Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.553 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:02

Punkrocker

Mostly harmless

Bartjuh schreef op maandag 06 februari 2012 @ 19:29:
[...]

Volgens mij moet de omvormer dan uitvallen vanwege het gevaar van islanding voor "elektriciteits-werkers" (regelgeving...weet ik niet zeker, vermoed ik)
Vermoeden hoeft niet: het is verplicht.
Voor de veiligheid van installateurs en medewerkers/monteurs van de netwerkbedrijven moet dat ding uitschakelen zodra de netspanning wegvalt.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op maandag 06 februari 2012 @ 19:29:
[...]

Volgens mij moet de omvormer dan uitvallen vanwege het gevaar van islanding voor "elektriciteits-werkers" (regelgeving...weet ik niet zeker, vermoed ik)
Dat is inderdaad een goede reden! Maar het zou leuk zijn om juist bij uitval in ieder geval in huis gewoon stroom te hebben. Er zou dus een slim systeem moeten zijn dat de lokale levering door laat gaan maar de levering naar het net stopzet. Is er zoiets op de markt?

Ik las hier dat je max 500 W mag leveren op een bestaande groep om inmiddels duidelijke reden. Nu is de lokale wetgeving op lokatie lang zo vergaand niet als in Nederland. Het moet echter wel veilig blijven natuurlijk. Ik kan me echter voorstellen dat met een 3,5kWp systeem er geen probleem moet ontstaan bij goede bekabeling. Het gaat dan immers om ca. 15 A maximaal en dat is in de betreffende groep voldoende, zeker overdag. Overbelasting kan in theorie dus wel gebeuren maar zal in de praktijk niet voorkomen. Maar als het beter is dan kan er natuurlijk redelijk eenvoudig een extra groep aangemaakt worden puur voor de levering. Is het in dat geval dan het beste om de omvormer dicht bij de PV-installatie te hebben of juist dicht bij de meterkast? Of maakt dat wat efficiëntie betreft niets uit?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:51

Bever!

3

Wat zijn goede merken voor zonnepanelen?
Lees veel over Panasonic en Sharp, nog andere goede alternatieven?>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 21:02
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 18:33:
een steca 500 is stacable, dwz je kunt ze per string van 3 tot 1 grote omvormer maken.
dan is het ook redundant, uitval van 1 is niet meteen alles.
de prijs valt dan ineens reuze mee.

http://www.pv-solar24.info/pics/system.jpg
ik heb er ook 4 op een rij
http://van.wijk.net/pvt/stecawlnd.jpg
en daaraan zie je meteen de wieland plug van plugwise, te koop per 1 stuk
4 stecaatjes van 500 watt koop je voor 4x220 euro.
4 mppt voor 880 eurie.
kwestie van plaats schaduw en keuzes en paneel.(5A) (of sneeuw zoals nu)
Naast de redundancy is naar mijn smaak het grootste voordeel dat er per string maar een paar paneeltjes onderuit geschopt worden bij schaduw. Ik weet zeker dat je met enige schaduwwerking veel voordeel hebt van deze kleine jongens.Ik ben blij dat ik twee jaar geleden voor 9 steca's (en 1 gridfit) gekozen heb en niet voor een omvormer met één of twee strings. Dat had ik wel terug gezien in mijn jaaropbrengst, het huis van de buurman dekt t/m half maart ofzo een paar uur een deel van het dak af, dit zie je op heldere dagen wel terug op de vermogenscurve, maar de schade is hooguit iets van 20 procent, gedurende 3 uur.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 20:00:
[...]
Dat is inderdaad een goede reden! Maar stel dat je de omvormer met een stekker op een bestaande groep hebt aangesloten dan zou het leuk zijn om juist bij uitval in ieder geval in huis gewoon stroom te hebben. Er zou dus een slim systeem moeten zijn dat de lokale levering door laat gaan maar de levering naar het net stopzet. Is er zoiets op de markt?
Die dingen heb je wel, waar je ook accu's aan kunt hangen.

http://www.sma.de/en/prod...s/sunny-backup-set-s.html
of dat ding van Nedap; http://www.nedap.com/nl/marktgroepen/energy-systems/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:14
mightym schreef op maandag 06 februari 2012 @ 20:08:
[...]

Naast de redundancy is naar mijn smaak het grootste voordeel dat er per string maar een paar paneeltjes onderuit geschopt worden bij schaduw. Ik weet zeker dat je met enige schaduwwerking veel voordeel hebt van deze kleine jongens.Ik ben blij dat ik twee jaar geleden voor 9 steca's (en 1 gridfit) gekozen heb en niet voor een omvormer met één of twee strings. Dat had ik wel terug gezien in mijn jaaropbrengst, het huis van de buurman dekt t/m half maart ofzo een paar uur een deel van het dak af, dit zie je op heldere dagen wel terug op de vermogenscurve, maar de schade is hooguit iets van 20 procent, gedurende 3 uur.
Is het dan ook zo dat een teveel aan vermogen op een omvormer in deze setup naar een andere omvormer gaat in plaats van afgevlakt te worden?

Anders krijg je toch dat je in plaats van een enkele marge, je een veelvoud daarvan aan marge aanhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Rukapul schreef op maandag 06 februari 2012 @ 20:15:
[...]

Is het dan ook zo dat een teveel aan vermogen op een omvormer in deze setup naar een andere omvormer gaat in plaats van afgevlakt te worden?

Anders krijg je toch dat je in plaats van een enkele marge, je een veelvoud daarvan aan marge aanhoudt?
Nee, het is ieder voor zich. Ik begrijp niet helemaal wat je met marge bedoelt. Maar als er schaduw op een string valt dan is die grotendeels bedankt. Hoe groter de string, hoe groter de impact. Ik meen mij te herinneren dat zonnigtype hier in het steenen tijdperck wel eensch onderzoek naar heeft gedaan. Door het langstrekken van de schaduw van het huis van de buurman worden één voor één strings afgeknepen, maar nooit allemaal tegelijk... ik zal eens een plaatje zoeken om dit te laten zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
mightym schreef op maandag 06 februari 2012 @ 20:18:
[...]

Nee, het is ieder voor zich. Ik begrijp niet helemaal wat je met marge bedoelt.
Stel zo'n omvormer gaat tot max 600W.
Stel je koopt panelen van 220W.
Dan sluit je er dus 3 aan wat op 660W neerkomt en je 60W wegmikt.
Bij 5 van die setups komt dat dus op 15, 3300W en 300W neer.

Zou je een grote omvormer hebben dan kies je er eentje die het dichtst bij de 3300W komt, bv 3400 en dan ga je er maar 100W overheen.

Dat bedoel ik dus met marge. Kan volstrekt niet zo zijn, maar dat kwam dus bij me op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het goed begrijp, val je dan terug op accu's. Wat ik graag zie, is dat je PV's gewoon blijven produceren. Accu's begin ik liever niet aan.

Zijn er omvormers waarmee het makkelijk is om in huis te zien hoeveel Watt de opstelling produceert zonder dat je op een laptop of op het apparaat zelf moet gaan kijken? Bijv een simpele display die je in de keuken hangt. Dan kun je bijv bij uitval van het net zien of de PV's 's avonds nog genoeg vermogen leveren om bijv te kunnen koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barcafan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:00
Als je ff had gezocht op google had je de sunny beam en de solarlog kunnen vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Rukapul schreef op maandag 06 februari 2012 @ 20:21:
[...]

Stel zo'n omvormer gaat tot max 600W.
Stel je koopt panelen van 220W.
Dan sluit je er dus 3 aan wat op 660W neerkomt en je 60W wegmikt.
Bij 5 van die setups komt dat dus op 15, 3300W en 300W neer.

Zou je een grote omvormer hebben dan kies je er eentje die het dichtst bij de 3300W komt, bv 3400 en dan ga je er maar 100W overheen.

Dat bedoel ik dus met marge. Kan volstrekt niet zo zijn, maar dat kwam dus bij me op :)
Aha, ja nou snap ik je punt. Nee, dat gebeurt dus niet. In de praktijk levert het missen van de echte piekopbrengst niet veel verliezen op, ik heb totaal iets van 4700Wp aan omvormers, daar gaan ze soms iets overheen, maar heel vaak halen we dat niet...
Hier een plaatje met de schaduwwerking van vandaag. De rode lijn is wat je had mogen verwachten, de blauwe cirkel is het moment dat de schaduw op mijn dakkapel valt en dus minder panelen afdekt. Ik kwam ook een plaatje tegen van 15 januari, dan kun je zien dat de zon al weer hoger staat.

Vandaag:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/16326067/schaduwwerking.jpg

15 januari:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/16326067/15%20januari%20schaduweffect.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

mightym schreef op maandag 06 februari 2012 @ 20:18:
[...]

Nee, het is ieder voor zich. Ik begrijp niet helemaal wat je met marge bedoelt. Maar als er schaduw op een string valt dan is die grotendeels bedankt. Hoe groter de string, hoe groter de impact. Ik meen mij te herinneren dat zonnigtype hier in het steenen tijdperck wel eensch onderzoek naar heeft gedaan. Door het langstrekken van de schaduw van het huis van de buurman worden één voor één strings afgeknepen, maar nooit allemaal tegelijk... ik zal eens een plaatje zoeken om dit te laten zien..
Ik heb wel "onderzoek" gedaan aan schaduw werking, maar dat was schaduw die vier panelen met een module omvormer (OK4) per stuk kregen van de voorste rij in onze set-up. Dus geen string effecten in ons systeem, nooit gehad ook. Alles staat hier parallel. Twee artikelen hier.

Dat was inderdaad bijna het tijdperck dat er nog met steenen werd gesleept. Heul wat kilo'tjes grindtegels van de begane grond omhoog door het trappenhuis en via een laddertje naar het dak op de vierde verdieping... :P

Leuk nieuwtje: een onverwacht succesvolle toeleverancier van de PV-industrie uit Delft die goedkoper zonnesimulatoren verkoopt/uitbaat. Eternal Sun. Nuchter, maar klanten weten het jonge bedrijf blijkbaar "vanzelf" te vinden. Leuk nieuws in PV-oorlogs-tijd... Hoop dat ze het gaan redden... Mag een pluim krijgen ...

http://www.eternalsun.nl/

[ Voor 16% gewijzigd door zonnigtype op 06-02-2012 20:54 . Reden: Onverwacht succesverhaal in NL toelevering sector voor PV ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barcafan schreef op maandag 06 februari 2012 @ 20:35:
Als je ff had gezocht op google had je de sunny beam en de solarlog kunnen vinden!
Je hebt gelijk. Toch bedankt. :) Dat maakt het uitlezen wel erg makkelijk. Vooral die Sunny Beam is mooi uitgevoerd en lekker portable in huis. Lees net dat er ook inverters zijn met een netwerkfunctie via de stroomkabel. Dat lijkt me een betrouwbaarder alternatief voor bluetooth i.v.m. mogelijke ontvangstproblemen. Afleesapparaatje in het stopcontact in bijv de keuken is dan voldoende.

Volgende stap is het vergelijken van lokale leveranciers. Geen makkelijke klus want de markt is lang zo transparant niet als die in Nederland. Maar de truc is volgens mij voor de betere merken te gaan. Dan heb je fabrieksgarantie en zekerheid van kwaliteit. Zelf installeren lijkt geen enkel probleem.

Wel nog een vraagje. Hoe gevoelig zijn PV's voor blikseminslag? Worden ze wel eens direct geraakt op het dak? En hoe goed zijn inverters bestand tegen piekspanning op het net? Er gaan op de lokatie elk jaar in de buurt apparaten stuk door inslag en het is natuurlijk niet de bedoeling dat er regelmatig een nieuwe inverter gekocht moet worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 14:17

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

zonnigtype schreef op zondag 05 februari 2012 @ 00:33:
Over "rendementen" gesproken...

... die van veel ook hier te lande verkochte Shell Solar RSM en S series multikristallijne zonnepanelen zouden wel eens op termijn tegen kunnen gaan vallen. In het ergste geval zelfs technisch tot nogal vervelende problemen kunnen gaan leiden.

Advies: indien getroffen, s.v.p. claimen bij Solarworld. Ze hebben ook, na grote druk van Photon, ZDF en Verbraucherzentrale Nordrhein-Westfalen, de daar bekende getroffen klanten in ieder geval allemaal geholpen. Tot op Texel aan toe, waar een RSM module in de fik was gevlogen...
Vorig jaar heb ik je wat foto's gestuurd van 7 RMS110 (en een S115) panelen met vergelijkbare delaminatieproblemen, de panelen zijn resp. van december 2001 en augustus 2003.

Volgens mij was het beleid van Solarworld toe nog dat ze alleen panelen vergoeden die niet meer voldoen aan de vermogensgarantie. Ik had mijn panelen nagemeten en ze bleken nog steeds voldoende op te wekken, had ze daarom ook niet opgestuurd .

Weet je of Solarworld nu, ongeacht wel of geen vermogensverlies, altijd een paneel met delaminatie vervangt?

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie heeft er laatst meegedaan met SolarDays? Wat waren de ervaringen om onbekende mensen bij je thuis te ontvangen?

De reden, dat ik dat vraag is om ook mijn huis voor een dag open te stellen (en natuurlijk hopen op mooi weer). Op de website van SolarDays lees ik het volgende :
In 2012 komt Solar Days weer terug, van 5 tot 13 mei en nu nog grootschaliger dan in eerdere jaren !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

jja schreef op maandag 06 februari 2012 @ 21:07:
[...]

Vorig jaar heb ik je wat foto's gestuurd van 7 RMS110 (en een S115) panelen met vergelijkbare delaminatieproblemen, de panelen zijn resp. van december 2001 en augustus 2003.
Yup, waarvoor nogmaals dank. Ik was al eerder van plan er aandacht aan te besteden, maar er lopen teveel dossiers tegelijk door elkaar heen hier, en het blijft delicate materie natuurlijk. Maar omdat ik nu in Leiden zelf met de neus op de feiten werd gedrukt bij een mij al lang bekend project, en ik een gaatje had, heb ik er nu maar eens even echt aandacht aan besteed. Ook gezien het feit dat Nederland de uitvalsbasis was van Shell Solar. Heb nog toevoeging gedaan in het artikel. Ik heb de Novem database doorzocht, en er zijn een paar projecten met de "gewraakte" RSM's (paar honderden kWp-en...).

Er blijkt daar ook een onrustbarend grote hoeveelheid projecten te zijn opgeleverd in begin deze eeuw met een nog niet als "problematisch genoemde" RSM95. Mogelijk dat die laatste alleen in NL is uitgeleverd, maar dat weet ik niet zeker. Vandaar ook mijn oproep daar om foto's door te sturen van probleemgevallen met exacte type aanduiding om beter beeld te krijgen (Shell heeft tig types gevoerd in het verleden, nogal schimmig hoe dat allemaal geproduceerd is geweest).
Volgens mij was het beleid van Solarworld toe nog dat ze alleen panelen vergoeden die niet meer voldoen aan de vermogensgarantie. Ik had mijn panelen nagemeten en ze bleken nog steeds voldoende op te wekken, had ze daarom ook niet opgestuurd .
Dat was omdat ze "toen" nog een dramatisch slechter beleid voerden voor de ongelukkige "Shell Solar" klanten, die werden benadeeld t.o.v. de Solarworld klanten. Verbraucherzentrale NRW schijnt gedaan te hebben gekregen dat de voorwaarden voor eerstgenoemden zijn verbeterd, nadat - wederom op hun aandringen - Solarworld de garantievoorwaarden voor de eigen modules had verbeterd (meerdere leveranciers hebben op de kritiek van Verbraucherzentrale NRW gereageerd en hetzelfde gedaan).

Het kan dus best zijn, mede onder druk van de publiciteit, en de vasthoudendheid van Ines Rutschmann van Photon, dat Solarworld nu meer "coulance" toepast dan voorheen jegens de met de overname van Shell Solar's kristallijne divisie "meegekochte" klanten. Dus je kunt het altijd opnieuw proberen. Maar het is wellicht verstandiger om dat met meer slachtoffers tegelijk te proberen, omdat je dan sterker staat en een hardere vuist kunt maken. Ik heb al lijntjes naar ZPV en ODE open gezet, waarvan ik vind dat die zo'n traject zouden "moeten" begeleiden (zoals dat destijds, met groot succes bij de OK4 omvormer vervangings-operatie is afgedwongen, waar ook ik onvoorstelbaar veel tijd aan heb besteed). Dat is hun impliciete core-business (of: zou het moeten zijn).

Gezien het feit dat er geen enkele "garantie" is dat de delaminatie zomaar zal stoppen, kun je beslist in een situatie komen dat er gevaarlijke toestanden ontstaan, zeker bij strings met veel panelen (de door mij gefotografeerde modules hadden met name gedelamineerde cellen in de randzones, wat gevaar kan opleveren voor de elektrische isolatie van de panelen). Vergeet niet dat module op Texel wat in de fik ging. Wil je dat risico lopen?
Weet je of Solarworld nu, ongeacht wel of geen vermogensverlies, altijd een paneel met delaminatie vervangt?
In ieder geval wel - zo lijkt het uit de Photon reportages - bij de daar bekende (Duitse, en de Texelse) klanten. Maar prompt verscheen er een ingezonden brief in Photon van iemand die over 80% delaminatie klaagde en nog geen hulp gehad leek te hebben. Verbaast me niks, Solarworld zal mogelijk een "afwachtende" houding innemen, denk ik. Pas als er concrete gevallen worden "aangeboden", en er druk op de ketel wordt gezet, gaan ze volgens mij met gezwinde spoed actie ondernemen. Althans, dat hoop ik dan maar.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big_Tower
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-08-2024
Binnenkort krijg ik een installatie van 18*190Wp. Nu heb ik onze netbeheerder gevraagd of onze meter geschikt is voor terugleveren. Antwoord: Nee, Uw meter is niet geschikt voor terug levering.

Kan iemand van jullie misschien een antwoord geven op de volgende vraag:
Kan ik ongestraft een generator op 1 van mijn stopcontacten aansluiten en dan kijken of mijn meter terugdraait?

Heb namelijk nog een "ouderwetse" Ferrarismeter.

Voorlopig heb ik nog niet de behoefte om een nieuwe meter te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jouw netbeheerder zegt dat alleen om de slimme meter bij jou thuis te kunnen installeren. Dan hebben ze alvast jouw aansluit-adres maar gehad.

Het tegendeel kan ik je zo als bewijs leveren. Weliswaar alleen overdag, wanneer de zon volop schijnt :
- Live Webcams op een Ferrarismeter en omvormer

Succes!

edit : ik zei overdag. 's avonds en 's nachts staan ze natuurlijk uit. Stroom besparen. Ik zie net, dat iemand toch meteen wilt kijken naar de webcams. Helaas, dat gaat niet door. Morgen om 07.00.. dan kan je alvast kijken. Maar dan draait die meter nog vooruit. 's Middags tussen 13:00 en 15:00 is de grootste kans, dat je die meter ziet terug draaien. Have fun!

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Big_Tower schreef op maandag 06 februari 2012 @ 21:49:
Binnenkort krijg ik een installatie van 18*190Wp. Nu heb ik onze netbeheerder gevraagd of onze meter geschikt is voor terugleveren. Antwoord: Nee, Uw meter is niet geschikt voor terug levering.

Kan iemand van jullie misschien een antwoord geven op de volgende vraag:
Kan ik ongestraft een generator op 1 van mijn stopcontacten aansluiten en dan kijken of mijn meter terugdraait?

Heb namelijk nog een "ouderwetse" Ferrarismeter.

Voorlopig heb ik nog niet de behoefte om een nieuwe meter te ontvangen.
Je moet zelf even nagaan of de meter die je nu hebt een terugleverblokkering heeft.
Als dit zo is zul je hem inderdaad moeten vervangen. Is dit niet zo dan kan die blijven hangen.
Dus zoek het exacte type van je meter op. Polder pv heeft een lijst hiervan dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:11
Ik zal eens een foto maken van mijn Shell zonne-afdakje, kijken of daar delaminatie optreedt.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
mightym schreef op maandag 06 februari 2012 @ 20:36:
[...]

Aha, ja nou snap ik je punt. Nee, dat gebeurt dus niet. In de praktijk levert het missen van de echte piekopbrengst niet veel verliezen op, ik heb totaal iets van 4700Wp aan omvormers, daar gaan ze soms iets overheen, maar heel vaak halen we dat niet...
Hier een plaatje met de schaduwwerking van vandaag. De rode lijn is wat je had mogen verwachten, de blauwe cirkel is het moment dat de schaduw op mijn dakkapel valt en dus minder panelen afdekt. Ik kwam ook een plaatje tegen van 15 januari, dan kun je zien dat de zon al weer hoger staat.
OK, maar wat is dan het voordeel van het stacken van die dingen ipv ze helemaal los te houden?
Vandaag:

[afbeelding]

15 januari:

[afbeelding]
Volgens mij zie ik niet in het plaatje wat je probeert over te brengen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 21:54:
[...]

Je moet zelf even nagaan of de meter die je nu hebt een terugleverblokkering heeft.
Als dit zo is zul je hem inderdaad moeten vervangen. Is dit niet zo dan kan die blijven hangen.
Dus zoek het exacte type van je meter op. Polder pv heeft een lijst hiervan dacht ik.
Nou, niet ik, maar KEMA die de beroemde lijst bijhoudt...

... maar ik wil hem natuurlijk maar wat graag linken ...

http://www.kema.com/Image...des%20%28overzicht%29.pdf

@JeroenH
Ik zal eens een foto maken van mijn Shell zonne-afdakje, kijken of daar delaminatie optreedt.
Doe je dan meteen een foto van het module etiket bij, of ander duidelijke aanwijzing welk Shell module type het exact betreft? Dank! ;)

[ Voor 18% gewijzigd door zonnigtype op 06-02-2012 22:08 . Reden: Volledigheid is een schone zaak... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 00:01

MieJuul

3970Wp

Ff een snelle vraag:

Ik kan voor een mooie prijs Sharp ND-R245-A5 panelen aanschaffen.
Ik overweeg er nu 6 a 7 te plaatsen en in de nabije toekomst nog zo'n zelfde aantal.
Waar moet ik dan op letten bij het zoeken naar een passende omvormer?
Iemand tips/aanraders/afraders?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
Ik heb Guus gevraagd om het volgende op ons dak te installeren:
18x Yingli 260 op een Aurore PVI 4.2 outdoor. Alle modules uitgerust met een Tigo maximizer.

Helaas is de man nog op vakantie. Als je eenmaal hebt besloten wil je het ook zsm op het dak hebben liggen.

eigenlijk ben ik gewoon apetrots op mijn Sketchup creatie. Een week oefenen, maar nu denk ik het een klein beetje onder de knie te hebben

Situatie: 20 april, 12.10u

Afbeeldingslocatie: http://members.quicknet.nl/miekegrootes/tweakers/proef3.jpg

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MieJuul schreef op maandag 06 februari 2012 @ 22:07:
Ff een snelle vraag:

Ik kan voor een mooie prijs Sharp ND-R245-A5 panelen aanschaffen.
Ik overweeg er nu 6 a 7 te plaatsen en in de nabije toekomst nog zo'n zelfde aantal.
Waar moet ik dan op letten bij het zoeken naar een passende omvormer?
Iemand tips/aanraders/afraders?
Delta Solivia 3.0 of 3.3 zou moeten kunnen. Die zijn nog goedkoop te verkrijgen.
het is daarvoor wel noodzakelijk dat alles panelen in 1 vlak liggen.
Heb je verschillende vlakken heb je ook verschillende trackers nodig.

(let er even op dat de paneelprijzen sterk gedaald zijn, een goede prijs van gisteren telt vandaag niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op maandag 06 februari 2012 @ 22:32:
18x Yingli 260 op een Aurore PVI 4.2 outdoor. Alle modules uitgerust met een Tigo maximizer.
Niet te kort! *O*

Impressive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ja, een rib uit je lijf. Maar ik heb er zo'n zin in!

[ Voor 61% gewijzigd door hansdegit op 06-02-2012 22:42 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hansdegit schreef op maandag 06 februari 2012 @ 22:32:
18x Yingli 260 op een Aurore PVI 4.2 outdoor.
Cool! Mooie grote installatie!
Alle modules uitgerust met een Tigo maximizer.
Ik ben benieuwd hoeveel verschil dat in de praktijk maakt (hoewel jouw installatie er zich bij uitstek voor leent), en vooral ook hoe het financieel uitkomt, m.a.w. is het de prijs waard.
eigenlijk ben ik gewoon apetrots op mijn Sketchup creatie. Een week oefenen, maar nu denk ik het een klein beetje onder de knie te hebben
Netjes gedaan hoor, ik weet hoeveel werk het is. Had je wat aan mijn tutorial?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 00:01

MieJuul

3970Wp

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 22:36:
[...]

Delta Solivia 3.0 of 3.3 zou moeten kunnen. Die zijn nog goedkoop te verkrijgen.
het is daarvoor wel noodzakelijk dat alles panelen in 1 vlak liggen.
Heb je verschillende vlakken heb je ook verschillende trackers nodig.

(let er even op dat de paneelprijzen sterk gedaald zijn, een goede prijs van gisteren telt vandaag niet meer)
Alles moet uiteindelijk op 1 en dezelfde kant komen, alleen in 2 fases.

paneelprijs voor desbetreffende Sharp's is 0.90/Wp ex btw
vind het een mooie prijs, of is dit alweer achterhaald?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Als dat zo door gaat met die prijzen krijgen we nog geld toe als we panelen afnemen :o

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op maandag 06 februari 2012 @ 22:45:
Als dat zo door gaat met die prijzen krijgen we nog geld toe als we panelen afnemen :o
Als je ergens (gemeentelijke) subsidie kunt pakken van een instantie die niet op zit te letten is dat best een reeële (maar idiote) situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

In Enschede zijn ze niet zo scheutig, eigenlijk wordt zonnestroom op geen enkele wijze gesubsidieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
JeroenH schreef op maandag 06 februari 2012 @ 22:43:
Ik ben benieuwd hoeveel verschil dat in de praktijk maakt (hoewel jouw installatie er zich bij uitstek voor leent), en vooral ook hoe het financieel uitkomt, m.a.w. is het de prijs waard.
Zoals eerder gezegd: het systeem moet -bij de huidige prijs voor stroom- ongeveer 4 tot 5 MWh in zijn levensduur opbrengen om uit de kosten te geraken. Langere tvt dus, maar je hebt ook een langere tvt als die schaduwen "onbehandeld" blijven.
Netjes gedaan hoor, ik weet hoeveel werk het is. Had je wat aan mijn tutorial?
NEEEEEEEEEEEEEEEE. Komt ie nu mee.....

Vrouwlief heeft nog nooit zo weinig last van me gehad

[ Voor 0% gewijzigd door hansdegit op 06-02-2012 23:06 . Reden: mega / mili ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

5 mWh is wel heeeel weinig.

[ Voor 11% gewijzigd door SpeksteenWP op 07-02-2012 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Fuck....Eenhedenpolitie op mijn dak? Ik ga het corrigeren, thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:49

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 21:39:

De reden, dat ik dat vraag is om ook mijn huis voor een dag open te stellen (en natuurlijk hopen op mooi weer).
Als je meedoet met die Solar Days, kom ik kijken, lekker dichtbij - Zuud -Beveland toch :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb nog een vraagje. Ik realiseer me nu pas hoe modulair een doorsnee PV-opstelling is. Dit betekent dat een extra paneel zo is 'bijgeprikt'. Maar wat betekent dit voor de inverter als je met een bescheiden opstelling begint maar uiteindelijk wilt doorgroeien naar complete dekking van het huishouden? Wat doet een lichte belasting van een inverter met de efficiëntie? Als het weinig uitmaakt, is het wat kosten betreft wellicht slim om alvast een zwaardere inverter te kopen. En kun je ook zonder problemen verschillende merken en typen panelen op een enkele inverter aansluiten?

*edit*
Vond wat grafieken waaruit blijkt dat je een inverter vanaf zeg 20% wilt belasten. Dus bij 3,5 kWp zou je best beginnen met minimaal 700 Wp aan panelen, mits je later dus geen tweede inverter wilt aanschaffen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2012 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JAN-B schreef op maandag 06 februari 2012 @ 23:24:
[...]

Als je meedoet met die Solar Days, kom ik kijken, lekker dichtbij - Zuud -Beveland toch :9
Inderdaad Zuud-Beveland. ;9
(is het nu Zuud of Zûûd? :P )

Hou dan een plekje vrij voor 5 mei in je agenda.

maar zijn er nog meer mensen, die mee gedaan hebben met Solar Days vorig jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

hansdegit schreef op maandag 06 februari 2012 @ 22:52:
[...]

Zoals eerder gezegd: het systeem moet -bij de huidige prijs voor stroom- ongeveer 4 tot 5 MWh in zijn levensduur opbrengen om uit de kosten te geraken. Langere tvt dus, maar je hebt ook een langere tvt als die schaduwen "onbehandeld" blijven.
Ik hoop dat "in zijn levensduur" alhier voorafgegaan dient te worden met "per jaar".

Want 4.000 - 5.000 kWh in een [veronderstelde] levensduur van 25 jaar zou voor je mooie geplande 4,68 kWp systeem betekenen dat je op een specifieke opbrengst uit zou komen van 34,2 tot 42,7 kWh/kWp.jaar.

Dat is ietwat weinig... ;)

Succes met het aanschaf en vooral plaatsings-avontuur... d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barcafan
*edit*
Vond wat grafieken waaruit blijkt dat je een inverter vanaf zeg 20% wilt belasten. Dus bij 3,5 kWp zou je best beginnen met minimaal 700 Wp aan panelen, mits je later dus geen tweede inverter wilt aanschaffen.
Heb je hier een link van voor me? Zit op dit onderdeel nog te zoeken naar wat meer info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MieJuul schreef op maandag 06 februari 2012 @ 22:44:
Alles moet uiteindelijk op 1 en dezelfde kant komen, alleen in 2 fases.

paneelprijs voor desbetreffende Sharp's is 0.90/Wp ex btw
vind het een mooie prijs, of is dit alweer achterhaald?
Ik denk dat je bedoelt 2 strings? Prijs is heel mooi en het is een prachtig paneel.

Ik heb gehoord dat CSI een prijsverhoging heeft doorgevoerd, dat is de eerste waarvan ik dat hoor.
Een lichte stijging in het algemeen is mogelijk, op de langere termijn (1 jr) kan er wel 8 a 10% vanaf wordt gezegd. Echter nu zijn we voorbij het kantelpunt, de productie levert meer op dan een dergelijke prijsdaling.

Ik vraag me af wat het totaal geinstalleerd vermogen is. Voor NL zou je toch ten minste 100% extra plaatsing in 2012 kunnen verwachten tov 2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op maandag 06 februari 2012 @ 22:51:
In Enschede zijn ze niet zo scheutig, eigenlijk wordt zonnestroom op geen enkele wijze gesubsidieerd.
Salderen is een vorm van ondersteuning, wettelijke vastgelegd. Wat wil je nog meer?
Met jou giga productie ga je toch niet klagen he? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Neu ik klaag zeker niet.
Salderen zie ik niet echt als ondersteuning maar meer een soort besparing van het gebruik van netstroom.
Theoretisch zou ik de opgewekte stroom ook op kunnen slaan in een SMA backup systeem en dan 's avonds gebruiken dat geeft hetzelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het anti-islanding fenomeen blijft me bezig houden. Ik kan geen omzetters vinden die bij stroomuitval op het net gewoon blijven leveren zonder islanding te veroorzaken. Eigenlijk zou het anti-islanding helemaal niet door de omzetter uitgevoerd moeten worden. Ik zie daar liever een apart apparaat voor dat simpelweg het lokale net in huis afsluit van de buitenwereld bij stroomuitval. Bestaat daar geen relais-achtig apparaat voor? Op die manier heb je overdag tenminste gewoon stroomvoorziening in je eigen huis als het net ermee ophoudt. Geen gebruik van je lokale energiecentrale kunnen maken omdat de omgeving zonder stroom zit, vind ik op zijn minst erg krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:03
die anti-islanding functie wil je echt wel hebben.
dat houd je ouders langer in leven.
het antwoord is al langs gekomen maar kreeg hem ook niet zo snel gevonden.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:18

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 09:57:
Het anti-islanding fenomeen blijft me bezig houden. Ik kan geen omzetters vinden die bij stroomuitval op het net gewoon blijven leveren zonder islanding te veroorzaken. Eigenlijk zou het anti-islanding helemaal niet door de omzetter uitgevoerd moeten worden. Ik zie daar liever een apart apparaat voor dat simpelweg het lokale net in huis afsluit van de buitenwereld bij stroomuitval. Bestaat daar geen relais-achtig apparaat voor? Op die manier heb je overdag tenminste gewoon stroomvoorziening in je eigen huis als het net ermee ophoudt. Geen gebruik van je lokale energiecentrale kunnen maken omdat de omgeving zonder stroom zit, vind ik op zijn minst erg krom.
Een van de dwingende eisen waaraan een omvormer moet voldoen voor goedkeuring is afschakelen bij wegvallen van de netspanning. Je zal dus ook geen omvormers vinden die gewoon doorleveren.
Je zal moeten terugvallen op de Nedap omvormer of het SMA -backup systeem. Hier worden accu's gebruikt om te zorgen dat de omvormer kan werken. Vervolgens kan de opgewekte energie worden verbruikt door een airco of worden opgeslagen. En beide systemen hebben een relais om te zorgen dat bij uitvallen van de netstroom er niets teruggeleverd kan worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anti-islanding bestaat zo heb ik begrepen om te voorkomen dat er spanning op delen van het net blijft staan en dat wil je als netwerkbeheerder voorkomen. Lokaal - in huis - is het geen enkel probleem. Als je een off-grid systeem bouwt, bouw je zelfs bewust een island en heb je dus geen anti-islanding omzetter. In een gebied met veel power cuts is het dus beter om een on-grid systeem te hebben dat als het moet automatish off-grid kan zodat de productie gewoon door kan gaan. Het gaat totaal om meerdere etmalen per jaar en om zowel economische als praktische reden is het niet handig om de panelen zoveel tijd niet te benutten.
ericplan schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:06:
Een van de dwingende eisen waaraan een omvormer moet voldoen voor goedkeuring is afschakelen bij wegvallen van de netspanning. Je zal dus ook geen omvormers vinden die gewoon doorleveren.
Je zal moeten terugvallen op de Nedap omvormer of het SMA -backup systeem. Hier worden accu's gebruikt om te zorgen dat de omvormer kan werken. Vervolgens kan de opgewekte energie worden verbruikt door een airco of worden opgeslagen. En beide systemen hebben een relais om te zorgen dat bij uitvallen van de netstroom er niets teruggeleverd kan worden.
Een dergelijke omvormer kan dus datgene wat ik zoek? Bestaat er geen omvormer met een relais zónder accu? Een accu klinkt leuk maar is overdag simpelweg niet nodig voor backup. En 's nachts draait de aircon dus is die accu zo leeg.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2012 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ten eerste zie ericplan antwoord.
je moet rekening houden dat de stroom die van je panelen komt.
niet echt een heel stabile lading kan zijn.
een wolkje en het voltage stort in.
je apparatuur in huis zal dan uit en aanschakelen en zeer snel kapot gaan.

met een sma of nedap omvormer kun je ook een accu gebruiken zodat je wel een stabiele stroom toevoer hebt.
bedenk wel dat als je de airco er aan hangt je veel accu nodig hebt.
en de zaken erg duur maakt.
dus plan de zaak goed.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus een wolk verandert de instraling zo snel dat de omvormer de lagere input niet direct kan corrigeren? Dat verklaart dan de noodzaak van een accu. :)

Overdag draaien er geen zware apparaten. Hooguit een fan, een laptop, de koelkast, een spaarlamp hier en daar en af en toe tv/muziek. Meer dan een paar honderd Watt is het dus niet. De aircon draait alleen 's nachts.

Erg bedankt voor al jullie antwoorden tot dusver! Dit soort praktische zaken kom je niet snel achter op de verschillende sites over zonne-energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
dat klopt voor Nederlandse situaties is dat erg onzinnig om te doen.
de accu's die je nodig hebt zijn veelste duur.
je energie bedrijf als accu gebruiken kan voor veel minder geld en de slijtage hoef je ook niet te betalen. :)

ga eens goed lezen bij sma of nedap.
je zult er snel achter komen dat het al gouw erg duur word om te doen.
waarschijnlijk duurder als de panelen zelf.

waarschijnlijk is het wel interessant voor jouw ouders, maar dan moet de airco er niet op zitten.
de ijskast is in mijn ogen belangrijker om dan weer wel te doen.
bedenk ook dat als je een tv wil aan sluiten via de accus hij wel extra zuinig moet zijn geen 60inch plasma's en zo.

(het is niet alleen het feit dat je panelen te weing leveren.
te veel is ook niet goed.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 07-02-2012 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:18:
Overdag draaien er geen zware apparaten. Hooguit een fan, een laptop, de koelkast, een spaarlamp hier en daar en af en toe tv/muziek. Meer dan een paar honderd Watt is het dus niet. De aircon draait alleen 's nachts.
Dan heb je dus niet zoveel accu nodig... ;) Zolang je niet elektrisch gaat koken, airco, wasmachine, tostiijzer, etc op de accu gaat draaien, is het te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zie onderstaande backup systeem van SMA, is uit te breiden.
Zal echter niet goedkoop zijn, let ook op toegepast netstelsel.
http://www.sma-benelux.co...n/sunny-backup-set-s.html

[ Voor 9% gewijzigd door SpeksteenWP op 07-02-2012 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:18

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 10:18:

Erg bedankt voor al jullie antwoorden tot dusver! Dit soort praktische zaken kom je niet snel achter op de verschillende sites over zonne-energie.
Nog even een andere praktische zaak, de apparaten die we noemden zijn allemaal voor 230 V 50 Hz. Op een andere spanning werken ze niet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen probleem. Spanning en frequentie zijn hetzelfde. Volgens mij is het nog niet helemaal duidelijk dat ik niet op zoek ben naar een accu-backup-systeem. Als een accu nodig is om overdag evt. spanningsfluctuaties op te vangen bij een stroomuitval op het net dan is het een ander verhaal maar er hoeft geen dikke accu te komen om allerlei apparaten aan de gang te houden als 's nachts de netstroom uitvalt. Het gaat mij er alleen maar om om, zonder dat op wat voor manier dan ook de veiligheid in het gedrang komt, bij een algehele blackout overdag gewoon van de panelen te kunnen blijven profiteren.

Die Sunny backup set klinkt goed. Ik neem aan dat dergelijke apparaten alsnog de boel kunnen afschakelen mits het PV-park niet genoeg vermogen kan leveren? Dan worden plotse spanningsdalingen opgevangen door de accu en bij langdurig gebrek aan vermogen (als het donker wordt) schakelt de set de boel volledig uit. Op die manier is bij een netuitval overdag de stroomlevering gegarandeerd en kunnen er geen apparaten stuk gaan mocht onverhoopt de omzetter alsnog overbelast raken omdat het donker wordt of omdat iemand per ongeluk bijv een kookplaat aanzet.

*edit*
Uit de SMA folder over de Sunny Backup Set:
Door de integratie van de PV installatie kan de accu klein en dus goedkoop worden geconfigureerd
aangezien deze over het algemeen alleen ’s nachts ter overbrugging wordt gebruikt.
Dit is min of meer wat ik zoek maar ik zag ergens een prijs van ruim 4000 euro en dat is inderdaad veel en veel te duur. Blijkbaar zijn PV-panelen te onbetrouwbaar bij afwezigheid van netstroom en een backup voorziening en dat is erg jammer. Het voelt niet goed om een boel panelen op het dak te hebben die bij netuitval niks liggen te doen maar het is niet anders.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2012 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 09:03:
[...]

Ik denk dat je bedoelt 2 strings? Prijs is heel mooi en het is een prachtig paneel.

Ik heb gehoord dat CSI een prijsverhoging heeft doorgevoerd, dat is de eerste waarvan ik dat hoor.
Een lichte stijging in het algemeen is mogelijk, op de langere termijn (1 jr) kan er wel 8 a 10% vanaf wordt gezegd. Echter nu zijn we voorbij het kantelpunt, de productie levert meer op dan een dergelijke prijsdaling.

Ik vraag me af wat het totaal geinstalleerd vermogen is. Voor NL zou je toch ten minste 100% extra plaatsing in 2012 kunnen verwachten tov 2011.
NL grofweg 115 MWp momenteel, er is net weer 2,5 MWp ingeschreven bij CertiQ (ben aan het uitwerken, maar vanmiddag eerst proberen potje te schaatsen op de Rijn alhier... :9 ). Niet gecertificeerd vermogen is rap aan het toenemen, geen hond die weet hoeveel. Verdubbeling in de zin dat er dit jaar 100 MWp bij "zou kunnen komen" is niet onmogelijk maar een vorm van melkwitte glazenbollen werk. Het zal beslist slechts maar een deel SDE betreffen, de rest is een groot ondoorzichtig moeras en wordt nergens bijgehouden. Hoeveel van jullie/ons hebben "gemeld" bij netbeheer laat staan bij energieleveren.nl laat staan wie er GEEN Ferrarismeter in huis heeft die volautomatisch saldeert, en dus geen enkele "noodzaak" ziet om "te melden"??? ...

Becquerel prijswinnaar Wim Sinke wederom op onnavolgbare wijze als een rasdiplomaat schetsend hoe onze zonnige toekomst er uit zou kunnen zien waarbij zelfs betonkoppen van het IEA (NB: onder leiding van de niet genoemde zonnestroom haatster kernenergie minnaar van der Hoeven/ex EZ...) inmiddels het licht lijken te hebben gezien...

http://www.energieplus.nl...onne-energie.238339.lynkx

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:47

Barrycade

Through the...

Tussen al deze "specialisten" even een n00b vraag: mijn woning ligt met het schuine dak op Noord-Westen. Voorkant van het huis heeft een plat dak dus op het Zuid Oosten.

Op veel sites kan je alleen de opbrengsten berekenen tot aan het Westen. Zijn de opbrengsten dusdanig belabberd op het Noord-Westen dat het reeds een hopeloze zaak is? Of zijn er andere redenen? We hebben normaal gespoken op het hoogste deel van het schuine dak vanaf een uur of 12 tot bijna zonsondergang zon. Maar dit levert niets op?

Plan is om sowieso op het platte dak (3x5,5 meter) een set te installeren, maar daar past niet zoveel vermogen op (+/- 900 Wp volgens de meeste sites), Maar het schuine dak wil ik eigenlijk ook benutten en er is nog budget voor.

Dus wat te doen? Bovenrand dak (5,5 beter breed) toch vol zetten met panelen? Of is dat af te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De site die ik eerder gaf geeft voor plaatsen in Nederland op het NW 550 kWh/Wp aan. Dus je terugverdientijd wordt ook 1,5x langer.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Barrycade schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 11:29:
Tussen al deze "specialisten" even een n00b vraag: mijn woning ligt met het schuine dak op Noord-Westen. Voorkant van het huis heeft een plat dak dus op het Zuid Oosten.

Op veel sites kan je alleen de opbrengsten berekenen tot aan het Westen. Zijn de opbrengsten dusdanig belabberd op het Noord-Westen dat het reeds een hopeloze zaak is? Of zijn er andere redenen? We hebben normaal gespoken op het hoogste deel van het schuine dak vanaf een uur of 12 tot bijna zonsondergang zon. Maar dit levert niets op?

Plan is om sowieso op het platte dak (3x5,5 meter) een set te installeren, maar daar past niet zoveel vermogen op (+/- 900 Wp volgens de meeste sites), Maar het schuine dak wil ik eigenlijk ook benutten en er is nog budget voor.

Dus wat te doen? Bovenrand dak (5,5 beter breed) toch vol zetten met panelen? Of is dat af te raden?
Laat Siderea.nl opbrengst simulatie doen met bijv. dunnelaag spul als je dat persé wilt, maar dakhelling mag beslist niet te hoog zijn anders wordt het echt prut met de opbrengst. Dunnelaag is minder gevoelig voor directe instraling. Maar zelfs al is dat spotgoedkoop (amorf Si Schott Solar wordt ook gedumpt), vraag ik me af wat de rentabiliteit ervan zou zijn. Het hoeft in theorie geen doorslaggevend probleem te zijn als de Einspeisevergütung maar hoog genoeg is. Maar dat is Duitsland (voorbeeld met 13 graden dakhelling op noordwest, wel in een van de hogere instralingsgebieden van BRD). We leven helaas in NL met maximaal haalbaar salderen voor end-consumer prijs. Die is grofweg zo'n 22 cent/kWh all-in, maar zal verder van je leverancier afhangen. SDE kun je verder vergeten, en je kunt alleen extra scoren als je gemeentesubsidie d'r bovenop kunt krijgen.

Net weer iemand aan de lijn gehad die meer dan 1.000 kWh/kWp.jaar heeft gehaald, pal zuid, degelijk Duits spul, noordoost Nederland. Het kan, in steeds meer gebieden. Moet er wel kwaliteit geleverd worden... (ik heb toegang tot persoonlijke logging daar... :9 )

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 07-02-2012 12:21 . Reden: Het kan uit... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Om dit aloude diagram maar weer eens naar boven te brengen:
Afbeeldingslocatie: http://www.jan-karina.be/zonnepanelen/instralingsdiagram.jpg

Misschien ook wel iets voor de TS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe komt het dat het optimum iets naar het westen is verschoven en niet pal op het zuiden ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-09 19:05
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 12:22:
Hoe komt het dat het optimum iets naar het westen is verschoven en niet pal op het zuiden ligt?
Volgens mij omdat de hoek van de aardas niet helemaal recht is.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bb/Earth-lighting-summer-solstice_NL.png/800px-Earth-lighting-summer-solstice_NL.png

maar ik kan er ook helemaal langs zitten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Dat is een nooit verklaarde uitkomst van oude Ecofys cijfers die nergens is herbevestigd.

(zou geloof ik iets met meer reflecties in waterige omgeving te maken hebben of zoiets vaags, nogmaals: nergens herbevestigd, Duitsers hebben gewoon die stip pal op de zuidlijn staan...)

Diagram waarde wordt betwist door onze simulator bij Siderea.nl...

http://www.siderea.nl/art...shoek2/hellingshoek2.html

;)

[ Voor 17% gewijzigd door zonnigtype op 07-02-2012 12:27 . Reden: opmerking toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnigtype schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 12:26:
[...]

Dat is een nooit verklaarde uitkomst van oude Ecofys cijfers die nergens is herbevestigd.

(zou geloof ik iets met meer reflecties in waterige omgeving te maken hebben of zoiets vaags, nogmaals: nergens herbevestigd, Duitsers hebben gewoon die stip pal op de zuidlijn staan...)

Diagram waarde wordt betwist door onze simulator bij Siderea.nl...

http://www.siderea.nl/art...shoek2/hellingshoek2.html

;)
Ik dacht dat nevel / hei / mist in de ochtend hiervoor een verklaring was. In de middag is die niet meer aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 13:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Petje72 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 12:26:
[...]

Volgens mij omdat de hoek van de aardas niet helemaal recht is.
[afbeelding]

maar ik kan er ook helemaal langs zitten 8)7
Nee, dat is de reden dat de opbrengst in de winter lager is dan in de zomer.
De site van JRC die ik eerder aanhaalde heeft de sweetspot op een azimuth van -0,5o liggen (0,5 graden oost is dat).
Een lijstje met relatieve opbrengst van die site:
AzimuthOriëntatieRelatieve opbrengst
-180Noord57%
-17058%
-16059%
-15060%
-14063%
-13067%
-12070%
-11074%
-10078%
-90Oost82%
-8085%
-7088%
-6091%
-5094%
-4096%
-3098%
-2099%
-10100%
0Zuid100%
10100%
2099%
3098%
4096%
5094%
6091%
7088%
8085%
90West81%
10078%
11074%
12070%
13066%
14063%
15060%
16058%
17057%
180Noord57%

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Laatst online: 12-09 16:49
Roamor schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 12:21:
Om dit aloude diagram maar weer eens naar boven te brengen:
[afbeelding]

Misschien ook wel iets voor de TS?
Maar dit is neem ik aan ook afhankelijk van waar je in NL zit? Lijkt me dat er wel een subtiel verschil zit tussen Texel en Valkenburg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Misschien heeft het iets te maken met de bewolking in de ochtend en eind middag? Misschien is het s'ochtends meer bewolkt gemiddeld genomen? Of misschien heeft het iets met Rayleigh scattering te maken?
Persoonlijk zou ik eerst alleen het platte dak doen met Kristallijn spul.

Noord-West dak: Wellicht kun je kijken naar amorf-Si vanwege relatief (per Wp) beter rendement bij albedo (diffuse) straling, en natuurlijk de lage prijs. Ik heb ze al gezien voor € 0,72 per Wp incl. btw. Sluit ze aan op een galvanisch gescheiden omvormer zoals de ongelooflijk cheape Powerstocc 1200-1800MV (van € 240-340). Nog wat euro's voor click-fit en je komt bij zelf aanleggen zeer dicht in de buurt van €1/Wp totaalprijs. Dan kan je wellicht ook nog wel komen tot een korte tvt...

[ Voor 50% gewijzigd door Bartjuh op 07-02-2012 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

catchingfire schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 13:04:
[...]

Maar dit is neem ik aan ook afhankelijk van waar je in NL zit? Lijkt me dat er wel een subtiel verschil zit tussen Texel en Valkenburg?
Nou, dat is (a) nogal een verschil als je Valkenburg in Limburg bedoeld.

http://www.knmi.nl/klimat...ale_straling_jaarsom.html

En (b) zelfs als je dat vliegveld bedoelt waar Koninklijke Hoogheden plachten te landen (vlak bij mij "om de hoek"), dan nog is het verschil tussen een Waddeneiland (in de hoogste windbelasting zone, dus optimale afkoeling year round van de panelen), en het achterland van de kuststrook in Zuid-Holland mogelijk nog steeds aanwezig.

Ergo: lokatie in Nederland altijd meenemen, en daarom uitsluitend van het dichtstbijzijnde weerstation de KNMI data gebruiken als je geïnteresseerd bent in lokale deviaties/eigenaardigheden rond de instraling. Zelfs binnen een gemeente kan het verschil fors zijn, bijvoorbeeld of je aan water / gemeenterand woont, of in midden van de stad.

Ergo: het zegt niet alles, dat soort algemene instralingsdiagrammen met "verondersteld NL gemiddelde". Maar bij gebrek aan beter mag je er met dat in het achterhoofd beslist mee blijven werken...

Ondertussen zijn de modules zo goedkoop geworden dat alles tussen west en oost (via zuid) waarschijnlijk wel uit kan, mits goed geplande installatie. Rijk zul je er nooit van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

De Sunny Beam lijkt wel een jojo vandaag.
Vanochtend eerst helder, tussen 10-12 bewolkt en nu weer kraakhelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 13:15
Speksteenkachel schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 13:26:
De Sunny Beam lijkt wel een jojo vandaag.
Vanochtend eerst helder, tussen 10-12 bewolkt en nu weer kraakhelder.
Hier hetzelfde, alleen dan de bewolking tussen tussen 12 en 13.15.

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Big_Tower over meten van teruglevering

Wellicht had je de vraag anders moeten stellen, want het antwoordt is correct.
Een Ferrasis meter is hier niet voor geschikt.
Maar dat komt door een verschillende interpretatie van het woord terugleveren. 8)7
De Energieleverancier wil hiervoor een brutto-produktie meter hebben.
En dat is de draaischijfmeter dus niet.
Maar de meeste draaien prima achteruit hoor.

Een betere vraag zou zijn of de meter ook terug draait als het momentele verbruik lager is dan de opwek.
Maar misschien begrijpen ze die vraag ook weer niet. 8)

(Met dank aan Herman Finkers die ook vaak zaken anders "uitlegd" dan je zou verwachten :+ )

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnigtype schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 13:19:
[...]

Nou, dat is (a) nogal een verschil als je Valkenburg in Limburg bedoeld.

http://www.knmi.nl/klimat...ale_straling_jaarsom.html

En (b) zelfs als je dat vliegveld bedoelt waar Koninklijke Hoogheden plachten te landen (vlak bij mij "om de hoek"), dan nog is het verschil tussen een Waddeneiland (in de hoogste windbelasting zone, dus optimale afkoeling year round van de panelen), en het achterland van de kuststrook in Zuid-Holland mogelijk nog steeds aanwezig.

Ergo: lokatie in Nederland altijd meenemen, en daarom uitsluitend van het dichtstbijzijnde weerstation de KNMI data gebruiken als je geïnteresseerd bent in lokale deviaties/eigenaardigheden rond de instraling. Zelfs binnen een gemeente kan het verschil fors zijn, bijvoorbeeld of je aan water / gemeenterand woont, of in midden van de stad.

Ergo: het zegt niet alles, dat soort algemene instralingsdiagrammen met "verondersteld NL gemiddelde". Maar bij gebrek aan beter mag je er met dat in het achterhoofd beslist mee blijven werken...

Ondertussen zijn de modules zo goedkoop geworden dat alles tussen west en oost (via zuid) waarschijnlijk wel uit kan, mits goed geplande installatie. Rijk zul je er nooit van worden.
Afgelopen jaar 937 kWh/kWp in Schinnen, ongeveer 10-12 km van Valkenburg gelegen.
Toch niet slecht... ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterPiaggio
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-04-2024
Maasluip schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 12:09:
Heb je geld op je spaarrekening? Dan altijd doen.

Ik heb hier een offerte voor 1.920 Wp liggen, inclusief montage voor € 4.200. Dat geld staat nu op mijn spaarrekening 2,64% rente te trekken, dus dat levert me jaarlijks € 110,88 op.
Van 1.920 Wp krijg je jaarlijks 1.632 kWh (als je de "officiële" factor 0,85 aanhoudt, er zijn mensen die 1 kWh/Wp krijgen) en met mijn stroomprijs van 23 cent/kWh gaat me dat € 375,36 besparen.

Dus wat heb ik liever: € 110,88 aan renteinkomsten of € 375,36 aan besparing. Goh, wat is dat een lastige beslissing.

(ik zit alleen te wachten op een goedkeuring voor € 1.000 subsidie van de provincie).
Deze vergelijking is mijns inziens niet helemaal correct. In de situatie van de rente-inkomsten neemt je spaarsaldo toe. Ga je investeren dan ben je natuurlijk wel je spaarcentjes kwijt. Dus je moet al meer dan 15 jaar (375-110 = 260 per jaar) energieopwekken voordat je je investering terug hebt verdiend. En dan zijn er al onderdelen aan vervanging toe. Dus is het financiële aspect mogelijk toch minder aantrekkelijk dan in eerste instantie lijkt. Milieuaspect telt uiteraard ook mee. Maar misschien zie ik het verkeerd. Dan hoor ik het graag.

Overigens een zeer interessant topic. Ik wil ook beginnen met een kleine installatie op het platte dak van mijn huis (oppervlakte 80 vierkant meter dus ruimte zat :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
PeterPiaggio schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:03:
[...]
Deze vergelijking is mijns inziens niet helemaal correct. In de situatie van de rente-inkomsten neemt je spaarsaldo toe. Ga je investeren dan ben je natuurlijk wel je spaarcentjes kwijt. Dus je moet al meer dan 15 jaar (375-110 = 260 per jaar) energieopwekken voordat je je investering terug hebt verdiend. En dan zijn er al onderdelen aan vervanging toe. Dus is het financiële aspect mogelijk toch minder aantrekkelijk dan in eerste instantie lijkt. Milieuaspect telt uiteraard ook mee. Maar misschien zie ik het verkeerd. Dan hoor ik het graag.
Dat is zeker waar, dat hoor je ook mee te rekenen. Al zijn er economen die beweren dat de reële rente tegenwoordig negatief is, dus je geld wordt alleen maar minder waard op je spaarrekening, ook al vang je er rente over.

Maar goed, je kan ook zeggen. Stel; 2% reële rente op spaarrekening, en 2% stijging elektriciteitsprijs per jaar (volgens mij was dit 7% op jaarbasis voor de afgelopen 10 jaar), dan stijgen je renteinkomsten net als je PV inkomsten met 2% per jaar.

Het voordeel van een spaarrekening (tenzij deposito) is dat je er zo bij kan, en uitgeven, bij PV is dat niet zo. Ondanks dat alles denk ik nog dat PV een stuk gunstiger is financieel dan op de bank laten staan, zeker nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PeterPiaggio schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:03:
Deze vergelijking is mijns inziens niet helemaal correct. In de situatie van de rente-inkomsten neemt je spaarsaldo toe. Ga je investeren dan ben je natuurlijk wel je spaarcentjes kwijt. Dus je moet al meer dan 15 jaar (375-110 = 260 per jaar) energieopwekken voordat je je investering terug hebt verdiend.
Je vergeet hierbij dat ook de 375 besparing per jaar op de spaarrekening gezet kan worden, wat de tvt weer verkleint.
Bartjuh schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:18:
2% stijging elektriciteitsprijs per jaar (volgens mij was dit 7% op jaarbasis voor de afgelopen 10 jaar)
@Zonnigtype, kom er maar in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:22:
[...]
@Zonnigtype, kom er maar in ;)
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 14:45:
[...]
Afgelopen jaar 937 kWh/kWp in Schinnen, ongeveer 10-12 km van Valkenburg gelegen.
Toch niet slecht... ;)
Waarom vertelt niemand erbij of de kWh/kWp waarde DC- of AC zijdig gemeten is? Of is dat echt zo vanzelfsprekend en/of afgesproken? Ik ben zo'n afspraak tot op heden nergens tegengekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie de vele berichten die Zonnigtype in Duurzame Energie deel 1 t/m 19 geschreven heeft over de werkelijke stijging van de kWh prijs, o.a hier , hier en hier

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2012 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:38:
[...]
Zie de vele berichten die Zonnigtype in Duurzame Energie deel 1 t/m 19 geschreven heeft over de werkelijke stijging van de kWh prijs, o.a hier , hier en hier
Vind zelf hier hetzelfde (7%):
http://www.olino.org/arti...dientijd-van-zonnepanelen

Natuurlijk niet inflatiegecorrigeerd, dat wel. Maar kan met niet voorstellen dat de inflatie zo gigantisch was de afgelopen 10 jaar? Waar heeft het CBS het fout dan?

Goed, moet zeggen dat ik er geen hele studie naar heb gedaan O-) Heb het getal maar gewoonweg ergens ooit een keer gelezen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:45:
[...]

Vind zelf hier hetzelfde (7%):
http://www.olino.org/arti...dientijd-van-zonnepanelen

Natuurlijk niet inflatiegecorrigeerd, dat wel. Maar kan met niet voorstellen dat de inflatie zo gigantisch was de afgelopen 10 jaar? Waar heeft het CBS het fout dan?

Goed, moet zeggen dat ik er geen hele studie naar heb gedaan O-) Heb het getal maar gewoonweg ergens ooit een keer gelezen dus.
Zonnigtype heeft er wel een hele studie naar gedaan ;) , dus lees het maar eens op zijn website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjuh schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:45:
Waar heeft het CBS het fout dan?
Volgens mij ging de CBS uit van de deling van E-kosten op verbruik. Hierdoor worden de vaste kosten omgeslagen op de kosten per kWh. De vaste kosten nemen een steeds groter deel in van het geheel van de factuur.

Variabele kosten stijgen niet zo hard, buiten dat wordt het grootste deel daarvan nog veroorzaakt door de EB (energie belasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 13:46
Zijn er mensen die ervaring hebben met een Kostal/Piko 3.0 omvormer.
Ik ben bezig met een offerte traject en ik twijfel tussen een SMA en een Piko.

Ik zie dat de Piko 3.x goedkoper is dan een SMA 3.x TL versie.
Beide zijn TL versie's.

De Piko is wat minder efficient (zo een 3-4%), maar dat maakt de prijs weer goed.
Echter heeft de Piko onboard web monitoring en een ventilator. (ventilator is zowel goed als fout...ivm geluid en warmteafvoer)

Als je kijkt naar de markt; dan zou iedereen uit gewoonte zeggen ga voor een SMA. Maar is sma echt zo goed cq zoveel beter?

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-09 09:11
ik heb 2 panelen in mijn systeem zitten die met schaduw te maken hebben. Nu kwam ik een optimizer tegen op de website van powerone (er hangt hier een pvi 3.0) iemand daar ervaring mee?

http://www.power-one.com/...s/aurora-optimizer/series

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 23:29:
Heb nog een vraagje. Ik realiseer me nu pas hoe modulair een doorsnee PV-opstelling is. Dit betekent dat een extra paneel zo is 'bijgeprikt'. Maar wat betekent dit voor de inverter als je met een bescheiden opstelling begint maar uiteindelijk wilt doorgroeien naar complete dekking van het huishouden? Wat doet een lichte belasting van een inverter met de efficiëntie? Als het weinig uitmaakt, is het wat kosten betreft wellicht slim om alvast een zwaardere inverter te kopen. En kun je ook zonder problemen verschillende merken en typen panelen op een enkele inverter aansluiten?

*edit*
Als je een béétje zoekt, dan zie je dat dit een dag geleden ook al gevraagd is, met daaronder de antwoorden waarom dat niet wil...
Barcafan in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
zonnigtype schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 00:02:
[...]

Ik hoop dat "in zijn levensduur" alhier voorafgegaan dient te worden met "per jaar".

Want 4.000 - 5.000 kWh in een [veronderstelde] levensduur van 25 jaar zou voor je mooie geplande 4,68 kWp systeem betekenen dat je op een specifieke opbrengst uit zou komen van 34,2 tot 42,7 kWh/kWp.jaar.

Dat is ietwat weinig... ;)

Succes met het aanschaf en vooral plaatsings-avontuur... d:)b
Nee, sorry, ik was niet duidelijk. Het Tigo systeem kost ongeveer Eur 1000,- . Dus de meeropbrengst moet ongeveer 4-5 MWh bedragen. En dan heb ik het dus over de levensduur.

En qua plaatsingsavontuur: ik ga écht niet zelf het dak op.

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 07-02-2012 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

antonboonstra schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 16:31:
Als je een béétje zoekt, dan zie je dat dit een dag geleden ook al gevraagd is, met daaronder de antwoorden waarom dat niet wil...
Barcafan in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Waar komen al die grafieken dan vandaan van het rendement afgezet tegen belasting? Daaruit blijkt een rendement van 90% als je bijv een 2500 W omvormer belast met pakweg 500 W. En betekent het ook dat een PV-systeem pas stroom gaat leveren als de zon hoog genoeg staat? Want bij de eerste zonnestralen leveren de panelen immers nog niet al te veel vermogen.

*edit*
De SMA Sunny Boy 5000 heeft 2 "input zones" ieder met hun eigen MPPT. Per zone zijn er weer 2 strings mogelijk. Betekenen de vier strings dat je de omvormer met slechts 25% belasting toch op hoog rendement kunt krijgen? Want dan is dit model een ideale kandidaat voor een doorgroei-systeem.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2012 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 18:16:
Waarom moet een omvormer 'opstarten'?
Omdat een omvormer eigen verbruik heeft. Dat moeten de panelen eerst leveren - en dan ook nog in een spanning/stroom die de omvormer lust - en dan pas start hij op. En daarna moet er nog voldoende extra vermogen geleverd worden om om te zetten naar AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok duidelijk. Dan rijst natuurlijk de vraag hoe groot het verbruik is. Oftewel wat is doorgaans de minimale belasting voor de omvormer zijn werk kan doen?

De SMA Sunny Boy 5000 heeft 2 "input zones" ieder met hun eigen MPPT. Per zone zijn er weer 2 strings mogelijk. Betekenen de vier strings dat je de omvormer met slechts 25% belasting toch op hoog rendement kunt krijgen? Want dan is dit model een ideale kandidaat voor een doorgroei-systeem.

Ah excuses, ik had nog een bladzijde verder moeten lezen. De strings binnen een zone moeten gelijk ingedeeld worden. Oftewel panelen moeten gelijk verdeeld worden over beide strings van een zone. Het is blijkbaar wel alsnog beter om eerst een zone 'vol' te zetten voor je de andere gaat gebruiken. 'Vol' is tot een stroom van 15A. Dit betekent wel alsnog dat je de omzetter relatief laag kunt belasten (minder dan de helft vanwege de 2 zones) maar dan is de vraag wat is het absolute minimum om het nog werkbaar te houden.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2012 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
de sma 5000 vind ik een beetje te heftig voor jouw.
kijk eens naar een power-one 3.0 of iets zwaarder.

beide beginnen rond de 125V. (uit mijn hooft.)

o ja er is ook nog een aeg met 3 mppt's
voor 3 strings geen ervaring.

[ Voor 25% gewijzigd door migjes op 07-02-2012 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is die nog steeds te heftig als je een systeem wilt opzetten in de tropen dat groeit naar 3,5 kWp? Want op een zonnige dag heb je dan volgens mij wel een 5 kW omzetter nodig.

125 volt? Oftewel als de spanning hieronder blijft dan start de omvormer niet op? Dan heb je behoorlijk wat panelen nodig.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2012 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barcafan
migjes schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 18:45:
de sma 5000 vind ik een beetje te heftig voor jouw.
kijk eens naar een power-one 3.0 of iets zwaarder.

beide beginnen rond de 125V. (uit mijn hooft.)

o ja er is ook nog een aeg met 3 mppt's
voor 3 strings geen ervaring.
Ik denk dat AgentSmith (en ik! :) ) meer benieuwd is of zijn theorie klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 18:48:
Is die nog steeds te heftig als je een systeem wilt opzetten in de tropen dat groeit naar 3,5 kWp? Want op een zonnige dag heb je dan volgens mij wel een 5 kW omzetter nodig.
ik zal het effe wat langer vertellen.
de mogenlijkheden zoals ik ze zie voor jouw.

sma3000tl21 2x mppt 16A
sma4000tl20 2x mppt ??A maar meer als 16A.
sma5000tl20 2x mppt ??A maar ook meer als 16A

power-one 3.0 2x mppt 14A (dacht ik uit mijn hooft)
power-one 3.6 2x mppt 16A (nu begreep ik dat de mppt beter waren als deze. geen idee of dat zo is)

aeg Protect PV4600 3x mppt (maar ik heb niet alles door genomen. staat er 1 goedkoop op marktplaats)

over de theorie: nop die klopt niet.
of ik heb de vraag nog niet begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry je bent me even kwijt met dit lijstje. ;) Overigens heeft de SMA3000 slechts 1 MPPT en max 17 A. De 4000 en 5000 hebben 2 MPPT en max 2 x 15 A.

Als een 3,5 kWp systeem ruim 5 kW piekt overdag dan moet je daar toch een zwaardere omvormer aan hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Barcafan schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 18:50:
[...]

Ik denk dat AgentSmith (en ik! :) ) meer benieuwd is of zijn theorie klopt.
dat is een goede vraag.
ik hoop dat iemand anders er iets over kan vertellen.

mijn gedachte daar over:
panelen leveren onder bepaalde condities xx Wp.
in de tropen doen ze niet 2x zoveel leveren.
wel doen ze 2x zoveel leveren omdat de tijd dat ze zon krijgen 2x zolang is.

(de 2x is fictief vervangen voor de werkelijkheid is nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Panelen leveren in de tropen echt wel een stuk meer omdat de instraling simpelweg veel hoger is. In NL is de vuistregel ca 0,8 keer het piekvermogen, dichtbij de evenaar volgens mij al snel 1,5 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 19:02:
Sorry je bent me even kwijt met dit lijstje. ;) Overigens heeft de SMA3000 slechts 1 MPPT en max 17 A. De 4000 en 5000 hebben 2 MPPT en max 2 x 15 A.

Als een 3,5 kWp systeem ruim 5 kW piekt overdag dan moet je daar toch een zwaardere omvormer aan hangen?
je hebt het over de sma3000tl-20 ik over de sma3000tl-21.

en ik denk dus dat het niet zo is.
ben benieuwend wat andere zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als 12 panelen in Nederland evenveel werkelijk piekvermogen leveren als 6 dezelfde panelen in de tropen dan moet de omvormer in beide systemen hetzelfde werkelijke piekvermogen verwerken terwijl het systeem in de tropen maar de helft van het door de fabriek opgegeven piekvermogen heeft. De omvormer 'ziet' toch niet het aantal panelen? Het gaat alleen om het totale vermogen dat die voor zijn kiezen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 19:08:
Als 12 panelen in Nederland evenveel werkelijk piekvermogen leveren als 6 dezelfde panelen in de tropen dan moet de omvormer in beide systemen hetzelfde werkelijke piekvermogen verwerken terwijl het systeem in de tropen maar de helft van het door de fabriek opgegeven piekvermogen heeft. De omvormer 'ziet' toch niet het aantal panelen? Het gaat alleen om het totale vermogen dat die voor zijn kiezen krijgt.
eeeeh jongens help me!!!!
ik weet er te weinig van om dit goed te beoordelen.

maar ik ben bang dat de panelen echt niet 1,5x het vermogen leveren.
waarschijnlijk het je wel 1,5x meer tijd hebt dat ze vermogen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de tropen schijnt de zon niet langer dan in Nederland. ;) Zon op om 6 uur in de ochtend, zon onder rond 6 uur in de avond en daar zit door het jaar heen weinig beweging in. In Nederland worden de korte winterdagen ruimschoots gecompenseerd door de zeer lange zomerdagen. Gemiddeld zul je wel op hetzelfde uitkomen. De instraling van de zon is per vierkante meter wel veel hoger hoe dichter je bij de evenaar komt. Het aantal Watt per vierkante meter wordt simpelweg hoger. Dat is informatie die je op verschillende bronnen kunt checken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-09 12:04

The Wizard

Moderator Mobile
De panelen zullen niet (veel) meer vermogen leveren dan het vermogen wat opgegeven is. De STC (Standard Test Conditions) geven 1000 Watt/m2 bij een celtemperatuur van 25 graden (niet omgevingstemperatuur!), en loodrechte instraling (en nog wat andere factoren.

Dus je mag zeker niet uitgaan van de helft aan panelen. Vooral hogere temperaturen zijn funest. Daarom worden in NL ook de hoogste opbrengsten in het voorjaar gemeten, relatief koele lucht met een goede instraling.

De panelen zullen ook niet meer spanning leveren dan de open klem spanning. De omvormer kijkt alleen naar de spanning (icm de stroomsterkte) die binnenkomt, niet het vermogen dat geproduceerd wordt, immers, de omvormer produceert pas het vermogen, panelen leveren alleen spanning en stroomsterkte, en deze parameters zijn bekend, deze staan in de specs.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 19:16:
In de tropen schijnt de zon niet langer dan in Nederland. ;) Zon op om 6 uur in de ochtend, zon onder rond 6 uur in de avond en daar zit door het jaar heen weinig beweging in. In Nederland worden de korte winterdagen ruimschoots gecompenseerd door de zeer lange zomerdagen. Gemiddeld zul je wel op hetzelfde uitkomen. De instraling van de zon is per vierkante meter wel veel hoger hoe dichter je bij de evenaar komt. Het aantal Watt per vierkante meter wordt simpelweg hoger. Dat is informatie die je op verschillende bronnen kunt checken. :)
het aantal zon uren per dag zal niet verschillen dat kopt.
maar de duur van de seizoenen verschilt wel.
de zomer is er een stuk langer en de winters een stuk korter. (o ja en minder heftig)
verder is wizard mededeling belangrijk. noct.

Pagina: 1 ... 4 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.