NiGeLaToR schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:17:
Lees net de
CBS cijfers over zonnestroom in NL, maar durf wel te beweren dat die cijfers niet representatief zijn. Vrienden van me wonen in een wijk waar de woningcorperatie op alle woningen 3 zonnepanelen (standaardmaatje) heeft geplaatst. Er hangen nog ferrarismeters in de meterkast en de bewoners zijn niet gevraagd om het aan de energieleverancier te melden. Meter draait terug als de zon schijnt, dus er gebeurt wat. Huur is niet verhoogd, het hoorde bij een 'upgrade' van de bestaande woningen. Dat zijn alleen in die buurt al zo'n 150 huizen met 3 panelen = 450 panelen, die naar ik dan even aanneem gewoon niet geregistreerd staan. Met 200Wp panelen pakweg 90.000Wp max, misschien goed voor 60.000Kwh per jaar?
Niet dat we daar Duitsland mee gaan benaderen, maar hoe groot zal het aandeel niet-gemelde-terugleveranciers zijn? (en hoe groot is de kans dat dit elders in de EU ook gebeurt?).
(vergeten eerder te reageren, niet verwonderlijk gezien het tempo hier)
Dat heb ik allemaal al uitgezocht, voor zover de gebruikte cijfers betrouwbaar en actueel genoeg zijn, rapporteer ik al jaren over (ik ben de enige in NL die dat doet, voor zover ik weet - heb althans nog niks vergelijkbaars gezien...

):
http://www.polderpv.nl/ni...afzetmarkt_NL_2012_update
In 2011 is al bijna evenveel "niet gecertificeerd" PV bijgeplaatst als er (bij CertiQ bekend) aan "gecertificeerde installaties" (lees: uitsluitend SDE) is bijgekomen.
Het niet-gecertificeerde "vrije-jongens-krentenbrood" volume (accumulatie) was al zo'n 57% van het totale volume in de markt (= niet gecertificeerd + gecertificeerd, moet ook nog klein segmentje - 5 MWp - zeer slecht bekend "niet-netgekoppeld" bij). Als je er tenminste van uitgaat dat CBS "nauwkeurige" data publiceert. Wat beslist betwijfeld mag worden, omdat het om enquêtes gaat die een zeer substantieel deel van de aanbieders passeren (lees: worden niet meegenomen, en er wordt flink op los geëxtrapoleerd). En bij mijn weten staan er geen sancties op "niet correct" invullen van afzet cijfers in een jaar. Magazijn voorraden zijn ook nog zo'n pain-in-the-ass, zeer slecht zicht op te krijgen, en kunnen flink verstorende factor zijn in de complexe relatie tussen "afzet" en daadwerkelijk in een jaar "geplaatst" volume. Nota bene: veel marktcijfers zijn daarbij ook nog eens geheim (tussenhandel en import: niet ingevuld laatste jaren...

).
In 2012 gaat dat allemaal nog veel erger worden, want SDE kabbelt matigjes voort (
CertiQ), maar tegelijkertijd wordt er enorm veel volume bijgeplaatst (voor NL begrippen...). GoT als een van vele tekenen aan de wand, maar ook bedrijven blijven lekker door kachelen (zie Sunshine met zijn EIA projecten, ik vraag me af wat daarvan zichtbaar wordt bij CertiQ, want geen enkele verplichting - nog belang - om daar in te schrijven).
Het is hoogst onwaarschijnlijk "dat dit elders in de EU ook gebeurt", omdat bijna overal FITs van divers pluimage in het leven zijn geroepen, en daarbij ALLES wordt gecertificieerd, en volumes dus zeer nauwkeurig bekend zijn of worden. Al is het "vaststellen" van die volumes painstaking in retehard groeiende landen als Duitsland, Italië, UK, en België (Vlaanderen). Waarbij er heel wat ambtenaren de cijfers bij elkaar moeten harken, verifiëren, checken, updaten, en uiteindelijk "definitief moeten vaststellen". Maar "vastgesteld" (met hoge nauwkeurigheid) wordt er uiteindelijk beslist. Dat is en blijft in ons hoogst curieuze landje een totale illusie, vanwege de complete regelgeving puinhoop, die er niet toe heeft geleid dat er zoiets als een centrale registratie van ALLE installaties is gekomen!
(ook al willen de netbeheerder je nog zo graag in "dat register van hen" hebben, waarvan de gevolgen verder niet zijn te overzien omdat er in Wet NIETS over is geregeld...)
Gezien de grote "gevoeligheden" rond salderen van zonnestroom en dubieus langer termijn perspectief misschien niet eens zo'n slechte zaak voor de direct betrokkenen, dat zo'n "registratie" niet wettelijk is verplicht (want wat staat er tegenover, en wat zijn de risico's?). Maar vanuit landelijk "klimaat doelstelling perspectief" bezien is het natuurlijk zwaar gestoord...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)