Geen vervanging, maar het gaat om stroom en gas.redfoxert schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:32:
[...]
Ik geloof dat ik ergens gemist heb dat de meters vervangen zijn ?
Ik dacht toch dat we het er wel over eens waren dat het verbruik toch wel onverklaarbaar hoog is...Gomez12 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:19:
[...]
maar ik vermoed dat het grootste gedeelte ook simpelweg gebruikt wordt...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Als ze de meter niet willen vervangen gewoon ff bellen dat ie niet meer draait. Komen ze zeer snel 
Vorige winter stopte mijn meter met draaien (ergens rond kerstmis), 3 dagen later stond er al iemand met een nieuwe
Vorige winter stopte mijn meter met draaien (ergens rond kerstmis), 3 dagen later stond er al iemand met een nieuwe
Het is voor mij onverklaarbaar hoog, maarja ik kende aan de andere kant ook een vriendin die ik moest uitleggen dat haar tv ook een sleep stand had zodat die niet de hele nacht aan bleef staan.Fiber schreef op maandag 09 juli 2012 @ 23:51:
[...]
Ik dacht toch dat we het er wel over eens waren dat het verbruik toch wel onverklaarbaar hoog is...
Plus dat ik simpelweg vermoed dat als de oom (voor verhuizing) een rekening had van 400 per maand en na verhuizing (6 jaar terug) opeens 800 euro dat er dan wel eerder vraagtekens zouden zijn gerezen. Ik vermoed daarom dan ook dat er simpelweg altijd hoge kosten zijn geweest.
Er kan misschien nog een lek in de stroom zitten (bijv tuin of buitenlampen of vloerverwarming oid dat niet vervangen is na verhuizing) maar een gaslek van 6 jaar oud dat betekent dat het huis ergens 5 jaar geleden al een bom was geworden.
@Gomez12: Een paar posts hoger werd voorgerekend dat bij dit jaarverbruik er gemiddeld continue 1600W verstookt zou worden in deze woning. Dat merk je hoor. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat deze elektriciteit daadwerkelijk wordt verbruikt.
Maar zonder meer daadwerkelijke informatie kunnen we alleen maar blijven gissen. Aan een paar dagen meterstanden hebben we al meer, aan het resultaat van groep-voor-groep uitschakelen nog veel meer.
Ik hoop dat de TS spoedig de resultaten post, ik ben nl. wel benieuwd.
Maar zonder meer daadwerkelijke informatie kunnen we alleen maar blijven gissen. Aan een paar dagen meterstanden hebben we al meer, aan het resultaat van groep-voor-groep uitschakelen nog veel meer.
Ik hoop dat de TS spoedig de resultaten post, ik ben nl. wel benieuwd.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Dat hoeft niet perse, ik heb jarenlang meterstanden opgenomen en sommige mensen klaagden al jaren over een gaslucht en een hogere meterstand terwijl het energiebedrijf niets kon "vinden". En die huizen stonden er na een paar jaar nog steedsGomez12 schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 00:08:
[...]
Vervangen is na verhuizing) maar een gaslek van 6 jaar oud dat betekent dat het huis ergens 5 jaar geleden al een bom was geworden.
Overigens heb ik als meteropnemer wel meer gekke dingen gezien met kapotte meters.
- Een bejaarde vrouw die slechts 6kWh had verbruikt in een jaar. Draaischijf draaide nog wel maar telwerk deed niets meer.
- Een gasmeter die in een jaar klokje rond ( > 100000m3 ) was gegaan terwijl het verbruik in de voorgaande jaren rond de 700m3 zat. Meter kapot
- Digitale meter die een jaar geleden was geplaatst en 15000kWh verbruik aan gaf voor een gezin ( man / vrouw / 1 kind ). Geen koivijver, 22 meter plasma TV, elektrische vloerverwarming etc... Meter kapot.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Maar de kans op een kapotte meter is klein. De kans dat ze alle 2 kapot zijn is klein2mkleinman schreef op dinsdag 10 juli 2012 @ 07:39:
[...]
Dat hoeft niet perse, ik heb jarenlang meterstanden opgenomen en sommige mensen klaagden al jaren over een gaslucht en een hogere meterstand terwijl het energiebedrijf niets kon "vinden". En die huizen stonden er na een paar jaar nog steedsGelukkig zijn de lekken wel gevonden. Koppeling op een vage plek waar je duidelijk het zag lekken ( na gebruik van zeepsop ).
Overigens heb ik als meteropnemer wel meer gekke dingen gezien met kapotte meters.En zo kan ik nog wel even doorgaan.
- Een bejaarde vrouw die slechts 6kWh had verbruikt in een jaar. Draaischijf draaide nog wel maar telwerk deed niets meer.
- Een gasmeter die in een jaar klokje rond ( > 100000m3 ) was gegaan terwijl het verbruik in de voorgaande jaren rond de 700m3 zat. Meter kapot
- Digitale meter die een jaar geleden was geplaatst en 15000kWh verbruik aan gaf voor een gezin ( man / vrouw / 1 kind ). Geen koivijver, 22 meter plasma TV, elektrische vloerverwarming etc... Meter kapot.
Zowel digitale als analoge meters gaan kapot.
Genoeg andere manieren om het verbruik te verklaren. Als je je niet bewust bent van energiekosten wil je nog wel eens slechte gewoontes ontwikkelen.
PC's, TV en verlichting de hele dag aan laten staan. 2x per dag lekker lang douchen of in bad. Thermostaat op 23 met een raam open voor wat frisse lucht. En airco voor in de zomer. Mooie amerikaanse ijskast met ijsblokjesmachine en energielabel F. Die handige elektrische kacheltjes. Lekker van die afbakbroodjes, maar wel 1 voor 1 in de oven omdat iedereen op een ander tijdstip ontbijt. Oude, onzuinige apparatuur (ketel, elektronica ect). Was draaien voor 2 onderbroeken, want je moet morgen je CK weer aan. En alles in de droger natuurlijk terwijl het 25 graden is buiten.
Zo kan ik nog wel even doorgaan.
We zijn het er duidelijk allemaal over eens dat hij zelf moet gaan meten.
Als het door eigen ge(mis)bruik komt dan kan hij beter per apparaat gaan meten wat er verbruikt word.
Zodat hij inzicht krijgt waar de verspilling optreed.
Als het aan kapotte apparatuur ligt zal hij ook per apparaat moeten gaan meten om er achter te komen wat de veel gebruiker is.
Maar een eerste onderzoek is alle groepen uit en dan een voor een weer aan en onder tussen goed naar je meter kijken of deze bij een bepaalde groep niet in eens harder gaat lopen dan bij de andere groepen.
En ik zou maar gebruik maken van JeroenH zijn aanbod al is het alleen maar om zo'n camera te zijn te krijgen als er niks uit mocht komen.
Als het door eigen ge(mis)bruik komt dan kan hij beter per apparaat gaan meten wat er verbruikt word.
Zodat hij inzicht krijgt waar de verspilling optreed.
Als het aan kapotte apparatuur ligt zal hij ook per apparaat moeten gaan meten om er achter te komen wat de veel gebruiker is.
Maar een eerste onderzoek is alle groepen uit en dan een voor een weer aan en onder tussen goed naar je meter kijken of deze bij een bepaalde groep niet in eens harder gaat lopen dan bij de andere groepen.
En ik zou maar gebruik maken van JeroenH zijn aanbod al is het alleen maar om zo'n camera te zijn te krijgen als er niks uit mocht komen.
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
Hoe kun je apparaten meten die geen stekker hebben? Bij ons is de (electrische) vloerverwarming in de badkamer onmogelijk te meten omdat er geen stekker aan zit. De kabels zijn rechtstreeks gekoppeld aan een stopcontact. De groep uitzetten is helaas niet mogelijk omdat er ook nog andere lichtpunten opzitten in andere kamers.
Al het andere uitzetten behalve de vloerverwarming ?EnerQi schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 20:57:
Hoe kun je apparaten meten die geen stekker hebben? Bij ons is de (electrische) vloerverwarming in de badkamer onmogelijk te meten omdat er geen stekker aan zit. De kabels zijn rechtstreeks gekoppeld aan een stopcontact. De groep uitzetten is helaas niet mogelijk omdat er ook nog andere lichtpunten opzitten in andere kamers.
Met een ampére tang, kan je het verbruik uitrekenen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Precies.
En als je aangeeft dat het 'rechtstreeks gekoppeld is aan een stopcontact' dan heb je altijd nog de optie om bij het stopcontact (na demontage) een tijdelijke situatie te creeren om te meten. Ik zal hier niet uit de doeken doen hoe dergelijk knutselwerk gedaan kan worden.
Is ook helemaal niet nodig want in 99% van de gevallen kun je volstaan met afschatten dmv uitschakelen van de rest en aflezen op de meter. Paar meetpunten in een grafiek zetten met vloerverwarming aan en uit en je leest zo af wat voor vermogen het ding opneemt.
En als je aangeeft dat het 'rechtstreeks gekoppeld is aan een stopcontact' dan heb je altijd nog de optie om bij het stopcontact (na demontage) een tijdelijke situatie te creeren om te meten. Ik zal hier niet uit de doeken doen hoe dergelijk knutselwerk gedaan kan worden.
Is ook helemaal niet nodig want in 99% van de gevallen kun je volstaan met afschatten dmv uitschakelen van de rest en aflezen op de meter. Paar meetpunten in een grafiek zetten met vloerverwarming aan en uit en je leest zo af wat voor vermogen het ding opneemt.
Eectrische vloerverwarming is meestal 150 watt per m2.EnerQi schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 20:57:
Wise enough to play the fool
En je kan niet overleven als je die andere lichtpunten even uitzet?EnerQi schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 20:57:
Hoe te meten: eerst alles op die groep uitzetten, dan kijken hoe hard de meter oploopt (omwentelingen draaischijf of aantal pulsen tellen), dan groep uitzetten en herhalen.
Het verschil tussen die twee metingen is dan wat de vloerverwarming verbruikt.
Signatures zijn voor boomers.
We hebben de TS niet meer gehoord over de metingen die meerdere mensen aanraadden...?
Het hoge gas verbruik zou ook door een gaslek kunnen komen. Een vriend van mij ontdekte een klein gaslek in de spouw muur toen hij zijn net gekochte huis ging verbouwen. Het gelekte gas liep rechtstreeks door de spouwmuur ventilatie naar buiten, nooit wat geroken.
Bij navraag bleek dat de vorige bewoonster ca. 8000 m3 per jaar niet raar vond, hij wel.
Bij navraag bleek dat de vorige bewoonster ca. 8000 m3 per jaar niet raar vond, hij wel.
Dan geef ik nog even een top-tip: als je op vakantie gaat (in de zomer bijvoorbeeld): verwarmingsketel en boilers uitzetten en alle kranen dicht. Schrijf de meterstanden van gas en water op en je ziet bij terugkomst of je een lek hebt of niet.
Ik heb op die momenten dus 0 gas- en waterverbruik.
Maar goed. Mensen die 8000 m3 gas normaal vinden zijn niet te redden.

Of: kraan van gas toevoer uit draaien, alle apparaten die gas gebruiken uit zetten, even uurtje wachten, en kijken of er nog gasdruk is door bijvoorbeeld gasfornuis aan te zetten.
8000 kuub aardgas in de atmosfeer komt (qua broeikaseffect) overeen met 134 ton CO2.Nivado schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 09:55:
De gasleverancier vindt het natuurlijk wel fijn zo'n goede klant, maar de netbeheerder zou beter moeten weten en aan de bel trekken.
Wel in de zomer doen danMaasluip schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 10:11:
Dan geef ik nog even een top-tip: als je op vakantie gaat (in de zomer bijvoorbeeld): verwarmingsketel en boilers uitzetten en alle kranen dicht. Schrijf de meterstanden van gas en water op en je ziet bij terugkomst of je een lek hebt of niet.
Probeer je dit op wintersport, dan is je huis bij terugkomst onbewoonbaar...
Sorry dat ik even niet gereageerd heb, af en toe ook andere prio's
Ik ga zaterdag even naar hem toe, de boel bespreken.
Tsk tsk tsk, hoe durf jePWM schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 19:19:
Sorry dat ik even niet gereageerd heb, af en toe ook andere prio'sIk ga zaterdag even naar hem toe, de boel bespreken.
Maar 't lijkt me dat er genoeg te bespreken is
Want a cookie?!
we wachten in spanning af
ben erg benieuwd!!!
ben erg benieuwd!!!
[ Voor 4% gewijzigd door Speedfightserv op 13-07-2012 10:27 ]
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Wij doen dat anders elke winter, dus ik denk dat jij gewoon verwend bent.RocketKoen schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 10:49:
[...]
Wel in de zomer doen dan
Probeer je dit op wintersport, dan is je huis bij terugkomst onbewoonbaar...
Met een huidige thermostaat kan je verwend zijn (x uur voordat je terugkomt aan laten zetten) en toch geld besparen (verwarming uitzetten voor 2 weken)Sorcix schreef op vrijdag 13 juli 2012 @ 17:56:
[...]
Wij doen dat anders elke winter, dus ik denk dat jij gewoon verwend bent.
Ja, want hoe leg je uit dat je het op een forum hebt gepost en dat zich een handvol vrijwilligers hebben gemeld om je situatie helemaal door te lichten met fancy meetapparatuur en zelfs een warmtebeeldcamera
Ik hoop dat de persoon het oppakt en er serieus werk van maakt om het probleem te lokaliseren en te addresseren.
[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 13-07-2012 19:59 ]
Ach ja rustig aan, zo'n energie en gas verbruik heeft helemaal geen haast XDPWM schreef op donderdag 12 juli 2012 @ 19:19:
Sorry dat ik even niet gereageerd heb, af en toe ook andere prio'sIk ga zaterdag even naar hem toe, de boel bespreken.
Maar serieus:
Wat heb je nu op je lijstje staan?
- ik zou gewoon wat van die stroomverbruik spullen regelen (en dat aan de vermoedelijke zware verbruikers hangen ofzo)
- En die tweakers met die warmte camera is langs laten komen.
(desnoods tegen betaling --> weet je tenminste waar je 'precies aan toe ben')
En doe is doorgaan
Terrasverwarmert? enz
Be nice, You Assholes :)
Niet om het een of ander, maar als je op gegeven moment aftappen van stroom als de enige mogelijkheid ziet is het misschien wat om in de avond uren alle stoppen om te zetten en te kijken bij welke buurman het licht uit gaat
ieeeepppppp :P
of de wietplantageVROEM! schreef op zondag 15 juli 2012 @ 13:30:
Niet om het een of ander, maar als je op gegeven moment aftappen van stroom als de enige mogelijkheid ziet is het misschien wat om in de avond uren alle stoppen om te zetten en te kijken bij welke buurman het licht uit gaat
...en daar komt de infraroodcamera weer om de hoek kijken
Zo, daar ben ik weer 
We hebben nu de opgave van de buren (exact identiek, helft van dubbel). Deze buren hebben wel extra apparaten als airco en waterbed. Hun verbruik aan stroom is 6800Kwh, de helft dus (nog fors trouwens).
Gas verbruik ligt 2000m3 hoger aan die kant, ook een nieuwe CV en gewoon dubbelglas en goede isolatie. De buren aan de andere kant (wat dus niet vast zit aan het huis van mijn oom) hebben wel een normale verbruiken met stroom en gas.
Dan naar Liander: Die hebben aangegeven te willen komen meten, echter, eerst €700,- meetkosten betalen. Mocht men uiteindelijk een fout vinden, krijg je die terug. Hoewel in verhouding met het verbruik die €700,- peanuts is, begint het nu toch een beetje principe kwestie te worden, plus dat je het gevoel krijgt die €700,- nooit meer terug te zien.
Deze week komt een bedrijf uit de buurt de boel doormeten, die gegevens gaan dan naar Liander, en dan kan alsnog worden besloten dat zij ook moeten gaan meten.
De standen op de meters stijgen elke dag inderdaad de aantallen die ze moeten doen om op zo'n level te komen. Eigenlijk een continue ophoging. Ook op gas, wat terwijl de verwarming natuurlijk uit staat.
We hebben nu de opgave van de buren (exact identiek, helft van dubbel). Deze buren hebben wel extra apparaten als airco en waterbed. Hun verbruik aan stroom is 6800Kwh, de helft dus (nog fors trouwens).
Gas verbruik ligt 2000m3 hoger aan die kant, ook een nieuwe CV en gewoon dubbelglas en goede isolatie. De buren aan de andere kant (wat dus niet vast zit aan het huis van mijn oom) hebben wel een normale verbruiken met stroom en gas.
Dan naar Liander: Die hebben aangegeven te willen komen meten, echter, eerst €700,- meetkosten betalen. Mocht men uiteindelijk een fout vinden, krijg je die terug. Hoewel in verhouding met het verbruik die €700,- peanuts is, begint het nu toch een beetje principe kwestie te worden, plus dat je het gevoel krijgt die €700,- nooit meer terug te zien.
Deze week komt een bedrijf uit de buurt de boel doormeten, die gegevens gaan dan naar Liander, en dan kan alsnog worden besloten dat zij ook moeten gaan meten.
De standen op de meters stijgen elke dag inderdaad de aantallen die ze moeten doen om op zo'n level te komen. Eigenlijk een continue ophoging. Ook op gas, wat terwijl de verwarming natuurlijk uit staat.
[ Voor 9% gewijzigd door PWM op 15-07-2012 18:09 ]
Misschien staat de ketel op de stand "hoog branden". Dat heb ik wel eens gezien bij iemand die een tijdsslot ingesteld had op warmwatervraag. Toen was de monteur langsgeweest en ipv het tijdsslot te verwijderen, de ketel maar op hoog branden ingesteld. Het werd echter een beetje warm in de keuken in de zomer...
In ieder geval heel raar dat de gasstand doorloopt terwijl de verwarming uit staat, het is toch vaak maar 1 gasleiding die loopt van de meter naar de ketel en het fornuis. (tenzij het een heel oud huis is met her en der gasbranders) Oh en 8500 m3 bij de buren?
Soort semipermeabele gasleiding of zo?

In ieder geval heel raar dat de gasstand doorloopt terwijl de verwarming uit staat, het is toch vaak maar 1 gasleiding die loopt van de meter naar de ketel en het fornuis. (tenzij het een heel oud huis is met her en der gasbranders) Oh en 8500 m3 bij de buren?

[ Voor 5% gewijzigd door straider op 15-07-2012 18:44 ]
Als je per dag een paar m3 verbruikt terwijl je verwarming uit staat heb je waarschijnlijk een lek. Koken kost je nooit meerdere m3 per dag, douchen mogelijk wel.
Hoeveel warm water gebruik je per dag? (Of hoeveel wordt er gedouched?)
Loopt je gasmeter ook als er geen warm tapwater gebruikt wordt en niet gekookt en niet gedouched?
Wij doen voor douchen en koken (ter indicatie) zo'n beetje 0.4-0.5m3/dag met 2 personen vanaf zo'n beetje vandaag terug gerekend tm begin mei (0.42m3/dag gemiddeld en dan douchen we vrij lang vind ik).
Hoeveel warm water gebruik je per dag? (Of hoeveel wordt er gedouched?)
Loopt je gasmeter ook als er geen warm tapwater gebruikt wordt en niet gekookt en niet gedouched?
Wij doen voor douchen en koken (ter indicatie) zo'n beetje 0.4-0.5m3/dag met 2 personen vanaf zo'n beetje vandaag terug gerekend tm begin mei (0.42m3/dag gemiddeld en dan douchen we vrij lang vind ik).
[ Voor 10% gewijzigd door VROEM! op 15-07-2012 18:50 ]
Probeer de ketel (en alle andere verbruikers) eens helemaal af te zetten. Je hebt dan wel ff geen warm water, maar je kan zeker zien of er ergens een lekkage zit.
Verwijderd
nou dat is grappig zeg, bij mij als opwekker waren ze er als de kippen bij,Dan naar Liander: Die hebben aangegeven te willen komen meten, echter, eerst €700,- meetkosten betalen.
was alles gratis ook, belangetjes he....
voor 700 euro komt het hele forum bij je meten hoor
Dat is heel logisch: De kosten worden gedragen door degene die om de meting vraagt. In het geval van TS is dat zijn pa, bij jou is dat Liander zelf.Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2012 @ 21:08:
[...]
nou dat is grappig zeg, bij mij als opwekker waren ze er als de kippen bij,
was alles gratis ook, belangetjes he....
voor 700 euro komt het hele forum bij je meten hoor
Liander matst je feitelijk nog door alsnog de kosten op zich te nemen wanneer uit een meting waar zij niet eens om gevraagd hebben een fout in de meter bewezen wordt.
Wbt de kosten: Vergeet niet dat zo'n meting van een gasmeter niet echt een klein klusje is. Ze moeten dat ding in een testbank zetten en er dan net zo lang een gecalibreerde hoeveelheid gas doorheen blazen tot hij volledig het klokje rond gegaan is binnen de snelheid die die meter toe staat. Daar ben je wel even druk mee.
Hoe de meting met die kWh meters gaat weet ik niet, maar die zijn dan ook veel makkelijker met zo'n klemding om elke fase tijdens gebruik in huis te controleren.
[ Voor 31% gewijzigd door VROEM! op 15-07-2012 21:17 ]
Verwijderd
dat zeg jij over mij, maar dat is feitelijk helemaal niet het geval geweestVROEM! schreef op zondag 15 juli 2012 @ 21:13:
[...]
Dat is heel logisch: De kosten worden gedragen door degene die om de meting vraagt. In het geval van TS is dat zijn pa, bij jou is dat Liander zelf.
Liander matst je feitelijk nog door alsnog de kosten op zich te nemen wanneer uit een meting waar zij niet eens om gevraagd hebben een fout in de meter bewezen wordt.
liander riep ineens dat mijn meter niet geijkt was, daar nam ik actie op
na ijking bleek de meter vreselijk secuur te zijn, en heb ik alle kosten op ze verhaald
laten we niet vergeten van wie die meter is : van liander
je betaald er een vermogen voor, gedurende de levensduur, ze mogen best wat meer doen, service verlenen
de winstaspiraties zijn recentelijk nog in de 2e kamer behandelt, die moeten de kop ingedrukt worden
mijn gasmeter is overigens acuut vervangen in het eerste jaar van de qsolar,
daar waren ze als de kippen bij.
onvoorstelbaar laag gasverbruik jaja, nou goed, bedankt voor een nieuwe, de oude deed het goed.
je ziet het, de stroomrichting van de euro`s bepalen het gedrag en ook het tarief.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2012 21:34 ]
Voor €700 wil ik wel een week lang meten wat er mis is 
Heb een mooie amperetang, dus ik kan per groep meten.
Daarna per apparaat kijken hoeveel ze verbruiken.
Even rekenen, en je hebt een verwachting voor het hele jaar.
Wat jullie kunnen doen is alvast opschrijven hoe lang elk apparaat per dag aanstaat.
In zomer en in winter situatie, dan is het wat makkelijker terugrekenen.
Heb een mooie amperetang, dus ik kan per groep meten.
Daarna per apparaat kijken hoeveel ze verbruiken.
Even rekenen, en je hebt een verwachting voor het hele jaar.
Wat jullie kunnen doen is alvast opschrijven hoe lang elk apparaat per dag aanstaat.
In zomer en in winter situatie, dan is het wat makkelijker terugrekenen.
Wacht even: Heeft Liander jou vooraf laten betalen voor een ijking op hun verzoek?Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2012 @ 21:28:
[...]
dat zeg jij over mij, maar dat is feitelijk helemaal niet het geval geweest
liander riep ineens dat mijn meter niet geijkt was, daar nam ik actie op
na ijking bleek de meter vreselijk secuur te zijn, en heb ik alle kosten op ze verhaald
-knip-

Mijn netbeheerder (Cogas) had gewoon in de algemene voorwaarden staan dat degene die de meting eist de kosten voorschiet. Die formulering is gewoon alleszins redelijk.
Nou, ik zou er toch voor kiezen om je oom met iemand van dit forum contact te laten zoeken, dat kan een hoop geld schelenPWM schreef op zondag 15 juli 2012 @ 18:07:
Zo, daar ben ik weer
Verder wel leuk om te zien dat de buren idd veeeeeeel minder stroom verbruiken
Want a cookie?!
@PWM: Heb je verder nog tips uitgevoerd die aangedragen zijn? Groepen afschakelen en kijken wat er gebeurt, etc.? Ik kan daar geen reactie van je op vinden (misschien niet goed genoeg gezocht.).
Gewoon even uit interesse : Waarom direct een bedrijf?PWM schreef op zondag 15 juli 2012 @ 18:07:
Ik bedoel als het continue gebruik is dan is het heel erg makkelijk te meten met groep aan/groep uit waar het probleem grofweg zit. Dan zou ik pas een bedrijf inschakelen die naar die ene / paar groepen gaat kijken (als je niet zelf al kan bedenken waar het probleem in die groep zou zitten)
Ikzelf zou toch ergens vorige week gewoon 48 uur getest hebben en grofweg geweten hebben waar het probleem zat. Dat bedrijf gaat weer allemaal kosten rekenen terwijl je imho 95% ook zelf had kunnen doen zonder veel moeite (groep uit/aan, als je de groep hebt gevonden stekkers eruit/erin) en in een heel geringe tijdsspanne.
Wat denk je dat een gecertificeerde monteur kost per uur? Voor €700 kun je er 1 misschien net 2 werkdagen betalen.Gomez12 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 23:13:
[...]
Gewoon even uit interesse : Waarom direct een bedrijf?
Ik bedoel als het continue gebruik is dan is het heel erg makkelijk te meten met groep aan/groep uit waar het probleem grofweg zit. Dan zou ik pas een bedrijf inschakelen die naar die ene / paar groepen gaat kijken (als je niet zelf al kan bedenken waar het probleem in die groep zou zitten)
Ikzelf zou toch ergens vorige week gewoon 48 uur getest hebben en grofweg geweten hebben waar het probleem zat. Dat bedrijf gaat weer allemaal kosten rekenen terwijl je imho 95% ook zelf had kunnen doen zonder veel moeite (groep uit/aan, als je de groep hebt gevonden stekkers eruit/erin) en in een heel geringe tijdsspanne.
Voor 0 euro kun je de kans dat je uberhaupt een monteur moet inschakelen enorm beperen en mocht deze wel moeten komen een gerichtere opdracht uitzetten en dus goedkoper uit zijn.
Waarom denk je dat ik vraag waarom hij het niet zelf (voor 95%) doet.RocketKoen schreef op zondag 15 juli 2012 @ 23:25:
[...]
Wat denk je dat een gecertificeerde monteur kost per uur? Voor €700 kun je er 1 misschien net 2 werkdagen betalen.
Zoiets extreems als dit is in 1e instantie heel simpel zelf te diagnoseren. Gooi alle groepen uit en kijk of de teller nog loopt, zoja dan expert erbij, zonee dan simpelweg groep voor groep aangooien tot de teller weer snel gaat draaien en dan binnen die groep alle stekkers eruit (zodat teller weer stil staat) en dan 1 voor 1 de stekkers erin.
Ben je misschien een uurtje of 2 zoet mee (afhankelijk van bereikbaarheid stopcontacten), maar dan weet je grofweg wel of je tv een defect heeft of dat je een expert erbij moet halen.
Bij je CV-ketel zit zo'n mooi kraantje, geel. Draai die eens dicht. Dan moet alle verbruik stoppen. Zonee > lek en/of meter kapot.
Hoe simpel moet het worden?!?!
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Als je niet op gas aan het koken bentNoxiuZ schreef op zondag 15 juli 2012 @ 23:43:
Bij je CV-ketel zit zo'n mooi kraantje, geel. Draai die eens dicht. Dan moet alle verbruik stoppen. Zonee > lek en/of meter kapot.
Verwijderd
Hele biezondere hoge waarden, jullie mogen allemaal gaan meten maar ik zou een eigen gasmeter en een eigen kWh-meter pal achter die van de energie-leverancier zetten en dan maar eens vergelijken.
Is een betrekkelijk eenvoudige ingreep (voor een installateur althans)
Heb eens een gevalletje meegemaakt van een mechanische kWh-meter die een fabrikagefout had en de duizend getalen om de zoveel tijd meenam.
Omdat ik dagelijks mijn meterstanden noteer en plotseling 1000 kWh meer had verbruikt gelijk aan de bel getrokken en kostenloos een nieuwe gekregen. Bij onderzoek vond men het euvel.
Daarnaast is een wandeling door het huis interessant en dient men van alle elektrische apparaten en de gastoestellen de verbruiksgegevens te noteren alsmede het gebruik.
Heb namelijk familie die ook iets dergelijks had maar bij nader inzien lag het verbuik toch echt aan hen!
Computers de hele dag aan, geen spaarlampen o.i.d., elektrische kacheltjes, airco, de cv aan en de deuren open, wasmachine en droger 6 keer per dag draaien, vaatwasser meermalen met kleine beetjes een heel programma afdraaien, waterkoker om de haverklap aan en ga zo maar door.
Is een betrekkelijk eenvoudige ingreep (voor een installateur althans)
Heb eens een gevalletje meegemaakt van een mechanische kWh-meter die een fabrikagefout had en de duizend getalen om de zoveel tijd meenam.
Omdat ik dagelijks mijn meterstanden noteer en plotseling 1000 kWh meer had verbruikt gelijk aan de bel getrokken en kostenloos een nieuwe gekregen. Bij onderzoek vond men het euvel.
Daarnaast is een wandeling door het huis interessant en dient men van alle elektrische apparaten en de gastoestellen de verbruiksgegevens te noteren alsmede het gebruik.
Heb namelijk familie die ook iets dergelijks had maar bij nader inzien lag het verbuik toch echt aan hen!
Computers de hele dag aan, geen spaarlampen o.i.d., elektrische kacheltjes, airco, de cv aan en de deuren open, wasmachine en droger 6 keer per dag draaien, vaatwasser meermalen met kleine beetjes een heel programma afdraaien, waterkoker om de haverklap aan en ga zo maar door.
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2012 00:37 . Reden: toevoeging ]
Verwijderd
Ik begrijp je standpunt maar er zijn veel mensen die bang voor elektra zijn en de boel liever in handen geven van een installateur. Daarnaast loop je risico's wanneer men met iets bezig gaat zonder er kennis over te beschikken.Gomez12 schreef op zondag 15 juli 2012 @ 23:13:
[...]
Gewoon even uit interesse : Waarom direct een bedrijf?
Ben zelf electromonteur en afhankelijk voor welk bedrijf men werkt maar de kosten zijn iets van 55,00 bruto/uur met 75,00 voorrijkosten. Bij twijfel word eerder een nieuwe meter geplaatst als het repareren.
Een installateur kan advies uitbrengen naar de energieleverancier die vaak kostenloos een nieuwe meter plaatst.
Alles ná de meter is voor de gebruiker, de meter en alles ervoor is voor rekening van de energieleverancier.
Alleen als je eigen tijd waardeloos is.Rukapul schreef op zondag 15 juli 2012 @ 23:27:
Voor 0 euro kun je de kans dat je uberhaupt een monteur moet inschakelen enorm beperen en mocht deze wel moeten komen een gerichtere opdracht uitzetten en dus goedkoper uit zijn.
Het voordeel van het zelf doen, is dat je er misschien iets van leert (of het leuk vindt)
En heb je nu al met een energiemeter door het huis gelopen om alle verbruikers op te schrijven?PWM schreef op zondag 15 juli 2012 @ 18:07:
Zo, daar ben ik weer
...
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Alsof je elk uur van de dag een fornuis nodig hebt. Kom op zeg, je kunt toch wel een paar uur zonder koken? Dan zou ik eerder een probleem hebben met warm water, maar ook dat is een non-probleem.
En wat als het nu blijkt dat de meter kapot is ? tot hoeveel jaar terug kun je reclameren ?
Juridisch gezien kan een factuur niet verjaren. Dus als een factuur onjuist blijkt kan je het verschil altijd terug claimen.Patientzero schreef op maandag 16 juli 2012 @ 10:35:
En wat als het nu blijkt dat de meter kapot is ? tot hoeveel jaar terug kun je reclameren ?
Het lastige hier, is bepalen hoe lang de meter al kapot is. Ik kan nergens een bepaling vinden over een termijn waarin je moet melden dat je denkt dat de meter stuk is. Alternatief is dat ze dat tijdstip schatten aan de hand van je meterstanden (vanaf het jaar dat je verbruik ineens verdubbelde bijvoorbeeld).
Heb 't effe gegoogled: een factuur zelf verjaart niet, maar de vordering erop kan na 5 jaar verjaren:
Verjaring bij contractuele vorderingen: 5 jaar
Naast de algemene verjaringstermijn heeft de wet voor een aantal rechtsvorderingen de verjaringstermijn ingekort naar vijf jaar. Een vordering die uit een overeenkomst voortvloeit (een geldvordering of een huurvordering) verjaart na vijf jaar. Vijf jaar nadat de vordering opeisbaar is geworden, kan betaling dus niet meer worden afgedwongen.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2401
Je zou dus tot maximaal 5 jaar foute facturen kunnen terugvorderen bij je gas/electra leveranciers...
Verjaring bij contractuele vorderingen: 5 jaar
Naast de algemene verjaringstermijn heeft de wet voor een aantal rechtsvorderingen de verjaringstermijn ingekort naar vijf jaar. Een vordering die uit een overeenkomst voortvloeit (een geldvordering of een huurvordering) verjaart na vijf jaar. Vijf jaar nadat de vordering opeisbaar is geworden, kan betaling dus niet meer worden afgedwongen.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2401
Je zou dus tot maximaal 5 jaar foute facturen kunnen terugvorderen bij je gas/electra leveranciers...
In geval van de TS is dat dus dan al ruim 6 jaar geleden, mogelijk nog veel langer aangezien de vorige bewoner ook niet raar opkeek van het bizar hoge verbruik.RocketKoen schreef op maandag 16 juli 2012 @ 11:32:
[...]
Juridisch gezien kan een factuur niet verjaren. Dus als een factuur onjuist blijkt kan je het verschil altijd terug claimen.
Het lastige hier, is bepalen hoe lang de meter al kapot is. Ik kan nergens een bepaling vinden over een termijn waarin je moet melden dat je denkt dat de meter stuk is. Alternatief is dat ze dat tijdstip schatten aan de hand van je meterstanden (vanaf het jaar dat je verbruik ineens verdubbelde bijvoorbeeld).
Als je over 5 jaar de helft of meer van de rekening zou kunnen terugkrijgen wordt dat toch een leuk bedragje. Kun je een leuke auto voor kopen denk ik.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Uit ervaring kan ik melden dat een dergelijk hoog verbruik wel degelijk goed mogelijk is. Het ligt uiteraard wel helemaal aan het type mensen wat er woont. Vrienden van mij hebben ook een dergelijk hoog energieverbruik, en dat is een gezin van 3 personen. Als de tiener in huis continu de TV aan laat, het licht in de badkamer 24/7 aanstaat, je elke dag een was in de wasmachine en droger doet ( allebei minimaal 1,5 uur bezig), redelijk vaak de oven gebruikt, etc etc, dan kan het op een gegeven moment aardig oplopen.
Mijn advies is dus vooral om te gaan loggen. Zoals al eerder gezegd, ga elke ruimte in het huis af om alle energieverbruikende apparaten te documenteren. Ga eerst zelf kijken of het kán dat er zo een hoog energieverbruik is, in plaats van meteen de schuld bij de meter te leggen. (Niks tegen de TS overigens, maar ik zie heel veel reacties in dit topic met "Dat kán niet, meter móet wel kapot zijn").
Overigens hebben de mensen waar ik het over heb inmiddels een half zonnepark (56 panelen) neergezet tbv hun energieverbruik, scheelt een hoop geld in de loop der tijd.
Mijn advies is dus vooral om te gaan loggen. Zoals al eerder gezegd, ga elke ruimte in het huis af om alle energieverbruikende apparaten te documenteren. Ga eerst zelf kijken of het kán dat er zo een hoog energieverbruik is, in plaats van meteen de schuld bij de meter te leggen. (Niks tegen de TS overigens, maar ik zie heel veel reacties in dit topic met "Dat kán niet, meter móet wel kapot zijn").
Overigens hebben de mensen waar ik het over heb inmiddels een half zonnepark (56 panelen) neergezet tbv hun energieverbruik, scheelt een hoop geld in de loop der tijd.
[ Voor 15% gewijzigd door Ch3cker op 16-07-2012 16:08 ]
Dat is ook al 20 keer langsgekomen, maar PWM lijkt nog geen tijd gehad te hebben om te gaan meten en oorzaken weg te strepen.
bewuster met energie omgaan was een stuk goedkoper geweest dan 56 zonnepanelen plaatsen..[b][message=38592283,noline]
[ Voor 100% gewijzigd door sander817 op 16-07-2012 19:04 ]
Helemaal gelijk in..sander817 schreef op maandag 16 juli 2012 @ 19:02:
[...]
bewuster met energie omgaan was een stuk goedkoper geweest dan 56 zonnepanelen plaatsen..
En het vreemde is nu dat ik dit topic wil volgen omdat ik wil weten waardoor het verbruik zo hoog is.
(m'n pa had ook een relatief hoog verbruik. Ik heb toen een tijdje mijn watcher uitgeleend en toen bleek dat er bijna continu 400 watt werd verstookt. Het bleek de TL verlichting in de schuur te zijn. (Die bleef vaak aanstaan met het idee: Je kan een TL-balk beter laten branden en ze zijn toch zo zuinig?) Niet echt dus.
(m'n pa had ook een relatief hoog verbruik. Ik heb toen een tijdje mijn watcher uitgeleend en toen bleek dat er bijna continu 400 watt werd verstookt. Het bleek de TL verlichting in de schuur te zijn. (Die bleef vaak aanstaan met het idee: Je kan een TL-balk beter laten branden en ze zijn toch zo zuinig?) Niet echt dus.

Die is inderdaad al eens bij mythbusters geweest.wouter3 schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 13:59:
En het vreemde is nu dat ik dit topic wil volgen omdat ik wil weten waardoor het verbruik zo hoog is.
Al na 2 of 3 seconden is het goedkoper om hem uit te zetten.
Ik (en ik verwacht dat dit voor meer mensen geldt) ben toch zeer benieuwd naar hoe dit verhaal zich verder ontwikkeld, of er nog getest is met het uitzetten van groepen, etc.
Kom op, TS, dit is Tweakers, we want to know!
Kom op, TS, dit is Tweakers, we want to know!
Is met auto's net zo. Daar willen veel mensen ook niet aan (start-stop systemen, of motor uit bij wachten op brug/spoor). Als je alle verliezen omhoog liegt kun je de break-even tijd tussen laten lopen of toch maar even uit naar maximaal een seconde of 5 praten maar dan houdt het echt op.RocketKoen schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 14:24:
[...]
Die is inderdaad al eens bij mythbusters geweest.
Al na 2 of 3 seconden is het goedkoper om hem uit te zetten.
@JeroenH: Jij bent de man achter Solarwebsite.nl
spoiler:
Groetjes van een oude Nuon Solar Team rot 
[ Voor 18% gewijzigd door VROEM! op 18-07-2012 16:36 ]
Yep, that's me! Hoewel ik de berichtgeving verhuisd heb naar www.solarracing.org. Ik heb er de afgelopen dagen te weinig aan kunnen doen, wat jammer is omdat afgelopen week de Dong Energy Solar Challenge (Delft helaas niet gefinished) was en nu de American Solar Challenge (geen Europese teams dit jaar).VROEM! schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 16:32:
@JeroenH: Jij bent de man achter Solarwebsite.nlIk kijk er nog wel eens op tijdens de WSC als mijn eigen bronnen me even in de steek dreigen te laten
spoiler:Groetjes van een oude Nuon Solar Team rot
Ik hoop vanavond weer wat bij te kunnen schrijven. Zo jammer dat dingen als werk en slapen zoveel tijd kosten
Daar zou ik toch iets genuanceerder over denken, beste JeroenH. En dat kun jij als de beste...JeroenH schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 16:50:
Ik hoop vanavond weer wat bij te kunnen schrijven. Zo jammer dat dingen als werk en slapen zoveel tijd kosten
/me ... mompelt iets over bij hemzelf geconstateerde afbrokkelende slaap discipline a.g.v. veel te veel GoT lurken en ander elektronisch communicatie geleuter...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
VROEM! schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 16:32:
[...]
Is met auto's net zo. Daar willen veel mensen ook niet aan (start-stop systemen, of motor uit bij wachten op brug/spoor). Als je alle verliezen omhoog liegt kun je de break-even tijd tussen laten lopen of toch maar even uit naar maximaal een seconde of 5 praten maar dan houdt het echt op.
offtopic:
Daar werd bij een presentatie bij Fiat over de nieuwe twinair motor ook over gesproken. En daar zeiden ze ook dat het zich echt vanaf een paar seconden al loont.
Ik twijfel echter nog altijd wel hoe dat met de startmotor zit. Die doet toch al snel 2-5x zoveel startacties.
Daar werd bij een presentatie bij Fiat over de nieuwe twinair motor ook over gesproken. En daar zeiden ze ook dat het zich echt vanaf een paar seconden al loont.
Ik twijfel echter nog altijd wel hoe dat met de startmotor zit. Die doet toch al snel 2-5x zoveel startacties.
off topic: volgens de boordcomputer van een ford galaxy kost stationair draaien ongeveer een liter per uur. Als je dan gaat uitrekenen hoeveel liter je per maand spaart met een start/stop systeem (hoevaak sta jij per dag langer dan 5 seconden stil voor een stoplicht?) kom je uit op peanuts volgens mij.
Verwijderd
Er ligt ook wel een voorlichtingstaak bij de verkopende partijen, vroeger was de starter van een TL buis duur om te gebruiken, dat is niet meer zo. Handig: bewegingsmelder plaatsen.
Ik ben toevallig net aan het lessen (moet toch aan de auto voor mn werk), maar dat je je motor het beste kan afzetten als je >30s stil staat zit tegenwoordig in het theorie examen.VROEM! schreef op woensdag 18 juli 2012 @ 16:32:
[...]
Is met auto's net zo. Daar willen veel mensen ook niet aan (start-stop systemen, of motor uit bij wachten op brug/spoor). Als je alle verliezen omhoog liegt kun je de break-even tijd tussen laten lopen of toch maar even uit naar maximaal een seconde of 5 praten maar dan houdt het echt op.
@JeroenH: Jij bent de man achter Solarwebsite.nlIk kijk er nog wel eens op tijdens de WSC als mijn eigen bronnen me even in de steek dreigen te laten
spoiler:Groetjes van een oude Nuon Solar Team rot
<< laat maar, te offtopic >>
[ Voor 97% gewijzigd door liquid_ice op 20-07-2012 11:35 ]
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
En die waarde kan eigenlijk zelfs naar een veel kortere tijd. Reken voor de grap maar eens uit met jouw eigen stationair verbruik en het vermogen van de startmotor wanneer je break-even draait met het uitzetten van de motorRocketKoen schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 22:35:
[...]
Ik ben toevallig net aan het lessen (moet toch aan de auto voor mn werk), maar dat je je motor het beste kan afzetten als je >30s stil staat zit tegenwoordig in het theorie examen.
Neem als eerste benadering ongeveer 25% rendement voor het omzetten van brandstof in stroom voor de motor.
Weet je al wat meer?PWM schreef op zondag 15 juli 2012 @ 18:07:
Zo, daar ben ik weer
never argue with a moderator, he will shut your account down.
Ik ben toch erg benieuwd naar welk apparaat zoveel verbruikt. Al iets meer bekend?
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Nee is er niet, want de TS maak wel een heel topic aan en heel tweakers heeft gereageert met allerlei adviezen en hulp aangeboden etc... maar actie is er niet echt denk ik ?NoxiuZ schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 00:54:
Ik ben toch erg benieuwd naar welk apparaat zoveel verbruikt. Al iets meer bekend?
Raar verhaal vind ik het worden TS, meetje actie kom op.
Zit nu ook te wachten op de resultaten / wat nou het hoge verbruik veroorzaakt, zeker omdat de buren met een vergelijkbaar huis met airco en waterbed slechts de helft van het verbruik hebben.

Ik ben zeer benieuwd hoe je zo'n mooi verbruik voor elkaar krijgt

[ Voor 24% gewijzigd door 3DDude op 28-07-2012 01:24 ]
Be nice, You Assholes :)
Idd. Ik kijk hier zo af en toe maar geen nieuws.3DDude schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 01:20:
[...]
Nee is er niet, want de TS maak wel een heel topic aan en heel tweakers heeft gereageert met allerlei adviezen en hulp aangeboden etc... maar actie is er niet echt denk ik ?
Raar verhaal vind ik het worden TS, meetje actie kom op.
Zit nu ook te wachten op de resultaten / wat nou het hoge verbruik veroorzaakt, zeker omdat de buren met een vergelijkbaar huis met airco en waterbed slechts de helft van het verbruik hebben.![]()
![]()
Ik ben zeer benieuwd hoe je zo'n mooi verbruik voor elkaar krijgten waar het nou aan ligt en ben niet de enige daarin geloof ik.
Zo moeilijk is het niet om twee keer de meterstanden te noteren en het verbruik te berekenen. Dan zouden we weten of het hoge gebruik nu plaatsvindt of misschien alleen in de winter en dan weet je of het zinnig is om nu een youless oid te installeren.
Het is wel erg toevallig dat zowel gas als elektriek een hoog verbruik hebben. Twee defecte meters die beiden veel te snel draaien kan bijna niet.
Dat doet me vermoeden dat het toch om verwarming gaat. Zoveel energie geeft veel warmte en dat moet je wel kwijt door slechte isolatie en open ramen anders zit je te bakken in een sauna.
Misschien is er een bewoner die in de winter een elektrisch kacheltje op de kamer zet en met het raam open slaapt, of iemand heeft als hobby het kweken van tropische plantjes in een goed verwarmde plantenkas met enkel glas in de tuin.... maar dat is een wilde gok. Het blijft speculeren want we hebben geen gegevens.
En als je het hele verhaal goed leest, gaat het om de oom van TS. Ik zie die van mij ook niet elke week, jullie wel? Dus verklaarbaar dat het allemaal wat langzamer verloopt dan sommige nieuwsgierigen (waaronder ik) zouden willen.
Nu wonen wij in een vergelijkbaar huis qua oppervlak, alleen is het onze vrijstaand. Wij verbruiken 900m3 gas en 3600kwh electriciteit. Ik zat me te verbazen over ons belachelijk lage gas verbruik, maar er zijn staatjes te vinden waaruit blijkt dat een modern (zoals het onze) huis inderdaad heel weinig nodig heeft om te verwarmen en dat het zo >4000m3 gas kan kosten om een even zo groot huis uit 1930 te verwarmen. Isolatie doet blijkbaar toch wat
Wat dan nog steeds bizar is, is het elektra verbruik - het lijstje stroomgebruikers is maar een derde van wat wij met z'n tweeen gebruiken.
Doet me denken aan de siuatie van m'n oom die een keer een doos op zijn bovenlader vriezer had gezet en toen per abuis het superfrost knopje een jaar aan heeft laten staan. Dat alleen was al goed voor een extra verbruik van zo'n 6.000kwh. Tussendoor meten en even checken of het nog 'normaal' is kan ook geen kwaad dus. Ben benieuwd naar de afloop
Wat dan nog steeds bizar is, is het elektra verbruik - het lijstje stroomgebruikers is maar een derde van wat wij met z'n tweeen gebruiken.
Doet me denken aan de siuatie van m'n oom die een keer een doos op zijn bovenlader vriezer had gezet en toen per abuis het superfrost knopje een jaar aan heeft laten staan. Dat alleen was al goed voor een extra verbruik van zo'n 6.000kwh. Tussendoor meten en even checken of het nog 'normaal' is kan ook geen kwaad dus. Ben benieuwd naar de afloop
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!
Ik vind het heel erg jammer dat de TS (een mod nog wel...) een vraag stelt, goede en gedetailleerde feedback krijgt - zelfs aanbiedingen om langs te komen - en niet even laat weten hoe e.e.a. uitgepakt is. Heb je nou de adviezen (groepen uitzetten etc.) opgevolgd of niet? Wat zei Liander?
De laatse post hier van TS is ruim twee weken geleden, maar in andere subfora is-ie gewoon t/m gisteren actief.
Kom op PWM, waarom stel je je vraag, neem je alle adviezen in ontvangst, en laat je het er vervolgens bij zitten? Is dat het voorbeeld wat je als mod uit wil dragen?
De laatse post hier van TS is ruim twee weken geleden, maar in andere subfora is-ie gewoon t/m gisteren actief.
Kom op PWM, waarom stel je je vraag, neem je alle adviezen in ontvangst, en laat je het er vervolgens bij zitten? Is dat het voorbeeld wat je als mod uit wil dragen?
Ik ben onverwacht naar Italie gegaan op vakantie, besloten op dinsdag, woensdag gaan rijden. Vandaar de vertraging. Ik zit hier nog 2 weken, dan weer naar huis. Vandaar de late reactie 
Heb snel ff mijn Oom gebeld. Er zijn dubbele meters geplaatst. Ik zal nog even wat meer info vragen als ik hem zie (hij komt zaterdag ook naar Italië). Dit topic word inmiddels ook door hem gelezen
Heb snel ff mijn Oom gebeld. Er zijn dubbele meters geplaatst. Ik zal nog even wat meer info vragen als ik hem zie (hij komt zaterdag ook naar Italië). Dit topic word inmiddels ook door hem gelezen
Kom op mensen, niet zo ongeduldig. Het is vakantie periode. Dikke kans dat de TS of zijn oom of allebei op vakantie zijn. En dan valt er gewoon niets te melden.
@PWM: ik was net te laat
[ Voor 8% gewijzigd door Nivado op 31-07-2012 11:25 ]
Kijk, dat is ten minste duidelijk
Het is Tweakers he, we houden niet van onduidelijkheid. Ik ben echt zeer benieuwd wat de oorzaak nou was - echt energieverbruik of een defecte meter. Stiekem hoop ik op het eerste
, dat is interessant, en dan kunnen we Tweaken aan een vervolgtraject.
Vakantie is juist wel handig om te meten, dan heb je een kans om een paar weken alles uit te zetten en dus oorzaken als gaslekken en aftappen uit te sluiten of juist te bevestigen...
Mag ik dan ook een applausje voor zijn avatar?Nivado schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 11:23:
Kom op mensen, niet zo ongeduldig. Het is vakantie periode. Dikke kans dat de TS of zijn oom of allebei op vakantie zijn. En dan valt er gewoon niets te melden.
Ben zelf absoluut tegen kernenergie maar ik vind het wel humor om hier met zo'n avatar aan te komen.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Zelf zit ik ook in een twee-onder-1-kap.
Heb hier een gasverbruik van ~1650-1700 m³ gas per jaar.
Electra.... ~ 12.500 kWh / jaar.
Ik was nu al een tijdje de meterdanden aan het bijhouden in Excel, maar sinds kort nu een RFXMeter aan de gas en electra-meters gehangen om te zien wat er wanneer precies gebeurd.
Gedurende de nachten schommelt het verbruik tussen de 800-920 W (meetinterval van 60 sec.)
Gedurende de dag zit dat rond de 1.2-1.3 kW... En als we gaan koken (electr.) / wassen / drogen... tja...
Ik was nu al een tijdje de meterdanden aan het bijhouden in Excel, maar sinds kort nu een RFXMeter aan de gas en electra-meters gehangen om te zien wat er wanneer precies gebeurd.
Gedurende de nachten schommelt het verbruik tussen de 800-920 W (meetinterval van 60 sec.)
Gedurende de dag zit dat rond de 1.2-1.3 kW... En als we gaan koken (electr.) / wassen / drogen... tja...
Heb je een elektrisch schommelbed wat aanloopt of zo?]Byte\[ schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:44:
Wat doe je met die elektriciteit?
Ik vind een sluipverbruik van 800W best behoorlijk! Wat heb je dan allemaal aan standby staan?]Byte\[ schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:44:
Zelf zit ik ook in een twee-onder-1-kap.
Met 3 TV's, Wat audio apparatuur, wat settop boxen en een paar computers kom je misschien in de buurt van de 100W. Een koelkast die aanspringt is nog eens 350W.
Ik zou je toch adviseren naar je sluip verbruikers te kijken en deze wellicht af te schakelen 's nachts.
Als ik de Wattcher inplug en 's nachts eens naar kijk staat er 30W
ik heb 54, maar weet niet goed wat er nog uit kan zonder echt in te leveren op comfort..
weet je wel welke apparaten hoeveel procent van die 54W opslurpen?prein2 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:57:
ik heb 54, maar weet niet goed wat er nog uit kan zonder echt in te leveren op comfort..
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
Voor die 30W heb ik ook geen comfort ingeleverd hoor... vreemde gedachten dat energie besparen onlosmakelijk verbonden zou zijn met comfort inleveren.
Ik vind sluipverbruik maar raar. Als we slapen of weg zijn gaat alles uit behalve de koelkast, CV-ketel en de zonnestroomomvormers, simpel. Je laat je auto toch ook niet 24/7 voor de deur stationair draaien omdat je misschien weg moet, of wel?
Ik vind sluipverbruik maar raar. Als we slapen of weg zijn gaat alles uit behalve de koelkast, CV-ketel en de zonnestroomomvormers, simpel. Je laat je auto toch ook niet 24/7 voor de deur stationair draaien omdat je misschien weg moet, of wel?
is natuurlijk betrekkelijk..
een ziggo cisco box vreet stiekum stroom. Uitzetten zorgt ervoor dat je telkens minuten lang moet wachten op een zender na inschakeling van tv.
Dat is ook comfort en sommigen vinden dat belangrijk.
Een vijver met waterval die dag en nacht draait of alleen overdag.
Een buurman had een pomp staan van 400 watt continue om zijn waterval aan te sturen.. had geen idee wat dat voor verbruik opleverde en zet hem nu in de avond uit.
Even zoeken naar zuiniger pomp leverde nog meer voordeel op. Goede waterpomp was iets duurder maar verbruikte maar 200 watt voor eenzelfde wateropbrengst. Allemaal luxe en comfort
een ziggo cisco box vreet stiekum stroom. Uitzetten zorgt ervoor dat je telkens minuten lang moet wachten op een zender na inschakeling van tv.
Een vijver met waterval die dag en nacht draait of alleen overdag.
Een buurman had een pomp staan van 400 watt continue om zijn waterval aan te sturen.. had geen idee wat dat voor verbruik opleverde en zet hem nu in de avond uit.
Even zoeken naar zuiniger pomp leverde nog meer voordeel op. Goede waterpomp was iets duurder maar verbruikte maar 200 watt voor eenzelfde wateropbrengst. Allemaal luxe en comfort
Copyright and left by SED...
Daarom hier ook (nog) geen digitale TV. Dat komt er pas als het beter TV-programma's oplevert in plaats van alleen maar meer pixels (kwaliteit vs. kwantiteit zeg maar). Slechte TV in meer pixels biedt mij geen comfort. Maar, zoals gezegd, das persoonlijk.
Het UPS-kastje bij mijn ouders pakt 22W continue. 22W! Da's bijna 200kW·h per jaar! Crimineel
Over die pomp: ik zie niet hoe je buurman hier comfort op inlevert. De pomp loopt niet als hij niet kijkt, en de zuiniger pomp doet het net zo goed als de oude pomp. Mooi toch?
Het UPS-kastje bij mijn ouders pakt 22W continue. 22W! Da's bijna 200kW·h per jaar! Crimineel
Over die pomp: ik zie niet hoe je buurman hier comfort op inlevert. De pomp loopt niet als hij niet kijkt, en de zuiniger pomp doet het net zo goed als de oude pomp. Mooi toch?
[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 31-07-2012 16:22 ]
Mijn nieuwe Telfort kabelmodem wordt aanzienlijk warmer dan de oude. Voeding is van 12V 1A naar 12V 2A gegaan. Okee, internet is sneller, maar het zal inderdaad ook 200 kWh per jaar kosten schat ik. En uitzetten raden ze af vanwege snelheid/stabiliteit.JeroenH schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:20:
Kwestie van de box een kwartier eerder aanzetten voor je op de bank gaat zitten.SED schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:14:
is natuurlijk betrekkelijk..
Nogmaals: crimineelRemcoDelft schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:27:
En uitzetten raden ze af vanwege snelheid/stabiliteit.
Ik heb vrienden waarbij de televisie echt bijna 24/7 aanstaat. Maakt niet uit wat er op is, als het kastje maar geluid maakt en flikkert.Erasmo schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 16:27:
Kwestie van de box een kwartier eerder aanzetten voor je op de bank gaat zitten.
Offtopic maar moet je eens kijken hoe bewust mensen televisie gaan kijken als je alleen televisies zou kunnen kopen die maximaal vier keer per uur van kanaal zouden kunnen wisselen. Het zal duidelijk zijn, ik ben geen grote liefhebber van het medium televisie
comfort inleveren =
beltrafo (pakketboer missen),
klokjes oven etc (elke keer opnieuw instellen),
router uit (vind het leuk om mijn youless te laten werken, dat komt met een prijs, 10W voor het aanstaan van router, 5 voor wireless bridge etc)
wake up light (elke keer opnieuw instellen)
en dan blijft er nog wat sluipverbruik over waarvan ik het gebruik niet precies weet: 2x printer op 'powersavemode', computer die uit staat maar die wel 5v op de usb poort heeft staan,
en dan vergeet ik vast nog iets...
oh ja, en ik weiger ook mijn telefoonlader uit het stopcontact te halen als mijn telefoon vol is
beltrafo (pakketboer missen),
klokjes oven etc (elke keer opnieuw instellen),
router uit (vind het leuk om mijn youless te laten werken, dat komt met een prijs, 10W voor het aanstaan van router, 5 voor wireless bridge etc)
wake up light (elke keer opnieuw instellen)
en dan blijft er nog wat sluipverbruik over waarvan ik het gebruik niet precies weet: 2x printer op 'powersavemode', computer die uit staat maar die wel 5v op de usb poort heeft staan,
en dan vergeet ik vast nog iets...
oh ja, en ik weiger ook mijn telefoonlader uit het stopcontact te halen als mijn telefoon vol is

[ Voor 9% gewijzigd door prein2 op 31-07-2012 16:35 ]
een bekende die vergeten wordt is de subwoofer bij surround systemen die vaak ( niet altijd) permanent aanstaat en aardig wat staat te verstoken.
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de oorzaak van de topicstart..
Ik ben trouwens wel benieuwd naar de oorzaak van de topicstart..
Copyright and left by SED...
Dit topic is gesloten.