed als alles in 1 string kan. Solplus is een goed merk ..op zich dan.

[Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 31-01-2012 09:03]

• rube
Anoniem: 334569 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:56:
[...]
Tegenwoordig wel standaard 10 jaar garantie op elke Delta Solivia.
Maar in dit geval zou ik voor die situatie de 2100tl nemen.

Het hangt overigens ook samen met of je in een keer een definitieve setup installeert of dat je de mogelijkheid wilt houden later uit te breiden.
Kans op uitbreiding is klein want er is verder eigenlijk geen extra plaats zonder een (groot) gedeelte van de dag schaduw te hebben.

Daarnaast vind ik dit systeem wel even maximaal om op het dak van mijn ouders te plaatsen en zelf het risico van TVT :X te nemen....
Anoniem: 334569 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 08:56:

Wat dacht je van deze :
http://www.esk-shop.de/Ph...TION&t=1240&c=1240&p=1240

Werkt goed als alles in 1 string kan. Solplus is een goed merk ..op zich dan.
Ja, alles kan in 1 string. Naam zegt mij niet zo veel, maar dat zegt dan ook weer niet zo veel, daarom mijn vragen hier ook :P Gaat in ieder geval op het lijstje van kandidaten:

SMA 2100 TL voor € 849,- link
SMA 3300 TL HC voor € 739,- link hier een vergelijk tussen de 2100 TL en 3300 TL HC
Solplus 25 voor € 708 link
Delta SI 3300 voor € 570,- link

[Voor 50% gewijzigd door rube op 31-01-2012 09:12]

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

Op dit moment staat de warmtepompdroger een volle trommel handdoeken droog te stampen, de meter draait nog steeds hard achteruit :)
Buiten is het nu -6 'C, inkomende spanning op de omvormer is nu 330V terwijl bij een graad of 10 de inkomende spanning 300V is.
Geen probleem dus.

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:52
Hmmm hier niet. Onderste laagje sneeuw is waarschijnlijk vrij nat gevallen en daarna aangevroren. Heb gisteren geprobeerd de sneeuw eraf te vegen met een trekker maar blijft een witte laag achter. Om nu het dak op te klimmen met een ijskrabber gaat me wat te ver.

Dat wordt een weekje of 2 een opbrengst-flatline ben ik bang.

• Niet online
Speksteenkachel schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 10:45:
Op dit moment staat de warmtepompdroger een volle trommel handdoeken droog te stampen, de meter draait nog steeds hard achteruit :)
Buiten is het nu -6 'C, inkomende spanning op de omvormer is nu 330V terwijl bij een graad of 10 de inkomende spanning 300V is.
Geen probleem dus.
Kortsluitstroom met die 10 panelen bij -6 graden is 414 V :)
Natuurlijk heb je minder instraling, bij volle instraling op max power point zou je op 337 V zitten.

Je hebt nog kilometers ruimte, as was expected. (156 cellen....)
...wanneer komt nummer 11 erbij?

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

In maart vervalt er een lijfrente polis, daar gaan in ieder geval die 3 extra panelen van betaald worden :)
Weet jij al iets meer over jou uitbreiding?

[Voor 17% gewijzigd door SpeksteenWP op 31-01-2012 11:06]

• Niet online
Speksteenkachel schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 11:05:
In maart vervalt er een lijfrente polis, daar gaan in ieder geval die 3 extra panelen van betaald worden :)
Weet jij al iets meer over jou uitbreiding?
Jawel, in plaats van op het schuine dak ga ik op de dakkapel uitbreiden.
Er komen 5 x Suntech STP 190S. (950Wp dus) met een onderstel van Jan B portrait geplaatst onder 15 graden hellingshoek. Het komt op Oost + 18 graden zuid.

Omvormer? O, die draait al op 1 poot en deze string klik ik er lekker aan dan.
Voor maart is de planning.

Ik overweeg nog een mini setje op mijn schuurtje, 190 wp x 3 op een steca 500 met een inventief montagesysteem (ontworpen door ....ik :) ).
Jij had toch ook een platdak?...bij je garage... mee ik mij te herinneren.

[Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 31-01-2012 11:23]

Anoniem: 309539

Anoniem: 334569 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 11:01:
[...]
Kortsluitstroom met die 10 panelen bij -6 graden is 414 V :)
Natuurlijk heb je minder instraling, bij volle instraling op max power point zou je op 337 V zitten.
Eenheden politie! Open Klem Spanning of Voltage, geen kortsluitstroom. Bij kortsluiting heb je 0.000 Volt >:)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Anoniem: 334569 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 11:10:
Jij had toch ook een platdak?...bij je garage... mee ik mij te herinneren.
Daar is zeker nog plaats, eerst maar eens het schuine dak vol met die 3 landscape panelen.
Ik moet vrouwlief niet helemaal gek maken, zoiets moet je geleidelijk doen ;)

[Voor 12% gewijzigd door SpeksteenWP op 31-01-2012 11:50]

• Niet online
Anoniem: 309539 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 11:37:
[...]

Eenheden politie! Open Klem Spanning of Voltage, geen kortsluitstroom. Bij kortsluiting heb je 0.000 Volt >:)
Oeps 7(8)7 ..ik zal het niet meer doen meneer de eenheden-agent!

• Notehoutelade
  • Niet online
al die panelen kosten toch handen vol geld? ik zit nog te dubben om de investering wel of niet te maken... hoe doen jullie dat?

• Barcafan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15:56
Sparen! En veel lezen en internet rondstruinen naar prijzen. Ik lees hier ook al geruime tijd mee en ontdek veel goeie links met betaalbare spullen.

• Maasluip
  • Laatst online: 21:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Heb je geld op je spaarrekening? Dan altijd doen.

Ik heb hier een offerte voor 1.920 Wp liggen, inclusief montage voor € 4.200. Dat geld staat nu op mijn spaarrekening 2,64% rente te trekken, dus dat levert me jaarlijks € 110,88 op.
Van 1.920 Wp krijg je jaarlijks 1.632 kWh (als je de "officiële" factor 0,85 aanhoudt, er zijn mensen die 1 kWh/Wp krijgen) en met mijn stroomprijs van 23 cent/kWh gaat me dat € 375,36 besparen.

Dus wat heb ik liever: € 110,88 aan renteinkomsten of € 375,36 aan besparing. Goh, wat is dat een lastige beslissing.

(ik zit alleen te wachten op een goedkeuring voor € 1.000 subsidie van de provincie).

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:00

Punkrocker

Mostly harmless

catchingfire schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 10:49:
Hmmm hier niet. Onderste laagje sneeuw is waarschijnlijk vrij nat gevallen en daarna aangevroren. Heb gisteren geprobeerd de sneeuw eraf te vegen met een trekker maar blijft een witte laag achter. Om nu het dak op te klimmen met een ijskrabber gaat me wat te ver.

Dat wordt een weekje of 2 een opbrengst-flatline ben ik bang.
Ik denk dat dat in de loop van de dag (of nu misschien al wel) is opgelost.
Beetje zon erop en het paneel warmt op en smelt de rest ervan.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• bgrr
  • Niet online
Hoe kan ik het beste de sneeuw verwijderen op de panelen ?

Ik heb gisteravond voorzichtig de sneeuw weggeschoven met een trekker maar er blijft dan een laagje ijs over.

Kwestie van wachten en de zon het werk laten doen ?

Hmm terwijl ik aan het typen was heeft iemand het antwoord al neergezet :-)

[Voor 15% gewijzigd door bgrr op 31-01-2012 12:51]

• Niet online
Notehoutelade schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 11:54:
al die panelen kosten toch handen vol geld? ik zit nog te dubben om de investering wel of niet te maken... hoe doen jullie dat?
Handen vol geld? Vind ik overdreven.
Voor 1000 euro kan je een prima beginnerssetje kopen / samenstellen.
3 x Suntech 190 aan de steca 500, zoiets.

Of zijn er andere prioriteiten? ;)

Anoniem: 351376

Notehoutelade schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 11:54:
Al dat geld dat elke maand naar je energieleverancier gaat om je elektriciteit te betalen, dat kost toch handen vol geld? Hoe doe je dat?

De prijs van PV is spectaculair laag op het moment. De zonnepanelen zelf zijn verkrijgbaar voor rond de 1 Euro/Wp, voorbeelden van prijzen van omvormers heb je hierboven kunnen lezen. Dan alleen nog montagemateriaal erbij rekenen en evt. installatiekosten als je niet zelf je dak op durft.

Reken maar eens uit hoeveel geld je hebt uitgegeven aan je energieleverancier als je 25 jaar lang niets doet. Hoe financier je de aanschaf van zonnepanelen? Meerdere mogelijkheden: eindejaarsuitkering, vrijgevallen spaarloon, vakantiegeld, op andere manier sparen. Zelfs een groene lening afsluiten kan al goedkoper zijn dan niets doen.

Staar je ook niet blind op je totale verbruik. Je kunt ook met een klein setje zonnepanelen starten dat je al kunt betalen, het geld dat je daarmee uitspaart op je energierekening apart zetten op een spaarrekening en op die manier sparen voor uitbreiding van de set waarmee je gestart bent.

• bgrr
  • Niet online
Anoniem: 334569 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 13:05:
[...]

Handen vol geld? Vind ik overdreven.
Voor 1000 euro kan je een prima beginnerssetje kopen / samenstellen.
3 x Suntech 190 aan de steca 500, zoiets.

Of zijn er andere prioriteiten? ;)
Waar heb je deze prijs gevonden ?

• catchingfire
bgrr schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 15:16:
Ga naar http://top50solar.nl/ en klik bijvoorbeeld op een willekeurge link die je daar tegenkomt?

[Voor 4% gewijzigd door catchingfire op 31-01-2012 15:35]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-06 10:00
bgrr schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 15:16:
[...]
ik heb het idee dat iedere leverancier een complete steca500 + panelen zou kunnen leveren voor minder als 1000 euro.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Niet online
migjes schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 15:33:
[...]

ik heb het idee dat iedere leverancier een complete steca500 + panelen zou kunnen leveren voor minder als 1000 euro.
Wellicht, toch vind ik het wel een goede prijs voor Suntech.

Steca MDZ met windvogel korting 232,65 euro
Montagesysteem 50 a 60 euro zelfbouw (design zal ik later posten)
Heb je 707 over voor 3 panelen, dat lukt makkelijk. Ik wil geen Sopray delaminatie, dus Suntech.
Dan zit je wel goed.

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 334569 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 15:44:
Ik wil geen Sopray delaminatie, dus Suntech.
Dan zit je wel goed.
Tenzij je vervalste modules van - vermeend - 's werelds grootste cellenboer koopt in de van piraten vergeven NL markt, natuurlijk (gebeurt ook al bij andere merken)...

http://www.osps.eu/news.php?news_id=61

:|

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• catchingfire
Sopray delaminatie, is dat niet iets wat in panelen van enkele jaren geleden speelde? In hoeverre is dat in de nu courante panelen van pakweg 190Wp nog een issue?

[Voor 49% gewijzigd door catchingfire op 31-01-2012 16:10]

• zonnigtype

zonnigtype

catchingfire schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 16:08:
[...]

Sopray delaminatie, is dat niet iets wat in panelen van enkele jaren geleden speelde? In hoeverre is dat in de nu courante panelen van pakweg 190Wp nog een issue?
Hoeft geen issue meer te zijn, ik heb er recent niets over gelezen bij dat merk. Wellicht hebben ze van de harde praktijkervaringen geleerd, en doen ze de laminatie nu zoals het zou moeten...

...ze zijn niet de enigen. Ik kreeg net weer foto's van delaminerende Shell Solar panelen binnen, en heb het slachtoffer doorgestuurd naar Solarworld, die de problemen moet oplossen...

(gelukkig hier geen delaminatie van mijn Shelletjes, ander type... O-) )

zonnigtype schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 16:02:
Tenzij je vervalste modules van - vermeend - 's werelds grootste cellenboer koopt in de van piraten vergeven NL markt, natuurlijk (gebeurt ook al bij andere merken)...

http://www.osps.eu/news.php?news_id=61

:|
Ik kan het nieuwsbericht niet vinden waar je naar linkt, maar op het Zonstraal-forum werd al in 2009 bericht over vervalste Suntechs en hoe je echte van vervalste kunt onderscheiden. Zie hier.

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 351376 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 16:13:
[...]
Ik kan het nieuwsbericht niet vinden waar je naar linkt, maar op het Zonstraal-forum werd al in 2009 bericht over vervalste Suntechs en hoe je echte van vervalste kunt onderscheiden. Zie hier.
:?

Link werkt hier gewoon ???

Dan maar ff zo, mag vast wel. Bericht is van 22 februari 2011:
Suntech onderneemt actie tegen illegale product kopieën

Bron: Suntech
Onlangs heeft Suntech ontdekt dat er modules onder de naam “Suntech Power” en “Suntech” worden aangeboden via Europese online fora, handelplatforms en massa e-mails etc. Deze modules, aangeboden via onbevoegde kanalen, worden tegen ongewoon lage prijzen aangeboden en meestal onder “CIF” transport voorwaarden.

Dergelijke modules zouden de vervalste of grijze invoer kunnen zijn, waarop de Suntech ‘product en prestatie’ garantie van 1 januari 2011 niet van toepassing is. Deze garantie geldt alleen voor producten die in de EU zijn gekocht en geïnstalleerd.

Om u te beschermen heeft Suntech actief stappen ondernomen op verschillende gebieden.

In 2010, waren er ook gevallen bekend van valse modules die naar de Europese markten werden verscheept. In alle gevallen die aan de aandacht zijn gekomen van het bedrijf, heeft Suntech gerechtelijke stappen ondernomen en hebben douane autoriteiten vervalste moduleverzendingen stilgelegd of zelfs vernietigd. Tot op heden heeft Suntech met succes, 6 gevallen in Europa en China gewonnen. Meer dan 40 bedrijven ontvingen waarschuwingsbrieven. Bovendien zijn bijna 28 containers door Europese douane autoriteiten vastgehouden of vernietigd.

We zullen u op de hoogte blijven houden van de ontwikkelingen. Mocht u toch nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.

• Niet online
zonnigtype schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 16:13:
[...]
Hoeft geen issue meer te zijn, ik heb er recent niets over gelezen bij dat merk.
Australisch forum, meerdere keren gezien bij dat merk.

http://forums.energymatte...nd-gear/topic1794-10.html

[Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 31-01-2012 16:21]

Very weird... Als ik op die link klink krijg ik zowel op de Nederlandstalige als op de Engelstalige site allerlei nieuwsberichten te zien, maar niet deze. Dank voor de copy paste. Het betreft dus dezelfde panelen als waar in 2009 al op het Zonstraalforum voor werd gewaarschuwd.

• Niet online
catchingfire schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 16:08:
[...]

Als Suntech dat me verteld "Dit paneel is goed" geloof ik ze.
Als Sopray me dat verteld...."ja vandaag is ie goed".... ik weet niet.

Het punt is het staat er niet op als je ze koopt. Het gaat om 2010 en (begin?)2011 productie.

• zonnigtype

zonnigtype

Anoniem: 334569 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 16:25:
[...]

Als Suntech dat me verteld "Dit paneel is goed" geloof ik ze.
Als Sopray me dat verteld...."ja vandaag is ie goed".... ik weet niet.

Het punt is het staat er niet op als je ze koopt. Het gaat om 2010 en (begin?)2011 productie.
Daarom, mede gezien de enorme dump overal van panelen, blijf ik erbij: vraag de flashdata op, en laat ze controleren bij de fabrikant voordat je definitieve koop sluit. Om zeker te zijn, en om hard te kunnen claimen (met de oorspronkelijke flashdata!!) bij de producent als er onverhoopt toch problemen komen.

Zonder flashdata sta je al heel wat minder stevig in je schoenen bij claim gevallen zoals onderhavige.

Overigens: Australië is rough testing ground met hun hitte en hoge instraling. De "zwakkere broeders" onder de panelen vallen daar sneller door de mand dan in Europa, dus goede testomgeving. Er wordt - moeizaam - internationaal gewerkt aan specifieke IEC test procedures voor met name dat soort "demanding" afzetmarkten, met hoge instraling. Is een lang proces, moet allemaal verantwoord gebeuren, en is complex.

Voor mij duidelijk geen Sopray, al heeft de leverancier blijkbaar correct gehandeld en is de klant met vervangings modules tevreden, zo lees ik daar.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-04 14:07
quote: Neanderthaler71
http://gathering.tweakers...message/37593811#37593811

Geen eigen productie..
Wat trekt je aan in deze panelen? De flinke spanningen? ;) Leuke prijs dan?

Het komt in ieder geval van ver, maar waar is niet helemaal duidelijk.
De lokale zonneboer voert het merk MAGE. Ik zie het hier in het forum helemaal niet terug, vandaar dat ik bij voorbaat een beetje huiverig ben.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• rube
rube schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 09:03:
Ja, alles kan in 1 string. Naam zegt mij niet zo veel, maar dat zegt dan ook weer niet zo veel, daarom mijn vragen hier ook :P Gaat in ieder geval op het lijstje van kandidaten:

SMA 3300 TL HC voor € 739,- link hier een vergelijk tussen de 2100 TL en 3300 TL HC
Naar aanleiding van mijn vraag omtrent omvormers, welke geschikt zijn, waar te koop en wat de prijs ongeveer is:
is er een mogelijkheid om dat aan pricewatch toe te voegen? Of op een andere manier (toekomstige) PV bezitters wegwijs te maken in leveranciers en prijzen en niet alleen verwijzen naar de Solar Top50 om prijzen aan te vragen.
En is hier inderdaad behoeft aan?

• Lardman
*O* voor solar pricewatch!

al die uren speuren kan opeens een stuk eenvoudiger als we het allemaal opdelen en allemaal een steentje bijdragen.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-05 22:21
ik denk dat veel PV boeren met eigen prijzen werken om zo op basis van een offerte en dergelijke een klant over de streep te trekken. ze zullen er niet om staan te springen zich vast te leggen op een vaste prijs voor onderdelen, die makkelijk met de concurent vergeleken kan worden?

maar ik kan het mis hebben.
veel leveranciers hebben wel losse prijzen op hun site en zijn wel transparant daarin.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 09:17

Gé Brander

MS SQL Server

engelbertus schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 17:59:
ik denk dat veel PV boeren met eigen prijzen werken om zo op basis van een offerte en dergelijke een klant over de streep te trekken. ze zullen er niet om staan te springen zich vast te leggen op een vaste prijs voor onderdelen, die makkelijk met de concurent vergeleken kan worden?

veel leveranciers hebben wel losse prijzen op hun site en zijn wel transparant daarin.
Dat hoeft geen enkel probleem te zijn. Wat informatie veranderen op hun site, dat ze op basis van een bezoek bepalen hoeveel de klant kwijt is voor plaatsing. Verder zijn de onderdelen qua prijs duidelijk dan.

Waar wil je je op onderscheiden dan? Service achteraf. Prima, maar dan is de prijs iets hoger, dat snapt iedere idioot wel.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Als het over losse onderdelen gaat (zonnepanelen of omvormer i.p.v. een heel systeem) zijn er wel een heleboel Duitse webshops met regelmatig goede aanbiedingen. Zie bijv. de prijzen die Rube hierboven heeft genoemd. Dit soort concrete prijzen zou je goed in de pricewatch kunnen zetten. Lijkt me een uitstekend idee om op deze manier de prijzen iets inzichtelijker te maken.

@Neanderthaler71: iets voor jou om dit op te zetten? Jij bent nogal goed in het spotten van dit soort buitenkansjes en zette die voorheen ook weleens in het Duurzame Energie-topic of wist mensen op andere manieren te vinden ;)

Anoniem: 327833

[...]

Die Delta, is dat dezelfde die in Nederland wordt verkocht voor bijna 4 x zoveel? Kan me het bijna niet voorstellen.

• Bartjuh
  • Niet online
Anoniem: 327833 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 18:20:
[...]
Die Delta, is dat dezelfde die in Nederland wordt verkocht voor bijna 4 x zoveel? Kan me het bijna niet voorstellen.
Hier, een Delta voor nog minder; http://www.photovoltaik-s...0519f1ec1d98faf7d955f76cc

Anoniem: 327833 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 18:20:
4x zoveel is overdreven, eerder 2 a 3x zoveel. Eind vorig jaar hebben een aantal Tweakers ook een Delta via Ebay gekocht voor nog lagere prijzen, zoals te lezen was in Duurzame Energie deel 19. Sowieso waren er veel mooie aanbiedingen in Duitsland aan het eind van het jaar. Zo heb ik ook de Power One 3.0 kunnen kopen voor de helft van de prijs waar hij nu voor te koop staat.
Alleen hebben ze er daar 0 van, staat er.

[Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 351376 op 31-01-2012 18:29]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik zal dit jaar toch ook eens de knop doorhakken over PV. Moet ik alleen wel ook de meterkast vernieuwen, dat is wat minder.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Anoniem: 327833

Dat is leuk maar 0 in voorraad zo te zien ;)

• Anoniem: 238103
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
ook handig om aan te geven welke omvormers intern identiek zijn,
zo is total/gridfit/tenesol/delta dus dezelfde doos met sticker,
maar dan anders in de markt gezet zoals aygo/1007/c1

• rube

En andere PV boeren melden zich zelf juist aan op pricewatch om zo meer te kunnen verkopen.
Tuurlijk niet iedere "PV boer" wil en kan dat, maar ook niet elke klant wil en kan dat, maar met alle wijzigingen hier lijkt me dat nu wel een mooie toevoeging.
Bovendien kunnen we relatief eenvoudig beginnen met b.v. alleen panelen en later uitbreiden?

Dus moderators, is het mogelijk om dit toe te voegen?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:53
Cyberpope schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 19:14:
Ik zal dit jaar toch ook eens de knop doorhakken over PV.
Join the club. Ik ben nog steeds bezig met de analyse. Blijkt dat het niet een boom is die in deze maanden in de weg zit, maar dat het er twee zijn in de tuin van verschillende achterburen. Ook ben ik bang dat als ik de CV-ketel vervang dat de nieuwe rookgasafvoer hoger zal worden dan de huidige wat het schaduweffect dramatisch zal verlengen. Het valt echter nog niet mee om de normen hiervoor te vinden.
Moet ik alleen wel ook de meterkast vernieuwen, dat is wat minder.
Dat is goedkoper dan je denkt. Door internet zijn de woekerprijzen voor groepenkasten verleden tijd en een ZZP-er die hem ophangt heb je voor tegen de 100 euro ook wel.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-06 08:15
@Rukapul:
Je kunt de dakdoorvoer van de CV misschien wel juist verbeteren als je de CV vervangt? Met HR-ketels mag je namelijk ook horizontaal verslepen. Misschien een geveldoorvoer of een doorvoer op het noorden een mogelijkheid?

• Rukapul
pcmadman schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 20:33:
@Rukapul:
Je kunt de dakdoorvoer van de CV misschien wel juist verbeteren als je de CV vervangt? Met HR-ketels mag je namelijk ook horizontaal verslepen. Misschien een geveldoorvoer of een doorvoer op het noorden een mogelijkheid?
Dat is in deel 18/19 al even kort aan de orde gekomen en zowel praktisch als esthetisch niet mogelijk richting zowel noord alswel richting het westelijk dakdeel.

Zoveel mogelijk zuid houden en zo kort mogelijk is de enige praktisch overblijvende optie om zoveel mogelijk van de 6.8m dakbreedte schaduwvrij te houden. Als ik online bronnen mag geloven dan is het voldoende als hij boven de 15-graden-lijn vanaf de nok uitkomt, maar dat voelt tegennatuurlijk aan als ik zie dat elk huis met een nieuwe rookgasafvoer deze tot boven de nok laten uitkomen.

• Paul C
Dat lijkt me overbodig. Kijk naar figuur 13 in deze handleiding en dan vooral naar de meest rechtse ketel:
http://www.atagverwarming...20engel%20en%20enigma.pdf

Maar overleg het eens met een installateur. Of met meerdere installateurs, want dat zijn vaak ook gewoontebeesten die doen wat ze altijd doen zonder daarbij een gedegen afweging te maken met de regels en wensen, maar liever "gewoon" de pijp boven de nok uit laten steken, "zoals altijd".

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:51

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Misschien handig om in de OP uit te leggen wat PV überhaupt is? Dat staat er niet echt duidelijk uitgelegd namelijk, tenzij je die hele lap tekst gaat doornemen, maar zelfs toen duurde het bij mij wel even voordat ik door had waar het over ging.

Gewoon bovenaan een kort zinnetje als 'Dit topic gaat over Photovoltaics, oftewel elektrische zonnecellen.

www.nintendocasemods.com

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 22:52

Coffeemonster

div.message { margin: 150cm }

Maasluip schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:09:
Ik heb hier een offerte voor 1.920 Wp liggen, inclusief montage voor € 4.200. Dat geld staat nu op mijn spaarrekening 2,64% rente te trekken, dus dat levert me jaarlijks € 110,88 op.
Van 1.920 Wp krijg je jaarlijks 1.632 kWh (als je de "officiële" factor 0,85 aanhoudt, er zijn mensen die 1 kWh/Wp krijgen) en met mijn stroomprijs van 23 cent/kWh gaat me dat € 375,36 besparen.
Dat is een nette prijs. Ik ben me nu ook meer concreet aan het oriënteren op PV-panelen en mogelijk een zonneboiler, mede omdat Vereniging Eigen Huis en Natuur&Milieu+ASN Bank nu beide met een inkoopactie bezig zijn. De set van Natuur&Milieu+ASN Bank kost overigens 4700 euro voor 1920 Wp incl. montage etc.. Blijkbaar loont het de moeite om even verder te gaan kijken.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 14:44
Graag jullie mening over de volgende PV-opstelling, oriëntatie grofweg ZZO:

21 juni 13:30 uur

21 december 13:30 uur

Ik vind er nogal wat schaduw op de panelen vallen; zelfs op 21 juni 13:30 uur?

Geplande installatie:
8x Suntech STP245S-20Wd of Sharp NU-E245-J5
SMA omvormer

[Voor 14% gewijzigd door Kets_One op 31-01-2012 21:28]

3.18 kWp West 40 Graden, 2.76 kWp Oost 40 graden

• Bartjuh
  • Niet online
Digital-DNA schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 21:11:
Misschien handig om in de OP uit te leggen wat PV überhaupt is? Dat staat er niet echt duidelijk uitgelegd namelijk, tenzij je die hele lap tekst gaat doornemen, maar zelfs toen duurde het bij mij wel even voordat ik door had waar het over ging.

Gewoon bovenaan een kort zinnetje als 'Dit topic gaat over Photovoltaics, oftewel elektrische zonnecellen.
Done, topic titel wordt ook nog veranderd.
Kets_One schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 21:23:
Volgens mij is dat echt veel te dicht op elkaar. Zeker in de ochtend en avond zullen de panelen zelfs zomers nog geregeld schaduw over elkaar werpen zo te zien.

Kan je niet beter iets van 3x3 doen?

[Voor 28% gewijzigd door Bartjuh op 31-01-2012 21:34]

• zonnigtype

zonnigtype

Bartjuh schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 21:26:
[...]

Done, topic titel wordt ook nog veranderd.
Misschien, iets meer to the point, "zonnecellen die zonlicht omzetten in elektriciteit, onder de internationale noemer "photovoltaics" (PV: fotovoltaïsche omzetting van licht in elektriciteit)".

... zei de zeurpiet (vindt zelf "elektrische zonnecellen" geen mooie omschrijving). ;)

• Bartjuh
  • Niet online
zonnigtype schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 21:34:
[...]
Misschien, iets meer to the point, "zonnecellen die zonlicht omzetten in elektriciteit, onder de internationale noemer "photovoltaics" (PV: fotovoltaïsche omzetting van licht in elektriciteit)".

... zei de zeurpiet (vindt zelf "elektrische zonnecellen" geen mooie omschrijving). ;)
Nu wel goed? ;)

Wie voelt zich geroepen om het praktische gedeelte schrijven? Ik denk dat er hier genoeg zijn met meer praktijkervaring dan ik...

• hansdegit
nou, schiet maar. Dit is 's middags 12:00, april

[Voor 12% gewijzigd door hansdegit op 31-01-2012 21:50]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• wmeester
  • Laatst online: 20:59
Bartjuh schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 21:26:

[...]

Volgens mij is dat echt veel te dicht op elkaar. Zeker in de ochtend en avond zullen de panelen zelfs zomers nog geregeld schaduw over elkaar werpen zo te zien.

Kan je niet beter iets van 3x3 doen?
Zo te zien valt te schaduw van het gebouw mee maar zitten de panelen zichzelf erg in de schaduw.

Doe eens berekenen 15 maart ofzo. Wat gebeurt er dan?

En de panelen iets minder schuin. Onder hoeveel graden staan ze nu? 30 graden? Zet ze eens naar 20.

Wees niet te kritisch mbt de maanden december-januari. De instraling is dan toch niet hoog.

• zonnigtype

zonnigtype

Yup.

Tip toevoeging: "Om elektriciteit genererende zonnepanelen goed te (leren) onderscheiden van warmte producerende modules die ook wel "thermische zonnecollectoren" worden genoemd, is het handig om, indien verwarring in een bepaalde context kan worden verwacht, gebruik te maken van de meer specifieke term "zonnestroompanelen" voor het eerstgenoemde type"...

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-06 22:35

Dus wat heb ik liever: € 110,88 aan renteinkomsten of € 375,36 aan besparing. Goh, wat is dat een lastige beslissing.

(ik zit alleen te wachten op een goedkeuring voor € 1.000 subsidie van de provincie).
Ik weet niet of dit economisch verstandig is. Het nadeel is dat je het geld wel kwijt bent. Bij gelijkblijvende rente heb je dat in 15 jaar terugverdient (geen rente op rente effect meegenomen en geen stijging energieprijs). Milieutechnisch vooral doen!

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

• bgrr
  • Niet online
Even een kleine vraag over normeren van opbrengt.

In de FAQ staat het volgende.

Eenheid om de opbrengst van een installatie te kunnen normeren en te kunnen vergelijken met andere installaties. Bijvoorbeeld 4kWh opgewekt met een 1000Wp installatie levert
4/1.0 = 4kWh/kWp.

Moet ik nu het vermorgen van panelen of van de omvormer gebruiken als deler ?

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:22

JAN-B

525 Wp op mijn dak

bgrr schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 23:35:
Even een kleine vraag over normeren van opbrengt.

In de FAQ staat het volgende.

Eenheid om de opbrengst van een installatie te kunnen normeren en te kunnen vergelijken met andere installaties. Bijvoorbeeld 4kWh opgewekt met een 1000Wp installatie levert
4/1.0 = 4kWh/kWp.

Moet ik nu het vermorgen van panelen of van de omvormer gebruiken als deler ?
het vermogen van de panelen;
ik had bijv. in Januari een opbrengst van 10,1 kWh met 3 panelen van 175 Wp, is dus 525 Wp;
genormeerd is dat dus 10,1 gedeeld door 0,525 ( = in KW) is dus 19,24 kWh/kWp.

• Niet online
hansdegit schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 21:44:

[afbeelding]
Ik vind het spul op de dakkapel wat dicht bij die andere panelen staan op het schuine dak.
Verder is de rand onder de dakkapellen wel gebruikt maar de bovenrand niet. Kan ik niet volgen.

Hmm...in esthetisch opzicht .... niet geheel geslaagd.
Een verrommeld daklandschap?

• Niet online
Anoniem: 351376 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 18:09:
@Neanderthaler71: iets voor jou om dit op te zetten? Jij bent nogal goed in het spotten van dit soort buitenkansjes en zette die voorheen ook weleens in het Duurzame Energie-topic of wist mensen op andere manieren te vinden ;)
Sorry, ik moet nog 99 mails lezen in verband met een inkoopgenootschap 8)

• Paul C
hansdegit schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 21:44:

[afbeelding]
Die vier panelen in portrait op de dakkapellen mogen zo iig niet vergunningsvrij geplaatst worden. Wellicht levert het geen probleem op, maar het is wel balen als er over een jaar ineens een ambtenaar op de stoep staat met het vriendelijke verzoek ze te verwijderen. (En een vergunning aanvragen zou ik ook geen zin in hebben...)

Er is volgens mij wel een eenvoudige oplossing door de panelen in de bovenste rij in het dakvlak te plaatsen. Esthetisch ook een stuk verantwoorder imho.

• hansdegit
pcmadman schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 00:11:
[...]

Die vier panelen in portrait op de dakkapellen mogen zo iig niet vergunningsvrij geplaatst worden. Wellicht levert het geen probleem op, maar het is wel balen als er over een jaar ineens een ambtenaar op de stoep staat met het vriendelijke verzoek ze te verwijderen. (En een vergunning aanvragen zou ik ook geen zin in hebben...)

Er is volgens mij wel een eenvoudige oplossing door de panelen in de bovenste rij in het dakvlak te plaatsen. Esthetisch ook een stuk verantwoorder imho.
Ja, ze steken bijna uit....Estetisch niet verantwoord iig. OP het eerste gezicht denk je misschien: er is toch boven die dakkapellen nog ruimte? Maar nee, daar hangen de vlakkeplaat collectoren vd zonneboiler. Die had ik er niet bijgetekend.

• catchingfire
Kets_One schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 21:23:
21 juni 13:30 uur
21 december 13:30 uur
Woei wat een gave Sketchup plaatjes zie ik vanmorgen opeens verschijnen. Hoeveel werk is dat nu om zoiets te visulariseren?

• Kets_One
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 14:44
@stefimke
Op zich valt het qua tijdsbesteding best mee om deze plaatjes te maken.
Omdat ik nog niet eerder met het programma gewerkt had heb ik er wel een avond aan zitten klooien. :|

@Bartjuh
Ik zal vanavond even de situatie op 15 maart posten.

3.18 kWp West 40 Graden, 2.76 kWp Oost 40 graden

• Rukapul
catchingfire schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 09:43:
[...]

Woei wat een gave Sketchup plaatjes zie ik vanmorgen opeens verschijnen. Hoeveel werk is dat nu om zoiets te visulariseren?
Als je handig bent in Sketchup bent is het heel eenvoudig. Voor mij was het dus best wel wat uren werk :+

In Sketchup kun je je GPS coordinaten invullen zodat hij op basis daarvan de schaduw op verschillende tijdstippen kan berekenen.

Aan de hand van de GPS coordinaten kan je ook een Google maps overlay invoeren wat je weer kunt gebruiken voor de locatie en orientatie van andere objecten ;)

Hieronder zie je het satellietaanzicht van mijn huis met daarin mijn dak en een virtuele boom (:P) getekend. Rechts zie je het controle window voor de schaduw.

• Bartjuh
  • Niet online
zonnigtype schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 21:53:
[...]
Tip toevoeging: "Om elektriciteit genererende zonnepanelen goed te (leren) onderscheiden van warmte producerende modules die ook wel "thermische zonnecollectoren" worden genoemd, is het handig om, indien verwarring in een bepaalde context kan worden verwacht, gebruik te maken van de meer specifieke term "zonnestroompanelen" voor het eerstgenoemde type"...
Done, het lijkt me nu zelfs duidelijk voor de grootste PV nitwit ;)

• catchingfire
Rukapul schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 10:19:
Als je handig bent in Sketchup bent is het heel eenvoudig. Voor mij was het dus best wel wat uren werk :+

In Sketchup kun je je GPS coordinaten invullen zodat hij op basis daarvan de schaduw op verschillende tijdstippen kan berekenen.
eueuh.. ik weet dat het van Google is en dat je ermee kan tekenen, dus dat gaat me minstens een avond kosten begrijp ik. Toch wel interessant. Zal er eens in gaan duiken, vrijdagavond (als de tv gelocked is op TVOH-K) is een mooi streven.

• Houtkern
  • Laatst online: 23-05 16:19

Vergeet niet te vermelden dat je bij een spaarrekening aan het einde van de rit nog altijd € 4.200 op de bank hebt staan. De vraag is wat je dan nog voor je zonnepanelen krijgt als je die wilt verkopen. Het blijft een interessante vergelijking met op zijn minst drie variabelen: rente, prijs zonnesysteem en elektriciteitsprijs. Het is leuker om naar de totale levensduur van zonnepanelen te kijken en dan te berekenen hoeveel jaar je gratis stroom hebt met als uitgangspunt het huidige prijspeil voor elektriciteit.

• Houtkern
Heeft iemand suggesties voor een alternatief voor SolarLog 200 waarmee je ook online de zonnestroomproductie van je systeem kan volgen? Ik doel niet op systemen zo als plugwise die tussen de stekker en stopcontact moeten worden geplaatst.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Houtkern schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 14:01:
[...]
Vergeet niet te vermelden dat je bij een spaarrekening aan het einde van de rit nog altijd € 4.200 op de bank hebt staan. De vraag is wat je dan nog voor je zonnepanelen krijgt als je die wilt verkopen. Het blijft een interessante vergelijking met op zijn minst drie variabelen: rente, prijs zonnesysteem en elektriciteitsprijs. Het is leuker om naar de totale levensduur van zonnepanelen te kijken en dan te berekenen hoeveel jaar je gratis stroom hebt met als uitgangspunt het huidige prijspeil voor elektriciteit.
Vergeet niet dat na je TVT je geld wat je bespaart op een spaarrekening kan zetten, en je, als je PV niets meer oplevert (>20-30 jaar) je uiteindelijk die 4200 met gemak weer op de bank hebt staan...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 06:35

The Wizard

Moderator Mobile
Houtkern schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 14:09:
Heeft iemand suggesties voor een alternatief voor SolarLog 200 waarmee je ook online de zonnestroomproductie van je systeem kan volgen? Ik doel niet op systemen zo als plugwise die tussen de stekker en stopcontact moeten worden geplaatst.
Een Arduino die de pulsen van een kWh meter gebruikt. Die kun je dan laten uploaden naar bijv. pvoutput.org.

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=5970&sid=4770

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:09
Voor het vergelijken van geld op de spaarrekening vs investeren in zonnepanelen heb ik de volgende sheet gebruikt: http://dl.dropbox.com/u/14042594/Rendement%20berekening.xlsx.

Als je in de gele velden jouw gegevens invult, zal de sheet de rente en opbrengsten in zonnepanelen met elkaar vergelijken.

Live PV Data

• Maasluip
  • Laatst online: 21:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb dat even in een spreadsheet gezet. Investering € 4.200, rente 2,64%, opbrengstfactor PV 0.85 (1920Wp = 1632kWh), stroomprijs € 0,23. Dit is allemaal vrij pessimistisch.
Dan kom je op een terugverdientijd van 14 jaar.

Reken je wat optimistischer met een opbrengstfactor van 0.95 (er zijn mensen die 1 halen) en een jaarlijkse stijging van de energietarieven van 1%, dan kom je al aan 11 jaar.

Hier zit bij ingerekend de renteopbrengsten van de besparing, de verminderde renteinkomsten van de investering.

Mijn subsidieaanvraag is inmiddels goedgekeurd, dat verlaagt die terugverdientijd tot 9-10 jaar.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• mkleinman
  • Laatst online: 18:03

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

The Wizard schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 14:37:
[...]

Een Arduino die de pulsen van een kWh meter gebruikt. Die kun je dan laten uploaden naar bijv. pvoutput.org.

of opvangen met een java loggertje, zoals ik doe, en dan jsunnyreports gebruiken, die kan die data dan ook weer richting sonnenertrag pushen :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• batsma
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 14:40:
Ik heb dat even in een spreadsheet gezet. Investering € 4.200, rente 2,64%, opbrengstfactor PV 0.85 (1920Wp = 1632kWh), stroomprijs € 0,23. Dit is allemaal vrij pessimistisch.

Reken je wat optimistischer met een opbrengstfactor van 0.95 (er zijn mensen die 1 halen) en een jaarlijkse stijging van de energietarieven van 1%, dan kom je al aan 11 jaar.

Hier zit bij ingerekend de renteopbrengsten van de besparing, de verminderde renteinkomsten van de investering.

Mijn subsidieaanvraag is inmiddels goedgekeurd, dat verlaagt die terugverdientijd tot 9-10 jaar.
als je het echt goed wil doen, dan moet je de maandelijkse bedragen die je bespaart ook weer tegen het rentebedrag wegzetten. Dus je bespaart bij wijze van spreken 100-150 euro per maand door de PV. Hierover moet je dus weer die 2,64% berekenen.

Wanneer je dit niet doet, dan laat je geld/inkomsten verdampen.

• ricdijk
batsma schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 14:43:
[...]

als je het echt goed wil doen, dan moet je de maandelijkse bedragen die je bespaart ook weer tegen het rentebedrag wegzetten. Dus je bespaart bij wijze van spreken 100-150 euro per maand door de PV. Hierover moet je dus weer die 2,64% berekenen.

Wanneer je dit niet doet, dan laat je geld/inkomsten verdampen.
Wordt rekening mee gehouden: ricdijk in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

Live PV Data

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
mkleinman schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 14:40:
[...]

of opvangen met een java loggertje, zoals ik doe, en dan jsunnyreports gebruiken, die kan die data dan ook weer richting sonnenertrag pushen :)
Hoe doe je dat precies? Een extra server/pc? Logging met omvormers met een UTP uitgang is dat misschien gemakkelijk, maar niet met Soladin's bijv.

Met een arduino werkt het goed, stroomverbruik is nihil, hij krijgt stroom van de NAS via de USB poort.

• Houtkern
The Wizard schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 14:37:
[...]

Kan je zo'n Arduino met pulsenmeter ergens kant en klaar kopen? Even snel gezocht met google en dan zie ik alleen doe het zelf pakketjes. En doet de Arduino de upload zelf of heb je daar weer iets anders voor nodig (afgezien van een modenrouter ofzo)?

• batsma
  • Niet online
euh, ik kan het niet vinden. volgens mij mis je een kolom met je opbrengst welke je dus nu als kostenreductie gebruikt.

maw, einde jaar 2 heb je 954 euro bespaart als ik je tabel goed lees. hier reken je volgens mij nergens weer de spaarrente overheen. in dit geval moet je jaar 1 (euro 468,-) maal de spaarrente optellen (2%), en dit optellen bij de opbrengst jaar 2. je doet dit nu zonder die 2 procent.

edit:

laat maar ik zie het nu inderdaad, 2e kolom spaargeld.

[Voor 5% gewijzigd door batsma op 01-02-2012 15:12]

• ricdijk
batsma schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 15:05:
[...]

euh, ik kan het niet vinden. volgens mij mis je een kolom met je opbrengst welke je dus nu als kostenreductie gebruikt.

maw, einde jaar 2 heb je 954 euro bespaart als ik je tabel goed lees. hier reken je volgens mij nergens weer de spaarrente overheen. in dit geval moet je jaar 1 (euro 468,-) maal de spaarrente optellen (2%), en dit optellen bij de opbrengst jaar 2. je doet dit nu zonder die 2 procent.
Het klopt dat tot en met kolom H (cash flow cumm) zonder rente is gerekend.

Kolom J en K geven respectievelijk de rente bij spaargeld op de bank en rente op de opbrengsten uit de pv panelen.
Elk jaar wordt als rente genomen het percentage dat bovenin is ingevuld. Voor de PV opbrengsten wordt ook rente gerekend over de helft van de opbrengst van dat jaar.

Live PV Data

• batsma
  • Niet online
ricdijk schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 15:14:
[...]

Het klopt dat tot en met kolom H (cash flow cumm) zonder rente is gerekend.

Kolom J en K geven respectievelijk de rente bij spaargeld op de bank en rente op de opbrengsten uit de pv panelen.
Elk jaar wordt als rente genomen het percentage dat bovenin is ingevuld. Voor de PV opbrengsten wordt ook rente gerekend over de helft van de opbrengst van dat jaar.
zie mijn edit vorige post, ik zag het nét 2 minuten voor jouw reply inderdaad.

Misschien iets anders, moet je niet eigenlijk het bedrag wat je, zonder PV, per jaar aan de energie maatschappij moet betalen van je spaargeld afhalen?

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Houtkern schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 15:04:
[...]

Kan je zo'n Arduino met pulsenmeter ergens kant en klaar kopen? Even snel gezocht met google en dan zie ik alleen doe het zelf pakketjes. En doet de Arduino de upload zelf of heb je daar weer iets anders voor nodig (afgezien van een modenrouter ofzo)?
Nee, niet kant en klaar, het is een zelfbouwsysteem. Voor de upload heb je de ethernet uitbreiding nodig.

Het is even wat uitzoekwerk, maar het is te doen.

• ricdijk
batsma schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 15:22:
[...]

zie mijn edit vorige post, ik zag het nét 2 minuten voor jouw reply inderdaad.

Misschien iets anders, moet je niet eigenlijk het bedrag wat je, zonder PV, per jaar aan de energie maatschappij moet betalen van je spaargeld afhalen?
Nee, dan zou je dubbel tellen. Juist het bedrag dat je anders aan de energiemaatschappij zou moeten betalen, komt nu op je spaarrekening.

Live PV Data

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

ricdijk schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 14:39:
Voor het vergelijken van geld op de spaarrekening vs investeren in zonnepanelen heb ik de volgende sheet gebruikt: http://dl.dropbox.com/u/14042594/Rendement%20berekening.xlsx.

Als je in de gele velden jouw gegevens invult, zal de sheet de rente en opbrengsten in zonnepanelen met elkaar vergelijken.
handig Excel sheet, echter, houdt deze ook rekening met verschillen in panelen qua rendement? Er zijn er van 12% - 19%. Dat zou je toch terug moeten zien of heb ik hier nu een gedachtenkronkel?

• Niet online
c70070540 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 15:35:
[...]

handig Excel sheet, echter, houdt deze ook rekening met verschillen in panelen qua rendement? Er zijn er van 12% - 19%. Dat zou je toch terug moeten zien of heb ik hier nu een gedachtenkronkel?
Nee, want dat komt terug in de WP grootte van het paneel onder STP condities.

(een laag rendement paneel van 200 wp levert evenveel als een kleiner hoog rendement paneel van 200 wp)

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 334569 op 01-02-2012 15:39]

• rube
Maasluip schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 14:40:

En voor andere mensen die meekijken:
Als je zelf installeert en/of spullen nog goedkoper inkoopt, neemt de TVT (natuurlijk) nog verder af.
Ik schat dat ik nu op zo'n € 3700 kom voor een € 2280 Wp Systeem. Dat is incl. alle materialen (ook extra groep + aardlekschakelaar) en monteer ik het dus zelf. Komt dan op € 1,62 / Wp. Ik weet dat het nog goedkoper kan wanneer je voor andere panelen gaat.......

Hoewel er grote discussies zijn in dit Topic over de juiste TVT berekening, is het misschien handig om er een paar (incl. duidelijk de verschillen) in OP te zetten zodat andere mensen die eenvoudig zelf kunnen aanpassen aan hun situatie?

Hoe makkelijker we het maken hoe meer mensen PV willen toch?
Als meerdere dit een goed idee vinden ga ik daar wel mee aan de slag.

En wellicht kan daar naar verwezen worden als er op andere fora weer compleet verkeerde zaken geroepen worden

• Lardman
@TvT, verdient dat niet een apart draadje ?

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:04
Inderdaad....
Ik zou als iemand die net om de hoek komt kijken en zelf denkt aan het plaatsen van PV een volgende indeling wel zien zitten:
  • Een topic waar je terecht kunt voor info over zonnepanelen; (Dat zou deze dan zijn)
    Dit is dan eigenlijk het beginpunt om algemeen te kijken of PV een goede optie gaat zijn en hoe een groot systeem interessant en haalbaar is,
    • Wat is een inverter? En een WatPiek
    • Ik heb dit dak... gaat dit werken met deze configuratie, of moet ik ze toch anders plaatsen.
    • Hoe ga ik de hoogste efficiëntie behalen, welke onderdelen
  • Een topic over het zelf plaatsen van zonnepanelen;
    • Welke kabels, en stekkers
    • voorbeelden van montagesystemen.
    • waar moet je op letten
  • Een soort koophulp / pricewatch / PV-kopen topic..
    • Ik wil een 600Wp systeem met deze en deze panelen, waar zijn de goedkoop te halen of zijn er nog betere opties?
    • Ik heb een offerte binnen, is dat een beetje een redelijke prijs....
  • Een opbrengst-topic (die hebben we ook al) waarin PV-eigenaren met hun opbrengsten kunnen showen (of klagen...)
Persoonlijk vind ik dat de topics best groot mogen worden, als je geïnteresseerd bent vind je het ook niet erg om je een paar uurtjes goed in te lezen. Op die manier blijft de informatie toch nog geconcentreerd beschikbaar.
Heb je daar geen zin in? Bel dan gewoon een zonnepanelenboer en laat die langskomen voor advies!

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

[b]NovapaX schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 16:05
Persoonlijk vind ik dat de topics best groot mogen worden, als je geïnteresseerd bent vind je het ook niet erg om je een paar uurtjes goed in te lezen. Op die manier blijft de informatie toch nog geconcentreerd beschikbaar.
Heb je daar geen zin in? Bel dan gewoon een zonnepanelenboer en laat die langskomen voor advies!
Eens, alleen niet PV, meten, Zonneboilers, auto's, elektrische fietsen door elkaar, dat leest namelijk voor geen meter. Je bent nu in de markt voor PV, dan wil je niet alles lezen over Zonneboilers... Maar zoals jij voorsteld, lijkt mij prima.

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-01 17:19

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Misschien is een AEG Protect PV 2000 iets voor je op de lijst?

www.sunsolar.nl

• Bartjuh
  • Niet online
NovapaX schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 16:05:
Inderdaad....
Ik zou als iemand die net om de hoek komt kijken en zelf denkt aan het plaatsen van PV een volgende indeling wel zien zitten:
... indeling ...
Punt 1 en 2 kunnen best in hetzelfde topic (dit topic), me dunkt. Wellicht dat je van punt 3 ooit een apart topic kunt maken, maar daarvoor kan je beter wachten tot er behoefte aan is...

Anoniem: 357189

CEEGSST/CSUN195-72M
PowerStocc PS3000 (Danfoss clone)
Goed of niet??

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Ook mijn gedachtengang. Via Vereniging Eigen Huis zijn ze bezig met een zonnepanelenactie, heel compleet en met installatie en de hele mikmak erbij. Voor het standaardsetje wordt dit voorgerekend bij mijn "geschatte" situatie qua ligging dak, afmetingen (gokje :P ) en jaarverbruik:

Aantal panelen: 6 panelen
Maximale prijs (incl.BTW): € 4300,-
Gemiddelde besparing: € 11828,- Na 25 jaar
Besparing in je eerste jaar: € 265,-
Uw terugverdientijd: 13 jaar
Investeringrendement: 4.13% Over 25 jaar
Uw besparing in procenten: 50.17%
Piekvermogen van de installatie: 1380 Wp
Gemiddelde jaaropbrengst: 1154 kWh
Afname in CO2-uitstoot: 715 kg/jr

Dit is de maximale prijs, oftewel ze gaan aanbieders langs om er zo veel mogelijk af te krijgen qua korting. Ziet er vrij compleet uit. Zodra het uiteindelijke aanbod bekend is ga ik sowieso nog actief rondshoppen, want ik verwacht dan de verwachte funds binnen te hebben om te panelen te bekostigen :)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• rube
2Dutch schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 17:13:
[...]
....
Maximale prijs (incl.BTW): € 4300,-
...
Piekvermogen van de installatie: 1380 Wp
Dat is € 3.11 per Wp. Nu is het bij een kleine installatie altijd wat hoger als bij een grotere installatie. Maar daar moet volgens mij flink wat af kunnen. Ik ben benieuwd waar de uiteindelijke prijs op uitkomt.....

• Bartjuh
  • Niet online
Ik dacht eerder dat ik wel vrij veel last zou hebben van de schoorsteen van de buurman, maar dat blijkt eigenlijk alleen in de wintermaanden een probleem te zijn. Ik wou al bijna gaan voor een Enecsys systeem, maar ik denk dat een SunnyBoy 1200 met optitrack ook wel volstaat (voor 400 euro minder) ? Is de kWh logging van deze omvormer een beetje betrouwbaar? (niet dat hij waardes verliest ofzo, dergelijke verhalen wel vaker gehoord over omvormers...)

Van 6:00 tot 20:00. Zuid-Oost oriëntatie. 1440 Wp (6x240Wp).

21 december

21 september

21 juni

21 november

Ik zal er dus in December aardig last van hebben, maar november en januari al een stuk minder. Daarbuiten niet meer.
Pagina: 1 2 3 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee