paulv1973 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:48:
[...]
Het is ook niet mijn bedoeling om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten.
Alleen wil ik wel een juiste afweging maken tussen kwaliteit en kosten.
Dus als ik met een toyota naar Spanje kan rijden in 2 dagen en met een mercedes ook,
kies ik in het geval van een zonnepanelensysteem voor de toyota.
Daarbij zou een talbot afvallen om de reis te maken....
Maak trouwens liever de vergelijking met BMW...

oke.
maar als je een delta pakt als wens dan vind ik een AEG ook goed of zelfs een eaton etc...
(omniksol valt nog effe af vanwegen problemen met oud model en in die range de prijs best duur vind.)
een sma, power-one, fornius etc vallen bij mij nog een segmentje hoger.
maar kwalitijts verhallen zijn altijd zeer subjectief.
dat een omvormer hier langs komt met veel problemen is geen goede indicatie of i nu slecht is.
(de meeste mensen hebben maar 1 of 2 omvormers en niet veel meer vergelijkings materiaal.
en kloppen zich zelf vaak op de borst ik heb het beste systeem.
dus daar zou ik niet te hard van uitgaan.)
paulv1973 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 12:09:
[...]
18x30= 540V. Zou dan toch moeten kunnen op 1 string!! Zowel G3 als G4
Ik ken de regelgeving of maatstaven hieromtrent niet.
Snap wel dat je een minimumspanning moet hebben (opstartspanning)
en dat er een max is...
Als ik e.e.a. juist interpreteer zou ook 2 strings van 9 moeten kunnen.
9x30 = 270V
Wat heeft de open klemspanning hiermee te maken?
IOk weet een hoop vragen maar ik weet zeker dat een van jullie hier wel een kort
en krachtig antwoordt op heeft...
Alvast bedankt

sorrie niet echt kort en krachtig.
de temperatuur van de panelen doet ook nog iets.
lastig om precies de grens te geven van wat kan als je nog nooit panelen op je dak hebt gehad en hebt gemeten.
stel je hebt een paneel van 30Voc.
dan doet hij dat meestal bij 25 graden omgevings temperatuur, een licht windje en bepaalde instralling van de zon.
dan hebben we ook nog de temperatuur coefficient van de Voc we pakken effe -0,35%.
en dat is per graad en het kan -5 graden zijn in de winter(oppassen het is wel cel temperatuur en niet omgevings temperatuur) dus een delta van 30 graden.
30*0,35= 10,5%
30*110,5= 33,315 Voc bij -5 graden. (cel temperatuur)
18 panelen * 33,315 Voc = 599V als het vriest(-5) en het zonnetje staat op de panelen.
als het dan -6 graden is dan ga je over de grens van de omvormer.
(je kunt ook gewoon eens spelen met sma sunnydesign, rekend wat minder precies maar wel wat sneller)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)