Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik was van de week bij mijn oom die me een verhaal vertelde over het wisselen van energieleverancier. Hij vertelde bedragen dat mijn wenkbrauwen gingen fronsen.

Hij beschikt over een grote 2 onder 1 kap, 200m2 woonruimte. Ze wonen met zijn 4-en, 2 ouders en 2 tieners. Er is ook nog een grote garage buiten.

Zijn gasverbruik ligt op 6500m3. Dit is erg fors, maar dan kan nog met woonruimte te maken hebben. Stroomverbruik daarentegen: 13.885kwh per jaar.

Ze hebben gewone zaken in huis (wasmachine, droger, 2 tv's etc.), maar bijvoorbeeld geen waterbed, geen zwembad en geen zonnebank. Ik heb zitten rekenen op die 13.885kwh, maar volgens mij kom je daar nooit op.

Zijn energieleverancier kan er ook geen zinnig woord over zeggen, maar heeft het aanbod gedaan een bedrijfscontract te nemen, ook niet echt meedenkend dus. Heb in ieder geval gezegd dat ze eens met de buren moeten vergelijken.

Hij betaald al 6 jaar voor dit verbruik. Nu heb ik gezegd dat ze hierover moesten bellen, wellicht een kapotte meter. Echter, de netbeheerder geeft aan geen reden tot onderzoek te zien :?

Kan je zo'n onderzoek eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renquin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09-2024
13.885 doet me al zo'n beetje denken aan een wietplantage ergens in/onder zijn huis.
Misschien handig voor hem om eens een check te laten doen door een elektricien of er niet afgetapt wordt/of er ergens een lek zit?

Want a cookie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-08 21:32
Twijfelt u over uw meter, dan kunt u deze laten testen. Dat heet ijken. Wat u moet doen, hangt af van uw situatie. Er zijn twee situaties mogelijk:

Huurt u uw meter van uw netbeheerder? Neem dan contact op met uw netbeheerder.
Huurt u uw meter van een meetbedrijf? Neem dan contact op met uw meetbedrijf.

Als u niet weet van wie u de meter huurt, neem dan contact op met uw netbeheerder. De netbeheerder registreert alle aansluitingen en zorgt voor het transport in zijn gebied.

Er zijn twee mogelijke uitkomsten:

De meter geeft onterecht te veel verbruik aan. De eigenaar moet de meter vervangen of herstellen. Hij betaalt ook de kosten voor de ijking. Daarnaast moet u met uw energiebedrijf vaststellen of u de afgelopen jaren te veel of te weinig hebt betaald. Het energiebedrijf moet dit vervolgens met u verrekenen.
De meter is in orde. U betaalt zelf de kosten voor de ijking.

Wat kost een ijking?

Uw netbeheerder of meetbedrijf mag zelf bepalen hoeveel u voor een ijking moet betalen. De Nederlandse Mededingingsautoriteit stelt deze tarieven namelijk niet vast. Lees voor meer informatie de algemene voorwaarden van uw netbeheerder of meetbedrijf.
Wilt u meer weten over ijken?

Het bedrijf Verispect verzorgt het toezicht op het ijken. Dit doen ze in opdracht van de overheid. In bijzondere gevallen kan Verispect besluiten om zelf een onderzoek aan de elektriciteitsmeter uit te (laten) voeren. Via de website van Verispectkunt u uw problemen met uw meter aan Verispect voorleggen.
toon volledige bericht
En
Ik heb een hoog verbruik. Kan het energiebedrijf langskomen om mijn apparaten te controleren?

]Nee. Denkt u dat uw hoge verbruik komt door uw apparaten? Dan kunt u een erkende installateur laten komen om uw apparaten te controleren. Uw energiebedrijf doet dat niet. Deze is namelijk verantwoordelijk voor de levering van uw energie. Uw netbeheerder is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het energietransport tot aan uw meter. Uw netbeheerder komt dus ook niet bij u thuis de apparaten controleren.

Kijk voor erkende installateurs op de website van Sterkin.
Bron van beide : http://www.consuwijzer.nl/

[ Voor 16% gewijzigd door Mektheb op 07-07-2012 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-08 12:59
Met Renquin eens. bijna 14000kWh is echt absurd. Als het 7/8000 was oké, maar het dubbele is echt bizar. Misschien even checken of er inderdaad niet ergens iets word afgetapt, of dat zoonlief ergens iets "mafs" heeft staan in de kelder, als je begrijpt wat ik bedoel. Verder ook geen dingen als Airco?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Allebei is het extreem veel 6500m3 gas in echt veel te veel en 14000kwh is ook niet goed.
Ik zou ook even kijken of er niet afgetapt wordt. Gewoon alles uitzetten en dan op de metertjes kijken of ze nog draaien. Als je dan niks ziet moet je het echt verder onderzoeken.

ps. 14000kwh is 1600watt continu, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 07-07-2012 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ok, maar de netbeheerder zegt dat het niet nodig is c.q. willen ze het niet doen. Ik ga maandag wel even bellen, en anders moet het dus afgedwongen gaan worden.

Ben in ieder geval blij dat mijn 14.000kwh inschatting dus klopt. Overigens hebben ze echt geen gekke dingen in huis, we zijn alles afgelopen. Ook geen airco. Het enige wat draait is een NAS, maar dat lijkt me ook geen bijzonderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
PWM schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 19:27:
[...]

Ok, maar de netbeheerder zegt dat het niet nodig is c.q. willen ze het niet doen. Ik ga maandag wel even bellen, en anders moet het dus afgedwongen gaan worden.

Ben in ieder geval blij dat mijn 14.000kwh inschatting dus klopt. Overigens hebben ze echt geen gekke dingen in huis, we zijn alles afgelopen. Ook geen airco. Het enige wat draait is een NAS, maar dat lijkt me ook geen bijzonderheid.
Ik denk inderdaad dat het afgedwongen moet worden, helaas zijn ze erg koppig bij die Firma's want Cashen is natuurlijk makkelijker dan betalen ;).

En ik neem ook aan dat als er gebeld gaat worden / is met het verhaal van de hoeveelheid en dat er verwacht word dat er iets mis is met de meter dat er dan iemand naar MOET komen kijken.
Is er niks mis met de meter betaal je de kosten van het te laten komen, is het de meter dan moeten ze het zelf fixen.

14.000Kwh is veelste veel, ik zou de tip ook zeker voorleggen om dus alles uit de stopcontacten te trekken en dan de meters te bekijken.
Als ze dan nog steeds als een gek bewegen ( want dat zou moeten met zo'n verbruikt ) dan is er ergens iets afgetapt.

[ Voor 14% gewijzigd door Mektheb op 07-07-2012 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renquin
PWM schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 19:27:
[...]
Lijkt me logisch dat ze het niet willen, kost hun waarschijnlijk geld (en van de controle en van het minder verbruik).

Gewoon afdwingen die hap!

Want a cookie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-08 12:11
Hmja, hmja, onmogelijk is het helaas niet hoor. Als er regelmatig gewassen wordt en beide tieners hebben een game-pc die ze 's nachts niet uitzetten, dan klopt het wellicht.

Ik zou een keertje alle verbruikers uitschakelen en kijken of de meter dan ook stil blijft staan / niet meer knippert. Vervolgens zou ik een verbruiker met een bekend hoog vermogen inschakelen, zoals de stofzuiger of een straalkachel en dan eens kijken of het klopt wat de meter ervan "denkt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
T_E_O schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 20:23:
Hmja, hmja, onmogelijk is het helaas niet hoor. Als er regelmatig gewassen wordt en beide tieners hebben een game-pc die ze 's nachts niet uitzetten, dan klopt het wellicht.
Er zijn:

[list]
• 3 LED tv's
• 2 Ovens
• 1 Afzuigkap
• 1 PS3
• 1 Wasmachine
• 1 Droger
• 1 CV Ketel
• 1 Gasfornuis
• 1 Koelkast/Vrieser

Dat is het, verder allen lampen, wekkers en Ipads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-08 22:25
Je zou ook en stroom-verbruik-meter kunnen halen (kost 15 euro ofzo) die je per apparaat er eens tussen kan zetten. Zo kan je direct zien wat een apparaat verbruikt en zo inschatten of het een beetje klopt.

Ik denk niet dat het aan de meter ligt, maar als ik het zo zie lijkt het wel of een apparaat stuk is en veel continu verbuik heeft in standby!

Gasverbruik is misschien verstandig om eens te kijken als niemand warm water/douche/kookplaat gebruikt of de gasmeter ook blijft lopen. Misschien heeft hij een vloerverwarming of CV-ketel nogal actief ingesteld waardoor deze veel gas (en misschien stroom) verbuiken?

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-08 12:41
pff wij wonen in een oud huis met meer inhoud. En verbruik hier ligt op 5000kWh en 4500M3 gas en dan is dit ook nog een huis uit 1910 met bijbehorende isolatie (geen dus) en een bedrijf aan huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:18

Daniel36

vernieuwde formule

PWM schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 20:40:
[...]

Er zijn:

[list]
• 3 LED tv's
• 2 Ovens
• 1 Afzuigkap
• 1 PS3
• 1 Wasmachine
• 1 Droger
• 1 CV Ketel
• 1 Gasfornuis
• 1 Koelkast/Vrieser

toon volledige bericht
vergeet je de computers niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-08 12:41
Met dit verbruik eerder een server park :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renquin
Crazyanz schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 20:49:
Met dit verbruik eerder een server park :+
Compleet botnet in de kelder ;)

Want a cookie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:09
En als de meter gewoon door blijft lopen, en ook van het gas, dan maar de buurman (het is toch twee onder een kap; )) afkoppelen.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:33

Rmg

Stop voor stop uitzetten en kijken bij welke het verbruik het meest daalt lijkt me de eerste stap. dan kan je iig uitzoeken bij welke groep het misgaat en misschien zo wat apparaten uitsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:39

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zowel gasverbruik als stroomverbruik zijn absurd hoog

Algemeen
Hoe oud is het huis?
Hoe zit het met de isolatieschil? ( Wat voor soort glas, dubbel enkel? ) Zit er isolatie onder de vloer?

Gas
Wat voor soort cv ketel hangt er? En hoe oud is deze?
Hoe wordt er gestookt? Via radiatoren, convector,vloerverwarming?
Op wat voor temperatuur wordt er gestookt? En is er een stookprogramma?
Wat voor soort gasmeter hangt er? Digitaal/analoog? Er zijn digitale meters die zelfs afgekoppeld nog gas meten.
Wordt de meterstand bijgehouden? bijvoorbeeld elke maand?

Stroom
Wat voor soort stroommeter hangt er? Analoog? Digitaal? Wat is het merk/type?
Wordt de meterstand elke maand bijgehouden?
Maak het hele huis eens spanningsloos en schakel dan groep voor groep in. Zie je bij 1 bepaalde groep ineens dat het verbruik omhoog schiet?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Is er in al die zes jaar nog geen lichtje bij die oom gaan branden? Als je continue de thermostaat op 23 zet en overal de radiatoren open kom je misschien wel op 6500m3 maar 14.000kw/h?
Ernemmer schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 19:21:
ps. 14000kwh is 1600watt continu, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar.
600w voor normaal verbruik waar gaat die kw/h naar toe?

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:32

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

1600 W continu klopt hoor. Vergeet niet dat het kWh (kilowattuur) is en niet kW/h (kilowatt per uur).

(14000/(24*365)=1.6)

[ Voor 10% gewijzigd door bartvl op 07-07-2012 21:00 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel is de buurman kwijt? Ook aan de andere kant...
Vragen wat iemand per maand kwijt is aan zijn elektriciteitsleverancier is vrij normaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

N3oC schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 20:40:

Ik denk niet dat het aan de meter ligt, maar als ik het zo zie lijkt het wel of een apparaat stuk is en veel continu verbuik heeft in standby!
Yeah right standby verbruik . . . . B)

van het alien spaceship wat in de achtertuin staat en een powerbeam op de meterkast heeft staan zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:32

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 21:04:
Hoeveel is de buurman kwijt? Ook aan de andere kant...
Vragen wat iemand per maand kwijt is aan zijn elektriciteitsleverancier is vrij normaal..
Tenzij deze buurman aan het aftappen is, oppassen geblazen!

[ Voor 68% gewijzigd door bartvl op 07-07-2012 21:05 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 19:48
2 ovens... worden die veel gebruikt? Een elektrische oven doet 3500W.
Elektrische kookplaat?
Heeft iemand misschien een elektrische kachel op de kamer staan?
Wordt het kraanwater elektrisch verwarmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Er zijn:

[list]
• 3 LED tv's
• 2 Ovens
• 1 Afzuigkap
• 1 PS3
• 1 Wasmachine
• 1 Droger
• 1 CV Ketel
• 1 Gasfornuis
• 1 Koelkast/Vrieser

toon volledige bericht
Belangrijk is ook hoeveel gebruik gemaakt wordt van de ovens.
Misschien wordt er wel dag en nacht gebakken en gedaan.

Hoeveel keer wordt de wasmachine gebruikt per maand?
Hoeveel keer wordt de droger gebruikt.

Enne zijn er geen waterkokers, koffieapparaten, strijkijzer, zonnebank, magnetron, grill, ed in huis?
Dan wederom de vraag hoe veel wordt daar gebruik van gemaakt?

Is de garage misschien verwarmd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

T_E_O schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 20:23:
Ja, echt niet.

13MWh/jr is ongeveer wat ik met een heel serverrack met 20 servers trek.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Verwijderd schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 21:09:
Is de garage misschien verwarmd?
Goeie, misschien is het wel een slimmerik die een elektrisch kacheltje in de garage zet omdat het daar 's winters altijd zo koud is. Dat is de hele winter lang goed voor 2200W, ofwel 2200 euro per jaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Toen ik in mijn 'wilde' tijd hier in huis 7 PC's 24/7 met 100% load liet draaien, leverde dat in combi met het normale verbruik en een elektrische boiler een verbruik van 10-11K per jaar op. In mijn eentje :+

Nu is het hier wat genormaliseerd, slechts 2 PC's nog en geen 100% load en ook niet meer 24/7. Grootverbruiker blijft de boiler imo, maar ik kan hier niet echt anders helaas.

Maar ik zou het ook zoeken in grote verbruikers als elektrisch koken, verwarmen (al zou ik zeggen met dat gasverbruik van niet) en een airco of zo.

[ Voor 16% gewijzigd door Bastien op 07-07-2012 21:15 ]

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:52
Energie past tegenwoordig het best in DED. SG->DED

En voor de rest: testen en meten is weten. Het heeft veel meer zin om eerst lokaal dingen uit te sluiten dan de meter te checken. In de meeste gevallen klopt die namelijk wel. Wel vanaf nu meterstanden noteren.

Ik zou eerst focussen op de electriciteit. Hierboven komt met op gemiddeld 1600W continu en dat is echt veel. Dat is heel eenvoudig te debuggen door de volgende dingen te doen:
• al het stroom eraf en kijken wat het verbruik per groep (stop) is
• alle apparaten uit de stopcontacten (ook de verborgen apparatuur zoals inbouwkoelkasten, electrische boilers, etc.) en verbruik meten met een verbruiksmeter. Binnen een ruime week moet je een spreadsheet kunnen maken die meer dan 90% van het energieverbruik benadert.
• wanneer bovenstaande geen verklaring biedt dan kun je nog denken aan apparatuur die dit seizoen niet aanstaat, maar in de winter wel: electrische kachels

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 07-07-2012 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartvl schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 21:04:
[...]
Tenzij deze buurman aan het aftappen is, oppassen geblazen!
Vraag je 2 huizen verder..2 onder 1 kappers staan meestal ook nog in een rijtje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:31
Rukapul schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 21:19:
[mbr]Energie past tegenwoordig het best in DED. SG->DED[/]
maar in de winter wel: electrische kachels
of die makkelijke electrische vloerverwarming misschien? Lekker onzichtbare verbruiker. Als zo'n ding continue > 600 watt gebruikt dan zou je verbruik wellicht te verklaren zijn. (moet de thermostaat het wel begeven hebben overigens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Verwarmd zwembad?
Sauna?
Ondergrondse garage met elektrisch verwarmde inrit (bij vorst)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-08 15:28
Laatste keer dat ik over dergelijk hoog verbruik las kwam het door de tuinverlichting die kortsluiting maakte in de natte ondergrond, maar onvoldoende om de aardlek te doen schakelen.
Kan zoiets van toepassing zijn?

Zie je de meter ook inderdaad als een gek draaien/knipperen? Dan zou ik eens stoppen gaan trekken om te zien wanneer hert stopt, zoals reeds gesuggereerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WTF! Mijn ouders hebben een vrijstaand huis uit 1900 met enkel glas en een kleine drukkerij aan huis en die verbruiken nog minder.

6500 kuub gas is echt meer dan absurd veel. Staan ze niet alle 4 elke dag 45 minuten onder een hete douche ofzo? Of hebben ze de CV op 22 staan en de airco op 20? Of hebben ze 40 inbouwspots van 50W achter een conventionele dimmer in het plafond zitten ofzo? (Ik ken iemand die zoiets gedaan heeft en die was ook niet blij met de eindafrekening dat jaar!)

Wij hebben een tussenwoning uit 1988 en verbruiken met z'n 2-en 950 kuub gas per jaar en 3600 KWh (toevallig vorige week een nieuwe energieboer uitgekozen, dus heb de getallen nog paraat). Ik wil niet weten wat jouw oom elke maand af moet dragen aan de energieboer. Dat moet echt pijn doen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Cruise Control schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 22:18:
Verwarmd zwembad?
Sauna?
Ondergrondse garage met elektrisch verwarmde inrit (bij vorst)?
Nee, nee en nee. Staat in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Lol, een wietplantage verbruikt wel meer hoor. Afgaand op een 200-600 planten (landelijk gemiddelde) zit je op 600 watt de vierkante meter met 15 planten gemiddeld per vierkante meter maakt uit mijn hoofd echt op 6000 watt minimaal. Die dingen staan 12/12 aan overigens.

Als je helemaal niets meet en dan 12 uur later opeens heel veel meet kan je een kleine plantage op jouw meter hebben. Je kan dan vragen of de politie een stroommeting kan doen, die ziet heel duidelijk een wietpatroon erin.

Als dat zo is is het belangrijk om de veroorzaker te vinden die de schade moet betalen, anders wordt het een enorm getouwtrek.

Even uitgaand van een minder groot probleem;

Wat als blijkt dat die energiemeter nou defect is en zeg voor de eenvoud, 2x zoveel meet. Krijgt hij dan de helft terug?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
PWM,

Als je het niet boven water krijgt door de groepen een voor een uit te schakelen of door alle apparaten uit te schakelen en dan een voor een weer aan te zetten en steeds op de meter kijken als je weer wat aan zet.
Dan is een andere optie om bij Conrad een paar van die meters te kopen die te in het stopcontact prikt en daar het apparaat weer in steekt zodat je het verbruik per apparaat kunt meten.
Een andere optie is Plugwise
Ik weet niet of de pubers de game computers uit zetten en de PS3, en dan bedoel ik ook echt uit.
Maar dit is een onwaarschijnlijke hoeveelheid elektriciteit dat kan niet komen door apparaten niet uit te zetten als ze niet gebruikt worden.
Kijk eens naar JeroenH die heeft zijn E verbruik behoorlijk naar beneden gebracht.
Door dingen uit te schakelen als ze niet gebruikt worden en door A++ apparatuur aan te schaffen.
Maar je kan dan ook zien dat daar dit enorme verbruik niet vandaan kan komen.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

[list]
• 3 LED tv's
• 2 Ovens
• 1 Afzuigkap
• 1 PS3
• 1 Wasmachine
• 1 Droger
• 1 CV Ketel
• 1 Gasfornuis
• 1 Koelkast/Vrieser

Ga elke ruimte in het huis langs, kijk welke apparaten er staan, bepaal het stroomverbruik en hoeveel uur het apparaat aan staat per dag, en reken dit per jaar uit in Excel. Ik heb dit ook een keer gedaan voor het huis van m'n ouders en kwam op een paar 100Kw van het werkelijke jaarverbruik. Je zal echt even wat tijd moeten investeren om alle stroomverbruikers op te sporen. En als je het verbruik niet weet kan je er altijd nog een Voltcraft energiemeter ofzo tussen hangen. Vergeet ook niet garages, afzuigsystemen, schuurtjes enz.
En zoals hierboven al gezegd, ga vanaf nu eens het verbruik per dag opschrijven op basis van de meterstanden.

[ Voor 6% gewijzigd door Microkid op 08-07-2012 12:54 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:17

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

NoxiuZ schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 23:23:
Even uitgaand van een minder groot probleem;

Wat als blijkt dat die energiemeter nou defect is en zeg voor de eenvoud, 2x zoveel meet. Krijgt hij dan de helft terug?
Ik weet niet meer precies hoe het zat, maar bij de klassieke energiemeters (die met die draaischijf) kon er wel eens wat kapot gaan waardoor de schijf tot wel 7x (!) te hard gaat draaien.

Als je dat kunt aantonen (met een meting over een langere periode door een erkend installateur bijvoorbeeld) kun je tot een bepaalde tijd je te veel betaalde verbruik terugvorderen. Dat gaat alleen niet zo heel ver terug, dus het grootste deel van de teveel betaalde kosten ben je kwijt. En, je kunt dan ook pas na die meting om een nieuwe meter vragen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Dank voor de tips allemaal, we gaan er in ieder geval mee aan de slag.

Er zijn geen desktops in huis, enkel 2 laptops. Ze hebben 2 mooie ovens, maar die worden eigenlijk alleen in het weekend gebruikt. Er word wel gemiddeld 1.5 was per dag gedaan, maar die doe ik tegenwoordig ook. Alle apparatuur in huis is recent, alleen de CV ketel zal ik eens even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02-08 22:30

painkill

Pain(k)(ill)

Voor mij is dit altijd een leuke uitdaging, maar ik gok er sterk op dat de meter kapot is..
Het gasverbruik kan aan de CV ketel liggen welke constant verwarmd zonder dat het nodig is..

Al met al heeft hij ondertussen al een redelijke auto weggegooid met dit energieverbruik...

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Is het waterverbruik ook erg hoog?

Hoe zijn de meterstanden doorgegeven? Meteropnemer, internet, geschat door energiebedrijf?

Het zou wel heel toevallig zijn als de stroom- en gasmeter beide defect zijn...

[ Voor 24% gewijzigd door Cruise Control op 08-07-2012 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:19

Fiber

Beaches are for storming.

Is het verbruik al langere tijd zo hoog of is dit van de laatste tijd? Een rekening van tegen de 1000 Euro per maand moet toch opvallen lijkt mij, dat is ongeveer tien keer zo veel als wat ik betaal. Nou is mijn huis wel drie keer zo klein en ik woon alleen ipv met vier mensen, maar dan nog lijkt mij hier veel te winnen. Anyway de meeste tips zijn al gegeven, meten is weten, bij de Gamma liggen voor 13 Euro van die meetapparaatjes voor losse apparatuur en hier op het forom loopt een draadje over een energiemeter die je op de meter in de meterkast plakt. kost allemaal even tijd maar kan veel geld opleveren denk ik. Al zou je het verbruik alleen maar halveren, dan kun je er al een keer heel leuk van op vakantie.

Hebben ze veel buitenverlichting? Dat zie ik nogal eens bij grote huizen?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
TS geeft weinig informatie en heeft zelf weinig onderzoek gedaan.
Het is erg verdacht dat het verbruik ineens hoog is bij het wisselen van leverancier. Kijk eens op de meter en onderzoek de facturen van de afgelopen jaren. Dat kun je zelf toch ook wel verzinnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Ploink schreef op zondag 08 juli 2012 @ 14:01:
TS geeft weinig informatie en heeft zelf weinig onderzoek gedaan.
Het is erg verdacht dat het verbruik ineens hoog is bij het wisselen van leverancier. Kijk eens op de meter en onderzoek de facturen van de afgelopen jaren. Dat kun je zelf toch ook wel verzinnen?
Hij betaald al 6 jaar voor dit verbruik. Nu heb ik gezegd dat ze hierover moesten bellen, wellicht een kapotte meter. Echter, de netbeheerder geeft aan geen reden tot onderzoek te zien
Volgens mij is dit niet " in eens"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Cruise Control schreef op zondag 08 juli 2012 @ 13:34:
Is het waterverbruik ook erg hoog?

Hoe zijn de meterstanden doorgegeven? Meteropnemer, internet, geschat door energiebedrijf?

Het zou wel heel toevallig zijn als de stroom- en gasmeter beide defect zijn...
Er komt elk jaar gewoon een meteropnemer thuis.

De schijf van de energiemeter draait ook nauwelijks, gewoon heel rustig net als bij mij thuis. Energierekening is zo rond de €800,- per maand op dit moment.

Ik laat morgen wel even weten wat Liander te melden had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
Mektheb schreef op zondag 08 juli 2012 @ 14:08:
Volgens mij is dit niet " in eens"
Oeps, ik las het gister en was dat deel alweer vergeten 8)7
Maar even een simpel onderzoekje door apparaten of groepen uit te schakelen en op de meter te kijken ligt wel voor de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
PWM schreef op zondag 08 juli 2012 @ 14:29:
De schijf van de energiemeter draait ook nauwelijks, gewoon heel rustig net als bij mij thuis. Energierekening is zo rond de €800,- per maand op dit moment.
Dat is goede info.
Maak een formulier en noteer regelmatig tijd/datum en meterstand om het verbruik in de gaten te houden.

De energie rekening wordt uitgesmeerd over het jaar, dus het kan elektrische verwarming in de winter zijn.

Veel hangt ook af van het gedrag van de bewoners. Ik kende vroeger een studentenhuis waar iedereen een universitaire opleiding genoot, maar blijkbaar niemand begreep wat een thermostaat was.
Als iemand het koud had dan ging het ding op de maximum stand van 35 graden, want dan "wordt het sneller warm".
Na enige tijd kreeg een ander het snikheet en de thermostaat ging op nul en alle ramen en deuren gingen open, ook als het vroor buiten. Totdat het bijna vroor binnen en dan begon de cyclus weer opnieuw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Energierekening is zo rond de €800,- per maand op dit moment.
3 prima zonnepaneeltjes per maand wegstoken?

;(

Sterkte met de ontdekkingstocht.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]
Oftewel even tellen hoe hard-ie draait, kijken hoeveel rondjes per kWh dat is (staat er als het goed is op), en dan eens een paar dagen lang elke dag (of vaker!) de standen (+tijd) noteren. Meten is weten :)
Of trek eens alle stoppen er uit, kijk of er dan nog iets draait. En kijk of het licht bij de buren opeens uitgaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

800 per maand en nooit eens nagedacht of het wel klopt allemaal.. centjes spelen geen rol denk ik dan maar :)

Kennis woonde in een groot huis (600m2) daar stonden de hele winter 2 cv ketels zo hard mogelijk te loeien 24/7 om de temperatuur op 17 graden te krijgen en te houden (energielabel Z, heel oude woning) en die was 850 per maand kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-07 14:27
- Kijken naar verbruik van alle apparaten, een oude tv kan heel veel wattjes verbruiken.
En ga evt zaken vervangen.

- (tijds)Schakelaar tussen de apparaten doen, zodat het echt volledig uitstaat.

- De temperatuur regelen op basis van tijd, dus niet overdag aan hebben en geen 23graden maar 19/20...
- Hoe oud is je CV ketel?

En als je twijfelt aan de meter, gewoon alle groepen uit bijvoorbeeld tijdens de vakantie.
Stand opschrijven (voor vakantie)
Stand na vakantie bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:55
Een rekening van 800 euro krijg je niet door een oude TV en een oude CV ketel. Daar heb je wat meer voor nodig. Ik ben benieuwd of er ondertussen wat geëxperimenteerd is.

Die rekening is best hoog, daar doen wij ongeveer 5 maanden over (in een gemiddeld formaat huis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-08 12:29

BoGu5

hmmmz

[...]

Ik denk dat je als die schijf zo langzaam draait het beste eens te rade kan gaan op het papier. Ik zie vaker dat door een nieuwe energieleverancier de oude eindstand niet goed overgenomen wordt, waardoor de beginstand te laag is (soms zelfs 0). Check dus alle begin en eindstanden van de afgelopen jaren en leg deze naast elkaar. Is het verbruik explosief toegenomen zonder dat er veel in huis veranderd is, grote kans dat de meter stuk is. Is het verbruik jarenlang geschat geweest en komt er nu ineens een hoge afrekening: jammer de bammer.

Naast bovenstaande is gedurende een bepaalde periode even je standen opschrijven altijd een goed idee.

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:18
misschien een keukenboiler die van slag is? zijn apparaten om te vergeten omdat ze netjes wegstopt zijn..

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Speedfightserv schreef op maandag 09 juli 2012 @ 12:52:
misschien een keukenboiler die van slag is? zijn apparaten om te vergeten omdat ze netjes wegstopt zijn..
Dan moet 'ie wel errug van slag zijn geweest.

http://www.milieucentraal...ketel-kopen/keukenboiler/

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
Misschien hangt er een boiler die inwendig lek is en daardoor 24*7 heet water lekt naar de overstort? (Vandaar ook mijn nog onbeantwoorde vraag over het waterverbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

We kunnen hier wel blijven gissen, maar beter eerst meten, alle groepen uit, groep voor groep weer aan etc, etc. Als je het topic zelf nog niet gevonden had, kijk eens hier: Youless pulsteller/elektriciteitsmeter en Energiemeters... deel hier je ervaringen

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[...]

Dat ronddraaien hoeft ook nog niets te zeggen. De constante is dan belangrijk. Misschien dat jouw meter een C heeft van 400 ( 400 rondjes = 1kWh ) en die andere meter een C van 100 ( 100 rondjes = 1kWh ).

De snelheid van de meter zegt ansich niet zoveel.

Andere optie is om tijdelijk een Enymate setje te lenen. Die plak je op de draaischijf van je elektrameter en het laatste getalletje van je gasmeter. Je kan dan dmv een bluetooth verbinding de meter uitlezen hoe snel die gaat en hoeveel vermogen daarbij hoort.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik zou het iets verderop aanpakken: tussen de KWH-meter en de groepenkast zou ik een tijdelijke aansluiting maken waarmee je een en ander kunt doormeten. Wanneer je tot de conclusie komt dat er er van binnen je aansluiting helemaal niet zoveel energie verbruikt wordt weet je dat het ergens anders fout zit.

De groepenkast opentrekken is in ieder geval één van de eerste dingen die ik zou doen, al was het alleen maar om te kijken of er iets verdachts in zou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Fiber schreef op maandag 09 juli 2012 @ 13:02:
We kunnen hier wel blijven gissen, maar beter eerst meten, alle groepen uit, groep voor groep weer aan etc, etc. Als je het topic zelf nog niet gevonden had, kijk eens hier: Youless pulsteller/elektriciteitsmeter en Energiemeters... deel hier je ervaringen
Groepen aan/uit gaat ook niet echt werken als PWM schat dat de energiemeter net zo hard loopt als bij hem thuis, dan lijkt het meer op iets wat periodiek giga-veel gaat verbruiken.

Ik zou in 1e instantie simpelweg voor een week / maand elke dag de meterstand noteren zodat je het kan extrapoleren naar een jaar en dan kijken of je dan tijdelijk raar verbruik ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:13
Fiber zegt zinnige dingen, eerst meten, meten en nog eens meten. Zonder data blijft het gissen. Begin met ieder dag (of zelfs twee keer per dag, waarom niet) de meterstand op te schrijven en kijk of je een patroon ziet.

In de tussentijd kun je kijken of een aanschaf als bv. een YouLess of Wattcher zich loont. Mijn Wattcher is beschikbaar voor uitleen. Ik woon in Hilversum, dicht bij het NS-station.

En (het zal gezegd zijn verwacht ik, maar ik heb niet de tijd het hele topic door te lezen) groepen afschakelen. Als je al je groepen afschakelt en je meter geeft nog steeds aan dat er verbruik is, dan is er iets mis. Wordt je afgetapt? Als het verbruik omhoog schiet bij één specifieke groep dan verder onderzoeken.

Interessant probleem, ik zou hier mijn tanden wel in willen zetten :) Waar woon je?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:52

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Wordt je afgetapt?
Dat was nou ook mijn 1e gedachte. Dat verbruik is wel heel extreem, dat haal ik net per 6 maanden. Hoor je 's nachts geen zacht gezoem bij 1 van je buren vandaan komen?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb ook nog een warmtebeeldcamera. Eens het huis van je buren bekijken op een heldere nacht, kijken of hun huis niet opgloeit. Wietkwekerij? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAdV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-07-2024
Je kan met die warmtebeeldcamera ook snel onderzoeken op welke groep de grootverbruiker(s) zit(ten). Dit is idd wel een interessant geval... ben heel benieuwd waar het probleem zit. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Inderdaad, ik kan als de zon schijnt op onze groepenkast groep één herkennen op de IR-foto's, daar zitten de zonnestroompanelen op. Die zekering is iets warmer.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 09-07-2012 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op maandag 09 juli 2012 @ 13:32:

Interessant probleem, ik zou hier mijn tanden wel in willen zetten :) Waar woon je?
Meldt: Hier nog een vrijwilliger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sko
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-03 17:28

sko

Kennis van me had ook zoiets, bleek dat de verwarmingspomp van de vloerverwarming in de douche vastgelopen was, scheelde zo'n 3kWh/dag toen die uitgezet was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Jawel, maar dan heb je het over 1000kW·h per jaar extra, hier gaat het om ongeveer 10000kW·h per jaar te veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvisser5
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-01-2024
is het misschien een idee dat je het energieverbruik gaat monitoren, dus per uur / dagdeel / dag even de meterstand opschrijven en kijken wanneer deze het hardste oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
EDIT: Mijn ook gesproken, interessante ontwikkeling. Hij heeft het huis gekocht een jaar of 6 geleden van een echtpaar (geen kinderen). Liander heeft nu aangegeven dat deze mensen exact hetzelfde gebruik (+/- paar honderd KWH's en m3's). Bij hen is blijkbaar ook geen bel gaan rinkelen.

En nee, er is geen elektrische verwarming o.i.d., alleen het lijstje wat ik eerder heb gepost, dat is het. Na de verhuizing is de CV ketel (dat is er ook maar 1) nog vervangen.

Liander stuurt volgende week iemand langs (met tegenzin)
JeroenH schreef op maandag 09 juli 2012 @ 13:32:
Naarden :)

Zal zo mijn Oom eens bellen of hij al contact heeft gehad met Liander. Heb wat ik hier heb gelezen al op de mail gezet :)

[ Voor 44% gewijzigd door PWM op 09-07-2012 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

na meten en onderzoek :
vraag een nieuwe meter aan, en bied je oude aan voor ijking,
je maakt dan kans op restitutie.
laat je die meter dus niet "even" afnemen, laat hem niet los voordat deze geijkt is.

6 maandjes 800 euro is geen kattepis, dat is een vorstelijke pv set !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 09 juli 2012 @ 19:46:
na meten en onderzoek :
vraag een nieuwe meter aan, en bied je oude aan voor ijking,
je maakt dan kans op restitutie.
laat je die meter dus niet "even" afnemen, laat hem niet los voordat deze geijkt is.
Dat is trouwens wel een goede tip, het bewijsmateriaal in de buurt houden.
6 maandjes 800 euro is geen kattepis, dat is een vorstelijke pv set !
Het is geen 6 maanden, 6 jaar ;) 72 maanden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
PWM schreef op maandag 09 juli 2012 @ 18:36:
EDIT: Mijn ook gesproken, interessante ontwikkeling. Hij heeft het huis gekocht een jaar of 6 geleden van een echtpaar (geen kinderen). Liander heeft nu aangegeven dat deze mensen exact hetzelfde gebruik (+/- paar honderd KWH's en m3's). Bij hen is blijkbaar ook geen bel gaan rinkelen.
Klinkt mij raar in de oren, al die 6 jaar betaalt je oom dus al omstreeks die 800 euro?

Dus hij zat eerst in een ander huis, betaalde daar x en toen verhuisde en hij en opeens betaalt hij 800? En dan ziet hij er niets vreemds in? Ik kan er echt gewoon met mijn hoofd niet bij, een verhoging vanwege verhuizing kan, maar dit zou een extreme verhoging geweest moeten zijn. Of hij moet ergens al jaren een enorme stroomslurper hebben die er in het oude huis ook al voor zorgde dat hij een energierekening in die buurt had zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-07 18:24

MieJuul

3970Wp

Wat dus neerkomt op een slordige 57.000 Euro

Ik weet wel leukere dingen voor dat geld

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er is een verjaringstermijn, 2 jaar dacht ik

http://www.consuwijzer.nl...brief_Verjaring_vordering

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2012 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik kan er niets aan doen :p Hij heeft er nooit over nagedacht, geen idee hoe dat zo verlopen is. Maar het is wat het is. De vorige bewoners dus hetzelfde laken een pak. Zelf houdt ik het ook beter in de gaten, maar goed.
Is energie levering een product (2 jaar) of een dienst (5 jaar)?

[ Voor 44% gewijzigd door PWM op 09-07-2012 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Godlikev
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-04 19:23
2 dingen:

1. Dat verbruik is onstuimig veel, bij mijn ouders thuis (2200 m3) + verwarmd zwembad zitten we precies op 14000kwh en 6400m3, dus voor een 2-onder-1 kap woning moet je heel hard achter je oren gaan krabben en beginnen met alles eruit te trekken zodat je meter stilstaat, dan één voor één alles er weer in doen en kijken waar het fout gaat!

2. Voor dit verbruik betalen wij 560 euro in de maand, dat is heeeel wat minder dan die 800 euro die zij betalen voor hetzelfde verbruik.... kijk eens op easyswitch.nl of een dergelijke vergelijkingssite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

PWM schreef op maandag 09 juli 2012 @ 20:07:
[...] Hij heeft er nooit over nagedacht, geen idee hoe dat zo verlopen is....
Dan kunnen ze het blijkbaar ook wel missen... Ik zou geen geld meer over houden om te eten denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
PWM schreef op maandag 09 juli 2012 @ 20:07:
Ik kan er niets aan doen :p Hij heeft er nooit over nagedacht, geen idee hoe dat zo verlopen is. Maar het is wat het is. De vorige bewoners dus hetzelfde laken een pak. Zelf houdt ik het ook beter in de gaten, maar goed.
Hmmm, 10.000 euro op jaarbasis, dat hoef ik niet echt in de gaten te houden hoor...

Maar ik zou het in 1e instantie gewoon simpel aanpakken, jij en je oom houden alles zoals het nu is, noteren nu allebei de meterstand, noteren ze morgen weer en vergelijken ze dan even telefonisch.

Het is een extreem korte meetperiode, maar als je dan al extreme verschillen ziet dan kan je overgaan tot afsluiten van zekering voor zekering. Waarschijnlijk (mits het niet periodiek is) heb je het lek dan in 48 uur achterhaald.

En dan te bedenken dat ik bij dit tarief maar 50% van het bespaarde bedrag vraag als consultancy tarief ;) scheelt je oom toch waarschijnlijk al snel alsnog 3500 euro op jaarbasis

[ Voor 10% gewijzigd door Gomez12 op 09-07-2012 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-07 22:34

Midas.e

Is handig met dinges

Hmm naarden, in de buurt van oud bussum toevallig? :)

Hacktheplanet / PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-08 19:47
mkleinman schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 20:57:

Wat voor soort gasmeter hangt er? Digitaal/analoog? Er zijn digitale meters die zelfs afgekoppeld nog gas meten.
Gasmeters die afgekoppeld nog meten, vertel daar eens meer over :) #beroepsdeformatie

Dat zullen geen conventionele balgenmeters zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Nu ik er overnadenk:
Ernemmer schreef op zaterdag 07 juli 2012 @ 19:21:
14000kwh is 1600watt continu, 24 uur per dag, 365 dagen per jaar.
Je kunt een eventueel veelvragende groep in dit geval beter meten met een warmtebeeldcamera dan met een KWh meter, misschien zelfs wel met je vingers. Die draden zouden lekker warm moeten zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door sypie op 09-07-2012 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
sypie schreef op maandag 09 juli 2012 @ 20:42:
Je kunt een eventueel veelvragende groep in dit geval beter meten met een warmtebeeldcamera dan met een KWh meter, misschien zelfs wel met je vingers. Die draden zouden lekker warm moeten zijn.
Hmmm, verwarming vanuit stroomdraden. Tja, het is een alternatieve manier van verwarming ;)

En je bespaart ook nog eens stroom door je cv niet op stroom aan te moeten sluiten ;) Enkel heb je iets van een stroomdraadje naar Starship Enterprise nodig om aan de stroomvraag te voldoen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Die ligt er al, als je de cijfertjes bekijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-07 18:24

MieJuul

3970Wp

Godlikev schreef op maandag 09 juli 2012 @ 20:11:
2. Voor dit verbruik betalen wij 560 euro in de maand, dat is heeeel wat minder dan die 800 euro die zij betalen voor hetzelfde verbruik.... kijk eens op easyswitch.nl of een dergelijke vergelijkingssite
1 kuub gas = ca 65 cent
1 kWh = ca 23 cent

6500 m3 => 4225 Euro
14k kWh => 3220 Euro
Totaal => 7445 Euro/12 = 620 Euro

De genoemde 800 Euro lijkt vrij veel inderdaad

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Laatst online: 30-04 12:52
Gomez12 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 20:48:
Enkel heb je iets van een stroomdraadje naar Starship Enterprise nodig om aan de stroomvraag te voldoen....
sypie schreef op maandag 09 juli 2012 @ 20:49:
Die ligt er al, als je de cijfertjes bekijkt...
_/-\o_

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
http://www.youless.nl/

Als je toch die 800 euro in de maand kunt missen lijkt me zo'n ding snel terugverdiend.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
MieJuul schreef op maandag 09 juli 2012 @ 20:56:
[...]

1 kuub gas = ca 65 cent
1 kWh = ca 23 cent

6500 m3 => 4225 Euro
14k kWh => 3220 Euro
Totaal => 7445 Euro/12 = 620 Euro

De genoemde 800 Euro lijkt vrij veel inderdaad
Hij is nu overgestapt, wat hem op 550 brengt. De NEM heeft goed aan hem verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-07 08:01
Om te kijken of het (en wanneer) er een giga piek in zit of andersoortig patroon, schaf een Youless aan voor €80 en draai het script in dit topic om te loggen: Youless pulsteller/elektriciteitsmeter
Appeltje eitje, 5 minuten werk en geeft erg veel inzage in je verbruik!

Zelf gebruik ik 10.500 KWh per jaar, en 1400 m3 gas. Verschil is dat ik precies weer waar het verbruik vandaan komt. "Sluipverbruik" ligt hier op 850-900W. 24/7/365. Veroorzaakt door koivijver, ESX Whitebox, hele netwerk infra en een 5-bay NAS. Daarnaast erg veel standby apparatuur.
Maar dat je om 10.500KWh te halen al minimaal 850W 24/7/365 moet trekken moet de bel flink laten klinken. Absoluut niet normaal, maar dat was geloof ik al eens gezegd :)

Ik zeg Youless er op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
PWM schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:09:
[...]
Hij is nu overgestapt, wat hem op 550 brengt. De NEM heeft goed aan hem verdiend.
Dat lost het probleem natuurlijk niet op.

1 defecte meter kan ik geloven. Maar zowel stroom als gas defect gaat er bij mij niet in. Tenminste niet toevallig, dat moet dan opzet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Beetje in de buurt van Naarden-Bussum? Als je oom interesse heeft kan ik morgen uit mijn werk wel even langskomen met IR-camera en de Wattcher. Als er echt zoveel vermogen loopt dan moet een warme groep er wel uit te halen zijn, en de Watcher mag hij wel een week lenen (ik wil dan wel vragen of hij of jij hem bij me terug brengt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
PWM schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:09:
[...]
En dan aan het eind van het jaar flink bijbetalen? Dat is pas schrikken.

Je kunt beter eerst kijken waar het aan ligt. Als je dat hebt opgelost kun je waarschijnlijk wel terug naar
<€200 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
sypie schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:36:
[...]
En dan aan het eind van het jaar flink bijbetalen? Dat is pas schrikken.
Ik ga ervanuit dat er gewoon een offerte is gevraagd aan de hand van het verbruik, dan krijg je in principe geen narekening.
Je kunt beter eerst kijken waar het aan ligt. Als je dat hebt opgelost kun je waarschijnlijk wel terug naar
<€200 per maand.
Ach, als 1 overstap al >25% scheelt dan is dat uiteraard ook geen slecht begin.
JeroenH schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:30:
[...]
Beetje in de buurt van Naarden-Bussum? Als je oom interesse heeft kan ik morgen uit mijn werk wel even langskomen met IR-camera en de Wattcher. Als er echt zoveel vermogen loopt dan moet een warme groep er wel uit te halen zijn, en de Watcher mag hij wel een week lenen (ik wil dan wel vragen of hij of jij hem bij me terug brengt).
Ik denk dat het makkelijker is als de oom zelf een wattcher (of een youless oid) koopt. Waarschijnlijk is er ook een mentaliteitsverandering nodig en die ga je niet bewerkstelligen in een week.
In een week tijd kan hij zien waar nu het verbruik zit, hier de beste voornemens op maken en over een half jaar is iedereen in huis die weer vergeten, maar omdat ze dan al 25% minder betalen als nu (door het overstappen) gaan ze zoiets hebben van : we besparen toch al.

Of laat oom er 2 kopen en dan kan je een vriendschappelijke competitie houden tussen PWM en oom om te zien wie per maand het minste verbruikt (verrekend naar personen etc). Degene die verliest betaalt een etentje oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Jape schreef op maandag 09 juli 2012 @ 20:36:
[...]

Gasmeters die afgekoppeld nog meten, vertel daar eens meer over :) #beroepsdeformatie

Dat zullen geen conventionele balgenmeters zijn.
http://www.polderpv.nl/sl...#8aug2009_gasmeter_leugen

@PWM
NL-Energie. Ja, vooral vastrecht levering. Een niet door NMa gereguleerde post, dus massaal misbruik door het meest veelbesproken bedrijf in de sector op dat vlak. Kun je ook als verdienen aan windhandel beschouwen... (daar verdienen ze die zogenaamde gratis zonnepaneeltjes die ze nu aanbieden weer mee terug, aan die windhandel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Gomez12 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 21:52:
Waarschijnlijk is er ook een mentaliteitsverandering nodig en die ga je niet bewerkstelligen in een week.
Ik heb mijn Wattcher nu aan acht huishoudens uitgeleend. Twee daarvan hebben zelf een Wattcher gekocht, één daarvan kocht een maand later zonnestroompanelen en weer een ander huishouden heeft voor een vermogen aan LED-lampen gekocht en is op sluipverbruik-jacht.

Bij sommige huishoudens is maar een klein zetje - in de vorm van bijvoorbeeld een weekje een Wattcher lenen - voldoende om ze 'op het rechte pad' te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ik zou toch vooral ook een defecte meter, aftappen en kapotte apparatuur etc. definitief willen uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
JeroenH schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:04:
[...]
Ik heb mijn Wattcher nu aan acht huishoudens uitgeleend. Twee daarvan hebben zelf een Wattcher gekocht, één daarvan kocht een maand later zonnestroompanelen en weer een ander huishouden heeft voor een vermogen aan LED-lampen gekocht en is op sluipverbruik-jacht.

Bij sommige huishoudens is maar een klein zetje - in de vorm van bijvoorbeeld een weekje een Wattcher lenen - voldoende om ze 'op het rechte pad' te brengen.
Het kan gebeuren, maar aan de andere kant, met een voormalige energierekening van 10.000 per jaar kan die 100 euro (?) voor een eigen wattcher er ook wel af, die is bijna binnen een week terugbetaald.
Fiber schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:18:
Ik zou toch vooral ook een defecte meter, aftappen en kapotte apparatuur etc. definitief willen uitsluiten.
2 Defecte meters? En allebei al minimaal 6 jaar defect?
Zelfde geldt voor 6 jaar aftappen, hoe realistisch is dat?

Kapotte apparatuur geldt hetzelfde voor als de 2 meters... En valt ook niet echt makkelijk te combineren met dat de vorige bewoners het ook hadden.

En bovenal, meten / afsluiten is niet een lange testmethodiek.
Natuurlijk kunnen er apparaten kapot zijn en dat kan best een gedeelte van het verbruik verklaren, maar ik vermoed dat het grootste gedeelte ook simpelweg gebruikt wordt.
joopv schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:22:
[...]

Voor een vermogen aan LED lampen kopen kan ik niet echt onder de noemer "het rechte pad" schuiven...
Dat wordt een investering genoemd. Met 10.000 aan stroomkosten kan je 7500 aan led-lampen uitgeven en waarschijnlijk ben je het 1e jaar nog steeds goedkoper uit (als het puur in de lampen zou zitten)

[ Voor 43% gewijzigd door Gomez12 op 09-07-2012 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
JeroenH schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:04:
[...] Ik heb mijn Wattcher nu aan acht huishoudens uitgeleend. Twee daarvan hebben zelf een Wattcher gekocht, één daarvan kocht een maand later zonnestroompanelen en weer een ander huishouden heeft voor een vermogen aan LED-lampen gekocht en is op sluipverbruik-jacht.

Voor een vermogen aan LED lampen kopen kan ik niet echt onder de noemer "het rechte pad" schuiven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Gomez12 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:19:
[...]
2 Defecte meters? En allebei al minimaal 6 jaar defect?
Ik geloof dat ik ergens gemist heb dat de meters vervangen zijn ?

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.