Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.552 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 23:45
Nog even een vraag tussendoor voor de experts: ik lees hier vaak over kabels die naar de meterkast zouden moeten lopen, terwijl ik elders ook lees dat de stekker van de omvormer in het stopcontact moet en daarmee is het klaar.

De stekker van de omvormer in het stopcontact steken lijkt mij een stuk eenvoudiger dan een aparte kabel naar de meterkast trekken. Wanneer / waarom is die aparte kabel nodig? Is dat alleen nodig bij grote installaties bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
psy schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 10:30:
[...]

Jawel, zoiets staat in de metrologiewet. Op een gegeven moment is je meter niet meer geldig en gaat hij hoe dan ook vervangen worden. Doe je niets aan.
Gevonden via Google maar zoiets verwachtte ik al.
Ja ok ik werk voor een netwerkbeheerder dus ik wist het ook :)
klopt op een gegeven moment is die meter versleten en zal vervangen moeten worden.
de vraag die dan overblijft.
moet het perse een "slime" meter worden of kan het gewoon weer een ouder wetse meter zijn.

bij mij gaan mijn haren op mijn rug over eind staan als dat een slime meter moet zijn.
ik vind er niks slims aan voor mij, misschien wel voor het energie bedrijf maar die hoef ik niet te sponsoren.
zelfs de administratieve opt out vind ik te eng.

@upje
een soladin 600 of steca 500 kan nog net op een groep die je gebruikt.
alles wat zwaarder is heeft eigen kabels en groep nodig.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

upje schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 10:58:
Nog even een vraag tussendoor voor de experts: ik lees hier vaak over kabels die naar de meterkast zouden moeten lopen, terwijl ik elders ook lees dat de stekker van de omvormer in het stopcontact moet en daarmee is het klaar.

De stekker van de omvormer in het stopcontact steken lijkt mij een stuk eenvoudiger dan een aparte kabel naar de meterkast trekken. Wanneer / waarom is die aparte kabel nodig? Is dat alleen nodig bij grote installaties bijvoorbeeld?
Je mag maximaal 600Wp aansluiten op een groep waar ook andere verbruikers op zitten. Als je meer wil terugleveren moet je een aparte groep voor alleen terugleveren hebben.

Reden: Alles wat je teruglevert kan direkt (niet via de zekering) weer verbruikt worden. De verbruikers op die groep kunnen dus de maximale stroom via de zekering + de stroom uit je terugleveren verbruiken, wat meer dan 16A is en meer dan waar de bekabeling voor is aangelegd. 600W is blijkbaar wat men nog veilig / praktisch acht.

[ Voor 39% gewijzigd door Maasluip op 03-02-2012 11:13 . Reden: W -> Wp ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
[dommevraag-alert]
En die 600W is dan een installatie van hoeveel Wattpiek?
[/dommevraag-alert]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
upje schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 11:02:
[dommevraag-alert]
En die 600W is dan een installatie van hoeveel Wattpiek?
[/dommevraag-alert]
sorrie maassluip maakt een foutje.
het is geen 600W maar 500W.
het is ook lastig met de benaming van de soladin 600. die is gewoon 500W

het is een niet al te domme vraag allen verkeert gesteld.
http://www.solarwebsite.nl/2012/01/lezersvraag-waarom-maar-600wp-op-een-elektrische-groep/

[ Voor 27% gewijzigd door migjes op 03-02-2012 11:09 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is dan ook 600Wp. Een Soladin 600 doet 2,25A wat ook al iets meer dan 500W is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Maasluip schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 11:10:
Het is dan ook 600Wp. Een Soladin 600 doet 2,25A wat ook al iets meer dan 500W is.
klopt.
de nem norm heeft het over 500W.
(de praktijk zal waarschijnlijk nog iets afwijkender zijn niet iedereen krijgt precies het zelfde voltage binnen.
mensen die dichter bij de wijkkast zitten hebben vaak een iets hoger voltage als het huis wat als laatste in de string zit. per wijk en stad is het net iets anders.)

maar laten we tegen iedereen gewoon 500W zeggen.
dat is de norm.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 03-02-2012 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
Maximaal 600 Wp dus van omvormer naar contactdoos.

Dan begrijp ik de specificaties van http://www.zonzoektdak.nl/ niet. Zij bieden twee verschillende installaties aan, van respektievelijk 6 x 240 Wp en 8 x 240 Wp. Dat is dus ruim boven de 600Wp.

In de documentatie en de FAQ wordt niet gesproken over extra groepen, wel over "aanpassingen in de meterkast". Elders in de FAQ: "de installateur werkt vooral buiten op uw dak". Lekker vaag allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Maasluip schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 11:10:
Ook dat is niet waar. Je mag gerust meer dan 600Wp aansluiten zolang de omvormer begrenst is op 2,25A (~500W)
Een Soladin 600 is zo goed begrenst dat hij meestal al stopt bij 498W. De Stecagrid 500 kan welleens een beetje over de 500W gaan.
Ik heb vele sets verkocht van zelfs 760Wp op een Stecagrid 500 en mag zo op het stopkontakt. (wel piekverliezen op zonnige dagen)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
upje schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 11:18:

Dan begrijp ik de specificaties van http://www.zonzoektdak.nl/ niet. Zij bieden twee verschillende installaties aan, van respektievelijk 6 x 240 Wp en 8 x 240 Wp. Dat is dus ruim boven de 600Wp.

In de documentatie en de FAQ wordt niet gesproken over extra groepen, wel over "aanpassingen in de meterkast". Elders in de FAQ: "de installateur werkt vooral buiten op uw dak". Lekker vaag allemaal.
ja ik vind zonzoektdak ook een beetje vaag.
maar voor beide sets is er een lege groep + leiding nodig.

@SolarKing
thanks, die gegevens was ik net aan het zoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 03-02-2012 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo te lezen zit hier een heel stelletje professionals en amateurs dat flink wat van PV-installaties weet. Ik ben een groentje en ondanks mijn basale begrip van de werking van cellen, de noodzaak van omvormers e.d. heb ik geen enkele kennis van producten en het daadwerkelijk installeren. Wat niet is, kan nog komen natuurlijk. :)

Goed, mijn vraag. Mijn ouders wonen in de tropen, op pakweg 12 graden noorderbreedte, en hebben interesse getoond in zonnepanelen. Nu is het probleem wel dat op hun lokatie weinig betrouwbare informatie en deskundigen zijn waar de panelen besteld kunnen worden. Installatie kan eventueel zelf na de nodige studie. De grote vraag die zich aandient, is in hoeverre de productie op deze lokatie hoger is door betere zon-instraling dan in Nederland. Netstroom kost per kWh in totaal minder dan de helft van de Nederlandse prijs en komt neer op ongeveer 12,2 cent omgerekend. Als dat betekent dat de terugverdientijd stijgt naar zeg 20 jaar dan heeft het voor mijn ouders weinig zin gezien hun leeftijd. Mocht de opbrengst flink hoger liggen dan in Nederland waardoor de investering veel lager uitkomt dan kan het wel eens interessant blijken.

Er is een vrij flauw aflopend dak op het zuiden wat ideaal lijkt. Het verbruik ligt rond de 420 kWh per maand. De meeste stroom wordt 's nachts opgenomen (met name door aircon in de slaapkamer). De meter is echter een ouderwetse analoge draaimeter dus terugleveren is geen probleem. Andere meters kennen ze er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De opbrengst in de tropen is natuurlijk een stuk hoger dan in Nederland. Waar in Nederland gerekend wordt met een opbrengstfactor van 0,85 (1000Wp levert 850kWh/jaar) kun je in Afrika rekenen met 1,5 tot 1,8 (dus 1500 tot 1800 kWh). Hangt af van waar ze precies wonen. Ik denk dat het klimaat een grote rol speelt. Daardoor daalt de teruverdientijd natuurlijk ook.
Zie hier voor een rekensite, waarbij aangetekend dat die 0,85 voor Nederland geeft, waar er ook mensen zijn die 0,95 of zelfs 1 halen.

De derde variabele is de prijs van de zonnepanelen.
Als je dat hebt dan is de (versimpelde, geen renteverliezen e.d.) terugverdientijd: [Prijs/Wp] / [Opbrengstfactor] / [stroomprijs]
Stel, prijs/Wp is 2 euro, dan kom je op een terugverdientijd van 2 / 1,8 / 0,122 = 9 tot 2 / 1,8 / 0,122 = 11 jaar.

Hoeveel zonnepanelen je nodig hebt volgt ook uit die opbrengstfactor. Met 1,5 is het 5040 / 1,5 = 3360 Wp.

[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 03-02-2012 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@AgentSmith
check ook effe de locale wetgeving.
of de regels van het energie bedrijf.

dat dit in Nederland mag zegt niks over de regels daar.

ook opletten of de gebruikte kWh meters daar wel terug kunnen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens die rekensite zouden ze een installatie nodig hebben van 3,5 kWp om het verbruik volledig te dekken. Dat lijkt mij wat veel. Of is 440 kWh verbruik per maand gewoon aan de hoge kant? Er kan weinig bespaard worden. Er hangen overal spaarlampen. Ja de aircon kan uit maar dat gaat niet gebeuren. ;)

Helaas geeft de site geen data voor Azië maar uitgaande van ca 5 kWh/m2/dag instraling heb ik de cursor daar gezet waar noorderbreedte en hoeveelheid straling overeenkomen.

Lokale wetgeving voor zonnepanelen bestaat er bij mijn weten niet maar dat moet wel nog uitgezocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Airco's zijn notiore stroomvreters ja. Wat dat betreft vind ik 5000kWh helemaal niet vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jwstolk schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 23:33:
[...]
Hier was ik al bang voor, maar er is weinig informatie over te vinden. Ik wil een 1-fase meter laten vervangen door een 3-fase meter. i.v.m. een 3-fase PV omvrmer en (eventueel) 3-fase warmtepomp.
Oeps, als je een 1-fase aansluiting hebt, (en dat heb je kennelijk met een 1-fase meter) dan kun je geen 3-fase meter, en verder niets met 3-fase apparatuur in je huis. Dan moet je eerst bijvoorbeeld een 3x25A aansluiting aanvragen en dat gaat (eenmalig) geld kosten. Op dit moment zijn de maandelijkse lasten (dacht ik) gelijk aan wat je nu hebt.
Als je over een (niet allerkleinste) warmtepomp of over een iets serieuzere kookgroep gaat nadenken, dan ontkom je zowiezo niet aan een zwaardere aansluiting lijkt me. Wat heb je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 12:44:
[...]

Oeps, als je een 1-fase aansluiting hebt, (en dat heb je kennelijk met een 1-fase meter) dan kun je geen 3-fase meter, en verder niets met 3-fase apparatuur in je huis. Dan moet je eerst bijvoorbeeld een 3x25A aansluiting aanvragen en dat gaat (eenmalig) geld kosten. Op dit moment zijn de maandelijkse lasten (dacht ik) gelijk aan wat je nu hebt.
Als je over een (niet allerkleinste) warmtepomp of over een iets serieuzere kookgroep gaat nadenken, dan ontkom je zowiezo niet aan een zwaardere aansluiting lijkt me. Wat heb je nu?
dat is lastig he.
het ergste is dat je het gewoon niet weet.
en als je de netbeheerder belt dan weten zij het ook niet.
(ze weten allen maar dat je iets kleiners hebt al 1x80A of 3x25A)

de enige manier die er is is het kasje te openen die onder de meter zit.
maar dat is niet toegestaan. die is niet voor niks verzegeld.
(ik heb een elektricien met een zegel tang daar voor laten langs komen.)

het kan zijn zoals bij mij dat er maar 1 fase het huis binnen komt.
in mijn geval afgezekerd op 35A.

soms komt er wel 3 fase binnen en is er maar 1 aangesloten.
dan is het niet duur om de zaak om te bouwen.

een kookgroep kan op 1 fase.

@AgentSmith
het is nergens voor nodig om het hele gebruik te dekken.
als je een 25% doet is dat ook leuk.

je kunt ook nog kijken naar een off grid systeem.
wat b.v. allen een 2de airco voorziet.
dus als de zon schijnt dan werkt de 2de airco.
want op dat moment heb je hem waarschijnlijk ook nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Allen,

Ik zoek informatie over ballast richtlijnen / normen voor de plaatsing van zonnepanelen.
Zelf heb ik ook panelen op een plat dak, dus ik kan wel wat roepen, maar het gaat me om richtlijnen / normen zoals deze van fabrikanten worden meegegeven o.i.d.

Alvast dank (graag link erbij) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hierbij de installatiehandleiding incl. tabelletje met ballast van de kunststof consoles die ik zelf gebruik:
Klikkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

migjes schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 10:15:
[...]

voor het vervangen van de meter heeft overstappen naar greenchoice geen zin.
je blijft altijd bij de zelfde netbeheerder.
teveel geneuzel heb je eigenlijk bij iedere energieboer.
Klopt, (heb 7 jaar bij een energiebedrijf gewerkt) die netbeheerder raak je niet kwijt ;) Maar ging me meer om dat Greenchoice beter bekend staat om om te kunnen gaan met mensen met zonnepanelen/salderen. De grotere bedrijven raken vaker het spoor bijster en dan blijf je lang zeuren en prutsen om het goed te krijgen.

Terwijl je als particulier eigenlijk gewoon een oud draaischijfmetertje wilt houden en dan wordt de boel easy verrekend: terug te draaien/minder verbruik en klaar. Dat geneuzel met meerdere telwerken en achteraf verrekenen: nooit gesnapt.

[ Voor 7% gewijzigd door 2Dutch op 03-02-2012 15:37 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Mensen met dubbele Ferrarismeters die hun verbruik op nul willen zetten adviseer ik sowieso een nieuwe digitale meter te nemen, en naar Greenchoice te gaan. Waarom krampachtig vasthouden aan een Ferraris als het zo ook goed werkt? En de kans dat salderen er af gaat voordat iedereen verplicht is de Ferraris in te leveren is in mijn ogen nihil.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 13:03:
het is nergens voor nodig om het hele gebruik te dekken.
als je een 25% doet is dat ook leuk.

je kunt ook nog kijken naar een off grid systeem.
wat b.v. allen een 2de airco voorziet.
dus als de zon schijnt dan werkt de 2de airco.
want op dat moment heb je hem waarschijnlijk ook nodig.
Absoluut waar van die 25% maar het is natuurlijk het leukste als er geen elektriciteitsrekening meer is. :) Off-grid is leuk maar dan moet je 'm ook gebruiken op het moment dat die stroom levert. De aircon staat overigens alleen 's nachts aan. Het gaat vooral om de luchtvochtigheid en die stijgt als de temperatuur zakt.

Wat voor prijs moet ik in grove lijnen aan denken bij 3,5 kWp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 15:27:
Hierbij de installatiehandleiding incl. tabelletje met ballast van de kunststof consoles die ik zelf gebruik:
Klikkie
Bedankt, wat is dit toch een FIJN forum! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Daar staat dat de teruglever teller alleen draait als je over het totaal van de 3 fase terug levert, dus dat de terug lever teller en verbruik teller nooit tegelijk lopen. Ik denk ook niet dat er 3-fase meters zijn die anders werken, dus problem solved.
Ik krijg pas in Juni de sleutels :) er zit nu een 1-fase meter en groepenkast in, maar wel 3-fase kabel met 3 hoofdzekeringen (waarvan 2 nu niet gebruikt worden). Omzetten naar een 3-fase meter is dus alleen de kosten van het vervangen van de meter, de groepenkast kan ik zelf aanpassen.
Koken is nog op gas, en dat laat ik voorlopig maar zo (vastrecht voor gas valt nu nog wel mee).
het wordt denk ik een 4.2 kW PV omvormer en een warmtepomp van 3 kWp max,
Wat betreft vermogens zou het ook op 1 fase kunnen, maar ik heb liever 3-fase. Ik zal binnenkort wel eens bij de netbeheerder( :) ) informeren wat omwisselen kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 16:04:
Mensen met dubbele Ferrarismeters die hun verbruik op nul willen zetten adviseer ik sowieso een nieuwe digitale meter te nemen, en naar Greenchoice te gaan. Waarom krampachtig vasthouden aan een Ferraris als het zo ook goed werkt? En de kans dat salderen er af gaat voordat iedereen verplicht is de Ferraris in te leveren is in mijn ogen nihil.
Greenchoice is ook niet perfect met digitale meters.. Ik heb zelf een digitale meter en zit bij Greenchoice maar het is nog geen enkel jaar goed gegaan. Elke keer moet ik bij Greenchoice de boel weer corrigeren.
Ook hun beleid over teruglevering veranderd constant. Je hebt geen enkele zekerheid.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 17:39:
[...]

Absoluut waar van die 25% maar het is natuurlijk het leukste als er geen elektriciteitsrekening meer is. :) Off-grid is leuk maar dan moet je 'm ook gebruiken op het moment dat die stroom levert. De aircon staat overigens alleen 's nachts aan. Het gaat vooral om de luchtvochtigheid en die stijgt als de temperatuur zakt.

Wat voor prijs moet ik in grove lijnen aan denken bij 3,5 kWp?
zeer grof gezegt.
denk aan 1,50 euro de Wp bij zelf bouw.
en bij 2,00 euro + bij laten aanleggen in nederland.
maar bij de stroom prijzen die jij noemt zeg ik: niet doen.
of gewoon leuk vinden om te doen.
als een ander durft te wagen aan een tvt berekening dan mag i, maar 12 cent de kwh is erg goedkoop en ben bang dat panelen daar niet tegen op kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

upje schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 11:18:
Neen, je verwart het begrip "Wp" met maximaal AC omvormer vermogen. Wp - Wattpiek wordt uitsluitend voor nominaal in laboratorium "geflasht" DC vermogen van de PV-modules mee bedoeld. Op een Soladin"600" mag volgens de specificaties van Mastervolt zelf (folder) 160 tot 700 Wattpiek DC generator vermogen worden aangesloten (dus: zonnepanelen STC vermogen, ingang van de omvormer). De omvormer knijpt af op de wettelijk voorgeschreven 2,25 Ampère AC stroom, en dat komt meestal neer op zo'n 500 Watt AC vermogen wat maximaal op een verbruiksgroep wordt ingevoed, aan de uitgangs-zijde dus, van de inverter.
Gezien het DC vermogen gaat daar dus nooit een StecaGrid of Soladin op passen (tenzij er drie of zelfs vier Soladins of zo worden gebruikt, die elk op een aparte verbruikersgroep zouden moeten invoeden...), dus wordt het een grotere omvormer, en die moet op een aparte groep waar GEEN verbruikers op mogen worden aangesloten.

@jwstolk

Succes met het nieuwe huis. Enne....
Ik zal binnenkort wel eens bij de regio leverancier informeren wat omwisselen kost.
I presume dat je de "regionale netbeheerder" bedoelt die van de "wetgever" in dit landje helemaal niks meer met "levering" van energie te maken mag hebben? >:) ;)

Hergebruik van zonnepanelen, PV-Cycle project, twee inleverpunten in (Zuid) Nederland, en voorwaarden.

Artikel op mijn site.

[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 04-02-2012 01:15 . Reden: bekende verwarring/verspreking... plus noodzakelijk hergebruik ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SolarKing schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 11:18:
[...]

Ik heb vele sets verkocht van zelfs 760Wp op een Stecagrid 500 en mag zo op het stopkontakt. (wel piekverliezen op zonnige dagen)
Pfff, krijg ik het wel warm van. Tropenjaren!! Daar wordt ik niet oud mee! Ik heb examen gedaan voor 630Wp.Je moet dus echt niet van mij verwachten dat ik meer aan zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:11
Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 03:41:
[...]

Pfff, krijg ik het wel warm van. Tropenjaren!! Daar wordt ik niet oud mee! Ik heb examen gedaan voor 630Wp.Je moet dus echt niet van mij verwachten dat ik meer aan zou kunnen.
:? :? :? :):) 8)

Grappig bericht.

De discussie of het verstandig is etc is al heel oud en een paar keer gevoerd onderling tussen de verschillende leveranciers.

[ Voor 18% gewijzigd door wmeester op 04-02-2012 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

SolarKing schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 21:44:
[...]

Greenchoice is ook niet perfect met digitale meters.. Ik heb zelf een digitale meter en zit bij Greenchoice maar het is nog geen enkel jaar goed gegaan. Elke keer moet ik bij Greenchoice de boel weer corrigeren.
Ook hun beleid over teruglevering veranderd constant. Je hebt geen enkele zekerheid.
Wat is volgens jou de beste oplossing dan? Behalve een enkeltariefs Ferraris?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 03:41:
[...]

:D

Waarschijnlijk nog waarheid ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michels911
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-08 13:43

michels911

4690Wp

michels911 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 14:18:
Gents, Ladies,
Zijn er anderen die panelen hebben met 15gr hellingshoek, ongeveer op zuid en realtime monitoring zichtbaar op internet? Ik zou graag mijn grafiekjes vergelijken specifiek opbrengst curve en kWhp. Ik ben me natuurlijk bewust van allerlei andere factoren die een vergelijk in de weg staan.
Dank voor de reacties, dat helpt enorm.
Helaas blijft er met 15gr ook meer en lager sneeuw opliggen :-(

Domoticz, Dashticz, HomeAssistant, SmartEVSE, Warmtepomp Water/water, Elec auto (prive), Elec Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SunshineCompany schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 12:58:
[...]

Laatst sprak ik een masochistische Steca en die had wel zin in 1000wp.

Hij had wel wat smeulende trekjes rond zijn bek... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

En over 10 jaar? Smeult dan de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de waarheid is dat de steca met 3x35 volt prima op 5A zit, bij noct 45c
en dat dat bij 4x35 volt neerkomt op 3,8A max in de zomer,
ook op oost en west.
toch is het ideaal het te doen, en dan een jaar later, of als subsidie stopt het recht te trekken op 100% ipv 75%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Ik keek om 12 uur vanmiddag even naar de opbrengst, was mijn Steca niet aan het opbrengen... Ik de stekker eruit en weer erin gestopt, nog niets. Nog twee keer herhaald en toen opeens 500W opbrengst.
Iemand anders wel eens dit soort rare fratsen meegemaakt met zijn inverter?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
Die van mij deden het vandaag ook niet, maar kan ook liggen aan de 15 cm sneeuw op de panelen :)

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Op dat moment was er nul komma nul sneeuw op mijn panelen en volle zon. Dat was het eerste wat ik gecontroleerd had natuurlijk :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gé Brander op 04-02-2012 19:02 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 12:58:
[...]

Volgens mij is deze topic niet bedoeld om collega leveranciers in de zeik te zetten met je waarschijnlijkheden.

Er mag gerust meer dan de aanbevolen 630Wp op een Steca 500 aangesloten worden zolang je de max spanning van de Steca niet overschrijd. Genoeg praktijkvoorbeelden die het aantonen. Ook je garantie blijft gewoon behouden.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SolarKing schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 21:09:

Er mag gerust meer dan de aanbevolen 630Wp op een Steca 500 aangesloten worden zolang je de max spanning van de Steca niet overschrijd. Genoeg praktijkvoorbeelden die het aantonen. Ook je garantie blijft gewoon behouden.
Steca: Maximal empfohlene PV-Leistung : 625 Wp

Volgens mij laat je wel erg gemakkelijk het woordje "maximaal" weg O-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Maximal empfohlene laat zich toch vertalen als Maximaal aanbevolen?
Is niet hetzelfde als er mag niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

c70070540 schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 22:23:
Maximal empfohlene laat zich toch vertalen als Maximaal aanbevolen?
Is niet hetzelfde als er mag niet meer...
Dat snap ik, maar er zit wel een verschil tussen aanbevolen en maximaal aanbevolen.
Het voelt wel heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
Je mag er vanuit gaan dat een product blijft werken binnen, door de fabrikant opgegeven, grenzen.

Dus bij een Soladin 600 max 120V DC en een I van 8A.

En daarbij heeft een omvormer gewoon electronische beveiligingen, de Soladin springt in de Imax beveiliging bij een I van > 8A. Idem bij een hoge voltage. Daar gaat dat spul echt niet kapot van.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Wizard schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 22:30:
Je mag er vanuit gaan dat een product blijft werken binnen, door de fabrikant opgegeven, grenzen.

Dus bij een Soladin 600 max 120V DC en een I van 8A.

En daarbij heeft een omvormer gewoon electronische beveiligingen, de Soladin springt in de Imax beveiliging bij een I van > 8A. Idem bij een hoge voltage. Daar gaat dat spul echt niet kapot van.
En omdat er maximaal aanbevolen staat moet ik dat opvatten als de meest ongunstige omstandigheden voor veel opbrengst. (ofwel een dak meer noord dan oost ofzo).
Onder gunstige omstandigheden is het maximaal aanbevolen vermogen zelfs nog lager.

Of zoals het staat op de site van Sun-solar zelf: "Maximum input power : 530W"

Het heeft in ieder geval een flink negatief effect op het rendement, of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 22:48:

Het heeft in ieder geval een flink negatief effect op het rendement, of zie ik het verkeerd?
Je ziet het inderdaad verkeerd.
Het aantal uren per jaar dat de omvormer op 500W aftopt zijn er niet zoveel dat het een grote invloed heeft op het rendement. Daar staat ook nog eens tegenover dat het rendement beter wordt bij weinig instraling.

Het is jammer dat deze discussie elke keer weer terug komt en wordt aangezwengeld. De praktijk toont aan dat het prima gaat en het rendement is ook goed.
Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 22:15:

Volgens mij laat je wel erg gemakkelijk het woordje "maximaal" weg O-).
Tja, als ze het woordje maximaal weglaten zou iemand welleens kunnen denken dat je minimaal aanbevolen 630Wp moet aansluiten.

[ Voor 21% gewijzigd door SolarKing op 04-02-2012 23:50 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SolarKing schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 23:29:
Het is jammer dat deze discussie elke keer weer terug komt en wordt aangezwengeld. De praktijk toont aan dat het prima gaat en het rendement is ook goed.
Ik lees voor uit het specificatieblad van Steca.
Natuurlijk is het rendement beter, omdat jij het zegt?

Zo overtuig je me niet.
Steca tool: "Systeem in de meeste gevallen over gedimensioneerd"

Dus, soms kan het, maar meestal niet, aldus Steca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Laatst online: 12:54
Sinds eerder deze week begonnen om een omvormer te zoeken. In eerste instantie voor 12 en nu voor 14 x Suntech190, totaal 2660 Wp. Geen last van schaduw.

14 x Suntech / STP190S = 2660 Wp. 2 strings van elk 7 stuks (dat kan toch gewoon in parallel op 1 Mpp tracker?) op een Eaton ISG1I-2800/1 Omvormer pagina 26. Rendement euro > 95%

Ik heb de tool van power-one gebruikt en daarbij de data van de omvormer aangepast op de data van de Eaton (vetgedrukt)
Kom ik op het volgende uit:
PV Panels/String 7
Number of Parallel Strings 2
Total number of PV modules 14
Installed DC Power (STC) [kW] 2.66
Maximum Power/MPPT [kW] 3.18

Load Factor/MPPT [%] 83.33%
PV Panel Max System Voltage [Vdc] 1000
Inverter Maximum Input Voltage [Vdc] 500
String Open Circuit Voltage @-2°C [Vdc] 345.5
String Open Circuit Voltage @58°C [Vdc] 280.8
Inverter Activation Voltage (default) [Vdc] ?
Inverter Reccomended Activation Voltage [Vdc] ?

String Max Power Voltage @-2°C [Vdc] 279.6
String Max Power Voltage @53°C [Vdc] 231.9
String Max Power Voltage @58°C [Vdc] 227.6
Inverter MPP Operating Range* [Vdc] 150 - 450

PV Array Max Short Circuit Curr. @58°C [Adc] 11.4
Inverter Max Short Circuit Current/MPPT [Adc] ?
PV Array MPP Current @58°C [Adc] 10.6
Inverter Max MPPT Input Current [Adc] 13

Zie ik iets over het hoofd? Wat denken jullie hiervan? (omvormer kost maar € 500,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 23:48:
[...]

Ik lees voor uit het specificatieblad van Steca.
Natuurlijk is het rendement beter, omdat jij het zegt?

Zo overtuig je me niet.
Steca tool: "Systeem in de meeste gevallen over gedimensioneerd"

Dus, soms kan het, maar meestal niet, aldus Steca.
Ben jij nu plots de Steca deskundige geworden? Ik denk dat ik de afgelopen jaren meer ervaring heb opgedaan met Steca 500 omvormers dan jij. Tevens moet je niet mijn woorden omdraaien dat ik beweer dat het rendement beter is want dat zeg ik niet.

[ Voor 9% gewijzigd door SolarKing op 04-02-2012 23:56 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Over "rendementen" gesproken...

... die van veel ook hier te lande verkochte Shell Solar RSM en S series multikristallijne zonnepanelen zouden wel eens op termijn tegen kunnen gaan vallen. In het ergste geval zelfs technisch tot nogal vervelende problemen kunnen gaan leiden.

Vandaag het met eigen ogen gezien, nadat ik al van enkele lieden onfrisse foto's had ontvangen van ernstige vormen van delaminatie. Goddank niet bij m'n eigen modules (die komen uit andere series, waarschijnlijk in Helmond gemaakt, getroffen series lijken in Gelsenkirchen te zijn geproduceerd). Maar erg genoeg:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/DSCF5698.jpg

Zie full article. Ook detail foto's daar.

Advies: indien getroffen, s.v.p. claimen bij Solarworld. Ze hebben ook, na grote druk van Photon, ZDF en Verbraucherzentrale Nordrhein-Westfalen, de daar bekende getroffen klanten in ieder geval allemaal geholpen. Tot op Texel aan toe, waar een RSM module in de fik was gevlogen...

... en NEEN, die bruine vlekken zijn beslist GEEN "kwakjes" van die schattige meeuwen daar...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SolarKing schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 23:55:
[...]

Ben jij nu plots de Steca deskundige geworden? Ik denk dat ik de afgelopen jaren meer ervaring heb opgedaan met Steca 500 omvormers dan jij. Tevens moet je niet mijn woorden omdraaien dat ik beweer dat het rendement beter is want dat zeg ik niet.
Mijn vriendje WCeend adviseert altijd........... Misschien moet mijn papa Steca er maar eens iets over zeggen op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Ik verkoop op dit moment overigens liever geen setjes van 3, omdat ik geen paneel heb die daar bij aansluit. Vind 3x240Wp teveel op een Steca, het kan wel, hij topt echter wel flink wat af, echter de levensduur zal d'r niet heel veel korter van worden. Maar ik vrees sowieso voor een korte levensduur van die dingen. Plus het feit dat je ze (als leek) niet eventjes af kunt leven, ze herrie maken, etc. Niet een product waar ik echt warm voor loop.

Ik zet binnenkort trouwens ook 84x240Wp op een SMA TP17000 (max 17410 Watt).. is 86% nominaal. Rekening houdend met max 90% output op topdagen (30x / jaar, 4 uur / dag) kost dat 750 Watt / uur x 4 x 30 / 1000 = 88kWh / jaar a 11 cent.. daar kun je geen andere hoofdaansluiting van betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op zondag 05 februari 2012 @ 01:41:
Ik verkoop op dit moment overigens liever geen setjes van 3, omdat ik geen paneel heb die daar bij aansluit. Vind 3x240Wp teveel op een Steca, het kan wel, hij topt echter wel flink wat af, echter de levensduur zal d'r niet heel veel korter van worden. Maar ik vrees sowieso voor een korte levensduur van die dingen. Plus het feit dat je ze (als leek) niet eventjes af kunt leven, ze herrie maken, etc. Niet een product waar ik echt warm voor loop.
Waarschijnlijk bedoel je een Soladin 600 want een Steca 500 maakt geen herrie en is sowieso niet geschikt voor je 240Wp Yingly panelen.
SunshineCompany schreef op zondag 05 februari 2012 @ 01:41:

Ik zet binnenkort trouwens ook 84x240Wp op een SMA TP17000 (max 17410 Watt).. is 86% nominaal. Rekening houdend met max 90% output op topdagen (30x / jaar, 4 uur / dag) kost dat 750 Watt / uur x 4 x 30 / 1000 = 88kWh / jaar a 11 cent.. daar kun je geen andere hoofdaansluiting van betalen.
Zo zijn er ook klanten die een reden hebben om hun Steca 500 flink te onderdimensioneren.
Ze willen of kunnen geen aparte groep aanleggen voor een grotere omvormer, krijgen betere subsidie, hebben een hele ongunstige ligging of hebben simpelweg alleen plek voor 4 panelen en willen niet veel geld uitgeven aan 2 x Steca 300 of dure mini omvormers.
Vaak gaat het om kosten versus opbrengst.
Veel lagere kosten voor een beetje minder opbrengst kan een goede reden zijn.

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

Ik ga er maar van uit dat de huidige PV fabrikanten dit proces en de materialen een stuk beter onder controle hebben. Die shell panelen liggen er ook al een tijdje, met de huidige prijzen zouden ze zelfs met defecten hun TVT gehaald hebben :) Dat geld overigens ook voor Solarworld, vervanging is nu ook een stuk goedkoper.
(P.S: "detailfoto van onze eerste vier Shell Solar ACN2000E modules" linkje doet het niet.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SolarKing schreef op zondag 05 februari 2012 @ 03:26:
Zo zijn er ook klanten die een reden hebben om hun Steca 500 flink te onderdimensioneren.
Ze willen of kunnen geen aparte groep aanleggen voor een grotere omvormer, krijgen betere subsidie, hebben een hele ongunstige ligging of hebben simpelweg alleen plek voor 4 panelen en willen niet veel geld uitgeven aan 2 x Steca 300 of dure mini omvormers.
Vaak gaat het om kosten versus opbrengst.
Veel lagere kosten voor een beetje minder opbrengst kan een goede reden zijn.
Dit is al een heel ander verhaal en wat mensen zelf willen moeten ze vooral doen.
En voor de duidelijkheid, ik heb nooit een Steca in mijn handen gehad. Ik lees alleen voor uit de instructies.

Wat betreft woorden verdraaien, was alleen maar om het effect aan te geven.
Het rendement kan iemand prima vinden terwijl het toch lager is dan onder normale omstandigheden.

(binnenkort wellicht wel een steca in mijn handen, mini schuur-setje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 23:51:
Sinds eerder deze week begonnen om een omvormer te zoeken. In eerste instantie voor 12 en nu voor 14 x Suntech190, totaal 2660 Wp. Geen last van schaduw.

14 x Suntech / STP190S = 2660 Wp. 2 strings van elk 7 stuks (dat kan toch gewoon in parallel op 1 Mpp tracker?) op een Eaton ISG1I-2800/1 Omvormer pagina 26. Rendement euro > 95%

Ik heb de tool van power-one gebruikt en daarbij de data van de

Zie ik iets over het hoofd? Wat denken jullie hiervan? (omvormer kost maar € 500,-)
Zo op het oog lijkt hij op de Schneider Sunezy. Die kan je ook kopen bij Sun Systems als het goed is.
Het lijkt mij vrij dicht bij de normale prijs te liggen. Dat zou ik dan maar navragen.

http://www.schneider-elec...itre/NL/32AC160N_HR-H.pdf

Verder heb ik wel eens gevraagd of iemand ervaringen had met de Schneiders. Niemand over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rube schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 23:51:
Ik heb de tool van power-one gebruikt en daarbij de data van de omvormer aangepast op de data van de Eaton (vetgedrukt)
De power-one designtool staat standaard ingesteld met een minimumtemperatuur van -2C en een max temperatuur van 23C. Zelf zet ik het op -10 en 35. Met name die ondergrens beinvloedt behoorlijk hoeveel panelen er max. bij passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 09:54:
[...]
De power-one designtool staat standaard ingesteld met een minimumtemperatuur van -2C en een max temperatuur van 23C. Zelf zet ik het op -10 en 35. Met name die ondergrens beinvloedt behoorlijk hoeveel panelen er max. bij passen.
Bedankt, ik heb het aangepast en volgens mij lijkt het nog steeds wel te kunnen.
Maar een vraag, ik zie bij data P26 niet hoeveel strings er aangesloten kunnen worden. Als er maar een aansluiting is voor 1string, dan kan ik toch gewoon 2 strings dmv een Y-kabeltje aansluiten? Of is er een andere manier hiervoor?

PV Panels/String 7
Number of Parallel Strings 2
Total number of PV modules 14
Installed DC Power (STC) [kW] 2.66
Maximum Power/MPPT [kW] 3.18

Load Factor/MPPT [%] 83.33%
PV Panel Max System Voltage [Vdc] 1000
Inverter Maximum Input Voltage [Vdc] 500
String Open Circuit Voltage @-10°C [Vdc] 354.1
String Open Circuit Voltage @65°C [Vdc] 273.3
Inverter Activation Voltage (default) [Vdc] ?
Inverter Reccomended Activation Voltage [Vdc] ?

String Max Power Voltage @-10°C [Vdc] 286.6
String Max Power Voltage @47°C [Vdc] 237.1
String Max Power Voltage @65°C [Vdc] 221.5
Inverter MPP Operating Range* [Vdc] 150 - 450

PV Array Max Short Circuit Curr. @65°C [Adc] 11.5
Inverter Max Short Circuit Current/MPPT [Adc] ?
PV Array MPP Current @65°C [Adc] 10.6
Inverter Max MPPT Input Current [Adc] 13
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 09:13:
[...]
Zo op het oog lijkt hij op de Schneider Sunezy. Die kan je ook kopen bij Sun Systems als het goed is.
Het lijkt mij vrij dicht bij de normale prijs te liggen. Dat zou ik dan maar navragen.
Verder heb ik wel eens gevraagd of iemand ervaringen had met de Schneiders. Niemand over gehoord.
Ben ik nog naar aan het kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op de site van Eaton staat een designtool, dus die zou ik even invullen als ik jou was i.p.v. die van Power-one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 10:38:
Op de site van Eaton staat een designtool, dus die zou ik even invullen als ik jou was i.p.v. die van Power-one.
:X Over het hoofd gezien....ga ik doen :P

Edit: inmiddels gedaan (moest ff overschakelen op andere laptop om programma te installeren). Na invoeren van paneel gegevens, deze stond nog niet in de bibliotheek, staat alles op groen.
Waarschijnlijk heb ik mijn omvormer gevonden...
rube schreef op zondag 05 februari 2012 @ 10:34:
[...]
Als er maar een aansluiting is voor 1string, dan kan ik toch gewoon 2 strings dmv een Y-kabeltje aansluiten? Of is er een andere manier hiervoor?
Antwoord zelf al (visueel) gevonden, zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: http://www62.babidou.com/pic/2010/9/9/70567640/%E5%B9%B6%E8%81%94%E8%BF%9E%E6%8E%A5%E5%9B%BE.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door rube op 05-02-2012 11:47 . Reden: Toevoeging resultaat en aansluten 2 strings ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Oh, ik bedoelde geen Steca, maar een Soladin inderdaad. Ze lijken niet degelijk, hebben een herrie-imago, niet eenvoudig uit te lezen en vind 3x240Wp aan de hoge kant (Oost/West is het al een ander verhaal natuurlijk).

[ Voor 6% gewijzigd door SunshineCompany op 05-02-2012 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmm, het lijkt erop dat ik voor platdak geen renteaftrek financiering krijg van de fiscus. Verkooppraatje aan mijn betere helft wordt dan lastiger

Plan B: een starterskit en dan later uitbreiden (doen hier meer begrijp ik). Idee is dan wel dan ik het zelf doe met behulp van iemand en zo ervaring opdoe voor latere uitbreidingen. Anders wordt gefaseerd uitbouwen een dure grap ivm installatiekosten.
Kan ik voor 500-700 euro al iets beginnen? En hoe houd je bij gefaseerde uitbreiding over de jaren heen de kosten laag? Omvormers vervangen lijkt me een dure hobby of valt dat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Mijn advies? Niet aan beginnen, doorsparen voor een echte set. Of wellicht kijken of je bij je gemeente een goedkope lening kan krijgen (2% ofzo). Lukt sparen niet, en goedkoop lenen niet, dan gewoon een groene lening (4% ofzo), en een fatsoenlijke set kopen. Ondanks de rente ben je uiteindelijk dan toch nog goedkoper en degelijker uit dan gaan zitten rommelen met kleine setjes, uitbreidingen, etc. En voor 500-700 EUR kom je niet bepaald ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

jwstolk schreef op zondag 05 februari 2012 @ 08:45:
[...]

Ik ga er maar van uit dat de huidige PV fabrikanten dit proces en de materialen een stuk beter onder controle hebben. Die shell panelen liggen er ook al een tijdje, met de huidige prijzen zouden ze zelfs met defecten hun TVT gehaald hebben :) Dat geld overigens ook voor Solarworld, vervanging is nu ook een stuk goedkoper.
(P.S: "detailfoto van onze eerste vier Shell Solar ACN2000E modules" linkje doet het niet.)
:$

Dat overkomt me zelden, ik controleer altijd "alles" voordat ik link.

Niet dus...

Dank! d:)b

Bij dezen de foto bereikbaar (gekantelde cellen Shell Solar modules, panelen staan landscape in sneeuw, gekantelde cellen met sterretje gemarkeerd, "typisch Shell in the old days").

Het kan best zijn dat de getroffen panelen nog lang door kunnen produceren (en dan alsnog hun tvt zouden gaan halen, al gaat het bijna altijd om zwaar gesubsidieerde modules, mind you). Maar alleen al dat verd*mde fikkie op Texel heeft ook bij mij er diep in gehakt. Dat wil je niemand aandoen, al blijft de exacte oorzaak daar onbekend, het ging wel om Shell Solar modules met delaminatie problemen. De hele zooi is daar in ieder geval vervangen, quite rightly so...

@Neanderthaler71
Is nog niets van getest bij Photon, wat niet is kan nog komen.
Vergeet ook niet dat het Canadese Xantrex tijd geleden door Schneider is overgenomen, de vraag is wat ze van hun omvormer technologie hebben toegepast. Een Xantrex is al lang geleden door Photon getest (GT 5.0-SP), met Photon Wirkungsgrad 94,1% en huidig label "befriedigend" (al in jan. 2009 getest).

Mogelijk had je de lijst treffers op Photovoltaikforum al gezien?

http://www.photovoltaikfo...search=schneider+electric

Overigens heeft Schneider in een van de grootste PV-parken van Duitsland, een 78 MWp segmentje van het inmiddels al zo'n beetje 200 MWp grote project in Senftenberg, met Xantrex "störlichtbogengeprüfte Betonstation"netjes beleverd... (persbericht).

[ Voor 28% gewijzigd door zonnigtype op 05-02-2012 12:36 . Reden: Schneider spulliek, PW toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 09:13:
[...]

Schneider, Chint, Phoenixtec en Eaton omvormers zijn op een paar cijfers na allemaal hetzelfde.
De firmware die ze gebruiken is nagenoeg identiek aan elkaar.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Mike70 schreef op zondag 05 februari 2012 @ 12:14:
[...]
Schneider, Chint, Phoenixtec en Eaton omvormers zijn op een paar cijfers na allemaal hetzelfde.
Toch zit er volgens deze data sheets wel verschil een aanzienlijk verschil in het MPP bereik:
EATON ISG1I-2800/1 pagina 26 150-450 VDC
SunEzy 2800 pagina 8 200-410 VDC
Verder lijkt hij er inderdaad wel op.

Edit: Ik zie dat er al een discussie over is gevoerd http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/37304584 :)
zonnigtype schreef op zondag 05 februari 2012 @ 11:06:
[...]
Is nog niets van getest bij Photon, wat niet is kan nog komen.
[...]
Zonnigtype, ooit iets tegengekomen over EATON bij Photon or elders?

[ Voor 10% gewijzigd door rube op 05-02-2012 12:35 . Reden: Toevoeging link eerdere discussie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Mike70 schreef op zondag 05 februari 2012 @ 12:14:
[...]

Interesting. Maar, bedoel je met "Chint" de EIGEN omvormers, of de OEM dingetjes die ze in Taiwan hebben laten maken voor WWZ in Nederland, en die ook onder het label "Astronergy" worden verkocht?

En wat de laatste twee betreft, Photon heeft wel 2 omvormers getest van, volledig, "Eaton Phoenixtec MMPL Co. Ltd.", uit Taipeh, Taiwan. De PVG 2800 werd ook in Europa door Suntension GmbH als "Sunville 2800" verkocht, in Italië door Riello SpA als "HP 2800". Omvormer is twee keer getest, na zeer grondige aanpassing kwam er een Photon Wirkungsgrad van 94,4% uit, met huidige label "befriedigend".

Een PVG 10000 (trafoloos) van hetzelfde bedrijf, getest in april 2010, kwam als "ausreichend" uit de bus met PW van 91,8%, maar is met de nieuwe (op)waardering naar "mangelhaft" gezakt. Vooral in deellast bereik (lagere vermogens) schijnt het apparaat matig te presteren (niet onbelangrijk in het "vaak bewolkte" Nederland...). Het apparaat heeft wel drie MPP trackers aan boord met elk een eigen ingang. 10,42 kW gelijkstroom vermogen.

* Added *

Persbericht Eaton 26 feb. 2008:
Eaton Completes Acquisition Of Phoenixtec Power Company Ltd.
Vlg. Eaton Phoenixtec zelf:
PHOENIXTEC – Best OEM/ODM Partner!
The worldwide leading power converter manufacturer
Focused on OEM/ODM service
More than30-year RD & manufacture experience
Offering total solution to photovoltaic manufacturers

[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 05-02-2012 13:49 . Reden: Eaton / Phoenixtec ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

zonnigtype schreef op zondag 05 februari 2012 @ 12:34:
[...]

Interesting. Maar, bedoel je met "Chint" de EIGEN omvormers, of de OEM dingetjes die ze in Taiwan hebben laten maken voor WWZ in Nederland, en die ook onder het label "Astronergy" worden verkocht?
Zie je wel. Onze 'encyclopedia apricis typus' uit Leiden weet het allemaal. _/-\o_
Dank voor de zoveelste opheldering.
Ik bedoel inderdaad de OEM dingetjes uit Taiwan.
Neemt niet weg dat, de commando's om de door mij bovengenoemde omvormers uit te lezen, nagenoeg identiek aan elkaar zijn.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

(gewoon goed zoeken en natuurlijk abo op Photon hebben, lurkie, lurkie... ;) )

FF weer wat anders. Geen wonder dat er geen aannemers-som voor de volledige renovatie van het 1,35 MWp kernstuk van Amersfoort-Nieuwland bekend werd gemaakt.

Berichtje op Mastervolt site:
Met de renovatie (demontage, revisie en schoonmaak) zal het rendement van de zonnepanelen worden verhoogd. Om opnieuw de werking voor lange tijd te garanderen worden alle solar omvormers vervangen voor nieuwe Mastervolt modellen. Het project is destijds ruim 11 jaar gelden ook bijna volledig met Mastervolt omvormers uitgerust.
Oplevering zou al in de zomer moeten zijn (blok voor blok wordt afgewerkt)...

Zie ook mijn gedetailleerde beschouwing, al eerder gepubliceerd (voetnoot komt er bij, dat van die omvormer vervanging werd toen in het geheel niet over gerept...).

Laten we er van uitgaan dat beslist niet in alle gevallen na elf jaar zo massaal omvormers zullen (hoeven te) worden uitgewisseld. Mijn OK4tjes blijven nog wel even hangen, alhoewel de oudste exemplaren nu tien jaar achter de kiezen hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grappig, in de stad van de zon hangt voornamelijk fronius, sommige zijn ook al van 2002
strings zijn daar ook slim aangelegd, niet teveel en altijd 3 of meer parralel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 15:44:
grappig, in de stad van de zon hangt voornamelijk fronius, sommige zijn ook al van 2002
strings zijn daar ook slim aangelegd, niet teveel en altijd 3 of meer parralel.
"Nieuwland was de harde leerschool voor Stad van de Zon".

... al zijn ook daar (SvdZ) zoals je weet "perikelen" met het (andere) monopoloïde energiebedrijf geweest (en nog steeds, als ik het goed heb begrepen) ...

... en weet ik daar zonnepanelen op platte daken die totaal onnodig niet op zuid zijn gericht (met veel ruimte) ...

NB: Nieuwland is tussen 1998 en 2000 gerealiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 10:47:
Mmm, het lijkt erop dat ik voor platdak geen renteaftrek financiering krijg van de fiscus. Verkooppraatje aan mijn betere helft wordt dan lastiger

Plan B: een starterskit en dan later uitbreiden (doen hier meer begrijp ik). Idee is dan wel dan ik het zelf doe met behulp van iemand en zo ervaring opdoe voor latere uitbreidingen. Anders wordt gefaseerd uitbouwen een dure grap ivm installatiekosten.
Kan ik voor 500-700 euro al iets beginnen? En hoe houd je bij gefaseerde uitbreiding over de jaren heen de kosten laag? Omvormers vervangen lijkt me een dure hobby of valt dat mee?
Volgens mij krijg je het rond in de buurt van de 925 voor spul met een naam, een beginnerssetje.

Echter, je woont in Zeeland, de opbrengst is goed.
Stel je installeert 2940 wp tegen 5600 euro. Je opbrengstfactor is 1
Bij een rente van 5% is de contante waarde van je winst daarboven dan 1,05 euro per wp dus 3100 euro.

Zonder prijsstijgingen en gerekend zonder vervangen omvormer.
Zelf installeren maakt het natuurlijk een stuk rendabeler. Dat kan ook met een systeem van 3 kwp zonder problemen. Je moet vooraf dag voor dag je ballast op je dak brengen, dat is de helft van het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barcafan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:00
Ik ben ook naar een beginners setje aan het kijken maar kan je een omvormer "op de groei" kopen? Mijn doel is om rond de 2500Wp op het dak te zetten, kan ik dan al een bijvoorbeeld een Sunny boy 2100 of een solivia kopen en deze om te beginnen aansluiten op 2 of 3 panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barcafan schreef op zondag 05 februari 2012 @ 16:35:
Ik ben ook naar een beginners setje aan het kijken maar kan je een omvormer "op de groei" kopen? Mijn doel is om rond de 2500Wp op het dak te zetten, kan ik dan al een bijvoorbeeld een Sunny boy 2100 of een solivia kopen en deze om te beginnen aansluiten op 2 of 3 panelen?
Omvormer op groei, das ook mijn vraag. Zou dan willen beginnen met een paneel of twee/vier, dan uitbreiden tot 14/16. Moet je dan toch switchen voor omvormer? Een kleintje schijnt niet veel te kosten maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barcafan schreef op zondag 05 februari 2012 @ 16:35:
Nee, dat is niet mogelijk, dan gaat de omvormer niet werken. Hij behaalt zijn opstartspanning niet.
Het kan wel met iets minder panelen, maar dan zit je vaak al op 70% van de capaciteit van de omvormer
en dat heeft geen zin.

Standaard setje 3 x 190 wp aan een steca. Dan merk je dat het echt werk en dan kom je terug voor meer.
Ben ik vrij zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Als beginners setje raad ik toch echt de Steca 500 met 3 panelen van 190/195Wp aan. Dit is echt niet veel duurder per Wp dan een grote omvormer met meer panelen. De euro efficiëntie is met 94.5% ook nauwelijks minder dan een grote omvormer (zelfs stukken beter dan een SMA SB1200/1700). Daarnaast krijg je met elke Steca een extra MPP tracker wat schaduw problemen minimaliseert en heeft een eventueel defecte omvormer veel minder impact om het gehele systeem.

Als je een beetje rond kijkt, kun je voor nog geen 1000 euro zo'n set aanschaffen. Heb je dit geld nog niet, dan zou ik wel even doorsparen,

Op een omvormer geschikt voor 14/16 panelen (die alleen al meer dan 1000 euro kost), kun je niet beginnen met 2/4 panelen, omdat je hiermee onder de opstartspanning van de omvormer blijft. Het voltage van de panelen in serie moet binnen de zogenaamde MPP range vallen van de omvormer, wil je een goede opbrengst krijgen. Wat je wel kunt doen is op een omvormer voor 14 panelen, slechts 1 aansluiting gebruiken waar je 7 panelen in serie zet, om later nog 7 panelen op de andere ingang aan te sluiten.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
beginners setje.
denk dat het wel kan maar of je het nog een beginners setje mag noemen is een andere vraag.

ik zelf wil een power-one 3.0 die heeft 2x een mppt's.
ik ga 1 mppt vullen dit jaar met een 7/8/9 panelen.
volgend jaar kijk ik wel waar mee ik de andere string vul.
power one = 1250 euro.
1 string ongeveer 2000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barcafan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:00
Daar was ik al bang voor, zit ook met een schuin oog te kijken naar micro inverters zoals van enecsys
(link van een paar pagina's terug: http://www.mbw-electronic...0W-Duo-Wechselrichter-MC4). Dit vind ik qua omvormers alleen een dure grap worden als je per twee panelen van 240Wp een inverter nodig heb, stel ik heb plek voor 14 panelen, wordt 7 x 315 euro = 2205 euro voor alleen het omvorm gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een steca 500 is stacable, dwz je kunt ze per string van 3 tot 1 grote omvormer maken.
dan is het ook redundant, uitval van 1 is niet meteen alles.
de prijs valt dan ineens reuze mee.

http://www.pv-solar24.info/pics/system.jpg
ik heb er ook 4 op een rij
http://van.wijk.net/pvt/stecawlnd.jpg
en daaraan zie je meteen de wieland plug van plugwise, te koop per 1 stuk
4 stecaatjes van 500 watt koop je voor 4x220 euro.
4 mppt voor 880 eurie.
kwestie van plaats schaduw en keuzes en paneel.(5A) (of sneeuw zoals nu)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2012 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 18:33:
....
4 stecaatjes van 500 watt koop je voor 4x220 euro.
4 mppt voor 880 eurie.
kwestie van plaats schaduw en keuzes en paneel.(5A)
Waar vind je die dingen voor 220 incl. btw? Ik zie ze meestal vanaf +- 275 euro (niet veel goedkoper dan de Enecsys).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 00:01

MieJuul

3970Wp

Wat betreft "omvormer op de groei" verhaal:

Ik heb plaats voor 12 (misschien zelfs 15) panelen.
Nu heb ik Sharp 245 Wp panelen gezien voor een mooie prijs, maar heb niet de financiele middelen om gelijk voor 12 panelen te gaan.
6 daarintegen is wel haalbaar.
In een later stadium zou ik er dan nog eens 6 bij willen plaatsen.

Zijn er in zo'n situatie omvormers die goed te gebruiken zijn? Dus zeg maar future-proof zijn?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 22:54:
[...]

zeer grof gezegt.
denk aan 1,50 euro de Wp bij zelf bouw.
en bij 2,00 euro + bij laten aanleggen in nederland.
maar bij de stroom prijzen die jij noemt zeg ik: niet doen.
of gewoon leuk vinden om te doen.
als een ander durft te wagen aan een tvt berekening dan mag i, maar 12 cent de kwh is erg goedkoop en ben bang dat panelen daar niet tegen op kunnen.
Uitgaande van die 1,5 euro en 3,5 kWp kom ik uit op een investering van 5250 euro. Met een jaarlijks verbruik van omgerekend 621 euro levert dat een terugverdientijd op van een kleine 8,5 jaar. Dat is niet zo slecht toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Het is een tijdje geleden, maar ik ben er weer :)

Even kort de situatie:
Achterkant op het zuiden, schuindak, dak aan de achterzijde heeft hh30, dak aan de voorzijde is hh60

Nu was het de bedoeling dat er 3600Wp op het dakdeel aan de achterzijde zou komen.
Nu heb ik daar "veel" last van schaduw en had ik bedacht om met een PVI-3.0 zo'n 1800Wp op west hh30 te leggen en 1800Wp op oost hh60.

Zou deze config meer op kunnen leveren dan alles op hh30 met vooral in het voor en na jaar veel last schaduw.

Misschien nog wel nuttig om erbij te vermelden dat ik de ruimte die dan vrij blijft op het 30graden deel wil benutten voor een zonneboiler(30+ heatpipes).

Ik heb een sketchup gemaakt van het hele huis, als iemand interesse heeft dan kan ik die toesturen.

ondertussen Plugwise geinstalleerd, zuinigere vijverpomp gekocht (scheelt 550kWh per jaar)
Hoop dit jaar zo'n 650kWh+ te besparen.

[offtopic; hoort eigen in duurzaam thuis....]
deze maand schuindak in badkamer beter isoleren, kamer temp van 19,5 overdag naar 19 (vloerverwarming...) en 's avond van 21 naar 20,5. Hemelwater opslag voor toilet ga ik vergroten van +/- 400 naar 1000 liter (voorraad gaat dan van 20 naar 45dagen+).

al met al aardig wat gedaan/bereikt :)
[offtopic]

[ Voor 37% gewijzigd door Freemann op 05-02-2012 23:25 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
@steca en omvormer discussie:

Ben zelf ook bezitter van 3 steca's en het bevalt me uitstekend. goed uitbreidbaar en kosten zijn laag genoeg. Weet uit ervaring dat als je naar 1 van de dozenschuivers van NL gaat en zegt doe me 4 steca 500's met netkabel dat voor 1000 euro inc btw wel te sjeffen zijn (250 euro het stuk dus). Heb nog nergens eric-pvt's 220 euri gezien. ben benieuwd.

en natuurlijk, voor Sunshinecompany's argumentatie valt veel te zeggen, maar er klappen in mijn omgeving meer dure SMA's onder garantie dan steca 500's.....

tot slot nog ff een vraag: ik heb al mijn steca's los hangen, maar zal met enige maanden steca 2 en 3 inelkaar schuiven om 1 stroomteller vrij te maken. Nu zijn dat een steca 300 en 500. Ik heb koppelstukken nog liggen maar nu de vraag: Wat doet die kleine chip die onderin zit die je er in kunt/moet doen. Moet die er ook daadwerkelijk in? het is dat kleine spleetje onderaan...

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op zondag 05 februari 2012 @ 22:55:
Achterkant op het zuiden, schuindak, dak aan de achterzijde heeft hh30, dak aan de voorzijde is hh60

Nu was het de bedoeling dat er 3600Wp op het dakdeel aan de achterzijde zou komen.
Nu heb ik daar "veel" last van schaduw en had ik bedacht om met een PVI-3.0 zo'n 1800Wp op west hh30 te leggen en 1800Wp op oost hh60.

Zou deze config meer op kunnen leveren dan alles op hh30 met vooral in het voor en na jaar veel last schaduw.

Misschien nog wel nuttig om erbij te vermelden dat ik de ruimte die dan vrij blijft op het 30graden deel wil benutten voor een zonneboiler(30+ heatpipes).
Ik zou de PV op het hh30 dak leggen en de heatpipes op het hh60 dak. Een stijl dak is in principe gunstig om in de winter meer op te vangen. In de zomer is de opbrengst dan relatief minder, echter met een zonneboiler heb je in de zomer bijna altijd teveel. Dat is dus alleen maar een voordeel.
De PV kan de meeropbrengst in de zomer wel geheel oogsten.
Als je veel schaduw hebt is een systeem met 2 trackers ideaal. De PVI-3.0 is te koop voor 1100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lardman schreef op maandag 06 februari 2012 @ 08:02:

Ben zelf ook bezitter van 3 steca's en het bevalt me uitstekend. goed uitbreidbaar en kosten zijn laag genoeg. Weet uit ervaring dat als je naar 1 van de dozenschuivers van NL gaat en zegt doe me 4 steca 500's met netkabel dat voor 1000 euro inc btw wel te sjeffen zijn (250 euro het stuk dus). Heb nog nergens eric-pvt's 220 euri gezien. ben benieuwd.

en natuurlijk, voor Sunshinecompany's argumentatie valt veel te zeggen, maar er klappen in mijn omgeving meer dure SMA's onder garantie dan steca 500's.....
De Steca kost bij MDZ 273,70 euro, met de windvogel korting wordt dat 232,65 euro. Lager heb ik ze ook nog niet gezien. Toch als het niet hoeft zou ik niet snel een heel pak steca's gebruiken.
De prijs per wp is toch duidelijk hoger ( >40 cent) en er kunnen alleen 5 inch panelen op worden aangesloten. Op zich hoeft dat niet erg te zijn, maar je keuzevrijheid neemt wel af en het is ook meer werk in de installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 21:56:
[...]

Uitgaande van die 1,5 euro en 3,5 kWp kom ik uit op een investering van 5250 euro. Met een jaarlijks verbruik van omgerekend 621 euro levert dat een terugverdientijd op van een kleine 8,5 jaar. Dat is niet zo slecht toch?
dat is dan wel met een aantal aannames die ik niet kan verifiëren.
kan de meter terug draaien/regels van het energie bedrijf etc.
wat zal de opbrengst zijn?
vervoers-kosten zullen ook flink zijn.
veel dingen zijn mij onduidelijk.
maar het valt wel te proberen.
misschien kun je met een klein setje beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesselyn
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-09 22:20
Wat lijkt jullie een betere investering? Een zonneboiler of zonnepanelen? Ik heb voor mijn huis nu een potje van ongeveer 3000 euro beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
jesselyn schreef op maandag 06 februari 2012 @ 11:58:
Wat lijkt jullie een betere investering? Een zonneboiler of zonnepanelen? Ik heb voor mijn huis nu een potje van ongeveer 3000 euro beschikbaar.
Ligt eraan wat de doelstelling is, maar de tvt van PV is op dit moment in de meeste gevallen een stuk korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ben je grootverbruiker van warm water (douch + bad + afwas met de hand) dan kan een zonneboiler volgens mij eerder uit. Ik weet niet of je je gasverbruik hebt bijgehouden, maar aan de maandverbruik in een maand mei, juni, juli of augustus kun je zien hoeveel gas je voor warm tapwater verbruikt (kookgas is minimaal). Is je gasverbruik in deze maanden laag (laten we zeggen < 20 m3), dan kun je beter voor PV panelen gaan. Is deze (veel) hoger dan is een zonneboiler interessant.

Afhankelijk van de huidige isolatie van je huis, kan het een véél betere (maar misschien minder sexy) investering zijn om te gaan isoleren.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-08 13:06
Lardman schreef op maandag 06 februari 2012 @ 08:02:

Wat doet die kleine chip die onderin zit die je er in kunt/moet doen. Moet die er ook daadwerkelijk in? het is dat kleine spleetje onderaan...
In dat kleine spleetje onderaan kan je het printplaatje (met gouden contacten, passief/geen componenten) doen wat ervoor zorgt dat de communicatie bus doorgekoppeld wordt naar een eventueel aangesloten StecaGrid Control. Indien je geen StecaGrid Control hebt heeft het geen zin behalve mischien een klein beetje mechanische koppeling/stevigheid. Zelf zou ik hem er om die reden instoppen.
c70070540 schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 18:26:
Iemand anders wel eens dit soort rare fratsen meegemaakt met zijn inverter?
Volgens mij had je alleen een Steca 2010+, ik weet niet hoeveel tijd er tussen de schoonmaak actie en de controle zat. Indien dit minder dan 10 minuten is zou het kunnen zijn dat de "meetperiode" nog niet geweest is (ik weet niet of een reset actie invloed heeft op de 10min poll tijd)
Indien er zeker 10 minuten gepasseerd zijn en je opbrengst is direct 500W dan zou ik het niet weten. Enige reden zou nog een gedeeltelijk bepekte cell kunnen zijn waardoor de Steca denkt dat deze niet boven zijn eigen vermogen uitkomt en dus niet opstart.

[ Voor 35% gewijzigd door W.Wonderland op 06-02-2012 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je een leuk PV setje van kopen ad 1470wp die je ongeveer 278 euro per jaar oplevert aan cashflow.
Woon je met 4 personen levert een 2000 euro zonneboiler maximaal 156 euro op.
Dat is zonder douche WTW, met deze wordt de besparing 78 euro.

In beide gevallen ga ik uit van zelf installeren. Gedetailleerde berekeningen zijn ook mogelijk, maar je geeft zo goed als geen variabelen aan, vandaar dat ik maar wat aannames stop in deze berekening. ;)

Het gaat volgens mij om een nieuwbouwhuis.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-09 15:02
staat op MP een set zonnepanelen ( 34 totaal) waarvan er 24 verkocht zijn, er zijn er dus nog 10 over. ze zijn een jaar ourd. ( geen omvormer oid erbij)

voor best een leuk bedrag. het betreft 230 Wp panelen, ergens in het oosten van het land.
wellicht een tip voor iemand die op zoek is naar een koopje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Laatst online: 07-09 09:11
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 21:56:
[...]

Je vergeet de omvormer a €1000 :+ .

Maar reken maar op een terug verdien tijd van +/- 10 jaar. En dan ga je er nog vanuit dat er in die 10 jaar geen onderhoud oid nodig is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Crazyanz schreef op maandag 06 februari 2012 @ 14:30:
[...]
Je vergeet de omvormer a €1000 :+ .

Maar reken maar op een terug verdien tijd van +/- 10 jaar. En dan ga je er nog vanuit dat er in die 10 jaar geen onderhoud oid nodig is ;)
€ 1,50 Wp is bij zelfmontage incl. de omvormer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
zijn die prijzen zo erg gedaald dan. Volgens mij betaalde ik vorige jaar oktober nog +/- 1.85 excl montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ligt er natuurlijk aan welke panelen, omvormer etc. (appels-appels) en waar je shopt: alles bij een leverancier of op verschillende plekken en verschillende landen. Maar € 1,50 en zelfs nog iets lager is inderdaad wel mogelijk.

Maar, ik betaalde voor een 2100 Wp setje Okt. 2009 nog bijna € 2,75 incl. zelf installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogmaals, ik moet alles eerst eens rustig doornemen. De benodigde onderdelen zijn mij nog niet helemaal helder. Is daar overigens ergens wat objectieve info over te vinden? Ja ik kan googlen maar ik vermoed dat de kenners hier mij een betere richting op kunnen sturen dan een zoekmachine. :)

Een kleine noob-vraag. Er komen op de lokatie nogal eens stroomstoringen en complete uitvallen, black-outs en brown-outs, voor. Stel dat in een heel gebied de spanning op het net wegvalt en de zonne-installatie staat flink te leveren wat heeft dat dan voor effect? De installatie kan moeilijk in zijn eentje ineens een complete wijk van stroom voorzien. Zakt dan de spanning compleet in? Of is het systeem daarop voorbereid en wordt de levering gestaakt tot het net weer onder de normale spanning staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
mijn uneducated guess is dat de levering gewoon door gaat maar eenmaal op het net geen bruikbare hoeveelheid vormt... Maar je meter zal dus wel terug blijven lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 19:02:
Een kleine noob-vraag. Er komen op de lokatie nogal eens stroomstoringen en complete uitvallen, black-outs en brown-outs, voor. Stel dat in een heel gebied de spanning op het net wegvalt en de zonne-installatie staat flink te leveren wat heeft dat dan voor effect? De installatie kan moeilijk in zijn eentje ineens een complete wijk van stroom voorzien. Zakt dan de spanning compleet in? Of is het systeem daarop voorbereid en wordt de levering gestaakt tot het net weer onder de normale spanning staat?
Ik gok dat de omvormer het net(spanning) nodig heeft om op te starten(lees het "omvorm" proces te reguleren/aansturen/monitoren).
Bij de afwezigheid van netspanning zal de omvormer niet opstarten en levert dus niets.

[ Voor 11% gewijzigd door Freemann op 06-02-2012 19:32 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 19:02:
Volgens mij moet de omvormer dan uitvallen vanwege het gevaar van islanding voor "elektriciteits-werkers" (regelgeving...weet ik niet zeker, vermoed ik)
Pagina: 1 ... 3 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.