Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.545.605 views

Onderwerpen

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 13:07

Gé Brander

MS SQL Server

Freemann schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 07:33:
[...]

Maar dan moet je er wel winst op kunnen maken.
Er kunnen/zullen tal van redenen zijn waarom Q-cells failliet (dreigt te gaan) gaat.
En al die wereldweide PV kopers die voor prijs gaan in plaats voor eigen producten… ;)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11 11:40
Ok dan, ik zal het nog eens even en publique uitrekenen. Ik zag al dat ik het vastrecht van de leverancier vergeten was....

http://www.stedin.net/Sit...iteit%20kleinverbruik.pdf
Pagina 5.

Aan steden betaal ik dus:
- € 207,18 periodieke aansluit- en transportvergoeding
- € 31,39 meterhuur
Vastrecht aan energiedirect (nu nog mijn huidige leverancier)
- € 53,88

subtotaal: € 292,45

na teruggave:
292,45 - 379,16 = - € 86,70

Edit: Dat dekt overigens al meer dan eenderde van de kosten van mijn daadwerkelijke verbruik.
Zo zie je maar weer dat, als je een beetje zuinig bent, het vastrecht duurder is dan het goedje waar je die aansluiting eigenlijk voor hebt....

[ Voor 18% gewijzigd door NovapaX op 03-04-2012 09:03 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

c70070540 schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 08:52:
[...]

En al die wereldweide PV kopers die voor prijs gaan in plaats voor eigen producten… ;)
Tja... Dat is het altijd in het leven.

Ik wil wel een Mercedes rijden, maar kan het niet betalen en daarom rij ik in een 11 jaar oude Opel.
Deze Opel doet al 6 jaar wat hij moet doen, CO2 verstoken terwijl hij mij droog van A->B brengt.
Mercedes gaat ook stuk en deze onderdelen zijn (na garantie) voor mij ook stukken duurder.

Geldt ook voor panelen, Yingli's leveren stroom, gaan procentueel gezien iets vaker stuk, maar zijn goedkoper te vervangen.

Dus ja dat is de eeuwige discussie over kwaliteit en prijs....

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
NovapaX schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 09:01:
Ok dan, ik zal het nog eens even en publique uitrekenen. Ik zag al dat ik het vastrecht van de leverancier vergeten was....

Pagina 5.

- € 31,39 meterhuur
- € 53,88

na teruggave:

Edit: Dat dekt overigens al meer dan eenderde van de kosten van mijn daadwerkelijke verbruik.
Zo zie je maar weer dat, als je een beetje zuinig bent, het vastrecht duurder is dan het goedje waar je die aansluiting eigenlijk voor hebt....
maf he.
dus ieder pv paneeltje wat je op hangt gaat af getrokken worden van je gas rekening 8)7

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-11 22:16
Als elk jaar zo gaat als vorig jaar met de opbrengsten. en ik kan mijn - kwh's verkopen incl. de belastingen via de margeregel van greenchoice kan ik mijn complete energierekening incl. vastrecht enz. betalen met mijn PV-installatie :+

• NovapaX
Ach... mij hoor je niet klagen hoor... :-)
(Ja, wel over het vastrecht.... want dat is belachelijk hoog!)
Zolang je niet meer opwekt dan je verbruikt maakt het voor het tvt-verhaal ook geen zier uit.
1 kWh opgewekt = prijs van 1 kWh verdiend....
Ongeacht of je nu een euro of een ton vastrecht betaalt....

Sparql TV wiki

• NovapaX
Hoe doen jullie dat nou... gebruiken jullie die margeregel van GC om dat overschot aan energie voor (ongeveer) € 0,22 terug te verkopen?
Zo begrijp ik die regel eerlijk gezegd niet... of hebben jullie gewoon heel lief met de klantenservice gebeld?

Edit: ik heb het nog eens nagelezen, en nu snap ik hem wel.... Het enige is dat je een digitale meter moet hebben (met een teruglevertelwerk dus)
Ik heb nog een analoge draaiert dus had dat gelijk als 'niet van toepassing' gezien.

Dus als ik straks 1500 Wp op mijn dak leg, met een verbruik van 1000 kWh kan ik maar beter zorgen dat ik een digitale meter krijg?

[ Voor 42% gewijzigd door NovapaX op 03-04-2012 09:22 ]

Sparql TV wiki

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ben je van plan om in de toekomst meer te gaan verbruiken dan?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:58
NovapaX schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 09:17:
Hoe doen jullie dat nou... gebruiken jullie die margeregel van GC om dat overschot aan energie voor (ongeveer) € 0,22 terug te verkopen?
Ja.
Zo begrijp ik die regel eerlijk gezegd niet... of hebben jullie gewoon heel lief met de klantenservice gebeld?
Zoiets... paar keer met iemand van het management gemaild.
Edit: ik heb het nog eens nagelezen, en nu snap ik hem wel.... Het enige is dat je een digitale meter moet hebben (met een teruglevertelwerk dus)
Hier niet hoor ;) Gewoon ouderwetse (maar eigenlijk heel moderne) draaischijfmeter en GC doet daar niet moeilijk over. Liander wel, maar dat is weer een heel ander verhaal.
Dus als ik straks 1500 Wp op mijn dak leg, met een verbruik van 1000 kWh kan ik maar beter zorgen dat ik een digitale meter krijg?
Een betere, goedkopere en meer probleemloze oplossing zou kunnen zijn om gewoon minder zonnestroompanelen op je dak te leggen zodat je niet onder nul uitkomt? Ik raad niemand aan om bewust onder nul te gaan zitten, tenzij je het leuk vindt om urenlang te bellen en mailen met netbeheerders en leveranciers....

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• NovapaX
Ja, op den duur wel...
We zijn nu met zijn tweeën, en werken allebei.
Ik verwacht dat daar in de toekomst zeer zeker verandering in gaat komen....

Ik denk dat dat goedkoper gaat zijn dan over een jaar of 6 weer panelen bij te plaatsen of het hele systeem te vervangen....
Een groter systeem is nou eenmaal relatief gezien goedkoper... (en leuker!)

En bovendien... zie het als een (ietwat rare) hobby... die kosten nou eenmaal geld en tijd!

Edit: En hiermee dek ik energetisch gezien ook een deel van ons energieverbruik wat niet uit mijn eigen stopcontact komt... als iedereen dat nou eens zou doen.... ;)

[ Voor 15% gewijzigd door NovapaX op 03-04-2012 09:48 ]

Sparql TV wiki

• JeroenH
NovapaX schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 09:33:
En bovendien... zie het als een (ietwat rare) hobby... die kosten nou eenmaal geld en tijd!
Ah, maar dat begrijp ik 100% :)

Bereid je voor op extra werk, neem alvast contact op met je netbeheerder en leverancier en zorg dat op papier (e-mail) hebt hoe e.e.a. geregeld gaat worden zodat je daar op terug kunt vallen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• migjes
Ja, op den duur wel...
We zijn nu met zijn tweeën, en werken allebei.
Ik verwacht dat daar in de toekomst zeer zeker verandering in gaat komen....

Ik denk dat dat goedkoper gaat zijn dan over een jaar of 6 weer panelen bij te plaatsen of het hele systeem te vervangen....
Een groter systeem is nou eenmaal relatief gezien goedkoper... (en leuker!)

Edit: En hiermee dek ik energetisch gezien ook een deel van ons energieverbruik wat niet uit mijn eigen stopcontact komt... als iedereen dat nou eens zou doen.... ;)
dan kun je kiezen.
nu een steca500 met 3x 190Wp.
(lol dat is bijna 50% van je behoefte.)
of een power-one 3.0 met 1500Wp op 1 mppt.
en later de andere vullen met iets anders.
(lol dan ben je al neggie.
minder leuk is dat de omvormer meer kost als de hele steca set.)

of koop nu 2x een steca set. dan kun je later de steca's vervangen voor een power-one.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 03-04-2012 09:59 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

...

Ik denk dat dat goedkoper gaat zijn dan over een jaar of 6 weer panelen bij te plaatsen

...
Dat denk ik niet ... Over de afgelopen 30 jaar is er een gemiddelde deflatie van PV van 7% per jaar. I.e. een halvering van de prijs elke 10 jaar. Bovendien kruipen efficiencies ook langszaam maar zeker omhoog.
Aan de andere kant zijn energieprijzen de laatste 10 jaar met minstens hetzelfde percentage omhooggegaan wat dus neerkomt op meer dan een verdubbeling van die kosten binnen 10 jaar.

Ik voer regelmatig die discussie met mensen dat gezien deze 2 gestage ontwikkelingen het niet interessant is om nu in 1 keer bijv. 30 panelen neer te leggen als je over 10 jaar met 15 uit kan (wie heeft er ruimte voor 30 stuks) en over 20 jaar met een stuk of 7. Aan de andere kant wil je ook niet scheel blijven betalen aan je energierekening.

Wat ik doe is beginnen met een setje die 1/3 van mijn verbruik dekt (9 panelen). Over enkele jaren weer wat erbij, 6 panelen (-> 2/3), etc.

En net als met elke investering: kopen op de dips! De afgelopen 2 jaar -30%/jaar op PV kosten zal zeer waarschijnlijk niet zo blijven, dus een stabilisatie of zelfs lichte verhoging de komende tijd als alle concurrentie is omgevallen is zeker mogelijk.

• NovapaX
Ik zit nu ergens tussen de 900 en 1100 kWh verbruik per jaar.
Waarom niet een 1600tl met 6 * 260Wp ?
Veel meer dan 1500 Wp ga ik voorlopig echt niet nodig hebben...

Dus om nou een PVI 3.0 met dubbele MPPT en een max DC input van bijna 3200 Watt te nemen....

Sparql TV wiki

• silvester6
Enige voorwaarden voor de margeregel is dat je een digitale meter nodig hebt.....
En daarbij is het een beleid, dit beleid is maar liefs 4 keer gewijzigd in 2011 dus eigenlijk kan je er niets mee.
De rede waarom ik er meer opgelegd heb dan dat ik gebruik is de subsidie anders had ik zeker niet meer erop gelegd want het kost veel energie om alles elk jaar goed te krijgen. alles moet via mail verkeer want mondeling sta je echt nergens.

• NovapaX
Ik heb eigenlijk meer zoiets van... als ik het doe, doe ik het in 1 keer goed... dan ben ik gelijk van het 'gezeik' af.
De absolute tvt boeit me ook niet zoveel.
Ik denk dat ik meer plezier heb van 3000 euro panelen op mijn dak (voor tientallen jaren) dan dat we voor 3000 euro op vakantie gaan.... (niet dat we daar elk jaar genoeg geld voor hebben hoor...)
Dat ze zichzelf binnen afzienbare tijd terugverdienen is dan mooi meegenomen!

Sparql TV wiki

• silvester6
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 10:09:
[...]

Dat denk ik niet ... Over de afgelopen 30 jaar is er een gemiddelde deflatie van PV van 7% per jaar. I.e. een halvering van de prijs elke 10 jaar. Bovendien kruipen efficiencies ook langszaam maar zeker omhoog.
Aan de andere kant zijn energieprijzen de laatste 10 jaar met minstens hetzelfde percentage omhooggegaan wat dus neerkomt op meer dan een verdubbeling van die kosten binnen 10 jaar.

Ik voer regelmatig die discussie met mensen dat gezien deze 2 gestage ontwikkelingen het niet interessant is om nu in 1 keer bijv. 30 panelen neer te leggen als je over 10 jaar met 15 uit kan (wie heeft er ruimte voor 30 stuks) en over 20 jaar met een stuk of 7. Aan de andere kant wil je ook niet scheel blijven betalen aan je energierekening.
In 2 jaar tijd is de pv markt gehalveerd kwa aanschaf de energie prijzen zijn na genoeg gelijk gebleven of zelf goedkoper geworden. wat duurder wordt is de belastingen. deze kan je geen touw aan vast knoppen

• migjes
NovapaX schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 10:09:
Ik zit nu ergens tussen de 900 en 1100 kWh verbruik per jaar.
Waarom niet een 1600tl met 6 * 260Wp ?
Veel meer dan 1500 Wp ga ik voorlopig echt niet nodig hebben...

Dus om nou een PVI 3.0 met dubbele MPPT en een max DC input van bijna 3200 Watt te nemen....
het is maar een optie.

voordeeltje is:
nu kun je er 1500wp aan hangen en later meer.
prijs verschil is natuurlijk maar 400 euro.

de steca/soladin optie is ook niet zo gek.
geen aanpassing nodig in stoppen kast etc.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Het is maar goed dat je geen stadsverwarming hebt voor wat betreft vastrecht :X

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Verwijderd

NovapaX schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 10:13:
Ik heb eigenlijk meer zoiets van... als ik het doe, doe ik het in 1 keer goed... dan ben ik gelijk van het 'gezeik' af.
De absolute tvt boeit me ook niet zoveel.
Ik denk dat ik meer plezier heb van 3000 euro panelen op mijn dak (voor tientallen jaren) dan dat we voor 3000 euro op vakantie gaan.... (niet dat we daar elk jaar genoeg geld voor hebben hoor...)
Dat ze zichzelf binnen afzienbare tijd terugverdienen is dan mooi meegenomen!
PV of vakantie zijn 2 essentieel verschillende dingen, hoewel ze beiden geld kosten!
PV zie ik als een investering, met een financieel rendement maar ook een milieurendement. (vakantie zou je nog kunnen zien als een investering in welzijn/welbehagen maar op de andere twee vlakken negatief).
Nog lastiger wordt het voor mensen om dit te zien als we appels met appels vergelijken: het abonnement van het mobieltje van mijn dochter kost alleen geld, die van mij wordt gebruikt om business binnen te halen ...
Het is goed om eerst de investeringsuitgaven te doen en zo lang mogelijk de overige uitgaven uit te stellen.

Maar goed, het is heel lastig om alles in 1x helemaal goed te doen. Ik zie de eerste fase als een experiment waarvan geleerd mag worden (leergeld = investering!). De volgende implementatie zal niet de beginnersfouten van fase 1 hebben.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 10:09:
[...]

Wat ik doe is beginnen met een setje die 1/3 van mijn verbruik dekt (9 panelen). Over enkele jaren weer wat erbij, 6 panelen (-> 2/3), etc.

En net als met elke investering: kopen op de dips! De afgelopen 2 jaar -30%/jaar op PV kosten zal zeer waarschijnlijk niet zo blijven, dus een stabilisatie of zelfs lichte verhoging de komende tijd als alle concurrentie is omgevallen is zeker mogelijk.
Dat is het nu juist;
In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst.

Je ziet (het afgelopen jaar) dat de energieprijzen zich aan het stabiliseren zijn en de PV prijzen aan het zakken. Achter bied het stabiliseren van de prijzen geen garantie dat ze nog gaan stijgen/zakken.
Echter biedt het zakken van de PV prijzen geen garantie dat ze ook blijven zakken. In het recent verleden zijn enkele (grote) PV fabrikanten omgevallen en er zullen er zo goed als zeker(weer geen garantie) meer omvallen. Als die grote fabrikanten om (blijven) vallen (PV prijzen stijgen) en de energieprijzen stabiliseren/zakken, dan kan er wel eens een zeer (on)interessante PV markt gaan onstaan.

Echter als (weer geen garantie) de PV prijzen stabiliseren EN de energieprijzen voor de komende 5 jaar stabiel blijven, dan kan je in gem. 7-10 jaar een PV installatie terugverdienen.

En wat de efficiëntie betreft;
Als panelen efficiënter worden, dan hoeft dat niet te betekenen dat de panelen goedkoper worden.
Als de prijs op €1,0/Wp blijft staan, dan zal een paneel 500Wp straks gewoon €400,= kosten.
10x250Wp = 2500 (20m2 paneel)
5x500Wp = 2500 (10m2 paneel)
silvester6 schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 10:14:
[...]

In 2 jaar tijd is de pv markt gehalveerd kwa aanschaf de energie prijzen zijn na genoeg gelijk gebleven of zelf goedkoper geworden. wat duurder wordt is de belastingen. deze kan je geen touw aan vast knoppen
Dat is een trend die we terug zullen blijven zien komen. De overheid heeft geld nodig om onze sociale voorzieningen in stand te houden/verbeteren. Als wij minder energie gaan gebruiken, dan komt er ook minder geld aan belastingen binnen. De overheid zal dan de belasting verhogen om toch (minimaal) evenveel geld binnen te harken. Dit zal geleidelijk gaan om onrusten/problemen te voorkomen.

Zie het met sigaretten;
Minder verkopen, BTW verhoging om het ontstane gat te dichten.
Als ze ineens een pakje 50% duurder maken dan stopt 75% van de mensen en hebben ze een gat van ja welste in de overheid financiering.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Verwijderd

off-topic

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2012 11:21 . Reden: staats economie en tabak zijn off-topic ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dit is toch "Duurzame energie deel 20" O-)

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Pagina 5.

- € 31,39 meterhuur
- € 53,88

na teruggave:

Yups. Dat roep ik al jaren hier.

En ik documenteer het ook nog eens veel scherper dan menig adviesbureau doet...

Eerste helft dit jaar:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/E-kosten_PPV_2012_I.gif
Kolom is gebaseerd op helft van verbruiken zoals op jaarbasis linksboven berekend. Ook helft van jaarlijkse molensteen genaamd vastrechten.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• NovapaX
Goeiegenade... en dat is voor een half jaar?
Ik blij dat ik zelf voor mijn warmte mag zorgen....

Sparql TV wiki

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-11 10:27
silvester6 schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 08:13:
Is de website van greenchoice aangepast?
Of komt dit doordat ik nu een 4- telwerken meter?
Er staat nu ineens opwekking bij...

[afbeelding]
Website is inderdaad aangepast en ik vind op een goede manier. Als je ook terug levert heb je 2 accounts bij greenchoice. Vroeger moest je opnieuw inloggen op bij bv het Opwekking-account te komen, nu kan je makkelijk switchen tussen beide accounts.

Verder zie ik dat ze voor het eerste mijn (slimme) meter op afstand hebben uitgelezen (op 1 april). Sinds 1 januari 2012 mogen ze 6x per jaar de slimme meter op afstand uitlezen. Ik heb daar totaal geen problemen mee.

Tevens heb ik bij mijn Greenchoice account Slimmemeter instellingen de optie : Ik wil een nauwkeurig inzicht in mijn energieverbruik aangevinkt. Nu mag Greenchoice mijn meter dagelijks uitlezen tot op het kwartier en krijg ik daar elke 2 maanden een overzicht van. Ik ben benieuwd naar het eerste overzicht en ga kijken hoe mijn energieverbruik verloopt en waar ik eventueel iets kan besparen.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-CvDM4OZF454/T3rgTWavQGI/AAAAAAAABtU/SplOWFJoJSA/s652/greenchoice.JPG

[ Voor 4% gewijzigd door Petje72 op 03-04-2012 13:38 ]

• zonnigtype

zonnigtype

NovapaX schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:15:
Goeiegenade... en dat is voor een half jaar?
Ik blij dat ik zelf voor mijn warmte mag zorgen....
[off-topic]

Zelfs al zou ik niks stoken, blijf ik die ongein betalen. Grafiek is prognose op basis van gemiddelde verbruikscijfers.

We hebben vanaf 1 januari tot en met 31 maart 3,8 GigaJoule warmte "verstookt" (ruimteverwarming en tapwater). Dat heeft een marktwaarde van EUR 88,27 bij huidige tariefstelling voor dit halve jaar. Met de huidige tariefstelling vastrecht betaalden we die eerste 91 dagen op basis van het daggemiddelde (jaar: 366 dagen) EUR 90,05.

In de zomer gaat het nog erger worden, want dan verbruiken we heel weinig (alleen tapwater), en dan betalen we gegarandeerd veel meer voor het "vastrecht" dan we aan verbruikskosten betalen. Dat gaat hier al sinds 1996 zo.

Stalin had het niet kunnen bedenken, maar het vast wel een geinige business case gevonden... 8)7

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• SolarKing
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Freemann schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 10:49:

Dat is het nu juist;
In het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst.

Je ziet (het afgelopen jaar) dat de energieprijzen zich aan het stabiliseren zijn en de PV prijzen aan het zakken. Achter bied het stabiliseren van de prijzen geen garantie dat ze nog gaan stijgen/zakken.
Echter biedt het zakken van de PV prijzen geen garantie dat ze ook blijven zakken. In het recent verleden zijn enkele (grote) PV fabrikanten omgevallen en er zullen er zo goed als zeker(weer geen garantie) meer omvallen. Als die grote fabrikanten om (blijven) vallen (PV prijzen stijgen) en de energieprijzen stabiliseren/zakken, dan kan er wel eens een zeer (on)interessante PV markt gaan onstaan.
Er ligt nog iets heel anders op de loer wat de panelenprijzen welleens fors zou kunnen beïnvloeden.
Ik hoorde van de inklaringsbedrijf (klaart vele containers zonnepanelen per jaar in) dat er druk gelobbied wordt om in europa forse import/dumpings heffing op chineze zonnepanelen te gaan invoeren en de kans is dat dat welleens goed gekeurd gaat worden door Europa. In de VS is het al ingevoerd.
Zo'n heffing kan gerust 30-40% bedragen.
Blijkbaar doen we dat al op chinese fietsen zei die man.

Even iets anders. De meteropnemer van Enexis is net langsgeweest. (doen ze bij ons nog elk jaar in de eerste dagen van april)

Afgenomen 1822 kWh.
Teruggeleverd 6209 kWh.
Totaal negatief dus 4387 kWh. (zullen er niet veel zijn op dit forum die zo neggie zijn)
Ik ben benieuwd wat Greenchoice dit jaar gaat doen.
Vorig jaar was het een hele soap geworden. Toen hadden ze mijn teruglevering op 500 kWh geschat terwijl ze wel netjes de terugleverstanden van Enexis hadden gekregen maar naast zich neer hadden gelegd.(afname standen hadden ze wel overgenomen) Kreeg ik even een forse rekening om te betalen.
Advies was of ik in een email ook nog eens mijn meterstanden doorgeef. (blijkbaar geloven ze het dan wel)

www.sunsolar.nl

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SolarKing schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:32:
[...]

Even iets anders. De meteropnemer van Enexis is net langsgeweest. (doen ze bij ons nog elk jaar in de eerste dagen van april)

Afgenomen 1822 kWh.
Teruggeleverd 6209 kWh.
Totaal negatief dus 4387 kWh. (zullen er niet veel zijn op dit forum die zo neggie zijn)
Enexis belde mij vanmorgen op om een afspraak te maken om de meter te vervangen. Ik heb gezegd dat ik het bij nader inzien nog even wil aanzien, eerst eens kijken of mijn ferrarismeter terugdraait. Het was even stil aan de andere kant van de lijn. Dat was duidelijk een situatie die ze niet vaak tegenkomen.
Helaas nog altijd geen bericht van de installateurs om die twee stekkers te leveren. Ze zouden gisteren door de verkopende partij naar de installateurs zijn gestuurd.

Signatures zijn voor boomers.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

zonnigtype schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:31:
[...]

[off-topic]

Zelfs al zou ik niks stoken, blijf ik die ongein betalen. Grafiek is prognose op basis van gemiddelde verbruikscijfers.

We hebben vanaf 1 januari tot en met 31 maart 3,8 GigaJoule warmte "verstookt" (ruimteverwarming en tapwater). Dat heeft een marktwaarde van EUR 88,27 bij huidige tariefstelling voor dit halve jaar. Met de huidige tariefstelling vastrecht betaalden we die eerste 91 dagen op basis van het daggemiddelde (jaar: 366 dagen) EUR 90,05.

In de zomer gaat het nog erger worden, want dan verbruiken we heel weinig (alleen tapwater), en dan betalen we gegarandeerd veel meer voor het "vastrecht" dan we aan verbruikskosten betalen. Dat gaat hier al sinds 1996 zo.

Stalin had het niet kunnen bedenken, maar het vast wel een geinige business case gevonden... 8)7
Ik snap je rant niet zo. Het overgrote deel van je rekening is vastrecht. Dat wisselt niet per maand. Of je nu veel of weinig verbruikt, die aansluiting ligt er en daarvoor moet je betalen.
Alleen een klein deel is verbruik. En eerlijk gezegd vind ik het spijkers op laagwater zoeken om op basis van een fluctuerend gebruik ook de rekening aan te passen.

Er zijn wel meer dingen die maandelijks in gelijke termijnen of jaarlijks worden afgerekend. De meeste mensen vinden dat juist prettig omdat je uitgavepatroon dan stabieler is.

Signatures zijn voor boomers.

• JeroenH
Netbeheerders zijn door en door fossiel. Een netwerk met een paar grote opwekunits en een heleboel grote en kleine afnemers is makkelijker te beheren dan een netwerk met allemaal kleine, lastige, opwekkertjes.

Liander (het zogenaamde "ketenteam teruglevering") heeft het vorig jaar gewaagd om mij telefonisch mede te delen dat "zonnepanelen ook nog zoiets nieuws zijn, het is niet zo gek dat het nog niet helemaal vlotjes verloopt..."

Het spijt me zeer, maar hoe blind voor de ontwikkelingen kun je zijn zeg.

@vastrecht: wat we ertegen kunnen doen weet ik niet, maar de beweging dat een steeds groter deel van de kosten van de energierekening in het vastrecht terechtkomen is een slechte zaak. Ja, die stroom- en gasleiding naar je huis hebben bepaalde vaste kosten, maar die worden alleen maar lager met de tijd, niet hoger. Het is duidelijk een methode van de energiebedrijven/netbeheerders om zich in te dekken tegen verminderd verbruik, m.a.w. zich zeker te stellen van een gegarandeerd inkomen.

Het is zeer onduurzaam omdat het mensen en bedrijven niet aanspoort te besparen en zelf op te wekken, en ook spoort het sommige mensen aan om zelfs met accusystemen aan de gang te gaan. Slechte zaak allemaal.

Maar ja... vrij markt he? De vrije markt lost alles op.

We're doomed.

[ Voor 43% gewijzigd door JeroenH op 03-04-2012 13:47 ]

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
[...]
Er ligt nog iets heel anders op de loer wat de panelenprijzen welleens fors zou kunnen beïnvloeden.
Ik hoorde van de inklaringsbedrijf (klaart vele containers zonnepanelen per jaar in) dat er druk gelobbied wordt om in europa forse import/dumpings heffing op chineze zonnepanelen te gaan invoeren en de kans is dat dat welleens goed gekeurd gaat worden door Europa. In de VS is het al ingevoerd.
Blijkbaar doen we dat al op chinese fietsen zei die man.
Maar is dat geen "schending vrije handel", of hoe het ook heet? Het is een reactie op de subsidie van de overheid voor PV bedrijven begrijp ik... (wat ook een soort handelsvervalsing is).

Naja, de VS heeft ook al sinds jaar en dag een importheffing op suiker, waardoor maissiroop goedkoper is.

Niet dat ik er helemaal in zit, maar sinds 1 april zijn de feed-in tarieven in Duitsland toch drastisch verlaagd? (of is dat uitgesteld? 1 april grap?) En zo ja, zijn er al effecten van?

• SolarKing
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Ik merk dat je nu op de website van Greenchoice dat je nu ook je teruglevermeterstanden kan opgeven. Het hoeft nu dus niet meer met een email. Eindelijk.
Wel kreeg ik meteen een opmerking dat mijn teruglevermeterstand fors afweek met de schatting van Greenchoice en wat daar de reden voor was?? tja..zonnig jaar gehad?

www.sunsolar.nl

• zonnigtype

zonnigtype

Maasluip schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:41:
[...]

Ik snap je rant niet zo. Het overgrote deel van je rekening is vastrecht. Dat wisselt niet per maand. Of je nu veel of weinig verbruikt, die aansluiting ligt er en daarvoor moet je betalen.
Alleen een klein deel is verbruik. En eerlijk gezegd vind ik het spijkers op laagwater zoeken om op basis van een fluctuerend gebruik ook de rekening aan te passen.

Er zijn wel meer dingen die maandelijks in gelijke termijnen of jaarlijks worden afgerekend. De meeste mensen vinden dat juist prettig omdat je uitgavepatroon dan stabieler is.
Ging niet over maandelijkse fluctuatie (dat is een gegeven en een "gevolg"). Het gaat om de verhouding vastrecht:beïnvloedbare kosten over een jaar (of zoals getoond over half jaar). Die is bij alle modaliteiten in een bewust levend huishouden hoog, en hij wordt steeds erger (vastrechten stijgen hard, en daar heb je geen enkele controle over).

• silvester6
Ik heb de standen nog niet ingevuld kan de standen vanavond van 1 april wel invoeren kijken wat er gebeurd. me beginstand op 22 december was natuurlijk op alle telwerken 0

• zonnigtype

zonnigtype

Bartjuh schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:44:
[...]

Maar is dat geen "schending vrije handel", of hoe het ook heet? Het is een reactie op de subsidie van de overheid voor PV bedrijven begrijp ik... (wat ook een soort handelsvervalsing is).

Naja, de VS heeft ook al sinds jaar en dag een importheffing op suiker, waardoor maissiroop goedkoper is.

Niet dat ik er helemaal in zit, maar sinds 1 april zijn de feed-in tarieven in Duitsland toch drastisch verlaagd? (of is dat uitgesteld? 1 april grap?) En zo ja, zijn er al effecten van?
Bondsraad moet zich nog uitspreken (Eerste Kamer), pas in mei. Die hebben echter geen beslissingsrecht, tenzij het zeer onwaarschijnlijke geval plaatsvind dat ik geloof 60% van de stemgerechtigden tegen de voorstellen van het kabinet stemmen. Er is echter al veel (zeer bewust er in gepropte) ellende uit gesloopt. Dus ik vrees dat ze het "al mopperend" gaan pikken. En dan gaan de nieuwe tarieven "met terugwerkende kracht" per 1 april in. Ergo: ja het is hoogstwaarschijnlijk al gebeurd.

Effecten waren er al, er is waarschijnlijk een absurde zooi in maart nog bij gepleurd voor de oude tarieven. Hoeveel gaan we pas veel later te weten komen. De afzet zal gevoelige klappen kunnen krijgen. Hoe groot? Mist.

Ik kan niet zo snel bij typen als de ontwikkelingen gaan. En ik heb geen zin in blinde kopie stukjes, voegt geen drol toe (en is het Nederlandse web al van vergeven). Op Photon.de en Photovoltaik.eu staan meestal zeer actuele briefings van de situatie daar.

• NovapaX
De beste, meest werkbare oplossing die ik zie voor het vastrecht:
1 deel echt vastrecht: zeg € 50 per jaar
eventueel meterhuur: zeg € 20 per jaar (Wat ik best veel vind, maargoed)
en dan verschillende verbruikscategorien, en dan niet afhankelijk van je afzekering (zo werkt dat bij gas ook al deels...):
0-500 kWh: € 0 p/j (stimulering duurzaamheid)
500-1000: € 100
1000-2000: € 200
2000-5000: € 500
5000-1000: Celstraf voor consumenten, € 1 euro per kWh voor bedrijven :+

[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 03-04-2012 13:59 ]

Sparql TV wiki

• silvester6
Opwekking
Hoogtarief(per kWh) € 0,2309
Laagtarief(per kWh) € 0,2081
Vastrecht(per maand) € 4,87

Verbruik
Tarief(per kWh) € 0,2216
Vastrecht(per maand) € 22,3

Ben toch wel heel benieuwd naar de 2 rekeningen die ik ga krijgen in juli/aug.
Voor opwekking een dag/nacht tarief en extra vastrecht :S staat nergens in mijn contract met greenchoice

Gas laat ik er maar buiten deze geeft toch geen problemen :+

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10 13:07

Gé Brander

MS SQL Server

silvester6 schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:58:
Opwekking

Verbruik
Tarief(per kWh) € 0,2216

Voor opwekking een dag/nacht tarief en extra vastrecht :S staat nergens in mijn contract met greenchoice

ls je twee aansluitingen hebt, dan begrijp ik het. Maar als je maar 1 meter met 1 aansluiting hebt, dan zou ik maar even gaan bellen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• silvester6
NovapaX schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:57:
De beste, meest werkbare oplossing die ik zie voor het vastrecht:
1 deel echt vastrecht: zeg € 50 per jaar
eventueel meterhuur: zeg € 20 per jaar (Wat ik best veel vind, maargoed)
en dan verschillende verbruikscategorien, en dan niet afhankelijk van je afzwering (zo werkt dat bij gas ook al deels...):
0-500 kWh: € 0 p/j (stimulering duurzaamheid)
500-1000: € 100
1000-2000: € 200
2000-5000: € 500
5000-1000: Celstraf voor consumenten, € 1 euro per kWh voor bedrijven :+
Dit gaat hem echt niet worden. je rekent alles naar jezelf toe en is totaal niet rieel. Kan je net zo goed de stroom toevoer uit zetten en weer met kaarsjes gaan leven

• zonnigtype

zonnigtype

silvester6 schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:58:
Opwekking

Verbruik
Tarief(per kWh) € 0,2216

Van dat tweede "vastrecht" zou ik maar meteen werk gaan maken. Dat is absoluut niet de bedoeling. Ik heb hier een dossier van een paar centimeter liggen waarin Liander dat eerder ook al heeft geprobeerd (en keihard is teruggefloten door NMa, al was het uiteindelijk een "herenakkoordje" omdat NMa zelf had geblunderd...). Vastrecht in combinatie met "teruglevering" heeft geen enkel wettelijk bestaansrecht. Tenzij Verhagen dat gaat dicteren (kijken wat Holland Solar daar tegenin gaat brengen... :X ).

Verwijderd

De heffing in de VS is 5%. http://www.digitimes.com/news/a20120322PD214.html
Verder loopt er een anti-dumping onderzoek en die kan de heffing in de VS verder opschroeven.
Dat afhankelijk van het merk.

Dit soort importheffingen zitten op heel veel artikelen (motorfietsen in de tijd dat ik die importeerde 8% ongeveer). Die heffing zal echt geen 30% bedragen. Verder zijn er manieren om dit te omzeilen. Dit is het meest zichtbaar in de solarbiz in Italie. Trinasolar voldoet aan de normen om "made in EU" te zijn en kan daardoor worden gebruikt onder de regels van de Conto Energia toeslagen voor lokaal geproduceerde modules. PolderPV kan dit waarschijnlijk uitgebreider toelichten.

De prijzen worden hierdoor nauwelijks beinvloed, met de nieuwe korting 1 april in Duitsland is de weg duidelijk naar beneden.
In Italie hebben de bedrijven die "lokale productie" niet van elkaar kregen gewoon de prijzen gewoon verder verlaagd.

• silvester6
Ik ga niet meer bellen voordat ik een rekening laat opmaken. alles is toch tevergeefs.
Ik betaal geen cent aan ze voordat het klopt

• NovapaX
nou goed... misschien was die €500 voor 2000-5000 te veel O-)
Maar als je die ook op € 200 zet, dan zetten we de 1000-2000 op €150, dan gaat het totale vastrecht niet omhoog voor de meesten.

De hoogste tarieven waren enigszins sarcastisch bedoeld.

Sparql TV wiki

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 14:04:
[...]

Verder loopt er een anti-dumping onderzoek en die kan de heffing in de VS verder opschroeven.

Dit soort importheffingen zitten op heel veel artikelen (motorfietsen in de tijd dat ik die importeerde 8% ongeveer). Die heffing zal echt geen 30% bedragen. Verder zijn er manieren om dit te omzeilen. Dit is het meest zichtbaar in de solarbiz in Italie. Trinasolar voldoet aan de normen om "made in EU" te zijn en kan daardoor worden gebruikt onder de regels van de Conto Energia toeslagen voor lokaal geproduceerde modules. PolderPV kan dit waarschijnlijk uitgebreider toelichten.

De prijzen worden hierdoor nauwelijks beinvloed, met de nieuwe korting 1 april in Duitsland is de weg duidelijk naar beneden.
In Italie hebben de bedrijven die "lokale productie" niet van elkaar kregen gewoon de prijzen gewoon verder verlaagd.
Als ik het zo lees dan zal pas vanaf mei duidelijk zijn of het er in Duitsland doorheen komt.
Als het er doorheen komt, zal de vraag (in Duitsland) sterk afnemen en de prijs in de rest van de EU zakken?!

Wat de importheffing betreft; Denk dat er voor die tijd nog wel leuke voorraden aan worden gelegd door Europese importeurs. De prijs zal dan ligt gaan stijgen doordat importeurs en andere tussenpersonen (hoogst waarschijnlijk) naar de prijs met import heffing toe gaan rekenen en zo hogere winsten gaan pakken.

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 14:04:
[...]

Proces werd (zeer bewust) gestart door Amerikaanse dochter van het oer Duitse Solarworld. Overigens: met zeer gemengde gevoelens ontvangen bij de eigen branchegenoten in the States (pros en cons lijnrecht tegenover elkander).
Klopt, ze waren niet de enige Chinees die "made in Europe" claimde. De pest is dat je de hele productieketen zult moeten monitoren. Dat afdwingen kost jaren. Uitgebreid artikel over geweest in Photon (oktober 2011). Chinees Upsolar deed het, Suntech deed het (ietwat omfloerst/bescheidener), Trina "Moduli Europei". Maar ook de Japanners deden het, Sharp, Kyocera, Sanyo. En het Indiase Emmvee was natuurlijk ook "10% EU"...

Het schuim stond op de lippen van de Italiaanse module fabrikanten, dit vond allemaal plaats tijdens de beurs "PV Rome" in september 2011...

In de tussentijd is het Conto Energia IV waar het over ging waarschijnlijk al grotendeels opgeblazen gezien het tempo waar die mee volliep. Een soortgelijk verzoek om "local content" in Duits EEG (novelle) op te nemen is al snel gesneuveld. Werd als onhaalbaar en oncontroleerbaar geacht (en er waren zwaardere prioriteiten daar).
De prijzen worden hierdoor nauwelijks beinvloed, met de nieuwe korting 1 april in Duitsland is de weg duidelijk naar beneden. In Italie hebben de bedrijven die dit niet van elkaar kregen de prijzen gewoon verder verlaagd.
Sommige Chinezen hebben al aangekondigd dat ze in Duitsland lager zouden gaan zitten met de prijsstelling. Maar dan komt "onder productiekosten niveau" dumpings-zaak dreiging wel dichterbij. Dat kun je niet lang volhouden zonder "problemen". Kijken wie de beste strategie heeft temidden van omvallende reuzen bedrijven...

FSNCD:

Afbeeldingslocatie: http://cleantechnica.com/files/2012/04/Germany-Load-curve-2012-04-01-500x365.jpg

1 april in Deutschland. Kein Witz. Wirklichkeit.

* edit *

Beter lezen: zijn prognose. Die van SMA was heel wat lager, ook een prognose, trouwens... Maar de hoogspannings-netbeheerders blijken echt in totaal 16.527,3 megawatt te hebben gemeten volgens deze pagina (1 april zoeken)...
Degene die het het zwaarst voor de kiezen kreeg was ons aller TenneT, met 6,7 gigawatt AC zonnestroom vermogen op hun net...

http://cleantechnica.com/...wable-energy-sources-act/

[ Voor 15% gewijzigd door zonnigtype op 03-04-2012 15:49 . Reden: Goed geslaagde 1. April Witz... ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@Zonnigtype,

Nog een gemeenschappelijke inkoop-aktie er bij voor je lijst ;)
http://www.rtvdrenthe.nl/...len-nog-nooit-zo-goedkoop

Ik heb trouwens nog een kopie van een collega gekregen van de aanbieding van de vereniging eigen huis inkoop-aktie.
Nog belang bij een kopie in je mailbox?

[ Voor 34% gewijzigd door SpeksteenWP op 03-04-2012 16:13 ]

• silvester6
5000 kw voor 8000 euro :S maar zal iets duurder zijn waarschijnlijk :+

Wat een vertellen tekst en geluid klopt niet bepaald met elkaar

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:09:
@Zonnigtype,

Nog een gemeenschappelijke inkoop-aktie er bij voor je lijst ;)
Grazie. Inmiddels on-line. Numero 46...
Ik heb trouwens nog een kopie van een collega gekregen van de aanbieding van de vereniging eigen huis inkoop-aktie.
Nog belang bij een kopie in je mailbox?
Ja hoor. Al dreig ik van alle "activiteiten" een beetje overspannen te geraken.

Van de week maar weer eens een op zonnestroom gebakken appeltaart gaan maken om tot rust te komen...

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Een boswandeling wil ook wel helpen :)

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:49:
Een boswandeling wil ook wel helpen :)
Kan misschien beter ff de band van m'n Biohummerd plakken en effe raggen. O-)

• JeroenH
zonnigtype schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 16:43:
Niet doen. Zoals ik tegen iedereen die de vraag "hoe gaat het?" beantwoordt met "druk" zeg ik altijd hetzelfde "je bent zo druk als je jezelf maakt" :). Ook als mensen aan mij vragen "druk?" antwoord ik steevast "nee, wel lekker bezig".
Van de week maar weer eens een op zonnestroom gebakken appeltaart gaan maken om tot rust te komen...
Afgelopen weekend hadden we mijn vierjarige neefje over de vloer en samen met hem op zonnestroom muffins gebakken. We hebben hem geleerd dat als je een huis tekent er blauwe vierkantjes op het dak horen! ;)

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 17:14:
[...]

Niet doen. Zoals ik tegen iedereen die de vraag "hoe gaat het?" beantwoordt met "druk" zeg ik altijd hetzelfde "je bent zo druk als je jezelf maakt" :). Ook als mensen aan mij vragen "druk?" antwoord ik steevast "nee, wel lekker bezig".
Eensch.

Natuurlijk vind ik het meeste wat ik doe wel lekker, laten we wel wezen. Ik moet echter wat vaker "NEEN" leren zeggen (ook tegen mezelf). Gaat een beetje moeilijk worden, want ik had "JA" gezegd tegen een voordracht voor de Solar Future (en ja, dat ga ik natuurlijk wel doen, vandaar dat ik die lijst zo actueel mogelijk probeer te krijgen). Ach ja, ik ben er zelf bij...
Afgelopen weekend hadden we mijn vierjarige neefje over de vloer en samen met hem op zonnestroom muffins gebakken. We hebben hem geleerd dat als je een huis tekent er blauwe vierkantjes op het dak horen! ;)
Vierkant? Photowatt oudjes? Meeste moduultjes zijn rechthoekig. Maar ach, een kind kan de was doen. Vooral doorgaan!

En het leuk houden. Dan komen we een eind...

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:49

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 13:42:

Ja, die stroom- en gasleiding naar je huis hebben bepaalde vaste kosten, maar die worden alleen maar lager met de tijd, niet hoger.
Hun zullen juist zeggen dat de kosten hoger worden met de tijd, er zal af en toe eens een stuk vernieuwd moeten worden, meer onderhoud enz...

• JeroenH
zonnigtype schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 17:25:
Vierkant? Photowatt oudjes? Meeste moduultjes zijn rechthoekig. Maar ach, een kind kan de was doen. Vooral doorgaan!
Dat soort onderscheid komt later wel. Toen ik hem uitlegde dat die blauwe platen stroom maken was zijn allereerste reactie "om de ipad op te laden!" dus er is nog wel wat te winnen... ;)
En het leuk houden. Dan komen we een eind...
Dat is misschien wel het belangrijkste.
JAN-B schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 17:28:
Hun zullen juist zeggen dat de kosten hoger worden met de tijd, er zal af en toe eens een stuk vernieuwd moeten worden, meer onderhoud enz...
Sja. Je mag toch aannemen dat ze steeds beter worden in het leggen van leidingen en buizen, dat ze steeds goedkopere materialen gebruiken (koper -> aluminium) en dat als het netwerk er eenmaal ligt het een kwestie is van afschrijven.

Als een 'slimmer' netwerk dan zoveel duurder moet zijn dan vraag ik me af hoeveel slimmer het in de basis dan is... Een laag vastrecht en hoge variabele kosten sporen mensen en bedrijven aan hun verbruik omlaag te brengen. Sim-pel. Hoef je geen slim netwerk voor te hebben.

[ Voor 42% gewijzigd door JeroenH op 03-04-2012 17:37 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:58

ericplan

5180 Wp PV

[...]

[...]

Daar reken ik wel op :+ Wil overigens best je band plakken, klusje wat ik sinds die antilekbanden in geen jaren heb gedaan, ondanks dagelijks en veel fietsen.

A'dam PVOutput

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Eh, heb je deze ook al?
http://www.brabantsgroen....57099&kid=10047503&fid=-1

Komt er op polderpv nu ook een kolom achter elke actie wat het aan geinstalleerd PV vermogen heeft opgeleverd })

Edit:
Je had hem al zie ik _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door SpeksteenWP op 03-04-2012 18:21 ]

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 18:19:
[...]

Eh, heb je deze ook al?
http://www.brabantsgroen....57099&kid=10047503&fid=-1

Komt er op polderpv nu ook een kolom achter elke actie wat het aan geinstalleerd PV vermogen heeft opgeleverd })
Weet je wat? In ruil voor een appeltaart mag jij die cijfers bij gaan houden...

Deal? Ik zeg: GREEN DEAL!
Edit:
Je had hem al zie ik _/-\o_
Tuurluk! O-)

Verwijderd

ik schijn zeker deels verantwoordelijk te zijn voor het upgrade virus,
wil ik mijn plugwise site bekijken, krijg ik too many user error 500
damn, dat zijn er 500 ...

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2012 18:29 . Reden: er ist auch so geil ja ]

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-11 08:31
Als jij het te druk krijgt, stuur je er toch een paar weg naar het bèta noorden...

http://hansenmieke.dlinkddns.com/piko

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

hansdegit schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 19:24:
Als jij het te druk krijgt, stuur je er toch een paar weg naar het bèta noorden...

http://hansenmieke.dlinkddns.com/piko
Grappig om te zien hoe snel bij jou de zon onder ging :)

2k op west bij Pv Output

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Geurt-kun schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 19:56:
[...]

Zat er ook even naar te kijken en zag hem ook snel/hard zakken :)

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

De eerste informatieavond wordt op 11 april in Weerdinge gehouden. Nieuw-Weerdinge volgt op 23 april. De andere dorpsverenigingen moeten nog een datum bepalen.
Altijd de neiging om even te gaan buurten. Uit ervaring blijkt dat op zulke bijeenkomsten zaken vaak 'nogal' rooskleurige worden voorgespiegeld en een goedkoop Chineesje als 'absolute wereldtop' wordt aangeprezen.. met daarbij een omvormer met 'wel 10 jaar garantie!'..

Uurtje rijden voor mij. Meh.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-11 21:06
Bartjuh schreef op zondag 01 april 2012 @ 10:24:
[...]

Ik vond ze ook al, ben op zoek naar micro-inverters, en tot nog toe stond Enecsys voor mij on top, maar deze zien er nu ook wel interessant uit.

Het grootste probleem dat ik heb is dat het totaal onduidelijk is hoe de monitoring gaat. Er staat alleen wireless, ja dat kan van alles zijn, van wifi, tot zigbee, proprietary, etc. Heb je nog iets van een gateway nodig?, hoe ziet de GUI eruit? etc etc

Dus dat moet je dan maar afwachten...
Ik heb over de monitoring van de Power One Micro inverters nagevraagd bij Solartechno.com, die het weer vroegen bij Power One. Die gaven het volgende antwoord:

“De micro’s zijn draadloos verbonden met onze CDD, data concentrator, die dmv Wi-Fi met internet te verbinden is.”

Er is dus een extra kastje bij betrokken, maar het wordt mij volstrekt niet duidelijk welk van hun produkten nou die illustere CDD is, en wat die moet gaan kosten. Die vraag heb ik teruggestuurd, hopelijk kom ik wat meer te weten.

• Geurt-kun

Geurt-kun

SunshineCompany schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 21:35:

[...]

Altijd de neiging om even te gaan buurten. Uit ervaring blijkt dat op zulke bijeenkomsten zaken vaak 'nogal' rooskleurige worden voorgespiegeld en een goedkoop Chineesje als 'absolute wereldtop' wordt aangeprezen.. met daarbij een omvormer met 'wel 10 jaar garantie!'..

Uurtje rijden voor mij. Meh.
14 panelen voor EURO 9.000,-? En dan ook nog goedkope Chineesjes?
Ik heb geen verstand van zonnepanelen en ook niet van de prijzen die er bij horen, maar het klinkt als afschuwelijk veel geld :(

2k op west bij Pv Output

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-11 08:31
Geurt-kun schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 19:56:
[...]

Het was al een tijdje licht bewolkt. Maar inderdaad, je kunt het heel mooi zien, een paar Watt per minuut.

Nu nog even kijken of ik de data in een MySql db kan proppen en daaruit mooie grafieken kan tonen. Iets voor het datlogging topic.

edit: ik stond op de tennisbaan. Hoe laat stopte -ie ermee?

[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 03-04-2012 22:07 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Freemann
  • Niet online

Freemann

duinsel schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 21:52:
[...]

Ik heb over de monitoring van de Power One Micro inverters nagevraagd bij Solartechno.com, die het weer vroegen bij Power One. Die gaven het volgende antwoord:

“De micro’s zijn draadloos verbonden met onze CDD, data concentrator, die dmv Wi-Fi met internet te verbinden is.”

Er is dus een extra kastje bij betrokken, maar het wordt mij volstrekt niet duidelijk welk van hun produkten nou die illustere CDD is, en wat die moet gaan kosten. Die vraag heb ik teruggestuurd, hopelijk kom ik wat meer te weten.
Ben ook wel benieuwd ;) Graag alle info met ons delen :D
Geurt-kun schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 21:53:
[...]

14 panelen voor EURO 9.000,-? En dan ook nog goedkope Chineesjes?
Ik heb geen verstand van zonnepanelen en ook niet van de prijzen die er bij horen, maar het klinkt als afschuwelijk veel geld :(
Wat je zegt is wel erg tegenstrijdig. Je hebt geen verstand van PV en de prijzen, maar je weet wel te oordelen dat het afschuwelijk duur is.

Het lijkt overigens ook aan de dure kant hoor ;)

Volgens mij is het probleem bij die inkoopacties dat er ruime marges worden gehouden voor alles soorten,maten en kleuren.

bijv.
Platdak installatie is duurder dan schuindak installatie. Waarschijnlijk heeft de inkoopactie 1 prijs en betalen de schuindak mensen mee aan de duurdere platdak installaties (lees; eigenlijk hadden de schuindak mensen goedkoper uit kunnen/moeten zijn).

[ Voor 28% gewijzigd door Freemann op 03-04-2012 22:04 ]

• Geurt-kun

Geurt-kun

Freemann schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 22:02:
[...]
[...]
Wat je zegt is wel erg tegenstrijdig. Je hebt geen verstand van PV en de prijzen, maar je weet wel te oordelen dat het afschuwelijk duur is.

Het lijkt overigens ook aan de dure kant hoor ;)
Gelukkig zet je er een knipoog bij, want of het nu wel of niet oordelen is, mijn mening blijft dat het klinkt als afschuwelijk veel geld. :o

Betekent dit dat ik wel in orde van deze grootte moet denken? Want als dat zo is mag ik nog wel een paar jaartjes sparen voor ik aan de beurt ben.

2k op west bij Pv Output

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Geurt-kun schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 22:14:
[...]

Gelukkig zet je er een knipoog bij, want of het nu wel of niet oordelen is, mijn mening blijft dat het klinkt als afschuwelijk veel geld. :o

Betekent dit dat ik wel in orde van deze grootte moet denken? Want als dat zo is mag ik nog wel een paar jaartjes sparen voor ik aan de beurt ben.
Ruime richtprijs is wel €2,10/Wp

Oftewel 1000Wp is €2100 (4 panelen van 250Wp)
Oftewel 2000Wp is €4200 (8 panelen van 250Wp)
Oftewel 3000Wp is €6300 (12 panelen van 250Wp)
Oftewel 4000Wp is €8400 (16 panelen van 250Wp)

En dan praat je over goede/gerenommeerde producten/materialen.

[ Voor 6% gewijzigd door Freemann op 03-04-2012 22:19 ]

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Prijs, prijs, prijs..

Gelukkig is er nog steeds een grote groep mensen die naast prijs naar andere zaken kijkt.. :)

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• migjes
Freemann schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 22:19:
[...]

Ruime richtprijs is wel €2,10/Wp

Oftewel 1000Wp is €2100 (4 panelen van 250Wp)
Oftewel 2000Wp is €4200 (8 panelen van 250Wp)
Oftewel 3000Wp is €6300 (12 panelen van 250Wp)
Oftewel 4000Wp is €8400 (16 panelen van 250Wp)

En dan praat je over goede/gerenommeerde producten/materialen.
je vergeet er bij te zeggen dat het dan met installatie is.

bij 1000Wp is de prijs natuurlijk wat duurder.
want de kosten voor de kabel en de extra stop in de meterkast etc zijn het zelfde als bij de 3000Wp.

uit eindelijk is het bij laten leggen altijd offerte werk.
met meerdere factoren.
bij zelf leggen kun je beter vergelijken, maar zelfs dan kunnen situaties zeer verschillend zijn.

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-11 10:00
SunshineCompany schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 22:23:
Prijs, prijs, prijs..

Gelukkig is er nog steeds een grote groep mensen die naast prijs naar andere zaken kijkt.. :)
Maar tegelijkertijd moet je niet uit het oog verliezen dat voor de gemiddelde consument/eindgebruiker al dit soort initiatieven die zich op lange termijn terugverdienen toch een enorme voor-investering vergen. Geld dat een hoop mensen niet zomaar kunnen (en willen?) ophoesten.

Er moeten toch ook businessmodellen te ontwikkelen zijn waarbij bedrijven de panelen voorfinancieren, een deel van de opbrengst voor de particulier is en een deel gebruikt wordt om de platen af te betalen?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• migjes
coelho schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 23:05:
[...]

Maar tegelijkertijd moet je niet uit het oog verliezen dat voor de gemiddelde consument/eindgebruiker al dit soort initiatieven die zich op lange termijn terugverdienen toch een enorme voor-investering vergen. Geld dat een hoop mensen niet zomaar kunnen (en willen?) ophoesten.

Er moeten toch ook businessmodellen te ontwikkelen zijn waarbij bedrijven de panelen voorfinancieren, een deel van de opbrengst voor de particulier is en een deel gebruikt wordt om de platen af te betalen?
o a.u.b. niet.

laat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun installatie.
het heeft ze geld gekost dus wees er dan maar ook voorzichtig mee.
je krijgt dan zo snel kleine lettertjes in de contracten etc.. etc...

(ik zie de goudenbergen zonnepanelen b.v. vof etc..
gevestigd op de kaaiman eilanden al ontstaan.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 03-04-2012 23:23 ]

• zonnigtype

zonnigtype

migjes schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 23:19:
[...]

o a.u.b. niet.

laat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun installatie.
het heeft ze geld gekost dus wees er dan maar ook voorzichtig mee.
je krijgt dan zo snel kleine lettertjes in de contracten etc.. etc...

(ik zie de goudenbergen zonnepanelen b.v. vof etc..
gevestigd op de kaaiman eilanden al ontstaan.)
Die zijn er al lang. In Vlaanderen wordt al jaren geklaagd over cowboys in de markt. Die komen vanzelf hier naar toe (maar ze broeden zichzelf ook in handelsnatie numero uno uit, Olanda aan Zee). Iedereen heeft Euro tekens in de ogen...

... inkoop acties numero 47 en 48 inmiddels toegevoegd ... 7(8)7

Wie geeft me numero 50?

Verwijderd

Verwijderd

Hallo,

ik ben nieuw hier en wil dit jaar ook wat met PV op het dak van mijn huis in Monster (bij de kust) .
ik heb het volgend plan voor ogen 14 platen 160 bij 80 cm panelen (zie tekening). Hierbij moet ik rekening houden met een bestaande collector op het dak.[img][url=http://imageshack.us/photo/my-images/193/imgnewo.jpg/][img=http://img193.imageshack.us/img193/2343/imgnewo.th.jpg][/url][/img]

Verder is er een loze leiding en ruimte voor een extra groep in de meterkast. dus dat is geen groot punt.

ik heb hierbij nog een paar vragen:
- de orientatie is zoals je ziet z-zo . is het beter om de panelen meer op zuid te richten en dan 1 of 2 minder plaatsen?
- ik ga nu uit van tussenruimte tussen de rijen van ca 50cm, rekening houdend met 20 graden hellingshoek en 80 cm brede panelen. Suggesties voor verbetering?
- Ik ben nog een leek als het gaat om de vraag welk merk of type paneel ik moet kiezen, de beste bevestigingsmanier, keuze voor omvormers, optimizers etc.

wie helpt me op weg?

alvast bedankt!

• Geurt-kun

Geurt-kun

[...]

Als alleen het milieu een issue was, legde ik de hele straat vol.
Maar ja, ik heb geen geld voor m'n eigen panelen, dus moeten de buren ook maar ff wachten...

2k op west bij Pv Output

• Freemann
  • Niet online

Freemann

SunshineCompany schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 22:23:
Prijs, prijs, prijs..

Tja niet iedereen een Zwitserse bank rekening met zwart geld waar hij even 1,2,3,4 daken/PVinstallatie mee kan financieren. Voor het gros/leeuwendeel van de mensen/gezinnen is een PV installatie niet haalbaar en vaak willen die mensen juist wel. Het zijn vaak de mensen met PC-Hoofdtraktoren die het wel kunnen betalen maar er maling aan hebben.....

Misschien moet de PV installateurs zich op die markt storten :) Ff langs bij Rene, Frans, Geer, Goor, etc....
migjes schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 22:45:
[...]

je vergeet er bij te zeggen dat het dan met installatie is.

bij 1000Wp is de prijs natuurlijk wat duurder.
want de kosten voor de kabel en de extra stop in de meterkast etc zijn het zelfde als bij de 3000Wp.

uit eindelijk is het bij laten leggen altijd offerte werk.
met meerdere factoren.
bij zelf leggen kun je beter vergelijken, maar zelfs dan kunnen situaties zeer verschillend zijn.
Het was ook gemeld als een ruime richtprijs (+/- 10%) ;)
[...]

Idd! Bij ons is dat ook het geval.
Het huis is wat aan de kouwelijke kant en nu zijn we aan het kijken naar isolatie en optimalisatie van het binnenmilieu, maandelijkse kosten en ontlasting van buiten milieu.

PV is een grote wens en daar gaan we nu voor.
Er is wat spaargeld en daar kunnen we een leuke,nette pv installatie van (laten plaatsen) kopen. Maar dat alles wel in het redelijke. Ook ik heb hard voor me centjes moet werken.

ALLES kost tegenwoordig BIG €€€€€€,=
Nee! (Freemann ziet DSB weer voor zich....)

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-11 13:59

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Freemann schreef op woensdag 04 april 2012 @ 07:57:
[...]

Nee! (Freemann ziet DSB weer voor zich....)
JA!
En die zijn er ook, volgens mij bij Greenchoice (PV op jou dak, GC investeert, na 20 jaar zijn ze van jou).
En wat ik laatst hier las over PV langs de snelweg bij Rotterdam, ben even de naam kwijt.

En dit: http://greenandsmart.eu/

[ Voor 5% gewijzigd door aartw99 op 04-04-2012 08:48 ]

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

• Freemann
  • Niet online

Freemann

aartw99 schreef op woensdag 04 april 2012 @ 08:46:
[...]

JA!
En die zijn er ook, volgens mij bij Greenchoice (PV op jou dak, GC investeert, na 20 jaar zijn ze van jou).
En wat ik laatst hier las over PV langs de snelweg bij Rotterdam, ben even de naam kwijt.

En dit: http://greenandsmart.eu/
ik bedoel met "NEE!" dat dat ongewenste effecten op de financiele huishouding van gezinnen gaat geven.
Zie de PL-letjes (van 2,3,4 duizend euro) van een paar jaar geleden, hoeveel mensen zijn daar niet mee het schip in gegaan.
Als dit in PV gaat gebeuren dan zullen mensen voor 4,5,6,7 tot 10 duizend euro schulden aangaan.
geld lenen kost geld.

Als je het dan wilt doen, doe het dan alleen met geld wat van jouw is.

Inkopen in grote project is anders, dan koop je een aandeel (dat is ook risico vol).

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-11 18:07

Barrycade

Through the...

Ik snap de heisa over voorfinancieren niet zo: voor +/- 1000 euro heb je een 3 panelen setje met een omvormertje. Moet je nog wel zelf het dak op, das waar. En is niet top of the bill spul wellicht.

Maar niemand verplicht je om meteen 10 panelen af te nemen met realtime data uitlezen etc.
Als je als huiseigenaar geen 1000 euro op de bank hebt staan, dan heb (imho) een groter probleem dan dat je geen PV panelen kan kopen.

• migjes
Barrycade schreef op woensdag 04 april 2012 @ 09:33:
Ik snap de heisa over voorfinancieren niet zo: voor +/- 1000 euro heb je een 3 panelen setje met een omvormertje. Moet je nog wel zelf het dak op, das waar. En is niet top of the bill spul wellicht.

Maar niemand verplicht je om meteen 10 panelen af te nemen met realtime data uitlezen etc.
Als je als huiseigenaar geen 1000 euro op de bank hebt staan, dan heb (imho) een groter probleem dan dat je geen PV panelen kan kopen.
jep als je geen 1000 euro in reserve hebt met een huis dan ben je dom bezig.
maar dat geld ook voor een huurder.
altijd zorgen dat je een buffer hebt voor onverwachte kosten.
dat is altijd goedkoper als een wasmachine bij wekamp bestellen of zo.

(zo vind ik het ook slimmer om iets van 5000 euro op de bank te hebben dan een uitvaart verzekering,
maar dit is wel of topic.)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

sommige mensen hebben of kunnen niet anders. Die zullen ook niet naar PV kijken, tenzij ze van een louche partij een louche voorstel krijgen. Er zijn altijd mensen die erin trappen, met alle gevolgen van dien.

Persoonlijk hebben wij het goed, (nog) geen kinderen, 2 leuke salarissen, leuk huis, leuke buurt.
Maar bij de vrouw is een reorganisatie aan de gang en bij mij is er ook het een en ander gaande.

De buffer is goed (ook na aanschaf van PV) en we kunnen het dan nog wel een jaartje uitzingen.
Daarna zijn onze reserves ook "op" en zijn wij ook "gedwongen" in een dergelijke situatie terecht gekomen.

Echter zijn er genoeg mensen die het niet zo goed hebben en ook minder slim zijn.
Deze mensen zijn vroeg in de PL-letjes van D.S. gestapt en daar betalen wij nu met z'n alle voor. Staatschuld rocketting, belastingen gaan omhoog, subsidies naar beneden, inflatie (is nog laag, maar gaat geheid rocketting), etc.

The American (plastic) Way.....
Op de pof leven....

Las vanmorgen dat het aantal aanspraken op de NHG ook met +/- 50% is gestegen.

Lang leven de krediet maatschappij....
Nee laat iedereen nu maar lekker geld uitgeven dat van hem is.

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 04-04-2012 10:27 ]

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 03 april 2012 @ 23:38:
Hallo,

ik ben nieuw hier en wil dit jaar ook wat met PV op het dak van mijn huis in Monster (bij de kust) .
ik heb het volgend plan voor ogen 14 platen 160 bij 80 cm panelen (zie tekening). Hierbij moet ik rekening houden met een bestaande collector op het dak.[img][url=http://imageshack.us/photo/my-images/193/imgnewo.jpg/][[url="[/url]"]afbeelding[/url]]

Verder is er een loze leiding en ruimte voor een extra groep in de meterkast. dus dat is geen groot punt.

- de orientatie is zoals je ziet z-zo . is het beter om de panelen meer op zuid te richten en dan 1 of 2 minder plaatsen?
- ik ga nu uit van tussenruimte tussen de rijen van ca 50cm, rekening houdend met 20 graden hellingshoek en 80 cm brede panelen. Suggesties voor verbetering?
- Ik ben nog een leek als het gaat om de vraag welk merk of type paneel ik moet kiezen, de beste bevestigingsmanier, keuze voor omvormers, optimizers etc.

wie helpt me op weg?

alvast bedankt!
ha die hansie
probeer eens je post iets beter op te schrijven en de images wat netter te zetten.
leest wat makkelijker.

je kunt vrijwel zonder opbrengst verlies 20 graden van zuid afwijken.

belangrijk is ook nog om te weten hoeveel kWh je per jaar wil opwekken.
en hoeveel je per jaar gebruikt.

verder ziet het plan er op het eerste gezicht aardig uit.
vul het effe aan zou ik zeggen

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:58

ericplan

5180 Wp PV

Hallo,

ik heb het volgend plan voor ogen 14 platen 160 bij 80 cm panelen (zie tekening). Hierbij moet ik rekening houden met een bestaande collector op het dak.[img][url=http://imageshack.us/photo/my-images/193/imgnewo.jpg/][[url="[/url]"]afbeelding[/url]]

wie helpt me op weg?

alvast bedankt!
Voor een plat dak zou flatfix volstaan, maar misschien kan medetweaker Karelprior wat informatie geven over extra maatregelen tegen windschade. In Monster wil het ook nog wel eens tekeer gaan. Misschien is een oost-west combinatie ook wel aardig zo dicht aan zee.
Misschien kan je de plaatjes hosten op een andere site, zoals Flickr. Dan krijgen wij ze ook gewoon te zien.

A'dam PVOutput

Verwijderd

Freemann schreef op woensdag 04 april 2012 @ 10:25:
Nee laat iedereen nu maar lekker geld uitgeven dat van hem is.
Met geld omgaan is toch lastig....Ik heb geen woekerpolis, ik heb ook geen DSB problemen, IJsland heb ik nog afgeraden aan vrienden voor Icesave op de fles ging. Ik heb WEL PV.

Daarvoor heb ik niet geleend. Maar als je een huis hebt vind ik ook een spaar hypotheek bijvoorbeeld ook niet zo slim. Omstandigheden veranderen, maar je kunt de opzet met een spaarhypotheek vrij slecht aanpassen.
Wisselen van bank is lastiger en (stel) bij een scheiding.... of gedwongen verkoop.
Onder de 15 en 20 jaar mag je wel even afrekenen met de fiscus..... (dag voordeel)

Te weinig flexibel, flexibiliteit is ERG belangrijk als het om financien gaat.
Ik heb een grotendeels aflosvrije hyp... maar ik spaar wel voor het eindmoment.
Maar hoeveel ik spaar is niet vastgelegd met een contract met de bank wat je met een spaarhypotheek wel hebt. Het ''verplichte'' deel uit mijn budget is daardoor een stuk lager.

Wel noodzakelijk....beheersing. Ik heb mijn PV overigens niet eens uit dat potje getrokken.

off topic... wellicht meer afdeling kroeg .. excusez moi

• JeroenH
Barrycade schreef op woensdag 04 april 2012 @ 09:33:
Ik vind dat een heel goed punt. Het is me duidelijk dat niet iedereen het even breed heeft maar het lijkt wel alsof niet iedereen kan accepteren dat hij of zij minder geld heeft. Ik zal vertellen dat wij het met zijn tweetjes sinds een half jaar ook met 25% netto minder doen (tijdelijk) en dat het best moeite kost om de uitgaven met datzelfde percentage terug te brengen. Maar we werken er aan, letten op de uitgaven, hebben wat dingen gescchrapt en het gaat prima. Eén ding was geen optie en dat was onze reserves aanspreken. Juist in deze tijd zijn die voor mij heilig. (en ik ben de tijd dat ik op mezelf woonde en wel eens de laatste week van de maand bijna alleen pannenkoeken at ook nog niet vergeten)

Duurzaamheid is (veel) meer dan spaarlampen, zonnestroompanelen, elektrische auto's en ander mooi speelgoed. Duurzaamheid is ook je financiën robuust op orde hebben, ongeacht hoeveel je verdient, en gewoon realistisch zijn. Verdien je minder? Dan moet je ook minder uitgeven. En misschien moet je juist dan harder werken aan reserves.

En om het weer ontopic te brengen: ik ben zwaar tegen lenen, vooral voor consumptiegoederen. Het was voor mij een hele stap om een hypotheek af te sluiten, maar ik had niet veel keus. Maar lenen voor productiegoederen, wat zonnestroompanelen feitelijk zijn, heb ik veel minder moeite mee. Met de huidige rente/stroomprijs/zonnestroominstallatieprijs kon geld lenen voor zonnestroompanelen wel eens een heel slimme actie zijn, vooral als je het vanuit je hypotheek kunt doen (dan betaalt de rest van Nederland via de HRA mee ;)).

-edit-

Ikzelf heb het gewoon heel simpel gedaan. Ik heb de grootste kostenpost van ons huishouden (de auto) verkocht en van het geld zonnestroompanelen gekocht. Nooit, geen moment, spijt van gehad, dat was de beste deal die ik ooit gemaakt heb.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 04-04-2012 11:01 ]

Verwijderd

JeroenH schreef op woensdag 04 april 2012 @ 10:59:
Met de huidige rente/stroomprijs/zonnestroominstallatieprijs kon geld lenen voor zonnestroompanelen wel eens een heel slimme actie zijn, vooral als je het vanuit je hypotheek kunt doen (dan betaalt de rest van Nederland via de HRA mee ;)).
Vergeet overigens niet dat het voor de aftrekbaarheid GEEN hypotheek MOET zijn. De handelingskosten van een klein beetje extra hypotheek zijn relatief fors doorgaans. Alle rentebetalingen in het kader van de financiering van je hoofdverblijf zijn aftrekbaar.

Dus ook een (goed geregelde) onderhandse lening bij je ouders of wie dan ook. (denk wel aan marktconforme voorwaarden)
Let er ook op dat een platdak systeem door de fiscus als inboedel wordt aangemerkt, dus dan geen renteaftrek!

• JeroenH
Klopt... maar als je nog ruimte in je huidige hypotheek hebt en je hebt een goede reden om er geen eigen geld in te steken lijkt het mij een aantrekkelijke optie. (Eigen geld blijft IMO veruit de beste optie)

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 04-04-2012 11:15 ]

Verwijderd

in reactie op Neanderthaler en Ericplan:

dank voor je reactie:

mijn jaarverbruik is ca 3800 kwh. vrij constant
zoals gezegd kan ik maximaal ca 14 panelen 150 x 80 cm kwijt op het plat dak.
max vermogen ca 2,5 KW? --> jaaropbrengst 2 tot max 2,5 kwh?

over het gehele dak de gelijke orientatie en hellingshoek van de panelen zonder schaduw.
welke configuraties zijn mogelijk en zou hier het best passen?

Verwijderd

wie helpt me op weg?

alvast bedankt!
Wil je wel helpen maar dan doe ik dat liever aan de telefoon.
Afstanden vind ik iets te kort. Ik zie ook wat schaduw probleempjes rondom de collector
Afstanden dakranden correct? Ik kan het zo niet zeggen.

Doe maar DM
JeroenH schreef op woensdag 04 april 2012 @ 11:14:
Klopt... maar als je nog ruimte in je huidige hypotheek hebt en je hebt een goede reden om er geen eigen geld in te steken lijkt het mij een aantrekkelijke optie.
Mee eens, alleen wordt dit op kleine bedragen soms duur door kosten zelfs als je ruimte op je inschrijving hebt. PV is heel aantrekkelijk om wat langdurig hoog renderent in weg te zetten.

• JeroenH
Hier een lijst met 20 'solar apps' (helaas alleen voor iPhone, niet voor andere platformen):

http://blogs.scientificam...lar-apps-for-your-iphone/

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:27
[...]

[...]

Als je wilt kun je van mij ook 1e lijns info krijgen. Ben nog aan het wachten, maar onze PV installatie komt ook van 123zonne-energie.

Mvrgr

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2012 @ 11:16:
in reactie op Neanderthaler en Ericplan:

dank voor je reactie:

mijn jaarverbruik is ca 3800 kwh. vrij constant
zoals gezegd kan ik maximaal ca 14 panelen 150 x 80 cm kwijt op het plat dak.
max vermogen ca 2,5 KW? --> jaaropbrengst 2 tot max 2,5 kwh?

over het gehele dak de gelijke orientatie en hellingshoek van de panelen zonder schaduw.
welke configuraties zijn mogelijk en zou hier het best passen?
ehh.
ik denk dat je bedoelt.
2,5 kWp aan panelen.
en dat levert ongeveer 2200 kWh op per jaar.

edit:
dit doet ongeveer 2kWh per jaar.
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=572635

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 04-04-2012 11:49 ]

• NovapaX
Ik wil me er niet mee bemoeien, maar kun je niet beter eerst iets doen aan die 3800 kWh....
Dat lijkt me toch vrij veel? Volgens mij moet dat vrij eenvoudig terug te brengen zijn naar 2000 kWh, of heb je een kantoor aan huis of iets anders wat je hoge verbruik verklaart?
Eigenlijk moet je daarvoor in het 'serieus elektriciteit besparen' topic zijn natuurlijk...

Sparql TV wiki

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 04 april 2012 @ 11:39:
ik denk dat je bedoelt.
2,5 kWp aan panelen.
en dat levert ongeveer 2200 kWh op per jaar.
Waar hij woont ligt de productie wel op 1000kWh/kWp
2.5kWp maakt dan 2500 kWh per jaar

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2012 @ 11:49:
[...]

Waar hij woont ligt de productie wel op 1000kWh/kWp
2.5kWp -> 2500 kWh per jaar
heb je gelezen wat hij schreef?
lol

Verwijderd

migjes schreef op woensdag 04 april 2012 @ 11:50:
[...]

heb je gelezen wat hij schreef?
lol
Heb je me ooit betrapt op lezen ?
Het kan zijn dat ik over een factor lees..... vertel eens welke

edit ik zie het, anyway 2500wp maak je 2500kWh mee.
Het ging me om de productiefactor, die had je wat laag gekozen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2012 11:55 ]

Verwijderd

NovapaX schreef op woensdag 04 april 2012 @ 11:49:
Ik wil me er niet mee bemoeien, maar kun je niet beter eerst iets doen aan die 3800 kWh....
Dat lijkt me toch vrij veel? Volgens mij moet dat vrij eenvoudig terug te brengen zijn naar 2000 kWh, of heb je een kantoor aan huis of iets anders wat je hoge verbruik verklaart?
Eigenlijk moet je daarvoor in het 'serieus elektriciteit besparen' topic zijn natuurlijk...
Is voor een 5 persoons huishouden is 3800 kWh zo enorm veel? ik denk dat hier en daar wel wat bespaard kan worden. de 2e koelkast zou eruit kunnen hier en daar wat adaptertjes afknijpen..., maar > 1000 kWh minderen zie ik niet zo snel gebeuren.

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 04 april 2012 @ 13:23:
Is voor een 5 persoons huishouden is 3800 kWh zo enorm veel? ik denk dat hier en daar wel wat bespaard kan worden. de 2e koelkast zou eruit kunnen hier en daar wat adaptertjes afknijpen..., maar > 1000 kWh minderen zie ik niet zo snel gebeuren.
50% er af is ons ook gelukt... het is niet onmogelijk, en je hoeft er echt niet voor terug naar de middeleeuwen. Gewoon een beetje nadenken, dat is het belangrijkste. Zelfs als je er 'maar' 25% af krijgt is dat toch 1000 kWh per jaar, scheelt je ongeveer € 2000 aan investeren in zonestroompanelen.

Pagina: 1 ... 33 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.