Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.545.618 views

Onderwerpen

Verwijderd

Snowmiss schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 15:05:
Landscape drie naast elkaar komt inderdaad bij de buren terecht.
Er is geen regel dat het landscape MOET ofzo. Verder hebben ze van Suntech ook 1.50 x 1 m panelen.
Dan gaan er wel 3 naast elkaar als je landscape liefhebber bent.
De ''maat'' van ''werk'' was niet thuis, zoveel is duidelijk.
Voordeel is wel dat je meer zekerheid hebt, in verband met de link met Vereniging Eigen Huis en de prima spullen die ze leveren
Prima spullen, ik heb hier ook Suntech op mijn dak, dat is niet voorbehouden aan VEH ofzo.

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:11
koprol schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:47:
Er is vast wel iemand die 2 paneeltjes erbij wil prikken bij jullie. ;)
Inderdaad en dan komt er ook nog eentje op het schuurdak (als dat tenminste ook zoveel kan dragen), maar daarvoor sparen we eerst maar even door. Nu dit aanvaarden (als ik uitslag heb over de dakconstructie) en hopelijk nog voor de zomer onze eigen paneeltjes op het dak.

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Verwijderd schreef op maandag 09 april 2012 @ 10:16:
[...]
Iedereen bedankt voor de felicitaties en complimenten!

Het zijn 72 heatpipes op een 500 liter boiler. We hebben daarvoor gekozen omdat we de retour van de vloerverwarming door het boilervat laten lopen. Met 500 liter heb je een grotere buffer om minder goede dagen door te komen. Het vat is de hele winter hoger van temperatuur geweest dan de retour van de vloerverwarming. Die besparing is voor ons interessanter dan de besparing op douchewater (we verbruikten voordat we de zonneboiler hadden maar 11m3 gas per maand voor warm water).
Bij dezen ook mijn felicitaties voor een prachtig resultaat na noeste arbeid (en de nodige misgelopen EL&I subsidies...). Heel erg veel plezier van deze nieuwste, byzondere toevoeging aan het legioen zonnestroom opwekkers. d:)b

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-11 00:11
PcDealer schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 08:39:
[...]

Moet je geen rekening houden met de hoofdzekering?
Het is een 3 fase omvormer, dus word via 3 fasen aangesloten, mijn hoofdzekering heeft een vermogen van 3*40A, moet perfect kunnen lijkt me om 10 KW te inverteren?

Maar ik denk toch alles ivm electriciteit meteen te vervangen en te hervormen.
Meer logging en meer zekeringen.

• zonnigtype

zonnigtype

PcDealer schreef op maandag 09 april 2012 @ 10:30:

Kent iemand http://www.hoe-koop-ik.nl /http://www.hoe-koop-ik.nl/zonnepanelen :?
Intriguing, weer wat nieuws. Lijkt "redelijk op orde"...

... totdat je hier over struikelt:
Bij een juiste installatie kan een zonnepanelen systeem van 1000 Wp in Nederland per jaar zo'n 850 kilowattuur (kWh) elektriciteit opwekken. Dat is een besparing van bijna € 400,- op je energierekening.
Goh. Ben benieuwd wie er hier 47 Eurocent/kWh betaalt... :D

* edit *
Hoe-koop-ik.nl is veel meer dan een vergelijkingssite. Het is een online platform voor aankopen van moeilijke producten.
Oh. Vandaar... :X

[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 10-04-2012 17:43 . Reden: Vandaar ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:00
Hebben we voor "moeilijke" producten niet de Makro? ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• zonnigtype

zonnigtype

SunshineCompany schreef op maandag 09 april 2012 @ 15:53:
Offtopic, omdat we het er over hadden op de meet: Gisteren in 10:52 uur tijd in totaal 312km gefietst, inclusief 2800 hoogtemeters (route). Gemiddeld 28,3km/h. 's Ochtends om 07:00 uur gestart, om 20:15 terug. De laatste deelnemer kwam pas om 01:20 aan.. :o
WAAAAAAAAUUUUUUWWWWWW _/-\o_

DIEP respect! Echt. 312 km is wezenloos veel (zeker in Wallonië).

Heleboel petjes af hiero!

FSCD

Van Wijhebbenzon forum:
Vanmorgen geen uitlezing op display geen led actief.
spanning in en uit OK 230V~ en 320V=
nogmaals spanning ac en dc of en on geachakeld, en nog geen power! wel na 3 min een knal uit de inverter.
in en uitgaande spanning afgeschakeld en contact opgenomen met Libra. -> RMA formulier ingevuld, en nu maar afwachten.
Balen met dit mooie weer.
Na 1,78 MWh de geest gegeven?
en
Mij viel op in de afgelopen dagen (toen de zon nog volop scheen en ik zo'n 13 kWh op een dag in maart binnenhaalde) dat die temperatuur wel erg hoog op kan lopen en zelfs de 50 graden C haalt. Dat is maar 5 graden onder de maximale bedrijfstemperatuur die in de specificaties van de Chint staat. De Chint heeft alleen passieve koeling dus toen er bij mij enkele uren achtereen ruim 2 kW geproduceerd werd, leek mij de eigen koeling door convectie onvoldoende. Ik heb er toen uit voorzorg een simpele ventilator onder gezet voor een wat geforceerde luchtstroming en dat had snel resultaat: binnen 10 minuten was de temperatuur onder de 40 graden C gezakt, terwijl de productie mooi op peil bleef.
;(

Voor de goede orde: omvormer is rap vervangen (Libra is importeur voor Chint). Maar toch...

@Speksteenkachel:
Onze wel bekende Flachlander loopt trouwens best achter met het invoeren van z'n data :o
Dank voor reminder, inmiddels gerepareerd. Te druk hiero. En de resultaten stonden hier al, maar goed...

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 10-04-2012 18:31 . Reden: Goede orde, Zze rezzultsz plieszzzz... ]

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ik zie dat er hier om de hoek in Hengelo ook een bezitter is van een Chint omvormer.
Ook met belabberde resultaten.
http://www.zonnestroomopb...ov/chint/16369/17888.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wat is de invloed overdimensionering (690 Wp) op een 500 Watt omvormer? Het Wp vermogen van de panelen daalt tot circa 80% naar 552 Wp door de verhoogde temperatuur (volgens de "Nominal Operating Cell Temperature") en daarnaast is het lang niet altijd 1000W per vierkante meter zonnesterkte. Heeft iemand ervaring met het doorrekenen van de gemiste opbrengst?

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Geen ervaring, maar wel een redenatie (of die klopt..?). Ik reken met 30 'topdagen', waarin de top ongeveer 4 uur lang is. Je mist dus 30 dagen x 4 uur x 50 Watt = 6 kWh / jaar. Niet echt bijzonder dus.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Kan ik voor april al vast een paar van die top dagen reserveren? :)
Het gaat nog een probleem worden om maart in te halen.

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 07:07:
[...]

Dat Pfixx nog steeds de Gridfit aanbied op hun website. Dat ding wordt allang niet meer gemaakt en is waarschijnlijk nergens meer te krijgen.
Als je naar de afbeelding op de folder kijkt lijkt het meer op een Enecsys die ze erbij verkopen.
Klopt, zie commentaar op PPV, wat ik inmiddels ook bij JeroenH heb gelinkt (is van 7 april, tweede deel).

Waarschijnlijk het miniJoule pakket van GP-Joule (trouwens, pikant, een ontwikkelaar van gigantische zonnestroom parken...). Dat heeft Sunways modules (prijzig Duits spul), en inderdaad een Enecsys. Stonden op Intersolar te pronken met hun pakketjes, vorig jaar...

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:57
Even een vraag waarvan ik niet zeker weet of -ie hier thuishoort.

Sinds wij die paneeltjes hebben is ons elektriciteitsverbruik flink gestegen, althans: administratief.

Ik haal de meterstanden op: afgenomen laag, afgenomen hoog, terugggeleverd laag, teruggeleverd hoog. Sinds drie weken tel ik daar het door onze paneeltjes opgewekte stroom bij op. Dat laatste cijfer haal ik bij onze omvormer op.

In excel: verbruik=afgenomen+opgewekt - teruggeleverd.

Kan het zijn dat de opgewekte energie zoals door de Kostal gerapporteerd wordt overschat? Of anderszins: dat er een flink deel in de kabels blijft steken? Ik heb het gevoel dat het bijna 10% scheelt....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-11 19:10

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Dre schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 18:51:
Wat is de invloed overdimensionering (690 Wp) op een 500 Watt omvormer? Het Wp vermogen van de panelen daalt met circa 80% naar 552 Wp door de verhoogde temperatuur (volgens de "Nominal Operating Cell Temperature") en daarnaast is het lang niet altijd 1000W per vierkante meter zonnesterkte. Heeft iemand ervaring met het doorrekenen van de gemiste opbrengst?
Ik en Mars Warrior hebben het hier wel eens berekend: Mars Warrior in "Duurzame Energie deel 17"

Conclusie, verrassend weinig piekverliezen.

Edit: Een Soladin 600 kan 500W AC leveren, maar met de matige efficiëntie van deze omvormer betekent dit een DC vermogen van ruim 540W. Dus met een Soladin 600 heb je nog minder piekverliezen dan bijvoorbeeld een Steca500.

@SunshineCompany Komen die grafieken van het Land van Jan Klaassen nog op je site net zoals de grafieken van IJzerman?

@hansdegit Dat verschil is wel erg groot. De interne metingen van een omvormer kunnen soms best wat afwijken, vooral bij lagere vermogens. Je leest wel het AC vermogen van de omvormer uit en niet per ongeluk het DC vermogen? Het kan ook zijn dat de omvormer bijvoorbeeld 's nachts verbruik heeft, al zou dit slechts enkele watt's moeten zijn...

[ Voor 36% gewijzigd door antonboonstra op 10-04-2012 19:49 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

@Anton; wellicht.. moet het beetje overzichtelijk houden natuurlijk. Ze komen sowieso op de website van LvJK te draien.

Trouwens, tijdens mijn fietstochtje in Belgie erg veel PV gezien. 90% is oer-en-oerlelijk aangelegd. Echt onbeschrijfelijk. Ik schaamde me er bijna voor zelf een PV-boer te zijn. Sjongejonge, scheef, gekanteld, niet-symmetrisch.. echt barslecht.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• zonnigtype

zonnigtype

SunshineCompany schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 19:53:
@Anton; wellicht.. moet het beetje overzichtelijk houden natuurlijk. Ze komen sowieso op de website van LvJK te draien.

Trouwens, tijdens mijn fietstochtje in Belgie erg veel PV gezien. 90% is oer-en-oerlelijk aangelegd. Echt onbeschrijfelijk. Ik schaamde me er bijna voor zelf een PV-boer te zijn. Sjongejonge, scheef, gekanteld, niet-symmetrisch.. echt barslecht.
Tja, d'r moest blijkbaar weer vlak voor een degressiedatum PeeVau op het dak worden geknald, dan krijg je dat.

Hebben die AREI keurders hun diploma in Verweggistan gekocht?

Pics?

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

zonnigtype schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 19:58:
[...]

Tja, d'r moest blijkbaar weer vlak voor een degressiedatum PeeVau op het dak worden geknald, dan krijg je dat.

Hebben die AREI keurders hun diploma in Verweggistan gekocht?

Pics?
Hard fietsen en foto's maken gaat niet echt samen.. ;) Gewoon veel verknalde systemen. Bij sommige kon het niet anders, bij anderen gewoon echt lelijk en slecht geplaatst. Gewoon scheef. En asymmetrisch, terwijl het prima symmetrisch kon. Ik ben sowieso allergisch voor asymmetrische systemen.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:59

ericplan

5180 Wp PV

hansdegit schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 19:38:

Sinds wij die paneeltjes hebben is ons elektriciteitsverbruik flink gestegen, althans: administratief.

Ik haal de meterstanden op: afgenomen laag, afgenomen hoog, terugggeleverd laag, teruggeleverd hoog. Sinds drie weken tel ik daar het door onze paneeltjes opgewekte stroom bij op. Dat laatste cijfer haal ik bij onze omvormer op.

Kan het zijn dat de opgewekte energie zoals door de Kostal gerapporteerd wordt overschat? Of anderszins: dat er een flink deel in de kabels blijft steken? Ik heb het gevoel dat het bijna 10% scheelt....
Scheelt altijd, ik heb een paar geijkte kWh-tellers ertussen zitten. Ik heb nog een Hager EC350 3-fase din rail meter in de aanbieding. (zie foto) Amper twee weken gebruikt, geeft resultaten in gehele kW's geen cijfer achter de komma en was daarom niet geschikt om m'n fornuis te monitoren.
Afbeeldingslocatie: http://farm7.staticflickr.com/6095/6872102514_b8d9500525_z.jpg

A'dam PVOutput

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:12
Snowmiss schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 14:26:
Situatie: maatwerkofferte van Oskomera (via 123zonne-energie) binnen voor 6 panelen op ons platte dak. Ze hebben alleen niet op afstand kunnen bepalen of ons dak 125kg per paneel aan ballast kan dragen. Nu heb ik net de constructeur van onze woning (in 1993 gebouwd) gebeld en die hebben dit project niet meer in hun archief zitten :(

Vraag: moet ik nu echt een bouwkundige inhuren om te bepalen of ons dak die last kan dragen?
Even algemeen:
Daken in Nederland worden berekend op een extra last van 100 kg/m2 voor reparatie en onderhoud op een gebied van 10 m2. Er wordt geen rekening gehouden met zonnepanelen. De last voor reparatie en onderhoud wordt niet gecombineerd met sneeuw of overdadige regenval, wat bij zonnepanelen natuurlijk wel het geval is.
Ligt er gind op je dak, dan kun je dat grind vervangen door betontegels met eenzelfde gewicht aan balast (liever tegels dan los grind in bakken)

Vooral bij houten daken is het vaak lastig om verantwoord de extra last van panelen toe te voegen.

Even later geef je aan dat je dak uit kanaalplaat bestaat. De belasting die jij aangeeft is voor een dak van kanaalplaat of breedplaat geen enkel probleem. Let op, gasbeton dakplaten (bv Ytong dakplaten) zijn ook steenachtig, maar kan veel minder hebben.
Maar zoals gezegd, bij kanaalplaat kan je ze gerust plaatsen.

• Snowmiss
  • Laatst online: 12:11
MeTooPV schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 20:55:
[...]

Even algemeen:
Daken in Nederland worden berekend op een extra last van 100 kg/m2 voor reparatie en onderhoud op een gebied van 10 m2. Er wordt geen rekening gehouden met zonnepanelen. De last voor reparatie en onderhoud wordt niet gecombineerd met sneeuw of overdadige regenval, wat bij zonnepanelen natuurlijk wel het geval is.
Ligt er gind op je dak, dan kun je dat grind vervangen door betontegels met eenzelfde gewicht aan balast (liever tegels dan los grind in bakken)

Vooral bij houten daken is het vaak lastig om verantwoord de extra last van panelen toe te voegen.

Even later geef je aan dat je dak uit kanaalplaat bestaat. De belasting die jij aangeeft is voor een dak van kanaalplaat of breedplaat geen enkel probleem. Let op, gasbeton dakplaten (bv Ytong dakplaten) zijn ook steenachtig, maar kan veel minder hebben.
Maar zoals gezegd, bij kanaalplaat kan je ze gerust plaatsen.
Morgenochtend word ik toch terug gebeld door de constructeur, hopelijk kan hij me meer duidelijkheid verschaffen en anders ga ik nog wel even langs de gemeente. Oskomera wil nl. zwart op wit zien dat de dakconstructie het aan kan. Dat dit zo zal zijn, ben ik inmiddels wel van overtuigd....

• Mike70
  • Laatst online: 08-11 22:22

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Speksteenkachel schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 18:49:
Ik zie dat er hier om de hoek in Hengelo ook een bezitter is van een Chint omvormer.
Ook met belabberde resultaten.
http://www.zonnestroomopb...ov/chint/16369/17888.html
Slik. Ik heb er ook één op zolder liggen. Moet nog aangesloten worden in de komende tijd.
Maar aan de andere kant, ook van gerenommeerde merken zijn er in de markt helaas slechte apparaten.
Het gaat ook om de after sales en daar doen ze tot nu toe niet moeilijk over.

Tzt wil ik toch over op micro omvormers en tot die tijd kan ik de Chint mooi testen.

www.mijnzon.info

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zo is dat, als je gaat zoeken op sonnenertrag kom je vast ook wel SMA tegen met flut resultaten.
Maar als je daar aangemeld staat met de alias Chint valt het wel op :+

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-11 22:33

MikeWazowski

Look into my eye

MeTooPV schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 20:55:
[...]
Oei, dan zal ik ook eens bij onze architect of de gemeente gaan navragen voor ik iemand een GO geef - onze hele bovenverdieping is houtskeletbouw :|

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Vraagje.
Op zolder heb ik nu een dubbel stopcontact waarop 2 omvormers op aangesloten gaan worden.
De bestaande SMA 2500HF en een nieuwe Soladin 600.
Uiteraard is dit de PV groep dus geen andere apparatuur op deze groep.
Nu is m'n vraag, gaan deze 2 omvormers elkaar niet in de weg zitten kwa spanningsoutput.
Iemand enig idee?

[ Voor 12% gewijzigd door SpeksteenWP op 10-04-2012 23:08 ]

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 23:07:
Vraagje.
Op zolder heb ik nu een dubbel stopcontact waarop 2 omvormers op aangesloten gaan worden.
Nu is m'n vraag, gaan deze 2 omvormers elkaar niet in de weg zitten kwa spanningsoutput.
Iemand enig idee?
Ik ben er vrij zeker van dat dat wel goed gaat. Ik heb drie omvormers op één groep en ik heb daar nooit problemen mee gehad:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarwebsite.nl/wp-content/uploads/2010/07/plugwise_zonnestroom_overzicht.jpg

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• zonnigtype

zonnigtype

"Bijstellingsfolder" SDE Agentschap NL.

http://www.agentschapnl.n...at%20houdt%20dit%20in.pdf

;w

De ambtelijke schoorsteen moet blijven roken, uit der aard...

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

zonnigtype schreef op woensdag 11 april 2012 @ 00:08:
"Bijstellingsfolder" SDE Agentschap NL.
http://www.agentschapnl.n...at%20houdt%20dit%20in.pdf
;w
De ambtelijke schoorsteen moet blijven roken, uit der aard...
Ik heb die beschikking bijstelling net even gelezen en misschien mis ik iets, maar daar staat toch niets raars of nieuws in?
edit:het is een voorschot en als je minder stroom maakt dan betaal je het teveel ontvangen bedrag terug. Ook zit er een aanpassing in de stroomprijs in zoals die actueel was. Dat lijkt mij het risico van werken met voorschotten?

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 11-04-2012 00:29 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

we gaan de mensen eerst proberen lekker te maken maar wel zo dat wij de touwtjes in handen houden , en doen alsof we subsidie geven , en doen het natuurlijk ook zo hier en daar ..
dan gaan we langzaam de subsidie intrekken .
en als veel mensen mee doen , gaan we belasting heffen ... jaaa centjes , en kunnen we weer roepen dat we het zo goed gedaan hebben met bezuinigen .... ( over de burger zijn rug)

waarom moet het sde [eil opnieuw bekeken worden?
ik denk omdat als er teveel mensen hun best doen het teveel gaat kosten , en dus de sde naar benden word bijgesteld in de basis al...

ik heb het hier niet over de terug vordering van het teveel berekende mbt een voorgaand jaar.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2012 00:38 ]

• zonnigtype

zonnigtype

franssie schreef op woensdag 11 april 2012 @ 00:25:
[...]

Ik heb die beschikking bijstelling net even gelezen en misschien mis ik iets, maar daar staat toch niets raars of nieuws in?
edit:het is een voorschot en als je minder stroom maakt dan betaal je het teveel ontvangen bedrag terug. Ook zit er een aanpassing in de stroomprijs in zoals die actueel was. Dat lijkt mij het risico van werken met voorschotten?
Laat ik het zo zeggen: de meeste mensen zullen er niet zoveel van snappen, en gaan er mogelijk blind van uit dat het allemaal wel zal kloppen (want ze hebben geen zin om het allemaal na te rekenen). Maar lamazitten. Het stelt allemaal toch byzonder weinig voor, qua "gerealiseerde volumes", en daar is een aardig zooitje ambtenaren mee bezig. En die moeten ook nog een hoop SDE 2012 aanvragen gaan afwijzen, daar hebben ze inmiddels aardig routine in gekregen... Het kost allemaal bakken tijd, energie, computertijd, papier, ... Het is allemaal zo .... triest, die SDE business, als je de resultaten beschouwt.

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:06
hansdegit schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 19:38:

Hans, ik heb in het begin ook zo gerekend, maar het klopt niet. Wat je nu mist is je eigen verbruik.
Voorbeeld:
Eigen verbruik: 100W
Opwek: 1000W
Meterkast: -900W

De meterkast-meter detecteert nu 900W opbrengst en je hebt volgens jou meetmethode nu al een 'gat' van 100W die de Kosta wel meet maar je meterkast-meter niet.

Goed man!

• Maasluip
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Snowmiss schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 16:43:
Net even met Oskomera gebeld, maatwerk alleen leverbaar in 6, 9, 12, 15 enz. pakketten ;) In ons geval kan 9 niet dus is het een gevalletje geen maatwerk ;)
Eh, die mensen hebben een vreemde opvatting van wat maatwerk is. Maatwerk is iets aanpassen aan de situatie die er is. Dat is dus 7 of 8 panelen, als dat nodig is. Een standaardpakket is 6, 9, 12 of 15 panelen aanbieden.

Je noemt een maat 42 pak van de C&A toch ook geen maatpak?

Signatures zijn voor boomers.

• Mike70
  • Laatst online: 08-11 22:22

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Vraagje.
Iemand enig idee?
3 X OK4 en 1 X Soladin geeft geen problemen.
Maar straks met een Chint erbij natuurlijk wel. :+
Maar dat is misschien omdat ik in de buurt van de 3.6 kW kom.

[ Voor 5% gewijzigd door Mike70 op 11-04-2012 07:50 ]

www.mijnzon.info

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-11 17:41
Gisteren de eerste man over de vloer gehad voor een offerte. Hij maakt me attent op micro-omvormers, dit zijn omvormers die reeds ingebouwd zijn in het PV paneel. Heeft iemand hier (al>) ervaring mee?

Het lijkt me ideaal omdat ik dan eenvoudiger kan uitbreiden, ook schijnt de levensduur van deze omvormers een stuk beter te zijn dan de gecentraliseerde versies.

Volgende week nummer 2, dan zelf nog even rondbellen.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-11 21:19
@Looney: lees dit topic door en je weet (bijna) alles over micro-omvormers :-)
Ben benieuwd waar de offerte op uitdraait (€ per Wp) met micro-omvormers.

[ Voor 32% gewijzigd door hansvk op 11-04-2012 08:34 ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• JeroenH
@Looney11: hoewel de micro-omvormer al een heel oud concept is (google maar naar "OK4 omvormer" etc.) is het in onbruik geraakt ten gunste van de string-omvormer. Er is niets inherent mis met het concept - sterker nog: in het geval van schaduw kan het je jaaropbrengst verhogen - maar is het denk ik goed je te realiseren dat je voorop loopt als je er voor kiest.

Zoals je zult begrijpen horen wij hier in het forum graag wat je ervaringen zijn :)

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Looney11 schreef op woensdag 11 april 2012 @ 08:29:
Gisteren de eerste man over de vloer gehad voor een offerte. Hij maakt me attent op micro-omvormers, dit zijn omvormers die reeds ingebouwd zijn in het PV paneel. Heeft iemand hier (al>) ervaring mee?

Het lijkt me ideaal omdat ik dan eenvoudiger kan uitbreiden, ook schijnt de levensduur van deze omvormers een stuk beter te zijn dan de gecentraliseerde versies.

Volgende week nummer 2, dan zelf nog even rondbellen.
M.I. in panelen???
Daar heb ik nog niet van gehoord, weet wel dat FemtoGrid ermee bezig is (versie die in de Junctionbox past/vervangt). Panelen kunnen er dan mee uitgerust worden.

De M.I. hebben (in mijn ogen) "grote" voordelen in geval van schaduw, gefaseerd je installatie opbouwen, installatie verdelen over meerdere dakvlakken/windrichtingen etc, etc, etc

Laat ons ff weten welke omvormers je geoffreerd krijgt EN wat je €/Wp prijs is :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vraagje.
Iemand enig idee?
De enige probleemgevallen die ik tot nu toe op dit forum heb gezien waren Gridfits.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• hansdegit
robkds schreef op woensdag 11 april 2012 @ 06:35:
[...]

Hans, ik heb in het begin ook zo gerekend, maar het klopt niet. Wat je nu mist is je eigen verbruik.
Voorbeeld:
Eigen verbruik: 100W
Opwek: 1000W
Meterkast: -900W

De meterkast-meter detecteert nu 900W opbrengst en je hebt volgens jou meetmethode nu al een 'gat' van 100W die de Kosta wel meet maar je meterkast-meter niet.
?
We hebben een bak met energie, gedefinieerd als afgenomen + opgewekt.
Uit die bak pakt alle apparatuur thuis een bepaald deel
Wat er over is, leveren we terug.

Dan klopt de formule toch? Alleen: er blijft iets aan een strijkstok hangen....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Maasluip
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat meet de kWh meter? Meet die als "teruggeleverd" alleen dat deel dat meer is dan je momentane verbruik (het terugdraaien van de ouderwetse ferrarismeter)? Of hangt die direkt aan de omvormer en meet die alles wat de omvormer teruglevert?

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

De PV-gekte heeft officieel toegeslagen!
Ik ben niet weg te slaan van Plugwise, ik roep aanmoedigingen naar mijn beeldscherm, krijg tranen in mijn ogen als ik een piekje van 2270W voorbij zie komen....
Is hier nog iets tegen te doen, of ben ik hopeloos verloren? O+

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
hansdegit schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:05:
[...]

?

neem je het rendement van de omvormer mee?
dat kan b.v. 96%
en heb je gekeken naar het verlies in de kabel naar de meter kast?
dat kan b.v. 25W zijn.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:15:
Ik ben niet weg te slaan van Plugwise, ik roep aanmoedigingen naar mijn beeldscherm, krijg tranen in mijn ogen als ik een piekje van 2270W voorbij zie komen....
hopeloos.
sorrie. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

ik heb ze nog werkeloos in de tuin staan .. vreselijk om aan te zien , maar ben druk in onderhandeling voor m,n netinvertertje ..

van ellende er maar even een paar accu,s en een mutiemeter aan gehangen om toch ff te zien dat ze wel zin hebben in werken !

pv gekte , jaaaaa why not ! ik wil ook hopeloos verloren zijn ... als is het maar met 400 wat piek.

ITS THE SUN THAT MAKES THE THE FUNN !

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2012 12:24 ]

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-11 21:12
@ecowoman,

Je kunt nog proberen meer bij te plaatsen of sideprojectjes bij buren of familie beginnen :)
Ik ben ook regelmatig speeksel afscheidend bij de ferraris te vinden... we're doomed :D

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• hansdegit
migjes schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:15:
[...]

neem je het rendement van de omvormer mee?
dat kan b.v. 96%
en heb je gekeken naar het verlies in de kabel naar de meter kast?
dat kan b.v. 25W zijn.
Afgenomen en Teruggeleverd haal ik weg bij de meter van Liander. Opgewekt haal ik uit de stats van de omvormer.
Rendement van de omvormer is toch DC in / AC out?

Joh, kan het verlies in de kabel wel oplopen tot 25W?? Pfff...

Verwijderd

andere kabel nemen lijkt me dan , want dat is veeeeeeellllllll

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-11 21:12
valt mee joh
en als je ziet hoeveel kabels hans heeft liggen :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• migjes
hansdegit schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:26:
[...]

Afgenomen en Teruggeleverd haal ik weg bij de meter van Liander. Opgewekt haal ik uit de stats van de omvormer.

je kunt bij sunnydesign je gegevens over leidingdimensionering in vullen.
dat geeft je wel een idee.
(of het een beetje klopt wat daar dan uit komt heb ik nog nooit uitgezocht.)

Verwijderd

Willen de weergoden a.u.b. OPHOUDEN met hun pogingen om mij van mijn PV-gekte af te helpen door hagel op mijn mooie paneeltjes af te vuren... Dat soort therapie werkt niet bij mij.

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:41:
Willen de weergoden a.u.b. OPHOUDEN met hun pogingen om mij van mijn PV-gekte af te helpen door hagel op mijn mooie paneeltjes af te vuren... Dat soort therapie werkt niet bij mij.
wacht maar tot thor langs komt met Mjölnir

Verwijderd

Ze hebben het al goed gemaakt door een piekje van 2470W langs te sturen. :9~

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:23:
ik heb ze nog werkeloos in de tuin staan .. vreselijk om aan te zien , maar ben druk in onderhandeling voor m,n netinvertertje ..

van ellende er maar even een paar accu,s en een mutiemeter aan gehangen om toch ff te zien dat ze wel zin hebben in werken !

pv gekte , jaaaaa why not ! ik wil ook hopeloos verloren zijn ... als is het maar met 400 wat piek.

ITS THE SUN THAT MAKES THE THE FUNN !
niks mis met kleine setjes.
dat is net zo leuk.

wat heb je nu uiteindelijk en welke netinverter wil je eigenlijk?

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:54:
Zojuist om 12:20 uur heeft mijn kWh meter in 5 minuten 89 pulsjes afgegeven! En dat uit een Steca500 met 555Wp *O*
89 pulsjes * 0,5Wh = 44,5Wh in 5 minuten = 534 Watt B)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• hansdegit
Lachen, die wolkjes...Wolkje weg, binnen 4 seconden van 800W naar 4,2kW.

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05:06
hansdegit schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:05:
[...]

?

Nee, want je hebt niet alleen afgenomen en opgewekt, maar ook nog wat je verbruikt hebt. Dat pak je niet uit de bak, maar komt nooit in de bak terecht.

Goed man!

• hansdegit
robkds schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:36:
[...]

Nee, want je hebt niet alleen afgenomen en opgewekt, maar ook nog wat je verbruikt hebt. Dat pak je niet uit de bak, maar komt nooit in de bak terecht.
Grapjas, wat ik zelf heb verbruikt uit die beschikbare bak wil ik nou juist weten.

Bak = afgenomen van Greenchoice + opgewekt (gemeten bij de omvormer)
Zelf verbruikt = Bak - teruggeleverd aan Greenchoice.

Welk deel komt nou niet uit of in die bak?

Verwijderd

hansdegit schreef op woensdag 11 april 2012 @ 13:44:
[...]

Grapjas, wat ik zelf heb verbruikt uit die beschikbare bak wil ik nou juist weten.

Bak = afgenomen van Greenchoice + opgewekt (gemeten bij de omvormer)
Zelf verbruikt = Bak - teruggeleverd aan Greenchoice.

Welk deel komt nou niet uit of in die bak?
Opwek - teruggeleverd = zelf verbruikt
Zelf verbruikt + (aanvullend) afgenomen = totaal gebruik

Meer dan dat kan ik er niet van maken ;)
(met een 4-tels meter geen enkel probleem..)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:54:
Komt dat overeen met de peak-day weergave op de omvormer?

(fraai piekje overigens)

• MieJuul
  • Laatst online: 15-10 18:13

MieJuul

3970Wp

Erasmo schreef op woensdag 11 april 2012 @ 11:35:
[...]

De enige probleemgevallen die ik tot nu toe op dit forum heb gezien waren Gridfits.
Klopt, dat probleemgeval ben ik (helaas) ;(

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 14:13:
Komt dat overeen met de peak-day weergave op de omvormer?

(fraai piekje overigens)
Als ik dat wil checken dan moet ik vandaag nog het dak op, aangezien die gegevens niet worden opgeslagen in de omvormer en we nog in conclaaf zijn over welke kabel en connectie we gaan gebruiken voor het uitlezen van de omvormer.

Ja, niet slecht he, een piek van 2470W uit een 2280Wp systeem (flashdata buiten beschouwing gelaten)!

• silvester6
  • Laatst online: 08-11 22:16
op 8 april en vandaag is weer goed te zien dat ik de max. van de omvormer heb bereikt en hij hem afvlakt zoals ook netjes is uitgelegd door SMA. ik kom niet verder dan 3810w met me sb3800

• antonboonstra

antonboonstra

@SunshineCompany Nog geen SMA Tripower 20000 toegepast?
Max. efficiency / European weighted efficiency 99 % / 98,6 % :9~ met maar 1 MPPT :|

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 11-04-2012 14:53 ]

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:59:
[...]

niks mis met kleine setjes.
dat is net zo leuk.

wat heb je nu uiteindelijk en welke netinverter wil je eigenlijk?
ik was bezig met een steca500 maar blijkt nu niet te gaan omdat zijn amps in te laag zijn 5amp en de panelen geven max8.. ik heb 2x trina solair (tr240p c05)

blijft er betaalbaar een chinees apparaat over , waarvan de specs redelijk veel belovend zijn....

en wat ik wil.... iets wat past, een redenement heeft van 92%of meer en niet meer kost dan 230euro
deze is net uit, april ..en verbeterd.

het is best lastig , eigenlijk wil ik naar de 2000wp en heb dan meer optie,s mtb inverters , heb een erg leuke gezien es3300 van effecta voor een super mooie prijs .maar kan ik pas inzetten als ik min 5 panelen heb .

maar financieel gezien zal ik helaas het toch in kleine stapjes moeten doen, nadeel daarvan is weer .. dat ik eerst met een kleine inverter aan de gang moet, en die later weer moet zien te verkopen als ik er panelen bij kan kopen...

SWGT-600/pwgt-600
> Continuous Output Power:
> 600W
> DC Input Voltage:
> DC 28-52Volt(solar panel/wind turbine)
> AC Output Voltage:
> AC 190-240v
> Frequency:
> 50-60Hz
> Efficiency:
> 95.8
> Distortion:
> 2%
> Temperature Protection:
> 55C ± 5
> Weight:
> 2.0kgs
> Warranty:
> 2 years

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 14:58:

SWGT-600/pwgt-600
> Continuous Output Power:
> 600W
> DC Input Voltage:
> DC 28-52Volt(solar panel/wind turbine)
> AC Output Voltage:
> AC 190-240v
> Frequency:
> 50-60Hz
> Efficiency:
> 95.8
> Distortion:
> 2%
> Temperature Protection:
> 55C ± 5
> Weight:
> 2.0kgs
> Warranty:
> 2 years
mmmm.
AC 190-240v
dat zou bij mij thuis een probleem worden.
ik heb regelmatig 238V uit het stopcontact.
(heb je dat al gemeten?)

en deze is ook wat krap.
DC 28-52Volt(solar panel/wind turbine)
je haalt makkelijk:
min: 49V
normaal:54V
max:84V

verder ken ik die omvormer niet.

misschien iemand anders bekend met dat ding?

Verwijderd

ik ga ze ook parralel zetten op die ..

ik denk dat jij toch het verkeerde panneel voor je hebt , ik heb de poly van trina max 30.6 volt belast , en 36 open klem .. zo ff uit m,n hoofd

en nee , ik heb nog niet gemeten wat er uit de wand komt .. maar 238 = geen 240 dus geen probleem toch? zal ik straks ff doen .. zit nu gezellig bij moeders achter de pc ff .

heerlijk , leer elke dag bij in het wereldje van zonne energie.. en ga wel knutselen met tracking , en pasive koeling.. druk aan het denken en zo af en toe een tekeningetje..

helemaal mijn ding ..

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2012 15:48 ]

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:22:
ik ga ze ook parralel zetten op die ..

ik denk dat jij toch het verkeerde panneel voor je hebt , ik heb de poly van trina max 30.6 volt belast , en 36 open klem .. zo ff uit m,n hoofd

en nee , ik heb nog niet gemeten wat er uit de wand komt .. maar 238 = geen 240 dus geen probleem toch? zal ik straks ff doen .. zit nu gezellig bij moeders achter de pc ff .

heerlijk , leer elke dag bij in het wereldje van zonne energie.. en ga wel knutselen met tracking , en pasive koeling.. druk aan het denken en zo af en toe een tekeningetje..

helemaal mijn ding ..
maar dan zit je met 15,8A.
geen idee of dat ding dat aan kan.
lijkt mij een beetje veel.

trakking:
check Roamor
Zonnevolger / Solar Tracker o.b.v. Arduino, Work in Progress

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

hansdegit schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:26:
[...]

Wellicht dat je omvormer iets te positief over de opbrengst denkt, het zou niet de eerste zijn.
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 15:22:
Tot dat de omvormer op die groep de spanning iets verhoogd om de opbrengst kwijt te kunnen.

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 12:15:
Nope, je gaat reddeloos en redeloos flitspaal achterna. Je hebt er met open ogen voor gekozen, onze talloze waarschuwingen in de wind geslagen, disclaimers genegeerd, ook nog eigenwijs een schans d'r van gemaakt (waar menig mannenmensch hier verlekkerd naar zitten te kijken, wachtend op een uitnodiging om te mogen gluren), je hebt potjandorie ook nog een terug "zingende" Ferraris...

... conclusio: nu al een hopeloos geval. Reddeloos verloren voor de e-bedrijven, dat in ieder geval ... :w

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Zo, de boel in huis is helemaal klaar voor aanstaande zaterdag: dan komt er 1170 wattpiek op mijn dak *O* Ben benieuwd hoeveel negatieve invloed die boom voor mijn achtertuin gaat hebben (schaduw)..maar goed, er is nog plek hoger op het dak voor een 2e set van 6 voor als we besluiten hier wat langer te blijven wonen/schip met geld binnenvaart ;)

Nu kan ik vandewinter tenminste de sneeuw van de panelen schuiven vanuit de ramen :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• larsg
Ben ik weer :)

Toch mar besloten die omvormer dan een beetje te overloaden.
Ik ga 47 250WP panelen plaatsen op een SMA tripower 10000TL

Nu zit ik te denken over de string verdeling, want ik kom lage voltages uit als ik 3 strings indeel.
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/5otvtc.jpg

(van links naar rechts)

15 - 3*5 string (ingang A1)
max v: 562.5
nom v: 409.5
nom W: 2700 (6.6 amp)

17 - 6*3 - 1 string (ingang B)
max v: 637.5
nom v: 464.1
nom w: 3060 (6.6 amp)

15 - 3*5 string (ingang A2)
max v: 562.5
nom v: 409.5
nom W: 2700 (6.6 amp)

Klopt dit ongeveer?
Datasheet panelen: http://am.suntech-power.c...245%20H4%20Connector).pdf
website omvormer: http://www.sma-benelux.co...00tl-15000tl-17000tl.html

Verder, is er een manier om professioneel voltages te meten of moet je dan kabels gaan strippen en er multimeters tussen zetten :P

• rube
  • Laatst online: 15:29
larsg schreef op woensdag 11 april 2012 @ 17:12:
Ik ga 47 250WP panelen plaatsen op een SMA tripower 10000TL
Daar zal menig tweaker enorm jaloers op zijn, moi incluis :P

Verwijderd

Nee gaat niet goed.
Edit: las eroverheen, sorry. In principe kan dit wel, mijn fout.
Je kunt het ook over 2 strings verdelen dan komen de spanningen wat hoger uit.... als je daar zorgen over hebt.
Zie daar geen reden voor.

Het schema houdt nu geen ? rekening met de schoorsteen?
Alhoewel de strings niet heel kort zijn zou ik dat wel voorkomen.
Een keer een schematisch opzetje maken in excel zou ik zeggen.

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2012 18:47 ]

• larsg
Om welke reden zou dit niet goedgaan, Neanderthaler?

• StarWing
  • Laatst online: 16:29

StarWing

Huh ?!?

Ik heb net mijn offerte binnen voor een DHZ install, 9 235W rec panelen op een SB1700.
Panelen worden op 2 rijen van 3 geplaatst in landscape, waarbij de linkse panelen het eerst in de schaduw komen te liggen van mijn huis.

Is het mogelijk om de 4 linkse panelen en de 2 rechtse panelen op een aparte string te zetten om zodoende zo lang mogelijk vermogen te krijgen van de niet beschaduwde rechtse panelen ? En dit icm met deze omvormer ?

Page intentionally left blank.

• migjes
StarWing schreef op woensdag 11 april 2012 @ 17:40:
Ik heb net mijn offerte binnen voor een DHZ install, 9 235W rec panelen op een SB1700.
Panelen worden op 2 rijen van 3 geplaatst in landscape, waarbij de linkse panelen het eerst in de schaduw komen te liggen van mijn huis.

Is het mogelijk om de 4 linkse panelen en de 2 rechtse panelen op een aparte string te zetten om zodoende zo lang mogelijk vermogen te krijgen van de niet beschaduwde rechtse panelen ? En dit icm met deze omvormer ?
niet met een SB1700.
die heeft maar 1 mppt.

en met 2 panelen op bijna elke mppt dan ook ga je waarschijnlijk niet redden.

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 11-04-2012 17:43 ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Erasmo schreef op woensdag 11 april 2012 @ 11:35:
JeroenH schreef op dinsdag 10 april 2012 @ 23:14:

Ik ben er vrij zeker van dat dat wel goed gaat. Ik heb drie omvormers op één groep en ik heb daar nooit problemen mee gehad:
Dank voor deze praktijk ervaring.
Ik ga op zolder eens aan de slag :)

[ Voor 24% gewijzigd door SpeksteenWP op 11-04-2012 20:42 ]

Verwijderd

StarWing schreef op woensdag 11 april 2012 @ 17:40:

Ik zou eerder 9 x 250 STP op een SMA 2100 zetten.
Dus waarom deze opstelling?

De meeste daken zijn klein dus dan gebruik je hoog vermogende panelen om zoveel mogelijk uit een dak te halen. REC panelen zijn prachtig, maar waarschijnlijk duurder dan STP 250. Die per m2 veel meer gaan opwekken.

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 18:52:
[...]

De meeste daken zijn klein dus dan gebruik je hoog vermogende panelen om zoveel mogelijk uit een dak te halen. REC panelen zijn prachtig, maar waarschijnlijk duurder dan STP 250. Die per m2 veel meer gaan opwekken.
2 rijen van 3 maakte bij mij ook geen 9.
dus der klopt iets niet.

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 11 april 2012 @ 18:54:
[...]

dus der klopt iets niet.
Hee verrek... lees ik zomaar overheen..... . Ben niet scherp vandaag. Vond het wel een tikje riant ondergedimensioneerd die sma 1700, 9 x 235 -> 2115wp

Verwijderd

te ingewikkeld/kwetsbaar en niet nodig (wel leuk !!)
gelukkig draaid de aarde met een redelijk vast patroon om de zon , en ik was niet vanplan de hellings hoek te volgen eerst .
dus ik kan denk ik met een timer interval en een stevige vaste (alleen links rechts) draaiend opstelling eerst wel even vooruit.

• StarWing
  • Laatst online: 16:29

StarWing

Huh ?!?

migjes schreef op woensdag 11 april 2012 @ 18:54:
[...]

dus der klopt iets niet.
3 rijen van 3 dus :D
9 panelen in totaal
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 18:52:
[...]

Dit is mij zo voorgesteld door de installateur, ik weet ook niet of deze de 250W panelen kan leveren.
Het beschikbare dakopp is momenteel maar 6 x 3 m

[ Voor 56% gewijzigd door StarWing op 11-04-2012 19:21 ]

Page intentionally left blank.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 19:03:
[...]

te ingewikkeld/kwetsbaar en niet nodig (wel leuk !!)
gelukkig draaid de aarde met een redelijk vast patroon om de zon , en ik was niet vanplan de hellings hoek te volgen eerst .
dus ik kan denk ik met een timer interval en een stevige vaste (alleen links rechts) draaiend opstelling eerst wel even vooruit.
Hou je wel rekening met bewolking? De meeste trackers gaan dan recht omhoog staren om zoveel mogelijk diffuus licht te vangen.

Verwijderd

diffus licht is zo laag van opbrengst dat ik daar geen stroom aan wil verspillen met het geheel verdraaien van de panelen , het systeem word helemaal gek van het heen en weer draaien als je een onregelatig bewolte dag hebt met wat wind .. en diffus licht heeft volgens mij ook niet echt een richting of straling hoek , daarom heet het diffus?

Verwijderd

StarWing schreef op woensdag 11 april 2012 @ 19:18:
[...]
3 rijen van 3 dus :D
9 panelen in totaal

Dit is mij zo voorgesteld door de installateur, ik weet ook niet of deze de 250W panelen kan leveren.
Het beschikbare dakopp is momenteel maar 6 x 3 m
Ik zou hem dan maar een beetje helpen. Ik zou 250 wp panelen kiezen of hoger en dan een omvormer met een wat hoger rendement. Over het algemeen krijg je aangeboden wat ze hebben liggen op voorraad. (oeps..)

Heb het niet helemaal helder maar op 6 x 3 m is het plaatsen van 9 van die panelen een krappe onderneming.
Wellicht is het toch net iets groter.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 19:55:
diffus licht is zo laag van opbrengst dat ik daar geen stroom aan wil verspillen met het geheel verdraaien van de panelen , het systeem word helemaal gek van het heen en weer draaien als je een onregelatig bewolte dag hebt met wat wind .. en diffus licht heeft volgens mij ook niet echt een richting of straling hoek , daarom heet het diffus?
Zit normaal ook een vertraging ingebouwd. Diffuus licht kan best heel wat opbrengen.

Verwijderd

kan heel wat opbrengen , maar is dan niet echt afhankelijk van invalshoek wat graden hoogte aangaat , dus of ik nu zoals gepland rond de 35 graden of ze bijna horizontaal leg.

toch?

en wat opbrengen, zie ik liever in % .. .want misschien zit ik wel helemaal mis met m,n theorie en is ''wat'' wel 30% meer . en dan moet ik toch verder kijken....

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 20:13:
kan heel wat opbrengen , maar is dan niet echt afhankelijk van invalshoek wat graden hoogte aangaat , dus of ik nu zoals gepland rond de 35 graden of ze bijna horizontaal leg.

toch?

en wat opbrengen, zie ik liever in % .. .want misschien zit ik wel helemaal mis met m,n theorie en is ''wat'' wel 30% meer . en dan moet ik toch verder kijken....
Niet elke diffuus is gelijk, helderheid is steeds anders. 600w diffuus is geen uitzondering hier, op 3030wp.
Over instraling en diffuus licht kun je wat lezen bij Siderea.

Verwijderd

dank je , ik ga zo even lezen ...

ben nu nog steeds aan het zoeken naar een inverter .. best lastig met mij wensen en specs .. max 16 amp 30volt of 8 amp bij 60volt en nagenoeg elke inverter trek het een of het andere niet ...

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 20:40:
dank je , ik ga zo even lezen ...

ben nu nog steeds aan het zoeken naar een inverter .. best lastig met mij wensen en specs .. max 16 amp 30volt of 8 amp bij 60volt en nagenoeg elke inverter trek het een of het andere niet ...
Soladin 600?

Verwijderd

ja die kan het ! dusss nu shoppen voor de beste prijs .. want ik had nog 250 over en dat red ik voor de normale prijs dus niet...

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-11 13:59

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 21:07:
ja die kan het ! dusss nu shoppen voor de beste prijs .. want ik had nog 250 over en dat red ik voor de normale prijs dus niet...
265 op marktplaats

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 22:27
Op dit moment ben ik mij aan het inlezen over zonnepanelen en alles daar omheen. Ik ben van plan om een 3,84kw/p te installeren. Ik ben voornemens om een extra groep te plaatsen. Kan het totale piekvermogen op 1 groep?

Situatieschets:
- Vrijstaande woning een dak richting oost/oost-zuid. (langste zijde haaks op het ZO) hellingshoek weet ik zo niet.
- Groot garagedak(plat) waar de panelen onder een optimale hoek op zuid gericht kunnen worden. Pas vanaf een uurtje of 4 begint ons huis voor schaduw te zorgen.
- Eventuele verdeling moet nog gemaakt worden.
- draaischijfmeter aanwezig, zou moeten kunnen terugdraaien
- wil opbrengst statistieken kunnen monitoren.

Zit te denken aan 16x ET-Solar 240W. Waarschijnlijk een Power One 3,6 erbij of een SMA

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 21:07:
jep denk ook dat je een soladin 600 wil.

persoonlijk denk ik dat de panelen gewoon vast ophangen het beste is.
(verschillende hoeken voor zomer en herfst/lente oke winter boeit niet.)

als je op hang spul zoekt voor je panelen, hou er maar vast rekening mee dat je waarschijnlijk nog een 3de paneel wil.

(disclamer:
oppassen dit is een verslavende hobby.
voor je het weet wil je geen elektra meer van een energie boer.)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 11 april 2012 @ 21:23:
Op dit moment ben ik mij aan het inlezen over zonnepanelen en alles daar omheen. Ik ben van plan om een 3,84kw/pkWp te installeren. Ik ben voornemens om een extra groep te plaatsen. Kan het totale piekvermogen op 1 groep?
Nee, 16x230=3680W op een aparte 16A groep puur en alleen voor PV (voor 1 fase).

600W voor een groep waar ook andere afnemers op zijn aangesloten.

Let op dat je voor verschillende oriëntaties ook verschillende strings wil. En opletten of je schaduw hebt, en hoeveel.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 22:27
Bartjuh schreef op woensdag 11 april 2012 @ 21:35:
[...]

Nee, 16x230=3680W op een aparte 16A groep puur en alleen voor PV (voor 1 fase).

600W voor een groep waar ook andere afnemers op zijn aangesloten.

Let op dat je voor verschillende oriëntaties ook verschillende strings wil. En opletten of je schaduw hebt, en hoeveel.
Ja dat zeg ik 1 apparte groep voor PV :)

Schaduw op oost-zuid oost is pas vanaf 4 uur, zelfde geldt voor garage(zuid) na 16.00 geen directe instraling meer :|

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• hansdegit
Bartjuh schreef op woensdag 11 april 2012 @ 21:35:
[...]

Ik weet niet of Appie aan Tigo's gedacht heeft. Als je die gebruikt, kan je alle windhoeken in één string plempen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wat kost zo'n tigo ongeveer? Op internet vind ik voornamelijk vermiste katten met die naam 7(8)7

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 11 april 2012 @ 21:26:
[...]

jep denk ook dat je een soladin 600 wil.

persoonlijk denk ik dat de panelen gewoon vast ophangen het beste is.
(verschillende hoeken voor zomer en herfst/lente oke winter boeit niet.)

als je op hang spul zoekt voor je panelen, hou er maar vast rekening mee dat je waarschijnlijk nog een 3de paneel wil.

(disclamer:
oppassen dit is een verslavende hobby.
voor je het weet wil je geen elektra meer van een energie boer.)
3de ? geloof me , als ik de middelen heb , krijg ik een mooi blauw glanzend dak! zowel van huis als tuinhuis, en van m,n tuintje 400m2 kan ook wel een stukkie af :*)

maar goed , ik moet eerst eerst de chevrolet blazer 1985 verkopen .. dan heb ik weer investerings ruimte

ben ik met je eens over die verschillende hoeken , maar de draaing van links naar recht van de volgen lijkt me wel de moeite waard .. kan ik traouwens ook maar met twee of drie panelen doen , want m,n platte dakkie )uitbouw ' is niet groter. de rest van de daken is 30/35% en zou ik ze idd ook gewoon tegen aan plakken.

ik ben gewoon nieuwsgierig wat een mee draaiend paneel meer oplevert in nederland dan een vaste.. ik schat zo,n 20% over een jaar. en als je ze ook nog een pasief kunt koelen een graad of 15/30 als de volle zon erop staat .. misschien wel 10% /15%extra ,.

en ik wil bartjuh via deze weg nog even bedanken dat ik zijn trina,s mocht overnemen !( lekker ruikt die diesel van mij he') :P

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2012 22:10 ]

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:04:
maar goed , ik moet eerst eerst de chevrolet blazer 1985 verkopen .. dan heb ik weer investerings ruimte
Auto verkopen om zonnestroompanelen te kopen is altijd +1! :Y)

Zo ben ik ook begonnen.

• hansdegit
franssie schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:03:
Wat kost zo'n tigo ongeveer? Op internet vind ik voornamelijk vermiste katten met die naam 7(8)7
_O-

Ongeveer 5 tientjes per maximizer, één maximizer per paneel. Maar da's niet het hele verhaal: je hebt ook nog een management unit (MMU) nodig, die kost ongeveer 275,-. Dan heb je nog de keuze of je na drie maanden nog toegang wilt hebben tot het datacenter van Tigo. Vijf jaar bijkopen kost nog eens 250 euro.

Pagina: 1 ... 37 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.