Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.544.595 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry23
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-09 23:48
Hey,
Noem me gek, en/of gierig, maar ik kreeg de kans om voor zo'n €0,70/Wp incl BTW LDK 230Wp panelen te kopen. Ze zijn geleverd en ze zien er als nieuw uit.
Vraag 1: Hoe kan ik snel checken of ze goed werken, zonder alles al aan te sluiten op een omvormer?

De leverancier kan vooor €0,65/Wp incl BTW LDK 225Wp leveren, betaling achteraf! Voordat ik familie en vrienden lekker maak (mijn daken liggen vol):
Vraag 2: Hoe kan dit? Strijken ze elders subsidie op en verkopen ze dan de boel alsnog in NL?
Zijn de panelen van een vrachtwagen gevallen, hoe check ik dat?

Als het te mooi is om waar te zijn, is het dat meestal ook. Maar ik weet ook dat er panelen worden gedumpt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
DJ-Promo schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 08:44:
Ja ik bedoelde 3x 2,5mm2 VD draden :P ( heb 8jaar geleden nog elektro gedaan :S ). Het wordt allemaal aangesloten maar ik was gewoon nieuwsgierig omdat ik die mantelkabel zag liggen.
Als die "monteur" dat wel speciaal voor jou klus heeft meegenomen, vermoed ik toch dat je
geen vrije groep naar de zolder hebt liggen, tenzij hij deze mantel kabel gaat gebruiken
om een verbinding te maken van het aansluit punt op zolder naar de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:19
Ik heb wel echt een aparte groep. Hij heeft die kabel nog niet gebruikt dus het kan best zijn dat hij het gewoon weer meeneemt. Van het aansluitpunt naar de omvormer zijn al buizen gelegd om mantel kabel in te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
harry23 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 08:47:
Hey,
Noem me gek, en/of gierig, maar ik kreeg de kans om voor zo'n €0,70/Wp incl BTW LDK 230Wp panelen te kopen. Ze zijn geleverd en ze zien er als nieuw uit.
Vraag 1: Hoe kan ik snel checken of ze goed werken, zonder alles al aan te sluiten op een omvormer?

De leverancier kan vooor €0,65/Wp incl BTW LDK 225Wp leveren, betaling achteraf! Voordat ik familie en vrienden lekker maak (mijn daken liggen vol):
Vraag 2: Hoe kan dit? Strijken ze elders subsidie op en verkopen ze dan de boel alsnog in NL?
Zijn de panelen van een vrachtwagen gevallen, hoe check ik dat?

Als het te mooi is om waar te zijn, is het dat meestal ook. Maar ik weet ook dat er panelen worden gedumpt....
ga je niet gek noemen of gierig.

1. pak een multimeter en meet de open klem spanning.
effe checken in de specificaties of dat klopt.
(ik geeft je een 99,9% kans dat het gewoon klopt.)

2. is een vrij normale prijs voor panelen.
ldk is niet al te duur.
zelf vind ik de specificaties ook niet bijzonder fantastisch, maar goed het zal wel werken.
(is lastig te vertellen zonder je het idee te geven dat het spul fout is.
het spul is waarschijnlijk goed. kunt het gewoon gebruiken.
maar zie het niet als fantastisch.
hou een beetje het perspectief dus in de gaten.)
verwacht niet een fantastische garantie als je op die manier koopt.
verwacht ook niet een goede support als dat nodig is.
maar wel leuk he dat soort prijsjes.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
DJ-Promo schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 08:58:
Ik heb wel echt een aparte groep. Hij heeft die kabel nog niet gebruikt dus het kan best zijn dat hij het gewoon weer meeneemt. Van het aansluitpunt naar de omvormer zijn al buizen gelegd om mantel kabel in te doen.
ehhh als i in huis is kun je het hem ook gewoon vragen.
hij zal vast niet bijten. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
DJ-Promo schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 08:58:
Laat nog even van je "horen" als alles werkt, veel plezier alvast met je nieuwe PVinstallatie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 09:04:
[...]

ehhh als i in huis is kun je het hem ook gewoon vragen.
hij zal vast niet bijten. >:)
Dat weet je maar nooit met die gediplomeerdestekkerpiloten woef grrrrrr ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
Haha nee ik zit op werk. Is de installatie van mijn ouders. Als alles af is laat ik het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:09
Dre schreef op maandag 30 juli 2012 @ 22:25:
[...]

Heb je een bron voor die 14,2 Ampère? Ik kan alleen 12,5 Ampère terugvinden op internet. Het is overigens voor de veiligheid geen probleem om boven de 16 Ampère te komen, alleen voor de beschikbaarheid (als je behoorlijk over de 16 Ampère heen gaat).

[Edit] Klopt het dat de STECA 500 op een separate groep aangesloten moet worden omdat deze meer dan 2,25 Ampère terug kan leveren. Ik dacht altijd dat de STECA 500 net als de Soladin 600 voldeet aan de NTA 8493 en dus niet meer dan 2,25 Ampère terug kon leveren. Mag de STECA 500 op een niet separate groep aangesloten worden??
Ik heb de info van de MDZ website, dus niet überbetrouwbaar denk ik. Vaak is zoiets copy&paste ergens vandaan.
Dubbelcheck: vanaf zowel de officiële Steca als SMA website kloppen de gegevens (2,5A en 14,2A) tot op de komma (chapeau MDZ), het gaat dus om de max output (A). Vandaag maar eens een enkel stopcontact en glaszuignap bij de bouwmarkt scoren, en hup, panelen erop! 8)

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LDK wordt gedumpt omdat het er financieel zwak voorstaat:

http://businesswatch.21cbh.com/html/2012/China_Stocks_0508/212140.html

Het is te prijzen dat de lokale overheid betrokkenheid toont om het bedrijf financieel op de been te houden maar persoonlijk zou ik bij het beoordelen van de prijs er rekening mee houden dat de afgegeven product- en opbrengstgaranties minder waard zijn aangezien er een kans is dat het bedrijf het uiteindelijk niet redt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:30

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Het is ook bijna overal te krijgen voor 0,55 cent wp ex btw op het moment.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
woekele schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 08:39:
[...]

In die handleiding bedoelen ze dat je er 1 mag aansluiten op een groep die niet-dedicated voor PV is.
U leest de handleiding met eene rozebril op uw neus.

"In Nederland mag per bestaande elektriciteitsgroep,
afgezekerd met een 16 Ampère zekering, maximaal
één Soladin worden aangesloten."

Kijk, ik ben geen neerlandicus, u wel zo als ik lees, wilt u deze text dan even zo voor mij
en anderen analyseren, zo dat u uw gelijk aan uw kant krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

BESTAANDE groep dus inderdaad. Als je een dedicated PV-groep aanlegt, is het dus geen bestaande groep, maar een nieuwe groep. Ja, op het moment dat hij is aangelegd, bestaat hij, en is hij dus bestaand. Maar dan zouden ze dus net zo goed het woordje weg kunnen laten als ze ELKE groep bedoelen ;)

2, 3 of 4 Soladin 600's op 1 dedicated groep (dus geen andere apparatuur hierop, liefst zelfs geen wcd's erop!) zou geen probleem mogen zijn. In theorie kan 5 of 6 zelfs, misschien 7. (ding levert officieel maximaal 500W, 7*500=3500W). Ik zou het bij maximaal 5 laten.

PS: verder jammer dat je zo cynisch etc moet doen ipv gewoon normale conversatie te voeren.

[ Voor 39% gewijzigd door woekele op 31-07-2012 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 30 juli 2012 @ 23:05:
[...]

het beste wat je kan doen, is de technische specificaties/details lezen van beide apparaten. Dan weet je meteen je antwoord.

Uit mijn hoofd en dus niet 100% zeker en daarom de treden om dat voor je zelf goed uit te zoeken :
- Steca500 levert 2,5A
- Soladin600 levert 8 A.

Als je de informatie gevonden hebt, dan mag je zeker de gevonden links hier natuurlijk posten. Dan is dat ook weer meteen voor iedereen helder. ;)
oei het is in elk geval niet zoals jij zegt.
dat zou namelijk betekenen:
- steca500 2,5A x 230V = 575W
- soladin600 8A x 230V = 1840W

maar goed.
steca 500.
http://www.stecasolar.com...caGrid_300_500_Control_en
doet gewoon 2,20A leveren.

soladin 600.
http://www.mastervoltsola...r-use-in-the-netherlands/
doet gewoon 2,20A leveren

leveren doen ze theoretisch het zelfde.
het grote verschil zit hem eerder in de ingang van de panelen.

steca 500.
gaat niet verder als panelen die 5A leveren.

soladin 600.
gaat tot panelen die 8A leveren.

dus:

steca 500.
3 panelen die 5A en 35V leveren.
5A x (3x 35V) = 525W (en dan wat omvormer verlies)

soladin600
3 panelen die 8A en 25V leveren
8A x (3x 25V) = 600W (en dan wat omvormer verlies)

uiteindelijk doen ze allebei 500W leveren.
en maakt de jaar opbrengst niet zo veel uit.
(in de praktijk doet de steca wel eens boven de 500W schieten en de soladin haalt meestal de 500W net niet.
info die ik van 3de van het forum heb.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
PClop schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 09:15:
[...]

Dat weet je maar nooit met die gediplomeerdestekkerpiloten woef grrrrrr ;)
elektro monteurs zijn niet van koper.
bied ze een bakkie aan. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
DJ-Promo schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 09:20:
Haha nee ik zit op werk. Is de installatie van mijn ouders. Als alles af is laat ik het weten!
fototje.
anders is het niet gebeurd. ;)

edit:
aaai.
moet ik ook nog doen.

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 31-07-2012 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
iPiX1999 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 09:25:
[...]

Ik heb de info van de MDZ website, dus niet überbetrouwbaar denk ik. Vaak is zoiets copy&paste ergens vandaan.
Dubbelcheck: vanaf zowel de officiële Steca als SMA website kloppen de gegevens (2,5A en 14,2A) tot op de komma (chapeau MDZ), het gaat dus om de max output (A). Vandaag maar eens een enkel stopcontact en glaszuignap bij de bouwmarkt scoren, en hup, panelen erop! 8)
der staan bij mdz wel meer fouten op de site.
maar goed.
altijd bij de fabrikant checken.
geeft je nog geen 100% zekerheid maar dan zit je wel al aardig bij de 99,999%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
Haha een bakkie krijgen ze wel van mijn pa. Zal vanavond eens kijken als ik thuis ben om wat foto's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 18:49
Ben een beetje teleurgesteld dat ik hier niet gewaarschuwd ben voor de psychische risico's van het _nog niet_ hebben van PV.

Na al die rustgevende regen schijnt nu de zon alweer... en moet ik nog meer dan een week wachten op mijn installatie! Kan ik de kosten voor een consult met de psycholoog declareren? Waar is de overheid als je die nodig hebt!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Je kan even gauw een solar zaklamp kopen als je je daar beter bij voelt :) krijg je vast het gevoel...

maarrre?...... zon? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Terpen Tijn schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:05:
Ben een beetje teleurgesteld dat ik hier niet gewaarschuwd ben voor de psychische risico's van het _nog niet_ hebben van PV.

Na al die rustgevende regen schijnt nu de zon alweer... en moet ik nog meer dan een week wachten op mijn installatie! Kan ik de kosten voor een consult met de psycholoog declareren? Waar is de overheid als je die nodig hebt!?
je zult moeten lijden.
en veel. >:)
heel veel >:)

(heb 2 maanden moeten wachten op mijn omvormer, tergend was het.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-07 17:24
Terpen Tijn schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:05:

Het is wel waar, ik moet nog 23 dagen en 21 uur en 39 minuten wachten. =-(

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 20:23
Star65 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 21:55:
Sinds zaterdag 12 Enecsys omvormers op het dak en een Gateway. Mijn overbuurman heeft er ook 4 met een Gateway. Hij had zaterdag de Gateway niet aan staan en mijn Gateway vond dus 16 omvormers (op het display); vervolgens zet de buurman de Gateway aan en die vindt er geen enkele meer omdat ze door mij "gereserveerd" zijn.
Hoe ziet het eruit op de monitoring website? In principe is er op de gateway weinig te zien (jammer en een gemiste kans, maar dat is een ander verhaal). Het gaat erom wat er op de website van Enecsys te zien is. Bij het aanmelden van de account moet ingesteld zijn welke gateway en met name welke inverter serienummers van jou zijn. Wanneer de site de boekhouding goed bijhoudt zou alles in beginsel dus gewoon moeten kunnen werken.
Op deze manier zou jij of je buurman de Gateway gewoon uit kunnen laten, en zo nog wat extra stroom besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Terpen Tijn , S.Death
laat ik jullie vast waarschuwen voor:
op het moment dat je de pv hebt liggen!
ontstaat er plaatselijk recht boven je huis een lage druk gebied met veel bewolking. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 15:47
woekele schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 09:39:
BESTAANDE groep dus inderdaad. Als je een dedicated PV-groep aanlegt, is het dus geen bestaande groep, maar een nieuwe groep. Ja, op het moment dat hij is aangelegd, bestaat hij, en is hij dus bestaand. Maar dan zouden ze dus net zo goed het woordje weg kunnen laten als ze ELKE groep bedoelen ;)

2, 3 of 4 Soladin 600's op 1 dedicated groep (dus geen andere apparatuur hierop, liefst zelfs geen wcd's erop!) zou geen probleem mogen zijn. In theorie kan 5 of 6 zelfs, misschien 7. (ding levert officieel maximaal 500W, 7*500=3500W). Ik zou het bij maximaal 5 laten.

PS: verder jammer dat je zo cynisch etc moet doen ipv gewoon normale conversatie te voeren.
Deze discussie is vaker gevoerd.

Probleem is dat de verbinding tussen de omvormers niet apart is gezekerd en dus daar in theorie hogere stromen kunnen gaan lopen.

Het risico is uiterst klein maar volgens NEN1010 mag dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
migjes schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:29:
@Terpen Tijn , S.Death
ontstaat er plaatselijk recht boven je huis een lage druk gebied met veel bewolking. >:)
_O-

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
migjes schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 10:29:
@Terpen Tijn , S.Death
Haha en waarschijnlijk worden de komende 5 jaar de slechtste zon jaren sinds tijden. ;-)
Dat geluk heb ik meestal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ]Byte[
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09-2020
Rol-Co schreef op maandag 30 juli 2012 @ 19:16:
[...] toen ik meer ging verbruiken kwam er ook niemand of kreeg ik een belletje van: "meneer als u zo door gaat komt u op 9000kwh hoor"
Mij hebben wel ooit een keertje gebeld of ik de meterstanden wel goed had doorgegeven omdat ik wel redelijk ver boven het gemiddelde verbruik zat.
Als ik de reacties hier zo zie moet ik toch maar eens goed gaan spitten waar dit vermogen allemaal blijft.

* ]Byte[ mompelt iets over zijn verbruik van ~ 12.500 kWh/jaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:06
]Byte\[ schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:28:
* ]Byte[ mompelt iets over zijn verbruik van ~ 12.500 kWh/jaar....
W0000t :/

In dit topic wat nuttige feedback over een verbruik van bijna 14000kW·h (hoewel op dit moment nog geen terugkoppeling over hoe dat kan): Extreem energie verbruikt

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
Zojuist te horen gekregen van mijn leverancier/installateur dat het krijgen van de flashlist geen probleem is en dat ik die enkele dagen voor levering kan opvragen als bekend is welke pallet/modules voor mij gereserveerd zijn.
Top van duurzame-energieshop.nl !! (geen relatie behalve klant zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
woekele schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 09:39:

Waar voor mijn verontschuldiging.
Binnen mijn vakgebied heb ik te maken met regels welke moeten voorkomen dat er gevaarlijke
situaties kunnen ontstaan mbt het werken aan en gebruik van elektro technische installaties.

In de nen1010 ( dezelfde die, verwoordt door de KEMA, 500W invoeding op een bestaande, lees belaste eindgroep toestaat ) staat dat:

"512.1.5 - Onderlinge beïnvloeding van elektrisch materieel

Elektrisch materieel moet zo zijn gekozen en geïnstalleerd dat het de goede werking van ander elektrisch materieel en de stroomvoorziening bij normaal bedrijf, inclusief schakelen, niet nadelig beïnvloedt."

Hieraan wordt niet voldaan, als je meer dan één PV omvormer op een eindgroep aansluit, deze meerdere
omvormers hebben een nadelige uitwerking op de juiste werking van de groeps beveiliging
( 16 Amp groeps zekering )
Dus alles wat boven op de toegestane stroom van 16A + ~2,25 A uit komt valt buiten die marge.

Als je dus eerst al één soladin ( of andere omvormer ) op een onbelaste eindgroep
hebt aan gesloten, wordt dat dan een al belaste eindgroep als je daar een tweede, derde of vierde
enz soladin op aansluit.

In de nen1010 wordt niet voor niets enkel gesproken over "elektrisch materieel " ze maken
dus geen scheiding hier over, over invoeders of verbruikers, enkel gebruikers van de desbeteffende
eindgroep.

( idd, het valt niet mee om goed met een vakidioot te conveseren >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Afgelopen woensdag 25 juli bij vier bedrijven een offerte aangevraagd. Overal het offerte formulier gebruikt en waar mogelijk foto's, gewenste dak-indeling, voorkeur voor merk panelen en omvormer aangegeven, een aantal vragen gesteld (levertijd, merk van bevestigingssysteem). In mijn ogen een serieuze offerteaanvraag.

Nu bijna een week later... heb ik nog geen enkele offerte ontvangen :/ . Ik snap dat deze bedrijven momenteel meer te doen hebben maar als potentiële klant ben ik wel op zoek naar offerte informatie.

Telefonisch kan ik ze uiteraard bereiken (heb ik ook al gedaan) maar mijn gemeente wil toch echt een schriftelijke offerte voordat ik het subsidie traject in kan.

Tips? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Laatst online: 22:23
Mensen,

Ik zit hier te klooien met de monitoring van een Kostal Piko 5.5.
ik kom er nu achter dat de piko niet wordt herkend in de router, gisteren nog wel (stond unknown bij Client)
in de router staat alleen mijn PC, voor de rest niets maar de utp-kabel zit nog steeds tussen piko en router.
wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

PClop schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:21:
[...]

Ik begrijp dat jij een expert bent op het gebied van laagspanningsinstallaties. Volgens de datasheet van de STECA 500 kan deze maximaal 2,5 Ampère terugleveren. Is het toegestaan om de STECA 500 op een niet separate groep aan te sluiten of moet deze aangesloten worden op een separate groep?

[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 31-07-2012 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 15-09 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
PClop schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:21:
[...]

Waar voor mijn verontschuldiging.
Binnen mijn vakgebied heb ik te maken met regels welke moeten voorkomen dat er gevaarlijke
situaties kunnen ontstaan mbt het werken aan en gebruik van elektro technische installaties.

In de nen1010 ( dezelfde die, verwoordt door de KEMA, 500W invoeding op een bestaande, lees belaste eindgroep toestaat ) staat dat:

"512.1.5 - Onderlinge beïnvloeding van elektrisch materieel

Elektrisch materieel moet zo zijn gekozen en geïnstalleerd dat het de goede werking van ander elektrisch materieel en de stroomvoorziening bij normaal bedrijf, inclusief schakelen, niet nadelig beïnvloedt."

Hieraan wordt niet voldaan, als je meer dan één PV omvormer op een eindgroep aansluit, deze meerdere
omvormers hebben een nadelige uitwerking op de juiste werking van de groeps beveiliging
( 16 Amp groeps zekering )
Dus alles wat boven op de toegestane stroom van 16A + ~2,25 A uit komt valt buiten die marge.

Als je dus eerst al één soladin ( of andere omvormer ) op een onbelaste eindgroep
hebt aan gesloten, wordt dat dan een al belaste eindgroep als je daar een tweede, derde of vierde
enz soladin op aansluit.

In de nen1010 wordt niet voor niets enkel gesproken over "elektrisch materieel " ze maken
dus geen scheiding hier over, over invoeders of verbruikers, enkel gebruikers van de desbeteffende
eindgroep.

Ik heb net contact gehad met de technische afdeling van Mastervolt, ze raden aan om niet meer dan 6 Soladin's op 1 groep aan te sluiten. Meerdere omvormers zijn totaal geen probleem.

Dan mag jij me nu gaan uitleggen waarom meerdere omvormers gaan "storen". Ik snap je redenering niet, de quote is erg summier.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 09:39:
[...]

oei het is in elk geval niet zoals jij zegt.
dat zou namelijk betekenen:
- steca500 2,5A x 230V = 575W
- soladin600 8A x 230V = 1840W

maar goed.
steca 500.
http://www.stecasolar.com...caGrid_300_500_Control_en
doet gewoon 2,20A leveren.

soladin 600.
http://www.mastervoltsola...r-use-in-the-netherlands/
doet gewoon 2,20A leveren

leveren doen ze theoretisch het zelfde.
het grote verschil zit hem eerder in de ingang van de panelen.

steca 500.
gaat niet verder als panelen die 5A leveren.

soladin 600.
gaat tot panelen die 8A leveren.

dus:

steca 500.
3 panelen die 5A en 35V leveren.
5A x (3x 35V) = 525W (en dan wat omvormer verlies)

soladin600
3 panelen die 5A en 25V leveren
8A x (3x 25V) = 600W (en dan wat omvormer verlies)

uiteindelijk doen ze allebei 500W leveren.
en maakt de jaar opbrengst niet zo veel uit.
(in de praktijk doet de steca wel eens boven de 500W schieten en de soladin haalt meestal de 500W net niet.
info die ik van 3de van het forum heb.)
Hallo Migjes,

Ik wist ergens wel, dat er iets niet helemaal juist was.

Daarom is mijn dank groot voor deze uitgebreide en gedetailleerde informatie. Die ga ik meteen opslaan en bewaren.
Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26
snoekds20 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:35:
Mensen,

ik kom er nu achter dat de piko niet wordt herkend in de router, gisteren nog wel (stond unknown bij Client)
in de router staat alleen mijn PC, voor de rest niets maar de utp-kabel zit nog steeds tussen piko en router.
wat te doen?
In de router moet je port-forwarding aanzetten voor het ip-nummer van je piko en poort 80.
Ik moet strouwne seen volle dag wachten voor het kostal website werkte.
Ik grbruik nu "suntrol" die hebben een speciale interface voor een Kostal Piko. Wekr goed bij mij.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Q-bone

Dusss...

Heeft iemand een leuke oplossing voor het loggen van een omvormer met rs232 poort.

Ik heb een utp draad bij mijn omvormer, maar nog geen brug tussen utp en de rs232 poort.

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:21:
[...]

Hallo Migjes,

Ik wist ergens wel, dat er iets niet helemaal juist was.

Daarom is mijn dank groot voor deze uitgebreide en gedetailleerde informatie. Die ga ik meteen opslaan en bewaren.
Dank je wel!
no prob.
zie trouwens wel een foutje. :D
en is niet helemaal compleet.
maar geeft wel een redelijk overzicht.

edit:
heb het aangepast in originele post.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 31-07-2012 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhijman
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:48
Q-bone schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:34:
Heeft iemand een leuke oplossing voor het loggen van een omvormer met rs232 poort.

Ik heb een utp draad bij mijn omvormer, maar nog geen brug tussen utp en de rs232 poort.
ik zit met hetzelfde, maar heb mezelf een flukso kado gedaan. Hij moet nog binnen komen dus ik zal mijn bevindingen hier plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Bartjuh schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:02:
[...]
Misschien moeten we maar eens 'samen' (met alle loginnamen) een mailtje sturen naar Enecsys direct? Aangezien we nu al 4 users hebben die hetzelfde probleem hebben;
  • JakeNL
  • pielle007
  • Bartjuh
  • Magnat (maar nog geen reactie hier)
En duinsel gaat het binnenkort bekijken.
Quote van mezelf over het Enecsys logging probleem.

Een update uitgevoerd door Enecsys direct (niet door leverancier van spul, die zijn nogal traag met reageren). En inderdaad, alles klopt perfect! Alle grafieken zijn geupdate, en in één dag ca 100kWh totale opbrengst erbij met een 1,44kWp setje :+ (nu goede 300 kWh ipv rond de 200kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 22:34

Nox

Noxiuz

Ligt het aan mij of is €2,40/Wp een behoorlijke investering? De terugverdientijd wordt zo ongeveer 10 jaar. :/ (uitgaande van 1kWh/Wp/Jr). Is wel incl. installatie.

http://samenzonneenergie....ctionId=229&infoTextId=99

[ Voor 31% gewijzigd door Nox op 31-07-2012 13:44 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13-09 23:37
Bartjuh schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:36:
[...]

Quote van mezelf over het Enecsys logging probleem.

Een update uitgevoerd door Enecsys direct (niet door leverancier van spul, die zijn nogal traag met reageren). En inderdaad, alles klopt perfect! Alle grafieken zijn geupdate, en in één dag ca 100kWh totale opbrengst erbij met een 1,44kWp setje :+ (nu goede 300 kWh ipv rond de 200kWh).
Ik werk alle data ook bij via sonnenertrag, daar klopte na de update inderdaad niets meer van, scheelde vaak wel 3Kwh per dag. Wel goed om te zien dat alles correct is nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
NoxiuZ schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:43:
Ligt het aan mij of is €2,40/Wp een behoorlijke investering? De terugverdientijd wordt zo ongeveer 10 jaar. :/ (uitgaande van 1kWh/Wp/Jr). Is wel incl. installatie.

veeuls te veel, denk eerder aan 2 euro wp incl install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb laatst een offerte gezien van 1,90 EUR/Wp.

Jouw prijs lijkt een prijs van 1,5 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Die site spreekt zichzelf tegen als je het mij vraagt 8)7
Dit betekent dat een huishouden 10 jaar geleden voor een set zonnepanelen van 2000 kWh vermogen ongeveer 10.000 euro moest betalen en nu nog maar 2000 euro (excl. btw).
Pakket zonsopgang (1800wp) 4750,- :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
WoudseHoeve schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:31:
[...]

In de router moet je port-forwarding aanzetten voor het ip-nummer van je piko en poort 80.
Ik moet strouwne seen volle dag wachten voor het kostal website werkte.
Ik grbruik nu "suntrol" die hebben een speciale interface voor een Kostal Piko. Wekr goed bij mij.
zit nu in de router maar waar vind ik port-forwarding??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

onder nat/routing in advanced settings vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
The Wizard schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:47:
[...]

Ik heb net contact gehad met de technische afdeling van Mastervolt, ze raden aan om niet meer dan 6 Soladin's op 1 groep aan te sluiten. Meerdere omvormers zijn totaal geen probleem.

Dan mag jij me nu gaan uitleggen waarom meerdere omvormers gaan "storen". Ik snap je redenering niet, de quote is erg summier.

[...]
De quote is voor mij wel duidelijk, en laat Mastervolt maar een bedrijfsaccount instellen hier op G.O.T
en hun bewering hier zwart op wit plaatsen, en dan tevens dat ze even de gebruiksaanwijzing
voor de soladin 600 gaan herschrijven.

( aka, ik kom met bewijs, jij vooralsnog niet, en nee ik zeg niet dat je liegt, ik wil het enkel bewezen zien )

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Rol-Co schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:58:
onder nat/routing in advanced settings vaak.
je heb dm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 15-09 17:58

The Wizard

Moderator Mobile
PClop schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:02:
[...]

De quote is voor mij wel duidelijk, en laat Mastervolt maar een bedrijfsaccount instellen hier op G.O.T
en hun bewering hier zwart op wit plaatsen, en dan tevens dat ze even de gebruiksaanwijzing
voor de soladin 600 gaan herschrijven.

( aka, ik kom met bewijs, jij vooralsnog niet, en nee ik zeg niet dat je liegt, ik wil het enkel bewezen zien )

;)
Leg dan even uit wat je precies bedoeld, mijn gedachtenleestechniek heb ik nog niet helemaal onder de knie.
Een NEN is nog steeds een richtlijn/verzameling afspraken, die ook nog eens continue veranderd, wat in 1988 nog mocht, is in 2008 uit den boze.

Nog een quote van wat mailverkeer:
Hartelijk dank voor uw reactie naar Mastervolt. Uw referentienummer voor deze melding is: 20065481

Theoretisch gezien is het mogelijk.
16A / 2.25A = 7.1 omvormers. Ik adviseer u echter niet meer dan 6 omvormers aan te sluiten op 1 groep i.v.m.toleranties.

Ik hoop u bij deze voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben of wilt u meer informatie ontvangen, neem dan gerust contact met ons op. We zijn op werkdagen tussen 09:00 en 18:00 uur bereikbaar.

Met vriendelijke groet,

xxxx xxxx

Mastervolt Technical Support

You can contact us via:
Telephone: 0031 207 219 218
Email: service@mastervoltsolar.nl

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

pfff afzetters en centen goochelaars.
laat zonnigtype het maar niet lezen.

reken voor het gemak op €2/Wp.
het 1ne dak is helaas het andere dak niet dus prijzen kunnen flink verschillen.

zelf bouwers komen vandaag de dag makkelijk onder de €1,5/Wp.
maar een installateur wil ook kaas op zijn brood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik heb een stukje geplaatst oven een Netduino, heb er aardig wat werk aangehad.
Moeten jullie wel gaan kijken.

NetDuino Voor DataLogging en nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardd513
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08 01:12
Even spaning in de meterkast er af en even wachten dan weer spaning er op, als het goed is maakt de piko nu weer verbinding
snoekds20 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:35:
Mensen,

wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
Gerardd513 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:18:
Even spaning in de meterkast er af en even wachten dan weer spaning er op, als het goed is maakt de piko nu weer verbinding

[...]
klopt, dat ging gisteravond goed maar vandaag 3x gedaan en nada..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
snoekds20 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:21:
[...]

klopt, dat ging gisteravond goed maar vandaag 3x gedaan en nada..
Staat je Pico op DHCP, kan je zien in de router zelf?
status...DHCP tabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 22:34

Nox

Noxiuz

migjes schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:16:
[...]

Tja, ik denk sowieso dat als we hier PV neerleggen dat we het dan zelf doen. Enkel het elektrische gedeelte dat we misschien hulp aanvragen maar het vastleggen van de handel doen we zelf wel. Er is aan het begin van het dak een plat dak dus een mooie werkruimte. Mijn pa is installateur (CV-ketels etc.) en die komt met regelmaat op het dak dus geen last van hoogtevrees.

Moet alleen de elektriciën even een groepje maken. En het aansluitwerk zal ik dan wel doen. Even googlen :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
je bedoelt in client list, nee (gisteravond wel als unknown maar hij stond er:))

[ Voor 25% gewijzigd door snoekds20 op 31-07-2012 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 01:22

Kiswum

Gadget reviewer

migjes schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:16:
[...]

Ik zat ook ruim onder de 2,- Wp incl. installatie en aanpassing meterkast.
Snel bekijken of er andere (op het oog betrouwbare) leveranciers in de buurt zijn.
jhijman schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:36:
[...]

ik zit met hetzelfde, maar heb mezelf een flukso kado gedaan. Hij moet nog binnen komen dus ik zal mijn bevindingen hier plaatsen
Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Let us know :)

btw:
manual:
The Fluksometer Manual
Deploying, Troubleshooting, Hacking

Ideaal voor de tweaker dus ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Kiswum op 31-07-2012 14:28 ]

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Dre schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:40:
[...]

Ik begrijp dat jij een expert bent op het gebied van laagspanningsinstallaties. Volgens de datasheet van de STECA 500 kan deze maximaal 2,5 Ampère terugleveren. Is het toegestaan om de STECA 500 op een niet separate groep aan te sluiten of moet deze aangesloten worden op een separate groep?
Migjes heeft dat net al zeer duidelijk uitgelegt, zoek zelf maar even in dit turbo draadje
( pas op de afterburner hebben ze er ook nog bij aangezet, je moet ff rennen wil je bij blijven 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Niet online
snoekds20 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:23:
je bedoelt in client list, nee (gisteravond wel als unknown maar hij stond er:))
Naar wat je schrijft: (Unknown geeft niet): dit moet het zijn: Mac adres, Static IP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 13-09 15:20
PClop schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:28:
[...]

Migjes heeft dat net al zeer duidelijk uitgelegt, zoek zelf maar even in dit turbo draadje
( pas op de afterburner hebben ze er ook nog bij aangezet, je moet ff rennen wil je bij blijven 8) )
Ik zal je het zoeken besparen.

Alles boven de 600W (teruglever)vermogen moet op een aparte groep zitten.

Dit om diverse technische redenen die veel te lang duren om uit te leggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
The Wizard schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:13:
[...]

Leg dan even uit wat je precies bedoeld, mijn gedachtenleestechniek heb ik nog niet helemaal onder de knie.
Een NEN is nog steeds een richtlijn/verzameling afspraken, die ook nog eens continue veranderd, wat in 1988 nog mocht, is in 2008 uit den boze.

Nog een quote van wat mailverkeer:

Hartelijk dank voor uw reactie naar Mastervolt. Uw referentienummer voor deze melding is: 20065481

Theoretisch gezien is het mogelijk.
16A / 2.25A = 7.1 omvormers. Ik adviseer u echter niet meer dan 6 omvormers aan te sluiten op 1 groep i.v.m.toleranties.

Ik hoop u bij deze voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben of wilt u meer informatie ontvangen, neem dan gerust contact met ons op. We zijn op werkdagen tussen 09:00 en 18:00 uur bereikbaar.

Met vriendelijke groet,

xxxx xxxx

Mastervolt Technical Support

You can contact us via:
Telephone: 0031 207 219 218
Email: service@mastervoltsolar.nl
Ik lees het, en toch druist dat in tegen hun eigen bewering, dat je maar 1 soladin 600
op één belaste eindgroep van 16 amp mag aansluiten, comform aan de regelgeving
in de nen1010, met tevens de onderbouwing van de Kema mbt het invoeden van
max 500 W op een door ander elektricheapparaten gebruikte eind groep van 16 amp

En over het type verstoring ( heb ik ook al vaker uitgelegt, enkel heeft JeroenH dit mooi op z,n site staan )
kun je hier het eea over weer vinden http://www.solarwebsite.nl/
( ik kan even niet de juiste link vinden op zijn site, iemand? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:06
PClop schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:56:
En over het type verstoring ( heb ik ook al vaker uitgelegt, enkel heeft JeroenH dit mooi op z,n site staan )
Thanks!
kun je hier het eea over weer vinden http://www.solarwebsite.nl/
( ik kan even niet de juiste link vinden op zijn site, iemand? )
http://www.solarwebsite.n...op-een-elektrische-groep/

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 20:01
PClop schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:56:
Ik lees het, en toch druist dat in tegen hun eigen bewering, dat je maar 1 soladin 600
op één belaste eindgroep van 16 amp mag aansluiten, comform aan de regelgeving
in de nen1010, met tevens de onderbouwing van de Kema mbt het invoeden van
max 500 W op een door ander elektricheapparaten gebruikte eind groep van 16 amp
Ah, jij beschouwt de andere Soladins dan als 'andere elektrische apparaten'? Dan heb je wel een punt.
Volgens mij is dat niet helemaal wat ze bedoelen.

Overigens heb ik hier twee Steca 500's op een eigen PV-groep zitten. Dat klopt allemaal netjes, totdat ik er twee Plugwise Circles tussen ging zetten... nu zitten daar dus toch 'gebruikers' op...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NoxiuZ schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:23:
[...]

Tja, ik denk sowieso dat als we hier PV neerleggen dat we het dan zelf doen. Enkel het elektrische gedeelte dat we misschien hulp aanvragen maar het vastleggen van de handel doen we zelf wel. Er is aan het begin van het dak een plat dak dus een mooie werkruimte. Mijn pa is installateur (CV-ketels etc.) en die komt met regelmaat op het dak dus geen last van hoogtevrees.

Moet alleen de elektriciën even een groepje maken. En het aansluitwerk zal ik dan wel doen. Even googlen :P
ha een zelf bouwer.
(daar houd ik wel van)

begin eerst maar eens goed dit forum door te spitten.
(vergeet ook de oude delen niet door te nemen.)
veel info te vinden.

als het de eerste keer is dan heb je vaak wel wat hulp nodig.
er gebeuren veel dingen die je niet zo 1 / 2 / 3 verwacht.
zou jammer zijn als je het weer over nieuw moet doen. (of een slecht werkende set hebt.)
maar begin je eerst maar eens in te lezen.

we horen het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Inteljean01 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 07:14:
[...]

Via de site zonnestroomnl.nl kun je een inventarisatie van de PV markt van enige maanden geleden downloaden in de vorm van een spreadsheet. Daar staan - naast de prijzen van april - ook erg veel technische gegevens in over honderden panelen en omvormers. Ze werken daar nu aan een inventarisatie van de monitoring mogelijkheden. De inventarisaties worden als ik me niet vergis gemaakt in opdracht van agentschapnl.nl.
Staan maar 18 "pakketten leveranciers" in, waarvan een vage Duitse en ook pure webshops. Een van de genoemde leveranciers (zonder koopvoorwaarden op de site) levert gewoon Evergreen Solar modules, die al lang failliet is. Er wordt curieus, maar een "centrale inkoop aanbieder" (ZZD) in die lijst genoemd, en de rest van de 83 niet (wel nog een paar in de tweede lijst). Curieus mengelmoesje. En natuurlijk een fractie van "de markt".

De site noemt minder dan 50 leveranciers (daar genoemde dubbelen tel ik niet mee). Waaronder een die er al lang mee is opgehouden. Comparemysolar wordt ook genoemd, maar die levert zelf geen hardware, maar schuift je door naar leveranciers / installateurs (voor een fee). SolarCare levert geen panelen/systemen maar een (goed, universeel toepasbaar) monitoring systeem (SolarBoulevard). Er wordt ook verwezen naar site Holland Solar, maar daar staan ook veel bedrijven op die geen panelen of systemen leveren (ook adviesbureaus, veel zuivere thermische collector leveranciers, bestand omvat slechts een fractie van de totale PV-markt, zoals ik herhaalde malen met harde cijfers heb vastgesteld).

Er zijn er in NL echt veel en veel meer "harde" aanbieders van panelen en systemen. Van nog nat achter de oren (heul erg veul) tot professionele hardliners die al jaren in de business zitten. Ben nog lang niet klaar met inventariseren. Momenteel zit ik op 339 aanbieders.

Photon heeft bovendien al jaren monumentaal veel meer info over omvormers en een verpletterend aantal modules beschikbaar. Veel van die modules zijn al na een paar jaar niet beschikbaar meer (worden dan niet meer geproduceerd). De vraag is wat de zin van zo'n zeer beperkte (NL) opsomming is (met beperkte data, Photon geeft veel meer technische info), die al achterhaald is als die wordt gepubliceerd. Niet alleen wat de volatiele prijsstelling betreft, maar beslist ook voor de verkrijgbaarheid van de spullen (met name bij modules, verloop bij omvormers is iets minder rap).

Met alle specs bij Photon:

Omvormers (6.286 stuks)
http://www.photon.info/ph...r_en.photon?ActiveID=1241

Modules (43.030 stuks)
http://www.photon.info/photon_site_db_solarmodule_en.photon

Meer.

Uiteraard voor DHZ-ers die overal zelf achteraan willen mogelijk een nuttig overzicht.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
rdfeij schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:43:
[...]

Ik zal je het zoeken besparen.

Alles boven de 600W (teruglever)vermogen moet op een aparte groep zitten.

Dit om diverse technische redenen die veel te lang duren om uit te leggen ;)
het is 500W ;)
(een soladin 600 doet ook maar 500W die 600 is marketing taal.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-06 14:12
Een vraag over omvormers;
ik heb besteld 12 panelen suntech 2340 w piek en met daarbij een mastervolt sunmaster XS3200 omvormer.

Deze omvormer komt in een redelijk kleine inbouwkast te hangen bij de kleinste op de kamer.
Nu lees ik overal dat deze omvormer best wel wat geluid produceerd. Ook moet ik waarschijnlijk voor extra ventilatie gaan zorgen op mijn dak dmv een dakdoorvoer, dat laatste gaat wel lukken, geluid is minder.

Zijn er alternatieven mogelijk? iemand een idee? Heb dezelfde vraag ook neergelegd bij de installateur.

Retrocade-X HS arcadekast minicade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
dreamscape schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:00:
[...]

Ah, jij beschouwt de andere Soladins dan als 'andere elektrische apparaten'? Dan heb je wel een punt.
Volgens mij is dat niet helemaal wat ze bedoelen.

Overigens heb ik hier twee Steca 500's op een eigen PV-groep zitten. Dat klopt allemaal netjes, totdat ik er twee Plugwise Circles tussen ging zetten... nu zitten daar dus toch 'gebruikers' op...
Ja/ hun probleem.

Jij bent je er teminste nog van bewust dat je afwijkt van wat Steca in zijn gebruiksaanwijzijng schrijft
nl dat je 2 of meerder ( 7 totaal dacht ik ) omvormers aanelkaar gekoppelt met 1 stekker/
aansluitklemmenblok op één vrije groep mag aansluiten, en 7 losse steca's op 7 verschillende groepen
moet aansluiten.
En het is idd voor je eigen verantwoording ( dus niet gaan :'( als het mis gaat )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry23
  • Laatst online: 12-09 23:48
sfinx333 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:40:
ik heb besteld 12 panelen suntech 2340 w piek en met daarbij een mastervolt sunmaster XS3200 omvormer.

Deze omvormer komt in een redelijk kleine inbouwkast te hangen bij de kleinste op de kamer.
Nu lees ik overal dat deze omvormer best wel wat geluid produceerd. Ook moet ik waarschijnlijk voor extra ventilatie gaan zorgen op mijn dak dmv een dakdoorvoer, dat laatste gaat wel lukken, geluid is minder.

Zijn er alternatieven mogelijk? iemand een idee? Heb dezelfde vraag ook neergelegd bij de installateur.
Sorry, 2340Wp en een XS3200 omvormer?
ZIjn die mastervolts soms in de uitverkoop? Beter passend is een SMA2500TL, of AEG PV 2800, beide zonder transformator. De AEG is ook een koopje, kost dacht ik zo'n 800€

Harry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28

De wereld aan alternatieven, SB2100TL van SMA bijvoorbeeld. Tevens de wereld aan beschikbare omvormer merken. (Chint, Omniksol, Growatt, Fronius, Delta, Steca, ufg). geen idee wat je installateur kan leveren.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JeroenH schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:37:
[...]

W0000t :/

In dit topic wat nuttige feedback over een verbruik van bijna 14000kW·h (hoewel op dit moment nog geen terugkoppeling over hoe dat kan): Extreem energie verbruikt
Hij zit wel met maar liefst 2.500 kWh in de tweede staffel van "maar" 4,15 Eurocent/kWh (ex BTW), de geluksvogel... :X

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
Lardman schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:46:
[...]

De wereld aan alternatieven, SB2100TL van SMA bijvoorbeeld. Tevens de wereld aan beschikbare omvormer merken. (Chint, Omniksol, Growatt, Fronius, Delta, Steca, ufg). geen idee wat je installateur kan leveren.
gaat mij even in de eerste plaats geluidproductie en 2e plaats warmteproductie, beide moeten zo laag mogenlijk zijn.
Dus de xs3200 is eigenlijk overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

heb wat problemen het goed te ontcijferen wat je schrijft.

12 x suntech 2340Wp = 28080W
de omvormer doet boem en vliegt door het dak.

12 x suntech 195Wp = 2340Wp
klinkt al wat meer aannemelijker.
dat kan niet zomaar op iedere omvormer. (der vallen dan zoizo een aantal af.)

maar
12 x suntech 230 of 240Wp panelen zou ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sfinx333
ok, voor alle duidelijkheid:

12x suntech 195 wp per paneel = 2340 w piek mono kristallijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
zonnigtype schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:49:
[...]

Hij zit wel met maar liefst 2.500 kWh in de tweede staffel van "maar" 4,15 Eurocent/kWh (ex BTW), de geluksvogel... :X
sadist. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Dat lijkt een "behoorlijke investering", maar het zijn de max. prijzen die ze willen. Er moet nog "geboden" worden, zou ergens in september duidelijk moeten worden wat er echt uit rolt (vergelijkbaar beetje met VEH actie). Onderaan: "Er is nog geen korting of subsidie toegepast". Komt nog. Ze gaan wel erg hoog zitten met de max, dat is klip en klaar. Ruimte genoeg voor vette marge, zelfs als er flink lager wordt geboden door leveranciers die elkaars hersens in gaan slaan voor dit zeer lucratieve marktpotentieel van bijna 20 samenwerkende gemeentes...

Ze hebben wel weer een debiele "gemiddelde netstroom = 24 cent/kWh" op die site staan, met verwijzing naar de kul van Natuur & Milieu/Zon Zoekt Dak... (die weer verwijst naar de beruchte CBS tabel waar selectief in tarief componenten wordt "geshopt"...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

WoudseHoeve schreef op maandag 30 juli 2012 @ 11:14:
[...]

Meter vervangen willen ze allemaal wel ...... "noodzaak"?
Of heb ik wat gemist ....
Ik heb een meter die 100% zeker niet terugtelt, dus da's niet handig, want in theroie kan ik in de zomer beduidend meer produceren dan dat ik gebruik.

En op dit moment zie ik nog geen beren op de weg aangaande de 'sluwe' meter, ik ga zelf de voordelen hebben van het uitlezen van de P1 poort, als extratje kan ik ook gas uitlezen.

Zodra de meter geplaatst is gaat er een (standaard) formuliertje naar Enexis dat ze maar 6x per jaar uit mogen lezen.

En ja, ik kan best wel naïef zijn >:)

BTW: subsidie ook net aangevraagd, zal me benieuwen of er nog geld in de pot is !

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 20:01
PClop schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:41:
Ja/ hun probleem.

Jij bent je er teminste nog van bewust dat je afwijkt van wat Steca in zijn gebruiksaanwijzijng schrijft
nl dat je 2 of meerder ( 7 totaal dacht ik ) omvormers aanelkaar gekoppelt met 1 stekker/
aansluitklemmenblok op één vrije groep mag aansluiten, en 7 losse steca's op 7 verschillende groepen
moet aansluiten.
En het is idd voor je eigen verantwoording ( dus niet gaan :'( als het mis gaat )
Ho, ik heb me heel precies aan de handleiding gehouden. Je mag die dingen koppelen of los aansluiten. Daar staat helemaal niets over groepen. Er staat alleen:
De aansluiting op het elektriciteitsnet mag alleen door opgeleid vakpersoneel volgens de voorschriften van het plaatselijke energiebedrijf worden uitgevoerd.
En daar heb ik me heel netjes aan gehouden. Ik ben namelijk opgeleid vakpersoneel. Niet op het gebied van elektra, maar dat staat er niet letterlijk. ;)

Kijk, dat is nou het heel flauw letterlijk nemen van wat er in zo'n boekje staat. Dat zorgt voor de discussie die hier al de hele dag wordt gevoerd. Meestal ben ik wel in voor zo'n feestje, maar na een tijdje wordt het wat kinderachtig, want eigenlijk zijn de regeltjes gewoon heel simpel.

Ik ben het met je eens dat Mastervolt het verkeerd in de handleiding heeft staan:
In Nederland mag per bestaande elektriciteitsgroep, afgezekerd met een 16 Ampère zekering, maximaal één Soladin worden aangesloten.
Want dat 'bestaande' is onlogisch. Je kunt niets aansluiten op 'niet-bestaande' groepen. Misschien moeten we het even goed voor ze opschrijven, dan kan Mastervolt de boel aanpassen en kunnen ze bij Steca de boel iets aanvullen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

WindPowered schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:15:
BTW: subsidie ook net aangevraagd, zal me benieuwen of er nog geld in de pot is !
Zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
sfinx333 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:00:
ok, voor alle duidelijkheid:

12x suntech 195 wp per paneel = 2340 w piek mono kristallijn
leuke paneeltjes die heb ik ook. ;)

ik had er eerst 9 aan een power-one hangen.
die heeft ook een ventilator.
maar die ging toen nooit aan.
nu er 20 aanhangen draait de ventilator wel.
niet dat het een hard geluid is.
en natuurlijk alleen in de middag.(met volle zon)
(denk aan de ventilator van een stille pc.)
hij hangt wel open op een zolder. (zal een hoop schelen)

er is dus zeker iets te zeggen voor een zwaardere omvormer om het geluid lager te houden.
(als de omvormer de ventilator stuurt op temperatuur niveau.)

moeilijk om er echt iets over te zeggen.
ken helaas de xs3200 niet.
(een omvormer die tot max 600V gaat is wel nodig)
het zijn vaak wel flink grote bakken, en in de handleiding staat vaak hoeveel ruimte er minimaal omheen nodig is. (je leest het vaak wel in de handleiding de maten, maar als je hem dan in je hand hebt begind het pas echt door te dringen hoe groot zoon ding is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:19

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

zonnigtype schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:03:
[...]

Staan maar 18 "pakketten leveranciers" in, waarvan een vage Duitse en ook pure webshops. Een van de genoemde leveranciers (zonder koopvoorwaarden op de site) levert gewoon Evergreen Solar modules, die al lang failliet is. Er wordt curieus, maar een "centrale inkoop aanbieder" (ZZD) in die lijst genoemd, en de rest van de 83 niet (wel nog een paar in de tweede lijst). Curieus mengelmoesje. En natuurlijk een fractie van "de markt".

De site noemt minder dan 50 leveranciers (daar genoemde dubbelen tel ik niet mee). Waaronder een die er al lang mee is opgehouden. Comparemysolar wordt ook genoemd, maar die levert zelf geen hardware, maar schuift je door naar leveranciers / installateurs (voor een fee). SolarCare levert geen panelen/systemen maar een (goed, universeel toepasbaar) monitoring systeem (SolarBoulevard). Er wordt ook verwezen naar site Holland Solar, maar daar staan ook veel bedrijven op die geen panelen of systemen leveren (ook adviesbureaus, veel zuivere thermische collector leveranciers, bestand omvat slechts een fractie van de totale PV-markt, zoals ik herhaalde malen met harde cijfers heb vastgesteld).
Bedankt voor de links
maar de ingang is merk(-naam) en ik zocht een ingang op kenmerken zoals vermogen-MPP's-max Amp.-weersbestendigheid. Dus voor mij minder nuttig, wellicht voor iemand anders wel

Aart

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Laatst online: 13-09 12:56

Pixelmagic

Ubergeek

Hartelijk dank, wist niet dat die info beschikbaar was !

Dat scheelt dan weer 450 euro, da's met wat geluk een jaar eerder terugverdient.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
WindPowered schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:15:
[...]
Ik heb een meter die 100% zeker niet terugtelt, dus da's niet handig, want in theroie kan ik in de zomer beduidend meer produceren dan dat ik gebruik.

En op dit moment zie ik nog geen beren op de weg aangaande de 'sluwe' meter, ik ga zelf de voordelen hebben van het uitlezen van de P1 poort, als extratje kan ik ook gas uitlezen.

Zodra de meter geplaatst is gaat er een (standaard) formuliertje naar Enexis dat ze maar 6x per jaar uit mogen lezen.

En ja, ik kan best wel naïef zijn >:)
als je geen ander keus hebt moet je het gewoon doen.

er is ook nog een gulden midden weg.
(waar enexis waarschijnlijk goed ziek van word.
en ik niet weet of je het voor elkaar kunt krijgen.)

ze hadden eerst een paar sluwe meters waarvan de communicatie via een apart kaartje in de meter verliep.
als je nu eens eist dat je dat kaartje uit de meter wil hebben. ;)

dan heb je wel je p1 en niet de nadelen.
(heb het allen nog niemand zien proberen dat te doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:11
Bij enexis kun je gewoon een domme meter aanvragen. (nee, geen oude ferraris)
Daar zitten 2 S0 bussen op. Heel handig :) , dus ook voor terugleveren.

[ Voor 32% gewijzigd door internet4me op 31-07-2012 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gaat mij even in de eerste plaats geluidproductie en 2e plaats warmteproductie, beide moeten zo laag mogenlijk zijn. Dus de xs3200 is eigenlijk overkill?
De meer geluid = meer warmte wat weg moet = energie van je pv panelen die niet is omgezet naar wisselstroom en het net op gegaan is = zonde

De techniek van deze omvormers is ver achterhaald en er zijn betere alternatieven. Sma , OmnikSol onder andere , zonder ventilator dus.. Die is daar niet nodig omdat het rendement van deze apparaten hoger is en er minder energie verloren gaat bij het omzetten van gelijk naar wisselstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:42:
[...]

De meer geluid = meer warmte wat weg moet = energie van je pv panelen die niet is omgezet naar wisselstroom en het net op gegaan is = zonde

De techniek van deze omvormers is ver achterhaald en er zijn betere alternatieven. Sma , OmnikSol onder andere , zonder ventilator dus.. Die is daar niet nodig omdat het rendement van deze apparaten hoger is en er minder energie verloren gaat bij het omzetten van gelijk naar wisselstroom.
... alleen schijnen ze vaak opdrachten te winnen omdat ze scherp aan de prijs kunnen leveren. Geeft voor veel partijen blijkbaar toch de doorslag. En zoals u weet zijn dat niet alleen kleine particulieren... ;)

Een bekende leverancier verkoopt het spul nog steeds... Zo slecht loopt de handel blijkbaar niet? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

levertijd schijnt een groter probleem te zijn hoorde ik, sma is helemaal drama wat levertijd aan gaat.
veel beloven/toezeggen maar uiteindelijk niet op voorraad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tuurlijk zijn ze scherp geprijsd, maar ze staan niet meer als aanbevolen bij ons.

Betere alternatieven zijn voor handen en de telefoontjes met kreten als 'vliegtuig, straaljager' vergezeld met filmpjes in onze community hebben ons dit doen besluiten. Leveranciers moeten mee met de stand van de techniek en die is daar niet vooruit gegaan de laatste jaren als je praat over soladins en xs series.

En die ene hele grote opdracht zijn ze al voor de 2e keer voor geweigerd .. Iets met dat het rendement onder de 90% zit bij 10% .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 17:20:
Tuurlijk zijn ze scherp geprijsd, maar ze staan niet meer als aanbevolen bij ons.

Betere alternatieven zijn voor handen en de telefoontjes met kreten als 'vliegtuig, straaljager' vergezeld met filmpjes in onze community hebben ons dit doen besluiten. Leveranciers moeten mee met de stand van de techniek en die is daar niet vooruit gegaan de laatste jaren als je praat over soladins en xs series.

En die ene hele grote opdracht zijn ze al voor de 2e keer voor geweigerd .. Iets met dat het rendement onder de 90% zit bij 10% .....
Ja, ja, don't tell me. We hebben hier een Soladin in de gemeenschappelijke ruimte hangen. Gelukkig iets minder lawaaiierig als het (bijna 5 jaar oude) vervangen model.

Doet het wel iets beter dan 6 OK4tjes op dezelfde paneeltjes met exact zelfde oriëntatie. Maar dat is vergelijken voor ouwe lullen, ik moet bij jullie moderne bikkels al snel afhaken... (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Als er nu een goed alternatief was nam ik die, maar helaas, wie 90 volt bij 7 ampère het net op wil schoppen zonder dat de boel boem doet of alles boven de 5 amp verliezen zit aan de soladin 600 vast. (mits men geen aparte groep beschikbaar heeft)

Als Mastervolt er een nieuwe versie van zou maken hebben ze een gat in de markt gevonden denk ik....

En nee, micro-omvormers zijn niet altijd handiger en bij mijn weten minstens 100 euro duurder in dezelfde situatie (ik zeg 3x 230 wp poly)

[ Voor 16% gewijzigd door Lardman op 31-07-2012 17:33 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook daar is naar geluisterd hier.. Coming soon in Q3 ...
Details onthul ik nog niet ;) .. Maareh .. Doe je ca. 1600 Wp op 90 volt mpp of lees ik verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 17:40:
Details onthul ik nog niet ;) .. Maareh .. Doe je ca. 1600 Wp op 90 volt mpp of lees ik verkeerd ?
Neehoor, 3 x 230 wp ergo 3x 30 volt bij 7.7 amp. Niet gek veel anders dan het fameuze setje dat in het kader van Zon op je dak te krijgen was zomer 2011 bij zonnepanelen.nl

Voor 1600 Watt zijn zat alternatieven, voor 600 Watt nog niet zo gek veel..

Ik ben benieuwd in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 17:40:
Dan wacht ik in spanning af. Ik wil binnen niet al te langen termijn ook twee paneeltjes met micro-omvormers :)

Moet wel zeggen dat ik de minder te spreken ben over de nieuwe paketten waar de keuze in omvormers en panelen beperkter is.

Ik vraag me ook af of een 800wp pakket op een 1.5k omniksol heel goed is voor het rendement.

[ Voor 26% gewijzigd door revolution-nl op 31-07-2012 18:05 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
dreamscape schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:20:
[...]

Ho, ik heb me heel precies aan de handleiding gehouden. Je mag die dingen koppelen of los aansluiten. Daar staat helemaal niets over groepen. Er staat alleen:

[...]

En daar heb ik me heel netjes aan gehouden. Ik ben namelijk opgeleid vakpersoneel. Niet op het gebied van elektra, maar dat staat er niet letterlijk. ;)

Kijk, dat is nou het heel flauw letterlijk nemen van wat er in zo'n boekje staat. Dat zorgt voor de discussie die hier al de hele dag wordt gevoerd. Meestal ben ik wel in voor zo'n feestje, maar na een tijdje wordt het wat kinderachtig, want eigenlijk zijn de regeltjes gewoon heel simpel.

Ik ben het met je eens dat Mastervolt het verkeerd in de handleiding heeft staan:

[...]

Want dat 'bestaande' is onlogisch. Je kunt niets aansluiten op 'niet-bestaande' groepen. Misschien moeten we het even goed voor ze opschrijven, dan kan Mastervolt de boel aanpassen en kunnen ze bij Steca de boel iets aanvullen.
Samen staan we sterk, dat is het doel van elk forum, kerels slaan mekaar voor de bek
en drinken daarna een pilsje of tien/twintig ................... samen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Toch nog even over die omvormers op 1 groep. Hoe zit dat dan met micro-omvormers?!

Als je 2 micro-omvormers van 240W hebt op 1 groep. Eentje maakt kortsluiting en trekt 16A van de groep. De ander produceert door met 240W. Dan heb je volgens de theorie die hier verspreid wordt dus ook meer stroom lopen dan de bedrading aankan. Dat zou betekenen dat je maar 1 micro-omvormer per groep mag?! Lijkt me totaal onrealistisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Laatst online: 15-09 22:04
Houden jullie ook rekening met inductie? Of valt dat allemaal wel mee?

Afbeeldingslocatie: http://img546.imageshack.us/img546/586/inductie.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online
woekele schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 18:49:
Toch nog even over die omvormers op 1 groep. Hoe zit dat dan met micro-omvormers?!

Als je 2 micro-omvormers van 240W hebt op 1 groep. Eentje maakt kortsluiting en trekt 16A van de groep. De ander produceert door met 240W. Dan heb je volgens de theorie die hier verspreid wordt dus ook meer stroom lopen dan de bedrading aankan. Dat zou betekenen dat je maar 1 micro-omvormer per groep mag?! Lijkt me totaal onrealistisch!
Nee toch? Want je hebt alleen maar producerende apparaten op die groep, geen afnemende. Er is, zover ik weet, dan geen kabel die meer dan 16A kan trekken achter die groep...

Het is de combinatie produceren en afnemen op dezelfde groep die kan leiden tot hogere stromen dan 16A op bepaalde delen.
Pagina: 1 ... 118 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.