Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 139 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.701 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JoopC schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 11:09:
[...]

Dat koop je never nooit niet voor 1000 euro.!
Deze site begint een beetje op een reken je rijk site te lijken, het RTL gehalte is hoog.
Gaat prima, niet zo snel oordelen ;)

675wp systeem, 925 euro
Incl subsidie is dit zelfs 786 euro.

3x 225wp LDK = 430
1x Soladin 600 = 345
Bevestiging = 150

2400 euro is voor een set van 3 paneeltjes een absurd bedrag

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 24-08-2012 11:22 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 20:29

HeroS

SmartHome Nerd

@NiGeLaToR Oke begrijp het. Bedankt voor je reactie.

Ik hoef alleen door de kruipruimte en kan het aan de onderkant van de beganegrond vloer vast maken. Gebruik wel installatiedraad in een pvc buis.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Nog een vraag...

Moet je de groep waar de omvormer op aangesloten is nou wel of niet aansluiten op een aardlek schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Als er een stopcontact op die groep zit, moet er een aardlekschakelaar voor. Als de omvormer een vaste aansluiting heeft, is een aardlekschakelaar niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

B2

wa' seggie?

revolution-nl schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 11:14:
[...]

Gaat prima, niet zo snel oordelen ;)

675wp systeem, 925 euro
Incl subsidie is dit zelfs 786 euro.

3x 225wp LDK = 430
1x Soladin 600 = 345
Bevestiging = 150

2400 euro is voor een set van 3 paneeltjes is een absurd bedrag
Maar jullie rekenen hier niet de beugels in mee, wat zou hier ongeveer een reeel bedrag voor zijn?

Waarom er gekozen is voor verschillende merken panelen is niet helemaal duidelijk, waarschijnlijk heeft het met de afmetingen te maken. Op het platte dak heb ik 5,5 a 6 meter ruimte. (de panelen moeten schuin over het dak om ze op het zuiden te krijgen)
De installateur is voor de garage nog op zoek geweest naar 300Wp panelen van ongeveer 2m lang maar kon deze niet vinden.Ik heb daar een schuin dak van 7x2,10.

[ Voor 4% gewijzigd door B2 op 24-08-2012 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@Cruise Control >> Dat lees ik inderdaad ook maar het kan ook niet kwaad als je het wel doet? Ik heb namelijk een redelijke vrije groep (zitten 3 lampen op) waar ik het geheel zo kan aansluiten (zonder wc).

30mA is de aardlek (hangen 3 groepen op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-09 11:10

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

B2 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 11:23:
[...]

Maar jullie rekenen hier niet de beugels in mee, wat zou hier ongeveer een reeel bedrag voor zijn?
Zie kopje bevestiging
Platdak montage heb je vanaf 65 euro per paneel.

1000 euro voor een set van 3 panelen is even zoeken maar prima mogelijk.
Sun-solar bied ook 570wp aan voor 965 euro inc bevestiging

[ Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 24-08-2012 11:32 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
geen panelen van 2 meter lang, en 300 Wp ? volgens mij moet je dan beter zoeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
HeroS schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 11:27:
@Cruise Control >> Dat lees ik inderdaad ook maar het kan ook niet kwaad als je het wel doet? Ik heb namelijk een redelijke vrije groep (zitten 3 lampen op) waar ik het geheel zo kan aansluiten (zonder wc).

30mA is de aardlek (hangen 3 groepen op)
Er mag niets anders op de groep waar je omvormer op komt. Echt niet. Ook geen drie lampjes.

Wat de aardlekschakelaar betreft, ik weet niet of iedere omvormer met een 30mA aardlek werkt. Maar misschien staat dat in de installatiehandleiding van je omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:47
Hallo weet iemand hoeveel de afstand mag zijn tussen panelen en omvormer voor een 600wp systeem en is dat dan de kabel met speciale stekers of kan je ook iets anders gebruiken?

ps ik heb al 1410wp en 585wp en wil graag uitbreiden!

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@Cruise Control >> Oke duidelijk, Aparte groep welke vrij is ook mogelijk.

Heb een omniksol 1,5 met 1200W panelen er aan. In de handleiding staat niks hierover. Dus twijfel of ik wel of geen aardlek eraan moet hangen. Mijn installateur kan er ook geen eenduidig antwoord op geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Ik ook niet, ben ik bang. De leverancier of producent van je omvormer waarschijnlijk wel.

[ Voor 55% gewijzigd door Cruise Control op 24-08-2012 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

B2

wa' seggie?

engelbertus schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 11:40:
geen panelen van 2 meter lang, en 300 Wp ? volgens mij moet je dan beter zoeken ?
Ik ga af op wat de installateur zegt, hij probeerde aan Bosch panelen te komen, maar dat lukte niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
B2 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 12:15:
[...]

Ik ga af op wat de installateur zegt, hij probeerde aan Bosch panelen te komen, maar dat lukte niet.
Denk dat je even wat meer mensen moet benaderen voor een second opinion ;)
Mijn suntechs 285w zijn ook 2m.

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
als de installateur bedoelt, op kote termijn geleverd kunnen krijgen, of geleverd door zijn leverancier of zo, dan zou dat kunnen, maar er zijn volgens mij zat panelen van 300 WP (juist) die 2 m lang zijn.

een aardlek doet alleen iets met aardlekken. dat heeft geen invloed op de werking van de omvormer, en de omvormer wordt er ook niet veiliger van.

als je een machine direct op de meterkast aansluit zonder stopcontacten heb je geen aardlek nodig, omdat de kabel zelf geen aardlek kan veroorzaken. dat is althans het uitgangspunt. als je een aardlek veroorzaakt in de omvormer, ben je daaraan aan het sleutelen zonder de veiligheidsvoorschriften te volgen. dat wordt nooit "gedekt"door voorschriften.

dus het hoeft niet, die aardlek, maar het kan voor jezelf wel een voordeel opleveren, als je ( per ongeluk?) dingen doet die je niet moet doen.

daarom is dit ook alleen omgelijk als je het apparaat direct aan de installatiedraad koppelt, dus zonder wcd en de mogelijkheid om ook maar wat voor ander apparaat dan ook, aan tesluiten, waar je een aardlek kunt veroorzaken.

verder is de omvormer wel gewoon geaard, en in de meterkast aangesloten op de aardleiding.

[ Voor 4% gewijzigd door engelbertus op 24-08-2012 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@engelbertus >> Top bedankt voor de heldere reply!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-09 11:48
Nog een vraagje aan de doe-het-zelvers; hoe voer je de dc-kabels die van de panelen komen door het pannendak ? Zijn hier speciale pannen voor of worden ze ergens onder een pan naar binnen gevoerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Inderdaad onder een pan naar binnen voeren, gaat probleemloos en er zijn geen speciale pannen.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altec
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 13:32

altec

Plop

Pixelmagic schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:19:
Zo, nog een paar nachtjes (maandag) en ze komen mijn panelen plaatsen, hopen dat er nog wat zon over is tegen die tijd ;)

Ben al met wat voorbereiding bezig om het een en ander uit te lezen met de P1 poort van de meter, een PV-Logger in de AEG omvormer en heb ook nog een kWh metertje met S0 voor in de meterkast. De basis logging gebeurd met Domotiga en ik haal met php wat zaken er uit om te tonen op mijn tablet. Dit is wat ik zover heb:

[afbeelding]

Ondertussen bericht van Agentschap, subsidie is toegewezen, aanvraag op 31 juli gedaan, 23 augustus de brief binnen. Best netjes voor ambtenaren, binnen 3 weken geregeld !

Edit: @zonnigtype, 'dude' was zeker niet beledigend bedoeld !
Dat ziet er echt nice uit!
Zijn er ondertussen al (goedkope) kabels beschikbaar om de P1 uit te lezen?
Ik heb een kastje via zon-iq dat mijn meter uitleest, maar ik krijg met geen mogelijkheid de data weer uit het kastje.

De data wordt wel naar mijn router gestuurd en ik kan het kastje via SSH benaderen (helaas geen userid password...) maar data krijg ik er niet uit getrokken...
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:52

Pixelmagic

Ubergeek

altec schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 14:45:
[...]

Dat ziet er echt nice uit!
Zijn er ondertussen al (goedkope) kabels beschikbaar om de P1 uit te lezen?
Ik heb een kastje via zon-iq dat mijn meter uitleest, maar ik krijg met geen mogelijkheid de data weer uit het kastje.

De data wordt wel naar mijn router gestuurd en ik kan het kastje via SSH benaderen (helaas geen userid password...) maar data krijg ik er niet uit getrokken...
:?
Ga naar http://jeelabs.com/products/usb-bub en koop dat ding, daarna naar http://www.maartendamen.c...ndis-gyr-gasmeter-e06140/ voor de configuratie en het werkt dan gewoon.

Uitlezen doe ik met Domotiga, zet netjes elke 10 sec (ja, is best wel veel) de data in de mysql db. Er zijn ook oplossingen met Python enzo.

Ik heb wel gemerkt dat een Raspberry Pi elke 10 sec data op de seriële poort niet leuk vind, erg hoge load. ik heb nu een oude netbook draaien met Debian er op, loopt perfcet en gebruikt iets van 12W.

Succes !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Aanvulling op de aardlek: Het is natuurlijk niet gezegd dat er geen aardlek kan optreden in de kabel, of wat er dan gebeurt.

je kunt bijvoorbeeld best nog eens per ongeluk de leiding aanboren of doorknippen, en daarbij alsnog een aardlek maken, en dan sta je zelf alsnog onder stroom.

je zult je daar wel bewust van moeten zijn, en de leiding veilig aanleggen. Hier zijn ook weer voorschriften voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 18:47
Hallo

Hier gaat bijna de beslissing vallen om PV te zetten :)
Heb net een offerte binnengekregen voor al het materiaal.
Bevestiging is Schletter
Zonnepanelen zijn BYD 240 WP
en een AEG PV2800 omvormer

Betreft 12 panelen (2880WP)

Kost mij 4825 €

Is dit een goede deal en BYD is dat een reputabel merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
jp73 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 14:16:
Nog een vraagje aan de doe-het-zelvers; hoe voer je de dc-kabels die van de panelen komen door het pannendak ? Zijn hier speciale pannen voor of worden ze ergens onder een pan naar binnen gevoerd ?
Je zou een dakbeluchtings pan kunnen gebruiken indien die aanwezig is

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

larsg schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 15:44:
Hallo

Hier gaat bijna de beslissing vallen om PV te zetten :)
Heb net een offerte binnengekregen voor al het materiaal.
Bevestiging is Schletter
Zonnepanelen zijn BYD 240 WP
en een AEG PV2800 omvormer

Betreft 12 panelen (2880WP)

Kost mij 4825 €

Is dit een goede deal en BYD is dat een reputabel merk?
In of exclusief montage?
Is het ex, dan is het mijnsinziens veel te duur

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:27

WouterG

Dit is geen ondertitel

jp73 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 14:16:
Ik heb een klein hoekje uit mijn pan geslepen en de kabels beschermd met een stukje tape en wat kunststof. Betonnen pannen zijn behoorlijk scherp (ervaren) :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 18:47
MieJuul schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 15:48:
[...]

In of exclusief montage?
Is het ex, dan is het mijnsinziens veel te duur
Hij komt een halve dag met mij dat doen.
Het is wel met al het materieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik met Solardesign van Omniksol mijn toekomstige set invoer staat alles groen behalve Rated Power Ratio. Die is rood met ongeveer 66%. Kan dit kwaad want ik denk erover de 3.0 te kopen om later uit te breiden en niet met extra omvormers te hoeven werken? Tevens heb ik dan 2 mpp trackers en kost me nu maar €200,- extra.

t

MPPT-1

Parameter Value Range

String power [W] 1000 <1700

Vmpp at STC [V] 202.4 120 ~ 500

Impp at STC [A] 4.94 <18

Voc [V] 270.8 <590

DC Power Loss Ratio [%] 0.33 <1

MPPT-2

Parameter Value Range

String power [W] 1000 <1700

Vmpp at STC [V] 202.4 120 ~ 500

Impp at STC [A] 4.94 <18

Voc [V] 270.8 <590

DC Power Loss Ratio [%] 0.33 <1

Total

Max.PV Power [W] 3400

Max.AC Power [W] 3300

Total Quantity of PV-module 8

Module Area [m²] 13.44

Rated Total Power [W] 2000

Rated Power Ratio [%] 66.67

AC Power Loss Ratio [%] 0.54 <1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 07:56
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:08:
Als ik met Solardesign van Omniksol mijn toekomstige set invoer staat alles groen behalve Rated Power Ratio. Die is rood met ongeveer 66%. Kan dit kwaad want ik denk erover de 3.0 te kopen om later uit te breiden en niet met extra omvormers te hoeven werken? Tevens heb ik dan 2 mpp trackers en kost me nu maar €200,- extra.

.......
Mag ik vragen hoe je aan de Solar Design Software komt van Omniksol. Als ik op de site van Omniksol wil downloaden zegt hij dat het bestand niet bestaat :?

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
peauke schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:26:
Mag ik vragen hoe je aan de Solar Design Software komt van Omniksol. Als ik op de site van Omniksol wil downloaden zegt hij dat het bestand niet bestaat :?
Werkt, na inloggen, in je browser en genereert een rapport in PDF-formaat. http://www.omnik-solar.com/solardesign/project/edit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
engelbertus schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 15:17:
Aanvulling op de aardlek: Het is natuurlijk niet gezegd dat er geen aardlek kan optreden in de kabel, of wat er dan gebeurt.

je kunt bijvoorbeeld best nog eens per ongeluk de leiding aanboren of doorknippen, en daarbij alsnog een aardlek maken, en dan sta je zelf alsnog onder stroom.

je zult je daar wel bewust van moeten zijn, en de leiding veilig aanleggen. Hier zijn ook weer voorschriften voor.
>:) ja ja _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Weet iemand of het uitmaakt hoeveel wattpiek je op de SB1200 omvormver zet? Bijvoorbeeld ipv 1200wp zou ik een paneel minder erop willen zetten dan dus 1000 wp.

Het schijn te maken te hebben met de inschakelspanning, het rendement zou dan lager zijn omdat hij te laat inschakeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Geurt-kun schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 23:25:
[...]

Je zou ook eens kunnen kijken of het Sinus symbooltje op je aardlekschakelaar wel de juiste is.
Is deze sinus mooi rond ~ dan heb je de verkeerde type aardlekschakelaar toegepast.
De sinus vorm moet namelijk een vlak kantje hebben. Dit symbool geeft aan dat de aardlekschakelaar ook met hogere harmonischen kan omgaan.
Je kunt je voorstellen dat een gelijkstroompaneel niet een exact sinusvormige wisselspanning kan genereren.

@ Migjes, beterschap man
Binnenkort komt er 2000 Wp op west te liggen :)
Gaaf Geurt, die kon ik nog niet, ben direkt naar m,n meterkast gespurt, en ik zag
een kerktoren symbool als sinus model, je weet wel wat je ook als zoek signaal
op je scoop kan in stellen.

Weer wat geleerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:32
Korte vraag; als ik mijn grondkabel in de groepenkast aansluit, moet er dan PVC over de hele kabel, of mag er ook een stukje (bocht voor die de kast in gaat) niet in PVC zitten. Ik heb geen PVC-buiger en een grondkabel is al beschermd van zichzelf, maargoed, zie op foto's van meterkasten altijd heul veul PVC ;)

Enfin stap 45 van 109 tot plaatsing van PV installatie is in ieder geval gereed. Stroom van gewenste inverterstek tot meterkast -> Check! 8)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-09 21:30
Eindelijk eindelijk:
Afbeeldingslocatie: http://ecologieforum.eu/download/file.php?id=4042

De eerste 7 liggen, nu nog 7 erbij en op ander dak nog eens 14...

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

PClop schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 17:19:
[...]

Gaaf Geurt, die kon ik nog niet, ben direkt naar m,n meterkast gespurt, en ik zag
een kerktoren symbool als sinus model, je weet wel wat je ook als zoek signaal
op je scoop kan in stellen.

Weer wat geleerd ;)
je zult nog eens aan me denken als je je helemaal het leplazurus zoekt, omdat een ander bedrijf een nieuw LED NV armatuur monteert op een oude ALS en deze te pas en te onpas uitschakelt.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 20:18
Graag wat advies over de beste mogelijkheden.

Heb een plat dak van 10 X 4 mtr. Hierbij ligt de zuidzijde op de korte kant en er valt geen schaduw op het dak. Uitgaande van panelen van 1.65 * 90 cm zou ik ik volgens mij 4 rijen van 2 panelen kunnen plaatsen onder een hellingshoek van 35graden.

Als ik meer opbrengst zou willen hebben zou ik naar een minder optimale situatie kunnen gaan van:

a) 5 rijen van 2 panelen onder een lagere (b.v. 25 graden) hoek
b) duurderen panelen met een hogere WP (welke zijn dan aan te raden)
c) ?

Zijn er ergens berekeningen voorbeelden te vinden om naar een zo'n optimale situatie te gaan, of wie heeft hier ervaringen mee.

ps. energieverbruik ligt op circa 4500 kwh/jaar

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Waarom je panelen niet in portret? Of totaal 16 panelen op Oost/West. Kortom je doet jezelf te kort.

[ Voor 3% gewijzigd door Barrycade op 24-08-2012 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Laatst online: 13-07 17:24
Eindelijk zijn mijn panelen vandaag geinstalleerd:
Ze zijn aangemeld bij het Google document.
PVOutput.org Tweakers.net Team moet nog even een paar dagen wachten.
Hier de online PV-Logger data: http://www.fp4all.org/user/index.php?sysid=3576

Afbeeldingslocatie: http://www.mediafire.com/conv/04421a822388549618611e875021338b553cba22c205b6b9ee7ea359203462cc4g.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mediafire.com/conv/4978800be718090d104894e08d6c9b4d2450d86146502f46f0b32332c22cbd7d4g.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mediafire.com/conv/b8ce59faeb2635b63554dfbc39ee643dffd8d9b47a783a8b42ba34fc3413bb704g.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mediafire.com/conv/7ece0284407604ddd4931623d41b839e329fadfa5f312aec8c27e93d6b80c2684g.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mediafire.com/conv/b1315d6b33c45adb15ebac0f9e0b3e6b84766a30340d2f1c072d3d361a459bcd4g.jpg

Gekocht bij Duurzame Energieshop uit Moordrecht, en door hun ingehuurde installateur geplaatst.

PS. Mijn Ferrarisje (Sorema Iskra E72FD-02) loopt heerlijk terug, zowel de draaischijf als de cijfers.

[ Voor 3% gewijzigd door S.Death op 24-08-2012 21:04 ]

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Barrycade schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:43:
Waarom je panelen niet in portret? Of totaal 16 panelen op Oost/West. Kortom je doet jezelf te kort.
Dat klinkt inderdaad in dit geval als een goed plan. Met oost/west zou zelfs 18 stuks moeten kunnen, misschien zelfs wel van 2x1m. Maar zelfs met redelijk standaard 265W Yingli panelen zit je al op 4770Wp, dus eigenlijk is dat zelfs niet nodig.

Ik zou trouwens geen 35 graden nemen, dat vraagt om erg veel ballast op je dak. En: op 4500KWh is vast nog wel iets te bezuinigen. Dat is goedkoper dan opwekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je kan zeggen wat je wilt over die AEG omvormers, maar ze zien er wel gelikt uit :9

Dat kaartje is voor het loggen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Erasmo schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:55:
Je kan zeggen wat je wilt over die AEG omvormers, maar ze zien er wel gelikt uit :9

Dat kaartje is voor het loggen?
Kaartje wat eruit steekt is een USB visitekaartje. Enige USB stick die ik over had zeg maar. =-)
Deze zit samen met de netwerkkabel in de PV Logger van FP4All.com, insteken en loggen maar naar FP4All.org website en automatisch naar PVOutput.org, en verder zit er een webserver ingebouwd dus kan ook direct uitgelezen worden zolang de omvormer aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 20:18
Bezuiniger schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:54:
[...]

Dat klinkt inderdaad in dit geval als een goed plan. Met oost/west zou zelfs 18 stuks moeten kunnen, misschien zelfs wel van 2x1m. Maar zelfs met redelijk standaard 265W Yingli panelen zit je al op 4770Wp, dus eigenlijk is dat zelfs niet nodig.

Ik zou trouwens geen 35 graden nemen, dat vraagt om erg veel ballast op je dak. En: op 4500KWh is vast nog wel iets te bezuinigen. Dat is goedkoper dan opwekken.
Tnx, ga dan denk ik voor een west orientatie (gebruik in de middag/avond meeste electriciteit) en dan voor een 8 x 2 orientatie.

Van de 35 graden begrijp ik niet helemaal. Heb net op een site eens wezen rekenen.

4600 WP
0.96 kWh/Wp/jaar
schaduwfactor 1
orientatie: west
230 Wp panelen

kom dan op een optimale hellingshoek van 20 graden en tot een gemiddelde opbrengst van 3767 kWh/jaar,

en ja, t.a.v dat er nog wel wat te bezuinigen valt heb je absoluut gelijk :*)

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 18:06:
Korte vraag; als ik mijn grondkabel in de groepenkast aansluit, moet er dan PVC over de hele kabel, of mag er ook een stukje (bocht voor die de kast in gaat) niet in PVC zitten. Ik heb geen PVC-buiger en een grondkabel is al beschermd van zichzelf, maargoed, zie op foto's van meterkasten altijd heul veul PVC ;)

Enfin stap 45 van 109 tot plaatsing van PV installatie is in ieder geval gereed. Stroom van gewenste inverterstek tot meterkast -> Check! 8)
Misschien ondergesneeuwd, maar iemand? ^^

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Laatst online: 08:35

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Volgens mij is het niet verplicht kabels in huis in een buis te verwerken. Maar vraag het een nen1010 expert.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

S.Death schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:50:
Nice. Werken die mannen zonder touw enzo? Gewoon ladder omhoog en dan verder klimmen/kruipen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
woekele schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 21:13:
[...]

Nice. Werken die mannen zonder touw enzo? Gewoon ladder omhoog en dan verder klimmen/kruipen?
Jep vandaag wel. Was maar onhandig.
Zijn werknemer waarmee hij vandaag zou werken had zich ziekgemeld vanmorgen, dus hij stond er alleen voor.
Heb alleen even geholpen met de kabel van zolder naar de meterkast doorvoeren.
Hij begon om 09:15 en was om 14:15 klaar.
Waren een paar snackies waar hij wat langer mee bezig was (o.a. kabel naar zolder zien te krijgen, ondanks een mooie goot van de meterkast naar zolder bleek deze door de vorige bewoner professioneel te zijn dicht gepleurd met cement, dus dat was even prutsen om het toch voor elkaar te krijgen wat uiteindelijk toch gelukt is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 20:53
woekele schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 21:13:
[...]

Mag dit uberhaubt wel? zzp er ??
Hij kan ook een touw over het dak gooien en een valbeveiliging aan doen.... dom naar mijn mening.

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Justin2000 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 21:31:
[...]

Mag dit uberhaubt wel? zzp er ??
Hij kan ook een touw over het dak gooien en een valbeveiliging aan doen.... dom naar mijn mening.
Geen zzp er in ieder geval hij heeft een man of 8 in dienst die de hele dag installeren.
Tja of het mag geen idee hij had op zich wel een punt dat gezekerd zitten ook extra gevaar oplevert.
Daarom ben ik zelf het dak ook niet op gegaan =-) Ik had op de grond gelegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

NiGeLaToR schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 12:17:
Lees net de CBS cijfers over zonnestroom in NL, maar durf wel te beweren dat die cijfers niet representatief zijn. Vrienden van me wonen in een wijk waar de woningcorperatie op alle woningen 3 zonnepanelen (standaardmaatje) heeft geplaatst. Er hangen nog ferrarismeters in de meterkast en de bewoners zijn niet gevraagd om het aan de energieleverancier te melden. Meter draait terug als de zon schijnt, dus er gebeurt wat. Huur is niet verhoogd, het hoorde bij een 'upgrade' van de bestaande woningen. Dat zijn alleen in die buurt al zo'n 150 huizen met 3 panelen = 450 panelen, die naar ik dan even aanneem gewoon niet geregistreerd staan. Met 200Wp panelen pakweg 90.000Wp max, misschien goed voor 60.000Kwh per jaar?
Niet dat we daar Duitsland mee gaan benaderen, maar hoe groot zal het aandeel niet-gemelde-terugleveranciers zijn? (en hoe groot is de kans dat dit elders in de EU ook gebeurt?).
(vergeten eerder te reageren, niet verwonderlijk gezien het tempo hier)

Dat heb ik allemaal al uitgezocht, voor zover de gebruikte cijfers betrouwbaar en actueel genoeg zijn, rapporteer ik al jaren over (ik ben de enige in NL die dat doet, voor zover ik weet - heb althans nog niks vergelijkbaars gezien... :P ):

http://www.polderpv.nl/ni...afzetmarkt_NL_2012_update

In 2011 is al bijna evenveel "niet gecertificeerd" PV bijgeplaatst als er (bij CertiQ bekend) aan "gecertificeerde installaties" (lees: uitsluitend SDE) is bijgekomen.

Het niet-gecertificeerde "vrije-jongens-krentenbrood" volume (accumulatie) was al zo'n 57% van het totale volume in de markt (= niet gecertificeerd + gecertificeerd, moet ook nog klein segmentje - 5 MWp - zeer slecht bekend "niet-netgekoppeld" bij). Als je er tenminste van uitgaat dat CBS "nauwkeurige" data publiceert. Wat beslist betwijfeld mag worden, omdat het om enquêtes gaat die een zeer substantieel deel van de aanbieders passeren (lees: worden niet meegenomen, en er wordt flink op los geëxtrapoleerd). En bij mijn weten staan er geen sancties op "niet correct" invullen van afzet cijfers in een jaar. Magazijn voorraden zijn ook nog zo'n pain-in-the-ass, zeer slecht zicht op te krijgen, en kunnen flink verstorende factor zijn in de complexe relatie tussen "afzet" en daadwerkelijk in een jaar "geplaatst" volume. Nota bene: veel marktcijfers zijn daarbij ook nog eens geheim (tussenhandel en import: niet ingevuld laatste jaren... 8)7 ).

In 2012 gaat dat allemaal nog veel erger worden, want SDE kabbelt matigjes voort (CertiQ), maar tegelijkertijd wordt er enorm veel volume bijgeplaatst (voor NL begrippen...). GoT als een van vele tekenen aan de wand, maar ook bedrijven blijven lekker door kachelen (zie Sunshine met zijn EIA projecten, ik vraag me af wat daarvan zichtbaar wordt bij CertiQ, want geen enkele verplichting - nog belang - om daar in te schrijven).

Het is hoogst onwaarschijnlijk "dat dit elders in de EU ook gebeurt", omdat bijna overal FITs van divers pluimage in het leven zijn geroepen, en daarbij ALLES wordt gecertificieerd, en volumes dus zeer nauwkeurig bekend zijn of worden. Al is het "vaststellen" van die volumes painstaking in retehard groeiende landen als Duitsland, Italië, UK, en België (Vlaanderen). Waarbij er heel wat ambtenaren de cijfers bij elkaar moeten harken, verifiëren, checken, updaten, en uiteindelijk "definitief moeten vaststellen". Maar "vastgesteld" (met hoge nauwkeurigheid) wordt er uiteindelijk beslist. Dat is en blijft in ons hoogst curieuze landje een totale illusie, vanwege de complete regelgeving puinhoop, die er niet toe heeft geleid dat er zoiets als een centrale registratie van ALLE installaties is gekomen!

(ook al willen de netbeheerder je nog zo graag in "dat register van hen" hebben, waarvan de gevolgen verder niet zijn te overzien omdat er in Wet NIETS over is geregeld...)

Gezien de grote "gevoeligheden" rond salderen van zonnestroom en dubieus langer termijn perspectief misschien niet eens zo'n slechte zaak voor de direct betrokkenen, dat zo'n "registratie" niet wettelijk is verplicht (want wat staat er tegenover, en wat zijn de risico's?). Maar vanuit landelijk "klimaat doelstelling perspectief" bezien is het natuurlijk zwaar gestoord...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

S.Death schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:50:
Ze zijn aangemeld bij het Google document.
PVOutput.org Tweakers.net Team moet nog even een paar dagen wachten.
Hier de online PV-Logger data: http://www.fp4all.org/user/index.php?sysid=3576

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Gekocht bij Duurzame Energieshop uit Moordrecht, en door hun ingehuurde installateur geplaatst.

PS. Mijn Ferrarisje (Sorema Iskra E72FD-02) loopt heerlijk terug, zowel de draaischijf als de cijfers.
Ziet er erg netjes uit, kan niet wachten, maandag komt hij bij mij als het goed is ! 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@zonnigtype, het is gewoonweg onmogelijk om alles tot in detail te weten, maar de totale onzin van rapporteren over wat simpelweg niet klopt - tot op de komma nauwkeurig zou ook verboden moeten worden ;)

Enfin, inderdaad, het hoeft niet per se allemaal geregistreerd, maar kan me voorstellen dat energiebedrijven steeds vreemdere dingen gaan zien als de zon schijnt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 22:28:
@zonnigtype, het is gewoonweg onmogelijk om alles tot in detail te weten, maar de totale onzin van rapporteren over wat simpelweg niet klopt - tot op de komma nauwkeurig zou ook verboden moeten worden ;)
En waarom dan wel? Lijkt me een nationale deceptie als ze er in het buitenland achter komen wat voor schandalig slechte cijfers "we" rapporteren.

En dan heb ik het nog niet eens over de emissiecijfers gehad, waar een ingenieur uit het oosten des lands de meest gruwelijke (van de Staat e.a. belanghebbenden afkomstige) leugens over rapporteert (en me dagelijks spamt met de meest fantastische links).

Dus ik zie het "verbod" niet zo. Sterker nog, zelfs al zou het sarcastisch zijn bedoeld, zo'n suggestie al vind ik hoogst onrustbarend...
Enfin, inderdaad, het hoeft niet per se allemaal geregistreerd, maar kan me voorstellen dat energiebedrijven steeds vreemdere dingen gaan zien als de zon schijnt :)
Wis en waarachtig dat ze het zelfs hier steeds meer gaan merken...

on-topic:

Wie gaat de GoT deelnemer lijst over de 500 kWp heen tillen? :*)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
zonnigtype schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 22:39:
[...]

En waarom dan wel? Lijkt me een nationale deceptie als ze er in het buitenland achter komen wat voor schandalig slechte cijfers "we" rapporteren.

En dan heb ik het nog niet eens over de emissiecijfers gehad, waar een ingenieur uit het oosten des lands de meest gruwelijke (van de Staat e.a. belanghebbenden afkomstige) leugens over rapporteert (en me dagelijks spamt met de meest fantastische links).

Dus ik zie het "verbod" niet zo. Sterker nog, zelfs al zou het sarcastisch zijn bedoeld, zo'n suggestie al vind ik hoogst onrustbarend...
Volgens mij druk ik me niet goed uit - ik merkte op dat er optimistisch is gemeld over hoeveel zonne energie we opwekken. Ik vroeg me alleen af of dit klopt, omdat er door individuen, maar wellicht ook bijvoorbeeld een woningstichting in alle enthousiasme voor vele duizenden kwh's opgewekt kan worden zonder dat dat in het staatje van het CBS meekomt. Nu geloof ik best dat ze hun best doen dit wel te laten kloppen, maar er blijft altijd een flinke marge over van ongrijpbare PV installaties. Geeft niets, maar dan is tot op de komma roepen hoeveel er precies wordt opgewekt in NL niet juist imho.
Wis en waarachtig dat ze het zelfs hier steeds meer gaan merken...

on-topic:

Zodra onze 2400Wp liggen zet ik ze erbij.. maar dat duurt nog een week of 3. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Over een week of 3 ligt er hier ook 570 Wp bij ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 22:46:
[...]

Volgens mij druk ik me niet goed uit - ik merkte op dat er optimistisch is gemeld over hoeveel zonne energie we opwekken. Ik vroeg me alleen af of dit klopt, omdat er door individuen, maar wellicht ook bijvoorbeeld een woningstichting in alle enthousiasme voor vele duizenden kwh's opgewekt kan worden zonder dat dat in het staatje van het CBS meekomt. Nu geloof ik best dat ze hun best doen dit wel te laten kloppen, maar er blijft altijd een flinke marge over van ongrijpbare PV installaties. Geeft niets, maar dan is tot op de komma roepen hoeveel er precies wordt opgewekt in NL niet juist imho.
Het gaat helemaal nergens over, die "productie van zonnestroom bij CBS".

(a) afschatten van mogelijke capaciteit via enquetes waarbij groot deel van aanbodzijde markt wordt genegeerd (ondanks feit dat ze mijn oudere leverancierslijst hebben). Alle complicaties magazijn voorraden nog even niet in aanmerking genomen.

(b) vermenigvuldigen "vastgestelde" afgezette hoeveelheid kWp maal 700 kWh/kWp.jaar >>> "dit is de zonnestroom productie in NL". THAT IS IT, en niets anders. Dat is LULKOEK.

Het staat letterlijk voor de zoveelste maal in het rapport hernieuwbare energie 2011 wat 23e werd gepubliceerd. Ik erger me er al jaren blauw aan, maar dat doet nog geen korrel CBS beton smelten.
Zodra onze 2400Wp liggen zet ik ze erbij.. maar dat duurt nog een week of 3. 8)
U gaat voor de 1 MWp op GoT... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Enfin, dan snap ik je frustratie Zonnigtype :) gelukkig is het schering en inslag bij zowel overheid als de media: 23,4 % van de mensen is het er niet mee eens dat het niet door gaat - en dan bij doorlezen ontdekken dat ze 14 mensen bevraagd hebben middels telepatische vragenlijst. Ofzo.

Maargoed, eerst m'n persoonlijke projectje maar 's regelen. Over een tijdje kan ik nog kijken voor een oost-west opstelling, wordt een hele tour, maar uiteindelijk moet m'n netto stroomverbruik uiteraard 0 worden (zit op de 3600kwh per jaar, dus kom nog zeker > 1200kwh tekort na volplempen van achterdak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02:58
[...]

on-topic:

Ik wil me wel aanmelden maar Hoe..Hoe ga ik dit invullen? 5500 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

[...]

on-topic:

aanstaande maandag meld ik er ook 2760Wp bij !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Zeg, wij zijn goed bezig :+ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
sinds 30-06-12 567 Kwh geproduceerd wil wel mijn installatie aanmelden, zojuist op delen geklikt en verzoek aan eigenaar gesteld. gaat het op deze manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

snoekds20 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:09:
[...]

Ik wil me wel aanmelden maar Hoe..Hoe ga ik dit invullen? 5500 WP
sinds 30-06-12 567 Kwh geproduceerd wil wel mijn installatie aanmelden, zojuist op delen geklikt en verzoek aan eigenaar gesteld. gaat het op deze manier?
Invulformulieren van onze hoog geschatte, in het verre noorden wonende Anton Boonstra!

Duurzame Energie en Domotica: FAQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Dannnkkk en is ingevuld en verstuurd. :)

[ Voor 66% gewijzigd door snoekds20 op 24-08-2012 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ik heb vandaag de elektromonteur over de vloer gehad. Bestaande groep met maar 1 wcd (televisie + radio + decoder) heeft hij toegevoegd aan een andere bestaande groep. Vanuit de nu vrije groep kabel getrokken naar zolder (leiding lag er al, woohooo), hier wordt dat nog aangesloten op een nokkenschakelaar (schakelaar werd helaas 5 minuten nadat hij weg was bezorgd door TNT).

Daar komt straks de omvormer aan. In meterkast op de groep zowel een analoge draaischijf-teller als digitale din-rail-teller aangesloten. Alleen vergeten te vragen of hij ook de S0-aanlsluiting van de digitale teller vast aansluitklaar wou achterlaten, dus moet zelf nog ff opnieuw de meterkast opentrekken :(

Volgens zijn collega's moesten we trouwens de meter wel eerst laten vervangen, anders zou het allemaal niet werken, maar ik begreep niet precies waarom. Ik ga het denk ik gewoon proberen met de huidige teller.

Ook vandaag de panelen + omvormer + materiaal opgehaald bij solar-systemen.nl . Kon zelf nog maar weinig ervaringen vinden op internet met deze aanbieder, maar de zaak zat goed in de buurt en reageerde snel op mijn vragen etc, vandaar de keuze voor het bedrijf. Mooi nieuw pand, vriendelijke ondernemer. Anyway, helaas de boel nog niet kunnen installeren. Te vroeg donker, te korte ladder en knikkende knietjes maakten het maar lastig. Ik hoop op een nieuwe poging met langere ladder. Maar het wordt dit weekend verder alleen maar regen waarschijnlijk. Jammer.

Omvormer is de Omniksol 1.5K, met Wifi. Ik had een ingebouwd kaartje verwacht, maar er zit een compleet los kastje met antenne bij die ik zo te zien met een utp-kabel op de omniksol moet aansluiten. Dit kastje heeft ook een losse adapter (voeding). Jammer dat deze niet gewoon ingebouwd zit in de omvormer.

[ Voor 20% gewijzigd door woekele op 24-08-2012 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 18:06:

De buis om de kabel wordt enkel gebruikt voor de geleiding/ondersteuning van de grond/buitenkabel
de bochten mogen gewoon open zijn, je hoeft dus enkel rechte stukken buis te monteren
bij doorvoer door muren en vloeren moet je ook een stuk pvc/hostalite buis gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09 16:07
Ik ben me aan het orienteren voor teruglevering. Om de haalbaarheid te testen, het is een zw dak maar in het bos met schaduw, wil ik een kleine installatie plaatsen waardoor er geen extra groep aangelegd hoeft te worden.

Nu zag ik bij Liander staan dat er 2 teruglevering standen aanwezig moeten zijn op je KWH meter. Wij hebben een digitale meter met maar een teruglever stand, kan ik voorkomen dat ik een andere meter moet laten plaatsen met extra eenmalige en vaste kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
24-8-2012 23:34:45 snoekds20 5.500 schuin dak
24-8-2012 23:53:27 Tweaking_Deejay 3.675 Garage

502.238

we zijn erover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
snoekds20 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:54:
24-8-2012 23:34:45 snoekds20 5.500 schuin dak
24-8-2012 23:53:27 Tweaking_Deejay 3.675 Garage

502.238

we zijn erover
Op naar de 1.000 :)F *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
PClop schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:51:
[...]

De buis om de kabel wordt enkel gebruikt voor de geleiding/ondersteuning van de grond/buitenkabel
de bochten mogen gewoon open zijn, je hoeft dus enkel rechte stukken buis te monteren
bij doorvoer door muren en vloeren moet je ook een stuk pvc/hostalite buis gebruiken.
Dank je! Begreep inmiddels ook dat je op je groepenkast M25 wartels kunt krijgen om zo'n kabel mooi vast te klemmen, ga ik morgen ook nog even naar kijken. Kortom: ik kan het gaan fixxen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaking_Deejay
  • Laatst online: 01-09 08:29

Tweaking_Deejay

www.dj-erik.nl

Ik heb vanmiddag de installatie van mijn 3675 Wp afgerond. Ik heb net het Google docs lijstje ingevuld, we zijn over de 500 kWp :)

15 x astronergy 245 Wp panelen plat ( 0 graden ) op het dak van mijn garage.
SMA 3000 HF 30 omvormer

Nu nog Bluetooth installeren op mijn server, foto's volgen binnenkort!

"...We tell people who come to our concerts that they can tape the shows if they want. I think it is cool that people are so passionate about our music." -- Bono

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

Het zullen wel 245Wp panelen zijn. Wel een paar keer per jaar de panelen schoonmaken met 0 graden, bladeren en aanslag enzo!

Goed werk, en zoals ze hier zeggen. Plaatjes of het is niet gebeurd :)

[ Voor 0% gewijzigd door databeestje op 25-08-2012 00:20 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaking_Deejay
  • Laatst online: 01-09 08:29

Tweaking_Deejay

www.dj-erik.nl

databeestje schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 00:14:
Het zullen wel 245Wp panelen zijn. Wel een paar keer per jaar de panelen schoonmaken met 0 graden, bladeren en aansalg enzo!

Goed werk, en zoals ze hier zeggen. Plaatjes of het is niet gebeurd :)
O-)

"...We tell people who come to our concerts that they can tape the shows if they want. I think it is cool that people are so passionate about our music." -- Bono

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:56
Sinds een maand doe ik ook mee:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/177810_279303512177146_1197303579_o.jpg

23 keer Bisol BMU-233 met twee SunnyBoy's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 23:58:
[...]

Dank je! Begreep inmiddels ook dat je op je groepenkast M25 wartels kunt krijgen om zo'n kabel mooi vast te klemmen, ga ik morgen ook nog even naar kijken. Kortom: ik kan het gaan fixxen :D
Graag de kabel zo afmonteren en de uitstekende aarde lits met geel/groene isotape
omwikkelen en de uiteinde voorzien van een kabelschoen, pen oog of vork model
al nagelang nodig is voor montage aan de aarderail in je meterkast.

Afbeeldingslocatie: http://www.winkelkraam.nl/afbeelding/57208.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 20:29
Ik ben al een tijdje aan het zoeken hoe ik mijn energiemeter via de seriele poort kan uitlezen en dit vervolgens via TCP in en MySQL database te zetten. Ik kom niet echt verder hier mee en ben dan ook een nieuw draadje begonnen. Hopelijk kan iemand mij verder helpen... :?

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1514180

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
Ik heb mijn systeem van 5,76 kWp ook zojuist aangemeld. Gisteren van ministerie de goedkeuring ontvangen betreffende de subsidie aanvraag.
Dit is redelijk snel gegaan, binnen 2 weken goedkeuring. Heel netjes voor die ambtenaren.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
Eindelijk de tijd gehad om de foto's te posten van mijn installatie.

20 panelen Suntech 245Wp (totaal 4900Wp) met Piko 5.5 omvormer.

De levering:
Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/8702/dsc03041hc.jpg

De installatie
Afbeeldingslocatie: http://img341.imageshack.us/img341/9789/dsc03091de.jpg

Het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: http://img442.imageshack.us/img442/3329/dsc03119ql.jpg

De omvormer:
Afbeeldingslocatie: http://img824.imageshack.us/img824/5765/dsc03104.JPG

[ Voor 20% gewijzigd door aard01 op 25-08-2012 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-06 14:12
ik heb even een advies nodig over het monitoren van mijn verbruik en mijn obrengst van mijn pv installatie.

Welk systeem werkt nu het beste om alles goed te kunnen volgen?
Ik lees veel goede berichten over de flukso, is dat het beste alternatief?

Retrocade-X HS arcadekast minicade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

aard01, waar kan ik de grotere foto's vinden? :)

Ah, heb het al, gewoon .th weghalen uit de URLs.

[ Voor 35% gewijzigd door woekele op 25-08-2012 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
woekele schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 10:22:
aard01, waar kan ik de grotere foto's vinden? :)

Ah, heb het al, gewoon .th weghalen uit de URLs.
Opgelost, heb even liggen stoeien met Imageshack... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:36
Ik zit over zonnepanelen te denken, om deze op mijn dak te plaatsen.
Echter heb ik een licht hoek (ongeveer 5 graden) op mijn dak.
Nu wil ik eigelijk heel simpel doen, gewoon plat neerleggen.
Niemand heeft hier last van, geen zware ballast nodig.

Maar onduidelijk is het rendement verlies. Ik lees tussen 10% en 20% verlies bij een plat dak, maar mijn dak heeft een lichte hellings hoek. 10% vind ik acceptabel voor verlies.
Als ik ze onder een hoek laat plaatsen, komt er relatief hoge install kosten bij.
Deze kosten dan ongeveer 10 jaar om terug te verdienen (als ik uit ga van 10%, omdat mijn dak toch al onder een lichte hoek richting zuid-zuid-west staat).

Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er meer die gewoon op een plat dak die dingen hebben neergelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Kan ongeveer kloppen. Normaal heb je echter dat regen de panelen war schoonspoelt, met een relatief vlakke plaatsing heb je dat niet en blijft vuil en stof er allemaal op liggen.
Dus dan zou je ze telkens zelf moeten schoonmaken,
10 jaar lang, elke 2? Weken? Wat is de tvt daarvan?

[ Voor 4% gewijzigd door engelbertus op 25-08-2012 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badnews.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:36
Elke maand het dak even op, is geen probleem.
Ik heb een balkon onder mijn dak, trapje neerzetten en even omhoog.
De lichte hellingshoek zal grotendeels voldoende zijn om de boel schoon te spoelen denk ik.

Dan is 10% verlies ineens zeer acceptabel... en kan ik het ook gewoon zelf doen.
Even een elektricien vragen de boel aan te sluiten en klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:42
badnews.nl schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 10:47:
Elke maand het dak even op, is geen probleem.
Ik heb een balkon onder mijn dak, trapje neerzetten en even omhoog.
De lichte hellingshoek zal grotendeels voldoende zijn om de boel schoon te spoelen denk ik.

Dan is 10% verlies ineens zeer acceptabel... en kan ik het ook gewoon zelf doen.
Even een elektricien vragen de boel aan te sluiten en klaar...
veel verlies heb je met die hoek niet.
je pakt veel diffuse licht.
maar wel vaak schoonmaken.

edit:
waarom denk je dat het zo duur is om daar iets op te verzinnen?

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 25-08-2012 10:50 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 07:52
Grrrrrrr.... :(

Vorige week mijn panelen gekregen en de omvormer (Mastervolt ES3.6 TL). Heb de boel zelf geinstalleerd met de buurman, die het al vaker had gedaan. We hadden al een lege groep in de meterkast, en de electricien heeft daar de kabel naar zolder op aangesloten (3x4 mm2)

Na aansluiten gaf de omvormer aan als error "no grid". Volgens de handleiding betekent dit dat er geen verbinding met het stroomnet is (richting de meterkast dus). Vervolgens hebben we de volgende dingen gecontroleerd:

- AC stekker nagemeten --> staat 230 V op. De omvormer zegt echter 0 V
- DC stekkers nagemeten --> staat 560 V op (ca.). De omvormer geeft ook aan dat er 560 V op solar1 staat
- aarde aan de buitenkant v/d omvormer aangesloten op de verwarmingsbuis die ernaast ligt (dus niet de aarde in de AC stekker, maar de aarde v/d buitenkant v/d omvormer)
- plus en min v/d DC stekkers gecontroleerd, plus v/d panelen zit in de plus v/d omvormer en is volgens de stroommeter ook de plus
- de fase en nul omgedraaid van de AC stekker, de stekker en handleiding geeft alleen een 1 en 2, en zegt niet welke waar moet. Eerst met de fase op 1 aangesloten, zoals de electricien zei, later omgedraaid en de nul op 1 aangesloten. De aarde is duidelijk aangegeven met een tekentje.
- netwerkkabel eruit gehaald (ja, je weet van gekkigheid niet wat het kan zijn)

Vervolgens was onze conclusie dat het AC gedeelte v/d omvormer waarschijnlijk kapot is of geen goed contact maakt met de stekker. De leverancier heeft toen contact opgenomen met Mastervolt en die heeft een nieuwe omvormer opgestuurd. Vanmorgen weer aangesloten en ja hoor, "no grid"..

Ik moet zeggen dat ik het nu niet meer weet. Hebben jullie nog tips?. Wat ik in ieder geval nog ga doen is

- de aarde v/d buitenkant v/d omvormer doortrekken naar de aarde tpv de meterkast.
- een electricien vragen om de boel (nogmaals) te controleren

Nog meer dingen die ik kan doen (behalve de boel terugsturen en een ander merk nemen?)

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
ff heel stom: heb je al een lampje op die kabel geprobeerd?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Inderdaad, zet een beetje belasting erop en kijk wat 'ie doet.
Verder kun je nog even kijken of er een instelling qua netfrequentie mogelijk is op de omvormer.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:54
s441558 schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 10:53:

Nog meer dingen die ik kan doen (behalve de boel terugsturen en een ander merk nemen?)
Ik zou nog een simpel testje doen, aan de nieuw meegeleverde mastervolt AC stekker een kabel een gewone 230V stekker zetten en alleen voor de test even aansluiten op een stopcontact in de buurt, 2 omvormers uit de doos met het zelfde probleem is niet logisch, voor het zelfde geld is de eerste meegeleverde mastervolt AC stekker het probleem. Wel even kijken voor de opstart/aansluit volgorde in de handleiding, want ik ben onbekend met de ES3.6TL

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

badnews.nl schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 10:35:

Maar onduidelijk is het rendement verlies. Ik lees tussen 10% en 20% verlies bij een plat dak, maar mijn dak heeft een lichte hellings hoek. 10% vind ik acceptabel voor verlies.
Als ik ze onder een hoek laat plaatsen, komt er relatief hoge install kosten bij.
Deze kosten dan ongeveer 10 jaar om terug te verdienen (als ik uit ga van 10%, omdat mijn dak toch al onder een lichte hoek richting zuid-zuid-west staat).

Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er meer die gewoon op een plat dak die dingen hebben neergelegd?
Jaren geleden panelen gezien die ook vrij vlak lagen en door de rand behoorlijk vervuilt waren. Het randje zorgt er voor dat het vuile kalk water zich wel tot 15 cm afzet op de panelen. Ik zou dus voor frameloze gaan.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42

Vorige week mijn panelen gekregen en de omvormer (Mastervolt ES3.6 TL). Heb de boel zelf geinstalleerd met de buurman, die het al vaker had gedaan. We hadden al een lege groep in de meterkast, en de electricien heeft daar de kabel naar zolder op aangesloten (3x4 mm2)

Na aansluiten gaf de omvormer aan als error "no grid". Volgens de handleiding betekent dit dat er geen verbinding met het stroomnet is (richting de meterkast dus). Vervolgens hebben we de volgende dingen gecontroleerd:

- DC stekkers nagemeten --> staat 560 V op (ca.). De omvormer geeft ook aan dat er 560 V op solar1 staat
- aarde aan de buitenkant v/d omvormer aangesloten op de verwarmingsbuis die ernaast ligt (dus niet de aarde in de AC stekker, maar de aarde v/d buitenkant v/d omvormer)
- plus en min v/d DC stekkers gecontroleerd, plus v/d panelen zit in de plus v/d omvormer en is volgens de stroommeter ook de plus
- de fase en nul omgedraaid van de AC stekker, de stekker en handleiding geeft alleen een 1 en 2, en zegt niet welke waar moet. Eerst met de fase op 1 aangesloten, zoals de electricien zei, later omgedraaid en de nul op 1 aangesloten. De aarde is duidelijk aangegeven met een tekentje.

Vervolgens was onze conclusie dat het AC gedeelte v/d omvormer waarschijnlijk kapot is of geen goed contact maakt met de stekker. De leverancier heeft toen contact opgenomen met Mastervolt en die heeft een nieuwe omvormer opgestuurd. Vanmorgen weer aangesloten en ja hoor, "no grid"..

Ik moet zeggen dat ik het nu niet meer weet. Hebben jullie nog tips?. Wat ik in ieder geval nog ga doen is

- de aarde v/d buitenkant v/d omvormer doortrekken naar de aarde tpv de meterkast.

Ik denk dat het fout gaat doordat de aarddraad niet in de meterkast electrisch is verbonden. Het is tegenwoordig geen gebruiksgoed meer om aardleidingdraden aan de waterleidingen te koppelen. De reden hiervan is dat de waterleidingen in de gond tegenwoordig steeds meer van kunststof gemaakt worden.

Het is erg gevaarlijk zijn om verwarmingsbuizen als aardleiding te gebruiken. Als je een defect apparaat krijgt en de plus komt aan de massa te liggen zou in het slechtste geval je verwarmingsbuis onder de 230 volt komen te staan niet doen dus.

Je kunt vanaf een geaard stopcontact even een verlengsnoer aansluiten met randaarde en deze aan de omvormer aansluiten. Volgens mij moet het dan wel gewoon werken hoor.
succes ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben je zeker dat de landcode al ingesteld is ?
Volgens de handleiding:
"Zolang er geen landcode is ingesteld, blijft de SunMaster uitgeschakeld."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

badnews.nl schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 10:35:

Ben zelf niet zo'n voorstander van vlak plaatsen vanwege de vervuiling issue. Zoals al gezegd frameloos zou kunnen, maar daar heb ik om andere reden weer niet zo prettig gevoel bij, is erg kwetsbaar, juist als je vaker "op het dak moet zijn om de panelen schoon te maken", een ongeluk zit immers in een klein hoekje. Het blijft (gehard) glas, als je er per ongeluk tegenaan stoot ...

Op zich, gezien je klaarblijkelijke financiële situatie die het zich niet lijkt te kunnen veroorloven om frames aan te schaffen, zou je, als je persé wilt (mijn zegen heeft u... ;) ), kunnen besluiten om goede modules met frame te kopen en die plat op het dak te leggen. Maar dan rijst wel de vraag: zeer goede bevestiging noodzakelijk, want het kan hier spoken en rondvliegende paneeltjes wil niemand, jij zeker niet.

Dan komt om de hoek kijken dat je liefst ook een luchtspleet onder je modules wilt als je langdurig wilt genieten van hoge opbrengsten. In de zomer vang je veel zon, worden modules warm, gaat ten koste van rendement, wil je dat? Als je dan luchtspleet wilt, zul je toch iets moeten verzinnen om die panelen ergens op te zetten, met extra risico windgevoeligheid (poreuze cirkel).

Wil je persé die dingen, en je kunt een betrouwbare plat-lig constructie verzinnen die je niet te veel extra kost, kun je in de tussentijd sparen voor het echte werk: gewoon degelijke frames om ze onder een (lichte) hellingshoek te zetten.

Liefst a.s.a.p., het is niet voor niets dat "horizontale plaatsing" beslist geen gemeengoed is...

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aard01 schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 10:06:
Eindelijk de tijd gehad om de foto's te posten van mijn installatie.

20 panelen Suntech 245Wp (totaal 4900Wp) met Piko 5.5 omvormer.

De levering:
[afbeelding]

De installatie
[afbeelding]

Het eindresultaat:
[afbeelding]

De omvormer:
[afbeelding]
Dat ziet er gaaf, strak en netjes uit.

Ik heb een vraagje : Wat is dat kastje rechts naast het gordijn? Een extra zekering-kastje met utp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

zonnigtype schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 12:14:
[...]

Ben zelf niet zo'n voorstander van vlak plaatsen vanwege de vervuiling issue. Zoals al gezegd frameloos zou kunnen, maar daar heb ik om andere reden weer niet zo prettig gevoel bij, is erg kwetsbaar, juist als je vaker "op het dak moet zijn om de panelen schoon te maken", een ongeluk zit immers in een klein hoekje. Het blijft (gehard) glas, als je er per ongeluk tegenaan stoot ...

Op zich, gezien je klaarblijkelijke financiële situatie die het zich niet lijkt te kunnen veroorloven om frames aan te schaffen, zou je, als je persé wilt (mijn zegen heeft u... ;) ), kunnen besluiten om goede modules met frame te kopen en die plat op het dak te leggen. Maar dan rijst wel de vraag: zeer goede bevestiging noodzakelijk, want het kan hier spoken en rondvliegende paneeltjes wil niemand, jij zeker niet.

Dan komt om de hoek kijken dat je liefst ook een luchtspleet onder je modules wilt als je langdurig wilt genieten van hoge opbrengsten. In de zomer vang je veel zon, worden modules warm, gaat ten koste van rendement, wil je dat? Als je dan luchtspleet wilt, zul je toch iets moeten verzinnen om die panelen ergens op te zetten, met extra risico windgevoeligheid (poreuze cirkel).

Wil je persé die dingen, en je kunt een betrouwbare plat-lig constructie verzinnen die je niet te veel extra kost, kun je in de tussentijd sparen voor het echte werk: gewoon degelijke frames om ze onder een (lichte) hellingshoek te zetten.

Liefst a.s.a.p., het is niet voor niets dat "horizontale plaatsing" beslist geen gemeengoed is...

Succes!
Je vergeet dat ze tijdens een regenbui, wat redelijk voorkomt in ons nederlandje ze vol in het water liggen. nou zijn de stekkers ip67 maar vol in het water kan ook daar niet best tegen. (been there done that)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 12:19:
[...]

Dat ziet er gaaf, strak en netjes uit.

Ik heb een vraagje : Wat is dat kastje rechts naast het gordijn? Een extra zekering-kastje met utp?
De foto is 90 graden gedraaid, dat had je al gezien denk ik. Het kastje zit op twee inbouwdozen waarop in de eerste doos 3 fasen en de nul meegevoerd worden en in de tweede doos een UTP kabel en een aarddraad meegevoerd worden. De inbouwdozen komen uit in de meterkast (hier zaten in eerste instantie de droger en de wasmachine op, maar die zijn naar de garage verhuisd. Kwam dat even goed uit...).

In het kastje zitten alleen de doorvoerklemmen.

[ Voor 3% gewijzigd door aard01 op 25-08-2012 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
hansdegit schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 11:17:
ff heel stom: heb je al een lampje op die kabel geprobeerd?
Net belde de leverancier met de zelfde tip, maar dan met een stekker eraan. Gelijk geprobeerd, maar geen stroom. Vervolgens afgedaald naar de meterkast, en ook daar geen stroom, zowel aan de bovenzijde (stekker rechtstreeks aangesloten op groep) als onderzijde (gemeten op de schroefjes met voltmeter). Bij de andere groepen staat hier wel stroom op, dus het is duidelijk dat het probleem daar ergens zit. Ik zal de electricien vragen om e.e.a. Op een andere groep aan te sluiten, we hebben nog twee vrije groepen. Hier ga ik zelf niet aan beginnen.

Wat ik alleen niet snap is waarom ik vanochtend nog 230V heb gemeten op zolder, en nu 0V in de meterkast?

Wordt vervolgt

@ hansdegit ÀC stekker heb ik trouwens ook vervangen vanmorgen, just to be sure.

@ Bart_D landcode heb ik ingesteld op Nederland. Daarna kreeg ik de melding

@zonnefreak. Aarde ga ik zeker nog aansluiten op de goede aarde in de meterkast. Het ging mij er even om om dit uit te sluiten en is tijdelijk. Maar gezien de test zoals hiervoor beschreven ga ik nu even uit dat er in de meterkast iets niet goed zit. De stekker voor de test is trouwens niet geaard.

@PCplop hieronder. De stekker zegt inderdaad klik, en bovendien dient de vergrendeling een kwart slag gedraaid te worden. Daarna zit er geen beweging meer in. Ben er dus vrij zeker van dat die goed zit

[ Voor 27% gewijzigd door s441558 op 25-08-2012 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

Je moet dat type module stekker stevig in het stopkontakt van de omvormer duwen
tot je een "klick " hoort, je kunt hem er dan ook niet meer uittrekken zonder te ontgrendelen
probeer het eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

s441558 schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 13:18:
[...]

Net belde de leverancier met de zelfde tip, maar dan met een stekker eraan. Gelijk geprobeerd, maar geen stroom. Vervolgens afgedaald naar de meterkast, en ook daar geen stroom, zowel aan de bovenzijde (stekker rechtstreeks aangesloten op groep) als onderzijde (gemeten op de schroefjes met voltmeter). Bij de andere groepen staat hier wel stroom op, dus het is duidelijk dat het probleem daar ergens zit. Ik zal de electricien vragen om e.e.a. Op een andere groep aan te sluiten, we hebben nog twee vrije groepen. Hier ga ik zelf niet aan beginnen.

Wat ik alleen niet snap is waarom ik vanochtend nog 230V heb gemeten op zolder, en nu 0V in de meterkast?

Wordt vervolgt

AC stekker heb ik trouwens ook vervangen vanmorgen, just to be sure.
Heb je een din rail meterkast of nog de oude versie met stoppen?
edit:
je kan je omvormer even via een verlengsnoer in een ander stopcontact pluggen waar wel stroom op staat.

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 25-08-2012 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 12:28
Las net in de consumentenbond dat energieleveranciers ook van je kunnen verlangen dat je in geval van een teruglevermeter, je zonnepanelen bij hun aanmeld zodat de verrekening kan plaatsvinden, iemand die daar pas na twee maanden achterkwam was zijn teruggeleverde productie kwijt van die periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s441558
Rol-Co schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 13:21:
[...]

Heb je een din rail meterkast of nog de oude versie met stoppen?
edit:
je kan je omvormer even via een verlengsnoer in een ander stopcontact pluggen waar wel stroom op staat.
Heb een DIN rail, met 'moderne' groepen. Zal het straks even proberen met een stekker eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

s441558 schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 13:32:
[...]

Heb een DIN rail, met 'moderne' groepen. Zal het straks even proberen met een stekker eraan.
Ligt niet gewoon je aardlek er uit, die schakelen vaak 4 groepen, een din rail montage kan eigenlijk weinig fout al wil het wel eens dat er een draad breekt bij insteekmontage waar de buitenmantel verkeerd gestript is.

Pagina: 1 ... 139 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.