Hoe maak je die animated gifs?
Verwijderd
@Arduino-discussie: knip en plak naar topic: Datalogging: PV systemen en zonneboilers?
In dat topic staat trouwens ook nog een onbeantwoorde vraag van mij aan mensen die een Plugwise Stealth gebruiken.
In dat topic staat trouwens ook nog een onbeantwoorde vraag van mij aan mensen die een Plugwise Stealth gebruiken.
Huis + panelen in Sketchup getekend, daarna geimporteerd in Cinema4D. Daar oriëntatie exact gezet zoals ons huis, en een sun toegevoegd. Dan de datum goed zetten voor de zon, en met twee keypoints op de timeline tussen 6:00 en 20:00 in 90 frames laten gaan. Dit renderen (global illumination aan), opslaan als quicktime movie. In Photoshop vervolgens importeren -> videoframes naar lagen. Dan venster -> animatie. Zet je ff de tijdsincrement tussen frames beter. Dan opslaan voor web, gif selecteren.Rukapul schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 17:36:
Hoe maak je die animated gifs?
PV vandaag binnen gekregen. De panelen zijn beste groot en lastig naar boven te sjouwen. Me handen jeuken nu om die dingen op het dak te gooien. Van het weekend moet het gebeuren. Foto's zullen volgen.

1060 Wp
Ik heb relatief weinig oppervlakte beschikbaar op mijn (punt)dak. Er kunnen maar 6 panelen geplaatst worden, met een totaal van 1440 Wattpiek. Dit zou dan ongeveer 1250 KWh per jaar opleveren, en dat is dan ongeveer 30% van mijn jaarlijkse verbruik.
Ik zou uiteraard liever een hoger percentage van mijn verbruik willen produceren. Vanwege de beperkte ruimte op het dak is dat alleen mogelijk door zonnepanelen die per m2 meer produceren.
Vraag: is het waarschijnlijk dat binnen nu en een paar jaar het rendement van zonnepanelen (nu ongeveer 15% naar ik begrepen heb) substantieel stijgt? Is daar iets zinnigs over te zeggen?
Ik zou uiteraard liever een hoger percentage van mijn verbruik willen produceren. Vanwege de beperkte ruimte op het dak is dat alleen mogelijk door zonnepanelen die per m2 meer produceren.
Vraag: is het waarschijnlijk dat binnen nu en een paar jaar het rendement van zonnepanelen (nu ongeveer 15% naar ik begrepen heb) substantieel stijgt? Is daar iets zinnigs over te zeggen?
Vraagje voor de kenners,
Aanpassing meterkast voor PV,
3 fasen aansluiting van 3 × 25A, per fase (25A/1.6) 16A instromen is dan maximaal 16A x 230V = 3680 Watt per fase.
Hoe sluit je een enkel fase inverter zoals bv een SMA SB5000TL 20 met stel 4800Wp aan panelen aan?
Antwoord heb ik nog niet gevonden.
Ik vraag dit omdat ik me afvraag wat ik vanuit de meterkast moet laten aanleggen naar de locatie voor de inverter.
Een extra groep van 16A zal wel niet voldoende zijn vermoed ik?
Maar wie weet het antwoord precies?
3 fasen aansluiting van 3 × 25A, per fase (25A/1.6) 16A instromen is dan maximaal 16A x 230V = 3680 Watt per fase.
Hoe sluit je een enkel fase inverter zoals bv een SMA SB5000TL 20 met stel 4800Wp aan panelen aan?
Ik vraag dit omdat ik me afvraag wat ik vanuit de meterkast moet laten aanleggen naar de locatie voor de inverter.
iMac, A1370, DS-412+, Yingli, Kostal, https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=7287&sid=67244
Je pakt wel de datum uit... met die kouLeon303 schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 18:11:
PV vandaag binnen gekregen. De panelen zijn beste groot en lastig naar boven te sjouwen. Me handen jeuken nu om die dingen op het dak te gooien. Van het weekend moet het gebeuren. Foto's zullen volgen.

Ik heb de panelen ook al liggen (geen omvormer en clickfit nog), maar ik wacht wel tot het wat warmer wordt, begin maart ofzo
Een enkel fase invertor met een dergelijk vermogen kan je alleen op een zwaardere groep aansluiten en dat kan alleen als je een zwaardere hoofdzekering hebt. Je kan je aansluiting omzetten naar 3x35A, houdt er wel rekening mee dat het capaciteitstarief dan flink (iets van 550 euro per jaar) toeneemt.Metroman schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 18:21:
Vraagje voor de kenners,
Ik heb vanwege deze reden voor een 3 fase PIKO omvormer gekozen (ben ik overigens heel tevreden over, heeft een netwerkaansuiting aan boord, handig voor de data logging).
Hoofdzekering | Maximum zekering Solargroep | Maximum omvormervermogen | Maximaal te plaatsen vermogen |
1 × 25A | 16A | 3680 W | 3680 W |
1 × 35A | 25A | 5750 W | 5750 W |
1 × 40A | 25A | 5750 W | 5750 W |
3 × 25A | 3 × 16A | 3 × 3680 W | 11040 W |
3 × 35A | 3 × 25A | 3 × 5750 W | 17250 W |
Met zo iets,http://www.eem-groepenkasten.nl/454/installatieautomaten/ gaat lukken mits gebruikt op een belaste fase, 20A/C is traag afschakelend, en als je nog een "stoppenkast" hebt, met smeldveiligheden,Metroman schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 18:21:
Vraagje voor de kenners,
een passchroef ( laten ) monteren van 20 Amp's met dito smeldveiligheid ( D2 traag ( schildpadje ) )
Kijk daar kan ik wat mee, 550 per jaar lijkt me een mindere zaak. Heb het even nagerekend trouwens bij mij tarieven 2012 per jaar 671.10 euries meer. Dat doen we dus niet.ricdijk schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 18:38:
[...]
Je kan je aansluiting omzetten naar 3x35A, houdt er wel rekening mee dat het capaciteitstarief dan flink (iets van 550 euro per jaar) toeneemt.
Ik heb vanwege deze reden voor een 3 fase PIKO omvormer gekozen (ben ik overigens heel tevreden over, heeft een netwerkaansuiting aan boord, handig voor de data logging).
De Piko 5.5 had ik ook al naar gekeken, maar vreemde zaak is dat die voor 4800kWh niet aangeraden wordt.
1 paneeltje meer wel weer. Ben er nog niet uit hoe ze dat bedoelen.
Een van de offertes waar ik naar kijk is een 20 paneel 240Wp met een SB 5000TL20, vanaf 21 paneel met een Piko 5.5. leverbaar, prijs technisch zal dat niet het verschil zijn denk ik.
Hoe zit dat voor zo'n drie fasen, leggen ze dan 3 verschillende setjes draden aan richting de inverter?
Hmmm, dit gaat me de pet even te boven,PClop schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 18:48:
[...]
Met zo iets,http://www.eem-groepenkasten.nl/454/installatieautomaten/ gaat lukken mits gebruikt op een belaste fase, 20A/C is traag afschakelend, en als je nog een "stoppenkast" hebt, met smeldveiligheden,
een passchroef ( laten ) monteren van 20 Amp's met dito smeldveiligheid ( D2 traag ( schildpadje ) )
iMac, A1370, DS-412+, Yingli, Kostal, https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=7287&sid=67244
Waarom verbruiken 60plussers zo bizar veel stroom? Net iemand, met z'n 2en, 7800kWh. Niets bijzonders.
Wel saai zo dit topic
De hele sfeer is weg.
Wel saai zo dit topic
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
@ Metroman, praktijkervaring van een TBI/TSI/VEV elektromonteur met zeer veel ervaring in de petro/chem
industrie botlek/pernis AKZO.NOBEL Elektrosmelts enz.....
industrie botlek/pernis AKZO.NOBEL Elektrosmelts enz.....
Ik heb 19x240Wp met een PIKO 4.2 inverter, je kan navragen of 20 panelen hier ook op gaan.Metroman schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 19:11:
[...]
Kijk daar kan ik wat mee, 550 per jaar lijkt me een mindere zaak. Heb het even nagerekend trouwens bij mij tarieven 2012 per jaar 671.10 euries meer. Dat doen we dus niet.
De Piko 5.5 had ik ook al naar gekeken, maar vreemde zaak is dat die voor 4800kWh niet aangeraden wordt.
1 paneeltje meer wel weer. Ben er nog niet uit hoe ze dat bedoelen.
Een van de offertes waar ik naar kijk is een 20 paneel 240Wp met een SB 5000TL20, vanaf 21 paneel met een Piko 5.5. leverbaar, prijs technisch zal dat niet het verschil zijn denk ik.
Één 5 aderige kabel.Hoe zit dat voor zo'n drie fasen, leggen ze dan 3 verschillende setjes draden aan richting de inverter?
[...]
Hmmm, dit gaat me de pet even te boven,.. Maar is dat een officiële methode of een praktijk oplossing?
Ehh, ja, het blijft wennen, maar in "de Duurzame kroeg" kun je nog wel ouweh@#!nSunshineCompany schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 19:19:
Wel saai zo dit topicDe hele sfeer is weg.
Heb je nog leuke foto's van projecten om hier de boel wat op te fleuren?SunshineCompany schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 19:19:
Waarom verbruiken 60plussers zo bizar veel stroom? Net iemand, met z'n 2en, 7800kWh. Niets bijzonders.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Update omvormersrube schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 09:03:
.....Gaat in ieder geval op het lijstje van kandidaten:
SMA 2100 TL voor € 849,- link
SMA 3300 TL HC voor € 739,- ebay.de veiling beëindigd.
Solplus 25 voor € 708 website/webshop www.esk-shop.de (tijdelijk) offline(?)
Delta SI 3300 voor € 570,- link
Nieuw toegevoegd:
AEG Protect PV2000 voor € 450,- link (nog niet op website vermeld) link datasheet
Dat laat ik me geen 2e keer zeggen..The Wizard schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 19:43:
[...]
Heb je nog leuke foto's van projecten om hier de boel wat op te fleuren?
Moment!
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Nog leuke foto's Sun ShineSunshineCompany schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 19:19:
It's Panda time..!
21x Panda op Kostal Piko (inc. UTP verbinding).

24x Panda op 2x SMA met Sunny Beam

Alles netjes op voetjes tegenwoordig:

Kyocera's die nu sinds een half jaar draaien, en ruim over de 1000kWh/kWp heengaan.

9x 240Wp op SMA SB2500 met Sunny Beam

Hier en daar wat lokale subsidie (750 - 1000 EUR).
21x Panda op Kostal Piko (inc. UTP verbinding).
24x Panda op 2x SMA met Sunny Beam
Alles netjes op voetjes tegenwoordig:
Kyocera's die nu sinds een half jaar draaien, en ruim over de 1000kWh/kWp heengaan.
9x 240Wp op SMA SB2500 met Sunny Beam
[ Voor 5% gewijzigd door SunshineCompany op 02-02-2012 19:30 ]
Thanks voor de foto's! Altijd leuk! Grote systemen trouwens, particuliere systemen?
Jep. Waarom zuinig doen als je het ook op kan wekken.. mensen hebben geen zin in bezuinigen, ondanks dat de TVT veel korter is. Dan liever wat meer PV. Rendeert toch wel. Zijn ook allemaal mensen die gemak & kwaliteit willen. Geen koopjesjagers en WijWillenZon types. Wel ontzorging en advies. Sluit prima bij ons bedrijfsprofiel aan.
Baal beetje van het weer. Komende 2 weken zouden er op 3 plekken in totaal bijna 500 panelen op 't dak gaan.. maar met vorst is dat geen goed idee.
Baal beetje van het weer. Komende 2 weken zouden er op 3 plekken in totaal bijna 500 panelen op 't dak gaan.. maar met vorst is dat geen goed idee.
[ Voor 18% gewijzigd door SunshineCompany op 01-02-2012 20:57 ]
Er wordt regelmatig in zonnepaneelfabrikantland geroepen dat ze een nieuwe techniek hebben ontwikkeld om nog beter preseterende zonnepanelen te fabriceren. Helaas is dat niet altijd zo.upje schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 18:14:
Ik heb relatief weinig oppervlakte beschikbaar op mijn (punt)dak. Er kunnen maar 6 panelen geplaatst worden, met een totaal van 1440 Wattpiek. Dit zou dan ongeveer 1250 KWh per jaar opleveren, en dat is dan ongeveer 30% van mijn jaarlijkse verbruik.
Zowieso zal het rendement nooit boven de 30% uitkomen, dit omdat licht bestaat uit verschillende deeltjes waarvan 70% niet sterk genoeg is om electronen in een pv paneel "uberhaubt van plaats te laten veranderen.
Er worden nu panelen met 17-18% aangeboden. Ik denk dat het meer loont om nu de panelen van 15-16% erop te doen en later eventueel te vervangen door beter renderende panelen. Al die tijd heb je al stroom opgewekt -> pure winst.
Ziet er weer strak uit Sunshine, blijven doorgaan
Die 500 panelen gaan vast richting Dalfsen.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Heb een eerste offerte binnen, 2880kWp voor €5485,- ex btw. Dit zou ongeveer 3/4 van onze elektriciteitsrekening overnemen en met een jaar of 6, 7 zijn terugverdiend. Eens afwachten wat verder binnenkomt
.
Knappe prestatie.. dat is inc. BTW namelijk 6500 EUR, rekening houdend met een stroomprijsstijging van 3%, een rente op de bank van 2,5% en een huidige stroomprijs van 0,22 EUR zit ik namelijk volgens mijn model op een terugverdientijd van 11,5 jaar. Kortom; laat je niet gek maken, en laat je niets op de mouw spelden.Notehoutelade schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:09:
Heb een eerste offerte binnen, 2880kWp voor €5485,- ex btw. Dit zou ongeveer 3/4 van onze elektriciteitsrekening overnemen en met een jaar of 6, 7 zijn terugverdiend. Eens afwachten wat verder binnenkomt.
Let je trouwens niet alleen op prijs, maar ook op prijs/kwaliteit verhouding? Het moet namelijk >25 jaar meegaan..
Mis! Op een bandenbedrijf, een kasteel (echt!) en een timmerbedrijf. Alle daken gaan letterlijk vol. Alle 3 zonder subsidie.Speksteenkachel schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:04:
Ziet er weer strak uit Sunshine, blijven doorgaan![]()
[ Voor 22% gewijzigd door SunshineCompany op 01-02-2012 21:19 ]
Nu wat Kingsun foto's. Wij hebben zo'n grote verzameling gekregen dat we nooit allemaal kunnen tonen.
Hier een paar in december gekregen.

Hier een paar in december gekregen.

www.sunsolar.nl
ik ga nog wel uit van subsidie van de provincieSunshineCompany schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:16:
[...]
Knappe prestatie.. dat is inc. BTW namelijk 6500 EUR, rekening houdend met een stroomprijsstijging van 3%, een rente op de bank van 2,5% en een huidige stroomprijs van 0,22 EUR zit ik namelijk volgens mijn model op een terugverdientijd van 11,5 jaar. Kortom; laat je niet gek maken, en laat je niets op de mouw spelden.
Let je trouwens niet alleen op prijs, maar ook op prijs/kwaliteit verhouding? Het moet namelijk >25 jaar meegaan..
De helft landscape en de andere helft portrait, dat doe ik uit principe niet. Vind ik altijd zo'n verkrachting van 't aangezicht.. begrijp ook niet waarom mensen dat (zelf) doen / willen!
Optimale benutting van de ruimte?SunshineCompany schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:21:
De helft landscape en de andere helft portrait, dat doe ik uit principe niet. Vind ik altijd zo'n verkrachting van 't aangezicht.. begrijp ook niet waarom mensen dat (zelf) doen / willen!
Nouja, het is allemaal niet zo ingewikkeld als het lijkt. Mijn mening: pak een paneel van een groot merk, dus een top 20 fabrikant qua grootte, en je kunt niet mis gaan. Topmerken uit China zijn Trina, Suntech & Yingli. Kyocera maakt mooie spulletjes, Sharp is ook okay, Schott & Aleo ook fijn. Of Bisol. Allemaal niet goedkoop, dus een Canadian Solar, BYD of LDK voldoet ook (2e lijns Chinees). Blijf (mijn mening) weg van 3e lijns Chinees, te groot risico en het prijsverschil is te klein om het risico te nemen (10-20%, oftewel 5-10% op de totale offerte).Notehoutelade schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:21:
[...]
ik ga nog wel uit van subsidie van de provincie. alle beetjes helpen. Ben pas net in de orientatiefase. ik merk dat ik vooral moeite heb met de echte feiten te onderscheiden van de verkooppraatjes. Er zijn zoveel aanbieders te vinden en allemaal brengen ze het verhaal net iets anders.
Verder montagemateriaal waarvan je de dakhaken niet kunt ombuigen met je handen (Esdec Clickfit is een grote). Bekabeling + stekkers van een bekende partij, moet ook 30 jaar meegaan.
Omvormers; de absolute top qua bekendheid, maar ook qua service en zoals het lijkt degelijkheid is SMA. Maar ook Kostal maakt erg, erg fijn spul. Mastervolt waarschijnlijk ook, maar is nog redelijk jong met de huidige lijn. Power One is ook prima. Beste prijs/kwaliteit vind ik Kostal (mening!).
Verder zou ik het laten installeren. Kost je 1 jaar terugverdientijd, maar je hebt wel garantie op montage, zekerheid etc. Pak wel een partij die het volgens de NEN aanpakt, en geen beunhaas.
Succes.
Dat snap ik, Einstein. Ook optimale verkrachting van het aangezicht.
Ga ik ook doen, elk stukje dak is dan benut.SunshineCompany schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:21:
Niemand is verplicht om omhoog te kijken
Prachtig om te zien die installaties, let er op als ik onderweg ben in bus of trein altijdSunshineCompany schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 20:49:
It's Panda time..!
- mooie plaatjes -
Hier in het dorp spot ik er toch ook hier een daar een, ook eentje die er een zonneboilertje bij heeft aan de collector te zien.
Zelf hebben we geen ideale situatie (boom in plantsoen aan achterzijde bv.) maar ik vind dat geen reden om het maar helemaal niet te doen. Voel me er eigenlijk wel trots bij dat ik besloten heb die dingen dus gewoon op het dak te gaan leggen.
Mijn vriendin maakte zich nog zorgen "ja maar het is prijzig en wat als we gaan verhuizen straks".. Tsja, als de volgende bewoner ze niet hoeft, schroef ik ze er toch gewoon af? Maar elke koper die de panelen niet meekoopt is stom bezig, maar wie ben ik
[ Voor 43% gewijzigd door 2Dutch op 01-02-2012 21:34 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Laat staan als 2 mensen op elkaar liggenVerwijderd schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:32:
Een tweede omvormer boven de ander plaatsen is geen verkrachting van de omvormer?
[ Voor 69% gewijzigd door SpeksteenWP op 01-02-2012 21:34 ]
Nee, alleen als je de ene in portrait aan de muur hangt, en de ander in landscapeVerwijderd schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:32:
Een tweede omvormer boven de ander plaatsen is geen verkrachting van de omvormer?
klant is koning..Als die optimale benutting wil en niet boeit dat het wat minder mooi uitziet is dat eigen keuze.
Ik ben niet van de schoonheidscommisie.
Ik zal binnenkort nog wel meer foto's posten met leuke volle dakbenuttingen.
We laten soms zelfs speciale maten maken om dak tot rand gevuld te krijgen.
Binnenkort mag ik een kloosterdak vol gooien..uit het zicht en maximale vulling gevraagd. Geweldig.
Je kunt merken dat zonnepanelen steeds meer leeft..Ik krijg nu uit mijn eigen stad Tilburg vollop offerte aanvragen subsidieloos terwijl dat voorgaande jaren maar sporadisch was en het vooral van de subsidieprovincies moest hebben zoals Limburg. De prijzen zijn natuurlijk ook steeds leuker geworden.
Kwa omvormers hanteer ik allerlei merken wat voor klanten het beste uitkomt. Maatwerk.
Kostal Piko vind ik eigenlijk alleen de 3 fase versie Piko 5.5 interessant en al aantal keren toegepast. De overige omvormers vind ik niet zo interessant van hun en zijn er betere merken voor te vinden, maar dat is mijn mening.
Ik ben niet van de schoonheidscommisie.
Ik zal binnenkort nog wel meer foto's posten met leuke volle dakbenuttingen.
We laten soms zelfs speciale maten maken om dak tot rand gevuld te krijgen.
Binnenkort mag ik een kloosterdak vol gooien..uit het zicht en maximale vulling gevraagd. Geweldig.
Je kunt merken dat zonnepanelen steeds meer leeft..Ik krijg nu uit mijn eigen stad Tilburg vollop offerte aanvragen subsidieloos terwijl dat voorgaande jaren maar sporadisch was en het vooral van de subsidieprovincies moest hebben zoals Limburg. De prijzen zijn natuurlijk ook steeds leuker geworden.
Kwa omvormers hanteer ik allerlei merken wat voor klanten het beste uitkomt. Maatwerk.
Kostal Piko vind ik eigenlijk alleen de 3 fase versie Piko 5.5 interessant en al aantal keren toegepast. De overige omvormers vind ik niet zo interessant van hun en zijn er betere merken voor te vinden, maar dat is mijn mening.
www.sunsolar.nl
Goed, we zijn d'r weer.
Ze gaan echt zelden aan (de fans), en koelen beiden vanaf onder. Voorzie daar geen problemen.
Verwijderd
Is gewoon een kwestie van de handleiding lezen. En waar denk je trouwens dat die bovenste zijn lucht om te koelen aan de onderkant vandaan haalt? Van boven soms?
De Sunbrush.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Verwijderd
Zou je niet aan een 3-fase inverter denken? Dan gebruik je veel meer eigen opwek, en kom je veel minder snel in de knel met teruglevering en saldering.Metroman schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 18:21:
Vraagje voor de kenners,
Ik heb zelf 2 losse inverters op 2 verschillende fasen, de 3e is nog vrij voor uitbreiding.
Het hangt overigens wel af welke meter de netbeheerder installeert, sommigen kunnen gelijktijdig terugleveren als leveren (op de verschillende fases dus) andere meters tellen alleen het totaal en ben je op elk moment óf gebruiker, óf leverancier.
Bovendien kun je dan gewoon 3x16A zekering gebruiken en een 5-aderige 2.5 of 4 mm2 kabel naar de inverters leggen.
Is dat niet omdat die 60 plussers vaak zo een elektrische kachel in de diverse ruimten hebben staan? Die dan ook nog vaak elke dag aan staat, want dat is zo lekker warm?SunshineCompany schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 19:19:
60+ en warmte gaan vaak samen.
[ Voor 4% gewijzigd door Gé Brander op 01-02-2012 23:39 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Denk dat ik de beslissing heb genomen, die Piko leek me al een leuk apparaat vanwege de LAN/monitoren en nu ik die meterkast aanpassing begin te snappen, gaat dat hem maar worden denk ik. Ook handiger als ik er toch nog een paar bij wil prikken later.Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:53:
[...]
Zou je niet aan een 3-fase inverter denken?
Heb lang zitten wikken en wegen tussen Kostal en SMA. SMA omdat zowat elke leverancier in NL die wil ophangen. (daarbij had ik die meterkast nog niet eens in meegenomen. want dat bedacht ik pas kort geleden)
Zal nog even mijn meterkast vraag/antwoord van de offerte leverancier afwachten en dan knopen gaan doorhakken.
Kunnen ze misschien nog voor maart op het dak liggen.
[ Voor 6% gewijzigd door Metroman op 02-02-2012 00:25 ]
Bedankt voor jouw reactie; vervangen van panelen is iets wat ik liever wil vermijden. Dit omdat ikwmeester schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:02:
[...]
Er wordt regelmatig in zonnepaneelfabrikantland geroepen dat ze een nieuwe techniek hebben ontwikkeld om nog beter preseterende zonnepanelen te fabriceren. Helaas is dat niet altijd zo.
Zowieso zal het rendement nooit boven de 30% uitkomen, dit omdat licht bestaat uit verschillende deeltjes waarvan 70% niet sterk genoeg is om electronen in een pv paneel "uberhaubt van plaats te laten veranderen.
Er worden nu panelen met 17-18% aangeboden. Ik denk dat het meer loont om nu de panelen van 15-16% erop te doen en later eventueel te vervangen door beter renderende panelen. Al die tijd heb je al stroom opgewekt -> pure winst.
1. zelf niet het dak op ga (en dus extra installatiekosten heb)
2. ik dan weer met 2e hands panelen zit die ik op marktplaats moet verkopen.
Het lieftst zou ik dus panelen kopen die ipv 15% bijvoorbeeld 25% rendement zouden hebben. Dat deze panelen nu nog niet leverbaar zijn is jammer, maar ik kan best nog een paar jaar wachten.
Maar ja, 2 jaar, 3 jaar, 10 jaar wachten? Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand met een glazen bol
Die foto met 2 SMA omvormers vlak boven elkaar is door een beunhaas gedaan ofzo? want volgens handleiding SMA is dat niet toegestaan. Moet minimaal een halve meter zijn.SunshineCompany schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:26:
Pak wel een partij die het volgens de NEN aanpakt, en geen beunhaas.
Zie onder wat letterlijk in handleiding staat.
"De in de tekening weergegeven minimale
afstanden ten opzichte van wanden, andere
omvormers of voorwerpen dienen in acht te
worden genomen om een toereikende
warmteafvoer te waarborgen en om over
voldoende ruimte voor het loskoppelen van de
Electronic Solar Switch te beschikken."
Lijkt mij toch wel belangrijk dat je die Solar Switch kan loskoppelen.
KIA, EIA en VAMIL zijn gewoon vormen van subsidie waar ook een bepaald budget voor is. Dat jij dat geen subsidie vindt is gewoon onzin. Europese regels zien het ook als subsidie of staatssteun. Komt er ook nog een oude SDE bovenop dan heb je kans dat dat zelfs als teveel steun wordt gezien.SunshineCompany schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:16:
Op een bandenbedrijf, een kasteel (echt!) en een timmerbedrijf. Alle daken gaan letterlijk vol. Alle 3 zonder subsidie.
Bedrijven die verlies draaien gaan echt geen zonnepanelen aanschaffen lijkt mij.
[ Voor 15% gewijzigd door SolarKing op 02-02-2012 09:53 ]
www.sunsolar.nl
De PIKO 4.2 is drie fase, maximaal 6.1A per fase.SolarKing schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 07:53:
[...]
Er kwam ook iemand bij mij die een offerte van je had gekregen met een Piko 4.2 omvormer terwijl hij 3 x 25A aansluiting heeft. Die omvormer ga je niet op een 16A groep krijgen en grotere groepen is niet volgens de NEN.
[ Voor 20% gewijzigd door ricdijk op 02-02-2012 09:18 ]
Ik zie het nu op de datasheet..blunder van mericdijk schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 09:18:
[...]
De PIKO 4.2 is drie fase, maximaal 6.1A per fase.

Wel een hele interessante omvormer zo. Ik ken geen andere merk die voor ongeveer 4200Wp een 3-fase omvormer heeft.
[ Voor 18% gewijzigd door SolarKing op 02-02-2012 09:51 ]
www.sunsolar.nl
Verwacht geen grote doorbraken qua rendement de komende 5-10 jaar. Voor de betaalbare panelen zal het slechts langzaam evolutionair zijn. Een prof in solar energy had al uitgelegd dat we nu in een fase zitten waar de focus van onderzoek op kostenreductie ligt. Daarna komt een periode van meer onderzoek naar verbetering van cell efficiencies en novel cell concepts enzo (wil niet zeggen dat het niet gebeurd, alleen relatief weinig).upje schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 06:58:
[...]
Het lieftst zou ik dus panelen kopen die ipv 15% bijvoorbeeld 25% rendement zouden hebben. Dat deze panelen nu nog niet leverbaar zijn is jammer, maar ik kan best nog een paar jaar wachten.
Maar ja, 2 jaar, 3 jaar, 10 jaar wachten? Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand met een glazen bol.
Als je bereid bent het 50 voudige neer te leggen qua prijs kan je ook gaan voor multi-junction GaAs panelen (hetzelfde dat ze in satellieten stoppen). Wel wat lastig met het variërende spectrum op aarde door de dag en seizoenen heen vanwege current matching (in de ruimte niet echt last van).
Ok. Duidelijk verhaal.
Ik ben dus een beetje door mijn excuses heen om nu geen zonnepanelen aan te schaffen.
Ik ben dus een beetje door mijn excuses heen om nu geen zonnepanelen aan te schaffen.
Sanyo heeft panelen van 19-20% rendement. Die heb ik gekozen omdat ik zo meer opbrengst per oppervlakte heb en zo nog eens wat extra kan neerleggen. Als ik de 10-15% panelen had gedaan, dan had mijn dak al vol gelegen.upje schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 18:14:
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Verwijderd
Hahaha, dat kan ik wel waarderen. Op de bek gaan en dat recht in de ogen kijken.SolarKing schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 09:38:
Ik zie het nu op de datasheet..blunder van me.. Mijn excuses hiervoor.
Wel een hele interessante omvormer zo. Ik ken geen andere merk die voor ongeveer 4200Wp een 3-fase omvormer heeft.
Gelukkig vergis ik me ook met enige regelmaat. Fouten toegeven is alleen niet voor iedereen weggelegd.
Hmm, dat ziet er wel mooi uit op zich. Maar verwar cell efficiency niet met module efficiency.c70070540 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 10:58:
[...]
Sanyo heeft panelen van 19-20% rendement. Die heb ik gekozen omdat ik zo meer opbrengst per oppervlakte heb en zo nog eens wat extra kan neerleggen. Als ik de 10-15% panelen had gedaan, dan had mijn dak al vol gelegen.
Mijn TrinaSolar panelen hebben ook 14,7% (245Wp model heeft 15%) module efficiency en 16,4% cell efficiency.
De beste Sanyo HIT heeft 17,8% module efficiency, en 20,2% cell efficiency. http://us.sanyo.com/HIT-P...s-HIT-Photovoltaic-Module
Ofwel, scheelt 2,8% ongeveer met een goed c-Si poly paneel, dus ongeveer 18,7% meer piekvermogen per m2 dan normaal c-Si.
Wat zou de beste strategie zijn om een combinatie van 8 (240-50Wp) panelen met daarbij 6 panelen op 1 dakvlak (WZW) en 2 panelen op een ander dakvlak (ZZO) zijn? Zijn er omvormers met meerdere strings die dit aankunnen of moet ik dan met 2 omvormers aan de gang. Of wordt het dan interessanter om naar van die micro-inverters te kijken? Ik zit in de winter nog met wat schaduwprobleempjes op 4 van de zes panelen van de WZW kant.
Look behind you! A three headed monkey!
Verwijderd
Ik ben er eindelijk over uit dat ik echt wat wil, en weet ook al ongeveer wat.
Stuur ik (voor nu > vanaf mijn werk, dus niet veel tijd) een tweetal mailtjes met het verzoek voor een offerte.
Letterlijke tekst mail:
<<<
Goedendag,
Via Tweakers.net kwam ik op uw site uit...
Wij zouden graag een offerte ontvangen voor de levering (plaatsen doen we zelf) van een 2 tal zonnepaneel installaties. Graag per installatie gespecificeerd:
Installatie 1 :
Op schuin dak bijkeuken.
Beschikbaar oppervlakte Hoogte= 210 cm, breedte is 260 cm.
Het betreft een pannendak.
Panelen graag portrait plaatsen.
Installatie 2:
Op dak van het huis, onder een dakkapel.
Beschikbaar oppervlakte Hoogte= 120 cm, breedte is 570 cm.
Panelen graag landscape plaatsen.
Graag willen we een inverter hebben met logging mogelijkheden.
>>>
Antwoord van 1:
<<
U heeft al eerder offertes van ons gekregen. Verder leveren wij geen doe-het-zelf pakketten.
>>
Blijkbaar kunnen prijzen niet veranderen....?
Mail even na gekeken: offerte was van 8 mei 2011...
Wel weer een hele snelle reactie van die persoon, dat weer wel...
Stuur ik (voor nu > vanaf mijn werk, dus niet veel tijd) een tweetal mailtjes met het verzoek voor een offerte.
Letterlijke tekst mail:
<<<
Goedendag,
Via Tweakers.net kwam ik op uw site uit...
Wij zouden graag een offerte ontvangen voor de levering (plaatsen doen we zelf) van een 2 tal zonnepaneel installaties. Graag per installatie gespecificeerd:
Installatie 1 :
Op schuin dak bijkeuken.
Beschikbaar oppervlakte Hoogte= 210 cm, breedte is 260 cm.
Panelen graag portrait plaatsen.
Installatie 2:
Op dak van het huis, onder een dakkapel.
Beschikbaar oppervlakte Hoogte= 120 cm, breedte is 570 cm.
Panelen graag landscape plaatsen.
Graag willen we een inverter hebben met logging mogelijkheden.
>>>
Antwoord van 1:
<<
U heeft al eerder offertes van ons gekregen. Verder leveren wij geen doe-het-zelf pakketten.
>>
Blijkbaar kunnen prijzen niet veranderen....?
Mail even na gekeken: offerte was van 8 mei 2011...
Wel weer een hele snelle reactie van die persoon, dat weer wel...
Verwijderd
Je moet met korte strings (6) wel rekening houden met het minimale en gewenste voltage. Mogelijk is het dan handiger op 5 inch cellen gebaseerde panelen te gebruiken op die string.MrScratch schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 11:35:
Wat zou de beste strategie zijn om een combinatie van 8 (240-50Wp) panelen met daarbij 6 panelen op 1 dakvlak (WZW) en 2 panelen op een ander dakvlak (ZZO) zijn? Zijn er omvormers met meerdere strings die dit aankunnen of moet ik dan met 2 omvormers aan de gang. Of wordt het dan interessanter om naar van die micro-inverters te kijken? Ik zit in de winter nog met wat schaduwprobleempjes op 4 van de zes panelen van de WZW kant.
Die 2 panelen kunnen ook samen op een soladin en die andere 2 strings op een omvormer.
Vaak is dat goed voor het kostenplaatje. (power-one 3.0).
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2012 11:41 . Reden: typo ]
http://emat-solar.lbl.gov...tion-multiband-solar-cellwmeester schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:02:
[...]
Er wordt regelmatig in zonnepaneelfabrikantland geroepen dat ze een nieuwe techniek hebben ontwikkeld om nog beter preseterende zonnepanelen te fabriceren. Helaas is dat niet altijd zo.
http://newscenter.lbl.gov.../practical-full-spectrum/
Toekomstmuziek, maar toch....
Same here: de prijs is voor mij dan wel niet echt bepalend, maar wil wel advies en niet "ja hier heb je zo en zoveel panelen met de rest, doei".Notehoutelade schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:21:
[...]
ik ga nog wel uit van subsidie van de provincie. alle beetjes helpen. Ben pas net in de orientatiefase. ik merk dat ik vooral moeite heb met de echte feiten te onderscheiden van de verkooppraatjes. Er zijn zoveel aanbieders te vinden en allemaal brengen ze het verhaal net iets anders.
Want ik heb bijvoorbeeld een dak met dakkapel: panelen boven de dakkapel: hoeveel passen er op qua gewicht, is de installatie makkelijk uit te breiden door panelen onder dakkapel te plaatsen, hoe zit het met de opbrengst gezien (slag)schaduw en oriëntatie. Je hebt wel tooltjes en ongeveertjes, maar heb liever gewoon een net overzicht met wat kan, niet iedereen is daar even handig in, ik althans niet zo
Bovendien wil je ook zekerheid mbt kundige installatie, zodat je geen regendouche krijgt op je zolder
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Deze lijkt me iets beter te verantwoorden:

Ik moet iig nog flink oefenen met sketchup, vooral objecten verplaatsen...Ik heb écht het gevoel dat ik wat basic skills mis.
Maargoed
6x 260Wp bovenste rij
4x 260Wp op de dakkapellen,
7x 260Wp in onderste rijtje
optioneel eentje tussen de dakkapellen.
Bij het onderste rijtje krijg ik met wat schaduw te maken, die moet ik nog even zien te tacklen met een optimizer.

Ik moet iig nog flink oefenen met sketchup, vooral objecten verplaatsen...Ik heb écht het gevoel dat ik wat basic skills mis.
Maargoed
6x 260Wp bovenste rij
4x 260Wp op de dakkapellen,
7x 260Wp in onderste rijtje
optioneel eentje tussen de dakkapellen.
Bij het onderste rijtje krijg ik met wat schaduw te maken, die moet ik nog even zien te tacklen met een optimizer.
[ Voor 67% gewijzigd door hansdegit op 02-02-2012 12:26 ]
Ik durfde al bijna niet meer te posten maar zo'n reactie sluit toch meer aan bij mijn eigen opvattingen. Niet dat ik iets tegen bezuinigingen heb, geenszins.....maar soms bekroop me het gevoel dat je bijna geen recht van spreken hebt als je niet eerst fors gaat bezuinigen vóórdat je begint aan een PV systeemSunshineCompany schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 20:56:
Jep. Waarom zuinig doen als je het ook op kan wekken.. mensen hebben geen zin in bezuinigen, ondanks dat de TVT veel korter is. Dan liever wat meer PV. Rendeert toch wel. Zijn ook allemaal mensen die gemak & kwaliteit willen. Geen koopjesjagers en WijWillenZon types. Wel ontzorging en advies. Sluit prima bij ons bedrijfsprofiel aan.
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
In hoeverre is een ongunstige plaats van de meterkast van invloed voor een systeem? Bij mijn huis zal het leggen van een nieuwe kabel/leiding naar de meterkast lastig zijn en esthetisch ook niet zo fijn.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
@HansDegit,
Hoe had je de omvormers er bij verzonnen?
vooral dat ene paneel tussen de dakkapellen lijkt me wat schaduwgevoelig.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Als je gebruik maakt van Tigo maximizers, kan je volstaan met één (grote) omvormer voor alle panelen.Lardman schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 13:05:
@HansDegit,
http://www.tigoenergy.com/our_products.php
Ligt er enorm aan of je het zelf gaat doen of dat je het laat doen. Als jij zelf de kabel kunt trekken (uiteraard volgens de regeltjes) scheelt dat veel geld. Kun je meer informatie geven waarom het zo lastig zal zijn? een paar meter kabel meer of minder scheelt misschien 5 cent aan opbrengsten per jaar. Heb zelf de boel in de schuur liggen met 3 koppelpunten en flink wat buitenkabel die weer doorgaat naar een binnenkabel 2x. totale afstand is 25 meter inclusief bochten ofzo. dat geeft tot nu toe als mijn niet geijkte meters er iets op te zeggen hebben zo'n maximaal 1% verlies. Dat is in mijn geval dus 13 kwh. Kan ik mee leven, aangezien een groot gedeelte omgezet zal worden in warmte in de schuur en in huis waar het allebei geen kwaad kan. In verhouding tot de voordelen die je er van hebt zou ik me niet druk maken om wat extra kabel.h40d schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 12:29:
In hoeverre is een ongunstige plaats van de meterkast van invloed voor een systeem? Bij mijn huis zal het leggen van een nieuwe kabel/leiding naar de meterkast lastig zijn en esthetisch ook niet zo fijn.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Lijkt me tof, maar ik zou alle panelen onder dezelfde instralingshoek laten vallen. weet niet of je omvormer er zelfs met booster tegenkan dat de dakkapel panelen sochtends al stroom leveren terwijl de rest nog wakker staat te worden op 8% vermogen....hansdegit schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 13:09:
[...]
Als je gebruik maakt van Tigo maximizers, kan je volstaan met één (grote) omvormer voor alle panelen.
als het allemaal kan, tof, zet dan de dakkappellen 2 links, 2 rechts, heb je ook nog avondzon
Ik denk wel dat het dan onnodig duur wordt...hansdegit schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 13:09:
[...]
Als je gebruik maakt van Tigo maximizers, kan je volstaan met één (grote) omvormer voor alle panelen.
Misschien is dit een optie; een omvormer met 2 mppt voor de onderste 6 en bovenste 6 panelen.
6x260=1560Wp per string. Dus bijvoorbeeld een PVI-3.0 met 2mppt lijkt me ideaal daarvoor.
Dan voor de 4 op het dakkabel een aparte omvormer; sunny boy 1200 ofzo?
En, de schaduw ziet er een beetje vreemd uit als ik zo naar de richting van de 4 panelen op het dakkapel kijk. Het lijkt net also het zuiden op rechts staat, maar aan de schaduw te zien (midden op de dag?) is zuid "links-voor".
Verwijderd
Is het niet goed lezen virus toegeslagen. Sanyo HIT-N240SE10 heeft een STC vermogen van 240Wp. Paneel afmetingen zijn 1,580 x 0,798 = 1,26084m². 240/1,26048 = 190,34929W/m². Van de 1000W/m² die ingestraald wordt bij STC wordt dus +19% omgezet in electriciteit. Hoezo is het beste paneel van Sanyo maar17,8%Bartjuh schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 11:34:
[...]
Hmm, dat ziet er wel mooi uit op zich. Maar verwar cell efficiency niet met module efficiency.
Mijn TrinaSolar panelen hebben ook 14,7% (245Wp model heeft 15%) module efficiency en 16,4% cell efficiency.
De beste Sanyo HIT heeft 17,8% module efficiency, en 20,2% cell efficiency. http://us.sanyo.com/HIT-P...s-HIT-Photovoltaic-Module
Ofwel, scheelt 2,8% ongeveer met een goed c-Si poly paneel, dus ongeveer 18,7% meer piekvermogen per m2 dan normaal c-Si.
Ik vind hier helemaal geen 240Wp panelen, hoogste is 225Wp (waar ik vanuit ben gegaan, en daar staat het zelf aangegeven). http://us.sanyo.com/HIT-Power-DoubleVerwijderd schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 13:45:
[...]
Is het niet goed lezen virus toegeslagen. Sanyo HIT-N240SE10 heeft een STC vermogen van 240Wp. Paneel afmetingen zijn 1,580 x 0,798 = 1,26084m². 240/1,26048 = 190,34929W/m². Van de 1000W/m² die ingestraald wordt bij STC wordt dus +19% omgezet in electriciteit. Hoezo is het beste paneel van Sanyo maar17,8%
Ik zie ook hier; http://us.sanyo.com/Consu...ANYO-HIT-Power-Technology
Waarom maken ze geen reclame met 19% module eff. ?HIT = More Power
Ultra High Efficiency - 19.3% cell, 17.1% module (215W) means more power per square foot
225Wp max; http://us.sanyo.com/Consumer-Solar/HIT-Power-N-and-A-Series
Edit: Oh, je bedoelt waarschijnlijk de HIT double met 30% back-side irradiation. Niet echt van toepassing op de meeste NL daken... misschien als je het ergens als een raam ophangt dat je er in de buurt kan komen.
http://us.sanyo.com/Dynam...0Double190%20w_042010.pdf
Edit: http://www.solarshop-euro...info.php?products_id=1494 Daar vind ik wel je paneeltje, nog steeds apart dat ze er zelf geen reclame voor maken op hun site.
[ Voor 40% gewijzigd door Bartjuh op 02-02-2012 13:59 ]
Ja, goedkoop wordt het niet. Maar als die tigo's doen wat het bedrijf belooft moet de meeropbrengst aan het einde van de rit 5000kWh bedragen om uit de kosten te zijn. Probleem is dat die onderste rij van 7 last heeft van de schaduw van de dakkapel. Pas om 12:00 ligt de hele rij in het zonnetje.Bartjuh schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 13:34:
[...]
Ik denk wel dat het dan onnodig duur wordt...
Misschien is dit een optie; een omvormer met 2 mppt voor de onderste 6 en bovenste 6 panelen.
6x260=1560Wp per string. Dus bijvoorbeeld een PVI-3.0 met 2mppt lijkt me ideaal daarvoor.
Dan voor de 4 op het dakkabel een aparte omvormer; sunny boy 1200 ofzo?
En, de schaduw ziet er een beetje vreemd uit als ik zo naar de richting van de 4 panelen op het dakkapel kijk. Het lijkt net also het zuiden op rechts staat, maar aan de schaduw te zien (midden op de dag?) is zuid "links-voor".
Het plaatje laat de situatie tegen de avond zien....Was niet zo slim; ik zal kijken of ik dat straks even kan herstellen.
Meterkast zit redelijk midden in het huis, zie http://dl.dropbox.com/u/46978249/begane%20grond.pdfLardman schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 13:10:
[...]
Ligt er enorm aan of je het zelf gaat doen of dat je het laat doen. Als jij zelf de kabel kunt trekken (uiteraard volgens de regeltjes) scheelt dat veel geld. Kun je meer informatie geven waarom het zo lastig zal zijn? een paar meter kabel meer of minder scheelt misschien 5 cent aan opbrengsten per jaar. Heb zelf de boel in de schuur liggen met 3 koppelpunten en flink wat buitenkabel die weer doorgaat naar een binnenkabel 2x. totale afstand is 25 meter inclusief bochten ofzo. dat geeft tot nu toe als mijn niet geijkte meters er iets op te zeggen hebben zo'n maximaal 1% verlies. Dat is in mijn geval dus 13 kwh. Kan ik mee leven, aangezien een groot gedeelte omgezet zal worden in warmte in de schuur en in huis waar het allebei geen kwaad kan. In verhouding tot de voordelen die je er van hebt zou ik me niet druk maken om wat extra kabel.
Boven de meterkast zit een slaapkamer, waar ik geen kabel doorheen wil laten lopen. Aan de achterzijde van de meterkast bevind zich het toilet. Daar leg je ook niet zomaar een kabel doorheen (evt. verlaagd plafond toepassen en kabel vanuit berging via toilet naar de meterkast).
Buiten, rechts van de meterkast is carport, waar ook niet zomaar een kabel doorheen kan. PV-systeem komt tzt op dak aan voorzijde huis (zzw). Kabel zou dan aan de voorkant om de carport heen moeten en weer terug richting meterkast, daar naar beneden de grond in en door de spouwmuur de meterkast in. Dan zit er wel veel kabel/leiding in het zicht.
Ik zou nog even kunnen bekijken of ik via de berging in de kruipruimte kan komen, maar als ik het goed heb loopt de kruipruimte tot aan de berging en zit er dan een spouwmuur of fundering tussen.
[ Voor 0% gewijzigd door hansvk op 02-02-2012 16:11 . Reden: typo's ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
(1) Sterker nog, die 19% (240 Wp module, met cel eff. van 21,6%; en 18,6% module rendement voor het 235 Wp zusje, met cel eff. van 21,1%) staat gewoon in de folder vermeld die ik al van Intersolar in München mee nam (juni 2011)...Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 13:45:
[...]
Is het niet goed lezen virus toegeslagen. Sanyo HIT-N240SE10 heeft een STC vermogen van 240Wp. Paneel afmetingen zijn 1,580 x 0,798 = 1,26084m². 240/1,26048 = 190,34929W/m². Van de 1000W/m² die ingestraald wordt bij STC wordt dus +19% omgezet in electriciteit. Hoezo is het beste paneel van Sanyo maar17,8%
Ook gewoon in het datasheet van die sjieke modules met 3 busbars en anti-reflectie coating:
https://www.sanyo-solar.eu/en/service/downloads/
Selecteer: Technical Datasheets >>> HIT-Nxxx SE10 EN view >>> download
(2) Overigens gaat Sanyo vanaf 1 april 2012 officieel Panasonic Solar heten (zie pop-ups die verschijnen bij bezoek van een van hun websites, bijv. deze entree pagina, was al wat langer bekend).
Beste klanten,
We willen u graag informeren dat SANYO Solar vanaf 1 april 2012 Panasonic Solar zal heten. Deze strategische beslissing heeft voor u als HIT-klant geen invloed op het vlak van garanties, functionaliteit of verkoopskanalen. SANYO is al sinds 2009 een volwaardige dochter van de Panasonic Groep. De wijziging van de merknaam maakt deel uit van een globale strategie, die gericht is op het uitbreiden van onze business.
(3) Voor hopelijk heldere uitleg over module efficiëntie versus cel efficiëntie, zie deze pagina.
(4) Beste SolaNier, ik vermoed dat je een aanbieder van PV hardware bent? Zo ja, wil je dan s.v.p. een bedrijfsaccount aanvragen bij GoT, net zoals de andere aanbieders hier hebben gedaan/moeten doen?
Zo neen, dan heb ik niks gezegd, en mag ik gestraft worden voor die geheel onterechte suggestie...
(5) Tot slot
... voor echte PV freaks met (wegens overmatig gesubsidieerd salderen van xxxx kWh/jaar zonnestroom) overvolle beurs, kunnen inmiddels gaan shoppen en bieden op de Helianthos boedel...
http://www.polderpv.nl/ni...aakt_voor_ieder_zichtbaar
http://www.troostwijkauct...elianthos-day-1/01-16294/
http://www.360panotravel.com/vt/troostwijk/helianthos2/ (virtuele toer, niet van echt te onderscheiden...)
Iemand nog een roll-to-roll productie machine van een paar miljoen voor in de achtertuin nodig?
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Gents, Ladies,
Zijn er anderen die panelen hebben met 15gr hellingshoek, ongeveer op zuid en realtime monitoring zichtbaar op internet? Ik zou graag mijn grafiekjes vergelijken specifiek opbrengst curve en kWhp. Ik ben me natuurlijk bewust van allerlei andere factoren die een vergelijk in de weg staan.
Ik heb nu bijvoorbeeld de volgende plaatjes op deze mooie dagen (2310Wp):

Ik ben benieuwd of de overgang van langzame curve naar snelle cure normaal is voor 15gr of dat dit komt door schaduwvorming door, en op mijn eigen panelen.
Zijn er anderen die panelen hebben met 15gr hellingshoek, ongeveer op zuid en realtime monitoring zichtbaar op internet? Ik zou graag mijn grafiekjes vergelijken specifiek opbrengst curve en kWhp. Ik ben me natuurlijk bewust van allerlei andere factoren die een vergelijk in de weg staan.

Ik ben benieuwd of de overgang van langzame curve naar snelle cure normaal is voor 15gr of dat dit komt door schaduwvorming door, en op mijn eigen panelen.
Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets
Verwijderd
Ik heb ook panelen op 15 graden hh liggen.michels911 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 14:18:
Gents, Ladies,
[afbeelding]
[afbeelding]
Het verloop is te verklaren uit schaduw eigen panelen. Op een gegeven moment wordt de schaduw recht achteruit gemeten weer korter door de hoek die de zon maakt.
De zon schijnt dan schuin over de panelen heen en de staart van de schaduw gaat tussen de rijen door.
Terwijl een moment ervoor die nog schaduw werpt op de achterliggende rij.
Het hangt ook samen met de afstand tussen de rijen natuurlijk.
Yilar heeft ook 15 graden. Ik dacht dat hij geen real time logging heeft. Ik in ieder geval niet.
De website van Sanyo is niet echt optimaal te noemen als je wat zoekt.zonnigtype schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 14:13:
[...]
(1) Sterker nog, die 19% (240 Wp module, met cel eff. van 21,6%; en 18,6% module rendement voor het 235 Wp zusje, met cel eff. van 21,1%) staat gewoon in de folder vermeld die ik al van Intersolar in München mee nam (juni 2011)...
Ook gewoon in het datasheet van die sjieke modules met 3 busbars en anti-reflectie coating:
https://www.sanyo-solar.eu/en/service/downloads/
Selecteer: Technical Datasheets >>> HIT-Nxxx SE10 EN view >>> download
(2) Overigens gaat Sanyo vanaf 1 april 2012 officieel Panasonic Solar heten (zie pop-ups die verschijnen bij bezoek van een van hun websites, bijv. deze entree pagina, was al wat langer bekend).
Die HIT N235 SE10 panelen heb ik dus op mijn dak liggen.
Hoe was de prijsopslag tov normale panelen? Met deze Sanyo panelen zou ik er 3 extra kwijt kunnen, dus dat zou eventueel interessant kunnen zijn. Behalve als ze 2x zo duur zijn, dan is het een beetje zonde.c70070540 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 14:57:
[...]
De website van Sanyo is niet echt optimaal te noemen als je wat zoekt.
Die HIT N235 SE10 panelen heb ik dus op mijn dak liggen.
Look behind you! A three headed monkey!
Triest, heel triest. Ik ben betrokken geweest bij een LCA van deze zonnecellen, en om te zien hoe Vattenfall zomaar de stekker eruit trekt, terwijl het in mijn ogen enorm veel potentie heeft. Het doet pijn aan mijn hart om de boedel van de proeffabriek (ben er nog geweest) zo te koop te zien staan.zonnigtype schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 14:13:
(5) Tot slot
... voor echte PV freaks met (wegens overmatig gesubsidieerd salderen van xxxx kWh/jaar zonnestroom) overvolle beurs, kunnen inmiddels gaan shoppen en bieden op de Helianthos boedel...
http://www.polderpv.nl/ni...aakt_voor_ieder_zichtbaar
http://www.troostwijkauct...elianthos-day-1/01-16294/
http://www.360panotravel.com/vt/troostwijk/helianthos2/ (virtuele toer, niet van echt te onderscheiden...)
Iemand nog een roll-to-roll productie machine van een paar miljoen voor in de achtertuin nodig?
Ik zie dat ze de fabriek als geheel in één kavel aanbieden. Hopelijk heeft iemand hier nog belangstelling voor.
[ Voor 5% gewijzigd door Coffeemonster op 02-02-2012 17:11 ]
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange
Ze zijn niet 2x zo duur, zo erg is het niet, en voor mij was het belangrijkste dat ik op dezelfde oppervlak meer energie zou kunnen opwekken. Uiteindelijk is de TVT niet 12-13 jaar maar 15-17 jaar. Dus dat is prima te overzien. Ik heb er nu 8 liggen, en er zouden er nog 4 bij kunnen, maar dat komt volgend jaar of zo. Anders had ik misschien maar 200Wp meer op mijn dak en dan lag het vol.MrScratch schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 16:06:
[...]
Hoe was de prijsopslag tov normale panelen? Met deze Sanyo panelen zou ik er 3 extra kwijt kunnen, dus dat zou eventueel interessant kunnen zijn. Behalve als ze 2x zo duur zijn, dan is het een beetje zonde.
Verwijderd
Je moet denken aan 2,2 euro per wp alleen voor het paneel, ongeveer.MrScratch schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 16:06:
[...]
Hoe was de prijsopslag tov normale panelen? Met deze Sanyo panelen zou ik er 3 extra kwijt kunnen, dus dat zou eventueel interessant kunnen zijn. Behalve als ze 2x zo duur zijn, dan is het een beetje zonde.
Ze zijn wel verschrikkelijk BEGEERLIJK
Heb hier aanbieding (mail) voor Sanyo HIT N240 SE10 voor 1,65 Euro/Wp excl. BTW "ex works", per pallet, prepaid bank transfer. Aanbieding staat tot begin februari...Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 16:34:
[...]
Je moet denken aan 2,2 euro per wp alleen voor het paneel, ongeveer.
Ze zijn wel verschrikkelijk BEGEERLIJK.
... het zijn de duurste die er bij staan, je wil niet weten wat de prijzen voor de andere modules zijn.
(wel allemaal own risk, natuurlijk, ik kan niet in de mooie blauwe ogen van de aanbieder kijken...)
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
1,65 x 1,19 BTW = 1,9635 en ik had het over een normale verkoopzonnigtype schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 16:54:
[...]
Heb hier aanbieding (mail) voor Sanyo HIT N240 SE10 voor 1,65 Euro/Wp excl. BTW "ex works", per pallet, prepaid bank transfer. Aanbieding staat tot begin februari...
... het zijn de duurste die er bij staan, je wil niet weten wat de prijzen voor de andere modules zijn.
(wel allemaal own risk, natuurlijk, ik kan niet in de mooie blauwe ogen van de aanbieder kijken...)
Het is niet altijd wat het lijkt
Het was weer een lekker dagje 

Nog enkele maandjes wachten totdat de zon weer op een mooi hoogte staat, de 20 graden hoek van het dak nekt de maximale opbrengst (rond de 3300 Wh op zijn piekmoment).

Nog enkele maandjes wachten totdat de zon weer op een mooi hoogte staat, de 20 graden hoek van het dak nekt de maximale opbrengst (rond de 3300 Wh op zijn piekmoment).
Waarom denk je dat die toevoegingen er bij werden gezet?Verwijderd schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 17:18:
[...]
1,65 x 1,19 BTW = 1,9635 en ik had het over een normale verkoop
Het is niet altijd wat het lijkt

Verwijderd
Denk jij dat ik als ik reageer op jou ... dat het om jou gaat?zonnigtype schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 19:14:
[...]
Waarom denk je dat die toevoegingen er bij werden gezet?
Hehehe.... de relatie tussen de toevoeging en de prijs is niet voor iedereen even duidelijk.
Conclusie: 2 euro ben je als consument heel snel kwijt.
Het zijn wel erg mooie panelen met hele bijzondere specs (w/o unieke temp. coeff.!)
Helaas onbereikbaar voor een normale ''sterveling'' als ik
Helaas wel ja.
Als ik een pallet af kon halen ergens voor een heel mooi prijsje (en dan hoef ik echt niet top of the top te hebben, maar gewoon goed spul), dan wist ik het wel.
Kan er 12-14 kwijt op eigen dak, de rest verpats ik wel weer.
Misschien een idee om zoiets met meerdere personen te doen?!
Of is het dan nog "not done"?
Als ik een pallet af kon halen ergens voor een heel mooi prijsje (en dan hoef ik echt niet top of the top te hebben, maar gewoon goed spul), dan wist ik het wel.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Verwijderd
Kijk eens op marktplaats zou ik zeggen, zag er laatst 1 die samen iets wilde doen voor 78 cent per Wp.MieJuul schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 22:06:
Helaas wel ja.
Wij hebben 3 SB2500's met verschillende panelen en hellingshoeken allemaal perfect op het zuiden gericht:michels911 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 14:18:
Gents, Ladies,
Zijn er anderen die panelen hebben met 15gr hellingshoek, ongeveer op zuid en realtime monitoring zichtbaar op internet? Ik zou graag mijn grafiekjes vergelijken specifiek opbrengst curve en kWhp.
Op Sunnyboy1 zit 3056Wp (diverse Shell panelen, 10 jaar oud!) onder een hoek van 30gr
Op Sunnyboy2 zit 2400Wp (8xASE300) onder een hoek van ongeveer 15gr
Op Sunnyboy3 zit 2400Wp (8xSPR300) onder een hoek van bijna 20gr
Voor grafieken zie de website, met name bij de genormaliseerde opbrengstgrafieken is goed te zien dat een grotere hellingshoek in het voorjaar interessant is en dat de SPR300's een hoger rendement hebben.
Toch wel leuk om te zien dat de dik 10jaar oude Shell panelen met geringe delaminatie nog goed mee doen.
Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net
Verwijderd
Nog een tipjemichels911 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 14:18:
Gents, Ladies,
Zijn er anderen die panelen hebben met 15gr hellingshoek, ongeveer op zuid en realtime monitoring zichtbaar op internet?
http://home.solarlog-web.nl/plants.html
Je kunt zelf aangeven bij systemen welke hellingshoeken en orientaties je wilt zien.
Het verbazen waard (en eigenlijk om te huilen):
http://www.energieenwater...aatsing-zonnepanelen.html
PS dit is een website met veel goede achtergrondinfo, ik zou zeggen: wordt gratis abonnee!
2 februari 2012 - Dat iemand weinig voordeel heeft van een dubbele meter was al bekend. Maar nu blijkt dat die ook vervangen moet worden als deze persoon zonnepanelen op het dak schroeft. In ieder geval Stedin eist dit, zo blijkt bij navraag, waarbij overigens een duur 0900-nummer gebeld moet worden met een eindeloos en super-ingewikkeld keuze-menu dat er, ook gezien alle overbodige teksten die er worden uitgesproken (Stedin is de organisatie die...), alleen maar op gericht lijkt te zijn het telefoongesprek zo lang mogelijk te laten duren. (abonnees)
Moeilijk, moeilijk, moeilijk
Iemand die zonnepanelen aanschaft kan het beste maar voorbereid zijn op alles. We hebben een poging gedaan om te onderzoeken wat er allemaal bij komt kijken. Vraag is wanneer nu precies de meter vervangen moet worden. Een enkele meter met draaischijf kan blijven zitten, zo zegt de medewerkster van Stedin. Maar een dubbele meter moet vervangen worden zelfs al is dat ook gewoon een meter met twee draaischijven die terug lopen als er stroom op het net wordt gezet. Het telwerk van de meter zou soms blijven hangen bij teruglevering aan het net en ook wordt de administratie te ingewikkeld bij twee telwerken, zo zegt een medewerkster van de organisatie.
Geen business
Een medewerker van Eneco (de leverancierstak, dus) zegt dat ook een enkele meter vervangen moet worden als verwacht wordt dat de opwek groter is dan het verbruik, zodat de stand op een bepaald moment dus lager is dan een jaar daarvoor. Ook dan wordt de administratie weer te ingewikkeld, zo zegt deze medewerker van het Eneco Groenadvies team (ook weer een 0900-nummer met eindeloze keuze-mogelijkheden). Waarom zou dit laatste ingewikkeld zijn? Gewoon geld teruggeven aan de klant lijkt me, maar dat past waarschijnlijk niet in het verdienmodel van het bedrijf. Het lijkt er derhalve eerder op dat Eneco (waar Stedin onderdeel van uitmaakt) elk lullig probleempje aangrijpt om een nieuwe slimme meter te kunnen plaatsen.
Draadje
Overigens kan bij zo'n vervanging niet enkel de elektriciteitsmeter vervangen worden, zo blijkt uit het dure gesprekje met Stedin. Als de elektriciteitsmeter vervangen wordt dan móet tegelijkertijd ook de gasmeter vervangen worden. Er moet blijkbaar veel van Stedin. Het is niet mogelijk om alleen de elektriciteitsmeter te vervangen, zo zegt de dame. Waarom niet? De nieuwe digitale gasmeter en elektriciteitsmeter zijn met elkaar verbonden met een draadje. De nieuwe gasmeter werkt op elektriciteit, zo leek de dame te zeggen. Wat het overigens nog steeds mogelijk maakt om alleen de elektriciteitsmeter te vervangen, lijkt me. Maar Eneco wil natuurlijk zo veel mogelijk meters in één keer vervangen. De kosten zouden 71,40 inclusief BTW voor beide meters zijn.
Grote mond
Vraag is wel of Stedin kan eisen dat die meters vervangen worden. U kunt gewoon zonnepanelen op het dak leggen en stroom invoeden op het net zonder Stedin op de hoogte te stellen. Die heeft daar niets mee te maken. Stedin moet aan het einde van het jaar maar gewoon stand te accepteren zoals die op de meter staat, ook al is die lager geworden door de eigen productie van stroom. En de kans dat er met zonnepanelen meer opgewekt wordt dan verbruikt (zodat een negatief verbruik resulteert) is klein. Maar zelfs dan kan Stedin moeilijk eisen dat er een andere meter wordt geplaatst. Weinig mensen zullen iets getekend hebben in de trant van: 'gij zult geen zonnepanelen op het dak leggen als gij een dubbele meter heeft' of 'gij zult geen negatief verbruik hebben zonder een nieuwe meter aan te schaffen'. De klant hoeft er in het laatste geval natuurlijk niet op rekenen dat hij geld terugkrijgt, maar vraag is dan weer wel wat daarover in de wet is geregeld.
http://www.energieenwater...aatsing-zonnepanelen.html
PS dit is een website met veel goede achtergrondinfo, ik zou zeggen: wordt gratis abonnee!
2 februari 2012 - Dat iemand weinig voordeel heeft van een dubbele meter was al bekend. Maar nu blijkt dat die ook vervangen moet worden als deze persoon zonnepanelen op het dak schroeft. In ieder geval Stedin eist dit, zo blijkt bij navraag, waarbij overigens een duur 0900-nummer gebeld moet worden met een eindeloos en super-ingewikkeld keuze-menu dat er, ook gezien alle overbodige teksten die er worden uitgesproken (Stedin is de organisatie die...), alleen maar op gericht lijkt te zijn het telefoongesprek zo lang mogelijk te laten duren. (abonnees)
Moeilijk, moeilijk, moeilijk
Iemand die zonnepanelen aanschaft kan het beste maar voorbereid zijn op alles. We hebben een poging gedaan om te onderzoeken wat er allemaal bij komt kijken. Vraag is wanneer nu precies de meter vervangen moet worden. Een enkele meter met draaischijf kan blijven zitten, zo zegt de medewerkster van Stedin. Maar een dubbele meter moet vervangen worden zelfs al is dat ook gewoon een meter met twee draaischijven die terug lopen als er stroom op het net wordt gezet. Het telwerk van de meter zou soms blijven hangen bij teruglevering aan het net en ook wordt de administratie te ingewikkeld bij twee telwerken, zo zegt een medewerkster van de organisatie.
Geen business
Een medewerker van Eneco (de leverancierstak, dus) zegt dat ook een enkele meter vervangen moet worden als verwacht wordt dat de opwek groter is dan het verbruik, zodat de stand op een bepaald moment dus lager is dan een jaar daarvoor. Ook dan wordt de administratie weer te ingewikkeld, zo zegt deze medewerker van het Eneco Groenadvies team (ook weer een 0900-nummer met eindeloze keuze-mogelijkheden). Waarom zou dit laatste ingewikkeld zijn? Gewoon geld teruggeven aan de klant lijkt me, maar dat past waarschijnlijk niet in het verdienmodel van het bedrijf. Het lijkt er derhalve eerder op dat Eneco (waar Stedin onderdeel van uitmaakt) elk lullig probleempje aangrijpt om een nieuwe slimme meter te kunnen plaatsen.
Draadje
Overigens kan bij zo'n vervanging niet enkel de elektriciteitsmeter vervangen worden, zo blijkt uit het dure gesprekje met Stedin. Als de elektriciteitsmeter vervangen wordt dan móet tegelijkertijd ook de gasmeter vervangen worden. Er moet blijkbaar veel van Stedin. Het is niet mogelijk om alleen de elektriciteitsmeter te vervangen, zo zegt de dame. Waarom niet? De nieuwe digitale gasmeter en elektriciteitsmeter zijn met elkaar verbonden met een draadje. De nieuwe gasmeter werkt op elektriciteit, zo leek de dame te zeggen. Wat het overigens nog steeds mogelijk maakt om alleen de elektriciteitsmeter te vervangen, lijkt me. Maar Eneco wil natuurlijk zo veel mogelijk meters in één keer vervangen. De kosten zouden 71,40 inclusief BTW voor beide meters zijn.
Grote mond
Vraag is wel of Stedin kan eisen dat die meters vervangen worden. U kunt gewoon zonnepanelen op het dak leggen en stroom invoeden op het net zonder Stedin op de hoogte te stellen. Die heeft daar niets mee te maken. Stedin moet aan het einde van het jaar maar gewoon stand te accepteren zoals die op de meter staat, ook al is die lager geworden door de eigen productie van stroom. En de kans dat er met zonnepanelen meer opgewekt wordt dan verbruikt (zodat een negatief verbruik resulteert) is klein. Maar zelfs dan kan Stedin moeilijk eisen dat er een andere meter wordt geplaatst. Weinig mensen zullen iets getekend hebben in de trant van: 'gij zult geen zonnepanelen op het dak leggen als gij een dubbele meter heeft' of 'gij zult geen negatief verbruik hebben zonder een nieuwe meter aan te schaffen'. De klant hoeft er in het laatste geval natuurlijk niet op rekenen dat hij geld terugkrijgt, maar vraag is dan weer wel wat daarover in de wet is geregeld.
[ Voor 172% gewijzigd door sbrzon op 02-02-2012 23:06 ]
5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB
Hier was ik al bang voor, maar er is weinig informatie over te vinden. Ik wil een 1-fase meter laten vervangen door een 3-fase meter. i.v.m. een 3-fase PV omvrmer en (eventueel) 3-fase warmtepomp. Het zou jammer zijn als je door het kiezen van een 3-fase meter veel meer aan het salderen bent dan nodig is.Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 21:53:
[...]
Het hangt overigens wel af welke meter de netbeheerder installeert, sommigen kunnen gelijktijdig terugleveren als leveren (op de verschillende fases dus) andere meters tellen alleen het totaal en ben je op elk moment óf gebruiker, óf leverancier.
Een tap-water boiler met 3 verwarmingselementen kan ik nog wel per fase regelen, maar als ik de vriezer automatisch op de minst belaste fase wil laten draaien dan moet ik wel veel extra draad door het huis gaan trekken
Ik ben geen energietechniekexpert, maar met een 1 fase kan je een kook / fornuisgroep laten draaien > 3680 W (>16A). Zou je ook een omgekeerde constructie kunnen doen? Dus PV van zeg 5 kwp via een kook/fornuisgroepaansluiting weer op 1 fase laten terugleveren?jwstolk schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 23:33:
[...]
Hier was ik al bang voor, maar er is weinig informatie over te vinden. Ik wil een 1-fase meter laten vervangen door een 3-fase meter. i.v.m. een 3-fase PV omvrmer en (eventueel) 3-fase warmtepomp.
5180 WP + Conergy (nu Voltwerk) IPG 5 PVoutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22588&sid=20481 en http://www.polderpv.nl/PV-newbees5.htm#26jan2012_SiemonB
Lijkt me niet, immers leverd pv van 5kwp je een maximale stroom van 21,7 A.sbrzon schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 23:43:
[...]
Ik ben geen energietechniekexpert, maar met een 1 fase kan je een kook / fornuisgroep laten draaien > 3680 W (>16A). Zou je ook een omgekeerde constructie kunnen doen? Dus PV van zeg 5 kwp via een kook/fornuisgroepaansluiting weer op 1 fase laten terugleveren?
Dat gaat je automaat van 16 A niet leuk vinden denk ik.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Ik denk dat het net kan op 1-fase (oost-west dak, dus laag piek vermogen), maar ik heb liever alles op 3-fase, maar een teruglever teller die tegelijk loopt met een verbruik teller zit ik niet op te wachten.sbrzon schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 23:43:
[...]
Ik ben geen energietechniekexpert, maar met een 1 fase kan je een kook / fornuisgroep laten draaien > 3680 W (>16A). Zou je ook een omgekeerde constructie kunnen doen? Dus PV van zeg 5 kwp via een kook/fornuisgroepaansluiting weer op 1 fase laten terugleveren?
edit:
op 1-fase moet de omvormer < 16A blijven of er moet een zware hoofdzekering in zodat er een 20A groep op kan of twee omvormers van elk < 16A.
/jwstolk vraagt zich af waarom een 3-fase meter per fase zou gaan meten, er zit toch ook geen teller voor elke fase in?
[ Voor 18% gewijzigd door jwstolk op 03-02-2012 00:05 ]
Als je 1-fase hebt en een elektrisch fornuis (i.h.a. 7kW) wordt dat op twee gekoppelde 16A zekeringen gemonteerd. De bekabeling van de zekering naar het fornuis er er dan ook naar (2 fase- en nuldraden op een perilexstekker). Het fornuis werkt dan dus gewoon op 1 fase.sbrzon schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 23:43:
[...]
Je kunt niet zomaar een 3-fase PV omvormer op 1 fase aansluiten. Als je dat zou willen dan moet je een 3-fase naar 1-fase omvormer gaan gebruiken, en dat zijn eigenlijk geen dingen die je als consument wil.
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Op woensdag 01 februari 2012 @ 06:15 had ik een radio interview op Omroep Zeeland.
Daar ben ik best trots op :
- Telefonisch interview met Omroep Zeeland
Ondertussen is de presentator via twitter meer vragen aan het stellen over zonne-energie. Hij was net als mij een tijd al over aan het nadenken en door het interview helemaal enthousiast weer over geworden. Geld is/was zijn eerste probleem. Aangegeven dat de prijzen goed aan het zakken zijn. Plaatsing van de panelen zal dan waarschijnlijk op een half plat dak komen op het Zuid-Westen.
Wordt vervolgd
Daar ben ik best trots op :
- Telefonisch interview met Omroep Zeeland
Ondertussen is de presentator via twitter meer vragen aan het stellen over zonne-energie. Hij was net als mij een tijd al over aan het nadenken en door het interview helemaal enthousiast weer over geworden. Geld is/was zijn eerste probleem. Aangegeven dat de prijzen goed aan het zakken zijn. Plaatsing van de panelen zal dan waarschijnlijk op een half plat dak komen op het Zuid-Westen.
Wordt vervolgd
http://dewiki.nl/index.ph..._met_teruglever_telwerkenjwstolk schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 23:33:
[...]
Hier was ik al bang voor, maar er is weinig informatie over te vinden. Ik wil een 1-fase meter laten vervangen door een 3-fase meter. i.v.m. een 3-fase PV omvrmer en (eventueel) 3-fase warmtepomp. Het zou jammer zijn als je door het kiezen van een 3-fase meter veel meer aan het salderen bent dan nodig is.
Een tap-water boiler met 3 verwarmingselementen kan ik nog wel per fase regelen, maar als ik de vriezer automatisch op de minst belaste fase wil laten draaien dan moet ik wel veel extra draad door het huis gaan trekken
Is het verplicht in een of andere wet om je meter te vervangen? Denk het niet..ben ook zeker niet van plan om zomaar mijn meter te laten vervangen, gedoe..sbrzon schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 22:55:
Grote mond
Nu heb ik het geluk een mooie enkele draaischijfmeter te hebben hangen: die blijft zo lang mogelijk hangen imho. Echter worden ze na ongeveer 30 jaar meestal vervangen en dat betekent dus dat er wel een kans bestaat dat er een briefje in de bus gaat vallen tegen die tijd...maar dat zie ik dan wel weer. Was toch al van plan naar Greenchoice over te stappen, die zijn wat zonnepanelen-bezitter-vriendelijker
[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 03-02-2012 10:03 ]
voor het vervangen van de meter heeft overstappen naar greenchoice geen zin.2Dutch schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 10:02:
[...]
Is het verplicht in een of andere wet om je meter te vervangen? Denk het niet..ben ook zeker niet van plan om zomaar mijn meter te laten vervangen, gedoe..
Nu heb ik het geluk een mooie enkele draaischijfmeter te hebben hangen: die blijft zo lang mogelijk hangen imho. Echter worden ze na ongeveer 30 jaar meestal vervangen en dat betekent dus dat er wel een kans bestaat dat er een briefje in de bus gaat vallen tegen die tijd...maar dat zie ik dan wel weer. Was toch al van plan naar Greenchoice over te stappen, die zijn wat zonnepanelen-bezitter-vriendelijkerTeveel geneuzel met lager verbruik/terugleveren gehoord bij de grote energieboeren.
je blijft altijd bij de zelfde netbeheerder.
teveel geneuzel heb je eigenlijk bij iedere energieboer.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Jawel, zoiets staat in de metrologiewet. Op een gegeven moment is je meter niet meer geldig en gaat hij hoe dan ook vervangen worden. Doe je niets aan.2Dutch schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 10:02:
[...]
Is het verplicht in een of andere wet om je meter te vervangen? Denk het niet..ben ook zeker niet van plan om zomaar mijn meter te laten vervangen, gedoe..
Gevonden via Google maar zoiets verwachtte ik al.
Ja ok ik werk voor een netwerkbeheerder dus ik wist het ook
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Dit topic is gesloten.