PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Behalve taal en contrast is er niets in te stellen.PeterZ(on) schreef op maandag 25 februari 2013 @ 09:27:
Voor de hand liggend, maar landeninstelling misschien?
[ Voor 13% gewijzigd door S.Death op 25-02-2013 09:50 ]
PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org
Zoals gezegt hierboven, ligt aan je meter. Ik heb het wel gedaan bij Stedin. Ik kreeg een vrijblijvend aanbod tot meterwissel, kosteloos. Stedin geeft de aanmelding door aan de leveracier, Essent weet echter van niets. Maakt verder niet uit met een ferraris, wel weer een bewijs van de opstelling van een netwerkbeheerder.Kievit1964 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 08:09:
Is het verplicht om aan je leverancier/ netbehherder op te geven dat je een PV installatie hebt of gaat krijgen?
Lees hier verschillende dingen over.
Nuon zegt desgevraagd dat je het bij de netbeheerder moet melden en dat zij het doorgeven aan de leverancier.
Is het wijs om het te melden of juist niet?
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Verwijderd
heb het derhalve dan ook niet aangemeld.
.
Chint <=> AEGS.Death schreef op maandag 25 februari 2013 @ 09:50:
[...]
Behalve taal en contrast is er niets in te stellen.
Volgens mij zelfde omvormer, ander jasje.
Je kunt de landinstellingen van de chint aanpassen schijnt. Zelf nog niet geprobeerd.
Zie http://gathering.tweakers...message/39798867#39798867
Maar misschien wel huilen straks als je voor je terug lever maar 6-7 cent krijgt en bij verbruik wel de volle mep mag afrekenen.JoopC schreef op maandag 25 februari 2013 @ 10:09:
Ik heb me dus wel aangemeld bij Stedin, een andere meter gekregen en nu alles gratis en voor niks uitlezen, Een win-win situatie. Ik geloof maar in 1 (complot) theorie en dat is dat de EU ons veel geld kost.
Welke meter is er dan nog gratis? Mijn oma riep al dat alleen voor niets de zon op gaat.....
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Als je het mooi wil maken:coyote1980 schreef op zondag 24 februari 2013 @ 21:03:
Na nog eens wat dingen doorgetekend, doorgerekend en doorgedacht te hebben heeft mijn voorkeur toch om 11 Panda's op het schuide dak te gaan leggen. 7 panelen in portrait met eronder 4 panelen in landscape. Het mooist vind ik om alle panelen op een dak in dezelfde orientatie te hebben, maar om daar nou een kapitaal extra voor uit te geven gaat mij te ver. En over 20 jaar zijn er wel weer andere panelen op de markt en zien we dan wel weer![]()
[afbeelding]
Zo zou het er ongeveer uit komen te zien. Qua breedte zit de portrait rij op 6,93 meter en de landscape rij op 6,60 meter. Een klein verschil. Wat optisch het mooist is (SwingConstants.CENTER of SwingConstants.LEFT dat moeten we nog maar bekijken) Maar na wat afbeeldingen met rijen portrait en landscape gegoogled te hebben vind ik portrait EN landscape op je dak helemaal niet zo raar...
Nieuw twijfelpunt is even of het all black panelen moeten worden of met zoveel mogelijk Wp - zeg maar 255Wp versus 270Wp. Komt neer op 2805Wp@Eur 2585,- versus 2970Wp@Eur 2695,- - het zwarte dak met zwarte panelen aankleden oogt dan denk ik gewoon het mooist.
SMA heeft als omvormer op de een of andere manier een positieve klank, al heb ik mij hier nog onvoldoende in ingelezen. Een SMA3000-TL21 van Eur 1350,- zou prima zijn voor mijn wensen. Of ik moet besluiten om meer te willen opwekken door nog 2 a 3 panelen in de (nabije) toekomst op het platte dak te willen plaatsen. Dan is een iets zwaardere uitvoering met 2 MPPT weer handig, of is 2 a 3 keer 255Wp te weinig om op 1 van de MPPT's aan te sluiten?
- All-black, de ruimte tussen de landscape panelen verdelen en dan zijdeglans of hoogglans gelakte latjes ertussen schroeven. (wel iets meer onderhoud) Je kan ook aluminium profieltjes zwart spuiten ofzo... gebruik je fantasie
- Je kan zelfs nog een stuk zwart geemailleerd glas bestellen en dat op het uiteinde plaatsen. Wel lastiger monteren en moet ook gehard glas zijn.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Dat kan ik ook met mijn domme digitale meter en Youless, alleen ik heb WEL controle over waar mijn data blijft en wie die kan inzien.JoopC schreef op maandag 25 februari 2013 @ 10:09:
Ik heb me dus wel aangemeld bij Stedin, een andere meter gekregen en nu alles gratis en voor niks uitlezen, Een win-win situatie. Ik geloof maar in 1 (complot) theorie en dat is dat de EU ons veel geld kost.
Privacy noemen ze dat.. een groot goed.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ja dacht ik ook maar blijkbaar toch enkele verschillen in firmware.MK1o2 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 10:18:
[...]
Chint <=> AEG
Volgens mij zelfde omvormer, ander jasje.
Je kunt de landinstellingen van de chint aanpassen schijnt. Zelf nog niet geprobeerd.
Zie http://gathering.tweakers...message/39798867#39798867
Want wat daar staat werkt niet op de AEG.
Er komt na 5 sec Lock in beeld te staan en blijft er staan zolang ik de knop indruk ook na 30 sec.
Zit wel wat verschil in wat de omvormer laat zien in beeld tussen beide firmware versies. En er zit een auto test feature in ofzo. Niet geprobeerd nog.
Ik wil de uitlezing achter de comma zien namelijk.
Hmm ik heb in de engelse manual gelezen dat deze auto test functie alleen op ENEL guide 2010 (geen idee wat het betekent) omvormers zit. Misschien toch een omvormer die niet voor nederlandse markt ingesteld is?S.Death schreef op maandag 25 februari 2013 @ 10:36:
[...]
Ja dacht ik ook maar blijkbaar toch enkele verschillen in firmware.
Want wat daar staat werkt niet op de AEG.
Er komt na 5 sec Lock in beeld te staan en blijft er staan zolang ik de knop indruk ook na 30 sec.
Zit wel wat verschil in wat de omvormer laat zien in beeld tussen beide firmware versies. En er zit een auto test feature in ofzo. Niet geprobeerd nog.
Ik moest voor mijn chint de vde.... landinstellingen hebben...

[ Voor 3% gewijzigd door MK1o2 op 25-02-2013 11:01 ]
Dank voor het meedenken, maar ik ga mij nu eerst verdiepen in 3 rijen met 4 panel landscape all black 300Wp op het zadeldak. Het platte dak kan ik dan gewoon leeglaten want 3600Wp is voor mij voorlopig voldoendeNovapaX schreef op maandag 25 februari 2013 @ 10:25:
[...]
Als je het mooi wil maken:
- All-black, de ruimte tussen de landscape panelen verdelen en dan zijdeglans of hoogglans gelakte latjes ertussen schroeven. (wel iets meer onderhoud) Je kan ook aluminium profieltjes zwart spuiten ofzo... gebruik je fantasie
- Je kan zelfs nog een stuk zwart geemailleerd glas bestellen en dat op het uiteinde plaatsen. Wel lastiger monteren en moet ook gehard glas zijn.
Met 3x4 hebben ze meteen dezelfde orientatie, en qua Eur/Wp komt het ook net wat gunstiger uit. Maar je idee is zeker een goeie om breedteverschil te camoufleren
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
Als de politiek dat wil dan wordt de slimme meter gewoon verplicht en dan geldt dat voor iedereen.....Rol-Co schreef op maandag 25 februari 2013 @ 10:20:
[...]
Maar misschien wel huilen straks als je voor je terug lever maar 6-7 cent krijgt en bij verbruik wel de volle mep mag afrekenen.
Welke meter is er dan nog gratis? Mijn oma riep al dat alleen voor niets de zon op gaat.....
Er moet gewoon een salderingswet komen..
Klopt, maar het kan zijn dat de leverancier daar alvast mee begint voordat alle meters uitgewisseld zijn, dan kan je toch maar zo een tijdje voordeel genieten.jp73 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 11:16:
[...]
Als de politiek dat wil dan wordt de slimme meter gewoon verplicht en dan geldt dat voor iedereen.....
Er moet gewoon een salderingswet komen..
Een slimme meter nemen is dom, of niet slim........nofi voor wie zich aangesproken voelt.

Import van EVs
Volgens mij is een digitale meter uit 2006 nog steeds een domme meter alleen dan met 4 telwerken.Luiaard schreef op maandag 25 februari 2013 @ 12:00:
Ik had al een slimme meter (huis uit 2006) dus ik heb het ermee te doen. Bij mijn ouders zal ik wel zeggen dat ze de huidige ferraris moeten laten hangen.
De slimme spionage meters zijn echt iets van de laatste paar jaar.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Klopt, maar ten opzichte van salderen is er geen enkele verschil met een 'slimme meter'.revolution-nl schreef op maandag 25 februari 2013 @ 12:01:
[...]
Volgens mij is een digitale meter uit 2006 nog steeds een domme meter alleen dan met 4 telwerken.
De slimme spionage meters zijn echt iets van de laatste paar jaar.

https://untappd.com/user/OzzBier
(schaduw is op 1-feb om 12:00, exacte lengte schoorsteen moet nog opgemeten worden.)

Bovenaanzicht: (Boven = noord)

[ Voor 22% gewijzigd door NovapaX op 25-02-2013 12:51 ]
Sparql TV wiki
In principe is er geen verschil, ferraris meter doet het automatisch en 1 jaarrekening.Cranberry schreef op maandag 25 februari 2013 @ 12:04:
[...]
Klopt, maar ten opzichte van salderen is er geen enkele verschil met een 'slimme meter'.
Voor een digitale met 4 telwerken dient de PV veel al aangemeldt te zijn vanwege 2e EANcode en 2e set telwerken dient geactiveerd te zijn door netwerkbeheerder in de meter als ook bij de C-AR register vanwege 2 jaarafrekeningen (verbruiken en teruglevering apart).
Flink wat meer stappen waar het in de overgangsfase nog weleens aan kan happeren als ook dat 2e EAN code dient aan 1e voor 100% gekoppeld te zijn met de zelfde verblijfsfunctie omdat salderen per aansluiting is volgens de wet en niet per telwerk of EAN-code
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Voor de wet zijn we allen gelijk en dienen allen gelijk behandeld te worden, met of zonder slimme meter.Rol-Co schreef op maandag 25 februari 2013 @ 10:20:
[...]
Maar misschien wel huilen straks als je voor je terug lever maar 6-7 cent krijgt en bij verbruik wel de volle mep mag afrekenen.
Sparql TV wiki
Het weer is super bij jou, allemaal fineFairy schreef op maandag 25 februari 2013 @ 13:02:
Effe in de pauze wat ingevuld
http://pvoutput.org/list.jsp?userid=18888
Joop
Ja voor de wet wel inderdaad, was het niet zo dat leveranciers zich boven de wet schalen als ik het soms hier lees.
Ik wacht lekker af tot het vanzelf komt, en dan nog probeer ik het zo lang mogelijk te rekken. Over een jaar of 4 maakt het me niet uit, dan is alles betaald.
dat zijn wijze woorden.JoopC schreef op maandag 25 februari 2013 @ 13:13:
Je moet gewoon doen wat jezelf verstandig vindt.
ik moet zeggen dat de nieuwe standaarde voor de slimme meter al een stuk beter zijn als eerst.
nu nog een apparte aansluiting voor pv en appart afgezekerd (zodat we wat makkenlijker tegen de grens kunnen installeeren).
en nog wat betere uitlezing van de apperatuur. (waar jij al hele mooie stappen in gezet hebt)
en wat meer duidenlijkheid over de gegevens die er uit worden gehaald (en door wie allemaal).
der zal vast een tijd komen dat ik er ook 1 wil, alleen nu nog even niet.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Sommige tweakers hier zijn zo fanatiek in hun mening over de nieuwe meters dat ik beetje zendelingendrang proef. Ik kan hier alleen niet bot de deur dicht gooien zodat ze met hun clubkrant "de ferraris" weer van mijn tuinpad verdwijen En helaas: ze komen ook nog minimaal iedere week langs, ipv alleen op zondagmorgen.JoopC schreef op maandag 25 februari 2013 @ 13:13:
Je moet gewoon doen wat jezelf verstandig vindt.
Waarschijnlijk meer dan de rookafvoer naar de nok te laten verplaatsen? *idee*NovapaX schreef op maandag 25 februari 2013 @ 12:46:
Wat zou het kosten om driehoekige paneeltjes te laten maken
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Verwijderd
echter stel dat je deze functionaliteit wilt gebruiken bijv toon van eneco dan zitten daar abonnementskosten aan verbonden

Ik denk dat dit ook mede het idee erachter is, via je leverancier allemaal info op een of ander digitaal schermpje, en daar hangen natuurlijk kosten aan.Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2013 @ 13:45:
wat ik persoonlijk een hekel punt van de slimme meter is dat men het heel mooi voordoet dat je als particulier continu kan uitlezen wat je vebruik is en hierdoor bewuster omgaat met je energie.
echter stel dat je deze functionaliteit wilt gebruiken bijv toon van eneco dan zitten daar abonnementskosten aan verbonden![]()
Het merendeel van de Nederlanders vindt dit geweldig maar doet er niks mee.(kijk hier op mijn telefoon of tablet,kan zo zien wat ik thuis verbruik)
En op den duur ook verschillende tarieven natuurlijk maar niet voordat iedereen zo'n meter heeft.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Verwijderd
was de afwijking tov het jaar ervoor minder dan 3% dan was het ja logisch koude najaar of juist warm je kent het wel.
nu ik wel een pvsysteem heb is het interresant geworden om dat zien wat je eigen fabriekje per dag/week oplevert Sinddien houd ik het vebruik ook per week bij in een excelsheet.
en ja hierdoor word je een stuk bewuster an je vebruik.
maar om daar nu middels een "slimme"meter voor de rest van je leven 60 euro per jaar voor te gaan betalen bovenop je meterhuur, NEENDANKJE
dan liever wat metertjes in je groepen kast plaatsen bijv zodat je kan zien wat je groep doet
Slimme meter kost geen €60,- per jaar.Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2013 @ 14:08:
voordat ik een pv systeem had keek ik eigenlijk slechts 1 keer per jaar naar mijn energievebruik
was de afwijking tov het jaar ervoor minder dan 3% dan was het ja logisch koude najaar of juist warm je kent het wel.
nu ik wel een pvsysteem heb is het interresant geworden om dat zien wat je eigen fabriekje per dag/week oplevert Sinddien houd ik het vebruik ook per week bij in een excelsheet.
en ja hierdoor word je een stuk bewuster an je vebruik.
maar om daar nu middels een "slimme"meter voor de rest van je leven 60 euro per jaar voor te gaan betalen bovenop je meterhuur, NEENDANKJE
dan liever wat metertjes in je groepen kast plaatsen bijv zodat je kan zien wat je groep doet
alleen als je die aanvraagt kost het installeren €60,- maar als je zonnepanelen hebt en terug levert is installatie gratis.
Verwijderd
dat klopt.SpikeHome schreef op maandag 25 februari 2013 @ 14:11:
[...]
Slimme meter kost geen €60,- per jaar.
alleen als je die aanvraagt kost het installeren €60,- maar als je zonnepanelen hebt en terug levert is installatie gratis.
maar als je nu je eigengegevens wil inzien die uit de meter komen.
dan heb je wel een extra service nodig.
en die kost wel weer geld. (een paar euro per maand)
of je gaat de joopC weg op voor als je tweaker bent.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
ah, heb momenteel qurrent box erop aangesloten.migjes schreef op maandag 25 februari 2013 @ 14:19:
[...]
dat klopt.
maar als je nu je eigengegevens wil inzien die uit de meter komen.
dan heb je wel een extra service nodig.
en die kost wel weer geld. (een paar euro per maand)
of je gaat de joopC weg op voor als je tweaker bent.
werkt super na de update van vorige week kan ik elke dag precies alles zien.
Mwa... met een hellingshoek van krap 30 graden (dus 60graden t.o.v. verticale as) is dat niet echt een heel goed idee... gaat de houtkachel niet echt beter van branden...twixx schreef op maandag 25 februari 2013 @ 13:44:
[...]
Waarschijnlijk meer dan de rookafvoer naar de nok te laten verplaatsen? *idee*
Bovendien mag het niet eens. (geloof ik, geen regelgeving opgezocht, alleen wat forumposts gezien waar dat verteld wordt.)
[ Voor 19% gewijzigd door NovapaX op 25-02-2013 14:34 ]
Sparql TV wiki
gewoon op het lampje van de slimme meter?SpikeHome schreef op maandag 25 februari 2013 @ 14:26:
[...]
ah, heb momenteel qurrent box erop aangesloten.
werkt super na de update van vorige week kan ik elke dag precies alles zien.
ik vind dat een beetje grove methode.
zou het liever de joopC methode gebruiken dan zie je meer.
Zet er gratis bij en ze vallen in nl met bossen tegelijk.
Dream on.
Ja inderdaad het weer houd ik niet bij hoorRol-Co schreef op maandag 25 februari 2013 @ 13:09:
[...]
Het weer is super bij jou, allemaal fine![]()
Joop
Ja voor de wet wel inderdaad, was het niet zo dat leveranciers zich boven de wet schalen als ik het soms hier lees.
Ik wacht lekker af tot het vanzelf komt, en dan nog probeer ik het zo lang mogelijk te rekken. Over een jaar of 4 maakt het me niet uit, dan is alles betaald.
Maar wat anders is dacht dat je met pvoutput ook een beetje kon vergelijken?
Eigenlijk zou ik wel eens een overzichtje willen zien (bijvoorbeeld in het tweakers team) wat mijn setje doet vergeleken met iemand anders...
Kan dat?
PS wel een leuk ID nummer
[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 25-02-2013 14:40 ]
qurrent leest de p1 poort uit hoor.migjes schreef op maandag 25 februari 2013 @ 14:29:
[...]
gewoon op het lampje van de slimme meter?
ik vind dat een beetje grove methode.
zou het liever de joopC methode gebruiken dan zie je meer.
dus gas word ook bij gehouden meteen.
http://www.qurrent.nl/Producten/qbox-mini
[ Voor 5% gewijzigd door SpikeHome op 25-02-2013 14:37 ]
a dat is al netjes.SpikeHome schreef op maandag 25 februari 2013 @ 14:36:
[...]
qurrent leest de p1 poort uit hoor.
dus gas word ook bij gehouden meteen.
zo hoord het.
nu nog een goed systeem voor het bijhouden van de pv. (en dan niet het eigengebruik er afgetrokken.)
en het gaat nog eens wat worden.
Is pijp inkorten een optie?NovapaX schreef op maandag 25 februari 2013 @ 14:26:
[...]
Mwa... met een hellingshoek van krap 30 graden (dus 60graden t.o.v. verticale as) is dat niet echt een heel goed idee... gaat de houtkachel niet echt beter van branden...
Bovendien mag het niet eens. (geloof ik, geen regelgeving opgezocht, alleen wat forumposts gezien waar dat verteld wordt.)
Je zou kunnen googlen op " Dreieck Solarpanel " of " triangle solar panel "NovapaX schreef op maandag 25 februari 2013 @ 12:46:
Wat zou het kosten om driehoekige paneeltjes te laten maken![]()
(schaduw is op 1-feb om 12:00, exacte lengte schoorsteen moet nog opgemeten worden.)
[afbeelding]
Bovenaanzicht: (Boven = noord)
[afbeelding]
Veel mensen hebben dit probleem, dus zijn er oplossingen voor.
Hij moet nog even goed opgemeten worden, maar in principe zit hij niet echt in de weg.... hij is nu op 1,2 meter getekend. Als hij echt veel langer is kan er misschien een stukje af. Maar de kachel staat op de eerste verdieping (beneden kantoor, 1e verdieping wonen met de kachel, daarboven nog 1 verdieping en dan bijna gelijk het dak uit) dus die schoorsteen is al niet echt lang ofzo.
In de ochtend gaat die schaduw wel over de getekende panelen, maar door de ligging meer op west valt het allemaal wel mee...
Misschien voor dat gedeelte micro-omvormers of optimizers op de hele string...
Verkennende fase, dus voorlopig duurt het nog wel even voordat er echt wat op het dak gaat. (Moet ook geld voor zijn, hopen dat deze zomer de bouw een beetje aantrekt!)
Sparql TV wiki
zie ook hier: http://www.solariumenergy...rand_modules/default.html
wordt wel een hele dure hobby denk ik... en meeropbrengst lijkt op het eerste gezicht ook niet veel meer door lagere module-efficientie. (12,31%)
Maar wel mooi
[ Voor 77% gewijzigd door NovapaX op 25-02-2013 15:35 ]
Sparql TV wiki
[...]
[/quot
De omvormer werkt wel , lampje is groen maar kan
niets op het display aflezen
Hoi!
Rol-Co schreef op maandag 25 februari 2013 @ 12:29:
Past perfect ozzie, mooie set!
Bedankt! Precies pas met 6 meter breedte. Eerste wat de buren vroegen was of we wel oppassen voor hun dakpannetjes...Rukapul schreef op maandag 25 februari 2013 @ 12:32:
Als de buren ook panelen willen dan kunnen ze zo verder op de rails met een koppelstukje
https://untappd.com/user/OzzBier
Er bestaan ook Dummy zonnepanelen van bv Ubbink, https://www.agentschapnl....files/bijlagen/Ubbink.pdf , Die dummy's zullen wel iets goedkoper zijn.NovapaX schreef op maandag 25 februari 2013 @ 15:27:
hmmm... http://www.solariumenergy...Sharp%2072%20Triangle.pdf
zie ook hier: http://www.solariumenergy...rand_modules/default.html
wordt wel een hele dure hobby denk ik... en meeropbrengst lijkt op het eerste gezicht ook niet veel meer door lagere module-efficientie. (12,31%)
Maar wel mooi
Polderpv heeft daar meer info over op zijn site, weet enkel niet meer onder welke noemer.
Nee kan gewoon door alle waardes heen scrollen met de knop. Alleen behalve het contrast en de taal is er niets in te stellen, geen landinstelling verder.EWK schreef op maandag 25 februari 2013 @ 16:02:
[quote]S.Death schreef op maandag 25 februari 2013 @ 09:50:
[...]
[/quote
De omvormer werkt wel , lampje is groen maar kan
niets op het display aflezen
Buiten de errors om functioneert hij normaal, maar hij hoort gewoon geen fouten te geven. Deden de andere ook niet.
Heb vandaag de loggers ook omgewisseld om met zekerheid uit te sluiten dat zij de fouten veroorzaken maar nu komt de andere logger die in de nieuwe omvormer zit met dezelfde fouten dus weet nu 100% zeker dat de omvormer de fouten veroorzaakt.
DE shop sturen weer een nieuwe op via de pakketpost. Ben benieuwd.
[ Voor 44% gewijzigd door S.Death op 25-02-2013 16:45 ]
Het spijt me zeer, maar als je je panelen er zo op legt kan je je eigen foto in het toekomstige 'duurzaam: het oog wil toch echt ook wat' topic posten. Zie te vaak wanstaltige constructies tegen zoals je van plan bent te plaatsen en dat ziet er gewoon niet uit. Ik ben blij dat wij uiteindelijk panelen hebben die gewoon netjes uitgelijnd liggen met evenveel ruimte rondom. Het is jouw huis, maar misschien toch nog even zoeken of er maten zijn waarbij je je indeling knap kan maken en toch je hele dak benut? Ik begrijp dat je verblind door opbrengst zoveel mogelijk panelen op je dak wilt, maar dat kan op meer manieren dan 1coyote1980 schreef op zondag 24 februari 2013 @ 21:03:
Na nog eens wat dingen doorgetekend, doorgerekend en doorgedacht te hebben heeft mijn voorkeur toch om 11 Panda's op het schuide dak te gaan leggen. 7 panelen in portrait met eronder 4 panelen in landscape. Het mooist vind ik om alle panelen op een dak in dezelfde orientatie te hebben, maar om daar nou een kapitaal extra voor uit te geven gaat mij te ver. En over 20 jaar zijn er wel weer andere panelen op de markt en zien we dan wel weer![]()
[afbeelding]
Zo zou het er ongeveer uit komen te zien. Qua breedte zit de portrait rij op 6,93 meter en de landscape rij op 6,60 meter. Een klein verschil. Wat optisch het mooist is (SwingConstants.CENTER of SwingConstants.LEFT dat moeten we nog maar bekijken) Maar na wat afbeeldingen met rijen portrait en landscape gegoogled te hebben vind ik portrait EN landscape op je dak helemaal niet zo raar...
Nieuw twijfelpunt is even of het all black panelen moeten worden of met zoveel mogelijk Wp - zeg maar 255Wp versus 270Wp. Komt neer op 2805Wp@Eur 2585,- versus 2970Wp@Eur 2695,- - het zwarte dak met zwarte panelen aankleden oogt dan denk ik gewoon het mooist.
SMA heeft als omvormer op de een of andere manier een positieve klank, al heb ik mij hier nog onvoldoende in ingelezen. Een SMA3000-TL21 van Eur 1350,- zou prima zijn voor mijn wensen. Of ik moet besluiten om meer te willen opwekken door nog 2 a 3 panelen in de (nabije) toekomst op het platte dak te willen plaatsen. Dan is een iets zwaardere uitvoering met 2 MPPT weer handig, of is 2 a 3 keer 255Wp te weinig om op 1 van de MPPT's aan te sluiten?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Heeft ie toch? ! Niet alles gelezen?NiGeLaToR schreef op maandag 25 februari 2013 @ 18:14:
[...]
Het spijt me zeer, maar als je je panelen er zo op legt kan je je eigen foto in het toekomstige 'duurzaam: het oog wil toch echt ook wat' topic posten. Zie te vaak wanstaltige constructies tegen zoals je van plan bent te plaatsen en dat ziet er gewoon niet uit. Ik ben blij dat wij uiteindelijk panelen hebben die gewoon netjes uitgelijnd liggen met evenveel ruimte rondom. Het is jouw huis, maar misschien toch nog even zoeken of er maten zijn waarbij je je indeling knap kan maken en toch je hele dak benut? Ik begrijp dat je verblind door opbrengst zoveel mogelijk panelen op je dak wilt, maar dat kan op meer manieren dan 1
Het gaat snel he...
De plannen zijn dan ook verderop aangepast na wat opbouwende kritiek. Ik was in de veronderstelling dat op een schuin dak je een halve meter van de randen moest blijven met panelen, maar dat geld alleen voor platte daken.NiGeLaToR schreef op maandag 25 februari 2013 @ 18:14:
[...]
Het spijt me zeer, maar als je je panelen er zo op legt kan je je eigen foto in het toekomstige 'duurzaam: het oog wil toch echt ook wat' topic posten. Zie te vaak wanstaltige constructies tegen zoals je van plan bent te plaatsen en dat ziet er gewoon niet uit. Ik ben blij dat wij uiteindelijk panelen hebben die gewoon netjes uitgelijnd liggen met evenveel ruimte rondom. Het is jouw huis, maar misschien toch nog even zoeken of er maten zijn waarbij je je indeling knap kan maken en toch je hele dak benut? Ik begrijp dat je verblind door opbrengst zoveel mogelijk panelen op je dak wilt, maar dat kan op meer manieren dan 1
Op mijn dak passen perfect 3 rijen van 4 panelen van 300 Wp elk. Allen in landscape. Ik verwacht dat dat er fraaier uit komt te zien dan mijn eerdere post die je aanhaalde. En bovendien is het op mijn zadeldak qua zoninval optimaler.
De volgende stap is orienteren hoe ik ze erop kan krijgen. In mijn eentje gaat niet lukken - maar ik wil wel meehelpen als dat scheelt. Een stroomkabel op een eigen groep naar de zolder is voorbereid, netwerk ook, dan rest nog:
- een montagesysteem aanbrengen (clickfit)
- de panelen aanbrengen
- de paneelkabels verlengen en door het dak naar binnen brengen
- de omvormer op zolder aansluiten op lichtnet en panelen
- alle kabels binnen en buiten netjes met tie-wraps vastzetten
Nu maar eens kijken waar ik verstandig offerte's kan opvragen nu ik weet wat ik hebben wil
Schuin dak onder 32 graden op het oosten-zuidoosten, geen obstakels of veroorzakers van schaduw.
Het beschikbare oppervlak is 6.20 bij 5.30
Het energie verbruik weet ik nog niet, ik woon hier pas 5 weken. Ik wil nu rekening houden met evt. toekomstige gezinsuitbreiding. Dit i.c.m. met de gedachte dat het in 1 keer het dak vol leggen goedkoper is dan later uit te breiden. Lijdt tot:
3x5 250wp black panelen met een SMA 3000TL21 omvormer
Een aanbieder waar ik zaterdag mee sprak heeft dit aangeboden met DMEGC DM255-M156-60 Black series panelen. Over deze panelen kom ik eigenlijk geen ervaringen tegen, zijn dit goede panelen?
Zijn er nog andere overwegingen die ik mee moet nemen?
Eén van de 600 onbekende Chinese zonnepaneelfabrikanten. Zelf zou ik dit niet zo snel doen. Je kunt tegen zeer geringe meerprijs panelen krijgen van meer gerenommeerde Chinese merken waar goede ervaringen mee zijn. Dit zegt overigens weinig over de langere termijn. Voor zo'n 230 euro heb je een zwart paneel van Yingli, ET-Solar of Canadian Solar.Sideways schreef op maandag 25 februari 2013 @ 18:51:
Een aanbieder waar ik zaterdag mee sprak heeft dit aangeboden met DMEGC DM255-M156-60 Black series panelen. Over deze panelen kom ik eigenlijk geen ervaringen tegen, zijn dit goede panelen?
Zijn er nog andere overwegingen die ik mee moet nemen?
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Je kan toch een ander teamlid in de box in tikken dan krijg je een vergelijk.Fairy schreef op maandag 25 februari 2013 @ 14:36:
[...]
Ja inderdaad het weer houd ik niet bij hoor
Maar wat anders is dacht dat je met pvoutput ook een beetje kon vergelijken?
Eigenlijk zou ik wel eens een overzichtje willen zien (bijvoorbeeld in het tweakers team) wat mijn setje doet vergeleken met iemand anders...
Kan dat?
PS wel een leuk ID nummer18888
Zo dus
http://pvoutput.org/compare.jsp?sid=16739&sid1=10855
Ik heb ook zo'n meter en het klopt dat hij na een tijdje weer terugspring naar kWh.Rol-Co schreef op maandag 25 februari 2013 @ 10:51:
Er zijn er hier vast meer met een abb metertje (c11) , nou wil ik die op een ander beeld vast laten staan maar kan dat of springt dat altijd terug naar kWh totaal.
Ik wil de uitlezing achter de comma zien namelijk.
Prima metertje trouwens.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
En als ik het goed begrijp heeft hij 6 cijfers achter de komma? Bijv hij staat op 2 kwh en als ik 1x druk zie ik 418.211Speksteenkachel schreef op maandag 25 februari 2013 @ 19:24:
[...]
Ik heb ook zo'n meter en het klopt dat hij na een tijdje weer terugspring naar kWh.
Prima metertje trouwens.
Dus is het 2,418.211?
Of snap ik hem nog niet...
Het tweede getal geeft het aantal Wh aan, dus inderdaad 2,418211 kWh of 2418,211 Wh. Als je panelen een beetje vermogen leveren is het leuk om te zien hoe snel die Wh teller omhoog schiet
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Vermogen? Met dit weer?antonboonstra schreef op maandag 25 februari 2013 @ 19:43:
[...]
Het tweede getal geeft het aantal Wh aan, dus inderdaad 2,418211 kWh of 2418,211 Wh. Als je panelen een beetje vermogen leveren is het leuk om te zien hoe snel die Wh teller omhoog schiet
Leuk metertje inderdaad, gekregen van een medetweakert hier, nog mijn dank daarvoor, ABB was niet zo gul.
Die had ik idd gemist, ik dacht dat je voor de opstelling met portret en landscape opstelling op het zelfde dak.coyote1980 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 18:37:
[...]
De plannen zijn dan ook verderop aangepast na wat opbouwende kritiek. Ik was in de veronderstelling dat op een schuin dak je een halve meter van de randen moest blijven met panelen, maar dat geld alleen voor platte daken.
Op mijn dak passen perfect 3 rijen van 4 panelen van 300 Wp elk. Allen in landscape. Ik verwacht dat dat er fraaier uit komt te zien dan mijn eerdere post die je aanhaalde. En bovendien is het op mijn zadeldak qua zoninval optimaler.
De volgende stap is orienteren hoe ik ze erop kan krijgen. In mijn eentje gaat niet lukken - maar ik wil wel meehelpen als dat scheelt. Een stroomkabel op een eigen groep naar de zolder is voorbereid, netwerk ook, dan rest nog:
- een montagesysteem aanbrengen (clickfit)
- de panelen aanbrengen
- de paneelkabels verlengen en door het dak naar binnen brengen
- de omvormer op zolder aansluiten op lichtnet en panelen
- alle kabels binnen en buiten netjes met tie-wraps vastzetten
Nu maar eens kijken waar ik verstandig offerte's kan opvragen nu ik weet wat ik hebben wilTips voor de regio Groningen zijn welkom.
Ik ben ook een cm of 10 bij de randen vandaan gebleven, super om te zien. Even goed kijken of het water vanaf de panelen nog goed in de goot kan vallen is dan mijn enige tip
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Bij mij gaat het in stapjes van 50.Rol-Co schreef op maandag 25 februari 2013 @ 19:35:
[...]
En als ik het goed begrijp heeft hij 6 cijfers achter de komma? Bijv hij staat op 2 kwh en als ik 1x druk zie ik 418.211
Dus is het 2,418.211?
Of snap ik hem nog niet...
Dus zoiets: 418.200, 418.250, 418.300, 418.350 enz.
Eindigen op 211 (of elk willekeurig getal wat geen veelvoud van 50 is) kan bij de c11 volgens mij niet
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Kan iemand uit ervaring bevestigen dat deze omvormer de gedetailleerde gevens over het energieverloop gedurende de dag enige maanden opslaat?
Even gekeken en ja dat klopt, het getal hier was ook maar fictief en alleen als voorbeeldMieJuul schreef op maandag 25 februari 2013 @ 21:08:
[...]
Bij mij gaat het in stapjes van 50.
Dus zoiets: 418.200, 418.250, 418.300, 418.350 enz.
Eindigen op 211 (of elk willekeurig getal wat geen veelvoud van 50 is) kan bij de c11 volgens mij niet
Welke info wil je? Misschien handig om te vermelden.coyote1980 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 21:32:
Ik kan zo weinig vinden over EC Solar panelen, ik overweeg nu de 300Wp panelen, maar voor ik zomaar 12 van die panelen op mijn dak leg zou ik graag willen weten of ik dat met een gerust hart kan doen. Met de huidige informatie die ik vinden kan is het wel een beetje een gok voor mijn gevoel. Iemand die er iets zinnigs over kan zeggen?
Ik was benieuwd of er wat zinnigs over te zeggen is. Ik begrijp dat EC Solar in 2012 opgestart is, en vermoed dat ze dus een keuze maken welke Chinese panelen ze onder de naam EC Solar zullen verkopen.
Op deze pagina staat een opbrengstoverzicht, maar 1) daar staat EC Solar niet tussen en 2) wat zeggen die getallen aan de rechterkant? Als de kwaliteit zo schommelt dat paneel A in de praktijk regelmatig maar 80% van de vermelde Wp levert terwijl paneel B doorgaans op 90% zit dan kun je met die kennis een betere afweging maken.
Opbrengstgarantie is leuk, maar niemand staat te springen om de panelen weer van zijn dak te zien worden gehaald en vervangen te worden.
Wat ik dus bedoel is: is er überhaupt iets te zeggen over de EC Solar panelen? (niet flauw bedoelt...)
http://www.etsolar.com/products/list_144396663052566528.html
Hier vind je ook goed veel info in de datasheet.
http://www.ecsolar.com
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Maar van ET Solar nog geen prijzen voor all black 300Wp panelen kunnen vinden. Die van EC Solar zie ik voor 251 euro p.st. Dat klinkt zo lekker aantrekkelijk, maar dan moet het geen spreekwoordelijke kat-in-de-zak zijn... Vandaar mijn vraag of er iets over te zeggen viel.
[ Voor 5% gewijzigd door coyote1980 op 25-02-2013 22:10 ]
Log je dagelijks in met PC?Politoer schreef op maandag 25 februari 2013 @ 21:26:
Ik heb sinds kort een 12 paneels PV installatie met een Sunny Boy 2500TL-ST omvormer. Hierin zit standaard een bleutooth module. Ik heb tweedehands een sunny beam bemachtigd om de gegevens uit te lezen. Ook lees ik de gegevens uit met mijn PC met Sunny Explorer. Ik overweeg mijn sunny beam weer te verkopen. In de handleiding van de omvormer staat dat de geheugencapacietit voldoende is om de energieopbgrensten in de loop van de dag voor 63 dagen vast te houden en de dagopbrengsten maar liefst 30 jaar. Ik interpreteer dit zo dat het in tegenstelling tot bij omvormers van eerdere generaties niet meer noodzakelijk is om elke dag het energieverloop met de suny explorer uit te lezen. De reden om een sunny beam te kopen was namelijk dat deze automatisch frequent gegevens uitleest.
Kan iemand uit ervaring bevestigen dat deze omvormer de gedetailleerde gevens over het energieverloop gedurende de dag enige maanden opslaat?
zo niet, doe dan een test door de sunny beam uit te zetten en 2 dagen niet in te loggen met sunny explorer
Als je dan weer inlogt kijk dan in het maandoverzicht of je opbrengst hebt voor alle dagen.
Ik heb twee SB2100TL en SB1600TL als er dagelijks verbinding wordt gemaakt om datum te zetten onthoudt elke omvormer zijn historie, maar als er een dag niet ingelogt wordt om de datum te zetten dan telt hij de opbrengst op bij de dag van het laatste contact en blijft de dag(en) zelf leeg tot er weer ingelogt wordt en een nieuwe datum wordt gezet.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ja dat zag ik wel maar als er weinig te vinden is, wat zegt dat dan meestal? Ec solar zit wel bij je in de buurt (wolvega) , dan bel je ze toch even?coyote1980 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 22:10:
Klopt, ET Solar kom ik als een van de betere merken overal tegen. Maar het ging mij om EC Solar...
Maar van ET Solar nog geen prijzen voor all black 300Wp panelen kunnen vinden. Die van EC Solar zie ik voor 251 euro p.st. Dat klinkt zo lekker aantrekkelijk, maar dan moet het geen spreekwoordelijke kat-in-de-zak zijn... Vandaar mijn vraag of er iets over te zeggen viel.
Je moet ook niet vragen of ze goed zijn, ik denk dat ik het antwoord al weetcoyote1980 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 22:47:
Ga ik ook zeker doen, maar ja, komt een beetje over als vragen of wc-eend wc-eend zou adviseren...
Maar misschien kan je andere vragen stellen zoals prijzen, garantie, behaald rendement, voorbeeld systemen in de buurt, wat hij vind van de 3 rijen op jouw dak kwa maatgeving, misschien even langskomen, welke inverter hij zou doen, enz enz.
Kortom, je bedenkt wel wat denk ik
Deze.paulv1973 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 20:55:
GY solar paneel 290wp: 198,-
Het lijkt me als consument geen probleem direct te verwijzen naar bepaalde aanbiedingen of bedrijven. Laten we dat vooral doen, want van meer concurrentie worden we alleen maar beter.
Verwijderd
voorbeeld GY solars
12 panelen van 230 ==> 2760 wp kostprijs 2200 euro [poly panel] 20m2
9 panelen van 290 ==> 2610 wp kostprijs 2722 [poly panel ] 18 m2
dan zou ik toch gaan voor de 12 panelen van 230 wp omdat:
<1> het zijn beide poly's
<2> de 12 keer 230 is goedkoper als de 9 keer 290 panelen

<4> kwaliteit is gelijk
<5> benodigde opp is ook gelijk
of zie ik het verkeerd nu ???
Alleen als je dak 19 m2 is heb je een uitdagingVerwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 07:13:
toch vraag ik me af waarom je perse de 290 panelen wil
voorbeeld GY solars
.> het zijn beide polys dus 12 keer keer voc {440Volt ) is meer dan 9 [400volt)keer voc
<4> kwaliteit is gelijk
Verwijderd
dan ga je mijn inziens toch voor de 12 keer 230 ipv 9*290 opie
Dat is afhankelijk van je dak maat natuurlijk, probeer jij maar eens 12 x 230 panelen mooi op een dak van bijv 8m bij 3 m te krijgen.Verwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 07:13:
toch vraag ik me af waarom je perse de 290 panelen wil
voorbeeld GY solars
.> het zijn beide polys dus 12 keer keer voc {440Volt ) is meer dan 9 [400volt)keer voc
<4> kwaliteit is gelijk
Ik zou ook met geen mogelijkheid 3kwp op mijn dak krijgen met grote panelen (1m65), dat komt gewoon niet uit, al is de oppervlakte het zelfde.
Dan wel jaVerwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 07:59:
laten we even aannemen dat je dak 21,5 m2 is zodat beide opties zonder problemen passen
dan ga je mijn inziens toch voor de 12 keer 230 ipv 9*290 opie
[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 26-02-2013 08:19 ]
Als niemand het uit ervaring weet, ga ik het op deze manier testen. Ik zal de resultaten hier melden. Dan heeft een ander er weer wat aan.Domba schreef op maandag 25 februari 2013 @ 22:21:
[...]
Log je dagelijks in met PC?
zo niet, doe dan een test door de sunny beam uit te zetten en 2 dagen niet in te loggen met sunny explorer
Als je dan weer inlogt kijk dan in het maandoverzicht of je opbrengst hebt voor alle dagen.
Ik ben bang dat ik toch ga kieze voor een zo laag mogelijke tvt, maar dan wel met een
betrouwbare omvormer zoals SMA of Delta Solivio.
Nu lijken de Conergy panelen qua prijs en kwaliteit (Duits produkt)
ee mooie optie...
Als je zelf gaat installeren en voor de laagste tvt gaat kijk dan voor omvormers eens op ebay.de daar worden nog steeds omvormers aangeboden o.a. delta solivia die voor lage prijzen 'gewonnen' worden.paulv1973 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 08:26:
iemand ervaring met Conergy power plus 250wp Mono panelen?
Ik ben bang dat ik toch ga kieze voor een zo laag mogelijke tvt, maar dan wel met een
ee mooie optie...
Klopt.jp73 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 08:45:
[...]
Als je zelf gaat installeren en voor de laagste tvt gaat kijk dan voor omvormers eens op ebay.de daar worden nog steeds omvormers aangeboden o.a. delta solivia die voor lage prijzen 'gewonnen' worden.
Maar een totaal doe het zelf pakket is denk ik het goedkoopste.
Ik heb er wel eens aan geteld om alles los te kopen en zelf samen te stellen
maar kom dan toch niet aan de pakketprijzen.

Ik heb niet het idee dat de nederlandse installateur ec-solar.nl iets te maken heeft met de EC Solar panelen...Rol-Co schreef op maandag 25 februari 2013 @ 22:25:
[...]
Ja dat zag ik wel maar als er weinig te vinden is, wat zegt dat dan meestal? Ec solar zit wel bij je in de buurt (wolvega) , dan bel je ze toch even?
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Conergy panelen gebruiken kabels en connectors van Radox (Huber + Suhner)..paulv1973 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 08:26:
iemand ervaring met Conergy power plus 250wp Mono panelen?
ee mooie optie...
Zijn er verlopen naar MC4 of MC3 connectors hiervoor??
Ik kan ze niet vinden..
suntech heeft dat ook.paulv1973 schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 10:00:
[...]
Conergy panelen gebruiken kabels en connectors van Radox (Huber + Suhner)..![]()
Zijn er verlopen naar MC4 of MC3 connectors hiervoor??
Ik kan ze niet vinden..
geen probleem.
geen verloop gebruiken.
gewoon de kabel die van het laatste paneel loopt naar de omvormer met 1x radox en 1x mc4.
(of nog iets makkenlijker, een kabel met 1x radox de mc4 stekker zit waarschijnlijk bij de omvormer gelevert, die kun je er zelf aan zetten).
edit:
trouwens veemde text in voorgaand bericht.
je wil een zo kort mogenlijke tvt en dan een betrouwbare omvormer en dan noem je de delta tegenover een sma?
[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 26-02-2013 11:00 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik zie een Delta hier nooit de revu passeren als zijnde probleem bak en heeftmigjes schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 10:28:
[...]
edit:
trouwens veemde text in voorgaand bericht.
je wil een zo kort mogenlijke tvt en dan een betrouwbare omvormer en dan noem je de delta?
standaard een ingebouwde mpp sweep funktie + 10 jaar garantie standaard.
Wat is daar mis mee ( je moet idd de config van de panelen wat beter afstemmen op een delta )
niks mis met een delta.PClop schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 10:52:
[...]
Ik zie een Delta hier nooit de revu passeren als zijnde probleem bak en heeft
standaard een ingebouwde mpp sweep funktie + 10 jaar garantie standaard.
Wat is daar mis mee ( je moet idd de config van de panelen wat beter afstemmen op een delta )
maar niet gelijk te stellen aan een sma.
(voor al dat leuke witte kroonsteentje wat er in zit. niet rechtstreeks met vd draad verbinden dus.)
edit:
tekst aangepast
In elke Mastervolt van de XS serie zit ook een wit plastieken kroonsteentje, ook maar niet aansluiten dan ?migjes schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 10:56:
[...]
niks mis met een delta.
maar niet gelijk te stellen aan een sma.
(voor al dat leuke witte kroonsteentje wat er in zit. niet rechtstreeks met vd draad verbinden dus.)
( je doelt vast op een ongemak met de Delta AC aansluiting die ik nog niet ken, uitleg ? )
jep het AC gedeelte.PClop schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 11:04:
[...]
In elke Mastervolt van de XS serie zit ook een wit plastieken kroonsteentje, ook maar niet aansluiten dan ?
( je doelt vast op een ongemak met de Delta AC aansluiting die ik nog niet ken, uitleg ? )
bij een delta altijd een aantal extra stekkers en draad nodig gehad (wat niet bij de omvormer zit)
terwijl er ook omvormers zijn die gewoon met vd kabel rechtstreeks teverbinden zijn.(kan niet in alle situaties, het moet wel veilig blijven.)
Dit topic is gesloten.