3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Als de aardlek eruit ligt dan hadden de andere groepen het ook niet gedaan. Maar die doen het gewoon.Rol-Co schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 13:38:
[...]
Ligt niet gewoon je aardlek er uit, die schakelen vaak 4 groepen, een din rail montage kan eigenlijk weinig fout al wil het wel eens dat er een draad breekt bij insteekmontage waar de buitenmantel verkeerd gestript is.
Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verder nog een antwoord op de vraag of de Mastervolt ES3.6 TL veel geluid maakt: Nee, je hoort hem amper. Ik zal binnenkort nog eens luisteren bij vol vermogen.
Bedankt iedereen voor de tips.
Wat zijn de voor- en nadelen van een Kostal Pico?
Ik heb een 3 fase 25A aansluiting. De ene leverancier zegt me dat ik 5100wp met een gewone omvormer kan terugleveren, een ander zegt dat ik een 3 fase omvormer nodig heb. Teveel info is wat dat betreft ook weer niet fijn.
Welke alternatieven zijn er in dezelfde prijsklasse voor een 5100wp installatie. Ik heb het liefst een redelijk stille installatie.
[ Voor 70% gewijzigd door TheSiemNL op 25-08-2012 16:12 ]
b###sh#t....Mediacj schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 13:26:
Las net in de consumentenbond dat energieleveranciers ook van je kunnen verlangen dat je in geval van een teruglevermeter, je zonnepanelen bij hun aanmeld zodat de verrekening kan plaatsvinden, iemand die daar pas na twee maanden achterkwam was zijn teruggeleverde productie kwijt van die periode.
Lees de Elektriciteitwet artikelen er op na: je hoeft je energieleverancier alleen mede te delen dat je gaat terugleveren!
Verdere details hebben ze helemaal geen recht aan te ontlenen. PUNT. dankzij de brakke inrichting in Nederland. Maar goed. ... nu lijk ik beetje op Zonnigtype. All credits gaan naar hem toe voor zijn noeste arbeid.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Dit misschien iets voor je, cheap en stil, geen fans.jantje.vlaam schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 16:10:
5100wp aan panelen, kan dat op een Kostal Pico 4,2 of is een Kostal Pico 5.0 dan beter?
Ik heb een 3 fase 25A aansluiting. De ene leverancier zegt me dat ik 5100wp met een gewone omvormer kan terugleveren, een ander zegt dat ik een 3 fase omvormer nodig heb. Teveel info is wat dat betreft ook weer niet fijn.
Welke alternatieven zijn er in dezelfde prijsklasse voor een 5100wp installatie. Ik heb het liefst een redelijk stille installatie.
http://link.marktplaats.nl/587738552
Ik ga het niet zelf installeren, ik weet niet hoe dit zich verhoud tot een Kostal Pico of tot een Delta. De prijs is in ieder geval wel goed.Rol-Co schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 16:30:
[...]
Dit misschien iets voor je, cheap en stil, geen fans.
http://link.marktplaats.nl/587738552
Tja.....gelijk hebben en gelijk krijgen....... Bij de combinatie van Stedin en Eneco ben ik nog wel door de barriere van Eneco gekomen, maar bij Stedin was het spelletje niet te winnen op de termijn die ik nodig had.....NielsTn schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 16:14:
[...]
b###sh#t....
Lees de Elektriciteitwet artikelen er op na: je hoeft je energieleverancier alleen mede te delen dat je gaat terugleveren!
Verdere details hebben ze helemaal geen recht aan te ontlenen. PUNT. dankzij de brakke inrichting in Nederland. Maar goed. ... nu lijk ik beetje op Zonnigtype. All credits gaan naar hem toe voor zijn noeste arbeid.
Ik moest een nieuwe meter, omdat de huidige geen teruglevering meet. En dan kun je gelijk hebben, maar als je geen nieuwe meter krijgt omdat je je niet wilt registreren, dan zijn je zonnepanelen ook zo zonde van het geld.....
En zij hebben de tijd aan hun zijde, ik niet. Krijg nu as woensdag de nieuwe meter -ook hier heb ik tig ker aan moeten geven dat er ook een andere meter geschikt is dan een 'slimme'- en zaterdag en maandag gaan de panelen en aanverwante zaken het dak op.
Het gaat hierbij niet om het registreren van je pv bij energieleveren.nl maar puur het melden van je installatie bij je energieleverancier. Vind het ook van de zotte maar blijkbaar is zo iemand twee maanden productie ontnomen. Dus het is maar dat je het weet, weer 1 van de talloze regeltjes die je met pv moet doorlopen!NielsTn schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 16:14:
[...]
b###sh#t....
Verwijderd
je moet helemaal niets met je pv.
moeten heeft iets van wet of dwangmatigs.
je kunt dan dus ook zeggen dat zij iets moeten,
marktprijs onder 0 betalen bijvoorbeeld... daar is ook geen wettelijke basis voor.
je omvormer verschilt ook niet van de duizenden ups installaties in de ict,
deze werken exact zo aan de AC zijde als een omvormer.(sensor and relais)
van de hoeveelheid lulkoek uit de energiesector in nederland kun je heel afrika voeden.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2012 17:59 ]
Een piko 5.0 ga je nergens vinden. Een 5.5 wel.jantje.vlaam schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 16:10:
5100wp aan panelen, kan dat op een Kostal Pico 4,2 of is een Kostal Pico 5.0 dan beter?
Even denken.. ..Als je een eenfasige omvormer wilt aansluiten heb je voor jouw setje denk ik wel een 20A groep nodig. Volgens de regels van de NEN-1010 kunst (selectiviteit, niet verplicht) zou je hoofdaansluiting dan 1,6x groter moeten zijn dan 20A => 35 A dus. Da's niet leuk, qua transporttarief.
Nu weet ik niet waar de omvormer komt te hangen, qua geografische ligging. Een piko 4.2 zou m.i. wel moeten kunnen als je geen trek hebt in overdimensionering van je omvormer. Als je wél alle pieken wilt vangen zou ik voor een 5.5 gaan. Ik heb 'em zelf ook en ben er best tevreden over. Piko's houden van hoge stringspanning. Er valt weinig tot niets aan het apparaat te tweaken, dat vind ik wel eens jammer, maar voor de rest is het een prima apparaat. Ook makkelijk te loggen door de ethernet aansluiting.
En als je die NEN-1010 selectiviteit onzinnig vind én je wilt niet overdimensioneren, kan je gewoon lekker een enkelfasige omvormer nemen. SB-4000 TL?
Even hardop denken....Zou ik straffeloos een 3-fasige UPS tussen mijn omvormer en het net kunnen plaatsen? En ben ik dan redelijk beschermd tegen stroomuitval?Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 17:58:
je omvormer verschilt ook niet van de duizenden ups installaties in de ict,
deze werken exact zo aan de AC zijde als een omvormer.(sensor and relais)
[...]
s441558 schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 15:49:
Hij doet het. De leverancier is even langsgekomen, en de boel nog even nagemeten. Bleek dat de onderste twee schroefjes van de groep niet goed aangedraaid waren en hij dus slecht contact maakte. Als je het weet is het simpel. Maar hij doet het!!!. Zal binnenkort het systeem in alle lijstjes zetten en me eens storten op de monitoring.
Verder nog een antwoord op de vraag of de Mastervolt ES3.6 TL veel geluid maakt: Nee, je hoort hem amper. Ik zal binnenkort nog eens luisteren bij vol vermogen.
Bedankt iedereen voor de tips.

een echt goede elektromonteur had dat zowiezo gekontroleerd voor hij de kast weer had dicht geschroeft, meen ik, had zelfs alle klem/schroefverbindingen nagelopen, ja ik ben een ouderot
Of je pakt een 12v batterij, goede auto omvormer (true sinewave) mod een stekkertje je stopcontact in, en dan heb je een leuke solar backuphansdegit schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 18:10:
[...]
Even hardop denken....Zou ik straffeloos een 3-fasige UPS tussen mijn omvormer en het net kunnen plaatsen? En ben ik dan redelijk beschermd tegen stroomuitval?
op eigen risico
[ Voor 3% gewijzigd door larsg op 25-08-2012 18:47 ]
Zal aan de timing liggen, een goede UPS monitort de sinus en grijpt in als er een bepaalde dip in de sinus wordt waargenomen en spreekt dan eerst zijn door veelal chloride akkus buffer gevoede frequentie omvormer aan,hansdegit schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 18:10:
[...]
Even hardop denken....Zou ik straffeloos een 3-fasige UPS tussen mijn omvormer en het net kunnen plaatsen? En ben ik dan redelijk beschermd tegen stroomuitval?
daarna neemt de nooddiesel het over ( jaren onderhoud gepleegd aan zo,n systeem met een V12 RR met dubbele tubo + intercooler, jammy jammy bij aramide twaron akzo Delfzijl )
maar denk dus dat het net net iets te snel de zonnestroomomvormer uitschakelt alvorens deze de ups kan gaan voeden. ( wel een tof idee trouwens )
Mij klinkt het nogal tricky in de oren.hansdegit schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 18:10:
[...]
Er zijn zat UPS-en die geen relais in zich hebben, maar altijd de netspanning oppoetsen.
Kortom, als de netspanning aanwezig is, zullen zij dus nog steeds niet rechtstreeks de uitgang verbonden hebben met het net. Als je dan gaat terugleveren kan het dus eigenlijk alleen maar verbruikt worden door de aangesloten apparatuur en kun je dus je overtollige vermogen niet zomaar kwijt.
Geen idee wat er dan allemaal mis kan gaan, maar het lijkt mij dat dat nogal wat kan zijn.
Daarnaast heb je ook nog mee te maken dat de omvormer moet syncen met de netfrequentie.
Echter als je PV-installatie het grootste deel van het vermogen levert en de UPS de rest, dan valt er weinig te syncen qua netfrequentie.
Het beste lijkt mij om de accu's van de UPS via de omvormer op te laden en dat je dan de UPS tussen het net en je verbruikers in zet. Echter dan moet je nog wel iets verzinnen om de omvormer wel aan het net te hebben hangen als je gewoon netstroom hebt en dan om te schakelen naar 't opladen van de accu's wanneer deze onder een bepaald niveau komen. Dan moet je echter wel een omvormer hebben die kan werken zonder aanwezige net-frequentie. De SB2000 HF heeft zo'n optie, maar geen idee of die niet ook een minimale netspanning wil zien.
Maar hoe vaak heb je te maken met stroomuitval?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Heeft er iemand ervaring met het merk BYD?
Ik vindt er weinig van op het internet, ik neem aan dat dat veelzeggend is..
Toch bieden ze 12& 25 jaar garantie.
Ervaring niet, maar het merk komt me wel bekend voor.larsg schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 19:01:
Even een vraagje.
Heeft er iemand ervaring met het merk BYD?
Ik vindt er weinig van op het internet, ik neem aan dat dat veelzeggend is..
Toch bieden ze 12& 25 jaar garantie.
BYD staat toch voor Build Your Dreams?
Als ik me niet vergis heb ik laatst een soort van documentaire gezien van hun/over hun mbt accu-technieken en duurzame ideeën die ze hebben.
Het lijkt allemaal wel aardig goed te zitten qua ideeën, maar of hun producten ook maar een beetje in de buurt komen van hun (gewenste) imago, geen idee.
Het was volgens mij best wel een groot bedrijf.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
de apc werkt zoals 2 rails met een schakel brug (relais)
nogmaals : het mag niet, bel maar even na bij je netbeheerder.
En zonnepanelen haken mooi in op Off-Grid en energie opslag in accu's
Wat betreft de SB2000HF, dat klopt, deze kan ingesteld worden op Off-grid modus. In de Sunny Explorer kan je zien dat deze dan alleen aan gaat bij 1500 Watt gedurende 30 minuten. Echter, deze waarden kan je zelf aanpassen.
De meest gebruikte methode met Off-Grid is een DC battery bank van 48 Volt, iets als een Sunny Island en 1 of meerdere string omvormers.
De goedkope(re) off grid methode is een flinke DC-AC Inverter kopen op eBay voor een 48 Volt battery pack. Vervolgens een paar mooie Deep Cycle accus kopen voor een 48 Volt batterij bank, AGM of Sealed Acid, tractie batterijen werken ook wel. Noodschakeling voor een acculader aan het Net bij lage accuspanning is ook wel te realiseren.
Alternatief is een UPS die een 48 Volt pack gebruikt, deze kan ook makkelijker bij laag accu niveau de netspanning weer schakelen om te laden. De APC Smart-UPS RT series is een online UPS, hier werkt dat goed bij. Noodschakeling dat de AC met een relay weer ingeschakeld wordt bij lage accuspanning is uiteraard ook hier nog vereist.
Je laad dan rechtstreeks de batterijen met panelen of windmolen met DC naar de 48 Volt batterij bank, daar zijn diverse charge controllers voor. Minder keuze met 48 Volt, maar wel beter geschikt voor de grotere vermogens.
De uitgang van de inverter/ups met kabel in de meterkast invoeren voor een aparte stroom groep waar dingen zoals internet, telefoon, koelkasten, vriezers e.d. opzitten. (En je niet per ongeluk een stofzuiger op zet).
Dit hoeft uiteraard niet zoveel te kosten als men wellicht zou denken. Met een 1000VA ups zou je dit verbruik met enige inspanning kunnen opbrengen.
Voor circa 40Ah 12 Volt accus moet je toch wel met 130 euro per stuk rekening houden. Deze zijn overigens met enige regelmaat te verkrijgen uit dumpverkopen als de verkoop leeftijd op de plank verstrijkt.
Met andere woorden, je kan er zo maar een paar duizend euro insteken.
Ik heb zelf APC Smart UPS RT 2000VA en dan moet je dus wel rekening houden met circa 1100-1300 euro.
http://www.ebay.nl/itm/AP...sorg_&hash=item43b2f8726a
Het zelfstandige stroom verhaal ga ik hier nog een keer op deze kleine schaal realiseren. Ik heb de vriezer al een keer ontdooit aangetroffen naar aanleiding van een stroom storing, water balet en alles kon meteen weg. Dat wil ik niet nog een keer.
Alvast bedankt voor de info! De set komt in Oisterwijk te hangen.hansdegit schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 18:05:
[...]
Een piko 5.0 ga je nergens vinden. Een 5.5 wel.
Even denken.. ..Als je een eenfasige omvormer wilt aansluiten heb je voor jouw setje denk ik wel een 20A groep nodig. Volgens de regels van de NEN-1010 kunst (selectiviteit, niet verplicht) zou je hoofdaansluiting dan 1,6x groter moeten zijn dan 20A => 35 A dus. Da's niet leuk, qua transporttarief.
Nu weet ik niet waar de omvormer komt te hangen, qua geografische ligging. Een piko 4.2 zou m.i. wel moeten kunnen als je geen trek hebt in overdimensionering van je omvormer. Als je wél alle pieken wilt vangen zou ik voor een 5.5 gaan. Ik heb 'em zelf ook en ben er best tevreden over. Piko's houden van hoge stringspanning. Er valt weinig tot niets aan het apparaat te tweaken, dat vind ik wel eens jammer, maar voor de rest is het een prima apparaat. Ook makkelijk te loggen door de ethernet aansluiting.
En als je die NEN-1010 selectiviteit onzinnig vind én je wilt niet overdimensioneren, kan je gewoon lekker een enkelfasige omvormer nemen. SB-4000 TL?
Als ik een piko 4.2 neem, loop ik dan veel mis? Ik zou dan eventueel twee panelen van 255wp minder kunnen nemen om een rechthoek op mijn dak te krijgen in plaats van een rechthoek met een hoek er uit.
In de ochtend heb ik op de onderste rij panelen een deel schaduw van een boom van de buren (die boon ziet er echter al ziek uit).
Hoe zou ik het verschil in opbrengst tussen de piko 4.2 en 5.5 kunnen berekenen???
Idd dat merkTD-er schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 19:17:
[...]
Ervaring niet, maar het merk komt me wel bekend voor.
BYD staat toch voor Build Your Dreams?
Als ik me niet vergis heb ik laatst een soort van documentaire gezien van hun/over hun mbt accu-technieken en duurzame ideeën die ze hebben.
Het lijkt allemaal wel aardig goed te zitten qua ideeën, maar of hun producten ook maar een beetje in de buurt komen van hun (gewenste) imago, geen idee.
Het was volgens mij best wel een groot bedrijf.
Ik heb ook gehoord dat ze nogal groene ideeën hebben en dat ze zogezegd een elektrische auto hebben die 400KM kan...
Anyways hun zonnepanelen is waar ik gedesinteresseerd ben mocht dat een beetje kwaliteit hebben.
in de parel van braband.jantje.vlaam schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 19:26:
[...]
Alvast bedankt voor de info! De set komt in Oisterwijk te hangen.
Als ik een piko 4.2 neem, loop ik dan veel mis? Ik zou dan eventueel twee panelen van 255wp minder kunnen nemen om een rechthoek op mijn dak te krijgen in plaats van een rechthoek met een hoek er uit.
In de ochtend heb ik op de onderste rij panelen een deel schaduw van een boom van de buren (die boon ziet er echter al ziek uit).
Hoe zou ik het verschil in opbrengst tussen de piko 4.2 en 5.5 kunnen berekenen???
belangrijker is welke panelen om daar iets over te zeggen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
20 Yingli Panda Black panelen van 255wp elk.migjes schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 19:43:
[...]
in de parel van Brabandt.
belangrijker is welke panelen om daar iets over te zeggen.
Nu de groepenkast en aansluiting:

Vragen:
1) Kan groep 4B (voor PV) volgens NEN1010 achter ALSb geplaatst worden?
2) PV zal circa 2500 Wp zijn. Is elke 16A automaat dan goed of kan beter bewust normaal/traag (b/c) gekozen worden?
3) ALSa is aangesloten op de hoofdaansluiting. ALSb is aangesloten op ALSa (groene lijn). Is dit normaal en correct? (moet ALSb niet ook direct op de hoofdaansluiting aangesloten worden)
4) De kabel naar de omvormer gaat buitenlangs omhoog. Is een YmvK-as kabel dan de juiste (beste) keuze?
Edit: aanvulling:
5) Groepen 1A en 2A zijn dubbele automaten, telt dit dan toch als 1 groep?
[ Voor 7% gewijzigd door rube op 25-08-2012 20:10 ]
Ander zou het een heel vreemde constructie zijn...
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Ik kon alleen vanuit de hoofdaansluiting 2 kabels naar ALSa zien lopen.
Overigens is dit een paar jaar geleden door de elektricien van de keukenboer zo erbij geplaatst (ALSa, 1A, 2A en 4A)
Ik zal het volgende week voor de zekerheid nog wel een keer nalopen, maar ben wel benieuwd of dit nu wel of niet mag (ook al heeft het eigenlijk niets met de nieuwe PV groep te maken)
[ Voor 22% gewijzigd door rube op 25-08-2012 20:21 ]
Ik zie de verwarring ALSa is een hoofdschakelaar (nu te noemen HS), geen aardlek. ALSb is een aardlekschakelaar.
Wat jij voorstelt is een extra 16A groep achter de aardlekschakelaar. Dat kan in principe prima, mocht de aardlek er snel uitklappen dan kan je eventueel een extra aardlek enkel en alleen voor de PV groep gebruiken.
M.a.w. een ALSc achter HS met een Automaat 16A B, 1C dus. Om jouw benamingen aan te houden.
Als je meer ruimte nodig hebt kan je de 4 oude draaizekeringen (1B,2B,3B,3A) wisselen voor 1 Din automaten. Deze zijn niet zo duur.
Ik heb 2 kWh meters geinstalleerd, 1 tussen HS en ALSb,1A,2A,3A,4A en de andere tussen HS en ALSc. Dan kan ik het opgewekte vermogen rechtstreeks vergelijken met het verbruikte vermogen.
Let op een Aardlek kost snel 80 euro, maar zonder zou ik niet doen. Een 16A B automaat kost 13 euro ofzo? een kWh meter is 40 euro bij de installateur, goedkoper op eBay als dat je ding is.
[ Voor 11% gewijzigd door databeestje op 25-08-2012 20:34 ]
Heeft niets met oud te maken maar met weten waar je mee bezig bentPClop schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 18:18:
[...]
een echt goede elektromonteur had dat zowiezo gekontroleerd voor hij de kast weer had dicht geschroeft, meen ik, had zelfs alle klem/schroefverbindingen nagelopen, ja ik ben een ouderot
Draai zelf alles aan voordat een kast dicht gaat, uitbedraadde kasten ook.
Heel slordig dat alles niet nagedraaid is voordat de spanning er op ging.
[ Voor 6% gewijzigd door databeestje op 25-08-2012 21:43 ]
mijn set up is 22 st suntech 250 op een piko 5.5, werkt primajantje.vlaam schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 19:59:
[...]
20 Yingli Panda Black panelen van 255wp elk.
ehh kan misschien aan mij liggen maar boven aan de 1B zekering zitten twee ongeïsoleerde aansluitklemmen boven de zekering houder.rube schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 20:08:
Onze buurman krijgt ook PV![]()
Nu de groepenkast en aansluiting:
[afbeelding]
Vragen:
1) Kan groep 4B (voor PV) volgens NEN1010 achter ALSb geplaatst worden?
2) PV zal circa 2500 Wp zijn. Is elke 16A automaat dan goed of kan beter bewust normaal/traag (b/c) gekozen worden?
3) ALSa is aangesloten op de hoofdaansluiting. ALSb is aangesloten op ALSa (groene lijn). Is dit normaal en correct? (moet ALSb niet ook direct op de hoofdaansluiting aangesloten worden)
4) De kabel naar de omvormer gaat buitenlangs omhoog. Is een YmvK-as kabel dan de juiste (beste) keuze?
Edit: aanvulling:
5) Groepen 1A en 2A zijn dubbele automaten, telt dit dan toch als 1 groep?

Er zit nog genoeg ruimte in de lus dus laat dat even meepakken door de electricien.
Je hebt gelijk...normaal zit het deksel er inderdaad wel op, maar toch.....zonnefreak schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 22:50:
[...]
ehh kan misschien aan mij liggen maar boven aan de 1B zekering zitten twee ongeïsoleerde aansluitklemmen boven de zekering houder.Leuk als je daar toevallig met je vingers tegenaan stoot als leek.
Er zit nog genoeg ruimte in de lus dus laat dat even meepakken door de electricien.
Ik zal volgende week eens kijken of ik kan zien waarom dat zo gedaan is en hoe dat opgelost kan worden.
In veel handleidingen van inverters en panelen staat dat je niet mag aansluiten onder load, dus ik zou zoiezo eerst AC spanningsloos maken.woekele schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 22:56:
Mag je de DC-schakelaar op de Omnik 1.5K-TL gebruiken terwijl de zon op de panelen staat? Kan in de handleiding niks vinden.
Als ik hier DC los wil hebben haal ik ook eerst AC er af en wacht een minuutje of 4-5, nog nooit iets gebeurd.
Anyway, ik twijfel moment heel erg of ik de plus/min niet omgekeerd op de omvormer heb momenteel. We zullen het morgen gaan meemaken. Kan het veel kwaad als het verkeerd om is? En als ik het wil omruilen zal ik moeten wachten tot er geen spanning van de panelen komt lijkt me.
18x CSI 240 AB op Piko 4.2
Goede timing..
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Als je zeker weet dat op beide verlengkabels vanaf de zonnepanelen per kabel 2 verschillende stekerswoekele schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 23:49:
Dus eerst AC eraf, ff wachten, en dan mag je DC uitschakelen met de schakelaar? Ik neem aan dat je niet ook de plus/min-stekkers eruit mag trekken op dat moment?
Anyway, ik twijfel moment heel erg of ik de plus/min niet omgekeerd op de omvormer heb momenteel. We zullen het morgen gaan meemaken. Kan het veel kwaad als het verkeerd om is? En als ik het wil omruilen zal ik moeten wachten tot er geen spanning van de panelen komt lijkt me.
( MC4 neem ik aan ) zijn gemonteerd, en de omvormer ook MC4 aansluitingen heeft is dat gewoon
hufterproof en kun je het niet verkeert aansluiten ook al zou je dat willen.
Ik heb hetzelfde gedaan, mijn garagedak helt circa 8 graden.badnews.nl schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 10:35:
Ik zit over zonnepanelen te denken, om deze op mijn dak te plaatsen.
Echter heb ik een licht hoek (ongeveer 5 graden) op mijn dak.
Nu wil ik eigelijk heel simpel doen, gewoon plat neerleggen.
Niemand heeft hier last van, geen zware ballast nodig.
Maar onduidelijk is het rendement verlies. Ik lees tussen 10% en 20% verlies bij een plat dak, maar mijn dak heeft een lichte hellings hoek. 10% vind ik acceptabel voor verlies.
Als ik ze onder een hoek laat plaatsen, komt er relatief hoge install kosten bij.
Deze kosten dan ongeveer 10 jaar om terug te verdienen (als ik uit ga van 10%, omdat mijn dak toch al onder een lichte hoek richting zuid-zuid-west staat).
Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er meer die gewoon op een plat dak die dingen hebben neergelegd?
Voornaamste reden daarvoor is dat ik vanaf de zijkant op mijn panelen kijk, en weinig zin had om de komende 30 jaar tegen zo'n constructie aan te kijken: \ \ \ \ \
Ik heb Azobe balken, maat 50 x 70, gekocht (dat gaat langer mee dan de panelen ;-) en die vanaf onderaf tegen het dak vastgeschroefd (Van bovenaf boren, en dan vanaf de onderkant de schroef erin. Wel even je gat vooraf inbedden in de bitumenkit) De panelen zitten dan weer op die balken vastgeschroefd. Dus onderkant panelen ligt 5 cm hoger dan de dakbedekking.
Opmerking: Ik heb wel eerst alles (op de gaten voor de 'paneel'-schroeven na) op de begane grond 'voorgeboord'. Met Azobe moet je geen grappen maken, dat spul is kei en keihard.
Ook heb ik vooraf allemaal schroefoogjes waar nodig aan de zijkanten van de balken gemonteerd, zodat mijn kabels vrij hangen.
Qua vervuiling valt het me 100% mee. Eigenlijk niet noemenswaardig. Maar dat komt mogelijk ook doordat we deze lente en zomer niet echt lange perioden van zon hebben. Er was regelmatig een keiharde plensbui.
Tuurlijk, onder de juiste hoek leveren ze meer op. Maar moeten ze ook verder van elkaar af staan om elkaars schaduw te ontwijken. Ik had de keus tussen 12 panelen onder de juiste hoek, maar dan ziet het er niet uit, en zit je met je ballast enzo. Of gewoon 14 platliggend en netjes en onopvallend. Opbrengst zal ongeveer hetzelfde zijn. Kost alleen 2 panelen extra. Nou en?
Interesting. FSC gecertificeerd?AllesKan schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 00:40:
[...]
Ik heb hetzelfde gedaan, mijn garagedak helt circa 8 graden.
Voornaamste reden daarvoor is dat ik vanaf de zijkant op mijn panelen kijk, en weinig zin had om de komende 30 jaar tegen zo'n constructie aan te kijken: \ \ \ \ \
Ik heb Azobe balken, maat 50 x 70, gekocht (dat gaat langer mee dan de panelen ;-) en die vanaf onderaf tegen het dak vastgeschroefd (Van bovenaf boren, en dan vanaf de onderkant de schroef erin. Wel even je gat vooraf inbedden in de bitumenkit) De panelen zitten dan weer op die balken vastgeschroefd. Dus onderkant panelen ligt 5 cm hoger dan de dakbedekking.
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Geen idee. Waren 2e hands balkjes 1,8 meter lang, voor € 2,10 per stuk ofzo.zonnigtype schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 01:02:
Interesting. FSC gecertificeerd?
Mijn panelen zijn 160 x 80, dus de balkjes heb ik ingekort naar 150 lengte. Zo kan de wind er ook haaks op de lengterichting van een paneel er enigzins tussendoor.
Dat zijn leuke projecten!!!SunshineCompany schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 00:02:
4 x 22 stuks YL240 op MPPT1 op oost, 2 x 22 stuks YL240 op MPPT2 op west. Op 2x SMA TP12000.
[afbeelding]
[afbeelding]
18x CSI 240 AB op Piko 4.2
[afbeelding]
[afbeelding]
Goede timing..
Ik heb geen dc schakelaar dus trek de plug los inderdaad, dat is geen probleem anders kan je ze niet monteren ook, onder load mag het niet.woekele schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 23:49:
Dus eerst AC eraf, ff wachten, en dan mag je DC uitschakelen met de schakelaar? Ik neem aan dat je niet ook de plus/min-stekkers eruit mag trekken op dat moment?
Wel doe ik dit dan ook smorgens of in de avond wanneer er minimaal voltage op staat.
Pclop bedoeld als je beide stekkers kan zien van dezelfde kabel en ze dan beide verschillend zijn moet het kloppen.
En gelijk antwoord voor jou
Mjaw, volgens mij heb ik aan beide kanten dezelfde stekkers zitten, dus verkeerd, maar ik weet het niet meer zeker. Dan moet ik dus de stekkers gaan omwisselen, maar overdag kan ik eigenlijk niet werken aan die kabels, omdat er gewoon spanning op staat. Doh.Rol-Co schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 08:10:
[...]
Pclop bedoeld als je beide stekkers kan zien van dezelfde kabel en ze dan beide verschillend zijn moet het kloppen.
Enige probleem dat je hebt is dat het pijpenstelen regent
Je kan ook meten he, multimeter er aan klaar.
[ Voor 20% gewijzigd door Rol-Co op 26-08-2012 09:27 ]
Of bedoel je dat ik eerst 'even' de kabels van de panelen los moet koppelen? Want dat is niet zo makkelijk
Meten ga ik zo even doen met multimeter. Als hij negatief getal laat zien, zit de + aan de zwarte, positief getal + aan de rode pen toch?
[ Voor 52% gewijzigd door woekele op 26-08-2012 09:51 ]
PV-panelen worden belast wanneer er een stroom loopt.Rol-Co schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 23:21:
[...]
In veel handleidingen van inverters en panelen staat dat je niet mag aansluiten onder load, dus ik zou zoiezo eerst AC spanningsloos maken.
Als ik hier DC los wil hebben haal ik ook eerst AC er af en wacht een minuutje of 4-5, nog nooit iets gebeurd.
Dus wanneer je een DC-schakelaar hebt, of wanneer je de AC los koppelt, zal er geen stroom meer lopen en dan zijn de panelen onbelast.
De reden waarom je niet belast de (DC) stekkers erin of eruit mag halen is dat je dan grote kans hebt dat je vonken trekt. Dat is niet goed voor de levensduur van de stekkers en ik kan me ook voorstellen dat een sterk wisselende belasting op de panelen ook niet gezond is voor de panelen.
Bij het aanschakelen van de DC-schakelaar zal de omvormer de belasting heel geleidelijk weer opvoeren.
Let wel op dat je bij het meten van de klemspanning van de PV-panelen zelf niet de klemmen aanraakt. Die spanning is namelijk niet gezond en kan bij een beetje string zo oplopen tot > 500V DC.
Weet ik, maar ook een DC schakelaar mag/kan je beter niet omzetten onder load, het staat op elke connector.TD-er schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 10:54:
[...]
PV-panelen worden belast wanneer er een stroom loopt.
Dus wanneer je een DC-schakelaar hebt, of wanneer je de AC los koppelt, zal er geen stroom meer lopen en dan zijn de panelen onbelast.
De reden waarom je niet belast de (DC) stekkers erin of eruit mag halen is dat je dan grote kans hebt dat je vonken trekt. Dat is niet goed voor de levensduur van de stekkers en ik kan me ook voorstellen dat een sterk wisselende belasting op de panelen ook niet gezond is voor de panelen.
Bij het aanschakelen van de DC-schakelaar zal de omvormer de belasting heel geleidelijk weer opvoeren.
Let wel op dat je bij het meten van de klemspanning van de PV-panelen zelf niet de klemmen aanraakt. Die spanning is namelijk niet gezond en kan bij een beetje string zo oplopen tot > 500V DC.
dus beter inderdaad eerst AC disconect, dan DC.
Dat je evengoed uit moet kijken met de pv spanning blijft, maar hij kan goed meten of ze verkeerdom zitten, dat was waar het hier om ging.
Ik denk als je verkeerd om hebt de inverter wel een melding geeft of niet aanschakelt.
Dan zou je dat dus zonder problemen moeten kunnen schakelen.
Misschien.....officiele DC schakelaars wel, maar ik heb ook al wat van die gewone hoofdschakelaars/werkschakelaars voorbij zien komen die op de DC kant zaten, en daar kan het beslist niet, beter is gewoon AC eerst plat, dan kan er weinig gebeuren.TD-er schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 11:24:
Ik ga er niet vanuit dat de DC-schakelaar het volledige vermogen schakelt, maar dat die een FET aanstuurt die gewoon de stroom van de DC-kant reduceert tot 0.
Dan zou je dat dus zonder problemen moeten kunnen schakelen.
Ik heb 4900 Wp aan panelen en een Piko 5.5. Werkt als een tierelier. Ik heb ook een 3x25A aansluiting. Omdat een Piko afhankelijk van het vermogen fases bij- en afschakelt werkt hij ook met kleine vermogens goed. Ik heb deze maand ook geregeld meegemaakt dat hij boven de 4000W AC (ca. 4200W DC) levert, ik zou het zonde vinden als ik dit zou moeten missen.jantje.vlaam schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 16:10:
Gezien de selectiviteit zou ik voor een 3-fase omvormer gaan. Het vermogen wordt dan verdeeld over drie fasen (is toch een aardige plens vermogen) waardoor je AC bekabeling normaal kan blijven en niet meer dan 8A hoeft te verstouwen (2,5mm2 is voldoende).
Een een-fase omvormer is met een vermogen van 5100Wp geen optie, dan moet je voor twee omvormers gaan.
Dus: Niet lang nadenken en voor een Piko 5.5 gaan!
Verwijderd
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:08:
Als ik met Solardesign van Omniksol mijn toekomstige set invoer staat alles groen behalve Rated Power Ratio. Die is rood met ongeveer 66%. Kan dit kwaad want ik denk erover de 3.0 te kopen om later uit te breiden en niet met extra omvormers te hoeven werken? Tevens heb ik dan 2 mpp trackers en kost me nu maar €200,- extra.
t
MPPT-1
Parameter Value Range
String power [W] 1000 <1700
Vmpp at STC [V] 202.4 120 ~ 500
Impp at STC [A] 4.94 <18
Voc [V] 270.8 <590
DC Power Loss Ratio [%] 0.33 <1
MPPT-2
Parameter Value Range
String power [W] 1000 <1700
Vmpp at STC [V] 202.4 120 ~ 500
Impp at STC [A] 4.94 <18
Voc [V] 270.8 <590
DC Power Loss Ratio [%] 0.33 <1
Total
Max.PV Power [W] 3400
Max.AC Power [W] 3300
Total Quantity of PV-module 8
Module Area [m²] 13.44
Rated Total Power [W] 2000
Rated Power Ratio [%] 66.67
AC Power Loss Ratio [%] 0.54 <1
Je kunt de omvormer ook eerst gewoon laten opstarten, DC kabels op de omvormer aansluiten zoals ze nuwoekele schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 09:49:
Krijg je geen schok van de DC dan als er zon op de panelen staat en je gaat hem lopen strippen/krimpen e.d.?
Of bedoel je dat ik eerst 'even' de kabels van de panelen los moet koppelen? Want dat is niet zo makkelijk
Meten ga ik zo even doen met multimeter. Als hij negatief getal laat zien, zit de + aan de zwarte, positief getal + aan de rode pen toch?
zijn "gestekert " en dan de AC inschakelen en kijken wat het geeft goed of fout,
nee, gaat de omvormer niet boem doen, mocht + en - gewisseld zijn.
dat is niet met elke omvormer zo.PClop schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 12:16:
[...]
Je kunt de omvormer ook eerst gewoon laten opstarten, DC kabels op de omvormer aansluiten zoals ze nu
zijn "gestekert " en dan de AC inschakelen en kijken wat het geeft goed of fout,
nee, gaat de omvormer niet boem doen, mocht + en - gewisseld zijn.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
Mijn overtuiging was dat die 6% btw niet mogelijk was vanwege regelgeving en dat daarom de subsidieregeling in het leven was geroepen. Ik lees nu toevallig op internet van een aanbieder dat er ook 6% btw gerekend mag worden? Ik heb inmiddels een offerte ondertekend en wel maar daar staat nog steeds de 19% op. Snap ik het nu niet meer of wat?
Overigens, op polderpv kon ik geen direct antwoord op mijn vraag vinden
Als ik een PV omvormer aansluit op 1 fase en ik heb een 3 fase meter, maakt het dan nog uit op welke fase hij aangesloten word ?
Stel even dat hij op fase 1 zit en ik op deze fase op een bepaald moment geen verbruik heb maar op fase 3 wel, gaat de meter dan 'bijtellen' op de teruglever teller of word dit dan intern verrekend en 'stroomt' de stroom naar de andere verbruikers op fase 3 ??
Heb gemeten, de plus-stekker lijkt inderdaad de min te zijn en de min-stekker de plus
Maar nu is de grote vraag: kan ik veilig nieuwe stekkers erop maken terwijl de panelen in de zon liggen? Een handdoek over 1 van de 6 panelen gooien is misschien een optie, als dat helpt. Maar kan het in theorie ook zonder?
Dan verbruik je je eigen opbrengst al voordat het de meter in gaat.
Dit is met name interessant wanneer de teruglever-tarieven anders gaan worden dan wat je afneemt.
En dat zie ik in de toekomst nog wel gebeuren helaas.
Zit er geen dopje bijgeleverd?woekele schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 12:35:
Okay, ik heb hem proberen op te starten zoals het nu zit, er gebeurt helemaal niks. Geen display, geen rode lampjes, helemaal niks.
Heb gemeten, de plus-stekker lijkt inderdaad de min te zijn en de min-stekker de plusGelukkig heb ik nog 2 MC4-connectors als reserve.
Maar nu is de grote vraag: kan ik veilig nieuwe stekkers erop maken terwijl de panelen in de zon liggen? Een handdoek over 1 van de 6 panelen gooien is misschien een optie, als dat helpt. Maar kan het in theorie ook zonder?
Dan zou je de connector waar je niet mee bezig bent kunnen isoleren en zodoende veilig de andere kunnen verwisselen.
btw 19% tot 1 nov.Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 12:24:
Ik ben nu even in verwarring over wat er nu precies per 1 juli is ingegaan. Was dit nu alleen die 15% subsidie of ook de 6% btw?
Mijn overtuiging was dat die 6% btw niet mogelijk was vanwege regelgeving en dat daarom de subsidieregeling in het leven was geroepen. Ik lees nu toevallig op internet van een aanbieder dat er ook 6% btw gerekend mag worden? Ik heb inmiddels een offerte ondertekend en wel maar daar staat nog steeds de 19% op. Snap ik het nu niet meer of wat?
Overigens, op polderpv kon ik geen direct antwoord op mijn vraag vinden.
15% subsidie tot max. 650 euro alleen op materiaal dus niet op installatiekosten.
Dopjes zaten volgens mij op de omvormer, ja. Dus als ik zorg dat draad1 niks aanraakt, kan ik veilig aan draad 2 werken en vice versa? Ik was bang dat als ik de plus-draad aanraak, er een stroom gaat lopen naar de aarde door mijn lijf heen zeg maarTD-er schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 12:37:
[...]
Zit er geen dopje bijgeleverd?
Dan zou je de connector waar je niet mee bezig bent kunnen isoleren en zodoende veilig de andere kunnen verwisselen.
[ Voor 4% gewijzigd door woekele op 26-08-2012 12:40 ]
Verwijderd
Volgend jaar is er weer een subsidieronde. Kan ik daar dan weer gebruik van maken voor eventuele uitbreiding na dat ik dit jaar ook heb meegedaan?snoekds20 schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 12:38:
[...]
btw 19% tot 1 nov.
15% subsidie tot max. 650 euro alleen op materiaal dus niet op installatiekosten.
Verwijderd
Thx, was even heel erg verbaasd, zag namelijk een website die beweerde dat ze panelen voor 6% btw en 15% subsidie tot max 650 euro aan konden bieden. Maar die hebben dan gewoon de wet niet begrepen.snoekds20 schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 12:38:
[...]
btw 19% tot 1 nov.
Morgen komt als het goed is iets meer dan 1,3KWp
Dat ligt aan de voorwaarden van de subsidie tegen die tijd. Trouwens dat ligt er ook aan hoe er gestemd gaat worden in september en welk coalitie eruit rolt.Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 12:40:
[...]
Volgend jaar is er weer een subsidieronde. Kan ik daar dan weer gebruik van maken voor eventuele uitbreiding na dat ik dit jaar ook heb meegedaan?
Je moet gewoon zorgen dat de andere draad nergens op aangesloten is.woekele schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 12:40:
[...]
Dopjes zaten volgens mij op de omvormer, ja. Dus als ik zorg dat draad1 niks aanraakt, kan ik veilig aan draad 2 werken en vice versa? Ik was bang dat als ik de plus-draad aanraak, er een stroom gaat lopen naar de aarde door mijn lijf heen zeg maar
Dus ook niet in de omvormer.
Zolang beide draden "zwevend" zijn, is er niets aan de hand.
Verwijderd
Er is een ezelsbruggetje voor MC4 stekers:woekele schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 12:40:
[...]
Dopjes zaten volgens mij op de omvormer, ja. Dus als ik zorg dat draad1 niks aanraakt, kan ik veilig aan draad 2 werken en vice versa? Ik was bang dat als ik de plus-draad aanraak, er een stroom gaat lopen naar de aarde door mijn lijf heen zeg maar
Op het paneel, en dus ook op het einde van de kabels bij de omvormer geldt:
"Plus is de bus en min is de pin !".
Altijd de omvormer vrij van AC, 30 sec wachten en dan is DC verbreken veilig.
Bij het aanzetten van stekers altijd de andere draad uit de buurt houden.
Nooit DC verbreken onder last: een prachtige vlamboog maar altijd schade !
Succes !
Volgens mij gaat alle BTW per 1 oktober naar 21%, niet per 1 november.snoekds20 schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 12:38:
[...]
btw 19% tot 1 nov.
Zie net via de Youless 1220 watt uit mijn SMA1200 komen met 5x 240wp
Dat zal ook denk ik wel het maximale zijn gezien de SB1200 volgens SMA maar max 1200watt levert op de AC.
De actieve koeling bewijst wel zijn nut op de SB. Zelf met deze vermogens blijft het koellichaam op dezelfde temperatuur als de omgeving.
[ Voor 63% gewijzigd door revolution-nl op 26-08-2012 13:16 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De draaischijf draait achteruit, alleen nu even afwachten of de tellertjes ook achteruit gaan. Het lijkt er nu op dat deze gewoon omhoog draaien. Dan betaal je dus extra voor je opgewekte stroom
Edit: we waren te negatief/ongeduldig, hij draait gewoon terug
[ Voor 14% gewijzigd door woekele op 26-08-2012 16:54 ]
Leuk is dat hè.revolution-nl schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 13:09:
Heerlijk die lagere temperaturen!
Zie net via de Youless 1220 watt uit mijn SMA1200 komen met 5x 240wp![]()
Dat zal ook denk ik wel het maximale zijn gezien de SB1200 volgens SMA maar max 1200watt levert op de AC.
De actieve koeling bewijst wel zijn nut op de SB. Zelf met deze vermogens blijft het koellichaam op dezelfde temperatuur als de omgeving.
Heb hier 420Wp op een Steca 500 zitten.
Heb al eens een piek gezien van 475W!
Toch grappig, een iets te zware omvormer.
Buiten dat, wat een baggerweer vandaag, blegh
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Dat lijkt me haast onmogelijkwoekele schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 13:47:
woei, heb de connectors verwisseld en ineens komt er leven in de brouwerijDirect 1420W van de 1440Wp. Bedankt voor jullie hulp, mensen
De draaischijf draait achteruit, alleen nu even afwachten of de tellertjes ook achteruit gaan. Het lijkt er nu op dat deze gewoon omhoog draaien. Dan betaal je dus extra voor je opgewekte stroom
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
[ Voor 6% gewijzigd door woekele op 26-08-2012 16:54 ]
Klinkklare nonsens. Of ze moeten het zoals sommigen hebben gedaan, die lekkerbekkend die 6% dachten zien aan te komen, en toen gingen zitten claimen dat ze door prijzen zodanig te verlagen, dat ze jou een "vergelijkbare korting" zouden gaan bieden (vergelijkbaar effect als dat van 6% BTW) zolang die maatregel niet effectief was.Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 12:43:
[...]
Thx, was even heel erg verbaasd, zag namelijk een website die beweerde dat ze panelen voor 6% btw en 15% subsidie tot max 650 euro aan konden bieden. Maar die hebben dan gewoon de wet niet begrepen.
Het werd niks, het werd een dood ordinair aanschaf kado'tje van max. 650 Euri, zonder verdere verplichtingen omdat vanwege het "Lenteakkoord compromis" de rapen gaar waren en de markt dreigde stil te vallen, en er dus politiek bezien "snel iets moest gebeuren" (typisch 'ollandsch subsidie drama numero zoveel, we hebben hier een rijke historie op dat vlak).
Er is niets bekend over een "doorstart" poging van GroenLinks (zou geen andere partij weten die het op gaat pakken) om alsnog een BTW maatregel erdoor te krijgen via Brussel. Lijkt me ook een zeer onwenselijke route, zonnepanelen zijn - ff lekker vloeken in de duurzame kerk hier

Kun je ff linkie naar me toe gooien van die prutsers die dat beweren, "EN-EN"? Dank!
* Edit *
Wat had je me "gevraagd", dan?Overigens, op polderpv kon ik geen direct antwoord op mijn vraag vinden.
[ Voor 4% gewijzigd door zonnigtype op 26-08-2012 14:24 . Reden: niets in de bomvolle mailbox gevonden.... ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Daarom moet je van te voren bij je netbeheerder navragen of je meter geschikt is voor teruglevering. Ik kan me voorstellen dat je door paranoide ideeen hier daar wat huiverig voor bent, nu moet je wachtten totdat je een geschikte meter hebt.woekele schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 13:47:
woei, heb de connectors verwisseld en ineens komt er leven in de brouwerijDirect 1420W van de 1440Wp. Bedankt voor jullie hulp, mensen
Welk type meter heb je?woekele schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 13:47:
PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org
Neen. Tot 1 oktober 2012.
Uitgebreide info (ook voor consequenties berekening bij energienota's zeer belangrijk!) hier:
http://www.antwoordvoorbe...oging-algemene-btw-tarief
* edit *
Sorry, jantje.vlaam, je was me voor. Link als genoegdoening...
[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 26-08-2012 14:34 ]
We hebben inderdaad uit praktijk voorbeelden gezien dat netbeheerders altijd het juiste antwoord gevenjantje.vlaam schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 14:26:
[...]
Daarom moet je van te voren bij je netbeheerder navragen of je meter geschikt is voor teruglevering. Ik kan me voorstellen dat je door paranoide ideeen hier daar wat huiverig voor bent, nu moet je wachtten totdat je een geschikte meter hebt.
Ferraris draaischijf meters die prima geschikt zijn om automatisch te salderen worden door de netbeheerders vrolijk bij het grofvuil gezet.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Zo snel mogelijk als schroot bij de metaalboer aangeboden om koste wat kost te voorkomen dat ze ooit nog in de roulatie zullen komen...revolution-nl schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 14:39:
[...]
We hebben inderdaad uit praktijk voorbeelden gezien dat netbeheerders altijd het juiste antwoord geven
Ferraris draaischijf meters die prima geschikt zijn om automatisch te salderen worden door de netbeheerders vrolijk bij het grofvuil gezet.

Door een foutje van de leverancier 11 panelen gekregen ipv 12.
Morgen komt de 12e binnen, ws in de loop van komende week de laatste panelen op hun plek leggen en aansluiten.
Omvormer hangt er al, is ook al aangesloten op de meterkast.
Kan niet wachten!
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Paar daagjes geduld nog maar dan.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Er is nog een ding wat in mijn hoofd nog niet helemaal gerust is gesteld. Hoeveel kg ballast is nu echt voldoende op een plat dak systeem op 2 hoog, in een woonwijk met allemaal 2 hoog en zonnepanelen op 15 graden zuid? Ik woon in Emmeloord in de Noordoostpolder. Ik heb 6 panelen 25 cm verhoogd op portrait, 9 "gewoon" panelen portrait, 3 panelen landscape.
Ik heb er nu zo'n 11 stoeptegels per paneel op liggen dat neerkomt op 100 kg per paneel (bij 2 gekoppelde panelen dus 22 stoeptegels). Het paneel en en het aluminium frame wegen natuurlijk ook nog een 30 kg samen.
Ik probeerde me het voor te stellen (schoenmaker blijft bij je leest) als een vlieger. Kan een vlieger van 1,6 bij 1 meter iemand van 100 kg omver trekken? Als het echt hard waait dan heb je met vlieger redelijk moeite bij een flinke wind.
Kan ik gerust slapen of niet wat denken jullie?
In zo'n draaischijfmeter zit toch gewoon een wormwiel wat de teller aandrijft en dan zou 'ie bij terugdraaien gewoon achteruit moeten tellen.woekele schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 13:47:
[...]
Wat natuurlijk wel kan is dat je in de tussentijd ook verbruik hebt en netto tussen 2 kijk-momenten toch een verbruik hebt wat netto positief is.
De meter meet alle fases, voor de meter maakt het niet zoveel uit. Het over een fase teveel geproduceerde wordt of door de buren verbruikt of door de wijktrafo op de andere fases gezet.Pixelmagic schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 12:27:
Misschien even een domme vraag, maar wil het toch graag weten.
Als ik een PV omvormer aansluit op 1 fase en ik heb een 3 fase meter, maakt het dan nog uit op welke fase hij aangesloten word ?
Stel even dat hij op fase 1 zit en ik op deze fase op een bepaald moment geen verbruik heb maar op fase 3 wel, gaat de meter dan 'bijtellen' op de teruglever teller of word dit dan intern verrekend en 'stroomt' de stroom naar de andere verbruikers op fase 3 ??
Ik zou inderdaad wel de fase gebruiken waar ook zelf de meeste verbruikers op staan om eventuele toekomstige problemen met saldering voor te zijn.
Hmmm, even voor de duidelijkheid, ik neem aan dat je hiermee de metalen busjes bedoeld die op de kabel gekrimpt worden en niet de connectoren zelf aangezien onderstaande foto's volgens mij wat anders zeggen....Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 12:49:
[...]
Er is een ezelsbruggetje voor MC4 stekers:
Op het paneel, en dus ook op het einde van de kabels bij de omvormer geldt:
"Plus is de bus en min is de pin !".

MC4 Male negatief

MC4 Female positief
Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2
Mbt. die zekering. Is dat de aardlek of de zekering die eruit klapt?koprol schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 15:21:
Hmmm... vanochtend weer de zekering erdoor gegaan, nu weet ik zeker dat dit gebeurt als de omvormer aanslaat. Ik heb een Omniksol 4k op een 20A automaat met een eigen aardlek die direct op de hoofdsschakelaar zit. De vorige (tijdelijke) situatie was met een 16A zekering die de eerste twee ochtenden erdoor is gegaan. Nu is de (permanente?) 20A zekering er ook twee keer doorgegaan. Kan dit komen doordat de omvormer bij het aanspringen ineens een (heel kort) piek groter dan 20A vraagt?
Er is nog een ding wat in mijn hoofd nog niet helemaal gerust is gesteld. Hoeveel kg ballast is nu echt voldoende op een plat dak systeem op 2 hoog, in een woonwijk met allemaal 2 hoog en zonnepanelen op 15 graden zuid? Ik woon in Emmeloord in de Noordoostpolder. Ik heb 6 panelen 25 cm verhoogd op portrait, 9 "gewoon" panelen portrait, 3 panelen landscape.
Ik heb er nu zo'n 11 stoeptegels per paneel op liggen dat neerkomt op 100 kg per paneel (bij 2 gekoppelde panelen dus 22 stoeptegels). Het paneel en en het aluminium frame wegen natuurlijk ook nog een 30 kg samen.
Ik probeerde me het voor te stellen (schoenmaker blijft bij je leest) als een vlieger. Kan een vlieger van 1,6 bij 1 meter iemand van 100 kg omver trekken? Als het echt hard waait dan heb je met vlieger redelijk moeite bij een flinke wind.
Kan ik gerust slapen of niet wat denken jullie?
En over je vlieger-vraag.
Ja een vlieger van 1.6 bij 1 meter kan iemand omver trekken van 100+ kg. Echter jij zet je panelen niet zo neer dat er van onderen de wind aan kan komen en vaart maken. Er zit nog een stukje dak onder wat de wind-vector behoorlijk ongunstig maakt. Om je een indicatie te geven, vliegeraars werken meestal met touwen met een breekkracht van 75 of 110 kg en dan heb je er 2 van die touwtjes. Maar het gaat ook wel tot over de 300kg trekkracht
Wat je wel zou kunnen doen is achter de panelen een eenvoudig wind-schotje maken, zodat de wind er niet vol onder de panelen kan slaan. Dan kun je helemaal rustig slapen.
geen opbrengst. sinds 15 augustus 12:10 is de boel uitgevallen.
Omvormer doet niets, behalve zn normale standby verbruik afnemen.
voltage over de string lijkt 3 volt te zijn als de draden nog op de omvormer aangesloten zijn (en omvormer van lichtnet af).
Dus wellicht een kapot paneel of een breuk in de string? Ik heb MDZ maar een mailtje gestuurd. Die hebben het 2 jaar geleden geïnstalleerd. Hopelijk kan het snel verholpen worden.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Wat is de karakteristiek van de zekering die er steeds uitklapt? A, B, of C?koprol schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 15:21:
Hmmm... vanochtend weer de zekering erdoor gegaan, nu weet ik zeker dat dit gebeurt als de omvormer aanslaat. Ik heb een Omniksol 4k op een 20A automaat met een eigen aardlek die direct op de hoofdsschakelaar zit. De vorige (tijdelijke) situatie was met een 16A zekering die de eerste twee ochtenden erdoor is gegaan. Nu is de (permanente?) 20A zekering er ook twee keer doorgegaan. Kan dit komen doordat de omvormer bij het aanspringen ineens een (heel kort) piek groter dan 20A vraagt?
[...]
word aan gerekend en uitgezocht.jantje.vlaam schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 19:59:
[...]
20 Yingli Panda Black panelen van 255wp elk.
Even voor de beeldvorming: Wat bedoel je hier exact mee?koprol schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 15:21:
- Heb je een 20A aardlekautomaat (dus 20A automaat en aardlek in 1 behuizing)
- of heb je een 20A automaat en los daarbij ook een aparte aardlekschakelaar?
Mooi man dat alles werkt, have fun!
Dit topic is gesloten.