Gewoon uit nieuwsgierigheid, doe je dit nou voor de hobby? Want voor de prijs hoef je het niet meer te doen...stef110 schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 21:26:
[...]
Een hele hoop zelfbouw panelen worden op deze manier gebouwd 2 lagen glas cellen er tussen en rondom dicht kitten. Dit is een zeer beproefte methode toch wil ik straks mijn panelen met eva gaan maken dus zo als de fabrieks panelen ook gemaakt worden. Ik ben nog opzoek naar een vacuüm pomp voor het maken van deze panelen.
http://doctersnuggles2.come2me.nl/
voor sommige misschien al bekend, op deze website is veel te vinden over het maken van deze panelen, bij deze persoon heb ik ook mijn cellen gekocht voor deze panelen.
stef
Verwijderd
postcode gebied 1090 tot 1890 zit bijna allemaal boven de 100kWh/kWp zie ik op sonnenertrag.eu
(amsterdam noord tot aan harlingen)
mijn score is ook zeer goed met een lage hellingshoek in kWh/kWp maar toch lager dan vorig jaar.
mijn score is ook zeer goed met een lage hellingshoek in kWh/kWp maar toch lager dan vorig jaar.
Verwijderd
Leuk. Ik heb eens gekeken. Maart 2012. Jij staat op 1, 65 installaties en gemiddelde opbrengst 71,45 kWh/kWp genormeerd.Verwijderd schreef op zondag 01 april 2012 @ 08:50:
postcode gebied 1090 tot 1890 zit bijna allemaal boven de 100kWh/kWp zie ik op sonnenertrag.eu
Natuurlijk kijk ik ook even naar Utrecht.......slechts 13 installaties (!?!), gemiddelde opbrengst 63,79 kWh/kWp genormeerd.
Ik heb geen account, maar als ik die had gehad zou ik op nr.2 staan. (deels oost, en bij 15 graden hh !!)
Ik zou me bijna aanmelden om de lijst langer te maken. Maar dan moet ik eerst de logging geautomatiseerd hebben. Ik vind jou site wel leuk, ik zag net een wolk overtrekken over je huis
Is inderdaad voor de hobby wil nog wel 3-4 panelen maken omdat ik er de spullen voor heb, en dan kijken hoe het gaat, en misschien dan nog gewone panelen kopen. alleen vind ik daar niet zo veel aan omdat ik toch de stroom rekening niet betaalGewoon uit nieuwsgierigheid, doe je dit nou voor de hobby? Want voor de prijs hoef je het niet meer te doen...
stef
4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp
Mijn oog was ook al op deze omvormers gevallen, maar ik kon alleen nog summiere info vinden van de fabrikant (alleen een flyer, engeen manual oid), en hetzelfde marketing verhaal geciteerd op andere sites. Op papier ziet het er goed uit voor mij, als ik 3 panelen zou installeren (3x 240-300 Wp), met draadloze monitoring aan boord, elk paneel een eigen MPP en theoretisch een lange levensduur. De fabrikant staat ook wel goed bekend.Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 22:11:
[...]
Voor minder geld dan in die link koop je 3 micro-omvormers.
Bijvoorbeeld deze: http://www.power-one.com/...rters/aurora-micro/series Zijn binnenkort verkrijgbaar. Er zijn nog wel meer mini omvormer ook Chinees , Involar. Niet echt goedkoper, is wel jammer.
Naar verluidt worden ze oa hier verkrijgbaar binnenkort, maar helemaal zeker is dat nog niet.
Weet iemand ergens meer onafhankelijke info of ervaringen over deze micro omvormers te vinden, of meer details over de monitoring die aan boord zit?
Verwijderd
Je kunt in het algemeen wat lezen over micro omvormers opduinsel schreef op zondag 01 april 2012 @ 10:18:
[...]
Mijn oog was ook al op deze omvormers gevallen, maar ik kon alleen nog summiere info vinden van de fabrikant (alleen een flyer, engeen manual oid), en hetzelfde marketing verhaal geciteerd op andere sites. Op papier ziet het er goed uit voor mij, als ik 3 panelen zou installeren (3x 240-300 Wp), met draadloze monitoring aan boord, elk paneel een eigen MPP en theoretisch een lange levensduur. De fabrikant staat ook wel goed bekend.
Naar verluidt worden ze oa hier verkrijgbaar binnenkort, maar helemaal zeker is dat nog niet.
Weet iemand ergens meer onafhankelijke info of ervaringen over deze micro omvormers te vinden, of meer details over de monitoring die aan boord zit?
http://www.zonnepanelen.w...ndex.php/kleine-omvormers
Ik zal eens kijken of ze aanvullende info kunnen verstrekken bij Power-one . Ik heb juni gehoord als intro datum voor deze omvormers.
Je moet eens kijken naar de maten van de panelen. Een standaard 240 paneel is 1,65 x 1. Een 300 paneel zit op 2 m x 1m.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2012 10:53 ]
Ik vond ze ook al, ben op zoek naar micro-inverters, en tot nog toe stond Enecsys voor mij on top, maar deze zien er nu ook wel interessant uit.duinsel schreef op zondag 01 april 2012 @ 10:18:
[...]
Mijn oog was ook al op deze omvormers gevallen, maar ik kon alleen nog summiere info vinden van de fabrikant (alleen een flyer, engeen manual oid), en hetzelfde marketing verhaal geciteerd op andere sites. Op papier ziet het er goed uit voor mij, als ik 3 panelen zou installeren (3x 240-300 Wp), met draadloze monitoring aan boord, elk paneel een eigen MPP en theoretisch een lange levensduur. De fabrikant staat ook wel goed bekend.
Het grootste probleem dat ik heb is dat het totaal onduidelijk is hoe de monitoring gaat. Er staat alleen wireless, ja dat kan van alles zijn, van wifi, tot zigbee, proprietary, etc. Heb je nog iets van een gateway nodig?, hoe ziet de GUI eruit? etc etc
Dus dat moet je dan maar afwachten...
Ehh, ik wil je niet ongerust maken, maar als je panelen in 1 string zijn aangesloten, dan komt de openklemspanning wel gevaarlijk dicht bij de maximaal toegestane DC spanning van de omvormer. Bij lage paneeltemperaturen er zelfs misschien boven.MoneyPriest schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 16:55:
Een bericht van algemeen nut. Vandaag is on-line gegaan: Zonnezusje 1
Een mooie set (persoonlijk natuurlijk) van 2080 Wp Kingsun panelen op een AEG 2000.
[afbeelding]
Ik heb de exacte specs niet van het JYM260 paneel, maar volgens mij ligt de Voc dicht tegen de 60V aan. Dit keer 8 is 480V. De MPP range is van 150-450V en de Max. PV open voltage is 500V (datasheet).
Een Power One PVI-2000 (MPP 210-530V, Vmax 600V) had misschien beter gepast?
[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 01-04-2012 12:04 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
1 Mei volgens de informatie op Sunnshop. Ik dacht dat ze in het begin van het jaar duurder werden aangekondigd (400 euro ofzo?), maar dit ziet er erg goed uit;Verwijderd schreef op zondag 01 april 2012 @ 10:22:
[...]
Ik zal eens kijken of ze aanvullende info kunnen verstrekken bij Power-one . Ik heb juni gehoord als intro datum voor deze omvormers.
Je moet eens kijken naar de maten van de panelen. Een standaard 240 paneel is 1,65 x 1. Een 300 paneel zit op 2 m x 1m.
- buitenmontage (scheelt mij een hoop gedoe voor mijn tracker)
- draadloze communicatie
- goed geprijst, vooral omdat ik er maar 1 nodig ben.
Iets in de richting van 3000Kwh / jaar, ongeveer, plus of min
Dan MDV overtuigen en aan de slag gaan maar...
Je kunt prima de waardes bijvoorbeeld 2x per maand met de hand ingeven bij sonnenertrag.Verwijderd schreef op zondag 01 april 2012 @ 09:55:
[...]
Leuk. Ik heb eens gekeken. Maart 2012. Jij staat op 1, 65 installaties en gemiddelde opbrengst 71,45 kWh/kWp genormeerd.
Natuurlijk kijk ik ook even naar Utrecht.......slechts 13 installaties (!?!), gemiddelde opbrengst 63,79 kWh/kWp genormeerd.
Ik heb geen account, maar als ik die had gehad zou ik op nr.2 staan. (deels oost, en bij 15 graden hh !!)
Ik zou me bijna aanmelden om de lijst langer te maken. Maar dan moet ik eerst de logging geautomatiseerd hebben. Ik vind jou site wel leuk, ik zag net een wolk overtrekken over je huis
Ik ben er inmiddels ook mee gestart, leuk om te doen
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Die site ken ik, nuttig inderdaad, dank je.Verwijderd schreef op zondag 01 april 2012 @ 10:22:
[...]
Je kunt in het algemeen wat lezen over micro omvormers op
http://www.zonnepanelen.w...ndex.php/kleine-omvormers
Die afmetingen komen mij juist goed uit: ik heb op 3 platte dakjes een breedte van zo'n 2.65 beschikbaar, dat worden dus OF 2 kleine panelen naast elkaar (2x 1.31, Sharp 190W bijvoorbeeld), OF op elk dakje 1 grote, en dat mag dan best 2m zijn voor optimale opbrengst.
OF in portrait opstellen, maar ik weet niet of de extra ballast die daarvoor nodig is problematisch kan worden, en cosmetisch wordt het dan ook wat massaler.
@microinverters.
Kijk ook eens naar deze. Zijn prijzig maar ze kunnen loggen en als je vraagt naar het protocol, dan zijn ze in ieder geval bereid deze te overhandigen. Lijkt een beetje op de OK4 van vroeger (en nu voor de diehards). Ik ben in ieder geval zeer gecharmeerd van deze dingen. Heb ze helaas niet gekocht. Ik was van plan mijn panelen zelf te plaatsen maar besteed het nu toch uit en nu is er geen financiëleruimte meer voor de micro omvormers.
Kijk ook eens naar deze. Zijn prijzig maar ze kunnen loggen en als je vraagt naar het protocol, dan zijn ze in ieder geval bereid deze te overhandigen. Lijkt een beetje op de OK4 van vroeger (en nu voor de diehards). Ik ben in ieder geval zeer gecharmeerd van deze dingen. Heb ze helaas niet gekocht. Ik was van plan mijn panelen zelf te plaatsen maar besteed het nu toch uit en nu is er geen financiëleruimte meer voor de micro omvormers.
www.mijnzon.info
Mijn panelen liggen nu op het dak, maar... de leverancier had geen stekkers meegeleverd voor de kabels van de zonnepanelen naar de omvormer. Die worden me nu door de installateurs nageleverd. Dus nog geen opbrengst
[ Voor 37% gewijzigd door Maasluip op 01-04-2012 14:04 ]
Signatures zijn voor boomers.
Hoe werken die micro-omvormers eigenlijk verder? Zo'n Power-one Aurora Micro lijkt mij wel wat, maar heb je dan nog een centrale 'einddoos' of iets dergelijk nodig of kun je die direct in een stopcontact steken?
Kan je direct in het stopcontact steken.Roamor schreef op zondag 01 april 2012 @ 14:31:
Hoe werken die micro-omvormers eigenlijk verder? Zo'n Power-one Aurora Micro lijkt mij wel wat, maar heb je dan nog een centrale 'einddoos' of iets dergelijk nodig of kun je die direct in een stopcontact steken?
Elk micro-inverter merk heeft wel iets van een gateway voor logging e.d., maar bij Power-one is dat nog een beetje onduidelijk; er staat alleen wireless bij communication.
OK, bedankt. Hij komt (als dit hem wordt), naast mijn Arduino te staan, dus dat zou nog geen dealbreaker voor mij zijn.
Ik ken een/de leverancier die veel tevreden klanten schijnt te hebben...SunshineCompany schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 23:03:
Chinaland is 3e lijns Chinees. Solarmax hoor ik de laatste tijd vaker, nooit in praktijk gezien echter. Moet wel goed zijn als ik het zo hoor inderdaad.
Die prijs, is dat inc. installatie / meterkast, of ex? Als het inc. installatie is, dan is het een topdeal. Zonder installatie; tja.
Misschien willen de meeste klanten met >10 kWp systemen niet laten weten aan de buitenwacht dat ze vet boven de "verwachte" opbrengst scoren en kachelen ze al salderend iets sneller hun uitgaven terug aan de zonnestroom inkomsten dan ze aanvankelijk dachten? Dat is iets wat veel mensen liever niet van de daken schreeuwen (en de branche al helemaal niet, die laat NL lekker in de waan dat er niet meer dan "Agenschap NL / ECN Beleidsstudies" 850 kWh/kWp.jaar uit valt te peuren...).Wat mij net opviel.. als ik de top50 van Sonnenertrag bekijk, over 2011, in NL.. dan staat mijn systeem op nr. 16, en ben ik het enige > 10kWp systeem in de hele top 50.. vreemd.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
dan is je hopelijk ook opgevallen als een wolk van west naar oost gaat, op een bepaald moment beide sets vol op stc staan, en zuid ook nog even vol doortrapt.ik zag net een wolk overtrekken over je huis
ik raad dan ook 2 mpp omvormers niet aan, tenzij deze een boost engine heeft.
@ver hierboven : kingsun cellen zijn niet zo gevoelig voor koude of warmte,
die 500 volt hurk ik ook tegenaan, maar werd bij -9 en zon niet gehaald in febrauri
ik heb toen de stekker uit de omvormer getrokken, en toen bleef deze staan op 486 volt,
volgens de software zou het >500volt moeten zijn.
zowel de software als de panelen liegen dus een beetje als je kingsun hebt.
mijn kingsuns liegen ook keihard, staat er 5.2A op de sticker, krijg ik net bij 1x10 in string gewoon 5.8A op de omvormer.
wat erg he ? ;-) en de mpp blijft dan gewoon staan, alleen de A gaat skyhigh in 3ms
/me erg happy
Een bevriende boer gebruikt 80 MWh aan elektriciteit. Hij heeft een 3x80 ampère aansluiting, daarop kan maximaal 34 kWp. Dat is zonde, want daarmee wek je enkel de goedkoopste elektriciteit op.
Een oplossing is om naar 3x250 amp aansluiting te gaan (grootverbruiker). Het tarief daarvoor is echter wat ondoorzichtig.
http://www.enexis.nl/site/Images/01%20-%20Enexis%20elektriciteit%20grootverbruik%202012-V1.0.pdf
Een 3x250 ampère aansluiting lijkt goedkoper dan een 3x80 ampère aansluiting (~1680 excl. btw).
Wat reken ik dan (zie linkje hierboven):
Periodieke aansluitvergoeding: 159 euro per jaar
Transportdienst (<1.500 kW) vastrecht : 18 euro per jaar
Transportdienst gecontracteerd vermogen: 4,95 kW/jaar -> maakt 3x80 amp (huidige aansluiting) x 240v = 57 kW. 4,95 € / kW * 57 kW = 285 euro.
Samen 462 euro.
Het lijkt mij sterk dat een 3x250 amp aansluiting goedkoper is dan de 3x80 amp, maar bij de grootverbruikers aansluitingen wordt de werkelijk gebruikte capaciteit apart berekent, en die wordt niet gebruikt (ik ga nog steeds uit van 3x 80 amp verbruik). Mag dat laatste? Want het verbruik op het bedrijf komt niet boven die 3x80 ampère, maar we kunnen met 80 kWp natuurlijk wel 70 kW terugleveren. Moet je daar ook voor betalen? Iemand ervaring met deze materie?
Een oplossing is om naar 3x250 amp aansluiting te gaan (grootverbruiker). Het tarief daarvoor is echter wat ondoorzichtig.
http://www.enexis.nl/site/Images/01%20-%20Enexis%20elektriciteit%20grootverbruik%202012-V1.0.pdf
Een 3x250 ampère aansluiting lijkt goedkoper dan een 3x80 ampère aansluiting (~1680 excl. btw).
Transportdienst gecontracteerd vermogen: 4,95 kW/jaar -> maakt 3x80 amp (huidige aansluiting) x 240v = 57 kW. 4,95 € / kW * 57 kW = 285 euro.
Samen 462 euro.
Het lijkt mij sterk dat een 3x250 amp aansluiting goedkoper is dan de 3x80 amp, maar bij de grootverbruikers aansluitingen wordt de werkelijk gebruikte capaciteit apart berekent, en die wordt niet gebruikt (ik ga nog steeds uit van 3x 80 amp verbruik). Mag dat laatste? Want het verbruik op het bedrijf komt niet boven die 3x80 ampère, maar we kunnen met 80 kWp natuurlijk wel 70 kW terugleveren. Moet je daar ook voor betalen? Iemand ervaring met deze materie?
Mijn schoonouders hebben een setup laten plaatsen met 10 panelen 180Wp. Alle panelen zijn in één string aangesloten, maar schijnbaar kan de omvormer 2 strings aan. Aangezien ik nog wel wat schaduw verwacht in het najaar/winter, vond ik het raar dat de onderste rij van 5 niet in een eigen string is aangesloten.
Ik vraag mij dus af; is 2 strings altijd beter of zijn er ook nadelen?
Omvormer is van SMA
Omvormer is van SMA
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Verwijderd
Waarom kan daar maar 34kWp op?SpiceWorm schreef op zondag 01 april 2012 @ 18:23:
Een bevriende boer gebruikt 80 MWh aan elektriciteit. Hij heeft een 3x80 ampère aansluiting, daarop kan maximaal 34 kWp. Dat is zonde, want daarmee wek je enkel de goedkoopste elektriciteit op.
Samen 462 euro.
Op een 3 x 80 kan je maximaal 3 x 80A invoeden. Dan moet er geen verbruik zijn. Dat is er bij een zo grote aansluiting meestal wel dus dat haal je nooit.
Dat betekend dat je bv 5 omvormers met 16A in mag laten voeden. Dat zijn 5 SMA STP10000.
Op de STP10000 mag je volgens de nieuwste richtlijnen van SMA maximaal 12,3kWp aansluiten. Samen dus 61,5kWp. Dat levert zo'n 56500kWh per jaar op. Kom je toch aardig in de richting.
Wie bepaald nu weer wat 1e , 2e of 3e lijns merken zijn? of is dat Sunshine's gedachte?Looney11 schreef op zondag 01 april 2012 @ 12:50:
[...]
Iets in de richting van 3000Kwh / jaar, ongeveer, plus of minIk zal mijn dak eens nauwkeurig gaan opmeten, sunshinecompany een DM sturen voor 1e en 2e lijns merken en gewoon wachten wat er binnen gaat rollen aan offertes.
Dan MDV overtuigen en aan de slag gaan maar...
Met Eoplly, Kingsun of Chinaland panelen haal je ook prima resultaten hoor.
[ Voor 198% gewijzigd door SolarKing op 02-04-2012 00:43 ]
www.sunsolar.nl
Verwijderd
Ik dacht dat de salderen alleen tot 3 x 80A is. Dan heb je niet veel aan die dikke aansluiting.SpiceWorm schreef op zondag 01 april 2012 @ 18:23:
Samen 462 euro.
(oke, tot en met 3 x 80A ;-) )
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2012 07:42 . Reden: tot en met ]
Is bij zo'n grote aansluiting de selectiviteitsfactor van 1,6 niet meer van belang?
In dat geval mag je per fase 'slechts' 50 ampere invoeden.
Verwijderd
Er zijn geen regels, je zou kunnen zeggen consensus. Net zoals premium, wat is een premium automerk?SolarKing schreef op maandag 02 april 2012 @ 00:35:
[...]
Wie bepaald nu weer wat 1e , 2e of 3e lijns merken zijn? of is dat Sunshine's gedachte?
Ik neem aan dat je niet wil zeggen dat Chinaland premium is, maar dat ze ook goed werken. Dat lees ik van wat je schrijft. 1e , 2e en 3e rij is wat men ook op het duitse forum gebruikt (in combinatie met land/regio).
Maar dat weet je zelf ook. Hoe beoordeel jij je panelen? Met welk ander merk schakel jij ze gelijk? Er is niet veel informatie te lezen op de website van kingsun. Er staat nu wel een datasheet op. Jij verkoopt toch ook Yingli en andere merken.
Vergelijk Eopply vs Eging op het Duitse forum.
http://www.photovoltaikfo...y-125m-72-190-t76257.html
Verwijderd
Als je 1 groep van 50A aan zou sluiten. Wat dacht je van 5 groepen van 16A. Op je thuis installatie mag je toch ook 8 groepen van 16A op je 1x35A aansluiten.hansdegit schreef op maandag 02 april 2012 @ 08:19:
Is bij zo'n grote aansluiting de selectiviteitsfactor van 1,6 niet meer van belang?
Maar het kan veel extremer. Je hebt namelijk 3x80A. Dat is 240A. Dan kan je 3x50A invoeden ipv 5 x 16.
Is dus een eitje die 80MWh zelf opwekken.
Download op de website van SMA sunnydesign. je zit in west eruopa, nederland, den haag, amsterdam of groningen, dat boeit niet zo. Vul je 10 panelen in als PV generator en kijk naar de voorstellen. Als het goed is zal je je eigen omvormer er tussen zien staan. Pas de configuratie aan naar 2x 5 panelen en mijn gok is dat het systeem je gaat waarschuwen dat de opstartspanning te laag is.Mistraller schreef op zondag 01 april 2012 @ 22:43:
Mijn schoonouders hebben een setup laten plaatsen met 10 panelen 180Wp. Alle panelen zijn in één string aangesloten, maar schijnbaar kan de omvormer 2 strings aan. Aangezien ik nog wel wat schaduw verwacht in het najaar/winter, vond ik het raar dat de onderste rij van 5 niet in een eigen string is aangesloten.
Omvormer is van SMA
vind je dat allemaal te moeilijk, laat dan even weten: exact paneeltype, omvormer, dakhoek en orientatie, dan zoek ik het vanmiddag even voor je na, tis geen rocketsurgery
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
@Stef110
Een bruikbare pomp kun je vinden in een koelkast.
Die kan voldoende onderdruk produceren voor zo'n proces.
(Zelf heb ik dit in gebruik gehad voor een modelvliegtuig.
)
Een bruikbare pomp kun je vinden in een koelkast.
Die kan voldoende onderdruk produceren voor zo'n proces.
(Zelf heb ik dit in gebruik gehad voor een modelvliegtuig.
Guus Assmann
Op 3x80A kan ik 2x een TP17000 + 1x TP20000 kwijt. Dus je kan daar zo 65kWp op kwijt, met beetje proppen. Verder mag je op een grootverbruikers-aansluiting niet salderen. Kansloos dus.SpiceWorm schreef op zondag 01 april 2012 @ 18:23:
Samen 462 euro.
Als je een TP20000 met 3x35A afzekerd zit er nog steeds een factor 2,3 tussen. Geen probleem dus.hansdegit schreef op maandag 02 april 2012 @ 08:19:
Niet mijn gedachten, maar gewoon algemene 'regels'. Net zoals BMW / Mercedes premium is, en Opel niet. Maar Opel rijdt ook prima.SolarKing schreef op maandag 02 april 2012 @ 00:35:
[...]
Wie bepaald nu weer wat 1e , 2e of 3e lijns merken zijn? of is dat Sunshine's gedachte?
Hij heeft vast maar 1 MPP.. dus dan hebben 2 strings geen positieve invloed op het rendement.Mistraller schreef op zondag 01 april 2012 @ 22:43:
Omvormer is van SMA
[ Voor 29% gewijzigd door SunshineCompany op 02-04-2012 12:11 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Dank voor je zorgen. Ze liggen in 2 strings. Voltage zit om-der-bij 230V per string.antonboonstra schreef op zondag 01 april 2012 @ 11:48:
[...]
Ehh, ik wil je niet ongerust maken, maar als je panelen in 1 string zijn aangesloten, dan komt de openklemspanning wel gevaarlijk dicht bij de maximaal toegestane DC spanning van de omvormer. Bij lage paneeltemperaturen er zelfs misschien boven.
Ik heb de exacte specs niet van het JYM260 paneel, maar volgens mij ligt de Voc dicht tegen de 60V aan. Dit keer 8 is 480V. De MPP range is van 150-450V en de Max. PV open voltage is 500V (datasheet).
Een Power One PVI-2000 (MPP 210-530V, Vmax 600V) had misschien beter gepast?
Hoe gaat het eigenlijk met een grootverbruik aansluiting als je zelf opwekt.
Voorbeeld een sportschool verbruik 150.000kwh
Klant wekt op 30.000kwh in 1 jaar. Deze energie wordt bijna altijd per direct weer opgeslurpt door zijn installatie.
Zijn teruglever dag en nacht telwerk zullen dan ook maar 2000kwh samen aangeven aan teruglevering.
vraag 1 deze 2000kwh geeft die dus gratis aan het net.....?
vraag 2 Zijn opwekking zal dus nooit gezien worden en vallen in de 50.000+ staffel en dus maar een +-5-7 ct kosten/opbrengen.
Vraag 3 Waarom zou een bedrijf dan toch PV willen? (op imago groen bezig na)
Hoe gaat het bij een klein verbruik aansluiting?
Zelfde situatie
Die 2000kwh zit die nu in de 50.000+ staffel of wordt deze in de duurste geplaatst de 10.000- staffel.
Wie kan dit beantwoorden en waar zou ik deze informatie zwart op wit kunnen ontvangen
Voorbeeld een sportschool verbruik 150.000kwh
Klant wekt op 30.000kwh in 1 jaar. Deze energie wordt bijna altijd per direct weer opgeslurpt door zijn installatie.
Zijn teruglever dag en nacht telwerk zullen dan ook maar 2000kwh samen aangeven aan teruglevering.
vraag 1 deze 2000kwh geeft die dus gratis aan het net.....?
vraag 2 Zijn opwekking zal dus nooit gezien worden en vallen in de 50.000+ staffel en dus maar een +-5-7 ct kosten/opbrengen.
Vraag 3 Waarom zou een bedrijf dan toch PV willen? (op imago groen bezig na)
Hoe gaat het bij een klein verbruik aansluiting?
Zelfde situatie
Die 2000kwh zit die nu in de 50.000+ staffel of wordt deze in de duurste geplaatst de 10.000- staffel.
Wie kan dit beantwoorden en waar zou ik deze informatie zwart op wit kunnen ontvangen
Ik weet niet zoveel van die staffels enzo, maar het lijkt mij inderdaad zo te zijn zoals jij beschrijft.
Waarom dan wel PV? Inderdaad ook vanwege imago en duurzaamheid. Maar een dergelijk grote installatie kan natuurlijk best wel heel erg voordelig aangelegd worden, richting de euro per wattpiek misschien?? Dus bij een stroomprijs van 7 ct. zal die zich gedurende zijn technische levensduur (> 25 jaar) vast wel terugverdienen!
Ik heb verder absoluut geen ervaring met zulke hoge energierekeningen en PV-installaties. Ik denk dat TSC hier wel iets zinnigers over kan zeggen!
Waarom dan wel PV? Inderdaad ook vanwege imago en duurzaamheid. Maar een dergelijk grote installatie kan natuurlijk best wel heel erg voordelig aangelegd worden, richting de euro per wattpiek misschien?? Dus bij een stroomprijs van 7 ct. zal die zich gedurende zijn technische levensduur (> 25 jaar) vast wel terugverdienen!
Ik heb verder absoluut geen ervaring met zulke hoge energierekeningen en PV-installaties. Ik denk dat TSC hier wel iets zinnigers over kan zeggen!
[ Voor 15% gewijzigd door NovapaX op 02-04-2012 13:49 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Wat ik mij afvroeg over zonnepanelen. Wat gebeurt er met de energie die wordt opgewekt maar niet wordt gebruikt door de apparatuur. (en wat dan ook niet wordt verkocht aan het net)? Wordt deze energie dan ergens opgeslagen? Of mag dit niet?
Bij een normale huis aansluiting <80A gaat dit het net in en maakt je buurman het op. De energieleveranciers zorgen dan voor een saldering voor jou stroom zodat je teruglevering weggestreept wordt van je verbruik. makkelijke uitleg is dit...
Maar ik heb begrepen dat wanneer je terug levert aan het dat dat je vaste "aansluitkosten" van 150 euro ineens 600 euro worden en dat het lang niet altijd interessant is om je stroom te verkopen aan het net. Omdat het helemaal niet zo winstgevend is. Enig idee hoe dit zit?
simpel, bullshit.GerritGekke schreef op maandag 02 april 2012 @ 15:49:
Maar ik heb begrepen dat wanneer je terug levert aan het dat dat je vaste "aansluitkosten" van 150 euro ineens 600 euro worden en dat het lang niet altijd interessant is om je stroom te verkopen aan het net. Omdat het helemaal niet zo winstgevend is. Enig idee hoe dit zit?
kosten worden geen cent hoger.
vanmorgen wekte ik een uur lang 1200W op.
dat had ik niet nodig dus ging automatisch naar de buren.
en mijn meter liep netjes achteruit.
ik blij en de buren merken het niet eens.
(sterker nog, ik doe nu 350W en mijn tv/computer/rest huis hebben dit niet nodig, de meter kruipt nu nog achter uit.)
[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 02-04-2012 16:04 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt. In een normale woning installatie en wek je niet meer op dan dat je verbruikt per jaar saldo is alles wel goed geregeld
Maar kan de energie niet worden opgeslagen? Of mag dit niet/ is het niet rendabel? Voor bijvoorbeeld s`nachts (draaien van de wasmachine). Want anders moet je de energie weer kopen van het net.
Dit kan dus niet altijd. Als je nog een ouderwetse meter hebt dan loopt je meter inderdaad 'achteruit', en 'verkoop' jij dus de energie voor dezelfde prijs als jij het koopt van de leverancier. Als jij echter een nieuwe meter hebt dan moet die waarschijnlijk geschikt gemaakt worden voor het terugleveren van stroom aan het net, anders krijg je daar niks voor terug. Als je dan energie opwekt door middel van je zonnepanelen, en je hebt die energie zelf op dat moment niet nodig, dan gaat die energie verloren. Tenzij je het opslaat in een accu oid uiteraard.migjes schreef op maandag 02 april 2012 @ 15:58:
[...]
simpel, bullshit.
kosten worden geen cent hoger.
vanmorgen wekte ik een uur lang 1200W op.
dat had ik niet nodig dus ging automatisch naar de buren.
en mijn meter liep netjes achteruit.
ik blij en de buren merken het niet eens.
(sterker nog, ik doe nu 350W en mijn tv/computer/rest huis hebben dit niet nodig, de meter kruipt nu nog achter uit.)
Overigens weet ik niet precies wat er zou gebeuren als je aan het einde van het jaar een daadwerkelijke min getal hebt op je energierekening. Volgens mij, wat ik van Wikipedia heb begrepen, krijg je dan slechts een fractie van het bedrag per Kwh wat jij inkoopt. (denk aan een bedrag van hooguit 5 a 6 eurocent per Kwh).
Kenissen van mij gaan binnenkort 56 zonnepanelen installeren op het dak van hun schuur. Hebben mensen hier interesse in wat foto's van de panelen, aansluitingen, bevestiging etc?
Je hebt gelijk dat als je meter niet geschikt is voor terugleverregistratie dat dat dan niet geteld wordt. En als het niet geteld wordt, dan krijg je er niets voor ook natuurlijk.
Maar er zijn volgens mij maar weinig meters die echt niet geschikt zijn voor het registeren van teruglevering...
Maar energie gaat nooit verloren (Anders zou het wel heel erg warm worden in de meterkast, en dan nog gaat het niet verloren....)
enne... foto's zijn altijd leuk!
Maar er zijn volgens mij maar weinig meters die echt niet geschikt zijn voor het registeren van teruglevering...
Maar energie gaat nooit verloren (Anders zou het wel heel erg warm worden in de meterkast, en dan nog gaat het niet verloren....)
enne... foto's zijn altijd leuk!
[ Voor 19% gewijzigd door NovapaX op 02-04-2012 16:23 ]
Sparql TV wiki
Het is vrijwel nooit zo dat een nieuwe (digitale) meter 'aangepast' hoeft te worden, maar het is dat de netbeheerder ertoe bewogen moet worden ook de telwerken drie en vier (productie dag en nacht) uit te lezen, en je levancier moet bewogen worden deze extra meterstanden goed te verwerken. Dat gaat meestal goed tegenwoordig, maar soms ook grandioos de mist in.Ch3cker schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:18:
Dit kan dus niet altijd. Als je nog een ouderwetse meter hebt dan loopt je meter inderdaad 'achteruit', en 'verkoop' jij dus de energie voor dezelfde prijs als jij het koopt van de leverancier. Als jij echter een nieuwe meter hebt dan moet die waarschijnlijk geschikt gemaakt worden voor het terugleveren van stroom aan het net, anders krijg je daar niks voor terug. Als je dan energie opwekt door middel van je zonnepanelen, en je hebt die energie zelf op dat moment niet nodig, dan gaat die energie verloren. Tenzij je het opslaat in een accu oid uiteraard.
Dat varieert enorm. Ik heb al een paar jaar lang een jaarlijks overschot van zo ongeveer 200 kWh. Ik krijg daarvoor van Greenchoice het volledige kWh-bedrag. Ik heb dat simpelweg gevraagd en ik kreeg ja als antwoord. Andere mensen echter hebben bij dezelfde en andere leveranciers problemen om dat voor elkaar te krijgen. Het probleem is dat er geen wetgeving voor is en dat je het dus zelf voor elkaar zal moeten boksen.Overigens weet ik niet precies wat er zou gebeuren als je aan het einde van het jaar een daadwerkelijke min getal hebt op je energierekening. Volgens mij, wat ik van Wikipedia heb begrepen, krijg je dan slechts een fractie van het bedrag per Kwh wat jij inkoopt. (denk aan een bedrag van hooguit 5 a 6 eurocent per Kwh).
Altijd! Sustainable-nerd-porn zeg maarKenissen van mij gaan binnenkort 56 zonnepanelen installeren op het dak van hun schuur. Hebben mensen hier interesse in wat foto's van de panelen, aansluitingen, bevestiging etc?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
opslaan is mogelijk maar dat heeft een prijs die gewoon niet rendabel is.GerritGekke schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:17:
Maar kan de energie niet worden opgeslagen? Of mag dit niet/ is het niet rendabel? Voor bijvoorbeeld s`nachts (draaien van de wasmachine). Want anders moet je de energie weer kopen van het net.
goedkoper is overdag terug leveren aan het net en in de nachts terug nemen van het net.
dit is wettelijk geregeld met een max van 5000kWh per jaar.
(meer dan genoeg voor een gewoon huishouden.)
over productie die je zelf niet op maakt dat jaar is een wat moeilijkere zaak.
[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 02-04-2012 16:27 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
als je meter niet geschikt is voor teruglevering.Ch3cker schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:18:
[...]
Dit kan dus niet altijd. Als je nog een ouderwetse meter hebt dan loopt je meter inderdaad 'achteruit', en 'verkoop' jij dus de energie voor dezelfde prijs als jij het koopt van de leverancier. Als jij echter een nieuwe meter hebt dan moet die waarschijnlijk geschikt gemaakt worden voor het terugleveren van stroom aan het net, anders krijg je daar niks voor terug. Als je dan energie opwekt door middel van je zonnepanelen, en je hebt die energie zelf op dat moment niet nodig, dan gaat die energie verloren. Tenzij je het opslaat in een accu oid uiteraard.
Overigens weet ik niet precies wat er zou gebeuren als je aan het einde van het jaar een daadwerkelijke min getal hebt op je energierekening. Volgens mij, wat ik van Wikipedia heb begrepen, krijg je dan slechts een fractie van het bedrag per Kwh wat jij inkoopt. (denk aan een bedrag van hooguit 5 a 6 eurocent per Kwh).
Kenissen van mij gaan binnenkort 56 zonnepanelen installeren op het dak van hun schuur. Hebben mensen hier interesse in wat foto's van de panelen, aansluitingen, bevestiging etc?
gewoon de netbeheerder bellen zeggen dat je een andere meter wil van weggen p.v. panelen.
en hij word gratis vervangen.(in ieder geval bij enexis.)
waarschijnlijk krijg je wel een "slimme" meter.
Je krijgt ook een fractie als het goed is omdat bij de energie die geleverd wordt nog belastingen e.d. overheen komen. Deze kan jij als particulier dan niet krijgen. Het letterlijke stroom is maar een kleine onderdeel en levert je als het goed is dus maar een schrale 5 a 7 cent op.Ch3cker schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:18:
[...]
Dus als ik dan vervolgens mijn "eigen opgewerkte energie" savonds weer terug koop dan betaal ik er weer de volle mep voor!
Financieel ten ene malen onrendabel, en energetisch waarschijnlijk ook. Zoek in het themaforum maar eens naar de woorden "opslag" en "accu" in wat combinaties, je zult zien dat er al veel over gediscussieerd is.GerritGekke schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:17:
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Had laatst eens een college waarbij de beste man vertelde dat de energieleveranciers hier niet echt op zitten te wachten en dat ze daarom soms hoge bedragen vragen.migjes schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:33:
[...]
als je meter niet geschikt is voor teruglevering.
gewoon de netbeheerder bellen zeggen dat je een andere meter wil van weggen p.v. panelen.
en hij word gratis vervangen.(in ieder geval bij enexis.)
waarschijnlijk krijg je wel een "slimme" meter.
Bedankt voor de tip, ik zal er eens even naar gaan zoeken.JeroenH schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:33:
[...]
Financieel ten ene malen onrendabel, en energetisch waarschijnlijk ook. Zoek in het themaforum maar eens naar de woorden "opslag" en "accu" in wat combinaties, je zult zien dat er al veel over gediscussieerd is.
nee hoor.GerritGekke schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:33:
[...]
Je krijgt ook een fractie als het goed is omdat bij de energie die geleverd wordt nog belastingen e.d. overheen komen. Deze kan jij als particulier dan niet krijgen. Het letterlijke stroom is maar een kleine onderdeel en levert je als het goed is dus maar een schrale 5 a 7 cent op.
Dus als ik dan vervolgens mijn "eigen opgewerkte energie" savonds weer terug koop dan betaal ik er weer de volle mep voor!
je krijgt de volle mep terug tot aan de 5000kWh per jaar. (salderings wet)
wat je in een jaar over produceert en niet gebruikt krijg je maar 7 cent voor.
maar op de eerste 1000kWh zit geen energie belasting.
en die krijg je ook nog eens terug + de btw daar over.
je kunt dus uit komen op een electra rekening van ongeveer -14 euro per maand.
en dan nog een beetje wat je over produceert maar dat schiet niet op.
daar kun je wel eens gelijk in hebben.GerritGekke schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:36:
[...]
Had laatst eens een college waarbij de beste man vertelde dat de energieleveranciers hier niet echt op zitten te wachten en dat ze daarom soms hoge bedragen vragen.
het is voor hun een beetje brood roof natuurlijk.
dan kunnen ze hun vieze kolen stroom niet te duur aan ons verkopen.
maar dat vind ik niet zo erg.
maar de laatste keer dat ik ze gesproken heb boden ze me gratis een nieuwe meter aan.
gelukkig had ik een meter die zeer slim is en dit eigenlijk al 22 jaar kon.
Duidelijk, die 5000kWh is dus nog iets waar ik niet eerder van gehoord had. Dus maakt het dan inderdaad niet veel uit.migjes schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:37:
[...]
nee hoor.
je krijgt de volle mep terug tot aan de 5000kWh per jaar. (salderings wet)
wat je in een jaar over produceert en niet gebruikt krijg je maar 7 cent voor.
Maar is het dan als particulier wel interessant om extra panelen te plaatsen? (voor het verkopen van energie?) want als je dan over de 5000kWh komt dat vallen de verdiensten tegen, en zal de terugverdientijd ook wel hoger uitvallen of niet?
Je bedoelt hiermee de vaste teruggaaf energiebelasting neem ik aan... (iets van 174 euro?)migjes schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:37:
[...]
Die dekt mooi een groot deel van je vastrechten.... (die hou je natuurlijk, dus 0 betalen is niet zo eenvoudig, tenzij je een flink negatieve stand hebt....)
@Gerrit
Meestal worden de PV-installatie inderdaad gedimensioneerd om in ieder geval net wat boven de nul uit te komen, zodat je niet goedkope stroom weg gaat zitten gegeven, waar je zelf duur voor betaald heb met je paneeltjes.
[ Voor 15% gewijzigd door NovapaX op 02-04-2012 16:49 ]
Sparql TV wiki
het is totaal niet interessant om de energie te verkopen.GerritGekke schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:43:
[...]
Duidelijk, die 5000kWh is dus nog iets waar ik niet eerder van gehoord had. Dus maakt het dan inderdaad niet veel uit.
Maar is het dan als particulier wel interessant om extra panelen te plaatsen? (voor het verkopen van energie?) want als je dan over de 5000kWh komt dat vallen de verdiensten tegen, en zal de terugverdientijd ook wel hoger uitvallen of niet?
allen interessant om voor je zelf op te wekken.
het kan natuurlijk zijn dat je in een jaar per ongeluk iets te veel produceert.
omdat het een fantastische zomer was bijvoorbeeld.
dan krijg je daar nog een paar centjes voor (kolen fooi).
je moet je set dus gewoon goed uit mikken.
(eerst eens goed rond kijken waar je onnodig energie verspilt.
want dat is goedkoper als op lossen met een p.v. set.)
laatste keer dat ik keek was het.NovapaX schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:46:
[...]
Je bedoelt hiermee de vaste teruggaaf energiebelasting neem ik aan... (iets van 174 euro?)
Die dekt mooi een groot deel van je vastrechten.... (die hou je natuurlijk, dus 0 betalen is niet zo eenvoudig, tenzij je een flink negatieve stand hebt....)
379,16 euro terug - 232,67 euro vast recht.
Tenzij je natuurlijk verwacht in de nabije toekomst meer te gaan verbruiken....
Denk aan gezinsuitbreiding (ook vaker thuis), de aanschaf van een televisie, een groter aquarium (hobby's mogen ook wat kosten toch?), het aanpakken van de tuin (met wat verlichting)...
Zo zit ik nu op een verbruik van tegen de 1000 kWh per jaar, maar ik denk toch echt aan een 1500 Wp installatie.... Dan spaar ik er iets langer voor... hobby's mogen geld kosten toch
@heffingskorting energiebelasting,
Verrek joh, je hebt gelijk!
Eens ff rekenen wat ik nou eigenlijk aan vastrecht betaal...
Vastrecht elektra: 207
Vastrecht gas: 143
Dat dekt hem inderdaad lekker!
Denk aan gezinsuitbreiding (ook vaker thuis), de aanschaf van een televisie, een groter aquarium (hobby's mogen ook wat kosten toch?), het aanpakken van de tuin (met wat verlichting)...
Zo zit ik nu op een verbruik van tegen de 1000 kWh per jaar, maar ik denk toch echt aan een 1500 Wp installatie.... Dan spaar ik er iets langer voor... hobby's mogen geld kosten toch
[ Voor 18% gewijzigd door NovapaX op 02-04-2012 16:57 ]
Sparql TV wiki
Zorg dat je stevig zit als je op de = knop van je rekenmachine drukt....NovapaX schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:52:
ik voel heel snel een steca500 aan komen als hij de = heeft in gedruktJeroenH schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:56:
[...]
Zorg dat je stevig zit als je op de = knop van je rekenmachine drukt....
Ik heb een 4320kwp installatie op het dak
Heb een eigen verbruik van 2700kwh en een hoop gezeur om de +- 1500-2000kwh per jaar teruglevering.
Je moet er echt zin in hebben om elke afrekening weer een paar uur aan de tel te willen hangen voor een paar centen.
Ik raad iedereen aan om er zeker niet meer op te leggen dan je zelf zou gebruiken.
natuurlijk heeft greenchoice een beleid die nu op dit moment een marge regel bied.
Maar meer dan 1000kwh per jaar terugleveren geeft gegarandeerd problemen.
Heb een eigen verbruik van 2700kwh en een hoop gezeur om de +- 1500-2000kwh per jaar teruglevering.
Je moet er echt zin in hebben om elke afrekening weer een paar uur aan de tel te willen hangen voor een paar centen.
Ik raad iedereen aan om er zeker niet meer op te leggen dan je zelf zou gebruiken.
natuurlijk heeft greenchoice een beleid die nu op dit moment een marge regel bied.
Maar meer dan 1000kwh per jaar terugleveren geeft gegarandeerd problemen.
Vastrecht 350 euro dus... belachelijk eigenlijk!
Persoonlijk zou ik, als ik PV overschot had, dat lekker gebruiken om mijn gasverbruik omlaag te halen... elektrisch kacheltje ofzo...
Als ik het gasverbruik dan onder de 500 m3 weet te houden, scheelt dat weer 50 euro vastrecht...
EDIT: En... daar moeten we dus nog even 50 euro (!!!) meterhuur bij optellen
(hoe vaak zouden ze die dingen er al uit hebben?)
Persoonlijk zou ik, als ik PV overschot had, dat lekker gebruiken om mijn gasverbruik omlaag te halen... elektrisch kacheltje ofzo...
Als ik het gasverbruik dan onder de 500 m3 weet te houden, scheelt dat weer 50 euro vastrecht...
EDIT: En... daar moeten we dus nog even 50 euro (!!!) meterhuur bij optellen
[ Voor 40% gewijzigd door NovapaX op 02-04-2012 17:02 ]
Sparql TV wiki
dat is dan met gas in jouw geval.NovapaX schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:58:
Vastrecht 350 euro dus... belachelijk eigenlijk!
als ik jouw cijfers in mijn spreadscheet in vul zit je al op een electra rekening van een -115 euro.
daar komt vast recht en gas nog bij natuurlijk.
Probleem is vooral dat ik geen ruimte heb voor een zonneboiler....
Dus dan maar een wat langere terugverdientijd (LB!) en het gasverbruik terugdringen met elektronen...
Wil nog wel een douche WTW plaatsen (ooit), dat zal ook nog wel wat gaan schelen denk ik zo....
Verder lijkt infraroodverwarming me soms ook wel leuk... (niet voor het hele huis hoor!)
Of vloerverwarming in de keuken en badkamer... kan natuurlijk ook elektrisch.
Maar misschien doe ik dat toch maar gewoon niet, overdrijven is ook een vak natuurlijk.
Misschien moet ik gewoon een huis met wat meer ruimte... als ik dat zo graag wil...
Had iemand het hier nou over een passiefhuis
Dus dan maar een wat langere terugverdientijd (LB!) en het gasverbruik terugdringen met elektronen...
Wil nog wel een douche WTW plaatsen (ooit), dat zal ook nog wel wat gaan schelen denk ik zo....
Verder lijkt infraroodverwarming me soms ook wel leuk... (niet voor het hele huis hoor!)
Maar misschien doe ik dat toch maar gewoon niet, overdrijven is ook een vak natuurlijk.
Misschien moet ik gewoon een huis met wat meer ruimte... als ik dat zo graag wil...
[ Voor 25% gewijzigd door NovapaX op 02-04-2012 17:11 ]
Sparql TV wiki
je moet doen wat je kunt.NovapaX schreef op maandag 02 april 2012 @ 17:08:
Probleem is vooral dat ik geen ruimte heb voor een zonneboiler....
meer kan niemand van je verlangen.
infraroodverwarming is wel heel snel je overige stroom er door heen jassen.
Bouw gewoon een passief huis van piepschuim, kost in verhouding niks
Goed gedacht..!NovapaX schreef op maandag 02 april 2012 @ 13:48:
Ik denk dat TSC hier wel iets zinnigers over kan zeggen!
En er wordt goed geredeneerd hierboven. PV voor verbruikers (ruim) boven de 50.00kWh is erg moeilijk rendabel te krijgen. 20.000 - 30.000, dat is nog te doen. 10.000, da's pas mooi.
En een groot systeem (plat dak) kost nog steeds > 1,30 EUR / Wp. Als je dan 0,07 EUR / kWh bespaart.. is het niet interessant
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Nee, het piepschuim kost in verhouding niks. Echter, het piepschuim is slechts 1 onderdeel, er blijft nog redelijk wat over wat wel aardig wat kost.GerritGekke schreef op maandag 02 april 2012 @ 17:27:
[...]
Bouw gewoon een passief huis van piepschuim, kost in verhouding niks
Maar altijd leuk om te zien wat voor mogelijkheden/ontwikkelingen er gaande zijn op dit gebied!
eh, dit is geloof ik wel off-topic hier
De prijzen variëren bij aanbieders van uur tot uur blijkbaar...
Bij www.solinq.com hebben ze een zelfbouw pakket voor schuin dak te koop met 6x240Wp zonnepanelen + 3 Enecsys duo 480W + Click-fit materiaal. Precies goed, alleen heb ik al 6 panelen (ook 240Wp). Dus ik een vraag gestuurd over of ik het pakket kon kopen zonder panelen, en wat dan de prijs zou zijn. Dat kon, 1116 euro incl. btw (klinkt redelijk), exclusief de Enecsys gateway, die kost apart 221 euro.
Nu wil ik die gateway erbij, en er moest nog een AC kabel bij voor mijn situatie.
Even later teruggemaild, € 1483 euro
What the hell? 1116+221=1337 euro. Die ene AC kabel van 1m kost echt geen 150 euro extra. Dus ik teruggemaild waar het prijsverschil vandaan komt, maar sinds woensdag niets teruggekregen.
Beetje rare gang van zaken, want ik stond echt op het punt om akkoord te gaan.
Bij www.solinq.com hebben ze een zelfbouw pakket voor schuin dak te koop met 6x240Wp zonnepanelen + 3 Enecsys duo 480W + Click-fit materiaal. Precies goed, alleen heb ik al 6 panelen (ook 240Wp). Dus ik een vraag gestuurd over of ik het pakket kon kopen zonder panelen, en wat dan de prijs zou zijn. Dat kon, 1116 euro incl. btw (klinkt redelijk), exclusief de Enecsys gateway, die kost apart 221 euro.
Nu wil ik die gateway erbij, en er moest nog een AC kabel bij voor mijn situatie.
Even later teruggemaild, € 1483 euro
Beetje rare gang van zaken, want ik stond echt op het punt om akkoord te gaan.
Hoe bedoel je dat precies?Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 19:50:
het lijkt wel een premium brand illusie verkoop truuk
Mij lijkt het wel een redelijke deal, evt om er 6 of 8 oost-west neer te zetten, dan zijn die micro's wel handig lijkt me. Heb het bedrijfje overigens ook gemaild, een kijken wat er terug komt.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Nice product.Bartjuh schreef op maandag 02 april 2012 @ 19:45:
.... Enecsys duo 480W ....
Lees in de datasheet dat de Recommended input Power 500Wp is.
Zou het ding ook met bijv. 2 panda's van 260Wp overweg kunnen?
Kan verder zo 1,2,3 niet vinden of je bij dit systeem ook een abo kan/mag/moet nemen (zoals bij Tigo).
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Verwijderd
waar is het argument ineens gebleven dat de omvormer zo snel alweer vervangen moet worden,
dat moet met die tigos en enecsysjes dan in meervoud gebeuren, waarbij de kans groter is omdat het veel meer componenten zijn die stuk kunnen gaan .. /just thinking out loud
dat moet met die tigos en enecsysjes dan in meervoud gebeuren, waarbij de kans groter is omdat het veel meer componenten zijn die stuk kunnen gaan .. /just thinking out loud
Daar heb ik geen problemen mee (gehad voor zover ik mezelf kan herinnerenVerwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:56:
waar is het argument ineens gebleven dat de omvormer zo snel alweer vervangen moet worden,
[discussie aanwakkeren]
Als er in 10 jaar 4 van de 10 Tigo's kapot gaan dan kost het €200.
Als er in 10 jaar 1 van de 1 omvormers kapot gaat dan kost dat €400-€1000 (exclusief een compleet systeem dat eruit ligt en de vraag of je de gemiste inkomsten gecompenseerd krijgt).
[discussie aanwakkeren]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
MTBF voor de Tigootjes is 500 jaar. Weet niet hoe ze dat bepaald hebben, overigens. Het zijn 54 componenten per maximizer. Redelijk simpel dingetje.Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:56:
en dat wordt gewaardeerd, dank!Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:56:
<> /just thinking out loud
Ik heb sinds mijn griep en daarna een bezoek aan Neanderthaler71 (die zo vriendelijk was mij zijn panelen in het echt te laten zien, en mijn hoogtevrees weer even op te frissen haha) nog steeds PV kriebels, en ben een 'doe ik zelf wel type' dus sterk puzzelende.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Zeker!
Maar nu is het wel zo dat een optimizer/maximizer een totaal ander product is als een (micro)omvormer.
Vraag me daarom af of je Tigo kan vergelijken met een omvormer, qua bijv. MTBF.
..
[ Voor 136% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:32 ]
Verwijderd
de aanschaf/upgrade frenzy geeft hier wel leuke tvt resultaten.
er is iemand gekomen die mijn sma sb700 MOEST hebben, (7350kWh op de teller)
en heeft er 740 euro voor betaald.
hij kon niet anders dan 4 panelen op een dakkkapel, en moest de sma hebben.
ook de 2100tl is nu weg, ook met 50 euro meerwaarde tov de aanschaf. (2273kWh op de teller)
zo zie je maar, je bent je geld dus echt niet kwijt.
nu heb ik geen reserve meer...
hij kon niet anders dan 4 panelen op een dakkkapel, en moest de sma hebben.
ook de 2100tl is nu weg, ook met 50 euro meerwaarde tov de aanschaf. (2273kWh op de teller)
zo zie je maar, je bent je geld dus echt niet kwijt.
nu heb ik geen reserve meer...
Nee, bij Enecsys hoef je geen abbo te nemen, maar je moet wel een gateway kopen a 220 euro die verbind met internet om de data door te sturen.Freemann schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:38:
[...]
Nice product.
Lees in de datasheet dat de Recommended input Power 500Wp is.
Zou het ding ook met bijv. 2 panda's van 260Wp overweg kunnen?
Kan verder zo 1,2,3 niet vinden of je bij dit systeem ook een abo kan/mag/moet nemen (zoals bij Tigo).
Ik zal ff voltages checken voor die Panda's...
edit; als het deze zijn; http://www.yinglisolar.com/products/monocrystalline/
dan moet het gewoon perfect werken. Een beetje in dezelfde voltage range als de Trinasolars (240Wp) die ik heb.
De Tigo optimizers is wel een ander product dan de Enecsys micro-inverter...Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:56:
Maar het schijnt dat die micro-inverters met thin-film capacitors zijn gemaakt, en dat zou de levensduur verlengen. Dat claimen ze eigenlijk allemaal (Involar, Enphase, Enecsys, en zelfs SMA komt met van die dingen (240W) en zijn positief over de potentie van die thin-film capacitors). In hoeverre het marketing-taal is weet ik niet, ik weet wel dat Enecsys 20 jaar garantie geeft, dus dat ziet er wel aardig uit!
[ Voor 5% gewijzigd door Bartjuh op 02-04-2012 21:22 ]
Verwijderd
een beetje computer die hard / ouwe kaas kent het elco verhaal nog (asus / aopen)
dat moet je toch overwegen vind ik.
wc eend folders vertellen graag dat het wc eend is die het best reinigt.
bij alle garantiegevallen die ik prive en zakelijk ken is mij 1 ding duidelijk bijgebleven,
deuren slaan ineens hard dicht voor je neus.
dat moet je toch overwegen vind ik.
wc eend folders vertellen graag dat het wc eend is die het best reinigt.
bij alle garantiegevallen die ik prive en zakelijk ken is mij 1 ding duidelijk bijgebleven,
deuren slaan ineens hard dicht voor je neus.
Wat een mafkeesVerwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 21:17:
de aanschaf/upgrade frenzy geeft hier wel leuke tvt resultaten.
Naja, jij geluk natuurlijk
In mijn geval (SolarEdge): 12 jaar garantie op de omvormer en 25 jaar op de powerboxes. Tegen de tijd dat de powerboxes ermee ophouden ziet de wereld er alweer zo anders uit... Wat de normale garantie op een inverter is, weet ik niet, maar in mijn tvt-berekeningen ging ik altijd van een levensduur van 8 jaar uit, dus dit viel alweer mee.Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 20:56:
Verwijderd
die mafkees is een sma fanboy, upgrade virus besmet
de 700 is wel een leuke hoor, maar sinds 2008 uit produktie
hij zit precies in het gat tussen steca 500 en 1100/1200
de 700 is ook efficienter dan de 1200 (!) en heeft 3 instelbare mpp bereiken.
mijn was nog helemaal toppie, en door een sma dealer herzien met nieuwe varistoren.
dat ding kan zo nog 20 jaar mee.
voor hem was ie het waard denk ik, aan een andere sma had ie niets gehad.
de 700 is wel een leuke hoor, maar sinds 2008 uit produktie
hij zit precies in het gat tussen steca 500 en 1100/1200
mijn was nog helemaal toppie, en door een sma dealer herzien met nieuwe varistoren.
Verwijderd
Een heugelijke dag. Mijn PV installatie had nog nooit zo'n hoge opbrengst.....een fles wijn !!franssie schreef op maandag 02 april 2012 @ 21:03:
[...]
Ik heb sinds mijn griep en daarna een bezoek aan Neanderthaler71 (die zo vriendelijk was mij zijn panelen in het echt te laten zien, en mijn hoogtevrees weer even op te frissen haha) nog steeds PV kriebels, en ben een 'doe ik zelf wel type' dus sterk puzzelende.
Tegenwoordig kan wat 6 maanden geleden nog niet kon, zelfs met mini omvormers bouw je een rendabel systeem. (zelf installeren).
Leuk stukje in Trouw over de drukkende prijs door PV op de stroomprijs in Duitsland.
http://www.trouw.nl/tr/nl...tse-stroom-goedkoop.dhtml
Verwijderd
Dat is een flinke prijs, moet je niet een tenesol op reserve nemen?Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 21:37:
Ik wil hem wel even kopen als je geen account hebt...
http://www.ebay.de/itm/so...m3f158a5989#ht_500wt_1413
Verwijderd
Ik begrijp dat je dus ook 1 string kan vullen geheel en de andere onbelast laten ?migjes schreef op zondag 05 februari 2012 @ 17:21:
beginners setje.
denk dat het wel kan maar of je het nog een beginners setje mag noemen is een andere vraag.
ik zelf wil een power-one 3.0 die heeft 2x een mppt's.
ik ga 1 mppt vullen dit jaar met een 7/8/9 panelen.
volgend jaar kijk ik wel waar mee ik de andere string vul.
power one = 1250 euro.
1 string ongeveer 2000 euro.
Ben je dus niet verplicht om de MPPT's gelijk te belasten ? Kan bijv. op de ene 9 panelen en de andere 5 ?
Dat is precies wat ik ong. een maand geleden gelezen heb.Speksteenkachel schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:08:
Leuk stukje in Trouw over de drukkende prijs door PV op de stroomprijs in Duitsland.
In de zeer nabije toekomst kan het wel eens gaan gebeuren dat het Dag/Nacht(duur/goedkoop) tarief omschakelt naar Nacht/Dag(Duur/Goedkoop). Dit komt vooral door Zonnestroom, daar die juist produceren wanneer er de meeste stroom nodig is. Er schijnt in Duitsland zo'n ongelofelijke hoeveelheid overproductie te zijn in het piektarief, dat die stroom onze kant op komt en onze prijzen beinvloed....
De mogelijkheid bestond ook dat het tarief flat wordt (dag en nacht hetzelfde).
Er gaan spannende dingen gebeuren op stroomprijs gebied (en een stemmetje achterin mij hoofd zegt stiekem nog wel eens dat ik nog even moet wacht met eeninstallatie)....
[ Voor 8% gewijzigd door Freemann op 02-04-2012 22:30 ]
Verwijderd
Bij mij heeft die omvormer maanden gedraaid met 1 string gekoppeld aan 2080 Wp.Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:20:
[...]
Ik begrijp dat je dus ook 1 string kan vullen geheel en de andere onbelast laten ?
Ben je dus niet verplicht om de MPPT's gelijk te belasten ? Kan bijv. op de ene 9 panelen en de andere 5 ?
Sinds 3 weken heb ik ook de andere string met andere panelen gevuld die een andere kant opkijken.
String 1 : 8 Panda 260
String 2: 5 Suntech 190
Ja dat kan, lekker flexibel
Verwijderd
Is dat toevallig zo'n heel dun irritant stemmetje....?Freemann schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:21:
...en een stemmetje achterin mij hoofd zegt stiekem nog wel eens dat ik nog even moet wacht met eeninstallatie....
Hallo iedereen, even een paar vraagjes
Ik praat vaak met een elektricien. En ik heb hem wat vragen gesteld ivm zonnepanelen, en zo de plannen uitgelegd.
Hij claimt dat panelen het beste op 30° staan en mits de hele vloot aan elkaar hangt dat er géén balast nodig is (plat dak, geen bevestiging).
Verder zegt hij dat yingli een über slecht merk is terwijl ik er niks als lof hier en elders over heb gelezen.
is hier iets van waar want sommige dingen vind ik radicaal ingaan tegen alles wat hier staat?
Ik praat vaak met een elektricien. En ik heb hem wat vragen gesteld ivm zonnepanelen, en zo de plannen uitgelegd.
Hij claimt dat panelen het beste op 30° staan en mits de hele vloot aan elkaar hangt dat er géén balast nodig is (plat dak, geen bevestiging).
Verder zegt hij dat yingli een über slecht merk is terwijl ik er niks als lof hier en elders over heb gelezen.
is hier iets van waar want sommige dingen vind ik radicaal ingaan tegen alles wat hier staat?
Verwijderd
Ah, ik was al uitgegaan van 9 x Suntech STP250S-20/Wd, maar dat wordt dus te veel voor die PowerOne 3.0 ?Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:31:
[...]
Bij mij heeft die omvormer maanden gedraaid met 1 string gekoppeld aan 2080 Wp.
Sinds 3 weken heb ik ook de andere string met andere panelen gevuld die een andere kant opkijken.
String 1 : 8 Panda 260
String 2: 5 Suntech 190
Ja dat kan, lekker flexibel. Maximale last aan 1 kant is 2000W overigens. Als je het over ongelijk belasten hebt. PVI-3.0
Volgens de PowerOne String Tool zit je dan nog zelfs in het oranje gebied: Power under 70% of nominal power. Pas bij 10-13 van die panelen staan de vakjes op groen.
Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:44:
En weer eentje die omvalt:
http://www.nuzakelijk.nl/...cells-bijna-failliet.html
85% van je omzet verlies draaien en dan denken aan een doorstart, die zien we nooit meer terug.Het bedrijf had vorig jaar een omzet van bijna 1 miljard euro en leed een verlies van 846 miljoen euro.
Q-Cells vraagt dinsdag uitstel van betaling aan. De fabrikant wil met de curator werken aan een doorstart.
Het is hetzelfde als wat je op vele andere markten ziet - als het volwassen wordt (en de romantiek er wat af gaat en de prijzen dalen) vallen er een hoop uit.
Gaat in Duitsland veel donder en geweld geven als Q-cells omvalt.
Rare situatie, wereldwijd zijn de panelen niet aan te slepen.
1 miljard omzet en 846 miljoen verlies… Dat is redelijk kansloos als je het mij vraagt. Hoe kan het zo ver komen? Dat zijn getallen die totaal niet meer in verhouding met elkaar staan.Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:44:
En weer eentje die omvalt:
http://www.nuzakelijk.nl/...cells-bijna-failliet.html
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Klinkt als een die hard anti-pv-erlarsg schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:49:
Sowiezo zou ik het niet in me hoofd halen om panelen onder een hoek zonder ballast op een dak te klapperen. Geen idee hoe hij erbij komt dat dat geen probleem geeft.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Ik zou niet met hem in zee gaan als je voor zonnepanelen gaat. Hij geeft geen goede en betrouwbare voorlichting.larsg schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:49:
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Volgens mij klopt je vastrecht berekening niet.NovapaX schreef op maandag 02 april 2012 @ 16:52:
Tenzij je natuurlijk verwacht in de nabije toekomst meer te gaan verbruiken....
Alleen voor elektra (hier ff relevant):
Nog maar weer een keertje dan.

ff Teruggave Energiebelasting (zo heet het nog steeds bij de belastingdienst, NIET "heffingskorting"...) maal 1,19, kom je in 2012 op EUR 379,16 op basis van het kalenderjaar uit.
En nu de twee punten met elkaar verbinden (beide bedragen gelden voor het hele kalenderjaar)...
... krijg je leuk negatief bedrag (bij "geconstateerd verbruik van nihil") uitbetaald.
(zonnigtype zat vorig jaar exact op de nullijn met de meterstand voor elektra, gesaldeerd en wel. Dus puur op basis van het kalenderjaar had hij dat verschil exact uitbetaald gekregen als die bedragen toen hadden gegolden, vastrecht was toen echter stuk lager, EUR 245,72 incl. BTW, teruggave post EB zelfde, dus kreeg ik nog meer terug...)
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Maar dan moet je er wel winst op kunnen maken.Speksteenkachel schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:53:
Gaat in Duitsland veel donder en geweld geven als Q-cells omvalt.
Er kunnen/zullen tal van redenen zijn waarom Q-cells failliet (dreigt te gaan) gaat.
- Te duur personeel
- Chinezen bouwen efficiënter
- Q-Cells heeft een hoge en zware schulden last(duren leningen lopen), terwijl de Chinezen goedkoop overheidsgeld krijgen
- Teruglopende verkopen in eigen en andere Europese landen door terugschroeven van subsidies en goedkopere alternatieven
- etc etc
Zoals bij veel bedrijven en particulieren (die huizen kopen), hoop op/voor de toekomst.c70070540 schreef op maandag 02 april 2012 @ 23:00:
[...]
1 miljard omzet en 846 miljoen verlies… Dat is redelijk kansloos als je het mij vraagt. Hoe kan het zo ver komen? Dat zijn getallen die totaal niet meer in verhouding met elkaar staan.
Banken blijven geld pompen, maar kunnen in dit geval niet op tegen;
- Duur geld in Europa,
- Extreem goedkoop geld in China (die weten bijna niet waar ze het moeten laten)
- Toekomst zag er rooskleurig uit en daarop is geinvesteerd, maar er is (onvoldoende) geen rekening gehouden dat er 1 miljard chineesjes zijn die tegen een hongerloontje paneeltjes kunnen bouwen
Ja zoiets ja.... Schizofreen.....Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:35:
[...]
Is dat toevallig zo'n heel dun irritant stemmetje....?
Is de website van greenchoice aangepast?
Of komt dit doordat ik nu een 4- telwerken meter?
Er staat nu ineens opwekking bij...
Of komt dit doordat ik nu een 4- telwerken meter?
Er staat nu ineens opwekking bij...
[ Voor 9% gewijzigd door silvester6 op 03-04-2012 08:13 ]
Wie beweert dat Yingli troep is heeft duidelijk geen kaas gegeten van de huidige solar markt. Kan best aardige kerel zijn, maar Yingli is een enorm grote speler met goede kwaliteit voor niet gek duur. Als Duitsers ze met veel liefde op de eigen daken gooien hoef ik geen beter voorbeeld. Ze worden zelfs aangeboden door ons aller favoriete postorder solar vrienden uit de Rijp.larsg schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:49:
Kan het misschien zijn dat mijnheer de Elektricien zich al enige jaren geleden uit het vakgebied begeven heeft?
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
als je 1 mppt wil gebruiken dan zijn 9 X 250W wel een beetje veel.Verwijderd schreef op maandag 02 april 2012 @ 22:49:
[...]
Ah, ik was al uitgegaan van 9 x Suntech STP250S-20/Wd, maar dat wordt dus te veel voor die PowerOne 3.0 ?
Volgens de PowerOne String Tool zit je dan nog zelfs in het oranje gebied: Power under 70% of nominal power. Pas bij 10-13 van die panelen staan de vakjes op groen.
je zou ook voor 9 x 230W kunnen gaan dat valt waarschijnlijk wat goedkoper uit.
of je gaat voor een power-one 3.6 die heeft een volle mppt en kan meer als 3kWp per mppt aan.
(alternative kostal pico 3.6/ sma3000tl-21 etc...)
Dit topic is gesloten.
![]()