Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 138 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.721 views

Onderwerpen

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:04

databeestje

Von PrutsHausen

ik heb hier aan de kust aluminium L profiel aan de zijkant van de panelen er tegenaangeschroeft. Deze zit met een RVS schroef vast in de zijkant van het paneel, gaatje geboord met 4,5mm voor een 4,8mm RVS schroef.

Dit zijn stukjes van circa 27-28 cm welke de rijen panelen aan elkaar verbinden. Ik heb deze overigens alleen aan de buitenzijde gemonteerd. Dan kunnen de rijen panelen tenopzichte van elkaar niet bewegen. Zonder beweging zie ik de bouten niet snel los gaan.

Wat dat aan gaat vind ik fretbouten in een aluminium rails wel apart. Niet mijn keuze. Mocht er ooit eentje losraken dan krijg ik het wel weer vast.
Nog niet bewust over nagedacht hoe, maar 1 gedachte is gat doorboren waar de fretbout zat en een langere fretbout erdoorheen. Eventueel tappen en dan bout gebruiken.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:53

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dre schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 17:49:
[...]

En het laatste tandje dan? (Als ie dus niet de rail omsluit) Anders krijg je geen 50mm panelen eronder (pak maar eens een schuifmaat). Heb ik ook zo zitten met CFA klemmen en 50mm panelen.
Duidelijk, ik zag het topic ook met foto's van 50mm panelen en Clickfit. Weer wat geleerd! :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dre schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 17:42:
[...]

"MPPT" bereik zegt mij niet zoveel. De AEG 2000 trok mijn set naar de 130 Volt door schaduw op de panelen. Jou MPP spanning zal rond de 313-346 Volt liggen. Voc bij -10 (cel temperatuur) is 491 Volt in de volle zon, meer dan voldoende marge dus.

De EFFEKTA (4200) liegt over de opbrengst terwijl de AEG het exact aan geeft (=mijn ervaring). EFFEKTA is veel groter qua afmetingen/ gewicht. Echter door de prijs zou ik toch voor de EFFEKTA gaan :*)
De effekta liegt hier ook wat maar is wel lager als de werkelijke terug levering , in de software voor monitoring klopt het dat hij optimistisch is, maar hij heeft het over een es3300 dus kan heel anders zijn.

491v bij min 10 zou ik te krap vinden...

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:55
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 20:16:
[...]

nee hoor,
echter als ik 1000 panelen koop, dan blijft de belasting gelijk, de prijs daalt iets
bij 5000 ook, zeker als particulier, betaal je dan altijd de btw per paneel
Als de prijs daalt daalt de BTW mee, de BTW is een percentage van de uiteindelijke verkoopprijs...

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
hansdegit schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 22:57:
[...]
En je bevindingen zijn? Ik bedoel: wat is het verschil tussen hetgeen wat de Piko je vertelt en wat de kWh meter je vertelt, qua %?
Laatst was het ongeveer 0.5% 1260kWh tov 1266kWh. (webserver tov lcd kWh meter)
Zal eens kijken vanavond, ben inmiddels al op de 2840kWh.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
timag schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 08:20:
[...]

Als de prijs daalt daalt de BTW mee, de BTW is een percentage van de uiteindelijke verkoopprijs...
De BTW gaat anders de 1e oktober naar 21%. Voor kopende bedrijven maakt dat niet uit, voor kopende particulieren wel.

De BTW wordt door bedrijven bovenop de verkoopprijs gezet, dit is dan onafhankelijk van de uiteindelijke prijs. Daarom zijn offertes van bedrijven aan bedrijven vrijwel altijd ex BTW. Als ik jou een pc verkoop voor 800 ex BTW, dan is die na 1 oktober nog steeds 800 ex BTW. Particulieren en de meeste stichtingen kunnen de BTW niet aftrekken en daarom krijgen zijn hun offertes meestal incl BTW.

[ Voor 37% gewijzigd door TheSiemNL op 23-08-2012 08:56 ]

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 11:50
Berichtje van het CBS over toename zonnepanelen in Nederland.
http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2012/2012-3673-wm.htm

Duitsland blijft uiteraard dikke koploper. Ik ben eigenlijk opzoek naar wat de duitse subsidie kost, had gister een korte discussie met een kameraad van mij, die geloofde niet zo in hun regeling. Iemand info ergens staan?

• Star65
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:37
jantje.vlaam schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 23:41:
Ik worstel nog steed met de EIA. Is er hier nog een fiscalist die het WEL voor elkaar heeft gekregen bij een eenmanszaak met eigen huis in prive bezit?

http://www.belastingdiens...ie_investeringsaftrek_eia

http://www.agentschapnl.n...om-ik-aanmerking-voor-eia
Ik denk dat je alleen kans maakt als je eigen woning als bedrijfsruimte (dus met eigen ingang voor kantoor etc) erkend is door de belastingdienst. Zelf heb ik mijn accountant ook gevraagd naar de mogelijkheden en die waren in mijn situatie er helaas niet.

Woonboerderij, Atag I36CZ, Quatt Duo, Tado V3+, Home Assistant, Petrolhead (Dodge WC63 en Ural M72 sidecar),

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 08:01:
[...]

De effekta liegt hier ook wat maar is wel lager als de werkelijke terug levering , in de software voor monitoring klopt het dat hij optimistisch is, maar hij heeft het over een es3300 dus kan heel anders zijn.

491v bij min 10 zou ik te krap vinden...
ik kan niet zeggen dat mijn power-one liegt.
heb hem extern na gemeten en de enige afwijking die ik kon vinden was binnen de foutmarge van de meet apparatuur.
(alleen de lifetime kWh's wijken af met een lichte afronding naar boven)
de meter die ik in de meter kast heb heeft een grotere afwijking.

491V bij min 10 krap?
hebben we het over cell temperatuur of over omgevings-temperatuur?
als het zonnetje in de winter schijnt op de panelen zijn de cellen binnen luttele seconden weer warm.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:19

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

FicoF schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 09:39:
Ik ben eigenlijk opzoek naar wat de duitse subsidie kost, had gister een korte discussie met een kameraad van mij, die geloofde niet zo in hun regeling. Iemand info ergens staan?
Lees je in op http://www.photovoltaikforum.com (kan wel even duren!)

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• migjes
zonnigtype schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 23:20:
[...]
Ik word een beetje moe van al die persbericht vermenigvuldigers, lerpen van fouten makend, die ook nog eens "gelezen" worden ...
zo iets als tweakers.net dus. ;) >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

jantje.vlaam schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 23:41:
Ik worstel nog steed met de EIA. Is er hier nog een fiscalist die het WEL voor elkaar heeft gekregen bij een eenmanszaak met eigen huis in prive bezit?
Je moet dus aantonen welk deel van het huis privé is en welk deel zakelijk. Maar dat is nu ook zo voor het aftrekken van kosten zoals stroom, etc. Het makkelijkste is inderdaad een gescheiden ruimte met eigen meter, etc.
Star65 in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

[ Voor 34% gewijzigd door PcDealer op 23-08-2012 09:55 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Rol-Co

Rol-Co

migjes schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 09:46:
[...]

ik kan niet zeggen dat mijn power-one liegt.
heb hem extern na gemeten en de enige afwijking die ik kon vinden was binnen de foutmarge van de meet apparatuur.
(alleen de lifetime kWh's wijken af met een lichte afronding naar boven)
de meter die ik in de meter kast heb heeft een grotere afwijking.

491V bij min 10 krap?
hebben we het over cell temperatuur of over omgevings-temperatuur?
als het zonnetje in de winter schijnt op de panelen zijn de cellen binnen luttele seconden weer warm.
Ah liegen..... dat is een groot woord, allemaal achter de komma geneuzel hoor migjes, meer niet.

491 lijkt me krap ja, zijn max is 500 en niemand weet wat er dan gebeurd, misschien wel gelijk kapot :) afgelopen jaar -15 omgeving gemeten dus komt voor in nederland en ik merk dat het bij de effekta niet eens heel veel uitmaakt of je in de onderkant zit kwa voltage of op 400v , het scheelt heel klein beetje. Bovenin start hij alleen eerder en gaat later uit, dat is het enige voordeel.

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

De 491V is ook enkel in onbelaste toestand, dus als de omvormer om de een of andere reden niet werkt.
Zodra de omvormer werkt zakt de spanning van Voc naar Vmp, en die is een stuk lager. (tenminste, dat lijkt me)

Alles bij elkaar genomen acht ik de kans dan ook nihil dat de verschillende factoren zich ooit allemaal tegelijk voordoen, en dus ben ik ook van mening dat 491V geen probleem is.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• stephan11
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 20:16
WoudseHoeve schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 22:06:
[...]

Ik zou mij er geen zorgen overmaken, het stukje in de meter is zo klein dat het geen invloed heeft. Ik betwijfel trouwens of het wel dunner is, anders zou een meter zo stuk zijn. En kWh meter heeft natuurlijk wel iets weerstand omdat nu eenmaal de stroom gemeten moet worden.
Zet er gewoon een kWh meter tussen, heb ik ook!
Die dingen kunnen meestal tot45 amp meten. Dus zwaar genoeg uitgevoerd.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

FicoF schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 09:39:
Berichtje van het CBS over toename zonnepanelen in Nederland.
http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2012/2012-3673-wm.htm

Duitsland blijft uiteraard dikke koploper. Ik ben eigenlijk opzoek naar wat de duitse subsidie kost, had gister een korte discussie met een kameraad van mij, die geloofde niet zo in hun regeling. Iemand info ergens staan?
PolderPV heeft er een hele hoop over geschreven.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mijn SMA SB1200 heb ik nu ook actief gekoelt. Zeker als het 30c op Zolder is en de zon staat vol te branden dan word de omvormer erg warm. Actieve koeling kan alleen maar goed zijn voor het verlengen van de levensduur en het voorkomen van een eventuele derating. Ik weet niet of het ook invloed heeft op het rendement.

Had nog een oude server fan liggen 12v 1a. Deze heb ik op het koellichaam geplaatst en aangesloten op een 5v 1a voeding van een Office connect 8p switch. Hij staat geschakelt op een tijdklok.

Verbruik van de fan is 2watt en daar het lagere voltage is hij redelijk stil.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 23-08-2012 10:12 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Stel ik heb een dak van 25m x 30m (750m2 dus). Hoe kan ik in Sunny Design dat het beste configureren? Ik heb gisteren even 80 panelen gepakt in 4 rijen van 20 als test. Er kwam 1x SB 17000TL uit. Is dat correct, kan ik het ook over meerdere omvormers versprijden indien gewenst? Ik kon maar twee opwekkers aanmaken. Of kan ik meerdere arrays aanmaken met elk een omvormer?

• Rol-Co

Rol-Co

MieJuul schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 10:05:
De 491V is ook enkel in onbelaste toestand, dus als de omvormer om de een of andere reden niet werkt.
Zodra de omvormer werkt zakt de spanning van Voc naar Vmp, en die is een stuk lager. (tenminste, dat lijkt me)

Alles bij elkaar genomen acht ik de kans dan ook nihil dat de verschillende factoren zich ooit allemaal tegelijk voordoen, en dus ben ik ook van mening dat 491V geen probleem is.
Of even kijken wat effekta zelf vind met de auslegung

https://ssl.kundenserver....oduct_overview.shopscript

• migjes
Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 09:56:
[...]

Ah liegen..... dat is een groot woord, allemaal achter de komma geneuzel hoor migjes, meer niet.

491 lijkt me krap ja, zijn max is 500 en niemand weet wat er dan gebeurd, misschien wel gelijk kapot :) afgelopen jaar -15 omgeving gemeten dus komt voor in nederland en ik merk dat het bij de effekta niet eens heel veel uitmaakt of je in de onderkant zit kwa voltage of op 400v , het scheelt heel klein beetje. Bovenin start hij alleen eerder en gaat later uit, dat is het enige voordeel.
liegen is een groot woord inderdaad.
het is alleen dat een heel kleine afwijking per uur erg veel doet op jaar opbrengst.
van wegen de vele uren dat pv draait.

omgeving -15.
dat gebeurd wel ja.
maar is dat in de nacht of overdag. groot verschil.
kust gebieden hebben minder grote verschillen dan gebieden land inwaarts.
en als het zonnetje schijnt dan zijn de cellen zo weer warmer als de omgeving.

in de handleiding van effecta staat.
** The nominal range should be between 150 VDC and 500 VDC to achieve nominal power.
ik denk dat hij wel voor korte periodes iets over de 500V kan.
(het is geen sma >:) )

in de winter op de grens zitten is vaak zeer oke voor de zomer opbrengst.
maar ik heb zelf ook geen goede minimum temperatuur. (en niet iedereen is daar het helemaal mee eens, wat het zou moeten zijn)

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb een zomer en winter stand, net als vroeger in je auto :+

• migjes
Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 10:24:
Ik heb een zomer en winter stand, net als vroeger in je auto :+
nog wel.
heb nog niet gekeken naar het nieuwe plan.
lig effen plat met Lymeziekte.

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

migjes schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 10:45:
[...]

nog wel.
Dat is niet mooi!

Beterschap!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 21-09 14:03
De donkere kant van Duitse zonnestroom (afhankelijk van uw perspectief) in de media:

http://www.z24.nl/economi...se_gascentrales_plat.html

• FicoF
Terpen Tijn schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:01:
De donkere kant van Duitse zonnestroom (afhankelijk van uw perspectief) in de media:

http://www.z24.nl/economi...se_gascentrales_plat.html
Huh? Dat is toch juist het doel. Fossiele centrales steeds meer uitschakelen?

• Terpen Tijn
FicoF schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:22:
[...]

Daarom zei ik: "afhankelijk van uw perspectief" De kolenboeren slaan een huilerige toon aan in het betreffende artikel.

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

nog wel.
He bah, beterschap kerel!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

Through the...

FicoF schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:22:
[...]

Maar de kolencentrales blijven aanstaan op deze momenten en die zijn vervuilender dan de gascentrales. Dat is het punt dat men hier wil maken, maar niet echt naar voren komt.

Kolencentrales kan je niet zo maar uitzetten, dus zijn het de "schone" gascentrales die het onderspit delven.

Dus de verkeerde fossiele centrales staan door de zonnestroom uit.

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 09:44
Krijg altijd dubbele gedachten bij dit soort berichten. Enerzijds verdringt een door de overheid gesubsidieerd goed een markt goed want per definitie voor gezeik zorgt. Anderzijds als je echt zo begaan ben met duurzame stroom maak er dan gewoon beleid van en doe het in één keer goed.

• FicoF
Barrycade schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:35:
[...]

Maar de kolencentrales blijven aanstaan op deze momenten en die zijn vervuilender dan de gascentrales. Dat is het punt dat men hier wil maken, maar niet echt naar voren komt.

Kolencentrales kan je niet zo maar uitzetten, dus zijn het de "schone" gascentrales die het onderspit delven.

Dus de verkeerde fossiele centrales staan door de zonnestroom uit.
Volgens mij is het moeizaam afschakelen van kolencentrales niet de reden. De duurste opwekker wordt als eerste afgeschakeld, dat is in dit geval de gascentrale. Dus kolen duurder maken....

FD beschijft het beter:
De Nederlandse gascentrales leggen het daarnaast ook af tegen vervuilende kolencentrales. Die kunnen goedkoper produceren door de lage CO2- en kolenprijs. Er komen veel goedkope kolen uit de Verenigde Staten naar Europa, omdat dat land in toenemende mate overschakelt op goedkoop schaliegas dat uit de eigen bodem wordt gewonnen en niet kan worden geëxporteerd.

[ Voor 28% gewijzigd door FicoF op 23-08-2012 11:45 ]

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 21-09 20:31
Lees net de CBS cijfers over zonnestroom in NL, maar durf wel te beweren dat die cijfers niet representatief zijn. Vrienden van me wonen in een wijk waar de woningcorperatie op alle woningen 3 zonnepanelen (standaardmaatje) heeft geplaatst. Er hangen nog ferrarismeters in de meterkast en de bewoners zijn niet gevraagd om het aan de energieleverancier te melden. Meter draait terug als de zon schijnt, dus er gebeurt wat. Huur is niet verhoogd, het hoorde bij een 'upgrade' van de bestaande woningen. Dat zijn alleen in die buurt al zo'n 150 huizen met 3 panelen = 450 panelen, die naar ik dan even aanneem gewoon niet geregistreerd staan. Met 200Wp panelen pakweg 90.000Wp max, misschien goed voor 60.000Kwh per jaar?
Niet dat we daar Duitsland mee gaan benaderen, maar hoe groot zal het aandeel niet-gemelde-terugleveranciers zijn? (en hoe groot is de kans dat dit elders in de EU ook gebeurt?).

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
[...]

nog wel.
Ook de Borelia bacterie is ook een voorbeeld van ongewenste biodiversiteit; méér is dus niet altijd beter. Is er een teek blijven zitten tijdens één van je zaagacties in het Limburgse? Hoop dat je snel en volledig herstelt.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• ron.hartman
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 21:24
Een erg mooi grafiekje op nu.nl:
http://www.nu.nl/economie...-aantal-zonnepanelen.html
Je kunt ook met je muis over de lijn gaan en de cijfers zien.

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-09 21:17

Pixelmagic

Ubergeek

Zo, nog een paar nachtjes (maandag) en ze komen mijn panelen plaatsen, hopen dat er nog wat zon over is tegen die tijd ;)

Ben al met wat voorbereiding bezig om het een en ander uit te lezen met de P1 poort van de meter, een PV-Logger in de AEG omvormer en heb ook nog een kWh metertje met S0 voor in de meterkast. De basis logging gebeurd met Domotiga en ik haal met php wat zaken er uit om te tonen op mijn tablet. Dit is wat ik zover heb:

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-A0lK3Gcvip4/UDYQ_28egHI/AAAAAAAAA5g/5VyVPICI9N4/s800/dashboard.jpg

Ondertussen bericht van Agentschap, subsidie is toegewezen, aanvraag op 31 juli gedaan, 23 augustus de brief binnen. Best netjes voor ambtenaren, binnen 3 weken geregeld !

Edit: @zonnigtype, 'dude' was zeker niet beledigend bedoeld !

[ Voor 4% gewijzigd door Pixelmagic op 23-08-2012 13:21 ]

PVoutput van mijn 4950Wp

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Ziet er wel weer erg gelikt uit, hoor! Die gauge tellers herken ik wel, Google?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 07:56
Even een vraagje voor de schaduwexperts.

Ik heb over het algemeen geen last van schaduws op mijn dak, maar in sommige periodes wel een beetje, namelijk:
okt en feb. +/- half uur als de zon opkomt en half uur als de zon zakt
nov en jan +/- 1 uur als de zon opkomt en half uur als de zon zakt
dec +/- 1 en 15 minuten als de zon opkomt en half uur als de zon zakt.

Ik heb met sketchup model een schaduwstudie gedaan.

Zijn bovenstaande schaduwtijden erg funest voor mijn opbrengsten ? De schaduw is dan over 50% van mijn panelen.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 11:06
@peauke
okt t/m feb zijn niet echt de productiefste maanden, denk anders aan een omvormer(s) met meerdere MPP trackers.

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

peauke schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:43:

Zijn bovenstaande schaduwtijden erg funest voor mijn opbrengsten ? De schaduw is dan over 50% van mijn panelen.
Als de schaduw alleen aan het begin en einde zit dan zou ik er niets aan doen, dan loop je toch niet veel mis. Harde schaduw midden op de dag is iets waar je wel iets mee zou moeten doen.

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 07:56
bedankt voor de antwoorden
antimos schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:49:
@peauke
okt t/m feb zijn niet echt de productiefste maanden, denk anders aan een omvormer(s) met meerdere MPP trackers.
Ik heb een omvormer op het oog met 3 MPP trackers dus zou een gedeelte van de panelen die het meeste in de schaduw komen op een aparte MPP kunnen aansluiten.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:39
Pixelmagic schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:19:
...
Ben al met wat voorbereiding bezig om het een en ander uit te lezen met de P1 poort van de meter, een PV-Logger in de AEG omvormer en heb ook nog een kWh metertje met S0 voor in de meterkast.
...
Hoe ga je de S0 loggen?

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

• Terpen Tijn
peauke schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 14:08:
bedankt voor de antwoorden

[...]

Ik heb een omvormer op het oog met 3 MPP trackers dus zou een gedeelte van de panelen die het meeste in de schaduw komen op een aparte MPP kunnen aansluiten.
Bedenk wel dat je met kleinere strings soms op een lager, suboptimaal voltage uit kan komen, waardoor de omvormer weer efficientie verliest. Ik dacht eerst ook aan een meerdere-MPP oplossing voor wat avondschaduw, maar het efficientieverlies de rest van de tijd (van 2 strings vs 1 string dus) zou dat zo maar eens kunnen overtreffen. Ik heb het dus maar gelaten.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Pixelmagic schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:19:

Ben al met wat voorbereiding bezig om het een en ander uit te lezen met de P1 poort van de meter, een PV-Logger in de AEG omvormer en heb ook nog een kWh metertje met S0 voor in de meterkast. De basis logging gebeurd met Domotiga en ik haal met php wat zaken er uit om te tonen op mijn tablet. Dit is wat ik zover heb:
Heb je niet veel electraverbruik?

• migjes
peauke schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 14:08:
een aeg of een danfoss? (zijn er vast nog meer. maar uit mijn hoofd weet ik er zo geen.)

met die schaduw zoals je omschrijft zou ik ook gewoon voor 1 mppt gaan.

edit:
schinnen-groen,rol-co,hansdegit
thanks.
biodiversiteit grrrrr.
hij heeft me op een zeer intieme plek te pakken genomen.
zit nogal lastig zo.

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 23-08-2012 14:25 ]

• Barrycade

Barrycade

Through the...

PcDealer schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 14:22:
[...]

Minimum van 5-6 kWh per dag veel? Ik vind het wel meevallen. 3000 WP installatie en je hebt het merendeel gedekt.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 09:56:
[...]

Bij 500,01 Volt knalt de omvormer als een grote kernbom uit elkaar. Als je geluk hebt kan je je dak van je huis nog terugvinden. Aangezien 491 Volt kleiner is dan 500 Volt gaat het gelukkig goed en hoef je niet bang te zijn voor deze kernbom. Daarnaast is mijn ervaring de Voc spanning veel lager is (1000W/m2 met een celtemperatuur die gelijk is aan de buitentemperatuur moet ik nog tegenkomen. De Voc is sterk afhankelijk van de zoninstraling)

Wat betreft de kernbom in bovenstaande tekst, dat zal wel iets minder erg zijn in de praktijk. (Omvormer zal niet aangaan doordat deze een te hoge spanning meet en de elco's kunnen wel een wat hogere spanning verdragen)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Barrycade schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 14:43:
[...]

Minimum van 5-6 kWh per dag veel? Ik vind het wel meevallen. 3000 WP installatie en je hebt het merendeel gedekt.
Ik zie 3x 9kWh+.

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

hansdegit schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 13:28:
Ziet er wel weer erg gelikt uit, hoor! Die gauge tellers herken ik wel, Google?
Inderdaad, waarom opnieuw uitvinden wat al prima werkt 8)
Dat is wel de bedoeling ja, van de extra kWh meter die tussen omvormer en stroomnet komt te staan. Ik denk in eerste instantie dat ik hem met de Youless die ik toch heb ga loggen op het LEDje, en daarna vie S0. Heb je betere suggesties ?
PcDealer schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 14:22:
[...]

Vind je ? Vind het zelf wel meevallen, we al jaren zitten op ongeveer 3200kWh per jaar, 2 persoons huishouden, eensgezinswoning op een hoek.

PVoutput van mijn 4950Wp

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Grappig weer dat ze hun eerder al gemelde 43,3 MW[p] afronden op 40 in dat berichtje. Zûnige lieden, die ceebeeessers. Had ik al over gerapporteerd, op 31 mei 2012. Het was meer afzet dan ik in een optimistisch scenariotje had berekend, wat niemand anders in NL op dat niveau heeft gedaan, ECN Beleidsstudies kwam nattevingerend tot niet meer dan 30 MWp in 2011, met foute aannames in Eurobserver rapportje:

http://www.polderpv.nl/ni...i2012_CBS_2011_1st_result
http://www.polderpv.nl/ni...2012_nieuwe_CBS_grafieken
Uit der aard. Dat zijn ze al sinds 2000.
Kosten zijn makkelijk, en het betreft beslist geen "Staatssubsidie", omdat alle Duitsers en (bijna) alle ondernemingen via hun stroomnota meebetalen aan de kosten (verschil verkoopprijs op de beurs plus administratieve lasten minus uitgekeerde Einspeise Vergütungen en vermeden transportkosten, gaat volledig buiten Rijksbegroting om). Baten zijn veel moeilijker te berekenen (vandaar dat ze daarover elkaars hersens al een paar jaar inslaan, is een extreem zwaar door ideologie en machtsverhoudingen gepolariseerde discussie verbale vechtpartij. Ook daar aan heb ik eerder al uitgebreid stuk gewijd, grafisch uitgewerkt:

http://www.polderpv.nl/EEG_impact_BRD.htm

Enorme vracht aan (actuele) getalsmatige analyses uiteraard bij het verantwoordelijke ministerie voor het EEG, het Bundesumweltministerium, op hun speciale site.

Kosten van EEG:
http://www.eeg-kwk.net/de...EEG-Umlage-2012_final.pdf

Veel info over de economische benefits in deze brochure:
http://www.erneuerbare-en...ahlen_internet-update.pdf

Meer info:
http://www.erneuerbare-en...schaubilder/doc/42038.php

Zet dat maar eens even simpeltjes tegenover elkaar. Het laatste ("de baten") wordt graag vergeten door diegenen die gal, azijn, en gif spuwen richting Duitsland. En dat is dus duidelijk een gevalletje "unlevel playing field". Of "unfair play". Dan zeg ik het nog netjes.

Feit: Duitsland blijft een robuuste economie hebben, terwijl de crisis over de planeet, en zeker door Europa heen giert. Waar zou dat toch aan liggen?

Dus als je volgende keer zo'n vraag stelt: "Ik ben eigenlijk opzoek naar wat de duitse subsidie kost" moet je die vervangen door:

"Wat zijn de economische kosten van het buiten de Duitse Rijksbegroting om functionerende EEG incentive systeem, wat staan daar voor economische baten tegenover, wat zijn de baten op niet makkelijk becijferbare gebieden als milieu- en/of sociale gevolgen, is het verschil een breed door de bevolking en politiek gewenste decentrale energie revolutie waard, en wat zou het resultaat kunnen zijn bij de variant niets doen en status quo laten voortduren?"

Die laatste vraag wordt helaas zelden geopperd...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Rixard
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 12:50
Helaas is de omvormer nog niet binnen, maar de panelen (9x285Wp Suntech) liggen op het dak! :)

Zonnepanelen op ons huis

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:52

MieJuul

3970Wp

Rixard schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 16:45:
Helaas is de omvormer nog niet binnen, maar de panelen (9x285Wp Suntech) liggen op het dak! :)

[afbeelding]
Wat een merkwaardige opstelling :?
Is dat met een reden?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• FicoF
Rixard schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 16:45:

[afbeelding]
Had je linksboven niet beter in midden-boven kunnen plaatsen? Nu heb je de schaduw van die dakdoorvoer op je paneel.

• zonnigtype

zonnigtype

Crazyanz schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:38:
Krijg altijd dubbele gedachten bij dit soort berichten. Enerzijds verdringt een door de overheid gesubsidieerd goed een markt goed want per definitie voor gezeik zorgt. Anderzijds als je echt zo begaan ben met duurzame stroom maak er dan gewoon beleid van en doe het in één keer goed.
"In een keer goed".

Ja, ja, staat lekker simpel zo.

Duitsland heeft al talloze malen haar beleid "afhankelijk van het marktgebeuren" bijgesteld (met name waar het PV betreft: bij MOETEN stellen). En er zijn honderden vergaderingen en zeer verhitte politieke debatten en duizenden publicaties aan gewijd.

Heb s.v.p. niet de illusie dat een energierevolutie zomaar effekes geregeld wordt. Alleen al rekening houden met, en weerstand bieden tegen de gevestigde (fossiele) orde kost bakken aan humane energie.

Dus gezien die omstandigheden, die in BRD natuurlijk net zo gelden als overal (als je niet over riante hydropower beschikt zoals Noorwegen, Zweden), hebben ze het er tot nu toe retegoed van afgebracht en zijn al een heel eind op weg. Nu de klus nog even afmaken. Reken op een paar decennia, en een nog oorlogszuchtiger houding bij de getroffenen. Of: "if you can't beat them, join 'em" reactie. Maar decentrale opwekking is, zoals Hermann Scheer niet na liet te benadrukken, per definitie de nagel aan de doodskist van de e-molochs, dus weerstand daar zal alleen maar groter worden, en dat wordt breeduit gemeten in de Duitse boulevard pers (stemmingmakerij).

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Pixelmagic schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 16:39:
[...]

Vind je ? Vind het zelf wel meevallen, we al jaren zitten op ongeveer 3200kWh per jaar, 2 persoons huishouden, eensgezinswoning op een hoek.
Ik noteer dagelijks mijn verbruik. Dat is in 1,5 jaar tijd van <12kWh naar <8kWh gegaan.

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

PcDealer schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 17:24:
[...]

Ik noteer dagelijks mijn verbruik. Dat is in 1,5 jaar tijd van <12kWh naar <8kWh gegaan.
Ik ben pas begonnen, en zit tussen de 5 en 10 gebruikelijk, die paar pieken die je ziet zijn afgelopen weekend, feestje en een paar extra koelkasten :+

Heb ondertussen dingen als tv's en settop boxen op de automaat staan dmv Domotiga, en een aantal sluipers als bv een tweede wekkerradio uitgezet.
Rest nu alleen zaken als een kabelmodem, telefoon, afzuiging (pas vervangen door een Itho) en een netbook als server die 24/7 aanstaan, zit op ongeveer 60w continueverbruik op dit moment, t.o.v. ruim 140 een paar maanden geleden.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Rixard
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 12:50
FicoF schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 16:58:
[...]

Had je linksboven niet beter in midden-boven kunnen plaatsen? Nu heb je de schaduw van die dakdoorvoer op je paneel.
Er komt nog een dak-raam tussen de bovenste rij. Er ontstaat tegen iets over 15 inderdaad schaduw door de pijpjes. Er past op de plek van de schaduw echter geen dakraam. Bovendien vind ik een symmetrische opstelling mooier.

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
symmetrische opstelling, dakraam vergeten en extra paneel plaatsen :)

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 17:53
Geplaatst met werk gisteren begonnen vandaag afgemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/305046_355493624524990_1072632427_n.jpg

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• MasterMaceMichu
  • Laatst online: 07:23
Hmmmm....het geld dat niet geclaimed wordt alsnog verdelen over de aanvragers?

3D Print Service || Activated Carbon

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Je bedoelt de ongelovelijk domme reacties op Nu JIJ?
Of dat er nog zo weinig mensen zijn ingestapt?

@ Stef ziet er goed uit! Maar wat loopt je dakgoot schuin, Dacht eerst dat je een kromme lens in je camera had zitten.

[ Voor 16% gewijzigd door Barrycade op 23-08-2012 20:03 . Reden: stef ]

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Pixelmagic schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 17:38:
[...]

Ik ben pas begonnen, en zit tussen de 5 en 10 gebruikelijk, die paar pieken die je ziet zijn afgelopen weekend,

zit op ongeveer 60w continueverbruik op dit moment, t.o.v. ruim 140 een paar maanden geleden.
Goed bezig!

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 17:53
Barrycade schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 20:01:
[...]
@ Stef ziet er goed uit! Maar wat loopt je dakgoot schuin, Dacht eerst dat je een kromme lens in je camera had zitten.
Is niet bij mij thuis, ik heb dit op werk geplaatst. In deze wijk lopen alle dakgoten schuin naar midden van een blok huizen.

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

Verwijderd

Barrycade schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 20:01:
[...]

Je bedoelt de ongelovelijk domme reacties op Nu JIJ?
Of dat er nog zo weinig mensen zijn ingestapt?

Die domme reacties op Nu Jij zijn allemaal mensen die nog denken volgens de oude economie. Snel winst zonder oog voor duurzaamheid. Gisteren was de film van Al Gore nog op tv. Hoelang duurt het voor men eens wakker wordt? Wij kunnen later in ieder geval zeggen tegen onze kinderen dat wij iets aan het milieu hebben gedaan. Alleen dat is voor mij al reden genoeg en over 5/6 jaar gratis stroom is mooi meegenomen. En ik ben absoluut geen milieu-activist maar wil wel mijn steentje bijdragen.

Verwijderd

nujij en niet wij
zeitgeist

Verwijderd

Gisteren heb ik antwoord gekregen op mijn vragen over de slimme meter. Zoals ik (en veel van jullie) al verwachte weinig concreets.
Meest concrete was
Vraag:
Bieden alle typen meters dezelfde functionaliteit via de P1 poort? Klopt het dat Iskra meters via P1 gedetailleerdere cijfers leveren als Kampstrup meters (twee decimalen tegen nul) ?

Antwoord:
De huidige slimme meters die door Enexis geplaatst worden beschikken in principe over dezelfde functionaliteit, alleen is het inderdaad zo dat binnenkort de nieuwe Kamstrup-meter niet meer in hele kWh registreert maar met decimalen achter de komma.
Wel heb ik op http://www.netbeheernederland.nl een stel pdf's gevonden die ik eens ga doorspitten, de interessantste: "Privacy and security of the advanced metering infrastructure"

• zonnigtype

zonnigtype

Erasmo schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 22:21:
[...]

Mooi grafiekje waar je zo met de muis over kan :)
Over kunt geilen als je niet beter weet dat de daar getoonde "productie" gewoon met vooroorlogse "kengetallen" wordt geschat, en daar niks van wordt gemeten. En dat die geile grafiek dus een schoolvoorbeeld is van ambtelijke excrementen uitgescheiden door een stier, maar dan op zijn Engels gezegd... :/

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
zonnigtype schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 22:30:
[...]

.... En dat die geile grafiek dus een schoolvoorbeeld is van ambtelijke excrementen uitgescheiden door een stier, maar dan op zijn Engels gezegd... :/
*bookmark quote*

_/-\o_

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zonnigtype schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 22:30:
[...]

Over kunt geilen als je niet beter weet dat de daar getoonde "productie" gewoon met vooroorlogse "kengetallen" wordt geschat, en daar niks van wordt gemeten. En dat die geile grafiek dus een schoolvoorbeeld is van ambtelijke excrementen uitgescheiden door een stier, maar dan op zijn Engels gezegd... :/
Helaas dat de cijfers uit de hoge hoed zijn getoverd maar het levert wel prettig leesbare grafieken op.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Hee, weer wat nieuws, pvoutput.org heeft weekelijkse rapporten. En ze hebben ook nog ee TVT rapport gemaakt. Handig. http://pvoutput.org/roi.jsp?sid=10380

Uiteraard rekent deze dat nu uit met de opbrengst van deze zomer, maar ik kan straks na de winter wel redelijk snel zien hoe lang de TVT echt is.

Niet dat ik de TVT echt interresant vindt. Tot nog toe alle vragen met hoeveel gebruik je per jaar ontweken, ik weet het ook echt niet.

• zonnigtype

zonnigtype

Erasmo schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 22:43:
[...]

Helaas dat de cijfers uit de hoge hoed zijn getoverd maar het levert wel prettig leesbare grafieken op.
Ja, und?

Daar moeten wij "nationaal beleid" op gaan voeren, op "prettig leesbare grafieken" die de waarheid verdoezelen???????

Als ik dit in Duitsland vertel, schelden ze me de huid vol, met iets van "Vollidioten", of wellicht een nog veel bloemrijkere term...

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• zonnigtype

zonnigtype

Speksteenkachel schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 22:49:
@zonnigtype
Had ik me daar in een keer weer een gevoel van synchroniciteit voor wat betreft het bijwerken van lijsten O-)
Misschien hier en daar oude meuk maar leuk om te lezen.

.....
Oh Mother Of God. Noch mehr Arbeit (heb hier heel veel nieuwtjes waar nog heel veel werk in gestoken moet worden)...

Zanks!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 22:47:
Hee, weer wat nieuws, pvoutput.org heeft weekelijkse rapporten. En ze hebben ook nog ee TVT rapport gemaakt. Handig. http://pvoutput.org/roi.jsp?sid=10380

Uiteraard rekent deze dat nu uit met de opbrengst van deze zomer, maar ik kan straks na de winter wel redelijk snel zien hoe lang de TVT echt is.

Niet dat ik de TVT echt interresant vindt. Tot nog toe alle vragen met hoeveel gebruik je per jaar ontweken, ik weet het ook echt niet.
Dat was er toch al?
wat mij meer opvalt dat sommige mensen maar een paar dagen uploaden en dan stopt het :-( .

Verwijderd

[...]

nog wel.
Sterkte Migjes!

Verwijderd

MieJuul schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 16:50:
[...]

Wat een merkwaardige opstelling :?
Is dat met een reden?
Niet dat ik vervelend wil doen, maar ik zie schaduw op de linkse paneel bovenste rij. Dat komt door die buis links. Men had beter die twee bovenste panelen links één positie naar rechts kunnen schuiven.

just my thoughts :)

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:41
zonnigtype schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 22:48:
[...]

Ja, und?

Daar moeten wij "nationaal beleid" op gaan voeren, op "prettig leesbare grafieken" die de waarheid verdoezelen???????

Als ik dit in Duitsland vertel, schelden ze me de huid vol, met iets van "Vollidioten", of wellicht een nog veel bloemrijkere term...
Naar verhouding is 0,09 TWh/jaar energie van zonnepanelen op een jaar verbruik voor NL van rond 108 TWh/jaar bedroevend weinig. ongeveer 0,088%
Ja en dat is rijp voor bloem-rijkere termen voor de Duitsers met >3% als "warmduscher oder Solarstrom-Konsument"

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

altec schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 09:55:
[...]
[...]

De installateur wist overigens te melden dat het aan de aardpen zou ziggen dat hij er bij ons wel uit klapt..
Mijn vraag dan weer.. hoe kan zoiets nou niet goed zijn? Het enige wat ik me kan bedenken is dat hij niet diep genoeg de aarde in gaat ofzo.....

iemand ideeen?
En kan het oo kzijn dat hij om die reden eruit klapt bij het starten/stoppen van de omvormer?
Je zou ook eens kunnen kijken of het Sinus symbooltje op je aardlekschakelaar wel de juiste is.
Is deze sinus mooi rond ~ dan heb je de verkeerde type aardlekschakelaar toegepast.
De sinus vorm moet namelijk een vlak kantje hebben. Dit symbool geeft aan dat de aardlekschakelaar ook met hogere harmonischen kan omgaan.
Je kunt je voorstellen dat een gelijkstroompaneel niet een exact sinusvormige wisselspanning kan genereren.

@ Migjes, beterschap man
Binnenkort komt er 2000 Wp op west te liggen :)

2k op west bij Pv Output

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 23:14:
[...]

Naar verhouding is 0,09 TWh/jaar energie van zonnepanelen op een jaar verbruik voor NL van rond 108 TWh/jaar bedroevend weinig. ongeveer 0,088%
Ja en dat is rijp voor bloem-rijkere termen voor de Duitsers met >3% als "warmduscher oder Solarstrom-Konsument"
Uitgaande van gelijkblijvende stroom consumptie als in 2011, is er in eerste half jaar 2012 al mogelijk 4,8% zonnestroom geweest bij die merkwürdige oosterbuurtjes. Branche organisatie BSW Solar houdt het voorlopig nog "maar" op 4% voor het hele jaar (potentie), nog steeds een geweldig resultaat als dat wordt gehaald...

http://www.polderpv.nl/ni...cord_productie_BRD_2012-I

• snoekds20
  • Laatst online: 22:39
@ Migjes, ook van deze kant veel beterschap toegewenst.

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Geurt-kun schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 23:25:
Je kunt je voorstellen dat een gelijkstroompaneel niet een exact sinusvormige wisselspanning kan genereren.
Ik mag hopen dat je de omvormer bedoelt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

AllesKan schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 23:57:
[...]

Ik mag hopen dat je de omvormer bedoelt. ;)
Uiteraard de combinatie van die twee.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
Geurt-kun schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:30:
Uiteraard de combinatie van die twee.
Eh, nee. Daar is alleen de omvormer de schuldige van. Niet de panelen, niet je windmolen, je zeropointmodule of wat dan ook. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-09 09:45

B2

wa' seggie?

Ik heb vandaag een offerte gekregen voor een PV installatie bij mij thuis. Het gaat om 2 installaties, 1 op een plat dak van een uitbouw (gericht op het Noord-Westen) en 1 op het schuine dak van mijn garage.

Op de garage gaat het om 6 Trina Solar TSM 245 panelen (1470Wp totaal), een SMA SB1300TL-10 omvormer, montagemateriaal en uitbreiding van de meterkast met een extra aardlekautomaat. Er moet vanaf de garage een aantal meter gegraven worden naar het huis. (en in huis bekabeling door de kruipruimte naar de meterkast)

Op het platte dak gaat het om 3 Centrosolar 235 Wp panelen, montagemateriaal, beugels en een Mastervolt Soladin 600 omvormer. Er zit hier een stelpost van 285 euro voor het monteren van een stopcontact met randaarde op zolder.

Op beide paneeltypes zit 10 jaar productgarantie en 26 jaar garantie op 80% opbrengst. Wat vinden jullie van deze prijzen? En zijn het de juiste keuzes qua merken panelen en omvormers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun

Geurt-kun

AllesKan schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 00:57:
[...]

Eh, nee. Daar is alleen de omvormer de schuldige van. Niet de panelen, niet je windmolen, je zeropointmodule of wat dan ook. :9
je hebt helemaal gelijk, echter probeer ik uit te leggen dat je van een gelijkspanning nooit een mooie sinus-vormige wisselspanning kan maken.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

B2 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 01:21:
Ik heb vandaag een offerte gekregen voor een PV installatie bij mij thuis. Het gaat om 2 installaties, 1 op een plat dak van een uitbouw (gericht op het Noord-Westen) en 1 op het schuine dak van mijn garage.

Op de garage gaat het om 6 Trina Solar TSM 245 panelen (1470Wp totaal), een SMA SB1300TL-10 omvormer, montagemateriaal en uitbreiding van de meterkast met een extra aardlekautomaat. Er moet vanaf de garage een aantal meter gegraven worden naar het huis. (en in huis bekabeling door de kruipruimte naar de meterkast) Prijs E 4600,-

Op het platte dak gaat het om 3 Centrosolar 235 Wp panelen, montagemateriaal, beugels en een Mastervolt Soladin 600 omvormer. Er zit hier een stelpost van 285 euro voor het monteren van een stopcontact met randaarde op zolder. Prijs 2450,-

Op beide paneeltypes zit 10 jaar productgarantie en 26 jaar garantie op 80% opbrengst. Wat vinden jullie van deze prijzen? En zijn het de juiste keuzes qua merken panelen en omvormers?
1. Laat ze voor dat geld een extra gouden kabel naar de garage trekken (circa 90 euro voor 3x2.5 25m). Dan kan je meteen een mooie groep in de garage maken voor eventuele andere toepassingen.
4600E is wel veel voor 6 panelen hoor, normaliter rond de 2200-2600 euro met gemiddelde 240Wp panelen. Wel leuk om te zien dat de SB1300-TL voor het eerst opduikt in het wild.

2. Deze prijs is bonkers, veel aanbieders zetten setjes met 3 panelen, een soladin 600 en montage materiaal weg tussen de 980 en 1170 euro. Transportkosten varierend van 50 to 100. Is nog steeds heel erg veel.
1200 euro installatie kosten is wel veel, dat zou het me gekost hebben om 11 panelen op het dak te monteren. pff.

Edit: Wellicht setje online kopen, laten bezorgen en dan op Marktplaats een installateur uit de buurt de panelen op het dak laten leggen voor 50 per uur ofzo? Ik zag daar meerdere advertenties van bedrijven en personen welke zichzelf aanbieden uitsluitend voor het installeren van zonnepanelen.

[ Voor 7% gewijzigd door databeestje op 24-08-2012 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stephan11
  • Laatst online: 12-09 20:16

Op de garage gaat het om 6 Trina Solar TSM 245 panelen (1470Wp totaal), een SMA SB1300TL-10 omvormer, montagemateriaal en uitbreiding van de meterkast met een extra aardlekautomaat. Er moet vanaf de garage een aantal meter gegraven worden naar het huis. (en in huis bekabeling door de kruipruimte naar de meterkast) Prijs E 4600,-

Op het platte dak gaat het om 3 Centrosolar 235 Wp panelen, montagemateriaal, beugels en een Mastervolt Soladin 600 omvormer. Er zit hier een stelpost van 285 euro voor het monteren van een stopcontact met randaarde op zolder. Prijs 2450,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

Veel te duur, ik zit hier naar een offerte voor een kennis te kijken die 12 panelen krijgt voor 4300,- euro .... montage 500 euro. (geen SMA omvormer)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
WoudseHoeve schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 08:35:
[...]

Veel te duur, ik zit hier naar een offerte voor een kennis te kijken die 12 panelen krijgt voor 4300,- euro .... montage 500 euro. (geen SMA omvormer)
Als je wilt vergelijken zorg dan dat je de prijzen van hetgeen aangeboden wordt even neerlegt naast de offerte. Wat je overhoudt is arbeidsloon. Overigens, als je subsidie wilt aanvragen, moet arbeid en de onderdelen los op de offerte staan, aangezien je alleen over de ondedelen subsidie kunt krijgen.

Onderschat verder niet hoeveel werk het is om een groep bij te maken en de leidingen in te graven. Ik hoef niet te graven, maar alleen een gaatje of 4 in funderingen te maken en ben al dagen zoet (oke, ik doe het niet elke dag en heb meer voorbereidingtijd nodig).

Dan nog is het een hoop geld, maar probeer je afweging zo te maken. En vraag gewoon nog pakweg 2 offertes aan bij andere bedrijven.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Laatst online: 08:19

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Op de garage gaat het om 6 Trina Solar TSM 245 panelen (1470Wp totaal), een SMA SB1300TL-10 omvormer,

Op het platte dak gaat het om 3 Centrosolar 235 Wp panelen, montagemateriaal, beugels en een Mastervolt Soladin 600 omvormer. En zijn het de juiste keuzes qua merken panelen en omvormers?
Ik snap niet goed waarom je panelen van 2 verschillende merken koopt. Centrosolar koop je, lijkt me, omdat je vertrouwen hebt in een Duitse fabrikant en hoopt dat de lange garantieperiode wat waard is. Als dat zo is, waarom de andere panelen van een ander merk?

Maar, als je het geld kunt missen: staar je niet blind op de allergoedkoopste aanbieder, 3 maanden na de aanleg ben je je investering vergeten en geniet je elke dag van de gratis stroom die binnenkomt.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Laatst online: 21-09 20:04

HeroS

SmartHome Nerd

@NiGeLaToR Wat voor een kabel heb je gebruikt in de kruipruimte?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
HeroS schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 09:04:
@NiGeLaToR Wat voor een kabel heb je gebruikt in de kruipruimte?
Buitenkabel XMVK 2,5mm2 3-aderig. Voor de buitenverlichting ligt ie los over het zand, voor de PV installatie voer ik 'm nog even netjes door een PVC pijp.

Edit, mag max 36A doorheen. In mijn geval gaat er max 9,5A doorheen.

[ Voor 21% gewijzigd door NiGeLaToR op 24-08-2012 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Laatst online: 21-09 20:04

HeroS

SmartHome Nerd

@NiGeLaToR >> is dus gewoon installatiedraad van 2,5mm met een mantel er om heen? Of zie ik dat verkeerd? (dus geen dubbele mantel aan buitenkant)

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Weet iemand een montage systeem voor platte daken waar je 2 panelen (160x80) in portret kan monteren onder een lage hoek?

De FlatFix systemen zijn 30 graden en landscape, ik zoek iets van 10 graden of iets dergelijks zodat het niet teveel boven de rand van de dakkapel uit zal steken. Er zal altijd westenwind op staan namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
Even voor de fiscalisten onder ons.

Ik huur nu een bedrijfspand. Dat ga ik echter over enkele maanden opzeggen. Als ik nu de zonnepanelen zakelijk koop en het afleveradres op kantoor doe, dan kom ik in aanmerking voor de EIA. Dan wil ik over een maand of twee de installatie laten uitvoeren bij mij thuis op het dak van mijn huis. Hoe gaat de belastingdienst hier mee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 10:14:
Weet iemand een montage systeem voor platte daken waar je 2 panelen (160x80) in portret kan monteren onder een lage hoek?

De FlatFix systemen zijn 30 graden en landscape, ik zoek iets van 10 graden of iets dergelijks zodat het niet teveel boven de rand van de dakkapel uit zal steken. Er zal altijd westenwind op staan namelijk.
Zelf maken of laten maken, krijg je het zoals je het hebben wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16

Heel erg duur,zo'n set kost zonder montage ongeveer 1000€.
Ook de terugverdientijd is voor 2450€ erg lang aangezien dit setje zo'n 500KWh per jaar opbrengt.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
HeroS schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 09:48:
@NiGeLaToR >> is dus gewoon installatiedraad van 2,5mm met een mantel er om heen? Of zie ik dat verkeerd? (dus geen dubbele mantel aan buitenkant)
Dat is onder-de-grondkabel, met stalen mantel (die je als randaarde gebruikt), voor onder de grond (heet YMVKas). Hoewel je kruipruimte onder het maaiveld ligt, is je kabel niet begraven en weinig risico op stukscheppen. Ik kreeg advies om gewone grondkabel te gebruiken en lekker op het zand te leggen (en niet te strak, mocht er ooit iets verzakken. Voor de PV installatie ben ik van plan de grondkabel in een pijpje te doen, zodat ik meer controle heb over hoe de kabel loopt. In principe kun je door PVC pijp ook installatiedraad trekken, maar omdat het technisch gezien 'buiten' is vond ik een boven-de-grond-buiten-kabel wel zo handig. Het verwerkt ook wel prettig, de draden zitten van 'nature' al bij elkaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
audiojunk schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 10:44:
[...]

Heel erg duur,zo'n set kost zonder montage ongeveer 1000€.
Ook de terugverdientijd is voor 2450€ erg lang aangezien dit setje zo'n 500KWh per jaar opbrengt.
Dat koop je never nooit niet voor 1000 euro.!
Deze site begint een beetje op een reken je rijk site te lijken, het RTL gehalte is hoog.

[ Voor 12% gewijzigd door Willie Wortel op 24-08-2012 11:10 ]

Pagina: 1 ... 138 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.