Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.545.612 views

Onderwerpen

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-11 21:43
hansdegit schreef op zondag 08 april 2012 @ 14:31:
Grr....vanochtend was het prach-tig. Alleen hadden een paar Tigo's slechte ontvangst, dus daar ik heb ik niet van kunnen profiteren (voorzover dat lukt zonder panelen op Oost). :X

Dus...Hans ging op 10 uur met het brakke lijf (gisteren is de tenniscompetitie begonnen, auw) het dak op om wat metalen schotten te verwijderen. Deze stonden sinds donderdagavond op de dakkapellen om te verhinderen dat de wind onder de panelen zou komen. Helaas, ze belemmerden het draadloze verkeer tussen maximizers en gateway.

Anyway: de ontvangst is nu helemaal goed.
Ik wacht echt met smart op dat mesh netwerk :(

Eric doet het vandaag (weer) een stuk beter dan wij.
Je website wordt steeds mooier! Wanneer krijgen we de eerste daggrafiek te zien?

(Het idee van het actuele vermogen in de titel is leuk, heb ik van je overgenomen.)

Live PV Data

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-11 08:31
Ha, leuk dat je de site in de gaten houdt.Het vermogen in de titel is handig als je -zoals ik- zo'n idioot bent die altijd wil weten hoe er geproduceerd wordt. Je ziet het nu gewoon in de tab, dus je hoeft niet van pagina te switchen. 'k Heb alleen het vermoeden dat ik een memory leak heb geintroduceerd: FireFox groeit in zijn memory footprint.

Die grafiekjes....Ik weet niet of en hoe ik dat ga doen. Dit was mijn eerste verkenning in javascript, php en ajax. Geen idee waar ik moet beginnen voor grafiekjes.

edit: jij hebt ook een Piko? Wel een prachtige site, zeg. Hoe heb je dat gedaan?

[ Voor 7% gewijzigd door hansdegit op 08-04-2012 15:24 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

Jippie, ik heb een terugdraaiende meter!!!!! *O*

12x Suntech STP190S-24AD+ in 2 strings van 6, ieder op een aparte MPP-tracker op een Power One 3.0.
2280Wp komt er dus bij op de lijst van Anton!
Foto's volgen straks.

Helaas hebben we de Plugwise Stealth er tussenuit moeten halen, want die kreeg ik niet toegevoegd aan het netwerk en toen kon de inverter het net niet vinden. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen? Kan het misschien verouderde firmware zijn? Lijkt me stug, want ik heb de Stealth pas 2 weken geleden gekocht, maar een andere verklaring heb ik op dit moment nog niet

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 08 april 2012 @ 16:38:

12x Suntech STP190S-24AD+ in 2 strings van 6, ieder op een aparte MPP-tracker op een Power One 3.0.
Foto's volgen straks.

Helaas hebben we de Plugwise Stealth er tussenuit moeten halen, want die kreeg ik niet toegevoegd aan het netwerk en toen kon de inverter het net niet vinden. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen? Kan het misschien verouderde firmware zijn? Lijkt me stug, want ik heb de Stealth pas 2 weken geleden gekocht, maar een andere verklaring heb ik op dit moment nog niet
Gefeliciteerd . Ik wens je (mezelf ook... >:) ) Heel veel zon.

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-11 21:46

Foto's volgen straks.

Gefeliciteerd :)
Tav de stealth:
Is hij goed aangesloten?
Dus de L op de bruine vanaf de meterkast?
De L met het pijltje op de bruine vanaf de inverter
N op de blauwe draad van zowel meterkast en inverter.

Klikte de stealth toen je de spanning erop zette?
Lijkt erop dat hij niet goed was aangesloten, hierdoor werkt de inverter niet en kan je hem ook niet aanmelden omdat hij niet aan gaat.

Verwijderd

Ik heb een technische vraag. Ik heb 8 kleine panelen, met een max. invoeding van 750 watt via vier gridfit 250. Deze zijn op een aparte groep. Nu heb ik 11 sharp 250 panelen via een SB2500 HF. Kan ik deze laatste via dezelfde kabel laten invoeden naar de meterkast?

Verwijderd

heeft er iemand ervaring met deze inverter ? Effekta ES3300

• Pietje NL
Verwijderd schreef op zondag 08 april 2012 @ 19:38:
Ik heb een technische vraag. Ik heb 8 kleine panelen, met een max. invoeding van 750 watt via vier gridfit 250. Deze zijn op een aparte groep. Nu heb ik 11 sharp 250 panelen via een SB2500 HF. Kan ik deze laatste via dezelfde kabel laten invoeden naar de meterkast?
Maximaal op een aparte groep tbv zonnepanelen = voltage x amperage
dus ongeveer 230x16A (zekering) = 3680W

Verwijderd

ik heb slechte ervaringen met grote jongens en de gridfit250lv/mv/hv, ze slaan af zodra er piek produktie is op dezelfde groep. heb je een 1 fase aansluiting dan is dat vervelend, maar als je netspanning onder de 225 volt is kan het wel. eigenlijk moet je eers meten (spanningsval op die kabel bij belasting op 3 Kilowatt)
de spanningsval is gelijk aan de stijging bij dezelfde produktie.

Verwijderd

Pietje NL schreef op zondag 08 april 2012 @ 18:44:
Tav de stealth:
Is hij goed aangesloten?

Lijkt erop dat hij niet goed was aangesloten, hierdoor werkt de inverter niet en kan je hem ook niet aanmelden omdat hij niet aan gaat.
Thanks! Hij was nu aangesloten volgens de zeer summiere handleiding en mijn vriend twijfelde al hevig of het voor een energieproducerend apparaat niet precies andersom moest. Dat zal het dus zijn. Morgen nieuwe poging.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:19
JeroenH schreef op zondag 08 april 2012 @ 14:35:
[...]
Dergelijke nieuwsberichten komen elke twee weken uit. Gewoon negeren. Gaat altijd over laboratoriumresultaten, maak me maar wakker als voor € 1/Wp op het dak gelegd kan worden.
Helemaal mee eens. Ga binnenkort m'n eerste TV kopen. Wilde eigenlijk toen de zwart wit kwam, maar ja, toen werd al kleur voorspeld, daarna TV's met stereo geluid. Teletekst leek me ook wel het wachten waard en betere kleurtechnieken. Maar goed, de lokale TV man die inmiddels horredol van me wordt heeft gezegd dat er na LED echt niets nieuws meer is te verwachten, dus volgende week koop ik een TV.................als de prijs niet te gek is.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Weet er iemand hoe ik met een laptop met blue tooth rechtstreeks in m'n SMA 2500HF (ook met blue tooth) kan kijken?
De Sunny Beam maakt automatisch contact dit moet volgens mij ook met een laptop kunnen, maar hoe.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Verwijderd

@speksteenkachel

Gebruik Sunny Explorer van SMA.
- http://www.sma.de/en/products/software/sunny-explorer.html

Succes! :)

Verwijderd

En hierbij dan de foto's van onze schans met zonnepanelen! We zijn zeer tevreden over het resultaat van deze schans perfect naar onze wensen gemaakt door de buurman van Gasschuif! _/-\o_
Naar onze mening zijn we samen tot een solide ontwerp gekomen.

De schans staat onder een hoek van 20 graden en is in 3 modules opgebouwd die onderling verbonden zijn.

De schans met ballastdragers
De schans met stoeptegels en eerste zakken dakgrind erop
De schans met ballast en inverter
Frameverstevigers om doorbuigen te voorkomen.
We hebben hier voor gekozen omdat we de buitenste boorgaten hebben gebruikt om de panelen op de schans te monteren. Normaal gebruik je bij montage van deze Suntech panelen de binnenste boorgaten, maar dan vonden we de panelen te ver uitsteken naast de schans, wat de winddruk op dat deel zou vergroten. Daarom dus de buitenste boorgaten gebruikt en tussen de binnenste boorgaten een frameversteviging.
De schans met de panelen erop!
Overzicht van de zonnepanelen met de heatpipes ernaast

[ Voor 193% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2012 22:50 ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dank voor de info.
Kom ik er net achter dat er op de laptop van m'n dochter geen bluetooth zit :(
Verwijderd schreef op zondag 08 april 2012 @ 22:08:
Nieuwe poging om de foto's zichtbaar te maken volgt.
Probeer het maar eens via onderstaande link, dat gaat prima :)
http://tinypic.com/index.php

[ Voor 27% gewijzigd door SpeksteenWP op 08-04-2012 22:13 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:40

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Foto's volgen straks.

GEFELI! _/-\o_

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-11 19:40
En hierbij dan de foto's van onze schans met zonnepanelen! We zijn zeer tevreden over het resultaat van deze schans perfect naar onze wensen gemaakt door de buurman van Gasschuif! _/-\o_

We hebben hier voor gekozen omdat we de buitenste boorgaten hebben gebruikt om de panelen op de schans te monteren. Normaal gebruik je bij montage van deze Suntech panelen de binnenste boorgaten, maar dan vonden we de panelen te ver uitsteken naast de schans, wat de winddruk op dat deel zou vergroten. Daarom dus de buitenste boorgaten gebruikt en tussen de binnenste boorgaten een frameversteviging.
Mooi werk! en strak ook nog! Welke hellingshoek hebben jullie nu gekozen? >:)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

NielsTn schreef op zondag 08 april 2012 @ 22:46:
Mooi werk! en strak ook nog! Welke hellingshoek hebben jullie nu gekozen? >:)
20 Graden. Goed dat je het vraagt, dat zal ik in de post met de foto's er even bijzetten. Enne.... welcome back! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2012 22:54 ]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:12

Foto's volgen straks.
Gefeliciteerd! Mooi dat alles goed is gegaan.
(ik heb je mail gezien, maar ik geef hier even antwoord, wie weet hebben anderen ook wat aan het antwoord)

De Stealth moet zoals iemand hierboven terecht zei een 'klik' met zijn relais geven, kort nadat je de spanning er op zet, precies zoals een Circle. Als hij dat niet doet heeft het niet zo veel zin om verder te gaan, dan is het waarschijnlijk dat er iets mis is met het apparaat.

Als hij wel een klik geeft maar toch echt niet gevonden wordt in het netwerk kunnen er een paar dingen aan de hand zijn:
  • De Stealth kan alsnog defect zijn. Als dat het geval blijkt te zijn kun je bij de helpdesk een RMA-nummer aanvragen, met dat nummer stuur je hem op en dan wordt hij vervangen. Dat heb ik met een defecte Circle eens gehad en die werd snel en simpel vervangen.
  • De Stealth kan geprogrammeerd zijn voor een ander netwerk. Als dat zo is dan klikt hij na aansluiten wel maar wordt inderdaad niet gevonden. Als je de resetprocedure voor de Circle volgt zou hij weer vindbaar moeten zijn.
  • Een enkele keer heeft het Plugwise-systeem voor het toevoegen van nieuwe hardware wat meer tijd nodig. Onze Sense wilde pas na een dik half uur meewerken, en omdat je niet weet waarom het niet werkt en ook niet vooraf zeker weet dat het uiteindelijk gaat werken is dat frustrerend. Komt niet zo vaak voor, maar het gebeurt.
  • De afstand tussen de Stealth en de Stick, en ook tussen de Stealth en eventuele andere Circles is niet te groot?
Hopelijk lukt het met deze tips hem aan de praat te krijgen, en indien niet zou ik gewoon even de helpdesk benaderen. Die reageert snel en goed, is mijn ervaring. Veel succes!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:06
En hierbij dan de foto's van onze schans met zonnepanelen!
d:)b

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Zo, dat ziet er goed uit!!

Die buurman van mij kan zo te zien wel iets moois ontwerpen, en voor jullie een mooi eindresultaat realiseren.
Gaat vele kWh tjes opwekken.

Feli, Feli Feli, en hopelijk gaat onze koperen ploert er binnenkort tegenaan! _/-\o_

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-11 14:07
Speksteenkachel schreef op zondag 08 april 2012 @ 22:10:
Dank voor de info.
Daarvoor bestaan er van die mooie kleine BlueTooth USB Dongle's. ;)

BlueTooth Dongles

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

En hierbij dan de foto's van onze schans met zonnepanelen!
Strak werk hoor! _/-\o_

2k op west bij Pv Output

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Speksteenkachel schreef op zondag 08 april 2012 @ 22:10:
[...]

Dank voor de info.
Offtopic: Ik heb er nog een liggen hier ( bluetooth dongle ) ongebruikt die ligt te verstoffen.

Belang bij? Past eventueel in een normale envelop.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

@ecowoman

Gefeliciteerd! Dat ziet er super uit!

Over de heatpipes.. Dat zijn er veel. Ik dacht dat er 16 of zo wel voldoende zou zijn.. Hoeveel liter buffervast hebben jullie? Hebben jullie zoveel heatpipes genomen, zodat jullie voor heel het jaar niks meer moeten bijstoken aan gas voor bijvoorbeeld het douche water?

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-11 22:37

De schans staat onder een hoek van 20 graden en is in 3 modules opgebouwd die onderling verbonden zijn.

Gefeliciteerd!

Heel mooi geworden! _/-\o_

Verwijderd

http://i43.tinypic.com/2uho20k.jpg

Hier dan een foto van de stand van zaken. Hoop dat ik de materialen zo snel mogelijk binnen heb, want zo heb ik er niets aan. Die 2 panelen staan nu werkloos in de garage.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:57

PcDealer

HP ftw \o/

Kan het misschien verouderde firmware zijn? Lijkt me stug, want ik heb de Stealth pas 2 weken geleden gekocht, maar een andere verklaring heb ik op dit moment nog niet
Dat ie net nieuw is, wil in onze wereld niet zeggen dat de laatste bios/firmware er ook op staat :)

LinkedIn WoT Cash Converter

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 07:17:
http://i43.tinypic.com/2uho20k.jpg

Hier dan een foto van de stand van zaken. Hoop dat ik de materialen zo snel mogelijk binnen heb, want zo heb ik er niets aan. Die 2 panelen staan nu werkloos in de garage.
Wat heb je nog nodig? Als je clickfit gebruikt en in de buurt van Lelystad woont heb ik eventueel wel extra clickfit spullen voor je.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Ziet er prachtig uit Ecowoman. Iets om trots op te zijn. Mooi strak en zo te zien schaduwvrij. Dat sjouwen van de ballast ben je over een paar dagen al weer vergeten.

A'dam PVOutput

• Pietje NL
In een ouder topic stond dat iemand een mini/micro pc heeft gekocht om de zonnepaneel opbrengst te loggen.
Kan diegene misschien nog eens een link/specs geven, want ik kan de post niet meer vinden.
Wil namelijk jSunnyReports gaan draaien voor mn setje, en het was een behoorlijk zuinig pc'tje.

*Laat maar heb hem al, moest op server zoeken :)
http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=1580

[ Voor 14% gewijzigd door Pietje NL op 09-04-2012 10:05 ]

• JeroenH
Fit-PC maakt ook heel zuinige PCtjes: http://www.fit-pc.com/web/

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 00:38:
@ecowoman

Gefeliciteerd! Dat ziet er super uit!

Over de heatpipes.. Dat zijn er veel. Ik dacht dat er 16 of zo wel voldoende zou zijn.. Hoeveel liter buffervast hebben jullie? Hebben jullie zoveel heatpipes genomen, zodat jullie voor heel het jaar niks meer moeten bijstoken aan gas voor bijvoorbeeld het douche water?
Iedereen bedankt voor de felicitaties en complimenten!

Het zijn 72 heatpipes op een 500 liter boiler. We hebben daarvoor gekozen omdat we de retour van de vloerverwarming door het boilervat laten lopen. Met 500 liter heb je een grotere buffer om minder goede dagen door te komen. Het vat is de hele winter hoger van temperatuur geweest dan de retour van de vloerverwarming. Die besparing is voor ons interessanter dan de besparing op douchewater (we verbruikten voordat we de zonneboiler hadden maar 11m3 gas per maand voor warm water).

Verwijderd

mkleinman schreef op maandag 09 april 2012 @ 09:44:
[...]

Wat heb je nog nodig? Als je clickfit gebruikt en in de buurt van Lelystad woont heb ik eventueel wel extra clickfit spullen voor je.
Bedankt voor het aanbod, maar Lelystad is beetje ver vanuit Vlissingen. Die paar dagen kunnen er nog wel bij, zo zonnig wordt het niet.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 10:16:
[...]
(we verbruikten voordat we de zonneboiler hadden maar 11m3 gas per maand voor warm water).
Dat doen wij nu met zonneboiler. 1080m3 in het jaar 2010/2011. Maar het gemiddelde voor gezinnen is 1800. Dus dat scheelt. Wat nog meer scheelt is dat volgens Excel ons verbruik in het jaar 2011/2012 geschat wordt op 827 (juni-mei), terwijl we volgens mij eens strengere winter hadden. Berekening is als volgt: vanaf juni alle standen noteren, verschil per dag optellen x aantal dagen in een maand = verbruik in die maand. Maanden optellen en delen door het aantal dagen in de betreffende maanden = gem. verbruik per dag in die periode. Maal 365 is verwacht jaarverbruik. Zo heb ik een tab van juni-mei (2011/2012) en een tab januari-heden (2012/2013). Die laatste geeft nu 1388m3 aan. Maar daar is het grootste gedeelte wintertijd.

Iemand de nieuwe SMA Sunny Boy 3000TL/4000TL/5000TL gezien? Efficientie tot en met 97%:
- website
- pdf brochure
- Sunny Family 2011/2012
Heb me voor de nieuwsbrief opgegeven.

Kent iemand http://www.hoe-koop-ik.nl /http://www.hoe-koop-ik.nl/zonnepanelen :?

Over panelentoekomst: nu kopen is nu besparen, Vroege Vogels: Zonnepanelen goedkoper dan stroom van energiebedrijven (http://vroegevogels.vara....tx_ttnews[tt_news]=359546)

[ Voor 7% gewijzigd door PcDealer op 09-04-2012 10:35 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Pietje NL schreef op maandag 09 april 2012 @ 10:04:
In een ouder topic stond dat iemand een mini/micro pc heeft gekocht om de zonnepaneel opbrengst te loggen.
Kan diegene misschien nog eens een link/specs geven, want ik kan de post niet meer vinden.
Wil namelijk jSunnyReports gaan draaien voor mn setje, en het was een behoorlijk zuinig pc'tje.

*Laat maar heb hem al, moest op server zoeken :)
http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=1580
http://robosavvy.com/store/product_info.php/products_id/1704

Die heb ik. Je hebt ook de 3310MX ( http://robosavvy.com/stor...cPath/39/products_id/1825 ) die heeft meer geheugen en is wat krachtiger, maar verbruikt ook meer energie.

Fit-PC's zijn ook leuk maar naar verhouding idioot duur ten opzichte van de Ebox producten.

Groot nadeel van de Ebox producten: Het is een i586 processor en Java6 gaat daarop niet werken! Ik heb jSunnyreports deels moeten aanpassen zodat hij weer werkt op Java5.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-11 19:10

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

@Ecowoman Ziet er erg goed uit en aan de ballast te zien zal het huis nog eerder wegwaaien dan de panelen ;)

Ga je ook nog de opbrengsten bijhouden op zonnestroomopbrengst.eu of pvoutput.org ?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

Pietje NL schreef op zondag 08 april 2012 @ 18:44:
Tav de stealth:
Is hij goed aangesloten?

Problem solved!
Mijn vriend was trouwens niet te spreken over de constructie van de aansluitklemmetjes. De elektriciteitsdraden kun je niet diep genoeg in de gaatjes steken, waardoor het aansluitklemmetje alleen maar op het uiterste eind van de elektriciteitsdraad klemt, waardoor die er makkelijk uit kan springen.

Maar goed, hij doet het nu, dus ik kan gaan meten!
antonboonstra schreef op maandag 09 april 2012 @ 11:06:
@Ecowoman Ziet er erg goed uit en aan de ballast te zien zal het huis nog eerder wegwaaien dan de panelen ;)

Ga je ook nog de opbrengsten bijhouden op zonnestroomopbrengst.eu of pvoutput.org ?
Thanks! Eerste prioriteit was Plugwise, dat werkt nu. Verder ben ik er nog niet helemaal uit. Eigenlijk wil ik geen computer de hele dag aan hebben staan om mijn opbrengst te monitoren, ook al verbruikt die zo weinig als de Ebox. Maar aan de andere kant kan ik dan niet alle gegevens uit de omvormer halen, dus ik ben nog even aan het twijfelen.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2012 11:26 ]

• Pietje NL
De lipjes in de stealth gaan niet terug nadat je ze hebt aangedraaid, eerst even met een kleine schroevendraaier weer terug buigen helpt, dan gaat het draad er makkelijker en verder in.
Na een heel uur zou je de eerste grafiek moeten kunnen zien.

Verwijderd

Pietje NL schreef op maandag 09 april 2012 @ 11:22:
De lipjes in de stealth gaan niet terug nadat je ze hebt aangedraaid, eerst even met een kleine schroevendraaier weer terug buigen helpt, dan gaat het draad er makkelijker en verder in.
Klopt, maar dan nog klemt hij pas op het laatste moment. Misschien is het in ons geval ook lastiger omdat we een Ymvk-as 3x4mm2 grondkabel gebruiken.
Na een heel uur zou je de eerste grafiek moeten kunnen zien.
Ik kan nu de actuele opbrengst al zien, dus ik hoef gelukkig niet een heel uur te wachten. :) Het was nu al heeeeel lang wachten voor me aangezien de panelen gisteren rond 15.30 uur al aan het leveren waren.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 11:31:
[...]
Klopt, maar dan nog klemt hij pas op het laatste moment. Misschien is het in ons geval ook lastiger omdat we een Ymvk-as 3x4mm2 grondkabel gebruiken.
[...]
Ik kan nu de actuele opbrengst al zien, dus ik hoef gelukkig niet een heel uur te wachten. :) Het was nu al heeeeel lang wachten voor me aangezien de panelen gisteren rond 15.30 uur al aan het leveren waren.
ik zou er vandaag niet teveel naar kijken.
opbrengst is vrij triest te noemen bij mij.
na woensdag ziet het er nar uit dat het beter gaat worden, maar ja het weer voorspellen.
(hoewel in nu effe een piekje zie van 400W.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

mkleinman schreef op zondag 08 april 2012 @ 23:31:
Offtopic: Ik heb er nog een liggen hier ( bluetooth dongle ) ongebruikt die ligt te verstoffen.

Belang bij? Past eventueel in een normale envelop.
Ik probeer het eerst even met een dongle van m'n werkgever.
Als het goed werkt dan wil ik die van jou wel overkopen. :)
antonboonstra schreef op maandag 09 april 2012 @ 11:06:
Dat is inderdaad leuk om te doen, als je dan een selectie maakt van heel Nederland opbrengsten 2012 zie je veel forumleden voorbij komen.
http://www.zonnestroomopb...aic-comparison-seach.html

Onze wel bekende Flachlander loopt trouwens best achter met het invoeren van z'n data :o

[ Voor 40% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-04-2012 11:57 ]

• aartw99
  • Laatst online: 05-11 13:59

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Speksteenkachel schreef op maandag 09 april 2012 @ 11:47:
[...]

Dat is inderdaad leuk om te doen, als je dan een selectie maakt van heel Nederland opbrengsten 2012 zie je veel forumleden voorbij komen.
http://www.zonnestroomopb...aic-comparison-seach.html
Lekker betrouwbaar
de top zit op 9000 kWh/kWpiek...................

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik denk dat je verkeerd kijkt, dat zal de totaal opbrengst wel zijn zolang de installatie ligt.
Je moet filteren op Nederland en 2012.
Voor Nederland opbrengst 2012 staat op dit moment een zekere Zonneterp bovenaan met 240 kWh/kWp.

[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-04-2012 12:29 ]

• aartw99

aartw99

Speksteenkachel schreef op maandag 09 april 2012 @ 12:29:
Ik denk dat je verkeerd kijkt, dat zal de totaal opbrengst wel zijn zolang de installatie ligt.
Je moet filteren op Nederland en 2012.
Voor Nederland opbrengst 2012 staat op dit moment een zekere Zonneterp bovenaan met 240 kWh/kWp.
Ja klopt :+

• asvogel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 23:36
Speksteenkachel schreef op maandag 09 april 2012 @ 12:29:
Die lijstjes zijn wel leuk, maar eigenlijk vooral als je bovenaan staat. Ik scoor in 2012 tot nog toe maar 163 kWh/kWp. Daar was ik niet ontevreden mee, totdat die 240 kWh/kWp langkwam. Nu zin ik op wraak... Dat klinkt agressiever dan het is: Rustig wachten totdat de zon zich aanpast aan de hellingshoek van mijn panelen :)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Je kunt ook sorteren op provincie of orientatie oost/west, hellingshoek etc dan kun je beter vergelijken.

@aartw
Dus jij bent zonneterp :)
Straks in de zomer dan krijg je heftige concurrentie van eric-pvt en karel prior.

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:23
Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 10:16:
[...]
Iedereen bedankt voor de felicitaties en complimenten!

Het zijn 72 heatpipes op een 500 liter boiler. We hebben daarvoor gekozen omdat we de retour van de vloerverwarming door het boilervat laten lopen. Met 500 liter heb je een grotere buffer om minder goede dagen door te komen. Het vat is de hele winter hoger van temperatuur geweest dan de retour van de vloerverwarming. Die besparing is voor ons interessanter dan de besparing op douchewater (we verbruikten voordat we de zonneboiler hadden maar 11m3 gas per maand voor warm water).
Weet je zo wat je besparing is geweest ongeveer? Ik zou graag het zelfde doen maar vindt het lastig om een idee te krijgen van de besparing. Onze stookkosten bestaan voornamelijk uit verwarming. Daar valt dan ook de meeste winst te halen. Besparing op douche is leuk mee genomen.

• aartw99

aartw99

Nee.
Bommelier
nu ~~ 199 kWh/kWp, die 240 is wel erg veel meer wel 20% zo groot is het verschil toch niet qua zon-uren in NL?
En ik kan mijn panelen nog kantelen ook, rechtop in de winter en 30 graden in de zomer

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Leuk lijstje. Ik sta op #25. Verwacht deze zomer weer in de top 20 te komen. Wellicht moet ik op hete dagen toch het dak maar vol laten lopen met grondwater.. ;)

Offtopic, omdat we het er over hadden op de meet: Gisteren in 10:52 uur tijd in totaal 312km gefietst, inclusief 2800 hoogtemeters (route). Gemiddeld 28,3km/h. 's Ochtends om 07:00 uur gestart, om 20:15 terug. De laatste deelnemer kwam pas om 01:20 aan.. :o

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• ricdijk
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-11 21:43
hansdegit schreef op zondag 08 april 2012 @ 15:23:
Ha, leuk dat je de site in de gaten houdt.Het vermogen in de titel is handig als je -zoals ik- zo'n idioot bent die altijd wil weten hoe er geproduceerd wordt. Je ziet het nu gewoon in de tab, dus je hoeft niet van pagina te switchen. 'k Heb alleen het vermoeden dat ik een memory leak heb geintroduceerd: FireFox groeit in zijn memory footprint.

Die grafiekjes....Ik weet niet of en hoe ik dat ga doen. Dit was mijn eerste verkenning in javascript, php en ajax. Geen idee waar ik moet beginnen voor grafiekjes.

edit: jij hebt ook een Piko? Wel een prachtige site, zeg. Hoe heb je dat gedaan?
Ik heb een QNAP NAS, waar Apache, PHP en MySQL op draait. Ergens kwam ik zonPHP tegen en zo ben ik begonnen. De loggegevens van de PIKO (per 15 minuten) zijn uit te lezen (<ip-address>/LogDaten.dat), die lees ik in een MySQL tabel en zet ik door naar de tabellen van zonPHP. Zo ben ik begonnen en telkens bouw ik het een stukje uit.

Omdat ik gegevens per 15 minuten niet genoeg vond, poll ik de PIKO om de 3 seconden en bereken ik per minuut het gemiddelde, wat ik ook in een MySQL tabel stop. Op basis hiervan maak ik de 'live' grafiek.
Een van de nadelen van zonPHP is dat het gebruik maakt van Open Flash Charts, wat niet te zien is op een iPad of PDA. Vandaar dat ik ook eigen grafieken ben gaan maken. Er is veel grafieken software te vinden op internet, in combinatie met MySQL werkt dat relatief eenvoudig. Ik gebruik JPGraph en Google visualization.

Naast de PIKO heb ik ook een Youless die mijn verbruik/teruglevering vastlegt (ook in een MySQL tabel). Samen met de gegevens van de PIKO kan ik bepalen (met enige onnauwkeurigheid) wat mijn verbruik is. Het gedeelte van het verbruik is echter niet publiekelijk toegankelijk.

Als je wat meer wilt weten of voorbeelden/code wilt hebben, kan je me een DM sturen. Het is natuurlijk wel zo leuk om zelf wat te bouwen en als ik zie wat je nu al voor elkaar hebt, ben je daar echt wel handig in. Op bepaalde delen van de code is een NDA met Kostal van toepassing (ik lees de PIKO gegevens direct van poort 81 in).

Live PV Data

• WackyWindsurfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:18

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Op dit moment ben ik mij aan het inlezen over zonnepanelen en alles daar omheen. De gedachte is om een installatie te gaan plaatsen van zo'n 1500Wp.

Situatieschets:
- eengezinswoning met een plat dak (langste zijde haaks op het ZO)
- plaatsing van max 6 panelen (2 rijen van drie in landscape)
- aparte elektra groep al beschikbaar in de meterkast dus hoef niet te splitsen met meerdere omvormers op aparte groepen aangesloten
- draaischijfmeter aanwezig, zou moeten kunnen terugdraaien
- wil opbrengst statistieken kunnen monitoren en in een database knallen (hoort beetje bij de verslaving lees ik hier ;) )

Tot eind april heb ik ook nog mogelijkheid om me in te schrijven voor subsidie (percentage zelf te bepalen, hoe lager het bedrag hoe meer kans op subsidie). Ik loop nu echter tegen het volgende aan.

Ik woon in een beschermd stadsgezicht/gebied en na wat uitzoekwerk zou dat inhouden dat ik dan verplicht ben om een omgevingsvergunning aan te vragen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan ik verwachten en wat moet ik bij zo'n aanvraag wel/niet als bijlage(n) meeleveren?

De woning is ruim 100 jaar oud en ik heb bijv. geen bouwtekeningen om te (laten) bepalen wat de last is dat het dak kan dragen.
Ook al zou ik zorgen dat de installatie niet zichtbaar is vanaf de straat, wat normaal gesproken vergunningsvrij zou zijn.

Iemand eerder dit varkentje gewassen? Wat tips zijn welkom m.b.t. hoe ik dit kan aanpakken.

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-11 00:11
Ik wil voor mijn installatie de SMA suny tripower 10000tl plaatsen. link

Nu is de max ingangsstroom 10200 watt.

Kan ik hier een beetje overgaan of riskeer ik dan dat ie uitklapt als de zon vol schijnt?

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-11 05:57
larsg schreef op maandag 09 april 2012 @ 18:15:
Kan ik hier een beetje overgaan of riskeer ik dan dat ie uitklapt als de zon vol schijnt?
Dat is geen enkel probleem. SMA beveelt over het algemeen aan laag te gaan zitten (ca. 90%). De volle mep leveren je panelen niet zo vaak, en dan meestal ook nog maar voor een beperkte tijd. De omvormer houd trouwens niet op met produceren: er komt alleen niet meer dan zijn maximum uit dat richting het lichtnet gaat.

• larsg
Oke dus ik kan er gerust 45* 250 WP op zetten (11250 Wp) ?

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

larsg schreef op maandag 09 april 2012 @ 18:33:
ja, dat kan gerust.

www.sunsolar.nl

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:19
WackyWindsurfer schreef op maandag 09 april 2012 @ 18:06:
Tot eind april heb ik ook nog mogelijkheid om me in te schrijven voor subsidie (percentage zelf te bepalen, hoe lager het bedrag hoe meer kans op subsidie). Ik loop nu echter tegen het volgende aan.

Ik woon in een beschermd stadsgezicht/gebied en na wat uitzoekwerk zou dat inhouden dat ik dan verplicht ben om een omgevingsvergunning aan te vragen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat kan ik verwachten en wat moet ik bij zo'n aanvraag wel/niet als bijlage(n) meeleveren?

De woning is ruim 100 jaar oud en ik heb bijv. geen bouwtekeningen om te (laten) bepalen wat de last is dat het dak kan dragen.
Ook al zou ik zorgen dat de installatie niet zichtbaar is vanaf de straat, wat normaal gesproken vergunningsvrij zou zijn.

Iemand eerder dit varkentje gewassen? Wat tips zijn welkom m.b.t. hoe ik dit kan aanpakken.
Beste Haagse stadsgenoot,
Leuk dat je over solar denkt. De subsidie van Den Haag is heel leuk, ik zou als ik jouw was zeker inschrijven. Ik heb aan de eerste ronde meegedaan, en over 4 weken wordt 2880 Wp geplaatst.

Nu jouw eigenlijke vragen, de omgevingsvergunning. De eisen zijn:
- Tekening bestaande toestand
- Tekening nieuwe toestand
- Doorsnede
- Foto's
- Uitreksel kadaster

Maar ik zou het navragen bij jouw stadsdeel. Je hebt het geluk dat je in Den Haag woont. Bouw en woningtoezicht is daar van goede kwaliteit, en, ze zijn pragmatisch (heb af en toe met ze te maken). Vraag maar wat ze willen hebben bij het plaatsen van zonnepanelen op een plat dak. Kan me voorstellen dat dit in Den Haag met een melding kan. (Weet eerlijk gezegd niet of de "meldings optie" sinds de invoering van de omgevingsvergunning nog steeds bestaat, nog niet bij de hand gehad).

Wat betreft de sterkte van je dak. Dat is lastiger. Kan je de balken zien en opmeten? Of is alles weggetimmerd.

Verwijderd

TLer schreef op maandag 09 april 2012 @ 14:08:
Weet je zo wat je besparing is geweest ongeveer? Ik zou graag het zelfde doen maar vindt het lastig om een idee te krijgen van de besparing. Onze stookkosten bestaan voornamelijk uit verwarming. Daar valt dan ook de meeste winst te halen. Besparing op douche is leuk mee genomen.
Over ongeveer 2 weken verwacht ik de cijfers compleet te hebben en zal ik het posten in een van de topics van dit forum.

Verwijderd

larsg schreefs op maandag 09 april 2012 @ 18:33:
SMA gaat tegenwoordig tot 21% onderdimensionering van de omvormers. Ingegeven door de markt? Niet de prijs van de omvormers laten dalen maar het aan te sluiten vermogen verhogen. Ach, als er maar garantie op zit.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

WackyWindsurfer schreef op maandag 09 april 2012 @ 18:06:
Op dit moment ben ik mij aan het inlezen over zonnepanelen en alles daar omheen. De gedachte is om een installatie te gaan plaatsen van zo'n 1500Wp.

Situatieschets:
- eengezinswoning met een plat dak (langste zijde haaks op het ZO)
- plaatsing van max 6 panelen (2 rijen van drie in landscape)
- aparte elektra groep al beschikbaar in de meterkast dus hoef niet te splitsen met meerdere omvormers op aparte groepen aangesloten
- draaischijfmeter aanwezig, zou moeten kunnen terugdraaien
- wil opbrengst statistieken kunnen monitoren en in een database knallen (hoort beetje bij de verslaving lees ik hier ;) )

De monumentenwet is per 1-1-2012 gewijzigd. PV is onder bepaalde condities nu vergunningvrij. Ik heb een vraag uitstaan bij de rijksdienst en bij de gemeente a'dam. Zodra ik wat hoor meld ik dat. De meeste informatie wbt monumenten op het www is nog niet aangepast cq verouderd. Ik heb al eerder een link gepost naar recente info, maar zit nu mobiel.

A'dam PVOutput

• SolarKing
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 20:26:
[...]

SMA gaat tegenwoordig tot 21% onderdimensionering van de omvormers. Ingegeven door de markt? Niet de prijs van de omvormers laten dalen maar het aan te sluiten vermogen verhogen. Ach, als er maar garantie op zit.
Ach, als ze de prijs niet laten zakken kopen we toch gewoon een ander merk. Genoeg goede merken te krijgen.
Ik heb nu een Siemens 13K besteld voor een project. Stuk goedkoper dan Tripower en prima rendement.

www.sunsolar.nl

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

ericplan schreef op maandag 09 april 2012 @ 20:27:
[...]

De monumentenwet is per 1-1-2012 gewijzigd. PV is onder bepaalde condities nu vergunningvrij. Ik heb een vraag uitstaan bij de rijksdienst en bij de gemeente a'dam. Zodra ik wat hoor meld ik dat. De meeste informatie wbt monumenten op het www is nog niet aangepast cq verouderd. Ik heb al eerder een link gepost naar recente info, maar zit nu mobiel.
Dat is interessant, ik had jouw link eerder gezien ja (http://www.amsterdam.nl/w...zonne-energie/verruiming/). Nu woon ik alleen niet in Amsterdam.
De informatie is van VROM, dus lijkt mij landelijk.
:)

Ik ga morgen eens bij mijn gemeente informeren.
Dank voor je info.

[ Voor 3% gewijzigd door WackyWindsurfer op 09-04-2012 21:46 ]

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

WackyWindsurfer schreef op maandag 09 april 2012 @ 21:44:
[...]
Dat is interessant, ik had jouw link eerder gezien ja (http://www.amsterdam.nl/w...zonne-energie/verruiming/). Nu woon ik alleen niet in Amsterdam.
De informatie is van VROM, dus lijkt mij landelijk.

Ik ga morgen eens bij mijn gemeente informeren.
Dank voor je info.
Probleem is dat er in deze documenten niets staat over platte daken. Daar heb ik vragen over gesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 09-04-2012 21:51 ]

A'dam PVOutput

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

ericplan schreef op maandag 09 april 2012 @ 21:51:
[...]

Probleem is dat er in deze documenten niets staat over platte daken. Daar heb ik vragen over gesteld.
Ik ben nog even aan het spitten geweest en een pdf document gevonden op de pagina van jouw link: 2011_september_wijzigingen_wabo_monument_en_beschermd_stadsgezicht_per_1-1-2012.pdf

Het document begint met:
Voor welke activiteiten in en aan monumenten en beschermde gezichten is geen vergunning nodig?

Op pagina 17 staat het volgende:

6. een collector voor warmte opwekking of een paneel voor elektriciteits opwekking op een dak, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

a. indien op een schuin dak:
1°. binnen het dakvlak,
2°. in of direct op het dakvlak, en
3°. hellingshoek gelijk aan hellingshoek dakvlak,

b. indien op een plat dak: afstand tot de zijkanten van het dak tenminste gelijk aan hoogte collector of paneel, en

c. indien de collector of het paneel niet één geheel vormt met de installatie voor het opslaan van het water of het omzetten van de opgewekte elektriciteit: die installatie aan de binnenzijde van een bouwwerk is geplaatst;

Dit lijkt mij een duidelijk antwoord! _/-\o_

/edit: copy pasta wat verduidelijkt...

[ Voor 10% gewijzigd door WackyWindsurfer op 09-04-2012 22:06 ]

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

WackyWindsurfer schreef op maandag 09 april 2012 @ 22:01:
[...]
Ik ben nog even aan het spitten geweest en een pdf document gevonden op de pagina van jouw link: 2011_september_wijzigingen_wabo_monument_en_beschermd_stadsgezicht_per_1-1-2012.pdf

Het document begint met:
Voor welke activiteiten in en aan monumenten en beschermde gezichten is geen vergunning nodig?

Op pagina 17 staat het volgende:

6. eencollectorvoorwarmteopwekkingofeenpaneelvoorelektriciteitsopwekkingop een dak, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:
a. indienopeenschuindak:
1°. binnen het dakvlak,
2°. in of direct op het dakvlak, en
3°. hellingshoek gelijk aan hellingshoek dakvlak,
b. indienopeenplatdak:afstandtotdezijkantenvanhetdaktenminstegelijkaan hoogte collector of paneel, en
c. indien de collector of het paneel niet één geheel vormt met de installatie voor het opslaan van het water of het omzetten van de opgewekte elektriciteit: die installatie aan de binnenzijde van een bouwwerk is geplaatst;

Dit lijkt mij een duidelijk antwoord! _/-\o_
Die tekst is als bijlage toegevoegd en geldt voor de normale situatie. Niet voor het monument.
De jurist van de riijksdienst zoekt het uit, maar verder vragen kan geen kwaad. Misschien heeft de gemeente Den Haag al een antwoord

A'dam PVOutput

• larsg
Dank voor je antwoord.

Maar wat ik dan niet snap, op het hoogtepunt dat alle panelen bijna hun hoogste output halen, waar gaat die overige energie naar toe? Als er maar 10KW uitkomt, word dit verlies enzo hitte?

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:23
Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 20:10:
[...]
Over ongeveer 2 weken verwacht ik de cijfers compleet te hebben en zal ik het posten in een van de topics van dit forum.
Top! Wil je laten weten in welk topic? Zins de opsplitsing is het allemaal wat minder overzichtelijk geworden voor mij :(

Verwijderd

larsg schreef op maandag 09 april 2012 @ 22:27:
Dank voor je antwoord.

Maar wat ik dan niet snap, op het hoogtepunt dat alle panelen bijna hun hoogste output halen, waar gaat die overige energie naar toe? Als er maar 10KW uitkomt, word dit verlies enzo hitte?
Als er 10.000 uitkomt moet er toch nog altijd meer dan 10.000 ingaan.
97% rendement -> 10310 wp DC.
Stel je hebt een goede productiedag met een vrijstaand paneel. Het is wat warmer natuurlijk (zon enz...)
20 omgeving + 30 graden opwarming van je panelen = 50 graden..
Dus pak 'em beet 25 graden opwarming. Van je oorspronkelijke (kort door de bocht...) 250wp heb je
dan nog maar 88% over. dus 220.
Dat zou overeenkomen met een STC vermogen van 11.715 wp.

Welke overige energie? ;)

Onder bepaalde omstandigheden wordt niet alles uit het DC circuit omgezet. Het wordt niet ''weggeworpen'' in de omvormer o.i.d. De zonne energie wordt dan niet tot de volle mogelijkheid omgezet. Niet erg.

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

ericplan schreef op maandag 09 april 2012 @ 22:12:
[...]

Die tekst is als bijlage toegevoegd en geldt voor de normale situatie. Niet voor het monument.
De jurist van de riijksdienst zoekt het uit, maar verder vragen kan geen kwaad. Misschien heeft de gemeente Den Haag al een antwoord
Zoals ik het lees, geldt het sinds 01-01-2012 dus ook voor die delen van het pand welke niet 'in het zicht' staan. Het achterdeel van het dak dus, of op het dak. Delen die vanaf de straat zichtbaar zijn mag het niet vergunningsvrij.

Er staan enkele plaatjes op pagina 9 welke een situatieschets moeten voorstellen van wat wel en niet mag. Op pagina 21 (art 4a) staan echter wat bijzondere bepalingen, je moet weten of deze van toepassing zijn op het pand.

1. Het deel waar je wat wil plaatsen mag dus zijn voor een monument:
1°. in, aan of op een onderdeel van het monument dat uit het oogpunt van monumentenzorg geen waarde heeft, of
2°. bij een monument.

2. En voor een activiteit die plaatsvindt in een beschermd stads- of dorpsgezicht:
1°. inpandige veranderingen,
2°. een verandering van een achtergevel of achterdakvlak, mits die gevel of dat dakvlak niet naar openbaar toegankelijk gebied is gekeerd,
3°. een bouwwerk op erf aan de achterkant van een hoofdgebouw, mits dat erf niet ook deel uitmaakt van het erf aan de zijkant van dat gebouw en niet naar openbaar toegankelijk gebied is gekeerd, of
4°. een bouwwerk op gronden die onderdeel zijn van openbaar toegankelijk gebied.

Maar ach, ik ben geen jurist en kan het natuurlijk in mijn voordeel lezen, ik zie hier niet expliciet 'plat dak' staan. ;)

Verwijderd

TLer schreef op maandag 09 april 2012 @ 22:56:
Top! Wil je laten weten in welk topic? Zins de opsplitsing is het allemaal wat minder overzichtelijk geworden voor mij :(
Ik laat het je weten. Ik moet zelf ook nog even kijken onder welk topic het het beste past aangezien het zowel over de zonneboiler als de Tonzon kruipruimteisolatie gaat....

• JeroenH
En? Gaan we allemaal zonnestroompanelen bij de Makro kopen à € 3,10 (of meer) per Wp?

Ziehier mijn korte analyse. Voor de luie lezers, de conclusie: links laten liggen, met een echte aanbieder in zee gaan. Maar dat wisten wij hier op het forum natuurlijk allemaal al.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

JeroenH schreef op maandag 09 april 2012 @ 23:24:
En? Gaan we allemaal zonnestroompanelen bij de Makro kopen à € 3,10 (of meer) per Wp?

Ziehier mijn korte analyse. Voor de luie lezers, de conclusie: links laten liggen, met een echte aanbieder in zee gaan. Maar dat wisten wij hier op het forum natuurlijk allemaal al.
goed stuk, veel off-line geweest de paas dagen, maar je analyse geeft weer waar ik al bang voor was vwb de Makro aanbieding. Beetje buzz-surfing van Makro.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• JeroenH
Thanks!
veel off-line geweest de paas dagen, maar je analyse geeft weer waar ik al bang voor was vwb de Makro aanbieding. Beetje buzz-surfing van Makro.
Zoals een commenter op mijn site het erg mooi uitdrukte: "Ze maken gebruik van het momentum om dit te laten vliegen." Ik denk dat hij gelijk heeft.

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-11 22:48

StM

Hoeveel is het verlies eigenlijk grofweg als zegmaar de helft van de panelen tot een uur of 12:00 - 14:00, afhankelijk van het jaargetijde) achter het huis valt? Qua positie zit het verder aardig ideaal (ongeveer 15-20 graden haaks op het absolute zuiden gok ik aan de hand van Google Maps, dus bijna ZZW) en ook een hoek van ~35 graden zou wss wel haalbaar moeten zijn. Het lijkt mij dat je het vooral van de middagzon moet hebben.

Verwijderd

JeroenH schreef op maandag 09 april 2012 @ 23:24:

Dat Pfixx nog steeds de Gridfit aanbied op hun website. Dat ding wordt allang niet meer gemaakt en is waarschijnlijk nergens meer te krijgen.
Als je naar de afbeelding op de folder kijkt lijkt het meer op een Enecsys die ze erbij verkopen.

• silvester6
  • Laatst online: 08-11 22:16
Ik kan ook redelijk bovenaan meekomen met mijn installatie al zit ericb op zonnestroomopbrengsten wel 100% gelijk met mij als die zijn data invoert.

In Netherlands zijn 464 installaties geregistreerd. Rangschikking van Uw installatie is 10

In Gelderland zijn 49 installaties geregistreerd. Rangschikking van Uw installatie is 1

In Achterhoek zijn 6 installaties geregistreerd. Rangschikking van Uw installatie is 1

In ingegeven straal zijn 227 installaties geregistreerd. Rangschikking van Uw installatie is 5 (50km)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

larsg schreef op maandag 09 april 2012 @ 18:15:

Nu is de max ingangsstroom 10200 watt.

Moet je geen rekening houden met de hoofdzekering?

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

silvester6 schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 08:04:
In Netherlands zijn 464 installaties geregistreerd. Rangschikking van Uw installatie is 10
Wij gaan ook mooi gelijk op, Winterswijk - Enschede allebei aan de oostgrens :)

[ Voor 56% gewijzigd door SpeksteenWP op 10-04-2012 08:40 ]

Verwijderd

StM schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 01:02:
Hoeveel is het verlies eigenlijk grofweg als zegmaar de helft van de panelen tot een uur of 12:00 - 14:00, Het lijkt mij dat je het vooral van de middagzon moet hebben.
Die tijd wil je niet missen. De invalshoek op je panelen is dan vaak het gunstigst.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

WackyWindsurfer schreef op maandag 09 april 2012 @ 23:02:
[...]

Maar ach, ik ben geen jurist en kan het natuurlijk in mijn voordeel lezen, ik zie hier niet expliciet 'plat dak' staan. ;)
En dat laatste is juist het probleem. Op mijn eerste vraag aan de rijksdienst kreeg ik dan ook een simpel nee, mag niet, want het staat er niet. Een plat dak heeft n.l. geen achterdakvlak. Nu is het in onderzoek.
Voordeel is dat de regeling is ingevoerd om de regeldruk te verminderen, dat zou ons moeten helpen.

A'dam PVOutput

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

ericplan schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 08:54:
[...]

En dat laatste is juist het probleem. Op mijn eerste vraag aan de rijksdienst kreeg ik dan ook een simpel nee, mag niet, want het staat er niet. Een plat dak heeft n.l. geen achterdakvlak. Nu is het in onderzoek.
Voordeel is dat de regeling is ingevoerd om de regeldruk te verminderen, dat zou ons moeten helpen.
Ik ben benieuwd wat daar uit voortkomt, houdt ons op de hoogte.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-11 21:19
Als ik snel een vergunningencheck doe op www.omgevingsloket.nl dan kom ik uit op:

"U hebt de check gedaan voor Zonnepaneel of -collector plaatsen. De uitkomst hiervan is:

Bouwen: Omgevingsvergunningplichtig
Monument onderhouden, restaureren, veranderen of slopen: Omgevingsvergunningplichtig"

Ik heb daarbij wel wat aannames gedaan, gebaseerd op voorgaande info in dit topic, dus dit is indicatief.
Check het zelf even wat eruit komt.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

hansvk schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 13:03:
Als ik snel een vergunningencheck doe op www.omgevingsloket.nl dan kom ik uit op:

"U hebt de check gedaan voor Zonnepaneel of -collector plaatsen. De uitkomst hiervan is:

Monument onderhouden, restaureren, veranderen of slopen: Omgevingsvergunningplichtig"

Ik heb daarbij wel wat aannames gedaan, gebaseerd op voorgaande info in dit topic, dus dit is indicatief.
Zoals al eerder gemeld is de informatie op het www nog niet aangepast aan de wetgeving en dus verouderd. Men hoopt de nieuwe wetgeving op 1 juli 2012 verwerkt te hebben.

A'dam PVOutput

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

hansvk schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 13:03:

Die check had ik ook gedaan en kreeg ook die uitkomst. Maar ik begreep dat die check mogelijk nog niet bijgewerkt is naar de nieuwe regeling van 01-01-2012.

/edit: zie bovenstaande reactie van ericplan.
;)

[ Voor 3% gewijzigd door WackyWindsurfer op 10-04-2012 13:25 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik twijfel er ook aan. Voor zonnepanelen op een schuin dak moet volgens die site ook een omgevingsvergunning aangevraagd worden. Dat lijkt me een beetje overkill, want dan moet je dus altijd een vergunning aanvragen.
Op http://www.allesoverzonne...voorwaarden/vergunningen/ staat dit:
1. De panelen worden op een dak worden geplaatst;

2. De panelen zijn geïntegreerd met de omvormer. Als dat niet het geval is, dan moet de omvormer binnen het betreffende gebouw worden geplaatst;

3. Komen de panelen op een schuin dak, dan:

mogen de panelen niet uitsteken en moeten dus aan alle kanten binnen het dakvlak blijven;
moeten de panelen in of direct op het dakvlak worden geplaatst;
moet hellingshoek van de panelen hetzelfde zijn als die van het dakvlak waarop de panelen gemonteerd worden;

4. Komen de zonnepanelen op een plat dak, dan moeten de panelen minstens zo ver van de dakrand verwijderd blijven als de hoogte van de panelen. Is de hoogte van de panelen bijvoorbeeld 50 centimeter, dan moet de afstand tot de dakrand(en) ook minimaal 50 centimeter zijn;

5. Panelen mogen niet zonder vergunning geplaatst worden op een monument of in een door het Rijk aangewezen beschermd stads- of dorpsgezicht.
Dat lijkt me meer zoals het hoort.

[edit]Wat een verschrikkelijke ambtenarij als het een half jaar moet duren om een website aan te passen. 8)7 Nederland ten voeten uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Maasluip op 10-04-2012 13:29 ]

Signatures zijn voor boomers.

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Maasluip schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 13:28:
Ik twijfel er ook aan. Voor zonnepanelen op een schuin dak moet volgens die site ook een omgevingsvergunning aangevraagd worden. Dat lijkt me een beetje overkill, want dan moet je dus altijd een vergunning aanvragen.
Op http://www.allesoverzonne...voorwaarden/vergunningen/ staat dit:

[...]

Dat lijkt me meer zoals het hoort.

[edit]Wat een verschrikkelijke ambtenarij als het een half jaar moet duren om een website aan te passen. 8)7 Nederland ten voeten uit.
Waar twijfel je aan? Voor een schuin dak in een beschermd stads- of dorpsgezicht hoef je niet te twijfelen. Aan de voorzijde, of naar de openbare ruimte toegericht heb je een vergunning nodig, in het achterdakvlak is het vergunningvrij mits niet naar de openbare ruimte toegekeerd. (en dat laatste is nieuw, sinds 1-1-2012)
De site waar je naar verwijst is overigens gewoon een site van een leverancier. Daar moet je dus helemaal niets van verwachten.

[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 10-04-2012 13:43 . Reden: site ]

A'dam PVOutput

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:44
Situatie: maatwerkofferte van Oskomera (via 123zonne-energie) binnen voor 6 panelen op ons platte dak. Ze hebben alleen niet op afstand kunnen bepalen of ons dak 125kg per paneel aan ballast kan dragen. Nu heb ik net de constructeur van onze woning (in 1993 gebouwd) gebeld en die hebben dit project niet meer in hun archief zitten :(

Vraag: moet ik nu echt een bouwkundige inhuren om te bepalen of ons dak die last kan dragen?

• hansvk
ericplan schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 13:15:
[...]

Zoals al eerder gemeld is de informatie op het www nog niet aangepast aan de wetgeving en dus verouderd. Men hoopt de nieuwe wetgeving op 1 juli 2012 verwerkt te hebben.
Maar volgens mij dus wel in het omgevingsloket (heb even de wijzigingen per 1-1-2012 bekeken en die zaken kwam ik ook tegen bij de vergunningencheck). Zag echter ook een bericht dat het waarschijnlijk pas bij de invoering van het Bouwbesluit 2012 zou worden doorgevoerd (naar verwachting op 1 april 2012). Beetje onduidelijk dus allemaal.

Edit.
Van InfoMil (www.infomil.nl):
"6 april 2012
Zondag 1 april is de nieuwe versie van Omgevingsloket online beschikbaar gesteld."

Dus zou nu goed moeten zijn, zoals ik al dacht.

[ Voor 35% gewijzigd door hansvk op 10-04-2012 14:47 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• NovapaX
  • Laatst online: 09:05
@snowmiss
Wat is je dak voor materiaal?
Beton?
Bij beton heb je meestal van die 'naden' in je plafond lopen?

[ Voor 9% gewijzigd door NovapaX op 10-04-2012 14:34 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-11 21:42
Mogelijk heeft de gemeente nog bouwtekeningen en constructie tekeningen/berekeningen van je huis.
Daar zou je dan mogelijk wat mee moeten kunnen.

Hoe groot is de oppervlakte waarop 1 paneel af steunt?
125 kg klinkt veel, maar als je het over een vierkante meter of meer kunt verdelen valt het vaak mee.

• hansvk
Gemeente zal zeker bouwtekeningen hebben. Kun je gewoon opvragen (tegen de kosten voor het kopiëren).

Verwijderd

Snowmiss schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 14:26:
Situatie: maatwerkofferte van Oskomera (via 123zonne-energie) binnen voor 6 panelen op ons platte dak. Ze hebben alleen niet op afstand kunnen bepalen of ons dak 125kg per paneel aan ballast kan dragen. Nu heb ik net de constructeur van onze woning (in 1993 gebouwd) gebeld en die hebben dit project niet meer in hun archief zitten :(

Vraag: moet ik nu echt een bouwkundige inhuren om te bepalen of ons dak die last kan dragen?
Op mijn dakkapelletje mag 200 kg/m2.
Een paneel is meer dan 1.65m2 (ongeveer) dus mag er op mijn dakkapel 325kg per paneel (incl paneel).
Het lijkt me redelijk sterk dat het op een normaal dak niet zou kunnen.

Natuurlijk hangt het van de constructie af. Het platte dak is hier beton dus daar kan wel een gemiddelde SUV bij geparkeerd worden.... ik twijfel...een lichte vrachtwagen mag ook wel.

Ik bedoel, alles is mogelijk, maar 125 kg is niet zoveel als het lijkt.

Overigens 6 panelen? Op 20,5 m2 heb ik er al 8 liggen in de maat 1 x 1,65m.
Een vlak moet je altijd vullen, dat is pas maatwerk.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2012 14:45 ]

• Snowmiss
@allen: Dak is inderdaad beton (ik zie binnen van die naden) en volgens de woningmap zijn het voorgespannen kanaalplaatelementen van de firma Heembeton uit Arnhem.

Het gaat om Suntech STP250S panelen van 1640x994mm, waarbij er twee naast elkaar landscape staan opgesteld. En dan drie rijen achter elkaar.

Ik zal eens bij de gemeente informeren, in de woningmap zijn nl. alleen plattegronden te vinden.

@Neanderthaler71: ik had eigenlijk ook verwacht dat er iets meer op konden, maar dan kom ik waarschijnlijk bij het stuk van de buren (tussenwoning) of wellicht dat er last is van de schaduwwerking van de 'schoorsteen'

[ Voor 21% gewijzigd door Snowmiss op 10-04-2012 14:48 ]

Verwijderd

Snowmiss schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 14:45:
@Neanderthaler71: ik had eigenlijk ook verwacht dat er iets meer op konden, maar dan kom ik waarschijnlijk bij het stuk van de buren (tussenwoning) of wellicht dat er last is van de schaduwwerking van de 'schoorsteen'
Hoe groot is het oppervlak dan? Wat voor pijpen zijn dat? Rioleringsontluchting, ventilatie afvoer?
Als je dak de maat van mijn dak heeft (20,5 m2) of groter, dan gaat er wat mis in de maatwerk afdeling ;) .

Dan past 8 stuks ook, ik heb 4 rijen van 2 stuks landscape.

• Snowmiss
Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 14:55:
[...]

Hoe groot is het oppervlak dan? Wat voor pijpen zijn dat? Rioleringsontluchting, ventilatie afvoer?
Als je dak de maat van mijn dak heeft (20,5 m2) of groter, dan gaat er wat mis in de maatwerk afdeling ;) .

Dan past 8 stuks ook, ik heb 4 rijen van 2 stuks landscape.
Ik (en mijn vrouw) delen het gevoel dat er iets mis gaat op die maatwerkafdeling. Het dak is 4,5x7=28m2 en dus moeten er toch ook wel 8 panelen passen. Het zijn inderdaad pijpen van de ventilatie en cv, volgens mij wel ingemetseld maar dat kan ik op de google satelliet foto niet goed zien. Landscape drie naast elkaar komt inderdaad bij de buren terecht.

Tekening van Oskomera:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2qbt8p0.png

Dus ze liggen niet direct op zuid en zouden er nu wel of geen 4x2 op passen?
en een plaatje van Google compass:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/1zedu0o.jpg

Even heel grof berekend; er is ongeveer 2,1 mtr voor de 'schoorsteen' en 4,6 mtr er achter. De schoorsteen zelf is dan 30cm.
Dus ze liggen niet direct op zuid en zuiden er nu wel of geen 4x2 op passen?

[ Voor 21% gewijzigd door Snowmiss op 10-04-2012 15:42 ]

• koprol
  • Laatst online: 26-07 22:46
@snowmiss: Kunnen de panelen niet iets meer richting zuiden gedraaid worden? Er lijkt nog wel het een en ander aan ruimte te zijn om de panelen om iets meer rendement te krijgen.

Ik zit ook een beetje met de vraag hoeveel er op ons dak mag/kan. Wij hebben ook beton (uit 1979) en het lijkt me dat die 20 cm dikke plaat wel het een en ander kan dragen.

Ik heb overwogen om bij 123zonneenergie te bestellen maar toen ik ging rekenen vond ik 4150 euro voor 6 panelen met 1500Wp wel aan de dure kant. Voordeel is wel dat je meer zekerheid hebt, in verband met de link met Vereniging Eigen Huis en de prima spullen die ze leveren.

• Snowmiss
Ik ga er vanuit dat de mannen die het komen plaatsen ze uiteindelijk wel iets meer richting zuid zullen plaatsen :D

Ik heb tot nu toe al drie keer afgevraagd doen we het wel of niet via 123zonne-energie, maar de uiteindelijke keus is gevallen op wel. Ik ben maar een 'simpele' consument en ga in dit geval voor makkelijk ;)
De prijs is inderdaad €2,77/Wp maar toen ik zelf ging rekenen (via de website) bij een goede PV-installateur hier in de buurt ('s-Gravenzande) kwam ik toch ook uit op bijna eenzelfde bedrag (inclusief montage en meterkast aanpassing).

Verwijderd

ricdijk schreef op maandag 09 april 2012 @ 16:08:
[...]

...
De loggegevens van de PIKO (per 15 minuten) zijn uit te lezen (<ip-address>/LogDaten.dat),
...
Heeft deze inverter een ethernetaansluiting ? Vind het toch wel belangrijk dat ik de gegevens uit de inverter makkelijk kan uitlezen en niet via allerlei stukjes hardware, proprietary stekkertjes en dito software.
Een LAMP oplossing voor de presentatie op mijn webserver verdient mijn voorkeur!

Heeft iemand een overzicht van merken/types van inverters met een ethernetaansluiting ? Wellicht al WIFI mogelijkheid ? :9~

Edit: Yup, Kostal Piko heeft ethernet: dat is een +PLUS+

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2012 16:19 ]

• Snowmiss
Net even met Oskomera gebeld, maatwerk alleen leverbaar in 6, 9, 12, 15 enz. pakketten ;) In ons geval kan 9 niet dus is het een gevalletje geen maatwerk ;)

• koprol
  • Laatst online: 26-07 22:46
Er is vast wel iemand die 2 paneeltjes erbij wil prikken bij jullie. ;)

In de lijstjes met subsidie zie ik overigens nergens de subsidie (bijdrage moeten ze het zelf) van de gemeente Noordoostpolder. De helft (individuele aanvragen) is al vol maar de collectieve nog (?) niet.

enkele aanvraag is 15 euro per 100Wp
collectief is 20 euro per 100 Wp
Ik moet nu wel proberen om collectief te proberen te krijgen. Je moet alleen wel met 5 tegelijk aanvragen. Ik kan nog niet zoveel mensen vinden die samen met mij willen aanvragen... misschien ligt het aan mij :'(

[ Voor 77% gewijzigd door koprol op 10-04-2012 16:50 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.