Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 137 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.734 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:13

WouterG

Dit is geen ondertitel

niek1974 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 08:32:
Mensen ik heb een vraag betreffende SMA1600TL , heeft iemand deze omvormer ook. Het blijkt namelijk als deze omvormer redelijk belast wordt( vanaf 1400W retour levering) dat de omvormer behoorlijk wat geluid maakt . een hoge piep toon , een hoogfrequent geluid . behoorlijk irritant als je op de plek bezig bent waar de omvormer hangt. Hij hangt nu op zolder daar wordt vanalles gedaan gewassen, gestreken etc. Ik kan hem zelfs horen beneden in de gang ( geheel opentrap van beneden naar zolder) . Weet iemand of dit standaard is bij omvormers of specifiek SMA .. Het is op zolder nooit stil we hebben een WTW systeem die maakt al standaard wel 20dB, geluid van ventilatoren. dus ging ik uit dat <33dB (SMA spec) dat dit niet echt een probleem zou zijn .. graag jullie ervaring !!!!
Hier maakt hij ook die hoge pieptoon, die van mij hangt in "het stookhok" dus heb er zelf geen last van.
rdfeij schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 08:41:
[...]

Ik heb hetzelfde gehad met mijn SB1200.
Heel moeilijk te bewijzen want de installateur hoorde het niet (hoogfrequent). Uiteindelijk na een tijdje pushen is hij op garantie omgewisseld (had ook met een dB meter geconstateerd dat er afhankelijk van het opgewekte vemogen 40-90dB continu stond te fluiten.)
En nu is hij niet meer te horen dan?

[ Voor 18% gewijzigd door WouterG op 22-08-2012 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bing69
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:29
Met grote vreugde mag ik jullie vertellen dat na maanden (alleen maar) lezen hier as dinsdag er bij ons 6 panelen met een sma omvormer geplaatst gaat worden. Samen voor 1440 Wp. Hoop er volgende jaar (als de geldboot weer binnen komt) er weer 6 bij te laten plaatsen.

Bing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
bing69 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 08:49:
Met grote vreugde mag ik jullie vertellen dat na maanden (alleen maar) lezen hier as dinsdag er bij ons 6 panelen met een sma omvormer geplaatst gaat worden. Samen voor 1440 Wp. Hoop er volgende jaar (als de geldboot weer binnen komt) er weer 6 bij te laten plaatsen.
Gefeliciteerd :)

Nu ik een (half) weekje met teruglevermeter gedraaid heb, kon ik voor het eerst een negatief verbruik noteren op mijn wekelijkse meetronde voor elektra en gas. Koken, douchen, koelen, verwarmen, licht, telefoons en pc en dan nog een paar Euro toekrijgen ook :)

Van de week fietste ik een stukje op met een achterbuurvrouw die mij vroeg of het nou nog wat opbracht met die zonnepanelen. De beste shocktherapie is elke keer weer het maandbedrag noemen voor de energierekening. Ze miste duidelijk een hartslag, maar zoals zoveel anderen zakte ze al gauw weer weg in een fossiel coma.
Blijkbaar voelt het gewoon lekker om 150-200 Euro per maand af te tikken, met het vooruitzicht dat het in de toekomst elke keer hoger gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Situatie nu 8 250wp panelen kan zonder schaduw om een Omniksol 2.0. Kan er nog 3 bij plaatsen maar twijfel enorm over schaduw over 2 maanden op deze 3 ondanks Sketchup. Wil perse de 8 nu plaatsen ivm subsidie. Vraag nu een Omniksol 3.0 hangen of later 3 bijplaatsen met bijvoorbeeld een Steca? Graag jullie mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 09:32:
Situatie nu 8 250wp panelen kan zonder schaduw om een Omniksol 2.0. Kan er nog 3 bij plaatsen maar twijfel enorm over schaduw over 2 maanden op deze 3 ondanks Sketchup. Wil perse de 8 nu plaatsen ivm subsidie. Vraag nu een Omniksol 3.0 hangen of later 3 bijplaatsen met bijvoorbeeld een Steca? Graag jullie mening.
Was jij niet degene met dat filmpje over de SMA met schaduw op je panelen.?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
JoopC schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 09:33:
[...]

Was jij niet degene met dat filmpje over de SMA met schaduw op je panelen.?.
dat was databeestje.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26
JakeNL schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 09:28:
[...]
Gefeliciteerd :)
Nu ik een (half) weekje met teruglevermeter gedraaid heb, kon ik voor het eerst een negatief verbruik noteren op mijn wekelijkse meetronde voor elektra en gas. Koken, douchen, koelen, verwarmen, licht, telefoons en pc en dan nog een paar Euro toekrijgen ook :)
Van de week fietste ik een stukje op met een achterbuurvrouw die mij vroeg of het nou nog wat opbracht met die zonnepanelen. De beste shocktherapie is elke keer weer het maandbedrag noemen voor de energierekening. Ze miste duidelijk een hartslag, maar zoals zoveel anderen zakte ze al gauw weer weg in een fossiel coma.
Blijkbaar voelt het gewoon lekker om 150-200 Euro per maand af te tikken, met het vooruitzicht dat het in de toekomst elke keer hoger gaat worden.
Min simpelste uitleg is :
Je blijft de komende 7 jaar gewoon hetzelfde betalen en daarna 25 jaar niets meer ....
(Ik breng daarna wel de nuancering aan dat er waarschijnlijk een jaartje extra betaald moet worden voor een omvormer vervanging...)
7+25=32Jaar? ik hoop het :)
Maar inderdaad, de verbazing duurt maar even, ze geloven je niet :?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:15
WoudseHoeve schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 09:35:
[...]

Min simpelste uitleg is :
Je blijft de komende 7 jaar gewoon hetzelfde betalen en daarna 25 jaar niets meer ....
(Ik breng daarna wel de nuancering aan dat er waarschijnlijk een jaartje extra betaald moet worden voor een omvormer vervanging...)
7+25=32Jaar? ik hoop het :)
Maar inderdaad, de verbazing duurt maar even, ze geloven je niet :?
Njah, bij zoveel dingen is het een kwestie dat mensen het best geloven, maar niet willen.
Het is wel even uitzoekwerk, geregel, er moet wat aan je huis gebeuren, je moet even kijken naar groepen, je meter, etc. En initieel lijkt het bedrag (bijv vergeleken bij m'n hypotheek) wat we gaan besparen peanuts. Maar, tegelijkertijd ben ik ook nog beetje nerd met een groeiend bewustzijn voor energieverbruik. De 'business case' waar mijn collega's en ik elke dag mee werken is voor PV installatie redelijk eenvoudig, er zit hooguit 1-2 jaar verschil in de tvt, maar toch.. heb niemand uberhaupt geïnteresseerd gekregen in een eigen installatie.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
NielsTn schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 22:14:
[...]

overstappen op pv-log.com
ziet er gelikter uit, en er is nog weinig nederlands input :P
momenteel ben ik bezig om zonphp met zowel Sonnenertrag als PV-log.com te laten praten :)
Niels,
Graag zou ik ook naar pv-log willen schrijven met mijn Netduino, ik heb al PVoutput, ThingSpeak en Cosm.
Kan alleen geen uitleg vinden of ik met programma code json of http GET/PUT etc uit de voeten kan.
Weet jij meer.?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
winter opbrengst is zoizo wat lager.
maar oktober bied nog wel iets.
lastige keuze.

(ik neem aan dat je dan geen 3x 250Wp op en steca zet, maar een soladin. of andere panelen.)

het liefst heb je panelen uit de zelfde serie.
later bij kopen is niet altijd de beste optie.
een sma met optitrac maar dan moet het schip snel binnen komen met geld.
(of die geld boom in de tuin moet het eens goed doen)

andere optie:
een power-one 3.0.
en dan panelen in de 190-200Wp range.
die zijn voor wat goedkoper als 250Wp en kleiner.
dus je kunt er meer van leggen.
dan heb je 2x een mppt en kun je makkelijk een string bij leggen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
NiGeLaToR schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 09:45:
[...]
Njah, bij zoveel dingen is het een kwestie dat mensen het best geloven, maar niet willen.
Het is wel even uitzoekwerk, geregel, er moet wat aan je huis gebeuren, je moet even kijken naar groepen, je meter, etc. En initieel lijkt het bedrag (bijv vergeleken bij m'n hypotheek) wat we gaan besparen peanuts. Maar, tegelijkertijd ben ik ook nog beetje nerd met een groeiend bewustzijn voor energieverbruik. De 'business case' waar mijn collega's en ik elke dag mee werken is voor PV installatie redelijk eenvoudig, er zit hooguit 1-2 jaar verschil in de tvt, maar toch.. heb niemand uberhaupt geïnteresseerd gekregen in een eigen installatie.
Ik heb inmiddels de buren en collegas Marcel, Joost, John, Willem, Marc en Jos zo ver gekregen dat zo ook PV hebben ! Totaal goed voor 18kWp. En deze zendeling is nog bezig, er komen er vast nog meer!!!

PS de echte namen zijn bij mij bekend :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altec
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 13:32

altec

Plop

Barrycade schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 20:28:
bron der kennis: Wikipedia: Aardlekschakelaar
100mA mag niet worden toegepast, alleen de 30mA exemplaren. Als de omvormer niet via een WCD maar direct zit aangesloten hoeft een aardlek niet.
Mijn omvormer hangt inderdaad rechtstreeks op de groep.

en dat te bedenken dat ik hier 3 keer overheen gelezen heb (wikipedia info) |:(
Eindgroepen die uitsluitend toestellen voeden die vast zijn aangesloten, dat wil zeggen niet door middel van een wandcontactdoos, behoeven niet te zijn beveiligd door 30 mA aardlekschakelaars.
De installateur wist overigens te melden dat het aan de aardpen zou ziggen dat hij er bij ons wel uit klapt..
Mijn vraag dan weer.. hoe kan zoiets nou niet goed zijn? Het enige wat ik me kan bedenken is dat hij niet diep genoeg de aarde in gaat ofzo.....

iemand ideeen?
En kan het oo kzijn dat hij om die reden eruit klapt bij het starten/stoppen van de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 18:15
WoudseHoeve schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 09:52:
[...]

Ik heb inmiddels de buren en collegas Marcel, Joost, John, Willem, Marc en Jos zo ver gekregen dat zo ook PV hebben ! Totaal goed voor 18kWp. En deze zendeling is nog bezig, er komen er vast nog meer!!!

Ik geef het ook zeker niet op, maar het enthousiasme valt me wat tegen.. :P

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 09:29
Een rits dezelfde panelen zit er fraaier uit. Alles in 1x zou dus de voorkeur hebben. De schaduw gevallen kunnen ook mooi op micro-omvormers. Dat werkt wellicht beter wanneer de schaduw over de 'substring' van 3 panelen wandelt. 3x250 is net wat veel voor steca/soladin, en soladin is wat lawaaierig zegt men.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:51

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

altec schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 09:55:
[...]

Mijn vraag dan weer.. hoe kan zoiets nou niet goed zijn? Het enige wat ik me kan bedenken is dat hij niet diep genoeg de aarde in gaat ofzo.....

iemand ideeen?
En kan het ook zijn dat hij om die reden eruit klapt bij het starten/stoppen van de omvormer?
- niet diep genoeg
- of de grondwaterstand is verlaagd?
- of de pen is gecorrodeerd?

Tja. Wij kregen onlangs ook zo'n fijne folder van Liander in de bus dat de controle van de aardpen onze verantwoordelijkheid is. Nu ben ik als eigenaar van een stalen woonboot niet zo bang dat de electrische aarde (= de boot) niet in contact staat met de aarde (via het water), maar als je alleen een meterkast hebt, wat is dan het advies? Elk jaar net als het onderhoud van de CV gelijk de aardpen laten controleren?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altec

altec

Plop

thunder7 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:24:
[...]

- niet diep genoeg
- of de grondwaterstand is verlaagd?
- of de pen is gecorrodeerd?

Tja. Wij kregen onlangs ook zo'n fijne folder van Liander in de bus dat de controle van de aardpen onze verantwoordelijkheid is. Nu ben ik als eigenaar van een stalen woonboot niet zo bang dat de electrische aarde (= de boot) niet in contact staat met de aarde (via het water), maar als je alleen een meterkast hebt, wat is dan het advies? Elk jaar net als het onderhoud van de CV gelijk de aardpen laten controleren?
nooit geweten.. wel vreemd overigens.. zou betekenen dat je aardlek er dus eerder uitgaat wanneer je niet goed in contact staat met de aarde :?

ik ben in ieder geval weer een beetje gerust gesteld dat mocht de tent af fikken, dat mij dan niets te verwijten valt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
niek1974 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 08:32:
Mensen ik heb een vraag betreffende SMA1600TL , heeft iemand deze omvormer ook. Het blijkt namelijk als deze omvormer redelijk belast wordt( vanaf 1400W retour levering) dat de omvormer behoorlijk wat geluid maakt . een hoge piep toon , een hoogfrequent geluid . behoorlijk irritant als je op de plek bezig bent waar de omvormer hangt. Hij hangt nu op zolder daar wordt vanalles gedaan gewassen, gestreken etc. Ik kan hem zelfs horen beneden in de gang ( geheel opentrap van beneden naar zolder) . Weet iemand of dit standaard is bij omvormers of specifiek SMA .. Het is op zolder nooit stil we hebben een WTW systeem die maakt al standaard wel 20dB, geluid van ventilatoren. dus ging ik uit dat <33dB (SMA spec) dat dit niet echt een probleem zou zijn .. graag jullie ervaring !!!!
Mijn 1600tl doet het ook alleen ik heb tinnitus en mis zn 30db op hoogfreq in mn ghoor dus hoor hem al op een paar metere niet meer. 8)7
rdfeij schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 08:41:
[...]

Ik heb hetzelfde gehad met mijn SB1200.
Heel moeilijk te bewijzen want de installateur hoorde het niet (hoogfrequent). Uiteindelijk na een tijdje pushen is hij op garantie omgewisseld (had ook met een dB meter geconstateerd dat er afhankelijk van het opgewekte vemogen 40-90dB continu stond te fluiten.)
Hij zou dit geluid niet mogen maken dus als ik het goed begrijp? Wat is het fluiten dan precies? Welk onderdeel werkt niet naar behoren?

Noise emission, typical ≤ 33 dB(A).
Meer dan die 33 dB zou die niet mogen maken.

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Zou zoiets werken, een ventilator op eigen zonnecel, om de warmte achter een zonnepaneel op een schuin dak af te voeren?

Afbeeldingslocatie: http://cloud.lbox.me/images/384x384/201107/solar-powered-clip-on-mini-cell-fan-black_hvtowx1311298965664.jpg

Een aantal ventilatoren plaatsen net onder de eerste rij zonnepanelen, zodat er een trek onstaat onder de zonnepanelen naar boven en daarmee (bij weinig wind) toch de warmte versneld laten afvoeren?

Cursusje windventilatie en passieve koeling....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-09 22:31
SunshineCompany schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:23:
Bedrijven die of meer dan 80.000kWh / jaar, of zwaarder dan 3x80A afgezekerd zijn moeten geen panelen zetten. Die moeten gewoon een leuke solartracker in de voortuin planten, voor 't aangezicht.
Tsja, het is natuurlijk niet wat mijn klant wilde, maar mede door de door jullie gegeven informatie wordt de beslissing wel heroverworgen. Op zich slecht nieuws, maar 1 van de opties die nu besproken wordt is om het gebudgeteerd investeringsbedrag in te zetten voor PV bij particulieren. We moeten daar nog een goede vorm voor vinden.

bedankt voor de input (wederom) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

WoudseHoeve schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 09:52:
[...]

In "de dorpen" blijkt dat vaak makkelijker te gaan dan in de anonieme steden bomvol stronteigenwijze heikneuters. Vandaar dat in het oosten van het land volgens mij veel meer wordt geplaatst (veel in dorpen) dan in het stedelijke deel van het arrogante westen... ;)

WoudseHoeve bevindt zich in de polder benedenwinds van Leiden, en mag zich dus "dorps" noemen...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
blissard schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:46:
[...]
Tsja, het is natuurlijk niet wat mijn klant wilde, maar mede door de door jullie gegeven informatie wordt de beslissing wel heroverworgen. Op zich slecht nieuws, maar 1 van de opties die nu besproken wordt is om het gebudgeteerd investeringsbedrag in te zetten voor PV bij particulieren. We moeten daar nog een goede vorm voor vinden.
Ze kunnen natuurlijk ook een sectie afscheiden welke onder de 3x80A blijft en daarmee salderen ? Of zie ik dat te eenvoudig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
zonnigtype schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:49:
[...]
In "de dorpen" blijkt dat vaak makkelijker te gaan dan in de anonieme steden bomvol stronteigenwijze heikneuters. Vandaar dat in het oosten van het land volgens mij veel meer wordt geplaatst (veel in dorpen) dan in het stedelijke deel van het arrogante westen... ;)
WoudseHoeve bevindt zich in de polder benedenwinds van Leiden, en mag zich dus "dorps" noemen...
Hoofdorp, Lisse, Bennebroek, Delft, Almere, Rijnsaterwoude(dorpje:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

WoudseHoeve schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:52:
[...]

Hoofdorp, Lisse, Bennebroek, Delft, Almere, Rijnsaterwoude(dorpje:))
Aha, de collega's wonen dus niet allemaal om de hoek. Delft mag "een overzichtelijk stadje" worden genoemd (net als Leiden). Almere is inmiddels een agglomeratie (sommigen zouden het een gezwel noemen). De rest is "dorps".

Prima zendingswerk, dat boven al! Nu wel hopen dat ze de plannen ook doorzetten, maar met de huidige Solar Fieber in NL moet dat goed komen, toch?

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

WoudseHoeve schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:49:
[...]

Ze kunnen natuurlijk ook een sectie afscheiden welke onder de 3x80A blijft en daarmee salderen ? Of zie ik dat te eenvoudig ?
Aansluiting is aansluiting. En dat is en blijft de piketpaal in de Wetgeving. Aansluiting ("net overdrachtspunt naar de afnemer") >3x 80 Amps >> ben je vet de lul.

Tenzij je zelf een fysieke extra aansluiting NAAST de bestaande voor alleen solar en een deel van het totale verbruik (fysiek uitsplitsen, dus) wilt aan laten leggen. Kan natuurlijk ook. Met alle bijbehorende vastrecht, en enorme aansluitkosten. En dan mag je alleen onder die aansluiting salderen. En dus niks van de rest van de hoofdaansluiting daar "administratief naar overhevelen". Ik wens de plannenmakers veel succes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:58
Wij hebben hier op het huis twee mastervolt soladin 600 omvormers voor onze zonnepanelen. Echter knippert er nu bijvoorbeeld (met goed weer) maar eentje, zelfs bij dertig graden knippert maar een kastje. Is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 23:00

wiljan_M

1200 Wp + 6,1 GJ Zonneboiler

Termi schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:20:
Wij hebben hier op het huis twee mastervolt soladin 600 omvormers voor onze zonnepanelen. Echter knippert er nu bijvoorbeeld (met goed weer) maar eentje, zelfs bij dertig graden knippert maar een kastje. Is dat normaal?
Dat is niet normaal.
Als hij helemaal niet knippert is er iets niet goed.
Bij meer zon gaat hij sneller knipperen.

Heeft hij het ooit wel gedaan ?
Zit de stekker in het stopcontact ?

Heb je de installatie zelf gedaan of laten doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Termi schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:20:
LED foutcodes uiteraard in handleiding, pagina 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Intersolar2010/2010_06120312.jpg

Motto: "Sehr Gut" is niet goed genoeg, tegenwoordig...

(zie ook bericht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 17:35
In het kader daarvan:

http://www.z24.nl/economi...epanelen_versus_wijn.html

Straks ook nog faillisementsverkopen van Franse wijngaarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

blissard schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:46:
[...]

PV Prive opzetten. Bedrijf investeert bij de particulier, particulier betaald via een interne regeling. Rendeert een stuk beter dan 't eigen dak inzetten.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Hier in Limburg 0.80 cent Wp subsidie en daar bovenop de landelijke subsidie. Ik ben zo aan het twijfelen of ik toch een goedkope aanbieder ga zoeken die net boven de euro Wp uitkomt voor een 1200-1400Wp installatie...
Want die subsidie maakt het wel heel goedkoop.

Echter er staan bomen voor het huis = vaak schaduw :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
zonnigtype schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:55:
[...]
Aha, de collega's wonen dus niet allemaal om de hoek. Delft mag "een overzichtelijk stadje" worden genoemd (net als Leiden). Almere is inmiddels een agglomeratie (sommigen zouden het een gezwel noemen). De rest is "dorps".
Prima zendingswerk, dat boven al! Nu wel hopen dat ze de plannen ook doorzetten, maar met de huidige Solar Fieber in NL moet dat goed komen, toch?
Bij 3 ligt het al, 1 in bestelling en de laatste besteld deze week ...... komt wel goed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Trebbors schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:51:
Hier in Limburg 0.80 cent Wp subsidie en daar bovenop de landelijke subsidie. Ik ben zo aan het twijfelen of ik toch een goedkope aanbieder ga zoeken die net boven de euro Wp uitkomt voor een 1200-1400Wp installatie...

Je mag de landelijke subsidie niet combineren met een andere subsidie .......
En net boven de euro/Wp voor 1200Wp lijk me nu nog onwaarschijnlijk ..... ook voor DHZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:25
Landelijke subsidie krijg je alleen als je geen gebruik maakt van andere subsidieregelingen.
Daar hebben ze mooie systemen voor met optimizers of micro-omvormers, bijv. SolarEdge.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

WoudseHoeve schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:56:
[...]

Bij 3 ligt het al, 1 in bestelling en de laatste besteld deze week ...... komt wel goed...
_/-\o_
Landelijke subsidie krijg je alleen als je geen gebruik maakt van andere subsidieregelingen.
... alleen wordt er verwezen naar uitsluitingsgrond subsidie (ANL) als:
er voor de koop of het installeren van de zonnepanelen waarop de aanvraag betrekking heeft een subsidie van meer dan € 0,- is verstrekt door een bestuursorgaan;
"is verstrekt" en "bestuursorgaan" zijn hier de elementen die tot interpretatie gesodemieter kunnen leiden (is ook al voorbeeld genoemd hier). Inkoopacties die niet gebruik maken van provinciale of gemeente subsidies zijn dus gevrijwaard, mits incentives niet van "bestuursorganen" komen (forse inkoop voordelen zijn natuurlijk ook incentives). En wat als je pas na feitelijke verstrekking subsidie door Agentschap NL ook nog, indien mogelijk, alsnog gemeentelijke subsidie (Limburg) gaat scoren voor dezelfde installatie, als daar verder geen beperkende voorwaarden in staan? Dat valt buiten het Staatscourant bootje, als je de letterlijke tekst leest...

Of dat dan, al dan niet rechtsgeldig, als "decent" moet worden beschouwd is natuurlijk een andere discussie. Want er blijft minder over voor anderen, that's for sure.

[ Voor 74% gewijzigd door zonnigtype op 22-08-2012 13:27 . Reden: snupsniedie talk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
altec schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 10:25:
[...]

nooit geweten.. wel vreemd overigens.. zou betekenen dat je aardlek er dus eerder uitgaat wanneer je niet goed in contact staat met de aarde :?

ik ben in ieder geval weer een beetje gerust gesteld dat mocht de tent af fikken, dat mij dan niets te verwijten valt :)
Een aardlek knalt eruit als de stroom tussen blauw en bruin van elkaar afwijkt met (meestal) minimaal 30mA. Ik zie de relatie met de aardpen ook niet zo... Een aardlekschakelaar staat bij mijn weten niet in contact met de aardpen....
@WoudseHoeve, PClop, kom er maar in....

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 22-08-2012 13:27 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:58
wiljan_M schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:34:
[...]

Dat is niet normaal.
Als hij helemaal niet knippert is er iets niet goed.
Bij meer zon gaat hij sneller knipperen.

Heeft hij het ooit wel gedaan ?
Zit de stekker in het stopcontact ?

Heb je de installatie zelf gedaan of laten doen ?
Nee, wij hebben zelf niks geplaatst :). Ik woon in een huurhuis met studenten. Maar ik ga er even zaak van maken want volgens mij deugt er hier iets niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21-09 15:31
WoudseHoeve schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 12:58:
[...]

En net boven de euro/Wp voor 1200Wp lijk me nu nog onwaarschijnlijk ..... ook voor DHZ.
2 subsides tegelijk mag inderdaad niet van de Rijksoverheid. Net boven de euro/Wp is wel haalbaar als je de 18% collectiefkorting hebt MDZ + de max. aan LES subsidie van 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• altec

altec

Plop

Heeft één van jullie trouwens ervaring met het monitor systeem van zon-iq?
Deze leest mijn slimme meter uit.. doormiddel van de P1 poort. Vervolgens stuurt deze met een kastje (die ook op Ip te banderen is, dus zelf de data analyseert en opbouwt) naar het internet.

Doormiddel van het aanloggen op mijn.zon-iq.nl kun je dan "beveiligt" de data bekijken.

Maar ik zou graag ook de data verzamelen en wellicht in de toekomst gewoon het monitor abonnement afzeggen (toch weer 2,95 per maand!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

WoudseHoeve schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:49:
[...]

Jezelf voor de gek houden heet dit.. :) Stroom bewust 'duur' maken voor een korte TVT.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
SunshineCompany schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 13:58:
[...]
Jezelf voor de gek houden heet dit.. :) Stroom bewust 'duur' maken voor een korte TVT.
Nee dat dacht ik niet, je zorgt er voor dat de voorwaarden voor salderen weer gelden.
Je bent wel wat meer aan "vast recht" kwijt.
Ik ga er vanuit dat boven de 3x 80A helemaal niet gesaldeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

WoudseHoeve schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:07:
[...]

Nee dat dacht ik niet, je zorgt er voor dat de voorwaarden voor salderen weer gelden.
Je bent wel wat meer aan "vast recht" kwijt.
Ik ga er vanuit dat boven de 3x 80A helemaal niet gesaldeerd wordt.
Voor 0,01 EUR / kWh zo'n trucje uithalen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hansdegit schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 13:26:
[...]
Een aardlek knalt eruit als de stroom tussen blauw en bruin van elkaar afwijkt met (meestal) minimaal 30mA. Ik zie de relatie met de aardpen ook niet zo... Een aardlekschakelaar staat bij mijn weten niet in contact met de aardpen....
De aardlek houd het inderdaad het verschil in stroom tussen de fase en de nul in de gaten.

Nu is het zo dat er alleen verschil kan ontstaan indien er stroom "weglekt" naar aarde. Als je aardweerstand niet laag genoeg is zal hij juist later geactiveerd zal worden bij contact naar aarde (via de aardpen). Als je contact maakt via natte dak pannen, natte muren naar de grond ( of als je zelf in de tuin in een plas water staat en de fase of nul vast pakt) hij ook zal aanspreken.

Ik heb zelf een keer gehad dat de aardlek eruit ging omdat ik de nul vastpakte. Het spanning verschil tussen aarde en nul was te groot en dus ging er voldoende stroom lopen.
De nul wordt na de transformator geaard om statische spanningen te vermijden.
Als er nu hoge stromen door dunne kabels ( oud net?) loopt zal er een significant spanning verschil onstaan tussen nul en aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
SunshineCompany schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:11:
[...]
Voor 0,01 EUR / kWh zo'n trucje uithalen..?
Eneco geeft 0.092 euro ? stond op hun website...
Als je dan zakelijk investeert (aftrek>moet je wel winst maken) is de Wp prijs laag en dan over 30 jaar de kostprijs uitrekent zou het uit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Petje72 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 13:36:
[...]

2 subsides tegelijk mag inderdaad niet van de Rijksoverheid. Net boven de euro/Wp is wel haalbaar als je de 18% collectiefkorting hebt MDZ + de max. aan LES subsidie van 1000 euro.
18% collectiefkorting? Ik heb goede ervaringen met SolarNRG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

WoudseHoeve schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:20:
[...]

Als je dan zakelijk investeert (aftrek>moet je wel winst maken) is de Wp prijs laag en dan over 30 jaar de kostprijs uitrekent zou het uit kunnen.
Interessant, een bedrijf dat over 30 jaar tijd terugverdienen rekent.

Lijkt Shell wel, met hun toekomstscenario's 50 jaar de kristallen bol in peilend... O-)

/me zonnigtiep hoort wel eens bedrijfsmanagers mopperen dat (bij wel mogen salderen) teeveetee "wel 5-10 jaar" is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

WoudseHoeve schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:20:
[...]

Voor alles wat je teruglevert.. grote bedrijven leveren niet terug. En dan nog, 7-9 cent.. en na fiscaal voordeel (25%, voor een BV) is de TVT nog steeds 10 jaar wat veel te lang is voor een groter bedrijf. Reken eens met 1,20 - 1,30 / Wp, ex. BTW, en 25% Vennootsschapsbelasting, zit je op 10 jaar. En je moet winst maken. Alles boven de 3 jaar is NIET interessant voor grotere bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 21-09 21:17

Pixelmagic

Ubergeek

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:23:
[...]
Kan ik niet volgen. Allerlei mededelingen over netwerkbeheerders/merken panelen en omvormers is wel netjes over zonnepaneelleveranciers niet? Als een leverancier daarintegen zijn werk goed doet zal hij er alleen maar blij mee zijn. Sterker nog, het maakt leveranciers alleen maar scherper op service en prijs en zal in ons voordeel werken.
Ik zou ook graag de ervaring van de diverse leveranciers en/of installateurs hier terug zien, en tot zover zie ik alleen de mening van enkele veelposters hier en een paar verkopers, maar nog niemand van Tweakers zelf.

Aanstaande maandag komen mijn panelen als alles goed gaat, en ik zou best mijn ervaring hier willen plaatsen met de leverancier en installateur, maar wil uiteraard geen gezeur met de mods :X
zonnigtype schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:30:
[...]

En het blijft een ondoenlijke operatie om bijna 350 PV-leveranciers te volgen, maar mijn zegen heb je. Gaat een hoop tijd in zitten.
Volgens mij was het meer de insteek dat je, naast foto's en details, ook eventueel vermelding maakt van de leverancier en je ervaring van de installatie. Daar hoef je volgens mij niets voor bij te houden, hooguit een posting maken (of een nieuw [Ervaring: PV installatie] topic ?

Dingen als after-sales en dergelijke kunnen daar dan ook bij.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Pixelmagic schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:46:
Volgens mij was het meer de insteek dat je, naast foto's en details, ook eventueel vermelding maakt van de leverancier en je ervaring van de installatie. Daar hoef je volgens mij niets voor bij te houden, hooguit een posting maken (of een nieuw [Ervaring: PV installatie] topic ?

Dingen als after-sales en dergelijke kunnen daar dan ook bij.
Ongeveer zoiets is al tijd actief, maar dan in (noodzakelijke) beknopte versie:

Bij 1miljoenzonnepanelen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 21-09 21:17

Pixelmagic

Ubergeek

zonnigtype schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:49:
[...]

Dude, we zitten hier op Tweakers ;)

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:21
zonnigtype schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:49:
[...]

Waar moet ergens klikken om de beoordelingen te zien en idee te krijgen dat het ook om echte beoordelingen gaat?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 14:56:
[...]

Waar moet ergens klikken om de beoordelingen te zien en idee te krijgen dat het ook om echte beoordelingen gaat?
Ik zeg niet dat het perfect is, maar dat het bestaat. Dat is het enige.

Kan natuurlijk altijd beter. Natuurlijk op GoT, de vraag is: wie gaat de kar trekken, en wie houdt het allemaal in de gaten? ;)

@Pixelmagic:
dude
Wikipedia:
Periam used the term "dude" several times to denote an ill-bred and ignorant, but ostentatious, man from the city
Hmmmmm.... :/

[ Voor 21% gewijzigd door zonnigtype op 22-08-2012 15:14 . Reden: hmmmmm ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 07:56
Heeft hier iemand ervaring met PIKOplan.

Ik wil graag 24/25 panelen (240 of 250 WP per stuk) configureren om het beste resultaat te halen, maar ik moet bij elke string minimaal 1 paneel invullen.
Weet ook iemand het verschil tussen PIKO 5.5 (software>= 03.90) en PIKO 5.5 (software< 03.90). Heeft dit te maken met de firmwware versie van de Piko.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
zonnigtype schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 15:10:
[...]
Ik zeg niet dat het perfect is, maar dat het bestaat. Dat is het enige.
Kan natuurlijk altijd beter. Natuurlijk op GoT, de vraag is: wie gaat de kar trekken, en wie houdt het allemaal in de gaten? ;)
Dat ben ik met je eens, dat is een hele klus, bij een website type zoals waar je de opbrengsten naar kunt uploaden is dat een stuk simplere om het aangeharkt te houden vanwege alleen al de multi-accounts

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Vandaag weer geouwehoerd met een van mijn directeuren over duurzame energie.
Dak van 30x25 meter eens in de Sunny Design gooien.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Niet online
PcDealer schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 15:24:
Vandaag weer geouwehoerd met een van mijn directeuren over duurzame energie.
Dak van 30x25 meter eens in de Sunny Design gooien.
Hier ook al eens opgegooid, ja goed idee en dat was het. 8)7
Ideale lokatie, mega loods dak op zuiden zonder enige schaduw.Behoorlijk wat stroomverbruik. Zou toch zeggen dat er wel wat te besparen valt maar toch zien ze er niks in. Volgens mij is het voor bedrijven toch nog sneller terugverdiend?

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedrijven denken op dit moment allemaal korte termijn. Eerst de crisis overleven en investeren is geen geld voor. Logisch lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 15:46:
Bedrijven denken op dit moment allemaal korte termijn. Eerst de crisis overleven en investeren is geen geld voor. Logisch lijkt me.
Niet echt het geval hier, staan op het punt om weer wat over te nemen. Genoeg cashflow. En de investering om het verbruik hier te dekken lijkt me peanuts. Magoed waar bemoei ik me mee :P

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 13-09 15:20
LosGieros schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 15:40:
[...]

Hier ook al eens opgegooid, ja goed idee en dat was het. 8)7
Ideale lokatie, mega loods dak op zuiden zonder enige schaduw.Behoorlijk wat stroomverbruik. Zou toch zeggen dat er wel wat te besparen valt maar toch zien ze er niks in. Volgens mij is het voor bedrijven toch nog sneller terugverdiend?
Neen, wij hebben het ook laten doorrekenen hier op kantoor, ons energieverbuik is zo hoog, dat het niet loont om PV aan te leggen. Door het hoge energieverbuik is onze kWh prijs behoorlijk laag, en loopt de terugverdientijd veel langer....

edit:

We hebben dan wel 100% windenergie stroom....

[ Voor 4% gewijzigd door rdfeij op 22-08-2012 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:33
Gisterenavond bij m'n pa op het dak gezeten, 12 x 260w op het dak gelegd. We hadden alleen onze twijfels bij de Clickfit eindstukken. Deze schuiven niet over de rails heen, maar liggen er gewoon bovenop. Terwijl er wel een kartel randje in zit wat je kan gebruiken als je dunnere panelen hebt.

Zou dit kwaad kunnen ? Of zijn er grotere eindblokken die je wel met de kartelrand over de rails kan schuiven .... (panelen zijn 5cm dik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Niet online
rdfeij schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 15:52:
[...]

Neen, wij hebben het ook laten doorrekenen hier op kantoor, ons energieverbuik is zo hoog, dat het niet loont om PV aan te leggen. Door het hoge energieverbuik is onze kWh prijs behoorlijk laag, en loopt de terugverdientijd veel langer....
Lagere prijs als je veel verbruikt?

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rdfeij schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 15:52:
[...]

Lekker milieuvriendelijk land dit toch. Grootverbruikers krijgen korting ipv verhoging. Lijkt me een schone taak voor een nieuwe regering. Alle bedrijfsdaken volleggen en niks bouwen nieuwe centrales in het Noorden van het land. Ook goed voor de werkgelegenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

LosGieros schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 15:59:
[...]

Lagere prijs als je veel verbruikt?
Marktprincipe: meer afname, lagere kostprijs.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7

thunder7

Voor de prijs kan ik me daar iets bij voorstellen, maar dat het ook voor de belasting op energie geldt is zeer dubieus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardd513
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08 01:12
In Piko plan number of stings in kolom input a b of c op nul zetten.
Software versie is bij mij 3.71 ik weet niet wat de verschillen zijn zie wel dat bij instellingen voor zuid europa andere waarden staan
peauke schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 15:16:
Heeft hier iemand ervaring met PIKOplan.

Ik wil graag 24/25 panelen (240 of 250 WP per stuk) configureren om het beste resultaat te halen, maar ik moet bij elke string minimaal 1 paneel invullen.
Weet ook iemand het verschil tussen PIKO 5.5 (software>= 03.90) en PIKO 5.5 (software< 03.90). Heeft dit te maken met de firmwware versie van de Piko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 07:56
Gerardd513 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 16:20:
In Piko plan number of stings in kolom input a b of c op nul zetten.
Software versie is bij mij 3.71 ik weet niet wat de verschillen zijn zie wel dat bij instellingen voor zuid europa andere waarden staan

[...]
Bedankt, dat ik daar zelf niet op ben gekomen, had wel geprobeerd de panelen op nul te zetten maar dat lukt inderdaad niet.
Staat de software versie bij jou in het excel sheet of ergens in het menu van de Piko ?

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:19
Rappie schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 15:52:
Gisterenavond bij m'n pa op het dak gezeten, 12 x 260w op het dak gelegd. We hadden alleen onze twijfels bij de Clickfit eindstukken. Deze schuiven niet over de rails heen, maar liggen er gewoon bovenop. Terwijl er wel een kartel randje in zit wat je kan gebruiken als je dunnere panelen hebt.

Zou dit kwaad kunnen ? Of zijn er grotere eindblokken die je wel met de kartelrand over de rails kan schuiven .... (panelen zijn 5cm dik)
Misschien verkeerde eindstukken ontvangen? Ik kon kiezen uit drie maten afhankelijk van paneeldikte. Bij mij schuiven ze wel over rail heen, dikte zoe gekozen dat laatste twee/drie tandjes over steken zeg maar

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

CFA eindstukken zijn perfect voor 50mm panelen. CFB is het andere type, met de tandjes een halve tand verschoven. Hoeft niet om de rail heen te zitten. Maak anders een foto hoe het er nu uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:44

MieJuul

3970Wp

Rol-Co schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 00:16:
[...]

beide 96% efficientie, alleen de effekta kan 500v ipv de 450v die de aeg kan.
heb je gegevens van de panelen die 225wp zijn, de aeg lijkt me wat te laag in voltage voor 12 panelen.

ik heb zelf een effekta 4200 en meerdere mensen hier op het forum hebben er 1,
De panelen zijn ook van LDK, maar dan de 225p-20 in plaats van de 230p-20

Beide omvormers hebben een max Vdc van 500 volt.
De effekta heeft echter een groter mppt bereik; 120-450 tegenover 250-450 voor de AEG

Ik kan bij de effekta alleen nergens een efficientie-curve vinden.
Bij de AEG staat ie mooi in de documentatie.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

MieJuul schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 17:26:
[...]

De panelen zijn ook van LDK, maar dan de 225p-20 in plaats van de 230p-20

Beide omvormers hebben een max Vdc van 500 volt.
De effekta heeft echter een groter mppt bereik; 120-450 tegenover 250-450 voor de AEG

Ik kan bij de effekta alleen nergens een efficientie-curve vinden.
Bij de AEG staat ie mooi in de documentatie.
"MPPT" bereik zegt mij niet zoveel. De AEG 2000 trok mijn set naar de 130 Volt door schaduw op de panelen. Jou MPP spanning zal rond de 313-346 Volt liggen. Voc bij -10 (cel temperatuur) is 491 Volt in de volle zon, meer dan voldoende marge dus.

De EFFEKTA (4200) liegt over de opbrengst terwijl de AEG het exact aan geeft (=mijn ervaring). EFFEKTA is veel groter qua afmetingen/ gewicht. Echter door de prijs zou ik toch voor de EFFEKTA gaan :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 22-08-2012 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dan gaat er denk ik wat fout.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2010/12/rail.jpg

Zo zie je hoe het zou moeten zitten.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2010/12/eindbeugel1.jpg

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

mkleinman schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 17:46:
[...]

Dan gaat er denk ik wat fout.

[afbeelding]

Zo zie je hoe het zou moeten zitten.

[afbeelding]
En het laatste tandje dan? (Als ie dus niet de rail omsluit) Anders krijg je geen 50mm panelen eronder (pak maar eens een schuifmaat). Heb ik ook zo zitten met CFA klemmen en 50mm panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
hansdegit schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 13:26:
[...]

Nee klopt de aardpen welke met een blank vertinde koperdraad ( 6mm2 ) verbonden is met de aardrail in
je zekeringen/groepen/meterkast is niet verbonden met de aardlekschakelaar.

Maar je geeft ook al het antwoord op je vraag, nl je weet dat de aardlek afschakeld als je een toestel
aanraakt waarvan de geleidende delen aan de buitenkant door een fout in dat toestel onder spanning
kunnen komen te staan, je kunt dan een schok krijgen, wat voor jou niet heel ernstig zal zijn,
tenzij je net op een wankel keukentrapje staat te wiebelen, maar voor kinderen veelal wel,
door hun lagere huid weerstand.

Ergo, daarom trekke men enen koperdraadtje voorzien van ene geel/groene aderisolatie ook wel
potentiaalvereveningsleiding genoemt dan wel aardingsdraadtje van de zojuist benoemde aardrail
welke dus weer verbonden is met de aardpen.... naar aanraakbare metalen delen van dat zelfde toestel toe om te simuleren dat jij met je tengels aan dat toestel hangt om er achter te komen dat dat toestel hinderlijk dingen doet.

Resumee, de aadlekschakelaar is een stroom verschil meter welke de spanning en dus stroom
afschakelt als niet alle uitgestuurde stroom terugkomt via de N nulleider maar door je jatten
maar nog liever via de toestel aarding richting aarde verdwijnt

Die aardepen incl aardedraden simuleren jou en je dierbaren..................!

Duidelijker lukt me niet 8)
prikt aan je tien geboden

Gebruik om die reden ook gewoon een aardlek voor vast aangesloten toestellen, ook al wordt beweert
dat dat niet veplicht is, het is niet verplicht omdat er een vaste aardings draad aanwezig is
ik heb echter al vaker meegemaakt dat deze niet goed aangesloten was, en dan ga je bij storing
zelf als aardedraadtje werken en dan schakeld de stroom pas uit als er meer dan 16 amps
door je kind of ander dierbaar goed is gegaan incl je zelf ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
hansvk schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 13:01:
[...]

[...]

Daar hebben ze mooie systemen voor met optimizers of micro-omvormers, bijv. SolarEdge.
Ik dacht je bedoeld "round up". Dat lost schaduwproblemen van bomen ook op. En die kunnen dan weer in de pelletkachel. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 12:59
dat laatste is niet echt een groene gedachte!

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
snameroc schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 18:40:
dat laatste is niet echt een groene gedachte!
Jawel hoor, het verbranden van een boom is net zo goed als een boom laten verrotten. Je moet natuurlijk weer een paar bomen terugplanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardd513
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08 01:12
Op de instellingen pagina van de Kostal piko b.v. (http://s90277jlh0000e/Solar2.fhtml) bovenaan staat het versie nummer.
peauke schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 16:43:
[...]

Bedankt, dat ik daar zelf niet op ben gekomen, had wel geprobeerd de panelen op nul te zetten maar dat lukt inderdaad niet.
Staat de software versie bij jou in het excel sheet of ergens in het menu van de Piko ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
jantje.vlaam schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 18:05:
[...]

Ik dacht je bedoeld "round up". Dat lost schaduwproblemen van bomen ook op. En die kunnen dan weer in de pelletkachel. >:)
Kwalijk goedje, naar verluidt ook kankerverwekkend. Schijnt motie te lopen dit goedje uit de handel te halen. Dus verre van duurzaam idd

[ Voor 18% gewijzigd door NielsTn op 22-08-2012 19:35 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Beetje aan het vergelijken van een nieuwe omvormer voor een enkel Suntech paneel; en dan kom je ook de bekende Power Jacks, Sun, en andere oosterse omvormers tegen.
Afbeeldingslocatie: http://ludens.cl/Electron/chinverter/0powerjack.jpg

Van dit soort verhalen wordt je niet erg vrolijk; maar heeft iemand ervaring met nieuwere types?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 17:49:
[...]

En het laatste tandje dan? (Als ie dus niet de rail omsluit) Anders krijg je geen 50mm panelen eronder (pak maar eens een schuifmaat). Heb ik ook zo zitten met CFA klemmen en 50mm panelen.
Volgens MDZ bovenop de rail.
http://www.zonnepanelen.n...it-eindklem-lijkt-niet-te

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-06 14:12
aan de technische mensen hier een vraag over de opbrengst van mijn panelen.

Ik heb hier nu 2 dagen hangen:

13x suntech 195 wp per paneel = 2535 w piek mono kristallijn met een mastervolt xs3200 omvormer.

De opbrengst op het scherm van de Mastervolt was gister 7 kw, echter op mijn meter in de meterkast stond 5 kw, vandaag was de opbrengst op de Mastervolt 8 en op mijn meter in de meterkast 6 kw.

De omvormer zit rechtstreeks verbonden met een aparte groep in de meterkast met 3x2,5 mm en dan 15 meter lengte.

Weet iemand waarom ik dit verschil heb?

Retrocade-X HS arcadekast minicade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik moet er echt niet aan denken hoor, ik heb al 2 compleet losgerukte alu schroeven gehad van clickfit,
en dat waren altijd de buitenste panelen.
ik gebruik nu dus de L hoek met parker, en het eindstuk samen (aan de kust dat dan weer wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 16:07:
[...]

Marktprincipe: meer afname, lagere kostprijs.
nee hoor,
echter als ik 1000 panelen koop, dan blijft de belasting gelijk, de prijs daalt iets
bij 5000 ook, zeker als particulier, betaal je dan altijd de btw per paneel
level playing field ? ik dacht het niet.

zo ook, stroom opwekken met kolen is nog vrijgesteld van belasting,
doe je dat anders, dan heb je die vrijstelling niet
http://www.belastingdiens...elling_van_kolenbelasting
level playing field ? ik dacht het niet.
hoe ga je dat ooit tvt-winnen met een dergelijke super subsidie

als je veel vervuilt betaal je in het algemeen ook meer heffing,
tenzij je energieboer bent, dan mag je vrij uitstorten over de bevolking

martkwerking in nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
sfinx333 schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 20:08:
aan de technische mensen hier een vraag over de opbrengst van mijn panelen.

Ik heb hier nu 2 dagen hangen:

13x suntech 195 wp per paneel = 2535 w piek mono kristallijn met een mastervolt xs3200 omvormer.

De opbrengst op het scherm van de Mastervolt was gister 7 kw, echter op mijn meter in de meterkast stond 5 kw, vandaag was de opbrengst op de Mastervolt 8 en op mijn meter in de meterkast 6 kw.

De omvormer zit rechtstreeks verbonden met een aparte groep in de meterkast met 3x2,5 mm en dan 15 meter lengte.

Weet iemand waarom ik dit verschil heb?
Omvormers geven een INDICATIE van produktie aan en zijn zelden erg nauwkeurig i.t.t. je hoofdmeter (geijkt!)
En.. daarnaast verbruik je ook wat in je huis, waardoor er weer iets minder via hoofdmeter teruggeleverd wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door NielsTn op 22-08-2012 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 20:09:
ik moet er echt niet aan denken hoor, ik heb al 2 compleet losgerukte alu schroeven gehad van clickfit,
en dat waren altijd de buitenste panelen.
ik gebruik nu dus de L hoek met parker, en het eindstuk samen (aan de kust dat dan weer wel)
Ik heb hier 2 installaties. Een met clickfit en een met K2 montagemateriaal.
Persoonlijk vind ik Schletter en K2 veel steviger dan Clickfit.
Met schletter en K2 zul je geen losgerukte schroeven hebben. Ook de profielen zijn veel steviger.
Clickfit mag dan al tuv gekeurd zijn, ik vind het minderwaardig aan schletter en K2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-06 14:12
NielsTn schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 20:20:
[...]

Omvormers geven een INDICATIE van produktie aan en zijn zelden erg nauwkeurig i.t.t. je hoofdmeter (geijkt!)
En.. daarnaast verbruik je ook wat in je huis, waardoor er weer iets minder via hoofdmeter teruggeleverd wordt.
ik was idd mijn eigen verbruik even vergeten..zal toch ook eens kijken naar een fluksometer om toch wat te monitoren hier.

Retrocade-X HS arcadekast minicade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:50
Roamor schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 19:59:
Beetje aan het vergelijken van een nieuwe omvormer voor een enkel Suntech paneel; en dan kom je ook de bekende Power Jacks, Sun, en andere oosterse omvormers tegen.
[afbeelding]

Van dit soort verhalen wordt je niet erg vrolijk; maar heeft iemand ervaring met nieuwere types?
Tja, Powerjack inverters, het is al weer een tijdje geleden dat ie voorbijkwam, dus speciaal voor de liefhebbers nogmaals;

YouTube: PowerJack Inverter Repair...Watch before buying one.

Hij blijft echt leuk _/-\o_ :*)

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koprol
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-07 22:46
De installateur die samen met mij de zonnepanelen op het dak heeft gezet raadde mij af om een kWh meter in de meterkast te plaatsen tussen de omvormer en meterkast. Zijn redenatie: Er is een 6mm kwadraat kabel geplaatst tussen de omvormer om het kabelverlies zoveel mogelijk te elimineren. Het "kabeltje" dat door het metertje loopt zal niet 6mm kwadraat zijn en daarmee de 6mm kwadraat kabel tenietdoet.

Klopt dit?

Zo, ja. Is er een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:45
koprol schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 21:48:
De installateur die samen met mij de zonnepanelen op het dak heeft gezet raadde mij af om een kWh meter in de meterkast te plaatsen tussen de omvormer en meterkast. Zijn redenatie: Er is een 6mm kwadraat kabel geplaatst tussen de omvormer om het kabelverlies zoveel mogelijk te elimineren. Het "kabeltje" dat door het metertje loopt zal niet 6mm kwadraat zijn en daarmee de 6mm kwadraat kabel tenietdoet.

Klopt dit?

Lijkt mij onzin.. De draaddikte is goed omdat je langere afstanden af moet leggen. Dat kleine stukje door je meter zal geen probleem zijn.. Sterker nog , als dat wel het geval zou zijn dan heb je een gratis kachel in je meterkast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
koprol schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 21:48:

Klopt dit?

Ik zou mij er geen zorgen overmaken, het stukje in de meter is zo klein dat het geen invloed heeft. Ik betwijfel trouwens of het wel dunner is, anders zou een meter zo stuk zijn. En kWh meter heeft natuurlijk wel iets weerstand omdat nu eenmaal de stroom gemeten moet worden.
Zet er gewoon een kWh meter tussen, heb ik ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

Over langere afstanden is de doorsnede van de kabel echt van toepassing. Van dat kleine stukje 4 of 6 kwadraat in de meterkast om de kWh meter aan te sluiten is peanuts.

Ik bedoel, er zit bij mij ook nog een zekering, een aardlek en de hoofdschakelaar tussen. De 0.iets die het scheelt kan van mij het dak op. 1 keer de lamp uit en aan zetten en je heb het gehele verschil voor het jaar teniet gedaan.

Ik heb er zelfs 2 ingebouwdmet S0 poort, 1 voor het huis (verbruik) en 1 voor de PV (levering).

Dat ziet er volgens de Flukso dan zo uit.
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/solar/flukso.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
WoudseHoeve schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 22:06:
[...]

Zet er gewoon een kWh meter tussen, heb ik ook!
En je bevindingen zijn? Ik bedoel: wat is het verschil tussen hetgeen wat de Piko je vertelt en wat de kWh meter je vertelt, qua %?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Hoeveel cent kost zo'n centrale?
Is weer zo'n artikel waar je de getallen zelf bij moet bedenken
De stroomproductie in Nederland lag de afgelopen maanden wel op een laag pitje. In totaal werd afgelopen kwartaal 21.821 kilowattuur elektriciteit opgewekt, de kleinste hoeveelheid in meer dan 10 jaar.
Als ik het letterlijk neem is dat amper 5 keer mijn jaar verbruik 8)7 , het tweakersteam bakt meer zonnestroom :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:01
Domba schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 22:58:
[...]

Als ik het letterlijk neem is dat amper 5 keer mijn jaar verbruik 8)7 , het tweakersteam bakt meer zonnestroom :o
7 keer mijn jaarverbruik, en dat in een kwartaal. Dus er is stroom opgewekt voor mij en 27 vergelijkbare huishoudens. Volgens mij zijn ze daar niet één maar meerdere nullen vergeten.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 22:58:
[...]

Hoeveel cent kost zo'n centrale?
Is weer zo'n artikel waar je de getallen zelf bij moet bedenken

[...]

Moet je dan ook maar bij de bron kijken, en niet in een of ander elektronisch na-neuzelende berichten duplicator, die nul komma nul nieuwswaarde toevoegt...

http://www.cbs.nl/nl-NL/m...ief/2012/2012-3659-wm.htm
http://statline.cbs.nl/St...=120816-1143&HDR=G1&STB=T

Ik probeer altijd dat soort gegevens te checken. Soms in paar seconden bij de bron, en daar worden dan "de echte" cijfers getoond. Nuzakelijk (nota bene!) weet blijkbaar niet wat dat "mln" voor "kWh" betekent in die StatLine tabel ... of ze hebben d'r niet eens naar gekeken en begonnen als een gek te typen, daarbij drie letters uitgespeld vergetend...

Ik word een beetje moe van al die persbericht vermenigvuldigers, lerpen van fouten makend, die ook nog eens "gelezen" worden ...

Zie verder (en reageer eventueel):

http://www.nujij.nl/econo...61569.lynkx#axzz24JR9L96r

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 22-08-2012 23:31 . Reden: reageren mag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
Ik worstel nog steed met de EIA. Is er hier nog een fiscalist die het WEL voor elkaar heeft gekregen bij een eenmanszaak met eigen huis in prive bezit?

http://www.belastingdiens...ie_investeringsaftrek_eia

http://www.agentschapnl.n...om-ik-aanmerking-voor-eia

• thunder7

thunder7

hansdegit schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 22:57:
[...]

En je bevindingen zijn? Ik bedoel: wat is het verschil tussen hetgeen wat de Piko je vertelt en wat de kWh meter je vertelt, qua %?
De Piko levert nog verscihllende getallen ook; ik schraap de waarden van de ingebouwde webserver, en dat is Volt x Ampere van de panelen. Als je de historie download, krijg je volgens mij ook nog Volt x Ampere wat de Piko verlaat, en dat is al minder.

Gisteren bij mij 15.25 kWh bruto (kwam op Piko binnen) en 13.75 netto (netto teruglevering vlgs. slimme meter, volgens mij geen eigen verbruik op die fase).

• Rappie
  • Laatst online: 16:33
Dre schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 17:49:
[...]

Exact, panelen van 50mm krijg je niet zo mooi vast als op de foto.

zoals in het artikel beschreven op http://www.zonnepanelen.n...it-eindklem-lijkt-niet-te .

Volgens MDZ dus wel de manier om de blokken vast te maken (had m'n pa inmiddels voor gebeld) .... ja het in de gaten houden en hopen dat er niet te veel schade komt als ze toch losraken.
Pagina: 1 ... 137 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.