ik zou in jouw geval niet voor tigo gaan.Freemann schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 10:32:
[...]
14 panelen, 14 Tigo's, 1 mmu +3 maanden monitoring, 5 jaar monitoring.
Dit alles komt neer op €1340 (dus geen €1100, was de BTW vergeten). De Tigo TVT is echt onwijs hoog als je puur en alleen naar Tigo zelf kijkt (en helemaal oneindig lang als je een abo neemt). Als je het in het complete systeem zet, dan is het 1,5 a 2 jaar.
Ik heb naar andere optimizer/microinverter systemen gekeken zoals SolarEdge, FemtoGrid, SMA.
Echter is het een geweldig zoekplaatje naar wie wat levert en waar ze al ervaring mee hebben.
Dit komt doordat heel veel bedrijven niet open zijn in wat ze leveren en tegen welke prijs.
Dit resulteert in het eindeloos aanvragen van offertes......![]()
Als bedrijven is wat opener zijn in wat ze leveren, wie installeert, wat het kost, etc... dan scheelt dat hun en mij heel veel werk....
Overigens heeft ieder systeem weer zijn voor en nadelen.
Heb ook gedacht om met allemaal Steca's te werken, maar lees daar nu ook weer matige dingen over. Slechte componenten sinds de overname van Philips...
Wat de monitoring betreft;
We hebben hier in huis een plugwise netwerkje liggen en nog wat plugs "over".
kan dus zo ie zo monitoren ongeacht of ik een abo neem, of welke inverter..
maar voor een omvormer met 2 mppt's (power-one 3.0/kostel/sma3000tl-21 etc..)
1 trekker voor boven stuk van het dak.
1 trekker voor onder de dakramen.
wel effe vogelen met verschillende panelen om leuke voltages te halen.
dat is een stuk goedkoper, en het verschil met dat beetje shaduw in slechte tijden maakt toch niet uit.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)