Toon posts:

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 255 256 257 Laatste
Acties:
  • 1.457.326 views

• ViNOK16Bit
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 15:52
Ik heb op dit moment 3x 250Wp aangesloten op een Soladin 600. Zou het interessant zijn om later voor een Soladin 700 Web te gaan? Of weegt dat niet op tegen de kosten van die omvormer?

De 3 panelen liggen op zuidwest op een hoek van ongeveer 45 graden en geen last van schaduw :)

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 13:25

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

ViNOK16Bit schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 14:19:
Ik heb op dit moment 3x 250Wp aangesloten op een Soladin 600. Zou het interessant zijn om later voor een Soladin 700 Web te gaan? Of weegt dat niet op tegen de kosten van die omvormer?

De 3 panelen liggen op zuidwest op een hoek van ongeveer 45 graden en geen last van schaduw :)
Lijkt mij niet op te wegen tegenover de extra kosten. Ik weet nog geen definitieve prijzen, maar volgens mij zou die wel een stuk duurder worden dan de Soladin 600. Dan moet je het al echt doen voor de Wifi en logging die er op zit. Ook is een Soladin 700 niet ideaal qua MPP spanning (idealiter 140V) voor slechts 3 panelen en moet je de 700 op een aparte groep aansluiten zonder verbruikers.

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

• ViNOK16Bit
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05 15:52
antonboonstra schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 14:24:
[...]

Lijkt mij niet op te wegen tegenover de extra kosten. Ik weet nog geen definitieve prijzen, maar volgens mij zou die wel een stuk duurder worden dan de Soladin 600. Dan moet je het al echt doen voor de Wifi en logging die er op zit. Ook is een Soladin 700 niet ideaal qua MPP spanning (idealiter 140V) voor slechts 3 panelen en moet je de 700 op een aparte groep aansluiten zonder verbruikers.
Bedankt voor je reactie. Daar was ik al bang voor. Voor het loggen hoef ik het niet de doen, daar heb ik een logger van fp4all voor. Maar ik zie vaak de melding "Error message: The DC injection to grid is too high" als de zon er goed op staat. Meer dan 498 watt gaat er ook niet het net in met de soladin600. Ik vraag me af of er een omvormer komt welke meer kan halen uit de 750Wp aan panelen die ik nu heb.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Thanks, dan ben ik gerustgesteld :)

Tegenwoordig ben ik langzaam een PV beunhaas aan het worden :D Vriend van mij al geholpen met advies, aanschaf, en straks helpen op het dak zetten. Nu weer iemand anders met de hele riedel (wel tegen vergoeding). En nog 3 extra "leads" ook. Ik merk dat veel mensen graag willen, en zelf willen plaatsen, maar de kennis ontberen om het hele traject met een gevoel van zekerheid te doorlopen. En ook de kennis ontberen om te herkennen of iets een goede deal is of niet. Ik ben onafhankelijk, dus eerlijk.

Valharnas is in ieder geval al besteld, want ga niet die daken op zonder bescherming.

[Voor 14% gewijzigd door Bartjuh op 28-02-2013 14:57]

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:13

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Er wordt vaak geroepen dat voor kleine daken Sunpower panelen nog een redelijke opbrengst kunnen leveren. Nu is dat bij mij het geval maar het valt nog niet mee om een goed systeem samen te stellen.

Het is een A-dak met één poot vrijwel op het zuiden waar al een zonneboiler op ligt en een dakkapel. Er is weinig ruimte over, de beste indeling maakt gebruik van 1x2 m panelen maar die zijn er weinig in hoge rendementen dus blijft 1x1.65m over, waaronder Sunpower E20 SPR333 en als 'goedkope concurrent' bijv. Yingli Panda YL-265.

Er kunnen 8 panelen op het dak. Layout: 2 panelen boven en 2 panelen onder de dakkapel en 4 panelen onder de zonneboiler naast de dakkapel. De Sunpower configuratie geeft zo 2664Wp, toch nog net genoeg voor ons jaarverbruik ongeveer. De Yingli configuratie geeft zo 2120Wp, een stuk minder. De Sunpowers zijn fors duurder maar leveren ook meer op, het verschil in terugverdientijd is ~3.2 jaar wat voor ons overkomelijk is (9.2 vs 6 jaar).

Een mogelijk probleem is de schaduw van de kapel op de bovenste paneel uit het rijtje onder de zonneboiler. Na een uur of 4 's middags verwacht ik dat daar een steeds groter wordende driehoek schaduw van de kapel op valt. Met zulke grote Sunpower panelen is het vrijwel niet mogelijk om microinverters te gebruiken dus rest de vraag: beperkt de schaduwwerking de opbrengst meer dan de meeropbrengst door dat enkele paneel gedurende de rest van de dag? Lastige vraag.

Ook zou ik twee panelen op een fietsenhok kwijt kunnen, maar is er een goede omvormer voor 2x Sunpower SPR-333 panelen?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 13:25

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

Er zijn wel meer formaat panelen die misschien goed uitkomen:
- Yingli YL205C-24b 990 x 1330
- Jinko JKM270M-96 1082 x 1575

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
styno schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 15:27:
Ook zou ik twee panelen op een fietsenhok kwijt kunnen, maar is er een goede omvormer voor 2x Sunpower SPR-333 panelen?
Je kunt beter uitgaan van een omvormer die je wilt, en daar 2 geschikte panelen bij zoeken. Enecsys, Involar of bijv een Steca 500. Fabrikanten hebben vaak wel een mooie tool om de juiste panelen erbij te zoeken; hier bijvoorbeeld die van Steca: http://www.pv-sos.de/apps...urator/Steca_WebTool.html

• styno
  • Laatst online: 00:13

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Dank voor de suggesties!

Het kritieke stuk dak (onder de zonneboiler) is 4.7 meter hoog en 2.3 meter breed.

Die Yingli komt dan niet eens zo slecht uit in portrait stand. Ik denk alleen niet dat ze in portrait boven of onder de kapel passen, dus valt het voordeel van 6 vs 4 panelen op het stuk onder de zonneboiler weer weg. Portrait en landscape mengen lijkt me niet echt mooi... Maar ik ga straks nog even meten.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp @ SMA SB2100TL

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-06 15:08

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 11:13:
[...]

daar ga ik toch effe op in. sorrie.

Niet over gas/verwarming:
maar voor de meeste mensen staat het wel op 1 rekening.
en ja wat te doen als je stroom over hebt. (neem je de kolenfooi of ga je het voor verwarming gebruiken.)

slimme meters:
het is gelukkig dat de teksten bij http://www.energieleveren.nl/ zijn aangepast.
eerst stond daar nog dat je niet anders kon dan een slimme meter gebruiken als je pv had.
(dat is natuurlijk de grootste onzin.)
dat was pas stemmingmakerij.

de overheid:
ik kan er niks aan doen, maar ze maken er een zooitje van.
er zijn partijen die roepen dat salderen belasting ontduiking is en er zijn partijen die de regels willen oprekken. en naar bijde gevallen kijk ik met veel argwannen.

kolenfooi:
het is voor mij de beste term die ik kan verzinnen.
er komen hier genoeg mensen voorbij die hebben euro tekens in de ogen.
die zijn totaal blind geworden en snappen niet meer dat er grenzen zijn aan salderen.
(of zelfs totaal niet snappen wat salderen inhoud)
dan is zoon krachtterm handig om de feiten eens onder de neuzen te krijgen.
het gaat dan in eens om geld en dat haalt niet het beste in de mens naar boven.

henk &ingrid:
ja hoe wil je eigenlijk anders de groep mensen noemen die nog niet begrepen hebben hoe hard ze vast zitten aan hun eigen gedrag. er gaat echt een wereld open als je er zelf van los weet te maken.

stemmingmakerij:
van mij mag er wel wat minder afgegeven worden op de politiek. of zeker wat genuanceerder verteld worden.
mensen mogen wel eens meer naar hun zelf kijken in plaats van af te geven op een ander (of de politiek).
uiteindelijk zijn we allemaal maar een radartje in de maaschappij, dus zijn wij de maatschappij.
we zijn ook nog eens een land met eigen gas in de grond, er zijn onderzoeken die aantonen dat hoe meer recources een land heeft hoe dommer er ze mee om gaan.

verder zie je ook termen als sluwe meter of nog iets anders.
ik snap het wel, er worden zaken geregeld die niet bij iedereen in de zelfde aarde valt.
het land(de mensen) is er erg verdeeld over, en niet iedereen kan het met de juiste termen reageren.
hoe vaak ik wel niet lees dat er iets is met aluminium hoedjes is.
het internet geeft mensen wel een stem om iets te zeggen, nu moeten ze nog iets te zeggen hebben.

hellaas maar alle zaken hebben wel met pv temaken.
het zit allemaal aan elkaar geknoopt op een 1 of andere manier of we dat nu leuk vinden of niet.
APPLAUS.... _/-\o_
Mijn gedachte ook...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Dre
  • Niet online
6% BTW arbeid PV

Zullen de PV-installateurs wel blij mee zijn. Zou de consument er ook van mee kunnen profiteren?

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bartjuh schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 14:51:
[...]

Thanks, dan ben ik gerustgesteld :)

Tegenwoordig ben ik langzaam een PV beunhaas aan het worden :D Vriend van mij al geholpen met advies, aanschaf, en straks helpen op het dak zetten. Nu weer iemand anders met de hele riedel (wel tegen vergoeding). En nog 3 extra "leads" ook. Ik merk dat veel mensen graag willen, en zelf willen plaatsen, maar de kennis ontberen om het hele traject met een gevoel van zekerheid te doorlopen. En ook de kennis ontberen om te herkennen of iets een goede deal is of niet. Ik ben onafhankelijk, dus eerlijk.

Valharnas is in ieder geval al besteld, want ga niet die daken op zonder bescherming.
Nog even en solarking kan aan de bedelstaf d:)b

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-06 13:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

en ja wat te doen als je stroom over hebt. (neem je de kolenfooi of ga je het voor verwarming gebruiken.)

slimme meters:
het is gelukkig dat de teksten bij http://www.energieleveren.nl/ zijn aangepast.
eerst stond daar nog dat je niet anders kon dan een slimme meter gebruiken als je pv had.

de overheid:
er zijn partijen die roepen dat salderen belasting ontduiking is en er zijn partijen die de regels willen oprekken. en naar bijde gevallen kijk ik met veel argwannen.

kolenfooi:
die zijn totaal blind geworden en snappen niet meer dat er grenzen zijn aan salderen.

henk &ingrid:
ja hoe wil je eigenlijk anders de groep mensen noemen die nog niet begrepen hebben hoe hard ze vast zitten aan hun eigen gedrag. er gaat echt een wereld open als je er zelf van los weet te maken.

stemmingmakerij:
van mij mag er wel wat minder afgegeven worden op de politiek. of zeker wat genuanceerder verteld worden.
mensen mogen wel eens meer naar hun zelf kijken in plaats van af te geven op een ander (of de politiek).
uiteindelijk zijn we allemaal maar een radartje in de maaschappij, dus zijn wij de maatschappij.
we zijn ook nog eens een land met eigen gas in de grond, er zijn onderzoeken die aantonen dat hoe meer recources een land heeft hoe dommer er ze mee om gaan.

ik snap het wel, er worden zaken geregeld die niet bij iedereen in de zelfde aarde valt.
het land(de mensen) is er erg verdeeld over, en niet iedereen kan het met de juiste termen reageren.
het internet geeft mensen wel een stem om iets te zeggen, nu moeten ze nog iets te zeggen hebben.

het zit allemaal aan elkaar geknoopt op een 1 of andere manier of we dat nu leuk vinden of niet.
_/-\o_
Volkomen mee eens!

10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:44

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

dussss :/

Ontopic:
Ik heb mijn bevestiging binnen voor subsidie. :)
Aangevraagd 24 januari. Het staat nog niet op de rekening, maar voordat de panelen liggen zal dat wel het geval zijn. *O*

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:24
Hier in de buurt is er een collectief gestart, zogenaamd zonnecollectief (gave naam trouwens). Hier is de prijslijst.

Bijv

10 panelen, 2.500 wp Omnik 2.0 voor € 4.327,79

Al onze systemen worden standaard geleverd met Canadian Solar CS6P-
240Mzonnepanelen, Omnik omvormer(s), ESDEC Clicfit/Flatfix montage systeem,
bekabeling en stekkers en verder alle benodigde bevestigingsmaterialen
De genoemde pakketprijzen zijn inclusief installatie en aansluiting op de
meterkast.

Hoe lijkt dit prijstechnisch, is het een beetje goede prijs?

• mike1992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 20:58
Ik heb momenteel 3 panelen van de nederlandse energiemaatschapij op het dak liggen met een soladin 600, eigenlijk wil ik er een setje bij. Die panelen die er nu liggen zijn 200 watt per stuk. Hebben julie tips voor een mooie set? Plat dak!

• Dre
  • Niet online
Heeft er iemand een beeld van de prijzen voor PV in Nederland versus de overige landen in de wereld?
Ik kom net bij toeval op een Poolse website en daar worden 260 Wp mono panelen aangeboden voor € 0,52/ Wp inclusief 23% Poolse BTW. Het betreft hetzelfde merk panelen waar ik een half jaar geleden veel meer voor betaald heb. Ik had toen 'maar' 230Wp poly panelen. Geen idee of het een "A-merk" betreft, maar zag/voelde degelijk. Zover ik dat kan beoordelen natuurlijk :P. Zo op het eerste oog ziet het er uit als een betrouwbare website. Je zou zeggen dat Rotterdam makkelijker te bereiken is dan Polen voor transportschip uit China :P, dus waarom is het zo goedkoop dan.

Is dit (nogmaals) een bevestiging van mijn gevoel dat PV in Nederland duurder is dan in de andere landen? En zo ja: Wat kan de reden zijn van dit prijsverschil?

[Voor 6% gewijzigd door Dre op 28-02-2013 22:00]

• Bartjuh
  • Niet online
PClop schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:42:
[...]
Nog even en solarking kan aan de bedelstaf d:)b
Denk eerder dat installateurs er baat bij hebben ;) Immers, mijn insteek is gewoon onafhankelijk "adviseur"/bemiddelaar, geen installateur. Als ik iemand tegen kom die liever niet het dak op gaat / geen DHZ'er is (ik ga niet in mijn eentje), en/of graag garantie op het installeren ziet, dan raad ik hem ook gewoon een totaalpakket bij een installateur aan. En help ik hem bij het aanvragen en beoordelen van de offertes, en dat is niet altijd de goedkoopste (dat beseffen de meeste mensen ook wel).

Het punt is, mensen kunnen makkelijker de offertes voor bijvoorbeeld glas zetten, toilet vervangen, etc beoordelen en vergelijken op hun merites. Maar bij PV is dat voor velen haast onmogelijk. Waar moeten ze in godsnaam beginnen, laagste prijs? Ze durven het niet aan. Ik denk dat de mensen die ik nu help, en mogelijk ga helpen, niet snel PV zouden nemen als ik niet vooraf met ze de mogelijkheden e.d. bespreek en bekijk onder het genot van een biertje :)

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:09
@Dre: Alles is hier vreemd duur. Rij maar eens ons grasmatje af, dwz 100 km naar het oosten en doe daar eens boodschappen; wereld van verschil qua prijs van vitaminepillen tot auto's.

Anoniem: 450312

Mitsubishi Heavy Industries airconditioners staan garant voor comfort. Met een Mitsubishi Heavy Industries airconditioner creëert u het hele jaar door een perfect binnenklimaat. Uw airconditioner is dus niet langer alleen om te koelen maar het hele jaar door een echte klimaatregelaar.

Efficiency
Energiebesparing is een hot item in de hedendaagse wereld. Mitsubishi Heavy Industries draagt hier meer dan een steentje aan bij. De toegepaste warmtepomp invertertechniek is de meest geavanceerde ter wereld.

Duurzaamheid
De airconditioners van Mitsubishi Heavy Industries hebben zichzelf in uiteenlopende situaties bewezen. De nieuwe range klimaatsystemen zijn even duurzaam als gebruiksvriendelijk. Dat wij volledig overtuigd zijn van de superieure kwaliteit van de systemen, blijkt bijvoorbeeld uit de royale garantieperiode van vijf jaar. Maar voor ons betekent 'duurzaam' veel meer dan alleen een lange levensduur.

Belangrijke kenmerken:

Economy functie voor nog efficiëntere werking
3D auto-swing voor een superieur uitblaaspatroon in koelen of verwarmen
Allergie clear filter tegen pollen, huisstofmijt enz.
Sunfilter met een luchtverfrissende werking
Zeer energiezuinig gebruik, COP waarden tot 5,56
Fluisterstille werking vanaf 21 dB(A)
Auto-restart na spanningsuitval

voor het affakkelen, leuke airco en verwarming in 1, ziet er wel goed uit...
en prijs valt me ook mee 1000 euro. kan je mooi je gasverbruik mee laten dalen..

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04-2021

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon

Dre schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:20:
Zullen de PV-installateurs wel blij mee zijn. Zou de consument er ook van mee kunnen profiteren?
Ik moet gelijk aan de btw verlaging voor kappers denken een tijd geleden.
3x raden wat er met die btw verlaging is gebeurd :X

8,5 kW hout / 4,3 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:03

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Anoniem: 450312 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 22:13:
Mitsubishi Heavy Industries airconditioners
Het klinkt vreemd als je het niet weet, maar Mitsubishi Electric kan je beter kiezen als het om kwaliteit gaat.
Dat heb ik vernomen van een zeer ervaren airco man ;)

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

slimme meters:

de overheid:

kolenfooi:

henk &ingrid:

stemmingmakerij:

Ik snap je helemaal. Ik ben het ook met je eens.

Maar de manier waarop er hier af en toe over anderen word gesproken vind ik tenenkrommend, denigrerend en respectloos. Alsof je, zodra je een paneeltje hebt, verheven bent boven het domme plebs. Dat wil ik simpelweg _niet_ meer hebben.

Dit is een discussieforum van hoog niveau. Daar hoort respect voor elkaar & de ander bij. Net als zorgvuldige posts, duidelijke omschrijvingen en voorbeelden in plaats van haastige schrijfsels. Ook hoort posten in het juiste topic erbij; je gaat toch ook niet naar de wibra voor een onsje ham? Dit is niet het "grote allesomvattende praat maar raak over PV en alles wat er enigszins mee te maken heeft", dit is "elektriciteit opwekken met PV".

Voorbeeld: Ik zie hier vaker wamtepompen voorbij komen. Dat snap ik, want wat doe je met "teveel" teruglevering? Maar dit topic stopt bij die teruglevering, voor warmtepompen en boilers is er een ander topic. Mis je die? Maak er dan een. :Y

Discussies over aansluiten van je PV op een slimme meter? Prima. Opstellingen? Prima. Opbrengsten uitlezen op je meter? Tot op zekere hoogte prima. Aankoopadviezen- en tips? Helemaal prima. Discussies over terugleververgoedingen? Kan je over praten, maar kan nog net. Discussies over elektriciteitsbedrijven die je droger aanzetten? Nee. hoort hier niet. Smart grids? Nee. Ranten op "kolenboeren" en de gevaren van slimme meters? Nee.

Dit topic staat superveel in en ik heb hier zo ontzettend veel geleerd. Maar het is ook een draak geworden, te groot, te onoverzichtelijk en bij tijd en wijle te offtopic. Daarom ook een oproep voor deel 2.

Wise enough to play the fool

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-06 22:53
Dre schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 17:20:
6% BTW arbeid PV

Waar doel je op? Een installateur moet gewoon 6% afdragen op zijn arbeid. Een beetje installateur zal dit dan ook verrekenen met de consument.

Anoniem: 450312

Speedy-Andre schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 23:05:
[...]

Het klinkt vreemd als je het niet weet, maar Mitsubishi Electric kan je beter kiezen als het om kwaliteit gaat.
Dat heb ik vernomen van een zeer ervaren airco man ;)
ben van alles aan het overwegen.
wil nu zonnepanelen aanschaffen en hierbij extra energie gaan opwekken..
en deze energie wil ik dan gebruiken voor het koelen en of verwarmen van het huis.
verwarmen geeft wel een dubbel rendement, koelen is een echte luxe in dit geval..

maar leg uit wat je bedoeld, of via een IGM please.. dan weet ik wat je bedoeld |:(

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:03

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Anoniem: 450312 schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 00:25:
[...]

maar leg uit wat je bedoeld, of via een IGM please.. dan weet ik wat je bedoeld |:(
Laat ik het kort houden, een (grote) leverancier van airco's heeft betere ervaringen met de Mitsubishi Electric airco's dan met die van Mitsubishi Heavy industries.
Stel dat je een airco met deze specs en prijs bij Mitsubishi Electric vindt, dan is dat de betere ;)
Dit kwam ik te weten toen ik ook op zoek was naar airco's en op beide Mitsubishi's stuitte.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Dre
  • Niet online
APPLAUS.... _/-\o_
Mijn gedachte ook...

Warmtepompen vragen kunnen vanaf nu hierheen:
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

• swapevent
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05-2019
het lijkt me dan wel handig voor de start van deel 2 om als startpunt een aantal vaste gegevens op te zetten zoals bij aansluit waarde
hoofdzekering 35 ampere groepzekering is hoofdzekering gedeelt door 1,6
dat soort puntjes

18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2

• mta
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
teacher schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 23:06:
[...]
Dit topic staat superveel in en ik heb hier zo ontzettend veel geleerd. Maar het is ook een draak geworden, te groot, te onoverzichtelijk en bij tijd en wijle te offtopic. Daarom ook een oproep voor deel 2.
Dit leren geldt denk ik voor velen, moi incluis. Het krijgen van inzicht werkt stimulerend; het is maar de vraag of ik anders PV op het dak had gegooid. Het forum helpt om de PV bomen in het politiek en commerciële belangen doorspekte FUD bos te kunnen vinden, waar onwetendheid als wilde dieren op beeldschone plekjes leven en een intrinsiek onderdeel van de ecologie lijken maar uiteindelijk niet inheems blijken te zijn. [/proza]

Ook zijn er vragen en discussies met een cyclische interval terugkeren. Dus enerzijds de weetjes (hellingshoeken, lichtintensiteit, eenheden, merken, aansluiten van panelen, spanningsverliezen, ombouw van de meterkast, uitlezing, what not) anderzijds de applicatie (past dit op mijn dak, gaat dit samen, werkt dit optimaal, hebben anderen hier ook last van, ...). Momenteel zit dit allemaal in deze 1k+ pagina's.

Eerder is een voorstel gedaan voor een wiki om de feitjes en weetjes onder te brengen, want dan wordt de discussie op dit forum hiervan verschoond. Wellicht kunnen we met een wiki voorkomen dat in het tweede topic dezelfde draak wordt herschapen. Toepasselijk voor dit topic, maar er zullen meer fora zijn waar zich dit voordoet.

Echter, Tnet kent geen wiki... Natuurlijk kunnen we aanhaken op wikipedia, maar dat is ook een wilde westen waar ik zelf na enkele jaren typen ben gestopt om input in te leveren. Wie kan er namens Tnet iets zeggen over dergelijke nieuwe functionaliteiten? Van huisuit lijkt Tnet een nieuwsmedium, wil/kan de verschuiving naar kenniscentrum?

• swapevent
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05-2019
mijn voorstel zou zijn op pagina 1 van Deel 2 gewoon een soort FAQ lijst te maken :
bijv
<1> Hoeveel zonnepanelen kan ik op een vrije groep installeren? ==> antwoord....
<2> kan ik subsidie krijgen ==> antwoord

18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2

• Bartjuh
  • Niet online
swapevent schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 10:45:
mijn voorstel zou zijn op pagina 1 van Deel 2 gewoon een soort FAQ lijst te maken :
bijv
<1> Hoeveel zonnepanelen kan ik op een vrije groep installeren? ==> antwoord....
<2> kan ik subsidie krijgen ==> antwoord
Goed idee, zal ik doen!

Hier alvast deeltje 2 aangemaakt ;)
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Pagina: 1 ... 255 256 257 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee