Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
In de openingspost staan onder oriëntatie en schaduwwerking 2 plaatjes.Freemann schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:48:
[...]
Maar wat is nu een beetje realistisch(e) schatting, want de schatting lopen hier ook enorm uiteen.
is 600 realistisch of te hoog/laag
is 700 realistisch of te hoog/laag
is 800 realistisch of te hoog/laag
is 900 realistisch of te hoog/laag
West, 30 graden, 14x260 panda (3640), redelijk schaduw probleem(in voor en najaar, heb een sketchup gemaakt voor de gene die geïnteresseerd zijn)
Men neme de opbrengst van het eerste plaatje, aan de hand van de plaats in Nederland. Dat vermenigvuldig je met het percentage dat je uit het 2de plaatje haalt. Zo op het oog is dat ongeveer 80%.
Ik weet niet waar je woont, maar de specifieke opbrengst (zonder schaduw) ligt dus ruwweg tussen de 784 kWh/kWp (oosten van land) en 856 kWh/kWp (noord-westen van land).
Schaduwwerking door objecten is wat complexer, en heeft toch wat meer info nodig.
Edit; Zoetermeer lees ik net. Dus 1040kWh/kWp op optimale oriëntatie dus. 1040*0,8=832kWh/kWp (zonder schaduw).
[ Voor 5% gewijzigd door Bartjuh op 29-03-2012 15:40 ]
Het gaat om het middelste huis van het blok van 3.
http://dl.dropbox.com/u/19074306/snoeksloot80-3.skp
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Je site is niet bereikbaar. Werkte gisteren ook al niet.
Enig idee?
Ik krijg ook je bestand niet geopend.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Mijn server staat al een paar maanden uit ivm een W2k8/Exchange2k8 crash...Schinnen-groen schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 16:12:
@Freemann.
Je site is niet bereikbaar. Werkte gisteren ook al niet.
Enig idee?
Ik krijg ook je bestand niet geopend.
Sketchup bestand staat op Dropbox en kan ik weinig aan doen. Moet wel zeggen dat daarnet het verkeerde bestand online stond, het goede bestand staat nu online en zou moeten werken.
[ Voor 6% gewijzigd door Freemann op 29-03-2012 16:15 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
dat kun je wel stellen ja.JeroenH schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 16:40:
Het is/wordt voorlopig een cowboy branche. 'De massa' wordt wakker en dat trekt allerhande figuren aan. Dat moet inslingeren. Hopelijk doet dat proces niet al te veel schade voor de lange termijn, maar dat een paar mensen in foute deals gaan stinken is een gegeven.
was laatst bij een random leverancier die vreemd op keek dat ik de noct berekening en flashdata had.
"daar houden mijn installateurs nooit rekening mee."
gelukkig hoefde ik allen maar kabel te hebben.
(de rest wat i had was echt 1/3 te duur.
prijzen van vorig jaar.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
het is natuurlijk nog zo nieuw dat geen klant het al weet dat dat bestaat natuurlijk.SunshineCompany schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 16:48:
Wij weten welke container op welk dak ligt, maar voor 8 paneeltjes ga ik echt geen flashdata uitzoeken. Ook geen klant die daar om vraagt trouwens.
de meeste mensen denken soms wel eens dat je watt kunt eten.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
...of denken dat je een Watt per uur kunt doenmigjes schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 17:03:
de meeste mensen denken soms wel eens dat je watt kunt eten.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Als je een Watt per uur doet, dan lever je gedurende dat uur een energiehoeveelheid van 1J/s.
iemand beweert hier dat mono panelen een hoger rendement hebben (weliswaar bij bewolkt weer) dan poly panelen.
klopt dit?
Dat is dus de versnelling van energieJeroenH schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 17:06:
[...]
...of denken dat je een Watt per uur kunt doen
Volgens mij alleen maar vragen.
maar goed, lange dag gehad.
Volgens mij hebben de poly een beter rendement met bewolkt weer dan de mono's.
Tenminste, dat is wat ik tot nu toe van deze site heb geleerd.....
Nee, hoor.
Kan een auto een snelheid hebben van 100 km/h?
Je paneel heeft op enig moment een opbrengst van 1 kW per uur, dan betekent dat hij 1000 J/s levert.
Dat kan hij 10 minuten leveren, of 10 uur lang (de opbrengst is dan wel in kWh).
Een auto heeft een snelheid van 100 km/h, dat kan hij 10 minuten hebben of 10 uur lang.
Wat is het verschil?
Uiteraard kan een auto een snelheid hebben van 100km/h. Watt per uur is als km/h per uur, ofwel versnelling. W is vergelijkbaar met km/h (of m/s).Schinnen-groen schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 17:28:
[...]
Nee, hoor.
Kan een auto een snelheid hebben van 100 km/h?
Je paneel heeft op enig moment een opbrengst van 1 kW per uur, dan betekent dat hij 1000 J/s levert.
Dat kan hij 10 minuten leveren, of 10 uur lang (de opbrengst is dan wel in kWh).
Een auto heeft een snelheid van 100 km/h, dat kan hij 10 minuten hebben of 10 uur lang.
Wat is het verschil?
W is een flow-variabele, Joule per seconde, ofwel Joule / [tijdseenheid]. Als je W per uur doet, zeg je [Energie]/([tijdseenheid][tijdseenheid]) = [Energie]/([tijdseenheid]^2), dat dus de versnelling is van energie. De afgeleide van het vermogen naar de tijd (de verandering van het vermogen).
Energie kan uitgedrukt worden in W*h, wat dus { [Energie]/[tijdseenheid] } * [tijdseenheid] = [Energie] is.
kW per uur is eigenlijk iets dat nooit gebruikt wordt. Naja, je kan het wel gebruiken. Als je nu 500W aan vermogen hebt dat zich over een uur naar 1000W opbouwt dan heb je een versnelling van 500 kW/h.
Als je van 10 km/h in 1 seconde gaat naar 40 km/h, dan versnel je.
Als je 1 kW per uur opwekt, zeg eens over een periode van 10 minuten, (en daarna stopt de zaak op 0 J/s) dan geef je aan dat er een continue energiestroom is van 1000 J per seconde in 10 minuten. De rest van dat uur staat de boel stil. Dat kan je omrekenen naar kWh (de hoeveelheid energie wat in dat uur is opgewekt).
Het opgewekte vermogen in dat uur is dan 1/6 van een kWh.
Volgens mij praten we langs elkaar heen.Schinnen-groen schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 17:53:
Heeft niets met versnelling te maken, helaas.
Als je van 10 km/h in 1 seconde gaat naar 40 km/h, dan versnel je.
Jij hebt het over kWh, kW*h (ofwel kilowatt uur). Ik heb het over kW/h (ofwel kW per uur). Dat is orde h^2 anders.
Mijn reactie was op JeroenH die een soort van grapte dat er mensen zijn die Watt per uur zeggen, terwijl dat in de praktijk niet van toepassing is. Waarop ik zei dat het wel kon, namelijk versnelling, maar dat wordt er dus nooit mee bedoelt.
[ Voor 3% gewijzigd door Bartjuh op 29-03-2012 18:09 ]
Lijkt me wat kort door de bocht. Mij is ook verteld dat poly beter is met diffuus licht. Het lijkt me dan, indien je voor poly en mono hetzelfde Wp hebt liggen, dat in dat geval de poly meer zullen opleveren over het jaar dan mono. En met een hogere opbrengst is je kWh/Wp dus hoger. De/Mijn vraag is alleen: is dat nu een significant verschil over een jaar (en dan maal 25) om je persoonlijke voorkeur voor een kleur opzij te zetten.....SunshineCompany schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 17:18:
Lijkt me geen nuttige vraag. Je moet naar jaaropbrengst kijken. Net dat als mensen roepen dat amorfjes het beter doen bij diffuus licht. Lekker boeiend, het gaat om de opbrengst in kWh per Wp. Dat telt, de rest niet.
mwoah, ging wel. Piekje van 5,2kW op de DC lijn. Een paar panelen scoren gewoon STC.Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 20:53:
@hansdegit
er komt NW wind met wolkjes aan, dat word knallen,
vraag me af hoe die tigo`s dat gaan doen, en je mpp in je omvormer.
De dag is nog niet voorbij en we zitten al op 14kWh. Niet gek voor een overwegend bewolkte dag
[ Voor 11% gewijzigd door hansdegit op 29-03-2012 19:53 ]
Oh, dat kan uitstekend, als je maar weet wat de grootheden inhouden, en belangrijker in deze; welke eenheid ze worden uitgedrukt. W is al een flow variabele/eenheid, is al snelheid.Schinnen-groen schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 18:34:
Als je het idee hebt dat enige grootheid /uur te maken heeft met een versnelling, dan moet je nog even de boeken in,
Laten we even kijken naar een eenheid om vermogen in uit te drukken; Watt.
Watt = J/s
bron; Wikipedia: Watt (eenheid)
De stelling was; kW/h (zie slash -> deling) is te zien als versnelling van energie. (joule = energie)
kW α W. W = J/s. (alfa; proportionaliteit)
kW/h α (J/s)/h α (J/s)/s = J/(s^2).
Wikipedia: Versnelling (natuurkunde)Versnelling of acceleratie is een begrip uit de natuurkunde waarmee de verandering van de snelheid van een punt wordt aangegegeven.
Versnelling (als in door ruimte) heeft de eenheid; m/(s^2). Zie Wikipedia.
Nu zie je het hoop ik, anders geef ik de hoop op
Zijn er nog mensen die hun licht over mijn sketchup hebben laten schijnen?Freemann schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 16:00:
Hier heb ik de sketchup, die een redelijk acuraat beeld schets van de werkelijkheid.
Het gaat om het middelste huis van het blok van 3.
http://dl.dropbox.com/u/19074306/snoeksloot80-3.skp
Zo ja, wat vind men van de hoeveelheid schaduw?
Zou een optimizer systeem nuttig/"de investering (€1100) waard zijn"?
Ik denk (denk) dat 1000Wp dure mono's niet veel meer dan 1000Wp dure multi's. Maar kan me voorstellen dat 1000Wp dure mono's meer doen dan 1000Wp 'b'-multi's. Gevoelsmatig.
Iemand die hier een nuttige toepassing in ziet?

http://hetkanwel.net/wp-c.../accordian-technology.jpg
Leuk, maar niet praktisch.
Oef, wel flink wat schaduw.Freemann schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 19:56:
[...]
Zou een optimizer systeem nuttig/"de investering (€1100) waard zijn"?
Mijn eerste ervaringen met Tigo zijn om heel vrolijk van te worden. M.i. gaat die 1100 euro zich eerder terugverdienen dan je denkt.
Huiswerk:Bartjuh schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 19:42:
[...]
Oh, dat kan uitstekend, als je maar weet wat de grootheden inhouden, en belangrijker in deze; welke eenheid ze worden uitgedrukt. W is al een flow variabele/eenheid, is al snelheid.
Laten we even kijken naar een eenheid om vermogen in uit te drukken; Watt.
Watt = J/s
bron; Wikipedia: Watt (eenheid)
De stelling was; kW/h (zie slash -> deling) is te zien als versnelling van energie. (joule = energie)
kW α W. W = J/s. (alfa; proportionaliteit)
kW/h α (J/s)/h α (J/s)/s = J/(s^2).
[...]
Wikipedia: Versnelling (natuurkunde)
Versnelling (als in door ruimte) heeft de eenheid; m/(s^2). Zie Wikipedia.
Nu zie je het hoop ik, anders geef ik de hoop op
zoek op het verschil tussen snelheid en versnelling.
[ Voor 6% gewijzigd door Schinnen-groen op 29-03-2012 20:05 ]
Schinnen-groen schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:02:
[...]
Huiswerk:
zoek op het verschil tussen snelheid en versnelling.
Watt IS SNELHEID!!!!!!!1
Volgens mij lees je het hele betoog niet, of begrijp je het gewoonweg niet. Bovendien hoef je mij echt de les niet te lezen of fysica als je nog niet eens de basics doorhebt van dimensie analyse.
of ben je misschien gewoon een troll en ben ik er met open ogen ingetuind?
[ Voor 9% gewijzigd door Bartjuh op 29-03-2012 20:14 ]
Volgens mij was je uitgangspunt versnelling, en niet snelheid..Bartjuh schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:11:
[...]
![]()
Watt IS SNELHEID!!!!!!!1
Volgens mij lees je het hele betoog niet, of begrijp je het gewoonweg niet. Bovendien hoef je mij echt de les niet te lezen of fysica als je nog niet eens de basics doorhebt van dimensie analyse.
of ben je misschien gewoon een troll en ben ik er met open ogen ingetuind?
Misschien ook eens even teruglezen?
En jawel hoor, ik heb het hele betoog gelezen.
Ok, in woorden.Schinnen-groen schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:17:
[...]
Volgens mij was je uitgangspunt versnelling, en niet snelheid..
Misschien ook eens even teruglezen?
En jawel hoor, ik heb het hele betoog gelezen.
Watt = snelheid van energie (of snelheid waarmee energie wordt uitgewisseld).
Wat per uur = versnelling van energie (of verandering/versnelling van de snelheid waarmee energie wordt uitgewisseld).
Als je de fluxi van snelheid neemt heb je versnelling (d/dt).
Ofwel Watt per uur is versnelling van energie.
[ Voor 16% gewijzigd door Bartjuh op 29-03-2012 20:26 ]
Watt = hoeveelheid energie per tijdseenheid (volgens jou de snelheid van energie, mag je zo noemen als je dat wilt).
Watt per uur = hoeveelheid energie (volgens jou is dit versnelling van energie, maar volgens mijn mening is dit gewoon de hoeveelheid energie in 1 uur).
I rest my case.
Schinnen-groen, hier ga jij toch wel volledig de mist in. Die 'per' in woorden stelt wiskundig een deling voor en geen vermenigvuldiging. Jij interpreteert die per gewoon verkeerd. Je achterliggende redenering mag dan wel kloppen Watt per uur heeft de eenheid van J/s^2, punt uit.Schinnen-groen schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:32:
Watt per uur = hoeveelheid energie (volgens jou is dit versnelling van energie, maar volgens mijn mening is dit gewoon de hoeveelheid energie in 1 uur).
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
a = dv/dt
st = vo + v.t
vt = vo + a.t
Kan gebeuren.
Verwijderd
http://van.wijk.net/pvt/vk.jpg
al het andere is folderpraat.
het beste advies wat je nu wel of niet moet doen is ga eens langs bij iemand, die ze heeft, in je buurt,
ken je lokale situatie, regel het of laat het door een ervaren (1000+ systemen) leverancier regelen.
het gaat niet zo best hier, word ik eerst weggezet als flappie,
blijkt hans de git in maart al stc pieken te halen met nieuwe tigo`s.
je moet het willen begrijpen om een goed systeem neer te zetten,
en vooral luisteren, maar duidelijk niet op dit forum, de manifestatiedrang is te groot.(bokito style)
de top5 van sonnertrag bestaat uit mensen die willen leren en luisteren naar elkaar,
zijn we het verleerd ? is het tijd voor een B merk pv-meldpunt ?
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2012 20:42 ]
Vandaag wederom per post een aanmaning gekregen van Liander (ondanks recente bevestiging van Liander per mail dat de factuur niet meer open staat, zie mail hieronder) voor het plaatsen van een teruglevermeter in 2009 die dus nooit geplaatst is. Ik heb nog steeds mijn ferrarisje! Dankzij de info van dit forum trouwens.
Rekening is nu is verhoogd met € 15, -- aanmaningskosten per omgaande te betalen, zo niet "zijn wij genoodzaakt incasso maatregelen te treffen".
Grrrr. Wordt vervolgd.
ElectricAlex schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 21:00:
[...]
Zonnigtype, bedankt voor je medeleven.
Ik kreeg gister de volgende reactie van incasso.eenmalig@liander.nl :
(Hoezo eenmalig eigenlijk vraag ik me nu af ?)
Geachte heer XXXXXX,
Uit onze administratie is gebleken dat het gedeelte van € 77,41 van deze factuur niet meer open staat.
U kunt de herinnering als niet verzonden beschouwen.
Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Ook weer afgehandeld hoop ik dan, maar een excuusje kon er niet af blijkbaar...
Je eet met een constante snelheid 2 boterhammen per 10 minuten. Je eet 12 boterhammen per uur.Wouter.S schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:35:
[...]
Schinnen-groen, hier ga jij toch wel volledig de mist in. Die 'per' in woorden stelt wiskundig een deling voor en geen vermenigvuldiging. Jij interpreteert die per gewoon verkeerd. Je achterliggende redenering mag dan wel kloppen Watt per uur heeft de eenheid van J/s^2, punt uit.
Je wekt met een constante snelheid 2 kW per 10 minuten op. Je wekt dus 12 kW per uur op.
Je opgewekte hoeveelheid energie is dus 12kWh in dat uur.
Dat heb ik langs zien komen ja.hansdegit schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 19:59:
[...]
Oef, wel flink wat schaduw.
Mijn eerste ervaringen met Tigo zijn om heel vrolijk van te worden. M.i. gaat die 1100 euro zich eerder terugverdienen dan je denkt.
Maar weet nog niet zo goed of zo'n optimizer systeem nu echt meerwaarde heeft. Het nadeel van bijv. Tigo vind ik het abonnement. Tigo levert per jaar zo'n €70-€90 extra op, maar een jaar abo kost ook €72. Eigenlijk schuif je de financiële winst van een jaar zo door naar Tigo. Dit levert dus geen positief gevolg op de tvt en weet niet waar ik dan het positieve van bijv. Tigo in moeten.
Klopt, nummer 80 (de middelste van het blok met 3 woningen) is het en dan gaat het om de achterzijde met dakramen (en aan de achter een "pijl" geplaatst is).SunshineCompany schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 19:59:
@Freemann, welk huis is het? Waar heel groot 80 opstaat toch? Daar valt de schaduw toch wel mee? Of kijk ik verkeerd..
Dat zou het wel eens kunnen zijn. Maarja, km/h spreekt iedereen ook uit als 'kilometer per uur', dus had wel verondersteld dat iedereen dat zou weten. Of m/s, meter per seconde. Assumption is the mother of all screw-ups blijkt maar weerWouter.S schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:35:
[...]
Schinnen-groen, hier ga jij toch wel volledig de mist in. Die 'per' in woorden stelt wiskundig een deling voor en geen vermenigvuldiging. Jij interpreteert die per gewoon verkeerd. Je achterliggende redenering mag dan wel kloppen Watt per uur heeft de eenheid van J/s^2, punt uit.
Naja, het is iig opgelost
[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 29-03-2012 20:50 ]
Volledig mee akkoord.Schinnen-groen schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:42:
Je opgewekte hoeveelheid energie is dus 12kWh in dat uur.
Een boterham is een hoeveelheid. Dus inderdaad 12 boterhammen per uur dus 12/h, eenheid is stuks/s.Schinnen-groen schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:42:
Je eet met een constante snelheid 2 boterhammen per 10 minuten. Je eet 12 boterhammen per uur.
kW is geen hoeveelheid, het is een vermogen (eenheid J/s). Er wordt dus helemaal geen 12 KW per uur opgewekt. Watt kan je niet 'opwekken', energie kan je opwekken (of omvormen als we echt gaan muggenziften) en heeft de eenheid J en niet J/s. Als je 12 kW per uur zou opwekken krijg je iets van de eenheid J/s^2, en dat is geen hoeveelheid energie hoe jij het ook draait of keert.Schinnen-groen schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:42:
Je wekt met een constante snelheid 2 kW per 10 minuten op. Je wekt dus 12 kW per uur op.
[ Voor 10% gewijzigd door Wouter.S op 29-03-2012 20:56 ]
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
Niemand verplicht je tot het nemen van het abbo. Je kunt het ook bij 3 maanden houden en hopen dat we de data hebben ontcijferd. Het blijft ook zonder abonnement gewoon werken, hoor.Freemann schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:42:
[...]
Het nadeel van bijv. Tigo vind ik het abonnement. Tigo levert per jaar zo'n €70-€90 extra op, maar een jaar abo kost ook €72. Eigenlijk schuif je de financiële winst van een jaar zo door naar Tigo. Dit levert dus geen positief gevolg op de tvt en weet niet waar ik dan het positieve van bijv. Tigo in moeten.
Zonder optimizer was de piek van 286W vandaag verloren gegaan tgv het slechtst presterende paneel in de string.
286W zegt u? Jawel, eind maart op een 265Wp paneel.
Blij dat ik naar Eric-PVT heb geluisterd en een oversized omvormer aan mijn string heb hangen.
Verwijderd
maar zegt wel iets over de ratio van je systeem.
dik in orde dus, die 1000kWh/kWp haal je wel.
en dan even 2 bladzijdes tot bagger verklarend : als het zonnetje gemiddeld of beter gaat schijnen,
want dat heb je met een AAAAA merk paneel en AAAAAA omvormer niet in de hand.
het systeem wat ik je had gemaild van die collega doet het ook buitensporig goed.
mijn systeempie moest het zelfs een paar keer tegen hem afleggen, en dat vind ik dus erg leuk.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2012 21:03 ]
Ja dat klopt, niemand is verplicht tot.... Maar ik weet niet wat er in de gebruikers overeenkomsten staat of het allemaal wel mag. Daarbij hoeft Tigo maar 1 bit in het "protocol/encapsulation" aan te passen en "we" zitten weer weken te puzzelen om het uitlezen weer werkend te krijgen.hansdegit schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:53:
[...]
Niemand verplicht je tot het nemen van het abbo. Je kunt het ook bij 3 maanden houden en hopen dat we de data hebben ontcijferd. Het blijft ook zonder abonnement gewoon werken, hoor.
Zonder optimizer was de piek van 286W vandaag verloren gegaan tgv het slechtst presterende paneel in de string.
286W zegt u? Jawel, eind maart op een 265Wp paneel.
Daarbij heb ik uitgerekend dat tigo zijn eigen tvt ergens rond de 13-17 jaar ligt. (10% extra opbrengst moet €1100 uitgave goedmaken). Ook dat vind ik veel tijd/geld.
Vraag me dan ook af of ik ook hier weer iets over het hoofd zie of .....
Heb een offerte liggen voor 14 panda's 260Wp (3640Wp) met een Delta3.3 . Als ik jouw reactie lees dan is dat dus niet echt aan te bevelen?!hansdegit schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:53:
Blij dat ik naar Eric-PVT heb geluisterd en een oversized omvormer aan mijn string heb hangen.
Wat zou wel aanbevelenswaardig zijn?
Hoe gaat Tigo eigenlijk om met een string waarvan 1 of meerdere panelen volledig in de schaduw liggen?
2 boterhammen per 10 minuten is dus xxx kcal/600s, of als je wilt xxx kJ/600s.Wouter.S schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:52:
[...]
Volledig mee akkoord
[...]
Een boterham is een hoeveelheid. Dus inderdaad 12 per uur dus 12/h, eenheid is stuks/s
[...]
kW is geen hoeveelheid, het is een vermogen (eenheid J/s). Er wordt dus helemaal geen 12 KW per uur opgewekt. Watt kan je niet 'opwekken', energie kan je opwekken en dat heeft de eenheid J en niet J/s.
In 1 uur is er sprake van 12 maal xxxkJ/600s = yyy kW
Dit komt overeen met 1 kWh aan energie, toch?
Mee eens dat je W niet opwekt, maar dat het wel een hoeveelheid energie is per tijdseenheid. Maar binnen een vaste tijdseenheid is het wel een hoeveelheid energie. Daarom is de kWh een energiehoeveelheid en is 1 kW gedurende 1 klokuur dit ook.
Maar het verhaal over energieversnelling vind ik toch een denkkronkel. En daar begon de discussie.
[ Voor 21% gewijzigd door Schinnen-groen op 29-03-2012 21:13 ]
Flappie? die haalde de kerst niet geloof ik ;-pVerwijderd schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:38:
vermogen versus voorkoming in onze regio NL:
http://van.wijk.net/pvt/vk.jpg
al het andere is folderpraat.
het beste advies wat je nu wel of niet moet doen is ga eens langs bij iemand, die ze heeft, in je buurt,
ken je lokale situatie, regel het of laat het door een ervaren (1000+ systemen) leverancier regelen.
het gaat niet zo best hier, word ik eerst weggezet als flappie,
blijkt hans de git in maart al stc pieken te halen met nieuwe tigo`s.
je moet het willen begrijpen om een goed systeem neer te zetten,
en vooral luisteren, maar duidelijk niet op dit forum, de manifestatiedrang is te groot.(bokito style)
de top5 van sonnertrag bestaat uit mensen die willen leren en luisteren naar elkaar,
zijn we het verleerd ? is het tijd voor een B merk pv-meldpunt ?
zal (hopelijk) eerder een questy van (begrijpen van) communicatie zijn - we zijn en typen allemaal anders maar bedoelen het goed volgens mij. zie bv de (beschaafde) discussie tussen Schinnen Groen en Bartjuh waar Wouter S duidelijkheid in schept. Mooi doorscrollwerk....
mmm misschien tijd voor een livemeeting van de enthousiastelingen hier? ik kan wel een mooie ruimte regelen in Den Helder
en met de top5 bedoel je
Zonneterp, Zonnebult, Zonnekeizertje, PeWe en SunnyDream? of wacht je het einde van het jaar af -> dan voel ik me ook vereerd
De vraag is: wat wil je extra uit het Tigo datacenter halen wat je niet uit de logging van je inverter kunt halen? Reverse engineering is -voorzover mijn kennis reikt- altijd toegestaan.Freemann schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 21:02:
[...]
Ja dat klopt, niemand is verplicht tot.... Maar ik weet niet wat er in de gebruikers overeenkomsten staat of het allemaal wel mag. Daarbij hoeft Tigo maar 1 bit in het "protocol/encapsulation" aan te passen en "we" zitten weer weken te puzzelen om het uitlezen weer werkend te krijgen.
1100 euro is ongeveer gelijk aan 5000 kWh (prijspeil 2012). Uitsmeren over 15 jaar is 333kWh per jaar. Dus je wilt ongeveer 3000kWh per jaar opwekken?Daarbij heb ik uitgerekend dat tigo zijn eigen tvt ergens rond de 13-17 jaar ligt. (10% extra opbrengst moet €1100 uitgave goedmaken). Ook dat vind ik veel tijd/geld.
Ik ben natuurlijk lyrisch, dus neem deze opmerking vooral met een korrel zout: ik denk dat de meeropbrengst eerder naar 15-20% gaat.
Je koopt ook gemak: je hoeft je geen zorgen meer te maken over afzonderlijke strings en orientatie. Als er een Watt beschikbaar komt op één of ander paneel kan je er vanuitgaan dat -ie op de DC lijn terechtkomt zonder dat het paneel de rest van de string "ophoudt" met extra weerstand.
disclaimer: ik heb nog steeds geen aandelen Tigo.
Echt, je moet niet naar mij luisteren, maar naar mensen met installaties in jouw buurt. Ik ken de lokale instraling niet, de zuiverheid van de lucht, het smog effect....Vraag naar hun opbrengst, panelen, condities, omvormergedrag.[...]
Heb een offerte liggen voor 14 panda's 260Wp (3640Wp) met een Delta3.3 . Als ik jouw reactie lees dan is dat dus niet echt aan te bevelen?!
Wat zou wel aanbevelenswaardig zijn?
Hoe gaat Tigo eigenlijk om met een string waarvan 1 of meerdere panelen volledig in de schaduw liggen?
Ik weet alleen dat wij wat overcapaciteit nodig hebben. Maar da's dus iets lokaals wat voor jou niet hoeft te gelden.
Nog een argument voor de Tigo's: hobbies kosten geld. En het is echt ontzettend leuk om per paneel te weten of een reiger zijn behoefte niet kon ophouden.
[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 29-03-2012 21:24 ]
Verwijderd
ney, 2011, leuk is ook oeht, dus castricum hoort ook bij dat rode gebiedje,
de edam/volendammers doen het ook goed maar alweer ietsje minder.
grappig, ik zie nog een bericht staan van een ollander in sonneertrag dat ik een leugenaar ben, en een bouwlamp op de panelen heb staan snachts....wat een jaloers oud wijf zeg.(dd 04-2011)
nou april 2011 ga ik me wel herinneren denk ik, ik dacht eerst dat plugwise en de sma gek geworden waren,
de aftopping is dit jaar weg, dus dat word weer heerlijk vergelijken
Limburg nodigt jullie uit!Karelprior schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 21:09:
[...]
Flappie? die haalde de kerst niet geloof ik ;-p
zal (hopelijk) eerder een questy van (begrijpen van) communicatie zijn - we zijn en typen allemaal anders maar bedoelen het goed volgens mij. zie bv de (beschaafde) discussie tussen Schinnen Groen en Bartjuh waar Wouter S duidelijkheid in schept. Mooi doorscrollwerk....
mmm misschien tijd voor een livemeeting van de enthousiastelingen hier? ik kan wel een mooie ruimte regelen in Den Helder
en met de top5 bedoel je
Zonneterp, Zonnebult, Zonnekeizertje, PeWe en SunnyDream? of wacht je het einde van het jaar af -> dan voel ik me ook vereerd
Grote zolder voor veel slaapplaatsen (je moet wel van honden houden
zoals het er naar uit ziet gaan er 14 panda's met een totaal van 3,6kWp komen.hansdegit schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 21:17:
[...]
De vraag is: wat wil je extra uit het Tigo datacenter halen wat je niet uit de logging van je inverter kunt halen? Reverse engineering is -voorzover mijn kennis reikt- altijd toegestaan.
[...]
1100 euro is ongeveer gelijk aan 5000 kWh (prijspeil 2012). Uitsmeren over 15 jaar is 333kWh per jaar. Dus je wilt ongeveer 3000kWh per jaar opwekken?
Ik ben natuurlijk lyrisch, dus neem deze opmerking vooral met een korrel zout: ik denk dat de meeropbrengst eerder naar 15-20% gaat.
Je koopt ook gemak: je hoeft je geen zorgen meer te maken over afzonderlijke strings en orientatie. Als er een Watt beschikbaar komt op één of ander paneel kan je er vanuitgaan dat -ie op de DC lijn terechtkomt zonder dat het paneel de rest van de string "ophoudt" met extra weerstand.
disclaimer: ik heb nog steeds geen aandelen Tigo.
[...]
Echt, je moet niet naar mij luisteren, maar naar mensen met installaties in jouw buurt. Ik ken de lokale instraling niet, de zuiverheid van de lucht, het smog effect....Vraag naar hun opbrengst, panelen, condities, omvormergedrag.
Ik weet alleen dat wij wat overcapaciteit nodig hebben. Maar da's dus iets lokaals wat voor jou niet hoeft te gelden.
Als de cijfertje in beetje in de richting komen, dan moet er zo'n 780kWh/kWp uitkomen.
Dat komt neer op zo'n 2800kWh jaar, Tigo zou dat op kunnen trekken naar 3100kWh (conservatief).
Heb een test gelezen dat Tigo veel beter is in Schoorsteen schaduwtjes dan komplete panelen die in de schaduw liggen. Dit komt waarschijnlijk omdat je 0 niet kunt optimaliseren naar 1. Als dan van de 7 panelen in een string er 3 in de schaduw liggen, zal de mpp niet op kunnen starten en de hele string niets doen.
Reverse engenering mag, maar Tigo mag ook 1 bitje veranderen. Als ze dit 2 keer per jaar doen dan zit je met de gebakken peren.
Tja wat wil je meer weten!? Denk dat het wel erg leuk is om te zien wat de panelen onafhankelijk van elkaar doen. Daarbij kun je gemakkelijk problemen constateren; welk paneel is ingezakt, welk paneel doet niets meer, zit er vuil op een paneel etc etc.
Verwijderd
moderne tl omvormers zijn er met een enorm bereik,Als dan van de 7 panelen in een string er 3 in de schaduw liggen, zal de mpp niet op kunnen starten en de hele string niets doen
de kers eruit halen die bij ~100 volt nog 12A aankan tot wel 600 volt mpp max kost wel enige moeite :
http://www.inverter-directory.net/
maar ze bestaan wel.
Daar gaat heel wat verloren aan opbrengst. Maar wat is het eigenlijk?SunshineCompany schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 19:58:
Maar heb je het dan over dure mono's, of over goedkope mono's?
Ik denk (denk) dat 1000Wp dure mono's niet veel meer dan 1000Wp dure multi's. Maar kan me voorstellen dat 1000Wp dure mono's meer doen dan 1000Wp 'b'-multi's. Gevoelsmatig.
Iemand die hier een nuttige toepassing in ziet?
[afbeelding]
http://hetkanwel.net/wp-c.../accordian-technology.jpg
Leuk, maar niet praktisch.
Laat maar komen dat incassobureau. Als je ze onder het genot van een kopje koffie laat zien dat de gefactureerde meter er niet hangt dan begrijpen ze ook wel dat het niet klopt. Waarschijnlijk hebben hun zelfs een ingang bij Liander die zorgt dat het nou eindelijk eens wel verwerkt wordt.ElectricAlex schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 20:42:
Ik had het kunnen weten...![]()
Vandaag wederom per post een aanmaning gekregen van Liander (ondanks recente bevestiging van Liander per mail dat de factuur niet meer open staat, zie mail hieronder) voor het plaatsen van een teruglevermeter in 2009 die dus nooit geplaatst is. Ik heb nog steeds mijn ferrarisje! Dankzij de info van dit forum trouwens.
Rekening is nu is verhoogd met € 15, -- aanmaningskosten per omgaande te betalen, zo niet "zijn wij genoodzaakt incasso maatregelen te treffen".
Grrrr. Wordt vervolgd.
[...]
Hmm, beetje weinig. Of komt dat door die schaduw?Freemann schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 21:30:
[...]
zoals het er naar uit ziet gaan er 14 panda's met een totaal van 3,6kWp komen.
Als de cijfertje in beetje in de richting komen, dan moet er zo'n 780kWh/kWp uitkomen.
Oké, je moet dus niet alles geloven wat er geschreven wordt. Ik zie het hier gebeuren dat panelen die volledig in de schaduw liggen, toch een paar Watt bijdragen. Uiteraard moet er wél een bepaald voltage gehaald worden, daarom heb ik -ook op advies van Zonnestroom- besloten om meer panelen op zuid te richten om die startspanning te halen. Dat haal je m.i. met Yingli's vrij makkelijk.Heb een test gelezen dat Tigo veel beter is in Schoorsteen schaduwtjes dan komplete panelen die in de schaduw liggen. Dit komt waarschijnlijk omdat je 0 niet kunt optimaliseren naar 1. Als dan van de 7 panelen in een string er 3 in de schaduw liggen, zal de mpp niet op kunnen starten en de hele string niets doen.
Wellicht heb ik er overheen gelezen: waar staat je huis?
En nogmaals: dingen die leuk zijn kosten geld.Reverse engenering mag, maar Tigo mag ook 1 bitje veranderen. Als ze dit 2 keer per jaar doen dan zit je met de gebakken peren.
Tja wat wil je meer weten!? Denk dat het wel erg leuk is om te zien wat de panelen onafhankelijk van elkaar doen. Daarbij kun je gemakkelijk problemen constateren; welk paneel is ingezakt, welk paneel doet niets meer, zit er vuil op een paneel etc etc.
True, en daarom gaan wij hoogstwaarschijnlijk voor Enecsys micro-omvormershansdegit schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 21:40:
[...]
En nogmaals: dingen die leuk zijn kosten geld.
Heeft zo'n beetje dezelfde voordelen als die Tigo's, zoals op paneel-niveau monitoren, mppt per paneel, online-monitoring, etc. + voor ons nog een belangrijk voordeel; het staat allemaal buiten achter de panelen, geen (grote) warme en herrie producerende apparaten binnen.
[ Voor 16% gewijzigd door Bartjuh op 29-03-2012 21:47 ]
Je paneel wordt wel ietsje warmer. Maareh, herrie? Ik hoor heel weinig boven. Een zacht zoemende fan op de Piko. En dan alleen bij meer dan 3kW.Bartjuh schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 21:46:
[...]
True, en daarom gaan wij hoogstwaarschijnlijk voor Enecsys micro-omvormers
Heeft zo'n beetje dezelfde voordelen als die Tigo's, zoals op paneel-niveau monitoren, mppt per paneel, online-monitoring, etc. + voor ons nog een belangrijk voordeel; het staat allemaal buiten achter de panelen, geen (grote) warme en herrie producerende apparaten binnen.
Heb je voor iedere Enecsys een eigen stopcontact nodig? Lijkt me lachen met 20 panelen
Dat is een conservatieve schatting op basis van schaduw, hellingshoek 30, windrichting (275graden) en locatie in NL.hansdegit schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 21:40:
[...]
Hmm, beetje weinig. Of komt dat door die schaduw?
[...]
Oké, je moet dus niet alles geloven wat er geschreven wordt.
De geschreven testresultaten zijn wel van het geroemde proton:
http://dl.dropbox.com/u/19074306/Photon_Test_Results.pdf
Dat is het dus, de situatie kan zich hier voordoen dat 4 panelen compleet in de schaduw liggen. Ook een optimizer kan van 0 niets meer maken..... Vind het een moeilijke beslissing.Ik zie het hier gebeuren dat panelen die volledig in de schaduw liggen, toch een paar Watt bijdragen. Uiteraard moet er wél een bepaald voltage gehaald worden, daarom heb ik -ook op advies van Zonnestroom- besloten om meer panelen op zuid te richten om die startspanning te halen. Dat haal je m.i. met Yingli's vrij makkelijk.
Ik zit op een west/oost situatie en kan niets op zuid leggen....
ZoetermeerWellicht heb ik er overheen gelezen: waar staat je huis?
[...]
Klopt, vandaar dat ik als hobby een koi-vijver heb liggen van 11m3 met een stroomverbruik van gem. 3,5kWh per dagEn nogmaals: dingen die leuk zijn kosten geld.
Die test van photon heb ik ook gezien, was voor mij een extra zetje/bevestiging. Ik ben dus hartstikke inconsequent, want als het in je straatje past geloof je exact wat je leest....
Hoe je het ook wendt of keert, je zult iets met die schaduw moeten doen.
[ Voor 12% gewijzigd door hansdegit op 29-03-2012 22:08 ]
Dat is het dus, ik heb houvast nodig.hansdegit schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 22:04:
Dan zijn er dus 10 die niet in de schaduw liggen. Dan start die omvormer toch wel?
Die test van photon heb ik ook gezien, was voor mij een extra zetje/bevestiging. Ik ben dus hartstikke inconsequent, want als het in je straatje past geloof je exact wat je leest....
Ik moet zo'n keuze voor mezelf kunnen onderbouwen. Ik werk voor iedere euro en om even 1100 euro neer te tellen voor een systeem waar ik niet van weet of het zich terugbetaald.......
Dan zal ik een omvormer moeten hebben die met om moet kunnen gaan met 7 en 4/5 actieve panda's.
Daarin tegen, als 1 paneel in een normale string niets doet, doet de hele string niets (jaja)
In zo'n geval zou je wel redelijke winst moeten halen. Maar dat geldt bij mij ook alleen maar in het voor en najaar.
Klein omvormertje voor de string in de schaduw?Freemann schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 22:12:
[...]
Dat is het dus, ik heb houvast nodig.
Ik moet zo'n keuze voor mezelf kunnen onderbouwen. Ik werk voor iedere euro en om even 1100 euro neer te tellen voor een systeem waar ik niet van weet of het zich terugbetaald.......
Dan zal ik een omvormer moeten hebben die met om moet kunnen gaan met 7 en 4/5 actieve panda's.
Daarin tegen, als 1 paneel in een normale string niets doet, doet de hele string niets (jaja)
In zo'n geval zou je wel redelijke winst moeten halen. Maar dat geldt bij mij ook alleen maar in het voor en najaar.
Alles kan, maar ook dat maakt het weer duurder.
Maar hoe kom je bij 1100 euro voor Tigo? 10 panelen, toch? Dan kan het volgens mij goedkoper.
Al eens gekeken naar SolarEdge? Ook mooi spul. Alleen: optimizers van SolarEdge werken alleen met SolarEdge inverters.
Ik meen dat ik de laatste dagen heb gelezen dat Power-One ook een systeem met optimizers heeft.
[ Voor 11% gewijzigd door hansdegit op 29-03-2012 22:46 ]
En dan is de 123zonne-energie hopelijk niet van die laatste categorieJeroenH schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 16:40:
Het is/wordt voorlopig een cowboy branche. 'De massa' wordt wakker en dat trekt allerhande figuren aan. Dat moet inslingeren. Hopelijk doet dat proces niet al te veel schade voor de lange termijn, maar dat een paar mensen in foute deals gaan stinken is een gegeven.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Nog bedankt voor de vorige antwoorden.
Nu heb ik van iemand een offerte gekregen.
Hij bied panelen van chinaland (chn 195w - 72 pm) 56 stuks
een solarmax mt10 inverter
voor 14530€ incl.
Ik weet dat de inverter van een degelijk merk is, maar van de panelen?
Heb op google niks dan lof erover gevonden maar ik heb mijn twijfels...
iemand ervaring mee?
Ik was net nog even gaan kijken (googlemaps), hoe mijn schuine dak ligt. Zo goed als exact op NO, de middag zon is dan ook altijd naar de andere kant van het huis (en dus liggen ze dan in de schaduw). Hebben panelen op zo'n plek dan 'veel zin'?BarryH schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 22:52:
over schaduw: bij mij draait de schoorsteen een dikke schaduw over mn op oost liggende panelen (105 graden, bij 35 hh) en toch 810 kwh/kwp p jaar volgens de simpele fronius omvormer.
Waar kan ik trouwens het makkelijkst een preciezere ligging van mijn huis/tuin online vinden?
[ Voor 8% gewijzigd door Snowmiss op 29-03-2012 23:03 ]
Die prijs, is dat inc. installatie / meterkast, of ex? Als het inc. installatie is, dan is het een topdeal. Zonder installatie; tja.
Wat mij net opviel.. als ik de top50 van Sonnenertrag bekijk, over 2011, in NL.. dan staat mijn systeem op nr. 16, en ben ik het enige > 10kWp systeem in de hele top 50.. vreemd.
[ Voor 24% gewijzigd door SunshineCompany op 29-03-2012 23:05 ]
Volgens Google, en wie ben ik om daaraan te twijfelen, zal 1 van de 12 panelen vanaf een uurtje of 5PM tot maximaal de helft in de schaduw vallen van een schoorsteen.
Kan iemand iets zeggen over hoe significant dat invloed gaat uitoefen op de totale opbrengst van het systeem, of ik maatregelen moet nemen (welke) om die invloed te beperken of het gewoon voor lief moet nemen omdat eventuele maatregelen niet rendabel zullen zijn?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De prijs is incl btw, montage materiaal en omvormer. Voor zover ik weet geen installatie.SunshineCompany schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 23:03:
Chinaland is 3e lijns Chinees. Solarmax hoor ik de laatste tijd vaker, nooit in praktijk gezien echter. Moet wel goed zijn als ik het zo hoor inderdaad.
Die prijs, is dat inc. installatie / meterkast, of ex? Als het inc. installatie is, dan is het een topdeal. Zonder installatie; tja.
Hij claimt dat het een kwh/kwp ratio van boven de 1000 haalt...
Volgens dat chinaland zit er 10j garantie op de panelen en 20j voor 80% capaciteit.
Wat is eigenlijk het slechte aan 3e lijns producten, als de garantie op papier goed lijkt?
[ Voor 13% gewijzigd door larsg op 29-03-2012 23:10 ]
sja, wel ook overwogen, maar vind dat eigenlijk een beetje zonde (het dak oppervlak is nogal beperkt en probeer juist zoveel mogelijk wp's erop te krijgen).BarryH schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 23:07:
@sweep: paneeltje minder?
De schaduw valt echt pas vanaf een uurtje of 5 's middags, dus hoeveel verlies gaat dat dan tov het totaal op een dag nog geven
Een paneel minder is iig een verlies van 8% toch...
[ Voor 6% gewijzigd door Sweep op 29-03-2012 23:17 ]
Hoe goedkoper het paneel, hoe meer men claimed, beweert en beloofd. En hoe meer slechte verkooppraatjes. Elk paneel heeft tegenwoordig 10j garantie, en 25 jaar op 80% rendement (YL Panda gaat daar al boven trouwens).larsg schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 23:09:
[...]
De prijs is incl btw, montage materiaal en omvormer. Voor zover ik weet geen installatie.
Hij claimt dat het een kwh/kwp ratio van boven de 1000 haalt...
Volgens dat chinaland zit er 10j garantie op de panelen en 20j voor 80% capaciteit.
Wat is eigenlijk het slechte aan 3e lijns producten, als de garantie op papier goed lijkt?
3e lijns panelen hoeven niet slecht te zijn. Je hebt meer risico dat als er problemen zijn, dat ze niet opgelost worden. Niet dat een 1e lijns paneel betekent dat het allemaal top verloopt bij problemen, maar je hebt vaak te maken met een gezonder bedrijf, dat is een feit. En vaak groter, beursgenoteerd, verkoopkantoren buiten China, etc. etc.
Kijk niet naar de kwaliteit van een paneel, daar vind je toch niets over (want dat weten we pas over 20 jaar), kijk naar de fabrikant. Hoe lang bestaat die al, hoe lang liggen de panelen al in weer en wind, lossen ze problemen op, zijn ze financieel gezond. Veel interessanter dan een papiertje met 10 jaar garantie, en een vage test waar ze goed uit komen.
En voor vrijwel dezelfde prijs krijg je een 2e / 1e lijns paneel. Dus waarom zou je (naar mijn mening) daar op besparen.
[ Voor 4% gewijzigd door SunshineCompany op 29-03-2012 23:17 ]
vanaf de moment dat 1 paneel in de schaduw valt is 5/6 van je totalde opbrengst weg van de hele string
Tja het is niet persé besparen, ik zit nu aan een 10 KwP installatie te denken en die paar extra duizend leg ik graag voor extra rust en zekerheid neer.
Ik kreeg die offerte binnen en wou nagaan of dit degelijk was.
In de huidige fase van mijn plannen zit ik te denken aan dezelfde omvormer met idd yingli panelen.
Google CompassSnowmiss schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 23:03:
[...]
Waar kan ik trouwens het makkelijkst een preciezere ligging van mijn huis/tuin online vinden?
Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2
Is het niet deze formule die geld in een string/serie schakeling?
x*v*a = WattPiek
X= aantal panelen
V= totaal voltage (v1 + v2 + v3 + .. + vx)
A = amperage van het laagste paneel
Op zich zijn beide wel behoorlijk frustrerende waardes.BarryH schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 23:17:
@largsG: bij mij lijkt het meer om halvering te gaan (1 paneel van de 12 volledig in de schaduw en nog wat schaduw op de 2 panelen ernaast en de opbrengst zakt naar 40-50%)
Grafieken als deze
suggeren echter dat de opbrengst na 5-en, en dus ook evt 50%-80% verlies daarover niet heel groot zijn.
Precies, daar probeer ik achter te komen ;-)larsg schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 23:40:
tja je moet zo zien, hoeveel extra zal het op gaan leveren? en is het de materiaalkost waardig?
Plaatjes zoals hierboven suggeren toch slechts een nihil verlies tov het totale rendement van een paneel bij verliezen vanaf 17:00? Zie ik iets over het hoofd, of strookt dit plaatje niet met de werkelijkheid?
Verwijderd
mijn paneeltjes kijken nog wel naar de zon om 5 uur
mijn west paneeltjes hebben een 3 uurs verschoven prima opbrengst,
niet heel veel lager dan de zuid set
mijn 20 graden zuid paneeltjes kijken nog heel lang naar de zon over hun rechter schouder
je moet jezelf niet gek maken, maar eens op de plek van plaatsing gaan kijken op diverse tijden.
Weer een handigheidje van Google die ik nog niet kende. En inderdaad mijn schuine dak ligt bijna 'precies' NO, namelijk 46 graden. Hellingshoek, geen idee, ik kan ook geen dwarsdoorsnede tekening van mijn huis vinden in de woningmap. Misschien dat de buren die wel hebben.
Blijft natuurlijk de vraag hoeveel wijsheid is (extra) zonnepanelen op die ligging?
Ontzettend handig dit! 130 graden is de score, had erger gekundSnowmiss schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 09:16:
[...]
Weer een handigheidje van Google die ik nog niet kende. En inderdaad mijn schuine dak ligt bijna 'precies' NO, namelijk 46 graden. Hellingshoek, geen idee, ik kan ook geen dwarsdoorsnede tekening van mijn huis vinden in de woningmap. Misschien dat de buren die wel hebben.
Blijft natuurlijk de vraag hoeveel wijsheid is (extra) zonnepanelen op die ligging?
Meteen ook ontkracht dat de voordeur "pal op het noorden ligt" zoals veel folks beweren. Maar da's nog steeds de kouwe kant..brrr
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Oef dat is meer dan sommige huishoudens hier. Ik weet niet hoe je vijver er bij ligt maar heb je al eens gekeken naar de mogelijkheid van een zuinigere pomp?Freemann schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 21:59:
[...]
Klopt, vandaar dat ik als hobby een koi-vijver heb liggen van 11m3 met een stroomverbruik van gem. 3,5kWh per dag![]()
(een gemiddelde sport(school) is per jaar duurder).
Gelijk maar een vergelijkend warenonderzoek gedaan met mensen uit de buurt.

Die oranje lijn ben ik, moet ik me nou zorgen gaan maken of vergelijk ik mezelf met de toppers van de Noordkop?
Het schuurtje staat wel tussen 2 huizenblokken in van 6 meter hoog, echter is dit ruim 15 meter van het schuurtje af dus dit lijkt me geen probleem.
Nog even voor je gekeken naar vandaag: zwaar bewolkt, paneel A12 volledig beschaduwd. Het voltage schommelt tussen de 17 en 30 volt. Dus jouw 4 schaduwpanelen doen wel degelijk mee om de omvormer te laten starten.Freemann schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 22:12:
[...]
Dat is het dus, ik heb houvast nodig.
Zie Maasluip in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"Snowmiss schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 09:16:
[...]
NO 46 graden is een azimuth van -134, dan zit je rond de 65% van de opbrengst van een Z-geörienteerde installatie.
Hellingshoek van je dak is ook redelijk simpel te berekenen. Meet binnen de hoogte van je zolder en de horizontale afstand nok->buitenmuur. De hoek is dan arctan(hoogte/diepte). 0 is dan horizontaal en 90 is vertikaal.
Signatures zijn voor boomers.
Thx, dat had ik dus over het hoofd gezien. Voor iedere opstelling is de opbrengst na 5PM (en dus het effect op het totaal) natuurlijk andersVerwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 09:00:
de paneeltjes in spijkenisse kijken niet naar de zon om 5 uur
mijn paneeltjes kijken nog wel naar de zon om 5 uur
Dat ging best goed met Google Sketchup, maar een simulatie van de opbrengst gedurende dag voor mijn specifiek opstelling (to be) kan ik daarmee niet makenVerwijderd schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 09:00:
je moet jezelf niet gek maken, maar eens op de plek van plaatsing gaan kijken op diverse tijden.
Thx
AhaMaasluip schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 09:54:
[...]
Zie Maasluip in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
NO 46 graden is een azimuth van -134, dan zit je rond de 65% van de opbrengst van een Z-geörienteerde installatie.
Dat ik daar niet ben opgekomen |:Hellingshoek van je dak is ook redelijk simpel te berekenen. Meet binnen de hoogte van je zolder en de horizontale afstand nok->buitenmuur. De hoek is dan arctan(hoogte/diepte). 0 is dan horizontaal en 90 is vertikaal.
Had dan ook een vijf voor WisB op mijn eindlijst zoveel jaar geleden.
Dat wordt dan ongeveer:
arctan (1,45/2,2) = 33o (vrij gebruikelijk geloof ik)
[ Voor 6% gewijzigd door Snowmiss op 30-03-2012 10:04 . Reden: Berekening toegevoegd ]
- Ik vervang de kapotte OK4E door een nieuwe micro-omvormer (welke?)
- Ik vervang de kapotte en goede OK4E door een nieuwe micro-omvormer van circa 200-250Watt
- Ik gebruik koop een Steca300 / Soladin 600 en zoek nog gelijke panelen er bij (in de wijk zijn meer van deze panelen toegepast)
- Ik gebruik mijn garagedak (Z, 35graden) om een nieuw 600/700 Wp setje op te leggen.
Wat adviseren jullie mij?
Grote kans dat je via Marktplaats nog een OK4E op de kop kan tikken. Dan beide OK4E's lekker binnen ophangen en genieten van de opbrengstHoutkern schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 10:22:
Ik wil twee panelen die ik in de garage heb staan nu eens op de garage gaan leggen. Nu zijn het panelen met een - berucht - OK4E-100 omvormertje. Bij een paneel werkt de omvormer en bij de andere is de omvormer kapot. De specificaties van de panelen ken ik niet en achterop staat de nuttige vermelding dat het om een zonnepaneel gaat. Gezien het omvormertje zal een paneel ongeveer 100 Wp leveren. Ik zie nu een aantal mogelijkheden:Oja, op het dak van ons huis ligt al 1800 Wp.
- Ik vervang de kapotte OK4E door een nieuwe micro-omvormer (welke?)
- Ik vervang de kapotte en goede OK4E door een nieuwe micro-omvormer van circa 200-250Watt
- Ik gebruik koop een Steca300 / Soladin 600 en zoek nog gelijke panelen er bij (in de wijk zijn meer van deze panelen toegepast)
- Ik gebruik mijn garagedak (Z, 35graden) om een nieuw 600/700 Wp setje op te leggen.
Wat adviseren jullie mij?
Mijn OK4E werkt binnen nog steeds perfect en heeft al meer dan 820kWh opgewekt volgens zijn interne teller.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Goed zo! het wordt al wat drukker nu Hans en jij aangemeld zijn.flippo765 schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 09:51:
Heb mezelf ook maar aangemeld op zonnestroomopbrengst.eu zodat er iets meer vlekken in N-Holland verschijnen.
Gelijk maar een vergelijkend warenonderzoek gedaan met mensen uit de buurt.
[afbeelding]
Die oranje lijn ben ik, moet ik me nou zorgen gaan maken of vergelijk ik mezelf met de toppers van de Noordkop?
Het schuurtje staat wel tussen 2 huizenblokken in van 6 meter hoog, echter is dit ruim 15 meter van het schuurtje af dus dit lijkt me geen probleem.
Of je je druk moet maken (zou ik sowieso niet doen) hangt af van de orientatie van je panelen. In hoeverre is die vergelijkbaar, inc. schaduw en zo, met de systemen waar je mee vergelijkt - ik meen die gele te herkennen vanwege de dip - . Het gaat vnl om de trend in de lijn, als die overeenkomt gaat het over het algemeen wel goed.
Had iemand nog ideeen over mijn vraag:
Karelprior schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:01:
[...]
Over dat laatste plan ene vraag aan de Volt/Ampere/MPP-specialisten: De dakvlakken van die hut staan oost/west, onder een hoek van ~15 graden denk ik. Vanwege de beschikbare ruimte kan ik op elk vlak 'maar' vier panelen (Sharp NU-E235) kwijt. Er zit op die SB2100TL één MPP-tracker, en ik vraag me af hoe dat gaat werken met één string waarvan de helft onder een ander hoek de zon 'ziet'. Weet iemand iets zinnigs te zeggen over de consequenties?
Karel's vrouw heeft verboden om: een ander blokhut te plaatsen, blokhut te draaien of andere PV-vriendelijke maatregelen te nemen
14 panelen, 14 Tigo's, 1 mmu +3 maanden monitoring, 5 jaar monitoring.hansdegit schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 22:16:
[...]
Klein omvormertje voor de string in de schaduw?
Alles kan, maar ook dat maakt het weer duurder.
Maar hoe kom je bij 1100 euro voor Tigo? 10 panelen, toch? Dan kan het volgens mij goedkoper.
Al eens gekeken naar SolarEdge? Ook mooi spul. Alleen: optimizers van SolarEdge werken alleen met SolarEdge inverters.
Ik meen dat ik de laatste dagen heb gelezen dat Power-One ook een systeem met optimizers heeft.
Dit alles komt neer op €1340 (dus geen €1100, was de BTW vergeten). De Tigo TVT is echt onwijs hoog als je puur en alleen naar Tigo zelf kijkt (en helemaal oneindig lang als je een abo neemt). Als je het in het complete systeem zet, dan is het 1,5 a 2 jaar.
Ik heb naar andere optimizer/microinverter systemen gekeken zoals SolarEdge, FemtoGrid, SMA.
Echter is het een geweldig zoekplaatje naar wie wat levert en waar ze al ervaring mee hebben.
Dit komt doordat heel veel bedrijven niet open zijn in wat ze leveren en tegen welke prijs.
Dit resulteert in het eindeloos aanvragen van offertes......
Als bedrijven is wat opener zijn in wat ze leveren, wie installeert, wat het kost, etc... dan scheelt dat hun en mij heel veel werk....
Overigens heeft ieder systeem weer zijn voor en nadelen.
Heb ook gedacht om met allemaal Steca's te werken, maar lees daar nu ook weer matige dingen over. Slechte componenten sinds de overname van Philips...
Wat de monitoring betreft;
We hebben hier in huis een plugwise netwerkje liggen en nog wat plugs "over".
kan dus zo ie zo monitoren ongeacht of ik een abo neem, of welke inverter..
[ Voor 19% gewijzigd door Freemann op 30-03-2012 10:36 ]
wel nagedacht over je vraag.Karelprior schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 10:31:
[...]
Had iemand nog ideeen over mijn vraag:
[...]
maar geen goed antwoord en twijfels of het iets is.
je zou 8x een sun250G kunnen gebruiken.
dus 1 per paneel.
heb wel mijn twijfels af dat wel gaat met die sharps
moeten het perse sharp panelen zijn.
met iets anders haal je wel de opstart voltage?
Verwijderd
De onderlinge hoek is dan 30 graden. Ik vind het een behoorlijk verschil en dit zal zeker een flink negatief effect hebben op de productie. Wie hier ervaring mee heeft? Geen idee, bijna niemand zal op het idee komen dat te doen. (ik verwacht dat je steeds in de string de stroom zult hebben van het minste vlak.)Karelprior schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:01:
Over dat laatste plan ene vraag aan de Volt/Ampere/MPP-specialisten: De dakvlakken van die hut staan oost/west, onder een hoek van ~15 graden denk ik. Vanwege de beschikbare ruimte kan ik op elk vlak 'maar' vier panelen (Sharp NU-E235) kwijt. Er zit op die SB2100TL één MPP-tracker, en ik vraag me af hoe dat gaat werken met één string waarvan de helft onder een ander hoek de zon 'ziet'. Weet iemand iets zinnigs te zeggen over de consequenties?
Met 15 graden pak je wel vrij lang directe straling op, maar het blijft een anker.
Ik zou in dit geval dan ook op zoek gaan naar een geschikte omvormer (ookal wat minder bekend) en dan kiezen voor bijvoorbeeld een Effekta ES 5000 - 2000. Een 2000W omvormer met 2 trackers.
http://www.effekta.de/por...ctionid=4&id=29&Itemid=88
Lijkt me veel beter te passen. Hij staat zowiezo bij pv installer op de website.
http://www.pv-installateu...141/effekta-es5000-2000-w
En als je toch bezig bent de 240 variant is al even goedkoop bijna en je kunt ook 260 in die maat kwijt.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik denk dat het warmer worden wel mee valt, aangezien de warmtestroom van de omvormer maar iets van 5-6% van 14,7% is van de instraling. Dus max 0,9% van de instraling, waar 85,3% van de instraling (bij 100% absorptie, overschatting natuurlijk) naar warmte in het paneel zou gaan. Alleen even om orde-grootte te bepalen -> de invloed lijkt me nihil.hansdegit schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 21:59:
[...]
Je paneel wordt wel ietsje warmer. Maareh, herrie? Ik hoor heel weinig boven. Een zacht zoemende fan op de Piko. En dan alleen bij meer dan 3kW.
Heb je voor iedere Enecsys een eigen stopcontact nodig? Lijkt me lachen met 20 panelen
Bij ons zou een string-omvormer in hetzelfde hok staan als de droger, en de lucht kan daar behoorlijk warm en relatief vochtig worden. De omvormer kan dan slechter zijn warmte kwijt en zal dus ofwel sneller deraten, of zijn fan aanzetten. Bij voorkeur heb ik de omvormers gewoon buiten, staat er binnen ook niets in de weg.
En nee, je het geen apart stopcontact voor elke enecsys nodig
Dit topic is gesloten.
![]()