Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.547.441 views

Onderwerpen

Verwijderd

Hallo,

Morgen gaan de 11 Sharp 250 panelen het dak op. Nu zit ik met het volgende, waar de gebruiksaanwijzing voor mij niet duidelijk is. Ik plaats ze in 2 rijen boven elkaar, in portrait. Rij van 6, en rij van 5. Maakt het nog uit op welke plek ik de panelen vastzet op de rails?

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Mooie paneeltjes in ieder geval! Succes op 't dak.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 20:23:
Hallo,

Morgen gaan de 11 Sharp 250 panelen het dak op. Nu zit ik met het volgende, waar de gebruiksaanwijzing voor mij niet duidelijk is. Ik plaats ze in 2 rijen boven elkaar, in portrait. Rij van 6, en rij van 5. Maakt het nog uit op welke plek ik de panelen vastzet op de rails?
Waar de gaatjes zitten voor bevestinging van de nokjes? (bij Clickfit systeem dan). Ca 1/4 van boven en 1/4 van beneden...

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:42
SunshineCompany schreef op donderdag 05 april 2012 @ 10:12:
Ik kom natuurlijk regelmatig over de vloer bij mensen die PV willen, en dat zijn toch veel-al 50plussers. Die hebben standaard een verbruik van 4000-8000 per jaar, met z'n tweetjes. 2 koelkasten, 2 vriezers, alle verlichting aan, vijverpomp, waterbed, electrische verwarming in de douche, hobbies.. en dan nog 4000m3 gas erin ;)

Meesten zijn te 'lui' om te besparen. Die zetten vaak gewoon wat meer PV. Hebben helemaal geen zin om zaken aan te passen. Die zijn verknocht aan hun spulletjes en warme voeten. Tja.
Nu voel ik mij toch wel gedwongen om te reageren op je generaliserend en denigrerend overkomende posting over 50 plussers. Is ook niet goed voor je klandizie volgens mij. Er zijn ook 50 plussers met internet. Maar zo had je het vast niet bedoeld, hoop ik dan maar.

In 2009 zijn wij begonnen met het plaatsen van zonnepanelen nadat de SDE subsidie aanvraag probleemloos was toegekend zonder enige hulp van buitenaf. Mijn echtgenote en ik (toen al beiden 50 plus) hebben de panelen en ballast zelf naar het dak gesjouwd. (Gelukkig is dat zeer toegankelijk). Voor een dakdoorvoer, bekabeling, extra metergroep hebben we natuurlijk een installatiebedrijfje ingehuurd. Inmiddels is de installatie op de dak uitgebreid (helaas geen subsidie meer natuurlijk). Verslavend is het en dus heb ik vervolgens nog 2 panelen op de schuur geplaatst waar geen installateur aan te pas is gekomen.

En inmiddels heb ik alle lampen in huis vervangen door LED lampen, ITHO Fan geplaatst, aan/uit stekkerdozen enz.

Resultaat; Het stroomverbruik was 5300 kWh in 2008 en is teruggebracht naar 480 kWh in 2011, met hulp van bijna 2000 kWh van de zonnepanelen.
De gezinssamenstelling is 2 volwassenen en 2 kinderen. De oudste is sinds kort op kamers (wel ieder weekend een hoop was), We stevenen nu af op een jaarverbruik van 0 kWh. (verbruik vanaf 1 jan tot nu toe 200 kWh, dat halen we wel weer in).

By the way het gasverbruik was vorig jaar 1272 m3.
Ik heb eind december de convectorput in de kruipruimte geisoleerd met 10 cm dik EPS.
Rotklus eigenlijk, maar gaf veel voldoening. Als ik kijk naar webside mindergas.nl is ons gasverbruik dit jaar vanaf 1 jan. 9 % minder dan vorig jaar per gewogen graaddag.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 18:49:
temperatuur immuniteit word allang verkocht,
zo zijn kingsun panelen dat extreem ernstig, terwijl het niet in het boekje staat,
ik heb het gemeten en het is zo, op alle 20 die ik heb over 3 jaar.
verder zijn de flashwaardes ook hoog. leg ze aan de kusten je lacht je rot.
het windje aan de kust is gratis ook, en koelt lekker.
De beste panelen met betrekking tot dit effect zijn de Panasonic met 0,3%/C, maar zelfs die zijn niet immuun voor temperatuur. Sunpower doen 0,38 en die Vitrus 0,39

Maar jij stelt dat die al allemaal zijn ingehaald? ;)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ElectricAlex schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 00:06:
[...]
Nu voel ik mij toch wel gedwongen om te reageren op je generaliserend en denigrerend overkomende posting over 50 plussers. Is ook niet goed voor je klandizie volgens mij. <>
Daar zit wel wat in, zelf ben ik net 41, mijn ouders 70+ en die begonnen laatst uit zichzelf over zonneboilers en PV, hoe rendabel het nu is.
Leeftijden zijn zo 19-ooit ...
edit: en warme voeten zijn gewoon goed. in de kou zitten is armoede, zeker als het niet nodig is.

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 06-04-2012 00:53 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Dank. Inmiddels wel. Numero 51. Nog weinig info. Het zou me verbazen als ze daar niet iets met Ubbink gaan ritselen. Evt. via het ISUNA project van voormalig medewerker van Pfixx uit 's-Heerenberg (waar trouwens alweer een NL-firma is om gesodemieterd)...
edit:
Ook in de Veenkoloniën staat er een inkoopaktie op stapel.
http://www.dvhn.nl/nieuws...Emmen-aan-de-zonnepanelen
Dank, had ik al, onder "Plaatselijk Belang Mondengebied". Artikel link toegevoegd.

Ik zou d'r een potje kwartetten van kunnen gaan maken... >:)
mompelde mompelde die appeltaart komt steeds verder buiten bereik
Als het goed is gaat er morgen weer eentje aan geloven (lees: "worden gebakken"). Misschien nog wel meer ook. Speciale gasten a.s. zaterdag... :9 ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Hierbij weer een klant erbij op zonnestroomopbrengst.eu
16 x 190Wp Eoplly op een prachtige hoog renderende Steca 3000 in het hele zonnige Noord Holland.
Die gaat goed scoren.
http://www.zonnestroomopb...elissen-/18610/18245.html

www.sunsolar.nl

Verwijderd

Maar jij stelt dat die al allemaal zijn ingehaald?
ja ongelovige thomas, dat zeg ik.
ik heb ze nu in de extreme vorst zien werken, en in de laatste week van maart op 55 graden gezien.
ik heb nog 7 andere merken, maar die zijn het vermelden niet waard.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12 18:33
Verwijderd schreef op donderdag 05 april 2012 @ 18:49:
temperatuur immuniteit word allang verkocht,
zo zijn kingsun panelen dat extreem ernstig, terwijl het niet in het boekje staat,
ik heb het gemeten en het is zo, op alle 20 die ik heb over 3 jaar.
verder zijn de flashwaardes ook hoog. leg ze aan de kusten je lacht je rot.
het windje aan de kust is gratis ook, en koelt lekker.
sommige veronderstellingen hebben nogal een averechts effect op de waarheid in dit forum.
jammer zeg. gelukkig ben ik er lekker stekeblind voor.

/hoge flash waarde compenseert temperatuur
ik geloof je helemaal over die kingsun's
alleen hadden we het over deze.
www.zenrenewables.be/file...eet%20ZEN%20PV%20Twin.pdf

ik vraag me dan wel af hoe goed die kingsuns het zouden doen als ze in een glazen bak zitten.
afgeschermd van het zee windje.
oplopend tot 120 graden.
doen ze het dan ook nog goed of zou dat te veel zijn?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

pvtwins komt uit alkmaar, er zijn diverse veldtests geweest in nederland.
het meeste verdwijnt naar het buitenland.
nederland blijft achter met de "topsectoren", en veronderstellingen die niet kloppen.
als ik eerder van hun bestaan had geweten, had ik nu een enorme pvtwin collector.
85% van het weer in nederland leent zich voor een pvtwin oplossing,
iedereen focust op stagnatie en andere uitersten, beetje vreemde houding,
je kijkt ook niet naar een auto in stilstand of topsnelheid.
de focus zit juist in het jaargemiddelde, maar niemand wil dat zien.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2012 09:16 ]

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:48
[...]

Nu voel ik mij toch wel gedwongen om te reageren op je generaliserend en denigrerend overkomende posting over 50 plussers. Is ook niet goed voor je klandizie volgens mij. Er zijn ook 50 plussers met internet. Maar zo had je het vast niet bedoeld, hoop ik dan maar.
Ik denk niet dat hij het zo slecht bedoelde. Ik ben ook niet meer van de jongste, dus in de 4x, en had 20 jaar geleden ook al een hekel aan de uitspraken over jonge autobestuurders.

Je moet niet meteen iedereen over dezelfde kam scheren maar je kan er natuurlijk vanuit gaan dat wij op school nooit geconfronteerd werden met energiezuinigheid. Het enigste dat ik mij nog zeer goed herinner is de zure regen en de ontelbare km's die ik heb afgestapt voor waterputten in Afrika. (en verdorie kunnen ze nu geen zon opsturen naar hier?)

Er is dus een hele generatie van niet elektronisch/milieu bewust zijnde mensen die niet veel beter weten. De (r)overheid probeert wel mensen te stimuleren om zuiniger te zijn, maar doet aan de andere kant ook weer niet teveel moeite om de mensen te zuinig te laten zijn omdat, zeker in Belgie, het grootste deel van de elektriciteits- en gasprijs verdoken belastingen zijn.

Persoonlijk denk ik nu dat we aan een generatie zitten die hopelijk beseft wat er in het verleden al weggegooid is aan energie, en dat we die nooit meer kunnen terughalen. Mijn zoontje krijgt alvast mijn kennis hierover mee en ik hoop dat vele anderen dit ook doen.

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 09:12:
pvtwins komt uit alkmaar, er zijn diverse veldtests geweest in nederland.
het meeste verdwijnt naar het buitenland.
nederland blijft achter met de "topsectoren", en veronderstellingen die niet kloppen.
oke alkmaar.
ik vondt allen iets over zen.
breda en turnhout. (vlak om de hoek voor mij.)

maar als je daar water vanuit de boiler door laat lopen van 60 graden +.
teminste ik ga er wel van uit dat de boiler dat haalt in de zomer.
hoe nadelig is dat voor het syteem.
ben bang dat het of nadelig is voor de collector of nadelig is voor de p.v.

geen idee of jij daar al iets over gevonden had.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

alkmaar barst van de ecn mensen, petten is vlakbij.
probeer er eens te komen op een open dag.

de temperatuur van mijn collector en de weerstand op de boiler,
geven exact dezelfde temperaturen als de losse pv panelen op het dak.
als je smorgens douched, met een pvtwin, zal de boiler de pv uren langer kouder houden.
als mijn boiler rond 14:30 de 55 graden overschrijd, zijn de pv panelen bij volle zon ook 55c.
als je een wastimer gebruikt met een hotfill wasmachine, om 14:30u, zullen de pv panelen fors koeler zijn dan losse panelen, de paneel warmte word afgevoerd naar de was.
je gedrag bepaald het rendement, net zoals de wijze waarop je je auto gebruikt.
4 pvtwins is zomaar 2kWp+8Gj, als je de stroom en warmte omrekent in kWh per m2 heb je zomaar een leuk systeem, het gedrag in de woning bepaald het rendement.

de informatie kun je oprapen, een dagje "de blauwe hoek" pv+boiler volgen geeft het juiste antwoord.
van stagnatie kun je niet spreken, je auto op de parkeerplaats stagneert dan ook.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2012 09:29 ]

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 09:23:
alkmaar barst van de ecn mensen, petten is vlakbij.
probeer er eens te komen op een open dag.

de temperatuur van mijn collector en de weerstand op de boiler,
geven exact dezelfde temperaturen als de losse pv panelen op het dak.
als je smorgens douched, met een pvtwin, zal de boiler de pv uren langer kouder houden.
als mijn boiler rond 14:30 de 55 graden overschrijd, zijn de pv panelen bij volle zon ook 55c.
als je een wastimer gebruikt met een hotfill wasmachine, om 14:30u, zullen de pv panelen fors koeler zijn dan losse panelen, de paneel warmte word afgevoerd naar de was.
je gedrag bepaald het rendement, net zoals de wijze waarop je je auto gebruikt.
4 pvtwins is zomaar 2kWp+8Gj, als je de stroom en warmte omrekent in kWh per m2 heb je zomaar een leuk systeem, het gedrag in de woning bepaald het rendement.

de informatie kun je oprapen, een dagje "de blauwe hoek" pv+boiler volgen geeft het juiste antwoord.
van stagnatie kun je niet spreken, je auto op de parkeerplaats stagneert dan ook.
je verwacht geen problemen na een hitte golf van een week?

(sommige mensen doen hun auto wel uit zoeken op de top snelheid.
zal wel iets te maken hebben met het compenseren van bepaalde lichaams-delen.)

(zal ik eens doen)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 06-04-2012 09:32 ]

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Mijn kennis die de elektra-aanpassingen gaat doen vroeg ook met een vreemd gezicht waarom ik eigenlijk panelen liet installeren. Het blijft maar vreemd in de ogen van "derden" omdat het geld kost en volgens hen "niet snel wat oplevert". Krijg toch ook de indruk dat de "wat oudere" generatie het nut er niet zo snel van inziet, maar die hebben ook een andere kijk op bepaalde dingen vermoed ik. Terwijl juist die mensen met een investering nu zichzelf lagere maandlasten kunnen geven voor als ze hun (magere?) pensioen alleen nog maar hebben.

Mijn ouders vonden het geen vreemde zet, "ja dat is echt iets wat jij zou doen" krijg ik dan te horen ;)

Leeftijdsgenoten van mij vinden het "tof" of "goed" dat we het doen, maar toch zie ik daar ook het "weggegooid geld" stigma terugkomen. Ik probeer dan de boel wat verder uit te leggen door aan te geven dat bv. met het bouwen van een keuken van 10.000 je huis geen 10.000 meer waard wordt, maar daar heb je wel veel plezier van. Panelen zorgen wel voor een verhoogde waarde van je woning, energielabel gaat omhoog en de bewoners hebben er ook lol van. En je kan ermee jaarlijks besparen, ook lol toch?

Vanavond worden de spulletjes hier alvast gedropt, volgende week de installatie. Toch soort van nieuw speelgoed gevoel :P

[ Voor 5% gewijzigd door 2Dutch op 06-04-2012 11:15 ]

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

SolarKing schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 07:38:
16 x 190Wp Eoplly op een prachtige hoog renderende Steca 3000 in het hele zonnige Noord Holland.
Die gaat goed scoren.
Strak systeem..! Was 3x5 wellicht wat netter geweest? En hoe wordt er gemonitored?

En @hierboven, ik zie daar absoluut geen negatieve toon in, en heb het ook niet zo bedoelt. Ik adviseer altijd eerlijk (wellicht wat besparen, en wat minder PV, die toon), maar de meesten kiezen dan voor wat meer PV. Ik vind het prima, ieder z'n eigen ding. En waarom zou je besparen als je het ook op kunt wekken?

5,8kWp Canadian Solar All Black CS5 op een Piko. Inclusief flink wat gesneuvelde pannen.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-WnHC3Sf47dE/T3641ZQHjkI/AAAAAAAAMDM/xuex97Tt6kY/s800/P1090933%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-6ObuSbxZhvc/T3641PaglsI/AAAAAAAAMDI/PWtvBmuNw-M/s800/P1090938%2520%2528Large%2529.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-v7H-O-Zh1HI/T3640xwAFpI/AAAAAAAAMDE/-PJAjsE7RKY/s640/P1090940%2520%2528Large%2529.JPG

[ Voor 52% gewijzigd door SunshineCompany op 06-04-2012 11:46 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

SunshineCompany schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 11:26:
[...]

Strak systeem..! Was 3x5 wellicht wat netter geweest? En hoe wordt er gemonitored?

En @hierboven, ik zie daar absoluut geen negatieve toon in, en heb het ook niet zo bedoelt. Ik adviseer altijd eerlijk (wellicht wat besparen, en wat minder PV, die toon), maar de meesten kiezen dan voor wat meer PV. Ik vind het prima, ieder z'n eigen ding. En waarom zou je besparen als je het ook op kunt wekken?

5,8kWp Canadian Solar All Black CS5 op een Piko. Inclusief flink wat gesneuvelde pannen.
[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Strak! Blijf het nog jammer vinden dat jullie niet in onze buurt installeren :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Freemann schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 11:48:
[...]

Strak! Blijf het nog jammer vinden dat jullie niet in onze buurt installeren :)
Thanks. We installeren overal in principe, ik kan alleen moeilijker concurrerend zijn bij grotere afstanden, merk ik. En het serviceniveau wat we nastreven is bij grotere afstanden moeilijker te realiseren, en dat is jammer.

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-12 15:29
Ik kon sinds het weekend al online bij houden wat ik op een dag opbracht door middel van het S0 contact op de kWh meter, vandaag heb ik daar een watt meet functie aan toegevoegd. Met de stroomtransformator uit eerdere post. Ik moet echter nog wel een voltage meter er in bouwen ik bereken nu het vermogen aan de hand van een vast gesteld voltage wat ik 1 keer gemeten heb. De waarde komt aardig overeen met de waarde die mijn simpele watt metertje geeft scheelt hier en daar misschien 2watt.
http://83.128.61.154/
De Wh stand is sinds 11.40 uur vandaag.

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:14
Zeker, en ik ben het ook vrijwel geheel eens met de strekking van het artikel.

Alleen, als ik dan deze zin lees "Een goed voorbeeld zijn de talloze windmolens die, zoals VVD-prominent Stef Blok terecht heeft gezegd, slechts draaien op subsidie." en dat tegenover dit artikel ('Echt waar, fossiele brandstof krijgt subsidie') plaats dan denk ik bij mezelf dat die meneer Blok zijn prioriteiten maar eens opnieuw op een rijtje moet gaan zetten.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• rube
  • Laatst online: 17:29
Het huidige subsidiebeleid vind ik ook niet goed. Maar ik ben geen voorstander om alle subsidies zomaar af te schaffen. Ik heb er als belastingbetaler wel wat voor over dat bepaalde ontwikkelingen gestimuleerd worden.
Zonder stimuleringsmaatregelen was de PV niet op het punt waar het nu is.

Overigens: als alle subsidie dan toch afgeschaft moet worden, dan ook alle belastingkortingen voor grootverbruikers en de fossiele industrie intrekken. Dan is er wellicht geen eens subsidie meer nodig voor duurzame energie.

Zie ook de verschillende commentaren bij het artikel...

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22-12 16:31
Heeft nog iemand een OK4e-100 die werkt liggen die ik kan overnemen? Het is voor een shell-etje.

[ Voor 5% gewijzigd door Houtkern op 06-04-2012 13:54 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:10

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Inderdaad, het beleid klopt van geen kanten. Een keer per jaar een loterij waarvan de kans dat je iets wint lager is dan bij de staatsloterij. En dan als je geluk hebt wat lokale initiatieven.
Het probleem is dat in het nederlandse bestuur niemand een langetermijnvisie heeft. Kijk naar Duitsland, schrijf een langlopend subsidiebeleid op en doe daar dan wat mee.

Signatures zijn voor boomers.

• Bartjuh
  • Niet online
JeroenH schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 12:22:
[...]
Zeker, en ik ben het ook vrijwel geheel eens met de strekking van het artikel.
Ik slechts gedeeltelijk.

Subsidie is niet per definitie slecht, maar de implementatie en nut van de SDE is discutabel. Het lijkt er wel op alsof hij in zijn algemeenheid tegen subsidie is.

Zeker vanuit een strategic niche management perspectief moeten bij bepaalde uiterst nieuwe technieken de reverse salients eerst wegontwikkeld worden aleer het überhaupt een kans heeft concurrerend te gaan worden. Dat is onzeker, duur, kost tijd, en waar (wetenschappelijke) ervaring met de nieuwe techniek het belangrijkst is. Geen investeerder die dat gaat doen. Een osmose-fabriek neerzetten is wel wat anders dan het (nu) relatief zekere PV. Dit terwijl het juist van groot belang is dat er in de praktijk op grotere schaal (in de praktijk, dus niet alleen lab) ervaring opgedaan kan worden met novel-technologies. Zeker vanuit wetenschappelijk perspectief zeer waardevol, en dat is niet direct in geld uit te drukken.

Ze zouden strenger moeten kijken naar de achterliggende techniek, en alleen technieken stimuleren die echt 'novel' zijn, of duidelijk een positief effect hebben.

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 12:02
Ik heb een vraag over onderhoud, en de kosten die de installateur voor rekent. Onze gemeente is aangesloten bij de actie Brabant Groen, waarbinnen 8 gemeenten samenwerken aan ondermeer de gezamenlijke inkoop van zonnepanelen. Een firma in Schaijk heeft de inschrijving "gewonnen" en mag dus al die panelen leveren. Als ik nu naar de leverprijzen kijk, dan zie ik daar een flinke post "Onderhoud", zie de prijslijst hieronder.
Mijn vraag is: is dat redelijk? Welk onderhoud pleeg je jaarlijks aan een zonnepaneel of -installatie? Ik dacht dat je er af en toe een emmer water overheen moest gooien (of de tuinslang erop zetten), en meer niet. Ik heb deze vraag aan de leverancier gesteld, maar ik ben ook benieuwd naar jullie meningen.

En wat vinden jullie van de totaalprijzen? Aantrekkelijk, of kan ik dit elders beduidend goedkoper vinden?

Pakket A1
starterspakket 3 panelen doe-het-zelf pakket (Incl. BTW)
Prijs DHZ pakket € 1.540,45
Gegarandeerd vermogen 705Wp
Prijs per Wp € 2,18
Kosten onderhoudscontract per jaar € 72,05
Kosten onderhoudscontract 10 jr (per Wp) € 1,20
Controlesysteem voor garantie € 92,82

Pakket B
standaard pakket 8 panelen (Incl. BTW)
Prijs turn-key pakket € 4.099,55
Gegarandeerd vermogen 1880Wp
Prijs per Wp geïnstalleerd vermogen € 2,18
Kosten onderhoudscontract per jaar € 83,80
Kosten onderhoudscontract 10 jr (per Wp) € 0,52

• rube
  • Laatst online: 17:29
Onderhoudskosten?? Wat komt de installateur daarvoor doen...lijkt mij overbodig.

En wat betreft prijzen...ff een paar uurtjes dit topic door lezen dan zie je zo een aantal actuele prijzen en waarschijnlijk ook een hoop andere nuttige informatie.

• lithoijen
  • Laatst online: 14:47
Ik woon in eeen gemeente met dezelfde regeling (Oss) en heb mijn zonnepanelen buiten deze regeling aangeschaft.

Redenen:
- De prijs is mijn inziens te hoog.
- Er word geschermt met A-merk panelen, wat ik niet terug zie in het aanbod van deze partij
- De leverancier is pas zeer kort actief in deze branche (niet per ce negatief)
- Onderhoud is mijns inziens veel te duur voor wat het eventueel in kan houden.

Kortom ik heb eieren voor mijn geld gekozen en mijn laatste uitbreiding bij een leveranciertje bij mijn uit het dorp gehaald. Hier gelden gedeeltelijk de zelfde nadelen:
- B-merk
- Nieuw bedrijf
Maar dan is de prijs er ook na, en de service en kennis van zaken was in ieder geval op orde.
Ter vergelijking ik had 1 steca omvormer, bekabeling en 4*170wp panelen voor ca 900 euro
exclusief montage en bevestiging materiaal dat wel (Had ik beide niet nodig, kon wel worden geleverd).

Kortom 680 wp met een hogere rendement omvormer (kortom op jaarbasis een vergelijkbare opbrengst verwachting) voor 900 euro. Leek me in mijn geval een betere deal
Hkuit schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 13:57:
Ik heb een vraag over onderhoud, en de kosten die de installateur voor rekent. Onze gemeente is aangesloten bij de actie Brabant Groen, waarbinnen 8 gemeenten samenwerken aan ondermeer de gezamenlijke inkoop van zonnepanelen. Een firma in Schaijk heeft de inschrijving "gewonnen" en mag dus al die panelen leveren. Als ik nu naar de leverprijzen kijk, dan zie ik daar een flinke post "Onderhoud", zie de prijslijst hieronder.
Mijn vraag is: is dat redelijk? Welk onderhoud pleeg je jaarlijks aan een zonnepaneel of -installatie? Ik dacht dat je er af en toe een emmer water overheen moest gooien (of de tuinslang erop zetten), en meer niet. Ik heb deze vraag aan de leverancier gesteld, maar ik ben ook benieuwd naar jullie meningen.

En wat vinden jullie van de totaalprijzen? Aantrekkelijk, of kan ik dit elders beduidend goedkoper vinden?

[ Voor 6% gewijzigd door lithoijen op 06-04-2012 14:07 ]

• migjes
Pakket A1
Prijs per Wp € 2,18

deze kan makkelijk onder de 1200.
tenzij de panelen goude randjes hebben.
Pakket B
deze is wat moeilijker te bepalen.
maar onderhoud is vrijwel nihil.
het is geen gas ketel.
en dat zou 1000 euro moeten kosten in 10 jaar tijd.
mmmmm

Verwijderd

verhaal

Pakket A1
Prijs per Wp € 2,18

Pakket B
De prijs van Het DHZ pakket A is te hoog.

Pakket B weet ik niet zo te zeggen.

Wat ik vooral over verbaas is dat "onderhoudscontract" (Kosten onderhoudscontract per jaar & Kosten onderhoudscontract 10 jr (per Wp)) . Dat is echt zonde van je geld.

Persoonlijk zou ik niet op deze actie ingaan en zelf gewoon achter zonne-panelen aan gaan. Ik vind het gewoon niet goed overkomen.

• zonnigtype

zonnigtype

lithoijen schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 14:05:
Ik woon in eeen gemeente met dezelfde regeling (Oss) en heb mijn zonnepanelen buiten deze regeling aangeschaft.

Redenen:
- De prijs is mijn inziens te hoog.
- Er word geschermt met A-merk panelen, wat ik niet terug zie in het aanbod van deze partij
- De leverancier is pas zeer kort actief in deze branche (niet per ce negatief)
- Onderhoud is mijns inziens veel te duur voor wat het eventueel in kan houden.
Heb jij nog vernomen welke "A-merk panelen" dat dan wel niet zijn? Want op de website van die aanbieder in
Schaijk (die ik al een tijd in mijn lijst had staan van inkoopacties) - trouwens een dochter van Megens Elektro - wordt ik niet veel wijzer...

... vind ik sowieso een slechte zaak dat zoiets nergens staat vermeld.

... dus kan van alles zijn.

... en dat onderhoudscontract is natuurlijk complete nonsens om de kleine marges op het systeem nog redelijk te kunnen opkrikken...

Er was eerder al ruzie in de tent geweest omdat een Belgisch bedrijf probeerde mee af te romen in het gebied waar ze die actie hadden opgetuigd...

http://www.omroepbrabant....ampagne+zonnepanelen.aspx

... het is altijd weer hetzelfde verhaal. Piraten markt. Gaat nog erger worden vrees ik, met >200 aanbieders in Nederland ...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:58

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

[...]

In 2009 zijn wij begonnen met het plaatsen van zonnepanelen nadat de SDE subsidie aanvraag probleemloos was toegekend zonder enige hulp van buitenaf. Mijn echtgenote en ik (toen al beiden 50 plus) hebben de panelen en ballast zelf naar het dak gesjouwd. (Gelukkig is dat zeer toegankelijk). Voor een dakdoorvoer, bekabeling, extra metergroep hebben we natuurlijk een installatiebedrijfje ingehuurd. Inmiddels is de installatie op de dak uitgebreid (helaas geen subsidie meer natuurlijk). Verslavend is het en dus heb ik vervolgens nog 2 panelen op de schuur geplaatst waar geen installateur aan te pas is gekomen.

En inmiddels heb ik alle lampen in huis vervangen door LED lampen, ITHO Fan geplaatst, aan/uit stekkerdozen enz.

Resultaat; Het stroomverbruik was 5300 kWh in 2008 en is teruggebracht naar 480 kWh in 2011, met hulp van bijna 2000 kWh van de zonnepanelen.
De gezinssamenstelling is 2 volwassenen en 2 kinderen. De oudste is sinds kort op kamers (wel ieder weekend een hoop was), We stevenen nu af op een jaarverbruik van 0 kWh. (verbruik vanaf 1 jan tot nu toe 200 kWh, dat halen we wel weer in).

By the way het gasverbruik was vorig jaar 1272 m3.
Ik heb eind december de convectorput in de kruipruimte geisoleerd met 10 cm dik EPS.
Rotklus eigenlijk, maar gaf veel voldoening. Als ik kijk naar webside mindergas.nl is ons gasverbruik dit jaar vanaf 1 jan. 9 % minder dan vorig jaar per gewogen graaddag.
Ik ben klant van SSC en 50Plus en voel me in het geheel niet aangesproken. :)

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-12 17:49
Hey

voor de mensen die mij volgen.
Ik wil een +10KWp installatie op mijn dak leggen.

Nu wou ik vragen hoe degelijk deze panelen zijn.
http://eu.suntech-power.c...S(MC4_250_245)_EN_Web.pdf

Verder komt er een SMA tripower 10KW, heeft er verder iemand ervaring met de verdere monitoring producten van SMA zoals deze: http://www.sma-benelux.co...s/sunny-home-manager.html?

• MikeWazowski
  • Laatst online: 20-12 11:29

MikeWazowski

Look into my eye

SunshineCompany schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 11:52:
Thanks. We installeren overal in principe, ik kan alleen moeilijker concurrerend zijn bij grotere afstanden, merk ik. En het serviceniveau wat we nastreven is bij grotere afstanden moeilijker te realiseren, en dat is jammer.
Tja, wanneer je dit zegt word ik natuurlijk wel benieuwd als PV-bezitter-to-be... Zijn de reiskosten daadwerkelijk zo'n probleem of ligt het afstandsprobleem ergens anders? En wat is het serviceniveau wat je in het algemeen kan verwachten voor geinstalleerde PV-panelen (helpt bij de keuze van leverancier/installateur) - indien er een defect optreedt hulp binnen 24 uur ofzo?

[ Voor 1% gewijzigd door MikeWazowski op 06-04-2012 18:06 . Reden: Typo's ]

• zonnigtype

zonnigtype

larsg schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 17:02:
Hey

Verder komt er een SMA tripower 10KW, heeft er verder iemand ervaring met de verdere monitoring producten van SMA zoals deze: http://www.sma-benelux.co...s/sunny-home-manager.html?
Toe maar, het wordt steeds gekker met de installaties...

Suntech: een van de grootste zonnecellen fabrikanten ter wereld (schijnt positie aan LDK kwijt te zijn geraakt, maar moet ik nog natrekken). Top of the bill prijs/kwaliteit verhouding (en bedrijf zal nog wel eventjes bestaan...).

SMA grootste omvormer fabrikant ter wereld, kan je je geen buil aan vallen, maandagochtend exemplaren uitgesloten (als het echte maandagochtend exemplaren zijn). Er zijn genoeg gebruikers op dit forum.

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

niki_lauda schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 16:24:
[...]

Ik ben klant van SSC en 50Plus en voel me in het geheel niet aangesproken. :)
Goedemiddag! (Geen idee wie u bent, maar gelukkig voelt u zich niet aangesproken.)
MikeWazowski schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 18:05:
[...]

Tja, wanneer je dit zegt word ik natuurlijk wel benieuwd als PV-bezitter-to-be... Zijn de reiskosten daadwerkelijk zo'n probleem of ligt het afstandsprobleem ergens anders? En wat is het serviceniveau wat je in het algemeen kan verwachten voor geinstalleerde PV-panelen (helpt bij de keuze van leverancier/installateur) - indien er een defect optreedt hulp binnen 24 uur ofzo?
Het is voornamelijk tijd en daarmee geld. 4 uur reizen voor het inmeten, 4 uur reizen voor het opleveren. De marges zijn gewoon te laag, en de brandstofkosten / uurkosten te hoog. En inderdaad ook de reiskosten voor de monteurs. Als er wat fout gaat (omvormer vervangen bijv.) moeten we 4 uur reizen = $$$ om een omvormer te vervangen. Als je ziet wat de huidige marge's zijn op een klein PV systeem, dan kan het eigenlijk gewoon niet uit. Je doet het wel, om bijv. de monteurs aan 't werk te houden, of om je omzet te vergroten, dan neem je dus het risico. Of je pakt bijv. in 1 keer 2-3-4 klanten in 1 keer. Afspraken combineren, en ook montage combineren. Pas in 1 straat 3 particulieren. Dan kun je nog eens een scherpe prijs geven en tevens wat marge maken.
larsg schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 17:02:
Hey

Bekijk mijn live-monitor eens (link hieronder), heb zelf Suntech + SMA + monitoring! Wel iets groter (14kWp), maar dat mag de pret niet drukken. Mooie spullen (al zeg ik het zelf!).

[ Voor 19% gewijzigd door SunshineCompany op 06-04-2012 18:28 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Bedrijven in de PV branche proberen behalve de eenmalige verdiensten, steeds meer abonnement vormen te slijten voor een langdurige inkomstenbron.

Bijv.
- Tigo met een abonnement om de panelen (live) uit te lezen.
- heb ook al offertes mogen ontvangen met "abonnementen" erin verwerkt (zoals bijv. Tigo, onderhoud, storings-services etc).

Heb hier zelf geen problemen mee, mits de eerste aanschafprijs dan ook lager is.

Wij hebben bijv. 3 jaar geleden een nieuwe ketel op laten hangen door bedrijf XXX deze waren toen het goedkoopste met ketelprijs, (ver)plaatsing van ketel plaats EN het onderhoudscontract. Daarbij staan ze in de regio ook erg goed bekend. Oftewel; als het totaalplaatje goed is, dan heb ik er geen problemen mee (je moet natuurlijk wel de nut van een abonnement inzien :) ).

Tigo bijv. is een vrij goedkoop product. Echter vind ik de prijs van het abonnement (50+ p/j) teveel voor wat je ervoor krijgt ( (live) monitoring van panelen).

Alles en iedereen probeert een langdurige slaatje te slaan uit PV (woekerpolis..... ??? )

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Verwijderd

voor veel mensen is het niet de haarbaarheid van een pv systeem of het zien van het nut ervan , maar de aanschaf prijs die men niet kan ophoesten.
daar komt bij dat veel van deze groep in een huur woning zitten (sociale woningbouw) en dat het er ook niet makkelijker op maakt.
ook ik zou mega graag een leuk pv systeem op m,n dakkie willen hebben , maar vooralsnog is het niet voor me weggelegt.
mijn plannen zijn alwel goed bevonden door de woningcooperatie... hah stap 1
stap 2 naar de gemeente om twee joekels van bomen te mogen kappen.(die dan weer in m,n kacheltje kunnen)
stap 3 de financieele middelen nog.
met een beetje geluk red ik het voor mijn 50ste dan kan ik het zien als een soort van pensioen , als de paneeltjes hun werk doen zo,n 25 jaar, en in m,n testament zet ik dan dat de oude panelen geschonken gaan worden aan een andere onder modaal verdienende..

wat me nu wel ineens tebinnen schiet... weer de mensen die al leuk geld hebben en zo ff een setje op dak laten mikken ..gaan er dan nog meer op vooruit na een jaar of 7- 10.

niet dat dat slecht is , maar het zou ook mogenlijk gemaakt moeten worden voor die die dit niet kunnen doen.
met andere woorden , geen geluks systeem met toewijzing van subsidie ,maar inkomens afhankelijk! ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2012 21:11 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Tjemig.. Nu staat zelfs in de nieuwe marko folder een setje zonnepanelen...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Cyberpope schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 21:12:
Tjemig.. Nu staat zelfs in de nieuwe marko folder een setje zonnepanelen...
whahaha ik ga snel ff bij de c1000 kijken ook

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Tja.. ik maak echt geen geintje. Ik vind het toch wel signalen dat het nu echt aan de vooravond van een doorbraak staat... Begint gemeengoed te worden.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/w1b3qQfkEZAPT36gRTwSfeyn/thumb.jpg

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Cyberpope schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 21:40:
Tja.. ik maak echt geen geintje. Ik vind het toch wel signalen dat het nu echt aan de vooravond van een doorbraak staat... Begint gemeengoed te worden.

[afbeelding]
€1546 voor 500watt is wel héél duur....

Da's €9276 voor een setje met 3000wp. Dat gaat toch niemand kopen???

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 06-04-2012 21:56 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Iemand die er geen verstand van heeft wellicht wel... er zijn nog steeds mensen die denken dat het heeeeeel duur is.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

@Zonnigtype,
Ik weet niet of je ze al hebt, maar weer een paar.
http://www.destentor.nl/r...n-Windesheim-afgerond.ece
http://www.brabantsdagbla...zonnepanelen-in-regio.ece
http://www.gooieneemlande...panelen-op-ieder-plat-dak

[ Voor 43% gewijzigd door SpeksteenWP op 06-04-2012 22:12 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• zonnigtype

zonnigtype

Cyberpope schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 21:40:

[afbeelding]
Be-lach-e-lij-ke prijzen.

Die hebben goed naar Karwei gekeken, destijds...

Toch maar hopen dat het onder die condities geen "gemeengoed" gaat worden. Want dat wordt iemand heel rijk maken dan... En dat is niet het argeloze slachtoffer...

* Edit *
Ik zie nu dat het exact dezelfde aanbieder is als zes jaar geleden... ;(

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 06-04-2012 22:23 . Reden: Oude wijn in nieuwe zakken... ]

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:56
Die gaat goed scoren.
Zo hé, die had op 5 april even een dikke opbrengst!! Blaast ons setje volledig weg. Maarja, als je in 't Zand woont, zit je nog weer dichter bij de kust.

En wat een ontzettend mooie indak-zonneboiler!
En er kan nog meer bij....
Freemann schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 19:59:
Bedrijven in de PV branche proberen behalve de eenmalige verdiensten, steeds meer abonnement vormen te slijten voor een langdurige inkomstenbron.

Bijv.
- Tigo met een abonnement om de panelen (live) uit te lezen.
- heb ook al offertes mogen ontvangen met "abonnementen" erin verwerkt (zoals bijv. Tigo, onderhoud, storings-services etc).

Heb hier zelf geen problemen mee, mits de eerste aanschafprijs dan ook lager is.

[...]
Tigo bijv. is een vrij goedkoop product. Echter vind ik de prijs van het abonnement (50+ p/j) teveel voor wat je ervoor krijgt ( (live) monitoring van panelen).

Alles en iedereen probeert een langdurige slaatje te slaan uit PV (woekerpolis..... ??? )
Nogmaals: je hoeft geen Tigo abbo te nemen. Dus die 5 tientjes per jaar heb je dan snel uitgespaard.
De extra opbrengsten en het gemak van plaatsing (bijv. verschillende orientaties op één string => hogere omvormerefficiency) zijn m.i. echt sterke punten van het systeem.

Bij ons lijkt het er bovendien op dat de Tigo's een enorme boost geven, qua opbrengst. Lijkt, want 3 weken is wat kort om een knap oordeel te vellen.

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 06-04-2012 23:24 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

met zulke prijzen adverteren is zeker geen goeie reclame voor het algemene beeld van pv systemen .

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2012 23:41 ]

• Bartjuh
  • Niet online
Fairy schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 21:54:
[...]
€1546 voor 500watt is wel héél duur....

Da's €9276 voor een setje met 3000wp. Dat gaat toch niemand kopen???
Je kan het natuurlijk niet lineair extrapoleren (groter = goedkoper per Wp), maar het is wel duur ja ;)

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Pakket A1
Prijs per Wp € 2,18

Pakket B
Die hele onderhoudscontracten zijn onzin..wordt alleen maar flink geld mee verdiend.
Ik vraag me ook af wat dat controlesysteem voor garantie inhoud waar je € 92,82 voor betaald.
Wij zitten in Tilburg mocht je interesse hebben.

www.sunsolar.nl

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-11 12:02
SolarKing schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 23:56:
[...]

Die hele onderhoudscontracten zijn onzin..wordt alleen maar flink geld mee verdiend.
Ik vraag me ook af wat dat controlesysteem voor garantie inhoud waar je € 92,82 voor betaald.
Wij zitten in Tilburg mocht je interesse hebben.
Dat weet ik inmiddels ; dit geldt voor dhz-systemen, en. Ze rekenen dit bedrag voor de controle van een dhz systeem, zodat ze daarna weer gewoon garantie kunnen geven.

Verwijderd

8)7

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2012 01:01 ]

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Hkuit schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 00:53:
[...]

Dat weet ik inmiddels ; dit geldt voor dhz-systemen, en. Ze rekenen dit bedrag voor de controle van een dhz systeem, zodat ze daarna weer gewoon garantie kunnen geven.
Als dat de prijs is voor een DHZ systeem dan is het wel erg duur.
Dus zonder controle geen garantie? sorry hoor, maar dat mag volgens mij niet eens. Je hebt altijd recht op garantie tenzij bewezen kan worden dat het je eigen fout was. Consumenten worden goed beschermd.

www.sunsolar.nl

Verwijderd

Gisteren het montagesysteem op het dak gelegd. Was wel een klus, maar als je weet hoe het werkt, komt de snelheid erin. Vandaag gaan de panelen erop.

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

hansdegit schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 22:59:
[...]

Bij ons lijkt het er bovendien op dat de Tigo's een enorme boost geven, qua opbrengst. Lijkt, want 3 weken is wat kort om een knap oordeel te vellen.
Zijn die Tigo's ook makkelijk uit te schakelen zodat het effect zonder Tigo's zichtbaar wordt? Of heb je misschien in het begin een tijdje zonder de Tigo's gedraaid? Ben wel benieuwd wat de verbetering is die ze kunnen opleveren (buiten de recalme folder).

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 07:03:
Gisteren het montagesysteem op het dak gelegd. Was wel een klus, maar als je weet hoe het werkt, komt de snelheid erin. Vandaag gaan de panelen erop.
En hier een paar mooie foto's plaatsen als het klaar is :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 07:03:
Veel plezier vandaag!
Ik moet nog een nachtje slapen, dan gaan die van mij ook het dak op!

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 21:00:
voor veel mensen is het niet de haarbaarheid van een pv systeem of het zien van het nut ervan , maar de aanschaf prijs die men niet kan ophoesten.
daar komt bij dat veel van deze groep in een huur woning zitten (sociale woningbouw) en dat het er ook niet makkelijker op maakt.
ook ik zou mega graag een leuk pv systeem op m,n dakkie willen hebben , maar vooralsnog is het niet voor me weggelegt.
mijn plannen zijn alwel goed bevonden door de woningcooperatie... hah stap 1
stap 2 naar de gemeente om twee joekels van bomen te mogen kappen.(die dan weer in m,n kacheltje kunnen)
stap 3 de financieele middelen nog.
met een beetje geluk red ik het voor mijn 50ste dan kan ik het zien als een soort van pensioen , als de paneeltjes hun werk doen zo,n 25 jaar, en in m,n testament zet ik dan dat de oude panelen geschonken gaan worden aan een andere onder modaal verdienende..

wat me nu wel ineens tebinnen schiet... weer de mensen die al leuk geld hebben en zo ff een setje op dak laten mikken ..gaan er dan nog meer op vooruit na een jaar of 7- 10.

niet dat dat slecht is , maar het zou ook mogenlijk gemaakt moeten worden voor die die dit niet kunnen doen.
met andere woorden , geen geluks systeem met toewijzing van subsidie ,maar inkomens afhankelijk! ;)
ha die ouweoverclocker jij ook hier. ;)

stap 1 cool dat is de lastigste.
stap 2. is dat echt nodig? kan ik niet schatten, maar ik dacht dat jij helemaal niet zoon grote set nodig had met je verbruik. al goed rond gekeken naar bijvoorbeeld een schuurtje of andere plek.
stap 3. ik had het idee dat je handig was en dat je het zelf wou gaan aanleggen.
dan kun je met de huidige prijzen ongeveer 1,5 euro de Wp rekenen.

laat je ideeën maar weten.

• Maasluip
  • Laatst online: 13:10

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In de rebound is mijn inverter aangesloten. En de meter loopt netjes terug!

Signatures zijn voor boomers.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Maasluip schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 11:14:
In de rebound is mijn inverter aangesloten. En de meter loopt netjes terug!
Gelukkig dat je hem nog niet gewisseld had :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

heeey migjes , hoi

mijn tuin en huis staan op het zuiden , met je gezicht naar de zon staand staan en recht in de hoek van de tuin twee bomen op 30mtr van het huis die 30mtr hoog zijn en een kruin hebben van 15mtr breed en dus tegen een uur of 3-4 de tuin en behoorrlijk gedeelte van m,n dak in de schaduw gooien... en ik wil ze gewoon ook graag omzagen met m,n sthil zaagjes en in de kachel mikken , whahaha

gas gebruik ik idd niet veel , maar electra toch wel redelijk voor een 1 persoons huishouden 2000-2500 kw pj
dus een setje van 2700watt zou ideaal zijn.

op mijn tuinhuisje passen er twee , het houthok dat er aanvast zit ook twee , op dak kan ik er 5 a 6 kwijt.

en dat van het zelf aan leggen heb je goed ingeschat , haha ik had al een setje van 4 besteld om mee te beginnen (was te betalen ) panelen waren 89cent pw ! 250wp per paneel maar ja nooit meer wat van gehoord en reageert helaas niet meer .

800-1000 euro is echt max

• Freemann
  • Niet online

Freemann

hansdegit schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 22:59:
Nogmaals: je hoeft geen Tigo abbo te nemen. Dus die 5 tientjes per jaar heb je dan snel uitgespaard.
De extra opbrengsten en het gemak van plaatsing (bijv. verschillende orientaties op één string => hogere omvormerefficiency) zijn m.i. echt sterke punten van het systeem.

Dat weet ik en die discussie is al vaak gevoerd.

MAAR ik zeg alleen dat je in de PV wereld steeds meer abonnementen voorbij ziet komen.

Veel bedrijven in de PV kunnen nu alleen maar verdienen aan een eenmalige verkoop. Ze zien daarna geen inkomsten meer uit de klant/installatie komen.

Persoonlijk vind ik het daarom geen gekke ontwikkeling, omdat het de continuïteit van een boel bedrijven kan verduurzamen/positief beïnvloeden.
Dit heeft uiteindelijk weer positieve gevolgen voor de klanten;
Bedrijven blijven lang "in leven"
Garantie afhandeling is gemakkelijk
Service kan langer verleend worden
Support is beter geregeld etc. etc.

Nogmaals;
De keuze is aan jezelf (net als bij Tigo; dit abo zou ik niet aanschaffen). Maar het is wel positief voor de branche; mits de abo echt nut hebben (daar zet ik overigens, bij veel abo's, nog wel mijn vraag tekens bij)
Hkuit schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 00:53:
[...]

Vind ik wel een nette oplossing. Meestal kun je op DHZ zaken weinig tot geen (of ERG lastig) garantie claimen. Als je nu voor €92 zwart op wit hebt staan dat er garantie op het complete systeem verleend wordt.

Ik zeg: _/-\o_

(offtopic voorbeeldje)
De "folie" (HDPE) van mijn vijver is door een bedrijf erin "gelast" en zij gaven 100% waterdichtheid garantie voor 25 jaar. Nu bleek na 8 maanden dat ik 5-7 honderd water per dag verloor (ik merkte dit niet op omdat de vijver middels een PLC->Vlotter->Magneetventiel automatisch op niveau werd gehouden). Ik het bedrijf gebeld en toen kreeg ik te horen:
JAAA je hebt garantie, maar heb je al je eigen aangelegde leidingen al gecontroleerd op lekkage/constructie fouten? Ben 1,5 maand bezig geweest met het uitsluiten dat de fout in mijn werk zat. Uiteindelijk is het bedrijf ter plaatsen gekomen en bleek er een las lek te zijn......

[ Voor 29% gewijzigd door Freemann op 07-04-2012 11:38 ]

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 11:29:
heeey migjes , hoi

mijn tuin en huis staan op het zuiden , met je gezicht naar de zon staand staan en recht in de hoek van de tuin twee bomen op 30mtr van het huis die 30mtr hoog zijn en een kruin hebben van 15mtr breed en dus tegen een uur of 3-4 de tuin en behoorrlijk gedeelte van m,n dak in de schaduw gooien... en ik wil ze gewoon ook graag omzagen met m,n sthil zaagjes en in de kachel mikken , whahaha

gas gebruik ik idd niet veel , maar electra toch wel redelijk voor een 1 persoons huishouden 2000-2500 kw pj
dus een setje van 2700watt zou ideaal zijn.

op mijn tuinhuisje passen er twee , het houthok dat er aanvast zit ook twee , op dak kan ik er 5 a 6 kwijt.

en dat van het zelf aan leggen heb je goed ingeschat , haha ik had al een setje van 4 besteld om mee te beginnen (was te betalen ) panelen waren 89cent pw ! 250wp per paneel maar ja nooit meer wat van gehoord en reageert helaas niet meer .

800-1000 euro is echt max
je zou eens kunnen kijken naar een steca 500 of soladin 600.
daar hang je meestal 3 panelen aan van +/- 190Wp.
(steca heeft mijn voorkeur maar ze zijn ongeveer gelijk aan elkaar.
het type panelen bepaald welke je nodig hebt.)
voordeel is dat die geen aparte groep nodig hebben.
(wel maar 1 per groep.)
anton heeft er 2 setjes van hangen.
http://antonboonstra.nl/energie/

een aantal uur schaduw in de winter is minder erg als in de zomer.
de winter opbrengst is een stuk lager.

Verwijderd

waar ik uiteindelijk graag naartoe wil is .. van het net af , lijkt me een geweldig goed gevoel om niet afhankelijk te zijn van een systeem (met bijbehorende kosten) .
maar goed , dan zijn er nog zat probleempjes te tackelen ivm de continuiteit van de stroom voorziening.
aangezien 70% van de opbrengst in ongeveer 5 maand gebeurt en dan meer is dan je kunt gebruiken.
helaas is het omzetten van stroom naar waterstof gas ook nog niet rendabel.
heb er mee geexperimenteerd , maar kost velemalen meer stroom dan dan de energie waarde van de opbrengst van het geproduceerde waterstof gas. in mijn geval maar15/ 20%. geschat...
en een goeie reactor kopen is mega duur ..en ook nog niet beter dan 65%
er zijn ontwikkelingen in japan geloof ik , waar ze een redelijk goed opslag systeem aan het ontwikkelen /testen zijn die wel voor lange tijd veel stroom kan vasthouden zonder veel verliezen.
wat wel mooi is is dat als je voor nood voorziening of als aanvullen voor zonloze koudere perioden een plantaardig gestook diesel generatortje kunt plaatsen die dan ook aansluiten op je zonneboiler of zoals in mijn geval houtkachel boiler en alle vrijkomende warmte die anders via radiator en uitlaat gassen verloren gaat op kunt slaan en gebruiken voor verwarming en/of warmwater gebruik.
het redelijk co2 neutrale plantaardige olie als brandstof helpt dan ook nog eens mee de lucht wat schoner te houden en geeft ook veel minder roet deeltjes en andere schadelijke stoffen dan diesel .
en er is meer , omdat dit een redelijk directe en korte lijn is ten opzichte van de lange met veel verliezen gepaarde net voorziening , zal het redement van dit systeem 80% zijn ipv de magere 30% die onze electrichiteits bedrijven amper halen.
mocht de regering nu eens wakker worden , en ons de zelfde lage brandstof prijzen gunnen dan de grote jongens hebben, dan kunnen we dus zelf op een schonere,rendabelere,goedkopere manier in onze energie behoefte voorzien!
natuurlijk is dit niet voor iedereen wegelegt ,je moet de ruimte er wel voor hebben buiten , en dat is goed ... anders zou het huidige net systeem in elkaar duikelen.
de reden van de hoge belastingen transport kosten e.d zijn ook alleen ervoor om te zorgen dat er ondanks dat er minder gebruikt word , toch genoeg inkomsten zijn om alles in (net) werking te houden.
men zal daarom ook nooit naar een eenheids prijs inkl alle kosten gaan, want dan worden we ineens erg creatief als mens en zal bij menig woning de kabel uit de grond kunnen bij de voordeur en de net gebruikende overblijvers de kosten steeds hoger worden om het systeem te kunnen laten draaien en dan ook voor het steeeds interessanter word om naar altenatieven te kijken.
het hele electriciteits systeem zoals we het nu hebben stamt uit een tijd dat gronstoffen er niet toe deden , rendement eigenlijk onbelangrijk was, er geen technieken waren die door de particulier betaalbaar ingezet konden worden , beschikbaarheid was toen het voornaamste.
maar inmiddels is dat nu vreselijk achterhaald en probeert regering (misschien uit onwetendheid) dit niet milleu vriendelijke, onrendabele,en dure systeem te handhaven en stimuleert niets en niemand om he anders te doen dan een zoethoudertje als subsidie van niks op zonnepanelen en wat andere dingen die in de ontwikkelings fase zitten te geven, en ze daar ook het liefst in houd.
met dingen die nagenoeg geen effect hebben maar leuk klinken proberen ze toch beter uit de verf te komen , spanning verhogen van 220 naar 230 .. en hogere spanning op de hoogspanning kabels zetten .
daar haal je wel 2% winst mee uiteeindelijk.( wel beter natuurlijk)

• migjes
waarom zou je dat in hemels naam willen.
als je geld krijgt om een elektra aansluiting te hebben.

als je 0 verbruikt krijg je er nu 1maal geld voor.

Verwijderd

wat /hoeveel krijg je dan ?

en is dat alleen met electra of ook met gas zo ?

maar het is me niet alleen om geld te doen ...

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2012 15:32 ]

• migjes
379,16 euro per jaar.
als je op 0 gebruik zit.

Verwijderd

o echt.. dan neem ik een aantal dingen uit m,n vorige betoogje terug en ga ff opnieuw denken. (wat ik eigenlijk de heldag door al doe ) whahah

379.16 maar volgens mj is dat nog niet voldoende om aalsuit netwerk meter kosten helemaal mee te dekken ...
:P
duik ff m,n rekeing in nu. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2012 15:37 ]

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 15:35:
o echt.. dan neem ik een aantal dingen uit m,n vorige betoogje terug en ga ff opnieuw denken. (wat ik eigenlijk de heldag door al doe ) whahah
gaat nog wel vast recht kosten van af +/- 200 euro.
(moet je effen op zoeken bij je leverancier.)

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 15:35:

379.16 maar volgens mj is dat nog niet voldoende om aalsuit netwerk meter kosten helemaal mee te dekken ...
:P
duik ff m,n rekeing in nu. :)
daar mee red je het wel voor elektra.
gas is een ander verhaal.

bartjuh had nog 2 trina's over.
V&A aangeboden: Twee zonnepanelen (PV) TrinaSolar 240Wp=480Wp totaal

Verwijderd

migjes schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 15:36:
[...]

gaat nog wel vast recht kosten van af +/- 200 euro.
(moet je effen op zoeken bij je leverancier.)
Netwerkkosten 226,23
Meterkosten 36,27
Service- en administratiekosten 16,50
18,00 Vaste kosten electra
18,52 Vaste kosten gas

ziet er idd uit dat je dan zelfs iets toe krijgt,

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2012 15:45 ]

• migjes
bij mij is het voor vaste kosten:
232.67 elektra
182.94 gas.
12 euro administratief. (grrrrrr)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 07-04-2012 15:50 ]

Verwijderd

We hebben hier over vaste transport kosten toch?

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 15:50:
We hebben hier over vaste transport kosten toch?
het hele rijtje inclusie meterhuur en zo.

Verwijderd

Ow. .. ik zal zo eens kijken.. dan kunnen we eens meer vergelijken. Ik moet de administratie hier toch doen..

EDIT :
Alles is afgeleid uit de jaarfactuur

Vaste kosten energie : 222,69 EURO
Vaste kosten gas : 152,43 EURO

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2012 16:26 ]

Verwijderd

daarom ben ik toen bij essent gegaan die hadden erg lage vaste kosten....

o ja even over die twee paneeltjes die te koop staan redelijke prijs voor nederland ik heb alleen even een linkje

plak http://www.pv-matrix.com/...imit=all&manufacturer=749

of ander panneel maar schrikbarend goedkoop !
plak http://www.pv-matrix.com/en/module/tsm-230pc05.html

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2012 16:35 ]

• MoneyPriest
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-01-2024
Die gaat goed scoren.
En uit dezelfde stal is inmiddels mijn set ook aangesloten op zonnestroomopbrengst.eu.
Via een Youless op een Conrad kWh metertje. Cronjobje dat standen uitleest naar de NAS. Deze maakt elke dag dat exportbestandje aan. Vanaf vandaag zou dat automatisch moeten werken.
http://www.zonnestroomopb...ezusje-1/18724/18162.html

Verwijderd

MoneyPriest schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:26:
[...]

En uit dezelfde stal is inmiddels mijn set ook aangesloten op zonnestroomopbrengst.eu.
Via een Youless op een Conrad kWh metertje. Cronjobje dat standen uitleest naar de NAS. Deze maakt elke dag dat exportbestandje aan. Vanaf vandaag zou dat automatisch moeten werken.
http://www.zonnestroomopb...ezusje-1/18724/18162.html
dus je hebt 18.5kw in een week gehaald met een 2000 wp systeem tot nu toe?

• MoneyPriest
Verwijderd schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:39:
[...]

dus je hebt 18.5kw in een week gehaald met een 2000 wp systeem tot nu toe?
De teller staat nu op 43kWh op de omvormer, met een start op 31-maart. Voor april kan dat best uitkomen op 18,5 kWh/kWp tot nu toe. Is dat verbazingwekkend?

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:47
MoneyPriest schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 16:58:
[...]

De teller staat nu op 43kWh op de omvormer, met een start op 31-maart. Voor april kan dat best uitkomen op 18,5 kWh/kWp tot nu toe. Is dat verbazingwekkend?
Nee toch?Ik zit er nu net iets boven, 20 nog wat, maar gisteren was de 1e uitschieter en hoogste tot nu toe:10,2
:)

• hansdegit
noo schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 09:18:
[...]

Zijn die Tigo's ook makkelijk uit te schakelen zodat het effect zonder Tigo's zichtbaar wordt? Of heb je misschien in het begin een tijdje zonder de Tigo's gedraaid? Ben wel benieuwd wat de verbetering is die ze kunnen opleveren (buiten de recalme folder).
Uitschakelen is heel simpel: trek de stekker van de management unit uit het stopcontact.

Echter, die test ga ik hier niet uitvoeren, daar er twee orientaties in één string zitten. Zuid en West zitten allebei op dezelfde DC lijn. Ik ken geen systeem waarbij dat probleemloos functioneert zonder een Tigo-achtig systeem.

Met andere woorden: als de 13 paneeltjes West leuk gaan draaien zouden de 7 paneeltjes Zuid de string gaan zitten remmen en vice versa.

Ik vergelijk onze opbrengsten met installaties uit de buurt, voor wat betreft kWh/kWp. En ik beken: de site van eric-pvt staat hier de hele dag open. Immers, zijn installatie is qua grootte en ligging goed te vergelijken met die van ons.

Maar dat kunstje van SolarKing in 't Zand ga ik ook heel scherp volgen.

[ Voor 15% gewijzigd door hansdegit op 07-04-2012 22:30 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-12 18:53

PcDealer

HP ftw \o/

Ook bij de Makro nu verkrijgbaar vanaf 500Wp en vanaf 1000+ afgeleverd thuis, ex btw/plaatsing.

LinkedIn WoT Cash Converter

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Heb vandaag toch effen lekker gepiekt met m,n beide alla Garmisch-Partenkirchen zonnepaneel
schansjes onder een hoek van 15 graden ( ok het zat behoorlijk mee hier in grun )
http://home.solarlog-web.nl/656.html / http://home.solarlog-web.nl/1522.html
http://www.zonnestroomopb...photovoltaic-ranking.html _/-\o_ 8)

( op naar de 5KWp, is nu 4,8 KWp ) 8)7

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

PcDealer schreef op zaterdag 07 april 2012 @ 23:11:
Ook bij de Makro nu verkrijgbaar vanaf 500Wp en vanaf 1000+ afgeleverd thuis, ex btw/plaatsing.
Heb je daar een link van? Net even wat on-line folders bekeken en niet te vinden. Makro kennende is het net niet de deal die je zoekt, maar misschien toch interessant.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Verwijderd

Door materiaal tekort heb ik gister de plaatsing niet kunnen afmaken. Kan 2 panelen niet plaatsen, kom 4 tussenstukken tekort. Dat is enorm balen.
Ik wilde een foto ervan laten zien, maar krijg het niet voor elkaar.
Verder vroeg ik mij af hoe het zit met warmte ontwikkeling van de solar kabel, zal dat veel kunnen zijn?

• MikeWazowski
  • Laatst online: 20-12 11:29

MikeWazowski

Look into my eye

Ik dacht eigenlijk dat dit een 1 april grap was :) - maar blijkbaar niet...

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Welke omvormer zou het zijn? Is de leverancier die vermeld is een bekende?

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

PcDealer schreef op zondag 08 april 2012 @ 09:58:
Welke omvormer zou het zijn? Is de leverancier die vermeld is een bekende?
Het plaatje suggereert een Enecsys micro inverter maar de beschrijving is verdacht vaag. Zie http://www.makro.nl/public/Home/product-werelden/non-food/zonnepanelen voor een beter plaatje dan in de folder

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ah Pfixx Solar B.V.

http://www.pfixx.nl/index.php?page=downloads
Leuk dat dat datasheet van de SI180E module niet werkt.
5. Kan ik meerdere sets probleemloos aansluiten?

Het is niet toegestaan om meerdere sets op één groep aan te sluiten. 600 Wp is namelijk maximaal aan te sluiten op één groep.
http://www.pfixx.nl/index.php?page=dhz-solarsets-makro
Inverter betreft denk ik deze:
idfit 250 LV omvormer*:

Specificaties:
Max PV generator: max 250 Wp
Dimensions: 143 x 210 x 50 mm

Klik HIER voor de datasheet van de Gridfit 250 LV.
Prijs: € 142,- per stuk incl. BTW, excl. verzend- en verpakkingskosten, zolang de voorraad strekt
http://www.pfixx.nl/index.php?page=verkoop

[ Voor 34% gewijzigd door PcDealer op 08-04-2012 10:24 ]

Verwijderd

lijkt erop dat ze veel mensen weer 5 jaar willen laten wachten met zonnestroom opwekken.

jullie mening graag over dit stukje > zie link .

http://www.eenvandaag.nl/...oorbraak_bij_zonnepanelen

• MoneyPriest
Verwijderd schreef op zondag 08 april 2012 @ 10:59:
lijkt erop dat ze veel mensen weer 5 jaar willen laten wachten met zonnestroom opwekken.

Inderdaad. Als je het zo redeneert, is er nooit een goed moment om in te stappen. Over 5 jaar is er vast een doorbraak aanstaande om 't nog efficienter/goedkoper/sneller/anders te doen, en dus nog een reden om even te wachten.
De net aangeschafte set van mij, is over 6 jaar terugverdiend. Dus als (als...) deze techniek al zo snel beschikbaar is (en betaalbaar), dan geniet ik al van gratis stroom... :*)

Daarbuiten vind ik het natuurlijk prachtig dat deze ontwikkelingen elkaar nog snel opvolgen. Je ziet dat het minder een early-adaptor markt aan het worden is.

• migjes

ach der komt elke paar maanden wel zoon bericht binnen.
al jaren achter elkaar.
en om heel eerlijk te zijn:
er zijn wel verbeteringen en het word elk jaar een stapje beter.
maar echt zo hard gaat het niet.
en als het wel hard gaat zit er ook meteen een prijs aan.

(als er word gesproken op het forum in 18kWh/kWp.
dan rekenen we uit hoeveel kWh per 1000Wp er is opgewekt.
dan kun je verschillende setjes een beetje vergelijken)

Verwijderd

MoneyPriest schreef op zondag 08 april 2012 @ 11:27:
[...]

Inderdaad. Als je het zo redeneert, is er nooit een goed moment om in te stappen. Over 5 jaar is er vast een doorbraak aanstaande om 't nog efficienter/goedkoper/sneller/anders te doen, en dus nog een reden om even te wachten.
De net aangeschafte set van mij, is over 6 jaar terugverdiend. Dus als (als...) deze techniek al zo snel beschikbaar is (en betaalbaar), dan geniet ik al van gratis stroom... :*)

Daarbuiten vind ik het natuurlijk prachtig dat deze ontwikkelingen elkaar nog snel opvolgen. Je ziet dat het minder een early-adaptor markt aan het worden is.
mijn idee ook ....

ik kreeg deze link van iemand die een grid inverter te koop had , en vertelde dat hij om deze reden (link) niet meer ging investeren.

ik heb een dus een soort gelijk verhaal geschreven als als jou reactie , en gezegt .. gewoon doorgaan!

maandag ga ik dat duiste bedrijf even bellen en kijken of ik er als particulier kan kopen , zo ja word dat de eerste 5 panelen die ik ga aanschaffen.
ooo ik hoop zo dat het me lukken gaat :D

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2012 11:43 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Denk ook niet dat er hele grote stappen in efficiëntie geboekt gaan worden.
Als was het maar om de markt niet kapot te maken, dit zie je in de gehele consumenten markt terugkomen.

De technieken zijn er vaak wel, maar ze zijn of net te duur voor massa productie of worden als cash/melk -cow/koe langzaamaan geïmplementeerd.

Ik verwacht ook dat als de panelen eff. worden, de prijzen ook langzaamaan omhoog gaan (lees; de €/Wp zal niet naar bijv. €0,30 gaan zakken). Als de prijs blijft zakken dan zou dat de energiemarkt compleet kapot maken en we zullen in mijn ogen nooit ALLEMAAL off.grid gaan/kunnen. Er zal dus altijd een hoofdnet moeten blijven bestaan (al was het maar om jouw overproductie 500m verderop beschikbaar te maken) en dit zal onderhouden moeten worden.

Mocht de prijs wel als een bezetenen gaan zaken, dan verwacht ik dat de overheid ingrijpt. Mogelijk wordt dan bijv. de hoeveelheid stroom die je zelf mag produceren aan banden gelegd. Dit om te voorkomen dat energieleverancier, hoofdnetten etc. over de kop gaan en/of in verval komen.

[ Voor 29% gewijzigd door Freemann op 08-04-2012 12:08 ]

• NovapaX
  • Laatst online: 22-12 22:53
En toch lijkt het erop dat PV wel degelijk aan de vooravond van grootschalige plaatsing staat...
Mijn ouders waren gisteren op een verjaardag en zeiden dat het er daar ook al heel de tijd over ging. Door diverse mensen waren al offertes opgevraagd en er waren ook al mensen die zeiden "oh, dan doe ik ook wel mee..."
Dat is toch echt wel een nieuw fenomeen hoor.... En een goed teken!

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Leuk om te zien met die stapelwolken, 10 minuten achter elkaar 2,45 kW uit m'n installatie.
Een teken dat alles nog goed werkt :)
Het zal in Noord Holland wel helemaal knallen zijn 8)

[ Voor 17% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-04-2012 14:12 ]

• hansdegit
Grr....vanochtend was het prach-tig. Alleen hadden een paar Tigo's slechte ontvangst, dus daar ik heb ik niet van kunnen profiteren (voorzover dat lukt zonder panelen op Oost). :X

Dus...Hans ging op 10 uur met het brakke lijf (gisteren is de tenniscompetitie begonnen, auw) het dak op om wat metalen schotten te verwijderen. Deze stonden sinds donderdagavond op de dakkapellen om te verhinderen dat de wind onder de panelen zou komen. Helaas, ze belemmerden het draadloze verkeer tussen maximizers en gateway.

Anyway: de ontvangst is nu helemaal goed.
Ik wacht echt met smart op dat mesh netwerk :(

Eric doet het vandaag (weer) een stuk beter dan wij.

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 08-04-2012 14:32 ]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:14

Dergelijke nieuwsberichten komen elke twee weken uit. Gewoon negeren. Gaat altijd over laboratoriumresultaten, maak me maar wakker als voor € 1/Wp op het dak gelegd kan worden.

Het is inderdaad wel verwarrend voor leken. Het gekke is echter dat het in de computerwereld niet anders is; elke zoveel tijd komt er met veel fanfare een nieuwe processorlijn uit, maar houdt dat iemand tegen om computers te kopen? Nee.

Ik krijg regelmatig mails van lezers van mijn website die me op dit soort 'nieuws' wijzen. Hoe goed bedoeld ook, ik plaats het nooit. Alleen maar verwarrend.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Verwijderd

lekker gezegd die 5 jaar van amolf, ware het niet dat dat gezegd word door amolf zelf.
en wie financieren dat ? oh ja, het staat in hun jaarcijfers.
precies de bedrijven die liever hebben dat alles nog even zo blijft zoals het is.
dat heeft zoveel marge daar kan amolf dan weer van profiteren.
en blijf jij lekker die 5 jaar fossiel "slave of the system", precies de tvt van een doe het zelfer trouwens !
Pagina: 1 ... 35 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.