Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.547.496 views

Onderwerpen

Verwijderd

heb weer wat nieuws gevonden,
en mogen jullie een prijs kaartje aan hangen.

Continuous Output Power
2500W

Output Wave Form
PURE SINE WAVE

DC Input Voltage
DC 50-100Volt(solar panel/wind turbine)

AC Output Voltage
AC 190-250v

Frequency
50Hz & 60Hz

Efficiency
90%

Distortion
2%

Temperature Protection
55C ± 5

Weight
8kgs

Warranty
2 years

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:12
Da's geen netgekoppelde omvormer zo te zien. Daar heb ik niet zoveel verstand van...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-12 19:53

MieJuul

3970Wp

Waar baseer je dat op? Dat het geen netgekoppelde omvormer betreft?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:33

franssie

Save the albatross

Ha dank, dan ga ik het er initieel niet tussen zetten.

In het algemeen:
Mischien handig als er ooit een BBG/noob topic komt met wat standaard configuraties en prijsindicaties? Ik ben denk ik nummer #60 die hier wielen aan het uitvinden is, of is er een betere site voor zoiets dan tweakers (aangezien er hier wat kriebelig gedaan wordt over prijzen en aanbieders terwijl het niet in de PW zit?)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• JeroenH
MieJuul schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:23:
Waar baseer je dat op? Dat het geen netgekoppelde omvormer betreft?
Continuous Output Power
2500W

Output Wave Form
PURE SINE WAVE
Een netgekoppelde omvormer geeft altijd een pure sinusgolf, een autonome omvormer niet altijd. Als het specifiek vermeld wordt is het in 99% van de gevallen een autonome omvormer.

Hoewel ik met een accusysteempje begonnen ben houd ik me er nu niet meer zo mee bezig. Netgekoppeld is veel beter omdat je tekorten simpelweg uitwisselt met het net. Je bent dan niet gebonden aan accu's die niet alleen vol en leeg kunnen raken (zodat je dure zonnestroomsysteem niet staat te doen resp. je een fossiel generatortje moet starten) maar ook slijten en in hun productie/recyclingproces veel fossiele energie kosten.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-12 12:26

apt

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 19:03:
[...]

gelukkig draaid de aarde met een redelijk vast patroon om de zon , en ik was niet vanplan de hellings hoek te volgen eerst .
dus ik kan denk ik met een timer interval en een stevige vaste (alleen links rechts) draaiend opstelling eerst wel even vooruit.
De hellingshoek varieert juist omdat de aarde om de zon draait. De richting van het licht varieert voornamelijk doordat de aarde om zijn as draait. Dus ik neem aan dat je bedoelt: gelukkig draait de aarde met een redelijk vast patroon om zijn as, en ik was niet van plan de hellingshoek te volgen eerst.

De makkelijkste (minste logica) manier om de draaiing van de aarde te volgen is door de panelen in 24 uur een ronde te laten maken. Alleen even uitzoeken hoe laat de zon nu lokaal in het zuiden staat.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:58
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:17:
heb weer wat nieuws gevonden,
en mogen jullie een prijs kaartje aan hangen.

Continuous Output Power
2500W

Output Wave Form
PURE SINE WAVE

DC Input Voltage
DC 50-100Volt(solar panel/wind turbine)

AC Output Voltage
AC 190-250v

Frequency
50Hz & 60Hz

Efficiency
90%

Distortion
2%

Temperature Protection
55C ± 5

Weight
8kgs

Warranty
2 years
omvormer waar je alle panelen parallel aan moet hangen. prijs 500-1000 eur -> ri. 600 met maar 2jr garantie en 90% rendement.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• JeroenH
Maar ik zie dat ik me vergis, het is wel een netgekoppelde omvormer:

http://www.ebay.co.uk/itm...solar-panel-/250761701030

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:04:
[...]
en ik wil bartjuh via deze weg nog even bedanken dat ik zijn trina,s mocht overnemen !( lekker ruikt die diesel van mij he') :P
Geen probleem, als je maar goed voor ze zorgt ;)
JeroenH schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:52:
Maar ik zie dat ik me vergis, het is wel een netgekoppelde omvormer:

http://www.ebay.co.uk/itm...solar-panel-/250761701030
Straalt niet echt vertrouwen uit, ik zou me er niet aan wagen...

Verwijderd

apt schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:44:
[...]

De hellingshoek varieert juist omdat de aarde om de zon draait. De richting van het licht varieert voornamelijk doordat de aarde om zijn as draait. Dus ik neem aan dat je bedoelt: gelukkig draait de aarde met een redelijk vast patroon om zijn as, en ik was niet van plan de hellingshoek te volgen eerst.
hahaha jaa natuurlijk ... ouwe schrijft soms wat zonder eerst na te denken ... soms he .

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2012 23:04 ]

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Verwijderd

BarryH schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:48:
[...]

omvormer waar je alle panelen parallel aan moet hangen. prijs 500-1000 eur -> ri. 600 met maar 2jr garantie en 90% rendement.
alle panelen parralel ?? DC 50-100Volt dat word dan 3 in serie steeds 90 volt kan dus mooi 9 paneeltjes op .9 x 240watt mooi onder het max van de inverter
of in de vak term 3 strings of stringetjes in dit geval , hehe ook mooi 3x minder last van schaduwtjes e.d .

maar de betrouwbaarheid .. tja

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Hmmm. Niet te vinden bij Solarplaza, ook niet onder SolarFuture NL. Zou hij een paar preliminary data van me hebben gebruikt voor een "teaser" richting de Pers? (ik ga 24 mei praatje houden in Haarlem...).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2012 10:58 ]

Verwijderd

Morgen wordt mijn waardeloze digitale meter vervangen voor een waarschijnlijk nog waardelozer slimme meter... Zijn er al mensen met ervaring m.b.t. Teruglevering etc.

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 00:33:
we zitten gewoon nog een tijd vast aan een oud en duur systeem , dat niet efficient is.
zolang er nog geen rendabele opslag cap is om b.v voor mensen die met zonne energie werken zonloze dagen door te komen , zullen we nog veel moeten betalen voor het huidige netwerk..
de ontwikkeling van zonnestroom heeft onze regering al lang zie aankomen door ons omringede landen , en dus ook het daarmee gepaard gaande daling van de verbruiken via het netwerk en de daarbij behorende inkomsten voor deze.
toen al is er dus gekozen voor een regeling als (splitsing), zodat ze verzekerd zijn van een vaste inkomsten post .
met ook nog een bewust erg laag tarief netto van een kw 0.07 euro , dat als we zelf gaan leveren ze niet veel hoeven te geven voor groenestroom opgewekt door een particulier.
na veel lobbieen en druk van buiten de regering, is het nu dan zover dat er een verrekening is met de 22 cent die het ons ook inkoop kost tot een max van 5000kw per jaar , ja je zou maar eens entausiast worden en wat extra,s verdienen ..... dat willen we niet .. en zo zullen ze ons klein houden , en meer laten betalen dan nodig is.of minder/niets geven als we meer produceren als zelf verbruiken.
zouden ze het net zo doen als omringende landen , is met 10 jaar 80% van de woningen bedekt met zonnepanelen er veel minder fosile brandstof nodig ,minder vervuiling, en een hoger besteedbaar inkomen, wat allemaal goed is voor ons persoonlijk en onze economie.
op dit moment al produceren we 182 megawatt met zonne panelen en zal komende jaren steeds verder stijgen(net gelezen via link speksteenkachel).
maar ondanks dit wat negatieve verhaal doe we het geweldig , de terug verdien tijd van een pv systeem word steeds korter en en aanschaf prijs steeds lager nu al zo rond de 7-11 jaar , daarna is alles wat je aan stroom maakt met je zonnepanelen , gratis! en op een gemiddelde woning past een systeem m die het hele jaarverbruik dekt. mits je niet de hele dag met z,n zessen je haar aan het föhnen bent ..
en gebleken is dat zonnepanelen 30 jaar mee gaan ... dusss 20 jaar besparen .
hiermee haal je een veel beter rendement dan bij welke bank dan ook met spaar rente of gevaarlijke aandelen spelletjes..
maar goed ,
het is nog even wachten op een goed opslag medium , en dan begint het gedonder pas echt!

eens oneens goed fout .. ik lees het graag
Hopen aannames die deels van dik hout zaagt men planken betreft, artikel 31-c is nog steeds "dat noodartikeltje" wat overhaast in juli 2004 in de Elektriciteitswet (na enkele amendementen) gepropt "moest" worden, die "5.000 kWh grens" was al door Samsom in het jaar 2006 beloofd, en die Splitsingswet had met dat alles geen ene biet te maken omdat zonnestroom nooit de focus is geweest bij geen enkel parlement. Liberalisering wel, daarvoor was die Splitsingswet (die nota bene door een uitspraak van het Gerechtshof is kaltgestellt voor Stedin en Delta netwerk, maar voor Liander en Enexis al zijn beslag heeft gekregen.....).

In dat stukje op Nuzakelijk staan enkele uit de duim gezogen aannames, en er staat een lerp van een fout in. Ben bezig aan een beschouwend stukkie, zoals ik wel vaker doe (zal het op 24 mei verbaal over doen daar in Haarlem, in "nette bewoordingen"... >:) ).

Enne: in wereldkampioen PeeVau Duitsland hebben grofweg zo'n miljoen huishoudens een (vaak dakvullend) PV-systeem. Uitgaande van 40,3 miljoen huishoudens (link) zit je dan nog maar op 2,5% van de huishoudens. Dat is way out of line van je "80% van de woningen" (alhier) bedekt in tien jaar tijd (de Duitsers deden er een jaar of vijftien over om dat fabeltastische getal van een miljoen - nog steeds "maar" 2,5% - te bereiken, en dat met het BESTE incentive systeem wat vijftien jaar lang de scepter heeft gezwaaid over dit aardklootje...).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

het is nog even wachten op een goed opslag medium , en dan begint het gedonder pas echt!
Welk gedonder? Als je de stroomproducenten nu hoort dan zitten ze daar met smart op te wachten. Want al die decentrale opwekkers die totaal ongecontroleerd en willekeurig stroom liggen terug te leveren zijn alleen maar lastig in hun optiek.
Mensen die zich van het net afkoppelen zijn dan alleen maar beter, want een gegarandeerde teruglevering van 0. Goed, ze verdienen er dan ook niets aan, maar als je ze nu hoort dan lijkt het wel alsof ze dat liever hebben.

Signatures zijn voor boomers.

• JeroenH
Inderdaad... iedereen zijn eigen (dure) voorraadje en niet delen, héél slim ja.

PS: Constructieve tip: Hoofdletters aan het begin van je zinnen zouden je posts een stuk leesbaarder maken.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-12 22:53
Overigens ben ik ook van mening dat het allemaal niet té snel moet gaan.
Er draait een complete economie op fossiel, alle voorzieningen daarvoor incluis.
Als dat de snel overbodig wordt gaan er denk ik hele rare dingen/wetten/situaties ontstaan.
Als we nu met zijn allen opeens ons eigen gebruik gaan opwekken met zonnestroom weten de netbeheerders natuurlijk niet meer hoe ze het hebben van de zomer, als de helft van nederland op vakantie is maar hun paneeltjes wel aan het pieken zijn....
Ik snap best dat het allemaal best wel ingewikkeld is om steeds maar weer in voldoende stroom te voorzien. Zolang ze maar geen rare fratsen uit gaan halen!

[ Voor 8% gewijzigd door NovapaX op 12-04-2012 09:47 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• JeroenH
NovapaX schreef op donderdag 12 april 2012 @ 09:44:
Overigens ben ik ook van mening dat het allemaal niet té snel moet gaan.
Maar hoeveel controle hebben we daarover? Wanneer (niet als) de oorlog met Iran begint hebben we het qua olieprijs echt niet meer voor het zeggen. We hebben het trouwens in dat opzicht al lang niet meer voor het zeggen sinds Saudi-Arabië (inmiddels ook een kruitvat met grote interne spanningen) geen swing-producer meer is.

Het kon wel eens lelijk worden als de olieprijs in een paar weken tijd verdubbeld. En na een paar maanden kon de prijs van een tank benzine wel eens het minste van je zorgen zijn.
Er draait een complete economie op fossiel, alle voorzieningen daarvoor incluis.
En dat is onze zwakte.
Als we nu met zijn allen opeens ons eigen gebruik gaan opwekken met zonnestroom weten de netbeheerders natuurlijk niet meer hoe ze het hebben van de zomer, als de helft van nederland op vakantie is maar hun paneeltjes wel aan het pieken zijn....
Je bedoelt op de momenten dat de elektriciteitsprijs het hoogst is omdat airco's in datacenters en kantoren op volle toeren draaien en fossiele centrales in het binnenland hun vermogen moet terugregelen omdat ze hun koelwater niet meer mogen lozen?

Met de huidige percentages zonnestroom in Nederland is dat nog lang geen probleem.
Ik snap best dat het allemaal best wel ingewikkeld is om steeds maar weer in voldoende stroom te voorzien. Zolang ze maar geen rare fratsen uit gaan halen!
Dat hangt er vanaf wat je bedoelt met 'rare fratsen'. Ik weet zeker dat het opzetten van een eerlijk storomprijs- en terugleversysteem wat in het belang is van zuinige consumenten en zelfopwekkers door de huidige producenten als 'rare frats' wordt gezien.

• Bartjuh
  • Niet online
@NovapaX

Zie abstract van paper in de openingspost, pas bij 20% intermittent sources moet er flink geïnvesteerd worden in het net (en demand-side management, opslag, etc).

We mogen blij zijn als we enkele %-en hebben, dus voorlopig hoeven we ons echt geen zorgen te maken. De load-balancers en peakers vangen dit met 2 vingers in de neus op.

Desalniettemin denk ik dat een 'schok' groei juist goed is. Het zet iedereen op scherp, en het zorgt voor een groter gevoel van urgentie bij de samenleving en bestuurders, het staat op de agenda. Dus ik deel je mening niet. Het kan niet snel genoeg gaan mijns inziens (de komende jaren iig).

100% groei per jaar voor PV de komende jaren, ik ben voorstander.

[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 12-04-2012 10:02 ]

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-12 18:17

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JeroenH schreef op donderdag 12 april 2012 @ 09:57:
[...]
Je bedoelt op de momenten dat de elektriciteitsprijs het hoogst is omdat airco's in datacenters en kantoren op volle toeren draaien en fossiele centrales in het binnenland hun vermogen moet terugregelen omdat ze hun koelwater niet meer mogen lozen?

Met de huidige percentages zonnestroom in Nederland is dat nog lang geen probleem.
Ter aanvulling: Ook in de winter wanneer PV panelen weinig doen, hoeven de elektriciteitscentrales niet ineens gigantisch op te regelen. Er staan namelijk in het Westland gigantische hoeveelheden WKK's bij de kassen te stoken, welke voor een flinke elektriciteitsproductie zorgen.

Dus in de lente en zomer: PV
In de herfst: wind
In de winter: WKK's

Waarom hebben we nog kolen/gascentrales nodig? ;)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12 18:33
@max pv in nl.
ben er helemaal mee eens dat we nog lang niet op de max zitten.

maar ik ben wel bang dat er een punt is dat de weegschaal door kan slaan naar de verkeerde kant.

b.v.
een stevige pv instalatie kan vandaag de dag 3850W leveren.
een huis kan een sluipverbruik hebben van 200W.
(ik laat ijskasten er effe buiten de beschouwing)

dus 1 pv instalatie kan dus 18 huizen voor zien dus ongeveer 5,5% dekking van pv.
alle overige stroom moet dan door bedrijven worden gebruikt en die betalen niet zo veel als particulieren.
dat word lastig salderen.

mijn mening blijf natuurlijk we hebben nog veelte weinig pv in nl.
die 5,5% zal veel hoger zijn maar ik kan niet schatten hoe hoog.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 12-04-2012 10:28 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

zonnigtype schreef op donderdag 12 april 2012 @ 01:11:
[...]

Hopen aannames die deels van dik hout zaagt men planken betreft, artikel 31-c is nog steeds "dat noodartikeltje" wat overhaast in juli 2004 in de Elektriciteitswet (na enkele amendementen) gepropt "moest" worden, die "5.000 kWh grens" was al door Samsom in het jaar 2006 beloofd, en die Splitsingswet had met dat alles geen ene biet te maken omdat zonnestroom nooit de focus is geweest bij geen enkel parlement. Liberalisering wel, daarvoor was die Splitsingswet (die nota bene door een uitspraak van het Gerechtshof is kaltgestellt voor Stedin en Delta netwerk, maar voor Liander en Enexis al zijn beslag heeft gekregen.....).

In dat stukje op Nuzakelijk staan enkele uit de duim gezogen aannames, en er staat een lerp van een fout in. Ben bezig aan een beschouwend stukkie, zoals ik wel vaker doe (zal het op 24 mei verbaal over doen daar in Haarlem, in "nette bewoordingen"... >:) ).

Enne: in wereldkampioen PeeVau Duitsland hebben grofweg zo'n miljoen huishoudens een (vaak dakvullend) PV-systeem. Uitgaande van 40,3 miljoen huishoudens (link) zit je dan nog maar op 2,5% van de huishoudens. Dat is way out of line van je "80% van de woningen" (alhier) bedekt in tien jaar tijd (de Duitsers deden er een jaar of vijftien over om dat fabeltastische getal van een miljoen - nog steeds "maar" 2,5% - te bereiken, en dat met het BESTE incentive systeem wat vijftien jaar lang de scepter heeft gezwaaid over dit aardklootje...).
.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2012 10:57 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

.

[ Voor 99% gewijzigd door Maasluip op 12-04-2012 10:59 ]

Signatures zijn voor boomers.

• StarWing
  • Laatst online: 25-12 17:58

StarWing

Huh ?!?

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 19:57:
[...]

Ik zou hem dan maar een beetje helpen. Ik zou 250 wp panelen kiezen of hoger en dan een omvormer met een wat hoger rendement. Over het algemeen krijg je aangeboden wat ze hebben liggen op voorraad. (oeps..)
Heb een aangepaste offerte binnen met panelen van 245W
Nu staat daar nog steeds de SB1700 bij als inverter, maar ik krijg wel de optie op een SB2000HF te nemen omdat deze 3% meer rendement zou hebben. Is het een verstandigere keuze om de 2000 te nemen ipv de 1700 ?
Volgens sunnydesign is de opbrengst van de 2000 ongeveer 30kWh meer per jaar.

Page intentionally left blank.

• NovapaX
Huh...?!
Maar je hebt gelijk... daar hebben we de duurzame kroeg voor natuurlijk!

Sparql TV wiki

Verwijderd

1.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2012 11:08 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-12 18:33
StarWing schreef op donderdag 12 april 2012 @ 10:56:
[...]

Nu staat daar nog steeds de SB1700 bij als inverter, maar ik krijg wel de optie op een SB2000HF te nemen omdat deze 3% meer rendement zou hebben. Is het een verstandigere keuze om de 2000 te nemen ipv de 1700 ?
mmm.
als ik zo eens vluchtig er over heen kijk.
zou ik eerder voor een sma2100tl gaan dan een sb2000HF of een sb1700.
(het zal wel met de prijs te maken hebben, dat maakt het niet goedkoper.)

er valt mij wel iets op.
als ik rec245pe neem aan panelen dan maakt de omvormer niet veel uit.
doe ik dit met suntech 245Wp dan maakt het flink uit.
(ik zie nog niet waarom dat is, mono vs multi mischien)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 12-04-2012 11:22 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

StarWing schreef op donderdag 12 april 2012 @ 10:56:
[...]
Er moeten meerdere dingen tegelijk op elkaar aansluiten...

Hoe ga je monitoren? Als je dat met bluetooth en je PC wilt doen moet je je bedenken dat
een bluetooth module al is ingebakken in een 2000HF en bij een 1700 los gekocht moet worden.
Verder is de onderdimensionering op die 1700 nu toch wel erg ruim (83,9%), orientatie was goed zoals ik me herinner.
De prijzen zijn 975, 1115 en 1320 euro ongeveer, de 1700 de goedkoopste en de 2000HF de duurste.
De 2100 heeft een (fractioneel) hoger rendement dan de 2000HF , maar geen bluetooth ingebakken.
Dat kan je wel los kopen. (110? euro)

Verder klinkt dat 30 kwh getal als beperkt, maar als het om het geld gaat neem je geen REC panelen.
Het hangt niet samen. Of zijn die 245 panelen weer andere?
REC panelen hebben hun eigen niet financiele voordelen, zoals een kortere energetische terugverdientijd.
Dus uit zo'n overweging kun je rustig kiezen voor die duurdere panelen.
Meestal is het echter een verhaal van: "dit zijn goede spullen" en dan vind ik die 1700 uit de toon vallen omdat die toch wat verouderd is.

• StarWing
  • Laatst online: 25-12 17:58

StarWing

Huh ?!?

Ik ben ook maar een leek wat betreft PV installaties, ik geloof de beste man wel, maar ik wil toch eerst alles eens dubbelchecken vooraleer ik mijn poot onder een bestelbon zet :)

De orientatie is Z-ZW met een hellingshoek van +/- 22° (bijgebouw)
De panelen komen rond 16.30 volledig in de schaduw te liggen.

De kostprijs speelt mee in de aankoop, maar ik zou niet willen dat ik minder opbrengst heb door een inverter die te licht uitvalt icm met deze panelen.
De voorgestelde panelen zijn bij deze ook REC's.

Ik wil gewoon even dubbelchecken voor zover ik dit al niet reeds gedaan heb met sunnydesign of de voorgestelde panelen en hun wattage een goede combo zijn met de voorgestelde inverter die mij aangeboden worden in deze offerte.

Page intentionally left blank.

• antonboonstra

antonboonstra

Het valt mij trouwens net op dat er een sinds niet al te lange tijd een leuke 70kWp PV installatie op PVoutput.org staat. 352 Upsolar panelen van 200Wp op Refusol 15K omvormers vlakbij Doetinchem. Op Google maps is te zien licht het dak een mooie ligging heeft op het zuid-oosten. Gisteren een dagopbrengst van 218,6 kWh :9~

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 12-04-2012 12:25 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• mvhooft
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-12 12:31
Een vraagje van een toekomstige PV'er:
Wij willen op ons dak wat Zuid-Oost is gesitueerd 14*195Wp Canadian solar panelen in combinatie met een 2kW Sunteams omvormer.

De vragen die ik heb zijn:
- Heeft hier iemand ervaring mee, en wat is die?
- Is de omvormer niet te licht voor het vermogen van de panelen? Max input omvormer = 2320W, max output panelen = 14*195=2730W.
- Weet iemand of je met deze omvormer kunt loggen?

• NovapaX
Het lijkt wel mode te zijn om de omvormer te onderdimensioneren... zo komen we nooit van die 850 kWh/kWp af :/

Op zuid-oost zal je verlies door de iets te kleine omvormer overigens niet al te groot zijn...

Verder geen ervaringen, sorry.

Sparql TV wiki

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-12 14:47
Niks mis met een licht onder gedimensioneerd systeem, mits met mate natuurlijk.
Op jaarbasis verlies je zo weinig opbrengst dat het te verwaarlozen is, terwijl het vaak wel een positief effect heeft op de kosten. Kun je dat geld weer anders inzetten, extra paneeltje, logging (waardoor eventueel afwijkingen of defecten eerder worden waargenomen/opgelost.

Dat geld helemaal in het geval van een suboptimaal systeem, dus niet 100% uitgericht op het zuiden of andere invloeden die effect hebben op de piekopbrengst.

Ik moet wel zeggen dat ik als leek het wel mee vind vallen met die mate van onderdimensionering.
Het is volgens mij ca 15% dus vergelijkbaar met ca 575 wp op een steca 500. Een combinatie die je heel veel ziet toegepast worden. Zeker als je bedenkt dat de panelen niet 100% zuid staan.

Verwijderd

mvhooft schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:10:
Een vraagje van een toekomstige PV'er:
Wij willen op ons dak wat Zuid-Oost is gesitueerd 14*195Wp Canadian solar panelen in combinatie met een 2kW Sunteams omvormer.

De vragen die ik heb zijn:
- Heeft hier iemand ervaring mee, en wat is die?
- Is de omvormer niet te licht voor het vermogen van de panelen? Max input omvormer = 2320W, max output panelen = 14*195=2730W.
- Weet iemand of je met deze omvormer kunt loggen?
Goede panelen, omvormer die ken ik niet, waarom zou je daarmee stunten?
Onderdimensionering Z-W vind ik wel wat ver gaan. Waar je woont maakt ook wel wat uit.

Nog even die omvormer, max stroom 10A spanning max 500v
14 x STC is al 518volt en parallel is de stroom 5.27 x 2 = 10,54A
1 string is dus uitgesloten en op 2 strings heb je een aanvullend verlies te pakken.
En niet vergeten, bij een goede opbrengst neemt de stroom nog wat meer toe door de temp. coefficient.
(volt omlaag en stroom omhoog)

Ik raad die omvormer af in deze opstelling.

edit. Nog even opgezocht, spanning bij -2 max is 690 volt
2 strings, dus met y stekkers want er zit maar 1 string ingang op die omvormer kom je bij een celtemperatuur van 60 graden op een stroom van 10,8A....

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2012 14:23 ]

Verwijderd

lithoijen schreef op donderdag 12 april 2012 @ 13:49:
Niks mis met een licht onder gedimensioneerd systeem, mits met mate natuurlijk.
Op jaarbasis verlies je zo weinig opbrengst dat het te verwaarlozen is, terwijl het vaak wel een positief effect heeft op de kosten. Kun je dat geld weer anders inzetten, extra paneeltje, logging (waardoor eventueel afwijkingen of defecten eerder worden waargenomen/opgelost.

Dat geld helemaal in het geval van een suboptimaal systeem, dus niet 100% uitgericht op het zuiden of andere invloeden die effect hebben op de piekopbrengst.

Ik moet wel zeggen dat ik als leek het wel mee vind vallen met die mate van onderdimensionering.
Het is volgens mij ca 15% dus vergelijkbaar met ca 575 wp op een steca 500. Een combinatie die je heel veel ziet toegepast worden. Zeker als je bedenkt dat de panelen niet 100% zuid staan.
Steca 500 is 2,25A -> 529W bij 235V Ofwel een onderdimensionering van 92,8% dus binnen de plus/min 10% band. Het genoemde voorbeeld met de 14 x Canadians geeft een onderdimensionering van 85%.

Nog los van het feit dat een Steca 500 een relatief dure omvormer per wp is waardoor je meer onderdimensionering gaat plannen.

• zonnigtype

zonnigtype

Even wat anders, side issue maar toch in het PV onderwerp omdat het er wel degelijk mee heeft te maken.

Willen mensen met SDE die een (Sloveense) Iskra M11 digitale meter hebben gekregen (soms is zelfs de netmeter daarvoor vervangen, gezamenlijk met een identieke bruto productie meter), bouwjaar 2011, s.v.p. contact met me opnemen? info at polderpv punt nl

Dank.

• rube
  • Laatst online: 08:33
zonnigtype schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:37:
Even wat anders, side issue maar toch in het PV onderwerp omdat het er wel degelijk mee heeft te maken.

Willen mensen met SDE die een (Sloveense) Iskra M11 digitale meter hebben gekregen (soms is zelfs de netmeter daarvoor vervangen, gezamenlijk met een identieke bruto productie meter), bouwjaar 2011, s.v.p. contact met me opnemen? info at polderpv punt nl

Dank.
Mijn ferraris is niet vervangen, daar heb ik wel voor gezorgd >:)
Ik zal vanavond eens kijken wat voor BPM ik heb.....zijn er veel verschillende BPM's in omloop? En is deze Iskra M11 een veel voorkomende meter?

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:15:
[...]
Steca 500 is 2,25A -> 529W bij 235V Ofwel een onderdimensionering van 92,8% dus binnen de plus/min 10% band. Het genoemde voorbeeld met de 14 x Canadians geeft een onderdimensionering van 85%.

Nog los van het feit dat een Steca 500 een relatief dure omvormer per wp is waardoor je meer onderdimensionering gaat plannen.
Mijn Steca leverde dit vermogen gisteren zelfs 5 minuten achter elkaar (534W +/- 6W). Daarnaast betekent 529W AC zijdig dat je met een efficiëntie van 95% 557W aan DC zijde kan worden verwerkt waarbij er dus nog steeds geen piekverlies is.

De omvormer is wel bekend, maar wordt onder veel fabricaten op de markt gebracht. Ik ben al het fabricaat Tress tegengekomen, maar ook ZM Solar. Nu dus ook Sunteams, maar het is allemaal dezelfde omvormer.

Edit: En HF-SHAW ?

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 12-04-2012 15:00 ]

• zonnigtype

zonnigtype

rube schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:48:
[...]

Lucky you...
Ik zal vanavond eens kijken wat voor BPM ik heb.....zijn er veel verschillende BPM's in omloop? En is deze Iskra M11 een veel voorkomende meter?
Er zijn diverse BPM's in omloop, hangt zowel van netbeheerder als van type aansluiting af. Of het er "veel" zijn waag ik te betwijfelen, maar de "meter situatie" in NL is sowieso totaal onoverzichtelijk.

Dus of "die specifieke Iskra" veel voorkomt weet ik niet. Iskra's worden wel veel gebruikt (ik heb ze in Zuid Holland in netgebied Liander vaker gezien, maar dat is het merk, niet bewust op het type gelet, zou me ook niets hebben gezegd).

Vergeet niet dat er nog steeds minder dan 10.000 PV-installaties staan ingeschreven bij CertiQ, waarvan zo'n 560 nog uit de MEP tijd stammen. Dat is nog steeds tenenkrullend weinig...

Verwijderd

antonboonstra schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:50:
De omvormer is wel bekend, maar wordt onder veel fabricaten op de markt gebracht. Ik ben al het fabricaat Tress tegengekomen, maar ook ZM Solar. Nu dus ook Sunteams, maar het is allemaal dezelfde omvormer.
Bekend is een rekbaar begrip.
Hoeveel mensen hebben een steca hier op het forum, hoeveel een SMA en hoeveel een P1?

Ik denk dat er te weinig van Tress of ZM solar in omloop zijn om een beetje een beeld te hebben van het functioneren.

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-12 23:07
Nog dichter bij Doetinchem staat ook een flinke installatie. Hoe groot weet ik niet, heb wel een paar foto's:
Afbeeldingslocatie: http://www.ecologieforum.eu/plaatjes/foto%201.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.ecologieforum.eu/plaatjes/foto%202.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.ecologieforum.eu/plaatjes/foto%203.JPGAfbeeldingslocatie: http://www.ecologieforum.eu/plaatjes/foto%204.JPG

Staat hier

[ Voor 11% gewijzigd door kockie op 12-04-2012 17:52 . Reden: link aangepast ]

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• zonnigtype

zonnigtype

antonboonstra schreef op donderdag 12 april 2012 @ 12:24:
Het valt mij trouwens net op dat er een sinds niet al te lange tijd een leuke 70kWp PV installatie op PVoutput.org staat. 352 Upsolar panelen van 200Wp op Refusol 15K omvormers vlakbij Doetinchem. Op Google maps is te zien licht het dak een mooie ligging heeft op het zuid-oosten. Gisteren een dagopbrengst van 218,6 kWh :9~
Hij had zeker niet meer ruimte op zijn 3x80 Amp. aansluiting? Dakkie is nog lang niet vol...

Refusol omvormers komen in de topregionen van Photon's testen voor (Siemens heeft die dingen - betaald - gekopieerd en sommige exx. net nog stukkie beter gemaakt, top of the bill).

Mest van het bedrijf gaat naar ...... biovergisters in ...... Deutschland! (linkiepinkie) (en dus niet naar Moerdijk van Delta, misschien verdienen ze wel aan afzet in BRD...).

Ik heb geen SDE beschikking kunnen ontdekken. Dat is dan wel weer erg stoer. Een vleeskuiken zonnestroom bikkel dus, of zoiets (neen, ik ga er nog steeds geen kip van eten... :N ).

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@JeroenH:

Waarom begin je niet met een pakkende koptekst, zoals: Are you SASSY?

SASSY kan je dan vertalen als zoiets als Sustainable Alternative Sun Sourced Yield. Ik verzin maar wat.. ;)

Sassy betekent zoveel als brutaal, etc..

opm.: aangepast n.a.v. opmerking van novapax..

[ Voor 29% gewijzigd door Schinnen-groen op 12-04-2012 15:56 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• NovapaX
SASSY wordt het dan...
Klinkt mij teveel als een kruising tussen SISSI en PUSSY.... :+

Sparql TV wiki

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hahaha, je hebt gelijk. Was even twee dingen tegelijk aan het doen. Dat kunnen mannen niet, blijkt.

Maar de bedoeling zal wel overkomen, denk ik..

Ik heb net mijn vorige post gecorrigeerd...

[ Voor 13% gewijzigd door Schinnen-groen op 12-04-2012 15:56 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• MieJuul
  • Laatst online: 19-12 19:53

MieJuul

3970Wp

kockie schreef op donderdag 12 april 2012 @ 15:31:
[...]

Nog dichter bij Doetinchem staat ook een flinke installatie. Hoe groot weet ik niet, heb wel een paar foto's:

Staat hier
Sow heej, daar liggen er een vracht op _/-\o_

Zou zo richting de 250 kWp kunnen zijn, en heb het gevoel dat het nog wel eens meer kan wezen.

Kan het betreffende pand via google maps trouwens niet vinden (of ik kijk er gruwelijk langs, kan ook )

[ Voor 4% gewijzigd door MieJuul op 12-04-2012 16:01 ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Verwijderd

:9 Hoe zit het dan eigenlijk met vergoeding e.d voor zulke grote systemen?
De 5000kwh is hier niet meer van toepassing (ja per week)

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 16:37:
:9 Hoe zit het dan eigenlijk met vergoeding e.d voor zulke grote systemen?
De 5000kwh is hier niet meer van toepassing (ja per week)
Alles opzuipen en genoegen nemen met een cent of zeven voor de marktwaarde...

Als ze achter een 3x 80 Amp. aansluiting zitten en ze verbruiken meer dan het systeem opwekt, "mogen" ze ongelimiteerd salderen (uitspraak Weekers, VVD, jawohl). Als ze uiteindelijk maar een kWh in de plus (netafname min netinvoeding over een jaar) komen te staan... Totdat de Jager in gaat grijpen natuurlijk, dan is het einde verhaal (zal wel overgangsregeling gaan worden "voor bestaande installaties"...).

Misschien gaat daar in de winter wel een kolengestookte elektrische kachel aan voor de koeien op stal... :X

Verwijderd

Ongelimiteerd salderen , bedoel je in dat geval dat ze belasting vrij , dus voor 7 cent kunnen gebruiken wat ze willen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2012 17:03 ]

• zonnigtype

zonnigtype

kockie schreef op donderdag 12 april 2012 @ 15:31:
[...]

Nog dichter bij Doetinchem staat ook een flinke installatie. Hoe groot weet ik niet, heb wel een paar foto's...

Staat hier
Oh, neen. Ik zien het al. Ja, dat was een leuk akkefietje. Minstens 2x 100 kWp SDE beschikking...

... niet op die lokatie, ietsiepietsie verderop ...

(... en ruzie in de tent, waar ik verder maar niet over zal uitweiden ...) >:)

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 17:03:
Ongelimiteerd salderen , bedoel je in dat geval dat ze belasting vrij , dus voor 7 cent kunnen gebruiken wat ze willen?
yupsiedepupsie

Wel tot de nul hé! En het kan ook weer worden onmogelijk gemaakt, zo zijn ze in duh haag. Die hebben nu al zo'n pijn aan de portefeuille...

[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 12-04-2012 17:23 . Reden: Ppijn ]

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-12 15:37
Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 17:18:
[...]

Nee gaat niet goed.
Edit: las eroverheen, sorry. In principe kan dit wel, mijn fout.
Je kunt het ook over 2 strings verdelen dan komen de spanningen wat hoger uit.... als je daar zorgen over hebt.
Zie daar geen reden voor.

Het schema houdt nu geen ? rekening met de schoorsteen?
Alhoewel de strings niet heel kort zijn zou ik dat wel voorkomen.
Een keer een schematisch opzetje maken in excel zou ik zeggen.
Ivm de schaduw van enkele bomen op sommige momenten van de ochtend lijkt het mij persoonlijk handiger mijn dak in 3 strings te verdelen.
Geeft het enig nadeel voor de omvormer moesten die voltages zou laag zijn.
Dan strart de omvormer zeker ook iets later? (pas op 188v)

We hebben besloten de schoorsteen (zwart vierkant) af te breken, dat ding is sinds de eeuwwisseling toch niet meer gebruikt :)

PS: Zit nu op vakantie in oostenrijk, het ligt hier ook VOL met pv & zonneboilers :9

• kockie
MieJuul schreef op donderdag 12 april 2012 @ 16:00:
[...]
Kan het betreffende pand via google maps trouwens niet vinden (of ik kijk er gruwelijk langs, kan ook )
Excuses: verkeerde link. Klopt nu wel:
http://maps.google.com/ma...0.00372,0.010568&t=h&z=16

@Zonnigtype: koeienstal en verwarming gaat niet echt samen. Een hoogproductieve melkkoe houdt van temperaturen onder 0 (-15 uit m'n hoofd) Volgens mij zijn het ook kippenschuren.

• Mike70
  • Laatst online: 20-12 00:21

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 15:12:
[...]

Bekend is een rekbaar begrip.
Hoeveel mensen hebben een steca hier op het forum, hoeveel een SMA en hoeveel een P1?

Ik denk dat er te weinig van Tress of ZM solar in omloop zijn om een beetje een beeld te hebben van het functioneren.
Ik ken iemand die een Tress heeft. Heb mijn software daarvoor aangepast. Is heel makkelijk uit te lezen.

www.mijnzon.info

• zonnigtype

zonnigtype

kockie schreef op donderdag 12 april 2012 @ 17:54:
[...]

Excuses: verkeerde link. Klopt nu wel:
http://maps.google.com/ma...0.00372,0.010568&t=h&z=16

@Zonnigtype: koeienstal en verwarming gaat niet echt samen. Een hoogproductieve melkkoe houdt van temperaturen onder 0 (-15 uit m'n hoofd) Volgens mij zijn het ook kippenschuren.
Dank. Was ook een grapje (vergeet niet, ben een tuinderszoon, geen boerenzoon... :+ ). Hennen en koeien dort. Internet is my best friend...

http://www.boerderij.nl/P...-zonnepanelen-BOE018920W/

Grote geld komt natuurlijk uit de opfok van de arme kippetjes, that's for sure.

2 ton uitgegeven voor de helft, helft van installatie merk paneeltjes, andere "doet u maar het goedkoopste" OEM... ;)

* edit *

@SSC:

Was dat nou dezelfde? Ik heb nu maar een SDE groot (2009) beschikking gezien (kan max. 100 kWp zijn). Andere 100 kWp particulier geschokt? Geen derde installatie? Of hebben we het niet over dezelfde?

[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 12-04-2012 18:42 . Reden: oud linkie van ss compagnie ]

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

rube schreef op donderdag 12 april 2012 @ 14:48:
[...]
Hoe doe je dat? Brieven van je netbeheerder gewoon bij het oud papier gooien en als ze voor je deur staan de toegang tot je woning weigeren? Lijkt me niet eeuwig vol te houden..of heb je een dealtje gesloten ;)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Wie kan hier iets nuttigs zeggen over de afstand tussen paneel rijen op een plat dak?
Lees namelijk verschillende verhalen over 1 tot 3 keer de hoogte/hoek als afstand.

Oftewel;
Hoever moet een paneel rij uit elkaar staan bij 1,65 x 1m panelen die een hoek van 25graden maken?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Verwijderd

2Dutch schreef op donderdag 12 april 2012 @ 19:13:
[...]

Hoe doe je dat? Brieven van je netbeheerder gewoon bij het oud papier gooien en als ze voor je deur staan de toegang tot je woning weigeren? Lijkt me niet eeuwig vol te houden..of heb je een dealtje gesloten ;)
Op dit moment mogen wij de installatie van de slimme meter weigeren. Ik hoop het volgende niet, maar ik zie Den Haag of iets in die richting (lobbies?) wel, dat ze per wet er voor zorgen, dat we verplicht moeten laten vervangen. Maar voor nu : ik weiger. Ferrasmeter is mijn vriend :)

• rube
  • Laatst online: 08:33
Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 19:52:
[...]
Op dit moment mogen wij de installatie van de slimme meter weigeren. Ik hoop het volgende niet, maar ik zie Den Haag of iets in die richting (lobbies?) wel, dat ze per wet er voor zorgen, dat we verplicht moeten laten vervangen. Maar voor nu : ik weiger. Ferrasmeter is mijn vriend :)
Het is mij (nog) niet gevraagd, maar bij de afspraak voor het plaatsen van de Bruto Productie Meter heb ik destijds voor de zekerheid maar direct aangegeven dat ik geen "slimme" meter nodig heb.

• zonnigtype

zonnigtype

N.a.v. eerder hier gerapporteerde 70 kWp installatie in Ruurlo nog Agentschap NL documentje gevonden van de hand van Wageningen UR Livestock Research. D'r wordt nogal wat aan duurzaamheid in het bedrijf gedaan (even afgezien van de levende have, die een byzonder twijfelachtig kort leven lijdt, pun intended).

En wat zien ik daar, slip of the pen van een agrarisch Wageningen UR ambtenaar...
De kosten van een zonnepaneel bedragen vanaf circa € 2.500,- per kWp.
"Ze" hebben het wederom voor elkander hiero. They "made my day"... ;(

Ferrasmeter is mijn vriend :)
Dan zou ik toch een wat betrouwbaarder ("bekend") vrindje gaan zoeken als ik jou was (zie ook hier). Want die doet het waarschijnlijk iets minder onproblematisch met dat salderen... ;)

[ Voor 25% gewijzigd door zonnigtype op 12-04-2012 21:00 . Reden: Letten we eventjes op de spelling? Dank u! ]

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-12 20:30
Hehe eindelijk zonnetje onder vandaag record gehaald met de opbrengst 557Wh dat maakt dat de totaal meter nu al op ruim 7kWh staat.

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:34
Freemann schreef op donderdag 12 april 2012 @ 19:25:
Wie kan hier iets nuttigs zeggen over de afstand tussen paneel rijen op een plat dak?
Lees namelijk verschillende verhalen over 1 tot 3 keer de hoogte/hoek als afstand.

Oftewel;
Hoever moet een paneel rij uit elkaar staan bij 1,65 x 1m panelen die een hoek van 25graden maken?
Et voila… let wel, er wordt uitgegaan van standplaats Brussel (50° Noord) maar dat zal voor de uitkomst niet al te veel verschil maken t.o.v. Nederland (51° Noord)

Tussenruimte berekenen zonnepanelen plat dak

7,5kWh thuisbatterij, 5300Wp solar, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2/3

• Snowmiss
  • Laatst online: 05:15

Oftewel;
En anders de link volgen van Hokusai in deze post ;) Is een berekening sheet voor Duitsland :D

http://123zonne-energie.n...ferte-met-vragen#comments

• kockie
Dat is m inderdaad. Of het ook dezelfde is als sunshine bedoelt, dat weet ik dan weer niet. Dat is aan Luuk om te antwoorden.

Verwijderd

zonnigtype schreef op donderdag 12 april 2012 @ 20:56:

Dan zou ik toch een wat betrouwbaarder ("bekend") vrindje gaan zoeken als ik jou was (zie ook hier). Want die doet het waarschijnlijk iets minder onproblematisch met dat salderen... ;)
Ik heb deze :
Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/fotos/01.%20Plaatsing%20zonne-panelen%20WZW/index.php?resize=1&image=DSC06092.JPG&screenwidth=1280

:)

• zonnigtype

zonnigtype

Ah, da's het betere werk! Zo eentje waarvan de pijl langdurig en frequent "de verkeerde kant op" staat gericht... >:)

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

En inmiddels al 45 jaar oud >:)

Komt met een beetje mazzel en veel zon net niet op 00000 >:)

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Verwijderd

larsg schreef op donderdag 12 april 2012 @ 17:33:
[...]
Ivm de schaduw van enkele bomen op sommige momenten van de ochtend lijkt het mij persoonlijk handiger mijn dak in 3 strings te verdelen.
Geeft het enig nadeel voor de omvormer moesten die voltages zou laag zijn.
Dan strart de omvormer zeker ook iets later? (pas op 188v)

We hebben besloten de schoorsteen (zwart vierkant) af te breken, dat ding is sinds de eeuwwisseling toch niet meer gebruikt :)

PS: Zit nu op vakantie in oostenrijk, het ligt hier ook VOL met pv & zonneboilers :9
Het verdelen in strings mbt schaduw werkt pas als er ook individuele trackers achter zitten.
Een tripower heeft 2 x mpp. Dus het verdelen in 3 stukken heeft voor de schaduw geen extra zin.
Ik meen dat 1 kant meer schaduw zou gaan krijgen dan de andere kant. Daar kan je wel rekening mee houden.

De invloed van de lagere voltages is vrij beperkt zolang je in het werkbereik van de mpp blijft zitten.
Ik vind die stp250 een mooi paneel, maar gezien de ruimte op het dak zou ik ook even kijken naar een opstelling met 240 panelen. Dat is prijstechnisch gunstiger, zoals gezegd ruimte is er.

Verwijderd

Ik las hier ergens dat een losse heat pipe 15 euro kost ?
Maakt het leuk om zelf eentje te bouwen , het omhulsel stelt niet veel voor....

Ik kan ze alleen nog nergens vinden iemand een linkje ?

Verwijderd

Goedenavond,

Ik ben al enige tijd aan het 'puzzelen' voor mijn toekomstige systeem. Ik ben er uit voor wat betreft de panelen, maar voor de omvormer moet de knoop nog doorgehakt worden.

De situatie wordt als volgt:
- 6 panelen Yingli Panda 265 op het schuine dak (landscape, ZW hh 40gr)
- 6 panelen Hanwha 195W op het platte dak van dakkapel (portrait, ZW hh 15 gr)
- (in de toekomst komen er misschien (waarschijnlijk! als ik jullie moet geloven) nog 3 panelen 195W bij op het platte dak van de aanbouw,3 meter lager gelegen)

In principe heb ik de PowerOne PVI 3.0 op het oog en heb hier ook al over gesproken met een forumlid via DM (waarvoor nogmaals dank).
Nu viel mijn oog nog op de Effekta ES4200. Prijstechnisch gezien interessant, volgens de rekentool haal ik de minimale waarden, maar ik had nog een paar vragen:

- Kan/mag je deze inverter zonder problemen op een standaard 16A groep installeren, omdat hij >3680W kan leveren, maar ik wel onder de 3680W blijf?
- Laat ik veel opbrengst liggen doordat de omvormer behoorlijk is overgedimensioneerd?
- Heeft er iemand ervaring met (deze) Effekta omvormer(s)

Verwijderd

Oftewel;
De meeste standaard opstellingen voor een platdak komen uit op 20 graden hellingshoek.
Het kiezen voor een steilere hoek doe je alleen als je ruimte over hebt.

Je zegt het niet, dus ik neem aan landscape (is niet perse noodzakelijk)
sin(25 graden) = 0.42262 bij 1m komt het paneel dan 0,42 m hoog aan de achterkant.
De vuistregel voor de minimale tussenafstand is een factor 2.
Geeft dus 85cm. Zelf zou ik richting de factor 2,4 gaan dat is dan 100 cm ongeveer.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnigtype schreef op donderdag 12 april 2012 @ 15:35:
Mest van het bedrijf gaat naar ...... biovergisters in ...... Deutschland! (linkiepinkie) (en dus niet naar Moerdijk van Delta, misschien verdienen ze wel aan afzet in BRD...).
Op dit moment ben ik op m'n werk ook bezig met de elektrische besturing van een biovergister.
Die gaat in Letland geplaatst worden bij een boerenbedrijf, in Letland groeien ze als paddestoelen uit de grond.
Met die gebrekkige stroomvoorziening aldaar zijn ze een welkome aanvulling. :)

Verwijderd

Ik weet van Effekta alleen dat er een super voordelige leverancier in duitsland zit,
en dat de specs best goed zijn van de es1700, 2200, 3300 en 4200.

Maar kan iemand mij nog ergens even mee helpen?
Stel er komt 8 ampere uit je panneel en je hebt twee inverters die ieders 5 amp aan kunnen, is het dan mogenlijk om die twee inverters parralel met de ingangen te koppelen om de 8 ampere zo te delen?
Het gaat hierbij om de Steka grid 300 2x

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2012 23:17 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 23:05:
Goedenavond,

Ik ben al enige tijd aan het 'puzzelen' voor mijn toekomstige systeem. Ik ben er uit voor wat betreft de panelen, maar voor de omvormer moet de knoop nog doorgehakt worden.

De situatie wordt als volgt:
- 6 panelen Yingli Panda 265 op het schuine dak (landscape, ZW hh 40gr)
- 6 panelen Hanwha 195W op het platte dak van dakkapel (portrait, ZW hh 15 gr)
- (in de toekomst komen er misschien (waarschijnlijk! als ik jullie moet geloven) nog 3 panelen 195W bij op het platte dak van de aanbouw,3 meter lager gelegen)

In principe heb ik de PowerOne PVI 3.0 op het oog en heb hier ook al over gesproken met een forumlid via DM (waarvoor nogmaals dank).
Nu viel mijn oog nog op de Effekta ES4200. Prijstechnisch gezien interessant, volgens de rekentool haal ik de minimale waarden, maar ik had nog een paar vragen:

- Kan/mag je deze inverter zonder problemen op een standaard 16A groep installeren, omdat hij >3680W kan leveren, maar ik wel onder de 3680W blijf?
- Laat ik veel opbrengst liggen doordat de omvormer behoorlijk is overgedimensioneerd?
- Heeft er iemand ervaring met (deze) Effekta omvormer(s)
Lees de datasheet van effekta zelf die 4200 heeft 1 tracker. Alleen de es5000-2000 en es5000-3000 hebben 2 mpp´s. Staat wel eens fout vermeld op website´s.

http://www.effekta.de/por...ctionid=4&id=29&Itemid=88

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2012 23:19 . Reden: site fabrikant toegevoegd ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 23:17:
[...]

Lees de datasheet van effekta zelf die 4200 heeft 1 tracker. Alleen de es5000-2000 en es5000-3000 hebben 2 mpp´s. Staat wel eens fout vermeld op website´s.

http://www.effekta.de/por...ctionid=4&id=29&Itemid=88
Als ik op de sheet op de site van effekta kijk staat dat de 2200 en 3300 1 tracker hebben en dat de 4200 en de 5000 2 MPPT trackers hebben. Linkje http://www.effekta.de/pdf...olarwechselrichter_ES.pdf

Zie nu je link pas. Excuses. Volgens de aanbieder heeft deze variant 2 MPPT trackers

Volgens de BE/NL handleiding ook 2 trackers:
De fotovoltaïsche omvormers ES4200 / ES5000 hebben telkens twee MPPtrackers
(ca. telkens 50 % totaalvermogen van de inverter). Daarvan heeft
tracker A een aansluiting van maximaal twee leidingen en tracker B een
leiding.

Bij de modellen ES4200 / ES5000 kunnen twee strings aangesloten
worden. Hierbij moet ervoor gezorgd worden, dat de belasting van de
beide strings symmetrisch is.
Dit betekent:
Een ingang van de fotovoltaïsche omvormer kan 50 % van het nominaal
vermogen verwerken en mag met maximaal 10 % overbelast worden.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2012 08:48 . Reden: extra info ]

Verwijderd

de 4200 579,60 € ex

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

kockie schreef op donderdag 12 april 2012 @ 21:43:
[...]

Dat is m inderdaad. Of het ook dezelfde is als sunshine bedoelt, dat weet ik dan weer niet. Dat is aan Luuk om te antwoorden.
Geen idee! Ik mis even het verhaal een beetje. ;)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• antonboonstra

antonboonstra

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 23:15:
Ik weet van Effekta alleen dat er een super voordelige leverancier in duitsland zit,
en dat de specs best goed zijn van de es1700, 2200, 3300 en 4200.

Stel er komt 8 ampere uit je panneel en je hebt twee inverters die ieders 5 amp aan kunnen, is het dan mogenlijk om die twee inverters parralel met de ingangen te koppelen om de 8 ampere zo te delen?
Ik zou het niet proberen. Maar waarom niet de eerder genoemde Soladin600? Die paar % minder efficientie moet je maar op de koop toenemen en het is in ieder geval goedkoper dan 2 Steca300 omvormers.

Verwijderd

Zo te zien heeft de ES4200 inderdaad wel 2 trackers, mijn fout.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 23:13:
[...]

De meeste standaard opstellingen voor een platdak komen uit op 20 graden hellingshoek.
Het kiezen voor een steilere hoek doe je alleen als je ruimte over hebt.

Je zegt het niet, dus ik neem aan landscape (is niet perse noodzakelijk)
sin(25 graden) = 0.42262 bij 1m komt het paneel dan 0,42 m hoog aan de achterkant.
De vuistregel voor de minimale tussenafstand is een factor 2.
Geeft dus 85cm. Zelf zou ik richting de factor 2,4 gaan dat is dan 100 cm ongeveer.
pfff weer 3 wegen die naar Rome lijden ( ;) ).....

Maar die 1 meter klinkt in mijn oren goed :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Verwijderd

antonboonstra schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 10:27:
[...]

Ik zou het niet proberen. Maar waarom niet de eerder genoemde Soladin600? Die paar % minder efficientie moet je maar op de koop toenemen en het is in ieder geval goedkoper dan 2 Steca300 omvormers.
omdat ik waarschijnlijk voordelig aan twee gebruikte steca300 kan komen.

Verwijderd

Freemann schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 10:46:

Maar ik zou eens kijken wat uitkomt met verschillende panelen en hellingshoeken en afstanden.
2 als factor kan zeer zeker, maar geeft wat schaduw in de maanden nov-dec-jan.
Zoals je weet niet echte belangrijke productie maanden.

Het is net een combinatie waarbij je het dak optimaal benut.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 11:04:
[...]

Maar ik zou eens kijken wat uitkomt met verschillende panelen en hellingshoeken en afstanden.
2 als factor kan zeer zeker, maar geeft wat schaduw in de maanden nov-dec-jan.
Zoals je weet niet echte belangrijke productie maanden.

Het is net een combinatie waarbij je het dak optimaal benut.
Het gaat om een kleiner platdak van +/- 5x5,5.
een zuidopstelling is mogelijk, MAAR dan kan ik 3 paneelrijen kwijt van 3 panelen.
Nu ben ik op het idee gebracht om een oost/west:
code:
1
  /\   /\

"drempel" opstelling te maken. Zo zou ik 4 rijen van 3 panelen kwijt kunnen.

Deze rijen zouden dan 1,8m (2x90cm) breed worden.
2 van deze rijen zijn dan 3,6 breed en dan kan houd ik 1,4 meter als tussen ruimte over.

Moet het alleen nog even precies uitrekenen.

• zonnigtype

zonnigtype

SunshineCompany schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 10:20:
[...]

Geen idee! Ik mis even het verhaal een beetje. ;)
Of DEZE met zonnepanelen gevulde boerderij ...

http://www.boerderij.nl/P...-zonnepanelen-BOE018920W/

... die volgens kockie inderdaad het door hem gefotografeerde exemplaar is ...

kockie in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

... op deze (exacte) lokatie ...

Google map link ...

... ook dezelfde boerderij is waar je het lang geleden eens over hebt gehad (en wel op 24 feb. 2011):

SunshineCompany in "Duurzame Energie deel 18"

... zoals gevraagd in mijn recente post ...

zonnigtype in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

... of dat het toch een "andere" vleeskuiken houder betreft met een nog grotere installatie. Jij had het destijds namelijk over 300 kWp, het systeem wat kockie bij Doetinchem heeft gefotografeerd betreft een 200 kWp installatie, waarvan de helft onder een SDE "groot" beschikking valt, daklease constructie, en de andere helft ogenschijnlijk door de boer zelf is geschokt (100 kWp voor 2 ton)...

Zo duidelijker?

We zijn hier benieuwd (SDE lijst wacht op wat extra afstreep vinkjes... ;) ).

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-12 18:53

PcDealer

HP ftw \o/

LinkedIn WoT Cash Converter

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:21
Het is gelukt, de installateurscode van SMA heb ik ontvangen en kan nu met bluetooth diverse parameters (oa minimale opstartspanning) naar wens/behoefte aanpassen (tussen grenzen in natuurlijk) via Sunny Explorer.
Ben benieuwd!

Tweak your SMA :P

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Zojuist heb ik even een situatieplaatje gemaakt van het huis van m'n moeder. Zij heeft het er al een tijdje over dat ze zonnepanelen wil aanschaffen. Zelf vraag ik me af of het wel zoveel nut heeft, gezien de ligging van het huis.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WlxzE.jpg

De voorkant van het huis ligt ongeveer richting het zuid-oosten. Daarnaast staat er voor het huis een carport met een plat dak. Het dak van de carport ligt 's ochtends een korte periode in de schaduw van het overstaande huis (voornamelijk 's winters). En aan het eind van de dag draait de zon naar de achterkant van het huis, waardoor de carport ook de laatste paar zonuren mist.

Binnenkort komt er een mannetje langs voor (gratis) advies, maar ik dacht, laat ik hier ook even de meningen peilen. :)

• Bartjuh
  • Niet online
VantageR schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 17:29:
Zojuist heb ik even een situatieplaatje gemaakt van het huis van m'n moeder. Zij heeft het er al een tijdje over dat ze zonnepanelen wil aanschaffen. Zelf vraag ik me af of het wel zoveel nut heeft, gezien de ligging van het huis.
Wat is de hoek van het dak?

Als het zo 40 graden is, dan is de opbrengst ca 92% van optimaal zuid.

Dat vermenigvuldigen met de opbrengst voor locatie (zie openingspost voor beide plaatjes), en je hebt een goede schatting van de opbrengst. Waarschijnlijk ergens tussen de 900-980 kWh/kWp, afhankelijk van locatie in Nederland.

• zonnigtype

zonnigtype

PcDealer schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 15:45:
[...]

Ik zie de url van Pfixx daar in de plaatjes voorbij komen.
Dat heb je goed gezien. Maar het is niet de enige partij daar...

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@Zonnigtype
Resultaten inkoopaktie Zwartewaterland bekend, incl de omliggende plaatsen Dalfsen en Staphorst.
Samen ongeveer 1,5 MWp :)
http://www.genemuidenactu...-genieten-een-succes.html

Ook wat aanvullend nieuws over de inkoopaktie in Putten
http://www.destentor.nl/r...r-zonnepanelen-Putten.ece

En koop nog een cd'tje van Adele.
http://www.bndestem.nl/ni...uwt-milieubewust-huis.ece

[ Voor 25% gewijzigd door SpeksteenWP op 13-04-2012 18:48 ]

Verwijderd

die van Zwartwaterland komt op 2,19 euro per wat piek , is dat niet wat veel bij aanschaf van zulke hoeveelheden?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2012 19:14 ]

Verwijderd

Freemann schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 10:46:
pfff weer 3 wegen die naar Rome lijden ( ;) ).....

Gewoon even in Google Sketchup zetten, dan kun je het makkelijk vergelijken, met de verdeling over de opbrengst over de verschillende maanden (en dus de relatief lage opbrengst in de wintermaanden) daarin meegenomen.

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 18:43:
@Zonnigtype
Resultaten inkoopaktie Zwartewaterland bekend, incl de omliggende plaatsen Dalfsen en Staphorst.
Samen ongeveer 1,5 MWp :)
http://www.genemuidenactu...-genieten-een-succes.html

Ook wat aanvullend nieuws over de inkoopaktie in Putten
http://www.destentor.nl/r...r-zonnepanelen-Putten.ece

En koop nog een cd'tje van Adele.
http://www.bndestem.nl/ni...uwt-milieubewust-huis.ece
Mag ik u hartelijk danken voor alle toevoegingen? Op tijd aankondigen als je deze kant op komt, want die appelpunt is ook verdiend!

Eindelijk de hele zooi nu maar eens op een aparte pagina geplaatst, want op de vorige explodeerde het spul zo'n beetje en begon die vervaarlijk in zijn voegen te kraken... Stand nu: 60 inkoop acties, diverse daklease constructies nu apart gezet, en wooncorporatie project ook ff apart, dat is van "aparte klasse" als daar iets van gaat komen (is nog slechts "pilot in onderzoek").

http://www.polderpv.nl/inkoopacties_Nederland.htm

Aanvullingen/correcties e.d. zijn/blijven welkom, waarvoor bij voorbaat dank!

• Snowmiss
  • Laatst online: 05:15
Hier vandaag: draagkracht berekening van het platte dak ontvangen, offerte getekend, kleine lening afgesloten en subsidie aanvraag de deur uit.

Nu weer wachten tot we afspraak kunnen maken voor het plaatsen van de paneeltjes. :D

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-12 20:08
VantageR schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 17:29:

De voorkant van het huis ligt ongeveer richting het zuid-oosten. Daarnaast staat er voor het huis een carport met een plat dak. Het dak van de carport ligt 's ochtends een korte periode in de schaduw van het overstaande huis (voornamelijk 's winters). En aan het eind van de dag draait de zon naar de achterkant van het huis, waardoor de carport ook de laatste paar zonuren mist.

Binnenkort komt er een mannetje langs voor (gratis) advies, maar ik dacht, laat ik hier ook even de meningen peilen. :)
Dat lijkt me een prima dak voor zonnepanelen. Alles tussen zuid-oost en zuid-west is eigenlijk prima. Hoek is met 49 graden wat steil, maar dat geef in het voor- en najaar wat meer opbrengst. Over het hele jaar genomen kom je hiermee zeker aan heel goede opbrengsten. Je zou daar wel 3kWp op kwijt moeten kunnen.

Dat platte dak is ook niet gek. Ik kan niet precies zien hoeveel schaduw er is, maar november, december en januari een beetje schaduw is absoluut geen probleem. Je heb in die periode toch voornamelijk diffuus licht en de opbrengsten in die maanden stellen sowieso niet veel voor, dus dan maakt het ook niet uit als je een beetje mis loopt.

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op donderdag 12 april 2012 @ 23:15:

Niet doen, twee MPP trackers op 1 bron gaat niet goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 13-04-2012 21:04 ]

Verwijderd

@dre

Goeie had ik niet aan gedacht.

Dank je wel!

@algemeen

Mag er hier ook over prijzen geschreven worden ?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2012 21:10 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 145% gewijzigd door Dre op 03-05-2012 17:44 ]

Pagina: 1 ... 38 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.