Yup, waarvoor nogmaals dank. Ik was al eerder van plan er aandacht aan te besteden, maar er lopen teveel dossiers tegelijk door elkaar heen hier, en het blijft delicate materie natuurlijk. Maar omdat ik nu in Leiden zelf met de neus op de feiten werd gedrukt bij een mij al lang bekend project, en ik een gaatje had, heb ik er nu maar eens even echt aandacht aan besteed. Ook gezien het feit dat Nederland de uitvalsbasis was van Shell Solar. Heb nog toevoeging gedaan in
het artikel. Ik heb de Novem database doorzocht, en er zijn een paar projecten met de "gewraakte" RSM's (paar honderden kWp-en...).
Er blijkt daar ook een onrustbarend grote hoeveelheid projecten te zijn opgeleverd in begin deze eeuw met een nog
niet als "problematisch genoemde" RSM95. Mogelijk dat die laatste alleen in NL is uitgeleverd, maar dat weet ik niet zeker. Vandaar ook mijn oproep daar om foto's door te sturen van probleemgevallen met exacte type aanduiding om beter beeld te krijgen (Shell heeft tig types gevoerd in het verleden, nogal schimmig hoe dat allemaal geproduceerd is geweest).
Volgens mij was het beleid van Solarworld toe nog dat ze alleen panelen vergoeden die niet meer voldoen aan de vermogensgarantie. Ik had mijn panelen nagemeten en ze bleken nog steeds voldoende op te wekken, had ze daarom ook niet opgestuurd .
Dat was omdat ze "toen" nog een dramatisch slechter beleid voerden voor de ongelukkige "Shell Solar" klanten, die werden benadeeld t.o.v. de Solarworld klanten. Verbraucherzentrale NRW schijnt gedaan te hebben gekregen dat de voorwaarden voor eerstgenoemden zijn verbeterd, nadat - wederom op hun aandringen - Solarworld de garantievoorwaarden voor de eigen modules had verbeterd (meerdere leveranciers hebben op de kritiek van Verbraucherzentrale NRW gereageerd en hetzelfde gedaan).
Het kan dus best zijn, mede onder druk van de publiciteit, en de vasthoudendheid van Ines Rutschmann van Photon, dat Solarworld nu meer "coulance" toepast dan voorheen jegens de met de overname van Shell Solar's kristallijne divisie "meegekochte" klanten. Dus je kunt het altijd opnieuw proberen. Maar het is wellicht verstandiger om dat met meer slachtoffers tegelijk te proberen, omdat je dan sterker staat en een hardere vuist kunt maken. Ik heb al lijntjes naar ZPV en ODE open gezet, waarvan ik vind dat die zo'n traject zouden "moeten" begeleiden (zoals dat destijds, met groot succes bij de OK4 omvormer vervangings-operatie is afgedwongen, waar ook ik onvoorstelbaar veel tijd aan heb besteed). Dat is hun impliciete core-business (of: zou het moeten zijn).
Gezien het feit dat er geen enkele "garantie" is dat de delaminatie zomaar zal stoppen, kun je beslist in een situatie komen dat er gevaarlijke toestanden ontstaan, zeker bij strings met veel panelen (de door mij gefotografeerde modules hadden met name gedelamineerde cellen in de randzones, wat gevaar kan opleveren voor de elektrische isolatie van de panelen). Vergeet niet dat module op Texel wat in de fik ging. Wil je dat risico lopen?
Weet je of Solarworld nu, ongeacht wel of geen vermogensverlies, altijd een paneel met delaminatie vervangt?
In ieder geval wel - zo lijkt het uit de Photon reportages - bij de daar bekende (Duitse, en de Texelse) klanten. Maar prompt verscheen er een ingezonden brief in Photon van iemand die over 80% delaminatie klaagde en nog geen hulp gehad leek te hebben. Verbaast me niks, Solarworld zal mogelijk een "afwachtende" houding innemen, denk ik. Pas als er concrete gevallen worden "aangeboden", en er druk op de ketel wordt gezet, gaan ze volgens mij met gezwinde spoed actie ondernemen. Althans, dat hoop ik dan maar.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)