Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.545.622 views

Onderwerpen

Verwijderd

Is er nog een volgorde van aansluiten voordat de panelen het net op gaan? Morgen gaan de laatste 2 panelen erop, ontbrekende materialen zijn binnen. Als die liggen, dan heb ik 3 mogelijkheden welke ik als laatste kan doen:
1. Zekering meterkast van de betreffende groep bij zetten
2. Stekker omvormer in stopkontakt betreffende groep zetten
3. String aansluiten op de omvormer.

Welke is het beste om als laatse verbinding te doen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 21:04:
@algemeen

Mag er hier ook over prijzen geschreven worden ?
Lijkt me geen probleem. Je kunt ook linken plaatsen naar shops, marktplaats en Ebay.

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:21
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 21:16:
Is er nog een volgorde van aansluiten voordat de panelen het net op gaan? Morgen gaan de laatste 2 panelen erop, ontbrekende materialen zijn binnen. Als die liggen, dan heb ik 3 mogelijkheden welke ik als laatste kan doen:
1. Zekering meterkast van de betreffende groep bij zetten
2. Stekker omvormer in stopkontakt betreffende groep zetten
3. String aansluiten op de omvormer.

Welke is het beste om als laatse verbinding te doen?
Weet niet of het omvormer afhankelijk is maar de logische volgorde is;

eerst 1 dan 3 en als laatste 2

zal toch ook wel in de handleiding van de omvormer staan?

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Verwijderd

Dre schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 21:13:
[...]

Iemand ervaring met het bestellen van 400 kilo aan zonnepanelen in duitsland?
Nee , maar wil ze best tegen een kleine vergoeding voor je halen . :)

Dat linken zal ik zeker doen.

En ik lees van mensen hier wel , ik heb de offerte binnen, maar zie helaas geen prijzen.

Ik ben bang dat er veel onwetende consumenten weer slachtoffer worden van gewiekste commerciele praatjes cq bang makerij en de bijbehorende veel te hoge prijzen.

En mooi zou zijn ervaringen,aanschaffen, met kosten inzichtelijk te hebben en het kaf van het koren te kunnen scheiden.

Of ga ik nu wat ver .... :?

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2012 21:42 ]

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:47
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 21:30:

En ik lees van mensen hier wel , ik heb de offerte binnen, maar zie helaas geen prijzen.

Ik ben bang dat er veel onwetende consumenten weer slachtoffer worden van gewiekste commerciele praatjes cq bang makerij en de bijbehorende veel te hoge prijzen.

En mooi zou zijn ervaringen,aanschaffen, met kosten inzichtelijk te hebben en het kaf van het koren te kunnen scheiden.

Ik wil best iets meer duidelijkheid geven. Door hier te lezen weet ik ook dat ik wat meer dan gemiddeld betaal.

Onze 6 panelen komen van de VEH actie 123zonne-energie. Daarbij komt de prijs van het kleinste pakket (die 6 panelen dus) op €2,77/Wp inclusief montage en alle garanties. Zie ook de volgende analyse van zonnigtype voor prijzen in deze actie.

Mocht mijn subsidie aanvraag gehonoreerd worden dan komt voor mij de uiteindelijke prijs uit op €1,92/Wp

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

[...]

Tja. Hoe ver wil je gaan? Momenteel staan in mijn leveranciers spreadsheet (actief op NL grondgebied) slechts 218 "aanbieders" van zonnepanelen en/of systemen... :D

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
zonnigtype schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 22:21:
[...]

Tja. Hoe ver wil je gaan? Momenteel staan in mijn leveranciers spreadsheet (actief op NL grondgebied) slechts 218 "aanbieders" van zonnepanelen en/of systemen... :D
Ik zou wel een soort pricewatch willen. Waarbij je onderscheidt kan maken tussen maten kWp etc. Aangezien het leven al duur genoeg is en ik een tweaker ben, vind ik het niet erg om zelf wat bij elkaar te scharrelen.
Zelf plaatsen is ook geen probleem, ik heb een vrije groep over en een kennis die elektricien is.

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Verwijderd

[...]

Hahaha , juist ja .. sorry zover was ik nog niet in je site gedoken .
Wat me wel opviel (want daar kwam ik terecht) was het enorme verschil in wp prijzen bij de inkoopaktie,s en vermelde kortingen .....

Gaat direct ff verder snuffelen jou hoek :)

Verwijderd

[...]

Graag! Ik ben ook groot voorstander van een soort pricewatch waarmee aanbieder vergeleken kunnen worden.

[Edit]
In Duitsland 15 panelen van 230 Wp (trina solar poly) met ES3300 omvormer voor €1,05 per Wp (incl btw, zonder bevestiging en dergelijke!). Men en vooral verkopers van zonnepanelen gaan ervanuit dat de prijs van electra met >5% per jaar stijgt n.a.v. prijsstijgingen de afgelopen jaren. Volgens mij worden zijn zonnepanelen een geduchte concurrent van de energiemaatschappijen en zal het consumenten tarief (nu €0,23) niet of nauwelijks stijgen.

Iemand ervaring met het bestellen van 400 kilo aan zonnepanelen in duitsland?
De panelen koop je ook wel voor die prijs in NL.
Het zijn 230 panelen en die zijn een stukje goedkoper. 240 is de standaard tegenwoordig.

Bedenk je wel dat 2 cent op een 3000wp installatie maar 60 euro is. De ruimte heb je maar 1 keer
en de meeste hebben nog te weinig ruimte ook.

Verwijderd

motormuis schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 22:42:
[...]
Ik zou wel een soort pricewatch willen. Waarbij je onderscheidt kan maken tussen maten kWp etc. Aangezien het leven al duur genoeg is en ik een tweaker ben, vind ik het niet erg om zelf wat bij elkaar te scharrelen.
Zelf plaatsen is ook geen probleem, ik heb een vrije groep over en een kennis die elektricien is.
Als je het een en ander zelf bij elkaar zoekt kan je voor 1,60 best een leuke set plaatsen.
Maar dat hangt sterk van je dak af, heb je een leuk dak?

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:10
motormuis schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 22:42:
Ik zou wel een soort pricewatch willen.
Je bent niet de enige, maar de modellen volgen elkaar zo snel op, en een andere sticker is zo geplaatst... ik denk dat het lastig betrouwbaar en up-to-date te krijgen is. En kwaliteit (als in duurzaamheid, lang meegaan) is in korte tijd nauwelijks te testen. Vergeet niet, het moet 20+ jaar op het dak liggen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Verwijderd

Ik heb een redelijk leuk dak voor de kleine woning met verbruik van 2200Kwh , wat dit jaar aanzienlijk zal gedaalt zijn naar 1200Kwh omdat mijn vaatwasser en wasmachine geen water meer warm hoeven te maken en de cv ook al 5 maand uitgeschakeld is. en nog wat dingetjes

Ik heb alleen 1 denne boom van de buren die tot 9.30 schaduw werpt , en tegen 16.30 nog een grote boom die het zelfde doet voor ongeveer 1.5 uur lang .hoog zomer zal de zon eroverhheen schijnen,maar ik heb dat alles nog niet echt goed duidelijk.

De zon gaat rechts van mijn huis onder en dus links op.

Gemeten heb ik m,n dak nog niet maar schat dat ik er zo,n 6-8 panelen op kwijt kan.
Maar voorlopig moet ik het gewoon ff bij twee houden, meer krijg ik niet rond ..

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 23:01:
[...]

Je bent niet de enige, maar de modellen volgen elkaar zo snel op, en een andere sticker is zo geplaatst... ik denk dat het lastig betrouwbaar en up-to-date te krijgen is. En kwaliteit (als in duurzaamheid, lang meegaan) is in korte tijd nauwelijks te testen. Vergeet niet, het moet 20+ jaar op het dak liggen.
Als we dat met videokaarten kunnen lukt dat zeker met panelen e.d
En ivm de 20jaar ,Als dat niet te controleren valt is dat nu ook niet aan de orde om te vermelden(garrantie bepaling e.d wel)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2012 23:21 ]

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 22:46:
[...]

Hahaha , juist ja .. sorry zover was ik nog niet in je site gedoken .
Wat me wel opviel (want daar kwam ik terecht) was het enorme verschil in wp prijzen bij de inkoopaktie,s en vermelde kortingen .....

Gaat direct ff verder snuffelen jou hoek :)
Spreidscheet staat daar (uit der aard) niet op.

- dan gaan er allerlei commerciële jongens leuke dingen mee doen, en dat gun ik ze niet
- en d'r staan persoonlijke annotaties in die niet de publieke ruimte in hoeven
- enzovoorts

;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• antimos
Week geleden een aanvraag gedaan voor meterwisseling bij Enexis, a.s. dinsdag gaat mijn digitale Schlumberger eruit en komt er een Kamstrup voor in de plaats, lekker snel.

Tijdens het telefonisch gesprek gaf ik aan dat ik dit jaar wil gaan beginnen met PV, er werd al gelijk naar de hoeveelheid Wp gevraagd wat ik wil gaan leggen. Wat blijkt, in de brief die ik vanmorgen in de bus kreeg staat dat ik al in het PIR (Productie Installatie Register van de gezamelijke netbeheerders) sta met mijn opgegeven Wp en ze hebben er ook gelijk maar een extra EAN productie-installatie code bij aan gehangen.
Nu sta ik ook in het grote boek...... :/

U ontvangt deze brief omdat u zelf duurzame electriciteit opwekt dmv zonnepanelen, een windmolen of een HRe-ketel.
Zover is het helaas nog niet :)

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
[...]

oei 218 pas.
vind ik nog niet genoeg eigenlijk om ook nog maar enigszins iets voor elkaar te kunnen krijgen in Nederland.
daar heb je er veel meer voor nodig.
ongeveer net zoveel als er c.v. installateurs zijn.

toevallig dat ik over c.v. installateurs begin.
mijn achterburen, ja dat is een c.v. installateur bedrijf.
zijn sins vanochtend bezig met p.v. aan te leggen op hun eigen loods.
ik denk dat dat nieuwe cowboys gaan worden in de bisness.
(ze leggen volgens mij een vrij simpel straight up systeem neer.
niks bijzonders)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• JeroenH
Commenter 'Eric' (geen Tweaker volgens mij) schrijft in de comments over mijn artikel over de Makro-zonnestroompanelen aanbieding het volgende:
Wat betreft service: houd in het achterhoofd dat Makro een groothandel is en geen winkel. Dit lijkt misschien niet zo interessant, maar het is wel belangrijk om op te letten. Er geldt bij een groothandel geen consumentenrecht, wat o.m. inhoudt dat als je na aankoop ontdekt dat het product niet in orde is, je geen enkele vorm van garantie hebt. Als je nu zonnepanelen of een wasmachine koopt maakt niet uit, als blijkt dat het product helemaal in stukjes in de verpakking zit, heb je geen enkel recht op reparatie of retour; Je had het product immer voor aankoop moeten testen!
Ik vind dat zeer aannemelijk klinken en dat is eigenlijk best zorgwekkend. Wat zeggen jullie hiervan?

Overigens heb ik een mail van de Makro ontvangen als reaktie op mijn artikel (hun webcare-team zit er kennelijk bovenop ;)):
Geachte heer Haringman,

Naar aanleiding van uw reactie via Twitter en de Solarwebsite, berichten wij u als volgt.

U geeft aan dat de informatie op onze website en van de leverancier Pfixx niet toereikend genoeg is.
Wij begrijpen dat indien een klant de overweging maakt voor de aanschaf van zonnepanelen, er buiten de gegeven informatie er altijd specifieke vragen zijn. Deze vragen kunnen zonder meer beantwoord worden door de leverancier van de zonnepanelen, te weten door middel van telefonisch contact of via e-mail met de firma Pfixx.

Ten aanzien van de service kunnen wij u melden dat Makro te allen tijde de beoordeling van dergelijke apparatuur zal overlaten aan de leverancier, aangezien deze de kennis en technische expertise in huis heeft. Aan de hand daarvan zal dan besloten worden hoe een probleem opgelost wordt.

Naar ons inziens communiceren wij op een open en klantvriendelijke wijze richting de klant en zijn altijd bereid om klanten van de gewenste informatie te voorzien. Zowel Makro als de firma Pfixx hebben er geen belang bij om informatie achterwege te laten.

Uw opmerking over de gehanteerde prijs hebben wij onder de aandacht gebracht van onze afdeling inkoop.

Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

MAKRO NEDERLAND
Wat vinden we van deze mail? Ik ben van plan ze in ieder geval te gaan vragen naar het merk en type zonnestroompanelen en omvormer, kijken wat voor antwoord ik terugkrijg...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 22:51:
[...]

Als je het een en ander zelf bij elkaar zoekt kan je voor 1,60 best een leuke set plaatsen.
Neanderthaler71 wat zeg je nu.
je weet best dat ik nu voor 1,62 de Wp op het dak heb liggen.
als ik dat uitbreid ga ik ruim naar de 1,46 de Wp.

1,60 dan hebben ze gouden randjes. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Eerst even checken of het commentaar van eric klopt , Maar aan de reaktie van makro te zien klopt het wel en verwijzen ze dus terecht naar de fabrikant/leverancier van hun zonnesetje.

Ik denk gewoon wat je vraagt..

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 23:52:
[...]

ik heb ze kaal op de grond liggen voor 0.83 wp

Maar eu migjes... welke inverter en type panelen heb jij ?

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 23:58:
[...]

ik heb ze kaal op de grond liggen voor 0.83 wp

Maar eu migjes... welke inverter en type panelen heb jij ?
mijn prijs is all in.
meterkast + omvormer + kabel +dc kabel + panelen + etc.
(wel een zelfbouw prijs)

ik heb een power-one pvi 3.0
9x suntech 190Wp.
helaas wel op oost en 45 graden.
west set moet nog.
maar heb al plannen om oost te gaan verbouwen. (lol)
sta helaas nog niet op antons lijst. (ben nog niet klaar, dus wil nog effe wachten met mij er bij te zetten)
http://www.zonnestroomopb...g/migjes/16786/18291.html

Verwijderd

Hmmm , heb je goed geregelt!

Dus een binnen 6jaar terug verdient systeem kandidaat :)

• migjes
[...]

ja en nee.
ik vind dat je gelijk hebt.
maar dat komt ook dat tijden nu aan het veranderen zijn binnen de p.v. wereld heb ik het vermoeden.
het kost nog steeds tering veel om een fatsoenlijke set neer te leggen.
maar betaalbaar begind het wel te worden.
langzaam is het mainstream aan het worden met alle cowboys die daar bij horen.
dit is 1 van de weinige duurzame forum in nl waar eigenlijk ook over prijzen mag gepraat worden.
vele anderen hebben daar de deuren voor gesloten wegens zwartmakerij afgunst en ander ge......
het is nog steeds geen volwassen wereldje de pv bisnes.
maar je moet op passen hier.
der zijn een aantal leveranciers die hier mee lezen.

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 00:16:
Hmmm , heb je goed geregelt!

Dus een binnen 6jaar terug verdient systeem kandidaat :)
hell no.
dat haal ik nooit.
het is oost op 45 graden.
opbrengst gaat nu best oke.
maar van de zomer ga ik veel missen.
maar ik doe het niet voor de prijs.
het liefste wat ik wil is zo veel mogelijk op wekken zodat ik overhoud.
zodat ik lid kan worden van atoomstroom en zelfs voor een .... prijs daar geld uit kan trekken.
(alleen de gedachten al maakt me warm)

Verwijderd

migjes schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 00:27:
[...]

ja en nee.
ik vind dat je gelijk hebt.
maar dat komt ook dat tijden nu aan het veranderen zijn binnen de p.v. wereld heb ik het vermoeden.
het kost nog steeds tering veel om een fatsoenlijke set neer te leggen.
maar betaalbaar begind het wel te worden.
langzaam is het mainstream aan het worden met alle cowboys die daar bij horen.
dit is 1 van de weinige duurzame forum in nl waar eigenlijk ook over prijzen mag gepraat worden.
vele anderen hebben daar de deuren voor gesloten wegens zwartmakerij afgunst en ander ge......
het is nog steeds geen volwassen wereldje de pv bisnes.
maar je moet op passen hier.
der zijn een aantal leveranciers die hier mee lezen.
Okay, tja ik kom in dit wereldje nog maar net serieus kijken, maar moet zeggen dat het erg interesseant is omdat er zoveel partijen belang hebben tot de staat en shell aantoe.
En zeker het hoe en waarom bepaalde bokke sprongen gemaakt worden om belangen naar zich toe gedraaid te krijgen, want juist commercie en politiek lijken de gewoonte te hebben juist niet te vertellen waar het om gaat of wat de echte motivatie achter een doel, belang of stelling zit vreemd genoeg.

Maar migjes, oppassen voor mee lezende leveranciers? ik krijg niet echt een angst gevoel van die mede deling of mis ik iets ?

Even wat anders, 1liter plantaardige olie bevat 3.6 MJ en dat weer is 1000watt.
Lekker makkelijk rekenen als je een wkk wilt bouwen, en dat wil ik.. stroom en warmte benutten van een plantaardig gestook generatortje.
aangezien 30-40% van de efficientie bij een dieselmotor weg vloeit in de vorm van warmte zou je dus als je de warmte gebruikt op 80-90% kunnen komen. De stroom hoef je niet te bufferen want je maakt hem net gekoppeld en de warmte komt in je boiler. Helaas is er allen nog geen dynamo die 90% efficient is.
Maar toch, je zou dan nu al iets kunnen maken dat rond de 75%-85% scoort en hiermee je stroom en warmte thuis voor elkaar hebt doe je het heel goed lijkt me.
Jammer alleen dat je prijzen van plantaardige olieen kuntsmatig hoor gehouden moeten worden door de staat en bedrijven bij grotere afname,s verantwoording af moeten leggen.
maar als ik m,n friet in dure diesel olie wil bakken , is er geen ambtenaar die roept dat dat verboden is. :9
En dan denk ik meer aan wtf dan wkk... 8)7
Zodra ik m,n kleine pv setje draaiend heb is dat m,n volgende knutsel project (die in m,n hoofd al klaar is)

Haha een mini energie centrale met stads verwarming in je tuinhuisje zonder de lange transport/transformator verliezen. duurzaam?

tips (niet over m,n schrijf stijl) ;) en andere inzichten lees ik graag

• PcDealer
  • Laatst online: 11-11 00:57

PcDealer

HP ftw \o/

Snowmiss schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 20:44:
[...] kleine lening afgesloten [...].
Is dat een speciale lening voor verduurzamen van je woning/energiebehoefte?
[...]

Volgens mij worden zijn zonnepanelen een geduchte concurrent van de energiemaatschappijen en zal het consumenten tarief (nu €0,23) niet of nauwelijks stijgen.
Ik denk het juist wel: vanuit de overheid zwaarder belast (vullen schatkist/bezuinigingen, verbruiker/vervuiler betaalt), opkomende economiën (meer vraag dan aanbod), onrusten in olierijke staten (onzekere toekomst), dikke salarissen van de directeuren en uppermanagement bij de energiebedrijven. Dat laatste alleen al zou een reden kunnen zijn om naar Greenchoice te gaan. Maar ze zijn mij te vaag en niet eenduidig genoeg in hun communicatie over hun eigen voorwaarden.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 05:48:
[...]

maar als ik m,n friet in dure diesel olie wil bakken , is er geen ambtenaar die roept dat dat verboden is.
Nee, omdat er dan accijnzen zijn betaald. Je moet natuurlijk wel aan alle milieunormen voldoen en dus een roetfiler plaatsen en geluiddemper.
Haha een mini energie centrale met stads verwarming in je tuinhuisje zonder de lange transport/transformator verliezen. duurzaam?
Vanuit het tuinhuisje naar je badkamer lijkt mij een lange weg met veel warmteverlies en onnodig drinkwatergebruik.
In dat geval schrijf ik verder niets.

[ Voor 90% gewijzigd door PcDealer op 14-04-2012 08:19 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• chemistone
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 09:01
[...]

Okay, tja ik kom in dit wereldje nog maar net serieus kijken, maar moet zeggen dat het erg interesseant is omdat er zoveel partijen belang hebben tot de staat en shell aantoe.
En zeker het hoe en waarom bepaalde bokke sprongen gemaakt worden om belangen naar zich toe gedraaid te krijgen, want juist commercie en politiek lijken de gewoonte te hebben juist niet te vertellen waar het om gaat of wat de echte motivatie achter een doel, belang of stelling zit vreemd genoeg.

Maar migjes, oppassen voor mee lezende leveranciers? ik krijg niet echt een angst gevoel van die mede deling of mis ik iets ?

Even wat anders, 1liter plantaardige olie bevat 3.6 MJ en dat weer is 1000watt.
Lekker makkelijk rekenen als je een wkk wilt bouwen, en dat wil ik.. stroom en warmte benutten van een plantaardig gestook generatortje.
aangezien 30-40% van de efficientie bij een dieselmotor weg vloeit in de vorm van warmte zou je dus als je de warmte gebruikt op 80-90% kunnen komen. De stroom hoef je niet te bufferen want je maakt hem net gekoppeld en de warmte komt in je boiler. Helaas is er allen nog geen dynamo die 90% efficient is.
Maar toch, je zou dan nu al iets kunnen maken dat rond de 75%-85% scoort en hiermee je stroom en warmte thuis voor elkaar hebt doe je het heel goed lijkt me.
Jammer alleen dat je prijzen van plantaardige olieen kuntsmatig hoor gehouden moeten worden door de staat en bedrijven bij grotere afname,s verantwoording af moeten leggen.
maar als ik m,n friet in dure diesel olie wil bakken , is er geen ambtenaar die roept dat dat verboden is. :9
En dan denk ik meer aan wtf dan wkk... 8)7
Zodra ik m,n kleine pv setje draaiend heb is dat m,n volgende knutsel project (die in m,n hoofd al klaar is)

De prijzen van plantaardige olie zijn marktprijzen. Ik zie geregeld bulkprijzen langskomen, denk aan prijzen van 800 tot 1000 euro per ton, als je 1000 ton afneemt. Daar komt nog wat bij om een 1000 tons tanker bij jou in de sloot te laten afmeren. Wat de prijs heeft opgedreven zijn de subsidies op biodiesel en de eis om biodiesel in te mengen.
Efficientie van verbrandsmotoren moet je denken aan ~50% voor electrisch, als je de warmte ook nog kan benutten dan schiet je omhoog richting >85%.

Verwijderd

@Dealer,

Damnn word een milieu bewuste pan dan

Tuinhuisje staat 3mtr van de woning af ,7.5 mtr dan komt de boiler en dan de douche ,wasmachine, vaatwasser.
Voor kopje warm water versmeer je dan wel veel idd, zo,n 6 liter ongeveer.

Tja goed de leiding isoleren, maar kan ik er niet aan doen denk ik .

Verwijderd

@chemistone

Dat is nog verrekte duur 1000 euro voor een ton.

Ik betaal nu 1.09 euro voor 1 liter,
Je zou verwachten dat bulk dan rond de 0.65 cent per liter zit, ook ivm met de verpakking en handeling.

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22
Ik heb al wat spullen voor een wkk verzameld; een 9 pk Farymann dieselmotor met ouderwetsche open waterkoeling en een 8pk draaistroommotor die als generator moet gaan dienen. Helaas eerst nog een aantal andere projecten die eerst af moeten; oa zonnepanelen.... Oh ja, plek is er ook al gemaakt; aansluitingen in m'n buffertank ook!

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• chemistone
Verwijderd schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 22:51:
[...]

Of ik een leuk dak heb, ik heb een heel leuk dag, ik lig vaak in een deuk om mijn dak. :D
Ik heb circa 25m2 op het zuid oosten, hoek 45% en geen schaduw.
Daarnaast heb ik een garage, plat dak en zuid georiënteerd, maar wel schaduw aan het eind van de middag. In het bezit van een ouderwetse teller (wel dag en nachtstroom). Verbruik circa 2000kWh dag en 2000kWh nacht (binnenkort eens het verbruik van de koelkast meten).

@migjes, 1.5€/Wp klinkt niet verkeerd, laat die gouden randjes maar zitten.

[ Voor 0% gewijzigd door chemistone op 14-04-2012 13:35 . Reden: eenheden aangepast ]

Verwijderd

kockie schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 08:40:
Ik heb al wat spullen voor een wkk verzameld; een 9 pk Farymann dieselmotor met ouderwetsche open waterkoeling en een 8pk draaistroommotor die als generator moet gaan dienen. Helaas eerst nog een aantal andere projecten die eerst af moeten; oa zonnepanelen.... Oh ja, plek is er ook al gemaakt; aansluitingen in m'n buffertank ook!
klinkt goed !
Maar waarom niet gewoon een watergekoeld blok , hoef je alleen de uitlaatgas warmte nog maar op te pakken, waterpomp en alles zit er dan al mooi op .
Zo een conversie staat nu op marktplaats te koop, dan met een lister oid, kant en klaar

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2012 09:02 ]

• chemistone
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 08:40:
@chemistone

Dat is nog verrekte duur 1000 euro voor een ton.

Ik betaal nu 1.09 euro voor 1 liter,
Je zou verwachten dat bulk dan rond de 0.65 cent per liter zit, ook ivm met de verpakking en handeling.
Palmolie is wel wat goedkoper, maar dan houdt het bij 700 euro per ton wel op. Overigens is de dichtheid circa 800 kg/m3, oftewel 1250 liter per ton. Dan kom je uit op een bulkprijs van iets meer dan 70 cent. Je kan ook kijken wat rode dieselolie (landbouw diesel) kost. Dat zit rond de euro per liter, maar ja, dat is niet groen.

Verwijderd

Okay .. komt dan zelfs op 0.56.cent palmolie dat is verassend, waar kan ik een ordertje plaatsen ? >:)

En rooie diesel wil ik niet gebruiken.

Ik moet ivm met palmolie wel even kijken wat de energie waarde is, want onder de 3700j per liter , moet ik weer opnieuw rekenen., ik dacht dat die rond de 3400j zat..

Ik heb al eens contact gehad met een oliemolen, maar de schijnen naar hun zeggen in de gaten te worden gehouden..

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2012 09:30 ]

• rube
  • Laatst online: 22:57
Palmolie is in veel gevallen niet echt duurzaam, maar volgens mij is dit een beetje of topic hier

Verwijderd

@rube
sorry , neem het wel mee naar de kroeg ..

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:41

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Kwam onderstaande tegen op MP. Kunnen deze panelen aangesloten worden op 2 sun-500g omvormers, of hebben de panelen zelf al een omvormer ingebouwt. Er staat namelijk wel output 230v?

shell 4-ac modules
Type OK-4E 100 Module IRS 95 ACN
input 24-50 VDC 0-100 watt
output 230V 0,375A, 50HZ
Afmetingen zijn B 67,5cm L 129cm

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 14-04-2012 10:40 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Iemand interesse in posten in Nieuwe categorie "zonnepanelen" ?

• JeroenH
revolution-nl schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 10:40:
Kwam onderstaande tegen op MP. Kunnen deze panelen aangesloten worden op 2 sun-500g omvormers, of hebben de panelen zelf al een omvormer ingebouwt. Er staat namelijk wel output 230v?

shell 4-ac modules
output 230V 0,375A, 50HZ
De modules hebben een OK4 omvormer op de achterkant gemonteerd, dus 'er komt inderdaad 230V uit'. Je hebt dus geen extra omvormer meer nodig. Het enige is is dat het, als je dit koopt, verstandig is de OK4's van de panelen af te halen en ze binnen op te hangen, dan leven ze langer.
chemistone schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 08:41:
Verbruik circa 2000kW dag en 2000kW nacht
Dan zul jij een beste aansluiting hebben als je er 2MW doorheen kunt trekken. Een directe aansluiting op het middennet? En je zult dan ook flink wat paneeltjes neer moeten leggen om een beetje een deuk te slaan in je verbruik. Wietkwekerij?

/eenhedenpolitie :/

[ Voor 22% gewijzigd door JeroenH op 14-04-2012 11:03 ]

• kloas_wokkel
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-12-2022
revolution-nl schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 10:40:

shell 4-ac modules
output 230V 0,375A, 50HZ
Die advertentie uit emmen ?
Staat bij dat de omvormers er niet meer bij zitten...

• JeroenH
kloas_wokkel schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 11:01:
Als de OK4's een tijd buiten hebben gehangen en je koopt hem van iemand die er niet veel van weet is er inderdaad een heel goede kans dat er één of meerdere defect zijn.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 11:02:
[...]

Als de OK4's een tijd buiten hebben gehangen en je koopt hem van iemand die er niet veel van weet is er inderdaad een heel goede kans dat er één of meerdere defect zijn.
Maar dan zou je de panelen zonder OK4 op een netinverter kunnen plaatsen toch?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kloas_wokkel schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 11:01:
[...]

Ja klopt.
Nee er staat omvormer, terwijl het meerdere panelen betreft. Vandaar ook de verwarring van mijn kant ;)

• JeroenH
revolution-nl schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 11:06:
Maar dan zou je de panelen zonder OK4 op een netinverter kunnen plaatsen toch?
Dat klopt, in serie. Of het op de Steca past weet ik zo uit mijn hoofd niet. Maar je hebt de specs van de panelen, de specs van de Steca moeten ook makkelijk te vinden zijn, dus à la een echte Tweaker ben je er zo achter of dat kan of niet :) Ik verwacht dat dat wel kan.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

JeroenH schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 10:59:
[...]

Dan zul jij een beste aansluiting hebben als je er 2MW doorheen kunt trekken. Een directe aansluiting op het middennet? En je zult dan ook flink wat paneeltjes neer moeten leggen om een beetje een deuk te slaan in je verbruik. Wietkwekerij?

/eenhedenpolitie :/
Ik vermoed per jaar...

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 22:27
hansdegit schreef op woensdag 11 april 2012 @ 22:01:
[...]

Ik weet niet of Appie aan Tigo's gedacht heeft. Als je die gebruikt, kan je alle windhoeken in één string plempen.
Daar heeft Appie ook aan gedacht :)

Change of plans. Gisteren even flink aan het meten geslagen en overleg gepleegd met de installateur. Wordt wel een leuk projectje denk ik.

Panelen
21x TSMC TS-140 CIGS (thin film) komen op dak van het huis(ligging 107gr O-ZO) deze staan tot 16.00 niet in de schaduw.
8x TSMC TS-140 CIGS op plat dak optimale hoek op zuid, deze hebben alleen schaduw na 1600.

Beetje gerekend en gedaan, waarschijnlijk goed voor 3800kwh dus net zoveel als plan1. De panelen komen echter veel beter uit qua maatvoering en estetisch oogpunt(hogere WAF). Ik heb namelijk nog rekening te houden met een luchtuitvoer en een dakraam.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 11:12:
[...]

Dat klopt, in serie. Of het op de Steca past weet ik zo uit mijn hoofd niet. Maar je hebt de specs van de panelen, de specs van de Steca moeten ook makkelijk te vinden zijn, dus à la een echte Tweaker ben je er zo achter of dat kan of niet :) Ik verwacht dat dat wel kan.
Dat zou moeten lukken dus.
Mag ik vragen waarom de panelen niet parallel geschakelt zouden kunnen worden?

Verwijderd

Dat zie je niet veel in NL. Met kleine installaties in vermogen is het een nogal kostbare oplossing.
(veel kosten aan montagemateriaal).

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 11:37:
[...]
Dat zie je niet veel in NL. Met kleine installaties in vermogen is het een nogal kostbare oplossing.
Het is geen Amorph, het is CIGS ;)

Dat zit aardig in de buurt van kristallijn qua efficiency (iets eronder doorgaans, maar niet veel).

edit; 12,9% module efficiency voor die 140W.

[ Voor 5% gewijzigd door Bartjuh op 14-04-2012 11:44 ]

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 23:52:
[...]

Je hebt je omvormer niet voor een normale prijs. Ik ook niet. Ik kan dat ding (P1 3.0) echt niet opnieuw voor 600 euro kopen.

Onder normale omstandigheden zit je aan de
0.35euro/wp voor de omvormer
0.15 montagemateriaal
1.05 paneel
0.05 bijkomende kosten (meterkast e.d)

Met geluk of een aanbieding kun je inderdaad lager uitkomen.
Aanbieding omvormer of als je groep al ligt, zoiets.
Het hangt ook af van de omvang van de installatie en hoe je dak is.

1,60 vind ik een redelijke richtprijs. Montage 0.20 ongeveer.

Je moet echter wel een beetje een prettig dak hebben.

Verwijderd

@revolution-nl

huh , panelen kun je prima parralel zetten .. maar je zult vaak lastig uitkomen om er een leuke inverter bij te vinden...
En over afstand worden je verliezen door hoge amps nog al stevig.. dan moet je weer met dikke kabels werken , wat ook niet echt goedkoop is.
dus vandaar meestal serie.

• JeroenH
revolution-nl schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 11:33:
Dat zou moeten lukken dus.
Mag ik vragen waarom de panelen niet parallel geschakelt zouden kunnen worden?
Technisch kan dat, maar dat wordt niet (nauwelijks) gedaan om de simpele reden dat het verlies in een gegeven elektrische leiding stijgt met het kwadraat van de stroom. Met andere woorden: bij twee panelen parallel ipv in serie heb je in een leiding vier keer zoveel verlies.

Mede daarom zijn de mede omvormers op de markt 'string-omvormers' waarop je dus een 'string' (rijtje in serie) aansluit. Door de hogere spanning en lagere stroom beperk je de verliezen in de DC-leidingen. Zoals je aan de specs van de Steca zult zien kun je dit soort panelen er niet parallel op aansluiten, de spanning is te laag (de omvormer zal niet of pas heel laat) starten en de stroom is te hoog (is bij de Steca meen ik begrensd op 5A).

Zodoende :)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 11:51:
[...]

Technisch kan dat, maar dat wordt niet (nauwelijks) gedaan om de simpele reden dat het verlies in een gegeven elektrische leiding stijgt met het kwadraat van de stroom. Met andere woorden: bij twee panelen parallel ipv in serie heb je in een leiding vier keer zoveel verlies.

Mede daarom zijn de mede omvormers op de markt 'string-omvormers' waarop je dus een 'string' (rijtje in serie) aansluit. Door de hogere spanning en lagere stroom beperk je de verliezen in de DC-leidingen. Zoals je aan de specs van de Steca zult zien kun je dit soort panelen er niet parallel op aansluiten, de spanning is te laag (de omvormer zal niet of pas heel laat) starten en de stroom is te hoog (is bij de Steca meen ik begrensd op 5A).

Dat viel mij zojuist ook op inderdaad.
Bedankt voor de informatie, volstrekt duidelijk. Weer wat geleert 8)

Verwijderd

Bartjuh schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 11:43:
[...]

Het is geen Amorph, het is CIGS ;)

Dat zit aardig in de buurt van kristallijn qua efficiency (iets eronder doorgaans, maar niet veel).

edit; 12,9% module efficiency voor die 140W.
Kijk eens naar de wp prijs. 12,9% is natuurlijk niet handig op een doorgaans beperkte ruimte.
Nu volleggen is straks niet de mogelijkheid hebben om bij te plaatsen (E-auto).
Ruimte is altijd beperkt.

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 11:51:
[...]

Wat is het nadeel van string ?

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 11:55:
[...]

Wat is het nadeel van string ?
schaduw op 1 paneel is geen opbrengst.

• JeroenH
Bij schaduw op één paneel (eigenlijk: één cel) stort het vermogen van de gehele string in. Daarom zie je nu heel langzaam hier en daar weer experimenten met micro-omvormers, elk paneel zijn eigen omvormer dus.

Als je geen schaduwproblemen hebt is er helemaal niets tegen string-installaties.

Verwijderd

Thanks , dan :*) heb ik niks gemist..

Ik was wat aan het klooien met m,n panelen, en met op sommige delen schaduw zetten deed vrij weinig , op andere vlakken viel hij dood, dit was in de volle zon.
Dacht eerst shit die is stuk , maar toen weer van , hmm, er zitten diodes tussen , maar niet overal natuurlijk..

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Bartjuh schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 17:50:
[...]

Wat is de hoek van het dak?

Als het zo 40 graden is, dan is de opbrengst ca 92% van optimaal zuid.

Dat vermenigvuldigen met de opbrengst voor locatie (zie openingspost voor beide plaatjes), en je hebt een goede schatting van de opbrengst. Waarschijnlijk ergens tussen de 900-980 kWh/kWp, afhankelijk van locatie in Nederland.
Ik ga eens proberen om wat berekeningen te maken, bedankt voor de tip!
pcmadman schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 20:59:
[...]

Dat lijkt me een prima dak voor zonnepanelen. Alles tussen zuid-oost en zuid-west is eigenlijk prima. Hoek is met 49 graden wat steil, maar dat geef in het voor- en najaar wat meer opbrengst. Over het hele jaar genomen kom je hiermee zeker aan heel goede opbrengsten. Je zou daar wel 3kWp op kwijt moeten kunnen.

Dat platte dak is ook niet gek. Ik kan niet precies zien hoeveel schaduw er is, maar november, december en januari een beetje schaduw is absoluut geen probleem. Je heb in die periode toch voornamelijk diffuus licht en de opbrengsten in die maanden stellen sowieso niet veel voor, dus dan maakt het ook niet uit als je een beetje mis loopt.
Dat klinkt wel positief :). Ik wil eigenlijk nog het precieze aantal zonuren op de carport meten, maar dat is nogal lastig omdat het ook veel verschilt per seizoen.

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 12:01:
Thanks , dan :*) heb ik niks gemist..

Ik was wat aan het klooien met m,n panelen, en met op sommige delen schaduw zetten deed vrij weinig , op andere vlakken viel hij dood, dit was in de volle zon.
Dacht eerst shit die is stuk , maar toen weer van , hmm, er zitten diodes tussen , maar niet overal natuurlijk..
ik dacht dat die panelen van jouw 3 diodes hadden.
geen idee of dat horizontaal of verticaal is.

Verwijderd

? Haha nu heb je me .. geen idee ook, ze liggen in de zon nu, dus kan ff proberen of ik er zo achter kom.

Nu je er ook bent, is die spreadsheet met 128 leveranciers ook in te zien ?

Verwijderd

migjes schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 12:04:
[...]

ik dacht dat die panelen van jouw 3 diodes hadden.
geen idee of dat horizontaal of verticaal is.
In de lengterichting (langste maat van het paneel). De rijen worden in setjes van 2 bij elkaar genomen.

Bij schaduw valt ook niet alles weg, bij voldoende restspanning in de string (bij kleine installaties lang niet altijd het geval) wordt de productie wel aangetast maar lang niet zo drastisch.

Bij een schaduw over de onderste rand van een rij portrait geplaatste panelen is het al snel een heel ander verhaal.

Verwijderd

simpele mensen maken soms veel mogenlijk , veel mogenlijkheden maken een mens soms simpel ..

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 11:49:
[...]

Je hebt je omvormer niet voor een normale prijs. Ik ook niet. Ik kan dat ding (P1 3.0) echt niet opnieuw voor 600 euro kopen.

Onder normale omstandigheden zit je aan de
0.35euro/wp voor de omvormer
0.15 montagemateriaal
1.05 paneel
0.05 bijkomende kosten (meterkast e.d)

Met geluk of een aanbieding kun je inderdaad lager uitkomen.
Aanbieding omvormer of als je groep al ligt, zoiets.
Het hangt ook af van de omvang van de installatie en hoe je dak is.

1,60 vind ik een redelijke richtprijs. Montage 0.20 ongeveer.

Je moet echter wel een beetje een prettig dak hebben.
was je ook maar een beetje aan het pesten.
ik heb zelf ook niet het idee dat ik ook maar ergens de normale prijs voor betaalt heb.
(behalve de meterkast, die moest ik totaal vervangen.)

Verwijderd

migjes schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 12:16:
[...]

was je ook maar een beetje aan het pesten.
ik heb zelf ook niet het idee dat ik ook maar ergens de normale prijs voor betaalt heb.
(behalve de meterkast, die moest ik totaal vervangen.)
Als je me gaat pesten ga ik uithuilen in de Duurzame kroeg. ;)
Of onder de tafel zuipen met mineraalwater...

Verwijderd

Gaat ff gras maaien met z,n ethanol maaiert

• rube
  • Laatst online: 22:57
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 12:19:
[...]
En toch, het kan wel, die € 1,50 / Wp ;)
(mompelt iets van e-bay omvormer, goede aanbieding Suntech en plugwise setje en geen dure meterkast aanpassingen voor 2660 Wp)

• Appie Heijn
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 11:37:
[...]

Ik ga voor het platte dak zelf een frame maken van RVS 316. Voor het dak ga ik gebruik maken van een standaard oplossing.

• migjes
[...]
valt wel mee hoor.
en de meeste zijn zelfs best aardig.
(herkenbaar aan het bedrijfs account)

der begind allen een wereldje rond grotere leveranciers te ontstaan, die het liefste reclame maken voor eigen producten.

vandaar dat je sommige ook wel eens grote zinnen ziet schrijven, als het gaat over kwaliteit en service.
van veel spul weten we de kwaliteit pas over een paar jaar.
het is vaak nog nieuw spul en nog niet door en door getest.

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 12:19:
[...]

dat mag dan op mijn kosten ;)

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-10 15:22

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

NielsTn schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 17:24:
Het is gelukt, de installateurscode van SMA heb ik ontvangen en kan nu met bluetooth diverse parameters (oa minimale opstartspanning) naar wens/behoefte aanpassen (tussen grenzen in natuurlijk) via Sunny Explorer.
Ben benieuwd!

Tweak your SMA :P
11 jaar geleden toen ik mijn eerste SB2500 kreeg leverde SMA alleen monitorsoftware voor windows uit. Ik heb toen met wat snifferen het protocol ontcijferd en in C op Linux een uitleesroutine gemaakt.
Later, bij uitbreidingen, bleek dat bij de nieuwe Sunnyboys meer parameters uitgelezen werden, waardoor ik steeds mijn code moest uitbreiden.

SMA levert al enige tijd YASDI (Yet Another SMA Data Implementation), dit is Open Source, en hiermee kun je eenvoudig alle type Sunnyboys uitlezen en aanpassingen doen. Ik heb het zelf enige jaren geleden geinstalleerd en bij bepaalde commando's werd er ook een installateurscode gevraagd, gelukkig heb je de source dus dat is eenvoudig te omzeilen :)

Zover ik weet werkt YASDI alleen met een RS232/RS485/Powerline interface, dus geen BT.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Verwijderd

Appie Heijn schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 12:24:
[...]

Ik ga voor het platte dak zelf een frame maken van RVS 316. Voor het dak ga ik gebruik maken van een standaard oplossing.
Als je het zelf maakt kost het minder, maar nog steeds geld.
Leg er maar een scenario naast met normale zwarte panelen, als ze zwart moeten zijn. Poly komt er waarschijnlijk goedkoper uit. Op de plaatjes overigens een prachtig paneel. ;)

Wat zijn de praktijkervaringen qua degradatie? Er is alleen maar een voorlopig datasheet.
Best lastig.

• antimos
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 12:22:
Gaat ff gras maaien met z,n ethanol maaiert
Met zelfgestookte? :D

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 11:53:
[...]

Kijk eens naar de wp prijs. 12,9% is natuurlijk niet handig op een doorgaans beperkte ruimte.
Vervang je toch de panelen (en eventueel omvormer)?

• JeroenH
PcDealer schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 12:48:
Vervang je toch de panelen (en eventueel omvormer)?
En dat past in een plaatje van duurzaamheid/lange termijn blik hoe precies? Het spul moet allemaal geproduceerd, vervoerd, gerecycled, etc. worden.

• antimos
Speksteenkachel schreef op dinsdag 28 februari 2012 @ 21:37:
@Sunshine,
Er is in de buurt van dat bandencentrum van jou in Hengelo (Twentekanaal) nog ruimte voor meer.
http://www.tctubantia.nl/...-iedereen-mag-meedoen.ece
Uitkomst:

Doel was minstens 100 deelnemers, zijn er 36 geworden (8 bedrijven, 28 particulieren) samen goed voor 190.000 Wp. subsidie aanvraag is naar Zwolle gestuurd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 april 2012 @ 14:13:
Komt dat overeen met de peak-day weergave op de omvormer?

(fraai piekje overigens)
Op de omvormer staat de hoogst bereikte piek op 2495W. Dat is zeer waarschijnlijk afgelopen woensdag geweest.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

JeroenH schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 13:05:
[...]

En dat past in een plaatje van duurzaamheid/lange termijn blik hoe precies? Het spul moet allemaal geproduceerd, vervoerd, gerecycled, etc. worden.
Er zijn vast mensen die zo'n tweedehands omvormer erg interessant vinden. Recyclen doen we pas aan het einde van de levensduur. Niet wanneer het overbodig is geworden lijkt mij.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 11:53:
[...]
ff teruggezocht, 3,84 €/Wp :X Dat is inderdaad duur...

Maar je zei dat thin film (significant) duurder is qua montage, daar heb je gelijk in als het gaat om amorph spul. De helft van de efficiëntie, dus ruwweg 2x de installatiekosten per Wp.

Maar CIGS is niet veel minder efficiënt, dus misschien 10-20% meer installatiekosten per Wp, en op het totaal enkele procenten.

Verwijderd

Hahaha ken je mij of zo ?

suiker, water, gist, destileerkolf,koeler, en hup...

Maar zelf kreeg ik het percentage niet hoger dan 80%.

Wel leuk om eens gedaan te hebben.

Voor de lief hebber heb ik nog een 20l scott duran fles staan , kun je in gisten en verhitten!
Er zitten wel wat roest spettertjes aan ,door hem niet aan de kant te zetten tijdens het lassen aan een ander projectje 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2012 17:00 ]

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

antimos schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 13:19:
[...]

Uitkomst:

Doel was minstens 100 deelnemers, zijn er 36 geworden (8 bedrijven, 28 particulieren) samen goed voor 190.000 Wp. subsidie aanvraag is naar Zwolle gestuurd.
Dank voor de info.
Heb je nog ergens een link?
Dan kan @Zonnigtype hem toevoegen op polderpv :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:47
PcDealer schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 08:02:
[...]

Is dat een speciale lening voor verduurzamen van je woning/energiebehoefte?
Inderdaad tegen lagere rente (6,2%) dan normale lening, geld mag ook alleen voor groene/duurzame zaken aangewend worden. Anders krijg je er zo 4% boeterente bij opgeteld.

• antimos
Speksteenkachel schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 17:03:
[...]

Dank voor de info.
Heb je nog ergens een link?
Dan kan @Zonnigtype hem toevoegen op polderpv :)
Bij deze.....

Linkje naar verhaaltje in TC

Verwijderd

http://i40.tinypic.com/25uiqlg.jpg

Het is gelukt, zonder bijzonderheden in een keer aan de praat gekregen. Nu in een 2 uur tijd on-line 1,9 kwh opgehaald. Laat nu maar eens een volledige dag komen, ben benieuwd.

• JeroenH
Nou je hebt in ieder geval een groen huis, da's duidelijk :)

Maar gefeliciteerd, dat ziet er goed uit! Welkom bij de club!

• antimos
nee, gewoon goede mensenkennis ;)

kwam zelf tot 96%, zal die wat prettiger op lopen denk ik :)

• Appie Heijn
Zou ik dan de eerste zijn op dit forum met CIGS panelen? :9~

• WackyWindsurfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-11 09:18

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Welke omvormer is het best geschikt voor binnenmontage, als we het over compact en stil hebben? De installatie zal max. 1500Wp gaan worden, 6x 240/250 panelen.

Ik heb zelf al gevonden de AEG Protect PV 2000 omvormer, maar ik ben bang dat die wat overgedimensioneerd zal zijn. Iemand nog suggesties?

Verwijderd

WackyWindsurfer schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 20:49:
Welke omvormer is het best geschikt voor binnenmontage, als we het over compact en stil hebben? De installatie zal max. 1500Wp gaan worden, 6x 240/250 panelen.

Ik heb zelf al gevonden de AEG Protect PV 2000 omvormer, maar ik ben bang dat die wat overgedimensioneerd zal zijn. Iemand nog suggesties?
En wat te denken van de sma 1300 en 1600 tl?
In aanvulling op die ig 15

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 20:57:
[...]

En wat te denken van de sma 1300 en 1600 tl?
In aanvulling op die ig 15
Die heb ik ook bekeken maar deze produceren zo'n 33dB aan geluid, die AEG werkt met koelfinnen en zou geruisloos zijn.

Reden is dat de omvormer zeer waarschijnlijk geplaatst moet gaan worden in een hobby waar ook af en toe wordt geslapen.

Een stille werking is voor mij wel een voorwaarde.
Compact is meegenomen.
;)

Verwijderd

sungrow sg1k5tl onhoorbaar stil <eigen ervaring>

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

SMA Sunny Boy 1200/1700/2500/3000
[q]Onderhoudsvrij dankzij convectiekoeling[/]

30-46dBa.

Rendement loopt wel achter met andere modellen zoals de 3000TL met Reactive Power Control zonder ventilator.

Edit:
Tot 96%: Sunny Boy 1600TL/2100TL

[ Voor 36% gewijzigd door PcDealer op 14-04-2012 21:43 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:51
@wackiewindsurfer: als je slaapt draait de omvormer niet (of slaap je overdag;) )

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

BarryH schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 21:39:
@wackiewindsurfer: als je slaapt draait de omvormer niet (of slaap je overdag;) )
Good one!

• JeroenH
Als je panelen op oost hebt kon hij 's ochtends al wat warmer worden (geen idee of de fan dan ook al gaat draaien).

Verwijderd

WackyWindsurfer schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 21:14:
[...]

Die heb ik ook bekeken maar deze produceren zo'n 33dB aan geluid, die AEG werkt met koelfinnen en zou geruisloos zijn.

Reden is dat de omvormer zeer waarschijnlijk geplaatst moet gaan worden in een hobby waar ook af en toe wordt geslapen.

Een stille werking is voor mij wel een voorwaarde.
Compact is meegenomen.
;)
Fronius heeft een koelfan, maar die SMA niet. Als je slaapt staan ze niet vaak aan (gesteld dat je geen nachtwerk hebt).

De cijfers van het geluid klopt overigens geen bal van. Bij mijn P1 staat minder dan 50 db(A).
Inderdaad geen geluid is ook minder dan 50 db(A).
Bij de SMA staat inderdaad 33 db (A)

http://lichtbeeldgeluid.n...-hard-klinkt-een-decibel/
30 , Erg stil , Bibliotheek (30-40 dB), zacht gefluister op 5 m, opnamestudio
50 db... koelkast... ;)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

25-29dBA: Sunny Boy 3000TL-20/4000TL-20/5000TL-20 of allemaal 25dBA: Sunny Boy 3000TL-21/4000TL-21/5000TL-21.

[ Voor 42% gewijzigd door PcDealer op 14-04-2012 21:47 ]

• WackyWindsurfer

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

BarryH schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 21:39:
Daar zeg je wat...
Had ik even niet bij stil gestaan. Dan moet er maar niemand willen uitslapen.

8)7

/edit: al wordt er wel overdag regelmatig gebruik gemaakt van de ruimte. I.i.g. Iets om toch mee rekening te houden.

[ Voor 16% gewijzigd door WackyWindsurfer op 14-04-2012 21:50 ]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ruimte voor uitbreiding? :p
Of oost-/west opstelling.

38dBA: Sunny Boy 2000HF/2500HF/3000HF.

[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 14-04-2012 21:50 ]

Pagina: 1 ... 39 ... 257 Laatste