Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 256 257 Laatste
Acties:
  • 1.535.732 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

ericplan schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 22:31:
Natuurlijk gun ik iedereen z'n PV, maar ik word een beetje moe van de fixatie op prijs. Koop je ook de goedkoopste computer of het goedkoopste eten?
Als de kwaliteit goed is.. in beide gevallen ja. Ik ga in elk geval niet meer betalen omdat "ik niet voor het goedkoopste moet gaan"
Ga je altijd zo ver mogelijk weg op vakantie, zodat de prijs per kilometer lekker laag is?
Goedkoop is geen synoniem van duurzaam!
Als ik voor hetzelfde geld op de bahama's zit als in zeeland op de camping, kies ik voor de bahama's.
Enne
Duur is ook geen synoniem van duurzaam, en gelukkig andersom ook niet. Je kunt ook goedkoop duurzaam zijn.
GioStyle schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 11:29:
Je kan er wel moe van worden, maar volgens mij draait _alles_ maar dan ook alles in deze wereld om geld.

_Alles_ draait om geld.
Gelukkig niet... (zie Walzer)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:33

ericplan

5180 Wp PV

Cyberpope schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 15:54:
[...]

Als de kwaliteit goed is.. in beide gevallen ja. Ik ga in elk geval niet meer betalen omdat "ik niet voor het goedkoopste moet gaan"
Die goedkope chinese PV is anders gewoon gedumpt, een ander woord is er niet voor. Die dingen worden ver onder kostprijs aangeboden. Daarmee wordt het voor Europese maakindustrie onmogelijk om te concurreren. Die gaat vervolgens failliet. Daarmee verdwijnt een hoop hoogwaardige werkgelegenheid. Dat is niet alleen jammer, op termijn kost dat (ons) veel meer.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Er wordt een beetje gedaan alsof er nooit meer een PV fabriek gebouwd wordt als er eenmaal eentje failliet is gegaan. Zodra de marges weer fatsoenlijk zijn springen die dingen weer als paddestoelen uit de grond, paneeltjes bakken van silicon vereist geen magische kennis die voor altijd verloren gaat als er even een Chinees langs komt die het nu even goedkoper kan.

Maar goed, de Europese PV lobby heeft zijn werk goed gedaan. Nu maar hopen voor ze dat die Chinezen inderdaad geen fabrieken in Europa gaan neerplempen want dan zijn ze alsnog de zak. Productie van panelen is toch allemaal geautomatiseerd, daar komt weinig werkgelegenheid bij kijken.

[ Voor 29% gewijzigd door Dreamvoid op 27-02-2013 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Omdat de Solar Top50 niet de meest complete lijst is van aanbieders van zonnepanelen, ben ik maar begonnen met het aanleggen van een openbare lijst:
http://dewiki.nl/index.php/Overzicht_aanbieders_zonnepanelen

Volgens Zonnigtype zijn er >400 aanbieders, dus wie kan me op weg helpen?

Het makkelijkst is als je ze meteen aan de lijst toevoegd (het is een wiki), of anders een PM sturen, want anders raakt het hier ook zo volgespammed. :)

Hopelijk wordt het dan een beetje een volledige lijst met de belangrijkste installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 01-05 23:18
goed initiatief Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Heb al drie aanbieders toegevoegd, waarmee ik met twee ook ervaring heb (links toegevoegd).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 09-04 12:20
Zie dat je er inmiddels nog meer hebt toegevoegd, de lijst begint al een beetje te groeien!

Heb de rechten even naar beneden bijgesteld, zodat je nu ook zonder account kun editen (dan wel met captcha, want spammers hebben het op wiki's gemunt...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mta
  • Niet online

mta

@rol-co: Congrats met systeem 2 op pvoutput. Spannend wat ie gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ericplan schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 16:23:
[...]
Die goedkope chinese PV is anders gewoon gedumpt, een ander woord is er niet voor. Die dingen worden ver onder kostprijs aangeboden. Daarmee wordt het voor Europese maakindustrie onmogelijk om te concurreren. Die gaat vervolgens failliet. Daarmee verdwijnt een hoop hoogwaardige werkgelegenheid. Dat is niet alleen jammer, op termijn kost dat (ons) veel meer.
De research en het ontwerp van PV cellen/modulus wordt anders nog voor het overgrote deel in de westerse wereld gedaan (+Japan, Zuid-Korea)... net als bij bijvoorbeeld smarth phones. Worden gewoon in VS (iPhone), Europa (Nokia), Zuid-Korea (Samsung) ontworpen hoor. Maar ze worden bijna allemaal geproduceerd in China e.d. Kortom, het is een illusie te denken dat met een importheffing die maak-industrie hier massaal terugkomt. Wat veel waarschijnlijker is, is dat PV weer te duur wordt voor de meeste mensen, PV wordt weer in de marge/niche gedrukt, en vervolgens gaan praktisch alle PV handelaren en PV installateurs in Europa failliet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

PClop schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 23:24:
[...]

De al oude kroonsteen is daar nog steeds zeer goed voor te gebruiken, iets mooier is
als je nog plaats hebt op de din rail, om daar een aardings klem op te klikken en beide
aarddraden daar op aan te sluiten ( ik neem aan dat er in dat HS kastje een din rail zit )

http://www.conrad.nl/ce/n...geel-Wieland-Inhoud-1-Stk

Een wago klem vind ik voor aarding niet zeker genoeg ( mijn eigen ervaring ) ik weet dat die
dingen razend handig open en dicht gaan, dus vind ik ze ongeschikt om als aardings punt
toe te passen. ;)
Vandaag een soepele kabel eraan gemaakt.
Kroonsteentje voor aarding gebruikt.
Bedankt voor het meedenken

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mta schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 18:11:
@rol-co: Congrats met systeem 2 op pvoutput. Spannend wat ie gaat doen.
Met jouw ex meter ;)
Nou de 2e netduino nog fixen

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-03 09:42

paulv1973

16.730Wattpiek

Vraagje...
Als er tot 5000Kw gesaldeerd wordt...
En ik verbruik maar 3000Kw...
Krijg ik dan voor de resterende 2000Kw 23 cent uitbetaald??
Of verschilt dit per leverancier?
Hoor en lees hier verschillende verhalen over.
Ook dat de salderingsgrens is/wordt afgeschaft...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05 23:12
Nee, je krijgt bij de meeste leveranciers een paar cent voor elke extra kWh die je meer opwekt dan verbruikt (~4 - 7 ct/kWh).
Salderen betekent niets meer en niets minder dan dat wat je aan het net hebt teruggeleverd wordt verrekend met wat je hebt afgenomen.

Greenchoice heeft volgens mij een regeling dat je een negatief verbruik tot 1000kWh mag compenseren met een volgend jaar (waarin je bijv. minder zou opwekken dan vebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:51
paulv1973 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 19:53:
Vraagje...
Als er tot 5000Kw gesaldeerd wordt...
En ik verbruik maar 3000Kw...
Krijg ik dan voor de resterende 2000Kw 23 cent uitbetaald??
Of verschilt dit per leverancier?
Hoor en lees hier verschillende verhalen over.
Ook dat de salderingsgrens is/wordt afgeschaft...
simple verteld:
nop. voor alles wat je doet boven de 3000kWh.
krijg je alleen maar kolen fooi.
nu zijn energie bedrijven erg lief en doen ze dat max het bedrag wat ze kunnen betalen.
ongeveer 7/8 cent per kWh. (als je het echt techies bekijkt erg lief, zelfs heeeeeel lief, technies gezien eigenlijk te veel)
iets in gewikkelder:
al gezien dat je een heffings korting krijgt als je op 0 salderen uit komt.
nog in gewikkelder:
er zijn maatschappijen die beloven veel en daar heb je een marge van 1000kWh als je een slimme meter hebt. (greenchoice) je moet er dan wel zin in hebben om aan het infuse van brussel te zitten.

simplel verteld betekend: salderen = zelf opmaken.
(zie dit bericht wel als politiek incorect, beter kan ik het niet maken wel moeilijker.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 20:09:
[...]

simple verteld:
nop. voor alles wat je doet boven de 3000kWh.
krijg je alleen maar kolen fooi.
nu zijn energie bedrijven erg lief en doen ze dat max het bedrag wat ze kunnen betalen.
ongeveer 7/8 cent per kWh. (als je het echt techies bekijkt erg lief, zelfs heeeeeel lief, technies gezien eigenlijk te veel)
iets in gewikkelder:
al gezien dat je een heffings korting krijgt als je op 0 salderen uit komt.
nog in gewikkelder:
er zijn maatschappijen die beloven veel en daar heb je een marge van 1000kWh als je een slimme meter hebt. (greenchoice) je moet er dan wel zin in hebben om aan het infuse van brussel te zitten.

simplel verteld betekend: salderen = zelf opmaken.
(zie dit bericht wel als politiek incorect, beter kan ik het niet maken wel moeilijker.)
toon volledige bericht
Ik heb toch ergens op dit forum gelezen dat er mensen zijn die meer dan 1000 euro retour krijgen!!???
Hoe kan dat dan?? B)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21944

paulv1973 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 20:20:
[...]

Ik heb toch ergens op dit forum gelezen dat er mensen zijn die meer dan 1000 euro retour krijgen!!???
Hoe kan dat dan?? B)
Dooor niet te melden dat je PV hebt aangeschaft, en dus gewoon voorschot termijnbedrag blijven doorbetalen. Dat krijgnje dan terug aan het einde van het jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 20:20:
[...]

Hoe kan dat dan?? B)
vraag het hun en zoek je eigen waarheid.
ik kan je alleen de huidige waarheid verkondigen.
mensen die 1000 euro terug krijgen, dat is niet zo moeilijk als je 1000 euro teveel hebt betaald.
lol als je na leggen van pv nog het zelfde bedrag als een idioot blijft overmaken naar een winst makende partij.
dan ben je in mijn ogen een sukker die moet betalen(met of zonder pv).

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Anoniem: 21944 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 20:27:
[...]

Dooor niet te melden dat je PV hebt aangeschaft, en dus gewoon voorschot termijnbedrag blijven doorbetalen. Dat krijgnje dan terug aan het einde van het jaar?
Dat "voordeeltje" heb je dan wel maar 1 jaar...
Daarna wordt je voorschot naar beneden bijgesteld.
Heb ook ergens gezelzen dat de Solarking iets van 4 of 5000 "neggies" heeft...
Waarom is dat dan. Dat is dan toch een investering die niet rendabel is!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:43
Salderen mag bij eneco dan wel weer onbeperkt.
Lever je meer terug dan krijg je een vergoeding van 9,2 ct bij hun.
Moet je wel een digitale meter hebben. Slim wordt beweerd maar is niet waar.

Hoorde vandaag : krijgen ook zonnepanelen en digitale meter moet worden vervangen. Meter van nog geen 5 jaar oud. Gratis echt waar ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 20:30:
[...]

sukker. (sorrie)
koppel je zelf eens los van die situatie.
wees eens klant. (met de bij behoorende rechten en plichten.)
betaal niet meer als nodig.
daar heb je geen jaar voor nodig. (gewoon effe regelen, neem het en doe het eens, niet passief lullen)

en solarking is neggie, ruimschoots en hellaas is dat niet rendable.
(voor hem wel want hij heeft inkoop prijzen, en zelfs dat zal hem een worst intereseren.
daar doet hij het niet voor, geen goed voorbeeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

ik ben ook neggie, en zit ook al na mijn tvt.
ik zie het probleem niet
sinds 1 mei 2012 betaald niemand meer het volle pond, maar de kale leveringsprijs na saldering, dat is toch verder prima ?
ik heb 5 jaar wel de marktprijs gehad, maar pv was toen ook duurder, het is wel in evenwicht zo denk ik
hoe neggie ik dit jaar word bepaald mijn eigen verbruik en het zonnetje, dat kan geen probleem zijn.
als ik niet neggie word heb ik het heffingskorting vangnet.
het is een heerlijke uitgangspositie, potentieel neggie te zijn, ik douche nu elektrisch, hotfill elektrisch, pas me gewoon aan aan het wipkip beleid uit den haag.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 27-02-2013 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 20:37:
[...]

sukker. (sorrie)
koppel je zelf eens los van die situatie.
wees eens klant. (met de bij behoorende rechten en plichten.)
betaal niet meer als nodig.
daar heb je geen jaar voor nodig. (gewoon effe regelen, neem het en doe het eens, niet passief lullen)

en solarking is neggie, ruimschoots en hellaas is dat niet rendable.
(voor hem wel want hij heeft inkoop prijzen, en zelfs dat zal hem een worst intereseren.
daar doet hij het niet voor, geen goed voorbeeld.)
Niet mijn stijl om zomaar iemand "sukker" naar zijn hoofd te gooien.
Ik snap ook dat je beter niet bij je energieleverancier kunt sparen...
Alhoewel het tegenwoordig niet veel minder oplevert dan op de bank.

Maar goed.
passief lullen noemen we dat.... pffffff...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:16

Barrycade

Through the...

izdp schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 20:34:
Salderen mag bij eneco dan wel weer onbeperkt.
Lever je meer terug dan krijg je een vergoeding van 9,2 ct bij hun.
Moet je wel een digitale meter hebben. Slim wordt beweerd maar is niet waar.

Hoorde vandaag : krijgen ook zonnepanelen en digitale meter moet worden vervangen. Meter van nog geen 5 jaar oud. Gratis echt waar ;-)
In die lijst met afgekeurde meters die hier circuleerde stonden meters uit 2003 die afgekeurd waren. Dus zo vreemd is het ook weer niet. Je hebt namelijk ook digitale meters die niet met teruglevering om kunnen gaan.
dat ik toch weer hap....

Daarnaast: ik heb dus een wel geschikte digitale meter en zit bij de Eneco.

Maar omdat ik toch over een ander onderwerp ze aan de lijn had, toch even gevraagd of het terugleveren goed in hun systeem stond. Nee dus :( .

Ik had me al aangemeld via Liander (energieleveren) en Eneco zelf op het moment van installatie (want ik zag de bui al hangen), maar je kan merken dat terugleveren nog geen gemeengoed is, 1e lijns support weet wel wat het is maar niet hoe ze het kunnen regelen.

Nu had ik dit al ingecalculeerd gezien de digitale meter met 4 telwerken en het is sneller opgepakt en afgehandeld door Eneco dan ik had verwacht. Na terugbellen door aardige en kundige 2e of 3e lijns support en een aantal Mea Culpa's aan de kant van Eneco is het geregeld. :)

Men wilde zelfs mijn maandnota op 0 zetten. Maar ik verwacht dit jaar nog niet quitte te spelen zonder uitbreiding dus ik heb een klein bedrag gevraagd om in Juni niet te veel te moeten overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 20:53:
[...]

Niet mijn stijl om zomaar iemand "sukker" naar zijn hoofd te gooien.
Ik snap ook dat je beter niet bij je energieleverancier kunt sparen...
Alhoewel het tegenwoordig niet veel minder oplevert dan op de bank.

Maar goed.
passief lullen noemen we dat.... pffffff...
het is niet voor niks dat ik er sorrie achter zet.
die moet je ook mee nemen hoor. ;)
niet meer als effe schudden aan de boom, om als consument wakker te worden.

je word niet rijk van salderen, het is niet meer als wat eric-pvt je ook verteld.
je kunt gewoon niet meer als besparen en dan houdt het hellaas op.
(na salderen kun je nog wel kijken of je het leuk vind om te besparen op gas(elektries verwarmen).
er is een omslag moment, maar ook daar is de lijn dun of je dat wel wil en zou moeten doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 21:02:
[...]

het is niet voor niks dat ik er sorrie achter zet.
die moet je ook mee nemen hoor. ;)
niet meer als effe schudden aan de boom, om als consument wakker te worden.

je word niet rijk van salderen, het is niet meer als wat eric-pvt je ook verteld.
je kunt gewoon niet meer als besparen en dan houdt het hellaas op.
(na salderen kun je nog wel kijken of je het leuk vind om te besparen op gas(elektries verwarmen).
er is een omslag moment, maar ook daar is de lijn dun of je dat wel wil en zou moeten doen.)
No hard feelings....

Ik heb in een eerdere post ook al aangegeven dat ik van plan ben 4500wp op mijn dak te leggen terwijl ik zelf maar ongeveer 3500Kwh nodig heb per jaar...
Ook aangegeven dat ik het restant waarschijnlijk (en nu het salderingsvraagteken ook beantwoordt is zeker) ga affakkelen (ook ergens hier gelezen) middels electrisch verwarmen om zo op de gasrekening te besparen.
Toen werd er ook al terecht opgemerkt om een warmetpomp te nemen aangezien die een beter rendement hebben.
Maar ik denk dat ik daar te weinig KwH's voor over heb.

Aldus, mijn verhaal... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je word wel rijk van salderen, sinds mei 2006 heb ik geen stroom rekening meer, daarvoor betaalde ik 73 euro per maand.
ik reken met deze vaste waarde, die nu 0 of negatief is.(de marktprijs is wel gestegen +btw)
7 jaar 12 maanden lang NIET 73 euro betaald = 6132 euro
met mijn neggie status blijft dit zeker zo totdat ik oud zuur en grijs ben, maar nog wel heel blij dat ik pv heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 21:15:
je word wel rijk van salderen, sinds mei 2006 heb ik geen stroom rekening meer, daarvoor betaalde ik 73 euro per maand.
ik reken met deze vaste waarde, die nu 0 of negatief is.(de marktprijs is wel gestegen +btw)
7 jaar 12 maanden lang NIET 73 euro betaald = 6132 euro
met mijn neggie status blijft dit zeker zo totdat ik oud en grijs ben, maar wel heel blij dat ik pv heb ;-)
Wat was 7 jaar geleden je verwachte TVT ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

door bizarre subsidie van de gemeente (meer dan de Wp prijs) al vrijwel geen tvt
de subsidie in 2009/2010 was bijvoorbeeld 2,50 eur/Wp(+materialen) en mijn panelen kosten toen 1,70
na je tvt salderen is echt heel riant (hopelijk zolang dat duurt)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 27-02-2013 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21944

Ik twijfel even hoe ik om moet gaan met mijn energieleverancier (Nuon), en mijn termijnbedrag. Heb nog een ferraris-meter en wil die graag behouden, maar wel mijn termijnbedrag omlaag.

Dus dillemma, wel of niet melden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 21:08:
[...]

No hard feelings....

Ik heb in een eerdere post ook al aangegeven dat ik van plan ben 4500wp op mijn dak te leggen terwijl ik zelf maar ongeveer 3500Kwh nodig heb per jaar...
Ook aangegeven dat ik het restant waarschijnlijk (en nu het salderingsvraagteken ook beantwoordt is zeker) ga affakkelen (ook ergens hier gelezen) middels electrisch verwarmen om zo op de gasrekening te besparen.
Toen werd er ook al terecht opgemerkt om een warmetpomp te nemen aangezien die een beter rendement hebben.
Maar ik denk dat ik daar te weinig KwH's voor over heb.

Aldus, mijn verhaal... O-)
ppff gelukkig, no hard feelings.
(zachte heelmeesters maken stinkende wonden.)

4500Wp is natuurlijk erg afhanklelijk van de situatie, ergens tussen de 3600kWh en de 5400kWh per jaar.
(knelle he dat het zo slecht te voorspellen is. kijken op zonnestroomopbrengst in je eigen omgeving geeft een telage indicatie, maar het is er wel 1 en dat helpt. daar kom je meestal wel boven met huidige spullen.)

affakkelen (bij gebrek aan beter woord) ik ben er niet dol op.
maar begrijp dat de situatie er nu eenmaal is en daar kan ik niks aan veranderen.

warmte pomp.
hoe graag ik er ook 1 wil, probleem blijft voor mij dat ik voor de aanschaf prijs bij na 9 jaar lang gas kan kopen. (en dan hebben we het nog over modelen die maar 20% van mijn warmte behoeften kunnen voor zien. ik baal daar behoorlijk van)
mischien (laten we hopen) dat het er toch nog een keer van gaat komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 21:20:
door bizarre subsidie van de gemeente (meer dan de Wp prijs) al vrijwel geen tvt
de subsidie in 2009/2010 was bijvoorbeeld 2,50 eur/Wp(+materialen) en mijn panelen kosten toen 1,70
na je tvt salderen is echt heel riant (hopelijk zolang dat duurt)
Lucky Basterd... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

je ketel helpen met een WP op pv-stroom kun je hier benaderen, zodat je een groter plan kunt trekken :
http://duurzaam-energie-b...besparingstest/elga/embed

(een elga all-in draaiende thuis zie ik op marktplaats voor 3250 eurie)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 27-02-2013 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 21944 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 21:24:
Ik twijfel even hoe ik om moet gaan met mijn energieleverancier (Nuon), en mijn termijnbedrag. Heb nog een ferraris-meter en wil die graag behouden, maar wel mijn termijnbedrag omlaag.

melden kun je op meer manieren doen.
(vergeet de netbeheerder maar, die zijn toch niet geintereseert in jouw "kleine" installatie. kleiner als 1MKw)
maar gewoon nuon bellen en gewoon niet meer betalen kan ook hoor.
(moet je wel alle maal netjes en aardig doen tegen de telefoniste, is ook maar mens.)
wel zorgen dat je altijd de rekening kunt betalen! (rechten en plichten)
een voorschot is voor de meeste mensen wel het beste wat ze kunnen doen.
ja dat is i.
maar dat moet je mensen ook gunnen.
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 21:27:
je ketel helpen met een WP op pv-stroom kun je hier benaderen, zodat je een groter plan kunt trekken :
http://www.techneco.nl/besparen/elga

ja k..., dat is meer als 9 jaar gas voor mij.
vrijf het er nog eens in , grrrr. (met alle lol in gedachten natuurlijk :*) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

Ik heb mijn installatie "netjes" gemeld via de e-mail bij de netwerkbeheerder Enexis, met als toevoeging, ferrarismeter, saldeert automatisch, verwachte opwek = verwacht verbruik, Geen behoefte aan andere meter.

Reactie was:
Bedankt voor het aanmelden, Uw staat geregistreerd als terugleverancier.
Geen gedoe verder en niks meer van gehoord naderhand. Prima.

Installatie niet gemeld aan de leverancier, essent. Deze is ook maar gewoon een "tussenpersoon".
Voorschot gewijzigd op de website van Essent met een tientje minder. Meer gaat helaas niet via de website. Ach ja, krijgen we aan het eind weer terug.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-02-2013 21:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Hmmm....
Heb het rekensommetje effe gemaakt...
Investering van 3250 euro...
Besparing per jaar 230 euro...

Migjes, dat is volgens mij meer dan jouw 9 jaar... 8)7 :'( :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hoho zet effe die 3250 euro op een door jouw gesteunde bank die je dan niets geeft,
230 euro is iets waar je juist weer in de toekomst jezelf/gezin mee budget beschermd.
zit je gas hoger, word het sommetje al snel interessanter.
het zijn toch maar weer 23 kratjes bier, ipv een raketje rente van de banken,
verder is 230 euro ook een hoop isolatie materiaal, en dan versterkt het effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 21:44:
[...]

Hmmm....
Heb het rekensommetje effe gemaakt...
Investering van 3250 euro...
Besparing per jaar 230 euro...

Migjes, dat is volgens mij meer dan jouw 9 jaar... 8)7 :'( :'( :'(
ik zeg ook niet dat ik hem er ooit uit haal.
ik kan allen meer als 9 jaar gas kopen voor die prijs.
(rendement en energie die je dan nog nodig hebt komen er hellaas nog boven op.niet mee genomen in berekening!!!!!. niet verdraaien van mijn woorden, of zie ze in de juiste context.)

maar sta er niet vreemd van te kijken als ik het toch een keer ga doen hoor.
ik ben er ruim toe in staat. (zie eric-pvt zijn bericht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koop jij dan lekker 9 jaar duur gas, en sta met lege handen, //iets met in rook opgaan//
ik koop een elga en heb na 9 jaar .....een elga.
koop je er dan toch snel nog eentje, moet je ineens 6000 eurie neerleggen.
Wikipedia: Outside the box-denken

van mijn tvt redenaties krijgen mensen kippevel, dus ik houd snel weer mijn mond

***behalve een elga bestaat er ook een awb genia, een lg therma V .... etc etc

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 27-02-2013 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

3250,- euro zijn de kosten van de warmtepomp...
Je moet natuurlijk wel genoeg energie opwekken middels panelen om het ding aan het draaien te houden.
Als je die energie weer moet kopen, is die energie weer duurder dan de oude gasrekening... Toch!!

Hoeveel Kwh's heb je nodig ipv 1800m3 gas?? om je huis en water te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Je kunt je termijnbedrag bij Nuon zelf verlagen (via mijnnuon.nl). Ik heb in anderhalf jaar tijd mijn elekticiteitsverbuik gehalveerd (door besparen, PV ligt er (nog) niet) en mijn termijnbedrag elke paar maanden tot het dan minimum mogelijke aangepast. Zit nu rond de 25 euro, dat is niet genoeg voor de jaarrekening, maar ik ben geen Voorschotbank, ik rook die sigaren van mijn geld liever zelf :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 21:52:
koop jij dan lekker 9 jaar duur gas, en sta met lege handen, //iets met in rook opgaan//
ik koop een elga en heb na 9 jaar .....een elga.
Wikipedia: Outside the box-denken
een elga is leuk, en ik wil er graag 1.
probleem is dat ik maar 400m3 gas aan verwarming gebruik.
en hellaas een elga is maar ondersteuning.
het kan mijn warmte behoefte niet voorzien.
stel dat ik 50% van de behoefte kan voldoen.
dat is 200m3 of 130 euro per jaar.
dat is hellaas maar erg weinig na 10 jaar.

(voor mij zijn er betere investeringen te doen als een elga.)

zaken veranderen wel erg als je 2000m3 per jaar gebruikt.
maar in mijn ogen ben je dan al een idioot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zeg meestal grofweg dat er 8Kwh warmte in een m3 zit, als je het in een e-radiator stopt.
een WP kan een cop van 2 hebben, 1 kWh arbeid erin, geeft 2kWh warmte.

meer : Wikipedia: Warmtepomp
als je dus 1000kWh teveel hebt, en je stopt dat in een warmtepomp met een cop van 4 maakt ie 4000kWh warmte.
een warmtepomp kan ook koelen, iets wat de gasketel helemaal niet kan.

@migjes, same story hier, ik wil graag een wp, maar gebruik ~500m3
ik heb zelfs het afgelopen jaar 1500Wp verkocht....terug naar 5500Wp

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 27-02-2013 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

migjes schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 21:59:
[...]

een elga is leuk, en ik wil er graag 1.
probleem is dat ik maar 400m3 gas aan verwarming gebruik.
en hellaas een elga is maar ondersteuning.
het kan mijn warmte behoefte niet voorzien.
stel dat ik 50% van de behoefte kan voldoen.
dat is 200m3 of 130 euro per jaar.
dat is hellaas maar erg weinig na 10 jaar.

(voor mij zijn er betere investeringen te doen als een elga.)

zaken veranderen wel erg als je 2000m3 per jaar gebruikt.
maar in mijn ogen ben je dan al een idioot.
Gaan we weer...
Ik snap niet dat je met 400m3 per jaar rond komt...
Zit je soms een half jaar op de bahama's of zo...
Woon je in een kelder?
een mens moet toch warm water verbruiken en de hut verwarmen...??
En dat met maar 400m3 !!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ander topic denk ik, maar ik kom van 2400m3, het kan dus allemaal gewoon.
(hoekwoning 1974 met qsolar+ltv en 5.5kWp)
zodra je pv draait verandert je inzicht gewoon totaal, en dat is de echte tvt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Anoniem: 238103 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 22:07:
ander topic denk ik, maar ik kom van 2400m3, het kan dus allemaal gewoon.
(hoekwoning 1974 met qsolar+ltv en 5.5kWp)
zodra je pv draait verandert je inzicht gewoon totaal, en dat is de echte tvt.
De dag dat ik maar 400m3 gas verstook op een jaar,
is de dag dat ik een feestje geef voor het hele dorp...

Woon zelf in een oude boerderij,omstreeks 1905.
Afgelopen jaar dak geissoleerd en een hele hoop tochtstrippen geplaatst...

Hoop dus komend jaar op een meevallertje.

[ Voor 16% gewijzigd door paulv1973 op 27-02-2013 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
paulv1973 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 22:04:
[...]

Gaan we weer...
Ik snap niet dat je met 400m3 per jaar rond komt...
Zit je soms een half jaar op de bahama's of zo...
Woon je in een kelder?
een mens moet toch warm water verbruiken en de hut verwarmen...??
En dat met maar 400m3 !!??
kleine nuance.
400m3 voor verwarming.
(volgende cijfers zijn uit het duimpje, want ik weet niet precies hoeveel voor koken en hoeveel voor warmwater dat is bij mij 1 pot.)
25m3 koken.
150m3 voor tab water.
dus 575m3 per jaar. en dat zonder aftefakkelen. (zijn plannen om dat ook te gaan doen)

(en verder zoals eric-pvt het ook zegt en dit is de laatste keer dat ik dat zeg( direct krigt hij nog grootsmoed waanzin))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

paulv1973 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 20:30:
[...]

Paneeltjes zelf inkopen + restant partij ofzo + paneeltjes in leegloop uren installeren + belastingvoordelen + reclame voor PV-bedrijf = Extreem goedkope kWh'tjes. Arbeid niet meegerekend zit je op een kWh prijs van €0,08/ kWh anno 2013. Hoezo niet rendabel?
edit:
Marge op inkoopprijs niet eens meegerekend, marges bij mij onbekend. Tarieven op basis van goedkope internet aanbieders + belastingdienst

@paulv1973
WW/ koken op basis van zomerverbruik = 40m3 per jaar
Verwarming = <350m3
Waarom verwarmen voor de vogels? zij hebben het wel warm genoeg.
Maar ander topic inderdaad

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 27-02-2013 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:44

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hier ook minder dan 400m3 voor verwarming en rond de 150m3 voor koken en tap.
Vind het nog teveel. Aankomende zomer gaat er dus extra geïsoleerd worden :x

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 22:00:
@migjes, same story hier, ik wil graag een wp, maar gebruik ~500m3
ik heb zelfs het afgelopen jaar 1500Wp verkocht....terug naar 5500Wp
jep, en je bent niet de enige, had het idee dat dre daar ook zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Dre schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 22:10:
[...]

Paneeltjes zelf inkopen + restant partij ofzo + paneeltjes in leegloop uren installeren + belastingvoordelen + reclame voor PV-bedrijf = Extreem goedkope kWh'tjes. Arbeid niet meegerekend zit je een kWh prijs van €0,08/ kWh anno 2013. Hoezo niet rendabel?

@paulv1973
WW/ koken op basis van zomerverbruik = 40m3 per jaar
Verwarming = <350m3
Waarom verwarmen voor de vogels? zij hebben het wel warm genoeg.
Maar ander topic inderdaad
Voor 8 cent gaat het zich lonen om negatief te draaien en terug te verkopen...
Leuk rendement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 450312

wat als je nu zonnepanelen aanschaft... en daarbij op je huidige dak meer WP kan leggen dan je verbruikt.
wat zou je dan doen, je dak vol leggen, of zoveel als je nu verbruikt of minder...

ik kan nog wat besparen heb nu 2400 kwh verbruik en 1000 gas.
ik overdenk om te gaan affakkelen, maar vraag me af of ik dan niet dure panelen heb..
je kan toch beter immers eerst besparen in verbruik en daarna op een slimme manier opwekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Anoniem: 450312 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 22:29:
wat als je nu zonnepanelen aanschaft... en daarbij op je huidige dak meer WP kan leggen dan je verbruikt.
wat zou je dan doen, je dak vol leggen, of zoveel als je nu verbruikt of minder...

ik overdenk om te gaan affakkelen, maar vraag me af of ik dan niet dure panelen heb..
je kan toch beter immers eerst besparen in verbruik en daarna op een slimme manier opwekken..
Hangt van je motivatie af om zonnepanelen te kopen. Ik kijk hoofdzakelijk naar de tvt (terugverdientijd) en meer opwekken dan je zelf verbruikt levert praktisch niks op (in euro's). Volgens mij is het installeren van zonnepanelen een garantie op het bewuster omgaan met energie en daarmee een reductie in verbruik. Houd hier rekening mee.

Tevens is de vraag hoeveel ruimte heb je niet gevuld bij alleen dekking eigen verbruik? Gaat dit om 1 lullig paneeltje of hebben we het meteen over 30m2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ah, ik ben een idioot.
Geeft niet migjes. Ik ken je inmiddels al beter.
Kortom oerentdom om ins blaue hinein iets te roepen vanuit je eigen middelpuntje.

Barrycade: een meter uit 2008 is afkeur? Nee, onderdeel van de inkoopactie en iedereen aan slim.
Waarom denk je nou dat liander versneld die meters gaan invoeren en daarvoor 200 miljoen voor over hebben?
Sinterklaascadeautje van de energiereuzen?
Heeft niets met complotdenken, paranoiagedachten of dies meer zij te maken.
Kijk om je heen in de eu, kijk naar nl en lees polderpv die verzamelt.
Gewoon je boerenverstand gebruiken en 1+1 optellen.
Voorlopig zal je niets van die meter merken.
Tot de invoering dusdanig is, dat de laatsten simpel kunnen worden uitgerookt in wat achterhoedegevechten.
En wie gaat dan alsnog en in overvloede die meter betalen?
Ja, zoete lieve gerritje.
Zelfde stramien als ooit met de salarisrekening. Hand in hand gegaan. Van steeds minder rente, tot geen, tot weg voordelen, tot kosten, tot zelf werken voor ze want anders nog meer dokken.

Eneco heeft ook nog een mooie zonnepanelenactie lopen. Tvt na je overlijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:36

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb dat systeem even bekeken en je kan dus voor een deel elektrisch stoken, wat mij slechts €120 per jaar gaat schelen volgens hun rekensom.
Dat het systeem ook kan koelen vind ik interessant, in het installatie filmpje wordt mij niet duidelijk hoe dat werkt.
Wel is er sprake van extra ventilatie om condensvorming te voorkomen, gaat dat om bestaande radiators?.
Ik ben al een tijdje over een airco aan het denken, maar als dit systeem die functie ook zo goed uitvoert dan zit er meerwaarde (meer luxe) in omdat je dan geen grote venitlator van een binnen unit nodig zal hebben.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Past deze vraag hier?
Al een tijd vraag ik me af hoe de efficientie is van elektrisch een boilervat te verwarmen in vergelijking met een hr gascombi.
Dit buiten de verhouding van 1m3 gas is zoveel kwh.
Want dan kan ik beter stroom gaan leveren en gas stoken bij deze prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47458

Er hangt hier in het nieuwbouwhuis sinds het begin zo'n warmtepomp, was een "groen" project.
Na installatie kon zelfs de installateur geen onderhoudscontract of service aanbieden.
En wat rondlezen zag ik dat ze in veel nieuwbouwprojecten warmtepompen gebruiken om een bete score te halen maar achteraf bleek het systeem niet naar wens te werken.
Na wat rondvragen zitten alle buren inmiddels met een idioot hoge energie rekening, dus hier trappen we gewoon de warmtepomp en cv eruit en komt er een nieuw combo ketel :)
Dan kan direct de combi-schoorsteen van het dak!
Dat in combinatie met de recent geïnstalleerde 4140Wp op Noord moet het verbruik flink naar beneden :)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 47458 op 27-02-2013 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 450312 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 22:29:

ik zou voor net iets meer gaan als je nodig hebt.
je gebruikers patroon kan veranderen. (je krijgt bijvoorbeeld kinderen.)
het kleine beetje wat je dan over hebt gewoon laten uitbetalen (word eigenlijk niet veel en is een steuntje om de gas rekening te kunnen betalen.)
of je gaat voor "all the way" en gooit er zelfs de gas meter er uit.
(het is niet dat ik een weg aanraad. alleen de keuze)

maar denk vooral effe aan http://dewiki.nl/index.php/Trias_energetica
izdp schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 23:08:
Past deze vraag hier?
Al een tijd vraag ik me af hoe de efficientie is van elektrisch een boilervat te verwarmen in vergelijking met een hr gascombi.
Dit buiten de verhouding van 1m3 gas is zoveel kwh.
Want dan kan ik beter stroom gaan leveren en gas stoken bij deze prijzen.
niet echt passende vraag maar:
maar 1m3 gas = 8,XX kWh er is ook nog iest als rendement en zo maar reken ongeveer 1 m3 = 8 kWh.

was het trouwens de 2000m3 waar het hem zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ja, maar nog meer het zonder gegevens lukraak oordelen.
Deed je al eerder en toen heb ik ook een lansje gebroken als weerwoord voor de minder bedeelden.
Maar zoals ik je al zei; ik ken je al wat langer hier en weet dat je het niet zo kwaad bedoeld.
Dus geen enkele hardfeeling van mijn kant.

Maar geen antwoord op mijn vraag overigens.
Is cv stoken van een boiler efficienter dan electrisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Ja, want 1 m3 gas kost 63 cent en 8 kWh stroom kost 184 cent. (Met een warmtepompboiler met een COP van 3 wordt het een ander verhaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Nee, want 1 kwh kost 9,2 cent (eneco) als neggie als je die zelf wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie in de documentatie dat een warmtepomp geen grote temperatuurverschillen kan overbruggen, als het buiten onder de 3 graden is dan houdt het op en gebruik je de combiketel.
Toch zou de hybride warmtepomp in 60% van de warmtebehoefte kunnen voorzien zolang het hele huis wordt verwarmd, laat je een paar slaapkamers kouder dan werkt de warmtpomp minder goed.
Het is dus een stukje gedrag en goed inregelen wat het bruikbaar kan maken.
De investering is mij iets te hoog, maar als je er ook mee kan koelen dan bespaar je een airco met bijbehorende buizen in huis.
Mijn vraag is in deze of de koelfunctie afdoende goed werkt zodat je geen airco nodig hebt.
In de zomer gebruik ik soms een portable airco in een slaapkamer als het te warm is, maar slapen met dat ding aan lukt niet :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
izdp schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 23:31:
Nee, want 1 kwh kost 9,2 cent (eneco) als neggie als je die zelf wilt gebruiken.
8 * 9,2 > 63. (Met een WP boiler gaat het lukken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedy-Andre schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 23:03:
[...]

Ik heb dat systeem even bekeken en je kan dus voor een deel elektrisch stoken, wat mij slechts €120 per jaar gaat schelen volgens hun rekensom.
Dat het systeem ook kan koelen vind ik interessant, in het installatie filmpje wordt mij niet duidelijk hoe dat werkt.
Wel is er sprake van extra ventilatie om condensvorming te voorkomen, gaat dat om bestaande radiators?.
Ik ben al een tijdje over een airco aan het denken, maar als dit systeem die functie ook zo goed uitvoert dan zit er meerwaarde (meer luxe) in omdat je dan geen grote venitlator van een binnen unit nodig zal hebben.
de grootste besparing zit het tussen de koude en warme periodes voor het stoken.
zeg maar voor het gemak de lente en de herfst.

koelen kan ook.
maar dat is wel via de radiatoren en verwacht niet het zelfde effect als een airco die de lucht koelt.
het huis word wel een paar graden koeler, maar echt veel kan niet vanwegen condens vorming anders op de radiatoren. (vraag me wel af wat er gebeurd als je dat samen met een airco gebruikt, dat kan wel eens positief uit pakken.)
izdp schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 23:22:
Ja, maar nog meer het zonder gegevens lukraak oordelen.
Deed je al eerder en toen heb ik ook een lansje gebroken als weerwoord voor de minder bedeelden.
Maar zoals ik je al zei; ik ken je al wat langer hier en weet dat je het niet zo kwaad bedoeld.
Dus geen enkele hardfeeling van mijn kant.

Maar geen antwoord op mijn vraag overigens.
Is cv stoken efficienter van een boiler efficienter dan electrisch?
snap ik.
maar gegevens niet gegeven, dan is het maar een getal, had ook 4000m3 kunnen zeggen.
dat slaat ook nergens op.
maar het is wel dat een huishouden van 3 mensen echt niet veel meer als 1000m3 nodig zou moeten hebben.
huizen moeten daar wel op voorbereid zijn anders kun je dat natuurlijk nooit berijken.

is cv stoken efficent voor tap water?
als neggie is het efficenter om dat met wat rest stroom te doen, maar het is nog efficenter om geen neggie te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Cruise Control schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 23:27:
Ja, want 1 m3 gas kost 63 cent en 8 kWh stroom kost 184 cent. (Met een warmtepompboiler met een COP van 3 wordt het een ander verhaal).
Woensdag 27 februari 2013 23:31

Bookmark

izdp

myReact
Direct Message

is eigenlijk een beetje als mijn vraag.
is het niet afhankelijk van de kostprijs per WP die je heb.

ik betaal voor 2400 kwh 350 euro, wat kost me dat aan panelen.
ik vraag me daarom af of in mijn situatie een systeem van 3000 wp - a 5000 euro om 24000 kwh op te wekken wel uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Die condensvorming wordt blijkbaar opgevangen door extra ventilators (ik heb kleine types gezien die je boven een radiator bevestigt) en condensafvoer (bak eronder met een leiding naar ... ?).
Nu heb ik het idee dat overdag langdurig koelen betekent dat er minder warmte in je huis wordt opgeslagen en het 's avonds redelijk koel blijft.
In het filmpje zie ik een doodnormale Carrier buitenunit staan dus in dat opzicht heb je al een stukje airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Anoniem: 450312 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 23:46:
[...]

ik vraag me daarom af of in mijn situatie een systeem van 3000 wp - a 5000 euro om 24000 kwh op te wekken wel uit kan.
Ik vind die €5000 nogal veel tenzij je alles laat installeren en de subsidie van €650 niet meerekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Speedy-Andre schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 23:49:
[...]

Ik vind die €5000 nogal veel tenzij je alles laat installeren en de subsidie van €650 niet meerekent.
ja volledige installatie met zwarte panelen. zonder subsidie..
viel mezelf ook tegen.. maar durf zelf niet het dak op om alles aan te leggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedy-Andre schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 23:46:
Nu heb ik het idee dat overdag langdurig koelen betekent dat er minder warmte in je huis wordt opgeslagen en het 's avonds redelijk koel blijft.
je hebt hem met deze zin. nu nog vloerverwarming mee rekenen en dan werkt het aardig.
voor de rest is het een airco met wat inefficentie omdat het hele huis word gekoeld en niet een enkele ruimte.

• migjes
Anoniem: 450312 schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 23:46:
[...]
is eigenlijk een beetje als mijn vraag.
is het niet afhankelijk van de kostprijs per WP die je heb.

ik neem aan dat je 2400kWh bedoeld anders zou ik het meteen doen. >:)

ik neem aan dat je rekend met 800kWh/kWp.
nu weet ik je situatie niet maar dat is niet veel. (dat haal ik zelfs bijna met mijn oost-west)
zelfs in gelderland draaien sytemen hoger als dat.
(maar mischien heb je veel schaduw)

kijk eens op zonnestroomopbrengst naar vergelijkbare setjes in de buurd wat ze doen.

2400kWh is voor mij trouwens geen 350 euro?
meer in de richting van 520 euro. vergeet je geen btw of iets anders in de berekening?

migjes schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 00:06:
[...]

ik neem aan dat je 2400kWh bedoeld anders zou ik het meteen doen. >:)

ik neem aan dat je rekend met 800kWh/kWp.
nu weet ik je situatie niet maar dat is niet veel. (dat haal ik zelfs bijna met mijn oost-west)
zelfs in gelderland draaien sytemen hoger als dat.
(maar mischien heb je veel schaduw)

kijk eens op zonnestroomopbrengst naar vergelijkbare setjes in de buurd wat ze doen.

2400kWh is voor mij trouwens geen 350 euro?
meer in de richting van 520 euro. vergeet je geen btw of iets anders in de berekening?
ja verbruik 2400 kWH voor 350 bij de NUON. inclusief belasting alles, nota van vorig jaar hier bij de hand.
ik vindt dat zelf ook heel weinig, aan gas betaal ik dan wel meer. ook hoger verbruik, en respect naar jou met 500 m3, ik heb 1000 m3 voor 650 euro.

ik wil graag die 1200 euro (ik zie nu dat er nog 200 euro btw bijkomt, je hebt gelijk dus) besparen.
kan voor 5000 euro dus panelen halen en dan bespaar ik 350 euro, daar zit dus niet mijn winst, ik moet het ergens in het gas zoeken denk ik zelf, daar betaal ik dus meer voor.
nu kan je dus gaan affaakkelen, maar is dat dan niet erg duur panelen kopen om te gaan verwarmen. is gas dan niet gewoon goedkoper, ala, na 10 heb je gratis stroom, dus dan zou je echt gaan verdienen..

• migjes
Anoniem: 450312 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 00:12:
[...]

ja verbruik 2400 kWH voor 350 bij de NUON. inclusief belasting alles, nota van vorig jaar hier bij de hand.
ik vindt dat zelf ook heel weinig, aan gas betaal ik dan wel meer. ook hoger verbruik, en respect naar jou met 500 m3, ik heb 1000 m3 voor 650 euro.

ik wil graag die 1200 euro (ik zie nu dat er nog 200 euro btw bijkomt, je hebt gelijk dus) besparen.
kan voor 5000 euro dus panelen halen en dan bespaar ik 350 euro, daar zit dus niet mijn winst, ik moet het ergens in het gas zoeken denk ik zelf, daar betaal ik dus meer voor.
nu kan je dus gaan affaakkelen, maar is dat dan niet erg duur panelen kopen om te gaan verwarmen. is gas dan niet gewoon goedkoper, ala, na 10 heb je gratis stroom, dus dan zou je echt gaan verdienen..
jep nu snap ik hem.
ik denk dat je het kopje "hefingskorting energie belasting" nog niet begrijpt.

(knelle dit is het moment dat ik zonnigtype zwaar mis. die kan dat beter vertellen als ik.
ik doe een poging)

simpel gesteld 1 kWh kost ongeveer 22 cent.
de eerste 1000kWh zijn zonder belasting (en ook nog iets met verwarming enzo)
je krijgt dus zoizo (ook als je 0 kWh afneemd van het net) 302,02 euro korting op je rekening.
en daar komt nog btw bij ook(verplicht gesteld, dus zeuren als je dat niet krijgt).
dus eigenlijk betaal je iets van 700 euro voor je elektra allen is daar de korting al afgetrokken.

geeft niks als je pv hebt, de korting gaat dan van het gas afgetrokken worden of de vaste lasten (aansluitkosten).

(gas is denk ik het goedkoopst, maar de techniek gaat hard en prijzen zakken.
is ook erg situatie afhankelijk, jouw kilometers kunnen varieren)

edit:
http://www.polderpv.nl/financien5.htm
om een beetje bekend te worden met de materie.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als stroom niet duurder wordt dan is het wel de belastingen erop dus je mag wel een prijsstijging meenemen in de berekening, echter de 5% per jaar die sommige verkopers hanteren lijkt me overdreven.
Ik betaal €30 per maand minder bij een verwachte teruglevering van 2000KWh.

In de documentatie van Elga vind ik niet terug hoeveel stroom het systeem gebruikt om te koelen, dat weegt wel mee in de vergelijking met een airco.
Mijn gasverbruik ging vorig jaar omlaag door o.a. folie op de radiators (zodat ik de buitenmuur niet opwarm) en door de temperatuur wat constanter te houden.

• izdp
Kan niemand meer 8 x 9,2 uit rekenen?????

Is toch echt drieenzeventigkommazes.

Edit: > zie ik nu. Was ik iets te snel ;-)

[ Voor 22% gewijzigd door izdp op 28-02-2013 00:35 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zou het wel kunnen, maar nu de noodzaak nog :+

• izdp
Omdat ik denk dat je in veel (bestaande) situaties beter terug kunt leveren ( even los van de meterperikelen)
dan opstoken aan warmte.
Zou ik stadverwarming hebben dan was het echt anders. Die ging er onmiddellijk uit, zo duur is dat.
Zou ik vloerverwarming hebben of kunnen aanbrengen zou ik ook al anders denken.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
klump4u schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 18:58:
[...]

Vandaag een soepele kabel eraan gemaakt.
Kroonsteentje voor aarding gebruikt.
Bedankt voor het meedenken
En nog vele zonnige KWuren toegewenst :)F

• migjes
izdp schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 00:46:
Omdat ik denk dat je in veel (bestaande) situaties beter terug kunt leveren ( even los van de meterperikelen)
dan opstoken aan warmte.
Zou ik stadverwarming hebben dan was het echt anders. Die ging er onmiddellijk uit, zo duur is dat.
Zou ik vloerverwarming hebben of kunnen aanbrengen zou ik ook al anders denken.
je kunt ook nog een andere weg belopen.
de "all the way" weg.

flink wat pv.
een water-water warmte pomp, en geen gas of stadsverwarming meer.
dat scheeld zoizo al gouw 200 euro aansluitkosten.

maar over het algemeen is dat het best als je voor een nieuwbouw huis gaat.
je hebt er een goed geisoleert huis voor nodig.

• izdp
Juist en die optie heb ik niet.
Woon geweldig, maar huis is helemaal niets wat een investering qua isoleren waard zou zijn.
Dat zou al meer gaan kosten dan nieuwbouw.
Dankzij deze regering die niet weet wat regeren betekent, durf ik niet eens mijn set pv uit te breiden.
Dit ondanks dat ik het zeer goedkoop kan doen. Alle extra produktie zou over zijn en ja voor die 9,2 is het nog een heel mooi rendement, maar voor hoelang is dat te krijgen?

Morgen eerst maar eens de laatste set op het dak leggen.
Eindelijk belooft het wat minder kou en wat zon.
Dan genieten en weer eens opnieuw gaan puzzelen met thermisch en pv.

migjes schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 00:27:
[...]

jep nu snap ik hem.
ik denk dat je het kopje "hefingskorting energie belasting" nog niet begrijpt.

simpel gesteld 1 kWh kost ongeveer 22 cent.
de eerste 1000kWh zijn zonder belasting (en ook nog iets met verwarming enzo)
je krijgt dus zoizo (ook als je 0 kWh afneemd van het net) 302,02 euro korting op je rekening.
en daar komt nog btw bij ook(verplicht gesteld, dus zeuren als je dat niet krijgt).
dus eigenlijk betaal je iets van 700 euro voor je elektra allen is daar de korting al afgetrokken.

geeft niks als je pv hebt, de korting gaat dan van het gas afgetrokken worden of de vaste lasten (aansluitkosten).

(gas is denk ik het goedkoopst, maar de techniek gaat hard en prijzen zakken.
is ook erg situatie afhankelijk, jouw kilometers kunnen varieren)

edit:
http://www.polderpv.nl/financien5.htm
om een beetje bekend te worden met de materie.
toon volledige bericht
helemaal goed, ik ben die heffingskorting nog niet tegen het lijf gelopen, heel stom, zie dat nu pas en ben al een best tijd bezig met kijken naar panelen enzo, hebook veel op fit forum gekeken, maar niet genoeg dus...
en het is 313 euro teruggaaf zie ik, dus das idd mooi extra dan. die ben ik dan immers niet meer kwijt, fijn dat je mjin probleem snel doorzag.
levert me dat dus fijn 660 euro per jaar op, is het toch wel weer sneller terugverdiend allemaal..

Anoniem: 239318

ja hoor lang leve de slimme meter
zie hier de werkelijke reden
http://www.telegraaf.nl/b...zet_koelkast_lager__.html

• Rol-Co

Rol-Co

Zelfde verhaal als duitsland dus, nog even en de grote pv sets moeten afschakelbaar of terug te regelen zijn via de netbeheerder.
Met andere woorden, de jaren betaalde netwerk en transportkosten is ergens anders in gestoken en nu mag iedereen er nog een keer aan meebetalen straks, het net zal het wel niet aankunnen natuurlijk.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:50
Straks gaan we betalen voor het hebben van een aansluiting, om terug te mogen leveren, transportkosten, meterkosten, btw, energiebelasting, precariorechten en wat ze nog meer verzinnen. En oh ja, ook nog een klein beetje stroomkosten maar die wekken wij gelukkig zelf op.

Door zelf opwekken valt straks nog maar weinig te besparen want alle bijkomende kosten worden hoger en hoger en de kWh prijs gaat alleen maar omlaag. Tel uit, je verlies. En bovendien moet je gaan kijken wanneer de was doet of de vaatwasser aanzet, want anders wordt het nog duurder. Leve de "slimme" meter.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

ik zie het al helemaal voor me, krijg je een bericht via de app op je smartphone dat je energieleverancier heeft besloten dat je wasmachine over 10min gaat starten . volgende tijdslot voor een was is tussen 20.00 en 22.00

shit deurtje vergeten dicht te doen |:( |:(

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:27

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:ik heb de afgelopen berichten met verbazing gelezen; dit topic gaat over zonnepanelen. Niet over gas, slimme meters, de overheid, verwarming. Ook is dit geen plek voor stemmingmakerij, (kolenfooi, henk &ingrid). Voor offtopic posts hebben we de kroeg, voor andere onderwerpen waar nog geen topic voor is kan je prima een nieuw topic voor aanmaken.

Wise enough to play the fool

vraagje , is het misschien een optie om een deel2 aan te maken van dit topic, kan me zo voorstellen dat een nieuwkomer googled en denkt moet ik nu 1000+ pagina 's gaan doorlezen ?

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 239318 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 08:50:
vraagje , is het misschien een optie om een deel2 aan te maken van dit topic, kan me zo voorstellen dat een nieuwkomer googled en denkt moet ik nu 1000+ pagina 's gaan doorlezen ?
+1
En die 2000 paginas kan je niet per 10 of 20 doorbladeren ook maar 1 voor 1.
Nieuw fris begin zou mooi zijn.....jeroen?

• Cruise Control
izdp schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 00:33:
Kan niemand meer 8 x 9,2 uit rekenen?????

Is toch echt drieenzeventigkommazes.

Edit: > zie ik nu. Was ik iets te snel ;-)
Ergo: ook in dat geval is een gasgestookte boiler goedkoper in gebruik dan een elektrische.

Zoals migjes ook al zei: neggie worden is financieel niet zo zinvol. Misschien is in jouw geval een zonneboiler met verwarmingsondersteuning wel rendabeler.

Anoniem: 340933

Smargrid kan de energiebehoefte tussen vraag en aanbod beter regelen .

Als er dan een echt slimme meter komt die dan tegen een zeer voordelig tarief je boiler opwarmt en of de wasmachine aanzet, je accu's van de auto oplaad.
Mooi toch. dan is een elektrische boiler ook wel goedkoper dan gas.

Duurt natuurlijk weer erg lang voordat alle partijen een standaard hebben ingevoerd.

Pas op een beurs ook al gevraagd aan een medewerker van BOSCH of ik zo'n wasmachine kon kopen die aangaat als mijn pv panelen overuren draaien. "hij wist dat in Duitsland deze daar al verkocht worden"

Maar hier nog niet.!!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Anoniem: 340933 schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 09:18:
Smargrid kan de energiebehoefte tussen vraag en aanbod beter regelen .

Als er dan een echt slimme meter komt die dan tegen een zeer voordelig tarief je boiler opwarmt en of de wasmachine aanzet, je accu's van de auto oplaad.
Mooi toch. dan is een elektrische boiler ook wel goedkoper dan gas.

Duurt natuurlijk weer erg lang voordat alle partijen een standaard hebben ingevoerd.

Pas op een beurs ook al gevraagd aan een medewerker van BOSCH of ik zo'n wasmachine kon kopen die aangaat als mijn pv panelen overuren draaien. "hij wist dat in Duitsland deze daar al verkocht worden"

Maar hier nog niet.!!
Zoek eens op een plugwise enabled wasmachine. Ik weet dat plugwise zoiets heeft samen met een leverancier (zou zomaar bosch kunnen zijn).

http://www.plugwise.com/nl/idplugtype-f/node/754

Edit: Electrolux :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 28-02-2013 10:06 ]

• pegagus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-04 11:10
Ik zat even naar Enphase micro-inverters te kijken. Wat mij opviel is dat je een veel langere garantie krijgt dan op een tradionele omvormer. Dat brengt mij op de vraag wat nu de daadwerkelijke levensduur van een omvormer is? Micro-inverters zijn aanmerkelijk duurder, maar niet 2x zo duur als een traditionele omvormer.

Als je ook maar een beetje een schaduw-probleem hebt, kan het volgens mij al vrij snel interessant worden. De tvt gaat welliswaar omhoog, maar ik zie niemand rekening houden met een tweede inverter, halverwege de rit.

• dreamscape
  • Laatst online: 02-05 15:24
Fairy schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 10:05:
[...]

Zoek eens op een plugwise enabled wasmachine. Ik weet dat plugwise zoiets heeft samen met een leverancier (zou zomaar bosch kunnen zijn).

http://www.plugwise.com/nl/idplugtype-f/node/754

Edit: Electrolux :)
Hmm... ik heb een van de laatste Bosch wasmachines met nog een ouderwetse klok erin (wel redelijk zuinig), dus die kan ik helemaal klaar zetten zonder stroom erop. Ik zou er dus gewoon een Plugwise Circle tussen kunnen hangen.
De logging van de panelen verloopt ook al met Plugwise. Eigenlijk zou de software van Plugwise dit zelf moeten ondersteunen. Een soort scripting als:
"Indien opbrengst op Circle A en B meer dan xxx W, schakel Circle X en Y in."

En dat moet dan wel in de Circle of Circle+ werken. Als ik anders een servertje moet laten draaien met Plugwise Source is het voordeel weer wat minder...

Zolang ik een Ferraris heb, maakt het natuurlijk niets uit, maar ooit zal dat ding natuurlijk worden vervangen door iets slims of sluws of zo.

Punctuality is the politeness of kings

• Rol-Co

Rol-Co

Werkt natuurlijk niet, wat als er voldoende opbrengst is en je de wasmachine aanstuurt, 10 min later word het donker en gaat regenen, stoppen met de was?
Een kostal piko heeft zo'n contact standaard ingebouwd om dingen te sturen bij bepaalde opbrengst, niet dat je er iets aan hebt. :)

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 11:07:

Een kostal piko heeft zo'n contact standaard ingebouwd om dingen te sturen bij bepaalde opbrengst, niet dat je er iets aan hebt. :)
Opladen accu's?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• migjes
teacher schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 08:47:
[modbreak] ik heb de afgelopen berichten met verbazing gelezen; dit topic gaat over zonnepanelen. Niet over gas, slimme meters, de overheid, verwarming. Ook is dit geen plek voor stemmingmakerij, (kolenfooi, henk &ingrid). Voor offtopic posts hebben we de kroeg, voor andere onderwerpen waar nog geen topic voor is kan je prima een nieuw topic voor aanmaken. [/modbreak]
daar ga ik toch effe op in. sorrie.

Niet over gas/verwarming:
maar voor de meeste mensen staat het wel op 1 rekening.
en ja wat te doen als je stroom over hebt. (neem je de kolenfooi of ga je het voor verwarming gebruiken.)

slimme meters:
het is gelukkig dat de teksten bij http://www.energieleveren.nl/ zijn aangepast.
eerst stond daar nog dat je niet anders kon dan een slimme meter gebruiken als je pv had.
(dat is natuurlijk de grootste onzin.)
dat was pas stemmingmakerij.

de overheid:
ik kan er niks aan doen, maar ze maken er een zooitje van.
er zijn partijen die roepen dat salderen belasting ontduiking is en er zijn partijen die de regels willen oprekken. en naar bijde gevallen kijk ik met veel argwannen.

kolenfooi:
het is voor mij de beste term die ik kan verzinnen.
er komen hier genoeg mensen voorbij die hebben euro tekens in de ogen.
die zijn totaal blind geworden en snappen niet meer dat er grenzen zijn aan salderen.
(of zelfs totaal niet snappen wat salderen inhoud)
dan is zoon krachtterm handig om de feiten eens onder de neuzen te krijgen.
het gaat dan in eens om geld en dat haalt niet het beste in de mens naar boven.

henk &ingrid:
ja hoe wil je eigenlijk anders de groep mensen noemen die nog niet begrepen hebben hoe hard ze vast zitten aan hun eigen gedrag. er gaat echt een wereld open als je er zelf van los weet te maken.

stemmingmakerij:
van mij mag er wel wat minder afgegeven worden op de politiek. of zeker wat genuanceerder verteld worden.
mensen mogen wel eens meer naar hun zelf kijken in plaats van af te geven op een ander (of de politiek).
uiteindelijk zijn we allemaal maar een radartje in de maaschappij, dus zijn wij de maatschappij.
we zijn ook nog eens een land met eigen gas in de grond, er zijn onderzoeken die aantonen dat hoe meer recources een land heeft hoe dommer er ze mee om gaan.

verder zie je ook termen als sluwe meter of nog iets anders.
ik snap het wel, er worden zaken geregeld die niet bij iedereen in de zelfde aarde valt.
het land(de mensen) is er erg verdeeld over, en niet iedereen kan het met de juiste termen reageren.
hoe vaak ik wel niet lees dat er iets is met aluminium hoedjes is.
het internet geeft mensen wel een stem om iets te zeggen, nu moeten ze nog iets te zeggen hebben.

hellaas maar alle zaken hebben wel met pv temaken.
het zit allemaal aan elkaar geknoopt op een 1 of andere manier of we dat nu leuk vinden of niet.

• Bartjuh
  • Niet online
Iemand hier ooit gehoord van het PV merk QXPV?
http://www.nbqxsolar.com/en/about.php
http://www.supplysolarpanel.com/

Het is van Ningbo Qixin Solar, en dat zegt me vaag wel iets...

[ Voor 10% gewijzigd door Bartjuh op 28-02-2013 11:23 ]

• Bartjuh
  • Niet online
pegagus schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 10:34:
Ik zat even naar Enphase micro-inverters te kijken. Wat mij opviel is dat je een veel langere garantie krijgt dan op een tradionele omvormer. Dat brengt mij op de vraag wat nu de daadwerkelijke levensduur van een omvormer is? Micro-inverters zijn aanmerkelijk duurder, maar niet 2x zo duur als een traditionele omvormer.

Als je ook maar een beetje een schaduw-probleem hebt, kan het volgens mij al vrij snel interessant worden. De tvt gaat welliswaar omhoog, maar ik zie niemand rekening houden met een tweede inverter, halverwege de rit.
Enecsys geeft ook ruime garantie standaard... time will tell.

Maar, als je een beetje een fors systeem hebt is een string omvormer wel al snel de helft van de prijs... met iets van 20-30 cent/W. Terwijl micro-omvormers meer in de richting van 50-60 cent/W gaan.

Als je een groot systeem hebt (2 kW+), geen schaduw, geen aparte mppt nodig, dan zou ik altijd de "gok" nemen en voor string gaan.

Als je echter een klein systeem hebt, zeg 1,2kW of minder, dan wordt het zelfs zonder schaduw al snel interessant om een micro-omvormer te nemen. String omvormers zijn duur in die klasse.

• migjes
pegagus schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 10:34:

garantie geven en garantie krijgen zijn wel heel verschillende zaken.
mischien kun je ook wel zeggen: veel garantie geven, doet een verkoper vreugde in het leven.

maar buiten die gegevens:
als je naar een gewone string omvormer kijkt.
dan komt er bij schaduw eerst de diodes van de panelen in actie om wat probleempjes te voorkomen.
daarna zijn er genoeg omvormers die ondersteunen pv-sweep/optitrac/mppscan etc..
en dat lost ook een sukje schaduw probleem op.
als dat nog niet genoeg was dan had daar waarschijnlijk geen pv paneel moeten hangen, zelfs een micro-inverter zal dat niet op kunnen lossen. schaduw blijft schaduw.

wat je wel heel mooi kunt doen met micro-inverters/tigo/optimizers etc..
stel dat je maar beperkt ruimte hebt en alles heeft een andere hoek/richting etc...
dan is het wel een uitkomst. je kopeld het gewoon door hoe je het wil.
het geeft veel vrijheid in door kopelen of verschillende panelen te gebruiken

ook als je een syteem wil van onder de +/-1700Wp dan kan het soms lastig zijn om een goede omvormer te vinden die kan werken in jouw situatie. dan kan het ook wel eens handig zijn.

(voor mij zelf is de kans groter dat ik de omvormer vervang nog voor dat hij kapot is, voor waarschijnlijk een zwaarder model)

hehehe Bartjuh typed sneller.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

migjes schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 11:34:
[...]

hehehe Bartjuh typed sneller.
En véél korter :P

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bartjuh schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 11:20:
Iemand hier ooit gehoord van het PV merk QXPV?
http://www.nbqxsolar.com/en/about.php
http://www.supplysolarpanel.com/

Het is van Ningbo Qixin Solar, en dat zegt me vaag wel iets...
Oa zaanzon heeft deze panelen
http://www.zaanzon.nl/zaanzon/panelen.php

In duitsland zijn ze ook bekend,
http://www.photovoltaikfo...00&sort=&search_results=0

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Rol-Co schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 11:07:
Werkt natuurlijk niet, wat als er voldoende opbrengst is en je de wasmachine aanstuurt, 10 min later word het donker en gaat regenen, stoppen met de was?
Volgens mij gaat een plugwise enabled wasmachine er ook iets intelligenter mee om. Ik meen dat het verwarmproces ook wordt gestuurd door opbrengst. Dus als er even schaduw is, dan warmt hij minder op en wacht x tijd op zon, anders over op fossiel. Maar kan het mishebben....
Pagina: 1 ... 256 257 Laatste

Dit topic is gesloten.