3800?
Lekker rendement.
Dit is echt niets hoor.
Lekker rendement.
Dit is echt niets hoor.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2012 22:37 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2012 22:37 ]
[ Voor 35% gewijzigd door SunshineCompany op 26-03-2012 22:50 ]
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Langer dan tien jaar???thommich schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:47:
Beide zijn firma's die al +10jr zonnepanelen leggen, en van beide is het hun core-business. (Beide doen ook verwarmingsinstallaties erbij).
Beide zijn éénmanszaken.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
De een schroeft dus in de spanten, de andere gebruikt ws. Clickfit. Het blijft allebei tot nu toe al jarenlang prima liggen. Verder is dat gewicht B.S., ook de YL265 weegt 19,7kg.thommich schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:47:
Aanpassing aan de meterkast zit bij beiden in de prijs ingerekend.
Dubbel verankerd: installateur 1 beweert dat hij meer verankering aan de spanten gebruikt dan concurrenten.
Superieure kwaliteit: "Mijn panelen wegen 21kg, tegenover 15kg van sommige concurrenten. Het verschil zit in een steviger kader en steviger glas"
Beide zijn firma's die al +10jr zonnepanelen leggen, en van beide is het hun core-business. (Beide doen ook verwarmingsinstallaties erbij).
Beide zijn éénmanszaken.
Die extra optie van u bekijk ik nog eens, maar vermoed dat nog extra mogelijkheden het ons alleen maar moeilijker maken.
Ikzelf neig momenteel naar installateur 2, vanwege het prijsverschil en de (blijkbaar) degelijke panelen van Yingli. Al vermoed ik dat installateur 1 een betere service-na-verkoop kan geven (bij storingen, defecte omvormers...)
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
WTF is een ODN code? En klopt bovenstaand bericht?quote: GreenchoiceWij hebben uw bericht van 23-03-2012 jl. in goede orde ontvangen, hartelijk dank voor het doorgeven van de gegevens.
Om uw teruglevering te vergoeden, hebben wij de ODN-code van uw elektriciteitsmeter nodig. Deze maakt uw netbeheerder Liander voor u aan wanneer u uw zonnepanelen bij hen aanmeldt. Indien u dit nog niet gedaan heeft, kan dit via www.energieleveren.nl. U bent wettelijk verplicht om uw zonnepanelen hier aan te melden.
Zodra de ODN-code van uw elektriciteitsmeter door uw netbeheerder Liander bij ons is bekendgemaakt, kunnen wij uw aanmelding verwerken. U ontvangt daarna een bevestiging van ons.
Verwijderd
SMA 3300 is niet de laatste stand der techniek. Euro-eta 94,4%.thommich schreef op maandag 26 maart 2012 @ 23:01:
Het enige wat dus echt verschil maakt is (volgens mij) de prijs en de panelen?
Installateur 1 met Mage Mono aan 9243euro (incl btw) vs installateur 2 met YL265 aan 8180euro.
Verwijderd
EAN code lijkt me zo.hansdegit schreef op maandag 26 maart 2012 @ 23:04:
[...]
WTF is een ODN code? En klopt bovenstaand bericht?
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2012 23:18 ]
Kan ook, qua omvormer.Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 23:15:
[...]
SMA 3300 is niet de laatste stand der techniek. Euro-eta 94,4%.
Ik zou dan een Fronius IG Tl 3.6 zetten. Euro-eta 97,2%
Dit is een verschil dat je gaat merken. Nog los van de andere mogelijkheden.
In NL zou ik zeggen 2,2 euro/wp vind ik aan de bovenkant, goed het is geen NL natuurlijk.
Is geen wettelijke plicht, is eigenaardigheid van Liander die de andere netbeheerders niet hebben.hansdegit schreef op maandag 26 maart 2012 @ 23:04:
[...]
[ Voor 13% gewijzigd door zonnigtype op 26-03-2012 23:30 . Reden: Greenchoice, niet Liander ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
Het prijsverschil is geen 1000, maar eerder 15 euro. Een power-one 3.6 is nog een stuk goedkoper en levert ook betere prestaties dan een SMA 3300.SunshineCompany schreef op maandag 26 maart 2012 @ 23:23:
[...]
Kan ook, qua omvormer.
En die 1000 EUR, die verdien je niet terug door 3% extra rendement
En wat jij qua prijzen vind, dat telt natuurlijk niet. Jij bent de koopjesjager van dit topic, die alles overal vandaan scharrelt..
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
waar heb je subsidie voor nodig?hansvk schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 07:59:
Deze week komt er een nieuwe groepenkast in mijn woning met een extra groep voor een toekomstige PV-installatie. Helaas kan ik geen gebruik maken van bestaande subsidieregelingen voor een nieuwe PV-installatie. Regionaal is er een regeling die geldt voor woningen die zijn gebouwd voor 1980. Helaas is mijn woning van 1981
Installeren van PV-systemen lijkt wel steeds meer in de publiciteit te komen, dus wie weet komen er ook andere/nieuwe subsidies (lokaal, regionaal, landelijk). Ik wacht het in ieder geval nog even af en blijf het hier op de voet volgen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Het hangt ook van de aard van de schaduw af en hoe de bypass diodes in de panelen zijn gemonteerd ( landscape of portrait ) . Doorgaans zitten de bypass diodes er "landscape" in gemonteerd. Meestal 3 stuks voor een paneel met 72 cellen.duinsel schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:49:
Weet iemand in hoeverre de bypass diodes de opbrengst van een string met een stukje schaduw redden? Ik lees verschillende berichten over het effect van schaduw op 1 paneel op het vermogen van het hele systeem, vsn verlies van bijna het hele vermogen tot verlies in verhouding van de hoeveelheid schaduw.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik heb laatst de laptop aan mijn aurora gehangen, maar ik kreeg er geen data uit. Een flinke zoektocht op internet leidde tot een australisch forum, waaruit bleek dat de USB-poort niet voor uitlezen is, daar schijn je de RS485 poort voor te moeten hebben. Heb jij het wel voor elkaar gekregen (en zo ja, hoe?)Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:13:
[...]
Ik ben wel te spreken over mijn Aurora.
Je weet wel wat hier staat denk ik (8 Panda en 5 STP 190s) heel plat.
Alles staat gelijk op in de ochtend, de Panda op zuid +20 west nog iets eerder.
De Suntech hebben nu geen volle vermogens (natuurlijk 15 graden effect), maar wel....
Ondanks de plaatsing zuid -70 oost pakken ze tot 1700 echt productie.
Genormeerd 5,1 vandaag voor het geheel. De oost partij doet goed mee dus.
Grafiek? Ik heb de laptop eraan gehad... maar die viel in sleep...
Alles is zuinig afgesteld hier....hemeltje.
Via logging is een schat aan info te ontsluiten met de aurora wel 15 parameters ofzo.
Natuurlijk alle gegevens per mpp zoals vermogen voltage en stroom. Een werkelijk walhalla voor de .... voor zo iemand als jij.![]()
Logging moet ik nog opzetten, vanwege genoemde info wellicht toch bij de omvormer in plaats van S0.
Daar is geen info per mpp enz. Denk aan een 3350mx zoals Martin heeft.
Ik heb nog een Delta liggen hier, solivia 3.3 voor het dak van mijn broer. Ik denk aan 22 Yingli YL185 (2 x 11) of 2 x 10 sharp ND 190. Tenesol is Delta zover ik weet, toch?
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Verwijderd
Als panelen dus 6 bypass-diodes hebben is dit beter? Er vallen dan immers minder cellen uit bij schaduw op een of meerdere cellen?mkleinman schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 08:24:
[...]
Het hangt ook van de aard van de schaduw af en hoe de bypass diodes in de panelen zijn gemonteerd ( landscape of portrait ) . Doorgaans zitten de bypass diodes er "landscape" in gemonteerd. Meestal 3 stuks voor een paneel met 72 cellen.
Dus bij een paneel van 72 cellen ( 6x12) zitten er dus 2x12 cellen achter 1 bypass. Komt er nu schaduw op 1 van die cellen dan treedt de bypass in werking. Gesteld je hebt de panelen in landscape liggen en op de onderste rij zit schaduw dan is er 1 bypass diode die z'n werk doet.
Heb je een paneel in portrait staat en heb je wederom op de onderste rij cellen schaduw dan gaan dus alle 3 de bypass diodes in werking.
Ik heb zelf ook last van schaduw op mijn panelen door een pijpje van m'n CV ketel. Met een klein beetje schaduw blijft het geleverde vermogen praktisch gehandhaafd.
Wat ook belangrijk is is de mpp software van de omvormer. Die moet wel met deze omstandigheden overweg kunnenGelukkig kan mijn omvormer ( Solarmax ) dat
.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2012 10:07 . Reden: typo ]
Verwijderd
Via de USB port. Dan moet je de USB software installeren en de juist software op je PC dan werkt het vrij vlot.WouterB schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 09:59:
[...]
Ik heb laatst de laptop aan mijn aurora gehangen, maar ik kreeg er geen data uit. Een flinke zoektocht op internet leidde tot een australisch forum, waaruit bleek dat de USB-poort niet voor uitlezen is, daar schijn je de RS485 poort voor te moeten hebben. Heb jij het wel voor elkaar gekregen (en zo ja, hoe?)
Verwijderd
Of het uitmaakt? Zou er een marketing argument achter schuilen? (LDK als ik het correct heb)Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 10:04:
[...]
Als panelen dus 6 bypass-diodes hebben is dit beter? Er vallen dan immers minder cellen uit bij schaduw op een of meerdere cellen?
LOL Het wordt steeds gekkerhansdegit schreef op maandag 26 maart 2012 @ 23:04:
Wij hebben uw bericht van 23-03-2012 jl. in goede orde ontvangen, hartelijk dank voor het doorgeven van de gegevens.
Om uw teruglevering te vergoeden, hebben wij de ODN-code van uw elektriciteitsmeter nodig. Deze maakt uw netbeheerder Liander voor u aan wanneer u uw zonnepanelen bij hen aanmeldt. Indien u dit nog niet gedaan heeft, kan dit via www.energieleveren.nl. U bent wettelijk verplicht om uw zonnepanelen hier aan te melden.
Zodra de ODN-code van uw elektriciteitsmeter door uw netbeheerder Liander bij ons is bekendgemaakt, kunnen wij uw aanmelding verwerken. U ontvangt daarna een bevestiging van ons.
[ Voor 26% gewijzigd door silvester6 op 27-03-2012 10:39 ]
Als u op een bepaald moment meer energie produceert dan verbruikt, wordt deze energie op het elektriciteitsnet gezet. Uw energieleverancier verrekent deze teruglevering met de normale levering tot een maximum van 5.000 kWh*). Indien u meer dan 5.000 kWh teruglevert en/of indien u meer teruglevert dan verbruikt, heeft u recht op een terugleververgoeding. Hierover kunt u afspraken maken met uw energieleverancier. Door uw productie-installatie te registreren op energieleveren.nl weet u zeker dat de juiste gegevens bekend zijn om de terugleververgoeding te berekenen.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik verwacht dit jaar meer te leveren dan te gebruiken. Dus wellicht dat daar de vraag van GC vandaan komt. Nou ja, ze hebben nu een ODN code van me gekregen. Waarom ze die niet zelf bij Linader kunnen opvragen is mij een raadsel. Sterker: ik heb het vermoeden dat het proces rondom terugleveren nodeloos gecompliceerd is.silvester6 schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 10:48:
Die site geld zoals ik het lees alleen voor mensen die meer opwekken dan dat ze verbruiken per jaarnota.
En elke energieleverancier geeft zelf aan wat zijn terugleververgoeding is per kwh. waarom zou ik het dan nog daar invullen.
[...]
En dan druk je het nog netjes uit. Ik krijg het goed verwerken van ons overschot alleen voor elkaar door Liander volledig buitenspel te zetten. Hopelijk gaat het een stuk makkelijker als Greenchoice meetgerechtigde is.hansdegit schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 10:59:
ik heb het vermoeden dat het proces rondom terugleveren nodeloos gecompliceerd is.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Nee. Ik ben een simpele particulier waar de meter drie weken geleden is vervangen door een digitaal exemplaar, een zg. "slimme" meter. Uitlezen op afstand staat uit, overigens.
[ Voor 35% gewijzigd door hansdegit op 27-03-2012 11:10 ]
[ Voor 47% gewijzigd door silvester6 op 27-03-2012 11:16 ]
[ Voor 13% gewijzigd door SkiFan op 27-03-2012 11:52 ]
Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.
Als de hoek meer dan 30 graden is, dan doet de regen het werk. bij lagere hoeken moet je zelf af en toe checken hoe het er voor staat. En kan je er makkelijk en veilig bij?SkiFan schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 11:51:
Heel even een simpel vraagje. Stel dat we PV op ons dak leggen, hoe maak je die schoon? en hoe vaak is dat in een stedelijke omgeving nodig? De onderrand van de pannen staat bij ons op 7 meter, huis is 11,5 meter hoog.
1060 Wp
Ik woon ook in stedelijke omgeving en ik kan niet veilig bij onze zonnestroompanelen (schuin dak, onderrand zo'n 6m vanaf de grond). Ik heb geen manier om ze schoon te maken en dat is ook niet nodig. Ze liggen er nu al vier jaar en ik zie geen vermogensmindering o.i.d. Af en toe kijk ik en dan ligt er soms vogelpoep op. Als ik dan een paar weken later weer eens omhoog kijk is het weg.SkiFan schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 11:51:
Heel even een simpel vraagje. Stel dat we PV op ons dak leggen, hoe maak je die schoon? en hoe vaak is dat in een stedelijke omgeving nodig? De onderrand van de pannen staat bij ons op 7 meter, huis is 11,5 meter hoog.
zoals boven staande al schrijven.SkiFan schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 11:51:
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik ben ook op zoek naar een soortgelijke setup (met 12 panelen), mag ik vragen welke installateur dit is?thommich schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:32:
-1 omvormer SB3800 SB3300 van SMA met 5 jaar garantie (standaard).
-14 panelen Yingly Panda 265 Wp
-Kostprijs installatie: 2,08 euro/Wp of een totaalkost van 7716,80 euro excl BTW. Inclusief 6 % BTW wordt dit 8179,81 euro all inclusief. De term “all inclusief” nemen wij letterlijk. Na het ondertekenen van de offerte doen wij al het nodige tot Uw installatie operationeel is,..
Ja dusMars Warrior schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 10:48:
Zo, de Steca hangt via 2 verlengsnoeren op een groep van de bovenste verdieping. Voorlopig komt er een 300-350W uit. Nu eens kijken of ik nog zie of-tie weer uitvalt.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Ik raad aan te kijken op www.top50solar.nl, daar staan de meeste leveranciers/installateurs wel op.Looney11 schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 12:53:
Zijn er andere shops die het bezoeken waard zijn?
Jammer dat je bij top50solar.de meteen bij een bedrijf uitkomt. Ik woon 15km van de DE-grens af, vroeg me af of daar geen leuke bedrijfjes zitten.JeroenH schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 12:58:
Ik raad aan te kijken op www.top50solar.nl, daar staan de meeste leveranciers/installateurs wel op.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
heb je geen kruipruimte buiten de kelder?yzf1kr schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:09:
Inmiddels staat het besluit vast dat er PV panelen gaan komen dit jaar.
Maar ik ben nog precies aan het uitzoeken hoe de installatie uit gaat zien.
De panelen zullen op mijn garage komen te liggen, deze ligt ca 25 meter bij het huis van daan, achter in de tuin. Op dit moment loopt er een ca 2 meter boven de grond een kabel naar de garage, maar deze is niet op een apparte groep aangesloten, en verzorgt ook een buitenlamp en een slaapkamer van stroom.
Er zal dus een nieuwe kabel getrokken moeten worden. Maar ik kan eigenlijk niet op een goede manier mijn huis in. Dus ik heb eigenlijk 2 opties:
1. Onder het dak naar binnen en dan via de zolder aan de andere kant weer naar onder. Dan heb ik een verbinding van ca 60 meter naar mijn meterkast.
2. Via een rioolbuis (30cm doorsnede) achter het huis naar binnen, en dan de kabel in de kelder weer uit het riool halen en dan 2 meter naar boven de meterkast in. Dan zou ik nog maar ca 35 meter kabel nodig hebben.
De vraag is natuurlijk of optie 2 toegestaan is.
[ Voor 61% gewijzigd door silvester6 op 27-03-2012 13:15 ]
Ik maak de panelen elke maand schoon, sproei ze soms en hou ze sneeuw vrij in de winter.SkiFan schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 11:51:
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Nee, oud jaren 40 huis. Houten vloer die ca 30 cm boven de grond zweeft.
stukje van de vloer open zagen.yzf1kr schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:20:
[...]
Nee, oud jaren 40 huis. Houten vloer die ca 30 cm boven de grond zweeft.
Ik ben nog aan het kijken of er een ogelijkheid is om een kabel onder het huis te steken en dan verder op op een of andere manier te vangen met een soort lasso ofzo.
Que? Die top 50 is gewoon een lijst van websites die met zonne-energie te maken hebben, zowel commercieel als niet-commercieel (bloggers).catchingfire schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:00:
Jammer dat je bij top50solar.de meteen bij een bedrijf uitkomt.
Hoewel ik er niet in thuis ben kan http://www.top50-solar.de misschien iets voor je betekenen. Of de Duitse versie van de Gouden Gids?Ik woon 15km van de DE-grens af, vroeg me af of daar geen leuke bedrijfjes zitten.
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Ik heb tijdens de renovatie van mijn tuin al een 10cm regenpijp gelegd van tegen het huis tot in de garage, speciaal voor evetuele kabels of flexibelewaterleiding. Dus dat stuk is wel gedekt.migjes schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:26:
[...]
stukje van de vloer open zagen.
meteen een luik maken natuurlijk.
en dan een ymvk-as kabel naar het schuurtje trekken.
door de grond. (kun je meteen een extra kabel trekken zodat je de oude niet meer ziet)
afhankelijk van de lengte en zwaarte van de set kun je dan kiezen voor 3x2,5mm of 3x4mm.
[ Voor 4% gewijzigd door yzf1kr op 27-03-2012 13:51 ]

als je al een regenpijp hebt liggen kun je gewoon ymvk kabel gebruiken dan is een ymvk-as niet nodig.yzf1kr schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:41:
[...]
Ik heb tijdens de renovatie van mijn tuin al een 10cm regenpijp gelegd van tegen het huis tot in de garage, speciaal voor evetuele kabels of flexibelewaterleiding. Dus dat stuk is wel gedekt.
Probleem in het huis is, dat er in de woonkamer een gelijmde eiken houten vloer op de houten ondervloer ligt. Een gat zagen is dus zonde, dan moet ik een volledig nieuwe vloer gaan leggen.Iets wat in de toekomst wel een optie is icm met vloer isolatie, maar op dit moment nog niet.
In de keuken ligt een ouderwetse Terazzo vloer, dus daar kan ik ook niet door of onderdoor.
In de toekomst misschien wel een optie icm met isolatie, maar voorlopig zit dat er nog even niet in.
[ Voor 5% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-03-2012 14:06 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
Dat is in Belgie, is dat niet een beetje ver weg? Of woon je daar ook?Sweep schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 12:28:
[...]
Ik ben ook op zoek naar een soortgelijke setup (met 12 panelen), mag ik vragen welke installateur dit is?
Signatures zijn voor boomers.
Verwijderd
Komen bekent voor.... die glazige types...migjes schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:42:
foto's of het is niet gebeurd.
de eerste 5kWh zijn vanochtend binnen geharkt.
Kewl.migjes schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:42:
foto's of het is niet gebeurd.
bij deze.
de aanleg.
[afbeelding]
het resultaat
[afbeelding]
1710Wp op een power-one aurora 3.0.
op oost 45 graden.
de eerste 5kWh zijn vanochtend binnen geharkt.
haha.. nee ik woon in Nederland (ZH), maar Belgie is niet perse ver weg. Is niet iedereen tot op zekere hoogte een koopjesjager?Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:09:
[...]
Dat is in Belgie, is dat niet een beetje ver weg? Of woon je daar ook?
Ik vond het geen top aanbieding. Maar ik ben een koopjesjager ...zeggen ze...
vanochtend draaide mijn slimme ferraris meter gewoon terug hoor.Maasluip schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:13:
Vandaag zijn mij mij de panelen afgeleverd. Zo stiekem zijn die dingen toch best groot (en ja: ik wist de afmetingen).
Ook even Enexis gebeld voor de meter. Want als je je realiseert dan een ferrarismeter ook niet geijkt is om terug te lopen en misschien een blokkade heeft...
Er wordt een afspraak gemaakt voor een meter met terugloopwerk. Op uitdrukkelijk verzoek is dat geen slimme meter, nou ja, waarschijnlijk een slimme meter, maar ik kan aangeven dat de meter niet op afstand uitgelezen mag worden.
Mijn stroomleverancier Oxxio verrekent tot 5000 kWh tegen normaal tarief, daarboven wordt er 70% uitbetaald. Natuurlijk is dat met een teruglevermeter minder dan met een ferrarismeter (want die loopt eerst terug, en dat "zie" je niet op de afrekening), maar aan 5000 kWh kom ik toch niet.
het heeft lang genoeg geduurd.Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:15:
Komen bekent voor.... die glazige types...
Gefeliciteerd, je bent nog niet de hekkesluiter, naar het schijnt zit daar ook al wat schot in de zaak.
thanks
Verwijderd
De markt is niet volwassen als geheel.Sweep schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:17:
[...]
haha.. nee ik woon in Nederland (ZH), maar Belgie is niet perse ver weg. Is niet iedereen tot op zekere hoogte een koopjesjager?![]()
Voorlopig erger ik me groen en geel aan de laksheid van de tot nu in NL aangeschreven installateurs, het gaat kennelijk goed in de business, want een beetje prompte reactie is er niet bij
Hier hetzelfde....Sweep schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:17:
[...]
haha.. nee ik woon in Nederland (ZH), maar Belgie is niet perse ver weg. Is niet iedereen tot op zekere hoogte een koopjesjager?![]()
Voorlopig erger ik me groen en geel aan de laksheid van de tot nu in NL aangeschreven installateurs, het gaat kennelijk goed in de business, want een beetje prompte reactie is er niet bij
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Geef de consument is ongelijk en sorry voor het feit dat ik mijn zuur verdiende centjes maar 1 keer (goed) uit kan geven.SunshineCompany schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:35:
Komt ook doordat mensen 20 offertes aanvragen, en vervolgens verwachten bij elke installateur als koning behandelt te worden, om vervolgens bij een installateur die 300km verderop zit voor een 1% lagere prijs een systeem te kopen.
Kortom; aan de ene kant wil men alle service, maar als het erop aan komt draait het om prijs.
[ Voor 26% gewijzigd door Freemann op 27-03-2012 14:49 ]
Aan de andere kant zijn er ook bedrijven / zelfstandigen die verwachtten dat elke offerte een deal oplevert...SunshineCompany schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:35:
Komt ook doordat mensen 20 offertes aanvragen, en vervolgens verwachten bij elke installateur als koning behandelt te worden, om vervolgens bij een installateur die 300km verderop zit voor een 1% lagere prijs een systeem te kopen.
Kortom; aan de ene kant wil men alle service, maar als het erop aan komt draait het om prijs.
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Dat van die meter hebben ze je zeker bij Enexis verteld? Ik heb nog nooit een ferraris gezien die bij terugloop anders registreerde als bij afname en je kan aan de symbolen op je meter zien of ie een terugloopbeveiliging heeft, wat overigens zelden voorkomt.Maasluip schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:13:
Vandaag zijn mij mij de panelen afgeleverd. Zo stiekem zijn die dingen toch best groot (en ja: ik wist de afmetingen).
Ook even Enexis gebeld voor de meter. Want als je je realiseert dan een ferrarismeter ook niet geijkt is om terug te lopen en misschien een blokkade heeft...
Er wordt een afspraak gemaakt voor een meter met terugloopwerk. Op uitdrukkelijk verzoek is dat geen slimme meter, nou ja, waarschijnlijk een slimme meter, maar ik kan aangeven dat de meter niet op afstand uitgelezen mag worden.
Mijn stroomleverancier Oxxio verrekent tot 5000 kWh tegen normaal tarief, daarboven wordt er 70% uitbetaald. Natuurlijk is dat met een teruglevermeter minder dan met een ferrarismeter (want die loopt eerst terug, en dat "zie" je niet op de afrekening), maar aan 5000 kWh kom ik toch niet.
Het begint te kriebelen. Ik heb echter geen idee hoe ik moet beginnen. Is eigenlijk iets voor het PV datalogging topic. Daar verder.Mike70 schreef op dinsdag 20 maart 2012 @ 21:22:
[...]
Tja dus toch maar eigen uitleessoftware bouwen?
[ Voor 10% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-03-2012 14:58 ]
Ik wil het graag laten installeren in de veronderstelling dat het dan beter gebeurt dan wanneer ik het zelf zou doen. Ik verwacht daarbij dan dus wel de nodige zorg en maatwerk van de installateur.Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:21:
[...]
De markt is niet volwassen als geheel.
Het lukt wel, als het mij lukt waarom zou het jou niet lukken.
Ga je zelf aan de slag of laat je installeren?
Volkomen mee eens!!Sweep schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:58:
[...]
Ik wil het graag laten installeren in de veronderstelling dat het dan beter gebeurt dan wanneer ik het zelf zou doen. Ik verwacht daarbij dan dus wel de nodige zorg en maatwerk van de installateur.
Gaat ook zeker wel lukken, maar verbaas me soms echt gewoon over de genoemde laksheid
@SunshineCompany: Het hoeft echt niet perse tegen de laagste prijs. Kwaliteit en service hebben ook een prijs, ik wil alleen wel weten welke prijs dan...
Wat voor symbool is dat dan op de meter?Erasmo schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:53:
[...]
Dat van die meter hebben ze je zeker bij Enexis verteld? Ik heb nog nooit een ferraris gezien die bij terugloop anders registreerde als bij afname en je kan aan de symbolen op je meter zien of ie een terugloopbeveiliging heeft, wat overigens zelden voorkomt.
En dat is nu precies het grote probleem. Veel bedrijven vermelden niet met welke panelen, omvormers, bevestigingssystemen, optimizers, ze werken. Daarbij besteden bedrijven diensten uit, gebruiken onderaannemers voor plaatsing, elektriciteit etc.SunshineCompany schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 15:48:
20% prijsverschil zit 'm niet alleen in de installateur, maar ook in de materialen.
En natuurlijk is vergelijken belangrijk! Dat adviseer ik mijn klanten ook altijd. Maar doe het dan wel eerlijk..Alhoewel dat erg moeilijk is.
Ik heb bij mijn Ferraris meter een sprinklerinstallatie geinstalleerd, die continue (met grondwater, op zonnestroom) wordt gekoeld. 8000RPM, ongeveer
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Deze had ik inderdaad ook gezien, erg duidelijke site. Jammer genoeg geen Yingli panelen.Speksteenkachel schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:05:
SolarNRG is heel open over de prijzen en materialen, zie onderstaande link.
Moet je voor je zelf maar bepalen of het te duur is of niet.
http://www.solarnrg.nl/prijzen-zonnepanelen
idd....Sweep schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:12:
[...]
Deze had ik inderdaad ook gezien erg duidelijke site, jammer genoeg geen Yingli panelen.
afwachtendeSweep schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:12:
[...]
Het enthousiasme van TheSunshineCompany hier, vind ik ook wel een opsteker!
Ik heb mijn leverancier uitgekozen op basis van research (website en ervaringen op fora) en nabijheid.If you pay peanuts, you get monkeys
Is het hier niet toegestaan de namen van leveranciers te noemen?Barrycade schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:25:
[...]
Ik heb mijn leverancier uitgekozen op basis van research (website en ervaringen op fora) en nabijheid.
Sweep schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:12:
Deze had ik inderdaad ook gezien, erg duidelijke site. Jammer genoeg geen Yingli panelen.
Leveranciersverhaal:Sweep schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:40:
Is het hier niet toegestaan de namen van leveranciers te noemen?
Ik zou het juist wel prettig vinden de positieve/negatieve ervaringen met specifieke leveranciers hier te lezen.
[ Voor 54% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-03-2012 16:55 ]
Idd. Sharp maakte al panelen toen de oprichter van Yingli nog met Duplo speelde volgens mij
[ Voor 19% gewijzigd door antonboonstra op 27-03-2012 16:57 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
catchingfire schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:00:
[...]
Jammer dat je bij top50solar.de meteen bij een bedrijf uitkomt. Ik woon 15km van de DE-grens af, vroeg me af of daar geen leuke bedrijfjes zitten.
Ik zou het niet weten, bedoel er ook niets mee. Misschien beter uitgedrukt was geen 265Wp panelen (aan 1.65mtr breed). Die opbrengst per m2 is iets waar ik, gezien het geringe dakoppervlak, nogal blind op staar.
@Barrycade, ik ben toch wel zeer benieuwd welke levarancier dit betreft.Barrycade schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:25:
[...]
Ik heb mijn leverancier uitgekozen op basis van research (website en ervaringen op fora) en nabijheid.
Als je DM aanzet stuur ik je wel een naam.Sweep schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 12:28:
[...]
Ik ben ook op zoek naar een soortgelijke setup (met 12 panelen), mag ik vragen welke installateur dit is?
Mooi Migjes, gefeliciteerdmigjes schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:42:
foto's of het is niet gebeurd......de eerste 5kWh zijn vanochtend binnen geharkt.
Het toverwoord is:Sweep schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 18:06:
[...]
@Barrycade, ik ben toch wel zeer benieuwd welke levarancier dit betreft.
Kun je mij niet een hint geven, zonder link of zonder het forumregelementen te schenden?
In 2013 komt er een Abraham bij Sharp voor de deur te staan.antonboonstra schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:46:
Idd. Sharp maakte al panelen toen de oprichter van Yingli nog met Duplo speelde volgens mij
Edit: En ook niet een van de kleinste... http://www.solarplaza.com...production-capacity-2011/
haha, heel goed, succes!Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 19:47:
[...]
We hopen de schans dit weekend te kunnen ophalen.
Heej Eric, bedankt voor je aanbod, maar ik kan je geen DM of iets dergelijks sturen.Verwijderd schreef op maandag 26 maart 2012 @ 22:22:
[...]
@miejuul, ik heb een steca 500 over (mc3) woon in noord holland noord.
lenen of kopen moet even buiten het forum om.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Dus als je (portrait) panelen 's ochtends langzaam van boven naar beneden in de zon komen gaan ze pas echt iets doen als ze helemaal in de zon liggen? Heb ik weer.mkleinman schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 08:24:
[...]
Dus bij een paneel van 72 cellen ( 6x12) zitten er dus 2x12 cellen achter 1 bypass. Komt er nu schaduw op 1 van die cellen dan treedt de bypass in werking. Gesteld je hebt de panelen in landscape liggen en op de onderste rij zit schaduw dan is er 1 bypass diode die z'n werk doet.
Heb je een paneel in portrait staat en heb je wederom op de onderste rij cellen schaduw dan gaan dus alle 3 de bypass diodes in werking.
Verwijderd
moet maar even via iemand met een actieve site op dit forum.Heej Eric, bedankt voor je aanbod, maar ik kan je geen DM of iets dergelijks sturen.
Mag ik via dm jouw email-adres doorgeven? Bedoel je dat?Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 21:14:
[...]
moet maar even via iemand met een actieve site op dit forum.
ik lees net dat de eneco toon 50kWh verbruikt per jaar
bij 100.000 klanten staat al een gas unit voor joker te draaien... of vrijwel de gehele duurzame produktie van eneco.
A'dam PVOutput
Verwijderd
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2012 21:28 ]
Hij heeft een DM met je adres.Verwijderd schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 21:23:
kan, of via je site
en anders blijft ie gewoon heerlijk wachten totdat er een steca stuk gaat, over een jaar of 20
/else
de paneeltemperatuur bereikte hier vandaag een 54c
de meeste programma`s gaan van veel lagere temperaturen uit, dit klopt dus echt helemaal niet.
als zo vroeg in het seizoen, de temperatuur al zo hoog is, is het voltage veel lager.
de meeste programmas rekenen met 45c, en dat is veel te laag.
bij de blauwe hoek is het ook te zien +historie
A'dam PVOutput
Vrije interpretatie van document wat ik niet kan vrijgeven (sorry):hansdegit schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 11:15:
Tjsa, wat kan ik erover zeggen???
Ik heb geen idee waarom één meter twee EAN codes kan hebben. 4 telwerken, 2 EAN's? Misschien dat Zonnigtype er nog iets over te melden heeft.
Dit topic is gesloten.
![]()
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq