Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.545.566 views

Onderwerpen

Verwijderd

3800?

Lekker rendement. :|
Dit is echt niets hoor.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2012 22:37 ]

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:54

thommich

Belg

Oeps, da's een foutje. Beide wilden eerst 16 panelen leggen, maar komen luttele centimeters tekort en leggen nu slechts 14 panelen en nemen daarom een 3300.

Excuses!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Zou lekker een Piko pakken, 4.2 ofzo. Die 3800 mag ws. niet eens op je meterkast. Verder; wat een bullshit verkoop-argumenten:
- Dubbel verankerd..?
- Superiere kwaliteit (alleen dat woord al.. :/ )?
- Andere fabrikanten die 2/3 jaar geven?

Het zijn waarschijnlijk uiteindelijk allebei prima installaties. En als je anderen zwart moet maken, tja, dan geloof je niet in je eigen product. Kijk eens naar referenties, hoeveel hebben ze al op het dak staan, hoe ziet dat er uit? En hoelang doen ze het al, en hoeveel installeren ze aan kWp per jaar?

Overigens neig ik naar de 16x YL260 + Kostal Piko 4.2. Maar ik ben bevooroordeeld.

Edit; oh, 14 panelen. Da's al een ander verhaal dan 16 panelen.

Ik vertel de mensen altijd welke merken de absolute topmerken zijn, uit zowel China, Duitsland als Japan. En wat voor de rest de gewoon 'goede' merken zijn, ook uit verschillende landen. Dan welke merken wij kunnen leveren, en waarom dat goede merken zijn (continuiteit, garantie-afhandeling, bestaansrecht, massa, grootte, jaarcijfers, etc). En dat goedkoper altijd kan, maar dat je dan naar mijn mening voor een te klein prijsverschil risico's gaat nemen. En dat dit de prijs is, en that's it. En dat ik heel graag zou zeggen dat ik de beste panelen ter wereld verkoop, maar dat dat onmogelijk te zeggen is.

[ Voor 35% gewijzigd door SunshineCompany op 26-03-2012 22:50 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• thommich

thommich

Belg

Aanpassing aan de meterkast zit bij beiden in de prijs ingerekend.

Dubbel verankerd: installateur 1 beweert dat hij meer verankering aan de spanten gebruikt dan concurrenten.
Superieure kwaliteit: "Mijn panelen wegen 21kg, tegenover 15kg van sommige concurrenten. Het verschil zit in een steviger kader en steviger glas"

Beide zijn firma's die al +10jr zonnepanelen leggen, en van beide is het hun core-business. (Beide doen ook verwarmingsinstallaties erbij).
Beide zijn éénmanszaken.

Die extra optie van u bekijk ik nog eens, maar vermoed dat nog extra mogelijkheden het ons alleen maar moeilijker maken.

Ikzelf neig momenteel naar installateur 2, vanwege het prijsverschil en de (blijkbaar) degelijke panelen van Yingli. Al vermoed ik dat installateur 1 een betere service-na-verkoop kan geven (bij storingen, defecte omvormers...)

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-11 21:06
Weet iemand in hoeverre de bypass diodes de opbrengst van een string met een stukje schaduw redden? Ik lees verschillende berichten over het effect van schaduw op 1 paneel op het vermogen van het hele systeem, vsn verlies van bijna het hele vermogen tot verlies in verhouding van de hoeveelheid schaduw.

Ik wil 6 panelen in 1 string op een plat dak leggen, en op 1 paneel kan een deel van de dag een schaduw vallen van een traliehekje. Niet zo veel schaduw dus, maar een streep schaduw over de breedte kan de opbrengst van het hele paneel verpesten. Zorgen de diodes er nu voor dat de andere 5 panelen in de string wel blijven presteren? Het voltage van 5 panelen in volle zon zou genoeg moeten zijn om boven het kritische voltage van de inverter te blijven (100V bij een SB1200, 5x25V zou nog 125V zijn)

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

thommich schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:47:

Beide zijn firma's die al +10jr zonnepanelen leggen, en van beide is het hun core-business. (Beide doen ook verwarmingsinstallaties erbij).
Beide zijn éénmanszaken.
Langer dan tien jaar???

Pas in 2006 begon Vlaanderen serieus werk van zonnestroom te maken met invoering wetgeving.

Dus dat zou ik nog maar even navragen, hoe dat zit bij de heren (niet onmogelijk, maar twee die >10 jaar "zonnepanelen leggen"???).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

thommich schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:47:
Aanpassing aan de meterkast zit bij beiden in de prijs ingerekend.

Dubbel verankerd: installateur 1 beweert dat hij meer verankering aan de spanten gebruikt dan concurrenten.
Superieure kwaliteit: "Mijn panelen wegen 21kg, tegenover 15kg van sommige concurrenten. Het verschil zit in een steviger kader en steviger glas"

Beide zijn éénmanszaken.

Die extra optie van u bekijk ik nog eens, maar vermoed dat nog extra mogelijkheden het ons alleen maar moeilijker maken.

Ikzelf neig momenteel naar installateur 2, vanwege het prijsverschil en de (blijkbaar) degelijke panelen van Yingli. Al vermoed ik dat installateur 1 een betere service-na-verkoop kan geven (bij storingen, defecte omvormers...)
De een schroeft dus in de spanten, de andere gebruikt ws. Clickfit. Het blijft allebei tot nu toe al jarenlang prima liggen. Verder is dat gewicht B.S., ook de YL265 weegt 19,7kg.

10+ jaar? Beiden? Lijkt me ietwat stug, maargoed. Helemaal als het EZ's zijn. Dat zal wel.

Kans op storing is sowieso nihil, dus dat scheelt.

Hoe zien de referenties er uit?

Overigens is 8200 EUR voor 14x YL265 + SMA SB3300 compleet opgeleverd een prima prijs.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• thommich

thommich

Belg

Beide firma's zijn we getipt door vrienden, die zeiden dat ze meer dan 10 jr ervaring hebben.
Controle op sites:
-Installateur 1: Geen info te vinden. Is wel vader op zoon overgedragen bedrijf.
-Installateur 2: Bedrijf bestaat al 20jr, al 5jr PV-panelen als core-business.

Beide schroeven in de spanten beweren ze.
Referenties: beide doen ook industriële klanten. (Agrarische streek, dus veel landbouwbedrijven, maar ook veel vrijstaande woningen). Referenties bij buren van ons zijn allemaal tevreden...

Het enige wat dus echt verschil maakt is (volgens mij) de prijs en de panelen?
Installateur 1 met Mage Mono aan 9243euro (incl btw) vs installateur 2 met YL265 aan 8180euro.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-11 08:31
quote: Greenchoice
Wij hebben uw bericht van 23-03-2012 jl. in goede orde ontvangen, hartelijk dank voor het doorgeven van de gegevens.
Om uw teruglevering te vergoeden, hebben wij de ODN-code van uw elektriciteitsmeter nodig. Deze maakt uw netbeheerder Liander voor u aan wanneer u uw zonnepanelen bij hen aanmeldt. Indien u dit nog niet gedaan heeft, kan dit via www.energieleveren.nl. U bent wettelijk verplicht om uw zonnepanelen hier aan te melden.
Zodra de ODN-code van uw elektriciteitsmeter door uw netbeheerder Liander bij ons is bekendgemaakt, kunnen wij uw aanmelding verwerken. U ontvangt daarna een bevestiging van ons.
WTF is een ODN code? En klopt bovenstaand bericht?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

thommich schreef op maandag 26 maart 2012 @ 23:01:
Het enige wat dus echt verschil maakt is (volgens mij) de prijs en de panelen?
Installateur 1 met Mage Mono aan 9243euro (incl btw) vs installateur 2 met YL265 aan 8180euro.
SMA 3300 is niet de laatste stand der techniek. Euro-eta 94,4%.
Ik zou dan een Fronius IG Tl 3.6 zetten. Euro-eta 97,2%

Dit is een verschil dat je gaat merken. Nog los van de andere mogelijkheden.

In NL zou ik zeggen 2,2 euro/wp vind ik aan de bovenkant, goed het is geen NL natuurlijk.

Verwijderd

hansdegit schreef op maandag 26 maart 2012 @ 23:04:
[...]

EAN code lijkt me zo.
Identificatie code van je aansluiting.

O nee..
http://zakelijk.nuon.nl/z...eruglevering.jsp?from=FAQ

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2012 23:18 ]

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 23:15:
[...]

SMA 3300 is niet de laatste stand der techniek. Euro-eta 94,4%.
Ik zou dan een Fronius IG Tl 3.6 zetten. Euro-eta 97,2%

Dit is een verschil dat je gaat merken. Nog los van de andere mogelijkheden.

In NL zou ik zeggen 2,2 euro/wp vind ik aan de bovenkant, goed het is geen NL natuurlijk.
Kan ook, qua omvormer.

En die 1000 EUR, die verdien je niet terug door 3% extra rendement ;)

En wat jij qua prijzen vind, dat telt natuurlijk niet. Jij bent de koopjesjager van dit topic, die alles overal vandaan scharrelt.. ;)

• zonnigtype

zonnigtype

[...]

Is geen wettelijke plicht, is eigenaardigheid van Liander die de andere netbeheerders niet hebben.

Het staat niet "in de Wet". Het staat in de Netcode.

Inschrijven in dat register is op eigen risico. Er staat helemaal niks over "rechten en plichten" daar, ze kunnen d'r van alles mee doen.

Gewoon schriftelijk melden bij Liander per e-mail of zo, en voorlopig dat "register" negeren. Niemand in de Tweede Kamer heeft "besloten" dat we onze keel in de strop moeten hangen zonder dat er "verplichtingen" van netbeheer tegenover staan.

De juristen bij netbeheer beginnen nu echt zorgwekkend stalinistische trekken te krijgen...

* edit * Ik zie nu dat het bericht (nota bene!) van Greenchoice komt. Tja, die hebben wel vaker "de Wet" niet begrepen. Dus voorlopig neem ik die vorige opmerking weer ff terug. Al zit het "daar" ook nog steeds goed fout. Ze l*llen soms maar wat...

[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 26-03-2012 23:30 . Reden: Greenchoice, niet Liander ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Verwijderd

SunshineCompany schreef op maandag 26 maart 2012 @ 23:23:
[...]
Kan ook, qua omvormer.

En die 1000 EUR, die verdien je niet terug door 3% extra rendement ;)

En wat jij qua prijzen vind, dat telt natuurlijk niet. Jij bent de koopjesjager van dit topic, die alles overal vandaan scharrelt.. ;)
Het prijsverschil is geen 1000, maar eerder 15 euro. Een power-one 3.6 is nog een stuk goedkoper en levert ook betere prestaties dan een SMA 3300.

Ik zou bij nader inzien inderdaad die power-one nemen. Beter rendement, lagere prijs.
Het komt overigens uit 1 prijslijst.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-11 21:19
Deze week komt er een nieuwe groepenkast in mijn woning met een extra groep voor een toekomstige PV-installatie. Helaas kan ik geen gebruik maken van bestaande subsidieregelingen voor een nieuwe PV-installatie. Regionaal is er een regeling die geldt voor woningen die zijn gebouwd voor 1980. Helaas is mijn woning van 1981 :-(
Installeren van PV-systemen lijkt wel steeds meer in de publiciteit te komen, dus wie weet komen er ook andere/nieuwe subsidies (lokaal, regionaal, landelijk). Ik wacht het in ieder geval nog even af en blijf het hier op de voet volgen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-11 12:58
hansvk schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 07:59:
Deze week komt er een nieuwe groepenkast in mijn woning met een extra groep voor een toekomstige PV-installatie. Helaas kan ik geen gebruik maken van bestaande subsidieregelingen voor een nieuwe PV-installatie. Regionaal is er een regeling die geldt voor woningen die zijn gebouwd voor 1980. Helaas is mijn woning van 1981 :-(
Installeren van PV-systemen lijkt wel steeds meer in de publiciteit te komen, dus wie weet komen er ook andere/nieuwe subsidies (lokaal, regionaal, landelijk). Ik wacht het in ieder geval nog even af en blijf het hier op de voet volgen.
waar heb je subsidie voor nodig?
gewoon leggen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:33

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

duinsel schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:49:
Weet iemand in hoeverre de bypass diodes de opbrengst van een string met een stukje schaduw redden? Ik lees verschillende berichten over het effect van schaduw op 1 paneel op het vermogen van het hele systeem, vsn verlies van bijna het hele vermogen tot verlies in verhouding van de hoeveelheid schaduw.
Het hangt ook van de aard van de schaduw af en hoe de bypass diodes in de panelen zijn gemonteerd ( landscape of portrait ) . Doorgaans zitten de bypass diodes er "landscape" in gemonteerd. Meestal 3 stuks voor een paneel met 72 cellen.

Dus bij een paneel van 72 cellen ( 6x12) zitten er dus 2x12 cellen achter 1 bypass. Komt er nu schaduw op 1 van die cellen dan treedt de bypass in werking. Gesteld je hebt de panelen in landscape liggen en op de onderste rij zit schaduw dan is er 1 bypass diode die z'n werk doet.

Heb je een paneel in portrait staat en heb je wederom op de onderste rij cellen schaduw dan gaan dus alle 3 de bypass diodes in werking.

Ik heb zelf ook last van schaduw op mijn panelen door een pijpje van m'n CV ketel. Met een klein beetje schaduw blijft het geleverde vermogen praktisch gehandhaafd.

Wat ook belangrijk is is de mpp software van de omvormer. Die moet wel met deze omstandigheden overweg kunnen :) Gelukkig kan mijn omvormer ( Solarmax ) dat :).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:18

WouterB

3680 Wp

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:13:
[...]

Ik ben wel te spreken over mijn Aurora.
Je weet wel wat hier staat denk ik (8 Panda en 5 STP 190s) heel plat.

Alles staat gelijk op in de ochtend, de Panda op zuid +20 west nog iets eerder.
De Suntech hebben nu geen volle vermogens (natuurlijk 15 graden effect), maar wel....
Ondanks de plaatsing zuid -70 oost pakken ze tot 1700 echt productie.

Genormeerd 5,1 vandaag voor het geheel. De oost partij doet goed mee dus.

Grafiek? Ik heb de laptop eraan gehad... maar die viel in sleep...
Alles is zuinig afgesteld hier....hemeltje.

Via logging is een schat aan info te ontsluiten met de aurora wel 15 parameters ofzo.
Natuurlijk alle gegevens per mpp zoals vermogen voltage en stroom. Een werkelijk walhalla voor de .... voor zo iemand als jij. ;)

Logging moet ik nog opzetten, vanwege genoemde info wellicht toch bij de omvormer in plaats van S0.
Daar is geen info per mpp enz. Denk aan een 3350mx zoals Martin heeft.

Ik heb nog een Delta liggen hier, solivia 3.3 voor het dak van mijn broer. Ik denk aan 22 Yingli YL185 (2 x 11) of 2 x 10 sharp ND 190. Tenesol is Delta zover ik weet, toch?
Ik heb laatst de laptop aan mijn aurora gehangen, maar ik kreeg er geen data uit. Een flinke zoektocht op internet leidde tot een australisch forum, waaruit bleek dat de USB-poort niet voor uitlezen is, daar schijn je de RS485 poort voor te moeten hebben. Heb jij het wel voor elkaar gekregen (en zo ja, hoe?)

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Verwijderd

mkleinman schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 08:24:
[...]

Het hangt ook van de aard van de schaduw af en hoe de bypass diodes in de panelen zijn gemonteerd ( landscape of portrait ) . Doorgaans zitten de bypass diodes er "landscape" in gemonteerd. Meestal 3 stuks voor een paneel met 72 cellen.

Dus bij een paneel van 72 cellen ( 6x12) zitten er dus 2x12 cellen achter 1 bypass. Komt er nu schaduw op 1 van die cellen dan treedt de bypass in werking. Gesteld je hebt de panelen in landscape liggen en op de onderste rij zit schaduw dan is er 1 bypass diode die z'n werk doet.

Heb je een paneel in portrait staat en heb je wederom op de onderste rij cellen schaduw dan gaan dus alle 3 de bypass diodes in werking.

Ik heb zelf ook last van schaduw op mijn panelen door een pijpje van m'n CV ketel. Met een klein beetje schaduw blijft het geleverde vermogen praktisch gehandhaafd.

Wat ook belangrijk is is de mpp software van de omvormer. Die moet wel met deze omstandigheden overweg kunnen :) Gelukkig kan mijn omvormer ( Solarmax ) dat :).
Als panelen dus 6 bypass-diodes hebben is dit beter? Er vallen dan immers minder cellen uit bij schaduw op een of meerdere cellen?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2012 10:07 . Reden: typo ]

Verwijderd

WouterB schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 09:59:
[...]

Ik heb laatst de laptop aan mijn aurora gehangen, maar ik kreeg er geen data uit. Een flinke zoektocht op internet leidde tot een australisch forum, waaruit bleek dat de USB-poort niet voor uitlezen is, daar schijn je de RS485 poort voor te moeten hebben. Heb jij het wel voor elkaar gekregen (en zo ja, hoe?)
Via de USB port. Dan moet je de USB software installeren en de juist software op je PC dan werkt het vrij vlot.
Desnoods maak ik een exacte instructie. De logging werkt alleen bij een directe verbinding met de PC.
Diverse andere waarden worden wel opgeslagen, maar natuurlijk wat minder.

Heb het ook pas aan de praat. Ik overweeg een 3350mx erbij te hangen voor het loggen.
Ik denk dat ik Martin K eens moet vragen me op weg te helpen met de 3350MX.

(overigens voor permanente logging zou ik de 485 aansluiten, gezien de dichtheid van de kast die je verliest via de USB)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 10:04:
[...]

Als panelen dus 6 bypass-diodes hebben is dit beter? Er vallen dan immers minder cellen uit bij schaduw op een of meerdere cellen?
Of het uitmaakt? Zou er een marketing argument achter schuilen? (LDK als ik het correct heb)

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:16
Wij hebben uw bericht van 23-03-2012 jl. in goede orde ontvangen, hartelijk dank voor het doorgeven van de gegevens.
Om uw teruglevering te vergoeden, hebben wij de ODN-code van uw elektriciteitsmeter nodig. Deze maakt uw netbeheerder Liander voor u aan wanneer u uw zonnepanelen bij hen aanmeldt. Indien u dit nog niet gedaan heeft, kan dit via www.energieleveren.nl. U bent wettelijk verplicht om uw zonnepanelen hier aan te melden.
Zodra de ODN-code van uw elektriciteitsmeter door uw netbeheerder Liander bij ons is bekendgemaakt, kunnen wij uw aanmelding verwerken. U ontvangt daarna een bevestiging van ons.

LOL Het wordt steeds gekker 8)7

Vragen
1 heb je een brutoproductiemeter voor een SDE subsidie?
2 welke meter heb je digitaal of ferraris?
3 ga je meer opwekken dan je verbruikt?

ODN code is je brutoproductiemeter (alleen nodig bij SDE subsdie)
LDN code is je verbruiksmeter (heeft elke stroomaansluiting in Nederland)

Dat ze particulieren nog steeds met deze termen en troep opschepen is toch erg.

Bellen met Liander ketenteam teruglevering.
T 023- 546 46 82
E ketenteam.teruglevering@liander.nl

En daar lekker het probleem neerleggen.

En zeker die site niet invullen. Laat ze te wet waar dat staat maar in een mail eerst sturen.

[ Voor 26% gewijzigd door silvester6 op 27-03-2012 10:39 ]

• silvester6
Die site geld zoals ik het lees alleen voor mensen die meer opwekken dan dat ze verbruiken per jaarnota.
En elke energieleverancier geeft zelf aan wat zijn terugleververgoeding is per kwh. waarom zou ik het dan nog daar invullen.
Als u op een bepaald moment meer energie produceert dan verbruikt, wordt deze energie op het elektriciteitsnet gezet. Uw energieleverancier verrekent deze teruglevering met de normale levering tot een maximum van 5.000 kWh*). Indien u meer dan 5.000 kWh teruglevert en/of indien u meer teruglevert dan verbruikt, heeft u recht op een terugleververgoeding. Hierover kunt u afspraken maken met uw energieleverancier. Door uw productie-installatie te registreren op energieleveren.nl weet u zeker dat de juiste gegevens bekend zijn om de terugleververgoeding te berekenen.

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:16

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Zo, de Steca hangt via 2 verlengsnoeren op een groep van de bovenste verdieping. Voorlopig komt er een 300-350W uit. Nu eens kijken of ik nog zie of-tie weer uitvalt.

Verder zal ik nog de 'verdachte' groep met de waterkoker icm Energylogger 4000 testen voor iets nauwekeurigere meetresultaten. De netspanning fluctueert hier inderdaad een paar volt heb ik al gezien, dus ik zal meerdere metingen doen...

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:24
[even een dubbelpost vanuit de Duurzame Kroeg]

Ik heb zojuist even gebeld met de organicatrice van de Solar Days binnen Holland Solar over het feit dat van een aantal mensen de verkeerde datum op het kaartje staat.

Er is inderdaad iets grandioos mis gegaan bij de websitedeveloper waardoor veel data simpelweg verloren is gegaan. Vandaag wordt er een mail uitgestuurd naar iedereen die zich al aangemeld had met het verzoek zich nogmaals aan te melden.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• hansdegit
silvester6 schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 10:48:
Die site geld zoals ik het lees alleen voor mensen die meer opwekken dan dat ze verbruiken per jaarnota.
En elke energieleverancier geeft zelf aan wat zijn terugleververgoeding is per kwh. waarom zou ik het dan nog daar invullen.
[...]
Ik verwacht dit jaar meer te leveren dan te gebruiken. Dus wellicht dat daar de vraag van GC vandaan komt. Nou ja, ze hebben nu een ODN code van me gekregen. Waarom ze die niet zelf bij Linader kunnen opvragen is mij een raadsel. Sterker: ik heb het vermoeden dat het proces rondom terugleveren nodeloos gecompliceerd is.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• JeroenH
hansdegit schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 10:59:
ik heb het vermoeden dat het proces rondom terugleveren nodeloos gecompliceerd is.
En dan druk je het nog netjes uit. Ik krijg het goed verwerken van ons overschot alleen voor elkaar door Liander volledig buitenspel te zetten. Hopelijk gaat het een stuk makkelijker als Greenchoice meetgerechtigde is.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• silvester6
Ik heb uit ergernis en het vele werk per jaar gekozen voor een kosteloze meter vervanging naar een digitale meter ipv een ferraris zodat mijn -700 tot -1300Kwh volledig uitbetaald kan worden door Greenchoice.
Nu zou alles zonder problemen weer genoteerd en verrekend kunnen worden.

Maar je hebt dus een bruto productiemeter?

• hansdegit
Nee. Ik ben een simpele particulier waar de meter drie weken geleden is vervangen door een digitaal exemplaar, een zg. "slimme" meter. Uitlezen op afstand staat uit, overigens.

[ Voor 35% gewijzigd door hansdegit op 27-03-2012 11:10 ]

• silvester6
Dan snap ik niet hoe je een ODN en een LDN code kunt hebben als je maar 1 meter hebt hangen 8)7

Als ik mijn postcode invul op www.energieleveren.nl (bij afmelden) krijg ik 2 eans te zien 1 van me brutoproductiemeter en 1 van me digitalemeter die 4 telwerken heeft.

[ Voor 47% gewijzigd door silvester6 op 27-03-2012 11:16 ]

• hansdegit
Tjsa, wat kan ik erover zeggen???

Ik heb geen idee waarom één meter twee EAN codes kan hebben. 4 telwerken, 2 EAN's? Misschien dat Zonnigtype er nog iets over te melden heeft.

• Wai_AM
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-11 14:13
Mooi weer, vrije dag , wat foto's van pv installaties in de buurt

Afbeeldingslocatie: http://s7.postimage.org/xq2zkwvxn/DSC_0014.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimage.org/inlfgbpgp/DSC_0027.jpg

pv schoonmaken met hogedrukreiniger :?
Afbeeldingslocatie: http://s13.postimage.org/qrohny5iv/DSC_0017.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s15.postimage.org/s5ud7upvv/DSC_0021.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimage.org/vsdi6cjgh/DSC_0024.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s18.postimage.org/5jp1v4c6h/DSC_0029.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s18.postimage.org/qumlzduax/DSC_0030.jpg

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:07
Heel even een simpel vraagje. Stel dat we PV op ons dak leggen, hoe maak je die schoon? en hoe vaak is dat in een stedelijke omgeving nodig? De onderrand van de pannen staat bij ons op 7 meter, huis is 11,5 meter hoog.

[ Voor 13% gewijzigd door SkiFan op 27-03-2012 11:52 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

SkiFan schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 11:51:
Heel even een simpel vraagje. Stel dat we PV op ons dak leggen, hoe maak je die schoon? en hoe vaak is dat in een stedelijke omgeving nodig? De onderrand van de pannen staat bij ons op 7 meter, huis is 11,5 meter hoog.
Als de hoek meer dan 30 graden is, dan doet de regen het werk. bij lagere hoeken moet je zelf af en toe checken hoe het er voor staat. En kan je er makkelijk en veilig bij?

Sowieso zou ik 2x per jaar checken hoe je pv er bij ligt. En zeker na een hevige storm.

1060 Wp

• JeroenH
Ik woon ook in stedelijke omgeving en ik kan niet veilig bij onze zonnestroompanelen (schuin dak, onderrand zo'n 6m vanaf de grond). Ik heb geen manier om ze schoon te maken en dat is ook niet nodig. Ze liggen er nu al vier jaar en ik zie geen vermogensmindering o.i.d. Af en toe kijk ik en dan ligt er soms vogelpoep op. Als ik dan een paar weken later weer eens omhoog kijk is het weg.

Ik zou me er geen zorgen om maken mits, zoals hierboven gezegd, de opstelhoek voldoende groot is. Zeker geen halsbrekende toeren uithalen om ze schoon te gaan maken.

• migjes
zoals boven staande al schrijven.
(zelf kom ik net van het dak af om ze schoon te maken. het is de eerste dag dat ze het doen.
en er zaten 2 grote droppings op, dus ik kon het niet laten. :) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Sweep
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-10 15:42
thommich schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:32:
-1 omvormer SB3800 SB3300 van SMA met 5 jaar garantie (standaard).
-14 panelen Yingly Panda 265 Wp
-Kostprijs installatie: 2,08 euro/Wp of een totaalkost van 7716,80 euro excl BTW. Inclusief 6 % BTW wordt dit 8179,81 euro all inclusief. De term “all inclusief” nemen wij letterlijk. Na het ondertekenen van de offerte doen wij al het nodige tot Uw installatie operationeel is,..
Ik ben ook op zoek naar een soortgelijke setup (met 12 panelen), mag ik vragen welke installateur dit is?

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:16

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Mars Warrior schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 10:48:
Zo, de Steca hangt via 2 verlengsnoeren op een groep van de bovenste verdieping. Voorlopig komt er een 300-350W uit. Nu eens kijken of ik nog zie of-tie weer uitvalt.
Ja dus :(
Lijkt wel of de grens ergens bij de 400W ligt waarop de Steca continue aan/uitschakelt...
Heb nu ff geen tijd om 1 paneel te ontkoppelen helaas.

Ik heb ook nog alle schakelaars van andere groepen uitgezet in de meterkast (dus ook van de verdachte groep), maar dat maakt helemaal niks uit...

Zet ik weer een zware gebruiker (haardroger) op de Steca groep dan gaat de Steca direct weer aan :? :?

Tja, altijd ergens tussen 12 en 14u, dus kan zowel tijd-gereleateerd of toch vermogensgerelateerd zijn...
Zal dan toch een paneel moeten afkoppelen om te weten of het om het vermogen gaat :(

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-11 17:41
Welke shops raden jullie aan om de spullen te bestellen. Ik zit nu op zonnepanelen.nl naar een set te kijken van ca. 2400Kwh per jaar voor 4850 euro.

Zijn er andere shops die het bezoeken waard zijn?

• JeroenH
Looney11 schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 12:53:
Zijn er andere shops die het bezoeken waard zijn?
Ik raad aan te kijken op www.top50solar.nl, daar staan de meeste leveranciers/installateurs wel op.

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-10 20:32
JeroenH schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 12:58:
Ik raad aan te kijken op www.top50solar.nl, daar staan de meeste leveranciers/installateurs wel op.
Jammer dat je bij top50solar.de meteen bij een bedrijf uitkomt. Ik woon 15km van de DE-grens af, vroeg me af of daar geen leuke bedrijfjes zitten.

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-11 19:16
Inmiddels staat het besluit vast dat er PV panelen gaan komen dit jaar.

Maar ik ben nog precies aan het uitzoeken hoe de installatie uit gaat zien.
De panelen zullen op mijn garage komen te liggen, deze ligt ca 25 meter bij het huis van daan, achter in de tuin. Op dit moment loopt er een ca 2 meter boven de grond een kabel naar de garage, maar deze is niet op een apparte groep aangesloten, en verzorgt ook een buitenlamp en een slaapkamer van stroom.

Er zal dus een nieuwe kabel getrokken moeten worden. Maar ik kan eigenlijk niet op een goede manier mijn huis in. Dus ik heb eigenlijk 2 opties:

1. Onder het dak naar binnen en dan via de zolder aan de andere kant weer naar onder. Dan heb ik een verbinding van ca 60 meter naar mijn meterkast.

2. Via een rioolbuis (30cm doorsnede) achter het huis naar binnen, en dan de kabel in de kelder weer uit het riool halen en dan 2 meter naar boven de meterkast in. Dan zou ik nog maar ca 35 meter kabel nodig hebben.

De vraag is natuurlijk of optie 2 toegestaan is.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• migjes
yzf1kr schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:09:
Inmiddels staat het besluit vast dat er PV panelen gaan komen dit jaar.

Maar ik ben nog precies aan het uitzoeken hoe de installatie uit gaat zien.
De panelen zullen op mijn garage komen te liggen, deze ligt ca 25 meter bij het huis van daan, achter in de tuin. Op dit moment loopt er een ca 2 meter boven de grond een kabel naar de garage, maar deze is niet op een apparte groep aangesloten, en verzorgt ook een buitenlamp en een slaapkamer van stroom.

Er zal dus een nieuwe kabel getrokken moeten worden. Maar ik kan eigenlijk niet op een goede manier mijn huis in. Dus ik heb eigenlijk 2 opties:

1. Onder het dak naar binnen en dan via de zolder aan de andere kant weer naar onder. Dan heb ik een verbinding van ca 60 meter naar mijn meterkast.

2. Via een rioolbuis (30cm doorsnede) achter het huis naar binnen, en dan de kabel in de kelder weer uit het riool halen en dan 2 meter naar boven de meterkast in. Dan zou ik nog maar ca 35 meter kabel nodig hebben.

De vraag is natuurlijk of optie 2 toegestaan is.
heb je geen kruipruimte buiten de kelder?

• silvester6
Daar zitten natuurlijk ook leuke bedrijven

Weet niet wat voor bedrijf je zoekt alleen levering, levering en plaatsen of webshop
Er zijn er in Nederland een hele hoop bedrijven

[ Voor 61% gewijzigd door silvester6 op 27-03-2012 13:15 ]

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Ik maak de panelen elke maand schoon, sproei ze soms en hou ze sneeuw vrij in de winter.

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• yzf1kr
migjes schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:11:
[...]

heb je geen kruipruimte buiten de kelder?
Nee, oud jaren 40 huis. Houten vloer die ca 30 cm boven de grond zweeft.

Ik ben nog aan het kijken of er een ogelijkheid is om een kabel onder het huis te steken en dan verder op op een of andere manier te vangen met een soort lasso ofzo.

• migjes
yzf1kr schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:20:
[...]

Nee, oud jaren 40 huis. Houten vloer die ca 30 cm boven de grond zweeft.

Ik ben nog aan het kijken of er een ogelijkheid is om een kabel onder het huis te steken en dan verder op op een of andere manier te vangen met een soort lasso ofzo.
stukje van de vloer open zagen.
meteen een luik maken natuurlijk.

en dan een ymvk-as kabel naar het schuurtje trekken.
door de grond. (kun je meteen een extra kabel trekken zodat je de oude niet meer ziet)
afhankelijk van de lengte en zwaarte van de set kun je dan kiezen voor 3x2,5mm of 3x4mm.

• JeroenH
catchingfire schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:00:
Jammer dat je bij top50solar.de meteen bij een bedrijf uitkomt.
Que? Die top 50 is gewoon een lijst van websites die met zonne-energie te maken hebben, zowel commercieel als niet-commercieel (bloggers).
Ik woon 15km van de DE-grens af, vroeg me af of daar geen leuke bedrijfjes zitten.
Hoewel ik er niet in thuis ben kan http://www.top50-solar.de misschien iets voor je betekenen. Of de Duitse versie van de Gouden Gids?

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

En mogelijk al een extra signaal/netwerk -kabel trekken voor logging?!

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• yzf1kr
migjes schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:26:
[...]

stukje van de vloer open zagen.
meteen een luik maken natuurlijk.

en dan een ymvk-as kabel naar het schuurtje trekken.
door de grond. (kun je meteen een extra kabel trekken zodat je de oude niet meer ziet)
afhankelijk van de lengte en zwaarte van de set kun je dan kiezen voor 3x2,5mm of 3x4mm.
Ik heb tijdens de renovatie van mijn tuin al een 10cm regenpijp gelegd van tegen het huis tot in de garage, speciaal voor evetuele kabels of flexibelewaterleiding. Dus dat stuk is wel gedekt.

Probleem in het huis is, dat er in de woonkamer een gelijmde eiken houten vloer op de houten ondervloer ligt. Een gat zagen is dus zonde, dan moet ik een volledig nieuwe vloer gaan leggen.Iets wat in de toekomst wel een optie is icm met vloer isolatie, maar op dit moment nog niet.

In de keuken ligt een ouderwetse Terazzo vloer, dus daar kan ik ook niet door of onderdoor.

[ Voor 4% gewijzigd door yzf1kr op 27-03-2012 13:51 ]

• migjes
foto's of het is niet gebeurd.
bij deze.
de aanleg.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/Afb0082.jpg

het resultaat
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/Afb0083.jpg

1710Wp op een power-one aurora 3.0.
op oost 45 graden.
de eerste 5kWh zijn vanochtend binnen geharkt.

• migjes
yzf1kr schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:41:
[...]

Ik heb tijdens de renovatie van mijn tuin al een 10cm regenpijp gelegd van tegen het huis tot in de garage, speciaal voor evetuele kabels of flexibelewaterleiding. Dus dat stuk is wel gedekt.

Probleem in het huis is, dat er in de woonkamer een gelijmde eiken houten vloer op de houten ondervloer ligt. Een gat zagen is dus zonde, dan moet ik een volledig nieuwe vloer gaan leggen.Iets wat in de toekomst wel een optie is icm met vloer isolatie, maar op dit moment nog niet.

In de keuken ligt een ouderwetse Terazzo vloer, dus daar kan ik ook niet door of onderdoor.

In de toekomst misschien wel een optie icm met isolatie, maar voorlopig zit dat er nog even niet in.
als je al een regenpijp hebt liggen kun je gewoon ymvk kabel gebruiken dan is een ymvk-as niet nodig.

een cirkelzaak met een zeer fijn tandje langzaam het hout in laten zakken.
wel effe testen op een ander stuk eiken voor dat je aan de vloer begint.
het kan gaan splinteren.(dat is ook weer te repareren maar liever niet.)

grootste probleem wat je dan nog hebt is: waar liggen de balken.
en om de zaak weer dicht te maken zet je er van die alu of koperen randen op.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Vlaanderen :)
http://www.hbvl.be/nieuws...len-draaien-overuren.aspx

[ Voor 5% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-03-2012 14:06 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Verwijderd

Sweep schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 12:28:
[...]

Ik ben ook op zoek naar een soortgelijke setup (met 12 panelen), mag ik vragen welke installateur dit is?
Dat is in Belgie, is dat niet een beetje ver weg? Of woon je daar ook?
Ik vond het geen top aanbieding. Maar ik ben een koopjesjager ...zeggen ze... ;)

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Vandaag zijn mij mij de panelen afgeleverd. Zo stiekem zijn die dingen toch best groot (en ja: ik wist de afmetingen).
Ook even Enexis gebeld voor de meter. Want als je je realiseert dan een ferrarismeter ook niet geijkt is om terug te lopen en misschien een blokkade heeft...
Er wordt een afspraak gemaakt voor een meter met terugloopwerk. Op uitdrukkelijk verzoek is dat geen slimme meter, nou ja, waarschijnlijk een slimme meter, maar ik kan aangeven dat de meter niet op afstand uitgelezen mag worden.
Mijn stroomleverancier Oxxio verrekent tot 5000 kWh tegen normaal tarief, daarboven wordt er 70% uitbetaald. Natuurlijk is dat met een teruglevermeter minder dan met een ferrarismeter (want die loopt eerst terug, en dat "zie" je niet op de afrekening), maar aan 5000 kWh kom ik toch niet.

Signatures zijn voor boomers.

Verwijderd

migjes schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:42:
Komen bekent voor.... die glazige types...

Gefeliciteerd, je bent nog niet de hekkesluiter, naar het schijnt zit daar ook al wat schot in de zaak. 8)

• hansdegit
bij deze.
de aanleg.
[afbeelding]

het resultaat
[afbeelding]

1710Wp op een power-one aurora 3.0.
op oost 45 graden.
Kewl.

Migjes, veel succes!

• Sweep
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:09:
[...]
Dat is in Belgie, is dat niet een beetje ver weg? Of woon je daar ook?
Ik vond het geen top aanbieding. Maar ik ben een koopjesjager ...zeggen ze... ;)
haha.. nee ik woon in Nederland (ZH), maar Belgie is niet perse ver weg. Is niet iedereen tot op zekere hoogte een koopjesjager? :P

Voorlopig erger ik me groen en geel aan de laksheid van de tot nu in NL aangeschreven installateurs, het gaat kennelijk goed in de business, want een beetje prompte reactie is er niet bij :S

• migjes
Maasluip schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:13:
Vandaag zijn mij mij de panelen afgeleverd. Zo stiekem zijn die dingen toch best groot (en ja: ik wist de afmetingen).
Ook even Enexis gebeld voor de meter. Want als je je realiseert dan een ferrarismeter ook niet geijkt is om terug te lopen en misschien een blokkade heeft...
Er wordt een afspraak gemaakt voor een meter met terugloopwerk. Op uitdrukkelijk verzoek is dat geen slimme meter, nou ja, waarschijnlijk een slimme meter, maar ik kan aangeven dat de meter niet op afstand uitgelezen mag worden.
Mijn stroomleverancier Oxxio verrekent tot 5000 kWh tegen normaal tarief, daarboven wordt er 70% uitbetaald. Natuurlijk is dat met een teruglevermeter minder dan met een ferrarismeter (want die loopt eerst terug, en dat "zie" je niet op de afrekening), maar aan 5000 kWh kom ik toch niet.
vanochtend draaide mijn slimme ferraris meter gewoon terug hoor.
had die geen probleem mee.
ik ook niet trouwens. :)
oxxio verrekend tot 5000kWh tegen kolenfooi dus?

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:15:

Komen bekent voor.... die glazige types...

Gefeliciteerd, je bent nog niet de hekkesluiter, naar het schijnt zit daar ook al wat schot in de zaak. 8)
het heeft lang genoeg geduurd.
maar ja dan heb je tenminste wel een koopje.
hansdegit schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:17:
[...]

Kewl.

Migjes, veel succes!
thanks

Verwijderd

Sweep schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:17:
[...]
haha.. nee ik woon in Nederland (ZH), maar Belgie is niet perse ver weg. Is niet iedereen tot op zekere hoogte een koopjesjager? :P

Voorlopig erger ik me groen en geel aan de laksheid van de tot nu in NL aangeschreven installateurs, het gaat kennelijk goed in de business, want een beetje prompte reactie is er niet bij :S
De markt is niet volwassen als geheel.
Het lukt wel, als het mij lukt waarom zou het jou niet lukken.
Ga je zelf aan de slag of laat je installeren?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Sweep schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:17:
[...]

Hier hetzelfde....

4 jaar geleden, tijdens de verbouwing van ons huis, was deze arrogantie er ook bij keukenboeren, elektriciens, tegelzetters, cv-installateurs,etc...

De afgelopen 2 jaar hebben we meerdere brieven gekregen, van bedrijven die wij toen benaderd hebben, met de vraag of wij nog geinteresseerd waren in hun dienst.

Toen der tijd niet reageren en nu leuren met hun product/dienst...... :r

in de PV zie ik nu ook weer de eerste situatie ontstaan....

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Komt ook doordat mensen 20 offertes aanvragen, en vervolgens verwachten bij elke installateur als koning behandelt te worden, om vervolgens bij een installateur die 300km verderop zit voor een 1% lagere prijs een systeem te kopen.

Kortom; aan de ene kant wil men alle service, maar als het erop aan komt draait het om prijs.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

SunshineCompany schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:35:
Komt ook doordat mensen 20 offertes aanvragen, en vervolgens verwachten bij elke installateur als koning behandelt te worden, om vervolgens bij een installateur die 300km verderop zit voor een 1% lagere prijs een systeem te kopen.

Kortom; aan de ene kant wil men alle service, maar als het erop aan komt draait het om prijs.
Geef de consument is ongelijk en sorry voor het feit dat ik mijn zuur verdiende centjes maar 1 keer (goed) uit kan geven.

Denk ook dat de sector dit probleem zelf grotendeels creëert. Ze is booming en de prijzen lopen soms 20-30% uiteen. En dit betekend voor de consument dat shoppen loont :)

Kwam daarnet nog een prijs van bijna €10.000 voor 4100Wp (€2,43Wp)tegen.....
Ben daar in tegen ook al prijzen van rond de €2,= tegen gekomen en voordeel 21,5% noem ik geen kattenpis.

beide prijzen op basis van schuindak incl. installatie.

[ Voor 26% gewijzigd door Freemann op 27-03-2012 14:49 ]

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-10 08:52
SunshineCompany schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:35:

Aan de andere kant zijn er ook bedrijven / zelfstandigen die verwachtten dat elke offerte een deal oplevert...

offertes schrijven kost tijd ( = geld ) en onderdeel van het hebben van een bedrijf.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Maasluip schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:13:
Dat van die meter hebben ze je zeker bij Enexis verteld? Ik heb nog nooit een ferraris gezien die bij terugloop anders registreerde als bij afname en je kan aan de symbolen op je meter zien of ie een terugloopbeveiliging heeft, wat overigens zelden voorkomt.
Het is natuurlijk je eigen beslissing maar ik zou toch aanraden(ook met het oog op de toekomst) om die ferraris voorlopig te houden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• hansdegit
Mike70 schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 21:22:
[...]

Tja dus toch maar eigen uitleessoftware bouwen?
Het begint te kriebelen. Ik heb echter geen idee hoe ik moet beginnen. Is eigenlijk iets voor het PV datalogging topic. Daar verder.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Enexes doet helemaal niet moeilijk over de meter.
Heb je een Ferraris dan mag ie blijven hangen of gratis laten vervangen door een digitale meter met teruglevertelwerk.
Ik heb er voor gekozen om de Ferraris te laten hangen.
Deze giert op dit moment weer flink achteruit :P

[ Voor 10% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-03-2012 14:58 ]

• Sweep
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:21:
[...]

De markt is niet volwassen als geheel.
Het lukt wel, als het mij lukt waarom zou het jou niet lukken.
Ga je zelf aan de slag of laat je installeren?
Ik wil het graag laten installeren in de veronderstelling dat het dan beter gebeurt dan wanneer ik het zelf zou doen. Ik verwacht daarbij dan dus wel de nodige zorg en maatwerk van de installateur.
Gaat ook zeker wel lukken, maar verbaas me soms echt gewoon over de genoemde laksheid :)

@SunshineCompany: Het hoeft echt niet perse tegen de laagste prijs. Kwaliteit en service hebben ook een prijs, ik wil alleen wel weten welke prijs dan...

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Sweep schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:58:
[...]

Ik wil het graag laten installeren in de veronderstelling dat het dan beter gebeurt dan wanneer ik het zelf zou doen. Ik verwacht daarbij dan dus wel de nodige zorg en maatwerk van de installateur.
Gaat ook zeker wel lukken, maar verbaas me soms echt gewoon over de genoemde laksheid :)

@SunshineCompany: Het hoeft echt niet perse tegen de laagste prijs. Kwaliteit en service hebben ook een prijs, ik wil alleen wel weten welke prijs dan...
Volkomen mee eens!! _/-\o_

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:58
Erasmo schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:53:
[...]

Dat van die meter hebben ze je zeker bij Enexis verteld? Ik heb nog nooit een ferraris gezien die bij terugloop anders registreerde als bij afname en je kan aan de symbolen op je meter zien of ie een terugloopbeveiliging heeft, wat overigens zelden voorkomt.
Wat voor symbool is dat dan op de meter?

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

20% prijsverschil zit 'm niet alleen in de installateur, maar ook in de materialen.

En natuurlijk is vergelijken belangrijk! Dat adviseer ik mijn klanten ook altijd. Maar doe het dan wel eerlijk.. ;) Alhoewel dat erg moeilijk is.

Ik heb bij mijn Ferraris meter een sprinklerinstallatie geinstalleerd, die continue (met grondwater, op zonnestroom) wordt gekoeld. 8000RPM, ongeveer ;)

• Freemann
  • Niet online

Freemann

SunshineCompany schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 15:48:
20% prijsverschil zit 'm niet alleen in de installateur, maar ook in de materialen.

En natuurlijk is vergelijken belangrijk! Dat adviseer ik mijn klanten ook altijd. Maar doe het dan wel eerlijk.. ;) Alhoewel dat erg moeilijk is.

Ik heb bij mijn Ferraris meter een sprinklerinstallatie geinstalleerd, die continue (met grondwater, op zonnestroom) wordt gekoeld. 8000RPM, ongeveer ;)
En dat is nu precies het grote probleem. Veel bedrijven vermelden niet met welke panelen, omvormers, bevestigingssystemen, optimizers, ze werken. Daarbij besteden bedrijven diensten uit, gebruiken onderaannemers voor plaatsing, elektriciteit etc.

Maar wat is eerlijk vergelijken? Als een bedrijf eerlijk (lees open) is over de gebruikte producten,diensten,referenties,prijzen etc dan is het voor de consument al een stuk makkelijker vergelijken.

Als ik dan moet kiezen tussen 2 bedrijven;
bedrijf 1: geen info, ik moet er alles uit trekken, kost mij bakken aan tijd/energie en lagere prijs
of
bedrijf 2: open over gebruikte producten, goede diensten, mooie en goede referenties, eerlijk over rendementen, maar een hogere prijs heeft.

Dan kies ik voor bedrijf2.

Alles in het leven heeft een prijs, maar niet tegen elke prijs.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

SolarNRG is heel open over de prijzen en materialen, zie onderstaande link.
Moet je voor je zelf maar bepalen of het te duur is of niet.
http://www.solarnrg.nl/prijzen-zonnepanelen

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-11 21:12
sterker nog, als ik zie hoeveel een 2500wp plus sharp 245A installatie bij solarNRG kost kun je doe boel voor rond de 2 euro inclusief installatie en maatwerk krijgen. Voor wat je er voor krijgt een terugverdientijd van onder de 10 jaar. Als ik nu moest kopen en ik had de ruimte wist ik het wel

@migjes gefeliciteerd! dat ze maar veel mogen opbrengen!

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Sweep
Speksteenkachel schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:05:
SolarNRG is heel open over de prijzen en materialen, zie onderstaande link.
Moet je voor je zelf maar bepalen of het te duur is of niet.
http://www.solarnrg.nl/prijzen-zonnepanelen
Deze had ik inderdaad ook gezien, erg duidelijke site. Jammer genoeg geen Yingli panelen.

Het enthousiasme van TheSunshineCompany hier, vind ik ook wel een opsteker!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Sweep schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:12:
[...]

Deze had ik inderdaad ook gezien erg duidelijke site, jammer genoeg geen Yingli panelen.
idd.... :|
[...]
Het enthousiasme van TheSunshineCompany hier, vind ik ook wel een opsteker!
afwachtende >:)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:07

Barrycade

Through the...

If you pay peanuts, you get monkeys
Ik heb mijn leverancier uitgekozen op basis van research (website en ervaringen op fora) en nabijheid.

Hierdoor kon de man bij mij vooraf mijn situatie in ogenschouw nemen en daarop heeft hij een nette offerte gestuurd met een op maat gemaakt voorstel.

Met een slimme plaatsings suggestie waarop ik zelf niet gekomen was. Dat hij dan niet een super scherpe prijs neer zet vindt ik dan niet zo'n probleem.
(2,07 €/Wp 10x YL265's + Powerone incl plaatsen zonder datarapportage)

• Sweep
Barrycade schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:25:
[...]
Ik heb mijn leverancier uitgekozen op basis van research (website en ervaringen op fora) en nabijheid.
Is het hier niet toegestaan de namen van leveranciers te noemen?
Ik zou het juist wel prettig vinden de positieve/negatieve ervaringen met specifieke leveranciers hier te lezen.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Deze had ik inderdaad ook gezien, erg duidelijke site. Jammer genoeg geen Yingli panelen.
:?
Wat is er mis met Sharp?
Sweep schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:40:
Is het hier niet toegestaan de namen van leveranciers te noemen?
Ik zou het juist wel prettig vinden de positieve/negatieve ervaringen met specifieke leveranciers hier te lezen.
Leveranciersverhaal:
In het verleden zijn er veel vervelende discussies geweest tussen leveranciers onderling vandaar dat het eigenlijk niet kan.
Ik was dus eigenlijk in overtreding ;)

[ Voor 54% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-03-2012 16:55 ]

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:12

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Idd. Sharp maakte al panelen toen de oprichter van Yingli nog met Duplo speelde volgens mij :P

Edit: En ook niet een van de kleinste... http://www.solarplaza.com...production-capacity-2011/

[ Voor 19% gewijzigd door antonboonstra op 27-03-2012 16:57 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-11 08:51

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

Ik heb mijn installatie destijds ook bij een Duits bedrijf (Aken) gekocht. Dus, daar shoppen is interessant. Gewoon overal kijken, we leven in Europa.
catchingfire schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:00:
[...]

Jammer dat je bij top50solar.de meteen bij een bedrijf uitkomt. Ik woon 15km van de DE-grens af, vroeg me af of daar geen leuke bedrijfjes zitten.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

• Sweep
Ik zou het niet weten, bedoel er ook niets mee. Misschien beter uitgedrukt was geen 265Wp panelen (aan 1.65mtr breed). Die opbrengst per m2 is iets waar ik, gezien het geringe dakoppervlak, nogal blind op staar.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ah, duidelijk :)

• migjes

• Sweep
Barrycade schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:25:
[...]
@Barrycade, ik ben toch wel zeer benieuwd welke levarancier dit betreft.
Kun je mij niet een hint geven, zonder link of zonder het forumregelementen te schenden? ;)

• thommich

thommich

Belg

Sweep schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 12:28:
[...]

Als je DM aanzet stuur ik je wel een naam.
Verder, dit is aan de Vlaamse kust, dus behoorlijk ver van de grens...

• rube
foto's of het is niet gebeurd......de eerste 5kWh zijn vanochtend binnen geharkt.
Mooi Migjes, gefeliciteerd d:)b

Waar blijft Ecowoman?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Sweep schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 18:06:
[...]

@Barrycade, ik ben toch wel zeer benieuwd welke levarancier dit betreft.
Kun je mij niet een hint geven, zonder link of zonder het forumregelementen te schenden? ;)
Het toverwoord is:
Direct Message :D

Wil je mij ook een DM sturen?

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Worden denk toch maar Enecsys omvormers hier, maar man man, wat een prijzig spul. Uiteindelijk betaal ik dan zelfs iets meer voor de omvormers (+gateway) dan ik voor de zonnepanelen heb betaald :X Zal me niet verbazen als ik dan de eerste ben in Nederland die meer voor zijn omvormer(s) heeft betaald dan voor de zonnepanelen.

Maarja, dan heb ik wel een uitzonderlijk mooi omvormer systeem (vind ik), met mooie online monitoring waar ik ook ben, en 20 jaar garantie.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

antonboonstra schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:46:
Idd. Sharp maakte al panelen toen de oprichter van Yingli nog met Duplo speelde volgens mij :P

Edit: En ook niet een van de kleinste... http://www.solarplaza.com...production-capacity-2011/
In 2013 komt er een Abraham bij Sharp voor de deur te staan.
Dan maken ze precies 50 jaar PV panelen :o

Verwijderd

rube schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 18:27:
Mooi Migjes, gefeliciteerd d:)b

Waar blijft Ecowoman?
We hopen de schans dit weekend te kunnen ophalen. *O*

• rube
Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 19:47:
[...]
We hopen de schans dit weekend te kunnen ophalen. *O*
haha, heel goed, succes!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10 18:13

MieJuul

3970Wp

Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:22:
[...]
@miejuul, ik heb een steca 500 over (mc3) woon in noord holland noord.
lenen of kopen moet even buiten het forum om.
Heej Eric, bedankt voor je aanbod, maar ik kan je geen DM of iets dergelijks sturen.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• rvdm
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-05 17:13
mkleinman schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 08:24:
[...]

Dus als je (portrait) panelen 's ochtends langzaam van boven naar beneden in de zon komen gaan ze pas echt iets doen als ze helemaal in de zon liggen? Heb ik weer. 8)7

Verwijderd

Heej Eric, bedankt voor je aanbod, maar ik kan je geen DM of iets dergelijks sturen.
moet maar even via iemand met een actieve site op dit forum.

ik lees net dat de eneco toon 50kWh verbruikt per jaar
bij 100.000 klanten staat al een gas unit voor joker te draaien... of vrijwel de gehele duurzame produktie van eneco.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 21:14:
[...]

moet maar even via iemand met een actieve site op dit forum.

ik lees net dat de eneco toon 50kWh verbruikt per jaar
bij 100.000 klanten staat al een gas unit voor joker te draaien... of vrijwel de gehele duurzame produktie van eneco.
Mag ik via dm jouw email-adres doorgeven? Bedoel je dat?

A'dam PVOutput

Verwijderd

kan, of via je site
en anders blijft ie gewoon heerlijk wachten totdat er een steca stuk gaat, over een jaar of 20 ;)

/else
de paneeltemperatuur bereikte hier vandaag een 54c
de meeste programma`s gaan van veel lagere temperaturen uit, dit klopt dus echt helemaal niet.
als zo vroeg in het seizoen, de temperatuur al zo hoog is, is het voltage veel lager.
de meeste programmas rekenen met 45c, en dat is veel te laag.
bij de blauwe hoek is het ook te zien +historie

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2012 21:28 ]

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 21:23:
kan, of via je site
en anders blijft ie gewoon heerlijk wachten totdat er een steca stuk gaat, over een jaar of 20 ;)

/else
de paneeltemperatuur bereikte hier vandaag een 54c
de meeste programma`s gaan van veel lagere temperaturen uit, dit klopt dus echt helemaal niet.
als zo vroeg in het seizoen, de temperatuur al zo hoog is, is het voltage veel lager.
de meeste programmas rekenen met 45c, en dat is veel te laag.
bij de blauwe hoek is het ook te zien +historie
Hij heeft een DM met je adres.

A'dam PVOutput

• zonnigtype

zonnigtype

hansdegit schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 11:15:
Tjsa, wat kan ik erover zeggen???

Ik heb geen idee waarom één meter twee EAN codes kan hebben. 4 telwerken, 2 EAN's? Misschien dat Zonnigtype er nog iets over te melden heeft.
Vrije interpretatie van document wat ik niet kan vrijgeven (sorry):

Liander maakt als enige van de paar overgebleven netbeheerder voor de teruglevering van stroom een aparte EAN code aan. Dat noemen zij dan een zogenaamde "ODN" (niet lachen, dat betekent al sinds mensenheugenis: "Opwekking Door Nuon" 8)7 ).

Die aparte EAN staat in het zogenaamde EAN codeboek, voor "bekende" invoeders, als een tweede EAN voor elektriciteit naast de standaard "afname" aansluiting.

Bji "soort meter" zou moeten zijn aangegeven dat het in dat geval louter en alleen om "teruglevering" gaat. De standaard afname meter (die dus eigenlijk bij viertelwerk meter hetzelfde apparaat kan betreffen, al bedoelen ze dan uitsluitend het of de afname telwerk(en)), wordt alleen bij Liander "LDN" gedoopt (een keer raden wat daar mee wordt bedoeld...). Dat zou dan weer in het EAN codeboek als "levering" van stroom worden gecodeerd.

Sorry, ik heb het niet verzonnen. Leuker kunnen we het niet maken... :O

Pagina: 1 ... 28 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.