8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Aha, die hebben dan goed gespiekt bij hun conculega's (Continuon heeft dit "beleid" al heel lang, maar is dan ook de grootste - Liander dus).Speksteenkachel schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:36:
[...]
Nee hoor, ik heb bij Enexes ook een tweede EAN code gekregen voor m'n PV installatie.
Ik blijf het allemaal bezopen vinden. Gewoon bureaucraten bezig houden, dat is het. Betaald van ons absurde capaciteitstarief...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
zonnigtype schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:44:
[...]
Aha, die hebben dan goed gespiekt bij hun conculega's (Continuon heeft dit "beleid" al heel lang, maar is dan ook de grootste - Liander dus).
Ik blijf het allemaal bezopen vinden. Gewoon bureaucraten bezig houden, dat is het. Betaald van ons absurde capaciteitstarief...
je doet niet altijd je Nick-name eer aan, wellicht is Don Quichot nog vrij?
Omdat panelen toch ook iets met milieu te maken hebben, heb ik juist heel bewust een leverancier gekozen die niet uit de andere kant van het land hoeft te komen om die dingen op mijn dak te leggen.windfreak schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:48:
Ik heb mijn installatie destijds ook bij een Duits bedrijf (Aken) gekocht. Dus, daar shoppen is interessant. Gewoon overal kijken, we leven in Europa.
[...]
Dat is om mijn van nature pessimistische karakter te verhullen...Barrycade schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:49:
[...]
offtopic:
je doet niet altijd je Nick-name eer aan, wellicht is Don Quichot nog vrij?
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ze willen graag weten wie er produceert en wie er consumeert.zonnigtype schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 22:44:
[...]
Aha, die hebben dan goed gespiekt bij hun conculega's (Continuon heeft dit "beleid" al heel lang, maar is dan ook de grootste - Liander dus).
Op zich heb ik er ook niets op tegen, als het mijn net was zou ik ook graag willen weten wie er allemaal terugleverd.
Ja, want daar "slijten" de kabels zo van.Speksteenkachel schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 23:08:
[...]
Ze willen graag weten wie er produceert en wie er consumeert.
Op zich heb ik er ook niets op tegen, als het mijn net was zou ik ook graag willen weten wie er allemaal terugleverd.
Neen, grapje, je hebt gelijk. Probleem is: er is geen enkele zekerheid over de waarde van zonnestroom. Zodra je "registreert" hang je, en kan er van alles met die "waarde" gebeuren. Of d'r worden dubbele vastrechten via je kringspier naar binnen geduwd. Of weet ik wat voor vorm van belasting van vadertje Staat. Whatever. Zolang er geen keiharde langjarige garantie is op een "normaal zonnestroom tarief" zoals dat in het buitenland al jaaaaaren usance is, kunnen ze de boom in. Zeker met de gemiddelde pruts-systeempjes in Nederland (al worden ze de laatste tijd ietwat groter). Die stellen geen jeweetwel voor op de grote sloot aan heen en weer sjezen met kolen- en gas gestookte megawatten waar je helemaal eng van wordt.
Greenchoice wilde m'n installatie niet registreren, ze moesten perse bericht hebben van de netbeheerder.
48 accu's maar. En geen kleintjes. Nergens iets over kosten. Of de afval fase. Of de levensduur.PcDealer schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 01:32:
Check dit net-ontkoppelde huis met grondwarmte-/koude opslag, pv, zc, warmtepomp en... accu's:
[video]
Ook geen vlamboog bij "de stekker er uit". Maar zal wel geen DC kabel zijn geweest.
Je moet wat over hebben om een paar honderd Euro vastrecht elektra en gas per jaar te vermijden...
Verder natuurlijk leuk voer voor energie journalisten. Die gaan er vast van smullenbrullen.
Voor de goede orde: goed dat dit gebeurt (Evert Sjoerdsma is in Castricum al eeuwen bezig zonder elektra aansluiting, de echte pionier). Maar over de kosten gaan er vast leuke discussies ontstaan. Ik zie dit nog niet zo snel opschalen naar grote aantallen, maar ik krijg graag ongelijk (net als bij zonnepanelen is gebeurd, maar dan heb je het nu al over vele tientallen miljoenen exemplaren).
Ik zal wel een powerpoint in elkaar moeten gaan steken om haar te overtuigen
zijn jullie gelijk "groot" begonnen of hebben jullie eerst een klein systeenpje aangelegd en dit verder uitgebouwd?
Een jaartje geen nieuwe schoenen, en wat vaker te voet de kinderen naar school ipv met de auto, dan heb je de initiële investering er al bija uit.
(Kan is wel dat ze je dan de deur uit schopt, maarja een huwelijk is wbt financieel rendement toch nog slechter dan een auto
https://www.facebook.com/hausbrandeck
reken eens uit hoeveel geld je zou uitgeven in 10 jaar tijd aan elektra.Looney11 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 08:47:
Hmmm, moeders de vrouw begint wat moeilijk te doen. Ze wil weten wat de terugverdientijd is, initiele investering, rendement enz. enz. enz.
zijn jullie gelijk "groot" begonnen of hebben jullie eerst een klein systeenpje aangelegd en dit verder uitgebouwd?
dat geeft een leuk argument.
nog een leuk argument is: 1 x betalen doet pijn. elke maand betalen doet elke maand pijn.
om wat meer inzicht te krijgen wat je zou kunnen doen kun je eens gaan spelen met sma sunnydesign.
heb je wat ideeën wat de opbrengsten zouden kunnen zijn.
ik zelf ben sins gisteren groot begonnen.
met 1 string op een te grote omvormer.
de vrouw wil nu al een 2de string de waf is hier een beetje andersom.
(wat heb ik toch een leuk vriendinetje
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Sowieso verrekte handig, een of een dubbel stopcontact @ meterkast trouwens, maar ben geen fan van de "meterkast=opslagruimte" tic die veel mensen hebben..als het dan gaat fikken, fikt het dubbel zo hard denk ik
[ Voor 3% gewijzigd door 2Dutch op 28-03-2012 09:45 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Ik ben klein begonnen ( 1 paneel ) daarna steeds verder uitgebreid en ik heb nu ruim 3.8kWp liggen.Looney11 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 08:47:
Hmmm, moeders de vrouw begint wat moeilijk te doen. Ze wil weten wat de terugverdientijd is, initiele investering, rendement enz. enz. enz.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
ik: Ik heb eens nagedacht: zullen we PV nemen?
zij: Uh waarom en wat kost dat?
ik: Na installatie zullen we nogmaar +/- 700 kWh afnemen en geeft ons dus een rendement van ongeveer 550 euro per jaar met een investering van +/-5.500.
zij: Nou dat is dan makkelijk, wanneer komt er iemand kijken?
Ondertussen heeft ze ook al iemand van de Nuon afgescheept met de melding, leuk dat je 2,5 cent goedkoper bent dan onze huidige leverancier, maar volgende week krijgen we Zonnepanelen dus nemen we bijna geen stroom meer af. De man verbrouwereerd achterlatend
Zou mij niets verbazen als deze omvormers na 20 jaar per saldo goedkoper blijken te zijn dan een "nomale" omvormer. Ze bieden ook nogal wat voordelen.Bartjuh schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 19:24:
Worden denk toch maar Enecsys omvormers hier, maar man man, wat een prijzig spul. Uiteindelijk betaal ik dan zelfs iets meer voor de omvormers (+gateway) dan ik voor de zonnepanelen heb betaaldZal me niet verbazen als ik dan de eerste ben in Nederland die meer voor zijn omvormer(s) heeft betaald dan voor de zonnepanelen.
Maarja, dan heb ik wel een uitzonderlijk mooi omvormer systeem (vind ik), met mooie online monitoring waar ik ook ben, en 20 jaar garantie.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Zolang er in het net echter nog geen problemen ontstaan door te veel ingevoede zonnestroom ('s zomers rond het middaguur), zie ik de noodzaak echter nog niet zo.
Je kunt voorlopig ook netgekoppeld wel op een nul jaarverbruik uitkomen (inclusief verwarming).
Voor geïnteresseerden zie mijn site: http://geen-energierekening-meer.weebly.com/index.html
Zie Het algemeen beleid #groeten voor het beleid met betrekking tot groeten op GoT. Tevens is het niet wenselijk om in elke post een link naar je eigen site te plaatsen, oftewel te spammen. Zet dan liever een link in je signature, de huidige methode is niet correct.
[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 11-03-2013 08:06 ]
Zwerius Kriegsman
Ik heb zonnepanelen via een aparte groep met een aardlek schakelaar.
Omdat ik al tig jaar in de bouw werkzaam ben heb ik dit zelf gedaan.
Nu mijn vraag, is het nodig om een aardlek schakelaar ertussen te houden of is dit onverstandig omdat dit een onnodig opstakel is voor teruglevering. Kan iemand mij hierin duidelijkheid geven wat het beste is.?
A'dam PVOutput
per 4 groepen moet hier 1 aardlek schakelaar voor hangen.JoopC schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 10:41:
Zit met een brandende vraag:
Ik heb zonnepanelen via een aparte groep met een aardlek schakelaar.
Omdat ik al tig jaar in de bouw werkzaam ben heb ik dit zelf gedaan.
Nu mijn vraag, is het nodig om een aardlek schakelaar ertussen te houden of is dit onverstandig omdat dit een onnodig opstakel is voor teruglevering. Kan iemand mij hierin duidelijkheid geven wat het beste is.?
je kan ook kiezen voor een alamat. daar zit een aardlekschakelaar bij je groep ingebouwd.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Mag je >600Watt (in dit geval stackable Steca's) aansluiten op een vrije groep m.b.v. een steker als netscheiding in plaats van vast met een werkschakelaar? Is dit ergens omschreven in bijv. NEN1010, en zo ja waar? Ik meen hier in eerder stadium wat over gelezen te hebben, kan het helaas niet terugvinden.
Bij voorbaat dank.
PV 11.87kWp, EV 64kWh.
Ik gok dat het dus mag of ik voel een rechtzaakje aankomen
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Dat niet, maar beter voorkomen hè?Lardman schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 12:39:
of ik voel een rechtzaakje aankomen
Overigens verwijst de Steca handleiding naar een DC-schakelaar en de landelijke regelgeving.
[ Voor 41% gewijzigd door Jan Workum op 28-03-2012 13:49 . Reden: Verwijzing Steca ]
PV 11.87kWp, EV 64kWh.
Dat is gebleken, ik zit te ver uit de buurt en ben met naam en toenaam doorverwezen/gestuurd(cc) naar een conculega
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Verwijderd
Als iemand in een bepaalde omtrek installeert voor goede redenen, namelijk ..om maar eens wat te noemen. Hij wil z'n service kunnen waarmaken. Dan stuurt hij je ook door in jou belang.Freemann schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:22:
Dat is gebleken, ik zit te ver uit de buurt en ben met naam en toenaam doorverwezen/gestuurd(cc) naar een conculega
Of zie ik het verkeerd?
tuurlijk, maar om mijn complete NAW gegevens meteen door te mailen....Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:36:
[...]
Als iemand in een bepaalde omtrek installeert voor goede redenen, namelijk ..om maar eens wat te noemen. Hij wil z'n service kunnen waarmaken. Dan stuurt hij je ook door in jou belang.
Of zie ik het verkeerd?
Zou wel netjes zijn om mij die keuze te laten. Het zijn tenslotte mijn gegevens en heb ze in vertrouwen aan hunnie gegeven.
Jij zou het ook niet leuk vinden als ik,ongevraagd, jouw gegevens door zou sturen aan een willekeurig bedrijf.
[ Voor 21% gewijzigd door Freemann op 28-03-2012 13:45 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Verwijderd
Ok daar heb je een punt. Jij let op alles. (terecht hoor).Freemann schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:40:
tuurlijk, maar om mijn complete NAW gegevens meteen door te mailen....
Zou wel netjes zijn om mij die keuze te laten. Het zijn tenslotte mijn gegevens en heb ze in vertrouwen aan hunnie gegeven.
Jij zou het ook niet leuk vinden als ik,ongevraagd, jouw gegevens door zou sturen aan een willekeurig bedrijf.
- Steca500 blijft uitvallen rondom hetzelfde tijdstip (11u) en gaat weer aan rond 14u;
- Als ik 1 van de 4 panelen loskoppel, gaat-ie weer vrolijk verder en valt rond 13u weer uit;
- Weer een paneel loskoppelen, en hij gaat weer verder...
- Dit gedrag is op alle 6 de groepen in huis;
- Het inschakelen van een zware gebruiker (2000W) op de groep waar de Steca op dat moment op zit zorgt ervoor dat de Steca weer vrolijk aangaat;
- Op het moment dat de Steca problemen krijgt lijkt de spanning hier een 2V hoger te zijn op alle groepen. Kan toeval zijn natuurlijk: Normaal 236-237V, en bij problemen rond de 239V.
- 3 Huizen verder heeft ook pv, maar geen enkel probleem;
- De Steca aangesloten op een stopcontact bij de buren geeft exact hetzelfde resultaat. Oftewel: het ligt niet aan mijn groepen lijkt mij dan!;
(lijkt wel of-tie geen 2.5A maar 'maar' 1,25A kan leveren en daarboven uitschakelt...?)
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Het kan best zijn dat de regel-electronica een klap heeft gehad waardoor hij in de storing gaat bij hogere belasting?Mars Warrior schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:58:
Ik ben weer wat wijzer op het Steca front denk ik:Kortom: toch een kapotte Steca?
- Steca500 blijft uitvallen rondom hetzelfde tijdstip (11u) en gaat weer aan rond 14u;
- Als ik 1 van de 4 panelen loskoppel, gaat-ie weer vrolijk verder en valt rond 13u weer uit;
- Het inschakelen van een zware gebruiker (2000W) op de groep waar de Steca op dat moment op zit zorgt ervoor dat de Steca weer vrolijk aangaat;
- Op het moment dat de Steca problemen krijgt lijkt de spanning hier een 2V hoger te zijn op alle groepen. Kan toeval zijn natuurlijk: Normaal 236-237V, en bij problemen rond de 239V.
- De Steca aangesloten op een stopcontact bij de buren geeft exact hetzelfde resultaat. Oftewel: het ligt niet aan mijn groepen lijkt mij dan!;
(lijkt wel of-tie geen 2.5A maar 'maar' 1,25A kan leveren en daarboven uitschakelt...?)
Enige hoe je daar achter komt is om een Steca500 van een ander te proberen. Ik heb er twee hangen, als je in de buurt woont mag je er wel 1 van mij lenen om te testen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Prachtig speelgoed, maar dit kan bijna niet werken zonder (fossiel) truukje als een generator o.i.d. Het zou me niets verbazen als een micro-wkk op flessengas (natuurlijk biospul om het "CO2-neutraal" te houden) standby staat. 's Winters kom je gewoon niet uit, vooral met warmte. Hoe goed je je huis ook isoleert, enige warmtevraag is er altijd (ook voor warm tapwater) en in perioden dat de zon niet schijnt zal de warmtepomp uren moeten maken. Waar haalt die warmtepomp zijn energie vandaan in perioden waarin de zon niet schijnt, hmmmm?PcDealer schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 01:32:
Check dit net-ontkoppelde huis met grondwarmte-/koude opslag, pv, zc, warmtepomp en... accu's:
[video]
En denk niet dat accu's elektriciteit tussen de seizoenen op kunnen slaan. 1) De accubank zou onpraktisch en onbetaalbaar groot worden 2) als de accubank zo groot zou zijn kunnen de zonnestroompanelen ze vaak niet laden (een accu heeft een minimale laadstroom) en 3) accu's vertonen zelfontlading van een paar procent per maand, afhankelijk van type en kwaliteit.
Ik ben heel nieuwsgierig hoe men dit aangepakt heeft. Op de website zie ik er niets over. Ik heb ze een mail gestuurd met de vraag hoe het werkt. Als ze iets interessants terugmailen rapporteer ik dat hier, misschien zelfs artikel op mijn website.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Een goede vriend van me wil zijn dak gaan volleggen met PV (€1,77 per Wp, all-in).
Bvd!!
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
op basis van instraling, zonne uren, hellingshoek en graadjes van de panelen en qualiteit van het materiaal en een enorm dikke vinger zo tussen de 920 en 990 kwh/kwpSchinnen-groen schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 15:34:
Zijn er mensen in de buurt van Uden die mij een indicatie kunnen geven van het aantal kWh/kWp rond deze plaats?
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Mmm inderdaad misschien toch een kapotte Steca, Je zonnepanelen liggen die misschien met de massa aan de aarde verbonden? . Sommige inverters vinden dat misschien niet zo prettig. maar dit is maar een gok van mijn kant uit. Anders als je nog garantie hebt misschien maar gelijk op gaan sturen. Misschien heeft het bedrijf tijdelijk nog wel een leen Steca.Mars Warrior schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:58:
Ik ben weer wat wijzer op het Steca front denk ik:Kortom: toch een kapotte Steca?
succes ermee.
Mijn vriend heeft een offerte ontvangen voor 16/17 x EOPLLY 156/60 panelen (210-235W). Die naam zegt mij echt helemaal niets, hoewel ik al heel wat merken in mijn hoofd heb zitten. Is dit A-Chinees of B-Chinees?
De geleverde omvormer zou een KACO powador 4202 worden. Ook dat merk is mij helemaal vreemd.
Ik wil niet dat hij zich bij zijn eerste PV-aktiviteiten een buil valt.
Ik heb beide onderdelen op internet teruggevonden, maar ik word er niet echt wijzer van.
Iemand ?
Verwijderd
netspanning te hoog, met de groeten van je netbeheerder.
ook al staat in het boekje 230Vac +/- 10%, het design is op 220Vac +/-10%
je geeft zelf het antwoord al :
hetzelfde probleem als miejuul met zijn gridfits.•Het inschakelen van een zware gebruiker (2000W) op de groep waar de Steca op dat moment op zit zorgt ervoor dat de Steca weer vrolijk aangaat;
we zijn in de eindfase gekomen van de capaciteit van nederland, decentrale invoer moet nu komen, of je krijgt binnenkort 242Vac.(coal powered off course)
iedereen blijft maar meer verbruiken en dom lachen.
ik mailde jeroenh al eens een document erover, geinvesteerd word er niet, dan maar de netspanning omhoog,
en de regering kijkt even de andere kant op en verhoogt even het vastrecht.
ik vind het niet zo erg, bij 240 Volt leveren mijn omvormers meer, want de begrensing zit op de AC zijde in A
8A voor de sungrow, bij 240 Volt is dat (zoals ik al zag) 1920Wac, ik zag al 1780, terwijl de omvormer rated 1500 is
Verwijderd
Kaco is prima.Schinnen-groen schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 16:52:
Nog een vraagje aan de technische mensen:
Mijn vriend heeft een offerte ontvangen voor 16/17 x EOPLLY 156/60 panelen (210-235W). Die naam zegt mij echt helemaal niets, hoewel ik al heel wat merken in mijn hoofd heb zitten. Is dit A-Chinees of B-Chinees?
De geleverde omvormer zou een KACO powador 4202 worden. Ook dat merk is mij helemaal vreemd.
Ik wil niet dat hij zich bij zijn eerste PV-aktiviteiten een buil valt.
Ik heb beide onderdelen op internet teruggevonden, maar ik word er niet echt wijzer van.
Iemand ?
De panelen zijn onbekend.
Ik zal het doormailen.
panelen lijkt me weinig mis mee. gewoon huis tuin en keuken chinees. Zolang ze er niet meer dan een euro per wattpiek voor vragen val je je geen bult imho. Omvormer heeft neanderthaler al wat van gezegd
[ Voor 0% gewijzigd door Lardman op 28-03-2012 17:22 . Reden: typo ]
Ze hebben mij een bedrijfsnaam gegeven, dus zonder mijn gegevens door te sturen.Freemann schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:22:
[...]
Jammer dat het zo is gegaan. Ik denk echter met de beste bedoelingen zonder in te zien dat dit wellicht privacy issues zou geven.
Ik heb geen verstand van zonnepanelen, maar zou me kunnen bedenken dat er een slechte verbinding aanwezig is aan paneelzijde.Mars Warrior schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 13:58:
Rond het middaguur staat de zon hoger, waardoor een hogere opbrengst, dus hogere stroom gaat lopen.
Die hogere stroom kan er voor zorgen dat er een slechte verbinding staat te bakken en de spanning in elkaar klapt.
(Het verklaart alleen niet waarom de Steca wel door gaat bij een hogere belasting.)
Controleer ook of er misschien een beschadigde kabel (DC-zijde) tegen het, geaarde, metalen frame van je panelen ligt.
Gelukkig vinden veel mensen het zelf ook 'louche', en bellen ze mij, om vervolgens met ons zaken te doen (tegen een lagere prijs). Da's dan wel weer de leuke kant van het verhaal.
Wat is het? Munitiekisten? Nee, Mastervolt omvormers..
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Net een linkje gevonden bij het RIVM, ze meten dit in Bilthoven.
Animatie het hele jaar 2011 door. Dat ziet er wel leuk uit.
Je ziet de tijdbasis veranderen, en de amplitude stijgen en weer dalen.
http://www.rivm.nl/Onderw...f_pagina_s/Zonkracht_2011
[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 28-03-2012 20:14 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
En dat hele gebeuren hierboven over het doorsturen, daar reageer ik niet eens op. Wat een onzin.
Over merken, zet dit lijstje anders in de OP. Is niet compleet, en verouderd, maar geeft wel een richtlijn aan. EOPPLY is naar mijn mening 3e lijns Chinees. Voor een paar cent meer heb je 2e lijns Chinees, met meer zekerheid.
[ Voor 86% gewijzigd door SunshineCompany op 28-03-2012 20:25 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Conclusie: Tigo rockt heel hard, maar is afhankelijk van een knappe ontvangst.
Ik had Tigo maar even gemaild over de ontstane situatie. Super support: ze gaan hun software aanpassen opdat er tussen de maximizers een mesh netwerk kan ontstaan. Dan komt dit soort problemen dus niet meer voor. De management unit haalt die software vanzelf op, dus ik hoef er verder niets meer voor te doen.
Ik word steeds blijer van dat spul. Maarrr, eerlijk is eerlijk: vanochtend was ik er in de stralende zon goed klaar mee.
[ Voor 0% gewijzigd door hansdegit op 28-03-2012 20:47 . Reden: hele lelijke spelfout ]
Verwijderd
had je 4KW uit 4kWp ?
ik had 0,86Wh/Wp rond 13:40u
uhm...zegt consument niet kaco gebruiker...Kaco is prima.
Thanks Neanderthaler71 !!
Ik zal het doormailen.
als ik nu zeg spring in de sloot ?
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2012 20:41 ]
Nee, was een momentopname om half twee ofzo. Alle panelen (5300 Wp) deden toen mee. Moet wel eerlijk zijn: was aan DC zijde. Om 15:00 vanmiddag had ik aan AC zijde 4kW. Ben benieuwd hoe dat in mei gaat....had je 4KW uit 4kWp ?
Serieus slecht voor de arbeidsproductiviteit inderdaad
[ Voor 17% gewijzigd door hansdegit op 28-03-2012 20:43 ]
gemeten met plugwise
Edit: nu incl. opbrengst tussen 19-20 uur
[ Voor 42% gewijzigd door rube op 28-03-2012 21:15 ]
Verwijderd
er komt NW wind met wolkjes aan, dat word knallen,
vraag me af hoe die tigo`s dat gaan doen, en je mpp in je omvormer.
Hans, ben je ook nog van plan om je aan te melden op Sonnenertrag? dan wordt het wat minder kaal op de PV-kaart in de Noordkop...hansdegit schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 20:41:
[...]
Nee, was een momentopname om half twee ofzo. Alle panelen (5300 Wp) deden toen mee. Moet wel eerlijk zijn: was aan DC zijde. Om 15:00 vanmiddag had ik aan AC zijde 4kW. Ben benieuwd hoe dat in mei gaat....
Serieus slecht voor de arbeidsproductiviteit inderdaad
En ik ben zeer benieuwd hoe jouw systeem met die Tigo's presteert, relatief gezien, in deze zonnige contreien.
Dit zijn al mooie dagen, ik zit vandaag qua dagopbrenst maar 2 KWh (ofwel 1,06 Wh/Wp) af van mijn dagrecord in juni 2010...
edit: heb ook gezien dat een boom aan de overkant hinderlijke schaduw geeft rond half zes, zes uur. Dat gaat dus niet helpen voor de rangschikking...
[ Voor 45% gewijzigd door hansdegit op 28-03-2012 20:58 ]
Bedoel je meetmoment voor Antons site? voor zover ik weet is dat een momentopname , of ik moet de afgelopen 115 pagina's iets gemist hebben (eigenlijk lees ik dagelijks alleen de laatste pagina, anders zakt de WAF-factor nogal ; - )hansdegit schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 20:56:
@Karel: moet me ook nog aanmelden bij de site van Anton... Wat is het meetmoment? 1 januari?
Op Sonnenertrag kun je een accoutn aanmaken en je productie invullen vanaf het moment dat je bent begonnen. En op een landkaartje verschijn je dan als anlage, nu nog uniek in Schagen. Maarreh... vanaf vandaag Paasvee zeker? En toch aanwezigheid hier?
[ Voor 0% gewijzigd door Karelprior op 28-03-2012 21:03 . Reden: leefde een dagje eerder... ]
Heb je voor mij een linkje naar Sonnertrag?
Verwijderd
www.sonnenertrag.eu
karelprior is karelprior &2 met soladin toeter
ik ben volcane
ik kom vanzelf binnensukkelen in de stats omdat ik een lage hellingshoek heb, alhoewel ik nu best al aardig oogst
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2012 21:20 ]
waarschijnlijk is mijn Duits te slecht waardoor ik allerlei foute/incomplete antwoorden geef
[ Voor 40% gewijzigd door hansdegit op 28-03-2012 21:28 ]
Übung macht den Meisterhansdegit schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 21:28:
Nou, bekijk het maar met die Duitse site. Ze vragen nog net niet mijn pincode...
waarschijnlijk is mijn Duits te slecht waardoor ik allerlei foute/incomplete antwoorden geef
A'dam PVOutput
Verwijderd
je kan gewoon bagger invullen behalve je installatie natuurlijk
Getest in juli 2010 in Photon Profi. Nu: "befriedigend". Gemeten spanningsbereik 200-510 volt. Photon werkingsgraad 94%. Powador 4000 supreme is beter getest, maar er zijn ook zwakkere broeders. Een van de Duitse merken die je vaker ziet.Schinnen-groen schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 16:52:
Nog een vraagje aan de technische mensen:
Eoplly zie je ook vaker, goedkoop Chineesje zoals je wel vaker ziet. Erg vaak zelfs, tegenwoordig, die Chineesjes...
Oké de prijs van €2,77/Wp is aan de hoge kant (heb ik door na het lezen van diverse sites de afgelopen dagen) maar daar hoop ik nog wat vanaf te snoepen middels een gemeentelijke subsidie. Mochten het trouwens 9 panelen worden dan ligt de aanschafprijs op €2,44/Wp voor subsidie. Oh, en mocht de subsidie niet doorgaan dan gewoon zonder! Het is het idee dat telt, een paar jaartjes langer voordat het terug verdient is, is niet erg.
Verder ben ik erg benieuwd wat er allemaal gaat komen en kan ik niet wachten tot ik onze Ferraris terug zie lopen. Wel las ik hierboven dat er een symbool op zou staan als er een terugloopbeveiliging op zou zitten. Maar ik ga er maar vanuit dat die van ons niet de zeldzame soort is met.
BTW Het leuk linken in deze post heb ik maar even overgenomen van de site van poldermenneke
En terwijl ik dit tik en weer wat verder lees in dat andere topic hier op GoT Datalogging: PV systemen, zie ik ook nog gauw even (onder Linux te gebruiken) jSunnyReports voorbij komen.
Genoeg voor vandaag, morgen is het weer vroeg dag, met volop zon
edit: wellicht trouwens iets meer bewolking dan vandaag (zie ik net op weeronline
[ Voor 2% gewijzigd door Snowmiss op 28-03-2012 22:47 . Reden: afsluitende regel was te vroeg geplaatst ]
Verwijderd
Ik turf het aantal uitgevallen Kaco's al jaren.Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 20:38:
uhm...zegt consument niet kaco gebruiker...
Kwaliteit bestaat uit een breed pakket kenmerken. Hier achter me ligt de Delta 3.3 klaar voor mijn broer's installatie. Ik heb echt meer kapotte Delta's geturfd dan Kaco's. Desondanks is een Delta ook prima, zit nu 10 jaar garantie op, rendement is redelijk, maar de prijs is in dit geval super. Dat is ook een kenmerk.
Zonder aarzeling gaat die Delta tegen de muur. Niet zo mooi als de Deutsche grundliche Kaco, maar die Taiwanese Thailander heeft zijn eigen voordelen.
Maar jij bent geen consument? Licht dat eens toe, ik ben benieuwd.
Het ging om de vraag "Kaco....Ook dat merk is mij helemaal vreemd."
Kaco is een merk. Een algemeen bekend merk een een flinke speler op die markt.
In die zin is er wel degelijk wat over te zeggen, ook als een consument.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2012 23:19 ]
Hangt vooral van de kwaliteit van de wafers, en dus van de cellen af. Verschil tussen mono en multi (= poly) is niet zo heel groot meer. Zeker prijstechnisch bezien ontloopt het elkaar niet zo veel meer als je naar de €/Wp investering gaat kijken.MikeWazowski schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 23:13:
Een korte vraag: ik begreep dat het qua vermogen per oppervlakte niet uitmaakt of je poly (blauw) of mono (zwarte) pakt. Er is mij nu echter verteld dat poly meer oplevert bij niet directe zoninstraling, dus dat daarmee het opleverrendement hoger is dan bij mono. Is dat zo? Dan ga ik nog eens nadenken over zwart vs blauw....
Aantal mono producenten was laatste jaren fors toegenomen, maar hun kwaliteit was vaak matig. M.a.w., het "gemiddelde verschil" tussen de normaal gesproken "kwalitatief betere mono" en de als "iets minder presterende" geziene multi is afgenomen. Ontwikkelingen bij de multi's is het hardst gegaan qua rendement, omdat de productiewijze het goedkoopst is, en er dus veel meer (elkaar beconcurrerende) ondernemingen bij waren betrokken.
Maar dat kan veranderen, op beide niveau's worden technologische vorderingen gemaakt. Stapje voor stapje, zoals dat ook gaat in de wetenschap.
Die toeter zit niet meer op de Soladin sinds ik een nieuwe heb gekregen ivm de recall-actie. En ik krijg waarschijnlijk de kans om beide systemen -voor weinig- op mijn dak te laten vervangen door 1 systeem en dan gaan zowel het Shell- als het Sharp-systeem er vanaf.Verwijderd schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 21:14:
ja nice, alkmaar schagen den helder, kunnen we die zeelanders eens een poepie laten ruiken.
www.sonnenertrag.eu
karelprior is karelprior &2 met soladin toeter
ik ben volcane
ik kom vanzelf binnensukkelen in de stats omdat ik een lage hellingshoek heb, alhoewel ik nu best al aardig oogst
De Shelletjes wil ik dan op de garage zetten met de Soladin in de garage (en dan geen actieve externe koeling - hence de toeter - meer nodig), en het Sharp-systeem met de SB2100TL komt dan op de blokhut.
Over dat laatste plan ene vraag aan de Volt/Ampere/MPP-specialisten: De dakvlakken van die hut staan oost/west, onder een hoek van ~15 graden denk ik. Vanwege de beschikbare ruimte kan ik op elk vlak 'maar' vier panelen (Sharp NU-E235) kwijt. Er zit op die SB2100TL één MPP-tracker, en ik vraag me af hoe dat gaat werken met één string waarvan de helft onder een ander hoek de zon 'ziet'. Weet iemand iets zinnigs te zeggen over de consequenties?
Karel's vrouw heeft verboden om: een ander blokhut te plaatsen, blokhut te draaien of andere PV-vriendelijke maatregelen te nemen
@HansDegit: als je surft naar http://www.zonnestroomopbrengst.eu/ dan start je direct in het Niederlandisch. En al die vragen dienen voor een goede vergelijkingsbasis van de systemen, zodat je kunt selecteren op bv alle systemen met Yingli's op het zuiden onder 30 graden.
Maar je kunt zoals EricPVT al aangeeft ook onzinvullen. Als je er eenmaal inzit kun je je opbrengsten intikken (ik doe het per week, Volcane per maand) of - bij sommige systemen zoals Sunny Webbox - een automatische upload maken.
En de ranglijst is errug leuk om in de gaten te houden. Kun je de relatieve prestatie van je systeem tov andere (Nederlandse/Noord-Hollandse/Duitse, whatever) monitoren.
Nu zit ik de volgende cijfer te bekijken:
http://www.zonnestroomopb...nd/brand/13200/13504.html
Ons dak ligt op west onder een hoek van 30 graden.
Bovenstaande komt qua windrichting overeen, alleen de hellingshoek is een stuk steiler.
Wat ik me nu afvraag is hoe ik die staafgrafiek moet lezen?
Er staan staven voor Nederland, Provincie en de Specifieke PV installatie.
- Is staaf van Nederland nu een gemiddelde van ALLE systemen die bekend zijn voor nederland of is dit een set gegevens die ongeveer overeenkomst?
- Is staaf van Province nu een gemiddelde van ALLE systemen die bekend zijn voor nederland of is dit een set gegevens die ongeveer overeenkomst?
Onderaan in de tabel kan ik in de som duidelijk zien dat op jaarbasis het Specifieke PV systeem zo'n 12% minder opbrengt dan Nederland. Maar wat is "Nederland"??
Brand 779,13
Noord-Brabant 940,16
Netherlands 887,30
[toevoeging]
Wat me overigens bij dit systeem wel opvalt is dat het een geinstalleerd vermogen heeft van 8140 kWp.
De opbrengst over 2011 was 779kWh en dat is toch een erg hoog "rendement".
Als ik het instraling diagram erbij pak, dan moet het rendement op 80/85% liggen en dit systeem zit op 96%.
Klopt het wat ik zeg of mis ik iets?
[/toevoeging]
[ Voor 14% gewijzigd door Freemann op 29-03-2012 10:59 ]
Het dak ligt vol met panelen, men pomp warmte op uit de grond en er komt nog een windmolentje op het hoofdgebouw.

Erg mooi en een goede ontwikkeling.
Nu nog al hun dikke audi's inruilen voor zuinigere auto's :-P
Die 779 die je daar afleest is genormeerd per kWp
Dus 779 kWh/kWp, redelijk denk ik voor panelen op West, met een hoek van 45graden
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Gaaf, maar hadden ze zich niet een hoop stellages kunnen besparen door dat dak iets steiler te maken?jhead22 schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:07:
In de gemeente Huizen wordt het hoofdkantoor van de Lidl gebouwd incl de enrgie zuinigste lidl supermarkt van NL.
Het dak ligt vol met panelen, men pomp warmte op uit de grond en er komt nog een windmolentje op het hoofdgebouw.
[afbeelding]
Erg mooi en een goede ontwikkeling.
Nu nog al hun dikke audi's inruilen voor zuinigere auto's :-P
Gevel is pas duur... en de inhoud van het gebouw neemt ook toe, moet ook weer verwarmd en gekoeld worden.
Bovendien is het onderhoud aan de PV-installatie nog een stuk makkelijker ook zo.
Sparql TV wiki
oke, dus eigenlijk heeft dit systeem een rendement van 77,9% ( ( 779 / 1000 ) * 100) ) en daarmee zit het weer onder de theoretisch waarde van het instralingsdiagram.NovapaX schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:08:
Je ziet het verkeerd.
Die 779 die je daar afleest is genormeerd per kWp
Dus 779 kWh/kWp, redelijk denk ik voor panelen op West, met een hoek van 45graden
[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 29-03-2012 11:14 ]
Ik kom zelf op bijvoorbeeld de SMA 1600TL met een euro efficiëntie van 95,0%. Het vreemde is echter dat bij de specs een maximaal DC vermogen van 1700W staat. Met 10 panelen van 190Wp kom ik hier dus ruim overheen. Als ik het systeem echter invoer in Sunny Design, dan kan ik zonder problemen 10 en zelfs 11 panelen aansluiten. Het maximaal DC vermogen is dus niet het maximale wat je aan mag sluiten, maar het maximale vermogen wat hij kan verwerken? Net zoiets dus als de maximaal 5A bij een Steca500 die gewoon door de omvormer wordt begrensd?

Andere optie is de Delta Solivia 3.3 welke momenteel nog erg goedkoop wordt aangeboden, zelfs een stuk goedkoper dan de SMA 1600TL. Euro efficiëntie zit op een nette 94,8%. Als de 10 panelen in 1 string worden aangesloten, kom je op een stringspanning van 366V, netjes bovenin de MPP range van 150-450V. Omvormer is dan wel flink overgedimensioneerd, dus zijn er in ieder geval geen verliezen. Voordeel is ook dat in de toekomst een tweede string van 10 panelen kan worden aangesloten op dezelfde omvormer, maar moet dit wel exact dezelfde string zijn, aangezien de Delta maar 1 MPP tracker heeft.
Heeft iemand nog andere, prijstechnisch interessante opties?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Kijk de tool niet naar het nominaal vermogen verhouding (81%)?antonboonstra schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:43:
Ik kom zelf op bijvoorbeeld de SMA 1600TL met een euro efficiëntie van 95,0%. Het vreemde is echter dat bij de specs een maximaal DC vermogen van 1700W staat. Met 10 panelen van 190Wp kom ik hier dus ruim overheen. Als ik het systeem echter invoer in Sunny Design, dan kan ik zonder problemen 10 en zelfs 11 panelen aansluiten. Het maximaal DC vermogen is dus niet het maximale wat je aan mag sluiten, maar het maximale vermogen wat hij kan verwerken? Net zoiets dus als de maximaal 5A bij een Steca500 die gewoon door de omvormer wordt begrensd?
2,09 * 0.81 = 1,69
De kans dat hij op piekvermogen komt is klein en als hij er komt zal hij enkele (10tallen) minuten uitschakelen.
[ Voor 6% gewijzigd door Freemann op 29-03-2012 11:59 ]
nou.... niet helemaal. Om opbrengsten van systemen te kunnen vergelijken onafhankelijk van systeemgrootte, wordt gebruik gemaakt van de relatieve aanduiding (opbrengst in )KWh / (geinstalleerde)KWp, vaak op jaarbasis (soms meldt iemand hier ook de relatieve/genormeerde opbrengst per dag of maand). Een goed geplaatst systeem kan in Nederland in een goed jaar wel 1200 KWh/KWp ( of Wh/Wp als je twee K's wilt besparen, het is toch maar een verhouding ;-) opbrengen. Het instralingsdiagram, wat overigens ook niet onomstreden is, geeft aan wat de beste orientatie is voor een paneel. 36 graden elevatie en pal zuid geeft dus de maximale opbrengst (100%) die mogelijk is (in dit model), andere orientaties leveren een lager percentage op.Freemann schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:13:
[...]
oke, dus eigenlijk heeft dit systeem een rendement van 77,9% ( ( 779 / 1000 ) * 100) ) en daarmee zit het weer onder de theoretisch waarde van het instralingsdiagram.
Het instralingsdiagram zegt helemaal niets over de absolute opbrengst van een systeem.
Het rendement van een systeem wordt bepaald door a. de ingestraalde zonne-energie, b. de orientatie van de modules, c. de efficiency van de modules, d. de weersinvloeden, e. weerstanden in het systeem en nog wel wat factoren....
Ik snap dat er VEEL meer factoren zijn die de opbrengst bepalen. Zo is schaduw ook een factor die erg bepalend kan zijn.Karelprior schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 12:06:
[...]
nou.... niet helemaal. Om opbrengsten van systemen te kunnen vergelijken onafhankelijk van systeemgrootte, wordt gebruik gemaakt van de relatieve aanduiding (opbrengst in )KWh / (geinstalleerde)KWp, vaak op jaarbasis (soms meldt iemand hier ook de relatieve/genormeerde opbrengst per dag of maand). Een goed geplaatst systeem kan in Nederland in een goed jaar wel 1200 KWh/KWp ( of Wh/Wp als je twee K's wilt besparen, het is toch maar een verhouding ;-) opbrengen. Het instralingsdiagram, wat overigens ook niet onomstreden is, geeft aan wat de beste orientatie is voor een paneel. 36 graden elevatie en pal zuid geeft dus de maximale opbrengst (100%) die mogelijk is (in dit model), andere orientaties leveren een lager percentage op.
Het instralingsdiagram zegt helemaal niets over de absolute opbrengst van een systeem.
Het rendement van een systeem wordt bepaald door a. de ingestraalde zonne-energie, b. de orientatie van de modules, c. de efficiency van de modules, d. de weersinvloeden, e. weerstanden in het systeem en nog wel wat factoren....
Maar op basis van de gegevens op zonnestroomopbrengst.eu kun je toch "grofweg" concluderen dat dat systeem een rendement heeft van 77,9% (daar was het mij even om te doen)?
Het rendement is 779 kWh/kWp
Je kunt rendement alleen in percentage uitdrukken als je ook precies weet hoeveel energie er ín het systeem gegaan is.
Als je het zo bekijkt zal het rendement misschien iets van 14% zijn, als je bekijkt dat alleen de zonnepanelen meestal maar een efficiëntie hebben van 15%-17%
kWp is het vermogen (momentaan) van de panelen bij STC (standaard test condities), en niet de totale hoeveelheid energie (over een tijdspanne) die de panelen leveren.
Sparql TV wiki
Dat snap ikNovapaX schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 12:46:
Nee, zo kun je dat eigenlijk niet zeggen.
Het rendement is 779 kWh/kWp
Je kunt rendement alleen in percentage uitdrukken als je ook precies weet hoeveel energie er ín het systeem gegaan is.
Als je het zo bekijkt zal het rendement misschien iets van 14% zijn, als je bekijkt dat alleen de zonnepanelen meestal maar een efficiëntie hebben van 15%-17%
kWp is het vermogen (momentaan) van de panelen bij STC (standaard test condities), en niet de totale hoeveelheid energie (over een tijdspanne) die de panelen leveren.
Maar ben van plan om een systeem van rond de 3600Wp op het dak te (laten) hijsen.
Nu vond ik dat systeem op zonnestroomopbrengst.eu wat ongeveer overeen komt qua windrichting en "en een klein beetje" qua hellingshoek. Dat systeem doet per kWp zo'n 779kWh per jaar.
Geloof dat door mijn laatste zin het kwartje ((2)euro munt) eindelijk is "gaan rollen"/gevallen.
Door de genormaliseerde waarde, hoef ik alleen maar mijn kWp (3,6) te vermenigvuldigen met het genormaliseerd kWh van dat systeem.
Oftewel
3,6 * 779 = 2804kWh per jaar (op basis van dat systeem)
Zit ik nu wel een keer goed
Ja, als je dat ' ongeveer overeen komt qua windrichting en "en een klein beetje" qua hellingshoek ' maar als marge hanteert. En beschaduwing/horizonvrijheid meerekent.Freemann schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 13:25:
[...]
Oftewel
3,2 * 779 = 2492kWh per jaar (op basis van dat systeem)
Zit ik nu wel een keer goed![]()
- windrichting komt overeenKarelprior schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 13:43:
[...]
Ja, als je dat ' ongeveer overeen komt qua windrichting en "en een klein beetje" qua hellingshoek ' maar als marge hanteert. En beschaduwing/horizonvrijheid meerekent.
- Onze hellingshoek is kleiner (30graden) en dat is op het westen iets wat positiever.
- bij ons is er wel een schaduw probleem en ik kan bij dat systeem niet zien/inschatten of er wel/geen schaduw probleem is.
- Bij ons is het ook de bedoeling dat er Panda's(15,90%) op het dak komen, en die zijn efficiënter dan de panelen uit dat systeem (13,90%). Theoretisch 14,x% efficienter en theoretisch 14% meer opbrengst per jaar.
- qua horizon zitten we 100% vrij, geen bomen, huizen,flats, helemaal niets. Op zolder verdwijnt de zon bijna achter de horizon (huizen die honderden meter verderop staan)
Mogelijk heffen de extra efficiëntie van de panda's de schaduwwerking op en kan dit systeem een redelijk voorbeeld kan zijn.
Ergens in de nabije toekomst (jaar of 3/4) moet er een dakkapel komen. De panelen komen dan op de dakkapel te liggen. Voordeel is dan dat we van 80% van de schaduw problemen af zijn en de panelen in een hoek van 15/20graden komen te liggen. Oftewel, vanaf dan zal het systeem een boost krijgen en pas op "volle" kracht kunnen werken.
(jaja er zitten een boel alsjes, redelijkheden, voorbeelden, (in)schatting).
[ Voor 5% gewijzigd door Freemann op 29-03-2012 14:06 ]
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
[...]
-- Bij ons is het ook de bedoeling dat er Panda's(15,90%) op het dak komen, en die zijn efficiënter dan de panelen uit dat systeem (13,90%). Theoretisch 14,x% efficienter en theoretisch 14% meer opbrengst per jaar.
Theoretisch heb je 15,90 - 13,90 = 2% meer opbrengst
en hoeveel procent is 2 van 13,9?Schinnen-groen schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:20:
[quote]Freemann schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:05:
[...]
-- Bij ons is het ook de bedoeling dat er Panda's(15,90%) op het dak komen, en die zijn efficiënter dan de panelen uit dat systeem (13,90%). Theoretisch 14,x% efficienter en theoretisch 14% meer opbrengst per jaar.
In mijn eigen Excel berekening ga ik uit 2500 kWh per jaar oftewel 700kWh/kWp.Joba schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:19:
779 KWh/KWp is veel, pal west. Als ik jou was zou ik iets conservatiever zijn. Uitgaande van 850 KWh/KWp pal zuid 35 graden hellingshoek mag je eerder iets als 680 KWh/KWp verwachten pal west met 30 graden hoek.
[ Voor 26% gewijzigd door Freemann op 29-03-2012 14:25 ]
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Je mist een punt; 2 procentpunt.Schinnen-groen schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:20:
[quote]Freemann schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:05:
[...]
Lijkt mij de juiste redenering. Alleen bij panelen die minder vermogensverlies hebben bij hogere temperaturen of lagere instraling (zoals Suntech Pluto of dunne-film panelen) kun je rekening houden met meer kWh/kWp.Joba schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:22:
Het voordeel van die hogere efficientie van je panda panelen zijn al verrekend in je vermogen in Wp. Die tel je hier dus als dubbel voordeel mee.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
1% van 13,90 = 0,139
14,4 * 0,139 = 2,0016
13,90 + 2,0016 = 15,9016
enantonboonstra schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:28:
[...]
Lijkt mij de juiste redenering. Alleen bij panelen die minder vermogensverlies hebben bij hogere temperaturen of lagere instraling (zoals Suntech Pluto of dunne-film panelen) kun je rekening houden meer kWh/kWp.
lijken me tegenstrijdig. Kan iemand hier z'n licht op laten schijnen?Joba schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:22:
Het voordeel van die hogere efficientie van je panda panelen zijn al verrekend in je vermogen in Wp. Die tel je hier dus als dubbel voordeel mee.
Ik vergelijk dan de volgende 2 panelen:
- Jiangsu KingSun Solar JMY185
- yingli solar yl260c-30b
[ Voor 7% gewijzigd door Freemann op 29-03-2012 14:36 ]
Beste Joba, volgens mij is de aanname 850 KWh/KWp al een tijdje bewezen rijk-der-fabelen-materiaal. Zonnigtype kan hier heel smeuïge verhandelingen over houden. Mijn twee installaties pal zuid 35 graden produceren jaar na jaar >1100KWh/KWp en ik ben niet de enige.Joba schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:19:
779 KWh/KWp is veel, pal west. Als ik jou was zou ik iets conservatiever zijn. Uitgaande van 850 KWh/KWp pal zuid 35 graden hellingshoek mag je eerder iets als 680 KWh/KWp verwachten pal west met 30 graden hoek.
Overigens is er niets mis met conservatief schatten, maar soms haalt de werkelijkheid je in...
[ Voor 77% gewijzigd door Lardman op 29-03-2012 14:39 . Reden: tang op varken moment ]
ik zou het met een delta solvia 3.3. op 2 string parallel van minimaal 7 en maximaal 9 houden.antonboonstra schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 11:43:
Andere optie is de Delta Solivia 3.3 welke momenteel nog erg goedkoop wordt aangeboden, zelfs een stuk goedkoper dan de SMA 1600TL. Euro efficiëntie zit op een nette 94,8%. Als de 10 panelen in 1 string worden aangesloten, kom je op een stringspanning van 366V, netjes bovenin de MPP range van 150-450V. Omvormer is dan wel flink overgedimensioneerd, dus zijn er in ieder geval geen verliezen. Voordeel is ook dat in de toekomst een tweede string van 10 panelen kan worden aangesloten op dezelfde omvormer, maar moet dit wel exact dezelfde string zijn, aangezien de Delta maar 1 MPP tracker heeft.
er is wel meer ruimte.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Uiteraard. Maar Joba scheef: Uitgaande van 850 KWh/KWp pal zuid 35 graden hellingshoek en daar reageerde ik op want dat is een verouderde uitgang (uit de tijd dat het wellicht ook waar was....)Lardman schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:38:
@Karelprior
installatie op west != installatie op zuid
Garbage in = garbage out
Maar wat is nu een beetje realistisch(e) schatting, want de schatting lopen hier ook enorm uiteen.Karelprior schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:41:
[...]
Uiteraard. Maar Joba scheef: Uitgaande van 850 KWh/KWp pal zuid 35 graden hellingshoek en daar reageerde ik op want dat is een verouderde uitgang (uit de tijd dat het wellicht ook waar was....)
Garbage in = garbage out
is 600 realistisch of te hoog/laag
is 700 realistisch of te hoog/laag
is 800 realistisch of te hoog/laag
is 900 realistisch of te hoog/laag
West, 30 graden, 14x260 panda (3640), redelijk schaduw probleem(in voor en najaar, heb een sketchup gemaakt voor de gene die geïnteresseerd zijn)
Als we uitgaan van 1000 kWh/kWp, een correctie van 20% doen op het westen en 5% extra vanwege de (lichte?) schaduw, dan komen we op 75% van 1000 kWh/kWp is ongeveer 750 kWh/kWp. Let wel, dit is een globaal gemiddelde. Niemand kan garanties geven, al was het maar omdat het aantal uren zon per jaar kan verschillen. Ook verschilt WestZuidWest best veel van volledig West.
Is niet tegenstrijdig. De hogere efficiëntie van de YL260 is al in het paneelvermogen (kWp) meegenomen. Het blijft dus 750 kWh/kWp in jouw geval. Het enige wat wel invloed heeft op de opbrengst per Wp per jaar is de vermogensdegradatie bij hogere temperaturen. De YL260 levert bijvoorbeeld 0,45% minder vermogen per °C dat deze warmer wordt en de JYM 0,50%. Dus op warme zomerdagen zou de opbrengst per Wp van het Yingli paneel iets hoger liggen. De Suntech Pluto panelen leveren bijvoorbeeld maar 0,38% minder vermogen per °C.Freemann schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 14:35:
[...]
en
[...]
lijken me tegenstrijdig. Kan iemand hier z'n licht op laten schijnen?
Ik vergelijk dan de volgende 2 panelen:
- Jiangsu KingSun Solar JMY185
- yingli solar yl260c-30b
[ Voor 52% gewijzigd door antonboonstra op 29-03-2012 15:17 ]
Ben me bewust van alle variabelen.antonboonstra schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 15:04:
Waar woon je? Aan de kust is bij een optimale installatie 1100 kWh/kWh mogelijk, in het oosten misschien 950 kWh/kWp.
Als we uitgaan van 1000 kWh/kWp, een correctie van 20% doen op het westen en 5% extra vanwege de (lichte?) schaduw, dan komen we op 75% van 1000 kWh is ongeveer 750 kWh. Let wel, dit is een globaal gemiddelde. Niemand kan garanties geven, al was het maar omdat het aantal uren zon per jaar kan verschillen. Ook verschilt WestZuidWest best veel van volledig West.
Juist door al die variabelen is het lastig om een soort gelijk systeem of iemand te vinden om met/mee te vergelijken.
Als ik de richting uit moet drukken in graden dan zit ik rond de 275 (273-278).
Hellingshoek is 30 graden.
Schaduw komt in voor/na -jaar van een dakkapel die 1 huis verderop erop staat.
In de zomer is er schaduw van enkele CV/Ventilatie pijpjes.
Als de zon in juni-aug. over zijn hoogste punt van de dag heen is dan heb ik geen last meer van schaduw.
We wonen in Zoetermeer (hemelsbreed zo'n 20km van de kust)
Het zag er tegenstrijdig uit, maar nu erg licht op is geschenen ziet het er een stuk duidelijk uit.
Als de 260Panda's een zelfde efficientie zouden hebben als de JMY185, dan zouden de panda's 222,56Wp leveren (260-14,4%).
[ Voor 10% gewijzigd door Freemann op 29-03-2012 15:24 ]
Die pijpjes zou ik even goed bekijken om te zien of je ze niet in kunt korten (of verplaatsen)
Of zijn ze niet van jou?
Sparql TV wiki
Het is en blijft gokwerk. Helaas.
Er zijn 5 pijpjes die schaduw opleveren.NovapaX schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 15:23:
Ik zou me niet al te druk maken om de schaduw in het voor en najaar... tenzij dat ook midden op de dag is.
Die pijpjes zou ik even goed bekijken om te zien of je ze niet in kunt korten (of verplaatsen)
Of zijn ze niet van jou?
2 zijn er van mij en 3 van de buurman. Deze pijpjes staan in de lijn van het zuiden en leveren, in de zomer, geen schaduw meer zodra de zon over zijn hoogste punt is.
Jij gokt voor mijn dak op 800kWh/kWp?SunshineCompany schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 15:26:
Ik reken met een ideaalsituatie (mijn dak) 1050kWh/kWp. Dan kijk ik naar het licht-instralings-diagram, en gok bijv. dat er ongeveer 25% minder instraling is. Dan ga ik op simpelweg 800kWh/kWp zitten.
Het is en blijft gokwerk. Helaas.
[ Voor 26% gewijzigd door Freemann op 29-03-2012 15:28 ]
Dit topic is gesloten.
![]()