Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 141 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.538.862 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:29
kan er nog steeds van genieten. :*)
eindelijk een meter die slim genoeg is om achteruit te draaien. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-02 17:13
migjes schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 17:28:
[...]

kan er nog steeds van genieten. :*)
eindelijk een meter die slim genoeg is om achteruit te draaien. >:)
Is hypnotiserend. ;-)
De deur van de meterkast slijt hard zo, snap nu waarom sommige een webcam erin hebben hangen.
Gelukkig kan ik de PV logger gewoon op de telefoon of iPad uitlezen.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 11:12
Iemand ervaring met het configureren van een Piko Kostal 4.2 aan Piko Kostal Solar Portal?
Ben daar vandaag mee bezig, maar ondanks dat alles ingesteld is wordt niet elke 5-15 minuten e.e.a. geupdate.

Heb ook op het topic 'monitoring PV' al eea beschreven (met url naar het systeem).

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
migjes schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 12:24:
[...]

dat is niet met elke omvormer zo.
Moet jij niet in je bed liggen en lekker uit zieken? B-)
Nee met een pijpenbuiger werkt dat anders, die vormt rechte buis om naar gebogen buis _O-

hij had ook niet alle omvormers hangen saggo :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 31-05 09:29
Tomcat schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 08:42:
[...]

Hier maakt hij ook die hoge pieptoon, die van mij hangt in "het stookhok" dus heb er zelf geen last van.

[...]

En nu is hij niet meer te horen dan?
Nee, af en toe bij bepaalde opwekking een lichte brom, maar hoogfrequent horen wij niets meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-05 19:29
NielsTn schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 18:49:
Iemand ervaring met het configureren van een Piko Kostal 4.2 aan Piko Kostal Solar Portal?
Ben daar vandaag mee bezig, maar ondanks dat alles ingesteld is wordt niet elke 5-15 minuten e.e.a. geupdate.

Heb ook op het topic 'monitoring PV' al eea beschreven (met url naar het systeem).
al "go online" ingetikt in het portal veld op de beheerpagina?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 19:12
445033 schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:08:
Als ik met Solardesign van Omniksol mijn toekomstige set invoer staat alles groen behalve Rated Power Ratio. Die is rood met ongeveer 66%. Kan dit kwaad want ik denk erover de 3.0 te kopen om later uit te breiden en niet met extra omvormers te hoeven werken? Tevens heb ik dan 2 mpp trackers en kost me nu maar €200,- extra.

t

MPPT-1

Parameter Value Range

String power [W] 1000 <1700

Vmpp at STC [V] 202.4 120 ~ 500

Impp at STC [A] 4.94 <18

Voc [V] 270.8 <590

DC Power Loss Ratio [%] 0.33 <1

MPPT-2

Parameter Value Range

String power [W] 1000 <1700

Vmpp at STC [V] 202.4 120 ~ 500

Impp at STC [A] 4.94 <18

Voc [V] 270.8 <590

DC Power Loss Ratio [%] 0.33 <1

Total

Max.PV Power [W] 3400

Max.AC Power [W] 3300

Total Quantity of PV-module 8

Module Area [m²] 13.44

Rated Total Power [W] 2000

Rated Power Ratio [%] 66.67

AC Power Loss Ratio [%] 0.54 <1
Dit zou ik ook graag willen weten . ik ben een systeem aan het ontwerpen waarbij ik alleen maar 80 cm modules kan plaatsen. Ik kan er dan max 6 van 205 wp (Canadiansolar CS5A-205M(eu)) op 1 lijn plaatsen met totaal 1230 WP.
De Omniksol 1.5 k-TL heb ik als omvormer gekozen en geeft bij deze config aan dat ik het aantal modules moet increasen.
Het programma geeft overal groene vinkjes behalve bij Rated Power Ratio [%] 82 met nog een geel " letop" driehoekje
Ik wilde graag kijken of het op deze omvormer lukt omdat 1-deze omvormer een hoger rendament heeft.
2-deze omvormer heeft ingebouwde wifi als ik de meeste websites goed begrijp ( prijs is incl wifi)
3- deze omvormer heb ik veel goedkoper gezien dan het alternatief namelijk de SMA 1200 met nog een extra bue tooth.

[ Voor 27% gewijzigd door makkie op 26-08-2012 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
hansdegit schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 19:10:
[...]

al "go online" ingetikt in het portal veld op de beheerpagina?
jip dan start ie, en dan kan ik een account aanmaken (zie hier

maar actualiseert Piko Kostal Solar portal 1x per uur? of vaker?
laat zelf de omvormer interval op 15 minuten staan, vandaar.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

mijn mooie super optimale tenesol helemaal aan gruzelementen
ik mocht hem openmaken van de leverancier, om te kijken.
1000 volt keramische weerstanden volledig gebarsten en meerdere als los zand in de omvormer aangetroffen
dat was bliksem dus....
snik snik

/hans de git
dat was dat gekke hyperactieve buitje waar ik je een mail over stuurde die ook onderweg was naar schagen

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 26-08-2012 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 29-05 12:24

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

makkie schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 19:52:
[...]

Dit zou ik ook graag willen weten . ik ben een systeem aan het ontwerpen waarbij ik alleen maar 80 cm modules kan plaatsen. Ik kan er dan max 6 van 205 wp (Canadiansolar CS5A-205M(eu)) op 1 lijn plaatsen met totaal 1230 WP.
De Omniksol 1.5 k-TL heb ik als omvormer gekozen en geeft bij deze config aan dat ik het aantal modules moet increasen.
Het programma geeft overal groene vinkjes behalve bij Rated Power Ratio [%] 82 met nog een geel " letop" driehoekje
Ik wilde graag kijken of het op deze omvormer lukt omdat 1-deze omvormer een hoger rendament heeft.
2-deze omvormer heeft ingebouwde wifi als ik de meeste websites goed begrijp ( prijs is incl wifi)
3- deze omvormer heb ik veel goedkoper gezien dan het alternatief namelijk de SMA 1200 met nog een extra bue tooth.
Weer een overgedimensioneerde omvormer in een MDZ pakketje :P

1230wp op een SMA SB1200 is misschien zelfs efficienter als een overgedimensioneeerde Omniksol.

Het is jammer dat de SB1300TL nog niet leverbaar is.
Je kan ook gewoon een SB1200 pakken met Youless LS110 voor de monitoring, heb je dezelfde functionaliteit.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Anoniem: 238103 schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 20:09:
1000 volt keramische weerstanden volledig gebarsten en meerdere als los zand in de omvormer aangetroffen
dat was bliksem dus....
snik snik

/hans de git
dat was dat gekke hyperactieve buitje waar ik je een mail over stuurde die ook onderweg was naar schagen
Fuckaduck (and try to fly...). In de loop van de ochtend gebeurd? Da's jammer, je was zo blij met je Tenesol! En nu? Je mag wél een nieuwe uitzoeken voor in de garage....Maar spullen die stukgaan, da's nooit lekker duurzaam.
NielsTn schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 19:59:
[...]

jip dan start ie, en dan kan ik een account aanmaken (zie hier

maar actualiseert Piko Kostal Solar portal 1x per uur? of vaker?
laat zelf de omvormer interval op 15 minuten staan, vandaar.
Je kunt ergens in de beheerpagina's het veld "last portal connection" zien. Als die vrij recent is, bingo. Het kan natuurlijk zijn dat de Kostal datacenters niet zo snel zijn met verwerken en weergeven.

Zelf vind ik het suntrol portal mooier, maar die roomt de opbrengsten af.

[ Voor 4% gewijzigd door hansdegit op 26-08-2012 20:21 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
dat was bliksem dus....
snik snik
Dat het bliksem was lijkt me een tikje voorbarige conclusie...

Dat een weerstand een 'overslag' cq 'doorslag' spanning heeft wil niet zeggen dat hij alleen bij een hogere spanning defect kan raken. Ter vergelijking: een koolfilmweerstand heeft een max. werkspanning van 150V. Toch kun je die (al naar gelang van de weerstandwaarde) prima met 1V slopen hoor.

Als voorbeeld: Koolfilmweerstand 1 Ohm, 0,25W. Zet ik daar 1V op, loopt er dus 1A, Dat geeft dus 1W aan vermogen wat er in de weerstand gedissipeert moet worden. Dat is 400% hoger dan de weerstand aankan. Die raakt dus bij 1V al ruimschoots defect. Heb je geen blikseminslag voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

makkie schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 19:52:
[...]

De ingebouwde wifi betekent bij ons dat er een utp-aansluiting op zit. Deze verbindt je via UTP met een LOS wifi-kastje, met een LOSSE voeding (adaptertje). Beetje jammer. Maar het werkt wel :) Zie http://www.omnikportal.co...TerminalMain.aspx?pid=356 .

Hier foto'tje van ons systeempje trouwens. Nogmaals dank voor alle hulp hier op GoT ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5L9Jywx3MvHmOzTfRP8w4RrF/medium.jpg

In de meterkast uiteindelijk gewoon de draaischijf-teller uit jaren '70 kunnen behouden. 1 groep met 1 wcd erop laten vervallen (gekoppeld aan een andere groep). De vrijgekomen groep dedicated PV gemaakt en er zowel een digitale als analoge kwh-meter tussen gezet. Verder meet de omvormer zelf dus ook nog. Twijfel of ik ook nog s0-logging ga doen met arduino, beetje overkill ;)

[ Voor 22% gewijzigd door woekele op 26-08-2012 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

revolution-nl schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 20:11:
[...]

1230wp op een SMA SB1200 is misschien zelfs efficienter als een overgedimensioneeerde Omniksol.

Je kan ook gewoon een SB1200 pakken met Youless LS110 voor de monitoring, heb je dezelfde functionaliteit.
Wat is er dan overgedimensioneerd aan? Startvoltage is van Omniksol 1.5, 2.0 en 3.0 gelijk met dat verschil dat de 3.0 2 mpp trackers heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:52

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Zou je deze (Omniksol-Omvormer) dan ook zonder wifi module rechtsteeks op een andere router aan kunnen sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Denk het niet, want ze noemen het zelf geen UTP, maar RSXXX (een aantal getallen, weenie meer precies). Als je via een kabel wilt, moet je nog een utp-kabel inprikken op het losse kastje en deze aan een router knopen. Signaal van omvormer naar het kastje zal wel iets vaags zijn dus :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

woekele schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 20:41:
[...]

De ingebouwde wifi betekent bij ons dat er een utp-aansluiting op zit. Deze verbindt je via UTP met een LOS wifi-kastje, met een LOSSE voeding (adaptertje). Beetje jammer. Maar het werkt wel :) Zie http://www.omnikportal.co...TerminalMain.aspx?pid=356 .

Hier foto'tje van ons systeempje trouwens. Nogmaals dank voor alle hulp hier op GoT ;)

[afbeelding]

In de meterkast uiteindelijk gewoon de draaischijf-teller uit jaren '70 kunnen behouden. 1 groep met 1 wcd erop laten vervallen (gekoppeld aan een andere groep). De vrijgekomen groep dedicated PV gemaakt en er zowel een digitale als analoge kwh-meter tussen gezet. Verder meet de omvormer zelf dus ook nog. Twijfel of ik ook nog s0-logging ga doen met arduino, beetje overkill ;)
Kan nog wel een paar panelen bij he ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AllesKan schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 20:18:
[...]

Dat het bliksem was lijkt me een tikje voorbarige conclusie...
een complete verpulvering aan zowel dc als ac blok is te verdacht, en het tijdstip van de uitval ook
de omvormer is verder over gedimensioneerd, dus het kan geen overbelasting zijn.
hij was slechts 11 maanden oud/in bedrijf en heeft ook gewoon in de ijskoude gewerkt in februari (hoge spanning) de omvormer werkt nog wel in consante spannings modus en levert dan altijd 212 watt
Je mag wél een nieuwe uitzoeken voor in de garage
dat is al gebeurt, maar deze matchte wel erg goed met de panelen, het word een AEG
de tenesol was uniek omdat deze de netimpedantie kon aangeven in real time

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 26-08-2012 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Anoniem: 238103 schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 20:54:
een complete verpulvering aan zowel dc als ac blok is te verdacht
Dat stond niet in je eerste bericht. (Zegt overigens ook niet zo gek veel)
, en het tijdstip van de uitval ook
Dat kan wel een aanwijzing zijn. (Maar meer ook niet, geeft je hooguit het voordeel van de twijfel in geval van twijfel)
de omvormer is verder over gedimensioneerd, dus het kan geen overbelasting zijn.
Iets hoeft helaas niet overbelast te worden om defect te raken. (In dat geval zou elke TV bv. minimaal 8000uur mee moeten gaan)

Ik heb jarenlang voor verzekeringen de schade getaxeerd na vermeende blikseminslagen. Je wilt niet weten wat je dan allemaal tegenkomt. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-05 20:31

MrScratch

I am rubber, you are glue

Tjsee, wat een pokkeweer vandaag hier zeg. Echt een hoop regen gehad. Ik heb nu iets meer dan een week 2000Wp op mijn dak met 8 Enecsys micro-inverters, maar vandaag is er evengoed nog 3,5kWh geproduceerd. Ik moet zeggen dat ik de opbrengst voor zo'n regendag nog enorm mee vind vallen. Ik had ongeveer nul verwacht op een dag als dit.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb jarenlang voor verzekeringen de schade getaxeerd na vermeende blikseminslagen. Je wilt niet weten wat je dan allemaal tegenkomt
ah verzekeringen
wat vind je van mijn buitje dan ?
http://van.wijk.net/pvt/laug.jpg
pretty obvious of niet ?

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 26-08-2012 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

dat was bliksem dus....
snik snik

/hans de git
Jeetje, één troost is dat het hoogseizoen nu op zijn einde loopt.

Zou je ter educatie een foto van het slachtoffer online kunnen zetten? :$

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Anoniem: 238103 schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 21:16:
[...]

ah verzekeringen
wat vind je van mijn buitje dan ?
http://van.wijk.net/pvt/laug.jpg
pretty obvious of niet ?
Niks obvious. In de afgelopen 3 maanden is er bij mijn overbuurman een nokpan door de bliksem afgeslagen (verder GEEN schade) en 100 meter verderop 2 weken later ook een nokpan door de bliksem afgeslagen. Daarbij was wel in drie woningen schade aan elektrische apparaten. (En niet zo'n beetje ook)

Ik zit 20 meter van van de eerste buurman en 100 meter van de 2e buurman en heb (logischerwijze) zelf ook geen schade. Geen idee wat jij dus met je 'buitje' meent te kunnen aantonen.

(NB: Wellicht heb je gelijk hoor, daar gaat het niet om, alleen het simplistische 1+1=2 werkt zo niet...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dat buitje heeft databeestje van het forum dan ook gehad als ik me goed herinner waar hij woont.

mrscratch
Gaat nog wel erger worden denk ik :) (ik kwam nog aan 4,3 )

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik vermijd de discussie meestal met mensen die praten als een instituut
de omvormer is stuk, er waren in 1 uur 1100 inslagen
het is niet aan mij om vragen te stellen, de omvormer is stuk vanaf dat moment.

ik laat wel weten hoe het afloopt,
de panelen en omvormer zijn expliciet gedekt op de polis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
Anoniem: 238103 schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 21:32:
de omvormer is stuk, er waren in 1 uur 1100 inslagen
het is niet aan mij om vragen te stellen, de omvormer is stuk vanaf dat moment.

ik laat wel weten hoe het afloopt,
de panelen en omvormer zijn expliciet gedekt op de polis.
Kun je een foto posten?
* TD-er is wel benieuwd naar dergelijke schade.

Ik heb grote weerstanden nog nooit zomaar in gruis zien veranderen.
Zelfs met een hamer moet je dan flink losgaan om ze verder stuk te krijgen dan alleen doormidden.
Maar als het een blikseminslag is, kun je vaak ook nog wel zwarte plekken zien.

Heb je verder nog schade?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Anoniem: 238103 schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 21:32:
Ik normaliter ook met mensen die bij voorbaat al de schuld daar leggen waar ze het minste geld kost. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
TD-er schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 21:35:
Maar als het een blikseminslag is, kun je vaak ook nog wel zwarte plekken zien.
Je kunt dan al vaak op de print de sporen zien van vonkoverslagen tussen de printbanen. Die hebben immers een bepaalde (veilige) afstand t.o.v. elkaar. Om daartussen een vonkoverslag te creëren moet er sprake zijn geweest van een abnormale spanning tussen die printbanen. (Wat zelfs dan nog niet inhoudt dat het blikseminslag is, maar dat terzijde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Laatst online: 16-02 17:13
MrScratch schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 21:16:
Tjsee, wat een pokkeweer vandaag hier zeg. Echt een hoop regen gehad. Ik heb nu iets meer dan een week 2000Wp op mijn dak met 8 Enecsys micro-inverters, maar vandaag is er evengoed nog 3,5kWh geproduceerd. Ik moet zeggen dat ik de opbrengst voor zo'n regendag nog enorm mee vind vallen. Ik had ongeveer nul verwacht op een dag als dit.
Hier ook (noord-holland), zowel gister als vandaag toch nog 6,7 kWh binnen geharkt uit 2760 Wp. Tussen de buien door scheen af en toe het zonnetje en dan liep hij lekker op.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
AllesKan schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 21:40:
[...]

Je kunt dan al vaak op de print de sporen zien van vonkoverslagen tussen de printbanen. Die hebben immers een bepaalde (veilige) afstand t.o.v. elkaar. Om daartussen een vonkoverslag te creëren moet er sprake zijn geweest van een abnormale spanning tussen die printbanen. (Wat zelfs dan nog niet inhoudt dat het blikseminslag is, maar dat terzijde)
Klopt, maar andersom is ook mogelijk, dat er blikseminslag is geweest en er geen zwarte plekken zichtbaar zijn.

Schade door onweer is heel funky.
* TD-er heeft heel wat elektronica-schade gezien als gevolg van onweer (of in elk geval ontstaan tijdens onweer), maar ook heel veel schade die zich pas na langere tijd na de inslag openbaarde.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
TD-er schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 22:10:
Klopt, maar andersom is ook mogelijk, dat er blikseminslag is geweest en er geen zwarte plekken zichtbaar zijn.
Klopt ook. Maar 8 van de 10 keer is er met zekerheid te zeggen of het wel of geen blikseminslag was. Die andere 2 keer, krijgt de client vaak het voordeel van de twijfel, zeker als er rond dat tijdstip daadwerkelijk bliksem was.

Maar je wilt niet weten hoeveel apparaten ik onder handen heb gehad waarvan bv gewoon het startcircuit van de voeding defect was (dus of een hoogohmig weerstandje, of bv een elco'tje van 1 of 47u) die waarschijnlijk dus al 3 maanden bij de mensen defect thuis stond, wachtend op de eerste onweersbui...)

Toevoeging: Dat geldt overigens ook voor stroomstoringen. Als dat circuit defect is blijft je apparaat gewoon werken. Tot je een keer de stekker eruit haalt. Daarna start de voeding niet meer. Kan dus best zijn dat het circuit al 2 jaar defect is voordat de 'stroom' een keer uitvalt en je het merkt...

Dan krijgt de Eneco, of soortgelijke, de schuld. Maar zo is het natuurlijk niet.

[ Voor 20% gewijzigd door AllesKan op 26-08-2012 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

AllesKan schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 22:17:
[...]

Klopt ook. Maar 8 van de 10 keer is er met zekerheid te zeggen of het wel of geen blikseminslag was. Die andere 2 keer, krijgt de client vaak het voordeel van de twijfel, zeker als er rond dat tijdstip daadwerkelijk bliksem was.

Maar je wilt niet weten hoeveel apparaten ik onder handen heb gehad waarvan bv gewoon het startcircuit van de voeding defect was (dus of een hoogohmig weerstandje, of bv een elco'tje van 1 of 47u) die waarschijnlijk dus al 3 maanden bij de mensen defect thuis stond, wachtend op de eerste onweersbui...)
Ik geloof niet dat je dat laatste hard kunt maken in het "gevalletje eric-pvt", of hij moet hartstikke liegen met zijn opbrengstdata... :X

Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net:444/pwgraph/?width=700&height=320&id=&legend=1&from=2012-08-1&to=2012-08-26&&view=u&interval=h&r=1346013209672

[ Voor 17% gewijzigd door zonnigtype op 26-08-2012 22:35 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
revolution-nl schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 20:11:
[...]

Dit slaat natuurlijk nergensop want het is geen standaard met de zon pakket.
Ik heb daar wel de juiste panelen gevonden omdat ik al zei ongeveer 80 cm panelen moet hebben om er 6 op 1 lijn te kunnen plaatsen.94 cm paneel x 6 is al over mijn maximale breedte wat ik kan hebben.
Er zijn maar enkele panelen van 200 of 205 watt van dat formaat, de rest heeft allemaal grotere breedte afmetingen.
Maar als je nog ergens goedkope 200wp panelen van 80 cm bij 158 weet hou ik me aanbevolen hoor om daar na te kijken, Had ook al gekeken naar senersum,sanyo (onbetaalbaar), Ameri solar.
Ik heb de OMNIK Omniksol -1.5k gezien voor €685.-( met wifi) en de SMA 1200 pas vanaf €750(zonder bluetooth).
Als ik zoals je zei de 1300TL zou nemen omdat die er helaas nog niet is ben ik toch ook aan het overdemensioneren?
Ik heb er wel naar gekeken hoor omdat ik dacht dat trafoloos veel rendabeler zou zijn , maar ik zag geen verschil in eigen verbruik en ook niet in verbruik buiten bedrijf situatie s'nachts.

Na wat verder speurwerk kan ik je een link geven voor de 1300TL met 1 dag levering voor slechts €875,-
100wp extra voor heel veel €.

[ Voor 4% gewijzigd door makkie op 26-08-2012 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

koprol schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 15:21:
Hmmm... vanochtend weer de zekering erdoor gegaan, nu weet ik zeker dat dit gebeurt als de omvormer aanslaat. Ik heb een Omniksol 4k op een 20A automaat met een eigen aardlek die direct op de hoofdsschakelaar zit. De vorige (tijdelijke) situatie was met een 16A zekering die de eerste twee ochtenden erdoor is gegaan. Nu is de (permanente?) 20A zekering er ook twee keer doorgegaan. Kan dit komen doordat de omvormer bij het aanspringen ineens een (heel kort) piek groter dan 20A vraagt?

Er is nog een ding wat in mijn hoofd nog niet helemaal gerust is gesteld. Hoeveel kg ballast is nu echt voldoende op een plat dak systeem op 2 hoog, in een woonwijk met allemaal 2 hoog en zonnepanelen op 15 graden zuid? Ik woon in Emmeloord in de Noordoostpolder. Ik heb 6 panelen 25 cm verhoogd op portrait, 9 "gewoon" panelen portrait, 3 panelen landscape.

Ik heb er nu zo'n 11 stoeptegels per paneel op liggen dat neerkomt op 100 kg per paneel (bij 2 gekoppelde panelen dus 22 stoeptegels). Het paneel en en het aluminium frame wegen natuurlijk ook nog een 30 kg samen.

Ik probeerde me het voor te stellen (schoenmaker blijft bij je leest) als een vlieger. Kan een vlieger van 1,6 bij 1 meter iemand van 100 kg omver trekken? Als het echt hard waait dan heb je met vlieger redelijk moeite bij een flinke wind.

Kan ik gerust slapen of niet wat denken jullie?
Ligt aan je montagesysteem. Bij bijv. Flatfix (wat wij altijd gebruiken) is de zij/achterkant netjes dicht, kan de wind dus weinig tot geen grip op krijgen. Plus een soort-van-vleugel-effect, neerwaartse druk etc, conclusie; het blijft staan, ik heb zelf bij 20 graden slechts 5,5 tegel per paneel, en dat staat nu 3 jaar nog stevig op z'n plek.

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-PUDHkUJMsF0/T0VTghUSVTI/AAAAAAAAL7A/YHM8Byp_1S0/s800/P1090593%2520%2528Large%2529.JPG

15 graden systeem.. voor 't idee.

Je hebt montagesystemen waarbij de zijkant / achterkant (gedeeltelijk) open is.. daar zou ik inderdaad wat meer ballast in gooien. Verbaas me regelmatig hoe weinig ballast zonnecollectoren vaak hebben trouwens.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
zonnigtype schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 22:34:
Ik geloof niet dat je dat laatste hard kunt maken in het "gevalletje eric-pvt", of hij moet hartstikke liegen met zijn opbrengstdata... :X
De oplettende lezer zou zelf al gemerkt hebben dat ik niets hard WIL maken, en zelfs al vermeld heb dat hij best gelijk KAN hebben. (Maar ja, dan moet je wel lezen uiteraard...) Ik weet alleen uit ervaring dat als er iets stuk gaat, en er was blikseminslag in de buurt, dat dan automatisch de schuld op de blikseminslag wordt geschoven.

Het feit dat er bij hem een aantal weerstanden zijn gesneuveld zegt namelijk NIETS over het al dan niet veroorzaakt zijn door blikseminslag.

Daar ageerde ik slechts tegen. Niet tegen 'Eric-pvt' ansich. Nogmaals (voor de slechte lezers onder ons) wellicht heeft hij gelijk. Kan best. Maar niet om de door hem genoemde redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Anoniem: 238103 schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 20:54:
[...]

een complete verpulvering aan zowel dc als ac blok is te verdacht, en het tijdstip van de uitval ook
hij was slechts 11 maanden oud/in bedrijf en heeft ook gewoon in de ijskoude gewerkt in februari (hoge spanning) de omvormer werkt nog wel in consante spannings modus en levert dan altijd 212 watt

[...]

dat is al gebeurt, maar deze matchte wel erg goed met de panelen, het word een AEG
de tenesol was uniek omdat deze de netimpedantie kon aangeven in real time
Rot voor je maar wat ik nu even niet vat dat je tensol niet even belt, je krijgt dan
toch zo een nieuwe, je had hem nog geen jaar, vreemd en wie zegt dat het geen en en
defekt is, dus een fout in de tensol die naarboven kwam door een piek op het net
veroorzaakt door een inslag elders bij je in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makkie
SunshineCompany schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 23:16:
[...]

Ligt aan je montagesysteem. Bij bijv. Flatfix (wat wij altijd gebruiken) is de zij/achterkant netjes dicht, kan de wind dus weinig tot geen grip op krijgen. Plus een soort-van-vleugel-effect, neerwaartse druk etc, conclusie; het blijft staan, ik heb zelf bij 20 graden slechts 5,5 tegel per paneel, en dat staat nu 3 jaar nog stevig op z'n plek.

[afbeelding]

15 graden systeem.. voor 't idee.

Je hebt montagesystemen waarbij de zijkant / achterkant (gedeeltelijk) open is.. daar zou ik inderdaad wat meer ballast in gooien. Verbaas me regelmatig hoe weinig ballast zonnecollectoren vaak hebben trouwens.
Hier stond een verkeerde reaktie over overbelasting bedoeld voor iemand anders. foutje bedankt

[ Voor 28% gewijzigd door makkie op 27-08-2012 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
woekele schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 20:41:
[...]

[afbeelding]

Ik had ook wel even bij je langs kunnen komen, we wonen niet zo gek ver uit elkaar
maar mooi dat het nu werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

makkie schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 22:55:
[...]

Dit slaat natuurlijk nergensop want het is geen standaard met de zon pakket.
Ik heb daar wel de juiste panelen gevonden omdat ik al zei ongeveer 80 cm panelen moet hebben om er 6 op 1 lijn te kunnen plaatsen.94 cm paneel x 6 is al over mijn maximale breedte wat ik kan hebben.
Er zijn maar enkele panelen van 200 of 205 watt van dat formaat, de rest heeft allemaal grotere breedte afmetingen.
Maar als je nog ergens goedkope 200wp panelen van 80 cm bij 158 weet hou ik me aanbevolen hoor om daar na te kijken, Had ook al gekeken naar senersum,sanyo (onbetaalbaar), Ameri solar.
Ik heb de OMNIK Omniksol -1.5k gezien voor €685.-( met wifi) en de SMA 1200 pas vanaf €750(zonder bluetooth).
Als ik zoals je zei de 1300TL zou nemen omdat die er helaas nog niet is ben ik toch ook aan het overdemensioneren?
Ik heb er wel naar gekeken hoor omdat ik dacht dat trafoloos veel rendabeler zou zijn , maar ik zag geen verschil in eigen verbruik en ook niet in verbruik buiten bedrijf situatie s'nachts.

Na wat verder speurwerk kan ik je een link geven voor de 1300TL met 1 dag levering voor slechts €875,-
100wp extra voor heel veel €.
Ik hoorde van OMNIK dat ze nu ook de Omniksol 1K in produktie hebben. Interessant model voor tussen de Steca 500 en de Omniksol 1.5K. In de herfst gaan we hun fabriek bezoeken..altijd leuk.

De SMA sb1300TL is gewoon te krijgen maar praktisch net zo duur als de sb1600TL dus niet erg interessant.
Ik vraag me af wanneer SMA hun prijzen eens een keer gaan verlagen of hun garantie verhogen naar standaard 10 jaar ofzo want het verschil met andere merken wordt wel erg groot.

[ Voor 10% gewijzigd door SolarKing op 27-08-2012 02:01 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

SolarKing schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 01:45:
[...]

Ik hoorde van OMNIK dat ze nu ook de Omniksol 1K in produktie hebben. Interessant model voor tussen de Steca 500 en de Omniksol 1.5K. In de herfst gaan we hun fabriek bezoeken..altijd leuk.
Leuk om te horen dat ze een gemis in de markt op gaan vullen. Laat ze er ook schaduwmanagement in stoppen en ze hebben een onverslaanbare combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 17:10

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

koprol schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 15:21:
Hmmm... vanochtend weer de zekering erdoor gegaan, nu weet ik zeker dat dit gebeurt als de omvormer aanslaat. Ik heb een Omniksol 4k op een 20A automaat met een eigen aardlek die direct op de hoofdsschakelaar zit. De vorige (tijdelijke) situatie was met een 16A zekering die de eerste twee ochtenden erdoor is gegaan. Nu is de (permanente?) 20A zekering er ook twee keer doorgegaan. Kan dit komen doordat de omvormer bij het aanspringen ineens een (heel kort) piek groter dan 20A vraagt?
Zit die groep op een losse aardlek of is het een gecombineerde aardlekautomaat? Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat je omvormer >20A vraagt. Ik kan me wel goed voorstellen dat er kortstondig een verschil zit tussen fase en nul en dat je aardlek eruit klapt.

Bij SMA omvormers wordt ook wel eens aangeraden om een 100mA aardlek te plaatsen ipv de standaard 30mA. Misschien dat dit bij jou ook de oplossing is?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

makkie schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 22:55:
[...]

Heb een adres voor je maar kan je niet DM-en. Instelling wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:42

HeroS

SmartHome Nerd

@mkleinman >> Ik lees dat een 100mA aardlek helemaal niet mag (tenzij je woning jonger is dan 2005) en dat je hem gewoon rechtstreeks moet aansluiten (dus zonder aardlek).

Zie ook: Wikipedia: Aardlekschakelaar

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 17:10

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

HeroS schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 08:41:
@mkleinman >> Ik lees dat een 100mA aardlek helemaal niet mag (tenzij je woning jonger is dan 2005) en dat je hem gewoon rechtstreeks moet aansluiten (dus zonder aardlek).

Zie ook: Wikipedia: Aardlekschakelaar
Hmm, dat wist ik niet. Weer wat geleerd :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Desalnietemin zou ik een 300mA aardlek voor de omvormer wel aanraden. Tenopzichte van geen aardlek.

Ze zijn niet meer courant, dus je moet er voor weinig nog wel 1 op marktplaats of eBay kunnen vinden. Ze werken er niet minder om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
databeestje schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 09:31:
Desalnietemin zou ik een 300mA aardlek voor de omvormer wel aanraden. Tenopzichte van geen aardlek.

Ze zijn niet meer courant, dus je moet er voor weinig nog wel 1 op marktplaats of eBay kunnen vinden. Ze werken er niet minder om.
Ze zijn nog gewoon tekoop voor vast aangeloten E materieel
http://www.eem-groepenkasten.nl/450/aardlekschakelaars/
voor een uitbreiding in een huisinstallatie waar wcd's op worden
aangesloten mag je ( moet ) enkel 30mA aardlek gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-05 20:27
PClop schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 09:52:
[...]
Ze zijn nog gewoon tekoop voor vast aangeloten E materieel
http://www.eem-groepenkasten.nl/450/aardlekschakelaars/
voor een uitbreiding in een huisinstallatie waar wcd's op worden
aangesloten mag je ( moet ) enkel 30mA aardlek gebruiken.
Gelukkig heb ik een oud huis, mag ik de 300mA aardlek gewoon laten zitten op de speciale 3x16A groep voor mijn PIKO 10.1.
Ik heb hem er speciaal voor gekocht bij eem samen met de 3x16A automaat en 3 fase LCD kWh meter.

Wel een veilig gevoel, spreekt net even sneller aan als de automaat ( bij (bijna)sluiting naar aarde).
Of zijn er (veiligheids-)overwegingen om hem niet te gebruiken ?

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Nu we het toch over de LCD kWh meter hebben:
Het log verschil tussen de PIKO en de LCD meter lijkt een constant percentage te zijn.

23-8-2012 LCD 2878 kWh en PIKO 2893 kWh verschil : 15 kWh of ~0.5%
22-7-2012 LCD 1260 kWh en PIKO 1266 kWh verschil : 6 kWh of ~0.5%

Ik blijf het in de gaten houden.

[ Voor 23% gewijzigd door WoudseHoeve op 27-08-2012 10:21 ]

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 09:51
WoudseHoeve schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 10:17:
Het log verschil tussen de PIKO en de LCD meter lijkt een constant percentage te zijn.

Is dat wellicht het verlies via de bekabeling??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
WoudseHoeve schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 10:17:

Ja, da's interessant..Wat is de afstand en kabeldiameter van je Piko naar de kWh meter?
En dan rest natuurlijk de vraag: in hoeverre zijn de cijfers voor een Piko 10.1 representatief voor een Piko 5.5? Ik vind 0,5% nogal meevallen, namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
databeestje schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 07:38:
[...]

Leuk om te horen dat ze een gemis in de markt op gaan vullen. Laat ze er ook schaduwmanagement in stoppen en ze hebben een onverslaanbare combi.
zo direct special voor u.
was wel effen zoeken hoe het zat en hoe het werkt.
(dank aan Neanderthaler71 voor de tip, die wist ik ook niet.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
hansdegit schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 10:26:
[...]
Ja, da's interessant..Wat is de afstand en kabeldiameter van je Piko naar de kWh meter?
En dan rest natuurlijk de vraag: in hoeverre zijn de cijfers voor een Piko 10.1 representatief voor een Piko 5.5? Ik vind 0,5% nogal meevallen, namelijk.
De kabel is een 5x2.5mm2 over maximaal 8 meter.
Als ik het uitreken is het verlies 35 Watt bij 10kW over 3x2.5mm2 dus 0.35%.
Dat is het verlies bij het hoogste vermogen / stroom, bij lagere vermogens / stroom zal het verlies een lager percentage zijn ( P = I2 x R )

De kabel verliezen zijn inderdaad een deel van het verschil maar dus ook een deel in de nauwkeurigheid van de PIKO logger maar ook de LCD kWh meter niet te vergeten (ik weet even niet wat daar voor wordt opgegeven)

[ Voor 14% gewijzigd door WoudseHoeve op 27-08-2012 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:10
Is het mogelijk dat 1 paneel in een serie van 6 niet meedoet? ik heb een 1410wp installatie en nu met strakblauw weer en geen schaduw volgens de chint inverter ongeveer 1035w opbrengst, ik heb vlak na installatie wel eens 1200 gezien...

Kan ik de panelen zelf doormeten?

[ Voor 7% gewijzigd door MarcelGo op 27-08-2012 11:27 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

MarcelGo schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 11:26:
Is het mogelijk dat 1 paneel in een serie van 6 niet meedoet? ik heb een 1410wp installatie en nu met strakblauw weer en geen schaduw volgens de chint inverter ongeveer 1035w opbrengst, ik heb vlak na installatie wel eens 1200 gezien...

Kan ik de panelen zelf doormeten?
Strakblauw = volle zon + 20C = warme panelen ~= 80%

Klopt wel. Ik zie 1500 uit 2200Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:10
Ok bedankt, stelt me gerust. Ik had ook het idee als er een niet mee zou doen de hele installatie stopt...

zie nu 1090w...moet toch iets gaan doen aan datalogging op de pc.... 8)

[ Voor 26% gewijzigd door MarcelGo op 27-08-2012 11:38 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
databeestje schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 11:28:
[...]
Strakblauw = volle zon + 20C = warme panelen ~= 80%
Klopt wel. Ik zie 1500 uit 2200Wp
Ook is de zon kracht nu nog niet hoog ~450W/m2
Bij mij gaat nu 9kW van de 12kWp ( max vermogen bij 1000W/m2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Misschien een absurd stomme vraag, maar daar gaat ie:

Bestaat er een sensor die, evenwijdig op het vlak van je panelen gemonteerd, aangeeft hoeveel W/m2 er wordt ingestraald. Uiteraard met daarbij een temperatuursensor.

Via een simpele omrekening kan je dan berekenen wat je panelen moeten leveren, in real time.

De enige variabelen zijn dan het totaal oppervlakte van je panelen en het theoretische rendement van het type dat je hebt geplaatst.

Zou toch handig zijn bij continue meting en/of het opsporen van problemen met panelen, bekabeling, omvormer, etc.

Schieten maar... 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Laatst online: 09-04 12:20
Ja. SMA heeft zo'n ding iig.

http://www.sma.de/produkt...tems/sunny-sensorbox.html

[ Voor 55% gewijzigd door Paul C op 27-08-2012 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Kostal heeft er ook een voor de PIKO
"http://www.kostal-solar-electric.com/content/en/index.php?am=58&as=332&ass=334&al=en&mp=334&kat=6"
Ik weet niet wat hij kost, wel aan lopen denken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Laatst online: 14:42

HeroS

SmartHome Nerd

@MarcelGo ik heb nu ook 0.9kW van de 1.2kW.

[ Voor 3% gewijzigd door HeroS op 27-08-2012 12:06 ]

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Heb je een link, ik zo snel niets vinden.

bvd!

Oeps, ik zie net je aanvulling!
Thanks!!!

[ Voor 7% gewijzigd door Schinnen-groen op 27-08-2012 12:12 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356125

antimos schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 15:27:
[...]

Hmmm, even voor de duidelijkheid, ik neem aan dat je hiermee de metalen busjes bedoeld die op de kabel gekrimpt worden en niet de connectoren zelf aangezien onderstaande foto's volgens mij wat anders zeggen....

[afbeelding]
MC4 Male negatief

[afbeelding]
MC4 Female positief
Ja, het gaat natuurlijk om de metalen contacten !

De behuizing brengt je op het verkeerde spoor! (Het heeft mij ook twee verprutste connectors gekost!).

Dus: plus is de bus & min is de pin (van de metalen contacten).

Ik vergeet het nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:37
Sinds 3 weken heb ik zonnepanelen op het dag waarvan de omvormer de aardlekschakelaar er s'morgens uit laat knallen. Vanmorgen moest die 2x opnieuw aangezet worden, voordat de omvormer door wilde starten.
Hier in het forum heb ik gelezen dat dit bij meerdere merken voorkomt.
Onze leverancier heeft aangegeven dat een vervangende omvormer een mogelijkheid kan zijn. Dit zou dan een sunways AT 5000 worden. Hier in het forums is niet veel te vinden over sunways.
Heeft iemand ervaring met dit merk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Aloysxda schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:19:
Sinds 3 weken heb ik zonnepanelen op het dag waarvan de omvormer de aardlekschakelaar er s'morgens uit laat knallen. Vanmorgen moest die 2x opnieuw aangezet worden, voordat de omvormer door wilde starten.
Onze leverancier heeft aangegeven dat een vervangende omvormer een mogelijkheid kan zijn. Dit zou dan een sunways AT 5000 worden. Hier in het forums is niet veel te vinden over sunways.
De aardlek niet gebruiken voor de omvormer. Schijnt niet nodig/verplicht te zijn op een dedicated groep voor een omvormer. ( net hierboven uitgelegd )

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlek

[ Voor 5% gewijzigd door WoudseHoeve op 27-08-2012 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:24

swat!

computeraar

WoudseHoeve schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 11:35:
[...]

Ook is de zon kracht nu nog niet hoog ~450W/m2
Bij mij gaat nu 9kW van de 12kWp ( max vermogen bij 1000W/m2)
Thanks voor de link! best wel grappig :) Volgens meteo-haaglanden:

code:
1
Maximale zonnestraling   670 W/m2 om 12:10

Eigen logging:
code:
1
Peak (12:16:44) 1609W

Uit een 2250Wp systeem op zuid 20 graden.

[ Voor 7% gewijzigd door swat! op 27-08-2012 12:39 ]

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
WoudseHoeve schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:30:
[...]

De aardlek niet gebruiken voor de omvormer. Schijnt niet nodig/verplicht te zijn op een dedicated groep voor een omvormer. ( net hierboven uitgelegd )
met een paar mitsen en maartjes dan wel. ;)
of een aardlek die met de sinus van de omvormer over weg kan.

PCIop.
hoe was het ook al weer, omvormer buiten de aardlek om.
niet met wdc werken of ander stekker stopcontact vorm.
staat me iets bij dat er nog iets was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

En wat zeggen die twee getallen zonder context?

Er is zes minuten verschil, het is niet duidelijk of het dezelfde plek is, 1609 W is leuk, maar uit hoeveel Wp? Iets met hoek en richting van de panelen misschien?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

PClop schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 00:07:
[...]

Ik had ook wel even bij je langs kunnen komen, we wonen niet zo gek ver uit elkaar
maar mooi dat het nu werkt
Beetje lullig dat je op de Omnik-site maar een paar woonplaatsen kan kiezen in provincie Groningen. Heb dus voor Appingedam moeten kiezen. Maar op het kaartje kan je wel elke locatie exact aanklikken. Heb dit overigens niet heel precies gedaan, gewoon 'ergens' in het juiste dorp ;) Waar zit jij ongeveer? Je profiel op Tweakers heeft de boel afgeschermd zo te zien. Ff verder gezocht: postcode 9671? :)
Rol-Co schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 20:52:
[...]

Kan nog wel een paar panelen bij he ;)
Jep. Maar had geen zin in gedoe met schaduwen van dakkapel en de bomen voor het huis. Misschien moeten we zelfs dat ontluchtingspijpje onder de panelen nog wat inkorten ivm avondzon. Trouwens: nog 3 panelen erbij en we kunnen niet meer salderen ;)
Zie woekele in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" . Maar hij doet het dus gewoon! :)

[ Voor 44% gewijzigd door woekele op 27-08-2012 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
databeestje schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 07:38:
[...]
geen idee hoe een Omniksol het handelt.

maar ik heb net wel een testje uitgevoerd met mijn power-one pvi 3.0.
west = 1950Wp
oost =1900Wp (waarop de test is uit gevoed. west deed op dat moment 179W in de schaduw.)
ik had helaas geen poezen dekentje, maar neem aan dat een dubbel gevouwen dekbed ook goed is.
1 paneel afgedekt.
(helaas geen film camera, dus geen filmpje)
logging = +/- om de minuut.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schaduw.jpg

mijn power-one heeft geen optitrac.
(wel mpp scan, wat ook zo iets zou moeten zijn.)
kan helaas niet meer testen er komt sluier bewolking over gedreven en dat doet meer met de opbrengst als het dekentje. :-(
maar goed, niet alleen sma doet dit na behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Schinnen-groen schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:11:
[...]

Oeps, ik zie net je aanvulling!
Thanks!!!
Ook in het NL verkrijgbaar: http://www.sma-benelux.co...tems/sunny-sensorbox.html

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-05 13:23
Wie heeft er ervaring met het merk RenoSola, type JC250S-24/Bb-b. (250 WP, mono, full black).
De fabrikant bestaat al sinds 2005 en was in eerste instantie alleen bezig met leveren van onderdelen voor pv panelen (wafers e.d.) ondertussen hebben ze nu ook zelf modules.

Is dit een B-merk ?

De specificaties zien er best goed uit. http://www.renesola.com/moduledetail/14?t=en

[ Voor 3% gewijzigd door peauke op 27-08-2012 13:33 ]

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Aloysxda schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:19:
Zwaardere aardlek? En wat voor omvormer?

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
SunshineCompany schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:52:
[...]

Zwaardere aardlek? En wat voor omvormer?
Nu hangt er een diehl 4300 TL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

migjes schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:46:
[...]

geen idee hoe een Omniksol het handelt.

mijn power-one heeft geen optitrac.
(wel mpp scan, wat ook zo iets zou moeten zijn.)
kan helaas niet meer testen er komt sluier bewolking over gedreven en dat doet meer met de opbrengst als het dekentje. :-(
maar goed, niet alleen sma doet dit na behoren.
De OmnikSol doet er helemaal niets mee.

Ik heb de Google geraadpleegd, en ja de MPP scan kan je aan zetten in de omvormer, en de scan time staat standaard op 15 minuten. Dit is vergelijkbaar met de SMA OptiTrac. Winst!

Ik zie dat ze bij SMA de afgelopen 12 maanden een PV systeem met Batterij capaciteit aan het testen zijn geweest. Ik wou dat ik me daar ergens voor in kon schrijven.

Lijkt me een ideale oplossing waarbij je vrijwel altijd je eigen zonne energie opstookt voordat je het Net aanspreekt.

http://en.sma-sunny.com/2...ry-storage-as-a-solution/

[ Voor 46% gewijzigd door databeestje op 27-08-2012 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Aloysxda schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:55:
[...]

Een andere omvormer lijkt mij nou niet bepaald de meest voor de hand liggende oplossing.. maargoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

SunshineCompany schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:09:
[...]

Een andere omvormer lijkt mij nou niet bepaald de meest voor de hand liggende oplossing.. maargoed.
Mja, een 300mA aardlek voor 30 euro is misschien een beter idee. Als dat niet genoeg is lijkt me toch echt dat er iets goed mis zit, want 0.3 A lek is wel errug veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
databeestje schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:04:
[...]

De OmnikSol doet er helemaal niets mee.

Ik heb de Google geraadpleegd, en ja de MPP scan kan je aan zetten in de omvormer, en de scan time staat standaard op 15 minuten. Dit is vergelijkbaar met de SMA OptiTrac. Winst!

Ik zie dat ze bij SMA de afgelopen 12 maanden een PV systeem met Batterij capaciteit aan het testen zijn geweest. Ik wou dat ik me daar ergens voor in kon schrijven.

Lijkt me een ideale oplossing waarbij je vrijwel altijd je eigen zonne energie opstookt voordat je het Net aanspreekt.

http://en.sma-sunny.com/2...ry-storage-as-a-solution/
niet alleen winst.
maar ook verlies.
het schijnt nadelig te zijn als je het niet nodig hebt.
hoeveel geen idee. overslag punt ook geen idee.

je kunt ook een keer bij nedap kijken.
www.powerrouter.nl
niels weet iemand die er ook 1 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Naar aanleiding van bovenstaande posts, qua aardlek etc.:

SMA 3000-TL, aparte groep. aangesloten op een 30 mA aardlek, tot nu toe geen problemen.

De zon komt er vanuit het oosten rustig op. De panelen staat zuid-zuid-west.

Momenteel, in de zomertijd, staan er drie PC-voedingsventilatoren de warmte af te voeren door de energie van twee 5W paneeltjes. werkt prima.

De omvormer hangt in de garage en daar wordt het wel wat warmer in de zomer.

Volgens SMA moet er een 100 mA diff gebruikt worden. Tot nu toe geen problemen.

Zou het kunnen zijn dat de zon er ineens te heftig op komt?

Geen idee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Wij hadden ook ergens een aardlek die er maar uitging.. het systeem werkte overigens (op 't eerste gezicht) prima. Zoeken, en zoeken, en zoeken.. bleek dat de MIN van string 1 op de MIN van ingang 2 zat, en de PLUS van string 1 op de PLUS ingang 1 en van string 2 op ingang 2. Strings waren dus kruislings aangesloten.. desondanks deed de Piko 3.6 het gewoon.

[ Voor 6% gewijzigd door SunshineCompany op 27-08-2012 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

meten is weten, nogmaals bevestigd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antimos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:03
Anoniem: 356125 schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:13:
[...]

Ja, het gaat natuurlijk om de metalen contacten !

De behuizing brengt je op het verkeerde spoor! (Het heeft mij ook twee verprutste connectors gekost!).

Dus: plus is de bus & min is de pin (van de metalen contacten).

Ik vergeet het nooit meer.
Ok, inderdaad, makkelijk te onthouden zo, :)

Ik snap de logica eigenlijk ook niet waarom die behuizingen zo ontworpen zijn en niet andersom, maar goed, zal vast wel een goede reden voor zijn.

Formuler Z8 Pro, Z10 Pro Max, Epson TW5650 beamer, Logitech Z-5500 Digital speakers | Oculus Quest 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
antimos schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:43:
[...]

Ok, inderdaad, makkelijk te onthouden zo, :)

Ik snap de logica eigenlijk ook niet waarom die behuizingen zo ontworpen zijn en niet andersom, maar goed, zal vast wel een goede reden voor zijn.
Wat ik niet snap dat is dat er belachelijke connectoren worden gebruikt. In ieder geval zeer ongebruiksvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-05 13:23
Is het verstandig om 6000 Wp op een SMA 5000 tl-21 aan te sluiten of gaan dan een hoop Wp die ik produceer verloren (max AC = 5000 W bij SMA 5000 tl). Kan ik dan beter een Kostal Pico 5.5. nemen ?

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

peauke schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 15:41:
Is het verstandig om 6000 Wp op een SMA 5000 tl-21 aan te sluiten of gaan dan een hoop Wp die ik produceer verloren (max AC = 5000 W bij SMA 5000 tl). Kan ik dan beter een Kostal Pico 5.5. nemen ?
In zijn algemeenheid is dat niet te zeggen. Je kunt je voorstellen dat het verschil maakt of je je panelen op een tracker monteert, zodat ze altijd perfect op de zon gericht zijn, en dus vaak 6000Wp produceren, ofdat ze op het noordoosten gericht zijn op een dak van 70 graden steil, zodat ze vrijwel nooit hun nominaal vermogen zullen geven.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

peauke schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 15:41:
Mijn ervaring met setje pal zuid 30 graden helling, geen schaduw, de afgelopen maanden:

Ik zou zeggen dat de verliezen minimaal zijn. Je omvormer doet 5300W DC. Op een warme zomerse dag kan je makkelijk 15% van je 6000Wp afhalen, met andere woorden er blijft 5100W DC over.

(Iemand een rekensheet voor de verliezen door het “clippen” van je omvormer? Op basis van meetdata afgelopen jaren?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Schinnen-groen schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 11:48:
Misschien een absurd stomme vraag, maar daar gaat ie:

Bestaat er een sensor die, evenwijdig op het vlak van je panelen gemonteerd, aangeeft hoeveel W/m2 er wordt ingestraald. Uiteraard met daarbij een temperatuursensor.

Via een simpele omrekening kan je dan berekenen wat je panelen moeten leveren, in real time.

De enige variabelen zijn dan het totaal oppervlakte van je panelen en het theoretische rendement van het type dat je hebt geplaatst.

Zou toch handig zijn bij continue meting en/of het opsporen van problemen met panelen, bekabeling, omvormer, etc.

Schieten maar... 8)
Ja, voor Photon abonnees.

Talloze systemen in BRD en België, en ... eentje in Hoogeveen (helaas die zonder sensor, maar ja, die kost ook wat) ...

http://photon-control.net/info/index_en.htm

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
peauke schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:52:
Wie heeft er ervaring met het merk RenoSola, type JC250S-24/Bb-b. (250 WP, mono, full black).
De fabrikant bestaat al sinds 2005 en was in eerste instantie alleen bezig met leveren van onderdelen voor pv panelen (wafers e.d.) ondertussen hebben ze nu ook zelf modules.

Is dit een B-merk ?

De specificaties zien er best goed uit. http://www.renesola.com/moduledetail/14?t=en
Als ze door een Pro ook worden geleverd zal het vast geen Bmerk zijn
http://www.solarnoord.nl/...waarom-zonne-energie.html
Ik betrek ze zelf van dit bedrijf en heb dit type JC240S-24/Bb en of ze goed
of slecht zijn weet ik ook pas over een jaar of 20... ;)
Mij is verteld dat ze Renesola dealer zijn, dus zullen ze andere types ook wel
kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Aloysxda schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 12:55:
[...]

Je zegt de aardlekbeveiliging spreekt aan, gaat het hier over een enkele aardlek met ingebouwde
16amp zekering automaat ( alamat ) of heb je het over een aardlek bev, die meerdere groepen beveiligd.

Als het een enkele aardlek betreft heb je idd waarschijnlijk een probleem met de omvormer cq bekabeling
van en naar de omvormer. ( de aardlek kan ook brak zijn !!!! )

In het tweede geval ( meerdere groepen achter 1 aardlek ) moet je er ook rekening mee houden
dat een aardlek reageert op de som van alle lekstromen van al die aangesloten groepen,
het kan dan best zo zijn dat je zonder de omvormer al een lek van bv 10 + 5 + 7 mA hebt
en dat de omvormer bij inschakeling even 10 mA erbij doet, dan gaat het pats, maar dan is
de omvormer enkel de druppel en kan deze voor de rest gewoon goed zijn.
;)

Het is maar dat je het weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
Dre schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 16:01:
[...]
Mijn ervaring met setje pal zuid 30 graden helling, geen schaduw, de afgelopen maanden:
Ik zou zeggen dat de verliezen minimaal zijn. Je omvormer doet 5300W DC. Op een warme zomerse dag kan je makkelijk 15% van je 6000Wp afhalen, met andere woorden er blijft 5100W DC over.
(Iemand een rekensheet voor de verliezen door het “clippen” van je omvormer? Op basis van meetdata afgelopen jaren?)
Ik heb 12kWp op een 10kW piko hangen. Ik zie met dit mooie weer nooit een vermogen boven de 9.9 kW. Dit gebeurd alleen zeer tijdelijk als de panelen koud zijn en de zon opeens achter de wolken vandaan komt. In de winter zou je wat meer kunnen hebben maar dan staat de zon weer veel lager (tov 30graden) waardoor je weer niet de maximale instraling hebt. Mogelijk in het voorjaar als het koud is met een strakke blauwe lucht midden op de dag .....
Ik ga er vanuit dat de verliezen minimaal zijn en dat je het prijsverschil nooit terugverdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
PClop schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 17:17:
[...]

Je zegt de aardlekbeveiliging spreekt aan, gaat het hier over een enkele aardlek met ingebouwde
16amp zekering automaat ( alamat ) of heb je het over een aardlek bev, die meerdere groepen beveiligd.

Als het een enkele aardlek betreft heb je idd waarschijnlijk een probleem met de omvormer cq bekabeling
van en naar de omvormer. ( de aardlek kan ook brak zijn !!!! )

In het tweede geval ( meerdere groepen achter 1 aardlek ) moet je er ook rekening mee houden
dat een aardlek reageert op de som van alle lekstromen van al die aangesloten groepen,
het kan dan best zo zijn dat je zonder de omvormer al een lek van bv 10 + 5 + 7 mA hebt
en dat de omvormer bij inschakeling even 10 mA erbij doet, dan gaat het pats, maar dan is
de omvormer enkel de druppel en kan deze voor de rest gewoon goed zijn.
;)

Het is maar dat je het weet.
Goed advies om hier naar te kijken. Allereerst, dat de aardlek er af knalt heb ik in principe nooit, alleen een paar jaar geleden een keer met flinke ongweersbui.
In mijn meterkast zitten 2 aardlekschakelaars.
Naast de omvormer zit op deze betreffende aardlek de wasmachine en de bovenverdieping. Dus totaal 3 groepen op deze aardlek. Bij ons is boven s'nachts alles uit, behalve de ketel, maar die draait nu niet.
Wellicht is morgenvroeg de aardlek er weer af. Dan zal ik de stekker van de ketel er eens uit halen, en kijken hoe het dan gaat.
Vanmorgen moest ik de aardlek er 3x opnieuw opzetten, daarna startte de omvormer door.
Op de aardlek staat: F 364 ln40A lAn0,03A

Het kan ook best zijn, dat het 3x achter elkaar wél goed gaat met opstarten van de omvormer, waaruit ik dan zelf de conclusie trek dat deze wel goed aangesloten zal zijn, of is dit te snel geredeneerd ?
In ieder geval bedankt voor het meedenken _/-\o_

Edit,
De installatie doet wel heel goed zijn werk. Op het dak liggen 16 panelen van 240 watt. Totaal 3840 watt.
Eergisteren had ik een piek van 4082 en gisteren ging die zelfs naar een piek van 4160 op de display van de omvormer. Daar zijn we natuurlijk heel content mee :Y

[ Voor 6% gewijzigd door Aloysxda op 27-08-2012 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 16:30:
[...]

Ja, voor Photon abonnees.

Talloze systemen in BRD en België, en ... eentje in Hoogeveen (helaas die zonder sensor, maar ja, die kost ook wat) ...

http://photon-control.net/info/index_en.htm
inderdaad, bij abonnement van Photon, krijg je die basis-uitrusting in bruikleen, en voor extra accessoires mag je nog eens de knip trekken. Ik overwoog het serieus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
migjes schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 13:26:
[...]

niet alleen winst.
maar ook verlies.
het schijnt nadelig te zijn als je het niet nodig hebt.
hoeveel geen idee. overslag punt ook geen idee.

je kunt ook een keer bij nedap kijken.
www.powerrouter.nl
niels weet iemand die er ook 1 heeft.
idd. en de beste man is erg content er mee :)
maar ja, die heeft dan ook een nul-woning die (bijna) autarkisch is (droom....zucht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

NielsTn schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 18:42:
[...]

inderdaad, bij abonnement van Photon, krijg je die basis-uitrusting in bruikleen, en voor extra accessoires mag je nog eens de knip trekken. Ik overwoog het serieus...
Ja, hallo, goede instralingsmeters geef je niet zo maar in bruikleen, dus dat snap ik best.

En het is wel een product van Vaderlandsche Bodem, Ja!

Kom op, jij kan die knip best trekken voor dat sexy oogje. En dan weten we eindelijk ook zeker dat je al die jaren niet heb zitten jokkebrokken met je hoge opbrengsten, daar in het bourgondische land... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@bliksem en de omvormer
schade is schade, en blikseminslag is schade
garantie is garantie, binnen de periode werkt het apparaat niet, wat redelijkerwijs mag worden verwacht.
de verzekering heeft geaccepteerd dat dit schade is door bliksem.

wat kunnen we leren van "alleskan":
zijn uitspraken staan model voor wat je kan verwachten,
dat is dus belangrijk, verzekeraars doen alles om niet te betalen, het is hun bestaansrecht.
zorg dus goed dat je alles zwart op wit duidelijk en gedekt hebt.

ik heb door gebruik te maken van de schade bij de buren aannemelijk kunnen maken dat de bewijslast omgekeerd is, (zij tonen maar aan dat het niet zo is, ik stuur dan de omvormer wel naar ze op)
en dat is ze teveel moeite voor die paar honderd euro.
zo gaat dat dus na 11 jaar netjes betalen, en nooit iets geclaimed.

weer wat geleerd, ik zal wat aardiger zijn over netbeheerders, alle instituten zijn gewoon 1 pot nat.

/edit
overigens heeft de logging ook goed geholpen, exact na de bui stopte 30% van de opbrengst
zo belangrijk is goeie logging dus ook, je hebt dan feiten.
het viel me helaas pas laat op, dus ik moet helaas iets van 130kWh missen, iets moet dus een alert gaan triggeren

http://van.wijk.net/pvt/gf.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 27-08-2012 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zonnigtype schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 19:01:
[...]

Ja, hallo, goede instralingsmeters geef je niet zo maar in bruikleen, dus dat snap ik best.

En het is wel een product van Vaderlandsche Bodem, Ja!

Kom op, jij kan die knip best trekken voor dat sexy oogje. En dan weten we eindelijk ook zeker dat je al die jaren niet heb zitten jokkebrokken met je hoge opbrengsten, daar in het bourgondische land... >:)
:9
is er realtime monitoring, is het nog niet goed genoeg voor Zonnigtype.. bookmark en refresh zou ik zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 29-05 13:11
Kan iemand mij misschien vertellen wat het verschil is tussen de SB2500 en de SB3000TL21 ?
ik krijg namelijk van 2 verschillende bedrijven een offerte met dezelfde panelen en alleen hebben ze allebei dus andere (bovenstaande) omvormer
Het betreffen allebei 12 sutech panelen 250Wp is totaal 3000Wp
qua prijs maken de offerte's elkaar niets namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
zoeperman schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 19:39:
Kan iemand mij misschien vertellen wat het verschil is tussen de SB2500 en de SB3000TL21 ?
ik krijg namelijk van 2 verschillende bedrijven een offerte met dezelfde panelen en alleen hebben ze allebei dus andere (bovenstaande) omvormer
Het betreffen allebei 12 sutech panelen 250Wp is totaal 3000Wp
qua prijs maken de offerte's elkaar niets namelijk
SB2500:
http://www.sma.de/en/prod...-1200-1700-2500-3000.html

SB300TL-21:
http://www.sma.de/en/prod...3000tl-4000tl-5000tl.html

kijk en vergelijk.
in vogelvlucht:
De SB300TL-21 heeft iets hoger EU-rendement, max 550V ingangsspanning DC, kan 2 strings aansluiten (met 1 MPPT) en standaard Bluetooth aan boord (voor bv een Sunnybeam), grafisch display.

De SB2500 heeft iets hogere ingangsspanning (600V), lager EU-rendement, kan 3 strings aansluiten (met 1 MPP-tracker), 2 regelig tekst display

[ Voor 18% gewijzigd door NielsTn op 27-08-2012 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllesKan
Anoniem: 238103 schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 19:36:
wat kunnen we leren van "alleskan":
zijn uitspraken staan model voor wat je kan verwachten,
dat is dus belangrijk, verzekeraars doen alles om niet te betalen, het is hun bestaansrecht.
zorg dus goed dat je alles zwart op wit duidelijk en gedekt hebt.
@ your service. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik sprak ze vandaag en het leek wel of ik je aan de lijn had ;)
thanx voor de pre informing !
Pagina: 1 ... 141 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.